PDA

Näytä tavallinen näkymä : Silmälasien naarmuuntuminen - eroja optikkoliikkeiden välillä?

Jula
16.05.2015, 08.12
Mun silmälasit lähenee 3 vuotta ja ajattelin päivittää ne piakkoin. Nykyiset on Specsaversilta ja linsseihin on tullut pari aika näkyvää naarmua. Mitään erikoista syytä naarmuihin ei ole, vaan ne on tullut ihan normaali käytöstä. Pidän silmälasejani aika hellästi ja huuhtelen linssit ennen kuin pesen ne. Edelliset lasit oli Instrumentariumista. Niitä käytin 4 vuotta, kun näkö on pysynyt samana, eikä niihin tullut naarmun naarmua. Molemmat on muovilinsseillä ja niissä on kovapinta sekä heijastumisenesto. Instrumentariumin linssit oli lisäksi ohennetut, mutta se oli ehkä vähän turhaa, kun mulla on niin vähän vahvuutta linsseissä.

Specsaversillä sattuis oleen sangat, jotka mua kiinnostais ja hyvä diili aurinkolaseista kaupan päälle. Linssien laatu kuitenkin arveluttaa. Onko muilla kokemuksia linssien eroista eri optikkoliikkeiden välillä? Onkohan mulla ollut vain huonoa tuuria, vai onko Specsaversillä huonompi pinnoite linsseissä? Mistä optikkoliikkeistä teillä on ollut hyviä ja/tai huonoja kokemuksia?

rjrm
16.05.2015, 09.22
Zenni opticalista olen rillit tilannut viimeksi. Maksoivat 25e kotiin tuotuna.

nure
16.05.2015, 13.20
Linssit taitaa tulla suht samoilta valmistajilta mutta kun maksaa tarpeeksi niin löytyy kestävämpiä, toisaaltaan kun ostaa edullisia niin muutaman naarmun jälkeen voi heittää roskiin.

via
16.05.2015, 16.33
mulla on vain lasisia - ovat halvempia ja kestävämpiä - optikoille täytyy perustella jos haluaa lasiset, tuntuu hassulta, painavat muka, painohan on nenällä ja korvilla, rikkikään ei ole mennyt kuin yhdet kun futis tuli suoraan päin, käyttänyt olen pitkään

arctic biker
16.05.2015, 19.53
Pieniä eroja naarmuuntumisen suhteen löytynee. Perusideahan muovilinsseissä on että alla kovapinnoite, siloittaa ja jäykistää muovia ja luo heijastustusten vähentämiskalvoille jonkinmoiset edellytykset kestää. Linssien hoidossa perusaate on ekana poistaa kaikki naarmuuntumista aiheuttavat ainekset. Suihkupulloon fairyliuos ja sen jälkeen kraanavesihuuhtelu. Kuivaus sitten jollain kankaalla jossa ei ole hiekanjyväsiä!

Naarmuuntumaton silmälasilinssi lienee vieläkin keksimättä. Lasisenkin saa jyrsittyä, joissain vahvuuksissa ei paino ole ongelma mutta näissä pikkumiinuksissa sitten kun silmille rikkoontuu niin sirut on teräviä.

JohannesP
16.05.2015, 21.27
Specsaverilta olen omistanut yhdet ja oli samalla viimeiset. Parin vuoden käytön jälkeen pinnoite hävisi linsseistä ja muuttuivat sumeaksi ja näytti karmealta jos aurinko peilasi. En tiedä mitä tein väärin, mutta kuumuudesta ei ollut kiinni ja saippuaa käytän pesuun. Joskus saattaa fairyäkin mennä jos ei muuta ole, mutta eipä se ole koskaan aikasempaan tuhonnut linssejä muista laseista. Ehkä se vaan niin on ettei halvalla saa hyvää. :)

Instrulta viimesimmät ja ainakin 3 vuotta ollut ja ei muuta kun pari pientä naarmua. Yleensä sieltä ostanut mistä saa halvimmalla, mutta en sentään enään Specsaverilta.

Juipp4
16.05.2015, 22.02
Instrusta hyviä kokemuksia itsellä, muovilinssit kaikilla mahdollisislla jeejeepinnoitteilla ja menee helposti 2-3v.
Käytän rillejä työmaalla pölyssä, metallipajalla rälläkän ja hitsauskaluston kanssa välillä ilman muuta suojaa. Ihmeen hyvin kestävät.
Moni tuttu onkin kysynyt että eikö kannattais olla erikseen duunilaseja? Mietin vaan että kohtelen sen verran huonosti omia rillejä että ne ykköslasit jäis käyttämättä silloin kokonaan.

Laatukehyksiin vielä kun panostaa voi niissä käyttää 2-3paria linssejä loppuun. Ja jos käytät silmälaseja, pidä yhdet ehjät varalla kotona aina! Mikään ei vituta enempää kun se että joutuu lähteä ulkomaille lautailemaan silmälasien kanssa jossa linssit ottaneet kipeää lämmöstä...

sledgehammer
16.05.2015, 22.07
Tupla..........

sledgehammer
16.05.2015, 22.08
Mulla ei oo yhdetkään riillit pysyneet hyvässä kuosissa yli kolmea vuotta. Aina ne on siinä kohtaa täynnä naarmua ja muuta hittiä. Eikös rillit nyt muutenkin tulis uusia 3v välein. Harvan rillipirun näkö niin paikallaan pysyy, että olis samassa asennossa. Hoyan linssejä ollut kaikilla mahdollisilla pinnotteilla ja ohennuksilla. Sankoina ollut viimeiset 10v silhouetten hengetöntä. Noiden jälkeen ei vaan voi päähän laittaa mitään painavaa. Ovat vielä hiton kestävätkin, vaika näyttävät rimpuloilta.

Juipp4
16.05.2015, 22.10
No, toi kolme v on maks mitä itellä on pysynyt käytössä yhdet lissiparit. N.2v on ehkä realistisempi vaihtoväli itelllä. On mulla toisaalta 15v vanhat oakleyn kehykset uusilla linsseillä varalla.

Jartza
16.05.2015, 22.48
Nyt kun vertaatte merkkiliikeitä niin kannattaa vertailla myös samanlaisia linssejä. eli instrun 600€ lasit kestää varmaan paremmin kuin specks saver 100€ lasit. Mutta jos ottaa linssit "kaikilla herkuilla" niin ei varmaan eroa ole mistä ottaa, Mulla on instrun työlasit, kestaa tautisesti paitsi hitsauskipinä jäi linssiin kiinni. Siviili lasit (ja pyöräily) on ollu jo 8v specks saversilta ja kestää nekin mitä vaan, sangat ne ekana vääntyy kun pyörällä heitta hirveitä lippoja. Eli hyviä kokemuksia mulla. nyt mulla on 5€ taittuvat lasit mukana kun kerran lensi kalliit lasit (jäi johonki oksaan) ja miten ne voi löytää puoli sokeena, no onneksi oli koiran kusettajia lähellä joilla oli lasit päässä ja löysi ne.

pepper
17.05.2015, 07.29
Itse oon ostanut lasini nykyään specsaversiltä, ei oo instrujen ym lasit kestäneet sen pidempään.

stenu
17.05.2015, 09.16
"Jonkin verran" kun työkseen joutuu näiden asioiden kanssa tekemisiin, niin mielenkiinnolla seuraan keskustelua.

Fillarifoorumilla kun ollaan, niin pakosti tulee mieleen kysyä, että jos ostan 200 euron Montanan tai 2000 euron Spessun, niin onko niillä muuta eroa kuin erisuuruinen hinta..? Hassua on se, että silmälasien suhteen osa kuluttajista on vielä halpojen hintojen sokaisemia.

Eroja optikkoliikkeiden välillä -kysymykseen en ota isommalti kantaa, koska ole jäävi. Mutta koska kilpailu ketjujen välillä on nykyään kovin hintapainotteista, se vaan valitettavasti luo paineita myös asiakkaille tarjottavien tuotepalettien suuntaan. Kaikissa liikkeissä ei yksinkertaisesti tarjota edes vaihtoehtona parhaita saatavilla olevia tuotteita. Silmälasien keskihinta on laskenut jonkin verran, mutta niin on valitettavasti myös keskimääräinen laatu. Tämä koskee sekä kehyksiä että linssejä.

Linssien välillä on eroja: sekä optiikassa että varsinkin pinnoitteissa. Halpalinssien pintojen viimeistely on huonompi, mikä näkyy valontaittomittarissa kuvan epätarkkuutena. Tarkkanäköinen huomaa erot näkemisessäkin. Suurimmat erot ovat kuitenkin pinnoitteiden laadussa. Jäännösheijasteen määrissä on eroja, lämmönkestoissa todella suuria eroja ja kestävyydessä muutenkin. Muovilinsseissä mun kokemuksen mukaan Hoyan Long Life on kestävin, Essilorin Crizal Forte helpoimmin putsattava ja Zeissin Duravision Platinum vähiten heijastava.

Lisäksi linssin taitekerroin vaikuttaa pinnoitteiden kestävyyteen siten, että "perusohennetussa" eli 1.6-taitekertoimisissa muoveissa pinnat yleensä kestää kaikkein parhaiten sekä naarmuuntumista että lämpöä. Ohentamattomat ja varsinkin tuota enemmän ohennetut kestävät merkittävästi huonommin.

Minusta oikeasti palveleva optikkoliike tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden valita sellaisen tuotteen, jossa on asiakkaan arvostamat ominaisuudet. Halpa hinta on vain yksi niistä ja monellekaan se ei loppujen lopuksi ole se merkitsevin.

http://www.hoya.fi/index.php?SID=55583884ed51e656456432&page_id=25447

http://www.essilor.co.uk/products/crizal_uv

http://www.zeiss.com/vision-care/en_de/products-services/coating-coloured-lenses/coatings/duravision-platinum.html

E: Sellainen aika olennainen asia vielä, että lähes kaikilla linssivalmistajilla on myynnissä erilaatuisia ja -hintaisia pinnoitteita. Eli se, että on "Hoyan heijastamattomat" ei automaattisesti tarkoita, että linsseissä on Long Life -pinnoite.

Aali
17.05.2015, 11.04
Nykyiset lasilinssit on ainakin 10v vanhat, eikä yhtään havaittavissa olevaa naarmua. En ole erityisemmin varonut pestessä tms, tosin pesu alkaa aina huuhtelulla joka varmaan pahimmat hiekanjyvät vie mennessään.

marco1
17.05.2015, 11.53
Kahden parin testierällä Specsaversin "paras" pinnoite on huonompi kuin Instrun toiseksi paras (neljä pr). Muutenhan nuo on enempi tuurissaan miten lasit kestää, yleensä kehykset olen murjonut vaihtokuntoon ennen linssejä.
Oakleyn kehykset on osoittautuneet aika kestäviksi, ns perus/muotilasit on usein huonosti suunniteltuja ja saranat menee huonoksi etenkin muovin ja metallin liitoksessa.

via
17.05.2015, 13.26
kyllähän lasi kestää eikä edes naarmuunnu kovin helposti - itsellä vanhentuneet lasiset on päätyneet uima- / saunakäyttöön eli vanhin on ollut ainakin 15 v, metalliaisoilla - pyyhkeellä olen kuivannut

Jula
17.05.2015, 14.08
Tästähän kehittyi mielenkiintoinen keskustelu.

Lasilinssit kestää ilmeisesti paremmin naarmuuntumatta, mutta miinuksena on paino, huonompi iskunkestävyys ja että sirpaleet voi joutua silmiin.

Onko teillä kokemusta/mielipiteitä näyttöpäätteiden sinistä valoa blokkaavista käsittelyistä (BlueControl, Blue Blocker jne.)?

Maallikon on vähän vaikea tietää eroa eri valmistajien linssien ominaisuuksien välillä, siis missä on paras kovapinta, heijastuksenesto, lianhyljintä jne. Olen tähän mennessä ostanut lasit sieltä, mistä on löytynyt mukavimmat sangat ja ottanut siihen sitten ne kovapinta- ja heijastuksenestokäsittelyt.

Luin netistä pari ruotsalaista testiä linsseistä. Niiden mukaan linssien hinta ei enää ihan suoraan ennusta laatua ainakaan alemmissa hintaluokissa; alle 100 euron linssit voi nykyään olla yhtä hyvät kuin 200 euron. Halpisketjut ovat kuulemma hieman parantaneet laatuaan ja paremmat ketjut puottaneet sitä. 5 vuotta aiemmin oli isommat erot.

http://www.dn.se/ekonomi/billiga-glas-lika-bra-som-dyra/
http://www.dn.se/webb-tv/klipp/ekonomi/testfakta-testar-glasogonglas/

http://www.testfakta.se/tester/kropp-och-h%C3%A4lsa/stor-skillnader-p%C3%A5-h%C3%A5llbarhet-av-glas%C3%B6gonglas

Jula
17.05.2015, 14.12
Mulla ei oo yhdetkään riillit pysyneet hyvässä kuosissa yli kolmea vuotta. Aina ne on siinä kohtaa täynnä naarmua ja muuta hittiä. Eikös rillit nyt muutenkin tulis uusia 3v välein. Harvan rillipirun näkö niin paikallaan pysyy, että olis samassa asennossa. Hoyan linssejä ollut kaikilla mahdollisilla pinnotteilla ja ohennuksilla. Sankoina ollut viimeiset 10v silhouetten hengetöntä. Noiden jälkeen ei vaan voi päähän laittaa mitään painavaa. Ovat vielä hiton kestävätkin, vaika näyttävät rimpuloilta.

Oletko siis käyttänyt samoja sankoja niin pitkään ja vaihtanut vain linssit, vai ostanut samaa merkkiä viimeiset 10 vuotta?

Saako Silhouetten sankoja ja Hoyan linssejä joltain ketjulta vai onko sulla joku spesiaalioptikko? Missä hintaluokassa liikutaan?

sledgehammer
17.05.2015, 14.23
Uudet sangat joka kerta. 500-600€ haarukkaan ovat menneet. Eihän noissa edes ole varsinaisia sankoja, pari titaanisukaletta vaan. Turussa oon optikko Hakulalta ostanut.

tämmöset
http://www.silhouette.com/fi/en/eyewear/tma-icon/7577/6050#

rjrm
17.05.2015, 14.23
Mulla kesti lasilinssit 14 vuotta naarmuuntumatta. Sitten tulikin isompi naarmu kun lasit jäi polven alle...

stenu
17.05.2015, 14.42
Lasilinssejä myydään enää todella harvoin. Nykyään, kun autoissa on turvatyynyt, voi muuten vaaraton mutta sen verran voimallinen peräänajo, että turvatyynyt laukeavat, olla silmille turmiollinen, kun kasvoille poksahtava tyyny rikkoo linssit ja sen jälkeen sirut on melko suurella todennäköisyydellä silmissä.

fob
17.05.2015, 19.40
Mulla kesti lasilinssit 14 vuotta naarmuuntumatta. Sitten tulikin isompi naarmu kun lasit jäi polven alle...
Huhhuh! 2,5...3,5 vuotta ja pakko ostaa uudet, kun en vanhoilla näe. Naarmujen takia ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa. Paitsi intin jälkeen. Näin moniteholinssien käyttäjänä lasit kaikilla herkuilla maksaa tonnin molemmin puolin. Riippumatta optikkoliikkeen logosta.

elämä on.

fob
17.05.2015, 20.01
Muutamat edelliset linssit olivat Hoyan valmistetta, viimeisimmät MyStyle monitehot. Uusimmat ovat Essilorin Variluxit mulle tuunatut.

Hoyat kestivät kovaa käsittelyä: maastopyöräily, sepänpaja, nuotiolla istuskelut, puhdistus paidanhelmaan,... Toivottavasti nämä uudet on edes lähelle yhtä huolettomat.

Jula
17.05.2015, 21.06
Uudet sangat joka kerta. 500-600€ haarukkaan ovat menneet. Eihän noissa edes ole varsinaisia sankoja, pari titaanisukaletta vaan. Turussa oon optikko Hakulalta ostanut.

tämmöset
http://www.silhouette.com/fi/en/eyewear/tma-icon/7577/6050#

Niissä ei näyttäisi olevan saranoita ollenkaan? Oletko kaivannut saranoita?

Käytätkö erillisiä aurinkolaseja vai onko sulla noihin sellaiset clip on -aurinkolasit? Onko sellaiset hyvät siinä tapauksessa? Perinteiset clip on -lasit naarmuttaa kuulemma linssejä.

via
18.05.2015, 06.46
lasilinssien painosta sen verran että eroa on varmasti vaa´alla mutta ei nenällä

29er
18.05.2015, 09.15
Kuivaus sitten jollain kankaalla jossa ei ole hiekanjyväsiä!

Myös voimakas puhaltaminen poistaa veden hyvin. Ei tarvitse olla paperia tai kangasta saatavilla.

Velogi
18.05.2015, 09.21
Lasien hinta pompsahti itselläkin kun joutui siirtymään monitehomaailmaan. Kolmisen vuotta on lasien ikä ollut, sitten joutuu optiikan muuttumisen vuoksi päivittämään. Ainoa konsti jolla olen saanut Instrun tai Silmäaseman paremman pään lissit tuhoutumaan ennen tuota on kuumus; nuotiolla istuminen tms. lämpösäteily aiheuttaa pinnoitteeseen pienen pientä halkeamaa/ryppyä. Tarkkaan katsoen lasin pinta ja sen välittämä kuva on aaltoilevaa kuin kananmunan kuori ja siitäkös silmät rasittuu.

marmar
18.05.2015, 09.57
Kuivaus sitten jollain kankaalla jossa ei ole hiekanjyväsiä!

Muistutetaan, että kuivausta ei missään nimessä vessapaperilla. Vessapaperissa voi olla hiekanjyväsiä.

sledgehammer
18.05.2015, 09.58
Käytätkö erillisiä aurinkolaseja vai onko sulla noihin sellaiset clip on -aurinkolasit? Onko sellaiset hyvät siinä tapauksessa? Perinteiset clip on -lasit naarmuttaa kuulemma linssejä.

En oo saranoita kaivannut. Aurinkolaseja käytän harvakseltaan. Tuskin niitä rilleihin kiinnitettäviä noihin edes saisi kiinni. Näkö on semmonen, että pärjään nippa nappa ilman rillejä. -1 ja hajataittoa. Taas käyn henkien taistelua seuraavien rillien ja leikkauksen väillä. 2300e jäisi hintaa, kun miinustelisi rillien hinnan leikkauksesta. Jos en mene, niin nuo Silhouettet ovat ainoa vaihtoehto ja sen painon (tai paremminkin sen puuttumisen) todellakin tuntee nenällä. Nuo eivät valu, eivät kavenna näkökenttää, ei niitä oikein edes huomaa, kun eivät painakaan mitään. Huvikseni tässä taannoin testasin emännän rillejä ja jösses, että ne painoi. Silläkin on ohennukset ja muut jutut linsseissä, mutta kyllä se muovikin painaa. Mitä lämmönkestoon tulee, niin omat rillit on lähes joka viikko höyryssä, kun laittelen ruokaa ja uunista pölähtää kuumat höyryt naamalle. Ei oo linssit tykänneet kyttyrää. On kuvattu millä sattuu, enimmäkseen paidan helmaan tai sitten talouspaperilla. On hitsattu ja hiottu ja toki se näkyy sitten siinä 3v kintaalla. Siinä kohtaa on jo osunut kipnää linssiin. Se nyt ei oo tuoteen vika, jos hehkuva rauta palaa siihen kiinni :D Parasta noissa on kuitenkin kestävyys. Muksut ovat monta kertaa huitaisseet ne päästä lattialle, mutta ei ne hajoa. Tässäkin kohtaa se keveys varmaan vaikuttaa asiaan. Ainoa hankala homma on ollut pujoitela noita moottoripyöräkypärään. Valtaosaan nistäkin ne menee helposti, mutta semmoset mallit, joissa ei oo koloa sangalle, ovat hankalat.

Highlander
18.05.2015, 10.15
Eihän näitä pinnoitettuja saisi pestä millään pesuaineella jos tarkkoja ollaan vaan silmälaseihin tai optiikkaan tarkoitetulla nesteellä ja sellaisella pehmeällä liinalla pyyhkiä. Itse en yleensä jaksa.
Kyllä mulla silti kaikki linssit ovat kestäneet sen 3 vuotta mitä yleensä olen pitänyt vaihtovälinä. Pinnoite kyllä naarmuuntuu tässä ajassa, mutta eipä ole näkemistä sentään estänyt. Vuosia on tullut suosittua Specsaversia koska siellä on tytöillä niin hyvä palvelu :P eikä se silmänpaineen mittaus ja pohjan kuvaaminenkaan turhaa ole. Huvittaa kylläkin ne tarjoukset...viimeksi ostettiin 2 lasit + 2 aurinkolasit kaupan päälle. Yhdet laseista Puman, muut Specin mallistoa...ohennukset linsseihin (ei moniteho) Hinta yhteensä +600 € Täytyy seuraavalla kerralla oikein kysyä, että millaiset lasit sillä 29 €:lla sieltä oikein saa :cool:

via
18.05.2015, 10.29
olen ostanut Specsaversilta 29€:lla peruslasit - n -8 ilman mitään mitään käsittelyjä tai lisäohennuksia lukulaseiksi, nytkin päässä - käyttölasit, monitehot, on muualta, hinta on aivan toinen

hannupulkkinen
18.05.2015, 10.52
Specsaverilta olen omistanut yhdet ja oli samalla viimeiset. Parin vuoden käytön jälkeen pinnoite hävisi linsseistä ja muuttuivat sumeaksi ja näytti karmealta jos aurinko peilasi. En tiedä mitä tein väärin, mutta kuumuudesta ei ollut kiinni ja saippuaa käytän pesuun. Joskus saattaa fairyäkin mennä jos ei muuta ole, mutta eipä se ole koskaan aikasempaan tuhonnut linssejä muista laseista. Ehkä se vaan niin on ettei halvalla saa hyvää. :)

Instrulta viimesimmät ja ainakin 3 vuotta ollut ja ei muuta kun pari pientä naarmua. Yleensä sieltä ostanut mistä saa halvimmalla, mutta en sentään enään Specsaverilta.

Heijastamattomuuspinnoite ei kestä lämpöä yhtään. Pelkkä uunin varomaton avaaminen tai vähänkään liian lämpimällä peseminen pilaa lasit. Sekä specseiverin että instrun lasit pilasin näin kun en vain osannut varoa. Pareissa viimeisistä laseista ei ole tätä pinnoitetta ollut. Onhan se vähän ikävää kun selfieissä lasit peilaa ;) Pimeäajoa tämä heijastamattomuus voisi myös auttaa.

ajelee
18.05.2015, 10.56
lasilinssien painosta sen verran että eroa on varmasti vaa´alla mutta ei nenällä

No riippuu aika paljon linssien koosta. Mulla oli aikoinaan aika kauan käytössä isot pilottimallin raybanit lasilinsseillä ja silmälasivahvuuksilla. Ne oli kyllä ihan oikeasti painavat ja varmasti huomasi nenällä että mitkä lasit on käytössä.

sledgehammer
18.05.2015, 12.10
Ei oo mun lasit menneet höyrystä miksikään, vaikka onkin heijastumattomat lasit.

hannupulkkinen
18.05.2015, 12.34
Ei oo mun lasit menneet höyrystä miksikään, vaikka onkin heijastumattomat lasit.
Kokeileppa laittaa vaikka uuniin. Ei se höyry mitään tee vaan kuumuus. Meillä on mökillä kylpytynnyri ja sen täyttöaukko on ylöspäin. En koskaan muistanut ottaa laseja posi kun menin kurkkimaan pesään ja kerrasta oli selvät.

sledgehammer
18.05.2015, 12.38
Mulle on monesti käynyt niin, että uuniin kurkkiessa on kuumat höyryt tulleet naamalle. Aina sen unohtaa ja kun lasit eivät ole siitä ottaneet nokkiinsa, ei sitä muista koskaan. Ikäväähän se tekee lärviin, mutta ei mun lasit ole siihen reagoineet mitenkään. Voi olla että ei uunihöyryt oo ihan niin kuumia, että tuhoisivat linssit.

stenu
18.05.2015, 18.34
Lainaanpa itseäni edelliseltä sivulta :)

...lämmönkestoissa todella suuria eroja...

Tarkemmin: muovilinssien pinnoitteiden lämmönkesto vaihtelee noin 60 asteesta 120 asteeseen riippuen linssin materiaalista, valmistajasta ja pinnoitteesta. Reilummin ohennetut (1.67- ja 1.74-taitekertoimiset) ovat heikoimpia ja 1.6 taitertoimiset yleensä kestävimpiä, perusmuovit jossain siellä välillä. Hoyan Eyas -materiaalissa on perinteisesti ollut kaikkein paras lämmönkesto. Nykyään saattaa mahdollisesti olla muitakin yhtä hyviä. Kaikki linssivalmistajat ei lukuja ilmoita.

120 astetta kestävä linssi kestää hyvin normaalia käyttöä, mutta huonolla tuurilla uunin kuuma ilma voi sellaisetkin rikkoa. 60 astetta kestävästä linssistä ei oikein voi sanoa, että sellainen kestää normaalia käyttöä, vaan ne vaativat erityistä huolellisuutta. Laseja ostaessa kannattaa kysyä optikolta paljonko linsseille luvataan lämmönkestoa, koska yleensä valmistajat ovat sitä mieltä, että lämpövauriot eivät ole takuujuttuja, vaikka omasta mielestäni asiasta joissain tapauksissa voisi olla toistakin mieltä.

JackOja
18.05.2015, 18.42
...mutta ei mun lasit ole siihen reagoineet mitenkään....

Oletko katsonut tarkasti? Ei sitä helposti näe. Sopivasti kun peilaa valoa vasten pinta näyttää sellaiselta aavistuksen kupruilevalta tai aaltoilevalta. Tai "säröillä" olevalta.

Nykyisiä laseja en ole (vielä?) pessyt liian kuumalla, enkä mene lasit päässä katsomaan joko sauna on lämmin, enkä auo uuniluukkua varomattomasti :)

arctic biker
18.05.2015, 19.15
Semmoinen "appelsiinimainen" pinta. Minä ymmärsin aikoinaan tään lämpölaajenemisongelmana. Itse muovilinssi ja heijastuksia vähentävät metalliaineksia sisältävät pinnat kun omaa eri kertoimet. Varsinkin ulkoa kylmästä tullessa ja naama uuniin onko täällä lihat palaneet on semmoinen riskaapeli homma.

Tuossa Hannulla on käynyt justiinsa noin.

Munarello
18.05.2015, 19.36
Ei linsseistä vaan kehyksistä. Eroja on, spekkarin pokat tuntuu olevan ei lainkaan yllättäen behmeää baskelia. Reippaassa käytössä sanka katkeaa alta parissa vuodessa. Nykyisin on nenänpäällä titaania.

sledgehammer
18.05.2015, 22.37
Oletko katsonut tarkasti? Ei sitä helposti näe. Sopivasti kun peilaa valoa vasten pinta näyttää sellaiselta aavistuksen kupruilevalta tai aaltoilevalta. Tai "säröillä" olevalta.

Joo. Muutama naarmu ja pari pistettä (saletisti niitä kipinöitä), mutta ei mitään kuvatunlaista ongelmaa.

Juipp4
19.05.2015, 22.57
linssit putsataan oikeaoppisesti hönkimällä kosteutta linssiin ja pyyhkimällä paidanhelmaan, mieluiten likaiseen. Kun linssien läpi ei enää näe tarkasti ostetaan uudet, mahdollisesti myös kehykset. Ei täst vaikeempaa kannata tehdä...

Jula
21.05.2015, 08.51
Lisäksi linssin taitekerroin vaikuttaa pinnoitteiden kestävyyteen siten, että "perusohennetussa" eli 1.6-taitekertoimisissa muoveissa pinnat yleensä kestää kaikkein parhaiten sekä naarmuuntumista että lämpöä. Ohentamattomat ja varsinkin tuota enemmän ohennetut kestävät merkittävästi huonommin.

Jos siis olisin ottanut Specsaversin linsseistä ohennetun version, niin olisikohan sitten ollut parempi suoja naarmuja vastaan?

Edelliset lasini Instrusta kestivät paremmin. Ne oli 1.6 ohennetut, koska linssin alareuna oli kiinni siimalla. Nykyiset sangat menee kuitenkin ympäri koko linssin, niin Specsaversin myyjä sanoi, että minun vahvuuksillani ohennus on turhaa. Lasit korjaa siis lähinnä hajataittoa ja vain -0,25 likinäköä.

Jula
21.05.2015, 08.59
Onko teillä kokemusta/mielipiteitä näyttöpäätteiden sinistä valoa blokkaavista pinnotteista? Onko niistä hyötyä? Onko eri valmistajien välillä suurta eroa, siis esim. Hoya BlueControl, Instrun Blue Blocker jne.?

Ohiampuja
21.05.2015, 22.39
Oletko katsonut tarkasti? Ei sitä helposti näe. Sopivasti kun peilaa valoa vasten pinta näyttää sellaiselta aavistuksen kupruilevalta tai aaltoilevalta. Minulla kävi taannoin juuri noin. Mutta ei se appelsiinipinta onneksi käyttöä haitannut... :)

linssit putsataan oikeaoppisesti hönkimällä kosteutta linssiin ja pyyhkimällä paidanhelmaan, mieluiten likaiseen. Kun linssien läpi ei enää näe tarkasti ostetaan uudet, mahdollisesti myös kehykset. Ei täst vaikeempaa kannata tehdä...
En tiedä paljonko Juipin lasit maksaa, mutta meikeläisen käyttövaroissa yli 500 € maksavat monitehot on jo sellainen investointi mistä täytyy pitää huolta. Ihan kuin muistakin sen hintaisista härveleistä.

Ahex
04.12.2015, 23.50
Viimeisimmät lasit on Specsaversilta. Nikkeliallergian takia täytyy olla titaania. Aiemmin on ostettu silmäasemalta ja parilta paikalliselta. Instussa sen verran huono palvelu, että joka kerta kävellyt ulos. Jokainen ketjuhan noista omiaan kehuu ja vieraita haukkuu (eritoten ketjut Instru, Silmäasema) Linssit kestää sen pari vuotta ja pokat yhdet tai kahdet linssit. miinusta sen verran, että ne yhteen kertaan ohennetut 1,6 taittokertoimella on yleensä tullut ostettua ja yleensä muovilinssit. Kovapinnalla ja heijastuksen estolla on tullut ostettua, mutta yleensä se heijastuksenesto on perseestä, kun se heikentää lasien puhdistusta kenttäoloissa (hönkiminen + paidanhelma). Kerran on ollut lasilinssit ja ihan ok, vaikka ovatkin painavemmat. Kyllä sillä painolla on merkitystä, vaikka ne nenällä roikkuvatkin mielusti otan kevyet linssit. Pokissa on suht usein aisapumput, kun ne on miellyttävämmät ja lisää kestoa. Tosin eipä noista enää helposti sangat hajoa kolhuistakaan. Pokat veltostuvat siinä parissa vuodessa, eli eivät pysy enää niin jämäkästi kasvoilla, vaikka optikko ne uudelleen muotoilisi. Saranat väljenee ja ruuvien kierteet kuluu. Linssit tulee kuitenkin irroitettua puhdistusta varten kerran kuukaudessa tai parissa, kun sitä kertyy väleihin mäihää (rasvaa, kuollutta ihoslukkoa ja hikeä) ja ultraääniputsari ei ole auttanut sen poistamisessa.

Nyt kun ikää on 40, niin osa lasien vaihdosta on ajan myötä tullut myös näön muuttumisesta, eikä naarmuuntumisesta. Valitettavasti kaikki liikkeet eivät tarjoa kaikkia linssejä ja pokia. Silmäasemalta sai Hoyaa eritysohennuksella (1,67), mutta hinta oli kalliimpi ja laatu paskempi, eli kovapinnoitteesta ja heijastuksenestosta huolimatta naarmuuntuivat helposti ja koskaan ei tuntunut saavan linssejä puhtaaksi millään pesuaineella. Nykyiset on Specsaversin Olympuslinssit 1,6 taitekertoimella, noin puoleen hintaan edellisistä ja pareja sain kahdet. Eihän sitä kestoa hyväksi voi kehua, jos kahdet lasit ovat kestäneet 3 vuotta. Mielummin kuitenkin hommaan varalasit samoilla vahvuuksilla, kuin käytän edellisiä jo naarmuuntuneita ja eri vahvuuksilla olevia varalla.

Pokat on samaa kiinanpaskaa kaikilla, merkki vaihtelee ja siitä maksettava preemio. Nyt katsellut uudestaan Specsaversilta, kun on samat mallit edelleen tarjolla, toisin, kuin aiemmilla ostoskerroilla.

via
06.12.2015, 21.32
mulla on nyt päässä lasiset, ostettu 2011, vahvuutta n -9, putsattu nenäliinaan useimmin - eivät olleet halvat mutta aisojakaan ei ole tarvinnut jälkisäätää ekan kukauden jälkeen, sangat on muovia, merkkiä Anne et Valentin
lähiaikoina eli viime vuonna? olen ostanut uintikäyttöön 1-tehot (kauko - lukulasit olisivat myös kelvanneet olen todennut sillä olen muutaman kerran lähtenyt kaupungille ne päässä), pidän niitä myös saunassa säännöllisesti kuten myös altaassa, lasiset tottakai, uin lähes päivittäin.
päivittäislaseilla, 2-tehot, alkaa lukeminen olla jo heikkoa mutta muuten pelittää sillä taloudesta löytyy myös lukulaseja - yhdet specsaversit ja parit lasiset, ikää on päältä 60

seuraavatkin on lasiset

sledgehammer
07.12.2015, 09.17
Lasien pesusta tuli mieleen, että on siinäkin laseissa eroa. Nykyiset linssit ovat essilor variluxit ja ne on kyllä hyvät. Pesun jälkeen vesi jää muutamaksi hassuksi pisaraksi linssin pinnalle, jotka voi sitten poimia pois pinnasta talouspaperin palaisella. Ei tarvii hinkata ollenkaan. Ovat myös todella skarpit linssit, kuva on tosi kirkas ja terävä verratuna vanhoihin hoyan linsseihin. Noissa valon läpäisy oli tosi korkea ja sen kyllä huomaa ihan käytännössäkin.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

via
07.12.2015, 20.27
Ketjun otsikossa viitataan eroihin liikkeiden välillä, kyllä Specsaversin ja muiden välillä on suuri ero kestävyydessä vaikka ensin mainitusta saakin taloudellisesti edullisesti.

am8119
07.04.2017, 23.01
Zenni opticalista olen rillit tilannut viimeksi. Maksoivat 25e kotiin tuotuna.

Vieläkö tuolta liikkeestä olet saanut hyvät rillit ? Millaisia ohennuksia ja pinnoitteita suosittelisit tuollasiin halpis laseihin ?

artzi
13.04.2017, 21.38
Aloitin juuri eläinkokeen. Hankin pirruuttaan Specsaversin halvimmat (19€ x 2 + 29€ tarkastus) lähi- + kauko-lasit. Ilman mitään virityksiä. Mielenkiinnolla katson miten alkaa naarmuuntumaan tahi muuta mukavaa. Aikaisemmin ei ole ollut ongelmaa Specsaversin (kään) laseilla, mutta ne onkin yleensä maksanut sen perinteisen 500€ (eli ^Nyt sikamakee tarjous lasit 79€... sitten kassalla 500€ kiitos ja näkemiin^) kaikkine ohennuksineen jne...

am8119
08.07.2017, 16.21
"Jonkin verran" kun työkseen joutuu näiden asioiden kanssa tekemisiin, niin mielenkiinnolla seuraan keskustelua.

Fillarifoorumilla kun ollaan, niin pakosti tulee mieleen kysyä, että jos ostan 200 euron Montanan tai 2000 euron Spessun, niin onko niillä muuta eroa kuin erisuuruinen hinta..? Hassua on se, että silmälasien suhteen osa kuluttajista on vielä halpojen hintojen sokaisemia.

Eroja optikkoliikkeiden välillä -kysymykseen en ota isommalti kantaa, koska ole jäävi. Mutta koska kilpailu ketjujen välillä on nykyään kovin hintapainotteista, se vaan valitettavasti luo paineita myös asiakkaille tarjottavien tuotepalettien suuntaan. Kaikissa liikkeissä ei yksinkertaisesti tarjota edes vaihtoehtona parhaita saatavilla olevia tuotteita. Silmälasien keskihinta on laskenut jonkin verran, mutta niin on valitettavasti myös keskimääräinen laatu. Tämä koskee sekä kehyksiä että linssejä.

Linssien välillä on eroja: sekä optiikassa että varsinkin pinnoitteissa. Halpalinssien pintojen viimeistely on huonompi, mikä näkyy valontaittomittarissa kuvan epätarkkuutena. Tarkkanäköinen huomaa erot näkemisessäkin. Suurimmat erot ovat kuitenkin pinnoitteiden laadussa. Jäännösheijasteen määrissä on eroja, lämmönkestoissa todella suuria eroja ja kestävyydessä muutenkin. Muovilinsseissä mun kokemuksen mukaan Hoyan Long Life on kestävin, Essilorin Crizal Forte helpoimmin putsattava ja Zeissin Duravision Platinum vähiten heijastava.

Minusta oikeasti palveleva optikkoliike tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden valita sellaisen tuotteen, jossa on asiakkaan arvostamat ominaisuudet. Halpa hinta on vain yksi niistä ja monellekaan se ei loppujen lopuksi ole se merkitsevin.

http://www.hoya.fi/index.php?SID=55583884ed51e656456432&page_id=25447

http://www.essilor.co.uk/products/crizal_uv

http://www.zeiss.com/vision-care/en_de/products-services/coating-coloured-lenses/coatings/duravision-platinum.html

E: Sellainen aika olennainen asia vielä, että lähes kaikilla linssivalmistajilla on myynnissä erilaatuisia ja -hintaisia pinnoitteita. Eli se, että on "Hoyan heijastamattomat" ei automaattisesti tarkoita, että linsseissä on Long Life -pinnoite.

Hei. Uusien lasien hankinta on nyt ajankohtainen. Ensimmäiset yksitehot hankin Instrumenttaariumista noin 10v. sitten ja maksoi noin 400 €.
Onko nykyään Specsaverin lasit parempia kuin ennen ?
Heidän sivuiltaan ei selvinnyt mitä linssejä he käyttävät yksitehoissa...onko jollakin tietoa tästä ?

Tällaisia oon harkinnut kun on tuo kahdet lasit tarjous päällä. https://www.specsavers.fi/hinnoittelu/kahdet-yksien-hinnalla

https://www.specsavers.fi/silmalasit/hackett-wardour
https://www.specsavers.fi/silmalasit/combination
https://www.specsavers.fi/silmalasit/blixt-m1
https://www.specsavers.fi/silmalasit/blixt-4
https://www.specsavers.fi/silmalasit/quiksilver-53

Tekeekö specsaverin omilla kehyksillä mitään, vai ovatko täyttä kuraa ?

https://www.specsavers.fi/silmalasit/flexi-110
https://www.specsavers.fi/silmalasit/crispin
https://www.specsavers.fi/silmalasit/llewelyn
https://www.specsavers.fi/silmalasit/abraham
https://www.specsavers.fi/silmalasit/blake

hcfreak
08.07.2017, 17.39
Specsaverssistä ostin edelliset lasini. Joku vika näissä oli ku ei meinannu tottua millään. Vieläki tuntuu toisinaan menevän pääkipeeksi..... parin vuoden jälkeen :)
Jonku likaa hylkivän pinnotteen otin näihin kans. Ihan turha. Vetää pölyä ihan samanlailla.
Kehykset on ok. Byron malliset itellä

Instrumentariumista ostin edelliset lasini ja niissä ei ollu mitään tottumis ongelmaa..

via
09.07.2017, 18.28
mä sijoitin - tietämättäni - vuosia sitten laadukkaisiin kehyksiin. viimeksi linssejä uusiessani optikko laittoi vanhoihin pokiin, joihin aion lähiaikoina edelleen uusituttaa vähintään toisen linssin - käytän lasisia jotka eivät käytännössä kulu mekaanisesti. nyt vahvuutta on enää -7 nurkilla, ikänäkö on tuonut alas n -10stä, tietty kakstehot

Anne ja Valentinin lasit

am8119
14.07.2017, 19.15
Aloitin juuri eläinkokeen. Hankin pirruuttaan Specsaversin halvimmat (19€ x 2 + 29€ tarkastus) lähi- + kauko-lasit. Ilman mitään virityksiä. Mielenkiinnolla katson miten alkaa naarmuuntumaan tahi muuta mukavaa....

Mitenkäs tämän kokeen kanssa on käynyt ? Oletko ollut tyytyväinen ?