PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kenkää ja poljinta..

Fokusoitu
28.04.2015, 00.35
Viime kesänä viritin uuteen iskuun vanhan harrastuksen, eli pyöräilyn. Pari raskautta välissä, niitä ennen poljin n. 150-250km/vko. Päivitin Nishikin ja nyt käytössä Focus Lost Lagoon ltd 24. Laatikossa odottaa Diadora X-Tornado W, pyöräilykengät - otanko vai jätänkö... Olen reilu nelikymppinen pulskaksi päässyt eukko jolla polvet oikuilee. Mutta niitä lukkopolkimia vaan haluan tehokkuuden ym vuoksi. Matkani on 40-60km lenkki 2-3x/vko ja muu pikkusälä työmatkoineen päälle. Mitä minun pitää ymmärtää asiasta ja tekeekö just noilla kengillä mitään? Ihan huippuhyvät jalkaan!

orc biker
28.04.2015, 01.02
Mutta niitä lukkopolkimia vaan haluan tehokkuuden ym vuoksi.
Tehoa niillä saa, mutta taloudellisuuden kustannuksella (jos siis puhutaan niiden hyödyntämisestä jalkaa ylös vetämällä). Jopa edistyneillä harrastajilla on todella usein harhaluulo, että lukkopolkimilla he kellottaisivat maantiellä kovempia keskinopeuksia, mutta ei, koska takareidet ovat niin pieni lihasryhmä etureisiin verrattuna. Varsinainen tehontuottoalue on ihan muussa kohtaa "kellotaulua". Sen sijaan ne ovat verrattoman kivat, kun kenkä kestää huoletta kiinni. Samoin niillä saa hetkellistä tehoa, jos sitä joissain tilanteissa kaivataan, mutta kokonaisuuden kannalta ne eivät siinä mielessä, mitä ihmiset yleensä tehokkuudella tarkoittavat, mitenkään auta asiaa. Joku tulee kohta kiistämään tämän kertoen, kuinka kyllä hän niillä pyörittää taloudellisesti, koska "musta tuntuu", mutta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18418807

Tuo kannattaa tietää, niin ei ole harhaluuloja niiden välttämättömyydestä. Tämän sanottuani totean, että itse en halua ajaa ilman niitä, jos ei ole pakko. Mainitun mukavuuden ja helppouden lisäksi niillä saa monipuolisemman treenin, jos keskittyy välillä tosiaan ihan tarkoituksella vetämään jaloilla. Jos ne vielä sopivat hyvin jalkaan, niin pidä ihmeessä. En usko, että niistä polville on haittaa sen enempää, koska niissähän on yleensä aika monta astetta polkimesta ja klosseista toki riippuen varaa jalan liikkua (0-6 astetta riippuen mainituista, 6 lienee tavallisin). Huolehtii vain siitä, että klossit tulevat sopivaan kulmaan ja tosiaan, että ei ota sitä 0 asteen klossia tai poljinta. En tunne Diadoran kenkiä, että mitä systeemiä se käyttää.

nure
28.04.2015, 07.15
Mitkä polkimet käytössäsi on? Jos ei ole vielä niin Eggbeaterissa laajempi skaala jalan liikkeelle eikä niin herkkä klossin säädölle. Mitähän tekemistä kengän systeemillä on tekemistä eiköhän poljin ja klossi sen määritä? Yhdet Diadoran kengät kaapissa, itse pidän, hieman leveämpi lesti kuin esim. Shimanon kengissä.

N-Man
28.04.2015, 09.04
Pyörittämisen tehosta en tiedä mutta ihan maalaisjärjellä ajatellen lukkiksilla pyörittäminen jakaa tehdyn työn tasaisemmin jalan eri lihaksille. Yksi lihasryhmä (eli ne eniten työtä tekevät) eivät mene niin helposti tukkoon kun niiden kuormitus on edes vähän pienempi. Tämä siis jos tätä ei "ulosmitata" lisäämällä kokonaistehoa.

orc biker
28.04.2015, 09.53
Pyörittämisen tehosta en tiedä mutta ihan maalaisjärjellä ajatellen lukkiksilla pyörittäminen jakaa tehdyn työn tasaisemmin jalan eri lihaksille.

Takareidet ovat niin paljon heikompi lihasryhmä, että niiden aktiivinen käyttö, eli siis vetäminen ylöspäin, heikentää energiantuotannon taloudellisuutta. Asian voisi ehkä muotoilla niin, että ne väsyvät suhteessa enemmän kuin etureidet saavat levätä. Mutta jos unohdetaan suorituskeskeisyys ja ajatellaan kuntoilua, niin ehdottomasti kannattaa käyttää takareisiä kunnolla, niin lihastasapaino säilyy parempana. Pyöräily on muutenkin vähän turhan yksipuolista liikuntaa.

orc biker
28.04.2015, 09.55
Mitkä polkimet käytössäsi on? Jos ei ole vielä niin Eggbeaterissa laajempi skaala jalan liikkeelle eikä niin herkkä klossin säädölle. Mitähän tekemistä kengän systeemillä on tekemistä eiköhän poljin ja klossi sen määritä? Yhdet Diadoran kengät kaapissa, itse pidän, hieman leveämpi lesti kuin esim. Shimanon kengissä.
Mikä klossi kenkään käy. Sitä tekemistä. En minä tiedä, onko kaikissa samat ruuvinreiät samalla etäisyydellä tai käykö jokaisen kengän pohja yhteen jokaisen klossin ja polkimen kanssa. Olen vain huomannut, että monesti kengissä lukee esim., että "SPD-yhteensopiva". Jos käyvät, niin sitten asiaa ei tarvitse huomioida. Ei se sen vaikeampaa ole.

N-Man
28.04.2015, 10.37
Takareidet ovat niin paljon heikompi lihasryhmä, että niiden aktiivinen käyttö, eli siis vetäminen ylöspäin, heikentää energiantuotannon taloudellisuutta. Asian voisi ehkä muotoilla niin, että ne väsyvät suhteessa enemmän kuin etureidet saavat levätä. .

Minusta tässä korostetaan liikaa tuota vetämistä ylöspäin. Ajattelisin itse että juuri amatöörillä lukkikset pidentävät sitä poljinliertoksen matkaa jolla jalka pyörittää tehokkaasti eli siellä ylhäällä ja alhaalla vetäen ja työntäen. Luulisin että suurin osa tavallisilla polkimilla ajavista todella polkee eli siis lähinnä painelee polkimia. Lukkiksiin siirtyminen saa kiinnittämään huomiota pyörittämiseen ja tehokas poljinkierroksen matka pitenee. Ja tämä kuormittaa lihaksiakin taloudellisemmin.
Mutta hyöty riippuu varmasti ihmisestä ja siitä minkälainen polkemistekniikka on ollut aikaisemmin.
Ja lisätään vielä että eihän niille muille lihaksille pyritä siirtämään vastaavaa kuormaa kuin vahvemmat lihakset tekevät vaan esim. 10-20 prosenttia kuormasta. Kyllä ne siihen pystyvät liikaa väsymättä.

nure
28.04.2015, 11.12
Kaikkien, ainakin Shimanon, CrankBros, Wellgo klossit sopivat SPD maastopoljin yhteensopiviin kenkiin vaikkei polkimiin käy. Ei siinä sen kummempaa tekemistä ole...

noniinno
28.04.2015, 11.14
Lukkiksilla on se etu, että noita vähemmän tärkeitäkin lihaksia voi treenata helpommin. Lähinnä taloudellisuudessa on kyse siitä, että "lepovuorossa" oleva jalka ei jarruttaisi työtä tekevää jalkaa. Johan tuo jalan kuollut paino itsessään vaikuttaa polkemisen tehokkuteen. Ei siis ainakaan polkemisen tehokkuutta vähennä, jos noita muitakin lihasryhmiä treenaa ja helpoiten se onnistuu kyllä lukkiksilla esim. yhden jalan pyörityksellä. Tai näin musta ainakin tuntuu. Eli tässä kannattaa erottaa polkimilla ylöspäin vetäminen ja pyöritysliike.

Joka tapauksessa suosittelen vähintään kunnon jäykkäpohjaisia pyöräilykenkiä, lukkikset sitten maun mukaan. Itse suosittelen, ilman ajaminen on lukkiksiin tottuneille hankalaa, varsinkin maastossa.

nure
28.04.2015, 12.38
Yleensä kaikissa ajokengissä tarpeeksi tukeva ja kova pohja. Aina sanotaan että ovat vaarallisia kun eivät aukea mutta ei kukaan huomioi että ovat turvallisia kun jalka ei turhaa lipsu polkimilta. Yli 20v melkein pelkillä lukoilla ajanut enkä kertaakaan sen vuoksi kaatunut etten poljinta olisi saanut avattua.

N-Man
28.04.2015, 13.34
Aina sanotaan että ovat vaarallisia kun eivät aukea mutta ei kukaan huomioi että ovat turvallisia kun jalka ei turhaa lipsu polkimilta.

Vaarallisiksi sanovat ne jotka eivät niillä aja. Lukkopolkimia oppii käyttämään 10-vuotiaskin turvallisesti kun vain halua on. Jos halua ei ole, on tietysti helppo keksiä kaikkia syitä kuten tuo "vaarallisuus".

nure
28.04.2015, 13.49
^Esim. ei voi mennä ajokengissä kauppaan tai baariin...

JackOja
28.04.2015, 13.52
...baariin...

Aina kun menen ajokengillä baariin minulla on olo, että teen jotain väärää. Hyvä, että selvisi miksi :p

PuffySticker
28.04.2015, 14.08
Kerran havaitsin, onneksi ajoissa, että CB:n klossista ruuvit olivat päässeet löystymään ja sallivat monta kymmentä astetta ylimääräsitä kiertoliikettä. Irrottaminen ei sujunutkaan enää tuttuun tapaan, mutta tajusin mistä on luultavasti kysymys ja laskeuduin poikkeuksellisesti oikean jalan varaan pysähtyessä ja irrotin vasemman. Tämä tapahtui tasamaalla ja kakkoskengillä (Shimano), joiden kunnon suhteen en ole ollut turhan tarkka.

Ainakin maastokäyttöön tulen ostamaan jatkossakin Mavicin kenkiä. Lujarakenteisia ja hyvän näköisiä kenkiä ok hintaan.

PuffySticker
28.04.2015, 14.12
Aina kun menen ajokengillä baariin minulla on olo, että teen jotain väärää. Hyvä, että selvisi miksi :p
Ajokengät baarissa ovat tyylillisesti ok, jos ne näyttävät tarpeeksi paljon ajokengiltä. Jos ne näyttävät liikaa "vapaa-ajan kengiltä" niin ne luultavasti näyttävät aika rumilta sellaisilta. http://www.bicyclebuys.com/productimages/SHCT40LPART.jpg

nure
28.04.2015, 16.01
Kivasti kolisee baarin parketilla, kesällä terassilla helpompaa. Nuo on tosiaan melko 70-luvun lenkkarien näköisiä, itsellä yhdet Shimanon skedetossu tyyppiset jos haluaa vakavemmin jalkautua.