PDA

Näytä tavallinen näkymä : Millä puhtaaksi ketjut ja rattaat

jj-60
02.04.2015, 17.45
Sateen sattuessa ketjut rahisee hiekkaa mukavasti.

maalinni
02.04.2015, 20.29
Kesä kuivaa ja jos ei oo kesää, niin rätillä on pyyhkiny.

maantienässä
02.04.2015, 20.33
huomenna pitää Bilteman ostosta kokeilla (8,99 €)

Halloo halloo
02.04.2015, 23.17
Tiskiharja.

nure
03.04.2015, 08.25
Bräkleen...

kauris
03.04.2015, 08.38
Jos kunnolla tahmaiset ketjut haluaa kohtuuhelposti oikeasti puhtaaksi on bensa ollut ainoa toimiva minun koettama aine. Olen laittanut sitä astian pohjalle, antanut liota ja sitten vielä harjaillut tiskiharjalla. Tavalliset tiskihanskat eivät kestä tuossa touhussa vaan pitää olla käyttöön sopivaa kumia. Pesuaine on toki sitten ongelmajätettä ja sitä on pitänyt sitten kuskata ongelmajätekonttiin kanisterissa.

Esim sinänsä aika hyvä puhdistusaine pineline tehopesu ei vahvanakaan seoksena irrota ketjuista vanhoja vahoja tai tehdasrasvoja edes harjauksen avittamana kunnolla. Koitin esim nyt syksyllä jättää ekaa kertaa sramin ketjuihin uusissa ketjuissa olleen tehdasrasvan ja koittaa miten se kehuttu tapa toimii. No moskaa se ainakin keräsi niillä muutamilla talven kurakeleillä itseensä melkoisesti. Nyt keväällä sen poistaminen tiskiharjalla ja pinelinellä ei oikein tahtonut onnistua.

Lisäksi koitin joku aika sitten poistaa viime kesän maantieajojen aikaan maantiepyörän ketjuihin lisättyjä white lighting kerroksia erittäin tehokkaaksi kerrotulla 3m citrus cleanerillä. Raakana suihkuttaen, jonkin aikaa vaikuttaa antaen ja sitten tiskiharjalla harjaten. Ei lähtenyt läheskään kaikki pois. En ole bensaleikkiin pariin vuoteen kuitenkaan lähtenyt vaan työstin noita ketjuja sitten ihan rätillä joka hitsin välin sormet kipeinä kiiltäväksi ja puhtaaksi hangaten työpöydän ääressä pikku hiljaa samalla kun vaikka jotain videokoulutusta tai kokousta on joutunut passiivisena osallistujana kuuntelemaan. Kätevää ajankäyttöä sinänsä.

cobbo
03.04.2015, 09.24
Iäisyyskeskusteluhan tää, mutta mahtuuhan maailmaan threadeja :)

Pineline on muistaakseni joskus ollut toimivampaa tavaraa, ei tämä nykyinen irrota kovin tervaista seosta ketjusta - esimerkiksi tehdasrasvojen ja tiepölyn seosta. Siihen tarvii jotain nestemäisempää ja tiukempaa liuotinta. Bensaa en ole testannut mutta marinolissa tms. teollisuusalkoholissa liottaminen toimii kanssa melko hyvin. Bräkleen on laakista puhdas, mutta spraypullollinen sitä ei kauaa kestä jos ketjujen putsaukseen käyttää (sitä muuten sai isoissa tonkissakin ostaa jostain).

Noi vahat voi olla ihan mekaanisestikin hankalia poistaa, siis liuotin ei vaan pääse sinne paksuhkon vahakerroksen sisälle ja alle. Lähtisiköhän melkein paremmin kuuman veden ja pesuaineen seoksessa, eli uhrikattila hellalle matalalle lämmölle - ketjut+aineet sisään - vasta sitten harjaus kun enimmät vahat toivottavasti kelluvat pinnalla?

ylämäki
03.04.2015, 09.49
Ultraäänipesuri? Toki ketjuille helmpomi, kun ne rattaat tahtoo olla hankalankokoisissa muissa osissa kiinni.

cobbo
03.04.2015, 12.35
^toimii myös. Parhaiten ja vähiten sotkevasti niin että laitetaan ketjuihin vaikuttamaan joku tiukka laimentamaton liuotin, ketjut ohueen pakastepussiin. Kotvan päästä vettä pussiin, pussi kiinni ja koko komeus puhdistimen kulhoon (jossa tietysti myös vettä). Muovipussi varmaankin stoppaa osan ultraäänestä, mutta vähemmän kuin mikään muovi/metallikuppi. Perinteisellä käyttötavalla eli pelkästään laimealla pesuliuoksella ultraamalla ei lähde niin hyvin kun tervaa ei ole ensin pehmennetty kunnon liuottimella. Näin kun tekee niin lika suorastaan räjähtää irti ketjuista.

veke
03.04.2015, 13.29
Pineline kyllä toimii. Itse otan ketjut irti ja muutaman kympin ultraäänipesimeen pineline veteen. Pari neljän minuutin sessiota perätyksen ja ketju kilisee iloisesti (=tapit ja lenkit puhtaat) kun sen sieltä pois ottaa.
Kuivaus, öljy ja takaisin. Sillä välin rattaa kanssa pinelinellä tahi Wurthin Puhastuspraylla.

Taimo M.
03.04.2015, 17.27
Lamppuöljy ja harja.

WetWillie
03.04.2015, 17.48
Diesel/valopetrooli sekoitus, kaikki töhnä irtoaa.

-jamo-
04.04.2015, 11.36
Motonetistä saa Bräkleeniä 5 l pönikän hintaan 29,90 €.

Alottelia-14
04.04.2015, 11.57
Jos kunnolla tahmaiset ketjut haluaa kohtuuhelposti oikeasti puhtaaksi on bensa ollut ainoa toimiva minun koettama aine. Olen laittanut sitä astian pohjalle, antanut liota ja sitten vielä harjaillut tiskiharjalla. Tavalliset tiskihanskat eivät kestä tuossa touhussa vaan pitää olla käyttöön sopivaa kumia. Pesuaine on toki sitten ongelmajätettä ja sitä on pitänyt sitten kuskata ongelmajätekonttiin kanisterissa.

Bensa on tosiaan parhaita liuottimia, sitä saa joka huoltikselta ja hintakin on alle pari euroa per litra.

Hanskoja täytyy käyttää, bensasta imeytyy ihon läpi haitallisia aineita. Avoimessa astiassa läträilyt kannattaa myös suorittaa pihalla, tai hyvin ilmastoidussa tilassa, ettei turhaan hengittele höyryjä. Eikä sitä tarvitse joka käyttökerran jälkeen pois kuskata, samalla litkulla voi putsailla vuosia.

BrakeCleanerit on järjestäen tehottomampia ja kalliimpia. Pinelinekin on nykyään melko pehmoa, siinä vanhassa toimivassa aineessa oli joku nykyään kielletty komponentti. Saahan kaikella tietty puhdasta, jos tarpeeksi jaksaa hinkata.

Myrtillus
04.04.2015, 12.01
http://www.novakari.fi/product_details.php?p=1746

Toimii hienosti, liuotinvapaa, biologisesti hajoava. Ei kuulu joukkoon "neutraali pesuaine", mitä jotkut huutelevat. Raakana lämmittää ihoa kevyesti, joten kannattanee käyttää hanskoja. Tuota levittelen hammasharjalla ketjulle ja kevyttä hinkausta. Huuhtelu juoksevalla vedellä. Tehdasrasvatkin poistuvat kertaheitolla. Tuota ainetta löytyy pesuaineiden erikoisliikkeistä ja aikoinaan myös halpahallista.

Miksi ketjuihin ei saisi käyttää emäksisiä pesuaineita?

Jurpu
04.04.2015, 14.07
Meikä pesee kurakelin jälkeen koko pyörän ja ketjut vaan letkulla eikä muuta. Viimeksi ku vaihdoin ketjut ja rattaat olin Niillä ajanut 6000 km.

Krabba
04.04.2015, 16.00
^ juuri pari päivää sitte täyttelin 17 vuotta vanhan hybridin renkaita kauppareissua varten. Ikinä en ole ketjuja enemmälti putsaillut, yleensä vain ruiskinut jotain rasvan tapaista jos on tuntunut kuivalta. Toimii edelleen ihan hyvin eikä ketju hypi rattailla. Onko ketjut ja rattaat nykyisin heikompaa materiaalia?

Myrtillus
04.04.2015, 16.46
Tuossa tee se itse kemisteille
http://bicycles.stackexchange.com/a/18162

Sent from my iPad using Tapatalk

Roadie
04.04.2015, 21.39
Täältä myös ääni bensalle, lähtee hyvin moskat pois

kauris
05.04.2015, 07.57
^ juuri pari päivää sitte täyttelin 17 vuotta vanhan hybridin renkaita kauppareissua varten. Ikinä en ole ketjuja enemmälti putsaillut, yleensä vain ruiskinut jotain rasvan tapaista jos on tuntunut kuivalta. Toimii edelleen ihan hyvin eikä ketju hypi rattailla. Onko ketjut ja rattaat nykyisin heikompaa materiaalia?

Paljonko ajat hybridilläsi vuodessa? Eli 17 vuotta samoilla ketjuilla ongelmitta ja pesemättä. Ihan hyvin ja miksi muuttaa, jos noinkin toimii. Onko renkaatkin alkuperäiset? Montako kertaa ilmaa on tarvinnut lisätä vai oliko tämä eka kauppareissu, kun niin tarvitsi tehdä? ;)
Tästä tuli mieleen, että silloin tällöin edelleen kesäisin jonkun huoltoaseman terassilla maantielenkin kahvitauolla tulee joku kyselemään, että onko tuossa umpikumirenkaat.

sledgehammer
05.04.2015, 10.16
Bensalla lähtee joo. 5L kanisterista kylki pois, luikku bensaa sinne ja ketjut perään. Hetki huljuttelua ja ketjut ovat puhtaat. Käytetyn bensan voi kaadella vaikka kanisteriin ja kuskata sitten joskus kaatopaikalle. Tuota pinelinehehkutusta en kyllä käsitä, mun mittapuun mukaan tavara on aika keskinkertaista. Ei sillä ainakaan ketjurasva mihinkään lähde. Jää vaan harmaa lima ketjun pintaan. Toiset murehtii bensan myrkyllisyyttä ja samaa aikaan bräkleeni on ok. Bräkleenihän on käytännössä teollisuusbensiiniä ja asetonia. https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/Brakleen_fin_msds.pdf

Würthin tehopesu on ihan ok tavaraa. Hakkaa pinelinen mennen tullen. Ei silläkään varmaan ketjut puhdistu helposti, mutta muuten on ihan suht tehokasta. http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuoteselosteet/kemikaalit/Wuerth_Tehopesu_Tuoteseloste.pdf

Alottelia-14
05.04.2015, 11.52
Tuota pinelinehehkutusta en kyllä käsitä, mun mittapuun mukaan tavara on aika keskinkertaista.

Se oli joskus, taitaa olla jo yli kymmenen vuotta sitten, hyvää tavaraa. Joku muistelee vielä sitä, jollain on vielä sitä ja joku vain menee vanhan hehkutuksen mukana kuvitellen, että se on hyvää. :)

Krabba
05.04.2015, 12.19
Paljonko ajat hybridilläsi vuodessa? Eli 17 vuotta samoilla ketjuilla ongelmitta ja pesemättä. Ihan hyvin ja miksi muuttaa, jos noinkin toimii. Onko renkaatkin alkuperäiset? Montako kertaa ilmaa on tarvinnut lisätä vai oliko tämä eka kauppareissu, kun niin tarvitsi tehdä? ;)
Tästä tuli mieleen, että silloin tällöin edelleen kesäisin jonkun huoltoaseman terassilla maantielenkin kahvitauolla tulee joku kyselemään, että onko tuossa umpikumirenkaat.
No ei tuo ikinä ole toki missään älyttömässä maantielenkkikäytössä ollut, eikä rengastuskaan ole uusittu kuin kerran puhkikulumisen vuoksi. Mutta noin ajatuksena, saattaahan voimansiirto toimia vähän kevyemmälläkin panostuksella. Huoleton vekotin on kyllä ollut. Niin joo, vaijerit uusin, kun vaihdevaijeri napsahti vanhuuttaan poikki.

Polun tukko
05.04.2015, 12.34
Ostin kokeeksi biltsun rasvanpoistajaa, jotain sitrus mallia. Pitää kokeilla että josko tuolla tekisi väliputsauksen ja välillä ihan liottas mönjät irti.

arctic biker
05.04.2015, 16.21
[QUOTE][Würthin tehopesu on ihan ok tavaraa. Hakkaa pinelinen mennen tullen. Ei silläkään varmaan ketjut puhdistu helposti, mutta muuten on ihan suht tehokasta. http://www.wurth.fi/site/media/pdf/t...oteseloste.pdf (http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuoteselosteet/kemikaalit/Wuerth_Tehopesu_Tuoteseloste.pdf). ©sledgehammer/QUOTE]

Tuo on hyväksi munkin käytössä osoittautunut. Paikallisesta IKH-kaupasta löytyy eikä pahan hintaista.

Tulee mieleen jotta jos ketjut on älyttömässä mönjässä jatkuvasti niin jotain mietintää öljyämispuolella vois tehdä. Dynamic Fry-filmluben jäljiltä ei mitään bensaliuotuksia tarvitse. Wetlubet ja kurassa möyrintä kieltämättä on eri asia, itse irrotan pikalukkoketjun ja laitan rautalangasta tallin seinälle roikkumaan. 10% Wurthia suihkepullosta ja Grunge Brushilla harjaten. Paineilmalla kuivaan jos ei luonnonmukaisesti onnistu. Nyt kun ketjut on irti niin pakka ja rattaat on helppo puhdistaa.

kauris
05.04.2015, 17.59
Täh, minä olen pineline tehopesulla tarkoittanut juurikin wurthin pineline tehopesua.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/wurth-pineline-tehopesu-4l

sledgehammer
05.04.2015, 19.02
Pineline tehopesu on kellertävää ja läpikuultavaa, pelkkä tehopesu tuota sinertävää tavaraa.

Polun tukko
05.04.2015, 19.02
Kokeilkaapas tuota bilteman bio rasvanpoistajaa. Toimii erittäin hyvin. Tänään ajoin maasturilla 3h kuraisia metsäpolkuja, ja ketjussa oli öljynä mucin wet lube. Pesussa kävin ketjun ja pakan läpi ko. aineella jota hankasin pensselillä.
Irrotti kaiken lian ja rasvan todella hyvin. Huuhtelu vedellä, kuivaus ja uudet öljyt niskaan.
Suosittelen.
4L=8€
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/04/05/4a8d4851be5e57d71617270e547d5df8.jpg

Velogi
25.07.2015, 14.22
Oma ketjujen "huolto-ohjelmani" videolla: http://youtu.be/CEm9j-xxorY

janne kuivakangas
25.07.2015, 16.36
Hyvä video kiitos✌😊

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

arctic biker
25.07.2015, 18.22

Iso plussa selkeällä esitykselle ja vielä isompi peukku hienolle kuvanlaadulle.
Sprayrasvat on mulle ehdoton NoGo. Tippa kerrallaan joka niveleen, toiseen laitaan.

Toinen mun ketjunhoitouskontosuunnan vastainen homma on ketjun liottaminen. Käsitykseni mukaan tehdasrasva on parasta mitä olla voi, niinpä en ketjujani "syväpuhdista" . Pintapuolinen käsittely riittää jonka metodini jo aiemmin kirjoitin.

Tiedän hyvin ettei yhtä ainoaa oikeata tapaa ole, toisaalta mm Saksan Tour-lehti on mun kanssa samaa mieltä!

ellmeri
25.07.2015, 22.43
Frotee-pyyhkeellä rattaanvälit ja lopux ketjut.:rolleyes:
Pyyhe kannattaa ottaa kaapista kun emäntä on asioilla ja puhdistuksen jälkeen piiloita pyyhe jälkipuheiden välttämiseksi toiseen kertaan.

Nana
25.07.2015, 22.53
Itelläkin on Muc-Off chain cleaneria, mutta käytän sitä vain erikoistapauksissa. Yleensä otan pienemmiksi leikattuja raidallisia keittiörättejä (halpoja, myydään monta/pussi) ja suihkaisen rättiin Muc-Offin pinkkiä pesuainetta ja pyyhkin ketjun sillä hyvin ja lopuksi suihkaisen vedellä huuhtelun ja sitten vaan öljyt perään. Tolla lähtee todella, todella törkyisetkin ketjut puhtaaksi. Hyvin likaisiin kandee eka suihkasta vettä kostukkeeksi, perään pesuainetta, antaa vaikuttaa hetki ja pyyhkiä sitten.

Nana
25.07.2015, 22.54
ja laiskoille vinkki vitonen: Muc Off Dirt Work wipes-pyyhkeet pesevät myös ketjut, ilman, että sinun tarvitsee suihkutella niihin erikseen mitään, pyyhit vain ketjut ja öljyät ne perään.

Needleman
26.07.2015, 15.23

Vielä jos haluaa olla tarkempi niin ei pyyhi ketjuja samalla rätillä millä on hetki sitten putsannu kaikki paskat rasian pohjalta.

aaltju
26.07.2015, 20.55
Hyvä ohje, mutta pieni virhe mukana...

Pesuliuottimet eivät haihdu pois, ne kuivuvat ja jättävät jälkeensä jäämiä. Pesua liuotinpesuaineella seuraa pesu kuumalla vedellä tai muulla kokonaan haihtuvalla liuottimella (etanoli, isopropanoli, puhdistettu bensiini...) ja sen jälkeen huolellinen kuivaus paineilmalla ja vasta sitten uudet öljyt niskaan.

Liuotinjäämät eivät toki ole mikään ongelma verrattuna siihen että kunnollista pesua ei tee ollenkaan.

Lähetetty minun MediaPad T1 8.0 Pro laitteesta Tapatalkilla

Nana
30.07.2015, 15.08
Itse suosin mahd. Mietoa puhdistusta, sillä liottimet yms ovat yleensä tarpeettoman vahvoja. En ole vielä missään pyörässä missään olosuhteissa saanut ketjuja niin likaisiksi, ettei Muc-Off purisi kun sen antaa hetken vaikuttaa. Myös tavallinen pesuaine hoitaa homman. Huuhtelu vaan perään kun on pesuainerätillä pessyt ketjut, mulla pienessä purkissa veteen laimennettua Muc-Off pinkkiä johon rättiä kastan ja hankaan ketjut puhtaaksi. Lopuksi painesuihkepullosta vettä samalla kun pyörittää kampia ja valmista tulee. Sitten kuivaus ja öljyt.

MrValdemar
30.07.2015, 15.36
Mulla käytössä xxl.n ketjupesuri johon laittanut lamppuöljyä. Sen läpi pyöritellyt vitjoja kunnes näyttää puhtailta. Sitten huolellinen kuivattelu paineilmalla ja uudet öljyt perään.

mteebee
30.07.2015, 21.23
Taisin viimeksi ketjupesuriin tyrkätä tärpättiä,sitä kun sattu olemaan tarjolla. Toimi hyvin joten tärpätillä mennään jatkossakin.

Nana
31.07.2015, 23.03
Onnistuin ekan kerran tässä yksi päivä saamaan ketjut pois paikoiltaan maasturista. Ei ollut kivikko, eikä juurakko, vaan Manskun ylitys suht vauhdikkaasti ja ratikkakiskojen kohdalla hyppäsi takavaihtajan rissan päältä ketju pois.