PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tubeless maantierenkaat - kokemuksia?

Tapiol65
02.05.2015, 16.24
Kovasti kiinnostaa ajatus hankkia maantifilloon tubeless kiekot ja -renkaat, joten olisko foorumilaisilla kokemuksia aiheesta, hyvät sekä huonot kiinnostaa?

Antti_S
02.05.2015, 19.35
Itellä lähtee toinen kesä Schwalbe One:lla. Ei ainakaan paksulla harrastajalla kaakkois-suomen huonoilla teillä ole paluuta sisuri ratkaisuun.
One 23mm kesti ison ukon alla takana n. 3000km, etunen menisi varmasti tuplat. Nyt vaihdoin alle 25mm. Todella pehmeetä ja miellyttävää kyytiä.
Kerran takakumi puhkesi viime kesänä, litku paikkasi reiän ja matka jatkui ilman pumppausta.
Painossa tulee hieman takkiin vrt. sisuri ratkaisut. Tiedä sitten onko vierintävastuksessa eroa. Suosittelen...

WetWillie
02.05.2015, 20.16
Schwalbe One ja Hutchinson Fusion maantiepyörässä n. 2000km takana molemmilla pareilla, ei yhtään puhkeamista. Molemmat 23mm, 6bar edessä ja 6bar takana, itse olen 67-69kg.

Petteri Ellilä
02.05.2015, 20.20
Mahtaisiko normikehän teippaus toimia 6..8bar paineilla?

Sisu
02.05.2015, 20.55
Kannattaa kokeilla suurella varauksella... Laadukas kehä ja TL-ready rengas toimii, kun on huolella tehty, mutta yksilöllistä. Jotkut yhdistelmät toimii toiset ei. Itse ajellut mm. Mavicin kehillä ja Spessun renkailla jo jokusen vuoden ongelmitta. Paineet 4-7bar. Nyt tulee käyttöön kuitenkin Shimanon kehät ja Hutchinsonin renkaat. Ne kun on tehty toisilleen ja toimii varmasti.

MCA
02.05.2015, 22.20
Kolme kesää olen tubeless kumeilla ajanut maantiellä ja kokemukset on hyvät. Alkuun oli Hutchinsonit nyt Schwalbe Onet, jotka on mukavammat. Takana tällä hetkellä 28mm ja edessä 25mm, paineet n. 6. välillä vähemmänkin kun tarkistusväli saattaa olla monta viikkoa. Litkua laitan n. 50ml varulta. Ja pari kertaa se onkin tukkinut vuodon. Koskaan ei ole lenkillä kumi tyhjentynyt 30t km matkalla. Alkuun minulla oli aidot tubeless kehät, nyt pari kesää DtSwiss RR1.1 normi kehät teipattuna. Teippinä Tesa 4289 keskivahvana, ostin teippikeskuksesta ja kaksi vuotta sitten viisi 66metrin rullaa maksoi 8e. Teippi on sama mitä NoTubess käyttää, heillä vain se vahvin. Tätä kuormansidonta teippiä on kolmea vahvuutta. Kompuralla nostan kumit vanteelle ilman venttiilin sielua ja ventiileihin olen laittanut takaisinvirtauksen estimet liimaamalla pikku läpät venttiilin päihin jottei rengas tyhjene sielua takaisin laittaessa. Sisureihin en palaa, vaikka sellainen varalta mukana onkin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=15802&d=1430592726

TPP
02.05.2015, 23.03
Toinen kausi menossa Schwalbe One Tubelessilla.
Kiekkoina Campan Shamal Ultra avokiekot (ei tubeless ready).
Toimii kuin junan vessa.
Komppaan MCA:ta: sisureihin en palaa.

exfatman
03.05.2015, 17.44
Schwalben 23mm tubeless one evolutioilla tämän kevään ensimmäinen lenkki takana. 4 tunnin matkalle mahtui pari tietyön pätkää, joissa asfaltti oli kaivettu pois ja tilalle oli levitetty mukavasti täristävää sepelimursketta. Ei ongelmia renkaiden kanssa. Toinen kesä tubelessina. Viime kesä saman merkin ZX 25mm:llä. Sisuri on kulkenut varalta mukana, mutta toistaiseksi ei ole kertaakaan matka keskeytynyt renkaiden takia.
Vanteina DT Swiss RR1600TL ja paineet ovat olleet 6-7bar, litkun määrää vähentänyt n. 25ml:aan. Kuskilla painoa sopivasti, myötätuulessa ehkä vain kaksi numeroisia lukemia.

Kva66
03.06.2015, 21.58
Viime kesä meni Bontragerin kumeilla, 23mm. Ei ongelmia.

tähän kysyisin: Talven jälkeen, mitä olette tehneet vanteille ja renkaille vanhan litkun suhteen? Pesseet pois? Ei mitään, uutta litkua vain sisään?

Grandi66
04.06.2015, 06.39
Viime kesä mentiin Bontragerin Race Lite kiekoilla ja ultremo ZX tubeless ja One tubeless 23 mm. Kaks sisuria kulkee mukana, tarvinnut toinen luovuttaa kaverille. Itellä ei ongelmia. Nyt kolarin ansiosta siirryn 25 mm ja talvella tehdyt kiekot Novatec navat ja Stanin Alpha 340, tosin etunen vaihtuu Bontragerin Race X lite kiekkoon. Paineet edessä 5-5,5 ja takana 5,5-6 ja takaisin sisureihin en palaa, sen verta pehmeetä kyytiä.

tee_pu
02.07.2015, 11.00
Mitään näpituntumaa Contin 4000S2 vs Schwalbe One tubeles? Ajomukavuus on tietty tärkeä asia, mutta kuinka tuon renkaan vierintävastuksen laita sitten onkaan? Tänä kesänä tuskin lähen uusia renkaita enään hommaamaan. Mutta mutta vannomatta paras.

Tim1
20.07.2015, 10.36
Toinen kesä menossa. Maantietä ja työmatkaa Schwalben One Tubeless 23mm sekä 25mm renkailla ja kiekkoina vanhat Mavicin Ksyrium Elitet eli ilman teippejä ja litkua 30ml. Viime kesänä yksi flätti eli puolen sentin viilto Helsingin Baanalla. Tänä kesänä kului takarengas puhki ja toissapäivänä uusi takarengas tyhjeni lenkillä parin millin viilosta mutta paikkasi itsensä. Siinäpä tapahtumat ja myöskään mulla ei paluuta ole sisureihin muutenkuin "varmuusvälineenä".
Onko kenelläkään kokemuksia noiden viiltojen paikkailuista? Bontrager sanoo, että normipaikka renkaan sisäpuolelle puhdistetulle pinnalle ja ajattelin tuolla 25mm renkaalla kokeilla. Pitäisikö sitä ulkopuoleltakin liimailla?

plr
20.07.2015, 13.12
Miten usein tuollaiseen tubeless-renkaaseen täytyy lisätä ilmaa?

Tietämätön
21.07.2015, 11.20
Mitään näpituntumaa Contin 4000S2 vs Schwalbe One tubeles? Ajomukavuus on tietty tärkeä asia, mutta kuinka tuon renkaan vierintävastuksen laita sitten onkaan? Tänä kesänä tuskin lähen uusia renkaita enään hommaamaan. Mutta mutta vannomatta paras.

Sattumalta tuli tällainen linkki vastaan kun etsin jotain ihan muuta. Scwalben oma lausunto koskien renkaidensa vierintävastuksia, jotka käsittääkseni ovat aika lailla oikean suuntaisia mitä olen pari lehtien mittausta jossain nähnyt.
http://www.bikerumor.com/2015/07/02/schwalbe-sees-tubeless-as-future-of-bike-tires-introduces-new-pro-one-g-one-gravel-tire-more/#more-104788

"The Pro One also measures faster than any of their other tires with only 17w of rolling resistance compared to 19w for the One tubeless, 22w for the One with a Tube, and 29w for the Durano with a tube. "

Itse totean, että huolettomuus on tärkeintä ja taidan pysyä Duranossa sisuskumeineen. Tuskin Contin tai muidenkaan valmistajien renkaat huomattavasti kevyemmin voi rullata, mutta oli yllätys että Durano on noinkin lähellä rullaavuudessa.

Tim1
22.07.2015, 18.54
Miten usein tuollaiseen tubeless-renkaaseen täytyy lisätä ilmaa?

Kerran viikossa tarkistaa (30ml litkuilla)

tee_pu
22.07.2015, 21.15
Tälläistä tieto mää vähän niinkun hain (http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews). Lainattu tuosta maantierengas topikista.

duudi
09.09.2015, 15.06
Schwalbelta on tullut uusi Pro One tubeless-rengas maantielle: http://www.schwalbe.com/en/road-reader/schwalbe-pro-one.html
Reilusti kevyempi kuin edellisen sukupolven renkaat ja pitäisi asentua helpommin vanteelle. Voitti vastikään Tour-lehden tubeless-vertailun.
Tässä toinen testitulos: http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/schwalbe-pro-one-tubeless-2016

Tuollaiset joutunee hankkimaan ensi kesäksi :)

Minttukaakao
09.09.2015, 15.14
Näkyi olevan jo bike-componentsissa varastossa, reilu 50,- kpl. Itse kyllä odottelen että Vittorian vastaava tulee kauppaan..

plr
12.09.2015, 07.24
Litku saattaa sotkea pyörää rengasrikon sattuessa, koska maantierenkaassa on painetta:

http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/bikes-and-gear/components/wheel-sets/1439842164477-738kl1o8u2q5-960-540.jpg

http://www.cyclingnews.com/reviews/bontrager-aeolus-5-tlr-d3-carbon-clinchers-review/

Isä nitro
12.09.2015, 11.07
Mukava lukea näistä myönteisistä kokemuksista maantieolosuhteissakin. Itselläni tubelekset maastokalustossa. Seuraavaksi olen harkinnut tubeleksia cc/gg-osastolle. Siellä ilmeisenä haasteena alemmat paineet, jotka saattavat vängätä ääriloissa kumin pois "perusvanteilta". Ja jos on vauhtia, niin saattaapi käydä huonosti. Mutta kun on paineita maantiekäyttöön soveltuvasti, niin ilmeisesti kumit pysyvät paikoillaan.

Tuo litku jämähtää sitten todella pahasti. Etenkään jos ei heti huomaa reiän paikkaamisprosessin aikana syntynyttä ulosvuotoa.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

carp
14.09.2015, 19.02
Näkyi olevan jo bike-componentsissa varastossa, reilu 50,- kpl. Itse kyllä odottelen että Vittorian vastaava tulee kauppaan..

Toivottavasti tuo hinta laskisi ensi kesään mennessä kun satanen tuntuu hieman kovalta summalta maantiefillarin rengaskierroksesta.

Vittorialta näyttää tosiaan tulevan Corsa Speed Tubeless-Ready myyntiin: http://www.vittoria.com/press-announcement/the-worlds-fastest-tire-vittoria-corsa-speed/

Ja Continentalilta odotetaan Grand Prix 4000S III Tubeless julkistusta. Parasta on varmaankin odotella nyt kevääseen.

Yippo
16.09.2015, 14.16
Ymmärsinkö oikein ettei tarvitse ola vasittu tubeless-kehä, kunhan rengas on tubeless-malli? Miten toimii hiilikuitukiekkojen kanssa?

duudi
19.09.2015, 20.47
Ei tarvitse olla tubeless kehä. Omat hiilarikiekot oli valmiiksi tlr-mallia, joten niiden konversiosta ei ole kokemusta. Kolmiin alukiekkoihin olen tehnyt konversion Stanin teipillä ja venttiileillä ja onnistuneet hyvin. Ainoa epäonnistuminen tuli 13C vanteen kanssa: venttiili tuppaa olemaan sen verran leveä, etten saanut renkaan reunaa mahtumaan mitenkään venttiilin ja vanteen väliin. Kokeilin useita eri venttiileitä, renkaat oli Schwalben tekeleitä. 15C tai leveämpien kanssa ei siis ongelmia.