PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uuden satulan hankinta



Pyörä Mies
23.03.2015, 09.22
Pitäisi hankkia hybridipyörään uusi satula. Olen ajatellut satulaa jossa on ns. lovi satulan keskellä eli sellainen reikämalli. Miten kyseinen satula käyttäytyy talviolosuhteissa ja silloin kun on viileämmät keli, jäätyykö persaus, eli pääseekö viima ikävästi palleihin sitä kautta? Onko kokemuksia?

IncBuff
23.03.2015, 09.23
Miten kyseinen satula käyttäytyy talviolosuhteissa ja silloin kun on viileämmät keli, jäätyykö persaus, eli pääseekö viima ikävästi palleihin sitä kautta? Onko kokemuksia?
Ei ja on.

noniinno
23.03.2015, 09.42
Taka- ja alaosaston jäähdyttäminen tai lämpimänä pysyminen kannattaa hoitaa jotenkin muuten kuin satulan valinnalla. Nuo ovat ominaisuuksia, jotka eivät satulan valinnassa voi mitenkään toimia valintaperusteena.

Liikuva shikaani
23.03.2015, 10.10
Jokuhan oli laittanut routamatosta tms. leikatun palasen satulan alle eristeeksi kylmemmille keleille, helppo ja halpa kokeilu jos tuntee tarvitsevansa.

nure
23.03.2015, 12.43
Ihan samalta tuntuu kesät talvet ja ei tosiaan ensin persus jäädy!

V-P.V
23.03.2015, 16.23
Sanoisin taas että riippuu vähän henkilöstä. Jos on altis kylmälle ja esim. kärsii eturauhasvaivoista niin reikäsatula(ssa) saattaa pahentaa tilannetta. Mutta helppohan se reikä on tukkia talveksi vaikka palalla foumia tms. ilman että satulan painetta vähentävä ominaisuus katoaa.

nure
24.03.2015, 10.27
Suurempi ongelma voi olla satulan sopivuus muuten, itse en pitänyt lainkaan, parin kuukauden jälkeen meni vaihtoon.

V-P.V
24.03.2015, 10.58
Suurempi ongelma voi olla satulan sopivuus muuten, itse en pitänyt lainkaan, parin kuukauden jälkeen meni vaihtoon.
Ei toiminut mullakaan. Selle Italia max gel flow mikälie lähti kiertoon.
En kuitenkaan sano etteikö toimisi jollakulla muulla.
Itselleni parempi satula jossa ei ole reikää vaan syvennys ja laskeva nokka => sqlab. Ja tietysti erään Englantilaisen nahkasatulavalmistajan tuotokset. :-)

nure
24.03.2015, 12.28
Itse vannon Fliten ja Tunen nimiin.

30 hampainen
24.03.2015, 16.38
Itselleni parempi satula jossa ei ole reikää vaan syvennys ja laskeva nokka => sqlab.

Mulle taas parhaiten on sopinut satula jossa on reikä, syvennys ja laskeva nokka. => Selle SMP Dynamic Carbon.

orc biker
24.03.2015, 16.50
Mutta helppohan se reikä on tukkia talveksi vaikka palalla foumia tms. ilman että satulan painetta vähentävä ominaisuus katoaa.
Reikä ei vähennä painetta, vaan lisää, koska paine on voima pinta-alaa kohti. Onko sitten parempi, että reunoilla on kova paine? En tiedä. Ehkä, ehkä ei. Kyllähän sielläkin varmaan verisuonia ja hermoja menee. Itse en oikein pidä kuitenkaan hyvänä ideana näissä lättänöissä satuloissa reikää keskellä satulan keski- ja etuosaa.

Ääni Sqlabille. Vielä kun ohentaisivat nokkaa, ettei hankaisi yhtään massiivisia reisilihaksiani. Oikeasti, se nokka on turhaan niin leveä monessakin käytössä, koska siihen tulee niin vähän painoa, että ei sitä tarvitsisi jakaa leveämmälle.

30 hampainen
24.03.2015, 17.46
Reikä ei vähennä painetta, vaan lisää, koska paine on voima pinta-alaa kohti.

Totta, reikä lisää painetta istumaluiden kohdalle, mikä on tarkoituskin.

_ava_
24.03.2015, 17.51
Onko Brooks jo mainittu?

orc biker
25.03.2015, 02.23
Totta, reikä lisää painetta istumaluiden kohdalle, mikä on tarkoituskin.
Ei kaikissa satuloissa. Se niissä onkin niin huonoa. Mainitsin nuo tasaiset lättänät. Tästähän tuon näkee kuvasta, mitä pelkkä reikä tasaisessa satulassa tekee (ei mitään erityisen hyvää): http://www.sq-lab.com/en/sqlaboratory-en/sqlab-ergonomic-bicycle-en/the-way-to-a-perfect-saddle-en/numbness-perineum-en.html#.VRHyP-EnLd4

nure
25.03.2015, 08.18
Vaikka kuinka esitetään tutkittua tietoa niin ei se silti muuta persuksia standardin omaisiksi.

30 hampainen
26.03.2015, 19.55
Mulle taas parhaiten on sopinut satula jossa on reikä, syvennys ja laskeva nokka. => Selle SMP Dynamic Carbon.

Tein tuossa juuri traineriharjoituksen ja huomasin että laskevasta nokasta ei ole sinällään mitään hyötyä, se on siinä kai vain siksi että satula täyttää mitoiltaan tietyt säännöt. Ajaessa satulan nokka on näkyvissä, myös osa satulan keskellä olevaa reikää. Alaotteelta ajettaessa satulan reijästä näkee taakse, tämä siis Selle SMP:llä.

noniinno
26.03.2015, 20.59
Kokemuksia Rosen elastomeerivaimennetuista jakkaroista? http://www.rosebikes.fi/tuote/rose-racing-al-saddle/aid:720806
Ei hirveän kallis, eikä sikamaisen painava, ulkonäkökin olisi ok...

Tuohon reikäsatulasiaan, olen örkkipaikkerin kanssa samoilla linjoilla, ei pelkkä reikä autuaaksi tee jos satula on muuten kuin paistinpannu. Toki sellaisille, joilla takapuolikin on muotoiltu paistinpannulla, saattaa muotoilu sopia. Ainakaan itselle ei tuollaiset reikäpatenttiratkaisut ole toimineet, vaan jakkaraosasto on vaihtumassa Chargen spooniin ja Knifeen. Ne vaan toimivat, vaikka niissä ei mitään erikoista olekaan. Maasturissa palvelee höyhenenkevyt Selle Italia SLR vaikka ei ehkä maailman mukavin olekaan, mutta ei tuolla ajaessa jouda istuskelemaan.

orc biker
26.03.2015, 21.25
Vaikka kuinka esitetään tutkittua tietoa niin ei se silti muuta persuksia standardin omaisiksi.
Jokaisella on kuitenkin istuinluut, joille sitä painoa kannattaisi siirtää pehmeiltä kudoksilta mahdollisimman paljon. Jokainen satula ei sovi kaikille, mutta kannattaa kuitenkin mielestäni lähtökohtaisesti suosia järkevämpiä konsepteja kuin vähemmän järkeviä. Jos ei sitten muuten muotoilu sovi, niin se on harmi. Sitten pitää tyytyä johonkin muuhun, käytännössä huonompaan ratkaisuun, koska noita kunnon porrastuksia tekeviä valmistajia ei kasva puissa.

Eski
27.03.2015, 10.19
Omassa cyclossa oli aivan karsea feltin logolla varustettu satula, joten tilasin testimielessä tällaisen ->
http://www.bike-discount.de/en/buy/selle-italia-xo-flow-83229
Ainakin 2-3 tunnin talvilenkit on tuolla pärjännyt paremmin kuin vanhalla...

J.Kottenberg
25.10.2015, 00.19
Sopiva satula on löytynyt. Ko penkkiä kuitenkin löytyy Cr-Mo rails, Titanium rails, ja Carbon rails vaihtoehtoina eli tarkoittavat kai satulan kiskojen olevan materiaalia ja hintakin näkyy vaihtelevan. Carbon on kallein.

Onko noilla eri "railseilla" jonkinlainen havaittava vaikutus ominaisuuksiin, siis tuntumassa, vai onko ero ainoastaan painossa (ja hinnassa)?

Itsellä ei ole ollut kuin teräskiskollisia satuloita joten mitään vertailutietoa ei ole tullut.

CamoN
25.10.2015, 09.56
Ei ole tullut omakohtaisesti kokeiltua satulan kiskomateriaalin vaikutusta mukavuuteen, mutta väittäisin sen olevan marginaalinen satulan muodon/pehmusteen sopivuuteen ja satulatolpan jäykkyyteen verrattuna. Enemmän se kiskomateriaali vaikuttaa painoon.

kuovipolku
25.10.2015, 10.06
Semmoinenkin juttu että jos hankkii hiilarikiskoisen satulan, voi joutua hankkimaan myös hiilarikiskoille sopivan kannattimen. Se ei ehkä kasvata kustannuksia merkittävästi suuremmiksi, mutta saattaa harmittaa jos odottaa pääsevänsä heti kokeilemaan uutta satulaa.

PS Kiskojen ja kannattimien yhteensopivuus kannattaa muutenkin tarkistaa etenkin jos yhtään epäilee ettei jompi kumpi ole standardi.

J.Kottenberg
25.10.2015, 18.54
Eipä ollut tuttu juttu toi että hiilikuitukiskot voi vaatia omanlaisia kannattimia. Universaali siirrettävyys on kuitenkin hyvä ominaisuus. Ehkä jopa tärkeämpi kuin joku kymmenen grammaa. Taitaapa sitten olla titanium ja teräs yksinkertaisimmat vaihtoehdot.

CamoN
25.10.2015, 21.02
Hiilikuitukiskot on yleensä ovaalin muotoisia normaalin pyöreän sijaan, hiilarikiskot ovat korkeampia kuin normaalit. Käytännössä satulatolpassa tulisi olla pystysuunnassa puristavat kiinnikkeet tai erikseen ovaalikiskoille muotoillut sivuilta puristavat kiinnikkeet. Yleensä isoilta valmistajilta saa sivulta puristaviin malleihin ovaalikiskoille sopivia kiinnikkeitä erikseen.

JaniM
26.10.2015, 06.29
Sopiva satula on löytynyt. Ko penkkiä kuitenkin löytyy Cr-Mo rails, Titanium rails, ja Carbon rails vaihtoehtoina eli tarkoittavat kai satulan kiskojen olevan materiaalia ja hintakin näkyy vaihtelevan. Carbon on kallein.

Onko noilla eri "railseilla" jonkinlainen havaittava vaikutus ominaisuuksiin, siis tuntumassa, vai onko ero ainoastaan painossa (ja hinnassa)?

Itsellä ei ole ollut kuin teräskiskollisia satuloita joten mitään vertailutietoa ei ole tullut.

Titaaninen tai teräksinen ei jousta yhtään. Hiilikuituinen joustaa. Hiilikuituisen joustaminen tosin perustuu kokohiilariseen Kiinan kopioon, jolla on jo 10tkm takana 84 kiloni alla. Itselleni tuo reikä on välttämätön, muutoin tulee ongelmia. Hintahan noilla on se noin 15€ postikuluineen, joten kokeilu ei kaadu ainakaan rahaan. Itselleni paras malli (istuinluiden leveys 13.5cm): http://www.aliexpress.com/item/New-design-full-carbon-fiber-road-bicycle-saddle-road-mountain-mtb-cycling-bike-seat-saddle-cushion/2040645306.html

noniinno
26.10.2015, 09.33
Laatusatulassa joustaa satulan runko, ei kiskot. Mukavuuteen ei kiskon materiaalilla ole vaikutusta.

J.Kottenberg
26.10.2015, 10.32
Ensimmäisessä läskissä ollut WTB Volt tuntuu olevan sopivan mallinen sivusuunnassa tasaisena ja pituusssuunnassa alaspäin kaarevana ja siitä on kolme "railsvaihtoehtoa". Carbon-malli on saatavilla vain 135mm leveänä. Muita on esim 142mm levyisenä. Leveyttä vähän pitää vielä tuumia. Ja selvittää sopiiko hiilikuitukisko edes Canyonin kaksihaaratolpan kiinnikkeisiin.
Asia voi hyvin olla niin että läskissä ja vielä aiottuun joustavaan kuitutolppaan asennettuna ei tosiaan kiskojen, kuitukiskojenkaan, joustoa pysty erottamaan. Maantiepyörässä tms tilanne on varmaan toinen. Silloin ei jäisi kuidun hyödyksi kuin painon säästö.

noniinno
26.10.2015, 10.46
... jatkan tuohon vielä, että koeajamani muuten samanlaiset SLR:t kuitu- tai titaanikiskoilla -ei ainakaan minun ahterini tuntenut eroa. Kuten ei myöskään Charge teräs- tai titaanikiskoisena. Mukavuus tulee jostain muusta kuin kiinnityskiskojen materiaalista. Toki onhan tuokin peruste, jos sillä haluaa uskotella itselleen painonsäästön lisäksi jotain mukavuus-, terveys- sekä kansantaloudellis-eettisiä perusteita. Onhan ne hienoja.

edit: taisi täällä joskus joku markettpyörämies tms. mainostaa tekemiään litteitä kuitukiskoja, jotka olivat erinomaisen mukavia.. vai muistankohan väärin..

JaniM
26.10.2015, 11.52
Se nyt on päiväselvää että hiilarikiskot vaimentaa metallisia paremmin takapuoleen tulevia iskuja/värinöitä. Jos näin ei olisi niin silloin kuiturungot, -haarukat, -satulatolpat, -kannattimet, -ohjaustangot jne. olisivat yhtä kaikki samanveroisia metallisten kanssa. Eroa ei kyllä läskissä välttämättä huomaa.

Läskiin sopiva "satula": http://www.aliexpress.com/item/Black-Extra-Wide-Large-MTB-Mountain-Bike-Road-Bicycle-Cycling-Skidproof-Saddle-Cover-Cushion-Seat-Pad/32404752968.html

P.S Chargen "titaanikiskoihin" jää muuten magneetti kiinni :)

J.Kottenberg
26.10.2015, 18.32
Titaania käytetään erilaisissa seoksissa. Mm rauta voi olla seoksen osana. Joten kyllä siihen silloin magneetti tarttuu.

J.Kottenberg
28.10.2015, 09.14
Nettiä selaillessa osui kohdalle yksinkertainen menetelmä istuinluiden leveyden mittaamiseen. Eli istutaan aaltopahvin päälle kovalla alustalla ja sitten vaikka pitkällä liidun kyljellä värittämällä jää luiden painamat kuopat ilman väriä näkyviin ja on näin mitattavissa. Ohjeessa neuvottiin lisäämään ko mittaan 25-30mm ja lopputulos on sopiva satulan leveys.

Oletteko näin toimimalla saaneet määritettyä sopivan satulan leveyden vai onko kokeilu eri levyisillä satuloilla paljon parempi tai jopa ainoa todella toimiva konsti?

IncBuff
28.10.2015, 09.37
Mää kävin Specializedin jälleenmyyjällä istumassa sellaisen geeli tms. alustan päällä, joka on tarkoitettu tohon. Sen perusteella katottiin sopivan levyinen satula ja homma on toiminut.

JackOja
28.10.2015, 09.46
Helpompi se on tosiaan käväistä liikkeessä mittauksessa kuin alkaa metsästämään aaltopahvia ja liitua :D

Pahvi jotenkin vielä hoituisi, mutta mistä liitua edes lähtisi kyselemään? Koulun pihan lapsilta?

IncBuff
28.10.2015, 09.47
Niin ja sieltä kyllä vaikka saa niitä eri levyisiä tuoleja ihan kokeiltavaksikin. Ei tartte ostaa suoraan.

mutanaama
28.10.2015, 10.12
Mä mittasin sen ihan istumalla pahvinpalan päälle kovalla tuolilla. Ainakin mun alla pahvi painui ihan riittävästi :)

J.Kottenberg
28.10.2015, 10.12
Hyvää palvelua liikkeeltä. Koeajo on aina hyvä.

Kokemustenne perusteella toi mittaaminen on varmaan ihan hyvä apuväline niin ainakin yhden muuttujan osalta saa tiedon millä hehtaareilla liikutaan.

Sattuukin olemaan aaltopahvia ja liituja saatuvilla. Pitääpä kokeilla.

J.Kottenberg
28.10.2015, 19.05
Kyselin Canyonilta kaksihaaralehtijousitolpan, siis VCLS 2.0, yhteensopivuutta "carbonrails" kiskojen kanssa ja ko tolppa vaatisi jonkun eri kiinnityskappaleen hankinnan että hiilarikiskollisen penkin voisi siihen ruuvata. Myöskin oli juttua siitä että kuitukiskot on tarkkoja kiristysmomenteista.
Mielestäni varsin hyviä syitä pitäytyä metallikiskollisissa malleissa. Ainakin toimivat varmasti ja ovat huolettomampia käsitellä. Saavutettava painonsäästökin on ainakin harrastelijalle vähemmän merkitsevä.

CamoN
28.10.2015, 22.34
Jumankekka että on alkanut sylettää nuo hiilikuitua koskettavat "jos laitat kissan mikroon, se saattaa kuolla" -tyyliä noudattavat vastuuvapauslausekkeet. Käsittääkseni satulakisko on pakko tehdä umpinaiseksi tai ainakin seinämäpaksuudeltaan huomattavan paksuksi rakenteeksi jos se tehdään hiilikuidusta. Omissa pyörissä on ollut mm. sivulta puristavia satulakehtoja (joiden kiinnikkeet ovat olleet ovaalikiskoille tarkoitetut) tolpan ohjeellisessa 10-12Nm momentissa ja hienosti on hiilikuitukiskot kestäneet.

En ole tosin ikinä tilannut mitään Aliexpressistä. Jos se taika on siinä.

J.Kottenberg
29.10.2015, 11.01
Mukava lukea kokeneen käyttäjän tietoon perustuva näkemys kuitukiskojen kestämisestä. Olisi muuten jäänyt yksipuolinen ja luultavasti vähän väärä käsitys asiasta. Hyvä saada tietää että nekin on toimiva vaihtoehto.

Onko kuitukiskolliset penkit olleet maantie- vai maastokäytössä?

Mitään "noname" tai vastaavaa epämääräistä tavaraa en ole hankkimassa. Tarkoitus on pysyä laatuvalmistajien tuotteissa. Ne on olleet muissa paikoissa, sanoisinko vaikka, yksinkertaisempia käyttää.

IncBuff
29.10.2015, 11.27
Mää oon rikkonu yhdet teräskiskot. Pitäisikö niitä välttää jatkossa?

sledgehammer
29.10.2015, 11.48
J.Kottenberg (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?52191-J-Kottenberg)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user-offline.pngJäsen



Liittynyt08/2014Viestit952



Kyselin Canyonilta kaksihaaralehtijousitolpan, siis VCLS 2.0, yhteensopivuutta "carbonrails" kiskojen kanssa ja ko tolppa vaatisi jonkun eri kiinnityskappaleen hankinnan että hiilarikiskollisen penkin voisi siihen ruuvata. Myöskin oli juttua siitä että kuitukiskot on tarkkoja kiristysmomenteista.
Mielestäni varsin hyviä syitä pitäytyä metallikiskollisissa malleissa. Ainakin toimivat varmasti ja ovat huolettomampia käsitellä. Saavutettava painonsäästökin on ainakin harrastelijalle vähemmän merkitsevä.





Miten paljon sitä satulaa tarttee säätää sen ekan säätölenkin jälkeen? Mulla on satulat olleet jo monta vuotta samassa asennossa. Yks miinus omassa satulassa on kuitukiskoilla. Sen tääsövara on pienempi kuin vastaavassa metallisilla kiskoilla olevassa. Tää ei varmasti tuu maantiepyörässä ongelmaksi. Tri-pyörässä metallikiskoilla olevan Spessun siteron sai vähän edemmäksi. No valinta ei ollut vaikea, kun keskusvarastolla oli tarjota vain kuituista :D Tuntumassa ei tämmönen karvaperse huomannut eroa. Koeajosatulana oli metallikiskoilla oleva vastaava.