Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Jupiter käyräsarvinen



Olsa
24.05.2015, 21.11
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153296619464410&set=a.10151087279044410.464165.634649409&type=1&theater


Tuosta ylläolevasta linkistä löytyy kuva kun en osaa sitä muuten tänne laittaa.. Eli onko muilla tietoa pyörästä? Vuosimallia? Olisi kiva saada hieman tietoa tästä jupiterista minkä viikonloppuna hommasin. Tarkoitus olisi hieman kunnostaa ja laittaa ajoon. :) Huret allvit vaihtaja näyttäisi pyörässä olevan.. Se tosin osui pinnoihin kun yritin polkea. varmaan vääntynyt.. täytyy yrittää taivuttaa suoraksi.
Purkasin pyörän osiin ja tarkoitus olisi hieman hioa ja maalata samalla värillä/saman kaltaisella.Metalli osat ajattelin kiilottaa. en kyllä tiedä laitanko lokareita paikoilleen.Tulisi vähän kilpuri lookkia :) . Pyörässä oli 26 tuumaset vanteet. ne varmaan vaihdan 28 tuumaseen.

YocceT
24.05.2015, 22.03
Todennäköisesti 70/80-luvun taitteen paikkeilta. Tuohan oli SOK:n talon merkki, niinkun Rainbow nykyään ruokapuolella. Kokoonpanotehdas oli Tampereella ja osat tulivat maailmalta, taisi käyttää norjalaisia Öglandin runkoja jne. Tehdas lopetti vuonna -84 ja tuo Huret Allvitin valmistus lakkasi osapuilleen samoihin aikoihin.

viivi
25.05.2015, 00.03
Sama ohje kuin niin monelle muullekin: Älä hio äläkä maalaa ellei se ole todella pahasta ruosteessa. Äkkiseltään vilkaistuna jättäisin sen alkuperäiseen kuosiin. Noi vanhat velot vain näyttää paljon paremmilta jos niissä on hieman ajan patinaa.
Huret-sälää kannattaa kysellä Pyörätohtorilta ja valkoista vaijerinkuorta paikallisesta pyöräliikkeestä.

harmis
25.05.2015, 08.43
Mulla on tuossa äkkiseltään katsottuna ihan samanlainen runko. Etuhaarukka erinäköinen. Merkki tosin The Raleight. Näyttäisi olevan englannissa birminghamissa valmistettu. Takana 5 pakka, edessä yksi ratas. Eilettäin vähän koitin testailla niin kaikki tuntuu toimivan, vaihtaja tosin hyvin nahkeasti mutta sentin paskakerros ja ruostuneet vaijerit varmaan selittää asian. Vaihtajakin näyttäisi samalta kuin aloittajan jupiterissa. Laitan uudet vaijerit, renkaat ja vähän fiksailen niin eiköhän siitä hyvä peli tule. Runkokokoa en tosin ole löytänyt. Onkohan noissa vanhemmissa peleissä että yksi koko sopii kaikille? Jos on mulle liian iso niin laitan kiertoon.

nure
25.05.2015, 11.09
Norjalaisille rautarungoille koottuja olivat kuten usea muukin sen ajan pyörä. Arvo lähinnä käyttäjä kohtainen ja askarteluhan on hauskaa. Omasta mielestä voi hyvin maalata kun ei ole muuten mikään restauroinnin väärti ja tarvittavia osia kannattaa kysellä kierrätyskeskuksista ja vastaavista, myös Pyörätohtori hyvä osoite.

perttime
25.05.2015, 11.34
Veikkaisin 70-luvun loppua. Itsellä oli aika saman tapainen, paitsi että Kangasalan Osuuskaupassa ei juuri ostohetkellä ollut niitä Jupiterin tarroilla. Mikähän nimi siinä olisi ollut...?

YocceT
25.05.2015, 13.07
Sama putiikki teki pyöriä ainakin merkeillä Scout ja Raketti, tuote siis oli sama mutta merkki vaihtui asiakkaan mukaan. Ja myös Peugeotin kokoonpanoa Suomen markkinoille tehtiin.

Mazza
25.05.2015, 13.21
Mulle kulkeutui vastikään hyvin samanlainen, mutta vähän tuoreempi vehje, Tähtipyörä Fortune. Se on myös Öglaendin runkoon kasattu, ja koko on 60. Ihan hervottoman painava kampe, puntari näyttää 15,7kg vaikka riisuttavaa on enää lokasuojat. Mutta sillä saa hyvän ajoasennon, ja kyyti on oikein mukavaa. Ihan hyvää vauhtiakin saa pidettyä. Hienohan tuo oma pyöräsi on, turhaan maalaat.

nure
25.05.2015, 15.54
Harmis, Raleigh eri rungolla, taisivat olla Englannista kaikki rungot siihen aikaan, hieman paremman maineessa kuten esim. Peugeotkin. Huret ja Simplex olivat yleisiä vaihdemerkkejä ennen virvelitehtaan ylivaltaa.
Tosiaan samaa Norjalaisrunkoa näki tuohon aikaa liki puolessa pyöristä, pois lukien kotimaiset Tunturin ja Helkaman. Mazza, painaviahan nuo ovat, kuten suomalaisetkit teki tasavahvasta rautaputkesta hitsaamalla niin ei niitä kovin keveiksi saanut eikä kaiketi ollut tarkoituskaan.

harmis
25.05.2015, 21.30
Harmis, Raleigh eri rungolla, taisivat olla Englannista kaikki rungot siihen aikaan, hieman paremman maineessa kuten esim. Peugeotkin. Huret ja Simplex olivat yleisiä vaihdemerkkejä ennen virvelitehtaan ylivaltaa.
Tosiaan samaa Norjalaisrunkoa näki tuohon aikaa liki puolessa pyöristä, pois lukien kotimaiset Tunturin ja Helkaman. Mazza, painaviahan nuo ovat, kuten suomalaisetkit teki tasavahvasta rautaputkesta hitsaamalla niin ei niitä kovin keveiksi saanut eikä kaiketi ollut tarkoituskaan.
Okei! Vaikea tuosta kuvasta sanoa kun ei saa selvää yksityiskohdista. Tänään kävin prismasta hakemassa uudet vaijerit ja jarrupalat. Vielä kun jaksaisi alkaa purkamaan ja puhdistamaan. Onhan tässä kesä aikaa. Ja jos vaihteet ei toimikaan niin ajattelin tehdä sinkulan. Saakohan noihin vanhoihin 5 pakkasiin suoraan muutossarjaa vai olisko helpoin vaihtaa koko kiekko?

nure
25.05.2015, 22.34
Nuo vitoset kierteisiä, kannattaa varmaan noilta yksivaihteen porukalta kysellä.

Olsa
02.06.2015, 23.35
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153343792964410&set=a.10151087279044410.464165.634649409&type=1&theater

Siinä se nyt on. Kesäksi pyörä laitettu kuntoon! Väristäkin tuli vähä eri mitä aluksi ajattelin mutta minusta oikein tyyli ja ennenkaikkea omannäköiseni. Ei välttämättä olisi tarvinut maalata muuta pien polte siihen oli. Tuli oikee vanhat mopo ajat mielee ku sprayllä pääsi pitkästä aikaa töhräämään :) Kaikki tuli melkein vaihdettua tuohon.. Laakerit keskiöön ja ohjaustankoon myös. Oikein mukava ajaa ja yllättävän kevyeltä pyörä tuntuu. Vaikeuksia oli hieman keskiön säädöissä kun tuntui että kampi ei ''rullannut'' sulavasti vaan pysähtyi tosi nopeasti kun antoi polkimelle vauhtia.. Liian kireellä oli kiristys holkit(mitkälie nimeltään) keskiössä jotka tiukataan laakerikuppia vasten. Tiukkasin vain kammesta väljät pois ja jätin sihen, eli aika löysälle omasta mielestä.. pientä pykälää tuntuu myös ohjaus tangossa..