PDA

Näytä tavallinen näkymä : Parin tonnin täpäri monipuoliseen ajoon

Kassari
25.05.2015, 15.59
Olen ajellut maastopyörällä 1,5 vuotta. Tällä hetkellä käytössä on Cube sl ltd jäykkäperä 29" renkailla. Ajelen monipuolista maastoa aina asfaltista kiviselle ja juurakkoiselle metsäpolulle. Lenkit ovat yleensä n. 50 km, joista noin puolet metsäpolkuja ja loput teitä. Olen nyt alkanut miettimään täpärin hankkimista. Mielessä on ollut Canyon nerve 8,9 ja cubelta sekä radonilta jotain samantyyppisiä pelejä. Spessun epic tai camber voisivat myös olla sopivia, jos sattuis sopivasti käytetyn/alesta saamaan. Kommentoikaahan kokeneemmat, mihin noista rahanne sijoittaisitte. Toki saa ehdottaa muitakin vaihtoehtoja. Hinta pitäisi pysytellä 2000€ tienoilla. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

dreamer
25.05.2015, 16.02
Canyonin Nervellä olen ajellut jo useamman vuoden ja on vaikea keksiä miten pyörää voisi parantaa kuvailemaasi monipuoliseen ajoon.

Marsusram
25.05.2015, 17.28
Ainoa vika 29"-täpärissä on että ajamisesta tulee välillä liian helppoa ja mukavaa. Kannattaa säästää jäykkäperä, jotta saa vaihtelua ja on ajokki talviajoon kun täpäri on huollossa.
Kahden 29er pyörän taktiikassa on eduksi jos molemmissa on sama akselistandardi, jotta kiekkoja voi vaihtaa ristiin erilaisilla renkailla.
Tuo Canyon on kyllä ihan vaikuttavan oloinen pyörä hintaansa, voisin ostaakin, jos olisi tarvetta.

carp
25.05.2015, 23.31
Radonin Slide 8.0 näyttäisi tarjoavan myös hyvän vastineen Canyoneille (Spectral?): http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/all-mountain/slide-29/slide-29-80/

Kahteen tonniin lähtisi enemmän XT:tä ja hissitolppa. Canyoneihin verrattuna myös matalammalla standoverilla.

PK1
26.05.2015, 00.06
Mullakin iski ohittamaton täpärikuume, ja katselin tuota Canyon nerve 8.9:ää.
Yllätyksekseni Canyonin laskuri suositteli M-koon (17,5") tuuman runkoa.
Itselläni mittaa 185 ja läskiä 96 kiloa. Jalan pituudeksi farkut jalassa näytti tulevan n. 86 cm.
Onko kokoluokka oikea vai meneekö metsään?

EDIT: Taisin (tai siis rouva) mitata käden pituuden pieleen, korjattuani pituutta todellisuutta vastaavaksi neljällä sentillä kooksi valikoitui L.

carp
26.05.2015, 10.48
Canyonin laskuri tuntuu priorisoivan tuota inseam mittaa yli kaiken. Omat mitat on muutamaa senttiä lyhyemmät (183/85) ja olen arponut myös tuon koon kanssa (ja nyt siirtänyt katseen jo muihin malleihin). L-koon standover (820mm) tuntuu ilman käytännön kokeita aivan liian korkealta ja M-koko liian lyhyeltä vaakaputken suhteen. Kerro ihmeessä miten tuo toimii käytännössä kun saat pyörän.

IncBuff
26.05.2015, 10.51
Se on ihan sama mitä siihen Canyonin laskuriin syöttää inseamin lisäksi. Tulos on samalla inseamilla aina sama.

Kassari
26.05.2015, 11.14
Vertailin radonin slidea ja skeenia sekä cuben stereo 120. Ilmeisesti ovat keskenään aika samantasoisia pyöriä, kuten myös canyonin nerve al 8.9, vai kuinka? Joustomatkoissa näyttäisi olevan hajonta 100-130mm. Osaako joku selventää kuinka suuri ero noissa joustoissa on keskenään maasto-/maantieajossa? Lisäksi osaluetteloista osaan itsekin vertailla vaihtajia, kampia ja runkojen painoja, mutta mitenkäs noissa edellisissä pyörissä on esim kiekkojen ja napojen sun muiden oleellisten osien laita? Itse kun en niistä ymmärrä mitään.

JackOja
26.05.2015, 11.16
...Joustomatkoissa näyttäisi olevan hajonta 100-130mm. Osaako joku selventää kuinka suuri ero noissa joustoissa on keskenään maasto-/maantieajossa? ...

Mitä enemmän ajaa maantiellä sitä turhempaa on isompi jousto.

CamoN
26.05.2015, 11.41
Joustomatkoissa näyttäisi olevan hajonta 100-130mm. Osaako joku selventää kuinka suuri ero noissa joustoissa on keskenään maasto-/maantieajossa?

100mm ja 130mm joustavien pyörien ainakin pitäisi tuntua melko erilaiselta, koska joustomatkan eron lisäksi (tai nimenomaan sen takia) myös mm. keulakulmassa on eroa. Sitten riippuu hirmu paljon omista mieltymyksistä ja kokemuspohjasta, minkälainen joustomatka sopii omaan käyttöön.

Jotkut sanoo että 120-130mm joustava täpäri on aivan hyvä "yleispyörä". Omat ajoni jakautuvat 100mm 29er täpärin, maantiepyörän ja aika-ajopyörän välillä. Jos maasturille tulee vähän taukoa ja keskittyy enemmän noihin maantiepeleihin, tuollainen 100mm maasturikin tuntuu ensiraapaisulla todella pehmeältä, suorastaan sohvamaiselta. Itse pidän tuota 100 milliä hyvänä lähtökohtana. Jos sellaisella ajaessa tuntuu että pyörän rajat alkaa tulla röykytyksessä vastaan, kannattaa miettiä pidempää joustoa. Tasaisella pidempi jousto syö sitten hieman etenemisen taloudellisuutta lisääntyneenä painona ja geometriaeroina.

IncBuff
26.05.2015, 12.08
Mulla on Fuel EX. Mielestäni ei notku merkittävästi enemmän kuin esim. Superfly, mutta on silti maastossa smoothimpi menijä ja keulakulmansa ansiosta muutenkin helpompi ajettava. Vähän se on kyllä paikoitellen kankean tuntuinen. Tosin mää en ole mikään viritetty kisakuski kuten edellä kirjoittanut herra vaan enempi nautiskelija. Tuossa mielestäni onkin se valinta 100mm tai vähän pitkäjoustoisemman välillä eli haluaako mahdollisimman tehokkaan etenijän vai vähän enemmän mukavamman, mutta ei aivan niin tehokkaan pyörän. Kaikki nuo kuitenkin on aivan poljettavia vaihtoehtoja.

substitute
26.05.2015, 12.25
Vertailin radonin slidea ja skeenia sekä cuben stereo 120. Ilmeisesti ovat keskenään aika samantasoisia pyöriä, kuten myös canyonin nerve al 8.9, vai kuinka? Joustomatkoissa näyttäisi olevan hajonta 100-130mm. Osaako joku selventää kuinka suuri ero noissa joustoissa on keskenään maasto-/maantieajossa? Lisäksi osaluetteloista osaan itsekin vertailla vaihtajia, kampia ja runkojen painoja, mutta mitenkäs noissa edellisissä pyörissä on esim kiekkojen ja napojen sun muiden oleellisten osien laita? Itse kun en niistä ymmärrä mitään.

Nervessä taitaa olla keveimmät kiekot, sitä arvostaisin itse. Toisaalta Skeenissä olis kummankin iskarin ctd-säätö tangossa yhdellä vivulla: ihkua. Slidessa hissitolppa: tosi kiva. Tietysti lähtökohtana pitäis olla se, että pyörän mitat on itselle sopivat. Jos mietin omalla kohdallani, niin 120mm olis ihan maksimi joustoa mitä tuntisin tarvitsevani kaksysäriin. Vaakakupissa varmaan painaisi lopulta eniten kiekkojen keveys, joten ehkä valintani olisi lopulta toi Nerve 8.9. Nykyään siis alla 100mm joustava 29er täpäri, johon olen päivittänyt juurikin kiekot ja vähän keventänyt muutenkin. Ajo on tuollaista saman mittaista lenkkiä kuin sullakin, päällystettyjä teitä vältellen. Jos nyt pitäis ostaa uusi fillari, niin varmaan skippaisin Sliden ja Canyonin Spectralin saman tien liian alamäkihenkisinä ja valitsisin Nerven ja Skeenin välillä. ... tai sitten joku hyvä käytetty :)

Kassari
26.05.2015, 13.37
Kiitos vastauksista kaikille, etenkin substitutelle, joka otti kantaa myös kiekkoasiaan. Pitänee yrittää päästä johonkin testaamaan noita kyseisiä pyöriä, niin voi helpottaa päättämistä. Nerveen taidan olla tällä hetkellä kallellaan.

K1mm0
26.05.2015, 13.52
Saman sorttista vertailua tuli tehtyä talvella. Hintaluokka oli tosiaan toi parisen tonnia. Spectral 7.9:t tuli vaimolle ja itselle. Yhtenä perusteena oli voimansiirto, jonka piti olla 2x10. Nerve ja Raadonit putosi kelkasta lähinnä tuon takia. Meillä ajot on melkoisen sekalaista, välillä kivikko- ja juurakkohumppaa, välillä tasaisempaa polkua. Yhteen tai kahteen maratonkisaankin osallistutaan vuodessa. Edelliseen 120 mm joustavaan 26" täpäriin verrattuna Spektraali menee kyllä mukavammin kaikenlaisissa maastoissa. Tuntuu jopa ylämäkeen kiipeävän kevyemmin kuin tuo vanha fillari, joka oli jonkin verran kevyempi. Nyt kyllä tuntuu siltä, että tolla vakiokokoonpanolla mennään pitkälle eteenpäin eikä ole tarvetta päivittää mitään osia. Ja vaimokin tykkää...:)

Kassari
16.06.2015, 13.12
Canyon nerve al 9.9 taitaa olla se pyörä johon päädyn, eli vähemmän yllättäen budjetti vähän karkaa. Nyt sitten pitäisi vielä arpoa runkokoko kohdalleen. Mitat 182/87 ja canyonin sivut ehdottaa kokoa M. Itseäni arveluttaa, että mahtaakohan olla liian pieni tuo M. Kokemuksia/näkemyksiä? Kiitos jo etukäteen.

EsaJ
16.06.2015, 13.22
Mä oon 182/85 ja Large on täysosuma. Medium ois lähteny vaihtoon liian pienenä. Orkkis stemmi käännetty vaakatasoon. Muita muutoksia en ole tehnyt. Kulkee ihan stanan lujaa teknisessäkin maastossa.

Riak
21.06.2015, 20.39
Lainaan tätä topicia törkeästi.

Hankinnassa olisi ensimmäinen kunnon fillari ja täpärin tulen laittamaan ja hyvää käytettyä olen jo tovin katsellut.

Olisiko jollakin mielipiteitä näistä kahdesta:

Focus Super Bud 1.0 vm 2012 http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/49445-focus-super-bud-10-2012-m-koko/

Trek superfly fs7 2014 http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/51524-trek-superfly-fs-7-2014/

Onko noista mihinkään edes aloittelijalla vai pitääkö etsiä muuta. Nuo alkaa olemaan jo budjetin aivan yläpäässä hinnaltaan. Itse olen 180cm/95kg.

Jos on parempaa tarjolla niin tarjoa ihmeessä.

kalleA
21.06.2015, 21.30
Varmasti ihan hyviä pyöriä aloittelijalle jos tietää, että ei aio ajaa kovin rankasti ja jos koko natsaa. Jos ei ole ihan varma millaista ajo tulee olemaan tai haluaa ajella rankemmissa maastoissa niin katselisin kyllä pidempijoustoisia n.130-140mm ainakin. Ja onhan pidempijoustoisella ehkä helpompi aloittaa kun on loivemmat kulmat ja rennompi ajella.

AK-87
22.06.2015, 09.46
Riak, millaiseen ajoon haet täpäriä? Nuo linkkaamasi vaihtoehdot on tosiaan varmasti ihan kelpo pelejä, jos vain käyttötarkoitus osuu kohdalleen. Nuo on siis kohtalaisen kireitä XC-täpäreitä, soveltuu parhaiten helpoille ja verrattain tasaisille poluille. Alamäkikaahailuun, vauhdikkaaseen kivikkojumppaan ja muuhun ryskytykseen katselisin pidempiä joustoja ja loivempaa geometriaa. Tuollaisten pyörien "käyttörajaus" on melko kapea. Tai voihan noillakin ajaa monella tavalla, mutta monipuolisia ja hyviä räppäilypyöriä tuollaiset eivät ole.

Riak
22.06.2015, 17.04
Ihan normaaliin hyötyliikuntapyöräilyyn, eli ole tarvetta mitään alamäkiä tai suurempaa kikkailua suunnitella, se himo on tyydytetty muutaman kymmenen vuoden motocross uralla :). Itseni tietäen niin en kuiteskaan malta olla ihan asfaltilla pelkästään joten siksi pyörä saa olla täysjousitettu.

AK-87
22.06.2015, 23.49
Asia kunnossa sitten :) Ja ainahan sitten voi vaihtaa, jos mieli muuttuu tai muutoin tuntuu tarpeelliselta. Motocross-kuskikin varmasti ymmärtää, miten pienillä muutoksilla/eroavaisuuksilla voi olla kulkupelin käyttäjälle suuri merkitys. Ja crossitausta ehkä osaltaan selittää myös mieltymystä täysjoustoon? Enivei, ei muuta kuin fillaria alle ja kovaa ajoa. Käytetyn fillarin arvo ei enää toisen tai kolmannen omistajan kohdalla juuri menetä arvoaan, mikä myös pienentää riskiä, jos kulkine ei sattuisikaan miellyttämään.