Näytä tavallinen näkymä : Fillari-lehden linja?
Ketä Fillari-lehti nykyisellä linjallaan tahtoo palvella? Erittäin monessa lehden numerossa moititaan jatkuvasti 26-maastopyöriä. Lehden mukaan kunnollinen maastopyörä ei voi olla kuin 29 tai nykyään jopa läski fätbike. Sitäkin kehutaan jatkuvasti 26-tuumaisen fillarin kustannuksella.
Ihmettelen, ketä lehti haluaa palvella? Meitä on tosi paljon, jotka tykkäävät ajaa 26-fillarilla. Se on ketterä, sillä pääsee hyvin mäet ylös ja kivikossa sillä voi cruisailla huoletta. Sillä voi ajaa dh:ta ja endurokisoissa sillä voi näppärästi kiertää kivet ja kannot.
Summa summarum, tuntuu, että Fillari-lehti haluaa palvella vain myyjiä, jotka tuovat pyöriä Suomeen tai nettikauppiaita. Tuntuisi luonnikkaalta se, että lehti antaisi arvon myös niille tuhansille, jotka rakastavat kakskutosiaan.
Taitaa olle trendi lähinnä, kaikki muu on "niin eilistä". Hypeen on helppo lähteä mukaan kun lehdessä niin sanotaan.
Trendi! Lehdet ovat riippuvaisia mainosrahoista. Jos et tee juttuja "myyvistä" tuotteista, ei mainosrahoja. Vuoden parin päästä 26" voi olla taas in. Tai joku mitä ei ole vielä keksitty.
Miks ketään kiinnostaa mitä F-lehti mollaa, tai linjaa?
Markkinointiläpyskä.
mehukatti
31.05.2015, 00.06
26" maastopyöriä ei pahemmin enää myydä ja lehdet yleensä kertoo uusista pyöristä. Ne on joko 27.5" tai 29".
Harryupp
31.05.2015, 09.08
Kait tässä myös on kysymys siitä mitä markkinoilla tarjotaan myyntiin ja testattavaksi. 26 tuuman MTB-vanne koko tehtiin joskus pienentämällä 622 mm vanteita 559 mm kokoon.
29 tuuman koko on sama kuin 622 mm ja 27,5 on sama kuin 584 mm koko. Pienikokoisille pyöräilijöille 26 tuuman kiekot ovat parhaat ja tällä rengaskoolla on muutenkin etuja koska kiekot ovat kestävämpiä. Mutta jos on isompi ihminen 27,5 tai 29 tuumaset kiekot voivat olla sopivampi valinta.
Kun uudet koot ovat olleet markkinoilla jokunen vuosi eivätkä ole uutuuksia enää ehkä 26 kokoa taas tarkastellaan suuremmalla mielenkiinnolla. Yhtä hyvin voi olla joku muu ominaisuus joka vie huomion mediassa.
Alijohtaja
31.05.2015, 09.57
Eihän se ole lehden vika ole jos tykkää ajaa 26 tuumasella. Ei saa pahoittaa mieltään jos ei kirjoiteta menneestä.
Kyllähän se niin on että pienen levikin ja budjetin harrastelehti on maahantuojien armoilla. Siitä kirjoitetaan, mitä maksullisten ilmoitusten jättäjät haluavat tuoda esiin. Eikä tämä koske vain Fillari-lehteä, vaan yleisemmikin aikakauslehtikenttää. Ei taida olla ihan sattumaa että monesti lehdessä olleen vertailun "voittajaa" mainostetaan samassa numerossa aukeaman ilmoituksella.
Kirjastossa lukaisin tuon uusimman F-lehden. Tekstimainonnan määrä meni jo sellaisiin ulottuvuuksiin että ei kaduta että lopetin tilaamisen joku vuosi sitten.
Jami2003
31.05.2015, 10.12
Eihän 3x9 vaihteistojakaan testeissä ihmetellä vaikka niitä on monilla käytössä. Ja hyvä niin. Itseä ainakin kiinnostaa enemmän lukea uutuuksista vaikka käytössä onkin mm 3x9 vaihteisto.
Eihän se ole lehden vika ole jos tykkää ajaa 26 tuumasella. Ei saa pahoittaa mieltään jos ei kirjoiteta menneestä.
Jos lehdet kirjoittavat esimerkiksi uudesta muodista, ne eivät yleensä mollaa vanhaa muotia. Se on vain ollut sen ajan muoti. Se hyväksytään omaan aikaansa liittyneenä ja se on hauskaa. Ei väheksytä häntä, joka vielä pukeutuu "vanhanaikaisesti". Hän on omalle tyylilleen uskollinen.
Jami2003
31.05.2015, 22.14
Lue tekniikan alan muita lehtiä ja kerro vaikka kuinka monta juttua löydät tietokonelehdistä esim 386 tai windows xp:stä ;)
En kyllä hirveästi ole mollaamista nähnyt. Viimeisessä lehdessä ei varmaan mainittu kertaakaan.
raitsikka
31.05.2015, 22.34
Saakos kysyä vähän aiheen ohi näin aloittelijana täällä, että minulla tuli tuolla Fillarifoorumin fillarisuositukset palstalla ihan sellainen tunne, että siellä ei ole pelkästään harrastajia neuvomassa vaan myös sellaisia antamassa ohjeistusta, jotka saavat provisiota tms muuta etua tietyltä pyörävalmistajalta ja ohjaavat aina aloittelevia pyörän hankkijoita samaan merkkiin. Onko teillä kokeneellimmilla millainen käsitys, että onko siellä tavalla tai toisella "maksettuja" kirjoittelijoita hyvinkin aktiivisena?
Uskon tuon saman merkin suosittelemisen johtuvan ns. oman merkin kehumisella. Noita postimyyntipyöriä on vaan paljon foorumilla ja sen mukaan niitä suositellaan paljon. Kuitenkin jos haluaa oikeesti hyvän pyörän, ei sitä postimyynnistä saa (hinta/laatu-suhde) on niissä kyllä hyvä. Monesti niitä kehuu vielä harrastuksen aloittaneet, ketkä ei laatupyörillä ole ajaneet.
Ps. Nyt taisin tyrkätä kepillä ampiaispesää..:rolleyes:
seppo_taalasmaa
31.05.2015, 23.28
Kuitenkin jos haluaa oikeesti hyvän pyörän, ei sitä postimyynnistä saa (hinta/laatu-suhde) on niissä kyllä hyvä. Monesti niitä kehuu vielä harrastuksen aloittaneet, ketkä ei laatupyörillä ole ajaneet.
Miten määrittelet laatupyörän ? Ihan siis perustava määritelmä, olisi mielenkiintoista kuulla miten ihmiset määrittelevät laatupyörän.
Riippuu varmasti omasta kokemuksesta ja myös jopa tuurista. Esim olet saanut maanantaikappaleen joka pilaa uskosi merkkiin iäksi.
Itse määrittelen laadukkan pyörän niin, että pyörän rungon suunnittelussa ja komponenteissa ei ole tingitty tai mietitty halvimpia vaihtoehtoja vaan pyritty tekemään käyttötarkoitukseen sopiva tasapainoinen kokonaisuus. Luotettavilla osilla ja hyvällä varaosa saatavuudella ja takuulla. Hintaa on vaikea määritellä. Se voi olla vaikka 1000, 3000, 5000, 10000 euroa. Mikä sitten on tarkoituksen mukainen käyttö ja sen asettamat vaatimukset.
Canyon taitaa olla ns. postimyyntipyörä. Sillä on voitettu melko isoja kisoja, joten pyörät lienevät kunnollisia.
Saakos kysyä vähän aiheen ohi näin aloittelijana täällä, että minulla tuli tuolla Fillarifoorumin fillarisuositukset palstalla ihan sellainen tunne, että siellä ei ole pelkästään harrastajia neuvomassa vaan myös sellaisia antamassa ohjeistusta
Foorumin suosituksissa hype-käyrä on tällä hetkellä Canyonin puolella, muutama vuosi sitten elettiin cyclocross-hypeä ja ensi vuonna taas jotain muuta. Pikkasen kannattaa filttereitä pitää päällä kun suosituksia lukee.
Ps. Nyt taisin tyrkätä kepillä ampiaispesää..:rolleyes:
Ainakin puhuit korkealla abstraktiotasolla makuasioista perustelematta väitteitäsi mitenkään. "Oikeasti hyvä pyörä", "laatupyörä"... Jepp
Uskon tuon saman merkin suosittelemisen johtuvan ns. oman merkin kehumisella. Noita postimyyntipyöriä on vaan paljon foorumilla ja sen mukaan niitä suositellaan paljon. Kuitenkin jos haluaa oikeesti hyvän pyörän, ei sitä postimyynnistä saa (hinta/laatu-suhde) on niissä kyllä hyvä. Monesti niitä kehuu vielä harrastuksen aloittaneet, ketkä ei laatupyörillä ole ajaneet.
Ps. Nyt taisin tyrkätä kepillä ampiaispesää..:rolleyes:2000 euron brändilisä hintalapussa ei tarkoita että pyörä olisi laadukkaampi tai muutenkaan parempi kuin kilpailijat :rolleyes:
Ps. Nyt taisin tyrkätä kepillä ampiaispesää..:rolleyes:
Höh, ei ole oikein lähtenyt :seko:
Jos yrittäis jotenkin näin: Mun mielestä Fillari-lehdessä korostetaan liian vähän sitä tosiasiaa, että Sramin palikat on parempia kuin Shimanon.
Ainakin puhuit korkealla abstraktiotasolla makuasioista perustelematta väitteitäsi mitenkään. "Oikeasti hyvä pyörä", "laatupyörä"... Jepp
Itsellä vähän samaa vikaa, puhun hyvästä pyörästä vaikka pyörä olisi huonompi kun joku parempi pyörä !
...Meitä on tosi paljon, jotka tykkäävät ajaa 26-fillarilla.
Anteeksi että irroitin tälläisen lauseen mutta.. Ainakaan omalla paikkakunnallani en tiedä ainummaistakaan, vähänkään enemmän lajia "tosissaan" harrastavaa, joka ajaisi enää 26". Muutamasta endurokuskista en ole aivan varma. Ja tietysti junnut. Mutta mitä tuolla tien päällä näkee ja poluilla törmäilee niin kyllä ne vaan laidastaan on 29", 27,5" tai läskikuskeja. Onko kaikki menneet sitten markkinakoneistojen halpaan?
Anteeksi että irroitin tälläisen lauseen mutta.. Ainakaan omalla paikkakunnallani en tiedä ainummaistakaan, vähänkään enemmän lajia "tosissaan" harrastavaa, joka ajaisi enää 26". Muutamasta endurokuskista en ole aivan varma. Ja tietysti junnut. Mutta mitä tuolla tien päällä näkee ja poluilla törmäilee niin kyllä ne vaan laidastaan on 29", 27,5" tai läskikuskeja. Onko kaikki menneet sitten markkinakoneistojen halpaan?
26" renkaat ja apupyörät kuuluu vähän niin kuin yhteen...
MarkoKoo
01.06.2015, 11.41
Höh, ei ole oikein lähtenyt :seko:
Jos yrittäis jotenkin näin: Mun mielestä Fillari-lehdessä korostetaan liian vähän sitä tosiasiaa, että Sramin palikat on parempia kuin Shimanon.
No nyt :)
HC Andersen
01.06.2015, 11.48
Kyllähän 26" maastureita ylistetään f-lehdessä, täytyy vaan valita luettavaksi tarpeeksi vanha lehti.
Kyllähän 26" maastureita ylistetään f-lehdessä, täytyy vaan valita luettavaksi tarpeeksi vanha lehti.
Ja mielellään sellainen mistä ei ole sivut liimautuneet yhteen.
Ohiampuja
01.06.2015, 11.53
Eihän se ole lehden vika ole jos tykkää ajaa 26 tuumasella. Ei saa pahoittaa mieltään jos ei kirjoiteta menneestä.
Minusta ketjun aloittaja on kyllä oikeilla jäljillä. Mutta en tarkoita pelkkää vannekokoa, vaan ihan yleisellä tasolla.
Joskus aikoinaan minua häiritsi se jatkuva trendien perässä juokseminen ja erittäin kalliiden pyörien kehuminen. Ei tarvitse lukea montaa brittiläistä MTB lehteä, niin huomaa että niissä luonne on ihan toinen. Briteissä jarrutestin voi voittaa SLX:n jarrut ja polkimista Shimpan M520 on selkeä toimituksen valinta. Fillarilehdessä on sisään rakennettuna jokin tietty elitistisyys, mikä lyö korvalle Suomalaisen pyöräilyn arkipäivää. :)
HC Andersen
01.06.2015, 12.02
^totta, monesti tuntuu että keskitytään liikaa laatuun eikä parhaaseen hinta/laatu suhteeseen.
Hmm...johtuisikohan siitä, että keski-ikäisillä harrastajilla on rahaa käytössään, myytävien pyörien keski-hinta on noussut vuosikymmenien aikana jne. Eniten lehdessä vaivaa edellen ajoittainen osalistailu, sen sijaan että analysoitaisiin miksi joku tekninen ratkaisu on hyvä tai ei ole jne.
^totta, monesti tuntuu että keskitytään liikaa laatuun eikä parhaaseen hinta/laatu suhteeseen.
Eikun katsos se on juuri väärin. Esim. postimyyntipyörät eivät ole oikeasti hyviä pyöriä. Jos joku kehuu hyvällä hinta-laatu-suhteella varustettua pyörää, se johtuu vain siitä ettei ko. ressukka tiedä paremmasta (lähde: aiemmin esitetty argumentaatiotapa). Hymiö
Ketä Fillari-lehti nykyisellä linjallaan tahtoo palvella? Erittäin monessa lehden numerossa moititaan jatkuvasti 26-maastopyöriä. Lehden mukaan kunnollinen maastopyörä ei voi olla kuin 29 tai nykyään jopa läski fätbike. Sitäkin kehutaan jatkuvasti 26-tuumaisen fillarin kustannuksella.
Ihmettelen, ketä lehti haluaa palvella? Meitä on tosi paljon, jotka tykkäävät ajaa 26-fillarilla. Se on ketterä, sillä pääsee hyvin mäet ylös ja kivikossa sillä voi cruisailla huoletta. Sillä voi ajaa dh:ta ja endurokisoissa sillä voi näppärästi kiertää kivet ja kannot.
Summa summarum, tuntuu, että Fillari-lehti haluaa palvella vain myyjiä, jotka tuovat pyöriä Suomeen tai nettikauppiaita. Tuntuisi luonnikkaalta se, että lehti antaisi arvon myös niille tuhansille, jotka rakastavat kakskutosiaan.
Sori, mä en ymmärrä mitä haittaa siitä on sulle ettei sun pyörää kehuta jossain lehdessä. Jos haluut jotain vahvistusta sille että olet tehnyt hyvän valinnan, näytä maastossa kaksysäreillään ja fäteillään tunaroiville aloittelijoille miten se rokkaa osaavissa käsissä. Hyvää kesää!
Itse ainakin olen ihan tyytyväinen fillari-lehden tarjontaan vaikka omistankin peräti 2 kpl 26'' maastofillareita, en aja cyclorossilla, suurin osa pyörieni osista on tasoa slx ja 105, en käy ulkomailla ajamassa, en seuraa juuri ammattilaispyöräilyä jne...
Tykkään silti lukea uusista, mielenkiintoisista ja kalliista fillareista sekä pitkistä reissuista. Jos minua kiinnostaisi tuhottamasti halvat ja hyvät peruspyörät voisin katsella niitä ihan livenäkin :D kaikki uusi ja kiiltävä kiinnostaa, vaikka sellaista tuskin tulee ostettua.
Rengaskoko vertailuja on ollut varmaan jo 5 kappaletta lehdessä ja aina samat lopputulokset, joku uusi rengas on ehkä hivenen nopeampi, jossain parin kilsan lenkillä. Ihan sama mulle, varsinkin kun ei ole kiire muualla kuin alamäessä missä 26'' kumilla ilmeisesti ehtii ihan hyvin.
Olipas terävä avaus. Poikkeaa normaalista, minkä pyörän tai komponentin ostaisin-linjasta. Itse en ole enää lukenut lehteä edes kirjastossa. Olen tyytynyt muutamaan pistokokeeseen lehtipisteissä. Kuten jo todettiin, voi niitä kultakauden lehtiä lueskella edelleen. Eihän hyvät jutut vanhene ja luettuinakin ovat kerinneet jo unohtua. Jos hakee hyviä matkajuttuja tai haluaa lueskella klassikoista, niin sitä suuremmalla syyllä voi tarttua vanhoihin vuosikertoihin, joita ei ikävä kyllä ole nettiarkistoissa. Uutta lehteä, joka tyydyttäisi näitä tarpeita ei Suomessa julkaista. Emme selvästi kuulu segmenttiin. Jossain omasta näkökulmasta tuoreessa lehdessä oli sentään Kleinin klassikkorungon esittely ja se juttu tuli luettua tarkkaan.
Eilen sain kasattua frouvalle uuden 26" täysjouston ja käytiin metsiä paukuttamassa. Ei siellä poluilla näkynyt pellepyöriä tai fatteja, mutta en vetänyt tästä sitä johtopäätöstä, että ne ovat Suomesta kadonneet. Varmasti suurin fokus on niissä pyörissä, joita kaupoissa tarjotaan. Kysehän on pohjimmiltaan kysynnän tyydyttämisestä ja eri keinoilla pitää ensin synnyttää se tarve hankintaan. Maantiepyörissä alkaa jo Suomessakin näkyä malleja, jotka ei ole Tour de Francen kisakuskien geometrialla, vaan tehty pyörän päällä viihtymiseen. Maastopyörälläkin on sallittua viihdyttää itseään vannekoosta välittämättä. Kyllähän levyjarrutkin on se juttu, mutta yritäppä ostaa kohtuuhintaiset v-jarrut ulkomaan nettihuudoista. Ei se vanhan arvostus ja kysyntä katoa mihinkään. Hyvän päälle ymmärtävät ja tarpeensa tietävät osaavat hakea kicksinsä markkinvoimien välistä ja takavasemmalta.
Jake_Kona
01.06.2015, 22.51
Enää on vähän niitä jotka kaipaavat puuvanteita takaisin. Mokomat nykyaikaiset alumiiniumvanteet. Höh[emoji12]
Suomessa vallitsee lehdistön vapaus. Saa perustaa vaikka ikioman kakskuutosiin keskittyvän lehden. Lupaan ostaa irtonumeron heti tuoreeltaan.
Heh, sen aviisin nimeksi voisi tulla vaikka 26" Nevöforget. Tai 26", uskonto ja isänmaa - Kiitos 1990-2010
Mutta jos mut pyytää kirjoittamaan niin on vaara että konkka iskee. Puolet lehdistä jotka ovat mun juttuja julkaisseet on jo kuopattu.
Saakos kysyä vähän aiheen ohi näin aloittelijana täällä, että minulla tuli tuolla Fillarifoorumin fillarisuositukset palstalla ihan sellainen tunne, että siellä ei ole pelkästään harrastajia neuvomassa vaan myös sellaisia antamassa ohjeistusta, jotka saavat provisiota tms muuta etua tietyltä pyörävalmistajalta ja ohjaavat aina aloittelevia pyörän hankkijoita samaan merkkiin. Onko teillä kokeneellimmilla millainen käsitys, että onko siellä tavalla tai toisella "maksettuja" kirjoittelijoita hyvinkin aktiivisena?
Aikoinaan ainakin nimimerkki Mehukatti buffasi jotain Evanssin tai Wigglen Spessuja. Nimimerkki Samu Ilonen oli aivan oma lukunsa. Viimeisin "neuvoja" jonka muistan oli Mr Hyde, Specializedin palkkalistoilla suositteli pyöriään siihen asti kunnes vaihtoi kai työnantajaa ja hankki Santa Cruzin tms.
Eli ei täälläkään tosiaan kannata aivan sokeana kommentteja lueskella.
En usko/muista että ns. dollarinkuvat silmissä kirjoittajia olisi ollut muita kuin Pyöräpummi (rip) ja Samu Ilonen. On eri asia myydä ja muuten vain hehkuttaa
Joskus on kieltämättä tullut sellainen olo että muutamat sankarit saa valmistajalta X jotain pientä suojelurahaa huomioiden paljonko kyseisiä osia kehutaan ja kilpailijoita haukutaan mutta sittemmin olen tullut siihen yksinkertaiseen lopputulokseen että oman alansa uskovaisuutta sekin. Joskus vähän ennen nuijasotaa X on ollut parempi kuin Y ja mielipide on muodostettu silloin eikä sitä enää vuosien paasaamisen jälkeen kehtaa muuttaa joten linja on pidettävä loppuun asti. Tai sitten se ei ikinä edes ollut parempi, ei uskovaisuuteen ole ennenkään faktoja pohjaksi tarvittu.
Varmasti suurin fokus on niissä pyörissä, joita kaupoissa tarjotaan. Kysehän on pohjimmiltaan kysynnän tyydyttämisestä ja eri keinoilla pitää ensin synnyttää se tarve hankintaan.
Juurikin näin, eikä Fillari-lehti median edustajana ole edes se suoranainen tarpeen synnyttäjä. Saattaisi tulla toimituspäällikölle pitkä päivä, jos kevään korvalla lähtisi soittamaan maahantuojia läpi pelinavauksella "Hei, olemme tekemässä suurta maastopyörävertailua, johon haluaisimme mallistostanne V-jarruilla varustetun 26" mallin. Mitä, ei ole saatavilla? Jaa. Kuulemiin."
Mikähän tämänkin ketjun alkuperäinen tarkoitus on? Jotenkin tuntuu että samanlaisella tausta-ajatuksella avattuja on viime aikoina putkahtanut aika paljon. Jostain syystä se on jonkinlaisen välittömän eksistentiaalikriisin paikka, kun ne omassa tallissa olevat vehkeet (tai pyörässä kiinni olevat polkimet tai renkaat tai ihan mikä vaan) eivät olekaan samat joita runtataan ylös Girossa, tai mille sattuu osuvan joku testivoitto jossain mainostuloista riippuvaisessa mediassa. Tämähän on kuitenkin vain pyöräilyä. Sellaisilla välineillä kannattaa harrastaa jotka itselle sopii ja joista ne omat kiksinsä saa, lopulta kaikki muu on aika merkityksetöntä.
Camon heitti asiallisen kommentin, itsekkin 26" ajan eikä se nyt oikeasti ole haitannut että niistä ei alan lehdistä jauheta, kannattaa katsoa youtubea sieltä löytyy paljonkin juttua 26" sotkimista.
Camon heitti asiallisen kommentin, itsekkin 26" ajan eikä se nyt oikeasti ole haitannut että niistä ei alan lehdistä jauheta, kannattaa katsoa youtubea sieltä löytyy paljonkin juttua 26" sotkimista.
Etsivä saattaa löytää mm. videon missä verrataan 26, 27.5 ja 29" maastureita ja testireitillä 26" ei olekaan se joukon hitain eikä 27.5 se nopein. Se saattaa helpottaa ahdistusta.
Tähän kun lisää sen, että mun vauhdin puute ei johdu rengaskoosta [emoji23] 26" joka tuntuu käteen täydelliseltä voi hakata reilusti niin sanotut testimenestyjä, sillä aina se "paras tai kallein" ei ole itselle se paras. Kallein se kuitenkin on. Fiiliksellä ja rakkaudella on itselle suurin merkitys.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kun maastopyörä keksittiin, 26" vanne tarjosi hyvän kombinaation keveyttä ja kestävyyttä. Sen ajan maastopyöräilijät olivat syntyneet 50- ja 60-luvuilla. Nykyiset nuoremmat maastopyöräilijät ovat syntyneet 70-, 80- ja 90-luvuilla vitamiinien, hivenaineiden ja steroidilihan keksimisen jälkeen ja siten ovat jopa 190-200cm pitkiä. Näin pitkälle polkijalle mitoitettu runko näyttää tosi typerältä 26" renkailla. Siksi on kehitetty suuremmat koot, eli 29" ja välikoko 27.5".
https://youtu.be/nfZylC-n4qE
:)
Kun maastopyörä keksittiin, 26" vanne tarjosi hyvän kombinaation keveyttä ja kestävyyttä. Sen ajan maastopyöräilijät olivat syntyneet 50- ja 60-luvuilla. Nykyiset nuoremmat maastopyöräilijät ovat syntyneet 70-, 80- ja 90-luvuilla vitamiinien, hivenaineiden ja steroidilihan keksimisen jälkeen ja siten ovat jopa 190-200cm pitkiä. Näin pitkälle polkijalle mitoitettu runko näyttää tosi typerältä 26" renkailla. Siksi on kehitetty suuremmat koot, eli 29" ja välikoko 27.5".
Eikös nuo isojen poikien maantiepyörät näytä sirkusvekottimilta myös. Olisi aika jo päivittää sielläkin rengaskoot... 32" kenties?
https://youtu.be/nfZylC-n4qE
:)
Peukut tälle :)
^ Elämä ei ole aina pelkkää alamäkeä. Tai siis suurimmaksi osaksi on. Vähän miten sen katsoo.
^ Elämä ei ole aina pelkkää alamäkeä. Tai siis suurimmaksi osaksi on. Vähän miten sen katsoo.
Niin jos katsoo alhaalta se on ylämäkeä...
Eikös nuo isojen poikien maantiepyörät näytä sirkusvekottimilta myös. Olisi aika jo päivittää sielläkin rengaskoot... 32" kenties?
Nähdäkseni siihen on pakko tulevaisuudessa mennä. Oli toki ennenkin pitkiä miehiä, mutta heitä oli niin vähän että kaikki mahtuivat koripallojoukkueeseen. Nyt niitä riittää joka lajiin.
Sopisiko tähän tiivistää, että ilmiönä läskipyöräily on loppujen lopuksi vain 60-luvun materiaalien, 70-luvun vannekoon, 80-luvun jäykän maasturiteknologian, 90-luvun kuskien, 2000-luvun markkinointihypen ja 2010-luvun rengaskoon menestyksekäs fuusio? Lehteen sitä ei kannata painaa, koska lehden kannattaa esitellä koko ajan uutuuksia, jotta tilaajia riittää.
Lukekaapa Roadbike Actionia joskus, niin saatte vähän vertailukohtaa. Siinäpä lehti, joka keskittyy vain ylikalliiden pyörien esittelyyn. Siihen verrattuna f-lehti on kelpo luettavaa.
Enää on vähän niitä jotka kaipaavat puuvanteita takaisin. Mokomat nykyaikaiset alumiiniumvanteet. Höh[emoji12]
Nykyaikaiset alumiinivanteet? Eikö ne ole ihan ysäriä? Hiilarihan ne pitäis kai nykyään olla..?
Nyt niitä riittää joka lajiin.
Kääpiöitä työllistyy kuulemma aikuisviihdeteollisuudessa
J.Kottenberg
03.06.2015, 09.35
Hyvä että heillekin löytyy työmahdollisuuksia.
Eikö kääpiöt ole muiden poikkeavien tavoin ollut syrjitty ryhmä työmarkkinoilla?
tirsintarsi
03.06.2015, 10.02
Eikös kääpiö ole tarulento? ;)
Kääpiö = 26" ajava
Eli taruolento..
Kääpiö = 26" ajava
Osa meidän perheen kääpiöistä ajaa jopa 24" kiekoilla.
Itsekin ajan 26":lla. Olen siis 181cm kääpiö.
Itsekin ajan 26":lla. Olen siis 181cm kääpiö.
Ei kukaan aja 26" enään, tosi huono läppä :)
Hääppönen
03.06.2015, 11.13
Niinkuin YT tuolla aiemmin totesi, keskipituus kasvanut. Niin myös kääpiöiden... :D
Fillari-lehden nykylinjasta osaa mitään sanoa, mutta eiköhän se ole aika luonnollista, että kirjoitetaan siitä mitä valmistajat ovat markkinoille tuomassa. Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Ainakin ennen - itse en vähään aikaan ole lukenut joten nykyään voi olla toisin - F-lehti oli toimituksellisesti kuin Tekniikan Maailma eli yritettiin kuvata trendikkäästi ilmiöitä ja kaikki kuitenkin perusteltiin 105-osasarjalla :)
Fillari-lehden nykylinjasta osaa mitään sanoa, mutta eiköhän se ole aika luonnollista, että kirjoitetaan siitä mitä valmistajat ovat markkinoille tuomassa. Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Ainakin ennen - itse en vähään aikaan ole lukenut joten nykyään voi olla toisin - F-lehti oli toimituksellisesti kuin Tekniikan Maailma eli yritettiin kuvata trendikkäästi ilmiöitä ja kaikki kuitenkin perusteltiin 105-osasarjalla :)
Heh. Tuostahan tulikin mieleen Tekniikan Maailman vuosittaiset fillaritestit. Ehkä perinne vielä jatkuu, mutta 70-lukulaiset retkipyörät oli pahuksen hienoja ja ilmaisia, kun katsoo noita vanhimpia arvosteluita :). Legendaarinen Tunturi Kayapo-kansikuvataide on myös piirtynyt verkkokalvoille pysyvästi. Noiden TM-arvosteluiden perusteella on talouteen yksi Focus hankittu, eikä se ole kuulemma kaduttanut. Ja jos paperimuotoiset lehdet on pettäneet ja jättäneet, niin onhan erilaisissa verkkoblogeissa sentään jokaiselle jotain. Ja tietenkin Retrobiken foorumeita unohtamatta (meille rautakauden miehille).
Fillari-lehti
03.06.2015, 18.07
Fillari-lehdessä ei ole koskaan haukuttu 26-tuumaisia maastopyöriä. On vain useampaankin kertaan todettu että 29 on lähes joka suhteessa parempi. Nyt puhutaan siis kaikesta muusta paitsi endurosta ja DH:sta. Niissä lajeissa 26 ja 27,5 kiekot ovat kova sana edelleen. 26 kiekothan syntyivät jo alun perin vahingossa. Joe Breeze, Gary Fisher ja kumppanit laittoivat klunkkereihinsa mahdollisimman pulleat nappularenkaat. Sellaiset löytyi sattumoisin täältä peräpohjolasta. Nokia valmisti sopivia renkaita joiden ulkohalkaisija oli suunnilleen 26 tuumaa. Kyseessä ei siis ole vannekoko, kuten ei 29 vanne ole lähelläkään 29-tuumainen. Gary Fisher oli yksi Mount Tamalpaisin maastopyöräpioneereista ja hän on yksi syyllinen 29-fillarinkin syntyyn. Fisher ei muuten ole mikään pikkumies, joten luultavasti hän olisi jo alun perin tehnyt maastopyörän jossa on maantiefilon isompi vannekoko.
F-lehden porukassa ei isopyöräistä nielaistu ensipuraisulla eikä toisellakaan. Päin vastoin niitä arvosteltiin vanhoissa testeissä kankeiksi, painaviksi ja huonoiksi kiihtymään.
Tämän päivän 29 on kuitenkin aivan toista maata. Olemme tehneet vuosien varrella useita "sokkotestejä" joissa olemme ajattaneet lajia tuntemattomia tai aivan aloittelijoita sekä 26- että 29-fillareilla. Jokainen on poikkeuksetta todennut että 29 on helpompi ja myös turvallisemman tuntuinen kivikossa ja juurakossa. 29 renkaan pito nousuissa ja kantavuus vaikkapa mudassa on sekin paljon parempi kuin perinteisellä kiekolla. Totta kai 29 antoi alan toimijoille uutta virtaa ja eväitä markkinointiin, mutta tuskin kuluttajat kelpuuttaisivat vain isopyöräisiä pelkkien mainosten perusteella. Maailman pyöräilijät ovat äänestäneet jaloillaan, eivätkä osta enää pikkupyöräisiä. Siksi niitä ei ole kuin markettipyörien mallistoissa. Älkää olko liian vanhoillisia uskossanne vaan antakaa uudelle mahdollisuus.
26-tuumaisia maastofillareita on tietenkin vielä monella aktiivikäytössä. Ja tietenkin ne täyttävät edelleen sen tärkeimmän tehtävän eli ajamisen hauskuuden. Niistä on kuitenkin melko mahdotonta kirjoittaa koska valmistus on käytännössä ajettu alas. Varmasti tulemme jatkossa tekemään joitain juttuja vanhoista legendaarisista malleista, kuten tässä viestiketjussa mainittu lähes 20 vuotta vanha Klein. Sillä kun käy ajamassa lenkin metsässä niin osaa arvostaa nykyaikaista isopyöräistä.
Tälläisenä hukkatappina olin tosi tyytyväinen 26" maasturiin. 29" en edes koskaan ole harkinnut, koska runko jää niin pieneksi suhteessa kiekkoihin. Vuoden tauon jälkeen ostin 27,5" jäykkäperäisen. Stemmi on alaspäin ja yhtään prikkaa ei ole stemmin alla. Vielä vois olla aavistuksen alempana. Vähän isolta sekin näyttää, mutta törkeen hyvä ajaa maastossa. Kaikesta huolimatta olisin saattanut ostaa 26", jos olisi ollut liikkeessä samoilla osilla ja hinnalla.
Olen tyyväinen vm 2001 Titaanirunkoseen Rotwild 26" pyörään Ritsein hiilikeppi myötää etupäässä ja kumin kokohan on just sama kuin maantiepyörässä ja pyörän paino on alu maantiepyörän luokkaa tai jopa kevyempi... pyörällä voi mennä maastoon mutta kaikista paras alusta on hiekkatiet ja latupohjat
Kolme 29" hiili pyörää löytyy myös ja hiili 27" jäykkäperä
Ketä Fillari-lehti nykyisellä linjallaan tahtoo palvella? Erittäin monessa lehden numerossa moititaan jatkuvasti 26-maastopyöriä. Lehden mukaan kunnollinen maastopyörä ei voi olla kuin 29 tai nykyään jopa läski fätbike. Sitäkin kehutaan jatkuvasti 26-tuumaisen fillarin kustannuksella.
Ihmettelen, ketä lehti haluaa palvella? Meitä on tosi paljon, jotka tykkäävät ajaa 26-fillarilla. Se on ketterä, sillä pääsee hyvin mäet ylös ja kivikossa sillä voi cruisailla huoletta. Sillä voi ajaa dh:ta ja endurokisoissa sillä voi näppärästi kiertää kivet ja kannot.
Summa summarum, tuntuu, että Fillari-lehti haluaa palvella vain myyjiä, jotka tuovat pyöriä Suomeen tai nettikauppiaita. Tuntuisi luonnikkaalta se, että lehti antaisi arvon myös niille tuhansille, jotka rakastavat kakskutosiaan.
Jos suodaan pieni kulmien oikaisu, jotta saadaan asenne täytesanojen seasta esiin, niin nämä kohdat pistivät silmiin:
(Nimimerkki Jukka Helmisen pyynnöstä hänen viestistään siteeratut poiminnat poistettu)
Ottaen huomioon että molemmissa on sekä selvät vahvuutensa että heikkoutensa, niin eihän tuota toimittajan mielipidettä voi kovin analyyttisenä tai kiihkottomana pitää. Vaikka lukisi viestin lyhentämättömänä.
Ottaen huomioon että molemmissa on sekä selvät vahvuutensa että heikkoutensa, niin eihän tuota toimittajan mielipidettä voi kovin analyyttisenä tai kiihkottomana pitää. Vaikka lukisi viestin lyhentämättömänä.
26 tuumaisena 80 luvulla harrastuksen aloittaneena ja 29 tuumaisestakin useamman kierroksen voimansiirto loppuun ajaneen en kyllä keksi niitä selviä heikkouksia muuta kuin yhden, heikko kantavuus pehmeässä. Läskipyöräbuumista päätellen en ole ainoa.:rolleyes:
26 tuumaisena 80 luvulla harrastuksen aloittaneena ja 29 tuumaisestakin useamman kierroksen voimansiirto loppuun ajaneen en kyllä keksi niitä selviä heikkouksia muuta kuin yhden, heikko kantavuus pehmeässä. Läskipyöräbuumista päätellen en ole ainoa.:rolleyes:
Hassu juttu mutta ei ole kyllä mitään hinkua suolle ajamaan ? jotenkin olen ymmärtänyt että fillarilla ajetaan pääosin kantavassa maastossa.. voin toki olla väärässä. Ei ole siis läskibuumia päällä.
Hassu juttu mutta ei ole kyllä mitään hinkua suolle ajamaan ? jotenkin olen ymmärtänyt että fillarilla ajetaan pääosin kantavassa maastossa.. voin toki olla väärässä. Ei ole siis läskibuumia päällä.
Hassu juttu, mutta Suomessa on moninpaikoin monta kuukautta vuodesta semmosta hassua valkoista ainetta maassa joka ei tahdo kantaa.
Hassu juttu, mutta Suomessa on moninpaikoin monta kuukautta vuodesta semmosta hassua valkoista ainetta maassa joka ei tahdo kantaa.
Juu ja sitä on niin paljon että pohjaa ei näy. Aika harvassa on ne aamut ollut vuosiin että olisi 1m verran paukahtanut lunta maahan tai edes 0,5m. Jos tuo suo juttu ei avautunut niin ei se saivartelu auta :)
Jos olisit sen oikeasti lukenut niin olisit huomannut kohdan "pääosin kantavassa".
Juu ja sitä on niin paljon että pohjaa ei näy. Aika harvassa on ne aamut ollut vuosiin että olisi 1m verran paukahtanut lunta maahan tai edes 0,5m. Jos tuo suo juttu ei avautunut niin ei se saivartelu auta :)
Jos olisit sen oikeasti lukenut niin olisit huomannut kohdan "pääosin kantavassa".
Hyvin onnistuit saivartelemaan lumesta, että sitä pitäisi olla kymmeniä senttejä tai metri kerralla :D
Kyllähän minä ymmärrän, että kun siihen vanhaan Wheeleriin on työntänyt satasia niin sitä pitäisi hehkuttaa joka paikassa :D
Fillari-lehti
05.06.2015, 09.25
Olen kai ymmärtänyt väärin palstan etiketin. Siihen kai kuuluu ettei toisten tekstiä lainata kuin sellaisina kuin ne on kirjoitettu. Arvon Frosty toivottavasti osoittaa viisautensa ja poistaa viestinsä.
Ja en todellakaan ole asenteellinen. Tässä maassa ei varmasti ole ketään muuta testiryhmää, joka olisi päässyt ajamaan melkein kaikenlaisilla pyörätyypeillä kuluneen 20 vuoden aikana. Aika hyvin on tullut kaikille perspektiiviä missä nykypyörien kohdalla mennään. Taitaa muuten olla aika tyhmää porukkaa koko tämänkin maan XC- ja marakuskit. Ilmaisia sponssipyöriä on ehkä parilla kolmella ja silti muut ostavat ihan rahalla 29-tuumaisia. Miten kovaa Noora Kanervakin menisi, jos ymmärtäisi vaihtaa 29-filon pikkupyöräiseen. Noorahan on peräti 160-senttinen.
Meikäläisen osalta keskustelu aiheesta päättyy tähän. Tapelkaa keskenänne niin saatte tupakkaa!
Hyvin onnistuit saivartelemaan lumesta, että sitä pitäisi olla kymmeniä senttejä tai metri kerralla :D
Kyllähän minä ymmärrän, että kun siihen vanhaan Wheeleriin on työntänyt satasia niin sitä pitäisi hehkuttaa joka paikassa :D
Kyllä siitä pyörästä muut puhuu enemmän kuin minä, niin kuin tässäkin tapauksessa. Kohtuullisen lapsekasta sakkia, mutta jos tuollainen toistuva vittuilu on hauskaa niin enhän minä sitä voi kieltää.
Onko muuten koskaan F-lehdessä käsitelty asiaa siitä vinkkelistä, minkälaista kalustoa valikoituu millekkin suomen kolkalle ihan maaston yleisen profiilin ja alustan mukaan..? Täällä länsi-siperian reunalla pääosin ajavana isopyöräinen jäykkäperä tuntuu luontevimmilta. Mutta eipä tarvitse mennä kuin satakilometriä länteen Syötteelle, niin modernille/kevyelle täpärille alkaa olla käyttöä.
Tuo on hyvä pointti. Eipä ollut tuossa viereisen topicin maastopyöräilykyselyssäkään yhtään kysymystä kalustosta. Siinähän olisi saanut samalla hyvän kalustokatsauksen. Naiset näyttävät olevan siellä projektin vedossa.
Markku Liitiä
05.06.2015, 12.10
Onko muuten koskaan F-lehdessä käsitelty asiaa siitä vinkkelistä, minkälaista kalustoa valikoituu millekkin suomen kolkalle ihan maaston yleisen profiilin ja alustan mukaan..?
Ei varmaan. Sitten kun hallitus saa määrättyä fillarit rekisteröitäviksi ja niille käyttömaksun, tuollainen voitaisiin varmaan toteuttaa luotettavasti. Ostaisimme Trafilta (tai kuka polkupyörärekisteriä sitten hoitaisikaan) sopivan ristiintaulukoinnin tulokset. Esimerkiksi täällä foorumille tehtävä nettikysely antaisi jokseenkin harhaisia tuloksia.
Itse ajan täällä pääkaupunkiseudun ulkolaidalla 29-täysjoustolla ja täysjäykällä 26-sinkulalla. Keskimäärin ajan siis tutkimustulosten perusteella 27,5-jäykkäperällä, jossa on yksi eturatas! :D
Taitaa muuten olla aika tyhmää porukkaa koko tämänkin maan XC- ja marakuskit. Ilmaisia sponssipyöriä on ehkä parilla kolmella ja silti muut ostavat ihan rahalla 29-tuumaisia. Miten kovaa Noora Kanervakin menisi, jos ymmärtäisi vaihtaa 29-filon pikkupyöräiseen. Noorahan on peräti 160-senttinen.
Meikäläisen osalta keskustelu aiheesta päättyy tähän. Tapelkaa keskenänne niin saatte tupakkaa!
Tästä ja aiemmasta kommentista saa sellaisen käsityksen että nopeus ja helppous ovat maastopyöräilyssä ja siten maastopyörissä absoluuttisen toivottuja asioita. Omien kokemusteni pohjalta voin sanoa suoraan harrastavani väärin, koska en todellakaan toivo enempää nopeutta ja ajamisen helppoutta. Vauhdit ovat nyt jo välillä suoraansanottuna liiallisia tuolla metsäpoluilla ajellessa. Siis jos hankkisin nopeamman ja helpomman pyörän, ajelut olisi kaikkien etujen mukaisesti rajoitettava suljettuihin bikeparkkeihin. Tämä taasen johtaisi erinäisistä syistä maastopyöräilyharrastukseni loppumiseen.
Oman ajattelutavan ulkopuolelta on välillä vaikeata osata ajatella asioita.
ps. Mistä saa noutaa tupakin?
Hassu juttu mutta ei ole kyllä mitään hinkua suolle ajamaan ? jotenkin olen ymmärtänyt että fillarilla ajetaan pääosin kantavassa maastossa.. voin toki olla väärässä. Ei ole siis läskibuumia päällä.
Tuo maaston kantavuus riippuu ihan säistä.
Tänä keväänä on vettä tullut siihen malliin, että paikotellen on niin pehmeää, että läskikään ei kanna. Kun kuivana vuonna voisi mennä samasta paikasta vaikka Cyclolla. Ihan polkujen kunnon säilymisen takia 2,4 tuumaa leveällä 29 renkaalla jouduin valikoimaan polkuja aivan liikkaa ja kun tätä märkää vaan jatkuu ja jatkuu, niin se oli märän talven jälkeen viimeinen niitti hakea lähikaupasta läski alle ja ei kaduta yhtään.
Tällä hetkellä on ihan merkatuilla reiteillä paikkoja, joista ei aja edes 4 tuumaa leveällä jumbo jimillä läpi. Jalankulkijat on levitäneet polun yli metrin leveäksi mutaränniksi, kun koittavat pomppia ilman saappaita läpi.
Märkä talvi ja perään märkä kevät tekee olosuhteista toki poikkeuselliset tänä keväänä, mutta ei nuo polut kyllä vielä viikkoihin tule kunnolla kuivamaan, jos ei nyt tule ihan poikkeukseelisen kuivaa ja tuulista säätä. Edellistalvena / keväänä ei käynyt missään vaihessa niin märkänä kuin tällä hetkellä on.
Kukin tyylillään, mutta ei ole lainkaan sattumaa, että kuluttajat ovat äänestäneet jaloillaan ja 26 tuumaisten valikoima on romahtanut. 29 tuskin kokee samanlaista romahdusta, vaikka rauhallisesti ajelevalle fiilistelijälle läski on monella kohtuullisen kovallakin alustalla 29 tuumaista kevyemmin rullaava vaihtoehto. Asfaltillakaan pienissä nopeuksissa (< 25 km/h) rullavuuden eroa (26/29/100 mm leveä läski) ei asiaan vihkiytymätön havaitse.
Mun veikkaus on, että todellinen läskibuumi on vasta alkumetreillä. Kun nämä joidenkin semiläskiksikin nimittämät 4 tuumaiset JJ:t ja muut rullaavat yleiskumit leviää yleisinä ensiasennusrenkaana kansan keskuuteen ja suuri yleisö pääsee niitä koeajamaan. Nuo ei todellakaan ole mitään suorenkaita, vaan yleiskumeja, joilla voi nauttia monista läskin eduista ilman mitään merkittävää haittaa. Maailma on muuttunut etenkin rengasteknologian saralla ja moni vanha uskomus joutaa romukoppaan.
Ei varmaan. Sitten kun hallitus saa määrättyä fillarit rekisteröitäviksi ja niille käyttömaksun, tuollainen voitaisiin varmaan toteuttaa luotettavasti. Ostaisimme Trafilta (tai kuka polkupyörärekisteriä sitten hoitaisikaan) sopivan ristiintaulukoinnin tulokset. Esimerkiksi täällä foorumille tehtävä nettikysely antaisi jokseenkin harhaisia tuloksia.
Itse ajan täällä pääkaupunkiseudun ulkolaidalla 29-täysjoustolla ja täysjäykällä 26-sinkulalla. Keskimäärin ajan siis tutkimustulosten perusteella 27,5-jäykkäperällä, jossa on yksi eturatas! :D
Juuei joo, omat hankaluutensahan tuossa on. Mutta näkökulmia on monia ja asiaa voisi joskus tältäkin kantilta tarkastella. Vai tullaanko tässäkin lopulta siihen lopptulokseen, että osta cycloläski?
"cycloläski"
Tälle olisi paljon kysyntää, ainakin palstapyöräilyssä. Olisiko tuo vähän niin kuin täysjäykkä 29+ kippurasarvilla?
J.Kottenberg
05.06.2015, 12.55
Tämähän on kuitenkin vain pyöräilyä. Sellaisilla välineillä kannattaa harrastaa jotka itselle sopii ja joista ne omat kiksinsä saa, lopulta kaikki muu on aika merkityksetöntä.
Mun mielestä Fillari-lehti on ihan hyvä lehti.
Varmasti on aina jonkun mielestä parempiakin. Pienessä Suomessamme ei levikki ja sitä kautta kassavirta eivät ole isojen maiden luokkaa ja tämä tietty vaikuttaa varmasti mahdollisuuksiin.
Kuitenkin lopputuloksena hyvä lehti, jota voi leppoisasti lukea äidinkielellä ja joka useammin kuin muut ulkomaiset lehdet, käyttää testiympäristönä kotimaata joka sekin on minusta pieni plussa.
Varsin objektiivisia arvioita myös esittävät. En ole huomannut asenteellisuutta tai intressien värittämää näkemystä. Tottakai kirjoittavat uudesta. Kehityksen kärki kiinnostaa varmasti useimpia. Mutta tuskin monikaan minkään lehden juttujen mukaan vaihtaa fillareita tai komponentteja. Siis aina kun jotain uutta esitellään, ilman muuta syytä.
CamoN hyvin kiteisti harrastamiseen tarvittavan pyöräkaluston kriteereitä. Noin just asia on.
Ja toisaalta, onnellisimpia ovat ne, jotka eivät paremmasta tiedä :)
Tuo maaston kantavuus riippuu ihan säistä.
Tänä keväänä on vettä tullut siihen malliin, että paikotellen on niin pehmeää, että läskikään ei kanna. Kun kuivana vuonna voisi mennä samasta paikasta vaikka Cyclolla. Ihan polkujen kunnon säilymisen takia 2,4 tuumaa leveällä 29 renkaalla jouduin valikoimaan polkuja aivan liikkaa ja kun tätä märkää vaan jatkuu ja jatkuu, niin se oli märän talven jälkeen viimeinen niitti hakea lähikaupasta läski alle ja ei kaduta yhtään.
Tällä hetkellä on ihan merkatuilla reiteillä paikkoja, joista ei aja edes 4 tuumaa leveällä jumbo jimillä läpi. Jalankulkijat on levitäneet polun yli metrin leveäksi mutaränniksi, kun koittavat pomppia ilman saappaita läpi.
Märkä talvi ja perään märkä kevät tekee olosuhteista toki poikkeuselliset tänä keväänä, mutta ei nuo polut kyllä vielä viikkoihin tule kunnolla kuivamaan, jos ei nyt tule ihan poikkeukseelisen kuivaa ja tuulista säätä. Edellistalvena / keväänä ei käynyt missään vaihessa niin märkänä kuin tällä hetkellä on.
Kaarinassa asuvana litsan kierto on varmaan tuttua maastoa?
http://i59.tinypic.com/21bu91s.jpg
Tuokaan kohta ei kuivu vielä aikoihin. Noista menee juuri vielä kaksysillä, kun on vauhtia, mutta eipä niistä nauti vaan enemmänkin miettii että kun vauhti loppuu ja lukot kiinni niin kohta on kuski uimassa :D syksyllä toikin kohta vielä pahenee.
Mun mielestä on reilua ilmoittaa sidoksensa vaikkapa allekirjoituksessa, jottei jää vaikuttimet epäselviksi. Ja tuolla aiemmin kun joku höpötti nimim. mehukatin "markkinointipuheista", niin tietääkseni hän nyt vaan on sattunut pitämään kovasti sen hetkisistä kulkineistaan. Jatkakaa, olkaa hyvät.
timppa_234
05.06.2015, 13.56
Se kannattaa kumminkin muistaa, että 26 ja 27,5 pyörien koossa ei ole kuin mikroskooppinen ero. 27,5 on oikeasti 26,8 tuumaa. Ja 26 tuumaisten renkaiden valikoima on toistaiseksi paljon laajempi kuin 27,5 mallien.
Minäkin ajattelin, että 29 olisi hieno, ei enää yhtään OTB:tä ojan ylityksissä. Kokeilu lannisti aika nopeasti, 26:lla kiertää kivet paljon nätimmin ja terävät kuopat on sen verran harvinaisia, että voi vaikka tunkata ne yli. Onneksi ei tarvinnut ostaa uutta.
Mun mielestä on reilua ilmoittaa sidoksensa vaikkapa allekirjoituksessa, jottei jää vaikuttimet epäselviksi. Ja tuolla aiemmin kun joku höpötti nimim. mehukatin "markkinointipuheista", niin tietääkseni hän nyt vaan on sattunut pitämään kovasti sen hetkisistä kulkineistaan. Jatkakaa, olkaa hyvät.
Kyseessä oli ns. affiliate marketing program jonkun kaupan kanssa.
Kyseessä oli ns. affiliate marketing program jonkun kaupan kanssa.
Ahaa, selvä. Oma käsitykseni oli lähinnä mutua, tosin enpä ole asiasta suoraan ko. kaverin kanssa keskustellut.
Tuli vielä sellainen mieleen, että harvoinpa Foorumilla kukaan muita fillareita kommentoi kuin millä itse ajaa. Siis riippumatta siitä onko ne maksettuja vai muunlaisten sopimusten kautta hankittuja välineitä. Ja miten voisikaan kommentoida muuta? Vaikea kommentoida sellaisia pyöriä, joista ei ole kokemusta. Toki jotain tuttujen kokemuksia ja samankaltaisia yleisempiirisiä havaintoja voi jakaa, mutta muutoin on vähän hankala yhtälö. Tosin joskus näyttää siltä, että haukkua voi kyllä "tuntemattomiakin" välineitä, helpostikin...
J.Kottenberg
05.06.2015, 14.19
Ja toisaalta, onnellisimpia ovat ne, jotka eivät paremmasta tiedä :)
Jos puhutaan Fillari-lehdestä niin omalta osaltani voin todeta että se on ns riittävän hyvä. Tiedän kyllä missä voisin tutustua tarjontaan laajemmin. Olen joskus tilannut Etelä-Afrikkalaista lehteä. Ei tosin pyöräilyaiheinen. Hyvä lehti muuten mutta afrikaansilla kirjoitetut jutut ei oikein auenneet.
Mikä sinusta on parempi? Miksi?
Ahaa, selvä. Oma käsitykseni oli lähinnä mutua, tosin enpä ole asiasta suoraan ko. kaverin kanssa keskustellut.
Tuli vielä sellainen mieleen, että harvoinpa Foorumilla kukaan muita fillareita kommentoi kuin millä itse ajaa. Siis riippumatta siitä onko ne maksettuja vai muunlaisten sopimusten kautta hankittuja välineitä. Ja miten voisikaan kommentoida muuta? Vaikea kommentoida sellaisia pyöriä, joista ei ole kokemusta. Toki jotain tuttujen kokemuksia ja samankaltaisia yleisempiirisiä havaintoja voi jakaa, mutta muutoin on vähän hankala yhtälö. Tosin joskus näyttää siltä, että haukkua voi kyllä "tuntemattomiakin" välineitä, helpostikin...
Omasta ei saa puhua mutta toisten fillareille kuuluu naureskella, vaikka sitä kokemusta ei olisikaan. Täällä ruokaketju menee niin että mitä enemmän on omiin välineisiin käyttänyt rahaa siinä sivussa tulee "oikeus" olla mulkku täysin tuntemattomille ihmisille ja provota palstalla. Ei riitä että harrastaa tai on tyytyväinen välineisiinsä, se on varmaan "niin eilistä".
Ja toisaalta, onnellisimpia ovat ne, jotka eivät paremmasta tiedä :)
Jos puhutaan Fillari-lehdestä niin omalta osaltani voin todeta että se on ns riittävän hyvä. Tiedän kyllä missä voisin tutustua tarjontaan laajemmin. Olen joskus tilannut Etelä-Afrikkalaista lehteä. Ei tosin pyöräilyaiheinen. Hyvä lehti muuten mutta afrikaansilla kirjoitetut jutut ei oikein auenneet.
Mikä sinusta on parempi? Miksi?
Ei JTK viittaa lehteen mitenkään vaan panee jatkokommentin sinunkin lainaamaasi CamoNin lausahdukseen. Tuo sun postaushan ei edes alunperin sisältänyt muuta kuin tuon lainauksen, ihmettelinkin hieman.
Tämähän on kuitenkin vain pyöräilyä. Sellaisilla välineillä kannattaa harrastaa jotka itselle sopii ja joista ne omat kiksinsä saa, lopulta kaikki muu on aika merkityksetöntä.
Pahoittelen syvästi, että onnistuin pahoittamaan nimimerkki Jukka Helmisen mielen. Tarkoitus oli siis poimia viestistä ne kohdat, jotka pistivät silmään. Tämän myöskin viestissäni kirjoitin auki ennen referoitua sitaattia ja myös sitaatin jälkeen. Lisäksi käytin hyvin yleisesti käytettyä pistemerkintää ilmaisemaan sitä, että kyseessä todellakin on vain kokoelma poimintoja, eikä kokonainen viesti. Kyllä, väänsin siis rautalangasta.
Viestistä minulle välittyi kuva, että eri rengaskokojen ominaisuuksien suhteen kirjoittajan sielunmaisema voisi olla hieman monisävyisempi ja analyyttisempi. Hyvään, antoisaan ja jäsenneltyyn keskusteluun eri rengaskokojen hyödyistä ja haitoista on pystytty tällä palstalla jo monessa viestiketjussa, joten odotukset ammatikseen kirjoittavan ihmisen tekstiä kohtaan olivat rehellisesti sanottuna hieman korkeammalla. Tässä siis koko viesti sitaattina.
Fillari-lehdessä ei ole koskaan haukuttu 26-tuumaisia maastopyöriä. On vain useampaankin kertaan todettu että 29 on lähes joka suhteessa parempi. Nyt puhutaan siis kaikesta muusta paitsi endurosta ja DH:sta. Niissä lajeissa 26 ja 27,5 kiekot ovat kova sana edelleen. 26 kiekothan syntyivät jo alun perin vahingossa. Joe Breeze, Gary Fisher ja kumppanit laittoivat klunkkereihinsa mahdollisimman pulleat nappularenkaat. Sellaiset löytyi sattumoisin täältä peräpohjolasta. Nokia valmisti sopivia renkaita joiden ulkohalkaisija oli suunnilleen 26 tuumaa. Kyseessä ei siis ole vannekoko, kuten ei 29 vanne ole lähelläkään 29-tuumainen. Gary Fisher oli yksi Mount Tamalpaisin maastopyöräpioneereista ja hän on yksi syyllinen 29-fillarinkin syntyyn. Fisher ei muuten ole mikään pikkumies, joten luultavasti hän olisi jo alun perin tehnyt maastopyörän jossa on maantiefilon isompi vannekoko.
F-lehden porukassa ei isopyöräistä nielaistu ensipuraisulla eikä toisellakaan. Päin vastoin niitä arvosteltiin vanhoissa testeissä kankeiksi, painaviksi ja huonoiksi kiihtymään.
Tämän päivän 29 on kuitenkin aivan toista maata. Olemme tehneet vuosien varrella useita "sokkotestejä" joissa olemme ajattaneet lajia tuntemattomia tai aivan aloittelijoita sekä 26- että 29-fillareilla. Jokainen on poikkeuksetta todennut että 29 on helpompi ja myös turvallisemman tuntuinen kivikossa ja juurakossa. 29 renkaan pito nousuissa ja kantavuus vaikkapa mudassa on sekin paljon parempi kuin perinteisellä kiekolla. Totta kai 29 antoi alan toimijoille uutta virtaa ja eväitä markkinointiin, mutta tuskin kuluttajat kelpuuttaisivat vain isopyöräisiä pelkkien mainosten perusteella. Maailman pyöräilijät ovat äänestäneet jaloillaan, eivätkä osta enää pikkupyöräisiä. Siksi niitä ei ole kuin markettipyörien mallistoissa. Älkää olko liian vanhoillisia uskossanne vaan antakaa uudelle mahdollisuus.
26-tuumaisia maastofillareita on tietenkin vielä monella aktiivikäytössä. Ja tietenkin ne täyttävät edelleen sen tärkeimmän tehtävän eli ajamisen hauskuuden. Niistä on kuitenkin melko mahdotonta kirjoittaa koska valmistus on käytännössä ajettu alas. Varmasti tulemme jatkossa tekemään joitain juttuja vanhoista legendaarisista malleista, kuten tässä viestiketjussa mainittu lähes 20 vuotta vanha Klein. Sillä kun käy ajamassa lenkin metsässä niin osaa arvostaa nykyaikaista isopyöräistä.
Ja miten voisikaan kommentoida muuta? Vaikea kommentoida sellaisia pyöriä, joista ei ole kokemusta. Toki jotain tuttujen kokemuksia ja samankaltaisia yleisempiirisiä havaintoja voi jakaa, mutta muutoin on vähän hankala yhtälö.
Jos on hieno niin sanon yleensä erotiikaksi ja jos on ruma niin en sano mitään
Markku Liitiä
05.06.2015, 14.50
Se kannattaa kumminkin muistaa, että 26 ja 27,5 pyörien koossa ei ole kuin mikroskooppinen ero.
Mikroskooppinen? 26-fillarin vanteen halkaisija on 559 milliä ja 27,5-fillarin vanteen 584 milliä eli 2,5 senttiä suurempi. 29-maasturin vanteen halkaisija taas on 622 milliä. Toki ero 27,5- ja 29-kiekon välillä on suurempi suurempi kuin 26- ja 27,5-kiekon.
26, 27,5 ja 29 eivät ole vannekokoja, vaan ilmoittavat renkaan ulkohalkaisijan tuumissa jonkinmoisella tarkkuudella. 27,5:ssä taitaa olla haettu markkinointimielessä nätimmältä näyttävää pyöristettyä arvoa, ei nyt ole juuri käsillä 27,5-rengasta mitattavaksi.
Tätä jankkausta kun viinipäissään lukee niin alkaa tehdä mieli 26", pyörää siis. No täytyy odotella aamuun. Ehkä se menee ohi.
Eikös noille 26-tuuman maastopyörille ja muille useamman kuin yhden eturattaan antiikkisille maastopyörille ole oma lehti nimeltä Pikajalka?? ;)
Talboteille, heteka-sängyille, Bilteman poranterille, asbestieristeille sekä 26" fillareille on olemassa tor-verkossa toimiva salainen verkkojulkaisu nimeltä Huh Mitä Uskomatonta Paskaa. HMUP:n vastaava päätoimittaja on oman toimen ohella Abdullah Tammi ja vakiokolumnistina James Hirvisaari.
Talboteille, heteka-sängyille, Bilteman poranterille, asbestieristeille sekä 26" fillareille on olemassa tor-verkossa toimiva salainen verkkojulkaisu nimeltä Huh Mitä Uskomatonta Paskaa. HMUP:n vastaava päätoimittaja on oman toimen ohella Abdullah Tammi ja vakiokolumnistina James Hirvisaari.
Linkkiä ? asbestieristeet kiinnostaa...
Jos on hieno niin sanon yleensä erotiikaksi ja jos on ruma niin en sano mitään
Aivan. Ulkonäöstähän tietysti voi kiistellä aina, olet oikeassa. Rumuudesta kuuluu myös huomautella tarvittaessa, koska olemme välineurheilun ytimessä ja kovia tyylipoliiseja.
Ps. Sun allekirjoitus aiheutti pientä äänihymyä, kiitän.
Ei se siitä koosta oo kiinni vaan siitä miten sitä käyttää.
Lapsellista väitellä jostain 26 vs 29.
J.Kottenberg
06.06.2015, 16.42
^Kyllä, molempia on niin paljon käytetty että aivan varmasti voi molemmilla pyöräillä. Ja vaihtaa toiseen jos siltä tuntuu.
Suurin edistysaskel, erityisesti pyöräilyä ajatellen, on tapahtunut silloin kun yhdessä vähän vanhempaa aikaa kuvanneessa Spede-elokuvassa hevoskärryjen alla näkyneestä neliskanttisesta pyörästä onnistuttiin kehittämään nykyinen pyöreä pyörä.
Aihealueeseen vielä sen verran, että 26-tuumainen on maasturiperheen kevyin, nopein kiihtymään, ketterin, tarkin ja aerodynaamisin. 29-tuumaisen väittäminen lähes kaikessa paremmaksi on todella vääristelevää. Se, mikä kenellekin toimii, riippuu sekä kuskin ominaisuuksista että pyörältä haluttavista ominaisuuksista.
Kuluttajat eivät suinkaan vaan äänestä jaloillaan, vaan joutuvat myös tekemään valintansa saatavilla olevasta valikoimasta. Lisäksi kuluttajan käyttäytymistä ohjaavat markkinoinnin luomat mielikuvat, ammattilaisten tuotteile tuoma mainoarvo sekä alan lehtien tapa tuoda esiin, suositella ja arvostella erilaisia vaihtoehtoja. Etenkin aloittelija on päätöstensä suhteen jokseenki helposti johdettavissa haluttuun suuntaan.
Journalismin ydin on kriittisyydessä. Hyvä toimittajatyö erottaa faktatiedon, mielpiteideet ja harhaanjohtavan informaation toisistaan, ja näin antaa kuluttajalle lisäarvoa pelkkään valmistajien markkinointiin verrattuna.
Läskipyörä on täysin ylivoimainen mm. kaikessa.
Meikä taas innostui tästä läskicyclosta!! Sellaisen ostan heti ku tulee markkinoille..
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.