Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäistä maastopyörää hankkimassa...



Tirkkala
05.05.2015, 23.09
Eli suosituksia mielipiteitä/suosituksia kaivataan... Pituutta 177 cm ja inseam 81 cm, eli persjalkainen... Mutta runkokoon olen haarukoinut tuohon 18":seen. Kiikarissa olisi:
Cube Race One 27.5 (http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-race-one-black-n-flashyellow-238104/wg_id-6198)
Cube Race One 29 (http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-race-one-black-n-flashyellow-238104/wg_id-117)
- 27.5 / 29 ero? Runko ilmeisesti kuitenkin sama kummassakin koossa ja vain renkaat erikokoiset.
- Renkaat vs Radonin Nobby Nicit?
- Täysi XT-osasarja vs Radonien SLX vaihtaja ja liipasimet?
Radon ZR Race LE 29 (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-le-237663/wg_id-117)
- Foxin keula? Ilmeisesti ihan hyvä, mutta vaatii enemmän huoltoa kuin RS?
- Uudet Guide jarrut ilmeisesti XT-tasoa ellei paremmatkin vaikkakin painavammat?
Radon ZR Race 29 6.0 (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-6.0-237673/wg_id-117)
- Deoren jarrut?

Geometriasta en suoraan sanottuna ymmärrä mitään, mutta sen selvitin että Radonissa on pidempi vaakaputki ja täten hyökkäävämpi ajoasento. Keulakulma sama. Tiedä sitten tuosta miten itelle sopii, mutta onko muilla miten kokemuksia?

Pyörä pitäis laittaa piakkoin tilaukseen, joten pikaisia vinkkejä kaivataan...

seppo_taalasmaa
05.05.2015, 23.52
Ne on lähes sama pyörä. Ota se kumpi mielyttää enemmän silmää. Ite ajan juuri tuolla cubella:http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-ltd-pro-29-spicy-yellow-n-blue-230340. Race one vaikuttaa tosi hyvältä paketilta ja näyttääkin mageelta, ota se! slx osat on jo hyviä ja normiharrastajalle enemmän kuin riittäviä, joten XT varmasti kelpaa. Olen 175/82 ja ajan 19" pyörällä ja sopiva on, joten eiköhän se 18" osu aika nappiin. Itsellä ollut 3 cubea ja voin kyllä suositella. Hyvä hintalaatusuhde hyvä suunnittelu ja pitkälle jalostettua saksalaista insinöörityötä. Jos et halua maksaa brändistä tai "ikuisesta runkotakuusta" niin en ole oikeen nettispeksauksella cubea parempia löytänyt. Radon ja Canyon on markkinan hintaykkösiä mutta toimitus saattaa takkuilla ja ne on postimyyntipyöriä. Cubella on Suomessa myös omat huollot ja jälleenmyyntiarvo on parempi.

nure
06.05.2015, 08.05
Radon LE ilman muuta, osat suht samaa mutta parempi keula ja putkiosat, ehkä kiekotkin.

JackOja
06.05.2015, 09.21
... Pituutta 177 cm ja inseam 81 cm, eli persjalkainen... Mutta runkokoon olen haarukoinut tuohon 18":seen. Kiikarissa olisi:

...Cube ...Cube ...Radon ...Radon

Geometriasta en suoraan sanottuna ymmärrä mitään... Tiedä sitten tuosta miten itelle sopii...

...joten pikaisia vinkkejä kaivataan...

Mun pikainen vinkki olisi noilla yllämaininnoilla, että menisit mahdollisuuksien mukaan paikalliseen fillarikauppaan tsekkaamaan tarjontaa ja koeajamaan.

JOS olet persjalkainen ei mielestäni lähtökohtaisesti kannattaisi ykkösvaihtoehtona pitää saksalaismerkkejä koska ne tyypillisesti ovat lyhyitä ja korkeita. Persjalkaiselle parempi vaihtoehto on pikemminkin pitkä ja matala runko, joita löytyy helpommin Cannondale, Kona, Specialized, Trek -osastolta.

JKH
06.05.2015, 09.32
Itsellä vähän samanlainen tilanne jokin aika sitten kun pyörittelin vaihtoehtoina Canyonia, Radonia ja Cubea. Cube voitti lopulta parhaimman runkogeometrian, hyvän maineen sekä kotimaisen maahantuonnin takia. Jäykkäperistä en tiedä, mutta ainakin täysjoustoissa oli melkoiset erot eri runkojen välillä. Monia pyörämerkkejä tuli käytyä ihmettelemässä ja testaamassa. Valitettavasti Canyonia ja Radonia ei pääse livenä kokeilemaan missään, jollei sitten sovi lenkistä jonkun pyörän omistajan kanssa. Peli joka sopi lopulta parhaiten, ei ollut se mitä olin speksien perusteella ajatellut. Eli ainakin omalla kohdalla koeajo mahdollisuus oli todella tärkeä juttu.

Kukaan ei halua maksaa turhasta, mutta hintaakin tärkeämpi on pyörän hyvä sopivuus. Näyttäisi myös siltä, että usein vouhotetaan ihan liikaa eri osasarjojen paremmuudesta. Kyllä mikä tahansa Deore sarjan kokoonpano on vähintäänkin riittävä normaaliin harrastelija käyttöön.

JKH
06.05.2015, 09.36
Mun pikainen vinkki olisi noilla yllämaininnoilla, että menisit mahdollisuuksien mukaan paikalliseen fillarikauppaan tsekkaamaan tarjontaa ja koeajamaan.

JOS olet persjalkainen ei mielestäni lähtökohtaisesti kannattaisi ykkösvaihtoehtona pitää saksalaismerkkejä koska ne tyypillisesti ovat lyhyitä ja korkeita. Persjalkaiselle parempi vaihtoehto on pikemminkin pitkä ja matala runko, joita löytyy helpommin Cannondale, Kona, Specialized, Trek -osastolta.

Tässä täysin samaa mieltä. Itsellä mitat juuri päinvastoin eli pitkät jalat suhteessa muuhun kroppaan. Parhaiten sopii siis lyhyt ja korkea runko.

nure
06.05.2015, 12.07
Kyllä Deorella pärjää mutta jos haetaan paremmilla varusteltua niin aivan turhaa alkaa tinkimään osista. Yleensähän käy aina niin että hinta nousee kun kysellään ja mielestäni tuo Radon aika tasapainoinen ja suht kevytkin paketti tonnilla.

seppo_taalasmaa
06.05.2015, 14.10
Kannattaa kyllä varmaan koeajamassa käydä pyöriä ennen kuin netistä tilaa ensimmäistä. Cubelta voit käydä esimerkiksi ajamassa LTD sarja pyöriä, joissa sama runko ja geometria kuin tuossa Race one:ssa.

Tirkkala
06.05.2015, 18.59
Hyviä vinkkejä ja koeajolle tässä vois huomenna joutaakin. Näkyy olevan Forte sport ainoa liike Kuopiossa josta löytyy Cubea ja siellä olis Cannondaleakin, joten sinne siis. Jos jollakin löytyy Radonin jäykkäperää Kuopiossa ja sitä sopii koittaa niin kokeilisin mielelläni.


saksalaismerkkejä koska ne tyypillisesti ovat lyhyitä ja korkeita.
Vertailin Spessun Carvea ja Cuben Race Onea, eikä omaan silmääni vaikuttanut että ainakaan Carve olisi matalampi ja pidempi. Vaakaputken pituus Cubessa kyllä lyhyempi 574 vs 594, mutta akseliväli oli lähes sama 1101 vs 1108 ja satulaputki Cubessa lyhyempi 470 vs 483.

Se jäi alussa kertomatta, että viimeiset ~5 vuotta olen ajellut sekalaista ajoa Insera X-cross hybridillä kokoa 56cm. Satulaputkea on pitkällä ~vajaa 10cm ja tuossa kun on säädettävä stemmi, niin sen olen nostanut arviolta 45 asteen kulmaan ylöspäin, jotta pyöräily ei käy niin kovasti käsien päälle.

Xcrossissa satulaputki 560 ja vaakaputki 580

nure
06.05.2015, 19.29
Hieman ylisuurella olet ajellut, huomioi se kun seuraavaa hankit. Mistä muuten mittaat satulaputken pituuden?

JKH
06.05.2015, 19.37
Hyviä vinkkejä ja koeajolle tässä vois huomenna joutaakin. Näkyy olevan Forte sport ainoa liike Kuopiossa josta löytyy Cubea ja siellä olis Cannondaleakin, joten sinne siis. Jos jollakin löytyy Radonin jäykkäperää Kuopiossa ja sitä sopii koittaa niin kokeilisin mielelläni.


Vertailin Spessun Carvea ja Cuben Race Onea, eikä omaan silmääni vaikuttanut että ainakaan Carve olisi matalampi ja pidempi. Vaakaputken pituus Cubessa kyllä lyhyempi 574 vs 594, mutta akseliväli oli lähes sama 1101 vs 1108 ja satulaputki Cubessa lyhyempi 470 vs 483.

Se jäi alussa kertomatta, että viimeiset ~5 vuotta olen ajellut sekalaista ajoa Insera X-cross hybridillä kokoa 56cm. Satulaputkea on pitkällä ~vajaa 10cm ja tuossa kun on säädettävä stemmi, niin sen olen nostanut arviolta 45 asteen kulmaan ylöspäin, jotta pyöräily ei käy niin kovasti käsien päälle.

Xcrossissa satulaputki 560 ja vaakaputki 580

En onnistunut löytämään esimerkki pyöristäsi ihan samoja lukemia mitä esitit, mutta esim. 2 cm ero vaakaputkessa on merkittävä. Lisäksi saattaa olla hyvä verrata eri pyörien reach ja stack -arvoja sekä istuinputken ja keulaputken kulmia.

JKH
06.05.2015, 19.59
Otetaan vielä käytännön esimerkki omista kokeiluista...
Kaksi pyörää, joista toinen tuntui aivan hirveältä ja toinen istui kuin hanska. Erot arvoissa Cube vs. Specialized: vaakaputki -21 mm, reach -15 mm, stack +29 mm, keulaputken kulma -2.5 astetta

http://www.cube.eu/uk/bikes/fullsuspension/stereo/cube-stereo-140-hpc-pro-29-carbon-n-grey-n-blue-2015/

http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/epic/epic-comp-29#geometry

P.S. stemmit molemmissa saman mittaiset ja ohjaustanko pitkälti samanlainen

Tirkkala
06.05.2015, 20.49
Hieman ylisuurella olet ajellut, huomioi se kun seuraavaa hankit. Mistä muuten mittaat satulaputken pituuden?

Samoin kun tässä kuvassa (http://twentynineinches.com/wp-content/uploads/2011/01/Revox_geo.JPG) mitta A
Asfaltilla on tuntunut ihan ok:lta, mutta nopeissa suunnanvaihdoissa ja poluilla on tuntunut isolta ja kömpelöltä.


En onnistunut löytämään esimerkki pyöristäsi ihan samoja lukemia mitä esitit, mutta esim. 2 cm ero vaakaputkessa on merkittävä. Lisäksi saattaa olla hyvä verrata eri pyörien reach ja stack -arvoja sekä istuinputken ja keulaputken kulmia.
19" Cube (http://www.cube.eu/en/bikes/mtb-hardtail/ltd/cube-race-one-blacknflashyellow-2015/)ja Spessu (http://www.specialized.com/us/en/bikes/archive/2013/carve/carvecomp#geometry) mitat.
Reach Cubessa 409, Sp 430
Stack Cubessa 629, Sp 639
Istuinputken kulma Cube 73, Sp 73
Keulaputken kulma Cube 70, Sp 71,5
Jos nyt ymmärsin nuo mitat oikein. Eli Spessussa luonnostaan tanko korkeammalla ja kauempana?


Otetaan vielä käytännön esimerkki omista kokeiluista...
Kaksi pyörää, joista toinen tuntui aivan hirveältä ja toinen istui kuin hanska. Erot arvoissa Cube vs. Specialized: vaakaputki -21 mm, reach -15 mm, stack +29 mm, keulaputken kulma -2.5 astetta

http://www.cube.eu/uk/bikes/fullsusp...y-n-blue-2015/ (http://www.cube.eu/uk/bikes/fullsuspension/stereo/cube-stereo-140-hpc-pro-29-carbon-n-grey-n-blue-2015/)

http://www.specialized.com/us/en/bik...mp-29#geometry (http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/epic/epic-comp-29#geometry)

P.S. stemmit molemmissa saman mittaiset ja ohjaustanko pitkälti samanlainen

Eli huomenna kokeilemaan. Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun koeajaa pyörää? Riittääkö perstuntuma miten pitkälle?

JKH
06.05.2015, 23.09
En ole kovin hyvä analysoimaan muuta kuin mikä tuntuu sopivan itselle, mutta Spessussa on selvästi pidempi runko ja keulaputken kulmakin enemmän pystyssä. Itselle Spessu sopisi huonommin, sillä joutuisin nostamaan penkkiä korkealle pitkien jalkojen takia ja kurkottamaan pidemmälle eteenpäin. Stack olisi hieman parempi Spessussa, mutta ei vaikuttaisi lopputulokseen kovin paljoa. Lyhentämällä stemmiä saisin Spessua jonkin verran paremmin sopivaksi, mutta sitä en taas haluaisi tehdä, varsinkin kun se saattaa olla aika lyhyt jo valmiiksi.

nure
07.05.2015, 07.00
Mielipide: Menee juttu hieman insinöörimäiseksi taas, jos ostat 18" rungolla varustetun pyörän ja pienellä säädöllä saat lähelle niin hyvä on. Toinen juttu jos varaa mittatilausrunkoon... On huomioitava myös se että eivät ole yksilöllisiä vaan suurelle yleisölle rakennettuja niin täytyy se kuskinkin hieman taipua ja tottua.

JackOja
07.05.2015, 09.12
...Kaksi pyörää, joista toinen tuntui aivan hirveältä ja toinen istui kuin hanska. Erot arvoissa Cube vs. Specialized: vaakaputki -21 mm, reach -15 mm, stack +29 mm, keulaputken kulma -2.5 astetta

http://www.cube.eu/uk/bikes/fullsuspension/stereo/cube-stereo-140-hpc-pro-29-carbon-n-grey-n-blue-2015/

http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/epic/epic-comp-29#geometry

P.S. stemmit molemmissa saman mittaiset ja ohjaustanko pitkälti samanlainen

Ylipäätään ei mielestäni ole hedelmällistä vertailla letkeää 140mm joustavaa trailipyörää kireään XC-kisafillariin


Samoin kun tässä kuvassa (http://twentynineinches.com/wp-content/uploads/2011/01/Revox_geo.JPG) mitta A


Tuossa kannattaa olla tarkkana, jotkut valmistajat ilmoittavat mitan vaakaputken yhtymäkohtaan.

JKH
07.05.2015, 09.45
Ylipäätään ei mielestäni ole hedelmällistä vertailla letkeää 140mm joustavaa trailipyörää kireään XC-kisafillariin


Hedelmällistä tai ei, niin toinen tuntui hyvältä ja toinen taas ei. Eikä se ollut mikään kannanotto siihen kumpi on parempi fillari, vaan kumpi sopii itselle paremmin.

P.S. Kerroin myyjälle hakevani mukavan letkeää all mountain pyörää ja sellaista tarjottiin :)

JackOja
07.05.2015, 09.55
P.S. Kerroin myyjälle hakevani mukavan letkeää all mountain pyörää ja sellaista tarjottiin :)

Ja Epiciä tarjottiin myös? Mutta pääasia, että sopiva jopo löytyi. Ja vieläpä koeajon avulla.

JKH
07.05.2015, 10.07
Ja Epiciä tarjottiin myös? Mutta pääasia, että sopiva jopo löytyi. Ja vieläpä koeajon avulla.

Jep, kerroin hakevani mukavaa rentoa all mountain pyörää ja ensimmäisenä tarjottiin Epiciä. Ei siis samasta liikkeestä, josta ostin Cuben...
Enkä usko, että väärinkäsityksen mahdollisuus (siitä mitä olin hakemassa) on kovin suuri,sillä vaikka aika hyvässä kunnossa edelleen ollaankin niin ikää on reilusti yli 50 vuotta :)

nure
07.05.2015, 11.20
JKH, ei kannata keskustella AM täysjoustoista kun haetaan XC jäykkistä, kaksi aivan eria asiaa...

JKH
07.05.2015, 13.31
JKH, ei kannata keskustella AM täysjoustoista kun haetaan XC jäykkistä, kaksi aivan eria asiaa...

nure, ilmaisin aivan selvästi jo aiemmin, että omat kokemukset koskevat täysjoustoa eivätkä jäykkäperäistä. Ja vaikka kyseessä on kaksi hieman erilaistaa pyörää, niin en jaksa uskoa että kyse olisi silti aivan eri asioista. Kyllä jäykkiksenkin on hyvä olla itselle sopivan kokoinen.

P.S. aika pitkälti samat "lainalaisuudet" tuntuvat pätevän myös maantiepyöriin (jollaisella myös ajelelen), vaikka kyseessä on melkoisen paljon erilainen peli kuin täysjousto maastopyörä.

Tirkkala
07.05.2015, 14.20
Mielipide: Menee juttu hieman insinöörimäiseksi taas, jos ostat 18" rungolla varustetun pyörän ja pienellä säädöllä saat lähelle niin hyvä on. Toinen juttu jos varaa mittatilausrunkoon... On huomioitava myös se että eivät ole yksilöllisiä vaan suurelle yleisölle rakennettuja niin täytyy se kuskinkin hieman taipua ja tottua.
Niin menee, mutta jotenkin näitä fillareita pitäisi pystyä vertailemaan numeroina. Ja insinööri kun olen, niin mukavaahan tämä on... :P




Ylipäätään ei mielestäni ole hedelmällistä vertailla letkeää 140mm joustavaa trailipyörää kireään XC-kisafillariin

Hedelmällistä tai ei, niin toinen tuntui hyvältä ja toinen taas ei. Eikä se ollut mikään kannanotto siihen kumpi on parempi fillari, vaan kumpi sopii itselle paremmin.

P.S. Kerroin myyjälle hakevani mukavan letkeää all mountain pyörää ja sellaista tarjottiin :)


Pointin ymmärsin. Ja vielä paremmin nyt kun käväsin liikkeessä kokeilemassa. Mutta vettä kun satoi niin ajamaan en päässyt. Satulassa istuin kuitenkin Cuben LTD 17" ja 19" sekä Cannondale Trail 1 (http://www.cannondale.com/nam_en/2015/bikes/mountain/trail-hardtails/trail/trail-1) M-koko (18"?). 19" Cubessa oli muuten ihan ok tuntuma, mutta haruksien ja vaakaputken väliin ei jäänyt kovin paljoa tilaa kun seisoi jalat maassa. 17" taas oli liian ahdas, eikä 18" Cubella ole ollenkaan... Cubeissa oli kohtuu pitkät stemmit kiinni valmiiksi. Josko sitä kävisi vielä paremmalla kelillä, niin voisi käydä koeajolla.

Cannondale taasen oli selvästi sopivampi koko ja siihen todennäköisesti päätyisinkin, jollei se maksaisi selvästi niin paljoa käytettyihin osiin nähden. Köyhä opiskelija kun olen... Rungolla elinikäinen takuu ja se siinä kai maksaa.

Kysyessäni koon ja geometrian merkityksestä maastopyörässä myyjä sanoi, että se ei ole niin tärkeä kuin esim. maantiepyörässä. Maantiepyörässä istutaan samassa asennossa tuntitolkulla, kun taas maastopyörällä noustaan usein seisomaan ja muutenkin liikutaan pyörän selässä enemmän. Totta osaltaan, mutta koittaessani Cubea ja Cannondalea peräkkäin huomasi, että kyllä sillä geometrialla jotain merkitystä kuitenkin on.

Eli hakusessa siis Cubea hieman matalampi ja pidempi pyörä... Yht'äkkiseltään nuo Radonin ZR -mallit (http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-race-29/zr-race-29-le/) näyttää ainakin mittojen perusteella sopivammalta.

Tirkkala
28.06.2015, 21.58
Vaikka vanhahko ketju onkin, niin nostellaas ylös nyt kun pyörä on hankittu ja kourallinen lenkkejä takana. Jos tästä vaikka olisi apua jollekkin toiselle pyörää hankkivalle.

Eli pyöräksi valikoitui Radon ZR Race 29 6.0 (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-6.0-237673) kooltaan 18". Pyörä tuntuu hieman pidemmältä kuin Cuben vastaava koko, mutta ei kuitenkaan niin pitkältä kuin Cannondale. Ajoasennon hakemiseen meni parin ensimmäisen lenkin aikana hetki, kun olin aiemmin ajanut ylisuurella pyörällä, mutta nyt asento tuntuu jo hyvältä. Koko oli siis passeli ja vaikka Cuben RaceOne houkutteli osiltaan enemmän, niin olisi se ollut rungoltaan minulle liian lyhyt. Polkimiksi valitsin Shimanon PD-M324 kaksipuoleiset polkimet, mutta en ole kertaakaan "normipuolta" kaivannut, joten vaihtunee lähiaikoina Shimanon PD-M520:iin.

Hinta/laatu-suhde on pyörässä mielestäni kohdallaan, vaikka pari ongelmaakin on ollut: Jarrut ovat löysän tuntuiset ja vaikka koitin ilmata niitä niin ei muuttunut yhtään paremmaksi. Alun sisäänajon jälkeen hieman paremmat, mutta vieläkin kaipaisin lisää tehoa ja kahva painuu mielestäni liian paljon. Etujarru lisäksi ulvoo kuin Stuka täydessä syöksyssä varsinkin hitaassa vauhdissa, mutta tämä johtunee vajaaksi jääneestä sisäänajosta. Täytyy ottaa levy ja palat irti, hioa pinnat puhtaaksi ja ajaa jarrut uudestaan ja paremmin sisään. Takavaihtajan vaijeri löystyi yhden lenkin aikana ja päästi vaijerin löysälle. Olisi pitänyt käydä kaikki pultit ja mutterit läpi ennen käyttöönottoa... Lisäksi ketjut menivät poikki viime lenkillä. Hieman omaakin vikaa, kun vaihdoin eturatasta pienemmälle kovassa ylämäessä kesken vedon, jolloin ketjuun tuli kohtuu kova nykäisy ja se antoi periksi... Tilasin uuden XT:n vaijerin paremman kestävyyden toivossa.

Näin aloittelijana en osaa kaivata parempaa pyörää. Jopa niin ihastunut lajiin, että muu kestävyysurheilu on saanut väistyä. :D Täysjousto tulee myös todennäköisesti kysymykseen jossain vaiheessa, mutta tällä on hyvä aloittaa.

Lopuksi vielä kiitokset kaikille ketjuun osallistuneille avusta pyörän hankinnassa. Erityisesti koon suhteen sain paljon apua ja näiden neuvojen vuoksi tuli hankittua oikean kokoinen pyörä.

Gargamel
29.06.2015, 12.24
Polkimiksi valitsin Shimanon PD-M324 kaksipuoleiset polkimet, mutta en ole kertaakaan "normipuolta" kaivannut, joten vaihtunee lähiaikoina Shimanon PD-M520:iin.


Levitän tältä foorumilta lukemaani hyvää vinkkiä: M520:n sijasta M530. Maksaa ehkä kympin enemmän, mutta se isompi kehys lukon ympärillä on ihan fiksu. Suojaa mekanismia kolhuilta, helpottaa polkemista jos jossakin vaikeassa liikkeellelähdössä klossi ei osu kerrasta koloonsa, ja hätätilanteessa polkee vaikka lenkkarilla.