Näytä tavallinen näkymä : Kengänsuoja-kenkä-poljin-dilemma
Auttakaa aloittelijaa mäessä! :)
Ostin viime vuonna työmatkapyöräilyyn fitness-hybridin, jossa tuli mukana yhdistelmä(?)polkimet. Eli toisella puolen spd-jutska, toisella puolen sileä. Halusin opetella ajamaan lukoilla ja hankin Shimanon halppis maastokengät. http://www.wiggle.co.uk/shimano-xc30-spd-mountain-bike-shoes/ Näitä myyjä suositteli, että pystyy hiukan kävelemäänkin. Kävelen siis pyörätelineeltä pukkarille, en sen enempää. Maastossa en aja lainkaan, en edes hiekkatiellä. :p
Nuo kengät ovat ajaneet asiansa ihan hyvin, paitsi että ne päästävät kaiken veden heti läpi ja syksyllä tuli vilu. Talvella en pyöräile. Aloinkin hiljattain katselemaan netistä ja kivijalkakaupoista kengänsuojia, koska en halua ostaa mitään erillisiä vedenpitäviä kenkiä ja arpoa aamuisin kummat laitan jalkaan.
Ongelmaksi muodostui se, että kivannäköiset ja käyttötarkoitustani vastaavat suojat on tehty maantiekengille, eikä mononi pohjan kuvioinnin vuoksi mahdu niihin. MTBsuojat taas näyttävät siltä kuin olisi jätesäkit kääritty kengän ympärille, muutenkin ovat vähän liian "jykeviä" käyttööni. Haluanhan vain pitää sateen loitolla.
Vaihtoehtoina tuntuu olevan uusien maantiekenkien, lukkojen ja poljinten osto (onko järkevää suojusten tähden..), rumissa säkkimallisissa suojissa ajaminen tai tyytyminen märkiin sukkiin. Onko näin vai onko oikotietä onneen?
Ja hankaloittavana tekijänä kengänkoko 37. Monissa paikoissa kaikki suojukset on kokoa miesten jalka.
Auttakaa aloittelijaa mäessä! :)
Ja hankaloittavana tekijänä kengänkoko 37. Monissa paikoissa kaikki suojukset on kokoa miesten jalka.
käy liikkeessä sovittamassa "miesten kokoa," joka menee tuon kengän päälle ? Venyyhän nuo aika paljon ja en jaksa uskoa etteikö joku 40+ kokoiset "kivannäköiset ja käyttötarkoitustasi vastaavat suojat" Menisi , kun itselläni on liki kuvan mukaiset mtb kengät kokoa 45 ja niihin kyllä menee 45+ kokoista suojaa kun pikkasen kiskoo :D Ja ihan nättiäkin :p
Turf Moor
02.03.2015, 22.53
Mm. tuolta löytyy paljon vaihtoehtoja: http://www.bike24.de/1.php?pgc=10124:10125;content=7;navigation=1;menu= 1000,18,63;mid=0;cid=0 (http://www.bike24.de/1.php?pgc=10124:10125;content=7;navigation=1;menu= 1000,18,63;mid=0;cid=0)
Tuossa kotimainen vaihtoehto: http://www.miastore.fi/tuote/pyoraily/tuote/135-maastopyorakengansuojus-tekthermo-828/
Täällä on vastaava kenkä poljin set up ja olen käyttänyt jotain halpis neopreenisuojia jo monta vuotta. Pitää tosi hyvin tuulen, märän ja kylmän loitolla vastaavista shimanon perus maastokengistä loitolla. Etsit vain tarpeeksi ison koon että menee kengän päälle. Ihan pahimmissa rankkasateissa vesi tulee ilman muuta läpi, mutta edelleen neopreeni jatkaa eristämistä kylmältä.
Bilteman halpa neopreeenisuoja on ollut ihan hyvä.
Komppaan edellisiä. Oletko tosissaan kokeillut niitä kivannäköisiä suojia kenkiesi päälle? Mulla on maastokengät ja kyllä niiden päälle menee tavalliset suojat ihan hyvin -- tai no, hyvin ja hyvin, tosiasiahan on, että ne on tiukat ja pitää kiskoa. En ostaisi liian isoja, koska vesi pääsee pohjan kautta helpommin roiskumaan sisään kun klossia varten pohjassa oleva aukko on liian iso. Ei muuta kuin kenkä mukaan kauppaan ja sovittamaan.
Halloo halloo
02.03.2015, 23.50
Sealskinz-sukat ovat vedenpitävät.
^Ja hikoilee hyvin, ko. valmistajan sukkia ja hanskoja käyttänyt enkä allekirjoida niiden erinomaisuutta. Jos pyöräilyinnostus jatkuu niin kannattaa hankkia talvisemmat ajo kengät toisiksi.
StantheMan
03.03.2015, 07.17
Minusta Sealskinzien idea ei ole kuivana pitäminen vaan märkänä lämpimänä pitäminen. Varsinkin kengässä paineen alla sukka vettyy läpimäräksi. Kesällä käytän varasukkana ja ovatkin huom. yhdellä 600 km reissulla pelastaneet jalat kylmettymiseltä. Silloin ei edes kovin kylmä ollut. Neoprenit ovat pceestä. Mutta lyhyellä työmatkalla varmaan ok. Kunnon kenkään panostamista suosittelen minäkin. Sitä odotellessa eiköhän joku ratkaisu kengänsuojista löydy. Itselläni niitä taitaa olla 10 parit ja ei niistä mitkään sadekelillä kovin hyvin toimi.
Ei taida olla mahdollista pitää jalkoja kuivana fillarilla ajaessa jos setuppi on:
- Lukkokengät (siis klossilliset pyöräilykengät)
- Vesisade/loska
Vaikka olisi sen kaikenmaailmat goretex ajokengät ja goretex suojat ja vermeet niin se on se 1h ja kengät on läpimärät sukkia myöten. Tähän sit auttaa vähän aikaa eteenpäin sähkölämmittimet jaloissa joilla voi vettä lämmitellä varpaiden ympärillä...
Kannattaa teipata kengän sisältä klossien kiinnitysruuvit kunnolla umpeen, estää ainakin läpi tulevan veden.
StantheMan
03.03.2015, 09.35
Uutena Laken talvikengät pitivät 6 tuntia sateen ulkona. Eivät enää. Kyllä puolen tunnin / tunnin työmatkan pysyy kuivana sopivilla kengänsuojilla, jos on riittävän tiukat varret tai riittävän pitkät sadehousut. Lukon reiästä vesi menee tosiaan yllättävän mukavasti läpi. Parhaimmat kengänsuojat ovat ns. commuter/city-malliset pitkävartiset rumannäköiset systeemit https://www.bike-components.de/en/Gore-Bike-Wear/UNIVERSAL-CITY-Ueberschuhe-Gore-Tex-p40529/ ja https://www.bike-components.de/en/Vaude/Bike-Gaiter-long-p32665/. Niitä olen joskus Suomen kaupoissa nähnyt. Nätimmät tahtoo olla nilkasta väljät ja niitä on hankala saada tiukemmiksi.
Uutena Laken talvikengät pitivät 6 tuntia sateen ulkona. Eivät enää. Kyllä puolen tunnin / tunnin työmatkan pysyy kuivana sopivilla kengänsuojilla, jos on riittävän tiukat varret tai riittävän pitkät sadehousut. Lukon reiästä vesi menee tosiaan yllättävän mukavasti läpi. Parhaimmat kengänsuojat ovat ns. commuter/city-malliset pitkävartiset rumannäköiset systeemit https://www.bike-components.de/en/Gore-Bike-Wear/UNIVERSAL-CITY-Ueberschuhe-Gore-Tex-p40529/ ja https://www.bike-components.de/en/Vaude/Bike-Gaiter-long-p32665/. Niitä olen joskus Suomen kaupoissa nähnyt. Nätimmät tahtoo olla nilkasta väljät ja niitä on hankala saada tiukemmiksi.
Tuommoset ekat mulla oli viimex kun yritin lähtee reteesti vetää 200:sta brevettiä. Eli Laket ja nuo GBW:n Commuter suojat. 45 minuutin kohdalla vesi lillui sukissa kengässä. Kotia kun pääsin vajaan 2h ajon jälkeen, sai kaataa vedet kengästä pois. Yes!
Kannattaa teipata kengän sisältä klossien kiinnitysruuvit kunnolla umpeen, estää ainakin läpi tulevan veden.
Näinkö muka toimii? Sehän imee kengän kangaspohjaan väkisin rei-istä tulevan veden, oli ne miten tahansa teipannut? Ja Lakeissa muistaakseni ei edes mitään näkyvää ole klossinkohdalla pohjallisen alla. Ruuvit on siellä piilossa jossain. Mitäs siinä teippailet sitten.
StantheMan
03.03.2015, 10.15
Tuommoset ekat mulla oli viimex kun yritin lähtee reteesti vetää 200:sta brevettiä. Eli Laket ja nuo GBW:n Commuter suojat. 45 minuutin kohdalla vesi lillui sukissa kengässä. Kotia kun pääsin vajaan 2h ajon jälkeen, sai kaataa vedet kengästä pois. Yes!
Mulla on kumipöksysukkiset. Jos niissä lahkeen alle saa kengänsuojan laitettua, että suuaukko jää piiloon, niin kuivana on jalat parhaimmillaan pysyneet. On kyllä tällä hetkellä kumipäällysteiset kengätkin ja sitten on vielä ollut muutaman kerran säärystimet, mutta silloin jo jalat painavat liikaa. PS. Hyvin tulee tämäkin aihe pilattua ;) kaiken maailman jaarituksilla.
PS. Hyvin tulee tämäkin aihe pilattua ;) kaiken maailman jaarituksilla.
Njet harashoo. Asiaahan tässä höpistään.
ps) Lance RIDES AGAIN! Hope RIDES AGAIN! :D
Ei taida olla mahdollista pitää jalkoja kuivana fillarilla ajaessa jos setuppi on:
- Lukkokengät (siis klossilliset pyöräilykengät)
- Vesisade/loska
Vaikka olisi sen kaikenmaailmat goretex ajokengät ja goretex suojat ja vermeet niin se on se 1h ja kengät on läpimärät sukkia myöten. Tähän sit auttaa vähän aikaa eteenpäin sähkölämmittimet jaloissa joilla voi vettä lämmitellä varpaiden ympärillä...
Kuivana pysyy* esim. Northwave Celsius Artic + PI Amfib pöksy kombolla vaikka välillä kävelee lätäköissä ja lenkin päätteeksi suihkulla kengät puhtaaksi. Toki jos kaatosateessa tuntikaupalla ajaa niin jostain pakosta menee läpi ja valuu lopulta kenkiin.
(*siis semmosilla normaalin mittaisilla lenkeillä sateisessa taikka loskaisessa kelissä. 10h lenkit kaatosateessa tulva-alueella niin suattaapi kastua...)
Ei taida olla mahdollista pitää jalkoja kuivana fillarilla ajaessa jos setuppi on:
- Lukkokengät (siis klossilliset pyöräilykengät)
- Vesisade/loska
Vaikka olisi sen kaikenmaailmat goretex ajokengät ja goretex suojat ja vermeet niin se on se 1h ja kengät on läpimärät sukkia myöten. Tähän sit auttaa vähän aikaa eteenpäin sähkölämmittimet jaloissa joilla voi vettä lämmitellä varpaiden ympärillä...
Työmatkakonkelissa on pysynyt sen jälkeen kengät kuivana kun tein siihen jäätävän mittaiset lokasuojat. Etulokasuoja osuu melkein asfalttiin ja takalokasuojassakin on keskiön seudussa oma roiskeläppä. Kura ei lennä noitten ansioista
a. Kengille, jos ei tiellä ole valtavaa kerrosta vettä tai loskaa, ja sillonkin jos on goretex kenkä niin ei kastu koska roiskuminen on vähäistä
b. Eturattaaseen ja ketjuihin, jolloin nekin pysyvät huomattavan puhtaina kurakeleistä huolimatta.
Toki varsinkaan etulokari ei ole esteettisesti kovin silmiä hivelevä, mutta kiviäkin kiinnostaa käyttöpyörässä.
StantheMan
03.03.2015, 11.25
Joo. Käypä etulokasuoja on kaiken a ja o!
Ketjureaktio
03.03.2015, 11.51
Jos ostat kenkäsuojat, suosittelen tarranauhallisia vetoketjullisten sijaan, helpompi pukea kun koko kenkäsuoja "halkeaa". Oman kokemuksen mukaan vesi pysyy kyllä hienosti poissa kengistä Diadora Polaris-kengissä, kunhan goretexlahje tulee edes löyhästi kengän päälle eikä päästä roiske- / valumisvettä kengän sisään. Klosseista ei tule mitään sisään kun nämä on suunniteltu ja tehty vedenpitäviksi.
Ajoittain käytän noita kenkiä kurasyistä kenkäsuojien kanssa, jolloin kenkäsuoja kannattaa vetää lahkeen alle että se ohjaa valumisveden pois kengän sisältä.
Vesa, mikä kangaspohja? Yleensä sitä kutsutaan pohjalliseksi ja se on irtonainen ainakin kaikissa omissa kengissäni, sen alta saa hyvin ruuvien reiät suljettua eikä ole kyse Laken kengistä vaan tällä kertaa Shitmanon ja Diadoran kengistä... Pohjallisia saa myös neopreenista jolloin ainakin tuntuu lämpimältä vaikka hieman kostuu.
Itse ajelen ympäri vuoden työmatkoja kelistä riippumatta ja ainakin Shimano Goretexeissä jalat pysyy kuivina ilman suojia, jotka kyllä joku halukas voi ostaa pois kierimästä...
Vesa, mikä kangaspohja? Yleensä sitä kutsutaan pohjalliseksi ja se on irtonainen ainakin kaikissa omissa kengissäni
Muistaakseni SEKÄ Sidin talvimaastokengissä (gore-sex) että Laken talvikengissä (eikös nekin oo Goretexiä) on molemmissa umpinainen vuoraus kengässä. Eli ei sieltä klossinruuvit pilkistele. Se ammattipiireissä sitten kengänpohjalliseksi kutsuttava lärpäke toki otetaan nätisti pois kengästä ja asetetaan sen tilalle Therm-Icin sähkövastukset. :)
^Ok, omissa kaikissa kengissä joko muovi/nylonpohja pohjallisen alla ja saa helposti "Vesitiiviiksi"
Tähänpä onkin tullut kiitettävästi kommenttia! :)
Olen muutamia eri suojia koittanut liikkeessä kengän päälle, muutamat eivät mahtuneet. Parissa mallissa joku 40-koon jalalle tarkoitettu suoja mahtui, mutta lörpötti kengän kärjestä rumasti. Silmää miellyttävä malli olisi siis tämänkaltainen tiukahko makkarankuori http://www.wiggle.co.uk/castelli-nano-shoecover/ Ei välttämättä juuri tuon valmistajan, tuota oli jossain sivustolla haukuttu heikkolaatuiseksi, mutta you get the idea?
En ajatellut ostaa talvikenkiä, kun en kuitenkaan edes loskasäällä polje. Kunhan säilyisi sadesäällä popot edes jnkverran kuivempana, on inhaa vetää iltapäivällä jalkaan aamulla kastuneet kengät.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.