Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä persjalkaiselle (Canyon, Bianchi...)
Terve!
Olen hankkimassa ensimmäistä maantiepyörää, jolla tarkoitus olisi ajaa n. 30-120 km:n pituisia lenkkejä kohtalaisen sporttisella fiiliksellä. Merkkejä olen ehtinyt jo ihmettelemään ja jotenkin olen mieltynyt Canyonin Endurace-sarjan malleihin, mutta myös italialaisten merkkien tarjonta säväyttää. Hintaluokaksi olen asettanut 1200-1600 €.
Runkokoon valinnassa ongelmani on persjalkaisuus. Olen 185 cm pitkä ja inseam on 81cm. Tämän vuoksi keikun esim. Canyonin taulukossa varmaan M- ja L-koon välillä. Muut mittani senteissä ovat:
Trunk 73
Forearm 34
Arm 66
Thigh 59,5
Lower leg 55
Sternal notch 153,5
Onko muilla foorumilaisilla kokemusta maantiepyörän valinnasta kombolla pitkä selkä ja kädet ja lyhyet jalat? Kannattaisiko ottaa mielummin pienempi runko ja valita pitkä stemmi vai isompi runko ja olla välittämättä istuinputken pituudesta niin paljoa? Myös kaikki muut vinkit pyöränvalintaan ovat tervetulleita. Koeajoilla olen käynyt, mutta niin lyhkäisillä pyrähdyksillä on vaikea saada kunnon kuvaa runkogeometrioiden eroista.
makimies
25.05.2015, 17.11
Itse noilla spekseillä päädyin sloupattuun runkoon ja pienempään runkokokoon, tuo kantsii kokeilla ja millaisen ajoasennon haluat.
Satulaputken korkeuden lisäksi pitäisi varoa korkeata emäputkea. Pitkä ja matala on se suunta mitä tulisi pitää tähtäimessä. Nuo mainitut merkit ovat enemmän keskinormaaleja ja niistä pitäisi valita pieni runko pitkällä stemmillä. Merkkejä en käy mainitsemaan, mutta enemmän ovat amerikkalaistyyppisä kuin europpalaisia mielestäni. Tällaisena melko tavisrunkoisena ei paljon enempään kykene...auttaneeko mitään...
Antti Salonen
25.05.2015, 18.47
Korostaisin kanssa vahvasti emäputken pituutta, sillä maantiepyörissä emäputket ovat viime vuosina yleisesti pidentyneet. Canyon Endurace edustaa tätä linjaa, eli emäputki on pitkänpuoleinen, sillä ajoasennon on ajateltu olevan aavistuksen leppoisampi. Persjalkaisella tästä tulee helposti ongelma, sillä riittävän pitkässä rungossa on sitten niin pitkä emäputki, ettei tankoa tahdo saada laskettua millään muotoa urheilulliselle korkeudelle. Esim. Enduracen M-koossakin on emäputki 159 mm, ja tuo on melko paljon jos jalan sisämitta on vain 81 cm.
Lähtisin liikkeelle sellaisella reseptillä, että kisakireä runkogeometria (rungon pituuteen nähden lyhyt emäputki) ja siihen päälle pitkä stemmi. Näin syntyy persjalkaiselle pitkä mutta matala pyörä. Maantietangoissa on lisäksi eroa siinä suhteessa, että kuinka kauas eteen ne vievät kahvat, eli tuolla pystyy vielä hienosäätämään ohjaamon pituutta pari senttiä.
Paljon riippuu toki siitäkin, että kuinka matalaa asentoa on lopulta hakemassa, eikä sitä ensimmäistä maantiepyörää ostaessa välttämättä edes tiedä. Itsekin hieman lyhytjalkaisena ajan nyt 51- ja 52-senttisillä maantierungoilla, molemmissa 13 cm stemmit, eikä ajoasento ole mitenkään erityisen matala.
Takamisakari
26.05.2015, 10.51
Täältä nousee persjalkaisen käsi, mitat 188/86 ja ajan Kanjonin L:llä. Mulle vaakaputki 11cm stemmillä on juuri passeli, mutta satulaputki on melkolailla "nollaviivan" kohdalla. Tämän perusteella uskaltaisin melkein M-kokoa suositella.
Huoh. Onpa hankalaa tämä mitoituksen kanssa säätäminen. Kaipaisin vielä muutamaan kysymykseen vastauksia:
- Miksi sloupattu runko olisi suoraa parempi minulle? Eikös sloupattu runko tarkoita sitä, että ajaja on emäputkeen nähden entistä matalammalla, joten asento on suoraputkiseen verrattuna pystympi?
- Mikä merkki / malli olisi tyyliä pitkä mutta matala, mutta irtoisi alle kahdella tonnilla? Tuntuu kisakireillä malleilla olevan kisakireä hinta.
- Koitin huvikseni Canyonin sovitusohjelmaa ja se ehdotti kooksi peräti S-kokoa. Pieneltä tuntuu.
makimies
26.05.2015, 16.29
Canyonin koot ainakin mtb rungoissa aika isot, kantsii katsoa mittoja suoraan.
Mutta käy kokeilemassa. Ei se nettiä selaamalla selviä
Eikös sloupattu runko tarkoita sitä, että ajaja on emäputkeen nähden entistä matalammalla, joten asento on suoraputkiseen verrattuna pystympi?
Vaakaputken muoto ei vaikuta satulan korkeuteen, joka pysyy samana jos keskiön korkeus on sama. Enemmän koko ajoasennon rakentumiseen vaikuttaa emäputken korkeus. Sloupatun rungon emäputki on tietysti voitu tehdä tarkoituksella korkeammaksi, jolloin asennosta tulee pystympi. Mutta yhtälailla emäputki voi olla kisamaisen lyhyt sloupatussakin rungossa.
- Mikä merkki / malli olisi tyyliä pitkä mutta matala, mutta irtoisi alle kahdella tonnilla? Tuntuu kisakireillä malleilla olevan kisakireä hinta.
- Koitin huvikseni Canyonin sovitusohjelmaa ja se ehdotti kooksi peräti S-kokoa. Pieneltä tuntuu.
Vähän vieroksuin ketjun otsikkoa, kun nimenomaan Canyonit (ja muut saksalaiset postimyyntipyörät) on varsinkin maantiemalliston osalta todettu moneen otteeseen lyhyiksi ja korkeiksi. Canyonin sovitusohjelma korostaa jalan sisämittaa ja tarjoaa siksi niin pientä runkoa. Varmasti Canyoninkin saa sopimaan, mutta parempiakin lähtökohtia on olemassa.
Kääntäisin katseen jenkkimerkkien suuntaan. Ensimmäisenä tulee mieleen Specialized, Trek ja Scott. Italialaiset, Bianchi etunenässä, lienee nekin lähtökohtaisesti noita saksalaisia sopivampia.
Jos inseam on vain 81 mutta sternal notch on 153,5, on selkä/torso todella pitkä. Minulla on 11cm pidemmät jalat mutta täsmälleen sama sternal notch. Muuten olen sinua sentin lyhyempi. Noin pitkän selän kun laitat makaavaan asentoon pyörän päälle, ei varmana M-koon vaakaputken pituus riitä.
Sinulla on varmaan vähän samanlaiset mittasuhteet kuin Peter Saganilla (184cm), jonka satulan korkeus on vain 75,2 cm mutta pyörän vakaputken pituus 58 cm ja stemmi 120mm. Linkki Peterin setuppiin (http://www.cyclingnews.com/features/pro-bike-peter-sagans-cannondale-supersix-evo-1)
Ehdottomasti L ja siihen vaikka slämmätty -17° stemmi jos ajoasento jää emäputken takia liian korkeaksi.
Case closed. Turun Raisposta löytyi huomattavalla alennuksella viimevuotinen Spessun Tarmac Sport SL4 56-koossa. Ajoasento tuntuu sopivan sporttiselta käymättä liikaa niskan päälle ja muutenkin pyörän päällä mäetkin kiipee kuin itsestään. Jossain kohtaa tähän voisi tosin hiukan pidempää stemmiä kokeilla ja satulan muotoilu ei ole itselleni se paras mahdollinen mutta ne on onneksi helppoa ja kohtalaisen edullista vaihtaa. Kiitokset kaikille vinkeistä!
Mainiota, onnea uudelle pyörälle, paljon iloisia kilometrejä.
Stemmin pidentäminen ei huononna ajettavuutta, jos pidennystä tarvii ja satula useimmiten riittää juurkin vain kotiinajoon.
Keskiäkäinen lohjalainen
29.05.2015, 13.45
Case closed. Turun Raisposta löytyi huomattavalla alennuksella viimevuotinen Spessun Tarmac Sport SL4 56-koossa.
Kuulostaa erittäin asialliselta ratkaisulta. Onnittelut uudesta kulkineesta! Komppaan vielä palstaveljiä ja totean, että persjalkaisuus ja Canyon sopivat huonosti yhteen.
Onko jollakin kokemusta Trekin ALR 5 alurunkoisesta pyörästä ?
https://www.youtube.com/watch?v=_7J4-G2QxX8
http://www.trekbikes.com/uk/en/bikes/road/performance_race/emonda_alr/emonda_alr_5/
http://www.fun-corner.de/index.php/en/Trek-Emonda-ALR-5-2016/c-WG000769/a-A019079
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.