Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörällä (Lempäälä)-Tampere-Lahti-(Nastola)

Opa84
02.03.2015, 14.18
Olisi tarkoitus ajella keväällä Lempäälän Kuljusta Nastolan kirkolle. Aiemmin olen matkan taittanut maantiepyörällä, mutta tänä vuonna ajattelin vaihtaa maastopyörään ja käyttää polkuja ja metsäteitä mahdollisimman paljon. Pälkäneen Aapiskukolle asti löydän polkuja pitkin, mutta siitä eteenpäin ei itseltä löydy kokemusta. Eli mahtaako täältä löytyä tuolle Pälkäne-Lahti -välille polkutietäjiä antamaan vinkkejä? Kyllähän toki vaikkapa maastokarttoja selaamalla voi polkuja etsiä, mutta jos joku sattuu hyviä polkuja jo tietämään, niin tokihan se helpottaa reitin kasaamista. Asfalttisiirtymät 12-tiellä tai vastaavilla ei tuota ongelmaa, koska täysin yhtenäistä polkureittiä ei varmasti löydy ainakaan järkevällä hajonnalla. Matkaan ajattelin käyttää yhden vuorokauden, mutta aikavoite toki tarkentuu reitin muodostuessa. Tauot asettelen varmaankin huoltoasemien yhteyteen, toki reitistä riippuen.

Lahden päässä voisi ajella vaikkapa Ahtialaan ja sieltä Lapakiston polkujen kautta Pajulahteen. Vai löytyisikö jotain parempaa reittivaihtoehtoa retken loppupäähän?

Kiitoksia jo etukäteen! :)

JuhaN
03.03.2015, 13.40
Aiemmin olen matkan taittanut maantiepyörällä
Onko TRE-Lahti -välille muita järkeviä vaihtoehtoja maantiepyörälle kuin tie 12? Ajelin viime kesänä maantietä Nastola-Hämeenlinna -välin, mutta ensi kesäksi olen ajatellut laajentaa reviiriä Tampereen suuntaan (Esim. Nastola-TRE-HML-Riihimäki-Nastola). Tuo 12-tien piennar ei välttämättä houkuttele noin pitkälle matkalle...

=)juha

Pexxi
03.03.2015, 17.51
Onko TRE-Lahti -välille muita järkeviä vaihtoehtoja maantiepyörälle kuin tie 12? Ajelin viime kesänä maantietä Nastola-Hämeenlinna -välin, mutta ensi kesäksi olen ajatellut laajentaa reviiriä Tampereen suuntaan (Esim. Nastola-TRE-HML-Riihimäki-Nastola). Tuo 12-tien piennar ei välttämättä houkuttele noin pitkälle matkalle...

=)juhaSahalahti-Padasjoki? Vanhaa nelostietä joutuu muutaman kilsan ajamaan jos parin kilsan hiekkatie ei luonnistu. Ja anteeksi kun heti menee väärille raiteille.

Opa84
03.03.2015, 21.26
Itse olen ajanut nimenomaan VT12:sta pitkin. Ihan hyvä piennar siinä on, mutta onhan se toki todella tylsä reitti. Padasjoen kautta varmaan ajelisin, jos haluaisin rauhallisempaa reittiä. Nastolasta voisi ajaa ensin Vierumäelle ja sieltä sitten Vesivehmaan ja Vääksyn kautta. Olisi ainakan kaunista ja kiemurtelevaa pikkutietä.

Mutta entäs maastopyörällä? Onko kenelläkään erityisesti Pälkäneeltä eteenpäin heittää vinkkejä? Maastokarttoja katselemalla löytyy kyllä jotain polkuja, mutta niiden "ajettavuutta" on vaikea kartasta päätellä. Tuulonen Adventuressa 2013 ajeltiin myös VT12 ympäristössä, mutta en tähän hätään löytänyt siellä käytettyä karttaa. Muuta kautta sain vinkkiä, että Finlandia MTB -reittiä voisi seurailla Hollolan/Lahden seutuvilla ja sitten Mukkulasta latu-uraa pitkin Ahtialaan. Sieltäpäin tiedän joitakin polkuja. Tulee vaan aika tylsä reissu, jos polkuja on vaan alussa ja lopussa :D

Opa84
03.03.2015, 21.31
Ja kysytään nyt samaan aiheeseen, että minkälainen navigaattori toimii parhaiten maastopyöräkäytössä? Tähän asti tullut ajeltua lähinnä ulkomuistista (ja kavereiden avulla) ja välillä kännykällä tota Tampereen seudun karttaa selaillen. Mutta jos innostun tekemään tällaisia pidempiä reissuja enemmänkin, olisi hyvä suunnitella reitti etukäteen ja siirtää jonkinlaiseen naviin. Kännykän akku ei riitä millään koko päivän reissuun ja hätätilanteiden varalta sen akkua voisi olla muutenkin hyvä säästellä... ;) Garmineja olen katsellut, mutta voiko niihin siis ladata etukäteen suunniteltua reittiä?

Ikämies
08.03.2015, 21.11
Lahden päässä voisi ajella vaikkapa Ahtialaan ja sieltä Lapakiston polkujen kautta Pajulahteen. Vai löytyisikö jotain parempaa reittivaihtoehtoa retken loppupäähän?
Muutama kommentti reitin loppupäästä, valitettavasti minulla ei ole mitään GPS-jälkeä heittää tähän. Kun tulet Tampereelta päin Salpakankaalle, niin hitaampi vaihtoehto Lahteen on VT12 pohjoispuoli, samoissa maisemissa kuin Finlandian reitti kulkee, vaihtoehtoja on paljon. Nopeampi ja mukavaa polkua on VT12 suuntaisesti tien eteläpuoli ns. Pullapoikien risteyksestä lähes Lahden keskustaan (Kärpäsen mäen alle). Keskustassa löytyy esimerkiksi nautinnollinen n. 3 km polkupätkä Ruolan harjun päällä, joka alkaa Tiirismaan koulun takaa ja päättyy VT12.
Jos menet Ahtialan kautta Nastolaan, niin katso kartalta Ohrapääntien alku.
Viime kesänä kävin etsimässä Lapakiston luonnonsuojelualueelta ajettavia polkuja. Ei löytynyt mitään järkevää ja yhtenäistä, joko vaikeakulkuista tai sitten hiekkatietä. Lapakiston sijaan menisin Nastolaan eteläisempää reittiä, Kymijärven etelä- tai poihjoisreunan maisemissa.

Opa84
09.03.2015, 11.07
Kiitos vastauksesta! Laitan nuo vaihtoehdot harkintaan ja tsekkailen karttoja. Muuta kautta olen saanut vinkkiä, että Hämeenkoskelta asti pääsisi polkuja ja metsäautoteitä pitkin ajelemaan. Karttoja olen myös selaillut ja kyllähän tuolta polkuja näyttäisi Pälkäneen ja Hämeenkoskenkin välille löytyvän ainakin silloin tällöin. Aika paljon saattaa silti tulla ihan valtatiesiirtymääkin. Ja karttahan ei kerro koko totuutta polkujen ajettavuudesta ;).

Olen kyllä liikkunut jalkaisin tuolla Lapakistossa ja muistaakseni ainakin ne polut olivat enimmäkseen ihan ajettavissa. Teknistä pätkää kylläkin, mutta ei ylitsepääsemätöntä. Ja reissu osunee arkipäivälle, joten kapeiden polkujen ruuhkautuminenkaan ei liene ongelma. Ahtiala on reitillä myös sen takia, että siellä minulla on mahdollisuus vaikka yöpyä, jos aikataulu pissii.

J.Soivio
09.03.2015, 23.30
Multa saattaisi löytyä träkki välille Hämeenkoski - Nastola. Pääosin polkua.

Opa84
10.03.2015, 09.37
Jos löytyy, niin olen erittäin kiinnostunut!