tapiom
14.03.2015, 15.35
Hei
Laitoin joitakin kommentteja säikeeseen 'Continental Nordic Spike 28" sopivuus hybritiin maantie/pyörätie ajossa
' mutta asia hukkui muuhun keskusteluun. Laitan siksi uuden säikeen, joka lähinnä kuvaus kokemuksista ja yritän vastailla, jos tulee kysymyksiä.
Kokeilun taustana se, että ajan paljon talvella raskaalla sähköavusteisella pyörällä. Varsinkin takarenkaan kanssa Schwalben maantiekuvioisen nastoitetun talvirenkaan (Schwalbe Marathon Winter ja Schwalbe Winter Active) kanssa tuli ongelmia nastojen irtoamisista, vinoon menemisistä ja vinoon menneen nastan kudoksen läpi tunkeutumisista, jolloin tuli rengasrikko. Painetta oli maksimi sallittu määrä eli 4,5 baria joka paineentarkistuksen yhteydessä.
Joskus paikkailin em. renkaita sisältäpäin, mutta kokeilin uutta lähestymistapaan.
Eturenkaana joskus oli Nokian W 106 perus talvirengas eikä eturenkaana noita ongelmia. Laitoin sen pinnoitteeksi takarenkaalle. Pinnoitteen alla Schwalbe Road Plus, jonka kulutuspinta loppu, mutta koko pistosuojauskerros ehjä. Muutaman tuhannen kilometrin jälkeen muutama nasta tuostakin vinossa ja irti. Painetta 5,0 bar paineentarkistuksen yhteydessä.
Mitä pinnoitukseen tulee, ongelmia paljonkin. Eka liima/täyte ei toiminut ollenkaan vaan pinnoite irtosi kokonaan renkaalta. Sitten laadukkaalla kontaktiliimalla. Vähän parempi menestys, mutta piti korjailla aika usein. Suurin ongelma se, että kontaktiliimaus ei ollut täysin vesitiivis, mistä syystä liimaus irtoili märällä tiellä ajon jälkeen yllättävän paljon. Yhdistin molemmat aineet siten, että tiivististin kontaktiliiman tiiviste/liimamassalla. Näin korjaustarve harveni, mutta ei poistunut kokonaan, koska 4,5-5,0 bar paineesta huolimatta rengas elää jonkin verran ja vaikka massa on elastista, se ei loputtomasti kestä. Olen kuitenkin lopputulokseen sikäli tyytyväinen, että ei tarvitse pelätä, että kaatunut nasta tunkeutuu runkokerroksen läpi sisärenkaaseen asti. Korjauskohta vaihtelee, eikä pinnoite irtoa suurelta alalta.
Laitoin joitakin kommentteja säikeeseen 'Continental Nordic Spike 28" sopivuus hybritiin maantie/pyörätie ajossa
' mutta asia hukkui muuhun keskusteluun. Laitan siksi uuden säikeen, joka lähinnä kuvaus kokemuksista ja yritän vastailla, jos tulee kysymyksiä.
Kokeilun taustana se, että ajan paljon talvella raskaalla sähköavusteisella pyörällä. Varsinkin takarenkaan kanssa Schwalben maantiekuvioisen nastoitetun talvirenkaan (Schwalbe Marathon Winter ja Schwalbe Winter Active) kanssa tuli ongelmia nastojen irtoamisista, vinoon menemisistä ja vinoon menneen nastan kudoksen läpi tunkeutumisista, jolloin tuli rengasrikko. Painetta oli maksimi sallittu määrä eli 4,5 baria joka paineentarkistuksen yhteydessä.
Joskus paikkailin em. renkaita sisältäpäin, mutta kokeilin uutta lähestymistapaan.
Eturenkaana joskus oli Nokian W 106 perus talvirengas eikä eturenkaana noita ongelmia. Laitoin sen pinnoitteeksi takarenkaalle. Pinnoitteen alla Schwalbe Road Plus, jonka kulutuspinta loppu, mutta koko pistosuojauskerros ehjä. Muutaman tuhannen kilometrin jälkeen muutama nasta tuostakin vinossa ja irti. Painetta 5,0 bar paineentarkistuksen yhteydessä.
Mitä pinnoitukseen tulee, ongelmia paljonkin. Eka liima/täyte ei toiminut ollenkaan vaan pinnoite irtosi kokonaan renkaalta. Sitten laadukkaalla kontaktiliimalla. Vähän parempi menestys, mutta piti korjailla aika usein. Suurin ongelma se, että kontaktiliimaus ei ollut täysin vesitiivis, mistä syystä liimaus irtoili märällä tiellä ajon jälkeen yllättävän paljon. Yhdistin molemmat aineet siten, että tiivististin kontaktiliiman tiiviste/liimamassalla. Näin korjaustarve harveni, mutta ei poistunut kokonaan, koska 4,5-5,0 bar paineesta huolimatta rengas elää jonkin verran ja vaikka massa on elastista, se ei loputtomasti kestä. Olen kuitenkin lopputulokseen sikäli tyytyväinen, että ei tarvitse pelätä, että kaatunut nasta tunkeutuu runkokerroksen läpi sisärenkaaseen asti. Korjauskohta vaihtelee, eikä pinnoite irtoa suurelta alalta.