Näytä tavallinen näkymä : Helsinki-Heinävesi, reittiehdotuksia otetaan vastaan
Suunnitteilla täksi kesäksi pyöräretki Helsingistä Heinävedelle. Yöpymismuotona mitä todennäköisimmin teltta. Kyseessä ensimmäinen pidempi pyöräretki, joten päivämatkojen pituuksien ei tarvitsisi olla huimia.
Otan kiitollisena vastaan ehdotuksia reitistä ja suosituksia yöpymispaikoista sekä matkan varren must see -kohteista. Oma ajatus on, ettei välttämättä tarvitsisi mennä kaupunkien kautta vaan mieluummin luonnosta ja pikkupaikkakunnista nauttien, kuitenkin niin, että ajo olisi sujuvaa eikä ylimääräisiä kilometrejä tulisi ihan hirveästi.
Mä ajelin kerran Helsingistä Joensuuhun ja menin Heinäveden läheltä ainakin. Tämä oli jo viime vuosikymmenellä, mutta kun ei muutkaan ole vielä vastanneet...
(Itä-)Helsingistä ajoin Lahteen aluksi vanhaa Lahdentietä pitkin, ja mun mielestäni reitti oli mainettaan parempi, tai ehkä oli vain myötätuuli. Yövyin Mukkulassa ja jatkoin siitä Vierumäen, Jaalan ja Verlan kautta Hillosensalmelle yöksi. Nämä oli ainakin pieniä teitä loppupäässä, saattoi olla hiekkatietäkin välillä. Leirintäalueella oli mukavaa väkeä, jotka varoittelivat kovasti mäkisestä taipaleesta edessäpäin, mutta ei siitä ainakaan mitään traumaa jäänyt. Jotenkin tuo päivä jäi ihan todella hienona reissukokemuksena mieleen, Mäntyharjulla osuin ajamaan Taidekeskus Salmelan ohi ja kiertelin siellä näyttelyä ja söin hyvän pitopöytälounaan. Mäntyharjun ja Ristiinan välillä oli muistaakseni juuri päällystetty, rauhallinen tie, ja joku autoilijakin pysähtyi ihan vaan juttelemaan satuttuaan näkemään laukuilla lastatun pyöräni pari kertaa samana päivänä.
Seuraava yöpyminen oli Visulahdessa, jossa olen yleensä osunut olemaan St Michel -ravien aikaan, en muista kävikö taas niin, luultavasti. Mikkelin suunnilta ajelin Viitostostien vartta Juvalle ja siitä jatkoin Savonlinnaan. Tätä reitinvalintaa ei voi suositella, isojen teiden vartta ei ole niin kiva ajaa ja tauot ABC-tyyppisillä "keitailla" jättävät jotenkin tyhjän olon, mutta taittuuhan se matka tietenkin nopeammin kuin mäkisiä hiekkateitä polkien. Savonlinnan Vuohimäen leirintäalue on ollut suosikkini ja jäinkin sinne pariksi yöksi.
Savonlinnasta jatkoin sitten Enonkosken kautta eteenpäin, tien varrella oli kivoja näkymiä ja osuin taas johonkin viikonlopun pitopöytäänkin. Yövyin jossain pöpelikössä tien varrella. Seuraavana päivänä kyläkaupalla kuulin juttua, että alueella oli nähty karhu. Kotiin tullessa luin myös Kuukausiliitteen ison jutun Tulilahden murhista, joiden vuosipäivä oli sinä vuonna, ja mietin, että pöpelikköyöni oli sattunut johonkin mopomatkan etäisyydelle ko. paikasta varmaankin...
Halloo halloo
24.05.2015, 19.21
Harkitsisin jotain itäreittiä vältellen yksinumeroisia teitä. Porvoon ja Punkaharjun kautta siis:
https://www.google.fi/maps/dir/Helsinki/60.4812013,26.3686512/61.0614798,27.8141791/61.5931606,29.2088328/61.802904,29.3165427/Hein%C3%A4vesi/@61.4546518,26.4791343,7z/data=!4m18!4m17!1m5!1m1!1s0x46920bc796210691:0xcd4 ebd843be2f763!2m2!1d24.9410248!2d60.1733244!1m0!1m 0!1m0!1m0!1m5!1m1!1s0x469b1216bee50af3:0x311506fd3 8a2a368!2m2!1d28.699195!2d62.4679811!3e1
Vaihtoehtoisesti voi Porvoosta kaartaa jo kohti koillista pikkuteitä pitkin. En tunne piirtämäni reitin 24-tien liikennemääriä, en osaa sanoa onko siellä paljon venäläisiä rekkoja. 6-tietä välttäisin Kouvolan ja Lappeenrannan välillä. Jostain Lappeenrannan tietämiltä lähtee museotie - etsi Saimaan ympärireitti, tie pitäisi löytyä reitin kartasta, en ole polkenut sitä, lienee hiekkatietä. Suora reitti Lappeenranta-Imatra on ok. Jostain blogista luin, ettei 4063-tien varrella ole kauppoja, vesipisteitä (muuta kuin taloista), joten varaudu ylimääräisellä pullolla. Punkaharju on hieno. Siitä pohjoiseen menevää tietä en tunne, mutta voisin kuvitella sen olevan kelvollisen.
Toinen vaihtoehto on mennä paikallisjunalla Lahteen, Päijänteen itärantaa pohjoiseen ja siitä itään. Mäkitreeniä ainakin loppumatkasta tiedossa tällä vaihtoehdolla.
E-Cruiser
25.05.2015, 13.43
Mitä olen moottoripyörällä ajellut, niin se maantie välillä Varkaus-Viinijärvi on kyllä vihon viimeinen paikka pyöräillä. Kapea ja todella mäkinen ja paljon liikennettä.
Tuota Halloon reittiä voisin kokeilla itse parin viikon päästä.
Tuon Halloon Halloon reittiä muuttaisin sen verta, että kiertäisin Vaalimaan kautta. Olisi pienempää tietä Lappeenrantaan päin ja jos sotahistoria kiinnostaa, niin Miehikkälä-Virolahti alueella on Salpakeskuksen (http://www.salpakeskus.fi/fi) museoita.
TaitettaVille
25.05.2015, 23.10
Mitä olen moottoripyörällä ajellut, niin se maantie välillä Varkaus-Viinijärvi on kyllä vihon viimeinen paikka pyöräillä. Kapea ja todella mäkinen ja paljon liikennettä.
Tuota Halloon reittiä voisin kokeilla itse parin viikon päästä.
+1
Jos on vain mahdollista välttää, niin muualle. "Pienellä" sakkolenkillä saa aikaiseksi hyvän ja mielenkiintoisen reitin Viinijärvi-Varkaus -välille.
Itse Hyvinkää-Viinijärvi -reitin päätin juuri muutama tunti sitten. Minun reitti oli
Hyvinkää-Sälinkää-Artjärvi-Elimäki-Kouvola-Utti-Tirva-Kannuskoski-Lemi-Lappeenranta-Imatra-Punkaharju(nelinumeroinen tie)-Kerimäri-Savonranta-Vihtari-Sarvikumpu-Viinijärvi.
Minä pidän maalaismaisemasta, luonnosta ja muodokkaista reiteistä, joten erityisesti Utti-Tirva-Kannuskoski-Lemi -väli oli kiva. Samoin Imatra-Vihtari.
Vihtarin kohdalla kun kääntyy vasemmalle, Heinävesi tulee ennen pitkää vastaan. Kouvola-Utti ja Lappeenranta-Imatra -välit olivat tylsiä ja eivät sovi kyllä sinun kuvaukseen. Punkaharju on hieno kohde vierailla, samoin Kerimäki.
Halloo halloo
25.05.2015, 23.40
Tuon Halloon Halloon reittiä muuttaisin sen verta, että kiertäisin Vaalimaan kautta. Olisi pienempää tietä Lappeenrantaan päin ja jos sotahistoria kiinnostaa, niin Miehikkälä-Virolahti alueella on Salpakeskuksen (http://www.salpakeskus.fi/fi) museoita.
Jo vain, ehdottamani reitti oli karkea ehdotus muilta kuin Punkaharjun kohdalta. Olen polkenut vain osan reitistä.
Jos haluaa Kouvolan kautta mennä, niin muistelen jonkun suositelleen 6-tien pohjoispuolella pysymistä.
anttipietila
26.05.2015, 10.06
Brevettireitti (http://www.gpsies.com/map.do?fileId=lrkgvtbvpemonlei) ei mennyt ihan Heinävedelle, mutta tuostahan voi soveltaa.
Jos haluaa Kouvolan kautta mennä, niin muistelen jonkun suositelleen 6-tien pohjoispuolella pysymistä.
Olisikohan tarkoitettu Vierumäki-Vuolenkoski-Jaala-Selänpää-Tuohikotti-Savitaipale-Taipalsaari-Lappeenranta reittiä? Hiljaista hyväpintaista tietä ja mukavaa maalaismaisemaa. Maisemien lisäksi näkemistä tuolla ei paljoa ole (Verla ja Kimolan kanava) ja palvelut harvassa. Liikennepiikki voi tulla varusmiesten lomien alkaessa ja loppuessa, mutta muuten siellä taitaa olla hiljaista.
Kiitos vastauksista! Reitti on mielessäni alkanut hahmottua tällaiseksi: HKI-Porvoo-Loviisa-Kouvola-Repovesi-Mäntyharju-Puumala-Savonlinna-Heinävesi. Läntisempi reitti ei tuntunut niin kiinnostavalta, ja idemmässä taas on sinänsä kauniita, mutta jo nähtyjä maisemia. Miltä tällainen reitti kuulostaa? Onko matkan varrella teitä, joita kannattaa välttää? Erityisesti tuo Porvoo-(Loviisa?)-Kouvola-väli mietityttää, mikä siihen olisi paras ratkaisu?
Grandi66
11.06.2015, 23.45
Jos tarttee paikallisopasta välille Lappeenranta-Imatra niin laittaa viestiä, ni tuun Lpraan vastaan ja ajatan muualta ku 6-tien viertä. Imatralta löytyy myös majapaikka ja paja.
Hanko-Taavetti välistä tietä ksnnattaa vältää, rekkaliikennettä ja kapea tie.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.