Näytä tavallinen näkymä : Wheeler 6900ZX Trail
Minkälainen fillari otsikon kapistus ja milloin valmistettu ?
Esimerkiksi kuva voisi auttaa...
Tälläinen?
http://media.tori.net/image/medium/01/0119830203.jpg
2002-2003. Kuulemma "erittäin kallis malli uutena" :rolleyes:
Judy XC keulana vai? Jos toimii niin onhan tuolla käyttöarvo...
Myyjä ei osannut oikein sanoa mitään koko fillarista, käyn katsomassa sitä tänään. Mutta tuon pitäisi olla vähän paremmista osista kasattu, ainakin vuonna kivi :)
Mitkä jarrut ?
http://media.tori.net/image/medium/01/0124389859.jpg
Fillarin speksien mukaan Shimano LX... mutta on jotain muuta.
Etujarru
http://media.tori.net/image/medium/01/0130633350.jpg
Hyi saatana noi ketjut ja pakka on ihan hirveessä smäidässä ja muutenkin ihan paskassa koko fillari.
Kertooko se jotain fillarin ylläpidosta, voi vain arvailla..? Jos myyjällä olisi pelisilmää se pesisi & puunaisi tuon.
Kugelschreiber
14.04.2015, 13.46
Hyi saatana noi ketjut ja pakka on ihan hirveessä smäidässä ja muutenkin ihan paskassa koko fillari.
Kertooko se jotain fillarin ylläpidosta, voi vain arvailla..? Jos myyjällä olisi pelisilmää se pesisi & puunaisi tuon.
Mä luulen et myyjä on parhaansa mukaan öljynnyt ketjut :rolleyes: Ettei kitisis.
Vähän vaatii pesua ja putsia jos tarttuu mukaan, myönsi että pyörä ollut kovin vähässä käytössä.
Tuosta möhnän määrästä päätellen ollut kovin paljolla käytöllä... Alta saattaa paljastua paljon vaihdettavaa osaa jotka rasvalla vaiennettu. Paljonkos pyörästä huudetaan?
Pyörä on nyt likoamassa, pinttynyttä ja kivettynyttä rasvaa joka paikka täynnä, ei ole ajettu vähään aikaan. Ketju poikki ja takajarrupalat lopussa. Muuten tuo näyttää ehjältä. LX vaihteet ja tektro jarrut mt 1.1 tai jotain :)
Pitää viedä pajalle, olisiko vinkkiä mihin viedä Espoon seudulla. Hinta alle alko ykkösellä ja omasi 3 numeroa :)
Tuli ihan fillarin näköinen kun pesi :)
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Fillari/AKD_1870.JPG/_smaller.jpghttp://esory.kuvat.fi/kuvat/Fillari/AKD_1871.JPG/_smaller.jpghttp://esory.kuvat.fi/kuvat/Fillari/AKD_1873.JPG/_smaller.jpg
Kahvat on Tektron ja jarrut Heiskasen mekaaniset... Ei siis mitää huippupalikkaa mutta jos sen enempää maksanut niin saattaa olla ihan ok ostos. Toimiiko tuo keula? Voisi olla hyvää alkaa itse remppaamaan, liikkeessä pyörän hinta kyllä kasvaa paljonkin.
Jos noista jarruista jotain tiedät niin saa kertoa ? mistä osia ? mikä on heiskanen :)
Selvisi heiskanen Hayes HMX-1, eli vastaa ilmeisesti jotain marketti jarruja ?
Keulassa ei vikaa, näemmä säädettävää lajia. En ole tarkemmin leikkinyt vielään.
Vastaan itselleni, osia tuntuu läytyvän vähän joka paikasta joten saatavuus ei ongelma. Uudet ketjut ja jarrupalat riippuen ostospaikasta 30-50€
Onkos keulan merkistä mitään selkoa, tarpeellinen tieto jossain vaiheessa... Kaikki keulat on säädettäviä, ei mikään autuus, lähinnä kyse siitä tiedätkö miten sen pitäisi toimia tai vain että se toimii?
Onkos keulan merkistä mitään selkoa, tarpeellinen tieto jossain vaiheessa... Kaikki keulat on säädettäviä, ei mikään autuus, lähinnä kyse siitä tiedätkö miten sen pitäisi toimia tai vain että se toimii?
Sorry en tarkoittanut säädettävä lauseella mitään keulimista tai egon kohotusta, oli vain heitto eikä siihen olisi tarvinut takertua, Keula on RST Gamma EL
Mitä nyt eilen fillaria tutkin niin taitaa ongelmat korjaantua ihan omin kätösin. Ketjut löytyy ihan vierestä viherlaaksosta, jarrupalat joutuu ilmeisesti hakemaan stadista annankadulta.
Muuten vaikuttaa ihan kelvolta sotkimelta, vaihtajat ainakin liikkuu. Renkailla ajelee vielä hetken, toki rattaiden hampaissa jo kulumaa mutta ei mitään vakavaa omaan silmään.
Fillari painaa ilman ketjuja 13kg tuli punnittua :)
Keulasta kannattaa tarkastaa myös paluuvaimennus, on muistaakseni jousi/elastomeeri jotka melkein 99% varmuudella entistä kamaa. Ei tosiaan mikään kevyt ole mutta toistakymmentä vuotta vanha aikansa keskitason tuote. Onnea remontille!
Keulasta kannattaa tarkastaa myös paluuvaimennus, on muistaakseni jousi/elastomeeri jotka melkein 99% varmuudella entistä kamaa. Ei tosiaan mikään kevyt ole mutta toistakymmentä vuotta vanha aikansa keskitason tuote. Onnea remontille!
Täytyy kysellä saako tuohon jotain korjausosaa, mitä nyt palstaa lukee niin ajetaan täällä vanhemmillakin tuotteilla joten ei tuo "vanha ja keskitaso" nyt pitäisi olla mikään ongelma, Oli jo ostaessa tiedossa että kyseessä vanha pyörä, joku 8kg pyörä nyt ei ole itselle se "autuus". Jotenkin tuo yksilä kiinnosti enemmän kun xxl:n 199 euron uusi fillari.
Etsivä löytää, fillari lehden tietokannasta.
Vuosimallia 2001, on rakennettu juurikin pyörän spekseillä tuota mallia. Hinta 1310€ ollut vuonna kivi :)
Wheeler
6900 zx
Vuosimalli:
2001
Valmistusmaa:
taiwan
Tyyppi:
mtb e
Runkomateriaali:
alu 7005
Koot:
16"18"19.5"21"
Vaihteet:
Deore/LX 27
Jarrut:
Hayes Mec disk
Vanteet:
Etuhaarukka:
RST-Gamma EL
Takajousitus:
Hinta e:
1310
Maahantuoja:
RST:n paremmat keulat olleet harvinaisempia itsellä Mozo oli joskus mutta se olikin jenkkituotantoa... Ei taida olla maahnatuojaa tällä hetkellä mutta kannattaa kysellä. Kahdeksan kiloa on liioiteltua mutta niin menee teknologia eteenpäin ja kyllä vanhalla pärjää jos toimii. Itselläkin toisen pyörän runko mallia 1997 ja rakenellma toimii kuin ihmisen mieli.
No nyt on vaihdettu ketjut, takapakka ja jarrupalat, kaikki toimii paitsi vaihteet on niin sekaisin että nostan kädet ylös :) etuvaihtajan vipu ei ollut kiinni ohjurissa, onko ruuvi vai mikä kiinnitys mutta ei toimi nyt, tein nippusiteestä väliaikaisen mutta en saa vaihteita edes lähelle.
Pajalle !!!!
Taakse tuli tarvike pakka kun hyllyssä ei ollut orginellia, tuli samalla hommattua työkalut millä saa pakan irti. Kun ostin ketjun niin myyjä sanoi heti että jos on vanha pakka niin ei kannata uusia ketjuja laittaa.
XT ketjut ja 1 pari jarrupaloja löytyi, mikä riitti taakse :) Pystyy sillä nyt ajamaan mutta on sinkula :) en lähde kuitenkaan leikkimään että en pilaa uusia osia.
Vähän polttelisi päästä ajamaan, mutta se nyt vaan ei onnistu, uusi etuvaihtaja ei onneksi ole kallis, kuuluisi näemmä olla ruuvi pitämässä ohjuria vaihtajassa.
Yleensä aina takapakka ja ketjut vaihdetaan samaan aikaan, voit varautua myös eturattaiden vaihtoon jos ovat samaa ikäluokkaa niin saattaa tulla ongelmia. Luulisi fillaripajojen miljoonalaatikoista löytyvän moisia ruuveja en koskaan moisen vuokisi uutta ole joutunut hankkimaan ellei sitten ole "vahingossa" hävinnyt...
Juu, tuli katsottua sitä etupakkaa vähän sillä silmällä että pitäisikö samalla vaivalla vaihtaa, no kohtahan siinä on koko voimansiirto vaihdettu.
On muuten vaihdettu joskus normi deore etuvaihtaja, katselin kuvista että LX vaihtaja on hieman erinlainen, ei ole kestänyt ilmeisesti ja pyörä jätetty kellariin makaamaan.
Viety pyörä näytille sellaiselle joka noista tietää jotain, totesi heti että eturattaat on kaput, tulee uusi etuvaihtaja, kampisarja ja rattaat. Ei ole kohta enään vaihdettavaa :)
Aika paljon vaihdettavaa vähän ajetussa fillarissa?
Aika paljon vaihdettavaa vähän ajetussa fillarissa?
Samaa mietin että juu, myyjän tarinaa kun nyt miettii niin ei ihan natsaa :) voi olla että saatto hieman värittää pyörän historiaa myyntiaikeiden takia. Mutta ei tuolla mitään merkitystä ole, tarkoitus oli laittaa pyörä kuntoon, eikä ole konkurssiin vielä menty. Eihän tuossa ole vanhaa enään kuin runko ja jotkut pisteosat :) halpahan tuo vielä on jos katsoo vastaavalla osasarjalla olevia fillareita.
Pyörä jäi pajalle, laittelee käyttökuntoon, kampisarja on shimano nexave hollowtech ja etuvaihtaja joku, sanoi että alvion etuvaihtaja voi toimia paremmin kun LX vaihtaja ? mikä järki noissa osasarjoissa on jos halvempi toimii paremmin ? vaijeria ja jotain muuta pientä kivaa menee samalla uusiksi.
Jos puhutaan 2001 vuoden LX vaihtajasta ja tämän päivän aliviosta niin tekniikka on kehittynyt melkosesti. Vaikka siinä olisi XTR etuvaihtaja vuodelta 2001 niin tämän päivän Acerat yms "markettivaihtajat" rupee oleen tekniikaltaan ymmärtääkseni samalla tasolla ellei jopa parempia
Jos puhutaan 2001 vuoden LX vaihtajasta ja tämän päivän aliviosta niin tekniikka on kehittynyt melkosesti. Vaikka siinä olisi XTR etuvaihtaja vuodelta 2001 niin tämän päivän Acerat yms "markettivaihtajat" rupee oleen tekniikaltaan ymmärtääkseni samalla tasolla ellei jopa parempia
Nyt ei vertailtu uutta ja kiinniolevaa vaan uutta tulevaa vaihtajaa, kun kysyin että oliko hyllyssä LX vaihtajaa niin vastasi että alvio saattaa toimia paremmin :) nykyistä paremmin toimii mikä tahansa ehjä vaihtaja. :)
Ok. Nykypäivän LX on tietääkseni hybridi- ja retkipyörien osasarja eikä sillä ole mitään yhteistä maastossa olleen LX sarjan kanssa. Nykyinen SLX on vanhan LX sarjan jälkeläinen. Tämän takia todennäköisesti tarjosi tuota aliviotamaastopyörään.
Olihan mielenkiintoinen tapaus pyörän myyjä, laitoin hieman palautetta siitä että ei ihan ollut niin vähänajettu ja hyväkuntoinen kun myyntipuhe oli. Alkoi inttämään että ei ole pyörällä ajettu kun 100km, on kuulemma kusetettu pyöräkorjaajan toimesta kun yrittää rahastaa :) laitoin sitten yksityikohtaisempaa tietoa mitä kaikkea oli rikki, niin oli vielä sitä mieltä että ei voi olla, itse ei kuulemma pyörää koskaan huoltanut tai käyttänyt etuvaihteita ? no joo, tällä viikolla pitäisi olla nipussa.
Samaa mietin että juu, myyjän tarinaa kun nyt miettii niin ei ihan natsaa :) voi olla että saatto hieman värittää pyörän historiaa myyntiaikeiden takia. Mutta ei tuolla mitään merkitystä ole, tarkoitus oli laittaa pyörä kuntoon, eikä ole konkurssiin vielä menty. Eihän tuossa ole vanhaa enään kuin runko ja jotkut pisteosat :) halpahan tuo vielä on jos katsoo vastaavalla osasarjalla olevia fillareita.
Joko kysyit poliisilaitokselta löytyykö runkonumero niiden listoilta? Ettei mene korjausrahat hukkaan jos joku sattuu kaipaamaan.
Oli ihan aikuinen ja perheellinen mies ja kertoi että pyörä ollut hänellä 10 vuotta (huoltamatta) en usko että olisi "löytö" pyörä.
...ole pyörällä ajettu kun 100km...koskaan huoltanut tai käyttänyt etuvaihteita ?....
Niinpä vissiin joo...
Niinpä vissiin joo...
Jäi vähän sellainen maku että halusi saada pyörästä "omansa" pois kun on ollut joskus kallis. Varmasti tiesi mikä pyörän kunto mutta jotenkin unohtui myyntihommissa.
Yllättäen myyjä ei halua olla enään yhteydessä, juttu on muutenkin saannut vähän outoja piirteitä.. alkaa olemaan vahva maku että ostajaa kohtaan ei ole oltu ihan rehellisiä.
Alkoi tämäkin tarina aukeamaan, pyörä ostettu poliisin huutokaupasta ja todettu hieman epäkuntoiseksi ja jäännyt kellarin makaamaan kunnes päätetty myydä "vähän ajettuna" uutena erittän kalliina pyöränä. Myyjä ilmoitti itse että ostettu Kilon poliisilaitokselta, nyt voin lisätä että pyörää korjaava henkilö ilmoitti että sarjanumero on viilattu pois. Pyörä korjataan joka tapauksessa kuntoon, saan huomenna kotiin. Lisää tekemistä löytyi :) Takana vääränkokoinen jarrulevy ja kaikki vaijerit menee vaihtoon, kampisarja vaihtui toiseen koska holowtec oli tarkoitettu eri ketjuille, ketjut myös meni uusiksi kun olin katkaissut ne liian lyhyeksi (tämä meni omaan piikkiin). Onhan ollut melkoinen sotku koko hässäkkä.
Vähän joutui myyjää "potkimaan" ennen kuin suostui kertomaan pyörän historiasta, piti kiinni loppuun asti "vähän ajetusta" tarinasta. Katsotaan suostuuko palauttamaan osan myyntihinnasta.
Valitettavia nämä tällaiset myyjät. Sinälläänhän käytetyissä on "perävalo takuu" eli pyörä myydään siinä kunnossa kun se on. Mutta jos ei ole varma kunnosta, ei myyjän kannattaisi liian ruusuisia kuvia maalailla. Silloin voi syyllistyä huijaukseen. Varsinkin jos kertoo tarkkoja lukuja ajomääristä ja ne eivät selvästikään pidä yhtä pyörän kunnon kanssa. Tuo ehkä alkoi myyjää pelottamaan.
kampisarja vaihtui toiseen koska holowtec oli tarkoitettu eri ketjuille.
Ei kait kampia tarvi vaihtaa väärän ketjun takia?
Ei kait kampia tarvi vaihtaa väärän ketjun takia?
Ei vaan kiinni olevat on ihan loppu ja koko paketti niitattu kasaan, pitää vaihtaa kaikki. Takapakka kun on jo vaihdettu ja ketjuina ne kapeammat 9 pakkaisen ketjut niin pitää etupakan olla yhteensopiva muiden osien kanssa.
Valitettavia nämä tällaiset myyjät. Sinälläänhän käytetyissä on "perävalo takuu" eli pyörä myydään siinä kunnossa kun se on. Mutta jos ei ole varma kunnosta, ei myyjän kannattaisi liian ruusuisia kuvia maalailla. Silloin voi syyllistyä huijaukseen. Varsinkin jos kertoo tarkkoja lukuja ajomääristä ja ne eivät selvästikään pidä yhtä pyörän kunnon kanssa. Tuo ehkä alkoi myyjää pelottamaan.
Ilmoitus sanoo että vähältä käytöltä ja myyjä kehuskeli ajaneensa vain noin 100km koko pyörällä, voi pitää paikkansa mutta unohti kertoa että pyörä on jo jonkun varkaan tuhoama, ostettu poliisin huutokaupasta ja yhtään ehjää osaa ei pyörästä löytynyt voimansiirron ja takajarrujen osalta. sanoi että MAX 50€ osiin ja pyörä kunnossa, vaimokin oli kehumassa pyörää miten hyvä kuntoinen se on, vähän likainen ? Kyllä tuossa on jäännyt niin paljon kertomatta että pystyy osoittamaan että on tahallista.
Niinköhän oli ostettu mistään...
Niinköhän oli ostettu mistään...
Tähän en lähde spekuloimaan koska voi olla virhe, jos kertoo ostaneensa poliisin huutokaupasta ja tästä on viesti tallessa niin siihen on luotettava.
On varmaan lopulta epäoleellista mikä pyörän historia on. Oleellista on että siitä on valehdeltu tai jätetty oleellisia asioita kertomatta osto hetkellä.
Ei tuosta toki kannata käräjöintiin ruveta ja välillä joutuu vähän oppirahojakin makselemaan. Pyörän kunnon arviointi kyllä vaatii jonkin verran kokemusta ja näkemystä. Varsinkin jos kaikki vaihdettavat osat joutuu vaihdattamaan maksullisessa korjaamossa niin homma ei monesti rahallisesti kannata. Eri asia on jos omasta varastosta löytyy sopivaa osaa ja jakoavain pysyy kädessä.
Mutta toivottavasti saat tuon vielä kuntoon kohtuullisin kustannuksin.
On varmaan lopulta epäoleellista mikä pyörän historia on. Oleellista on että siitä on valehdeltu tai jätetty oleellisia asioita kertomatta osto hetkellä.
Ei tuosta toki kannata käräjöintiin ruveta ja välillä joutuu vähän oppirahojakin makselemaan. Pyörän kunnon arviointi kyllä vaatii jonkin verran kokemusta ja näkemystä. Varsinkin jos kaikki vaihdettavat osat joutuu vaihdattamaan maksullisessa korjaamossa niin homma ei monesti rahallisesti kannata. Eri asia on jos omasta varastosta löytyy sopivaa osaa ja jakoavain pysyy kädessä.
Mutta toivottavasti saat tuon vielä kuntoon kohtuullisin kustannuksin.
Juuri näin, mikään ei kuitenkaan estä kysymästä myyjältä haluaako sopia asian reilusti, ei tuo raha nyt niin rassaa kun pyörän hinta on vielä markettihinnoissa ja LX vaihtajat + 60% osista uutta :) tuollainen ei rehellinen kaupanteko hieman kärventää..
On varmaan lopulta epäoleellista mikä pyörän historia on.
No on se vähän perseestä jos se onkin varastettu ja oikea omistaja sattuu kävelemään vastaan.
vierringe
21.04.2015, 20.10
No on se vähän perseestä jos se onkin varastettu ja oikea omistaja sattuu kävelemään vastaan.
No millä se oikea omistaja sen tunnistaa, jos sarjanumero on viilattu pois ja kaikki osat vaihdettu...
No eihän siinä sitten mitään ajella varastetulla pyörällä.
No jos runkonumeroa ei ole ja myyjä pysyy tarinassaan, ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta tietää, onko pyörä varastettu vai ei. Minusta ostajan vastuu loppuu tässä ja kun pyörän arvo ei ole merkittävä ja kuntokin on osoittautunut paljon korjauksia vaativaksi, ei ehkä kannata tuntea kauhean huonoa omaatuntoa.
Nyt näkyy jo valoa tunnelin päässä, pyörä alkaa olemaan ajokunnossa, pientä hieromista vielä. Takajarrulevy aiheuttaa ongelmaa 160mm on liian pieni, palat ottaa vain osittain ja 180mm ei mahdu ? Eturattaat pitää tilata, ei ollut varastossa sopivaa, vaatii tietyn hammasmäärän isoratas ilmeisesti, olikohan 44. Takavaihtaja toimii "siedettävästi" vaihdetaan sitten kun lakkaa toimimasta.
Mutta nyt sillä pääsee jo ajamaan :)
Myyjä ei vastaa mihinkään viestiin tai puheluun, kyselin että haluaako miettiä myyntihinnan uusiksi. Ei halua, on ilmeisesti varsin tyytyväinen saamaansa summaan :)
No siinä se nyt on, etupakka vielä vaihtamatta mutta pystyy ajamaan, isoimmalle rattaalle vaihtaa huonosti mutta muut toimii. Nyt pitäisi löytää Shi 9 22-32-44 rattaisto 170-175 kammilla. Taakse oli laitettu 140mm jarrulevy, mikä oli vähän pieni :)
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Fillari/AKD_1878.JPG/_img1280.jpghttp://esory.kuvat.fi/kuvat/Fillari/AKD_1879.JPG/_img1280.jpg
Uudet kahvat pitää hakea, toinen on rikki ja alta löytyi asfalttiihottumaa tangon päästä. Silostelin dremelillä tervävät kohdat ja pistin vanhat takaisin, hieman piti lyhentää kun eivät mahtuneet koko matkalta tankoon.
Sain tilattua uuden etupakan, ensin konsultoin huoltomiestä että onko oikeaa tavaraa :)
Aluksi tähän piti laittaa hieman hifimpää tavaraa, mutta kun tuo remppa vähän levisi käsiin niin tärkeysjärjestys muuttui että saadaan käyttökuntoon järkevällä summalla. Pyörätohtorille iso kiitos kun hieroskeli fillarin puolikuntoisena kasaan ! Ensimäinen koeajolenkki heitetty eilen, hyvinhän tuolla polki ottaen huomioon että isot vaihteet on pois käytöstä. Maalasin samalla sen paljaaksi hiotun läikä pyörän pohjasta umpeen.
KehtaakohaN tässä kysyäkään mitä projektille tulihintaa?
KehtaakohaN tässä kysyäkään mitä projektille tulihintaa?
Markettipyörän hinnoissa vielä, olisihan tuolla jo saannut biltemasta uuden ja siihen varusteita.
arctic biker
23.04.2015, 17.03
Tulee mieleen että mikähän on ns ostajan vastuu??? Rungosta hiottu valmistenumero pois niin sekin vois herättää epäilyksiä. Voimalinjan, ketjut rattaat ja pakan kuluneisuudenkin voi ellei silmä-niin oikeilla mitoilla arvioida. Vähän sama kun minä ABC:n parkkipaikalla ostaisin lakeerikenkäisiltä käytetyn mersun, autoista kunnen paljoa tiedä mutta luottaen myyjien kehuihin.
Tulee mieleen että mikähän on ns ostajan vastuu??? Rungosta hiottu valmistenumero pois niin sekin vois herättää epäilyksiä. Voimalinjan, ketjut rattaat ja pakan kuluneisuudenkin voi ellei silmä-niin oikeilla mitoilla arvioida. Vähän sama kun minä ABC:n parkkipaikalla ostaisin lakeerikenkäisiltä käytetyn mersun, autoista kunnen paljoa tiedä mutta luottaen myyjien kehuihin.
Se on jälkeen helppo sanoa että olisit tehnyt niin tai näin.. ei ollut mittoja eikä paskakerroksen alta mitään näkynyt. Huoltomieskin sanoi että ei heti katsomalla olisi uskonut missä kunnossa fillari oikeasti on. Toki tässä voidaan unohtaa se myyjän vastuu ja sysätä ongelmat ostajan niskaa "itseppä ostit" tyyliin. Oli kyllä tiedossa että joutuu korjaamaan, laajuus vaan veti hetkeksi mykäksi. Mutta ei ole enään väliä, pyörä alkaa olemaan iskussa ja juuri kävin pienen mutkan heittämässä kun pientä hionosäätöä tein.
Mitä muuta tuo aparaatti on syönnyt, Mavic 117 disc vanteet ja nokia pacer S 1.75 renkaat. Stemmit ja istuintolpat wheelerin omaa tuotantoa. Vanteet tosi vaarallisilla pikalinkuilla :) jarrulevyt 160mm. Etuvaihtajaksi tuli lopuksi uusi Deoren vaihtaja ja alkuperäinen LX jäi taakse, kuten alkuperäisessä oli. Etupakka ja kammet mallia Acera FC-M391 tulossa. Uudet kahvakumit, mallia lukittavat myös asennettu. Runko 18" mikä on 178 pituiselle aika passeli.
Kävin hakemassa tuon motonetin telineen, ihan hyvin tuo siinä nököttää eikä vie tilaa sen enempää jos pyörä nojailisi seinää.
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Fillari/AKD_1881.JPG/_img1280.jpg
Huomenna tulee eturattaat ja kammet, polkimiksi löytyi Shimano Saint MX80 flat. Alkaa loppu häämöttämään, keula on vielä ajatuksena mitään ei ole sen suhteen päätetty vielään.
UPS oli reilu ja toi rojut duunipaikalle, kyllä uudet osat on hienoja :) onneksi ei ole ulosvetäjää kammille niin ei pääse vaihtamaan itse osia. Sain hienon mukin kaupanpäälliseksi :)
Ja 4 tunnin säätämisen jälkeen osat vaihdettu ja vaihteet jopa vaihtuu :) ei ihan täydellisesti mutta niin lähellä että en koske enään :) vaihtoon meni varmaan 15 min mutta sen etuvaihtajan säätäminen, voi ristus.
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Wheeler+6900zx+Trail/AKD_1901.JPG/_img1280.jpg
Jatketaan vielä hetken monologia.
Mitä enemmän vaihtaa uutta osaa niin se ainoa osa mitä ei ole vaihdettu alkaa antautumaan, takavaihtaja :) eilen kävin heittämässä pienen lenkin ja aluksi homma toimi ihan hyvin kunnes takaa alkoi kuulumaan runksutus ja alkoi lyömään tyhjää välillä. Ensin luulin että olin vain säätänyt pieleen ja hieroin tovin kotosalla, mutta meni vain huonommaksi ja telineellä testasin niin takavaihtaja vaihtoi itsekseen tai 2 ratasta kerrallaan ? aloin sitten tutkimaan tarkemmin niin kehikossa reilu klappi sivusuunnassa, liikkuu ainakin 5-7mm kun. Ei vaikuta säädöt mitenkään, ehkä se on uskottava että alkaa olemaan käyttöpäivä ohi.
Keulaksi tulee sitten RockShox Tora 302, selvisi juuri hetki sitten !
Tää ketju ansaitsee kyllä jo fillrifoorumin legendaarisen mainepalluran :)
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1qjWneIqPyQkwcP0MHOc2r2S3dsYIW yQ6G0ra93GkZ_SMzEkc
Nyt on sitten keula vaihdettu.
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Wheeler+6900zx+Trail/AKD_1930.JPG/_img1280.jpg
Hieno on mutta taisi tulla käytetystä halvasta pyörästä käytetty ja kallis mutta uusilla osilla. :-)
Paljos tuossa keulassa on joustoa?
Hieno on mutta taisi tulla käytetystä halvasta pyörästä käytetty ja kallis mutta uusilla osilla. :-)
Ei se vielään tolkuttoman kallis ole, keulahan on "käytetty". Mutta eipä löydy kaupasta tuollaista :) vielä kun saa noi vaihteet kuntoon, ne oli pienen hetken OK, kunnes toi takavaihtaja kyllästyi elämään, tai toimiihan se jos ei välitä että vaihtelee miten sattuu.
Paljos tuossa keulassa on joustoa?
Jos en väärin ymmärrä niin 100mm tai 130mm, ainakin speksien mukaan on 2011 malli. On niin paljon liikkuvia osia ja vipuja että pitää perehtyä vähän :)
Omasta mielestäni edellinen keula oli paremman näköinen väritykseltään ja itse myöskin pidin sen mustista kumi suojista enemmän kuin pelkästä paljaasta metallista mikä uudessa on näkyvillä.
Omasta mielestäni edellinen keula oli paremman näköinen väritykseltään ja itse myöskin pidin sen mustista kumi suojista enemmän kuin pelkästä paljaasta metallista mikä uudessa on näkyvillä.
Voi olla mutta kun on ajettavaksi tarkoitettu niin en vaihtaisi takaisin pelkästään ulkonällisistä syistä, eikä tuollainen vaahtokumikeula anna mitään lisäarvoa paitsi entisöinnissä.
No niin, ongelma oli liian lyhyt akseli keskiöpakassa, vaihdettu ja taas toimii, takavaihtajan metsästys alkoi. Tohtori totesi että väljä mikä väljä :)
edit: mutta on se aika veikeä peli ajaa, ero siihen alkuperäiseen rohjoon on havaittavissa :)
Lyödään tämäkin "projekti" päätetyksi, toki jotain rengasta ja pientä kivaa pitää vielä katsella mutta nyt laite on ajokunnossa, pientä hienosäätöä muutama paikka vielä kaipaa toki. Ihan muille nööseille tiedoksi jos samanlainen projekti kiinnostaa eikä kokemusta ole juurikaan kertynyt pyöristä, hyvät suhteet pyöräkorjaajaan helpottaa elämää jos sormi menee suuhun tai osat loppuu kesken :)
Näissä ei oikein mitään osaa voi vaihtaa ilman että pari muutakin osaa menee heti vaihtoon, varsinkin siis käytetyssä lotjassa niin kuin oma oli. Vaihtajia älkää ostako käytettynä, ne ovat nimensä mukaan käytettyjä ja aina joku osa tuntuu lotkottavan johonkin suuntaan tai häkki vino/väljä sivusuunnassa. Mutta kyllä tällaisessa tulee laite tutuksi, ei ole sellaista nippeliä pyörässä mitä en tietäisi :)
Mutta suosittelen kyllä, on ihan opettavainen rykäsy tuollainen pyörän rakentaminen.
Ei kuvia tällä kertaa.
Kerta kiellon päälle, olkaa hyvä. Susiruma sininen wheeler :)
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Wheeler+6900zx+Trail/AKD_1932.JPG/_smaller.jpg
Projektin sitkeästä läpiviennistä hyvät pisteet. Täydet pisteet olisi tulleet ns. "period correct" osista tai sitten (pyörään nähden liian) hifiosista. :)
Uutta projektia vaan käyntiin, tekemällä oppii.
Projektin sitkeästä läpiviennistä hyvät pisteet. Täydet pisteet olisi tulleet ns. "period correct" osista tai sitten (pyörään nähden liian) hifiosista. :)
Uutta projektia vaan käyntiin, tekemällä oppii.
Ei mitään uutta, nyt ajetaan :)
On kuvista joskus hyötyä, huomasin että on ohjaamo aika korkealla ja jarruvaijeri on kun basson B kieli :) pudotin reissun jälkeen alemmaksi niin johan tuli parempi. Renkaat tekee aika paljon kun vertaa edellisiin susirumiin kuviin.
Yritän pitää kuvat tässä topicissa, anteeksi pyydän niiltä joita pyörän katselu kuvottaa.
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Wheeler+6900zx+Trail/AKD_1939.JPG/_img1280.jpg
Kuvan perusteella voi tehdä myös johtopäätelmän, että satula ei ehkä ole ihan optimaalisessa asennossa. Hyvä lähtökohta on, että satulan pinta kulkee vaaterissa. Siitä voi sit himpun säätää mieltymyksen mukaan johonkin suuntaan.
Keulan painuma oikaisee satulaa riittävästi?
Keulan painuma oikaisee satulaa riittävästi?
Keulahan on hieman alempana kun paino on päällä (86kg) itse en penkin asentoa ole kokenut kovin huonoksi, ainakaan paikat ei kipeydy ? takalisto siis :)
Pystyssä satulassa mulukku voi vähän kärsiä veren puutteesta ja tunnottomuudesta,laskisin satulan nokkaa...:rolleyes: ihan oikeesti!
Pystyssä satulassa mulukku voi vähän kärsiä veren puutteesta ja tunnottomuudesta,laskisin satulan nokkaa...:rolleyes: ihan oikeesti!
En epäile hetkeäkään, mutta ajaminen kun ei tunnu mitenkään epämiellyttävältä tai sitten se tunto on jo kadonnut ja vahinko tapahtunut :) mutta toki säädellään jos alkaa tulemaan ongelmia.
Säädetty penkki vaateriin, olihan se tosiaan vähän rajussa kulmassa kun alkoi katsomaan tarkemmin :)
Hissitolppa
12.05.2015, 09.16
Ihan hyvä veto säädellä kuntoon ennen kuin ne ongelmat tulevat. ;)
Ja nyt on kiva säädellä kun puumies hoitaa kovimman työn, eli pitää penkin paikoillaan :)
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Wheeler+6900zx+Trail/AKD_1947.JPG/_smaller.jpg
Ei siinä mennyt pitkään kun tuli lukkopolkimet fillariin, aika nopeasti tuo tarttui selkärankaan kun kävi pihaseudulla napsuttelemassa kenkiä irti/kiinni. Onhan tuo hieman erinlaista (hyvällä tavalla) polkeminen noiden kanssa.
Dorkan näköinen fillari dorkalla lokarilla
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Wheeler+6900zx+Trail/AKD_1957.JPG/_img1280.jpg
orc biker
27.05.2015, 21.08
Mahtuisiko tuohon sovittamaan matalampaa lokaria? Siis matalalle tuohon kruunun alle. Samoin perinteinen lokari taakse, niin tulisi retrompi.
Mahtuisiko tuohon sovittamaan matalampaa lokaria? Siis matalalle tuohon kruunun alle. Samoin perinteinen lokari taakse, niin tulisi retrompi.
Menee ihan renkaaseen kiinni, omaan silmään noin parempi. Takalokaria en ole vielään edes harkinnut, tuo etuloksu tuli ihan tarpeeseen, heittää kurat suoraan silmille ilman loksua.
Hayes jarruongelma ratkesi (palojen pysyminen satulassa) tilalle tulee avid BB-7 jarrut, ei kuvia !
Nyt on jarrut asennettu, koko paketti avidin kahvoja myöten. Seuraavaksi testiajolle :)
Kahvoina Avid Speed Dial 7 Levers
Välillä hämmentää toisten tekemät "korjaukset" huomasin jo asentaessa että etujarrut liian korkealla osui levyyn vain puolet paloista, väärä adapteri, Laatikossa onneksi eri malliset adapterit mutta ei saannut menemään alle koska jarrupalan sarvi oli väännetty väärään asentoon. Nyt kun asentelin uudet jarrupalat ja levyn niin jo meni oikean korkuinen adapteri alle eikä jarrupalojen sarvet osuneet adapterin runkoon. Luulisi että jarrut hieman huono paikka alkaa säästämään pari euroa. Korkeuden sain säädettyä prikoilla kohdalleen.
Tuli samalla putsattua jarrusatulat, oli hieman hapettuneet vanhat palat sylintereihin "kiinni". Alkaa jarrut olemaan siinä kunnossa että uskaltaa mäkeen :)
Viimein loppui takavaihtaja ongelmat, on palattu alkuperäiseen :) löytyi melkein uutta vastaava. Huomatkaa ehjä kumisuoja vaihtajassa.
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Wheeler+6900zx+Trail/AKD_2204.JPG/_img1280.jpg
Hyvää ja rauhallista Juhannusta kaikille.
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Wheeler+6900zx+Trail/6900ZX+uudet/AKD_2218.JPG/_img1280.jpg
Tämäpä oli mielenkiintoinen ketju, en ollut aikaisemmin lukenut. Hyvää juhannusta
Läskimasa
20.06.2015, 15.20
Jep, hyvin on saatu pikkubudjetilla Wheeleri päivitettyä kun ei monikaan osa ole uutena täyteen hintaan kaupasta ostettu. 👍
Jep, hyvin on saatu pikkubudjetilla Wheeleri päivitettyä kun ei monikaan osa ole uutena täyteen hintaan kaupasta ostettu.
On vain pitänyt seurata jatkuvasti myyntipalstoja, jarrut varmaan kallein yksittäinen osa, listataan hieman :)
Roxshox Tora 302 120mm coil taisi olla vuodelta 2012, uuden veroinen. 40€
Avid BB-7 + Avid kahvat+vaijerit, vaati putsauksen ja uudet palat 60€
Takapakka uusi, maksoi 24€
Kampisatsi rattaineen uusi 45€
Lukkopolkimet, uudet 18€
Renkaat uudet 30€ +sisurit 10€
Jarrulevyt uudet 30€
Ketju uusi 15€
Etuvaihtaja Deore uusi 15€
Takavaihtaja Deore LX, uudenveroinen 10€
Hinta/laatu suhde on kohdillaan ja pyöräkään ei ole hullumpi :)
Miksi muuten päädyin BB7 jarruiks? Uudet Deoren nestejarrut ~90 € ja IMO pesee Avideilla lattiaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Miksi muuten päädyin BB7 jarruiks? Uudet Deoren nestejarrut ~90 € ja IMO pesee Avideilla lattiaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jaa, en tiedä miksi tarvitsisin paremmat jarrut kun nyt jo ongelmana pyörien pito kun jarrut ? halvemmat ja ei tarvi ilmailla tai läträtä nesteillä. En tiedä mitä lattian pesulla tarkoitat mutta jarrujen toiminta ja teho hyvä.
Läskimasa
20.06.2015, 22.49
En tiedä minäkään mikä BB7:ssa on taikana, mut jotain ominaisuuksia niissä on mitä ei satasen nestejarruissa ole koska 2500€ Salsan ja Surlyn läskistäkin nuo löytyy vakiona vielä tänä päivänäkin. Ilmeisen toimivat siis kuitenkin.
En tiedä minäkään mikä BB7:ssa on taikana, mut jotain ominaisuuksia niissä on mitä ei satasen nestejarruissa ole koska 2500€ Salsan ja Surlyn läskistäkin nuo löytyy vakiona vielä tänä päivänäkin. Ilmeisen toimivat siis kuitenkin.
Olen alkanut ymmärtämään sitä taikaa kun on noita säädellyt ja käynnyt ajamassa, tulihan ne testattua kokonniemessä ja hyvin toimi :)
Tänään uusittu ohjaamo tähän päivään stonga 31.8mm ja stemmi vaihtui sandisti lyhyempään, leveys pysyi samana ratissa. Taisi keventyä samalla koko härdelli hieman.
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Wheeler+6900zx+Trail/6900ZX+uudet/AKD_2239.JPG/_smaller.jpg
http://esory.kuvat.fi/kuvat/Wheeler+6900zx+Trail/6900ZX+uudet/AKD_2241.JPG/_smaller.jpg
Hienossa kunnossa! Hyvin laiteltu ja leppoisia kilometrejä vaan.
Hyvin on fillari toiminut, ei mitään ongelmia ollut koko kesänä. Toimii kun ajatus !
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.