Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 1x voimansiirto cyclocrossarissa, kokemuksia?



tiaalto
25.05.2015, 14.27
Etuvaihtajan kanssa tapellessa on alkanut kypsymään ajatus siirtymisestä cyclocrossarissa 1x10 voimansiirtoon. Paperilla 34-48 ratasparin vaihtaminen 40t Narrow-wideen näyttää aika hyvältä:

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=34,40,48&RZ=11,12,13,15,17,19,22,25,28,32&UF=2220&TF=90&SL=2.6&UN=KMH

Alapäästä menettäisi karkeasti ottaen yhden vaihteen (34x32) ja yläpäästä kaksi (48x11-12) - kummankin puutteen kanssa luulisin pystyväni elämään. Mutta miten käytännössä, löytyykö tosielämän kokemuksia cycloilusta yhden rattaan varassa? Meneekö tällainen Race Face 40t heittämällä Sram Apex-kampiin?

http://www.bike-discount.de/en/buy/race-face-chainring-narrow-wide-9-10-11-speed-110x40-black-266465


Motivaationa muutokseen olisi lähinnä yksinkertaisuuden hakeminen, kai tuolla pari sataa grammaa painoakin säästäisi mutta teräsrungolla ajaessa ei muutenkaan kannata paljoa painoa miettiä.

cuppis
25.05.2015, 15.22
Olen ajellut 40t eturattaalla ja jollain 9 lehtisellä maastopakalla ympäri vuoden erilaisilla alustoilla eikä kummastakaan päästä ole vaihteet vielä kesken loppuneet. Toki jos vauhdikasta maantieajoa cyclolla harrastaa niin voi välitykset loppua kesken.

juho_u
25.05.2015, 15.49
Saisko tuohon 11-36 maastopakan toimimaan takavaihtajan vaihdolla? Tuohon 40 ratas eteen, niin voisi olla toimiva peli.

tehaku
25.05.2015, 15.52
Omassa cyclossa on 40x11-32 ja sillä olen aika hyvin pärjäillyt. Jos et ole maantiekuntoajoihin menossa, niin välityksetkään eivät juuri koskaan lopu kesken. Noilla välityksillä ajaa vielä sellaista 44 km/h nopeutta ilman ongelmia, joka maantiellekin riittää melko hyvin.

nure
25.05.2015, 15.56
Tiaalto, kyllä teräsrunkoisestakin kevyen saa, aivan väärä luulo.

Petter
25.05.2015, 15.59
Saisko tuohon 11-36 maastopakan toimimaan takavaihtajan vaihdolla? Tuohon 40 ratas eteen, niin voisi olla toimiva peli.
Riippuu kahvoista. "Varmana tietona" ainakin seuraavaa:

SRAM maantiekahvat ja 10-maastovaihtajat = OK
Shimano maantiekahvat ja 9-maastovaihtajat = OK
Shimano maantiekahvat ja 10-maastovaihtajat = No go

Mulla 38t N/W, 36-11 kymppipakka, Shimanon 105 kahva ja Deore 9-vaihtaja. Vaihtaminen toimii hyvin vaikka vaihtaja on jo ikäloppu. Tarkoitus onkin kohta testata miten keskipitkällä häkillä varustettu Tiagran 10-takavaihtaja hoitaa tuon pakan.

Kovavauhtisessa maantieajossa tosiaan loppuu välitykset kesken, mutta muuten tuo on hyvä kombo. Vaihto 40-piikkiseen eturieskaan on kanssa edessä kunhan nykyisestä aika jättää.

Ketjun päälläpysymisen kanssa ei muuten ole ollut ongelmia. Vuoden aikana ei ole pudonnut vielä kertaakaan, ilman ohjuria ja kytkimellistä takavaihtajaa.

tiaalto
25.05.2015, 16.45
11-36 pakkakin sopisi sellaisenaan (takana Sram X9 type 2 med tai long cage ja 10sp Apex kahvat) mutta en taida viitsiä tässä vaiheessa investoida sen vaihtoon kun nykyiselläkin on vasta muutama satanen tahkottu. Ketju kannattanee varmaan kuitenkin vaihtaa vaihtaa eturattaan kanssa?

Kommentit kuulostavat kyllä rohkaisevilta. Omat ajot eivät juurikaan sisällä maantiepyöräilyn leikkimistä joten sen puolesta parin nopeimman välityksen tappio ei tunnu pahalta.


Tiaalto, kyllä teräsrunkoisestakin kevyen saa, aivan väärä luulo.
Juu saa toki, mutta kun pyörä tuli aikoinaan valittua niin paino ei ollut ekana, tokana tai kolmantenakaan kriteerinä - eikä ole edelleenkään :)

maalinni
25.05.2015, 17.09
Kona Rovessa 38t edessä ja 11-32 tai 11-28 takana. Kulkee kovaa ja nousee mäet. Eli suosittelen kyllä 1x setuppia.

velib
25.05.2015, 17.38
Oletteko 1x10-setuppia varten vaihtaneet uuden kahvan vai miten sen kanssa kannattaa tehdä? Itselläkin on käynyt mielessä Roven vaihteiston päivitys, mutta täytyy ensin laskea sille hinta-arvio.

mehukatti
25.05.2015, 18.00
Mulla on gravel grinderissa Wolftoothin 38t ratas ja Shimano XT 11-32 takapakka. Tämä kombinaatio toimii lyhythäkkisellä Ultegra 6700 -takavaihtajalla ja Ultegran 6700-kahvoilla, joten kyseessä on halpa tapa saada SRAM CX1:stä vastaava toiminnallisuus (tosin SRAM julkas viime vuoden lopussa valinnaisen, laajemman skaalan, CX1-grouppiin suunnatun 11-36 pakan). Tämä setuppi on siis helppo upgrade, koska voi pitää olemassaolevan Shimanon takavaihtajan ja kahvat. Tuo 38t eturatas osoittautui lähes täydelliseksi, vaikka tilaushetkellä oli pientä epävarmuutta. Kevyimmällä välityksellä jaksaa nousta Malminkartanon ja Paloheinän mäet ylös varsin kevyen tuntuisesti, mutta jäykin vaihde riittää kuntoajoissa vähintään 35km/h keskinopeuteen (tämä testattu eilen käytännössä ja ainoastaan parissa alamäessä oltiin välitysten rajoilla).

TERU
25.05.2015, 18.32
Heitä eteen 38 piikkinen pienemmäksi ja ajele tyytyväisenä eteen päin, varalla se isompi 48 piikkinen kovempiin alamäkiin ja myörätuuliin. Omissa pyörissä etuvaihtajat olleet vähiten haittoja tuottavia ja onpahan ainakin ketjuohjurina ellei muuta.

maalinni
25.05.2015, 19.11
Oletteko 1x10-setuppia varten vaihtaneet uuden kahvan vai miten sen kanssa kannattaa tehdä? Itselläkin on käynyt mielessä Roven vaihteiston päivitys, mutta täytyy ensin laskea sille hinta-arvio.

Eikös se vanha kahva toimi ihan normaalista? Hinta-arvio on tasan uuden eturattaan verran.

velib
25.05.2015, 20.02
Eikös se vanha kahva toimi ihan normaalista? Hinta-arvio on tasan uuden eturattaan verran.

Juu, kyllähän se toimii, mietin vain saako siitä vaihtajan vivun helposti irti, vai annetaanko sen olla paikallaan. Tyyliseikkahan tuo taitaa lähinnä olla. Samalla suunnittelin pakan vaihtamista 11-36, jolloin eteen voisi hommata 42-hampaisen, eikä kummastakaan päästä kärsisi paljoa. Toki sillä pelkällä eturattaalla pääsee jo alkuun.

litku
25.05.2015, 23.16
Mulla jake the snake:ssa 105 kahvat, ultegra takavaihtaja ja RF40t / XT 11-36. Hyvin toimii !

TERU
26.05.2015, 07.33
Ei oikein uppoa tuo kehityksessä taaksepäin paluu. Pakka harvaportainen maastopakka ja ketju pahasti vinossa ääriasennoissa. Ja muodin vuoksi, etuvaihtajan toiminta on pyörän helpoin osa, vähiten ja harvimmin säätöä vaativa, kevytkin - no helppoa palata kun trendit sallivat.

Pyörälleen saa tehdä mitä haluaa, anteeksi tuohtuminen!

nure
26.05.2015, 07.42
^Samaa mieltä vaikkei pyörissäni edessä mitään olekkaan. Eihän sitä tarvi käyttää ja painonsäästöä ei saavuteta. Toisaaltaan jos uutta rakentaa tai haluaa duunata niin eipä siitä suurta kuluakaan synny.
Vaihtajan vivut nyt kannattaa yhdenmukaisuuden vuoksi antaa olla samoina jos vaikka tulee toisiin aatoksiin.

arctic biker
26.05.2015, 08.14
Ei oikein uppoa tuo kehityksessä taaksepäin paluu. Pakka harvaportainen maastopakka ja ketju pahasti vinossa ääriasennoissa. Ja muodin vuoksi, etuvaihtajan toiminta on pyörän helpoin osa, vähiten ja harvimmin säätöä vaativa, kevytkin - no helppoa palata kun trendit sallivat.
Pyörälleen saa tehdä mitä haluaa, anteeksi tuohtuminen!

+1
Edit tuohon Nuren kulupuoleen lisäisin käsityksenäni jotta ajan myötä normi 2xratastus tulee ajan myötä halvemmaksi.

JackOja
26.05.2015, 09.08
Kerrankin ajankohtainen aihe. Tulevaan EnduranceCycloTravelGrinderiin voimansiirto suunnitteilla. Laittaisiko perinteisen 46/36 vaiko yhden eturattaan? Ja mitä kokoa se eturatas saisi olla, jollain 32:een loppuvalla pakalla.

Itse kaipaan enemmän niitä kevyen pään välityksiä, oon polven kroonisen rasitusvamman takia enempi tikkaaja kuin runttaaja. Alamäissä voin rullailla, ei ole tarvetta polkea lisää vauhtia neljäänkymppiin.

Edellisessä crossarissa pakka oli 12-27 ja rattaat 48/34 enkä käyttänyt tuota 48:a juuri koskaan. Muutenkin tuntuis, että nelikymppistä isompaa ei ehkä tarvitse... tai ehkä joku 42/36 tai 40/34 kampisetti vois toimia. Tuntuis vaan höhlältä laittaa kovin pieni ero eturattaisiin kun yhdelläkin saattais pärjätä.

Noh laskeskellaan, kahvoiksi tulee kuitenkin normi Rival tai Ultregra joten pelivaraa on siirtyä kahteenkin eturattaaseen jos nyt päätyiskin yhteen.

litku
26.05.2015, 09.41
Ei oikein uppoa tuo kehityksessä taaksepäin paluu. Pakka harvaportainen maastopakka ja ketju pahasti vinossa ääriasennoissa. Ja muodin vuoksi, etuvaihtajan toiminta on pyörän helpoin osa, vähiten ja harvimmin säätöä vaativa, kevytkin - no helppoa palata kun trendit sallivat.

Pyörälleen saa tehdä mitä haluaa, anteeksi tuohtuminen!

Minullekkos kommentoit? No et saa anteeksi.

IncBuff
26.05.2015, 10.02
+1
Edit tuohon Nuren kulupuoleen lisäisin käsityksenäni jotta ajan myötä normi 2xratastus tulee ajan myötä halvemmaksi.
Kuin se niin? Nuo isommat eturattaat on ihan tuhottoman kalliita. Siksi aattelin omaankin työmatka-Roveen pistää yhden eturattaan eteen kun siinä on pöljät 50/34 rattaat ja uusi pienempi isoin eturatas maksaa hunajaa.

cuppis
26.05.2015, 10.22
Syitä on monia kuten se, että siirryin yksivaihteisesta vaihteelliseen enkä omistanut isompaa enkä pienempää eturatasta vaan yhden sopivan.
Ja se sopiva 40-piikkinen on sopiva vain siksi, että lähikauppiaalla ei aikoinaan ollut muun kokosia sinkulaeturattaita. Eli ajopuuteoreettista speksaamista ilman speksaamista.

nure
26.05.2015, 10.24
"Uusi pienempi isoin eturatas"?

IncBuff
26.05.2015, 10.32
"Uusi pienempi isoin eturatas"?Siinä sulle pähkinää päiväksi.

Kare_Eskola
26.05.2015, 11.23
Kerrankin ajankohtainen aihe. Tulevaan EnduranceCycloTravelGrinderiin voimansiirto suunnitteilla. Laittaisiko perinteisen 46/36 vaiko yhden eturattaan? Ja mitä kokoa se eturatas saisi olla, jollain 32:een loppuvalla pakalla.

Itse kaipaan enemmän niitä kevyen pään välityksiä, oon polven kroonisen rasitusvamman takia enempi tikkaaja kuin runttaaja. Alamäissä voin rullailla, ei ole tarvetta polkea lisää vauhtia neljäänkymppiin.

Edellisessä crossarissa pakka oli 12-27 ja rattaat 48/34 enkä käyttänyt tuota 48:a juuri koskaan. Muutenkin tuntuis, että nelikymppistä isompaa ei ehkä tarvitse... tai ehkä joku 42/36 tai 40/34 kampisetti vois toimia. Tuntuis vaan höhlältä laittaa kovin pieni ero eturattaisiin kun yhdelläkin saattais pärjätä.

Noh laskeskellaan, kahvoiksi tulee kuitenkin normi Rival tai Ultregra joten pelivaraa on siirtyä kahteenkin eturattaaseen jos nyt päätyiskin yhteen.

Omassa 1x10 -krossarissa 40 edessä ja 11-36 takana, hyvin toimii. Laajempi skaala kuin 50/34 ja 13-29 mikä mulla ennen oli. Kahvoina Sram Rival ja vaihtajana Sram X9 Type 2, short. On napakka. Tarvitsee sitten vaijerinkireyssäätimen letkuun, koska kahvoissa ei ole eikä vaihtajassa. Sulla saattais mennä 38 myös eteen.

Jos maltat odottaa niin Absolute Blackiltä tulee ennen krossikautta ovaali-110BCD-narrow-wide.

pätkä
26.05.2015, 11.40
Omassa krossarissa 1x11 - 40/11-32. 40t eturatas on hieman liian raskas lyhyissä jyrkissä nousuissa, miksei pitkissäkin mutta niitä omilla reiteillä ei ole. 38t olisi sopivampi eteen. Takapakan harvat välitykset eivät lyhyessä päässä mielestäni haittaa, suurin osa ajosta on kuitenkin pakan keskialueella. Oikeastaan pelkkää GG:ä tulee tuolla krossarilla ajettua.

JackOja
26.05.2015, 12.02
...Kahvoina Sram Rival ja vaihtajana Sram X9 Type 2, short. On napakka. Tarvitsee sitten vaijerinkireyssäätimen letkuun, koska kahvoissa ei ole eikä vaihtajassa...

Toi kuullostaa mainiolta setiltä, kun tuo lyhyt vaihtajakin riittää. Toi säätö-barreli johonkin väliin pitääkin muistaa joo.


Sulla saattais mennä 38 myös eteen...

Joo, ainakin ekat ketjut vois kokeilla tuollaisella. Ja ainakin jos laittaa 32-pakan. Laittaa isomman sitten ketjunvaihdon yhteydessä jos kaipaa.


Jos maltat odottaa niin Absolute Blackiltä tulee ennen krossikautta ovaali-110BCD-narrow-wide.

No eihän tässä kiire ole kun runkokin tulee vasta ties milloin heinäkuussa. Olisko tuollainen ovaali uusi pyöreä, voisi uteliaisuuttaan kokeilla.


... 38t olisi sopivampi eteen. ...Oikeastaan pelkkää GG:ä tulee tuolla krossarilla ajettua.

Kuullostaa edellistä puhujaa ja omaakin käsitystäni tukevalta. Luulen että itselläkin "oikea crossi" voi jäädä kuriositeetiksi.

edit: mistähän kompaktikammet ilman rattaita? Rival tai Force esimerkiksi. CX1-kammet toki helposti, mutta oliskohan muuta? Middleburn?

mehukatti
26.05.2015, 13.32
Ei oikein uppoa tuo kehityksessä taaksepäin paluu. Pakka harvaportainen maastopakka ja ketju pahasti vinossa ääriasennoissa. Ja muodin vuoksi, etuvaihtajan toiminta on pyörän helpoin osa, vähiten ja harvimmin säätöä vaativa, kevytkin - no helppoa palata kun trendit sallivat.

Ei ole paluu kehityksessä taaksepäin, koska ennenwanhaan ei ollu laajan skaalan takapakkoja. Siltikin, eihän sitä tarvi tarvii etuvaihtajasta luopua, jos siitä tykkää. Shimano tarjoaa tulevaisuudessakin kahta ja kolmea eturatasta. SRAM:lla taas on vahvemmin suunta 1x voimansiirtoihin, myös cyclocrossissa, gravel grindingissa ja kohta myös maantiellä. Saa nähdä mitä markkinat loppupeleissä preferoi. 1x voimansiirrossa on kuitenkin joitain etuja:

- yleensä kevyempi kun etuvaihtaja, kuori, vaijeri ja ylimääräiset eturattaat jää pois
- huomattavasti kliinimmän näköinen ja ainakin itsestä etuvaihtaja sekä 2x/3x alkaa näyttää jo aika ysäriltä/2000-lukulaiselta
- kuten kare eskola tuossa sanoi, niin 1x voimansiirrolla voi saada jopa laajemman skaalan kuin 2x setupilla, joten se ei aina edes tarkoita kompromissia
- erityisesti cyclocross ja gravel grinding -pyörissä ei useinkaan ole tarvetta yhtä tiuhoihin välityksiin mitä maantiepyörissä (tiuhat välitykset on oikeastaan ainoa todellinen etu 2x/3x systeemissä)
- jos on ongelmia 2x tai 3x systeemissä (esim. ketjun hankaaminen muihin eturattaisiin tai vaihtajan häkkiin) niin 1x setuppi korjaa asian
- poistaa 2x voimansiirron ongelman, kun ainakin compact-kampisetillä vaihtaa edessä pienemmälle/isommalle niin eturattaiden isosta kokoerosta johtuen hyppy välityksessä on sen verran iso, että samalla kertaa joutuu vaihtamaan myös takana pari ratasta isommalle/pienemmälle (Di2 tietysti auttaa myös tähän). Tämä oli omasta mielestä todellä ärsyttävää.
- poistaa voimansiirron trimmaustarpeen, sillä ainakin joissain 2x/3x setupeissa joutuu tuunaamaan etuvaihtajan asemointia, että hankaus poistuu.
- vaihtaminen yksinkertaistuu kun voi yhdestä vivusta naksutella koko skaalan läpi (Di2 tietysti auttaa myös tähän)

Jos ketjulinja on kunnossa niin ketju ei ole ääriasennoissa 1x setupissa. Optimitapauksessa eturatas sijaitsee takapakan keskikohdalla.

tiaalto
26.05.2015, 13.37
Juu, kyllähän se toimii, mietin vain saako siitä vaihtajan vivun helposti irti, vai annetaanko sen olla paikallaan. Tyyliseikkahan tuo taitaa lähinnä olla. Samalla suunnittelin pakan vaihtamista 11-36, jolloin eteen voisi hommata 42-hampaisen, eikä kummastakaan päästä kärsisi paljoa. Toki sillä pelkällä eturattaalla pääsee jo alkuun.

Vaihtajavivun saa ehkä pois, ja ehkä jopa joskus takaisinkin:

http://www.cxmagazine.com/removing-sram-double-tap-shift-mechanism-single-ring

Hieman pelottavalta tosin vaikuttaa - ja liekö takeita toimiiko sama ohje 2010-luvun Apexeihin.

Toisaalta ymmärsin jostain (olisiko ollut puhetta Shock Therapyssa) että Sram S500 sinkulakahva on Apex ilman sisuskaluja.

Osaako joku vielä kommentoida tuota NW rattaan asennusprosessia? Täytyykö ottaa kammet irti? Ilmeisesti Sramin alkuperäisten rattaiden irroitus tarvitsisi 5- ja 6 milliset kuusiokoloavaimet, mutta tarvitseeko RaceFacen ratas jotkut spesiaalipultit?

nure
26.05.2015, 19.20
Omissa RF:n maastokammissa aivan normaalipultit rattaille, saatat tarvia avaimen jolla saa pulttia pidettyä vastaan jos alkaa pyörimään paikallaan mutta kaveri ja tasapääruuvari ajaa samaa asiaa... Veikkaisin että saat myös rattaat pujotettua pois ilman kampien irroitusta. Onko siis tarkoitus kiinnittää isomman rattaan tilalle vai pienemmän käyttäen jotain bashringiä ulommassa?

JackOja
26.05.2015, 19.57
Eipä ole tasapäämeisselistä apua Sramin rattaiden irrotuksessa. Niinku tiaalto sanoi, tarvitaan 5- ja 6-milliset kuusiokolot.

Ei taida tulla pikkurataskaan spiderin yli millään eli kannattaa valmistautua kampien irroittamiseen.

Kahvupaussi
26.05.2015, 20.39
Mä tein 1X11 muunnoksen uuteen Meridaan. Eteen 40 n/w -ratas ulommalle paikalle ja taakse Michen 30-13 rattaat. Varmuuden vuoksi takavaihtajaksi GS tyypin 105 alkuperäisen SS tyypin (griips!) tilalle. Ketju lyheni samassa yhteydessä kaksi lenkkiä. Jotenkin koin, että 11 -piikkiselle takarattaalle ei ole käyttöä tälläiselle +55v kaverille joka ei yritä ottaa maksimeja alamäissä taikka edes myötätuulissa. 700km ajettu ja homma pelittää toiveiden mukaisesti. Ai niin, jätin toistaiseksi etuvaihtajan vaijerin paikoille (rungon sisään) ja 36- piikkinen eturataskin jäi paikoilleen (ei ollut lyhyempiä kiinnityspultteja ja jos tukee tarve pienemmistä välityksistä niin voihan sitä pudottaa etusormella ketjun spiderin sisäpositioon, heh, heh). Ainoa harmitus on ettei ketjulinjaa saa millään konstilla suoraksi 6-rattaalle, paitsi keskiömuhvia työstämällä, johon en aio ryhtyä. ps.Ainakin FSAn Gossamerin kompakti 46/36 kammista pikkurattaan saa pois kampia irrottamatta.http://i.imgur.com/C6aAehl.jpg

arctic biker
26.05.2015, 21.04
Ä
Kuin se niin? Nuo isommat eturattaat on ihan tuhottoman kalliita. Siksi aattelin omaankin työmatka-Roveen pistää yhden eturattaan eteen kun siinä on pöljät 50/34 rattaat ja uusi pienempi isoin eturatas maksaa hunajaa.

No aletaan miettimään. Kun ketju on vain yhdellä eturattaalla niin johan se kuluu. Kahden rattaan systeemissä on Kaksi! Kun pakosta 1x hommassa ketju on ajoittain ristissä eli vinossa niin siinä kuluu rattaat ja ketju oikein tehokkaasti. Varmaan hieno sydeemi oikeeseen kisa-ajoon missei tarvii eurosia laskea mitä homma maksaa. Toisaalta näitä eturattaita saa isoa 32€ ja pientä aika halvalla. Ja toisaalta taas 1x säikeillä täälläkin niinsanotusti pientä urputusta miksei systeemi pelaa...

Palataan parin vuoden päästä asiaan?

maalinni
26.05.2015, 21.14
Ottaa dremelillä poikki sen vivun jos häiritsee, minua ei häiritse.

IncBuff
26.05.2015, 23.07
Ä

No aletaan miettimään. Kun ketju on vain yhdellä eturattaalla niin johan se kuluu. Kahden rattaan systeemissä on Kaksi! Kun pakosta 1x hommassa ketju on ajoittain ristissä eli vinossa niin siinä kuluu rattaat ja ketju oikein tehokkaasti. Varmaan hieno sydeemi oikeeseen kisa-ajoon missei tarvii eurosia laskea mitä homma maksaa. Toisaalta näitä eturattaita saa isoa 32€ ja pientä aika halvalla. Ja toisaalta taas 1x säikeillä täälläkin niinsanotusti pientä urputusta miksei systeemi pelaa...
No niinpä tuo on ketju ristissä 2x systeemilläkin koko ajan kun 34t on pieni ja 50t on liian iso. Ja eipä tuolla ole niin väliä ostaako yhden rattaan 5000 kilsan välein vai kaks kymppitonnin. Mulle ainakaan. Just tilasin tuohon Roveen Narrow Widen eli palataan asiaan kunhan kusti on sen briteistä polkenut. Mistä edes saa jotain 46 tai 50t ratasta 32 euroon kuin jotain peltirattaita jotka ei kestä mitään.

maalinni
27.05.2015, 07.46
Minulla meni muuten racefacen n/w ratas paikoilleen vakiopulteille, tosin ehdin jo tilata lyhyemmätkin pultit.

nure
27.05.2015, 08.08
Jack, tarkoitin kuusiokolon lisäksi tälläistä http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/park-tool-chainring-nut-wrench-cnw2/rp-prod14305 Varsianainen pultti saattaa pyöriä jolloin jollain on saatava pidettyä vastaan.

JackOja
27.05.2015, 08.58
Kyllä mä tiedän mitä sä tarkoitat ja on mullakin pakissa tuollainen.

Muttakun:
Sramin rattaat on kiinni kaksipuolisilla kuusiokoloilla (edessä 6mm ja taka 5mm), siellä ei ole tuolle työkalulle paikkaa johon tuon työntäisi.

Niinku mä itse asiassa taisin jo sanoa, mutta en enää kolmatta kertaa ettei mene ihan offtopiciksi.

Eli asiaan, olisko otsikon aiheesta muuta?

Kahvupaussi
27.05.2015, 09.22
Minulla meni muuten racefacen n/w ratas paikoilleen vakiopulteille, tosin ehdin jo tilata lyhyemmätkin pultit.

-Raceface minullakin; täytyy katsoa uudestaan josko onnistuu alkuperäispulteilla. Rattaan paino on olemattomat 40 g, mutta tyylirikohan se on jos jättää pikkurattaan paikoilleen 1x systeemissä.

IncBuff
27.05.2015, 09.27
Eli asiaan, olisko otsikon aiheesta muuta?
Superstarin ratas halpa.

stenu
27.05.2015, 10.15
Ja eipä tuolla ole niin väliä ostaako yhden rattaan 5000 kilsan välein vai kaks kymppitonnin.

Tai sitten luottaa italialaiseen ja ajaa pitempään... ;) Mulla on Campan krossikammet (36/46) ollut Gunnarissa uudesta lähtien, olisko nyt nyt kohta neljä vuotta takana eli ja kilsoja jo yli 20000. Asfalttia pyörä ei ole paljoa nähnyt, mutta hiekkapölyä, mutaa ja loskaa sitäkin enemmän. Alkuperäiset rattaat ihan ok kunnossa vielä. Tosin viimeksi kun ketjun vaihdoin, niin joutui vähän jo ajamaan sisään, mutta en tiedä johtuiko pakasta vai eturattaista.

Mutta aiheeseen: Omakohtaista kokemustahan mulla ei ole, mutta CX-magazinen mukaan moni 1-rattaisilla kisaa ajavista prokuskeista käyttää kahta eturatasta treenipyörissään. Koska a) tiheämmät välitykset ja b) 1-rattaiset kuluu nopeammin ja kuluneena alkaa tiputtelemaan ketjua helpommin.

Oli systeemi mikä hyvänsä, mun kokemuksen mukaan rattaiden hinta ja kilometrien kesto monasti korreloi ainakin, jos puhutaan alumiinirattaista. Eli ne ostaessa halvimmat rattaat ei välttämättä tule pitkässä juoksussa yhtään edullisemmiksi. Joku muuten oli alkanut valmistamaan tuollaista NW-ratasta teräksestäkin. Siinä varmaan paras ratkaisu käyttöpyörään.

JackOja
27.05.2015, 10.26
...Mulla on Campan krossikammet (36/46)...

Mä olen tuollaisia koittanut vähän etsiskellä (saadakseni kokemuksia ennen kuolemaa Campastakin) mutten ole löytänyt, mistähän...

mehukatti
27.05.2015, 10.26
Kun pakosta 1x hommassa ketju on ajoittain ristissä eli vinossa niin siinä kuluu rattaat ja ketju oikein tehokkaasti.

Siis 1x systeemissähän ketju ei ole ikinä ristissä, jos ketjulinja on oikein, eli eturatas on linjassa takapakan keskikohdan kanssa.

IncBuff
27.05.2015, 10.44
Mä en koske enää mihinkään makaroonien väsäämään tekniseen juttuun.

SaamiBoy
27.05.2015, 11.17
Siis 1x systeemissähän ketju ei ole ikinä ristissä, jos ketjulinja on oikein, eli eturatas on linjassa takapakan keskikohdan kanssa.

Absoluteblack GXP direct mount ja X01 kammet ei kyllä oo takapakan keskikohdan kans linjassa. En muista ketjulinjaa kuvaavia lukuja, mutta Absoluteblack on vetänyt tieten tahtoen sen ketjulinjan kohti pienempiä rattaita, perustellen että suurin osa ajosta tapahtuu juurikin alaosan rattailla. En ihan ite oo tykänny siitä, melko kierossa se ketju on ko mummorieskalla runttaa Oulun suuria mäkiä. Eli tuskin koskaan. Mutta maratoonikisoissa voi mummolle olla käyttöä.

nure
27.05.2015, 12.12
Sorry, Jack! Taitaa johtua siitä ettei ole yhtään vakiopulttia käytössä, en vaan huomannut moista...

Petter
28.05.2015, 00.33
Joku muuten oli alkanut valmistamaan tuollaista NW-ratasta teräksestäkin. Siinä varmaan paras ratkaisu käyttöpyörään.

Ei varsinaisesti liity Narrow/wideen, mutta mulla oli vuoden verran täpärissä ja jäykkäperässä kunnon rytyytyskäytössä On-Onen teräksinen sinkuaratas(http://www.on-one.co.uk/i/q/CROOSS/on-one-stainless-chainring). Ketjut eivät pudonneet tälläkään kertaakaan, vaikka ei siis ole N/W eikä ohjuria ollut. Harmi ettei tuota saa cycloon sopivalla hammasmäärällä.

stenu
28.05.2015, 22.03
Mä olen tuollaisia koittanut vähän etsiskellä (saadakseni kokemuksia ennen kuolemaa Campastakin) mutten ole löytänyt, mistähän...

Laitan PM:ää, kun noissa on liian monta ratasta tähän topsuun :)

JackOja
19.08.2015, 11.51
Jos maltat odottaa niin Absolute Blackiltä tulee ennen krossikautta ovaali-110BCD-narrow-wide.

Nyt kun projektin aloitus on itsestä riippumattomista syistä venynyt näinkin pitkälle niin tuonkin voisi ottaa huomioon. Eipä vaan näy Absolute Blackin sivuilla myynnissä. Oliskohan noista jotain infoa jossain?

Niin ja olikohan teräksisiä n/w -rattaita 110-jaolla, hmmm...

a-o
19.08.2015, 12.31
Itse tein vasta "ghetto" 1x10 muutoksen: eteen maasto xt kammet 38t nw rattaalla, taakse maasto 36-11 pakka. Vaihtajana vanha 105:)
Ei tuo nyt ihan 100% luotettava ole, ketju on pudonnut muutaman kerran alamäkirytkyytyksissä. Osasyyllinen on kyllä vähän turhan epäherkkä vapaaratas, joka aiheuttaa ketjun työntymisen löysälle rullatessa. Ketju kyllä pysyy rattaalla, jos muistaa polkea! Mutta näillä mennään tämä kausi!

litku
19.08.2015, 20.13
Nyt kun projektin aloitus on itsestä riippumattomista syistä venynyt näinkin pitkälle niin tuonkin voisi ottaa huomioon. Eipä vaan näy Absolute Blackin sivuilla myynnissä. Oliskohan noista jotain infoa jossain?

Niin ja olikohan teräksisiä n/w -rattaita 110-jaolla, hmmm...

Eikö rallinaama käy vai ?

sledgehammer
19.08.2015, 20.33
No aletaan miettimään. Kun ketju on vain yhdellä eturattaalla niin johan se kuluu. Kahden rattaan systeemissä on Kaksi! Kun pakosta 1x hommassa ketju on ajoittain ristissä eli vinossa niin siinä kuluu rattaat ja ketju oikein tehokkaasti. Varmaan hieno sydeemi oikeeseen kisa-ajoon missei tarvii eurosia laskea mitä homma maksaa. Toisaalta näitä eturattaita saa isoa 32€ ja pientä aika halvalla. Ja toisaalta taas 1x säikeillä täälläkin niinsanotusti pientä urputusta miksei systeemi pelaa...

Palataan parin vuoden päästä asiaan?

Ihan puhtaasti v*ttuilematta, paljonkohan se ketju oikeasti kuluu. Mulla on ollut jo pitkään "paha" tapa ajella lähes pelkästään isolla rieskalla. Ei milään jaksa vaihdella eturatasta jonkun mäenyppylän takia ja sitten mennään ketju ristissä. Ei pitkiä matkoja mutta toistuvasti ja enimmäkseen ylämäkeen. Sähkövaihteilla pientä eturatasta tuli käytettyä enemmän, mutta tuota vaijerivaihtajaa ei vaan "jaksa" käyttää, ellei oo pakko. Kaikesta tästä väärinkäytöstä huolimatta ketjut kestävät sen 4tkm ja menevät sitten vaihtoon. Tuollaisessa hyvässä 1x10/11 systeemissähän ketju ei mee ollenkaan niin paljon vinoon. Mä jo suunnittelin maantiepyörään pelkästään 50 piikkistä eteen. Omnium ratakampiin olis voinu löytää sopivan rattaan ehkä. Tai sit tuollaisiin cyclokampiin sopiva ratas. Eipä ainakan raksuttaisi ikinä. Täällä varsinais-suomessa ei semmosia mäkiä osu lenkille, etteikö niitä ajelis yhdellä eturattaalla.

LJL
19.08.2015, 20.45
Varsinais-Suomessa ajetaan varsinaisella eli ainoalla eturieskalla

JackOja
19.08.2015, 20.49
Eikö rallinaama käy vai ?
Käy ilman muuta ja lähikaupasta saapi. Mutta ovaali vois olla kiinnostava kokeilu ja jos toisaalta olis terästä niin olis kestävä.

litku
19.08.2015, 20.50
Käy ilman muuta ja lähikaupasta saapi. Mutta ovaali vois olla kiinnostava kokeilu ja jos toisaalta olis terästä niin olis kestävö.
Ok homma :)

SaamiBoy
19.08.2015, 21.34
Ihan puhtaasti v*ttuilematta, paljonkohan se ketju oikeasti kuluu. Mulla on ollut jo pitkään "paha" tapa ajella lähes pelkästään isolla rieskalla. Ei milään jaksa vaihdella eturatasta jonkun mäenyppylän takia ja sitten mennään ketju ristissä. Ei pitkiä matkoja mutta toistuvasti ja enimmäkseen ylämäkeen. Sähkövaihteilla pientä eturatasta tuli käytettyä enemmän, mutta tuota vaijerivaihtajaa ei vaan "jaksa" käyttää, ellei oo pakko. Kaikesta tästä väärinkäytöstä huolimatta ketjut kestävät sen 4tkm ja menevät sitten vaihtoon. Tuollaisessa hyvässä 1x10/11 systeemissähän ketju ei mee ollenkaan niin paljon vinoon. Mä jo suunnittelin maantiepyörään pelkästään 50 piikkistä eteen. Omnium ratakampiin olis voinu löytää sopivan rattaan ehkä. Tai sit tuollaisiin cyclokampiin sopiva ratas. Eipä ainakan raksuttaisi ikinä. Täällä varsinais-suomessa ei semmosia mäkiä osu lenkille, etteikö niitä ajelis yhdellä eturattaalla.


No on tuossa teoriassa pointtia, ketju ei taida varsinaisesti venyä, vaan alkaa nivelet kulumaan. Ristissäollessa varmaan tulee isompi rasitus ketjun nivelille. Mulle se on pienempi vaiva silti sitä ketjua kerran tonniin vaihdella tuskailla etuvaihtajan kans.

Kare_Eskola
19.08.2015, 22.33
Nyt kun projektin aloitus on itsestä riippumattomista syistä venynyt näinkin pitkälle niin tuonkin voisi ottaa huomioon. Eipä vaan näy Absolute Blackin sivuilla myynnissä. Oliskohan noista jotain infoa jossain?

Sähköpostittelin niiden kanssa ja aikanaan lupasivat. Ehkä sivulla näkyy kun tulee.

Mitä itse asiaan, niin olen tänä kesänä vetänyt aika pitkästi krossarilla kärryä pitkin Suomea. 1 x 10 ja välitykset 40 - 11-32. Toimii. 11-36 oli liian harva eikä kevyimmälle tullut käyttöä. Ketju on pitänyt vaihtaa mutta rattaat ok. Sanoisin että 1x10/11 toimii paitsi krossissa myös kotimaan retkeilyssä.

JackOja
25.08.2015, 14.53
Onkos kukaan nähnyt Sramin uudehkon Rival 1 -sarjan roipetta myynnissä jossain? Bike-Componentsilla on takavaihtajaa, muttei esim. kahvoja + jarruja.

MacGyver
26.08.2015, 09.22
Bike24.com:ssa löytyy kokonaista osasarjaa ym.

MacGyver
04.09.2015, 19.00
Tuli päivitetty cyclo 1x10 setuppiin.
http://farm1.staticflickr.com/672/20951234748_f105e91082_c.jpg

40 hampainen Race face Narrow Wide (130 bcd) pikkurieskan paikalle ja Sram GX Type 2.1 10-vaihtaja lyhyellä häkillä.
http://farm6.staticflickr.com/5817/21112905876_581b415881_c.jpg

Isompi eturatas ei mahtuisi pikkurattaan paikalle, mutta ketjulinja on tuossa paras:
http://farm1.staticflickr.com/703/21146909041_20eac2aa9b_c.jpg

Vaihteet vaihtuu erittäin hyvin. Huomenna sitten maastoon kokeilemaan, saako ketjua pudotettua.

Mcross
09.09.2015, 07.39
Mulla on gravel grinderissa Wolftoothin 38t ratas ja Shimano XT 11-32 takapakka. Tämä kombinaatio toimii lyhythäkkisellä Ultegra 6700 -takavaihtajalla ja Ultegran 6700-kahvoilla, joten kyseessä on halpa tapa saada SRAM CX1:stä vastaava toiminnallisuus (tosin SRAM julkas viime vuoden lopussa valinnaisen, laajemman skaalan, CX1-grouppiin suunnatun 11-36 pakan). Tämä setuppi on siis helppo upgrade, koska voi pitää olemassaolevan Shimanon takavaihtajan ja kahvat.

Mä tilasin itselleni 40 piikkisen eturattaan ja 11-32 pakan. Saa nähdä onko sopiva työmatkapyörään. Kahvoina mulla on 5700.

MacGyver
10.09.2015, 13.09
Tuli päivitetty cyclo 1x10 setuppiin.

40 hampainen Race face Narrow Wide (130 bcd) pikkurieskan paikalle ja Sram GX Type 2.1 10-vaihtaja lyhyellä häkillä.

Tuli eilen koeponnistettua tämä tositoimissa:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54043-Oulun-krossisyksy-2015

Aivan ihanasti toimii, vaihteet vaihtuvat tosi napakasti eikä mitään muutakaan ongelmaa pyörässä ollut. 12-36 pakka käytössä. Vielä kun oppisi itse ajamaan krossia ja pysyisi pystyssä...;)

a-o
10.09.2015, 14.29
Tuli eilen koeponnistettua tämä tositoimissa:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54043-Oulun-krossisyksy-2015

Aivan ihanasti toimii, vaihteet vaihtuvat tosi napakasti eikä mitään muutakaan ongelmaa pyörässä ollut. 12-36 pakka käytössä. Vielä kun oppisi itse ajamaan krossia ja pysyisi pystyssä...;)


Mitkäs kahvat MacGyverin pyörässä on?

nimimerkki "ketjun pudottaja"

MacGyver
10.09.2015, 15.57
Mitkäs kahvat MacGyverin pyörässä on?

nimimerkki "ketjun pudottaja"

Siinä on Rivalin kahvat vm. 2011, eli 10-vaihteiset.

Mcross
16.09.2015, 13.50
Eilen vaihdoin rallinaaman n/w 40 piikkisen eturattaan ja taakse Shimano XT 11-32 pakan. Ketjuna on XT. Kahvat on 105 (5700) ja vaihtaja on Ultegra (6700) lyhythäkkinen. Aamun työmatka sujui oikein hyvin. Vaihteita tuli käytettyä enemmän, kun ei tarvinnut vaihtaa eturattailta (36-46) edestakas. Omaan käyttöön sopii siis paljon paremmin.

Ohiampuja
25.09.2017, 10.07
No niin, eilen kotiin ilmestyi vähän käytetty Canyon Inflite AL SLX alu-runko josta pitäisi kasailla jonkinlainen CC - gravel yhdistelmä. Ja tuo voimansiirron speksaaminen on tässä hiukan auki.
Itse olen ollut aina vankkumaton Shimanon kannattaja, mutta nyt suositeltiin Sramin testaamista. :)

Pohdinnan alla on Apex hydraulilevareilla tai sitten mekaanisilla TRP Spyre jarruilla. Ja toinen juttu on että kuinka Sramilla maantiepuolen 11-vaihteita voi käyttää ristiin MTB-pakkojen kanssa?

CamoN
25.09.2017, 10.13
Pohdinnan alla on Apex hydraulilevareilla tai sitten mekaanisilla TRP Spyre jarruilla. Ja toinen juttu on että kuinka Sramilla maantiepuolen 11-vaihteita voi käyttää ristiin MTB-pakkojen kanssa?

Mekaaniset on mekaaniset, hydrauliset on hydrauliset. Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa, mutta hydraulisten tuntumasta on aika hankala luopua kun niin tottuu.

SRAM:lla voi käyttää kaikkia maastopakkoja ristiin. Häkin pituus ja nivellys on Rival 1- ja Force 1-takavaihtajissa käytännössä sama kuin maastosarjoissa, voi käyttää esimerkiksi SRAM:n 10-42-pakkaa tai Shimanon 11-40-pakkaa.

Blackborow
25.09.2017, 10.59
En mä kyllä edes miettisi mekaanisia jos hydrot vaihtoehtona.

kuovipolku
25.09.2017, 12.40
Uuno jolta nämä asiat eivät ole päässeet hukkumaan koska ne eivät ole koskaan olleet hallussa kysyy ikään kuin varmuuden vuoksi:

Tämä siis tarkoittaa että jos pyörässä on nyt SRAM:in PG-1130 11-42, sen tilalle (tai saman pyörän toiseen kiekkopariin) voi laittaa Shimanon CS-8000 11-40?

PS Mahtaako vaatia (a) vaihteiden tai (b) hydraulilevyjarrujen säätöä?

PPS En kyllä osaa tältä istumalta keksiä mitä pakan vaihdolla saavutettaisiin - suuntaan tai toiseen - kun ero suurimman rattaan välillä on melko pieni eivätkä Shimanossakaan hyppäykset välityksestä toiseen ole tuntuvasti pienempiä. (Tietysti yhteensopivuudesta on suurtakin hyötyä jos kalustossa on jo entisestään toista.)

CamoN
25.09.2017, 14.48
Tämä siis tarkoittaa että jos pyörässä on nyt SRAM:in PG-1130 11-42, sen tilalle (tai saman pyörän toiseen kiekkopariin) voi laittaa Shimanon CS-8000 11-40?

PS Mahtaako vaatia (a) vaihteiden tai (b) hydraulilevyjarrujen säätöä?


Kyllä, voi vaihtaa. Uskallan sanoa ettei pitäisi vaatia vaihteiden tai jarrujen säätöä, mutta jos ne haluaa aivan täydellisiksi niin uskallan myös sanoa, että aina napamallin vaihtuessa kannattaa hienosäätää molemmat uudelleen.

Omalle cyclolle on tällä hetkellä viritettynä kolme kiekkosettiä, josta kaksi identtistä ja yksi erilainen. Yhdessä nastarenkaat, toisessa maastorenkaat ja kolmannessa maantierenkaat. Yhdessä SRAM PG-1130 11-32 (tms.), toisessa SRAM XG-1195 10-42 ja kolmannessa Shimano CS-M8000 11-40. Kahdessa siis perinteinen Shimano 11spd-vapaaratas ja yhdessä SRAM XD. Kaikki toimii periaatteessa säätämättä kun vaihtaa, mutta jos haluaa olla tarkka täytyy jarruja hieroa kun vaihtaa kiekkoa erilaiseen ja vaihdevaijerin kireyttä säätää kun vaihtaa pakkaa SRAM:sta Shimanoon. Säädöt on sen verran pieniä ettei niiden tarvetta huomaa kuin ajossa satunnaisesti, eli vaihdevaijerille saisi olla rumpusäädin käden ulottuvilla.

BB Holland
29.09.2017, 22.32
Minä olen virittänyt jarruja varten eri kiekot yhteensopiviksi Syntacen shimmeillä jotka tulee levyn alle. Tuntuu, että ennemmin oli napojen välistä eroa kiinnityskohdassa enemmän, nykyisin riittää pari shimmiä. Centerlockissa ei onnistu.

mjjk
18.10.2017, 20.43
Kona Jake the Snake 2017, tuli hankittua pääasiassa gg tyyliseen ajoon. Shimanon voimansiirto, 105 11spd, 36/46, 11-32 ensiasennuksena. Jos tuosta haluaa tehdä 1x voimansiirron niin kuinka isoa takapakkaa tuo takavaihtaja kykenee käskyttämään? Ja toimivatko tuon kanssa myös maasto takapakat?

CamoN
18.10.2017, 21.40
Kona Jake the Snake 2017, tuli hankittua pääasiassa gg tyyliseen ajoon. Shimanon voimansiirto, 105 11spd, 36/46, 11-32 ensiasennuksena. Jos tuosta haluaa tehdä 1x voimansiirron niin kuinka isoa takapakkaa tuo takavaihtaja kykenee käskyttämään? Ja toimivatko tuon kanssa myös maasto takapakat?

Otin Googlen käyttöön ja katsoin (http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/road/shifting---braking/rear-deraileurs/rd-5800-gs-l.html). Yllätys yllätys, keksinnön ominaisuudet löytyy Shimanon sivuilta. Tulkitsen spekseistä että pitkähäkkisen 105-takavaihtajan välityskyky riittää 1x-voimansiirrossa 11-32 takapakalle. Maantie- ja maastopakat eivät eroa toiminnallisesti, käyvät ristiin eri takavaihtajien suhteen. Vaihtajavivun ja vaihtajan tulee olla yhteensopivia keskenään. Pakan osalta pitää huomioida, että Shimanon 11-lehtinen maastopakka käy kapeampaan vapaaratasrunkoon kuin 11spd-maantiepakka, eli sen alle tarvitaan 1mm aluslevy. Jos haluaa päästä halvalla, suositan SRAM:n PG-1130 11-32 pakkaa.

paaton
18.10.2017, 22.07
Halvin ja helpoin ratkaisu taitaa olla se lisäpalikka takavaihtajaan, jolloin shimanon road vaihtajakin kykenee käsittääkseni toimimaan isoilla pakoilla?

https://www.bike24.com/p2142519.html

mjjk
18.10.2017, 22.30
Otin Googlen käyttöön ja katsoin (http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/road/shifting---braking/rear-deraileurs/rd-5800-gs-l.html). Yllätys yllätys, keksinnön ominaisuudet löytyy Shimanon sivuilta. Tulkitsen spekseistä että pitkähäkkisen 105-takavaihtajan välityskyky riittää 1x-voimansiirrossa 11-32 takapakalle. Maantie- ja maastopakat eivät eroa toiminnallisesti, käyvät ristiin eri takavaihtajien suhteen. Vaihtajavivun ja vaihtajan tulee olla yhteensopivia keskenään. Pakan osalta pitää huomioida, että Shimanon 11-lehtinen maastopakka käy kapeampaan vapaaratasrunkoon kuin 11spd-maantiepakka, eli sen alle tarvitaan 1mm aluslevy. Jos haluaa päästä halvalla, suositan SRAM:n PG-1130 11-32 pakkaa. Tuo 11-32 pakkahan tuossa jo on joten ne rahat säästän. Pohdin olisiko tuo kelpuuttanut isomman pakan jos ei ole kahta eturatasta mutta näemmä ei. Pitänee joskus kokeilla riittääkö tuo takapakka jollain 38 tai 40 eturattaalla. Mun leppoisilla vauhdeila tuota 46 eturatasta en tähän mennessä ole juurikaan tarvinnut.

mjjk
18.10.2017, 22.31
Halvin ja helpoin ratkaisu taitaa olla se lisäpalikka takavaihtajaan, jolloin shimanon road vaihtajakin kykenee käsittääkseni toimimaan isoilla pakoilla?

https://www.bike24.com/p2142519.html
Kiitos, tämä tarvii pitää mielessä jos ei tuo 11-32 pakka riitä.

Ohiampuja
20.10.2017, 20.14
Pitänee joskus kokeilla riittääkö tuo takapakka jollain 38 tai 40 eturattaalla.
Minulla on edessä 36 piikkinen ratas ja se on riittänyt minulle hienosti. :)

LJL
21.10.2017, 11.28
Halvin ja helpoin ratkaisu taitaa olla se lisäpalikka takavaihtajaan, jolloin shimanon road vaihtajakin kykenee käsittääkseni toimimaan isoilla pakoilla?

https://www.bike24.com/p2142519.html

Kappas!! Tämä täytyykin hommata kun seuraavaksi voimasiirtoa vaihdan. XT 11-40 olisi just passeli 40t Wolftoothin kaverina.

paaton
21.10.2017, 13.42
Kappas!! Tämä täytyykin hommata kun seuraavaksi voimasiirtoa vaihdan. XT 11-40 olisi just passeli 40t Wolftoothin kaverina.

Noin minäkin mietin. Alle 40t eturattaan kanssa tinkii jo liikaa mahdollisesta maantiekäytöstä.

sf12
21.10.2017, 14.49
38T eturattaalla pääsee ihan polkemalla 50km/h. Riittää kyllä yksin lenkkeilyyn.

CamoN
21.10.2017, 16.42
38T eturattaalla pääsee ihan polkemalla 50km/h. Riittää kyllä yksin lenkkeilyyn.Mutta ei olla edes lähellä optimaalista, jos pääosan lenkistä ajaa pakan kolmella pienimmällä rattaalla. Toisaalta monikäyttöpyörällä touhu on vain välillä optimaalista.

Omastakin tallista löytyy tällä hetkellä cyclo jossa on yksinäinen 38T eturatas. Pyörä on osoittautunut erittäin mieleiseksi ja sen käyttöarvo oikeastaan syntyy monikäyttöisyydestä. Samalla pyörällä on tarkoitus:
- Ajaa jonkun verran lajinomaista maastolenkkiä
- Jos lankean kiusaukseen, ajaa joskus ehkä myös CX-kisaa
- Vetää pyöräkärryä kestopäällysteellä
- Ajaa hieman arkiajoa kaupunkiympäristössä
- Ajaa merkittävä määrä hiekkatielenkkejä ja muuta offseason-höntsää, jossa nopeudet/etenemisen raskaus voi vaihdella huomattavasti
- Ajaa maantielenkkiä yhtä paljon kuin vetää kärryä, vaikka tallissa on maantiepyöräkin

Hyllystä löytyy pakat 11-26, 11-32, 11-40 ja 10-42. Seinältä löytyy tällä hetkellä sopivia kiekkoja kaikkiin muihin käyttötarkoituksiin paitsi varsinaiseen maantielenkkeilyyn.

Olen todennut 38T -eturattaan lähes välttämättömäksi pyöräkärryn vetoon. Kärryttelyn tekee vielä raskaammaksi se, ettei mäkeen oikein voi nousta putkelle ettei kärry ala vatkata hervottomasti, joka verottaa matkustusmukavuutta merkittävästi. Samoin 38T on hyvin kohdallaan maasto- ja lajinomaiseen ajoon, mutta maantiellä on vähän hassua jos puolet pakasta jää täysin käyttämättä ja pääosin käytetään kolmea tai neljää pienimpää ratasta. Eikä se tietysti ole mikään ihme, vastaahan 38T tyypillisen maantievoimansiirron pienempää ratasta. Maantiellä olisi tietysti myös edullista, jos pakka olisi välitysalueeltaan kohtuullisen kapea.

Kaiken tämän jaarittelun lopputuloksena olen vaihtamassa 44T-eturattaaseen. Se olisi kuitenkin lähes 0,90-0,95 välityssuhde maastopakan isolla rattaalla, selvästi pidempi pitkässä päässä 38T:hen verrattuna ja maantiepakalla olisi mahdollista käyttää pakan keskialuetta. Kärryn kanssa voi joutua irvistämään silloin tällöin.

Esaak
21.10.2017, 21.59
Onko muilla Absolute Black eturatasta käyttäneillä ollut ongelmia ketjujen tippumisen kanssa? Hommasin sekä maasturiin että crossariin nämä rattaat ja pitkästä aikaa taas saanut nostella ketjuja paikoilleen, jota ei sramin tai wolftoothin rattailla tarvinnut pelätä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

maalinni
21.10.2017, 22.17
Onko muilla Absolute Black eturatasta käyttäneillä ollut ongelmia ketjujen tippumisen kanssa? Hommasin sekä maasturiin että crossariin nämä rattaat ja pitkästä aikaa taas saanut nostella ketjuja paikoilleen, jota ei sramin tai wolftoothin rattailla tarvinnut pelätä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Eipä ole, kolmessä fillarissa AB:n ovaali, ovat sen verta edukkaita.

paaton
21.10.2017, 22.32
Mutta ei olla edes lähellä optimaalista, jos pääosan lenkistä ajaa pakan kolmella pienimmällä rattaalla. Toisaalta monikäyttöpyörällä touhu on vain välillä optimaalista.

Omastakin tallista löytyy tällä hetkellä cyclo jossa on yksinäinen 38T eturatas. Pyörä on osoittautunut erittäin mieleiseksi ja sen käyttöarvo oikeastaan syntyy monikäyttöisyydestä. Samalla pyörällä on tarkoitus:
- Ajaa jonkun verran lajinomaista maastolenkkiä
- Jos lankean kiusaukseen, ajaa joskus ehkä myös CX-kisaa
- Vetää pyöräkärryä kestopäällysteellä
- Ajaa hieman arkiajoa kaupunkiympäristössä
- Ajaa merkittävä määrä hiekkatielenkkejä ja muuta offseason-höntsää, jossa nopeudet/etenemisen raskaus voi vaihdella huomattavasti
- Ajaa maantielenkkiä yhtä paljon kuin vetää kärryä, vaikka tallissa on maantiepyöräkin

Hyllystä löytyy pakat 11-26, 11-32, 11-40 ja 10-42. Seinältä löytyy tällä hetkellä sopivia kiekkoja kaikkiin muihin käyttötarkoituksiin paitsi varsinaiseen maantielenkkeilyyn.

Olen todennut 38T -eturattaan lähes välttämättömäksi pyöräkärryn vetoon. Kärryttelyn tekee vielä raskaammaksi se, ettei mäkeen oikein voi nousta putkelle ettei kärry ala vatkata hervottomasti, joka verottaa matkustusmukavuutta merkittävästi. Samoin 38T on hyvin kohdallaan maasto- ja lajinomaiseen ajoon, mutta maantiellä on vähän hassua jos puolet pakasta jää täysin käyttämättä ja pääosin käytetään kolmea tai neljää pienimpää ratasta. Eikä se tietysti ole mikään ihme, vastaahan 38T tyypillisen maantievoimansiirron pienempää ratasta. Maantiellä olisi tietysti myös edullista, jos pakka olisi välitysalueeltaan kohtuullisen kapea.

Kaiken tämän jaarittelun lopputuloksena olen vaihtamassa 44T-eturattaaseen. Se olisi kuitenkin lähes 0,90-0,95 välityssuhde maastopakan isolla rattaalla, selvästi pidempi pitkässä päässä 38T:hen verrattuna ja maantiepakalla olisi mahdollista käyttää pakan keskialuetta. Kärryn kanssa voi joutua irvistämään silloin tällöin.

Hyvin on samanlaiset käyttötarkoitukset kuin minullakin. Omani onneksi tuli 2x voimansiirrolla ja tuollaisena se tulee pysymäänkin. 34/44t eturattaat ovat aika optimaaliset kaikkeen käyttöön, eikä taaksekkaan tarvita missään tilanteessa yli 30t pakkaa. Kovasti vaan tekisi mieli hommata tuollainen laadukas kuitucyclo, jotta sillä tulisi ajettuakkin.

Se joka väittää 38t riittävän maantielle on vain väärässä. Kovaa ajaessa se saattaa joskus riittääkkin, mutta olen maantiepyörän 52t rattaankin kanssa huomannut, että käytän pk-lenkeillä monasti suurinta välitystä takaakin. Tuntuisi todella typerältä nostaa kadenssi jokaisessa alamäessä jonnekkin 120 huitteille, sieltä normaalista kahdeksastakympistä. 38t rattaalla pyörä kulkee vain 36km/h 80 kadenssilla. Ja kyllä, poljen helpostikkin 110 kadenssilla kun tehot ovat korkealla.

JackOja
21.10.2017, 23.33
....
Se joka väittää 38t riittävän maantielle on vain väärässä. .

Mutta eikö tässä puhutakin cyclocrossarin välityksistä?

paaton
21.10.2017, 23.37
Mutta eikö tässä puhutakin cyclocrossarin välityksistä?

Ai joo, en muistanutkaan, ettei cyclocrossarilla saa ajaa maantietä. Taas väärin ajettu.

JackOja
22.10.2017, 00.06
Ai joo, en muistanutkaan, ettei cyclocrossarilla saa ajaa maantietä. Taas väärin ajettu.

Enhän mä kai noin sanonut?


....
Se joka väittää 38t riittävän maantielle on vain väärässä. .

Mä taas väitän, että se joka väittää ettei se riitä, on vain väärässä. Hyvin riittää.

Huomaatko, ihmiset ovat erilaisia ja käyttävät pyöriään eri tavalla.

plr
22.10.2017, 00.21
Itse pidän siitä, että crossarissa on myös pidempiä välityksiä. Erityisesti niille on käyttöä maanteillä alamäissä. Keulalla vetäessä saa pidettyä sopivaa vauhtia ja myös peesatessa pitkällä välityksellä on helppoa pitää pyörä peesissä. Crossari on ainakin meillä täälläpäin hyvä välikelien maantiepyörän korvike, jolla voi poiketa myös hiekkateille. Asfalttiajoa tulee kohtalaisesti. 38-11 tuntuisi vähän lyhyeltä, mutta cyclocross-kisassa on varmaan hyvä.

LJL
22.10.2017, 00.27
Omiin yleisajoihin 40-11 on ihan ok mutta 40-32 on vähän puuduttava jos yrittää matalaa peekoota pitää mäessä, esim. 40-40 olisi parempi kevyeen ja vähän raskaampaankin (Malminkartanon jätemäen jyrkempi puoli) ylämäkivispaukseen. Täytyy vakavasti harkita tulevaisuudessa tuota Wolftoothin jatkokapistusta korvakkeeseen.

Jami2003
22.10.2017, 01.11
Oman empiirisen kokemuksen mukaan jos pystyy pitämään kadenssin välillä 70-110 välitys on sopiva riippumatta pyörästä, maastosta tai lajista.

Petter
22.10.2017, 11.31
Wolftoothiltahan löytyy myös Tanpan(http://www.ridemore.fi/wolf-tooth-tanpan-), jolla Shimanon 11- tai 10-maantiekahvat saa naitettua vastaaviin maastovaihtajiin. Kuulemma lopputuloksena on smoothimpi vaihtaminen kuin Roadlinkillä/Goatlinkillä, ja ainakin saa kytkimellisen takavaihtajan. Käytännön kokemusta ei ole minulla, mutta Googlella löytyy paljonkin.


Kappas!! Tämä täytyykin hommata kun seuraavaksi voimasiirtoa vaihdan. XT 11-40 olisi just passeli 40t Wolftoothin kaverina.