Näytä tavallinen näkymä : Kellofauber
Tehdäämpä kellofauberille oma ketju, kun sellaista ei näköjään vielä ole.
Tässä heti kärkeen mahdollisesti typerä kysymys: mahtaakohan tämä kellofauber olla oikeassa järjestyksessä kasattu? Ja kuuluihan tuo lukitusmutteri tuolle rungon vasemmalle puolelle(siis sille puolelle kummalla ei ole ketjuja)? http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/23/ba868455e397634183acdf0a0a206977.jpg
Ei muuten ole Fauber... Ei ainakaan mielestäni, alkupään nelikantti...
Niin on, yhteistä Fauberin kanssa lienee sama muhvi. Oikein taitais olla kasassa, jos vielä pyörii mukavasti. Oikein lukittu, tuokin on fauberin kanssa sama.
Keskiö on metka pyöränosa, versioita riittää historiassa ja tänään.
arctic biker
24.03.2015, 10.20
Siellä lattialla kammen pultista vasempaan on aivan oikean mallinen työkalukin, kuuluu keskiön kanssa samalle aikakaudelle.
Tuntuu että nykyään vielä enemmän, kun aloitin oli Fauber, kello, kiila ja nelikantti... Fauberissahan yleensä yhtenäiset kammet, laakeriltaan tosiaan muistuttaa kyseistä mutta tod.näk. johonkin ns. retkipyörään ympätty moinen, tais aikoinaan Cressun Positron fillarissa moinen setti.
Useamman tasoisia oli faubereitakin. Hallussani on pyörä, cressu, joka tuli ensin tytön käyttöön ja sitten vaimo ajoi sillä. Avasin ensimmäisen kerran keskiön ja otin hatun pois päästä! Oli niin hieno laakerointi, että en moista ole tavannut, aito yhtenäisin taotuin kammin kasattu keskiö. Painava on kuten koko välinekin. Naapurille ei paino merkinnyt mitään. Laakerin osia saa vielä tuomaksen keskiöönkin, jos vaikka kartiot olis kuluneet, eikä noissa muuten ole kovin tarkkaa missä kunnossa ovatkin. Vassua laakeriin ja menoksi.
^Oli varmaan vielä 70-luvulla suosituin keskiötyyppi. Huomattavasti parempi kuin kiilakeskiö.
"Ilmeisesti joistain halvoista itäpyöristä johtuen kiilakeskiöllä on meillä huono maine" sanoo Heikki Kuva kirjassaan ja jotain sinne päin, että Eurooppalaisen mittapuun mukaan se on ollut ylivoimaisesti eniten käytetty keskiötyyppi. Hän kirjoittaa juuri retkipyörän kaltaisista fillareista. Noitakin on siis ollut useamman tasoisia. Oma kokemus on noista, että jotain vähän tinaa kovempaa metallia olivat. Kehumani hieno keskiö on 1992 ostetussa pyörässä, joka oli alkuaan cressun kippuratankoinen naisten retkipyörä, mutta jo kauan sitten muutettu suoratankoiseksi, aluksi Pentasport Torpedo 5 v., nyt Shimano 7 vaihteinen. Sinänsä hieno pyörä, mutta painaa - on oikea kuntopyörä.
Tuo tuomaksen keskiö on eri maata vaikka vanha jo onkin. Menestystä kunnostukseen, rauhallisia otteita, kyllä se siitä.
Muistaakseni luin Kuvan kirjoja joskus 80-luvulla, silloin ehkä kiilakeskiö saattoi olla jonkinlainen mutta ne muutamat mitkä itsellä niin korkeintaan puistutuksia aiheuttaa.
Kiitoksia kaikille vastauksista! Teru: en ole varma kuinka kuluneet ovat laakerit/laakerikupit, mutta huomasin että eturatas heiluu polkiessa sen verran, että ketju meinaa pomppia. Tästä syystä avasin keskiön, hieman putsailin ja lisäsin vaseliinia. Nyt vaikuttaisi ihan ok:lta, mutta polkimet eivät vielä ole paikoillaan. Mauserilla mittasin laakerikuulan kooksi 6,3mm. Mikäköhän lienee kuulien alkuperäinen koko? Pyörä on siis Tunturi Retki Super ilmeisesti 80-luvulta.
Nure: ainakin täällä on epäilty ko. keskiötä kellofauberiksi: http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=4306
Tässä kuvia keskiön purkamisesta: http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/25/e5d7841749e7217c016035c81f26983f.jpg http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/25/e5583e816eac3ad41fd50ad89cfc1ff6.jpghttp://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/25/1a849f5a6062642b0320baa4c0a70577.jpg
Kuulan koko 1/4" eli 6.35mm. Löytyy lähimmästä etrasta tai laakerikaupasta irtotavarana 15snt per kappale. Kannattaa vaihtaa kaikki kerralla ja taas pyörii vaikka kuinka kauan.
arctic biker
25.03.2015, 23.46
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Stahlkugeln-1-4-fuer-Konuslager-HR-p25610/
Millikoko on 6,35, riittävän lähellä,luulisin.
Kartio on kuvassa ihan siistin näköinen ja jos kuulatkin näyttävät silmämääräisesti samon siisteiltä, niin entiset voi asentaa uudelleen. Vaseliinia ja sopiva "kireys" laakeriin, ei saa lonksua, mutta pyörii kevyen mukavasti sormin pyörittäessä. Pyörä on ilmeisesti jäänyt vähälle käytölle aikanaan ja sopivalla huollolla sen saa toimivaksi uusimatta paljonkaan. Laakerikuulat ovat edelleen tuumamittaisia eikä niitä niin hirveän monia kokoja olekaan pyörässä, etenkään tuon ajan laakereissa.
Elikkä mahdollisesti 0,05mm mittavirhettä tai sitten kuulat ovat kuluneet sen verran. Toivon mukaan kireys on nyt sopiva eikä klappia enää ole. Veikkaan että laakerit ovat todellisuudessa hyvin lähelle 6,35mm ja klappi aiheutui siitä, että keskiön kiristysmutterit olivat löystyneet. Sillä kyselin tuossa aiemmin josko olisin aiemmin kasannut keskiön väärin ja löytyminen olisi johtunut siitä.
Ei kuulat ole kuluneet, kuvassasi mitta on täsmälleen neljännestuuma. Eikä ne muutoinkaan pienene kuluessaan, vaan menevät rokonarpisiksi, tai no rotanpureman näköiseksi. Laakerit sopivaan säätöön ja lukintamutteri joltisenkin kireälle ettei pääse säädöt karkaamaan.
arctic biker
26.03.2015, 18.16
Yksi vanha kikka noitten kartioitten testaukseen on kuulakärkikynä, jos sillä tuntuu epätasaisuutta niin kulumaa on. Terun kanssa samalla aalto -pituudella että paketti vaseliinilla kasaan ja ajoon. Soo niin nuukaa.
Sitten jos päädyt laakerikuulien vaihtoon niin kaikki uusia, ei ole hyvä idea sotkea vanhoja ja uusia kuulia.
Keskiö on metka pyöränosa, versioita riittää historiassa ja tänään.
Keskiöitä on hengästyttävä määrä, jotain vakioitumista olis jo toivonut. Samoin putkiosissa erikoisia mittoja, esim. satulatolpissa, tangoissa, emäputkissa jne.... Mitä vakiintunutta löytyy pyöristä? Kahvojen kohdalta tangot, etunavan haarukkamitta, kettingit, polkimien kierteet ja vaijerissa vakiintuneisuutta, siinäpä ne melkein, mitä vielä?
arctic biker
26.03.2015, 21.09
No ei nuo vaijerinkuoretkaan ulkomitoiltaan aivan samaa ole. Juuri asensin Jagwiren sinänsä hyvää ja jäykkää kuorta, ei mahtunut tää jarrukuori suosiolla joka inlinersäätimeen,melkoista nippelisäätämöä. Pedaaliakselien kierteet on aika hyvin vakiintunut, vain kaksi. Nyt säätämöinyt eli manaillut teemalla miniV+maantiekahvat. Teoriassa pitäisi pelata yhteen, siis teoriassa mutta Shimanon 85mm länkien suhteen olen pikkasen eri mieltä.
Näistä standardeista eli oikeasti erilaisista mitoituksista noin ulkomuistista väitän Anelosen kirjoittavani milloin vain ja sitten ollaan vasta vuosituhannen alussa.
arctic biker
26.03.2015, 21.17
http://www.bikeradar.com/road/gear/article/angryasian-too-many-standards-and-not-enough-benefit-43896/
Tuossa hää kommentoi vain ja ainoastaan arvokkaampien harrastepyörien ihan viime vuosien kehityksestä. Jos mennään vanhempiin enempi hyötypyöriin niin perusehdotontyökalu on mauser eli työntömitta. Ilman sitä ei toivoakaan löytää vaikka tuumasen keulan ohjainlaakeria. Minullakin on noita ainakin kolmea eri mitoilla olevaa tallin ylähirrellä, varalta jos tarvista tulee.
arctic biker
26.03.2015, 21.31
Pitää muistin aikana kiittää Tuomasta erinomaisista ja esimerkillisen hyvistä valokuvista ja sanoisinko ongelman hyvästä valokuvauksellisesta esittelystä.
Tuon tason kuvien perusteella ns. etädiagnoosikin helpottuu ja on sitten todennäköisimmin oikeassa.
Kiitoksia kehuista! Kiitoksia myös aktiivisesta asian puimisesta, mukava jatkaa täällä foorumilla kirjoittelua tällaisen viestiketjun jälkeen!
artic biker: hyvin valoitettu pyörien standardittomuutta. Olisin noviisina luullut vakio-osia löytyvän enemmänkin, mutta toisaalta siinä lienee yksi pyöräharrastuksen parhaista puolista; jokainen pyörä on yksilö.
Vielä heikosta pyöränosien yhteensopimisesta, jos sallitaan, keskiö on niin "keskeinen" osa, joutuu myös koville, josta johtuen sovittimet ovat riskejä, kuten usein sovittimet muutoinkin. Sovitin johonkin juttuun kuitenkin sopii ja toimii pidempäänkin. Yli kuusi vuotta sitten tuli pyörä, jossa 30,6 mm satulaputki, oli kuitenkin hyvä kahdella pultilla säädettävä 27,1 mm satulatolppa hankittuna, joten sovitin tarpeen. Lähipyöräliikkeen Uimoselta tilaama sovitin on edelleen käytössä ilman mitään haittaa.
Joo kyllähän sen ymmärtää, että keskiö on kovilla kun sitä kauttahan se voima renkaille välittyy. Itseänikin nuo sovitteet hieman arvelluttavat.
Terve. Noviisi tässä kyselee.
Mulla ois keskiö menossa joka tapauksessa vaihtoon joskus heinäkuun alussa, mutta nyt pitäisi saada tuo keskiö kestämään kesäkuun ajan. Keskiöön on varomattomien (väärien) huoltotoimenpiteiden johdosta varmaan mennyt keskiöakselia pitkin vähän WD-40:iä, ja siitä johdosta keskiöstä kuuluu pieniä naksahduksia. Vaihtoehtoja on näillä näkymin kaksi:
a) annan olla sellaisenaan ja toivon että kestää
b) pistän keskiömuhvin reiästä WD-40:iä, brake cleaneria ja paineilmaa tuossa järjestyksessä, tavoitteena liuottaa vanhat rasvat pois. Sen jälkeen samaisesta keskiömuhvin reiästä sprayvaseliinia ns. reilusti.
Kumpi tässä vaikuttaisi järkevämmältä vaihtoehdolta? Vai onko tuohon olemassa joku muu järkevämpi konsti? Keskiö on siis kello-fauber, ja pyörä on sinkulaksi tehty kasarin puolivälin Peugeot. Keskiön avaaminen ja uudelleen rasvaaminenhan se olisi järkevin vaihtoehto, mutta en viitsisi investoida tuon keskiön avaamiseen vaadittaviin työkaluihin, kun kerta siihen on tulossa kuitenkin kohta kasettikeskiö, jonka ajattelin em. syistä vaihdattaa liikkeessä. Olettaen siis, että tuohon sellainen menee. Edelliseen Peugeotiin se ainakin meni ihan ilman mitään sovitteita.
Kiitos.
Pane vaan tuota vaseliinia, laakeri kestää tuon ajan. Liuotin ilmeisimmin kuljettanut likaa laakeriin, mutta jos vaihto on noin lähellä etkä aio avata, putsata, voidella, niin aja pois. Lujia nuo vahat.
Noniin, hyvä. Kerro vielä, että laitanko suoraan vaan vaseliinia vai kannattaako noita vanhoja rasvoja yrittää liuottaa pois? Kiitokset vielä rivakasta vastauksesta ilman vittuilua, ei ois ollu ensimmäinen kerta internetissä kun keltanokka saa nenilleen :D
Lisää vaan vaseliinia, enepi sellainen henkinen asia, että onpahan jotain yritetty. Ei avaamatta saa puhtaaksi, ei kantsi ajaa likaa enempää laakeriin liuttimella, kyllä se pelaa vaikka pidempäänkin.
Tämä on sellainen palsta ettei täällä pelkästään vinoilla.
Marsusram
31.05.2016, 22.58
Kellofauber -tuo oman aikansa Pressfit.
Naksuminen voi johtua liasta, kupin tai kuulan viasta. Vaseliini voi auttaa ensimmäiseen.
Muistaakseni purin ensin keskiön vasaralla ja meisselillä kun ei ollut oikeita työkaluja. Kuppien poislyönti vastapuolen akselireiästä oli alkuun hankala temppu.
Keskiömuhvi ratkaisee saako kasettikeskiötä kiinni. Normaalisti oli Fauberin halkaisija kierteellistä isompi ja kierteetön.
Joku BMX-keskiö saattaisi sellaiseeen sopia?
Ameriikan puolella Faubereita jonkin valmistajan mukaan kutsutaan "Ashtabula (http://www.sheldonbrown.com/opc.html)" kammiksi.
arctic biker
01.06.2016, 07.24
Noita Faubereita oli sekä kierteellisillä kupeilla joitten irrottamiselta herra armahtakoon että painettavilla. Vmainitusta kammet irtoaa ilman kuppien poistoa. BSA-kierteellistä kasettikeskiötä ei Faubermuhviin saa, ainoa tietämäni ratkaisu on Pyörätohtori jolla on sovitteita, on vaan liikkeensä nyt kiinni.
Grandi66
01.06.2016, 09.26
Lisäksi löytyy bemaxissa käytettävää adapteria, mutta ei taida sopia fauberiin. Pyörätohtorin adaptereille ISO PEUKKU, toimivat.
Helsingissä Fillarikellarikin myy sovitteita, esim. http://www.fillarikellari.fi/keskio-fauber-adapteri-a-kierteeton-bsa
arctic biker
02.06.2016, 20.14
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ9YjaGXdxgWMuzF8OanPfMgLEeDoyjo 3Xmwf58_PHDXr8Rb39gMQ (https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiA_83x3YnNAhWmIJoKHfH4CzEQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.fillarifoorumi.fi%2Fforum%2Fa rchive%2Findex.php%2Ft-47729.html&psig=AFQjCNHrboftySm3aFVFc51fxlmo92rsxw&ust=1464970325008866)
En ole aivan varma mutta tältä oikea kellokeskiö näyttää, monesti vielä BSA-kierteillä.
PS ois kiva tietää mistä ja miksi termi kellokeskiö on oikein tullut. Harryup ehkä tietäis.
arctic biker
02.06.2016, 20.32
Fauberkeskiön muhvin kuppeja ei siis tarvii poistaa jos pientä pesua ja uusintarasvausta haluaa... tuossa jotain http://foodnbikes.blogspot.fi/2012/06/keskion-purkaminen.html
Yritin luntata tuon keskiötyypin tietoja Heikki Kuvan Retkeilypyöräkirjasta, mutta tuon kellokeskiön nimen peruja ei siinä ole, nimitetään vaan tuota kilpailukeskiöksi. Kirjastossa on Heikki Kuvan kirja Kaksipyöräisten vuosisata. Luin sen n. kymmenen vuotta sitten, saattoi olla, että siinä selitettiin termin kellokeskiö alkuperä. Jostain olen sen lukenut ja sitten unohtanut. Toivottavasti Harry muistaa. Pitää näköjään lainata tuo kirja uudelleen.
Omassa hyllyssä on tuo ensinmainittu ja uskomatonta, siinä on paljon käyttökelpoista perustietoa edelleen, vaikka ikää on jo yli 40 vuotta!
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ9YjaGXdxgWMuzF8OanPfMgLEeDoyjo 3Xmwf58_PHDXr8Rb39gMQ (https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiA_83x3YnNAhWmIJoKHfH4CzEQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.fillarifoorumi.fi%2Fforum%2Fa rchive%2Findex.php%2Ft-47729.html&psig=AFQjCNHrboftySm3aFVFc51fxlmo92rsxw&ust=1464970325008866)
En ole aivan varma mutta tältä oikea kellokeskiö näyttää, monesti vielä BSA-kierteillä.
PS ois kiva tietää mistä ja miksi termi kellokeskiö on oikein tullut. Harryup ehkä tietäis.
Jos keskiö on BSA-kierteillä, niin eihän silloin ole kyseessä Fauber-keskiö (tai tässä tapauksessa kello-fauber). Lisäksi liittyen aiempiin viesteihin, niin minulla on ollut se käsitys, että Fauber-keskiöitä löytyy vain Pohjoismaissa valmistetuista pyöristä, mutta ei ranskalaisista ikinä. Tietääkseni Peugeot käytti ranskalaista keskiötä vuoteen 83 tai 84 asti ja siitä eteenpäin BSA-keskiötä. E. Ethän sinä puhunutkaan mitään Fauberista, joten pyydän anteeksi, minun moka. Kello-Fauberhan on tosiaan Fauber nelikanttiakselilla. Ja minuakin kiinnostaisi tuon termin alkuperä, jos joku siis tietää.
Grandi66
03.06.2016, 22.09
On ollut muissakin kuin pohjoismaisissa pyörissä. Ensin vaan oli kammet yhtä rautaa, sitten tuli kiilalla varustetut ja sitten nelikantit.
arctic biker
04.06.2016, 19.27
Tai sitten ei, on tuossa yksi runko, takuuvarmasti ennen sotia tehty.Sen aikainen presfittikeskiö. Muhvissa rasvanippa eikä yhtään reikää. Oiskon Thunjotain.
arctic biker
04.06.2016, 19.41
Ny pitää Harryupp saada mukaan, var är du?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.