Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Hyvät harrastajan maantiekengät ja -polkimet

tjm
21.04.2015, 19.31
Nyt haetaan sellaista enklannin termein best value-pakettia.

Ostoslistalla siis kengät ja pedaalit. Itellä on tällä hetkellä Shimanon M085 kenkä ja muistaakseni saman merkin PD-M520 pedaalit cyclocrossissa. Maantiekonkeliin haussa samantasoista, hyvät pari lenkkiä viikossa tahdin pyöräilijän välineet.

Katsastuksen alla ovat jo olleet R087 (R088) kenkä ja PD-R540 poljin. Kenkä kiinnostaa siksi että on käsitykseni mukaan tämänhetkisen kengän suora maantievastine eli pitäisi sopia ilman mutkia jalkaan. Myöskin mahdollisuus sekä SPD että SPD-SL klossiin olisi etuna jos SL:stä ei polviystävällistä klossia löydy.

Löytyykö mielipiteitä tai ehdotuksia? Hifistelijät, muotipoliisit ja grammanviilaajat, älkää vaivautuko :cool:

IncBuff
21.04.2015, 19.59
No mikset osta vain tuollaisia PD-M520 pedaaleja siihen maantiemenijään ja ajele nykyisillä kengillä?

tjm
22.04.2015, 01.49
No mikset osta vain tuollaisia PD-M520 pedaaleja siihen maantiemenijään ja ajele nykyisillä kengillä?

On tuokin vaihtoehto käynyt mielessä. Halu siirtyä kunnon maantiepedaaleihin on varmaan se isoin syy. Olen scouttaillut myös SPD-systeemille olevia maantiepolkimia, niistä kaipasin kyllä kommenttia kokeneemmilta. Onko kahdella systeemillä käytännössä eroa esim. voiman siirtämisesä, tuntumassa tms. kun puhutaan maantiepolkimista, esim. A520 tai A600?

deee
22.04.2015, 02.10
Itse ostin nämä uuteen maantiepyörään:

http://www.evanscycles.com/products/specialized/sport-rbx-road-shoe-ec053022
http://www.rosebikes.fi/tuote/shimano-spd-pd-t780-deore-xt-pedals/aid:515973

Kengät on vielä tulossa joten ei kokemuksia, mutta mitä itse foorumeita selailin niin maantiepolkimit ja kengät kannattaa ostaa lähinnä jos ajaa kilpaa tai jos ei tarvitse kävellä kuin autotalliin pyörän luokse eikä pyörällä aja koskaan normaaleilla kengillä niin sitten maantiepolkimia voi myös harkita. Itse tykkään ajella välillä myös lenkkareilla ja matkapyöräilyssä SPD:t on ylivoimaiset kun kaupoissa ja nähtävyyksissä pitää poiketa niin valinta oli helppo. Eroa kun ei tavan lenkkeilijän pitäisi näiden systeemejen välillä huomata.

Eli sinuna ostaisin toisen parin M520 polkimia ja säästäisin rahat johkin muuhun.

nure
22.04.2015, 07.40
Huomioi se myös että on muitakin kenkiä kuin Shimano... Laadukkaampiakin...

makton
22.04.2015, 11.00
Shimanon A520 tai A600 ovat ihan kohtuulliset maantiekäyttöön tarkoitetut SPD polkimet, tukevat kengänpohjaa paremmin kuin esim kaksipuoliset SPD:t. Itsellä tosin ehkä enemmän retkeilykäyttöön tarkoitetuilla RT82 kengillä enemmän ajaessa huomaa, että pohja alkaa kyllä joustamaan pidemmän päälle. RT82 taitaa olla miltei vastaava kuin R088.

deee
22.04.2015, 12.57
Shimanon A520 tai A600 ovat ihan kohtuulliset maantiekäyttöön tarkoitetut SPD polkimet, tukevat kengänpohjaa paremmin kuin esim kaksipuoliset SPD:t.

Itse taas olen lukenut että tuo kehikko ei tue kenkää yhtään sen paremmin ja ainoa hyöty olisi se että kengät on helpompi lukita.

scf_
22.04.2015, 13.40
Nyt haetaan sellaista enklannin termein best value-pakettia.

Ostoslistalla siis kengät ja pedaalit. Itellä on tällä hetkellä Shimanon M085 kenkä ja muistaakseni saman merkin PD-M520 pedaalit cyclocrossissa. Maantiekonkeliin haussa samantasoista, hyvät pari lenkkiä viikossa tahdin pyöräilijän välineet.

Katsastuksen alla ovat jo olleet R087 (R088) kenkä ja PD-R540 poljin. Kenkä kiinnostaa siksi että on käsitykseni mukaan tämänhetkisen kengän suora maantievastine eli pitäisi sopia ilman mutkia jalkaan. Myöskin mahdollisuus sekä SPD että SPD-SL klossiin olisi etuna jos SL:stä ei polviystävällistä klossia löydy.

Löytyykö mielipiteitä tai ehdotuksia? Hifistelijät, muotipoliisit ja grammanviilaajat, älkää vaivautuko :cool:
Oletko tyytyväinen nykyiseen kenkä/poljin pakettiin? Jos, niin boldattuun viitaten pitäisin homman yksinkertaisena ja helppona. Best value paketti on pd-m520 kiinni maantiepyörään ja lenkille nauttimaan ilman pohdintoja "voiman siirtämisestä" sun muista höpinöistä.

Jos taasen haluaa varta vasten maantievehkeitä maantiepyörään niin merkistä riippumatta kenkää sovittamaan kivijalkakauppaan. Polkimet kun hommaa samalla niin kannattaa kysyä asennukset ja klossien säädöt kaupan päälle. Jos tuota palvelua ei saa edes rahalla niin vaihda kauppaa.

Antti Salonen
23.04.2015, 00.15
Itse taas olen lukenut että tuo kehikko ei tue kenkää yhtään sen paremmin ja ainoa hyöty olisi se että kengät on helpompi lukita.
Juuri näin. PD-A600 on ollut itsellä satunnaisessa käytössä maantiepyörässä, ja ihan hyvä poljin se on: kevyempi kuin kaksipuolinen SPD-poljin eikä maantiellä samalla tavalla tarvitse lukkoa molemmilla puolilla poljinta. Yhtään sen mukavampi se ei ole kuin maastopoljin, sillä paino tulee tosiaan ihan yhtä pienelle alalle kengän pohjaa. Kehikon avulla poljin on helppo pyöräyttää kengällä oikein päin että saa jalan kiinni polkimeen, mutta mitään muuta hyötyä siitä ei ole.

Shimanon maantiekengistä SH-R078 on hyvä peruskenkä, ja irtoaa kotimaastakin varmasti alle satasella. R088 taitaa olla sama, mutta ylimmän tarranauhan tilalla on naksumeininki. Yleisesti Shimanon kengissä on erinomainen hinta-laatusuhde. Lesti sen sijaan on hyvinkin kapea, eli moni ostaa joko isompaa kokoa tai valitsee toisen merkin.

tjm
23.04.2015, 02.31
Kiitokset kaikille vastauksistanne!

Näyttää olevan jonkin verran jakaumaa Shimanon A-sarjan lopullisista eduista. Päädyin ottamaan pyörän mukaan Shimanon A520:t ja pitäytymään vanhoissa Shimanon tossuissa. Ei mulla juuri pahaa sanaa ole M520:stakaan mutta laitetaan tämä sitten vaikka kokeilunhalun piikkiin :) Tietty järkikin jo kolkutteli ettei varsinaisesti kannata haaskata hyviä kenkiä uuden pedaalin takia, varsinkin jos sillekin saa hommattua hyvät vehkeet!

N-Man
23.04.2015, 12.10
Laitetaan nyt tähän vielä kustannuspihi vaihtoehto vaikka aloittaja taisikin jo ratkaisunsa tehdä. Eli kyttäilin fillaritorilla hetken aikaa ja haalin vanhat mutta hyvin vähän käytetyt Lookin paremman luokan polkimet ja Shimanon hiilikuitupohjaiset aikansa huippukengät. Hinta yhteensä 60e.
Ja täytyy sanoa että eron maastokenkiin ja -polkimiin oikeasti huomaa. Melko vähäisten maantiekilometrien takia en vain viitsinyt kauheasti investoida.