Näytä tavallinen näkymä : Rose cyclocross naiselle
Hei! Olen aloittamassa pyöräharrastusta ja hankinnassa on cyclocross. Tutkimusten jälkeen olen todennut sen sopivan parhaiten tarpeisiini. Haluan ehdottomasti Rose-merkkisen pyörän ja olen katsonut erityisesti Rose pro DX Cross-2000 pyörää. Käykö tuo pyörä naiselle? Olen 170 cm ja sisäjalan mitta 86 cm. Mikä koko minulle käy? 56 ehdottaa kone, mutta se kuulostaa tosi isolta. Apua tarvitaan! Eivät vastaa kyselyihin firmasta.
Itsellä mitat on 175/86 ja pidän itseäni jo pitkäjalkaisena , tarkistaisin vielä ton sisämitan onko oikein mitattu.
56 canyonin maantiepyörässä on jo iso mulle , 53 ostin ja siinäkin joutu vakiostemmillä kurotteleen tankoon.
Edit. Jos haluat jotain mielipiteitä jostain tuotteesta niin suora linkki tuotteeseen kyssäriin. ( http://www.rosebikes.fi/bike/rose-pro-dx-cross-2000-772640/aid:772643 ) toi vai.
Anto se Cannärin laskuri mullekin 56 mutta jos sen olisin ottanu niin liian iso olis tullu.
Cännärin laskuri painottaa inseamia aivan liikaa.
Tossa linkin rosessa 56 koossa on millin sisään sama reachi kuin 53 cännärin maantiepyörässä joka mulla on , eli sun mitoilla menee todennäköisesti kurotteluksi.
Hei, sisämitta on varmasti oikein, usko pois. Canyonin mittaussivulla antoi vastauksen 56 M...
Just tuo pyörä jone1. Alan kallistua siihen 54 kokoon, pelottaa vaan että sekin on liian iso. Miehellä Bianchi 52 koko, tuntuu mulle ehkä liian pieneltä, mutta ei olla kokeiltu säätää satulan korkeutta.
Sittenhän se on helppoa, Bianchista satula oikealle korkeudelle ja etäisyydelle keskiöstä ja ottamaan otteita tangosta.
Vertaa sitten geometria mittoja toisiinsa, reachi ja staggi mitoilla pääsee aika pitkälle.
Noilla jaloilla varustettuna kannattaa kattoa myös että satulaputkessa riittää mitta , mulla jäi 3 senttiä vielä putkea käyttämättä.
protonis
27.05.2015, 23.12
54 uskoisin olevan sopiva. Itse olen 171/83 ja tilasin 54cm koossa saman mallin. Messuilla kävin koeistumassa 56 kokoa ja se tuntui inan liian pitkältä. Rosella taitaa pitää kiirettä kun oman pyörän tilausajaksi arvioitiin 8 viikkoa...
Joo, kyllä on epäilyksiä herättävä sisämitta. Olihan ilman kenkiä mitattu?
Mutta jos on oikein niin hankaloittaa kyllä mitoitusta. Missään nimessä ei mikään 56 ja myös 54 kuulostaa liian isolta. Jos pituuttaa 170 ja sekin pelkkiä jalkoja, niin yläkropan ulottuvuus vastaa ehkä 165cm pitkää ja silloin vaakasuuntaan katsottu runkoko on alle 50. Ja vaakamitta on tärkeämpi (satula kyllä liikkuu ylös alas enempikin). Minun heittoni olisi, että runkoko joku 50-51 ja siihen vielä lyhyt stemmi. Voi joutua ostaan erikseen pidemmän satulaputken. Korkeuseroa satulan ja ohjaustangon välille tulee paljon, joten tilaa myös reilusti spacereita ohjaamoon.
Tietysti jos raha ei rajoita niin noilla mitoilla voisi harkita mittatilauspyörää.
edit. Vastaukseni perustuu maantiepyörän mittoihin, en tiedä meneekö cyclo kovinkin erilailla.
Kiitos avusta! Eiköhän tämä tästä ala selkiintyä.
On se kumma ettette usko jalkojen pituutta. Naisilla on pidemmät jalat kuin miehillä. Ei tämä nyt niin poikkeuksellinen juttu ole. Eikä ollut kenkiä. Kiitos protonis! Varsinkin tuon valkoisen mallin kanssa saattaa mennä pitkään mutta on se hieno.
hkultala
28.05.2015, 02.33
Noin pitkäjalkaisena/lyhyttorsoisena kannattaa valita pyörämalli, jossa on normaalia lyhyempi ja pystympi geometria. En suosittele tilaamaan postimyynnistä ilman koeajoa, ainakaan perehtymättä perusteellisesti geometriataulukoihin. Kannattaa ehkä miettiä toisen kerran, mitkä on ne järkevät "ehdot" sille hankinnalle.
Voi olla, että tuosta mallista mikään koko ei ole sopiva, liian pieni on liian matala ja liian iso on liian pitkä ja välissä oleva koko on molempia.
Suomen urheilupyörän x-mud-malliston geometria tuntuu ainakin olevan hyvin lyhyt ja korkea, joten sopinee tuollaiselle kropanmuodolle paremmin.
Onpa tämä vaikeaa, saattaa ainakin tältä kesältä kyllä jäädä pyöräily.
Tunnen parikin miespuolista joilla on hieman vastaava inseam ja pituus suhde. Ei tosin noin jyrkkä. Ongelman juuri tuo että sinulla satula nousee ja horisontaali vaakaputki kasvaa yleensä lyhyellä yläkropalle sitten liian isoksi. Oletko katsellut muita pyöriä? Esim. Ridleyn x.bow:ssa olisi hieman korkeampi "headtube". Itse olen 180/86 inseam eli suht normaali, mutta koitin huvikseni s ja xs kokoa. S:llä olisin pystynyt ajamaan, mutta xs oli lyhyt. Sinulle XS voisi olla sopiva, kannatta käydä kyllä koittamassa ja vertailla sitten geometriaa vaikka roseen.
Toinen hieman järkevämmällä geometrialla pitkäjalkaiselle olisi varmaan GT GRADE. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/57006/fmcfq/GT-Grade-Alloy-105-51-cm
Kannatta kyllä laajentaa näkökanta ulos tuosta Rosesta ja mennä ihan liikeeseen kokeilemaan. Kannatta myös mitata oma käsien ulottuvuus eli span. Vaikka olisi lyhyt selkä, voi ne kädet kompensoida tuota ulottuvuutta. Tiedän parikin naista joilla on pitkät jalat, joten kyllä se pyörä löytyy jos niin haluaa:) Onnea etsintään!
Itsellä mitat 180/89, näillä mitoilla kyseisen mallin 58cm runko on tuntunut melko sopivalta. Pitkäjalkasilla on usein myös melko pitkät kädet, joten lyhyt ylävartalo ei välttämättä tarkoita ihan niin lyhyttä ohjaamoa kuin ylävartalon mitta antaisi olettaa. Noilla mittasuhteilla olisi kyllä melko hyvä päästä koeajamaan ellei varmasti sopiva geometria ole tiedossa.
Markku Liitiä
28.05.2015, 11.07
56 canyonin maantiepyörässä on jo iso mulle , 53 ostin...
Anto se Cannärin laskuri mullekin 56 mutta...
Cännärin laskuri painottaa...
...sama reachi kuin 53 cännärin maantiepyörässä joka mulla on...
Cännäri (tai Cannari/Cännari) on Cannondale, Canyon on vaikka Kanjoni.
hkultala
28.05.2015, 11.37
Itsellä mitat 180/89, näillä mitoilla kyseisen mallin 58cm runko on tuntunut melko sopivalta. Pitkäjalkasilla on usein myös melko pitkät kädet, joten lyhyt ylävartalo ei välttämättä tarkoita ihan niin lyhyttä ohjaamoa kuin ylävartalon mitta antaisi olettaa. Noilla mittasuhteilla olisi kyllä melko hyvä päästä koeajamaan ellei varmasti sopiva geometria ole tiedossa.
Tosin naisilla on myös jalka-käsi-pituussuhde yleensä suurempi kuin miehillä, ts. (pitkäjalkaisella) naisella on yleensä lyhemmät kädet kuin yhtä pitkät jalat omaavalla miehellä.
Kiitos avusta ja neuvoista! Rosella on Rose Pro SL-200 lady bike naisten maantiepyörä, jota voisi myös harkita vaikkei cyclo olekaan. Kokoa 57 ehdottaa kone, mutta ehkä tuo 53 tai 55 kuulostaa paremmalta. Mutta ehkä menen ennen päätöksiä liikkeeseen testaamaan eri kokoja ja pyöriä vielä. Eikä sen ole pakko olla Rose, siihen vain ensisilmäyksellä tykästyin. Tuolla hintaa tärkeää on kuitenki että se on sopivan kokoinen.
Tuo oikea koko ja oikeanlainen geometria on juuri se tärkein asia.
Täytyy tosiaan muistaa että rungon korkeus on vain yksi mitta, monen mielestä vaakaputken pituus huomattavasti tärkeämpi. Jos et pysty Rosea testaamaan niin käy ajamassa jonkun muun valmistajan malli ja vertaa geometrioita keskenään.
Jos tosiaan suositellaan noin korkeaa runkoa niin kyllä noin lyhyellä selällä menee pahasti kurkoitteluksi ja tekee oikean ajoasennon löytämisen vaikeaksi.
Olen itse 176 cm ja 84 cm inseamilla, ja eli hieman jo lyhytselkäinen. Joudun jo tosissani miettimään sopivaa geometriaa, että pyörä ei tuntuisi liian pitkältä. 86 cm inseam antaa satulan korkeudeksi jo 76 cm, samalla setbackia kertyy reippaasti, 170 cm kokonaispituudella tuosta ajoasennon pituudesta syntyy jo helposti todellinen ongelma. Focus Mares AX (http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2015/cyclocross-1/mares-ax-1/mares-ax-20-disc.html#chapter-3) taitaa olla sieltä aivan lyhimmästä päästä koissa XXS-XS. Pienempi on jo oikeasti aika lyhyt. Samoin esim. Salsa Vaya (http://salsacycles.com/bikes/vaya/2015_vaya_2/geometry/) on lyhyt ja korkea, toki vähän eri eläin. Nuo naistenkin Roset ovat todella pitkiä.
Sain Roselta vastauksen, että pituuteni ja jalkojen mitan puolesta parhaiten käy 54. 56 liian iso ja 52 liian pieni. Ehkäpä laitan siitä cyclo 54:stä tilauksen illalla!
Käy nyt ihmeessä koeajolla ensin. Focus AX mallistossa on aika lähelle vastaavat reach- ja stack mitat, aavistuksen suotuisammat. 54 cm Rosella tulee muuten handle bar droppia tyyliin vähintään 8 cm luokkaa. Se on aika paljon.
Tuossa Rosen cyclossa näkyisi olevan 100mm pitkä stemmi (ohjauskannatin). Ja sivuilla lukee seuraavaa:
Ohjainkannattimen pituudella on merkittävä vaikutus ajoasentoon. Mitä pidempi ohjainkannatin, sitä urheilullisempi ajoasento. Lyhyt ohjainkannatin antaa mukavemman ajoasennon, mutta pyörän ohjaus muuttuu hätäisemmäksi. Rosella voit vaihtaa ohjainkannattimen pituutta neljän viikon sisällä ilman lisäkustannuksia.
Siinä on ainakin säätövaraa helposti pari senttiä.
PS. En huommanut yllä mainittavan, mutta naisten rungoissa mitoitus on lähtökohtaisesti sopivampi pitkäjalkaisille ja lyhytselkäisille kuin miesten rungoissa.
54 uskoisin olevan sopiva. Itse olen 171/83 ja tilasin 54cm koossa saman mallin. Messuilla kävin koeistumassa 56 kokoa ja se tuntui inan liian pitkältä. Rosella taitaa pitää kiirettä kun oman pyörän tilausajaksi arvioitiin 8 viikkoa...
Hassu kysymys, mutta oletko mitannut kuinka pitkät kädet sulla on protonis?
Tuossa Rosen cyclossa näkyisi olevan 100mm pitkä stemmi (ohjauskannatin). Ja sivuilla lukee seuraavaa:
Siinä on ainakin säätövaraa helposti pari senttiä.
PS. En huommanut yllä mainittavan, mutta naisten rungoissa mitoitus on lähtökohtaisesti sopivampi pitkäjalkaisille ja lyhytselkäisille kuin miesten rungoissa.
Tilausvaiheessa saa valita stemmin pituuden.
Sanottakoon tähän vielä, että stemmin lyhentäminen nopeuttaa ohjausta ja siten tekee pyörästä nopeammin reagoivan. 90 mm stemmi on omaan makuuni jo ihan siellä siedettävän ajettavuudeen alarajoilla, varsinkin jos on yhtään kapeampi stonga (esim. 420 mm tai alle). Kannattaa kokeilla ennen päätöstä.
Kahvupaussi
30.05.2015, 18.04
Sanottakoon tähän vielä, että stemmin lyhentäminen nopeuttaa ohjausta ja siten tekee pyörästä nopeammin reagoivan. 90 mm stemmi on omaan makuuni jo ihan siellä siedettävän ajettavuudeen alarajoilla, varsinkin jos on yhtään kapeampi stonga (esim. 420 mm tai alle). Kannattaa kokeilla ennen päätöstä.
Kannattimen kulmalla voi myös kompensoida satulan nostamisen vaakaputkea pidentävää vaikutusta. siis esim. +/-17 asteen lyhyehkö stemmi (norm 6 asteen sijaan) ylöspäin käännettynä. Joskus tuli modattua 61cm runkoinen maantiefilo (silloin keskiöt oli matalalla) pitkäkoipiselle naiselle) hänellä pituutta 172cm. Itselle tuo pöyrä oli aivan liian korkea, oma pituus 182/inseam 82. Hälle varsin hyvä sopivalla stemmillä.
Tilasin 54 kokoisen pyörän ja parin-kolmen kuukauden odottelun jälkeen sain sen. Koko oli minulle ihan täydellinen ja pyörä tuntuu kaikin puolin hyvältä. Voin suositella naisille miesten runkoa ja etukäteen testaamattakin uskaltaa ostaa. Roselta oltiin avuliaita koon valinnan suhteen. Toimitusaika oli pitkä, mutta kannatti odottaa. Mukana tuli juomapullo telineineen ja reppu.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.