PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hanko-nordkapp vai Nordkapp -Hanko?



Dioriiitti
01.04.2015, 21.06
Tervehdys kaikille,

Ostin juuri nojapyörän kun selkä rikki. Kiinnostaisi tietää onko suunnalla mitään käytännön eroja jos tarkoitus ajaa suomen halki nordkappiin tai nordkapista? Nojapyörä ei ole parhaimillaan ylämäessä niin olisi kiva tietää kummin päin saa enemmän anteeksi.
Olen toki vuosia sitten normi pyörällä matkaa tehnyt (pisin matka 365km /päivä)

iso kiitos etukäteen tiedoista

Jami2003
01.04.2015, 21.43
Molemmat sijaitsevat meren rannalla joten ylämäkeä taitaa olla suunnilleen yhtä paljon sama kummin päin ajaa. Mutta varmaan Hangosta Nofdkappiin päin ajaen ylämäet ovat loivempia kuin toisinpäin. Lisäksi ainakin itse kokisin matkan paljon mielekkäämpänä ajaa Hangosta manner Euroopan pohjoisimpaan paikkaan kuin toisin päin. Tosin näähän on makuasioita.

e: en ole ajanut pyörällä mutta autolla kyllä Norjan päässä.

Halloo halloo
01.04.2015, 22.32
Onko ajankohdan vallitseva tuuli lounaasta vai jostain muualta? Vaikuttako tuuli kuinka paljon nojakin etenemiseen?

nure
01.04.2015, 22.45
Jos tuolla periaatteella lähtee niin ei mikään pyörä ole parhaimmillaan ylämäissä, jos moinen suunnitelma niin eikun polkemaan ja kitinät vähemmälle...

JackOja
01.04.2015, 23.15
Hangosta lähtö.

Elmeri
02.04.2015, 12.14
Oma pyöräseikkailuni starttaa kesäkuussa Tampereelta Nordkappiin. Tosin normipyörällä. Ehkä hyydyn mäkiin ehkä en. Mutta siistiähän se olisi, jos pääsisi sinne pohjoisimpaan pisteeseen omilla voimilla. Tuntuis nurinkuriselta aloittaa reissu sieltä ja tulla kohti ankeeta "tasamaata".

Esa S
02.04.2015, 12.57
Nordkapp on 300 metriä korkealla, joten on sinne selvästi ylämäkeä jos Hangosta starttaa :) Välillä käydään kyllä meren pinnan alapuolellakin. Se 8 km tunneli ei liene mukavimpia pyöräilypaikkoja?

Itse ajoin viime kesänä Tampereelta ensin Saariselälle (Kaunispäälle eli yli 400 m korkealle). Ja sitten Norjassa Mehamniin, joka on meren rannalla oleva kylä melkein yhtä pohjoisessa kuin Nordkapp, eikä tarvitse mennä tunnelista.
Tosin menin autokyydissä osan matkaa eli Saariselältä Norjan puolelle, aikataulusyistä. Mehamnista käytiin sitten vielä vähän pohjoisempana, http://www.slettneslighthouse.com/ maailman pohjoisin mantereella oleva majakka. Tuollakin autolla, kun viimeiset pari kilometriä on soratietä tuonne. Olisi se maantiepyörällä mennyt, mutta laiskotti, ja oli vähän kylmä tuuli silloin.

Tuulethan kai enimmäkseen kesällä etelän/lounaan suunnalta, mutta viime kesäkuun lopulla ajettiin kyllä vastatuuleen.

JackOja
02.04.2015, 13.34
Menee tuon kummin päin vain niin:

1) sataa
2) on ylämäkiä
3) on vastatuulta
4) autoilijat ohittavat liian läheltä

Asia, johon voi vaikuttaa on maisemien kehittyminen matkan edetessä. Katsooko ensin 400-500 kilometriä mahtimaisemia ja sitten 1100km pusikkoa vai ensin pusikot ja lopuksi kiitos uurastuksesta.

Elmeri
02.04.2015, 14.24
Kiitos Mehamnin vinkistä Esa! Omat suunnitelmani jatkuvat kuitenkin kohti Altaa ja sieltä bussi/juna -yhdistelmällä etiäpäin. Tuo tunneli (tunnelit) vähän itseänikin arveluttaa. Ajattelin jo, että jos ei muuta niin liftaan siitä läpitte.

Smo
02.04.2015, 15.05
Voi myös ottaa botskin .. Hurtigrutenilla Hammerfestista ylöspäin .. polkee Honningsvägistä loppumatkan

ellmeri
02.04.2015, 18.30
Vuosia sitten oltiin Mehamin ja sletnesfyrin maisemissa D.Arduinin reissuilla ja on kyllä hienoa maisemaa,pidä se kääntöpaikkana ja jatka mehamista kirkkoniemeen hurttigrutella ja sieltä alaspäin niin pitkälle kun huvittaa,alaspäin.

Mulla hauska valokuva sletnesin majakan rappusilta,pari frendiä munasillaan fillarit olalla*heh*terveiset pojille.:rolleyes:

Matti Heikkinen
02.04.2015, 20.11
Hurtigruten on hyvä vaihtoehto,pari kesää sitten aikataulu oli Mehamnissa noin keskiyöllä,aamulla Vesisaaressa,kannattaa jäädä siellä pois paluumatkalle enemmän vaihtoehtoja.Hinnoittelu on vähän erikoista,Kjöllefjordista ainakin Berlevågiin,Båtsfjordiin,Vuoreijaan ja Vesisaareen oli sama maksu,Kirkkoniemeen olisi ollut kalliimpi.

Hebe
02.04.2015, 22.39
Jotku tunnelit pääsee Norjassa kiertämää vanhaa mutta asfaltoitua tietä pitkin, maisemat on paaljon paremmat kuin tunneleissa niin ei pari ylimääräistä kilometriä ja nousumetriä haittaa. Nordkappiin vievä tunneli oli "hauska" kokemus, ensin 3km vauhdikkaasti alamäkeen, kilometri tasaista ja sitten hitaasti ja hartaasti 3km takaisin maan pinnalle. Liikennettä ei silloin ollut paljoakkaan n. klo 10 jälkeen. Ja Norkappiin pääsin maksamatta sisäänpääsymaksuja kun pyörällä olin liikenteessä, autoilijat maksoivat (minusta) kovan hinnan että pääsivät perille asti.

Hurtegruuttenillakin matkasin samalla reissulla hammerfestin ja Honningsvågin välin, Ei ollut minun juttu, puolen tunnin matkamisen jälkeen kirosin jo paattia. Mutta olipa samalla puolikas lepopäivä.

Hebe
02.04.2015, 22.50
jatketaampa viellä. Itsekki suunnittelen vastaavanlaista reissua kesäksi, tosin vain Utsjoelta helsinkiin. Suunnan valitsin osittain juurikin maisemien takia, noita Lapin suomaisemia on jo tullut kateltua riittävästi ja tavoitemaisemat pyörii järviseuduilla. Norjan maisemat onkin tietty eriasia, etenkin Altaan laskeva kanjoni. Tuullesta en niin ota stressia vaikka maantiepyörällä lähden, tuulee kuitenkin vastaisesti.

Baraka
15.07.2015, 22.07
Eri lähtö- ja päätepisteet, mutta sama pohdinta, että pohjoiseen vai etelään. Viikko olisi aikaa retkelle ja ajattelin ensin Oulu-Turku reittiä, kunnes aloin miettimään Oulu-Skibotn vaihtoehtoa. Mielipiteitä tietysti on, mutta kumman suunnalle täällä kallistutaan? Onko matka pohjoiseen minkälaista nousemista, kulkuvälineessä on 32 edessä ja 11-32 takana, niin kovin vinhaan ei ylämäkiä pyöritellä ylös. Saimaan ympäriajon pikkunyppylät kyllä meni ilman ongelmia laukkujen kanssa.

Esuli
15.07.2015, 23.54
Aika kylymä on lapissa. Kävin Skibotnissa ja nyt kainuussa, voi tulla pakkasyö. Kyllä ne käsivarren mäet nousee sinun välityksillä. Ei tosin mitään herkkua, on tie niin paska kunnossa. Suomen puolla korkein kohta 560m. Ja Skibotnissa nousee 15 metristä 540metriin. Hyttysiä ja muita herhiläisiä on vähän.

gzmi
09.01.2016, 19.46
Osassa Norjan tunneleita fillarointi on kielletty. Mites Nordkappin tunneli, onko siinä piennarta hyvästi?

Olli L
10.01.2016, 07.20
Norjan tunneleista löytyy melko hyvältä vaikuttava kartta (http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml) pyöräilijöille. Muut saa kertoa käytännön kokemuksia Nordkapista (kuten viestissä 13). Norjan tievaltion (Vegvesen) käyttämää luetteloa olen käyttänyt joskus etelässä, mutta nyt en sellaista ole löytänyt. Virallisen tahon tietoon voisi suhtautua luottavaisemmin.

lightcaurby
11.01.2016, 10.09
Ainakin aiemmin Nordkappin tunneli on ollut virallisesti no-no pyöräilijöille. Oman kokemukseni perusteella suosittelisin yhden välin Hurtigruten-pätkiä Havøysundista Honningsvågiin ja Honningsvågista Kjøllefjordiin, molemmat kestävät parisen tuntia. Havøysundiin menevä tie on sellaisenaankin näkemisen arvoinen, varsinkin jos keli on edes jonkin verran suosiollinen.

PuffySticker
11.01.2016, 21.42
Suomen halki Utsjoelta etelään on nyt oma ensi kesän suunnitelma. Suuri palkitsevuusaspekti tässä on että jos maaliin asti pääsee niin ei tarvitse enää uudestaan ahtautua junaan tai bussiin.

On kyllä harkinnassa se myös, josko aloittaisi urakan Nordkappista tai Vadsøstä, kun Finnmark on vielä aika lailla näkemättä. Mutta Nordkappissa on varmaan kyl-mä ja paskaaks siellä tunnelissa fillarilla.

EsaJ
12.01.2016, 11.47
Haluatko polttaa niskasi vai naamasi ;) Kumpi palkitsee, perille pääsy tuntemattomaan vai kotiin? Itse ainakin haluaisin ansaita perillepääsyn tuntemattomaan ja viettää siellä pari rentoa päivää tutustuen paikkaan. Kotiin päin jos ajaa, niin arkihan se siellä odottaa vailla nautiskelun mahdollisuutta...

JackOja
12.01.2016, 11.54
Minustakin tuo on outo suunta noinpäin. Itsellä ajatus nimenomaan kotoa Jäämeren rantaan. Myötätuulessa :)

Vaikka tuollai: https://goo.gl/maps/PH6MdY6i54L2

biketeamnet
05.02.2016, 12.14
Jotku tunnelit pääsee Norjassa kiertämää vanhaa mutta asfaltoitua tietä pitkin, maisemat on paaljon paremmat kuin tunneleissa niin ei pari ylimääräistä kilometriä ja nousumetriä haittaa. Nordkappiin vievä tunneli oli "hauska" kokemus, ensin 3km vauhdikkaasti alamäkeen, kilometri tasaista ja sitten hitaasti ja hartaasti 3km takaisin maan pinnalle. Liikennettä ei silloin ollut paljoakkaan n. klo 10 jälkeen. Ja Norkappiin pääsin maksamatta sisäänpääsymaksuja kun pyörällä olin liikenteessä, autoilijat maksoivat (minusta) kovan hinnan että pääsivät perille asti.

Hurtegruuttenillakin matkasin samalla reissulla hammerfestin ja Honningsvågin välin, Ei ollut minun juttu, puolen tunnin matkamisen jälkeen kirosin jo paattia. Mutta olipa samalla puolikas lepopäivä.

Aika erikoista. 2010 kun menin rollaattorilla nordkappiin niin jouduin maksamaan. Sanottiin, että ennen oli ilmainen kävelijöille, pyöräilijöille, ratsastajille ym. Nykyään maksaa. Ennen nordkapin saarella menoa oli myös joku maksupiste josta vaan menin pokkana läpi yöllä potkien. Itse saaren viimeinen 500 metrin pätkä oli sitten maksullinen.

Hebe
05.02.2016, 12.19
Olin tuolla reissulla 2009. Enkä siis maksanut mitään tietulleja tai Nordkappiin pääsystä. Hyvä tietää, että on maksullista nykyään.

petev
05.02.2016, 12.27
Se tunnelin maksu on poistunut 2012

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk

Markku Liitiä
05.02.2016, 12.54
Niin ja siis parempi päätepiste/käyntikohde Norjassa on Gamvikin kylä 25 km Mehamnista - tai vielä parempi on Ellmerin vinkkaama Slettnesin majakka kylän pohjoispuolella. Siellä on idylliä 1000 kertaa enemmän kuin Nordkapin turistirysässä.

Munarello
05.02.2016, 21.56
Minä kävin kesällä 2014 autolla Nordkapin porteilla kääntymässä. Ainakin sillä kertaa sai mennä pitkälti loppumatkaa ihan pilvessä sillä sumua/utua oli iltamyöhällä niin ettei meinannut eteensä nähdä. Ja toki sekin jäi mieleen, että melko tuimia töppyröitä sillä tiellä on. Tunneleissa ei ollut tosiaan mitään maksuja.

kaisa
05.02.2016, 23.23
Voin lämpimästi suositella Mehamnia. Upea paikka ja upeita muistoja! Joku päivä toivon mukaan palaamme sinne Kaisan kanssa katsomaan Jäämeren aaltoja kylän rannalta. Sitä odotellessa käykää te muut siellä! :)

http://bp1.blogger.com/__DsMhlVkYKw/RrJSSrBbbnI/AAAAAAAAAsU/2_JAOe4iTmQ/s1600/pallopaita.jpg

PuffySticker
06.02.2016, 17.57
Otetaanpa seuraavaksi selvää Mehamnista... Kiitos vinkistä!
Kuumottaa jo pirusti kun työkuviotkin taisivat juuri selvitä ja näyttää siltä, että alkukesästä pääsisi matkaan kohti pohjoista. Viime kesän maastopyöräretki Utsjoen suunnalle oli hieno kokemus, mutta vielä hienompaa olisi kokea koko maan läpileikkaus pyörän selässä ja myös rauhallisesti eri paikkoihin tutustuen.

Miksu77
06.02.2016, 19.23
Onkohan tuo tie nro:98 välillä Tana bru - Ifjord missä kunnossa nykyään? Katselin google mapsin kautta, niin oli aika heikossa kunnossa paikoittain, tämä siis vuonna 2010.

Markku Liitiä
08.02.2016, 16.22
^
Ajoin tuon välin toissasyksynä autolla. Ifjordin päässä oli meneillään massiivinen tienkorjausprojekti, josta osa oli tuolloin jo valmiina. Hienoa uutta baanaa tekivät. Tana Brun puoleinen pää, itse asiassa suurin osa ko. välistä, oli erittäin onnettomassa kunnossa. Todella rupuista asfalttia ja reikiä riittämiin.

kettukolo
09.02.2016, 20.39
Ajelin maantiefillarilla Tana Brusta Ifjordiin toissa kesänä lumisateessa juhannusviikolla. Ulkorengas otti tosi kovasti itseensä. Vararengasta en kotona arvellut tarvitsevani. No en tarvinnut mutta tuskaista oli paikatulla ulkorenkaalla. Sepeliä 15 km. Loppu hienoa tietä. Nyt varmaan parempi. Tuolla kulmalla on kummallisia asfalttiteitä. Tiet on tehty karkeasta tavarasta bitumia säästellen. Suosittelen 25 tai 28 mm rengasta maantiepyörään. Pohjois-Norjassa kannattaa olla omat eväät. Huoltopaikat on harvassa.

Matti Heikkinen
10.02.2016, 19.48
Fillaroin siellä kesällä 2013 normaaleilla retkipyörän eli 37 mm renkailla,Tana Brusta Tanan kirkolle oli mielestäni tie kohtuullisen hyvää,Vestertanan vuonon pohjukkaan ei niin hyvää ja siitä eteenpäin johonkin Ifjordfelletin paikkeille oli mielestäni kohtuullisen uutta tietä ja asfalttia,Ifjordiin päin on sitten tietöitä,vuodessa 15-20 km.Jos Mehamnissa käytte poiketkaa myös Gamvikissa,on Euroopan mantereen pohjoisin kylä,Kjöllefjordissakin kannattaa samalla poiketa,kun tie sinne Oksfjordenin päästä lähtee sisämaahan päin on vieressä puron varrella muistaakseni Hans Lidmanin mukaan maailman pohjoisin metsä jos sitä harvaa koivikkoa voi metsäksi sanoa.Kjöllefjordkin on nähtävyys sinänsä,rakennettu kapealle kaistalle meren ja tunturin väliin vuonon pohjukkaan,jos tuulee siellä kuulemma tuulee todella kovaa.

Klasupo
15.08.2016, 11.34
Kesällä 2016 heinäkuussa kävin Oulu - Nordkapp - Oulu lenkin. Pari viikkoa + kolme päivää meni aikaa päivämatkojen ollessa enimmäkseen 150 - 200 km välillä. Norjan puolella muutama lyhyempi päivä ja sitten niitä "turistipäiviä" kolme. Menomatka Oulusta oli Ylikiimingin kautta Kemijärvelle,Pelkosenniemelle ja Sodankylään. Sitten Kaamasen kautta Karigasniemelle ja edelleen Nordkappiin. Paluu tapahtui Altan kautta Enontekiölle ja länsirantaa kemiin ja Ouluun. Kaikkiaan matkaa kertyi 1984 km.

Hieno reissu kaiken kaikkiaan. Pelkästään jo se, että matkan varrella sai niin paljon positiivista huomiota mihin tahansa pysähtyikään. Autoilijat peukuttivat, samoin motoristit ja karavaanarit. Maisemat ovat pyörän selästä vielä huikeammat kuin auton ikkunasta. Onhan siellä mäkiä, mutta niistä selviää kyllä kohtalaisella kunnolla. Pahimpana nousuna ehkä Nordkapp tunneli jossa toisinpäin on 3 km 10% nousua ja toisinpäin 4km samaa jyrkkyyttä.

Hankalaa siinä on se, että ajaessasi tunnelissa et osaa itse arvioida lainkaan jyrkkyyttä, vaan näyttää ja tuntuu aivan kuin ajaisit tasaista tietä, mutta ei vaan kulje mihinkään. Oma lukunsa on tietenkin vielä ohi ajavat bussit, rekat ja karavaanarit, mutta yllättävän fiksusti suurin osa jäi jopa taakse odottamaan ellei päässyt turvallisesti ohitse. Valoja noissa tunneleissa kannattaa käyttää edessä ja takana, eikä turvaliiveistä tai kirkkaista ajovaatteistakaan haittaa ole. Tosin Altasta enontekiön suuntaan on myös melkoinen nousu 8% n. 7 km matkalla. Se on vain sikäli mukavaa nousua, että vieressä menee hieno koskien kyllästämä joki, jota on mukava katsella noustessa, ei tule aika niin pitkäksi.

Suosittelen kyllä lämpimästi pyörämatkailua Norjassa, on se sen verran upeaa touhua hienoine maisemineen kaikkineen. Ensi kesänä sitten oulusta Lofooteille.


-Klasu-

Atohei
17.08.2016, 13.43
Moi. Meinasin itsekin lähteä ens Su. Sotkemaan Lappiin ja ehkä nordkapissa myös. Meen ensin junalla suonenjoelta Kajaaniin ja siitä sitten ylöspäin ja ois pariviikkoo aikaa reissata. Miten sinun reissun yöpymiset, montako teltta yötä nukuit? Ja paljon oli budjetti?

Klasupo
18.08.2016, 17.39
Teltta öitä olisko ollut 17 ja yksi yö hotellissa Olderfjordissa. Hotelli yö tuli vähän nurkan takaa kun oli hiton kylmää +5 tunturin ylityksessä ja kova tuuli ja vesisade. Oli pakko päästä kuivattelemaan ja lämmittelemään kun tuntui, että sielukin jäätyy. Teltta yöt olin kaikki leirintäalueilla, kun aina on tuota elektroniikkaa sen verran mukana, että pitää latailla akut täyteen. Muuten olisin tietenkin yöpynyt maastossa. Kyllähän tuolla sen tonnin helposti sai kulumaan syömisineen, majoituksineen ja muine menoineen, joihin kuului pullakahveja, joitain varustehankintoja, apteekkitavaraa, tuliaisia jne. Olisin varmaan niukasti elelemällä päässyt 500 - 700 euroon. Majoitukset oli keskimäärin 15€/yö ja ruoka n. 15-20€/päivä.

Edelliskesän Helsingin reissu n. 2 viikkoa, rahaa kului 700 euroa. 14 yötä olin leirintäalueilla. Tuo summa sisältää vielä yhden takavanteen hankinnan Helsingistä.

Matti Heikkinen
18.08.2016, 19.56
kyllähän siellä selviää halvallakin,parin viikon kierroksen suurin menoerä oli bensat Vantaa-Pello-Vantaa,Norjasta ostin kaasusäiliön ja hanskat ne harmittavat vieläkin kun luulin hukanneeni lämpimämmät hanskani ja ostin uudet melkein sadalla kruunulla ja olin jättänyt hanskat telttaan ja löysin ne sieltä illalla.Yöpymiset 0 euroa,leirintäalueet ovat väärissä paikoissa ja rauhattomia,ruokaan suunnilleen saman verran kuin kotonakin,kännykän akku riitti koko matkan,riittää kun sopivassa paikassa katsoo kerran päivässä onko viestejä,eihän Norjan puolella ole kenttääkään joka paikassa.Saahan siellä rahaa kulumaan Sveitsiläinen tapaamani seniori jolla ei ollut telttaa kertoi kalleimman mökkiyön maksaneen melkein 100 euroa,tuleehan sitä matkalle näin hintaa.Oli muuten todella seniori,sanoi olevansa 82 vuotias mitä ei pyörän kulusta olisi mitenkään uskonut.

Klasupo
20.08.2016, 12.36
Leirintäalueet kyllä on välillä väärissä paikoissa ja niiden taso on melko kirjava, Joinain päivinä tulee liian lyhyt päivä ja joinain taas ylipitkä juuri tuon sijainnin vuoksi. Mutta kun sitä haluaa käydä illalla suihkussa ja elellä reissussa muutenkin jo tässä iässä "sivistyneemmin", niin mieluummin vaikka kärsii pidempinä päivämatkoina kuin että jäisi johonkin metsään hikisenä ja pahalle haisevana telttailemaan. Yleensä nuo sääsken pirulaisetkin on leirintäalueilla vähempänä kuin maastossa. Ai niin.. eikä ne riukuhommelitkaan pahemmin kiinnosta jos posliinia on tarjolla...

Rauhattomuudesta ei tämän kesä Norjan reissulla tarvinut kärsiä leirintäalueilla lainkaan. Ei edes Kautokeinon leirintäalueella, jossa oli Äkäslompolo - Alta pyöräilytapahtuman porukkaa huoltajineen varmaan pitkästi toista sataa yöpymässä. Yö oli hyvin rauhallinen ja porukka fiksua kuten pyöräilijät yleensä ovat vaikka olutta vähän otettiinkin. Edelliskesän Helsingin reissulla eräällä leirintäalueella yksi Virolaisporukka ryyppäsi yömyöhään ja se vähän ärsytti, mutta nekin lopulta sammahtivat hiljaiseksi.

Itselläni kaikki dokumentointi ja päivittäinen yhteydenpito tapahtuu kännykällä. Taustalla pyörii Sports Tracker, valokuvat otan kännykällä, osittain myös videot ja lisäksi puhelut, sähköpostit ja viestit. Power Pankkeja saa olla kaksin kappalein mukana, että riittää kaikkeen, toinen on 6600 mAh ja toinen 5000 mAh. Toisella latailen erillistä videokameraa ja toisella kännykkää. Laitteet on latailtava oikeastaan joka ilta ja se on melko haastavaa leirintäalueilla. Koko ajan pitää olla näköyhteys ladattaviin laitteisiin, koska ikinä ei voi tietää etteikö joku olisi kiinnostunut juuri sellaisista härpäkkeistä ja korjaa ne parempaan talteen.

Lapin vaelluksilla (patikkareissuilla) tulee oltua aina 1 - 2 viikkoa teltassa tai kämpissä ja ainoa peseytymismahdollisuus on joki tai järvi, niin pyöräreissuilla sitä haluaa elellä enemmänkin "herroiksi" kun kerran on ihmistenilmoilla liikkeellä.

Matti Heikkinen
20.08.2016, 19.13
Klasupo,paljonkos sitä ikää on,itselläni 74 v eikä yksin teltassa haittaa vaikka vähän haisisikin,kyllähän matkalla pesumahdollisuuksia on,jokia ja puroja jos reipas pyöräilijä vain niitä käyttää,itse kuvaan diafilmille kun projektori on ennestään,eivät kuvat ainakaan bittiavaruuteen häviä,säilyvyyskin on kymmeniä vuosia.Leirintäalueistakin on kokemuksia puoliltaöin jalkapalloa pelaavista saksalaisista klassisiin matti myöhäisiin jotka tulevat vähän vailla klo 11,majoittuvat juuri oman teltan viereen ja hoitavat tietysti ruuanlaiton ja muut iltatoimensa.Minun puolestani saat olla riippuvainen sähköä tarvitsevista härveleistä,kukin toimii tavallaan.

Klasupo
27.08.2016, 16.52
Vähemmän on ikää kuin Matilla ja kyllä, olen jossain määrin riippuvainen noista sähköhärveleistä. On minulla toki ollut sekin aika, jolloin sähköhärveleitä ei ollut, kaikki retkuiluyöt nukuttiin teltassa, laavussa ja usein talvella pelkässä lumikuopassa. Ei ollut edes Trangiaa, vaan tulet tehtiin ja keiteltiin nuotiolla ruoat ja kaffet. Mutta en pidä minään itseisarvona sitä, että pitäisi jämähtää 60-luvulle jos voi elää 2000-luvullakin. Kehitys nyt vain menee eteenpäin ja mielikään ei dementoidu niin nopeasti kun on aina uutta opeteltavaa.

Mutta kuten Matti sanoi kukin meistä toimii tavallaan, eikähän näistä jutuista nyt tarvi hernettä kenenkään nenuun vetäistä. Ja yhä edelleen, tulevillakin matkoillani vaadin itselleni sen lämpimän suihkun jos siihen vain on mahdollisuus:cool:

Jyri K
27.08.2016, 21.32
Nykyisillä aurinkokennolatureilla ilmeisesti tekeekin jotain. Sellainen voisi olla reissussa hyvä.

tuollainen teipillä selkään kun ajaa ja sitten illalla lataa sillä puhelimet ja muut härpäkkeet.



http://www.biltema.fi/fi/Toimisto---Tekniikka/Mobiililaitteet/Kaapelit-ja-laturit/Aurinkokennovirtapankki-2000035853/

Jami2003
27.08.2016, 22.41
Suomen kelit huomioon ottaen valitsisin kyllä napadynamon elektroniikan latailuun.

Hiks
30.08.2016, 06.03
Nuorgam - Hanko. Alkuperäinen ajatus oli että olis ajettu pohjoisesta etelään, mutta pari päivää ennen lähtöä tuulen suunnan ennuste muuttui ja käänsimmekin reitin Hangosta Nuorgamiin. Sain kuulla pari kertaa matkan aikana muilta, kun ennuste ei pitänytkään paikkaansa ja saatiin polkea vastatuuleen. Hieno lenkki on, suosittelen, kerran elämässä.

Klasupo
01.09.2016, 09.47
Mitäs reittiä menitte Nuorgamiin? Omilla reissuilla nuo tuulet vaihdelleet aina täysin ennustamattomasti, samoin kuin säätilat muutenkin. Varma voi olla vain siitä, mitä aamulla teltan ovesta näkyy:D