Näytä tavallinen näkymä : Pyörien kuljetus muuttoautossa, vinkkejä?
Penseilijä
04.05.2015, 20.58
Nyt olis muutto edessä Tampereelta Ouluun ja pyörät olis jotenkin vietävä kuorma-autossa/rekassa, mikä sieltä nyt muuttofirmalta sitten tuleekaan. Matkaan lähtee 2 cycloa ja 2 maasturia. Yksi maasturi on hiilikuitua, muut alumiinia (cycloissa hiilarikeulat). Varmaan pitäis jollakin konstilla saada niitä auton seinään kiinni (mielellään sisäpuolelle ;) mielellään max 2 vierekkäin ja pehmustetta väliin.
Eniten melkein arveluttaa kuopat tiessä, etteivät fillarit ihan kauheasti kyydissä ratsastaisi. En tiedä pitäiskö kysellä fillarikaupoista jotain laatikoita mihin niitä vois änkeä.
Onko jollain heittää hyviä vinkkejä asiaan liittyen?
Kannattaa varmaan maksaa toinen iso pulla-auto, jonka vuoraat patjoilla.
En tiedä pitäiskö kysellä fillarikaupoista jotain laatikoita mihin niitä vois änkeä.
Pitäis! Ei se änkeäminen niin vaivalloista ole: polkimet, satula, etukiekko ja stonga irti. Jotain pehmikettä tilkkeeksi, niin ei pääse heilumaan liikaa. Tällä metodilla olen lennättänyt pyöriäni euroopan reissuilla. Hyvin on ehjänä säilyneet, vaikka laatikoista päätellen käsittely ei ole ollut kovin hellävaraista.
Ainakin viisi tai kuusi muuttofirman tekemää muuttoa takana tässä elämässä.
Muuttomiehet ovat nostaneet polkupyörät, joita on ollut 3-5 kappaletta, kyytiin viimeiseksi tai lähes viimeiseksi kuorma-autoon ja asettaneet päälle hintaan kuuluneita pehmustevilttejä.
En ole osannut polkupyörien muuttoa kokea ongelmana. Edellytyksenä tietenkin, että tavarat mahtuvat autoon.
OT: Jotenkin kyllä tuntuu, että muutto muutolta palkolliset muuttoreiskat ovat olleet huonompia ja avuttomampia kerta kerran jälkeen. Viimeisin muuttofirman suoritus parin vuoden takaa oli huono, sillä kukaan muuttomiehistä ei toiminut alkeellisestikaan työnjohtajana. Seuraus: auton pakkaus kesti ja kesti, tilankäyttö tehotonta, miehet kävelevät hanskat roikkuen edestakaisin ja katsovat spanielinkatseella asunnon omistajaa, koska kymppiä (pomoa) ei ollut nimetty ryhmään tai se kymppi ei osannut hoitaa hommiaan.
Hyvän muuttotiimin johtaja käveli läpi kohteeni ullakkoineen ja kellareineen, kartoitti mitä tulee ja mitä ei. Malliin "kellarikin siis tyhjäksi voi helvetti, tuo grilli ja autonrenkaatkin oletko tosissasi, onko nuo teidän polkupyöriä, montako niitä on, ei kai vintillä ole mitään, luojan kiitos, akvaario olikin tiedossa" Sitten pomo ilmoitti pakkausjärjestyksen miehistölle ja talkoolaisille. (Esimerkiksi: "Ei kanneta tavaraa seisomaan sateeseen kadun varteen, vaan ensin viedään pesuhuoneen koneet, iso sänky, sitten TV, jonka jälkeen tämän vihreällä tarralla merkkaamani huoneen lattialta laatikot ja matot, sitten ilmoitus minulle. Minä pakkaan auton, muut vain tuovat tavaraa autolle. Kysyttävää? Ei särjetä paikkoja. Hommiin!) Näin tapahtui muutoissani silloin joskus 10 - 20 vuotta sitten, valitettavasti ei sen jälkeen.
Taitaa tuntipalkka juosta nykyisin kun ei kiire vaivaa?
Viimeisimmästä muutosta sain jälkikäteen puoli tuntia alennusta, kun valitin. Siitä firmasta en silti ikinä enää pyydä tarjousta.
Penseilijä
05.05.2015, 11.53
Kiitokset kommenteista tähän mennessä!
Viimeisimmästä muutosta sain jälkikäteen puoli tuntia alennusta, kun valitin. Siitä firmasta en silti ikinä enää pyydä tarjousta.
Voisitko kertoa mistä puljusta on kyse, vaikka sitten YV:nä jollet halua julkisesti parjata :) Kaikenlaiset kokemukset myös muuttofirmoista auttaa asiassa, vaikka tietysti ongelma voi usein olla yksittäisissä työntekijöissä kuin firmassa itsessään.
En usko, että Tampereelta sattuisit siihen firmaan. Toki muuttofirmat toimivat vähintäänkin koko Suomen laajuisesti. Minäkin kyselin tarjouksia myös muuttokohteen paikkakunnalta sekä isoimmilta maanlaajuisilta firmoilta kaikissa kolmessa tai neljässä pidemmässä muutossani. Aina kuitenkin lähtöpaikan ympäristöstä löytyi firma. Pyydä tarjoukset riittävän hyvissä ajoin, huomioi koulujen alku- ja loppuaikojen muuttoruuhkat.
Koska kyseessä on yksittäinen asiakaskokemus josta olen antanut seikkaperäisen ja kitkerän palautteen firmalle, sekä puhunut toimitusjohtajan kanssa puhelimessa asiasta, niin en katso olevan syytä lähteä edes yksityisesti levittämään toivottavasti vanhentunutta tietoa. Kuka tietää vaikka asioihin olisi tullut muutos.
Tuurista saattaa riippua, minkälainen keikkamiehistö ovelle ilmestyy. Näin se saattaa olla.
Tilaus- ja tarjouspyyntivaiheessa lienee parasta neliöiden, kerrostasojen ja flyygeleiden lukumäärän lisäksi mainita polkupyörätkin, mutuna arvelen. Eipä lisätiedoista liene haittaakaan.
Pakkaaminen etukäteen on taiteenlaji, jossa minullakin ja varsinkin minulla olisi paljon oppimista. Jossakin muutossa pakkasin henkarikamatkin laatikkoihin, mutta muuttomiehet sanoivat että turhaan, autossa on tanko jossa suorat vaatteet roikkuvat suorana. Varmaan tapaus-/auto-/firmakohtaista, kysy yksityiskohtaiset ohjeet valitsemastasi firmasta. !!
Pikkutilpehööri: ruukut, lelut, kenkäparit, talvivaatteet, keittiömausteet, astiat, pienelektroniikka ym teettää pirusti juoksutyötä ja aikaa menee jos eivät ole etukäteen pakattuna laatikoissa. Eikä kirjoja viittä enempää yhteen laatikkoon, painavat niin pirusti että kevyempää päälle. Heitä vanhat TM:t paperikeräykseen tai myy etukäteen. Heitä kaikki tarpeeton roskiin pikkuhiljaa etukäteen. Heitä kaikki alle 20 euron uushankintahintainen tavara, jota et ole vuoteen tarvinnut, kuten pilkkijakkara ja -vapa, golf birdiepullo roskiin. Melkein roskat roskiin, kuten melkein loppuunajetut päällisrenkaat, toimimattomat taskulamput ym ym, roskiin. Heitä etukäteen armotta roskiin kaikki, mitä et ole tarvinnut edellisen muuton jälkeen tai myy netissä pilkkahinnalla, mikä menee kaupaksi menee kaupaksi, loput roskiin.
Pakkaaminen on raakaa työtä, hae motivaatiota tulevaisuudesta. Ei haikeutta menneeseen, se on turhaa. Mennyt on onneksi mennyttä.
Ole kriittinen tunne- ja muistoarvon suhteen. Meinaatko tosiaan muuttaa 200 km brevettimitalit? Omat alakoulun hiihtokilpailujen osallistumislusikat, valokuvat ja ikuisesti käyttämättömänä olleet pöytähopeat kuitenkin ottaisin mukaan. Sellainen tavara, jonka ääressä voi kertoa tarinoita lapsenlapsille, tai jolla muuten on tai varmuudella tulee olemaan tunnearvoa, mukaan.
+lisäksi taikasana: nokkakärryt. Varmista että tulee auton mukana.
+toinen taikasana: muuttolaatikko. Yksi / asuinneliö, siitä on hyvä lähteä, eli 80 neliömetrin kolmiosta muutettaessa 80 laatikkoa, joista parikymmentä paikalla silloin kun aloitat pakkaamisen. Pakkaa siten, että ne voi pinota, paljon tavaraa ei yhteen mahdu. Tuo / tilaa lisää laatikoita parissa erässä pakkauspäivien edistyessä. Maksavat, mutta elämä on. Kaatuilevat banaanilaatikot enintään yhden hengen talouden muuttoihin.
Yocce jäljempänä mainitsikin jo tämän: Värillinen teippikoodi jokaiseen laatikkoon perilläpurkua helpottamaan? Leppoisa nukkumatinsininen - makuuhuone, chilinpunainen - keittiö, oleskeluruohonvihreä - olohuone, työnmusta - työhuone, homeenkeltainen - varasto... Perillä samat koodit ovenpieliin, vähentää purkuvaiheen "mihinkähän.." ihmettelyä.
+kolmas taikasana: käytä viisi täyttä työpäivää tai 15 työpäivän jälkeistä iltaa tehokasta aikaa pikkutavaran pakkaamiseen laatikoihin, kotiteatterin johdotuksen purku, taulutv:n irroitus seinäproppauksista, mahdolliset lapsien harrastukset kuten soitto tai treeni-illat tms lisähomma huomioiden. Tuo on minulle jo paniikkiaikataulu. Ainakin jos pikkutavaraa on niin paljon kuin minulla on ollut 3-4 huoneen huoneistoissa, paljon ja joka kaapissa. Yksiöön riittänee pari päivää pakkasmisaikaa.
Yksi ihminen ei yhden illan kolmessa tunnissa paljoa ehdi aikaansaada pakkaamaamisessa.
Muuttopäivänä tavara liikkuu, silloin ei enää pakata. Eikä edellisenä yönä. Eikä illalla, silloin vain otetaan saunassa lähtölöylyt.
Viimeiseksi lamput katosta, irroita osa niistäkin etukäteen. Kun muuttoauto lähtee, ota huoneiston lattioilta roskat pois, kaappien pyyhintä ja lattioiden ja keittiön pintojen ja vessan pesu. Imuri ja moppisanko omaan autoon. Kertakäyttökupit ja lautaset (joita on tiskaushäiriön välttämiseksi käytetty eilisestä puolesta päivästä alkaen) roskapussiin. Roskapussi roskakeräyspaikkaan.
Vielä yleissilmäys, ei haikeana vaan tekninen silmäys, onko huoneisto oikeasti luovutuskunnossa, muuten tulee lasku perästä. Valokuvaa vielä kuluneet kohdat ja aiheuttamasi kulumisen tai vauriot. Jos ja kun homma on onnistunut, ovi kiinni, avaimien palautus ennakkoon sovitusti ja sitten liikkeelle kohti uutta elämää.
Markku Liitiä
05.05.2015, 14.15
^
Ketti saa Kehyskuntien Moderaattoriyhdistyksen viikon virtuaalitunnustuspalkinnon erinomaisen informatiivisestä viestistä!
toinen taikasana: muuttolaatikko. Yksi / asuinneliö, siitä on hyvä lähteä. Kaatuilevat banaanilaatikot enintään yhden hengen talouden muuttoihin.
kolmas taikasana: käytä viisi täyttä työpäivää tai 15 työpäivän jälkeistä iltaa tehokasta aikaa pikkutavaran pakkaamiseen laatikoihin
Ja neljäs: merkkaa joka ikiseen muuttolaatikkoon teipillä sen kohdehuone maalipäässä. Muuttomies kantaa kaikki suoraan sinne minne ne kuuluvat. Samoin huonekalut, suoraan lopullisille paikoilleen, ainakin isoimmat. Se on isokin muuttokuorma on tyhjä puolessa tunnissa kun jää arpominen pois, ja tavaroiden paikoilleenlaitto on helppoa kun ei tarvitse etsiä mistä mitäkin löytyy.
Ole kriittinen tunne- ja muistoarvon suhteen. Meinaatko tosiaan muuttaa 200 km brevettimitalit?
No totta ihmeessä!! Zeesus sentään! Niistä on maksanut 5e/laaki ja joutunut ryytyy tien päällä räkäposkella niitä saadakseen.
VesaP virtuaalivihreää tai tykkää-nappi.
Mun mielestä pyörät kulkee parhaiten omilla pyörillään. Fillarit lopuksi auton perälle ja väliin viltte/tms. Jos ei ole itse paikalla voisin suojata erikseen iskarien liukupinnat, niissä vauriot harmittaa ja niitä ei saa korjattua. Polkimet on hyvä irrottaa, pakkautuu paremmin ja ei ole polkimet raapimassa viereistä pyörää. Tangot voi vielä kääntää, niin alkaa tulemaan tiivis ja tukevasti pakkautuva paketti. Kevyesti liinoilla kiinni, kevyesti ettei heilu, mutta ettei kiristys väännä kiekkoja tms mutkalle.
Annat kuolemantuomion neljälle pussilakanalle ja tuomio pannaan täytäntöön vasta uudessa kodissa kun mankelit on ensin otettu niistä ulos.
Tarvittaessa kumplamuovia tai lumppuja fylliksi.
Ai niin fillareista vielä:
renkailleen muuttomiehet meidän pyörät on aina asetellut. Mitään en ole ikinä pyörille tehnyt, polkimet ovat olleet aina paikallaan ja tangot suorassa.
Poljinhan on koko pyörän vähiten arka osa heti kulutuspinnan jälkeen tärisemään perälautaa vasten.
Tietenkään ei ole sääntöä ilman poikkeusta, jos pyörä sattumalta joudutaan asettelemaan kalliin perintölipaston viereen niin onhan toki huolellisesti tarkastettava, mikä osa pyörää tärisee sitä pehmustusta vasten, onko juuri siinä erikoistapauksessa poljin irroitettava tms. Samoin jos tila on kerta kaikkiaan tulossa kattoa myöten täyteen, eli on annettu firmalle väärää tietoa tavaramäärästä tai unohdettu kertoa jotakin oleellista halvemman muuttohintatarjouksen toivossa. Tungetaako kiekot tällöin johonkin rakoseen ja runko johonkin toiseen koloon tai jotakin erityistä.
Eniten yllätyksiä on tuottaneet lasten kolmipyörät ja apupyörähäkkyrät, kun ne vihonviimeisenä tuodaan hiekkalaatikolta. Vievät nimittäin loppumassa olevaa pakkaustilaa yllättävän paljon, mutta ratkaisuna oli joskus: kuormavilttiä lisää kuorman päälle ja hups ylös kyytiin. Eihan ne mitään paina.
Niin ja jääkaapin ja pakastimen sulatus kestää kauan, älä jätä sulamisvesiä valumaan asunton keittiön parketille tai kaapin viereen. Kaapin seinä imee vettä ja turpoaa muhjuksi välittömästi.
Penseilijä
05.05.2015, 20.40
Kiitokset erinomaisista vinkeistä ja kettille tyhjentävästä muuttokoulutuksesta ;) Samoja muuttoon liittyviä asioita on täälläkin pohdittu ja kettin pitkästä viestistä saisi sisällön elämisen ja olemisen kurssin (joka pitäisi järjestää viimeistään yläasteella) yhdelle opetuskerralle. Meillä on muutto kesäkuun alussa ja ylimääräisten tavaroiden myyminen/hävittäminen aloitettiin maaliskuussa - eikä yhtään liian aikaisin. Parempi pikkuhiljaa muun elämän ohella kuin paniikissa viimetingassa.
Ehkä ne pyörät pärjää siellä perässä ilman laatikkoakin, mutta tuli sellainen mieleen, että renkaisiin voisi miettiä sopivat paineet. Ne varmaan kuitenkin kokonaisina viedään. Jos ja kun auto hyppii, niin kumit veisivät nätisti pois enimmät kopsut.
Niin ja jääkaapin ja pakastimen sulatus kestää kauan, älä jätä sulamisvesiä valumaan asunton keittiön parketille tai kaapin viereen. Kaapin seinä imee vettä ja turpoaa muhjuksi välittömästi.
Meillä suurin ongelma on pakastemarjat, joita ostettiin tässä keväällä ad hocina melkein 100 litraa. Keksittiin sitten marjojen oston jälkeen, että muuttaa täytyy asap. Unelmissa olisi ollut auto, jossa on pistoke pakastimelle ja sellaisia onkin, mutta tulee halvemmaksi ostaa uudet marjat. Mutta eipä niitä marjoja voine sinne pakastimeen jättää, vaan pitää sulattaa ja koittaa pakata marjat johonkin nestemäiseen typpeen ;)
Kuivajää!
Tuommoseen menisikö melkein 70 litraa marjoja. Kallishan tuo on, mutta jos sattuu olemaan käyttöä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/567562/Igloo-Supertough-72-kylmalaukku-68l
Tai muutama halpiskylmälaukku:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/423136/Kylmalaukku-Styrox-30l
Tuommoista -72 asteista marjojen päälle:
http://www.aga.fi/fi/products_ren/dry_ice/index.html
Ei omia kokemuksia. Tuli vaan mieleen, kaveri joskus kehui ostaneensa tuota kylmäkamaa juominkeihin. Pääasia, ettei keinot lopu kesken.
Nyt lopetan täältä tähän.
Meillä suurin ongelma on pakastemarjat, joita ostettiin tässä keväällä ad hocina melkein 100 litraa. Keksittiin sitten marjojen oston jälkeen, että muuttaa täytyy asap. Unelmissa olisi ollut auto, jossa on pistoke pakastimelle ja sellaisia onkin, mutta tulee halvemmaksi ostaa uudet marjat. Mutta eipä niitä marjoja voine sinne pakastimeen jättää, vaan pitää sulattaa ja koittaa pakata marjat johonkin nestemäiseen typpeen ;)
Miten pitkä muuttomatka? Pakastemarjoja olen paljon kuljetellut 300-400 km matkoja, kun on tullut kesälomilla marjastettua appivanhempien luona ja sitten ne pitää saada talveksi kotiin. Ottaa mahdollisimman isoja styroksikylmälaukkuja tai muita styroksilaatikoita, pakkaa täyteen marjoja, ja vielä kannen sauman vetää ilmastointiteipillä tiiviiksi, niin kyllä ne muutaman tunnin kuljetuksen hyvin selviää kesähelteelläkin.
Yksi vaihtoehto on nostaa pakastin marjoineen muuttoauton perälle viimeisenä suoraan pistokkeesta, ja perillä ensimmäisenä taas seinään. Mitä isompi massa, sitä paremmin se säilyy sulamatta. Tietenkin vielä ennen tätä on pakastinta käytetty täysillä jonkin aikaa, että sisältö on vähintään -25.
^.. se mitään styroksibokseja tartte: reilunkokoisia pahvilaatikoita, sanomalehtivuoraus joka kantille, myös pohjaan. Lehden aukeamat asetellaan yksitellen, että jää ilmaa väliin. Ja ennen pakkaamista pakastin täysille vuorokaudeksi jotta tavara on mahdollisimman kylmää. Purkit/pussit tiiviinä ladontana laatikkoon ja vielä lehtiä päälle. Kestää sulamatta kesähelteelläkin tuollaiset nelisen tuntia, nyt kevään viileillä pidempäänkin. Mitä isompi massa, sitä hitaammin sulaa, eli ihan kenkälaatikoihin ei kannata pakata.
Broadsheet -kokoinen lehti oli tässäkin parempi.. nää tabloidit on hankalampia mutta onnistuu niilläkin.
Penseilijä
06.05.2015, 22.01
Miten pitkä muuttomatka?
Tampeereelta Ouluun eli ~500 kilsaa. Meillä on yks uutukainen 30 litran styroksiboksi, muovinen 20 litran kylmälaukku ja 30 litran sähkökäyttöinen kylmälaukku. Eiköhän me noihin marjat saada ängettyä. Vaimo vie marjat ja särkyvimmät edellä omalla kotterolla ja huolehtii ensimmäisenä uudessa kämpässä pakastimen päälle.
Mutta joo, hyvä vinkki tosiaan tuo pakastimen täysillä pitäminen ennen muuttoa. Kettiltä tuli myös ihan hauskoja ideoita :)
Kyllä näillä eväillä fillarit ja marjat viedään ehjänä perille. Lopuilla ei olekaan niin väliä :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.