PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kokemuksia pinnoitetusta talvirenkaasta



tapiom
14.03.2015, 15.35
Hei

Laitoin joitakin kommentteja säikeeseen 'Continental Nordic Spike 28" sopivuus hybritiin maantie/pyörätie ajossa
' mutta asia hukkui muuhun keskusteluun. Laitan siksi uuden säikeen, joka lähinnä kuvaus kokemuksista ja yritän vastailla, jos tulee kysymyksiä.

Kokeilun taustana se, että ajan paljon talvella raskaalla sähköavusteisella pyörällä. Varsinkin takarenkaan kanssa Schwalben maantiekuvioisen nastoitetun talvirenkaan (Schwalbe Marathon Winter ja Schwalbe Winter Active) kanssa tuli ongelmia nastojen irtoamisista, vinoon menemisistä ja vinoon menneen nastan kudoksen läpi tunkeutumisista, jolloin tuli rengasrikko. Painetta oli maksimi sallittu määrä eli 4,5 baria joka paineentarkistuksen yhteydessä.

Joskus paikkailin em. renkaita sisältäpäin, mutta kokeilin uutta lähestymistapaan.

Eturenkaana joskus oli Nokian W 106 perus talvirengas eikä eturenkaana noita ongelmia. Laitoin sen pinnoitteeksi takarenkaalle. Pinnoitteen alla Schwalbe Road Plus, jonka kulutuspinta loppu, mutta koko pistosuojauskerros ehjä. Muutaman tuhannen kilometrin jälkeen muutama nasta tuostakin vinossa ja irti. Painetta 5,0 bar paineentarkistuksen yhteydessä.

Mitä pinnoitukseen tulee, ongelmia paljonkin. Eka liima/täyte ei toiminut ollenkaan vaan pinnoite irtosi kokonaan renkaalta. Sitten laadukkaalla kontaktiliimalla. Vähän parempi menestys, mutta piti korjailla aika usein. Suurin ongelma se, että kontaktiliimaus ei ollut täysin vesitiivis, mistä syystä liimaus irtoili märällä tiellä ajon jälkeen yllättävän paljon. Yhdistin molemmat aineet siten, että tiivististin kontaktiliiman tiiviste/liimamassalla. Näin korjaustarve harveni, mutta ei poistunut kokonaan, koska 4,5-5,0 bar paineesta huolimatta rengas elää jonkin verran ja vaikka massa on elastista, se ei loputtomasti kestä. Olen kuitenkin lopputulokseen sikäli tyytyväinen, että ei tarvitse pelätä, että kaatunut nasta tunkeutuu runkokerroksen läpi sisärenkaaseen asti. Korjauskohta vaihtelee, eikä pinnoite irtoa suurelta alalta.

tapiom
14.03.2015, 15.45
Haluaisin myös kokemuksia siitä, miten monta kilometriä nastareilla eri henkilöt ovat ajaneet ja milloin nastarenkaat on pantu vaihtoon. Miten nastat ovat pysyneet eri renkaille? Kokemuksia rengasrikoista. Näin voisin vähän vertailla, miten hyvin kokeiluni toimii verrattuna normaaliin talvirengaskäyttöön. Nyt tiedän sen, että rengas voidaan esittämälläni tavalla ajaa pidempään, mutta onko menetelmäni kaiken vaivan arvoinen.

noniinno
14.03.2015, 16.34
Aikamoisia ropellihattuja tälläkin palstalla. Hyvä, innovaatiota kehiin vaan, kaikkea ei ole keksitty vielä. Olisi mukava nähdä kuva tuosta virityksestäsi.

nure
14.03.2015, 16.39
Kaikkea sitä vaivautuu mut jos ei muutakaan tekemistä ole... Ensinmäisillä Nokian 288:lla taisin ajaa kolme talvea about 15k... Osa oli tietenkin etelän kuraa ja loskaa, uudemmat renkaat, kevyemmät ei niin pitkää kestä mitta IceSpikerillakin pari talvea menee mainiosti.

tapiom
14.03.2015, 17.23
En usko, että pystyn ajamaan pinnoituksellani tuota kilometrimäärä ainakaan takarenkaana, sillä nastoja olisi tuossa kilometrimäärässä pois jo liikaa. Tosin vaikea sanoa, paljonko Nokian-renkaalla oli ennestään ajettu. Saattaa olla että tähän asti yhteensä etu- ja takarenkaana ajettu n. 11.000-12.000 km. Tosin painoahan minulla on normaalia enemmän, mutta kysehän on kokonaispainosta (henkilö + pyörä). Miten oli nastojen määrään, kuluneisuuden ja kaatuneisuuden kanssa 15.000 jälkeen?

Ensi talveksi ajattelin laittaa eturenkaaseen sisäpuolelle pistosuojausteipin, jotta siinä ei ensi talvena nastat tulisi läpi (Nokian W240). Kokemuksia?

nure
14.03.2015, 20.32
Perusrenkaiden nastojen kesto pitkälti kiinni talvesta, aikoinaan kun nastarenkaat tuli suuremmassa määrin markkinoille ajoin Nokia 240 pelkästään edessä neljä talvea ja 12 nastaa hävinneenä, renkaan pinta ihan kelpoinen mutta keskirivin nastat aika finaalissa.

tapiom
15.03.2015, 11.46
No nastarenkaissa aina nastoitus menee huonoon kuntoon ennen renkaan kulutuspinnan loppumista. Nokian W240:stä ei sinulla kuitenkaan yksikään nasta tullut kudoksen läpi, mikä on ikävintä, mitä nastoitetun talvirenkaan kanssa voi tapahtua.

Itse asiassa Schwalben kohdalla ihmettelen, mikä ihmeen pistosuojaus siinä voi olla kun nastat menevät "pistosuojauksen" läpi.

nure
15.03.2015, 13.51
Ei milloinkaan läpi tulleet, reunariveistä kylläkin murtuneet. Pistosuojaus on siis pistosuojaus jos esim. kivi tai muu terävä kappale pääsee renkaaseen pureutumaan hiljalleen läpi kuten nastakin, eihän kyse olekkaan puhkeamattomista renkaista.

tapiom
16.04.2015, 20.08
Ihan kilometriarvio olisi sinulta hyvä saada (ajan varmaan talvella paljon enemmän).

Veivaaja
17.04.2015, 11.18
Talvirenkaiden kestävyydestä:

- Ammoisina aikoina ajoin Nokian Extremellä. Renkailla vähintään kymmpitonni takana, lähes kaikki nastat edelleen paikallaan, ovat vain niin tylsyneet, että tuntuu pidossa.
- Continentalin 35 -millinen talvirengas kesti hyvin. Pari talvea (n. 3000 km) ajettuani vaihdoin rengasta muista syistä.
- Nyt noin seitsemän talvea ajoa Schwalbe Mara Wintherillä (35 mm). Eka rengas vaihtoon parin viikon ajon jälkeen, kun oli luovuttanut kymmenkunta nastaa. Sen jälkeen ajettu 7-10 tkm tyytyväisenä. Rengas tosin vähän liukas lumisilla keleillä, mutta pitkällä (työ)matkalla liukkaus on ollut hyvä asia.

Uskoisin renkaiden hyvällä sisäänajolla olevan merkitystä nastojen kestossa. Eri kumilaaduilla on varmasti eroa, mutta niistä en uskalla sanoa mitään. Saattaa myös olla, että juuri pakasta tempaistu tehdastuore rengas voi olla herkempi nastojen luovuttaja. Sähköpyörän vaikutuksista talvirenkaiden kestoon ei ole kokemuksia.

tapiom
19.04.2015, 16.49
No aika normaali määrää tulee varmaan sillä pinnoitetulla ajettua. Koska pinta ei mennyt ihan jetsulleen, yhdestä alueesta lähtenyt nastoja, joten se kohta liukas. Homma kuitenkin sikäli kannatti, ettei tarvinnut pelätä nastojen läpipureutumista, vaikka liimausta pitikin usein korjailla, koska rengas elää, mutta liima menettää joustavuuttaan. Ajattelin ajaa ensi talvea sillä ja sitten heittää pois (tai pinnoittaa toisella Nokian W 106:lla).

tapiom
17.01.2016, 16.51
Nyt pois käytöstä. Poiston syynä se, että joihinkin irronneiden nastojen kohtiin kerääntyi paljon soraa - renkaaseen tuli muutama patti. Noin puolet nastoistakin irti tai muuten poissa käytöstä (vinossa, liian syvällä tai poikki). Kesti 8-9.000 km + ennestään ajettu matka.

tapiom
10.03.2016, 11.33
Laitoin saman nyt uudestaan. Onnistui paljon paremmin, sillä alusta asti sopiva liima (Pattex Total Fit) ja kuvio suht. koht. kohdallaan (pientä heittoa jäi). Ainakaan ei tarvitse pelätä, että nasta tulee sisärenkaaseen asti - pysähtyy ainakin alla olevaan Schwalben entiseen kesärenkaaseen. Kuvio sopiva maantieajoon.