Näytä tavallinen näkymä : Jousitetut satulatolpat
Tervehdys,
En löytänyt haulla keskustelua aiheesta, joten uskalsin aloittaa uuden. Olen tässä muutaman vuoden ajellut jäykkäperäisellä 29-tuumaisella. Pidemmillä maastolenkeillä arse kuitenkin sen verran ottaa osumaa, että olen miettinyt jonkinlaisen jousitetun satulatolpan hankintaa. Onko kellään kokemuksia näistä? Alla olevassa videossa on hyvä kattaus mahdollisia vaihtoehtoja. Joitain keskusteluja ja arvosteluja olen lukennut ja niiden perusteella tuo Suntour SP12-NCX vaikuttaisi ihan hyvältä. Kommentteja?
https://www.youtube.com/watch?v=xWtnLjbXdus
Tässä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?39724-Joustava-satulatolppa-maastopy%F6r%E4ss%E4) yksi aiempi (vähän keskusteltu) topic.
http://www.bike-discount.de/en/buy/cane-creek-thudbuster-lt-seatpost-30%2C9-x-400mm-41461/wg_id-1815 Tuota aikoinaan testannut, ei ihan paska koska vieläkin markkinoilla, kylläkin yli tupla hinta tuohon Suntouriin verrattuna mutta kun en ole vielä ko. merkiltä mitään erityisen laadukasta tavannut niin sijoittaisin kyllä hieman enemmän jos budjetti sallii...
Toisaaltaan ajotekniikan opettelukin voi auttaa tilanteeseen, ei kaikkia tällejä tarvi ottaa vastaa perse satulassa, siis pelkkä mielipide täysjäykällä ajavalta...
http://www.bike-discount.de/en/buy/cane-creek-thudbuster-lt-seatpost-30%2C9-x-400mm-41461/wg_id-1815 Tuota aikoinaan testannut, ei ihan paska koska vieläkin markkinoilla, kylläkin yli tupla hinta tuohon Suntouriin verrattuna mutta kun en ole vielä ko. merkiltä mitään erityisen laadukasta tavannut niin sijoittaisin kyllä hieman enemmän jos budjetti sallii...
Toisaaltaan ajotekniikan opettelukin voi auttaa tilanteeseen, ei kaikkia tällejä tarvi ottaa vastaa perse satulassa, siis pelkkä mielipide täysjäykällä ajavalta...
Joo, tuo Thudbuster olis toinen vaihtoehto. Tuotahan tuossa toisessa keskustelussa lähinnä käsiteltiin. Se vaan mitä arvosteluja ja vertailuja lukennu, niin tuo Thudbuster "pomputtaa" enemmän tasasella mitä Suntour. Tiedä sitte kumpi käytännössä on parempi.
Tokihan ajotekniikan opettelu varmasti auttaa. Ja kyllä se ajaminen onnistuu ihan jäykällä perällä ja satulallaki. Silti niitä iskuja tulee pitkillä lenkeillä, joten jos jotain apua ja ajamisen helppoutta satasella saa, niin siinä mielessä tuollainen vois olla ok sijoitus.
Makuasia mutta veikkaan että huono tolppa syö myös energiaa... Täällä hieman huonossa huudossa nuo Suntourin tuotteet mutta eipä tuollainen viidenkympin kokeilu paljoa rasita, voi käyttää verkonpainona jos ei toimi, näköjään sen verran painava on... :-)
Itsellä ollu tuo Suntour SP12-NCX vajaan vuoden 27,5 tuuman hiilarijäykkäperässä, enkä ihan heti pois antaisi. Tarkoitus oli saada vaimennettua vain niitä kaikkein pahimpia tärskyjä, joita väkisinkin joskus tulee ja sen tuo tekee varsin mainiosti. Kuskilla painoa tasan sata ja alla jäykemmällä jousella (100-120kg) varustettu malli, joka on ruuvattu jäykimpään asentoon, jolloin ainakaan itseäni haittaavaa notkumista ei juurikaan esiinny ja tolppa joustaa vain silloin kun sille on oikeasti tarvetta. Painoahan tuolla on varsin miehekkäästi ja kuskin katu-uskottavuus kärsii, mutta muuten ollut kyllä hintaansa nähden hyvä kapistus.
Itsellä ollu tuo Suntour SP12-NCX vajaan vuoden 27,5 tuuman hiilarijäykkäperässä, enkä ihan heti pois antaisi. Tarkoitus oli saada vaimennettua vain niitä kaikkein pahimpia tärskyjä, joita väkisinkin joskus tulee ja sen tuo tekee varsin mainiosti. Kuskilla painoa tasan sata ja alla jäykemmällä jousella (100-120kg) varustettu malli, joka on ruuvattu jäykimpään asentoon, jolloin ainakaan itseäni haittaavaa notkumista ei juurikaan esiinny ja tolppa joustaa vain silloin kun sille on oikeasti tarvetta. Painoahan tuolla on varsin miehekkäästi ja kuskin katu-uskottavuus kärsii, mutta muuten ollut kyllä hintaansa nähden hyvä kapistus.
Juurikin tätä hain. Itelläki painoa 90 ja pituus 180. Sillä tavalla oon aatellu, etten pyörästä grammoja ala viilaan niin kauan ku itellä se 10 kiloa on ylimäärästä. Täytyy koittaa viilata ne ens pois.
Mistä hankit tuon? Semmonen pulju ku bike-discount.de myy hintaan 49,95€ + postit 5,95€. En tiiä sitte pompsahtaako hinta ku oikiasti Suomeen tilaa. Toinen mistä löysin oli Rosebikes, mutta sielä hintaa oliki jo 80€.
... Semmonen pulju ku bike-discount.de myy hintaan 49,95€ + postit 5,95€. En tiiä sitte pompsahtaako hinta ku oikiasti Suomeen tilaa...
Ei pompsaha.
Entäs taakse renkaaseen tilavuutta ja alhaisemmat paineet?
Tossa Suntourissa on sitten setback 25mm. Oli mulle liikaa joten piti vaihtaa huonompaan XLC Pro Sp-S04:seen...
Ei pompsaha.
Thänks. Hyvä tietää. Näytti edulliselta kaupalta, joten tuoltahan voi sitte tilaillakki jotain.
Entäs taakse renkaaseen tilavuutta ja alhaisemmat paineet?
Jooh, sitäki oon miettiny, että koittais vielä paineita säätää. Alkuperäset Bontragerit rupiaa oleen sliksit keskeltä ja uudet Nobby Nicit on tuloillaan Saksasta, joten täytyy ehkä vielä katella miltä ne tuntuu ja mitkä paineet niissä parhaiten toimii.
Tossa Suntourissa on sitten setback 25mm. Oli mulle liikaa joten piti vaihtaa huonompaan XLC Pro Sp-S04:seen...
Tuotakaan ei varmaan tiiä toimiiko tuo itellä muuta ku kokeilemalla?
Katso satulan paikka (kiskojen säätövaraan nähden) ja mittaa tai selvitä nykyisen tolpan setback. Sitten voit arvioida.
Mulla oli vajaan kesän Thudbuster LT 29" takajäykässä. En tykännyt. Vaikka se pehmensi iskuja niin tuntui huonolta kun satula painui keskiöön nähden ihan liikaa taakse ja alas. Kävi polviin. Jossain rauhallisessa työmatkakurvailussa varmaan ihan ok mutta tuollaiseen " urheilullisempaan" menoon no-no. Ainakaan mulle.
Nyt on kiinni Thomson Elite setback johon olen paljon tyytyväisempi. Sopivien renkaiden ja rengaspaineiden kanssa joustaa juuri sopivasti. Thomsonin mutka imee kyllä tehokkaasti tärskyjä. Satulana on vielä elastomeereilla varustettu SQlabb 611 race active jolla saattaa olla myös osuutta asiaan.
Pitää joku päivä kaivaa virallinen 'satulatolppa' keskusteli esiin ja ihan kehaista Tompsukkaa. On se vaan niin hyvä!
Mistä hankit tuon? Semmonen pulju ku bike-discount.de myy hintaan 49,95€ + postit 5,95€. En tiiä sitte pompsahtaako hinta ku oikiasti Suomeen tilaa. Toinen mistä löysin oli Rosebikes, mutta sielä hintaa oliki jo 80€.
Juurikin tuolta bike-discountista tolpan tilasin. Toimitus oli nopea ja hinta juuri se mitä ilmoitettiin. Kuten joku tuossa mainitsikin, niin tolpassa on aika reilu seatback, mutta itselleni se ei onneksi ollut ongelma.
Tuo setback saattaa kyllä tulla ongelmaks noissa kaikissa jousitetuissa tolpissa. Oli nimittäin pitkään polvien kanssa ongelmia, kunnes tajusin siirtää satulan niin eteen kuin sen nykyisellä setupilla saa. Loppui polvien kipeily ja ennenaikainen "hapotus" siihen.
Kuinkas paljon satulalla voi saada noita isoimpia töyssyjä vaimennettua? Eli tuommoisella elastomeerisatulalla voi myös jonkinverran "joustoa" saada?
J.Kottenberg
03.06.2015, 10.42
Canyonin kaksihaarainen tolppa on mielenkiintoisen näköinen. Onko kenelläkään kokemuksia?
Ei tosin ole ihan ilmainen, karvan alle kaksisataa, mutta jos on oikeasti hyvä niin semmoista voisi itsekin ajatella jäykkäperään.
Siinä mielessä hyvä että rakenne on yksinkertainen ja kuluvia osia ei ole paljoa. On myös kevyt.
Mutta suunnittelussa on varmaan lähdetty liikkeelle jostain normimaantiepyöräilijän painosta, vedetään ihan hatusta että vaikka 68kg ja jäykkyys ja toiminta suunniteltu sen mukaan. Mitähän tapahtuu jos esim 90 kilon tai isompi kuski hyppää puikkoihin ja runnuttaa parasta kivikkopolkuaan niin että amalgaanit helisee? Ja ennenkaikkea miten toimii?
Tuo setback saattaa kyllä tulla ongelmaks noissa kaikissa jousitetuissa tolpissa. Oli nimittäin pitkään polvien kanssa ongelmia, kunnes tajusin siirtää satulan niin eteen kuin sen nykyisellä setupilla saa. Loppui polvien kipeily ja ennenaikainen "hapotus" siihen.
Kuinkas paljon satulalla voi saada noita isoimpia töyssyjä vaimennettua? Eli tuommoisella elastomeerisatulalla voi myös jonkinverran "joustoa" saada?
Setback, noin 25 milliä oli itellekin liikaa. Ajan melko pystyssä ja tykkään kun paino on polkimien päällä.
Olispa adapteri jolla saisi siirrettyä kiinnitystä eteenpäin.
Koen että parempi jos joustaa vain töyssyissä eikä painu istuessa.
Mites toi vaihtuva korkeus polkimiin tuntuu ajettaessa joustotolpalla???
Minä olen tykännyt Thudbuster LT:stä kovastikin, ei haittaa pyöritystä ja tasoittaa kivasti ajoa.
Isoimmissa pompuissa huomaa vaimennuksen vähyyden, mutta mulla siitä ei ole isommin ollut haittaa.
Kerrankin hyvä keksintö imo.
Nyt kun postissa on tulossa uus maastofilo, niin siihenkin on tarkoituksena hommata samanlainen tolppa.
Thudbuster LT on toimiva. Jousto kun tapahtuu takse alaspäin satulan etäisyys polkimiin säilyy, niin pyöritys ei kärsi. Isoin miinus on jäätävä about 35mm setback valmiiksi ja siihen lisäksi tuo taakse jousto, niin ei sopinut minulle eikä polville.
Samassa rungossa samalla satulalla ihan OK 25mm setback kovalla tolpalla. Satula tosin edessä siinäkin. Suora tolppa tuleepi tai 10-15mm setbackilla, kun keksin mikä.
Läskimasa
26.06.2015, 01.49
Thudbuster kiinnostaisi, mutta LT:n iso setback (suurenee päälle istuttaessa tai esijännitystä lisättäessä) ei houkuta ja kun kuulostaa vähän turhankin joustavalta niin ST tuntuisi fiksummalta myöskin painonsa ja ulkonäkönsä suhteen.
ST:stä kokemuksia läskissä? Pikku suodatin tolpassa riittäisi viemään pahimmat yllärit pois, rengas hoitaa loput. Painoakaan ei tulisi kuin n. 100 g lisää.
Edit: eipä tulekkaan kuin 66 g lisää, orkkis 375 g, ST Ø30.9mm 441 g, eli ei tunnu yhtään missään.
On kokemuksia ST:stä, mielestäni toimiva ja joustoltaan riittävä.. Vaihdoin kuitenkin takaisin laadukkaaseen kuitutolppaan..
Koivistonkylä
26.06.2015, 17.02
suunnittelin vähän terveydellisistä syistä seuraavaksi pyöräkseni täysjousitettua. mutta tuollainen Lt:n tolppa muuttaa kyllä kaiken, että etujousitetulla vois pärjätä. pakkohankinta.
markettipyörämies
27.06.2015, 14.32
Hommasin tuollaisen Suntour SP12-NCX:n. Ei pystynyt pihaa pitemmällä ajaa. Karmea pomppukeppi vaikka kiristin jousen täysille. Vaatisi kyllä jonkinlaisen takaisinpäinvaimennuksen ennen kuin itse voisin ajatella ottaa sen käyttöön.
Nyt on kaasujousiviritys tuohon käynnissä, katotaan paraneeko. Voisi myös kokeilla askarrella elastomeerin sinne sisälle jostain vanhasta keulasta.
Läskimasa
27.06.2015, 18.19
ST tuntuisi fiksummalta myöskin painonsa ja ulkonäkönsä suhteen.
Laitoin tilaten. Katotaan minkälainen joystickki tulee.😃
Läskimasa
03.07.2015, 14.51
Laitoin tilaten. Katotaan minkälainen joystickki tulee.😃
Ja tämä tulikin jo. Miellyttävän oloinen, toimii järkevästi valmiiksi paikoillaan olleella 5-jäykkyyden elastomeerilla (mukana myös 3 ja 7) mun painoisen (85 kg) alla. Satulassa riitti säätövarakin vielä niin että päällä istutaessa kohta (etäisyys stongasta) sama mitä aiemmin. Käytännössä aika huomaamaton, ei pompota eikä hytky, mut suodattaa terävimmät pomput mitä rengas ei enää pysty.
http://imageshack.us/a/img903/3873/6MtfOW.jpg
Painoa tuli 66 g lisää omienkin punnitusten jälkeen eli merkityksetön lisä.
Nyt on testattu (omistettu) sekä LT ja ST noista CaneCreekin tekeleistä. Täytyy sanoa että toi ST on oikeastaan A-I-V-A-N hiton hyvä! Ajoin eilen reilun 2h lenkin maastossa, joka on muutamaa pätkää lukuunottamatta juurakkoa, kivikkoa tai näiden yhdistelmää. En muuttanut ajotekniikkaa vaan ajoin kuten jäykkäperällä ajetaan eli hieman perse leijuen penkissä ja putkelta pahimmissa paikoissa.
Toi tolppa antaa juuri niissä kohdissa anteeksi jos ei huomaa keventää riittävästi. Muuten sitä ei oikeastaan huomaa ajossa ollenkaan, siis notkumisen tjms. puolesta. Satulan säädöt tein niin että laitoin n. 1cm ylemmäs ja 1cm edemmäs kuin jäykällä tolpalla
Hidasvauhtiset ylämäet, jotka joutuu polkea penkistä, nousivat huomattavasti paremmin kun juuret ja kivet eivät pomputtaneet persettä penkistä eikä rytmi karannut polkemisesta.
Kiisin metsässä kuin uuden harrastuksen löytänyt pikkupoika! Pitkästä aikaa nautin ajamisesta kun koko alkuvuoden piinanneet alaselkäkivut (lievä välilevyn pullistuma) on vieneet maun treenaamisesta. Nyt ei olisi malttanut tulla metsästä pois ollenkaan :)
Ei se täpäriä jäykkäperästä tee eikä ole tarkoituskaan mutta mukavampaa hardtailistä tuskin muuten saa.
Lisäyksenä IMHO toi on vielä ihan siedettävän näköinenkin versus LT malli. Nopeasti katsottuna sitä ei edes ajattele, kuten kävi vaimolleni joka käveli kolmesti pyöräni ohi ennenkuin tajusi minkä olin siihen asentanut. :) Harrastaa itsekkin pyöräilyä ja on jonkinverran näistä asioista perillä.
Hitto, tää uni olisi pitänyt nähdä jo keväällä!
Päivitetäänpä tätä sen verran, että Suntouriin alkoi nyt ilmestymään varsin nopealla tahdilla suurenevaa klappia, eikä tuota maksa vaivaa lähteä kunnostamaan, joten Thudbuster ST lähti tilaukseen. Kevenee fillari samalla varsin mukavasti ja muutenkin mielenkiintoista nähdä onko näillä muutakin eroa ominaisuuksissa, kuin ST:n noin kolminkertainen hinta.
Itsellä ollu tuo Suntour SP12-NCX vajaan vuoden 27,5 tuuman hiilarijäykkäperässä, enkä ihan heti pois antaisi. Tarkoitus oli saada vaimennettua vain niitä kaikkein pahimpia tärskyjä, joita väkisinkin joskus tulee ja sen tuo tekee varsin mainiosti. Kuskilla painoa tasan sata ja alla jäykemmällä jousella (100-120kg) varustettu malli, joka on ruuvattu jäykimpään asentoon, jolloin ainakaan itseäni haittaavaa notkumista ei juurikaan esiinny ja tolppa joustaa vain silloin kun sille on oikeasti tarvetta. Painoahan tuolla on varsin miehekkäästi ja kuskin katu-uskottavuus kärsii, mutta muuten ollut kyllä hintaansa nähden hyvä kapistus.
Läskimasa
05.10.2015, 20.42
Thudbuster ST:stä hyvä tarjous (92.99€ + postit) menossa Go Cyclessä jos Ø31.6 mm on oikea koko: http://www.gocycle.de/a.php/shop/gocycle/lang/x/a/37090/
Ebaystä löytyy myös. Tilasin yhden viikko sitten, tuli just.
Kuvasta poiketen kyseessä nykymallin grafiikat eikä nuo vanhat.
[QUOTE=Läskimasa;2443767]Thudbuster ST:stä hyvä tarjous (92.99€ + postit) menossa Go Cyclessä jos Ø31.6 mm on oikea koko: http://www.gocycle.de/a.php/shop/gocycle/lang/x/a/37090/
Ebaystä löytyy myös. Tilasin yhden viikko sitten, tuli just.
Oli loppunu go cyclestä just tuo st-malli. Ois ollu kyllä edullinen. Kannattaako tuohon tilata varaelaston jos tilailee tuon tolpan esmes bike24sta? Miten nuo kestää, onko kertakäyttökamaa nuo elastomeerit?
Läskimasa
23.10.2015, 14.20
Ei vaikuta tuo elastomeeri kovin kuluvalta osalta, kestänee vuosia.
Iibeistä löytys yks käytetty Ø 30.9 mm ST, mut ei kai passaa sulle: http://www.ebay.com/itm/272022928654
Juu. Pitäs olla tuo 31.6 mm.
Oishan tuolla bike24 ssa, pikkasen hintava.
Toki jos ensin ajelis ihan perustolpalla ja kikkailis nuilla rengaspaineilla tuota joustoa.
Mikä ero nuissa st ja lt tolpissa on?
Läskimasa
23.10.2015, 22.18
ST:ssä 33 mm joustoa, LT:ssä 76 mm. LT saattaa tuntua turhan elastiselta/notkuu koko ajan, rumempi. Ei omakohtaista kokemusta. ST:tä ei äkkinäinen edes huomaa, rengaspaineilla saa enemmän pelattua. Tietynlaisissa nypytyksissä/hypyissä joustotolppa eduksi vaikka renkaatkin olis pehmoiset, ei tartte persausta nostella niin usein, rennompaa menoo.
Mulla olis kyllä shimmi myynnissä f.torilla Ø30.9 mm tolpalle 31.6 mm:iin, eli ei toi tolpan (liian pieni) halkaisija oo kummonen ongelma.
Ok. Pitääpä oottaa kuhan laiva seilaa läskin tänne ni pääsee tosissaan testaamaan. Jos se vaatii sen joustotolpan, niin pistetään tuo st-tilaukseen.
Pidän mielessä tuon shimmin jos tulee tarvis.
Onko kukaan harkinnutkaan USE:n SX tolppaa tai XCR:ää? Sx joustaa 45mm ja on teleskooppityyppinen, hinta n. 80euroa, Xcr 50 vai 55 joustolla ja kalliimpi. Itsellä ollut 2kpl SX:ää ja toimii hyvin niin normi jäykkäperässä kuin läskissäkin, ei pompota turhia ja poistaa terävät iskut hyvin. Huoltokittiäkin saa jopa suomesta, tolpasta ei niinkään tietoa. Firm toimii 90kg kuskille hyvin. Medium n.80kg. Huomattavasti siistimmän näköinen omasta mielestäni kuin CC. Pieni sivuttaisvälys satulassa (2mm) on miinuksena mutta muuten ei moitittavaa.
Täysjäykkään läskiin miettinyt jousitettua tolppaa. Käyttötarkoitus olisi kovaan menoon vaihtelevissa maastoissa, pääsääntöisesti juurakkoa, mutta myös pohjoisen kivikkoja. Aiemmissa viesteissä olikin suositeltu mm. Thudbusteria ja Suntouria. Kuulisin mielelläni mielipiteitä myös muista vaihtoehdoista ja onko jousitetusta tolpasta hyötyä/haittaa?
En tiedä jousitetuista tolpista juuri mitään, mutta vanhassa ~15 vuotta vanhassa Nakamura-kauppapyörässä tuli vakiona tuollainen. Täysin huoltamatta on tullut tähän asti ja toimii edelleen ihan älyttömän hyvin. Nyt juuri viikonloppuna avasin pölysuojaa ja laitoin inasen rasvaa pesään. Ei kai se nyt pahaa tee 15 vuotta vanhalle tolpalle. Ei tosin kyllä käytös muuttunut mihinkään suuntaan. Edelleen toimii loistavasti. Tolpan merkkiä en tiedä.
Hyötynä itsellä on röykkyisemmän hiekkatien mukavampi ajo. Joustaa oikeasti juuri sopivan verran.
Täysjäykkään läskiin miettinyt jousitettua tolppaa. Käyttötarkoitus olisi kovaan menoon vaihtelevissa maastoissa, pääsääntöisesti juurakkoa, mutta myös pohjoisen kivikkoja. Aiemmissa viesteissä olikin suositeltu mm. Thudbusteria ja Suntouria. Kuulisin mielelläni mielipiteitä myös muista vaihtoehdoista ja onko jousitetusta tolpasta hyötyä/haittaa?Thudbuster LT on teknisesti toimiva kampe, mutta ei sopinut minulle, koska tuo aivan liikaa setbackiä satulaan jo lähtökohtaisesti ja lisää joustaessaan.
Villetre
15.04.2020, 18.02
Thudbuster menee varsin hyvin jos on pieni /sopivahko runko , niillä kumipaloilla pystyy säätään joustoa aika kivasti. Use Vybe tolppakin on mutta jäykkäperään kun laittoi isommat kumit niin poistui tuo jouston tarve vaikka huono selkäinen olenkin.
nikulainen
15.04.2020, 20.00
Sattuuko ketjun lukijoissa olemaan kellään kokemusta tällaisesta joustokannattimesta: https://classicbike.fi/en/tuote/m-wave-fourspring-36mm-joustava-satulatolppa/
Ainakin kuvissa näyttää hyvin samankaltaiselta kuin Thudbuster.
Jäykkäperässä on tuo Thudbuster LT. Ihan hyvä eli tasoittaa pahimmat täskyt pois, mutta tosiaan tuo jonkun verran setbackia. Opettaa myös pyörittämään tasaisesti. On aika painava, eli jotain puoli kiloa.
Kiitoksia jo tulleista vastauksista.
Toivoisin vielä mielipidettä siihen, että mahdollistaako joustotolppa kovemman ajon? Olen ajanut paljon täpärillä, mutta huomaan selkeän eron jäykkään fattiin, kun pidetään vauhtia. Ajotekniikka on erilainen ja paineita olen säädellyt. Haen lähinnä mielipidettä siihen, että auttaako joustotolppa juurakoissa ja kivikoissa jos yritetään pitää kovaa vauhtia, vai onko kyse vaan ajotekniikan mukauttamisesta. Saako joustotolpalla hyötyä kovaan ajoon?
JohannesP
18.04.2020, 15.13
Jos Thudbustersia pienempi jousto riittää niin saman puljun eeSilk kans vaihtoehto, varsinkin GG pyöriin asiallisen oloinen. Ei niin huomiota herättävä ja lähes puolet kevyempi kuin Thudbusters.
Foxcompissa näyttäisi olevan 229 €. Euroopan nettikauppoihin suhteuttuna jopa edullinen, joissa sattu vielä olemaan loppuunmyyty.
eeSilkin kaltaisia pienemmänkin jouston tolppia on muitakin edullisemmalla hinnalla, mutta pahaa tekisi asentaa tuollainen halppis 600g+ tolppa.
nikulainen
13.05.2020, 11.19
Tuli hommattua 29" jäykkäperä sähkäriin ThudBuster ST, uusi versio. Olen todella tyytyväinen hankintaan, vaikuttaisi olevan hintansa väärti kapistus! Mekaanisesti laite on lähes pomminkestävän tuntuinen, eikä liikkuvia osia ole kuin pakolliset "linkut" elastomeeria pitelevän kehikon kulmissa. Työn jälki on moitteetonta.
Ajossa laite pehmentää töyssyjä juuri sopivasti, jousto ei ole liian pitkä poluilla ja päällysteellä ajettavaan fillariin. Sopivan kokoisen röykyn osuessa takapyörään, mekanismi antaa rungon nousta satulan alla viistosti, mekanismin sallimalla kulmalla, kohti satulaa ja kuskia. Töyssy vain häviää sinne jonnekin elastomeerin antaessa periksi, ja kuski kokee pienen tuuppaisun, jos sitäkään riippuen röykyn koosta. Pyörittäminen jatkuu saumattomasti. Isoissa, terävissä tai huonossa kulmassa tulevissa heitoissa toki kuskiakin heilautetaan, eihän se laite mikään takajousituksen korvaaja ole. Kovettuneella, sileälle savipellolle poljetulla polulla reippaasti ajaessa etupään heikko iskari sai stongan ja koko etupään täristämään niin että allipaasikivet hölskyi, kun taas peräpää tuli mukana smoothisti ja nätisti ilman mitään ylimääräistä persposkien paukuttelua tai satulasta keventämistä. Hieno peli!
Wiikon Winkki: tsekkaa runkoputken viimeistely satulaputken yläosasta niin pitkältä kuin pystyt, ennenkuin isket hienosti eloksoidun satulaputken sinne sisään. Omassa rungossani oli jotain älytöntä valupursketta tai muuta terävää, joka raateli satulaputken pinnan kerralla pilalle. Nyt se on kuin huonolla raspilla hiottu [emoji53][emoji85]
Penkki päin persettä, renkaat laahaa maata ja ketjut osuu rattaisiin.
kmruuska
13.05.2020, 12.23
Ongelma: upouusi Canyon Neuron jonka Iridium Dropperin vaijerista rapsahti eka ajossa satulatolpan pään ruuvikiiinnitteinen nuppi irti. Oli vissiin tehtaalla huonosti kiristetty. Asiaan kuuluu että vaijerikuoren holkki jäi kiinni tolppaan.
Onko mitään kikkaa jolla tuon tietenkin heti rispaantuneen vaijerin pään saa tuonne holkkiin takaisin? Itse metallinuppiin se kyllä menee mutta tuo holkki vastustaa. Lyhennysvaraa vaijerissa ei näyttäisi olevan.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200513/6d868f43f5c1333aadd0b8133c45603a.jpg
kmruuska
13.05.2020, 16.21
Ongelma: upouusi Canyon Neuron jonka Iridium Dropperin vaijerista rapsahti eka ajossa satulatolpan pään ruuvikiiinnitteinen nuppi irti.
Homma ratkesi uudella vaijerilla.
Ihmettelijä
23.05.2020, 12.36
Toimiiko noi joustavat satulatolpat riippumatta ajajan painosta, jos ajaja on vähän pienempi ja kevyempi kun normi miehet?
Eli onko niissä jotakin säätöä ja/tai toimiiko hyvin vaikka ajaja on n 56 kg?
Jos joustoa ei löydy, niin eipä siitä silloin mitään iloa ja hyötyä olisi.
Toimiiko noi joustavat satulatolpat riippumatta ajajan painosta, jos ajaja on vähän pienempi ja kevyempi kun normi miehet?
Eli onko niissä jotakin säätöä ja/tai toimiiko hyvin vaikka ajaja on n 56 kg?
Jos joustoa ei löydy, niin eipä siitä silloin mitään iloa ja hyötyä olisi.
Cane Creekin eeSilkin mukana tuli eri painoisille sopivia elastomeereja, vaihtelee niitä tarvittaessa.
Onko kellään sattumoisin kokemuksia tästä tolpasta. Löytyisi paikallisesta liikkeestä niin pääsisi viikonlopuksi koittamaan jos on asiallinen tolppa kyseessä. Toki myös jos tuolla hinnalla saa selkeästi parempaa niin sitten voi toki myös tilata jostain muualta ja jättää vkl ajelut haaveeksi tuon kanssa.
https://www.xxl.fi/bbb-comfortpost-bsp-41-31-6mm-400-mm-saadettava-musta-alu-satulatolppa-jossa-iskunvaimennin/p/1197053_1_style
20mm jousto vaikuttaa aika pieneltä verrattuna esimerkiksi Suntour NCX keppiin, jossa 50mm.
Omassa pyörässä on Satori Animaris 43mm joustolla, eikä tuo mielestäni ole yhtään liikaa. Ja tämä siis maastokäyttöä ajatellen. Oiskohan tuommoinen lyhytjoustoinen enemmänkin asfaltille sopiva värinöitä vaimentamaan?
Onko kellään sattumoisin kokemuksia tästä tolpasta. Löytyisi paikallisesta liikkeestä niin pääsisi viikonlopuksi koittamaan jos on asiallinen tolppa kyseessä. Toki myös jos tuolla hinnalla saa selkeästi parempaa niin sitten voi toki myös tilata jostain muualta ja jättää vkl ajelut haaveeksi tuon kanssa.
https://www.xxl.fi/bbb-comfortpost-bsp-41-31-6mm-400-mm-saadettava-musta-alu-satulatolppa-jossa-iskunvaimennin/p/1197053_1_style
Mulla on toi, mut kokemuksia toistaiseksi vain vähän, kun ei oo oikein ehtinyt huvikseen ajella. Pakko myöntää, että odotin huomattavampaa joustoa ja pitäis ehkä koittaa sillä pehmeimmällä elastomeerilla. Setuppina 47mm gummit ja Cambium C17, joten joustoa tulee jo aika reilusti muustakin. Tolpassa on myös jonkinlaista sivuttaisklappia, kun ottaa satulan molemmista päistä kiinni ja nitkuttelee ees taas. Ajossa sitä ei kylläkään huomaa, eikä kuulu mitään ääniäkään.
Tuommoinen videoarvostelu löytyy, eli sama tolppa eri nimellä:
https://www.youtube.com/watch?v=l_KrEXrHQdQ
edit: hetkinen. XXL:n sivuilla on joko väärä kuva tai väärät tuotetiedot. Eli BSP-41 on jousitolppa, mutta kuvassa on BSP-42, joka on elastomeeritolppa.
https://www.bike24.com/p2400028.html
https://www.bike24.com/p2516409.html
On se vaan niin ainakin maastopyörällä jolla ajetaan maastossa, niin kyllä jäykkäperäisellä ajo on yhtä tuskaa verrattuna siihen kun on joustosatula tolppa käytässä. Olen kokeillut useita joustosatula tolppia mm. ThudBuster ST, USE vybe, Suntour ja muutamia halvempia malleja. Kokemukseni perusteella olen tullut siihen tulokseen että toimivin on perinteisellä kierrejousella toteutettu tolppa, sillä oikeasti on vaimennus ominaisuus joka hyvin säädettynä on kaiken mukavin käytössä ja meno on lähes yhtä mukavaa kuin täysjousto pyörällä. Kaikista huonoin kokemus on ThudBuster ST:stä., vaikea säätää jousto sopivaksi eikä jousto ole ollenkaan lähelläkään kierrejousen tuomaa lineaarista jouston pehmeyttä.
Tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen tähän tolppaan; https://www.bike-components.de/en/CONTEC/SP-060-Slim-Suspension-Seatpost-p49757/
^moneen maastopyörään hieman liian lyhyt tolppa.
^moneen maastopyörään hieman liian lyhyt tolppa.
kysesiä tolppia löytyy myös pidempänä versiona, eli 400mm kyllä pitäis jo riittää.
Suntour tolpassa on se setbackki sen pari senttiä, tuohon löytyy apu niin että satulan kiinnitys kohta tulee satulatolpan kohdalle eli setback on likimain 0. Miten tuo on mahdollista, no kääntää sen ylimmän linkuston osan toisin päin, helppo homma ja tolppa toimii aivan samoin kun alunperinkin. Toki tolpan pituus kasvaa jonkinverran koska tuon linkun kääntö aiheuttaa pienen korotuksen mutta saahan tolppaa säädettyä alemmaksi. Suosittelen tekemään tuon jos setbackki tolpassa haittaa.
Katso linkki:https://forums.electricbikereview.com/threads/whats-not-said-about-suntour-ncx-seatpost.48561/
Nostetaan tämä vanha ketju, kun on itselläni nyt ajankohtainen. Noin puolitoista kuukautta sitten venäytin alaselkäni eikä ole tähän päivään mennessä täysin parantunut. Ajaminen hiukan tuskaista. Jokainen töyssy tuntuu ja pitää nousta polkimille. Tällaisen Suntour SP12/SP17 NCX 350mm Suspension Seatpost + Safety Cover Suspension | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/suntour-sp12/sp17-ncx-350mm-suspension-seatpost-safety-cover) ajattelin hommata ajamista helpottamaan (hiekkaa ja kelviä). Meneeköhän rahat hukkaan vai toimisiko? Onko kellään selkävaivaisella kokemusta?
Edit. Laitoin tilaukseen muiden tulevaisuudessa tarvitsemieni huolto-osien kanssa. Kai tuo ainakin terävimmät töyssyt vaimentaa? Voihan nämä krempat olla jo ikääntymisestäkin johtuvia ja täytyy vain tulla näiden kanssa toimeen. Juuri tuli 60v. mittariin.
maalinni
10.06.2024, 13.29
Itellä vastaava cane creekin eesilk ja on kyllä hiekkateillä kaahatessa mukava. Just hommasin maantielle canyonin lehtijousitolpan tuomaan mukavuutta, kun on alumiuniminen runko.
Tuota suojasukkaa käyttäisin harkiten, ettei haudo kosteutta.
Marsusram
10.06.2024, 14.08
Tuota suojasukkaa käyttäisin harkiten, ettei haudo kosteutta.
Lienee vain estämässä ettei laita sormia, lahkeita tai muita väliin samalla kun nousee pois satulasta ja muoto palautuu lepotilaan.
Voihan tuohon ilmastointireikiä tehdä jos kosteus on ongelma.
Sivustakatsoja
10.06.2024, 14.14
Mulla on eesilk+ tolppa ollut käytössä jotain 1 1/2 vuotta. Tolpan pintakäsittely on vähän herkkä ottamaan osumaa ja tolppaan on kehittynyt väljyyttä niveliin kun en ole käyttänyt mitään suojasukkaa ollenkaan. Varmistin irrotettavan akselin ruuvin tipalla sinistä lukitetta enkä meinannut enää saada sitä auki -uusi akseli ja ruuvi odottavat hetkeä, kun ruuvin kanta pilaantuu lopullisesti.
Huoltosarja odottaa jo hyllyssä tulevaa talvea, joten väljyyskin on sitten varmasti historiaa.
Jos tolpasta saa näin 3-4 vuotta aktiivista käyttöaikaa, niin ei paha ollenkaan, sillä toiminta tolpassa on mainiota tasoa. Ikää mullakin on jo karvan alle 60, niin ei osien tarvii enää vuosikymmentä kestääkään.
Mulla (jotain 90 kg) on pari elastomeeria ja juuri tällä hetkellä jäykempi (firm 90-113kg) tuntuu oikealta.
Nostetaan tämä vanha ketju, kun on itselläni nyt ajankohtainen. Noin puolitoista kuukautta sitten venäytin alaselkäni eikä ole tähän päivään mennessä täysin parantunut. Ajaminen hiukan tuskaista. Jokainen töyssy tuntuu ja pitää nousta polkimille. Tällaisen Suntour SP12/SP17 NCX 350mm Suspension Seatpost + Safety Cover Suspension | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/suntour-sp12/sp17-ncx-350mm-suspension-seatpost-safety-cover) ajattelin hommata ajamista helpottamaan (hiekkaa ja kelviä). Meneeköhän rahat hukkaan vai toimisiko? Onko kellään selkävaivaisella kokemusta?
Edit. Laitoin tilaukseen muiden tulevaisuudessa tarvitsemieni huolto-osien kanssa. Kai tuo ainakin terävimmät töyssyt vaimentaa? Voihan nämä krempat olla jo ikääntymisestäkin johtuvia ja täytyy vain tulla näiden kanssa toimeen. Juuri tuli 60v. mittariin.
Kyllä tuo Suntour on noista kaikkein parhaiten toimiva nimenomaan vaimentamassa iskuja ja muutenkin se toimii todella hyvin verrattuna esim. ThundBusteriin mitä monet kehuvat mutta kyllä tosiasia on se että ei TB ole läheskään niin hyvä kun Suntour. Suntourin ainoa huono puoli on paino, raskas mötikkähän tuo on mutta vastapainoksi kestävä kunhan edes joskus nivelet huoltaa ja öljyää.
Vinkki vielä säätöön, säädä tolppa niin että kun istut päällä painuu jousto jo vähintään 1-2cm tällä estät isoihin monttuihin ajettaessa istuimen takapotkut lähes kokonaan.
Sitten vinkki 2. Suntour tolpassa on se setbackki sen pari senttiä, tuohon löytyy apu niin että satulan kiinnitys kohta tulee satulatolpan kohdalle eli setback on likimain 0. Miten tuo on mahdollista, no kääntää sen ylimmän linkuston osan toisin päin, helppo homma ja tolppa toimii aivan samoin kun alunperinkin. Toki tolpan pituus kasvaa jonkinverran koska tuon linkun kääntö aiheuttaa pienen korotuksen mutta saahan tolppaa säädettyä alemmaksi. Suosittelen tekemään tuon jos setbackki tolpassa haittaa.
Katso linkki:https://forums.electricbikereview.co...eatpost.48561/ (https://forums.electricbikereview.com/threads/whats-not-said-about-suntour-ncx-seatpost.48561/)
^Jep, nykyisessä on noin 1,5 cm setback. Tuossa suntourissa kaiketi hiukan enemmän 2,5 cm? Tuo kääntäminen on hyvä vinkki.
Todellisuudessa tuota setbackkia on enempi kuin 2.5cm koska jousto tuossa tolpassa tapahtuu sekä alas että taaksepäin eli ensin alkuu voi tuntua hiukan oudolle mutta pian siihen tottuu.
^Tänään tuli Suntour SP17 NCX medium 65-95kg jousella. Säädin ohjeen mukaan, eli paikallaan koko painolla istuttaessa painuu noin 1/3 osan sisään. Painoa itselläni noin 85-86 kg. Pohjassa oleva säätöruuvi on nyt 14mm kierrettynä sisään. Ehdin tänään testata vain pikaisesti noin 200 metriä ja heti kyllä huomasi eron verrattuna jäykkään tolppaan (huomenna enemmän testiä). Setback on sen verran iso, että tuota kääntöä täytyy harkita, vaikka satulan säädöt juuri ja juuri riittikin sen kompensoimiseen. Hiukan tuossa käännössä mietityttää sen vaikutus joustoon? Onko tuosta käännöstä kenelläkään käytännön kokemusta?
^Tänään tuli Suntour SP17 NCX medium 65-95kg jousella. Säädin ohjeen mukaan, eli paikallaan koko painolla istuttaessa painuu noin 1/3 osan sisään. Painoa itselläni noin 85-86 kg. Pohjassa oleva säätöruuvi on nyt 14mm kierrettynä sisään. Ehdin tänään testata vain pikaisesti noin 200 metriä ja heti kyllä huomasi eron verrattuna jäykkään tolppaan (huomenna enemmän testiä). Setback on sen verran iso, että tuota kääntöä täytyy harkita, vaikka satulan säädöt juuri ja juuri riittikin sen kompensoimiseen. Hiukan tuossa käännössä mietityttää sen vaikutus joustoon? Onko tuosta käännöstä kenelläkään käytännön kokemusta?
Kokemusta on tuosta yläkappaleen käännöstä ja voin sanoa että vaikutus tolpan toimintaan on minimaalinen, tuolla isolla setbacilla on haettu varmaankin joustoon sitä alkuherkkyyttä ja kun tuon ylä kappaleen kääntää tuo alkuherkkyys tai paremminkin jäykkyys lisääntyy eli jousta saa löysentää jonkin verran, sen jälkeen tolppa tomii jälleen aivan samoin kuin alunperinkin etkä joustossa huomaa mitää eroa. Tuo modifointi on helppo tehdä ja sen voi kyllä sitten jos katumapäälle tulee palauttaa takaisin jos ei (epäilen kyllä) tuo miellytäkkään. Mutta vahva suositus tuolle ylä kappaleen käännölle oman kokemuksen mukaan aivan ehdoton.
Kokemusta on tuosta yläkappaleen käännöstä ja voin sanoa että vaikutus tolpan toimintaan on minimaalinen, tuolla isolla setbacilla on haettu varmaankin joustoon sitä alkuherkkyyttä ja kun tuon ylä kappaleen kääntää tuo alkuherkkyys tai paremminkin jäykkyys lisääntyy eli jousta saa löysentää jonkin verran, sen jälkeen tolppa tomii jälleen aivan samoin kuin alunperinkin etkä joustossa huomaa mitää eroa. Tuo modifointi on helppo tehdä ja sen voi kyllä sitten jos katumapäälle tulee palauttaa takaisin jos ei (epäilen kyllä) tuo miellytäkkään. Mutta vahva suositus tuolle ylä kappaleen käännölle oman kokemuksen mukaan aivan ehdoton.
Kävin tänään noin 20km alkuperäisellä setillä ajamassa. Setback on liian suuri, eikä ole enää satulan säädöissä varaa. Käänsin toisin päin ja taas testi ajoa ajanpuutteessa vain 200 metriä. Viimeistään lauantaina sitten todellinen testi. Pohjan säätöruuvi on nyt minimi 10mm kierrettynä sisään.
Kävin tänään noin 20km alkuperäisellä setillä ajamassa. Setback on liian suuri, eikä ole enää satulan säädöissä varaa. Käänsin toisin päin ja taas testi ajoa ajanpuutteessa vain 200 metriä. Viimeistään lauantaina sitten todellinen testi. Pohjan säätöruuvi on nyt minimi 10mm kierrettynä sisään.
Ehdin kuitenkin noin 18km testilenkin tänään perjantaina ajamaan. Hain tarkoituksella kuoppaisempia paikkoja, jossa saisin joustoa testattua. Nyt on käännettynä setback kohdallaan. Jousto voi olla aavistuksen jäykempi, vaikka kireys on minimi 10mm säädöllä. Alaselkäkin tuntuu jotenkin paremmalta, vaikka rynkytin pahimmat kuopat istuen hiljentämättä läpi. Tällä mennään toistaiseksi. :)
Tuohon on saatavilla löysempi jousi, kuten edellä kerroin alku herkkyys on hiukan jäykempi ja vaatii löysäämään jousen kireyttä ja jos tuntuu liian jäykätä niin sitten tuo löysempi jousi hankintaan.
Onkos tuo Suntourin joustotolppa paras hinta-/laatusuhteeltaan tällä hetkellä? Tulisi kaupunkikäyttöön sähköpyörällä.
Näyttäisi tulleen tuosta myös uudempi hieman parannettu SP25 malli:
https://www.youtube.com/watch?v=KNz228sHi2k
Uusi:
https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?attachments/sp25-jpg.569679/
Vanha:
https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?attachments/sp12-17-jpg.569680/
^Minulla on myös kaupunkikäytössä sähköpyörä ja aiemmin oli tolppana XLC Suspension Seatpost Pro SP-S05 31.6 mm Suspension | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/xlc-suspension-seatpost-pro-sp-s05-31.6-mm). Nyt Suntour SP17 NCX medium 65-95kg jousella. Aluksi se oli perusasetuksilla mekanismi kääntämättä ja pohjaruuvi 14mm kierrettynä sisään. Setback oli minulle hiukan liikaa. Nyt on ollut noin 1/2 vuotta mekanismi käännettynä ja pohjaruuvi 10mm kierrettynä sisään. Kokemusta on vain näistä kahdesta. Suntour on huomattavasti parempi kuin perinteinen XLC. Voin Suntour SP12/SP17 NCX 350mm Suspension Seatpost + Safety Cover Suspension | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/suntour-sp12/sp17-ncx-350mm-suspension-seatpost-safety-cover) suositella, varsinkin jos on alaselkä vaivoja kuten minulla.
^Minulla on myös kaupunkikäytössä sähköpyörä ja aiemmin oli tolppana XLC Suspension Seatpost Pro SP-S05 31.6 mm Suspension | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/xlc-suspension-seatpost-pro-sp-s05-31.6-mm). Nyt Suntour SP17 NCX medium 65-95kg jousella. Aluksi se oli perusasetuksilla mekanismi kääntämättä ja pohjaruuvi 14mm kierrettynä sisään. Setback oli minulle hiukan liikaa. Nyt on ollut noin 1/2 vuotta mekanismi käännettynä ja pohjaruuvi 10mm kierrettynä sisään. Kokemusta on vain näistä kahdesta. Suntour on huomattavasti parempi kuin perinteinen XLC. Voin Suntour SP12/SP17 NCX 350mm Suspension Seatpost + Safety Cover Suspension | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/suntour-sp12/sp17-ncx-350mm-suspension-seatpost-safety-cover) suositella, varsinkin jos on alaselkä vaivoja kuten minulla.
Joo taitaa olla aikalailla sitten parasta hinta-laatusuhdetta Suntourilla. Taidanpa tilata tuon uuden mallin siitä, kiitos.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.