PDA

Näytä tavallinen näkymä : SRAM Guide RS ilmaus?



saloteemu
08.05.2015, 17.46
Elikkä asentelin just Felttiin Guidet, ja tuntuma on löysä vaikka kuinka pumppaa jarrua.

Sramin oma "pro"-bleedaus kitti maksaa päälle 70e, nii oisko kellään apuja ongelman ratkasuun ilman sen ostamista? Ainii, olis aika kiire [emoji5]️

Ite oon entisiä shimanon jarruja "ilmannu" niin että avaa pääsäiliön(?) kannen, ja pumpannu jarrua, jolloin ilmakuplat nousee letkusta, nii toimiiko tällanen ollenkaa vai haittaako se?

Kiitos jo etukäteen:D

IncBuff
08.05.2015, 17.54
Jos nuo on yhtä perseestä ilmata kuin Avidit keskimäärin niin onnea matkaan ja kitti on enemmän kuin suositeltava.

saloteemu
08.05.2015, 17.55
Jep, kiitoksia.

mehukatti
08.05.2015, 19.34
Ei välttämättä oo vika kyseessä jos sekä etu- että takajarru tuntuu samalta. Sen verran mitä itellä on kokemusta, niin Shimanoissa on enempi on/off tyyppinen terävä tuntuma, kun Avideissa taas hiukan pehmeämpi bite pointti. Tähän liittyen Avideissa on parempi modulaatio, eli helpompi annostella tehoa. Eikä se Avidin ilmaaminen nyt kovin vaikeaa mielestäni ole. Yksinkertaistettuna isketään ruiskut kiinni, työnnetään jarruneste kaliperin päästä kahvassa olevaan ruiskuun ja sitten imetään ruiskuilla kuplat pois kummastakin päästä. Pro-ilmauskitissä on jämäkämmät ruiskut, joissa männät kuitenkin liikkuu tosi herkästi. Mutta halvemmalla normikitilläkin pärjää ihan hyvin.

saloteemu
08.05.2015, 19.39
Ei välttämättä oo vika kyseessä jos sekä etu- että takajarru tuntuu samalta. Sen verran mitä itellä on kokemusta, niin Shimanoissa on enempi on/off tyyppinen terävä tuntuma, kun Avideissa taas hiukan pehmeämpi bite pointti. Tähän liittyen Avideissa on parempi modulaatio, eli helpompi annostella tehoa. Eikä se Avidin ilmaaminen nyt kovin vaikeaa mielestäni ole. Yksinkertaistettuna isketään ruiskut kiinni, työnnetään jarruneste kaliperin päästä kahvassa olevaan ruiskuun ja sitten imetään ruiskuilla kuplat pois kummastakin päästä. Pro-ilmauskitissä on jämäkämmät ruiskut, joissa männät kuitenkin liikkuu tosi herkästi. Mutta halvemmalla normikitilläkin pärjää ihan hyvin.

Noku takanen menee melkeen pohjaan.. Ja tuntuu että kyllä siinä on tyhjää aika reippaasti! Mutta meen tänään metsään kokeilee, että onko se aivan kamala vai kelpaako tuollaisenaan. :)

Dude
08.05.2015, 20.31
Avidien ilmaus on kyllä mielestäni simppeliä. Ehkä siksi, kun en ole muita levareita kuin Avideja (ja nyt myös Formuloita, jotka ilmataan samoilla ruiskuilla) koskaan omistanut ja ilmannut (vuodesta 2005, ekat ilmaukset tosin 2011)... Vartissa ilmaa molemmat jarrut, kun homma on hallussa. Aina on onnistunut laakista.

jame1967
09.05.2015, 11.35
Siis käykö avidien ilmaussarja Formula R1:een myös ?

CamoN
09.05.2015, 19.48
SRAM on näköjään aivan äskettäin julkaissut video-ohjeen Guide-jarrujen ilmauksesta.


https://www.youtube.com/watch?v=SPqEJAZxGXg

mehukatti
09.05.2015, 19.54
Näköjään vähän muuttunut ja yksinkertaistunut ilmaustapa Guidessa. Näyttää myös olevan eri ilmauskitti kuin vanhoissa Avideissa, koska caliperiin ruuvattava palikka näyttää erilaiselta.

miku80
09.05.2015, 20.47
Tuo lienee vain noille Guide Ultimateille.. Kyllähän noissa muissa on se torx ruuvi satulassa eikä tuollaista bleedport systeemiä..

saloteemu
09.05.2015, 21.07
Miten se bleedportin puuttuminen vaikuttaa käytännössä?

miku80
09.05.2015, 21.31
siinä on tuo itselukittuva portti ja muutenkin nuo pitäisi olla helpompi ilmata kuten videosta huomaa on siinä vähemmän vaiheita mitä perus guiden ilmauksessa mitkä ilmataan samoin kuten vanhat elixirit..

Better bleeding
In addition to features designed to improve performance, SRAM engineers also sought to make the Guide Ultimate easier to maintain by repositioning the bleed port at the bottom of the caliper and by developing a clever locking bleed port.
http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2015/03/31/1427316082472-preft7b0ityi-1960-540.jpg
This new bleed fitting should expedite the bleed process for the Guide Ultimate
Called Bleeding Edge, this port, located on the Guide Ultimate Caliper, works in concert with a new push/pull locking fitting to make bleeding even easier.
"There are less steps. It's easier to do, and we're trying to make it as fool-proof as possible," said Alberts of the new system.
SRAM intentionally left this technology off the bleed port on the master cylinder to prevent over pressurizing the system.
It would not surprise us if this technology makes its way throughout the rest of SRAM's brake line and was also incorporated into the next generation Reverb seatpost.
The bleed port is now located at the bottom of the caliper to reduce the likelihood of trapped air bubbles.

Dude
10.05.2015, 14.29
Siis käykö avidien ilmaussarja Formula R1:een myös ?
Käy. Tai ainakin ilmasin Formula C1:t Avidin setillä. Mulla on myös R1 ja päällepäin se on sama kuin C1 ilmauksen suhteen.

sakuvaan
10.05.2015, 19.42
Näköjään vähän muuttunut ja yksinkertaistunut ilmaustapa Guidessa. Näyttää myös olevan eri ilmauskitti kuin vanhoissa Avideissa, koska caliperiin ruuvattava palikka näyttää erilaiselta.

Joo ja guideissa on jopa varannossa jarrusnestettä toisin kuin vanhoissa avideissa, ilmaaminen on helpompaa ja jumahtaneet ilmakuplat ajan mittaan pääsee sinne varannon puolelle, aika samanoloiset noi on kun shimanot nykyään jotka on pirun helppo ilmata.

jame1967
13.05.2015, 08.13
Kiitos tiedoista , avidin ilmaussarja lähti tilaukseen .

jame1967
24.05.2015, 22.20
Testasin tänään ilmaussarjaa ja toimihan se . En aiemmin ole ilmannut kun perinteisiä ilmausnippeli jarruja , mutta onnistuihan se kun katseli juutuubista vähän ohjevideoita .
Alkuun vähän arvelutti toi ruiskun poisotto ja ruuvin tilalle laitto , että ottaako ilmaa järjestelmään .
Ostin formula R1:sen etujarrun käytettynä ja takajarru tuli kaupanpäälle kun letku oli poikki ja myyjän mukaan oli jäänyt laahaamaan eli vaatisi jonkunlaisen huollon .
Ostin uuden letkun , laitoin paikalleen ja lisäsin nesteet jarruun ja ainakin testilenkillä pihassa toimi moitteettomasti .
Tuli sitten ensimmäistä kertaa tehtyä jarruletkun pätkäisy ja uusi liitos , aika simppeli juttuhan se oli .

mikis
23.06.2015, 22.14
Lainataanpa tätä kun guideista on kysymys. Eikös näissä pitäisi olla tehoa ja reilusti? Nyt kahva painuu pohjaan ja takarengasta ei saa lukkoon hitaassa vauhdissa alamäessä. Tuossa takajarussa on huomattava ero etujarruun nähden ja tuskimpa jarruletkukaan antaa niin paljon möyten että tuo ero sillä selittyisi. Edessä ilmauskitin hankinta?

miku80
23.06.2015, 22.45
No eiköhän tuosta vaivasta ilmauksella eroon pääse.. Tuleeko kahvaan tuntumaa kun pumppaa jarrua?

mikis
24.06.2015, 00.10
Siinä loppuvaiheessa tuntee selvästi että ottaa levyyn mutta painuu silti kevyesti tankoa vasten. Pumppaaminen aavistuksen parantaa mutta huomaa vain näin erikseen koittaessa.

miku80
24.06.2015, 00.16
Melko reilusti siellä sitä ilmaa on sitten, meinaan ei noissa guideissa pienet kuplat menoa haittaa. Ilmausta vaan niin johan toimivat taas..

mikis
24.06.2015, 07.56
Näin ajattelinkin. Tainnut olla canyonin pojilla olla vähän kiire linjastolla.

hofu
24.03.2016, 12.37
Onko porukalla ollut kyseisten jarrujen kanssa ilmaus ongelmia? Itsellä jarrut ovat suht uudet mutta muutaman kerran joutunut kahvan irroittamaan. Nyt ei meinaa saada millään ilmattua että ei menisi kahva pohjaan asti ja renkaan saa lukkoon just ja just. Sramin youtube videon ohjeitten mukaan olen niitä koittanut ilmailla.. Ilmauksen jälkeen kun jarrua painaa niin ihankuin jarrukahvasta kuuluisi pieni suhina painaessa. Voikohan letku olla huonosti paikallaan että ilmaa pääsisi järjestelmään, mutta mistän ei vuoda nestettä. Ja jostain sinne aina ilmaa on tuntunut menevän, koska jos ilmaa muutaman kerran putkeen niin ilmaa sieltä tulee. Kahva ei kuitenkaan ihan tunnoton ole..

miku80
24.03.2016, 15.40
Jokuset guidet tullu ilmattua ja aina laakilla on hyvät ollu että mahtaisko jossain kohtaa joku vuoto olla mistä hörppää ilmaa..

hofu
24.03.2016, 16.05
Siltä vähän vaikuttaaa... Nestettä ei ainakaan näyttäisi vuotavan mistään.. *kele!

miku80
24.03.2016, 19.50
Kyllä noissa ihan normi takuu on joten kiikuta lähimmälle sramin jälleenmyyjälle kuitin kera että lähettää maahantuojalle huoltoon..

makimies
24.03.2016, 21.05
Siis meikällä ainakin guide r painuu aika reilusti, saa olla tangon keskeltä n. 80mm liipasimen kärkeen

hofu
25.03.2016, 02.36
Siis meikällä ainakin guide r painuu aika reilusti, saa olla tangon keskeltä n. 80mm liipasimen kärkeen

Nyt koittelin vähän eri videon opilla ilmata jarrua kuin sramin video neuvoo, Rupesi vähän jarru jo pitämään mutta on kyllä vielä löysempi kuin etujarru.

Läskimasa
25.03.2016, 11.36
No ei teillä makimies ja hofu vielä oo sit jarrut ilmaantuneet kunnolla.

Joskus saanu parhaiten ilmattua (en tosin Guideja) kun jättää vaan nesteen valumaan hissukseen läpi painovoimaisesti, pitää vaan huolen että nestettä riittää eli ettei hörppää yläpäästä ilmoja. Ruiskuista männät pois ja kokeilemaan. Alapään nippa sit ekaks kiinni.