Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : SRAM Automatics työmatkalle

Putte2
22.05.2015, 14.53
Työmatkaa yms satunnaista ajelua varten haen yksikertaista mutta rullaavaa fillaria. Avasinkin tänne jo yhden "suosittele-" threadin, mutta tämä ei oikein sovi tuon jatkoksi.
Eli olisin halunnut Alfine navalla olevan Urban/hybrid tyyppisen fillarin. Näyttää kuitenkin siltä, että budjetti ei meinaa riittää.

Nyt törmäsin GT Meatball fillariin, jossa SRAM automatix napa, eli kaksi vaihteinen "automaatti". Runko on tuttu toisesta mallista ja se miellyttää, mutta tätä automatixia en pääse testaamaan. Pitäisi siis tilata sokkona.
Huolettaa lähinnä, että miten tuo toimii vaihtelevassa maastossa, jossa sekä ylämäkeä, että alamäkeä kohtuullisesti. Kaupungissa tuo varmasti on ihan pätevä, mutta reppu selässä taajaman laitamilla, toimiko?

Onko jollain kokemuksia ko. pyörästä tai edes tuosta navasta. Jätänkö kauppaa ja menen perinteisellä ratasvaihteella (esim GT Speedball 9-shimano Alfine)?

Joskus voi tulla tarve laittaa lastenistuin taakse (pari kertaa vuodessa). Tuon lihapullan yksinkertaisuus ulkonäöllisesti miellyttää kovasti, mutta mikäli kovin tahmainen ajossa tuo Automatix niin perinteinen vaihteisto ajaa edelle...

http://www.gtbicycles.com/usa_en/2015/bikes/urban/city/meatball

vaihtoehto perinteisillä vaihteilla

http://www.gtbicycles.com/usa_en/2015/bikes/urban/city/speedball

pepper
22.05.2015, 15.11
Nishikin introssa on tuo sama napa ja näyttää saavan 400:lla plus nishikissä on teräshaarukka ja levari edessä...

vitsku
22.05.2015, 15.23
Laitoin vanhaan isojopoon tuon navan ja uusissa se taitaa olla vakiona.
Takaratasta piti vaihtaa isommaksi mun tapapauksessa koska vaihtokohta oli pöljä.
Muuten on toiminut hyvin talvellakin.

Putte2
22.05.2015, 15.37
Joo tuon Nishikin huomasin myös itse. Ei vaan oikein tyyliltään uppoa tuon GT:n vieressä. No mielipideasioita nämä... Painoa Nishikissä 2.2 kg enemmän kuin GT:ssä, joka aika paljon.

Putte2
22.05.2015, 15.38
Laitoin vanhaan isojopoon tuon navan ja uusissa se taitaa olla vakiona.
Takaratasta piti vaihtaa isommaksi mun tapapauksessa koska vaihtokohta oli pöljä.
Muuten on toiminut hyvin talvellakin.

Millä tapaa välitykset olivat pöljät? onko matalampi vaihde liian pieni? Pääseekö pienemmällä kiipeämään jyrkempää mäkeä?

Hääppönen
22.05.2015, 15.47
Automaatin huonona puolena pidän sitä, että se vaihtaa aina tietyssä kadenssissa isommalle. Kun tulossa on esim. reipas ylämäki ja alat kelata alkuvauhtia ennen mäkeä, automaatti tarjoaakin isomman vaihteen ja jos olet jo ehtinyt mäen alkuun, tulee tyhmä tilanne, kun vähän aikaa isolla vaihteella ajaminen syö vauhdin. Kaksivaihteisissa napavaihtajissa duomatic mukavampi, kun voi itse päättää, kumpaa vaihdetta käyttää.

jester112358
22.05.2015, 15.54
Mulla on kakkospyöränä tuo mainittu Nishiki Intro. Automaatti on ihan mainio ja kelpo peli. Vaihtaa mielestäni juuri oikeaan aikaan. Ajoon myös oppii. Etenkin tuttua reittiä ajaessa tiedät kuinka kovaa/hiljaa pitää tempoa, että vaihde pysyy mieleisenä. Selkeä miinus on tosiaan ylämäkikiihdytykset, mutta niissäkin tekniikan oppii melko nopeasti. Satunnaisesti vaihde hyppää isommalle myös korkeiden katukivetysten yhteydessä.

Putte2
22.05.2015, 16.02
Mulla on kakkospyöränä tuo mainittu Nishiki Intro. Automaatti on ihan mainio ja kelpo peli. Vaihtaa mielestäni juuri oikeaan aikaan. Ajoon myös oppii. Etenkin tuttua reittiä ajaessa tiedät kuinka kovaa/hiljaa pitää tempoa, että vaihde pysyy mieleisenä. Selkeä miinus on tosiaan ylämäkikiihdytykset, mutta niissäkin tekniikan oppii melko nopeasti. Satunnaisesti vaihde hyppää isommalle myös korkeiden katukivetysten yhteydessä.

Kiitos kokemuksistasi.. Nyt kun ilmeisesti ajat kahta pyörää, osaatko sanoa tuntuuko tuon automattinavan tehohäviö selkeästi (niin kuin huonoissa napavaihteissa)? Tuntuuko polkeminen nihkeältä?

jester112358
22.05.2015, 16.15
Ei löydy kompetenssia antamaan tarkempaa analyysiä. En ole huomannut minkäänlaista nihkeyttä tai tehohäviötä. Mun mielestä erinomainen konsepti. Ykköspyörä on/oli sähkömaastopyörä, niin siihenkin heikko verrata.

hartsu
22.05.2015, 16.19
Automaatin huonona puolena pidän sitä, että se vaihtaa aina tietyssä kadenssissa isommalle. Kun tulossa on esim. reipas ylämäki ja alat kelata alkuvauhtia ennen mäkeä, automaatti tarjoaakin isomman vaihteen ja jos olet jo ehtinyt mäen alkuun, tulee tyhmä tilanne, kun vähän aikaa isolla vaihteella ajaminen syö vauhdin. Kaksivaihteisissa napavaihtajissa duomatic mukavampi, kun voi itse päättää, kumpaa vaihdetta käyttää.

Minulla on ihan päinvastainen mielipide navoista.

Eli oli jonkin aikaa käytössä tuo Sturmey Archer S2C duomatic joka vaihtaa taaksepäin polkaistessa, meni hermot parissa kuukaudessa ja vaihdoin Automaticin sen tilalle.
Minulla oli jalkajarrullinen malli ja siinä oli täysin arpapeliä että kumpi vaihde sattui olemaan päällä, yleensä aina väärä.

Automatic toimii mielestäni paljon paremmin ja on tällaiseen kauppapyörään aivan mainio laite. Vaihteita ei tietenkään ole kuin ne kaksi mutta kyllä täällä rohkeimmat ajelee ihan yksivaihteisillakin.
Se vaihtokohta ei muuten riipu mitenkään kadenssista vaan pyörän pyörimisnopeudesta. Eli eri välityksillä se vaihtaa eri kadenssilla.
Vaihtokohtaa pystyy myös virittelemään yhtä jousta taivuttelemalla.

Leewi
22.05.2015, 16.24
Jos ei massi riitä noihin oikeasti ylihinnoiteltuihin Alfine8-malleihin, niin kannattaa ostaa se jäykkäkeulainen hybridi ihan tavan ketjuvaihtein. Miljoonat p***akärpäset eivät ole tässä asiassa väärässä. Jos olisi edes 11-pykäläisiä, mutta jostainhan se kate on revittävä.

pepper
22.05.2015, 16.34
Joo tuon Nishikin huomasin myös itse. Ei vaan oikein tyyliltään uppoa tuon GT:n vieressä. No mielipideasioita nämä... Painoa Nishikissä 2.2 kg enemmän kuin GT:ssä, joka aika paljon.

No tuon gt:n painoa en kyllä nähnyt missään, toi nishiki painaa tosiaan n.12.5kg...

ealex
22.05.2015, 16.37
Automatix navan (jalkajarrullinen teräsmalli) ainoa ongelma on ”vapaaratas” toteutus. Vaihteet vaihtuvat takarattaan pyörimisnopeuden mukaan, ei takakiekon. Joten kun vauhdissa aloitat uudestaan pyörittämisen, ensin kytkeytyy vapaaratas, sitten vasta vaihtuu vaihde, joten kokonaisviive on aika iso. Muuten se toimii ihan hyvin, mitään tehohäviötä ei tunnu.

Hääppönen
22.05.2015, 16.42
Minulla on ihan päinvastainen mielipide navoista.

Eli oli jonkin aikaa käytössä tuo Sturmey Archer S2C duomatic joka vaihtaa taaksepäin polkaistessa, meni hermot parissa kuukaudessa ja vaihdoin Automaticin sen tilalle.
Minulla oli jalkajarrullinen malli ja siinä oli täysin arpapeliä että kumpi vaihde sattui olemaan päällä, yleensä aina väärä.

Automatic toimii mielestäni paljon paremmin ja on tällaiseen kauppapyörään aivan mainio laite. Vaihteita ei tietenkään ole kuin ne kaksi mutta kyllä täällä rohkeimmat ajelee ihan yksivaihteisillakin.
Se vaihtokohta ei muuten riipu mitenkään kadenssista vaan pyörän pyörimisnopeudesta. Eli eri välityksillä se vaihtaa eri kadenssilla.
Vaihtokohtaa pystyy myös virittelemään yhtä jousta taivuttelemalla.
Omat kokemukset automaticista jäivät lyhyihin koeajolenkkeihin. Kadenssilla ja pyörän pyörimisyhteydellä taitaa olla jotain yhteistä muualla, kuin alamäessä. Duomaticilla tuli ajettua useampi vuosi ja minusta juuri se oli "siistiä", kun pystyi jarrutuksella/tuplajarrutuksella esim. liikennevaloihin pysähtyessä pistämään sen kevyemmän välityksen valmiuteen. Mutta, makuja on... Pääasia, että kuski on tyytyväinen välineeseensä.

vitsku
22.05.2015, 18.20
Millä tapaa välitykset olivat pöljät? onko matalampi vaihde liian pieni? Pääseekö pienemmällä kiipeämään jyrkempää mäkeä?

Tuon automaatin ykkönen oli kokolailla sama kun alkuperäinen napa ja kakkonen oli sitten isompi vaihde. Halusin että työmatkakulkimella mahdollista taistella sohjossa pienemmällä välityksellä ja ylämäetkin nousisi kevyemmin.
Nyt kun takaratas on isompi niin luonaa tuohon hommaan hyvin.
Varmaan vanteen koko vaikuttaa vaihteiston käytänöllisyyteen? Jopossa on 26"
Jotain vinkkejä lueskelin että navasta "säätämällä" saisi vaihtokohtaa säädettyä, vaikutti aika arpa touhulta joten päädyin takarattaan vaihtoon.
Mutta hyvin on pelannut, en voi moittia, ainakaan vielä.
Osta vaan jos muuten miellyttää, tarvittaessa ketjut ja ratas ei ole kalliit.

nure
22.05.2015, 23.04
Ei ymmärrä moista kahden vaihteen ajatusta, aina kaksi sopimatonta välitystä... Tosiaan kannattaa hankkia vaikka 7 Nexus jos rahat ei riitä Alfineen. Kun tulee pikkuisenkin hankalammat olosuhteet niin kiität ettet moista paskaa hanki..

Toisaaltaan, kohta joku ehdottaa sinkulaa tai kuten kaveri teki että asensi sinkulaan kaksi eturatasta ja vaihtajan ja uskottelee olevansa tyytyväinen.

rjrm
23.05.2015, 09.06
Täällä Oulussa kaksivaihteinen sram automatix on ok. Liikkeelle lähtö kevyellä ja sitten matkanopeuteen. Se vaihtaa tosin hiukan aikaisin. Täytys virittää.