Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Naiselle sopivat polkimet maantiepyörään

HXX1100H
16.04.2015, 08.02
Moi, Vaimo on aloittamassa maantiepyöräilyä sekä klossien käyttöä . Shimanon ultegran polkimet herkimmilleenkin säädettynä ovat kuitenkin hänelle liian jäykät. Itse olen ajanut vain Shimanon polkimilla joten muista (herkemmistä) merkeistä ei ole tietoa. Mikä merkki/malli avautuisi herkemmin ?

Minttukaakao
16.04.2015, 09.00
Time Xpresso menee huomaamatta kiinni ja aukeaa suht kevyesti.

VesaP
16.04.2015, 09.00
Time RXS Lady:

http://www.tnc-hamburg.com/TNC-Shop/Pedale/Rennrad-Pedale/Time-Road-Pedale/Time-RXS-Speed-Rennradpedale-weiss-incl-Pedalplatten--5072.html

nure
16.04.2015, 11.58
Täytyykö olla puhtaat maantiepolkimet? Omasta mielestä Eggbeater aukeaa kauniisti... Ei ole seuralaiset moista koskaan valittaneet eivätkä ole mitään Itä-Saksalaisia ratapyöräilijöitä olleet... Toisaaltaan voi olla tottumattomuudesta ja epävarmuudesta kiinni sillä ei tosiaan ole voimalaji...

VesaP
16.04.2015, 12.44
Täytyykö olla puhtaat maantiepolkimet?

Tämä on hyvä pointti. Lukkokenkien käyttöä voi olla helpompi aloitella maastokengillä ja polkimilla. Ainakin niillä on helpompi tarvittaessa kävellä askeleita jos tarvii, ne ei ole niin liukkaat kun jalan ottaa pois polkimista ja laittaa maahan jne. Kaikenkaikkiaan maastokengät antaa enemmän anteeksi kaikkea "kova ja kolhot" maantiekengät.

Ja niille maastokengille (oli ne mitä merkkiä tahansa) sit polkimiksi vaikka Lady-maasto-Timet:

http://www.fahrrad.de/fahrradteile/pedale/time-atac-xl-lady/14086.html

Edit: Ai noita ei tuolla kait olekaan noita polkimia. No, anyway, noin yleisesti maastokengät voi olla helpommat aloittelijalle, vaikka aloittaisikin maantiepyörällä ja asfaltilla.

Pekka Sirkiä
16.04.2015, 17.11
Noin ylipäänsä jengi ostaa täysin turhaan erilliset maantiekengät ja -polkimet, kun ne ei hiffaa, et ennemmin puhti loppuu reidestä/kuskista kuin pito spd:stä :) ...okei, jos kisaa meinaa heittää, tai jotain 4-kympin keskaria tavoittelee kuntoajossa, niin sitten vois ehkä harkita "akuankkakävelyä" ja liukastelua kivilattioilla ja -portaissa - ihan siis tietoisesti & vapaaehtoisesti näitä harmeja itselleen hakien... :cool:

snow
16.04.2015, 17.42
Itse (olen siis nainen) ajelin täysin tyytyväisenä käytännössä lähinnä maantietä shimanon spd-maastopolkimilla ja -kengillä pari ekaa vuotta. Lukot sai sopivan löysälle. Pariin kertaan harjoitteluvaiheessa ehdin pelastamaan paikaltaan kyljelleen kaatumisen nopealla irroitusreaktiolla eli niin helposti irtosi, että paniikki-irroitus onnistui myös :D Täksi vuodeksi ostin maantiekengät ja juuri nuo shimanon ultegran polkimet, tosiaan ovat aika jäykät, mutta kun irroitusliike tulee jo selkäytimestä, niin jalat saa kyllä irti, kun tarvitsee. Itse siis ainakin koin hyödylliseksi ja mukavaksi "harjoitella" eka helpommilla polkimilla :D

Suffeli
16.04.2015, 19.09
Jos maantietä ajelee maastokengillä, niin se on vähän niinku sama kuin lähtis juoksulenkille kumisaappaissa.. imo ja :)

Hardza
16.04.2015, 19.16
Jos maantietä ajelee maastokengillä, niin se on vähän niinku sama kuin lähtis juoksulenkille kumisaappaissa.. imo ja :)
Tätä vertailua käytin itsekkin, mutta flättipolkimista.. Oisko noi SPD.t sentään vaikka löysät maiharit :rolleyes:

random5
16.04.2015, 19.36
Ostettiin emännälle tämmöiset SPD-SL Pedals PDR 540-LA (Light Action) -polkusimet ihkaekaan maantiepyörään. On ollut niihin tyytyväinen, joten uskallan suositella.

plr
16.04.2015, 19.51
Täksi vuodeksi ostin maantiekengät ja juuri nuo shimanon ultegran polkimet

Havaitsetko suuren eron maantiepolkimien ja SPD-polkimien välillä? Ajan itse tyytyväisenä maantiepyörällä maastokengillä ja näillä:

https://c1.staticflickr.com/9/8398/8714401476_06be2350b3_z.jpg

Maastokengillä pääsee viimeistään kahvitauolla kaikkien ankkakävelijöiden ohi kahvijonon kärkeen, jos joku nyt suorituskykyä mittaa. ;D

nure
16.04.2015, 19.57
Suffeli, perustelut vai onkos joku sukkis imagojuttu?

Suffeli
16.04.2015, 20.02
___oN___;)

Jalke ei keinu edes kuluneella polkimella(tietty ihan vähä mutta paljon vähemmän kuin kuluneella maasto-spedulla)
Kengän pohja lähempänä akselia.
kenkä on kevyempi.

Eron huomaa kyllä kun kokeilee maantiepolkusimia.

plr
16.04.2015, 20.10
Jos tämä on ulkonäkökysymys, niin ero on melko pieni:

http://www.sidisport.com/files/prodotti_ciclo/345_screen_laserver-blackblack-low.jpg

http://www.sidisport.com/files/prodotti_ciclo/416_screen_mtbspidersrsver-blackblack-low.jpg

arctic biker
16.04.2015, 20.43
No vastaisko että se on vähän sama kuin höpötihöpön ja huuhaan ero. Mullon maantiekenkengät+Look Keot ynnä Shimanon A520 ja sitten näitä Simpan maastopolkimia. Nyt vielä rospuuttokaudella ulkoilutan Felttiä ihan maastokengillä, olen omakohtaisen vertailutestini tehnyt ja tuloksena että jos silmät kiinni pitäisi vertailla niin saattasin tietää kummassa jalassa on Look Keot. Myönnän huokeesti etten ole Suffelin wattijalkoja omaava mutta ns tavan kuolevaisille ja aloittelevalle maantiekuskille maastokengät polkimineen on oiva valinta.

Juha_H
16.04.2015, 21.19
Moi, Vaimo on aloittamassa maantiepyöräilyä sekä klossien käyttöä . Shimanon ultegran polkimet herkimmilleenkin säädettynä ovat kuitenkin hänelle liian jäykät. Itse olen ajanut vain Shimanon polkimilla joten muista (herkemmistä) merkeistä ei ole tietoa. Mikä merkki/malli avautuisi herkemmin ?
SPD-polkimet ja pummit joltain kaverilta "loppuunpoljetut" klossit. Uusien ja käytettyjen klossien ero on iso, ja sen huomaa viimeistään siinä vaiheessa kun klossien/kenkien uusimisen jälkeen pannuttelee työmatkalla liikennevaloissa jalat kun ei ole lähelläkään irtoamista sitä totuttua voimaa käyttäessä.

Tuosta erosta komppaan arctic bikeria. Ainakin mun on oikeasti hankala huomata eroa riippumatta onko jalassa maantiefillarin kuitupohjainen maantiekenkä, vai perus spdejen maastokenkä. Kengissä eron toki huomaa, mutta ei siinä miten kenkä kampiin kiinnittyy. Jos noihin kuitupohjaisiin maantiekenkiin saisi spd-klossit kiinni niin melkein väittäisin että eroa on täysin mahdoton huomata, ja mun fysiikanopinnoilla en oikein edes ymmärrä miten sitä eroa voisi edes teoriassa olla.

FillaRilla
16.04.2015, 22.02
^KOMPS:
SPD:t ja maantiepolkimet minulla nyt. Ajelin ikiajat maastopolkimilla ja vaihto maantiemalliin oli lähinnä yhtä tyhjän kanssa. Shimpan halvin maastopoljin ( http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/polkimet/maastopolkimet/shimano-pedal-pd-m520l-spd-poljin/p/1025920_1_style ) on hintalaatusuhteeltaan ja käytettävyydeltään ylivoimainen ykkönen, myös maantiepyörässä ja etenkin aloittelevalla lukkopolkimien käyttäjällä. Alle 2:n kympin tosiaan jo saatavissa Suomikaupastakin. Samaan rahaan myös verkkokauppa.comista. Aloittelijan kiinnittyminen ja irtoaminen nämä pedalit löysimmälle säädettynä ei ole todellakaan vaikeata vaan erittäin herkkää. Suihkaus ketjurasvaa klipseihin ketjuja rasvatessa varmistaa tämän. Ja tosiaan kävely on helppoa.
Ja mieluummin uudet klossit. Itsellä oli joku vuosi sitten kuluneet ja ne jopa irtosi polkimesta kesken putkelta runttaamisen saati sitten pyörää hyppäyttäessä, joka oli jopa vaarallista, kun irtosivat .
Hyvä tuntuma polkimeen on ehkä kengästäkin kiinni.

nure
17.04.2015, 08.18
Suffeli, kokeiltu on ja eron vähäiseksi huomannut... Ja kuka piru ajaa kuluneilla polkimilla?

N-Man
17.04.2015, 16.13
Täytyy itsekin myöntää että erot maasto- ja maantiepolkimien välillä ovat käytännössä aika vähäiset varsinkin harrastajakäytössä. Lähinnä maantievarusteiden käyttöä puoltaa minusta se että tukevat maantiekengät ovat (useimmiten) hieman kevyemmät ja kesällä viileämmän kuin lähelle samaa jäykkyyttä olevat maastokengät. Lisäksi tietysti jos harrastaa molempia lajeja, ne maastokengät ovat kroonisesti kurassa joten on mukavampi laittaa maantielle ne puhtaat kengät jalkaan [emoji5]️

Suffeli
17.04.2015, 17.04
Ja kuka piru ajaa kuluneilla polkimilla?
No kuluneilla tarkoitan ei pakasta vedettyä klossi/poljin -yhdistelmää.

Maantieklossi on noin 3 kertaa suurempi pinta-alaltaan kuin maasto spd, se ei voi olla vaikuttamatta tukevuuteen.

marko.k
17.04.2015, 17.23
Ja sitten kun se kenkä ei pääse liikkumaan yhtään siinä viimeisen päälle tukevassa maantiepolkimessa niin pienikin polvivaiva ärtyy julmetuksi,jos klossi ei ole aivan justiinsa. Itse en aja edes shimanon lukoilla kun ne on niin jämptit.

Heli
17.04.2015, 17.40
Look Kéo. Saa klosseja eri vapaaliikkeillä (musta 0 astetta, eli ei liiku tippaakaan, harmaa 4,5 astetta ja punainen 9 astetta) ja muutenkin helppo säätää helposti irtoavaksi ja on tukevan tuntuinen jalan alla. Ja tottakai saa alkuun ajaa vaikka maastopolkimilla, pääasia, että harrastus on mukavaa ja kilometrejä kertyy!

Itse olen vertaillut sekä Sidi Dragon 2 -maastokenkää Timen ja Lookin maastopolkimilla, että Shimano SH-WR82 -maantiekenkää Timen ja Lookin maantiepolkimilla ja kyllä minun mielestä maantiepolkimen erottaa maastopolkimesta helposti. Ennen kaikkea kyse on poljinpinnan leveydestä jalkapöydän alla, maantiepoljin tuntuu sivuttaissuunnassa tukevammalta, kuin maastopoljin. Maastossa en juurikaan tykkää vapaaliikkeestä polkimessa, mutta maantiellä onkin sitten nuo harmaat klossit ja pieni vapaaliike tarpeen.

HXX1100H
19.04.2015, 17.49
Moi, kiitokset vinkeistä , alkuperäisestä viestistä jäi mainitsematta että maantiekengät olivat jo hankittu. Päädyimme paikallisesta kivijalkaliikkeestä hankittuhin Shimanonin Light Action -polkimiin.