PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross maantiepyöräksi

korkki71
15.03.2015, 20.34
Alla kolme vuotta vanha Cannondalen cyclocross Tiagra vaihteilla. Ajot on olleet asfalttia tähän asti, joten pyörää voisi päivittää maantiepyöräksi. Olen jo vaihtanut kapeammat 25 renkaat, mutta miten pyörästä saisi vielä liukkaampi liikkeisen kohtuuhintaan. Onko välityksissä eroja cyclocrossien ja maantiepyörien välillä? Vai mitä pitäis tehdä? Vanteitten laadusta ei ole tietoa. Mikäli esim vanteita lähtee vaihtamaan keveämpiin, mistä löydän tiedon, minkälaiset Cannonadaleen sopii. Ja mikäli vannetta vaihtaa, takapakka menee uusiksi. Sopiiko pakaksi muu kuin Tiagra.

Noviisi kysyy, toivottavasti viisas vastaa ymmärrettävällä kielellä :)

kolistelija
15.03.2015, 20.49
Yleensä suurin ero krossarin ja maantiefillarin välillä on rengastus ja geometria. Ajoasennon ja renkaat saa kyllä aika samanlaiseksi, mutta käytös on silti geometriasta johtuen erilaista.

Kiekkoja tärkeämpänä pidän rullaavia renkaita. Kohtuullisesta kestoa ja rullaavuutta saanee esim. Contin GP4000S II tai Schwalben One renkailla. Henkilökohtaisesti en ostaisi toista kiekkoparia, ellei ole tarvetta pitää kahta erilaista rengasparia nopeasti vaihdettavissa tai jos alkuperäiset ovat niin painavat että parilla satasella saisi selvää eroa.

CamoN
15.03.2015, 21.03
Kohtuuhinnalla pyörää on aika hankala muuttaa liukkaammaksi muuten kuin hieromalla ajoasennosta turha ilmanvastus pois ja minimoimalla esim. vaijerikuorien pituudet ja muu helposti poistettava tauhka.

Perinteisesti maantiepyörässä on 53 ja 39 piikkiset eturattaat. "Kompaktimaantierattaat" on 50/34 piikkiset. Cyclocrosseissa tyypillisimmät eturattaat taitaa olla 46/36, eli vähän siltä väliltä. Eturattaat saa kohtuuhintaan ja ne on yleensä melko helppo vaihtaa, mutta eivät ne yksinään tee pyörästä yhtään liukkaampaa.

Paras sijoitus on hyvä kiekkosetti. Tosin se ei ole enää välttämättä kohtuuhintainen. Kun setin paino alkaa olla alle 1500g ilman pakkaa ja renkaita, löytyy maantiepyörämäinen herkkyys. Silloin hintaakin voi tosin olla tonni. Sitä on hirvittävän vaikea perustella jos koko pyörästä on alunperin maksanut tonnin, mutta hyvä kiekkosetti muuttaa pyörän luonteen täysin.

Cannondaleen sopii ihan normaalit maantiekiekot, mikäli pyöräsi ei ole aivan uusinta huutoa jossa on levyjarrut ja mahdollisesti läpiakselit. Vannejarruilla ja perinteisillä pikalinkkuakseleilla varustettuun pyörään sopii mikä tahansa maantiekiekkosetti. Ainut sovitettava asia on vapaaratas, jonka pitää olla yhteensopiva Tiagra-sarjan 9- tai 10-lehtiselle takapakalle. Kun vapaaratas on yhteensopiva, vanhaa pakkaa voi käyttää uusien kiekkojen kanssa.

TERU
15.03.2015, 21.28
Edellisten viisaiden vastausten lisäksi, pakka lienee ysi jotain 11-30 piikkiä, vaihda se maantiehenkisempään 13-25. Puhdista napojen laakerit ja pane punaista Weldtite-vaseliinia laakereihin. Kun renkaat onkin jo vaihdettu, niin noilla pääsee melkoisen edullisesti maantiehenkisempään ajoon. Ajoasentoon vielä runsaasti huomiota, Canondalen runko on maantieajotyyppiseen ajoon melkoisen sopiva.

Eturattaiksi käy hyvin ne mitkä siinä onkin 46/36, kun ei kisapyörää tavoittele. Linkki yhteen pakkavaihtoehtoon, muitakin piikkilukuja tuolla on.

http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-tiagra-cassette-9-speed-cs-hg50-9-13-25-27257/wg_id-555

tehaku
16.03.2015, 10.58
Edellisten viisaiden vastausten lisäksi, pakka lienee ysi jotain 11-30 piikkiä, vaihda se maantiehenkisempään 13-25.
Eturattaiksi käy hyvin ne mitkä siinä onkin 46/36, kun ei kisapyörää tavoittele.

Voi käydä maantiellä välitys 46/13 vähän lyhyeksi kun vauhti kasvaa. 90 kadenssilla vauhtia on laskurin mukaan 40 km/h, joka on foorumilla keskustelujen mukaan yleinen lenkkivauhti. ;)

Ehkä laittaisin itse taakse pakan 11/25. Välitys 46/11 riittää jo kovempaankiin menoon. Samaa mieltä siitä, että kevyimmillä kiekoilla pyörää saa herkemmäksi eli kiihtyvyys ja mäennousukyky paranee.

tapna
16.03.2015, 11.22
Suosittelen kokonaan uuden (tai käytetyn) maantiepyörän hankkimista. Cyclo voisi jäädä sepeli-/talvikauden ajoon sekä mahdollisille ei-asfalttitielenkeille.

nure
16.03.2015, 11.22
Eiks tuollainen 13- jotain ole jo junioripakka, itse ajan 1x9:llä 11-21 ja hyvin toimii.

tapna
16.03.2015, 11.26
No siellä Turuus on sen verran littanaa, ettei pienille välityksille ole juuri mitään käyttöä.

Markku Liitiä
16.03.2015, 15.06
Minulla on myös Cannondalen krossari, tosin Ultegran (10) palikoilla. Kun vaihdoin alkuperäisten, painavien Fulcrumin Racing seiskojen tilalle RCZ:n kevyet kiekot ja Schwalben 25-milliset Duranot, paino putosi varmaan puoli kiloa eli 8 kilon tuntumaan. Alkuperäisillä kiekoilla on nyt nappularenkaat, joten vaihto maantie- ja mökkikäytön välillä käy helposti.

Pakka lienee 12-25 ja eturattaat alkuperäiset 36/46. Riittää hyvin maantielle, kinkkiseen maastoon vähän huonommin.

noniinno
16.03.2015, 16.11
Minulla oli omistuksessani myös krossari/maantiepyörä. Laitoin pyörän kuitenkin lihoiksi rahoittaakseni läskin hankkimisen. Olen soimannut itseäni myynnistä usein ja ansaitsisin kyllä tulla pyöritetyksi tervassa ja höyhenissä. Ratas oli 38 piikkinen, ja ainakin minulle lenkkivauhteihin riitti mukavasti, 92 kadenssilla neljääkymppiä. Tosin porukkalenkeille en ehkä olisi uskaltanut tuolla.

https://lh5.googleusercontent.com/-K7u6OsJQFxY/U2Jnnp9YAUI/AAAAAAAAHTY/BVWR9Kl8HY8/s600/P5012323_01.JPG

arctic biker
16.03.2015, 16.30
Eiks tuollainen 13- jotain ole jo junioripakka, itse ajan 1x9:llä 11-21 ja huvin toimii.
No nurenkin pitää päteä. 11-28 pakat ja 34/46 uusimmassa ja 34/48 ynnä 34/50 kammet. Nää viimemainitut vaihtunee tällä negatiivisella ikälisäsysteemillä 34/48 rattaille. Kunhan saan nää kaksi 50piikkistä loppuunajettua. Toisaalta jos maantiellä ajaa niin isosena 48 on aika hyvä, imo. Ja tää pikkurieska joko 34 tai maasturissa 28 mulla pysyy. Ja tai jos tarviin vielä pienempää niin en ainakaan täällä sitä ikinä kerro.

arctic biker
16.03.2015, 16.43
Minulla oli omistuksessani myös krossari/maantiepyörä. Laitoin pyörän kuitenkin lihoiksi rahoittaakseni läskin hankkimisen. Olen soimannut itseäni myynnistä usein ja ansaitsisin kyllä tulla pyöritetyksi tervassa ja höyhenissä. Ratas oli 38 piikkinen, ja ainakin minulle lenkkivauhteihin riitti mukavasti, 92 kadenssilla neljääkymppiä. Tosin porukkalenkeille en ehkä olisi uskaltanut tuolla.

https://lh5.googleusercontent.com/-K7u6OsJQFxY/U2Jnnp9YAUI/AAAAAAAAHTY/BVWR9Kl8HY8/s600/P5012323_01.JPG
Et sie riepu enää tervaa ja höyheniä kaipaa, pari vuotta kun menee niin katkerasti kadut. Siinä kenenkään tarvii lisää moittia.

TERU
16.03.2015, 17.31
Eiks tuollainen 13- jotain ole jo junioripakka, itse ajan 1x9:llä 11-21 ja hyvin toimii.

Niinhän se on, mutta kun on jo sen ikänen, että saa tehdä mitä haluaa. Ei hyviä välityksiä kannata tuhlata alueelle missä niitä ei liioin koskaan tarvi. Alkuperäiselle kysyjälle toivon myös rohkeutta valita välitysaleensa omaan ajoon sopivaksi. Sopivasti tiivistämällä pyörä tuntuu kuin eri välineeltä. Kisoja ja ryhmässäajoa varten välitysmaksimi pitää olla tietenkin enemmän kuin tuo 46/13. Itse annan enemmän arvoa pakan keskialueen rattaille kuin ihan pienimmille 11 ja 12, mieluummin sitten eteen isompaa.

plr
16.03.2015, 17.40
Et sie riepu enää tervaa ja höyheniä kaipaa, pari vuotta kun menee niin katkerasti kadut. Siinä kenenkään tarvii lisää moittia.

Ja vielä noin hyvän ja sopusuhtaisen näköisen (ja mustan!) pyörän meni myymään. Kyllä se läski varmaan hyvä on, mutta kannattaisi kuitenkin soimata itseään hieman lisää. ;)

1972
02.05.2015, 18.52
Moi,mulla vähän samanlainen ajatus, eli cyclocrossariini (Cannondale Caadx 105 disc vm. 2014) pitäis saada toiset kiekot maantielenkkejä varten. Alumiini lienee vaihtoehtona, koska kuitu menee yli budjetin. Kysymykseni onkin, että saako 300-400 eurolla kevyehköjä levyjarru-sopivia kiekkoja? Pakka taitaa olla 12-28 jos sillä nyt on merkitystä..

arctic biker
02.05.2015, 20.46
Tuohon nöösin levarikiekkohommaan arvaisko sanoa ,jotain kuitenkin. Tään kevään olen olen ajanut Poisonin Opiumilla ja tallin uusimmalla Surly CrossCheckillä ynnä maantieFeltillä, Fsarjaa. Jos noitten kanssa pitäisi valita niin Opium jäis. Keskiö on pikkasen korkeella mutten haitaksi koe ja kepoisilla kiekoilla ynnä renkailla ei hirveesti maantiefeltille häviä. Toki on oikee maantiepyörä meneväisempi muttei mun ajossa ero niin karseen kamala ole.

Eli 1972 hakee ja investoi levarikiekkoihinsa sen minkä varaa on ja loput velaksi. Kevyet kiekot ynnä menevät renkaat kummasti antaa pirteyttä ajoon. Olen siis kokemusperäisesti eri näkemystä edustava kuin nää joitten mielestä kiekkojen paino ei mitään merkitse.

Matijas
02.05.2015, 21.32

Nyt on kyllä paljon helpompi ymmärtää nuren aiempia kommentteja. Mulle kyllä riittää maantiepyörään 50/34 ja 12-28 (11 sp), joskin semikompakti 52/36 on tulossa. Crossarissa on 50/34 ja 12-27 (10 sp) ja talvihybridissä 46/36/26 ja 12-27 (10 sp). Ensi talveksi tuo viimeinen vaihtuu 50/34 ja 12-30 (10 sp) yhdistelmäksi.

Jos tehoja olisi 25 % enemmän, niin voisi kuvitella ajavansa maantieohjuksella 52/36 kammilla ja 11-25 pakalla ja cyklocrossilla 50/34 kammilla sekä 11-26 pakalla. Mutta, kun ei vaan ole :D. Allekirjoittaneella jää kyllä vaatimattomaksi nuo vauhdit, minkä voi katsoa vaikka Stravasta, jos huvittaa. Normaali pyöritysnopeus on välillä 90-100 ja lyhytaikaisesti 115 on ihan ok. Ei siinä aina edes isompaa eturatasta tarvitse, ainakaan tasaisella.

Paluuna varsinaiseen aiheeseen: Jos kiekkojen vaihtelu ei kiinnosta, niin voi olla järkevämpää hankkia maantiepyörä cyclon kaveriksi. Silloin voi harkita myös toisen pitämistä lähinnä kuivan kelin pyöränä, jolloin tietyistä painotekijöistä voi luopua.

TERU
03.05.2015, 14.25
Tuohon nöösin levarikiekkohommaan arvaisko sanoa ,jotain kuitenkin. Tään kevään olen olen ajanut Poisonin Opiumilla ja tallin uusimmalla Surly CrossCheckillä ynnä
maantieFeltillä, Fsarjaa. Jos noitten kanssa pitäisi valita niin Opium jäis. Keskiö on pikkasen korkeella mutten haitaksi koe ja kepoisilla kiekoilla ynnä renkailla ei hirveesti maantiefeltille häviä. Toki on oikee
maantiepyörä meneväisempi muttei mun ajossa ero niin karseen kamala ole.

Eli 1972 hakee ja investoi levarikiekkoihinsa sen minkä varaa on ja loput velaksi. Kevyet kiekot ynnä menevät renkaat kummasti antaa pirteyttä ajoon. Olen siis kokemusperäisesti eri näkemystä edustava kuin nää joitten mielestä kiekkojen paino ei mitään merkitse.

Koeajoin tänään oman Opiumini maantiepyörästä pois jääneillä kiekoilla ja 28 mm renkailla ab:n kommentin kirvoittamana, mitään kevennysosia ei nuo nyt, mutta jälleen kerran ihan samaa mieltä, crossari lähestyy maantiepyörää keveillä kiekoilla ja renkailla. Jos ei halua monta pyörää on ihan kelpo ratkaisu hommata krossariin toiset kiekot. Levyjarrumallejakin alkaa olla markkinoilla kohtuullisesti. BD:llekin ksäkuun alussa tulee uusia. Maantiepyörä ja krossari sopivat hyvin riitelemättä samaan talliin, kun tulee paljon lähtöjä vaihtelu virkistää.

1972
05.05.2015, 09.42
Kiitokset vastauksista. Nyt on haarukoitunut muutama kukkarolle sopiva vaihtoehto :(. Eli Shimano RX31 http://road.cc/content/review/130103-shimano-rx31-wheelset, Mavic Crossone https://www.biketiresdirect.com/product/mavic-crossone-29-inch-mtb-wheelset tai Mavic Crossride http://www.merlincycles.com/mavic-crossride-29er-disc-wheels-pair-59127.html. Jos näistä kokemuksia tai kommentoitavaa niin otetaan kiitollisena vastaan. Käyttö lähinnä siis kerta viikkoon maantielenkille ja ehkä muutama massa-ajotapahtuma tänä kesänä.

TERU
05.05.2015, 13.37
Ei noista kokemusta, mutta eivät ole oikein maantiekelpoisia. Vanteen sisäleveys mielellään 15 mm ja takanavan leveys 130 mm. Sopivampia löytyy.

JackOja
05.05.2015, 13.48
Kiitokset vastauksista. Nyt on haarukoitunut muutama kukkarolle sopiva vaihtoehto :(. Eli Shimano RX31 http://road.cc/content/review/130103-shimano-rx31-wheelset, Mavic Crossone https://www.biketiresdirect.com/product/mavic-crossone-29-inch-mtb-wheelset tai Mavic Crossride http://www.merlincycles.com/mavic-crossride-29er-disc-wheels-pair-59127.html. Jos näistä kokemuksia tai kommentoitavaa niin otetaan kiitollisena vastaan. Käyttö lähinnä siis kerta viikkoon maantielenkille ja ehkä muutama massa-ajotapahtuma tänä kesänä.

Ota mielummin Aksium Discit, budjettiystävällinen ratkaisu ja enempi "maantiekiekko" kuin CrossOne tai CrossRide
http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-aksium-one-disc-intl-m11-wheelset-252307/wg_id-216

Ei noista kokemusta, mutta eivät ole oikein maantiekelpoisia. Vanteen sisäleveys mielellään 15 mm ja takanavan leveys 130 mm. Sopivampia löytyy.

No mutkun 1972 halusi maantiekelpoiset kiekot jo olemassaolevaan levarikrossariin. Luulisi että on 135mm haarukka.

oPa
05.05.2015, 16.06
Itse pähkäilin muutama vuosi takaperin samaisen haasteen kanssa, eli mistä maantielle sopivat levarikiekot. Ratkaisu oli lopulta laittaa sähköpostia ET-sportille (Joensuu). Kokosivat American classic disc navoilla ja Sprint350 kehillä kiekot, joiden kohdalla paino jäi tuohon 1500g tuntumaan. Hintakaan ei ollut paha, vaan jäi silloin tuohon 1972 toivomaan budjettiin. Tästä on toki muutama vuosi aikaa, joten tuskin enää samalla rahamäärällä pärjää.
American classic vehkeet toki ovat kevyitä, mutta kestävyydessä vastaavasti on ollut haasteita. Toisilla kestää ja toisilla ei. Itsellä nuo kestivät ongelmitta ~2000km ennen kuin myin pyörän pois. Googlelta voi kysyä lisää arvioita ja sitten miettiä laittaako arvan vetämään.

TERU
05.05.2015, 16.48
Ota mielummin Aksium Discit, budjettiystävällinen ratkaisu ja enempi "maantiekiekko" kuin CrossOne tai CrossRide
http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-aksium-one-disc-intl-m11-wheelset-252307/wg_id-
216 (http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-aksium-one-disc-intl-m11-wheelset-252307/wg_id-<br /> 216)

No mutkun 1972 halusi maantiekelpoiset kiekot jo olemassaolevaan levarikrossariin. Luulisi että on 135mm haarukka.

Noita samoja meinasin ehdottaa, mutta tuota vanteen sisäleveyttä vähän vierastin. Eiköhän Cännärin takahaaruukka ole 130 mm levyinen?

Eipäs taida ollakaan. Levarinavat lienevätkin aina 135 mm haarukalle, siis taakse.

Toinen sakasalaiskauppa jota voi suositella jos kuitenkin menee nettikaupaksi: http://www.poison-bikes.de/shopart/201050018/Laufraeder/Komplett-Laufraeder/28er-Road-_-Cyclocross/Sets/Novatec-Light-Disc-Mavic-CXP-22.html?&d=1

1972
05.05.2015, 17.08
Kiitos kommenteista.Näitä kivijalkaliikkeet tarjosivat (ajattelin tukea suomalaista yrittäjää). Aksium vaikuttaa kyllä kanssa hyvältä. Täytyy lähteä hipelöimään. Kipuraja tulee kyllä äkkiä vastaan jos hinta vielä nousee..

substitute
10.05.2015, 23.59
Mää tilasin tommoset: http://www.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=320_132_667&products_id=14747

Katsotaan miten menee. Contin GP4000s II on suunnitteilla renkaiksi. Eiköhän noilla taas vähän liukkaammin ajele kuin nykyisillä.

Avokid
17.05.2015, 20.44
Ostin 2011 CaadX:ään maantiekiekot vuosi sitten fillaritorilta käytettynä. Edessä 50/34, cyclokiekoissa 12-32 ja maantiekiekoissa 12-25. Renkaina 25mm GP4000s II. Aikamoisen eri vaihtoehtojen puljailun jälkeen tuo on osoittautunut parhaaksi yhdistelmäksi. Cyclokiekoilla pystyy ajamaan vaikka 10cm lumihangessa polkua pitkin ja silti ei välitykset lopu treenilenkeillä. Maantiekiekot menee alle sitten kun lähdetään ajelemaan porukkalenkkiä tai muuta pidempää lenkkiä.

Mait
18.05.2015, 14.53
Tekeekö tuollaisilla SunRinglen Accelerator R2.0 vanteilla mitään? Budjetti cycloon olisi tulossa, mutta oikeastaan pelkästään asvaltille tulossa ja kevyelle kuskille, eli ei tarvitse olla pommin kestävät. Nyt saisi suht edukkaaseen? hintaan XXl:stä. OVH hinta varmaan taas pistetty yläkanttiin, mutta silti ei varmaan 112€ taida parempaa saada? http://www.xxl.fi/pyoraily/pyoran-varaosat/vanteet/white-road-700c-overkill-accelerator-r2-0-pyorasetti-9-mm/p/1089946_1_style

noniinno
18.05.2015, 22.41
Kertokaahan laiskalle googlettajalle, voiko shimpan kymppiyhteensopivalle vapaarattaalle asentaa 11-pakan jotenki kepuloimalla, eli vaikka sorvaamalla runkoa lyhyemmäksi tms. Eroja selventävän nettisivun osoittenkin voi linkata. Krossarissa kun on 15mm läpiakseli edessä, ja takana on pikalinkku, vaihdeosasto on 11-pykäläistä shimanoa. Noita läpipulttikeulalle ja 11-maantiepakalle sopivia takaa 135mm leveitä 6-pulttisia levarikiekkosettejä ei tuntuisi ihan hirveästi olevan olemassa. Kevyttä speksit täyttävää ei-Shimanoa saa vinkata.

noniinno
22.05.2015, 23.13
Eikö kukaan tiedä? Eli 135mm leveään cyclon takahaarukkaan pitäisi saada 11-pakka kiinni, onko ostettava siis joku erikoisnapa vai voiko kikkailla pakan maastopyörän takalevarinavalle? Nämä maantiehimmelit ovat itselle outoja, kun ei juuri ole tarvinnut näiden parissa askarrella.

arctic biker
23.05.2015, 06.56
Jospas kuitenkin vaikka "11speed cogset in 10spd hub zinn" haulla kuukkeloit...

haedon
23.05.2015, 07.31
...miten pyörästä saisi vielä liukkaampi liikkeisen kohtuuhintaan. Onko välityksissä eroja cyclocrossien ja maantiepyörien välillä? Vai mitä pitäis tehdä?...
En mä tiedä kannattaako tehdä mitään. Omasta kokemuksesta niin krossarin ja maantiepyörän välillä on niin pieni ero vauhdissa että ei sen takia kannata nähdä suurta vaivaa. Itse hankkisin vain rullaavammat krossirenkaat. Jos olen maantiepyörällä ajanut mäkisen tempotreenilenkin päälle 40 km/h keskarilla niin krossarilla se on 38 km/h. Itsellä ero tulee pääasiassa renkaista, koska geometriassa ei ole merkittävää eroa. Ero olisi tietenkin suurempi jos krossarissa huomattavasti pystympi ajoasento.

Sävynsäätäjä
26.11.2015, 10.29
Tämä oli hyvä ketju, pohdiskelen itsekin toisen kiekkoparin hommaamista cycloon, tai sitten ihan lenkkikäyttöön omistettua maantiepyörää sen kaveriksi, niin voisin sitä hieman lainata uuden perustamisen sijaan. Sen verran taustaa, että ensimmäisen cycloni (Ridley x-bow) työmatka-ajoon hankin viime kesän alussa ja sen jälkeen hurahdin aika totaalisesti fillarointiin. Kesällä siihen laitoin sileät kumit (28mm) ja ajoin pääasiassa maantiellä (opettajan kesälomilla työmatka-ajoa ei kesällä kauheasti tullut) ja vaihtelevissa maastoissa, niin cyclo oli siihen oiva peli. Nyt siinä on lokarit, yarakka satulalaukkuja varten ja nastanakit (35mm) ja koko talvi olisi tarkoitus töihin ajaa (alle 20km päivä).

Ridley on kokonaan 105- osilla (11- ratasta), jotka toimivat minusta kuin ajatus, eli parempia en nyt kaipaa. Canyonin tai Rosen maantiefillarin saisi vastaavilla osilla 1000-1200€:oon, tai sitten voisi laittaa n. 500€ toiseen kiekkopariin cycloon ja tuunata sen ajoasennon viimeisen päälle aerodynaamiseksi. Olisiko jollain kokemusta (edellisten lisäksi ja etenkin Rosen tai Canyonin edullisista malleista) pääseekö noilla maantiefillareilla oikeasti kovempaa? Niillä olisi tarkoitus tosiaan ajella kesällä pitkä ja/tai nopeita lenkkejä auringon paistessa ja elämän hymyillessä. ;) Painoeroa on varmaan parisen kiloa, lokareilla ja tarakalla enemmänkin.

Lopulliseen päätökseen kyllä tulee vaikuttamaan myös helppous. Kahdella pyörällä voisin pitää cyclon lokareilla ja olemassa olevilla kumeilla sadekelin/kauppareissun kulkupelinä, talveksi vain nastat alle. Yhdellä pyörällä säästäisi hieman rahaa, mutta tuo summa ei ole niin iso, etteikö sitä monen vuoden helpottumisesta voisi maksaa. Lisäksi olen kyllä itse nyt sen verran lajiin hurahtanut (lisäksi triathlon innostus nostaa päätään), niin en yhtään kahta pyörää pistäisi pahakseni. Miinus puolella on tilanpuute, jota vaimo etenkin tahtoo korostaa. Tiedän, että tämä on järjetön aika kuumeilla asiaa, kun asia koskee vasta ensi kesää/ajokauden alkua, mutta tämä tauti ei nyt tuntunut aikaa katsovan. :D

Avokid
26.11.2015, 11.00
Olen nyt cyclolla ajanut nelisen vuotta ja kahdet kiekot on ollut kaksi vuotta. Cyclossa saan ihan vastaavan ajoasennon mitä maantiepyörälläkin, joten luulen, että edes lenkkivauhdeissa ei ole sen yhdenkään kilometrin nopeuseroa jos ajan maantiepyörällä tai cyclolla ( vaimolla on maantiepyörä samaa kokoa millä välillä ajelen ). Kunhan olen ottanut pois lokarit ja kaikki muut härpäkkeet mitä maantiepyöräänkään ei saa kiinni. Cyclosta tulee tehtyä helposti sellainen työmatkapyörä ja se tuntuu vähän kesytetyltä sen jälkeen, mutta se sama vauhdikkuuden fiilis kyllä palaa kun ne ylimääräiset roippeet poistaa :)
Joka tapauksessa useamman vuoden ajamisen jälkeen tietää tarkemmin minkälaisen pyörän haluaa ja jos triathlon kiinnostaa niin sit taas ehkä kokeilisin eka pari kisaa ja jos lähtee käsistä niin ostaa sellaisen pyörän mikä soveltuu triathloniin paremmin kuin perus maantiepyörä.

Sävynsäätäjä
26.11.2015, 11.24
^ Hyvä vastaus, kiitos! Oli kyllä aika iso kynnys laittaa cycloon lokarit ja tarakka, olihan se ulkonäkö ja fiilis sen jälkeen... hyvinkin kesy. :) Triathlon vaatisi sitten pidemmällä tosiaan jo erilaisen pyörän, hieman toivon etten niin pahasti siitä innostuisi.

CamoN
26.11.2015, 11.28
Jos X-Bow tuntuu palvelevan hyvin myös maantiellä, jättäisin sen 1200€ pyörän hankkimatta ja ostaisin maantielenkkejä varten 1200€ kiekot.

paaton
26.11.2015, 11.37
Vähäisen tilan kanssa erilliset kiekot toimivat hyvin. Ota huomioon, että tulet hankkimaan kuitenkin myös maastopyörän.

Sävynsäätäjä
26.11.2015, 12.23
Jos X-Bow tuntuu palvelevan hyvin myös maantiellä, jättäisin sen 1200€ pyörän hankkimatta ja ostaisin maantielenkkejä varten 1200€ kiekot.

Ridley menee kyllä hyvin maantielläkin, vauhtia on riittänyt ja ketjukaan ei ole vielä kesken loppunut. :) Tuollaiset kiekot voi vielä joskus tulla hankittuakin, nyt hinta vaikuttaa vielä kovalta. Jos sillä rahalla välttyy lokareiden ja tarakoiden kanssa näpräämiseltä toisen pyörän muodossa, niin kirpaisi pienenee. Vaikka uskon kyllä, että eron ajaessa huomaisi selkeämmin.

Vähäisen tilan kanssa erilliset kiekot toimivat hyvin. Ota huomioon, että tulet hankkimaan kuitenkin myös maastopyörän.

Maastopyörään ei ole minkäänlaista poltetta, onneksi. Pyörällä pitää päästä kevyesti ja kovaa, vaaratilanteita ja tömähdyksiä haen sitten kamppailulajien puolelta. ;) Varastossa on siis vielä vanha 7-vaihteinen citypyörä jolla tuli tahkottua työmatkaa kuutisen vuotta, niin saisi sen realisoimalla tilaakin syntymään.

paaton
26.11.2015, 12.35
Syksyn tullen tiellä ajaminen on vähän ankeaa. Maastossa hauskuus jatkuu paljon pidempään, etelässä ehkä läpi talven.

kuovipolku
26.11.2015, 14.23

Mukavan kärjistetty mielipide - jossa on pakko myöntää olevan totta enemmän kuin se toinen puoli! Ei tarvita 40 km/h vauhteja huomaamaan että ero ajotuntumassa ja ennen kaikkea -fiiliksessä on suurempi ns. hipokiekkojen ja ns. tavis- tai alkuperäiskiekkojen välillä kuin perushyvän cyclocrossin ja perusmallin maantiepyörän välillä.

Mahdanko muuten arvata oikein että vuoden 2015 (tai 2014?) X-Bow:t olivat jo kaikki levyjarrullisia? Mutta jos pyörässä on vannejarrut ja työmatka sisältää paljon kaupunkiajoa likaisessa ja suolatussa sohjossa, varaisin parisataa edullisiin ja suruttomiin talvikiekkoihin. Tonnillakin saisi varmaan kelvolliset unelmakiekot.

Kahden pyörän taktiikan puolesta puhuu ainoastaan tietty vaivattomuus silloin kun samaan aikaan tarvitaan sekä varustettua työmatkapyörää että maantierakettia. Mutta kesäloma-ajan ulkopuolella voi aivan hyvin ajaa maantielenkitkin tarakan ja lokareiden kanssa kunhan antaa piutpaut tyylipoliiseille ja kun tietää niistä vapautuvansa silloin kun ajokelit ovat parhaimmillaan (ja vastaavasti elokuun lopun ja syyskuun alkupuolen työmatkoista voi kenties selvitä repun ja ass saverin tai Race Bladien kanssa).

TERU
26.11.2015, 14.27
Ihan selvä tilaus toiselle pyörälle. Maantiepyörä sopii mainiosti krossarin kanssa samaan talliin. Kun arkisin ajaa arkipyörällä, on ajo kauniina (sunnuntai) aamuina juhlahetki.

Sävynsäätäjä
26.11.2015, 19.32
^ Tilaus on, nyt on onneksi tullut hyviä kommentteja toisten kiekkojenkin puolesta. Myönnän ja tiedän olevani harrastamisessani hifistelijä (hifi on siis toinen ja pidempi aikainen intohimoni), niin siinä hengessä toinen pyörä olisi ehdoton. Toisaalta hifipuolellakin on tullut downgreidattua, niin ehkä olisi fiksua pitää tämä homma myös suoraan maltillisena.

^^ Jep, levyjarrut on Ridleyssä ja pidän niistä todella paljon (jopa niin paljon, että sellaiset ottaisin kerettiläisesti mahdolliseen maantiepyöräänkin). En ole ehtinyt tutkimaan miten hyvin parempia kiekkoja on levyjarruilla tarjolla, luulisi niitä olevan. Pompsahtaako hinta?

izmo
26.11.2015, 21.15
http://huntteri.fi/tuote/8819/felt-cyclocross-f3x

tämmönen ittellä käynyt mielessä maantie ja rospuuttopyöränä huonon sään aikaan

kuovipolku
26.11.2015, 23.07
^^ Jep, levyjarrut on Ridleyssä ja pidän niistä todella paljon (jopa niin paljon, että sellaiset ottaisin kerettiläisesti mahdolliseen maantiepyöräänkin). En ole ehtinyt tutkimaan miten hyvin parempia kiekkoja on levyjarruilla tarjolla, luulisi niitä olevan. Pompsahtaako hinta?

Et olisi kerettiläinen, pikemmin kehityksen keihäänkärjellä ajava. Onhan se hivenen hölmöä hioa vanteiden jarrupintoja ja kuluttaa jarrupaloja kun voi pelkästään kuluttaa jarrupaloja - ja voihan vanteista tehdä kevyempiä ja vapaammin muotoiltuja kun niissä ei tarvita jarrupintaa.

En ole parempien kiekkojen asiantuntija, mitä nyt nettisivuja silmäilevä haaveilija, mutta vaikutelmani on että viimeisen kahden vuoden aikana tilanne on kääntynyt sellaiseksi että kaikilla merkittävillä valmistajilla on paremmista malleistaan myös levyjarruversiot tai levyjarrumallit ovat uusien tuotteiden osalta jo ensisijaisia. Hintaviahan ne ovat kaikki, mutta hintaeroa vannejarruversioiden eduksi en ole havainnut.

Yippo
27.11.2015, 14.32
Minulla on lähes vastaava pyörä, mutta taitaa olla 2012 Ultegra Disc. 95% ajosta on ollut maantiellä ja kesällä kavin triathlon-kisoissakin, tt-lisähärpäkkeillä varustettuna orkkis vanteilla. Renkaat on päivittyneet Schwalbe Oneiksi, takana 28mm ja edessä 25mm. Ensi kesäksi vaihtuu tanko kokonaan bullhorn+tt-tanko -yhdistelmään ja myös kiekot päivittyvät. Molemmat kiinakuitua, budjetti noin 600€. Vanteet on täältä: http://www.carbonspeedcycle.com/product-category/disc-brake-wheels/ Nuo vanteet on kuitenkin sen verran leveitä etten näe mitään järkeä laittaa 25mm kapeampia renkaita ja todennäköisesti päädynkin 28mm rengastukseen ensi kesänä. Saman merkin ja mallin renkaalla ei varmasti häviä vauhdissa yhtään, mutta saa vähän ajomukavuutta ja suojaa vanteelle.

Takapakka on vaihtunut jo useampaan kertaan ja taisi viime kesänä olla 12-25, mutta todella harvoin 12 piikkistä tarvitsee. Ajelen pääsääntöisesti Oulunseudun lakeuksilla, joten välitysalue voi olla aika kapea. Olen kuitenkin vaihtanut myös pikkurattaan edestä 34:ksi (aluperäiset oli 36/46). Ens kesän päätapahtuma on Joroisten puolimatkan triathlon.

Moi,mulla vähän samanlainen ajatus, eli cyclocrossariini (Cannondale Caadx 105 disc vm. 2014) pitäis saada toiset kiekot maantielenkkejä varten. Alumiini lienee vaihtoehtona, koska kuitu menee yli budjetin. Kysymykseni onkin, että saako 300-400 eurolla kevyehköjä levyjarru-sopivia kiekkoja? Pakka taitaa olla 12-28 jos sillä nyt on merkitystä..

sledgehammer
27.11.2015, 14.54
Lisätangot -> bullhorn vaihdosta et mun meielstä oikein hyödy mitään, ellet sitten hommaa bullhornia jo tulevaa tri-runkoa silmällä pitäen. Perus ongelma on se, että et saa satula tarpeeksi eteen, jos pyörä on cycloksi oikean kokoinen. Tästä seuraa se, että matalaa ajoasentoa on ikävä pitää pitkällä matkalla. Okei, ei se 90km nyt silleen pitkä ole, mutta saa siinä kuitenkin tovin röhnöttää pyörän päällä. Mä ostaisin vaikka edullisen tri-geometrialla olevan rungon ja kasailisin siihen pikkuhiljaa palikat. Se on kuitenkin ihan eri peli ajaa tri-pyörällä, kuin cyclolla, joka on tuunattu siihen käyttöön. Kun geo on kohdallaan 180km menee ihan mukavasti pyörän päällä makoilleen. Jos se taas ei ole, niin 30km on jo tuskaa.

Yippo
27.11.2015, 16.42
Lisätangot -> bullhorn vaihdosta et mun meielstä oikein hyödy mitään, ellet sitten hommaa bullhornia jo tulevaa tri-runkoa silmällä pitäen. Perus ongelma on se, että et saa satula tarpeeksi eteen, jos pyörä on cycloksi oikean kokoinen. Tästä seuraa se, että matalaa ajoasentoa on ikävä pitää pitkällä matkalla. Okei, ei se 90km nyt silleen pitkä ole, mutta saa siinä kuitenkin tovin röhnöttää pyörän päällä. Mä ostaisin vaikka edullisen tri-geometrialla olevan rungon ja kasailisin siihen pikkuhiljaa palikat. Se on kuitenkin ihan eri peli ajaa tri-pyörällä, kuin cyclolla, joka on tuunattu siihen käyttöön. Kun geo on kohdallaan 180km menee ihan mukavasti pyörän päällä makoilleen. Jos se taas ei ole, niin 30km on jo tuskaa.

En oikeestaan ikinä ajanut droppitangolla alaotteelta joten se oli aikalailla turha. Lisäksi sen kanssa piti ajoasento aina "purkaa" kun tarvitsi vaihdetta vaihtaa. Ainakin lisätangoilla sain ihan OK ajoasenon jolla 30-40 km meni muutaman totuttelulenkin jälkeen ihan hyvin. Ja osittain ajatus oli se että tuo setti voisi olla käytössä tulevassa tri-pyörässä, johon nyt ei ole budjettia. Vasitun tri/tt-pyörien habitus on sellainen ettei ne istu mun silmään joten ajatus oli aero-runkoisessa maantiepyörässä, johon vaihtaa tangon. Ja kun minä en ymmärrä miksi hinkata jarrupaloilla kalliita kuituvanteita niin levarijarrullinen pitää olla. Jos rahaa olis, niin tässä olis mun seuraava pyörä: http://www.rosebikes.fi/bike/rose-x-lite-cwx-4100-di2/aid:850042

sledgehammer
27.11.2015, 16.52
Kyllä se koko homman juju on geometriassa. Aerorunkoinen maantiepyörä on ihan yhtä huono tuohon kuin cyclokin. Toki on muutamia runkoja, joissa on muutettava geometria, mutta nekin joudut ostamaan maantiepyöräksi liian pienellä rungolla, jotta asento osuu sitten kohdalleen lisätangoilla. Ceepolla ja Cervelolla olisi ainakin sopivia. Jarrut... Mihin niitä tarttee tri-touhuissa? Kääntöpaikalla joutuu jarruttamaan ja vaihtoon tultaessa, muuten ovat lähinnä koristeina. Ei siinä ainakaan vanteet pääse kulumaan. Mitä nyt muutaman kisan oon ajanut ja havainut, että ei siellä pyöräosuudella kyllä kukaan mee kovaa niillä lisätankomaantiepyörillä. Koko etu murenee hetkessä, jos joudut nousemaan ylös ja venyttelemään jumissa olevia paikkoja. Täysmatkalla olin pystyssä ainoastaan pullon vaihdoissa ja muutamissa mäissä, muuten meni makoillen koko 180km. Toki DI2 mahdollistaisi helposti vaihtimet kippurasarvet + lisätankoyhdistelmään. Tietysti näitä rakennellaan aina oman maun ja mieltymysten mukaan, mutta mä en ajaisi maantiegeolla yhtän kisaa edes pakon edessä. Sen verran suuri se ero on. Kannattaa kokeilla sitä tri-runkoakin ennen lopullisia investointeja. Ei niitä suotta tehdä erilailla.

Yippo
27.11.2015, 17.18
Kyllä se koko homman juju on geometriassa. Aerorunkoinen maantiepyörä on ihan yhtä huono tuohon kuin cyclokin. Toki on muutamia runkoja, joissa on muutettava geometria, mutta nekin joudut ostamaan maantiepyöräksi liian pienellä rungolla, jotta asento osuu sitten kohdalleen lisätangoilla. Ceepolla ja Cervelolla olisi ainakin sopivia. Jarrut... Mihin niitä tarttee tri-touhuissa? Kääntöpaikalla joutuu jarruttamaan ja vaihtoon tultaessa, muuten ovat lähinnä koristeina. Ei siinä ainakaan vanteet pääse kulumaan. Mitä nyt muutaman kisan oon ajanut ja havainut, että ei siellä pyöräosuudella kyllä kukaan mee kovaa niillä lisätankomaantiepyörillä. Koko etu murenee hetkessä, jos joudut nousemaan ylös ja venyttelemään jumissa olevia paikkoja. Täysmatkalla olin pystyssä ainoastaan pullon vaihdoissa ja muutamissa mäissä, muuten meni makoillen koko 180km. Toki DI2 mahdollistaisi helposti vaihtimet kippurasarvet + lisätankoyhdistelmään. Tietysti näitä rakennellaan aina oman maun ja mieltymysten mukaan, mutta mä en ajaisi maantiegeolla yhtän kisaa edes pakon edessä. Sen verran suuri se ero on. Kannattaa kokeilla sitä tri-runkoakin ennen lopullisia investointeja. Ei niitä suotta tehdä erilailla.

Tokihan se olis hyvä käydä kokeilemassa ennenkun ostaa, mutta kokeilematta tuo on oma mieltymys. Eihän tuohon mun 600€ sijoitukseen olisi enään paljoa tarvinnut laittaa että olisi saanut edullisen tri/tt-pyörän, mutta tuolla yhdellä pyörällä mennään toistaiseksi. Osia jaa kuitenkin varastoon myöhempää rakentelua ja uusia pyöriä varten. Kovasti houkuttelisi koota oma pyöri ihan osista, mutta se ei yhtään halvemmaksi ainakaan tule.

sledgehammer
27.11.2015, 17.22
Ei tuu ei. Tai voi tulla, mutta se on ihan siinä ja tässä, miten sattuu osat saamaan. Hyvänä puolena kulujen jakautuminen pidemmälle ajanjaksolle ja toki kaikki semmonen on säästöä, mitä sattuu nurkista löytymään.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

kuovipolku
27.11.2015, 17.43
En oikeestaan ikinä ajanut droppitangolla alaotteelta joten se oli aikalailla turha. Lisäksi sen kanssa piti ajoasento aina "purkaa" kun tarvitsi vaihdetta vaihtaa.

Triathlonpyöristä ymmärrän yhtä vähän kuin bullhorntangoista, mutta en malta olla puuttumatta tähän - enkä liene ole ainoa joka tätä on ihmetellyt. Eikö maantiepyörän mitoittamisen ja ajoasennon säädön peruslähdökohdista melkein tärkein olekaan että dropeista pitää voida ajaa melko vaivatta, hyvällä teholla ja kohtalaisen pitkään yhtäjaksoisesti?

Jos ei voi, pyörä on liian pieni tai liian iso, emäputki liian lyhyt tai spaceripino liian matala tai stemmi vääränlainen tai väärinpäin. Ja jos ei voi vaihtaa tai jarruttaa luontevssti dropeilta, kahvat ovat väärässä paikassa tangollla tai säädöiltään sopimattomat tai tanko on vääränmuotoinen. (Muiden, "rennompien" tai "vähemmän urheilullisten" otteiden tulee tietenkin myös olla luontevia ja riittävän aerodynaamisia; tässä ei ole mielestäni mitään ristiriitaa.)

Ja kun minä en ymmärrä miksi hinkata jarrupaloilla kalliita kuituvanteita niin levarijarrullinen pitää olla.

Ymmärtääkseni vastaus tähän kuuluu siksi että kuituvanteille tarkoitettuja jarrupaloja käyttäen ja jarrupintoja sekä jarrupaloja normaalisti puhdistaen kuituvanteiden jarrupinnat kuluvat itseasiassa hitaammin kuin alumiinikiekkojen jarrupinnat; irronneet ja jarrupaloihin tarttuneet alumiinimuruset, joilta ei voi täysin välttyä hyvälläkään huolenpidolla, ovat suurin ja pahin kulutuksenaiheuttaja eikä kuitukiekoista irtoa mitään vastaavaa,

Toiseksi, jarrupintojen kuluminen on vain yksi vanteiden vanhenemisen ja kulumisen muoto. Siinä vaiheessa kun kuitukiekko on niiden osalta finito, olisi se muutenkin jo vähintään loppuunajettu.

PS Mulla ei ole ikinä ollut ainuttakaan kuitukiekkoparia, mutta tällaisia on esitetty vannejarrujen nimeen vannojien taholta.

CamoN
27.11.2015, 17.53
<offtopic>

Vasitun tri/tt-pyörien habitus on sellainen ettei ne istu mun silmään joten ajatus oli aero-runkoisessa maantiepyörässä, johon vaihtaa tangon. Ja kun minä en ymmärrä miksi hinkata jarrupaloilla kalliita kuituvanteita niin levarijarrullinen pitää olla. Jos rahaa olis, niin tässä olis mun seuraava pyörä: http://www.rosebikes.fi/bike/rose-x-lite-cwx-4100-di2/aid:850042

Mikähän tuosta Rose X-Litestä tekee habitukseltaan erilaisen TT/Tri-pyörään verrattuna, jos siihen laittaa sen aika-ajotangon normaalin dropin tilalle? Ainakin oma Scott Plasma 2 ei eroa rungon sivuprofiilissa kamalasti tuosta, mutta mitoituksen takia se on nimellisesti yhtä runkokokoa pienempi maantiepyörään verrattuna. Tietysti maantiepyörän ajoasentoa voi viedä oikeaan suuntaan vaikka kääntämällä takajätöllisen satulatolpan ympäri, joka lyhentää rungon efektiivistä pituutta.

Sitten valikoima rajoittuu aika paljon jos ne levyjarrut on välttämättömät ja olisi halua saada jotain TT/Tri-pyörän tyyppistä. Vaikkei jarruille olisikaan käyttöä triathlonilla, levyjarrujen tarpeellisuus on perusteltavissa vaikka sillä, että kaikki tallissa olevat maantiekäyttöön tarkoitetut kiekot sopii samoihin haarukoihin, jolloin kiekkojen vaihto pyörien välillä on mahdollista. Levyjarrullisia TT/Tri-pyöriä on olemassa, mutta toistaiseksi valinnanvaraa on melko vähän.

</offtopic>

Yippo
27.11.2015, 19.02
Triathlonpyöristä ymmärrän yhtä vähän kuin bullhorntangoista, mutta en malta olla puuttumatta tähän - enkä liene ole ainoa joka tätä on ihmetellyt. Eikö maantiepyörän mitoittamisen ja ajoasennon säädön peruslähdökohdista melkein tärkein olekaan että dropeista pitää voida ajaa melko vaivatta, hyvällä teholla ja kohtalaisen pitkään yhtäjaksoisesti?

Jos ei voi, pyörä on liian pieni tai liian iso, emäputki liian lyhyt tai spaceripino liian matala tai stemmi vääränlainen tai väärinpäin. Ja jos ei voi vaihtaa tai jarruttaa luontevssti dropeilta, kahvat ovat väärässä paikassa tangollla tai säädöiltään sopimattomat tai tanko on vääränmuotoinen. (Muiden, "rennompien" tai "vähemmän urheilullisten" otteiden tulee tietenkin myös olla luontevia ja riittävän aerodynaamisia; tässä ei ole mielestäni mitään ristiriitaa.)

En tiedä mistä tuo johtuu etten ole alaotteelta oppinut ajamaan. Kolme kesää harjoiteltu, mutta ei. Spacereitä on melkein kaikki stemmin alla, mutta stemmi on "alaviistoon". Joskus sitä kokeilin toisinpäin, mutta ei se alaote luonnistanut sittenkään. En tykkää siitä käsien asennosta. TT-lisätangot kun oli viime kesänä paikoillaan niin tuntui paljon luontevammalta vaikka ajoasento meni mielestäni enemmän etukenoon kuin ala-asennolta. Sen vuoksi lähden kokeilemaan uutta tankosetuppia.

<offtopic>

Mikähän tuosta Rose X-Litestä tekee habitukseltaan erilaisen TT/Tri-pyörään verrattuna, jos siihen laittaa sen aika-ajotangon normaalin dropin tilalle? Ainakin oma Scott Plasma 2 ei eroa rungon sivuprofiilissa kamalasti tuosta, mutta mitoituksen takia se on nimellisesti yhtä runkokokoa pienempi maantiepyörään verrattuna. Tietysti maantiepyörän ajoasentoa voi viedä oikeaan suuntaan vaikka kääntämällä takajätöllisen satulatolpan ympäri, joka lyhentää rungon efektiivistä pituutta.

Sitten valikoima rajoittuu aika paljon jos ne levyjarrut on välttämättömät ja olisi halua saada jotain TT/Tri-pyörän tyyppistä. Vaikkei jarruille olisikaan käyttöä triathlonilla, levyjarrujen tarpeellisuus on perusteltavissa vaikka sillä, että kaikki tallissa olevat maantiekäyttöön tarkoitetut kiekot sopii samoihin haarukoihin, jolloin kiekkojen vaihto pyörien välillä on mahdollista. Levyjarrullisia TT/Tri-pyöriä on olemassa, mutta toistaiseksi valinnanvaraa on melko vähän.

</offtopic>

Eipä tuossa tosiaan paljoa eroa ole, nyt kun sitä katsoi "uusin silmin". Joissain tripyörissä tuo takahaarukan ylempi osa tulee todella matalalle ja se sattuu minua silmiin. Mutta löytyy niitä paremman näkösiäkin tri-pyöriä. Toinen mikä sattuu silmiin on tämän tyyppinen (https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiexN-sirHJAhXpk3IKHfLHD50QjhwIBQ&url=http%3A%2F%2Fwww.trisports.com%2Fenve-ses-carbon-aero-triathlon-bar.html&psig=AFQjCNEv-5YeKubojWTSbgVDY9dgwedOcA&ust=1448730079092510) tanko, mutta senkinhän voi aina vaihtaa tarvittaessa. Tai valita pyörä jossa tuollaista ei ole.

plr
27.11.2015, 19.48
En tiedä mistä tuo johtuu etten ole alaotteelta oppinut ajamaan.

Yksi mahdollisuus on, että paino on liiaksi käsillä. Alaotteella on raskasta ajaa, jos yläkropan paino on käsien varassa. Alaote, kuten kahvaotekin, ovat hyvin keveitä. Aika-ajotangon päällä voi olla helpompi pitää painoa.

Moska
28.11.2015, 11.26
Muutaman kuukauden ajanut omalla maantie pyörällä ja säätöjen /totuttelun jälkeen dropit on yleensä käytössä. Jossain keskusta alueella ja mäessä voi olla kahvoilla, mutta mukavempi dropeilla. Sarvet voi olla liian ylhäälläkin jos dropit ei tunnu hyvältä.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Sävynsäätäjä
30.11.2015, 16.26
Tiedustelin Roselta ja Canyonilta edullisempia malleja levyjarruilla, niin Canyonille on kuulemma tulossa Enduracesta sellainen, Roselta neuvottiin katsomaan kalliimpia malleja. Eli fillaroidaan nyt talvi alta pois ja tehdään päätöksiä lähempänä kesää.

Yippo
01.12.2015, 01.37
Minulla voi olla nyky setupilla paino vähän liikaa käsillä ja olen sitä yrittänyt jossain määrin vähentää. Meinasin kuvaa linkittää, mutta eipä sillä pelkällä pyörän kuvalla ilman kuskia mitään tee ja minulla ei taida olla kuvaa pyörästä tasaisella alustalla. Osia olen vaihtanut paljon vakio CaadX:stä, tärkeimpinä penkki (ISM Adamo Prologue), stemmi vähän lyhyemmäksi ja tanko (Controltech Formidable).

TERU
01.12.2015, 05.11
Käsille tulevaa ja ylävartalolle yleisemminkin kodistuvaa painoa vähennetään satulaa siirtämällä muutama milli taaksepäin. Compacti tanko, jossa droppia vähemmän, mahdollistaa alaotteella ajon, esim. Omega Compact 125 mm. Alaotteeseen voi totutella vähitellen ajamalla lenkin alkupuolella jonkin aikaa alaotteelle ja vielä kyynärpäitä koukistamalla korostetun matalalla. Vastatuuliahan meillä riittä joissa sopii vetäytyä matalaksi. Viimeisten millien säätöjen löytyminen vie aikaa.

Yippo
01.12.2015, 13.36
Penkki on jo niin takana kun menee. Laitetaan nyt kuitenkin kuva (https://www.dropbox.com/s/b3t35ncxj9l63xn/2015-10-26%2014.58.41.jpg?dl=0) kun sattu silmään ehkä vähän parempi, vaikka tässäkin on "kaikki vinossa".

paaton
01.12.2015, 13.42
Penkki on jo niin takana kun menee. Laitetaan nyt kuitenkin kuva (https://www.dropbox.com/s/b3t35ncxj9l63xn/2015-10-26%2014.58.41.jpg?dl=0) kun sattu silmään ehkä vähän parempi, vaikka tässäkin on "kaikki vinossa".

Onko tuo satulan asento normaali? Alaotteella tippuu varmasti penkiltä ja kaikki paino siirtyt käsille.

plr
01.12.2015, 15.15
Jos satula kallistaa noin paljon eteenpäin, niin joutuu pakostakin paino käsille. Satulassa pitäisi istua sillälailla tiukkana tasapainoisena pakettina niin, että paino ei ole oikeastaan yhtään käsillä. Jotenkin näin:

https://youtu.be/Pmo7Z38fYEA?t=4141

sledgehammer
01.12.2015, 16.31
Satulan asennosta päätellen se on useita senttejä liian korkealla. Sarvet ovat niin korkealla, että tuohon päälle kun laittaa lisätangot, voisi yhtä hyvin ajella vaikka kahvoilta. Ei ihme, jos alaotteelta ajaminen on tuntunut tukalalta. Ihan varmasti myös hartianseutu ja kädet ovat jumissa ja puuduksissa, jos tuossa koittaa kaikin voimin pitää itseänsä paikoillaan. Mä lähtisin kyllä hakemaan perusasetuksia kohdalleen, ennen mitään osien hankkimista tai muuta semmoista. Ootko polven ja poljinakselin suhdetta zoomaillut vaikka luotilangalla tai muulla vastaavalla systeemillä? Jotenkin on semmonen fiilis, että se ei voi olla kohdallaan tuolla satulan asennolla.

paaton
01.12.2015, 16.44
Niin juu, stemmikin on ylöspäin.
Kun kahvat ovat noin ylhäällä, niin ne on pakko pitää pystyssä, jolloin alaote on senkin vuoksi kohtuu hankala.

Edit: Mittailin omaa cycloa, jolla ajelen paljonkin alaotteella ja myös maastossa. Eli minusta aika rento asento.

Stemmin keskireikä n.8cm satulaa alempana ja kohta jossa käsiä pidetään yläotteella nousee vain vähän ylöspäin tästä.

En tiedä onko tämä lähellekkään oikeaa, mutta itsestä tuo tuntuu passelilta, eikä minnekkään satu pidemmilläkään lenkeillä.

http://japesone.kapsi.fi/gallery/Images/kavija_kuvat/WP_20151201_17_01_22_Pro.jpg

kuovipolku
01.12.2015, 18.47
Eivät tangon kulma ja vaihtajien paikka minustakaan kovin onnistuneilta näytä ja satulakin näyttäisi paremmalta edes hiukan edempänä ja nokka ylempänä. Mutta päteviä neuvoja en osaisi antaa vaikka kuski olisi mukana kuvassa.

Tämmöinen ajoasentoasiantuntija eli bike fit guru vaikuttaa Australiassa. Hänen tietämyksensä on ilmeisen laajaa, perehtyminen syvällistä ja näkemys kokemuksen kautta rakentunut, mutta on tietenkin eri asia miten sitä pystyy pelkällä lukemisella hyödyntämään. Hänen sivustonsa on kokonaisuudessaan kuitenkin varmasti tutustumisen arvoinen ja ainakin jos jaksaa lukea ajatuksella, saa sen verran osviittaa ettei joudu entistä pahemmin hakoteille (kuten todennäköisesti kävisi minun neuvojani seuraamalla).

https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2011/07/behind-bars-bar-and-brake-lever-positioning/

pätkä
01.12.2015, 21.06
Kuten edellä on jo todettu niin satulan nokka on aivan liikaa alaspäin. Vaikka noin olisi jo ajettu pidemmän aikaa niin kannattaa laittaa satula vaakasuoraan tai korkeintaan muutaman millin nokkaa alaspäin ja rakentaa koko ajoasento uudestaan. Tuolla satulan kulmalla ei saa mitenkään alaselkää kannattelemaan ylävartalon ja käsien painoa.

Oikeasta selän asennosta saa melko hyvän kuvan kun näkee koiran vääntämässä torttua:cool:. Aivan niin paljon ei tarvitse toki köyristellä. (mun mielestä oikeasti hyvä malli tuo, älkää pahastuko).

Miksi satula on noin takana?

TERU
01.12.2015, 22.50
Jos satula kallistaa noin paljon eteenpäin, niin joutuu pakostakin paino käsille. Satulassa pitäisi istua sillälailla tiukkana tasapainoisena pakettina niin, että paino ei ole oikeastaan yhtään käsillä. Jotenkin näin:

https://youtu.be/Pmo7Z38fYEA?t=4141

Jotenkin näin asetusten tulisi olla vaikka ei ammattilainen olisikaan eikä edes kilpailuihin tähtäisi. Tämän kaltainen neutraalisäätö omissankin, kovin eksoottiset säädöt johtavat ongelmiin.

Yippo
06.12.2015, 00.56
Satula on ISM:n ohjeen mukaan säädetty, mutta kuvakin kyllä hämää kun pyörän etupää on alamäkeen ja kuva otettu "kallelleen" toiseen suuntaan. Olen satulan säädöistä kysellyt kuvien kanssa valmistajalta ja heidän ohjeensa oli vieläkin taaksepäin. Muistelisin että heidän ohje oli että satulan kiskot vaakatasoon ja muistelisin että minulla ne ovat vielä nokka ylöspäin. Tänään pyörään vaihtui tilalle toinen ISM:n malli, joten satulan asento on vähän muuttunut nokka vähemmän alaspäin.

Stemmin kulma on alaspäin ja tanko on aikalailla vaaterissa, ainoastaan vaihtajia olen tuonut vähän ylöspäin. Polven ja poljinakselin linjaa olen joskus sihtaillut luotilangalla, mutten ihan viimeaikoina.

Tuolla (https://www.dropbox.com/s/6pqvd8k9jnhpv3u/ajoasento.jpg?dl=0) vielä kuva ajoasennosta viime kesältä triathlon-kisasta.

MrValdemar
06.12.2015, 04.11
Itellä oli italiassa koko viimekauden käytössä tämä.
Jyrkemmissä yli 67% nousuissa alaselkä oli enempi kun parempi. http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/05/57559c194fdb8e2c05ad8c35a6d53c25.jpg

Yippo
06.12.2015, 18.02
Niin juu, stemmikin on ylöspäin.

Stemmin keskireikä n.8cm satulaa alempana ja kohta jossa käsiä pidetään yläotteella nousee vain vähän ylöspäin tästä.

Piti käydä omaakin mittaamassa niin mulla stemmin keskikohta noin 6 senttiä alempana kun penkki satulatolpan kohalla. Ja siis stemmi siis on alaspäin ja aikalailla tanko on vaaterissa, vain vaihde/jarruvivut hitusen ylöspäin. Ja pitihän se nyt kuvakin vielä ottaa suoralla alustalla: https://www.dropbox.com/s/0p1ctiifiky2ed9/2015-12-06%2016.21.20.jpg?dl=0

penyeach
06.12.2015, 18.48
Komppaan tässä vielä yllä aiemmin todettua: tuo satulan asento on maantieajon näkökulmasta varsin erikoinen (takana ja eteen kallellaan) ja tanko ei ole mitenkään erityisen "vaaterissa" (siinä tavanomaisessa mielessä että droppien päät ovat vaakasuorassa).

Tämä siis tuon valokuvan perusteella.

Yippo
06.12.2015, 19.18
Tuo on aivan tosi että dropit ovat aika erikoisessa asennossa. Vaatisi kuitenkin tankoteippien avaamisen että tuota asentoa nyt alkaisi muuttelemaan kun pitäisi vaihde/jarruvipuja myös siirtää aika paljon jos tankoa lähtisi kääntämään.

Satulan säätöohjeet valmistajan sivuilta: http://www.ismseat.com/setup-guide/

CamoN
06.12.2015, 19.20
Piti käydä omaakin mittaamassa niin mulla stemmin keskikohta noin 6 senttiä alempana kun penkki satulatolpan kohalla.

Voisi olla fiksua mitata matka maasta satulan päälle sekä ohjaustangon yläpintaan ja ilmoittaa satulan/tangon korkeusero noiden lukujen erotuksena, ihan vaan yleisen selkeyden kannalta. Jos korkeuksia sitoo emäputkeen tai stemmiin, kulmista johtuen luvut voi olla aivan jotain muuta kuin se toteutuva korkeusero. Se toteutuva korkeusero on kuitenkin varmaan se selvästi merkityksellisin vertailtava arvo.

Melko rajuja ajoasentosäätöjä on esitelty edellisissä kuvissa. Vähän tulee mieleen että on hankittu nokattomia satuloita jotain ongelmaa korjaamaan, mutta sitten ajauduttu lähinnä ojasta allikkoon. Ihan vaan täältä vastarannalta huudeltuna.

EsaJ
06.12.2015, 20.55
IMHO, heikot keskivartalon syvät ja pinnalliset lihakset saattavat aiheuttaa mitä erikoisimpia virityksiä ohjaamon kanssa (satula, stonga, stemmi, kontrollit), joilla pyritään eliminoimaan käsi, niska ja hartiakipuja... Kun pitäisi fokus laittaa sinne keskivartalon kuntoutukseen. Suosittelen kahvakuulaa.

Yippo
07.12.2015, 00.45
Minähän en missään vaiheessa sanonut että minulla olisi ajoasennon kanssa mitään ongelmia. 2-3 tunnin lenkit menee ilman puutuneita käsiä, hartioita jne. Keskivartalon lihakset mulla on vähän heikot ja niitä jumppaillaan kerran viikossa seuran reeneissä. Mutta täytyy vielä uudemman kerran mittailla kroppaa ja pyörää ja katsoa paljonko tuo ajoasento on "pielessä".

paaton
07.12.2015, 02.49
Minähän en missään vaiheessa sanonut että minulla olisi ajoasennon kanssa mitään ongelmia. 2-3 tunnin lenkit menee ilman puutuneita käsiä, hartioita jne. Keskivartalon lihakset mulla on vähän heikot ja niitä jumppaillaan kerran viikossa seuran reeneissä. Mutta täytyy vielä uudemman kerran mittailla kroppaa ja pyörää ja katsoa paljonko tuo ajoasento on "pielessä".

Tuo ISM satula näyttää vaan kauhealta. Valmistajan mukaan tosiaan istumataso on siinä nokalla ja satulan asento ja paikka katsotaan siitä, niin kuin yritit kertoakkin.