PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polkimet maantipyörään

Climber
30.04.2015, 13.37
Hakusessa olisi uudet polkimet maantiepyörään. Nykyiset alumiiniset Shimanon 105 ovat olleet ihan ok, viime kesänä polvi tosin vihoitteli (ITB-syndrooma).

Tällaisia olen katsellut:
- Shimano Dura-ace
- Time X-presso 12
- Speedplay zero stainless steel

Onkos kokemuksia kyseisistä polkimista?

Harryupp
30.04.2015, 18.18
Minun oli pakko jättää maantiepolkimet kokonaan koska minulla on oikassa jalassa joku kulmavika joka aiheuttaa sellaista "pyörivää liikettä polvessa ja jalkaterässä. Ekaksi ajelin Time polkimilla joissa oli noin +/- 8 astetta liikkuvuutta sivuttain. Mutta Timen metalliset "klipsit" olivat äärettömän epämukavat jos joutui kävelemään esim. kauppaan tai ylös rappusia asuntoon. Eli kun Shimanon maastopoljin +/- 5 asteen sivuliikkuvuudella olevat SPD - klipsit tulivat markkinoille päätin kokeilla Shimanon maastokenkiä ja XT 727 maastopolkimia. Ne toimivat ja tauoilla ei tarvinnut kävellä kuin "Aku Ankka" kun oli pitkillä fillarireissuilla.

Nyt olen taas ajatellut siirtyä polkimiin joissa on isompi poljinpinta, eli Mavic/Time Atac polkimia olen hiukan ajatellut, tai sitten Time X-presso 12 mallia.

Shimanon SL-SPD keltaiset klipsit antavat noin +/- 6 astetta liikkuvuutta eli D-A, Ultegra ja 105 poljin saattaisivat toimia minulle.
En ole muuta kuin lyhyitä lenkkejä kokeillut tätä Shimano SL - SPD systeemiä.
Aika hyviltä tuntuvat mutta se tauoilla kävely ei ole yhtä vaivatonta kuin maasto-spd kengillä ja klipseillä.

Minulla ei ole kokemusta Speedplay polkimista muuta kuin että jotkut tuntemani fillaristeistä niitä käyttävät ja ovat hyvin tyytyväisiä.

makimies
03.05.2015, 19.10
Speedplay kiva, tuossa on kevyt tuo "float" eli vapaaliike. Shimanossa (sl) jäykempi

TIMOJABUMBA
06.05.2015, 00.41
^speedplaylle ääni. Tykkään kanssa tuosta kevyestä vapaaliikkestä.

Antti Salonen
06.05.2015, 19.59
X-Presso 12 on noista selvästi kevyin vaihtoehto (155 g pari ja kevyet klossit), kun on titaaniakselilla jnpp, eli joku halvempi X-Presso-malli voisi olla parempi vertailukohta.

Mutta yleisesti omia fiiliksiä X-Pressosta, kun mallit 4 ja 12 ovat olleet pari vuotta ajossa, ja näitä ennen Time RXS:

+ Kevyet
+ i-Clic-klossi on maantieklossiksi erittäin helppo kävellä, kuten oli RXS-klossikin
- Klossi on kokonaan muovia, toisin kuin RXS:ssä, ja varsinkin jos soralla joutuu askeltamaan kuluu nopeasti
- Laakereiden kestosta ei ole kuulunut pelkästään hyvää, joskin toisin kuin Time virallisesti sanoo, ne ilmeisesti on mahdollista vaihtaa

Climber
26.05.2015, 17.04
Kyllä nuo X-Presso 12 houkuttaisi painon puolesta, mutta tuo laakereiden kesto epäilyttää. Huonoja arvosteluita nettikaupoissa. Shimanoissa ja Speedplayssä ei taida laakereiden kanssa olla ongelmia, mutta painavat enemmän. Speedplayta joutuu vissiin rasvailemaan.

Look KéO BLADE 2 Carbon Ti kiinnostaisivat. Painoa on 90 g/poljin, eli ei kovin paljon painavammat kuin X-Pressot. Onko kokemuksia noista Lookin polkimista? Kestävämmät kuin X-Pressot? Kaikkien mainittujen polkimien hinnat on 150-200 €, joten siinä ei kovin suurta eroa ole. Kannattaako 200 € panostus polkimiin, huomaanko eroa nykyisiin verrattuna?