Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : keskiölaakeri ei mene kunnolla paikalleen ?



Mixsu
22.04.2015, 00.15
http://i6.aijaa.com/t/00030/13807317.t.jpg (http://aijaa.com/I77f4Z)

Pyörään vaihdettiin tänään keskiölaakeria, ja jostain kummansyystä tuo toisenpuolen kierreholkki ei mene kunnolla kiinni. ?
onko tämä yleistäkin shimanon keskiöissä. ?

hieman mietityttää että onko pitkäikäinen tämmöisellä asennuksella.

Ghostrider
22.04.2015, 00.26
Ei varmasti ole pitkäikäinen. Onko varmasti oikealla kierteellä? Irti ja kierteiden putsaus huolellisesti, uudeelleen asennus huolellisesti suoraan oikealle kierteelle..

Tomi L.
22.04.2015, 00.27
73mm keskiö ja 68mm muhvi.

Mixsu
22.04.2015, 00.52
73mm keskiö ja 68mm muhvi.

Eli onko mulla väärät palikat ?

Antti Salonen
22.04.2015, 12.31
Mahdollisesti on, sikäli kun vasemman puolen kuppi on pohjassa, eikä mene tuota syvemmälle. Perinteisellä brittikierteellä keskiöitä on kahta leveyttä, eli 68 mm on yleisempi mutta 73 mm on ollut käytössä varsinkin maastopyörissä. Kuvan perusteella sulla voisi olla juurikin 73 mm keskiöön tarkoitettu laakeri vaikka rungon keskiömuhvin leveys on 68 mm (tarkista tämä mittaamalla).

Mixsu
22.04.2015, 12.53
Mahdollisesti on, sikäli kun vasemman puolen kuppi on pohjassa, eikä mene tuota syvemmälle. Perinteisellä brittikierteellä keskiöitä on kahta leveyttä, eli 68 mm on yleisempi mutta 73 mm on ollut käytössä varsinkin maastopyörissä. Kuvan perusteella sulla voisi olla juurikin 73 mm keskiöön tarkoitettu laakeri vaikka rungon keskiömuhvin leveys on 68 mm (tarkista tämä mittaamalla).

Kävin aamulla pyörähuollon kaverin luona kuka tämän laittoi ja sanoi että laakeri on 73 mm. eikä kuulemma mene syvemälle. rattaan puolelta laakeri on tietenkin pohjassa.

jätänkö tämän tällaiseksi,? onko tästä pidemmän päälle haittaa.? hajonneena laakerina esimerkiksi ? vai kannattaako se vaihtaa "oikeaan 68mm" nyt kun osapaketti on päivitetty muuten.

TERU
22.04.2015, 13.00
Ei mitään haittaa vaikka kirisysrengas jää noin näkyviin. Ainoastaan vähän ulkonäköhaittaa, noita näkee jopa tehtaan jäljiltä. Kun huoltokaveri on työn tehnyt, niin varmasti on kiristänyt sen oikein. Paljon ajoa vaan.

Antti Salonen
22.04.2015, 13.09
Vasen kuppi ei ole niin syvällä rungon ja laakerin välissä kuin on suunniteltu, ja laakeri saattaa päästä vähän elämään. Jos tuossa joku paikka hajoaa, lienee se vasemman puolen kuppi. Veikkaan, että ainoa oire on kuitenkin mahdollinen natina ja napsunta, tai sitten ei ole sitäkään.

Mulla oli joskus pyöräliikkeen asentamana toisin päin 73-millisessä keskiömuhvissa 68-millinen laakeri. Se napsui pirusti ja syy selvisi, kun otin laakerin pois.

Mixsu
22.04.2015, 13.29
Jep, katsotaan lähteeko laakeri elämään, vaihdetaan sitten jos niin tapahtuu. ihmettelen kyllä miksi se nyt tuon sinne iski, sinäänsä alkuperäinen laakeri vain 7600 km ajettu, nyt kun osaa vaihdettiin niin se päätti sitten laittaa uuden laakerinkin. kyllä se tuolla pyörii yhtälailla kun mikä muukin. :D

Jukkis
22.04.2015, 13.41
Ei mitään haittaa vaikka kirisysrengas jää noin näkyviin. Ainoastaan vähän ulkonäköhaittaa, noita näkee jopa tehtaan jäljiltä. Kun huoltokaveri on työn tehnyt, niin varmasti on kiristänyt sen oikein. Paljon ajoa vaan.

Ei tuo huoltokaveri ole valitettavasti nykyään(kään) mikään tae työn laadusta. Elävästi tulee edelleenkin mieleen parin vuoden takainen episodi, jossa maineikkaan pääkaupunkiseudun pyörälikkeen jäljiltä oli ketju pujotettu takahäkin läpi väärin eli siten että kulki siihen häkin keskivaiheilla olevan ohjuriraudan väärältä puolelta :rolleyes:

Aina sattuu ja tapahtuu, mutta jotkin jutut nyt vaan ovat sellaisia, joita EI sais tapahtua,,,

JackOja
22.04.2015, 13.44
Kävin aamulla pyörähuollon kaverin luona kuka tämän laittoi ja sanoi että laakeri on 73 mm. eikä kuulemma mene syvemälle....

Mikä pyörähuolto tälläistä tekee. Eikö sillä ollut oikeanmittaista hyllyssä eikä viitsinyt tilatakaan?

ealex
22.04.2015, 13.51
73mm keskiö sopii tietenkin erinomaisesti myös 68mm runkoon, tosin silloin kannattaisi käyttää 2,5mm spaceria vetopuolella. Ilman sitä spaceria kammet ovat 2,5mm vasemmalla rungon keskilinjalta, mikä ei vaikuta mihinkään. Spaceri on voitu jättää pois myös tarkoituksella, esim ketjulinjan säädön takia…

antti022
22.04.2015, 14.46
^ Nii jos on ulkoiset laakerikupit, esim hollowtech II. Nyt ei ole sellanen keskiö kyseessä.

ealex
22.04.2015, 14.55
Mikähän nyt kyseessä olevassa kasettikeskiössä on niin erilaista?

68mm pyörän rungossa vetopuolen keskiön reuna on 2,5mm sisempänä, kuin 73mm rungossa. Tämä luonnollisesti voidaan kompensoida 2,5mm spacerilla, myös 73mm kasettikeskiöllä.

viivi
23.04.2015, 20.59
onko tämä yleistäkin shimanon keskiöissä. ?



Sama ongelma pari päivää sitten. Onkohan ne mennyt tekemään jotain toisin?
Kyllä se sinne meni kun ensin vähän avasi rattaan puolelta, vasen puoli syvemmälle, rattaan puoli pohjaan ja vielä vasenta vähän kireämmälle.
Joo joo, väärä asennustapa, tiedän.

rik.jus
24.04.2015, 22.56
Paljonkos hommalle tuli hintaa ?

Mixsu
04.05.2015, 22.53
-----------

stumpe
14.10.2015, 23.05
Otin kammet irti katsoakseni onko honzon keskiölaakerissa rasvaa. Samalla päätin ottaa keskiön irti ja katsoa minkälainen se on. Vetopuoli lähti normaalisti irti, käsin sai pyöritettyä loput auki. Ei-vetopuoli oli todella tiukassa, kunnes irtosi, ei puhettakaan että olisin käsin voinut pyörittää loput, joka on hyvien kierteiden merkki. Ei-vetopuolta takaisin laittaessa ei meinaa lähteä millään kierteille, kun lähtee, taas saa jatkovarren kans vääntää tosissaan paikalleen. Kun on loppuun kierretty, keskiömuhvin ja kupin toiselle puolelle jää rako.

onko normaalia vai takuuasia?

Iglumies
15.10.2015, 00.39
Ei ole normaalia ja kierre ei ilmeisesti (ainakaan enää) ole kunnossa.

brilleaux
15.10.2015, 09.48
Oivallinen tilaisuus ihmetellä Fatboyn PF-keskiölaakerin sielunelämää;

Mikä helkkari tuota vetopuolen kuppia ajaa vinoon?
Laakeri sisällä vinossa? Muhvi vino?

Asennettaessa istui nätisti paikalleen. Annas olla mikä kitinä kun lähdin eka ajolle.
Kitinä loppui kun laakerikuppi oli muljahtanut hiukka vinoon; noin alle 1mm rako etureunassa.
Nyt rako näyttää kasvaneen, kuppi siis hakeutunut entistä enemmän vinoon tässä kuukausien aikana.:seko:
Takareunasta edelleen istuu kiinni muhvissa.

Kammet ei tahmaa, kaikki toimii ok. Mystistä.
APS:ää toki joutuu välillä kirimään, esijännitys löystyy.

EDIT: vaihdoin siis sen alkuperäisen lelulaakerin tilalle e13:n uuden laakerin, jossa irroitettavat konelaakerit.
Tämä kummalisuus siis ilmenee tällä uudella laakerilla.

ealex
15.10.2015, 11.13
^ Rungon keskiöputken reunat ovat vinoja, joten kun asennat laakerin pintoja vasten - se on silloin vinossa. Rungon keskiöputki vaatisi pintojen "feissausta", vaan veikkaisin että et löydä mistään PF30 keskiölle feissaustyökalua, paitsi jos omaksi ostat...

IncBuff
15.10.2015, 11.37
Otin kammet irti katsoakseni onko honzon keskiölaakerissa rasvaa. Samalla päätin ottaa keskiön irti ja katsoa minkälainen se on. Vetopuoli lähti normaalisti irti, käsin sai pyöritettyä loput auki. Ei-vetopuoli oli todella tiukassa, kunnes irtosi, ei puhettakaan että olisin käsin voinut pyörittää loput, joka on hyvien kierteiden merkki. Ei-vetopuolta takaisin laittaessa ei meinaa lähteä millään kierteille, kun lähtee, taas saa jatkovarren kans vääntää tosissaan paikalleen. Kun on loppuun kierretty, keskiömuhvin ja kupin toiselle puolelle jää rako.

onko normaalia vai takuuasia?
Ei ole normaalia ja ei välttämättä ole enää kyllä takuuasiakaan. Kannattaisi kyllä nyt lähteä siitä, että mitään ei tarvitse vääntää paikoilleen jatkovarren kanssa tai edes tosissaan. Kierteet voi olla entiset..

stumpe
15.10.2015, 11.45
Tarkoitin n. 25cm pitkää vartta siis. Pois ottaessa pitäisi alun jälkeen lähteä käsin kiertämällä, eli on jo tehtaalla laitettu väärin minkä pitäisi olla takuuasia. No, kohta liikkeeseen..

edit. Kurjaa tässä on se etten voi todistaa asiaa edukseni. Sana vastaan sana..

stumpe
15.10.2015, 15.39
Tarkoitin n. 25cm pitkää vartta siis. Pois ottaessa pitäisi alun jälkeen lähteä käsin kiertämällä, eli on jo tehtaalla laitettu väärin minkä pitäisi olla takuuasia. No, kohta liikkeeseen..

edit. Kurjaa tässä on se etten voi todistaa asiaa edukseni. Sana vastaan sana..

homma ratkesi, race facen keskiölaakerin kierteet olivat antautuneet. Rungon kierteet olivat onneksi ehjät, olivat kuitenkin rotsanneet keskiön varmuuden vuoksi.

Marsusram
16.10.2015, 12.13
homma ratkesi, race facen keskiölaakerin kierteet olivat antautuneet. Rungon kierteet olivat onneksi ehjät, olivat kuitenkin rotsanneet keskiön varmuuden vuoksi.
Tuntuu olevan monen Konan tyyppivika, että keskiö, kammet ja polkimet on tehtaalla vedetty tositiukkaan.
Omia kokemuksia Unit ja Kula. Suosittelisin Konan ostajille heti uutena paikkojen availua ja rasvausta jos ei LBS hoida.