Näytä tavallinen näkymä : Gilles Berthoud
mutanaama
10.02.2015, 00.46
No nyt kehtaan laittaa piiiitkästä aikaa uuden ketjun, kun tuli Gilles Berthoud Galibier (https://lh5.googleusercontent.com/-1aX-3xksb6o/VNkuqyVpIhI/AAAAAAAAEQw/UcyLcpsz8fs/w1598-h1000-no/WP_20150209_23_15_31_Pro.jpg) hankittua.
Eihän tuo mikään kevyt ole, 370g mutta en oo minäkään.
Mitähän tuosta sanoisi hyvin nopean testin perusteella, housuina ihan tavalliset farkut.
+ Ei painanut välilihaa.
+ Liukas, mutta ei liian
+ Helppo taaksemeno
+ Satulan muoto tuntu sopivalta
+ Ei hangannut tai painanut reisiä
+ Pikkasen (150g) brooksia kevyempi
+ Hipo, ja muilla ei oo
- Kova, tosin vasta 15min testattu, ja sekin osin maastossa
https://lh5.googleusercontent.com/-1aX-3xksb6o/VNkuqyVpIhI/AAAAAAAAEQw/UcyLcpsz8fs/w598-h1000-no/WP_20150209_23_15_31_Pro.jpg
Tuossakaan (mun b15 satulassa ei ollut) ei näytä olevan kovin pitkää kiskoa satulan saamiseksi kyllin taakse. Sinulla näyttää olevan kiskoista kaikki käytössä vaikka on setback tolppa!
Todella tyylikäs tuo kyllä on! Ja painoa tuossa on kuitenkin about sama kuin titaani- kiskoisissa vastaavan tyylisissä brookseissa (b15 tai swift) joihin tuota pitää mielestäni verrata eikä niihin kromi- kiskoisiin.
Paljonko tuli posteineen hintaa?
mutanaama
10.02.2015, 09.39
Hintaa kotiin kannettuna 220,18€ jos ihan tarkkoja ollaan, joten eipä ollut edes kallein satula mit tullut hankittua. Satulaa on vielä ton jälkeen säädetty, mutta täytyykin katsoa vielä ettei liukunut taakse, puoleen väliin sen mielestäni tempasin.
Kuntoilija
10.02.2015, 10.48
Komea on tuo leder sättel, mutta vaatisi kyllä minusta alleen jonkin hienon maantie rautaraamin. Musta ei kyllä löydy miestä panostamaan/testaamaan noin paljon satulaan, mutta sen selittää pääosin mun ohut lompakko ja pihi luonne.
Pirkanmaan raati antaa pornoilupisteiksi 10/10 ja toteaa kommentissaan ytimekkäästi "pjuutivul". Kestotestin tuloksia odotellen.
Onpa siinä penkillä hintaa!
Onpa siinä penkillä hintaa!
Ihan normaali, jopa halpa titaanirunkoisen nahkajakkaran hintanen...
Mut joo, kaunis on, ja aika hämyn lyhyet kiskot mistä satula pultata kiinni? Nokkaa jää reilusti kiinnityksen eteen. Äkkiseltään katsellen. Voi olla että toi ei Dogmaan menis, B15 oli jo siinä ja siinä.
Kyllä tuo ihan houkuttelevalta vaikuttaa. Nätimpi kuin Brooks, minusta hmmm....
Tyylikäs eikä kunnon satuloihin verrattuna lainkaan kallis.
On hieno. Mistä hankit? Tuo kyllä sopisi omaan Pegorettiin. Ja onko malli Galibier?
mutanaama
10.02.2015, 20.12
Tualta se löyty, ja galibierina mä sen ostin :)
http://www.gillesberthoud.fr/anglais/index1.php
arctic biker
10.02.2015, 20.27
Nuo perusbrooksithan on alle satasen hintaluokassa eli proletariaattikamaa. Justkun sain hommattua vispiläpolkimet joita ei vielä mulla ole mutta tympäännyin tierojen potkimiseen,sorry vaan Arvo Ruonaniemi, ostetun ja tarjotun Camparin tasapaino meillä on, niin nyt halavatun Mutanaama sitten panee uuden mittapuun varmaan hyvän ja ainakin kalliin satulan suhteen. Onneksi kuiten Vesap:kin tais nähdä voittajansa.
arctic biker
10.02.2015, 20.32
Edit ja offari kun ei mun uusi tapa antanut korjailuun sijaa http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194907521584/artikkeli/arvo+ruonaniemi+kuollut.html
Tuota en tiennyt, aikamoinen pappa ja kiva kuulla aikoinaan hänen juttujaan.
http://www.gillesberthoud.fr/anglais/fiche_detaillee/fiche.php?refArticle=201GB1SOU/B Proleillekin löytyy...
arctic biker
11.02.2015, 20.31
Kiitos nure!
WetWillie
11.02.2015, 21.44
Laittaa mietityttämään, putosihan nopeasti ja paljon €€€
mutanaama
11.02.2015, 23.19
Eikä toi painoerokaan ole mikään hirmuinen. Tänään 1h20min maastoa ja pikkasen siirtymää, eikä mitään valittamista, vielä.
WetWillie
12.02.2015, 00.04
Kuvat ja hinnat sekaisin, Soulor ja Galibier, Galibier ei alennuksessa ?
mutanaama
12.02.2015, 21.37
Pikkasen maastoa ja 30km siirtymää loskan välillä lentäessä, eli berberi märkänä. Ei se tosiaan ole moksiskaan parin tunnin sateesta, hiekka ja vesi vähän karhensi pintaa, ei sen kummempaa. Vaikka toi onkin kova, niin ensimmäisen kerran tuli ajettua pari tuntia ilman, että munat puutu tai että olis joutunut tasapainottelemaan. Maastossa kovuus ei haittaa, ja kun nostin satulaa loppumatkasta noin puoltoista senttiä, niin alko ajokin kulkemaan helpommin. Ei nyt ainakaan vielä kaduta hankinta.
mutanaama
15.02.2015, 23.37
Tänään kolmisen tuntia maastossa, eikä mitään valittamista. Toistaiseksi mun mitoille paras satula
Tätä mun uneni tiesi, nyt näitä saa Suomesta :eek:
http://www.mcarbon.fi/fi/tuoteryhma/186377-gilles-berthoud
Liikuva shikaani
19.03.2015, 16.06
Äääh, tuli tilattua juuri Brooks(oikeasti mun kukkarolle tällä hetkellä sopivampi vaihtoehto) mutta hyvä tietää että laatua saa läheltä!
arctic biker
19.03.2015, 22.28
Avasin säästötilin ihan tuota varten, syyskuussa sitten. On varsin söpö mun CrossCheckin vielä ostamatttoman valkoisen tolpan päällä.
Himottaa. Tuntuu vaan köyhästä kalliilta. Sträkleriin sen laitan kunhan saan hankittua. Puksussa Bel Air on oikein iihana
mutanaama
20.03.2015, 12.58
Tuollaisen bongasin.
https://www.youtube.com/watch?v=VFR06xasvsk
Tuollaisen bongasin.
https://www.youtube.com/watch?v=VFR06xasvsk
Näytti jotenkin paljon promaisemmalta noiden valmistus mitä Brooksien?
GB 2000 lukua.
Brooks 1800 lukua.
Vai mitenkä? :seko:
Tuollaisen bongasin.
https://www.youtube.com/watch?v=VFR06xasvsk
Aika vakuuttavan näköistä, kun vertaa joskus linkattuun videoon Brroksin tehtaalta. Ainakin valmistustekniikka on n. 100 v edellä.
Aika vakuuttavan näköistä, kun vertaa joskus linkattuun videoon Brroksin tehtaalta. Ainakin valmistustekniikka on n. 100 v edellä.
Uudemmalla tekniikalla saadaan satula tehtyä suoraksi, kiinnitysnastat saadaan laitettua siten etteivät ne hinkkaa persettä halki jne? :rolleyes:
Joo, hankkisin tuommosen kyllä näillä kokemuksilla jos ei olis jo tarvittava määrä Brookseja.
Oho. Postipoika kiikutti juuri GB Aravisin työpaikalle. Kaksi päivää meni tilauksesta. Miten tässä nyt näin kävi?
mutanaama
20.03.2015, 15.28
Vesa voi tulla meille kokeilemaan satulaa jos siltä tuntuu. Gilles näemmä ymmärtää asiakaspalvelun päälle, itsellä ei mitään valitettavaa.
Kai sitä myös voisi tälläistä kokeilla, kun kerran nyt suomestakin saatavilla.
Tuo Brooksin B15 on istumaluille kyllä herkkua, mutta muna tuppaa puutumaan senkin kanssa.
Eikä kyse ole niinkään ajoasennosta, kun samainen ilmiö tapahtuu sekä maasto- että maantiepyörässä ko. satulalla.
mutanaama
21.03.2015, 17.02
Jep, toistaiseksi vähiten puuduttava satula. Ergo olisi ollut yhtä hyvä, mutta se oli taas hiukan liian lättänä ja painoi reisien sisäreunaa kun vaihtoi asentoa.
Kai sitä myös voisi tälläistä kokeilla, kun kerran nyt suomestakin saatavilla.
Tuo Brooksin B15 on istumaluille kyllä herkkua, mutta muna tuppaa puutumaan senkin kanssa.
Eikä kyse ole niinkään ajoasennosta, kun samainen ilmiö tapahtuu sekä maasto- että maantiepyörässä ko. satulalla.
Jos ajoasento on muuten bueno, mutta tappi menee tunnottomaksi niin ehdotan satulan laskua muutaman millin ja satulan kärkeä "yksi lepänlehden vahvuinen napsu" alaspäin.
mutanaama
15.04.2015, 00.53
[edit] Allaolevan kokemuksen perusteella aloin tuomaan ja myymään GB:n satuloita suomessa, joten jatkossa arvostelut jäävät muiden hommaksi.....
Nyt on reilu 2kk käyttöä takana, tässä kuussa noin 10h. 1-2,5h lenkkejä
Ekalta sivulta lainattua ja muokattua
+ Ei painanut välilihaa. Puutumiseen pidemmällä matkalla riitti ryhdistäytyminen.
+ Liukas, mutta ei liian. Oikeastaan ei ollenkaan liukas vähän ajan kuluttua
+ Helppo taaksemeno, sopivasti viisteinen satula. Helppo nousta myös takaisin, housut ei jää jumiin.
+ Satulan muoto tuntu sopivalta
+ Ei hangannut tai painanut reisiä
+ Pikkasen (150g) brooksia kevyempi, no ei se itse asiassa sitten ollut kun vertas vastaavaan
+ Hipo, ja muilla ei oo. No nyt niitä rupee olemaan, hipo silti :)
- Kova, tosin vasta 15min testattu, ja sekin osin maastossa
Ensituntuma oli tosiaan kova, mutta vain hetken.
Mittailin noita satuloita, niin malleissa on hiukan leveyseroa parin millin välein, mikä on varmaankin hyvä juttu.
Toisissa on muutama ruuvi enemmän ja jotain kannattimia kilkkeille.
Jahvetti
16.04.2015, 19.21
Kylläpä voin allekirjoittaa varmaan joka kohdan minäkin noista, lisäksi omaan silmään pirun hyvän näköinen vaikkei se kolmas silmä mitään näekkään.
Vaikka alkuun tosiaan on kovan tuntuinen niin ei mennyt hanuri kipeäksi mitä joka ikinen muu satula on aluksi tehnyt minulle.
Mulla on nyt ollut GB Aravis aktiivisessa ajossa n. 3 viikkoa, kun välissä tuli flunssailtua hiukan . Ehkä 20 h trainerilla ja pari sataa kilsaa maantiellä. Jakkara on tuntunut oikein hyvältä alusta asti ja nyt alkaa olla jo hiukan muotoutunutkin, eli paranee vaan.
Hain satulalta nimenomaan mukavuutta pitkiin istuntoihin ja sellaiselta se vaikuttaa. Asentoa ei tarvitse vaihtaa parin tunnin trainerisession aikana ollenkaan, ellei välttämättä halua. Valitsin tuon leveämmän mallin herra GB:n suosituksesta: kapeammalla mallilla istuinluut olisivat tulleet kovin lähelle reunan runkorakennetta.
brilleaux
17.04.2015, 11.54
Kuis nää nyt kestää sitten "normaalikäyttöä"? Eli pyörä ulkona, joskus sateessa, pakkasessa. Lenkeillä muta ja hiekka lentää jne?
Lähinnä siis tarkoitan sitä että kuinka huoleton tämmöinen satula on käytössä?
Ja kuinka pitkäikäinen ilman huolenpitoa?
Spessun oma jakkarakin on kyllä ihan jees(eka ensiasennus satula muuten mikä on saanut jäädä paikalleen), mutta ainahan sitä voisi perseelleen parempaa tarjoilla.
mutanaama
17.04.2015, 12.10
Nää kestää normaalikäyttöä, kurapaskassa voi huoletta ajaa, suosittelevat lenkin jälkeen pyyhkäisyä rätillä, mitä en oo tosin itse tehny kertaakaan.
Puolen vuoden välein suositellaan sipaisu niiden omaa kamaa nahan pintaan. Ei muuta.
Satula on periaatteessa ikuinen, kun kaikki osat ovat vaihdettavissa ja varaosien saatavuus on hyvä.
brilleaux
17.04.2015, 12.21
Hänk juu, pannaan harkintalistalle siis.
Näettekö Galilbierin ja Aravisin käyttäjät eroa näiden mallien välillä, noin ajatellen maantieajoa ja toisaalta vähän vaihtelevampaa käyttöä (retki yms.)? Painoero tietysti on ja ripustuslenkit takana, mutta ajattelen lähinnä istuma-asentoa ja tuntumaa?
Näettekö Galilbierin ja Aravisin käyttäjät eroa näiden mallien välillä, noin ajatellen maantieajoa ja toisaalta vähän vaihtelevampaa käyttöä (retki yms.)? Painoero tietysti on ja ripustuslenkit takana, mutta ajattelen lähinnä istuma-asentoa ja tuntumaa?
Minulla on tuo Aravis-malli, Galibieria en ole kokeillut. Valinnan noitten mallien välillä tein valmistajan suositusten perusteella. Kirjoitin heille sähköpostia, jossa kuvailin ajoasentoani, ajotapaani ja istuinluiden leveyden. Vastaus tuli hyvin nopeasti ja toistaiseksi en ole osannut parempaa istuinta kaivata.
Ihan asiallista vertailua löytyy esim. http://www.randorichard.com/hints-helps/saddles-2
mutanaama
15.05.2015, 01.27
Olipa hieno artikkeli. En ole kokeillut noita muita satuloita, mutta lienee kuitenkin syytä testailla.
Galibier alla juhannusajossa ja ensi kertaa oikeassa testissä. Eilen 168 km. Ei se mikään pehmopenkki ole, mutta ei epämukavakaan. Penkissä tuntuu olevankaksi asentoa: taaempana istuinluut ikään kuin kahden kuulan päällä. Toinen istuinkohta edempänä, jossa paino jakautuu tasaisemmin. Paremmin voi arvioida, kun satula on sisäänajettu. Huomenna sama matka takaisin.
Olen nyt ajanut kolmella mallilla:
- Mente, levein malli halvempana versiona. Tämä on kiinni lokasuoja-napadynamopyörässäni, ostin pari viikkoa sitten kokeilematta. Leveä on. Tuntuu kuin istuisin kirkon penkissä tai pöydän reunalla, siis positiivisessa mielessä. Ei paina eikä puudu. Hyvä.
- Galibier, kapein malli, ajoin vajaan 100 km testiä. Aluksi tuntui ihan hyvältä ja omistamisen halu oli heräämässä vahvana, mutta satula osoittautui kuitenkin liian kapeaksi. Oireet: Satula tunki hieman istuinluiden välin. Piti istua ihan takana. Ilman käsiä ajo tuntui kuin ajaisi stutsinmunan tai pallon päällä.
- Aravis, keskileveän mallin kalliimpi versio. Ostin koeajon perusteella maantiepyöräni. Hyvältä tuntui ja tuntuu edelleen.
Nyt minulla on kahdessa pyörässä GB. Miten tässä näin kävi? Tuolta sain kokeiluun, sokkona en olisi enää toista kallista satulaa olisi uskaltanut ostaa: http://www.mcarbon.fi/fi/tuoteryhma/186377-gilles-berthoud
Muoks: ajaja on leveäperseinen mieshenkilö.
El-Carpaso
23.07.2015, 21.05
Laitetaas vielä vähän leveäperseisempänä kommenttia
Eli mulla oli testissä GB Mente, joka olikin sit ikävä kyllä liika pieni. Vitutti, koska oli aivan pirun hyvä penkki. Miten penkki voi olla hyvä, mutta silti liika pieni? No päästää siihen kohta.
Lähtökohta tuossa Menten sovituksessa on, että jos Brooks B17 toimii, niin toimii Mentekin. Leveys on lähes sama ja molempien ns. venytetty nahka on abaut yhtä leveällä.
Jos vielä vähän vertaillaan brooksiin niin
Brooksit on ihan jäätävää paskaa verrattuna BG penkkeihin. Laatu ja viimeistely on ihan eri planeetoilta. Tähän kun lisää vielä sen, että GB käyttää huomattavasti parempaa (paksumpaa) nahkaa, uudempia tuotantomenetelmiä ja moderneja materiaaleja, niin on kyllä ihme miten kukaan enää vaivautuu ostamaan noita kämäsiä brittitekeleitä.
1) Tärkein eli nahka
GB käyttää satuloissaan ihan jäätävän paksua nahkaa, joka ei muokkaudu yhtä helposti kuin toiset nahkapenkit. Käytännössä tämä tarkoittaa pidempää sisäänajoaikaa, mutta myös pidempää satulankestoa näin yleisesti. Liika ohkanen nahka (Brooks) lötkähtää jo parin sadan kilsan jälkeen painavammalla kuskilla ja sit pitääki olla jo kiristelemässä.
Paksun nahan voi nähdä huonona juttuna, mutta mun mielestä se on ehdoton etu, koska se vähentää satulan kiristystarvetta. Lisäksi nahkapenkin pitäisi olla aika hyvä heti käyttöönotossa josta se vaan sit paranee muokkautuessaan. Jos penkki tuntuu alkuun paskalta on todennäköistä, ettei se siitä ajan kanssa hyväksi parane.
GB:n nahan viimeistely on parempaa, ja alareunoissa on esim. vakiona viisteet ettei terävä kulma hinkkaa housuja. Brookseissa tämän ominaisuuden saa vasta kalleimmissa malleissa.
2) Runkomateriaali.
GB käyttää runkona muovia, joka voi tietenkin epäilyttää monia, mutta mietitääs mistä materiaaleista teidän ennen nahkasatuloita käyttämät penkit oli tehty? Muovi on ainakin mun mielestä aivan riittävän kestävä materiaali satulanrungolle (olettaen siis että on hyvää muovia, niitäkin on eri matskuja). Siitä tulee myös joitakin aika hyviä etuja. Teräsrunko ei jousta muovirungon tavoin, joten teräsrungossa ei ole samaa iskunvaimennusta kuin muovipenkeissä. Tähän kun lisätään nahan joustava vaikutus niin on jo aika mukava satula sekä maantielle että maastoon. Lisäksi muovirunko joustaa ns. sisäänpäin, eli vaikka sattuisi istumaan muovirungon päällä, ei se tunnu läheskään yhtä ilkeältä kuin teräsrungon päällä istuminen.
3) Välilihamukavuus.
Tätä on vähän vaikea selittää. GB Mente näyttää siltä, että se ei todellakaan olisi mukava matalammassa ajoaasennossa. Ainakaan sitä ei voi käyttää samalla tavalla nokka ylöspäin kuin Brooksia pitää. Mente kuitenkin toimii hyvin melko vaakatasossa ja jännästi ei paina ainakaan meikän ylikokoiseen välilihaan yhtään. En tiedä yhtään miksi. Mun veikkaus on, että jonkin nahan ominaisuuden vuoksi penkki jotenkin joustaa pois alta kun sen keskiosalle laitetaan painetta välilihan muodossa. EI tullut mieleenkään laittaa reikää keskelle. Tämä on toisaalta yksilökohtaista ja reiän voi joku toinen joutua leikkelemään. Tämähän ei toisaalta varmasti haittaa, koska GB nahka on niin pirun paksua ettei kestävyysongelmaa todennäköisesti tule.
4) Istuinluumukavuus.
Tämä oli se syy minkä takia jouduin Mentestä luopumaan. Liian kapea, eli istuin hieman rungon päällä. Fiilis oli kuitenkin paljon parempi kuin Brooks B17 kohdalla, koska Menten muovirunko joustaa hieman. Fiilis oli kova, mutta ei sietämätön. 24 kilsaa meni tosi kivasti, kun taas Ergonin jonninverran pehmustettu satula muuttui sietämättömäksi viidessä. Ajan kanssa olisin saattanut pystyä kesyttämään muovin sisäänajon kestäessä (niin, että olisi pysyvästi taittunut alaspäin), mutta en viittiny ottaa riskiä näin tärkeän komponentin kanssa. Tuon retkipyörään tulevan satulan pitää kuitenkin olla hyvä ens kesän Euroopanhalkireissulle.
Kokeilin lisäksi vähän siirtymällä sivusuuntaan, että miltä tuntuu istua täysin joustavalla nahalla, ja hemmetin hyvältähän se tuntu. Vähän oon sitä mieltä, ettei GB:tä ehkä edes tarvii ajaa sisään. se on niin hyvä semmosenaan.
Sit on näitä etuja jotka kaikki voi itte googlailla eli vaihdettava nahka ja käsittääkseni muut komponentit. Nahan saa irrotettua ruuvit avaamalla (kelatkaa, siin on ruuvit eikä mitään helvetin niittejä) ja sit jos on kisko vääntynny ni kai senki saa vaihdettua, nekun on omia osiaan. Huollollisesti siis useita muita satuloita parempi vaihtoehto. Valmistajan puheiden mukaan satula olis vedenpitävä, mutta en ole tuollaisiin uskonut ennenkään, enkä usko nytkään. Itse en kalliin nahkasatulan kanssa ottaisi riskiä ( vaikka uusia nahkapäällysteitä valmistajalta saakin )
Jos sovitte GB:n päälle niin kokeilkaa ihmeessä. Mua korpeaa aivan suunnattomasti, etten sopinut. Nyt on Spacyclesin ESK ja Terryn Figura tilauksessa. Ergon ei toiminu. Saakeli tää on vaikeeta.
^Herää jo kysymys, kuinka leveällä sulla istuinluut ovat? Voisivat myös olla eri kulmassa kuin yleisesti, varsinkin jos matalana ajo ei painanut yhtään. Et varmaankaan istu liian takana, väärässä kulmassa (satulan ja ukon väli) tai jo liian leveällä penkillä? Voisiko myös satuloiden profiili (pyöreä, semi, tasainen) olla väärä, jolloin ne vääntävät luita?
Edit. Tein pientä tutkimusta pikaisesti, keskimäärin (80%) miehistä istuinluut ovat väliltä 110-145mm. Tuohon arvoon tulisi lisätä n. 20mm optimaalisen satulaleveyden löytämiseksi, samalla huomaten ettei puolen tunnin surffaamisella löytynyt kuin pari kolme valmistajaa joka tekee yli 160mm leveitä satuloita (pl. Mummosohvat™).. Eli jos siun luut on paljonkin yli 160mm (jos 180mm satula teki tiukkaa), niin aika vaikeaksi menee. Edelleen myös luiden kulmalla ja satulan profiililla on vaikutusta.
Tekisikö esim Rivet, GB tai. Brooks custom satulan perseen mukaan, jos löisi tuskaisella koiran pentu ilmeellä rahatukon pöytään?
Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla
Tank Driver
23.07.2015, 22.19
Jäätävää paskaa en Brooksin kohdalla edelleenkään suostu allekirjoittamaan. Lisäksi GB mielestäni tarvitsee ehdottomasti vähintään sata sisäänajokilometriä.
Muuten erinomainen raportti. Kiitos.
Selvennyksenä vielä, minulla on molempien firmojen tuotteita.
El-Carpaso
23.07.2015, 22.50
^Herää jo kysymys, kuinka leveällä sulla istuinluut ovat? Voisivat myös olla eri kulmassa kuin yleisesti, varsinkin jos matalana ajo ei painanut yhtään. Et varmaankaan istu liian takana, väärässä kulmassa (satulan ja ukon väli) tai jo liian leveällä penkillä? Voisiko myös satuloiden profiili (pyöreä, semi, tasainen) olla väärä, jolloin ne vääntävät luita?
Edit. Tein pientä tutkimusta pikaisesti, keskimäärin (80%) miehistä istuinluut ovat väliltä 110-145mm. Tuohon arvoon tulisi lisätä n. 20mm optimaalisen satulaleveyden löytämiseksi, samalla huomaten ettei puolen tunnin surffaamisella löytynyt kuin pari kolme valmistajaa joka tekee yli 160mm leveitä satuloita (pl. Mummosohvat™).. Eli jos siun luut on paljonkin yli 160mm (jos 180mm satula teki tiukkaa), niin aika vaikeaksi menee. Edelleen myös luiden kulmalla ja satulan profiililla on vaikutusta.
Tekisikö esim Rivet, GB tai. Brooks custom satulan perseen mukaan, jos löisi tuskaisella koiran pentu ilmeellä rahatukon pöytään?
Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla
Normisatuloissa kaava on istuinluut keskeltä keskelle + 2cm
Nahkasatuloissa kaava on istuinluut ulkopuolelta ulkopuolelle + 2 - 4cm eli mun tapauksessa istuinluut keskeltä keskelle + 6cm. Mun istuinluut on siis keskeltä keskelle 130mm ja kumman leveät yksikköinä
Näin päästään just sinne 190mm leveyteen jota just kukaan ei ns. sporttisena nahkasatulana tee. Tuo tilauksessa oleva SpaCyclesin ESK on 215mm leveä ja onneksi 275mm pitkä eli tarpeeksi pitkä miehelle. Nahkasatuloissa pituuden tarve korostuu koska liika lyhkänen painaa ikävästi pissavehkeisiin.
Lisäksi mun anatomia on siitä jännä, ettei istuinluut juuri kapene eteenpäin nojatessa, mutta emmä retkipyörään silti haluaisi satulaa jossa osuu kiskoille kun istuu taaksepäin. Siinä mielessä liian kapea satula rajoittaa käytettäviä ajoasentoja.
En mä toisaalta halua maantiepyöräänkään liika kapeeta satulaa, mutta siinä liian leveä haittaa enemmän. Siihen se Terry on tulossa. Maasturiin on toinen Ergon matkalla, mutta saa nähdä mitä siitä tulee kun maantiemalli oli niin sysipaska.
Jäätävää paskaa en Brooksin kohdalla edelleenkään suostu allekirjoittamaan. Lisäksi GB mielestäni tarvitsee ehdottomasti vähintään sata sisäänajokilometriä.
Muuten erinomainen raportti. Kiitos.
Selvennyksenä vielä, minulla on molempien firmojen tuotteita.
Mulla on ollu vain Brooks susia käytössä. Cambiumin kohdalla ne on menossa runko/kiskoteknologiassa ja muussa oikeaan suuntaan, mutta voisivat pikkuhiljaa alkaa päivittää myös nahkasatuloitaan moderniin suuntaan tai ainakin tuoda markkinoille uusia malleja uudella teknologialla. Mä oon myös kuullut että Brooksin Select nahka voi olla ihan hyvää eikä lötkähdä, mutta ei Brooksilla vieläkään ole mulle yhtäkään sopivaa mallia.
Mun Brooks kritiikki pohjautuu siis syvään pettymykseen ko firman valikoimissa, niiden mun mielestä huonoon satulansovitusfilosofiaan (matalampi ajoasento > kapeampi satula toimii vain jos on kapeat istuinluut) ja kolmeen Brooks suteen jotka on tullu peräkkäin.
190mm leveä ja 285mm pitkä cambium jos tulis markkinoille ostaisin sen ennakkotilauksena.
Vielä tuohon aiempaan lisäyksenä, että meikän tilanne on vielä ihan ok, koska 150mm+ leveitä satuloita tehdään aika monen firman puolesta (vaikka alkaa tuntua että 160mm olis ehkä optimi) mutta tyttöystävällä on 150mm leveät istuinluut, joten sille satulan löytäminen on ollut aikamoinen haaste. Sillä tosin on järkyttävästi enemmän venyvyyttä ja sen istuinluut ilmeisesti kapenee normaalisti eteenpäin nojatessa, joten se sietää jopa 142mm leveitä penkkejä oikeastaan ihan ok (maantiepyörässä)
Jahas, ei siis oikeasti tarvetta leveämmälle satulalle. Luultavasti sun istuinluut ovat eri kulmassa kuin yleisesti selkärankaan verrattuna. Itsellä samaa vikaa myös hiukan ja vaikka istuinluut ovatkin 125mm niin kesti kauan ennenkuin löytyi hyvä, koska sopivaa profiilia ei meinannut löytyä. Nykyiset ovat 146mm ja 155mm. Jos mahdollista kokeile eri profiileita sama tyyppisestä satulasta. Itsellä flat toimii parhaiten kun taas vähääkään pyöreät painaa istuinluita erilleen. Myös satulan kulma on hieman pystympi kuin vaakaan, koska istuinluiden kulma on "väärä".
Eikä nahkasatulan kanssa myöskään kannata mennä liian leveällä satulalla, mutta kurkkaapa Rivetin satulat, suosittelen , samalla heidän vinkkejä https://rivetcycleworks.com/which-saddle-is-right-for-me/
Kuka valmistaja antaa maantie/maastosatulaan ohjeen että luiden ulkoreunasta ulkoreunasta + vielä 2-4cm? Vaikuttaisi aika pystypenkin mitoilta..
Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla
El-Carpaso
24.07.2015, 00.13
Yksikään nahkasatuloiden valmistaja, paitsi Rivet vähän vasemmalla kädellä ei ota kantaa istuinluiden ja satulan suhteeseen. Mutta jos mietit nahkasatulan rakennetta, niin 1cm reunasta on kiskoa. Riippuen merkistä jopa 1.5cm reunasta voi olla kiskoa. Jos töräyttää itsensä satulalle siten, että istuinluun keskiosa on 1cm reunasta sisäänpäin istuu kiskon päällä. Vielä 2cm sisäänpäin keskikohdalla voi helposti istua kiskon päällä. Järkevämpää on mitata istuinluiden ulkoreuna ja kiskon sisäleveys ja näin varmistua että paino tosissaan lepää venytetyn nahan päällä
Terry on tällä hetkellä lähin fiilikseltään nahkasatulaan vertaantuva ns normisatula. Tyttöystävän 155mm leveä Terry Butterfly oli muuten hyvä, mutta aivan liika lyhyt. Tilauksessa oleva Figura on tosin 170mm leveä ja 280mm pitkä joten voi olla liika leveä maantiekiituriin. Tosin voihan sen maasturiinkin laittaa. Kokeilemalla selviää.
Retkipyörään tulee nahkasatula keinolla millä hyvänsä. Mä rakastuin nahkasatulan täydelliseen tuntumaan kun noi mun brooksit oli vielä käyttökelpoisia. Tosin kun ajoivat sisään tarpeeksi ja nahka löystyi eli peppu tipahti syvemmälle otti istuinluun ulkoreuna kiskoon kiinni. Ei ole hyvä fiilis se. Retkipyörässä leveydellä ei onneksi ole niin suurta merkitystä koska ajoasento ei ole kovin matala. Näinollen 215mm leveä ESK pitäis toimia
Tuli ennenaikojaan lauenneen Brooks b17 korvaajaksi hankittua GB Aspin. Tänään ensimmäinen vajaa 60 km maantietä ja ensituntuma on kyllä loistava. Tuntuu että nyt on löytynyt omaan perään sattuva satulamalli. Ja kotimainen toimittaja teki kyllä uuden ennätyksen toimitusnopeudessa.
Tank Driver
27.08.2015, 22.33
Toiko henk. koht. kotiin?
Ei sentäs. Sähköpostilla varmisti pari tilaukseen liittyvää yksityiskohtaa, siitä huolimatta paketti ol noin parissa tunnissa laitettu eteenpäin. Ei mulle ole sattunut näin positiivista palvelua useinkaan.
Vesa voi tulla meille kokeilemaan satulaa jos siltä tuntuu.
No nyt tuntuu. Pistin yksäriä. :D
No nyt tuntuu. Pistin yksäriä. :D
Ei hemmetti! Kohta on koko Brooks-porukan pakko investoida kalliiseen fransmanninahkaan kun Vesa alkaa hehkuttamaan GB:n anaalia hyväilevää tuntumaa :D
Ei jumalaisson. Miten joku voi olla noin kaunista! Siis GB:n satulat!! Elämäni ekaa kertaa pääsin ihailee noita eilen, ja nyt on kotona kaksi eri mallia traineritestiä varten! Jos oma (täydellinen) kankkuni ei mitään ihmeellistä allergiaa ko lärpäkkeistä saa niin 100% varmasti niistä toinen jää itselle. Ja ei taatusti siinä tapauksessa jää ainoaksi GB satulaksi, sen verran laadukkaan oloisilta ja käteviltä vaikuttivat jo kädessä hypistellessä! Kaikkiin pyöriin tulee GB:t siinä tapauksessa. Työn laatu eri valovuodelta Brooksiin nähden kyllä. Kaikki osat mistä satula oli koottu näytti olevan 2000 luvulta toisin kuin Brooksin 1800 lukuiset osat. Aivan loistavaa, vaikka en vielä olekaan ko satuloilla ajanut kuin farkut jalassa pihalla 30 metriä. Oli höyhenen kevyttä ajoa, kuin pumpulissa olis ajanut. Tosin saattoi johtua osittain myös hienosta läskistä jolla testin ajoin. (Joo, ei tullut läskikuume heti ei... Onneksi en aja maastossa niin hillitsee ostohaluja kummasti.)
Testissä on nyt kaksi mallia, Soulor ja Aravis. Toinen on vähän leveempi takaosastaan ja siinä on myös vähän paksumpi ja lyhyempi nokka. Toinen on kapeampi ja pitempi kapea nokka. Epäilen että tuo jälkimmäinen sopii itselle paremmin mutta sen näyttää testit seuraavaksi.
Ja mikä parasta, näitä lärpäkkeitä saa ihan kotipitäjästä! Kiitos MCarbon! Ei olis GB:tä saanut nettikaupasta käsiinsä illalla kahdeksan jälkeen enää samalla kun akupunktioreissulta about kotia tulee... Klaukkala olis täydellinen jos täällä olis vielä Burger Kingikin. No, kaikkea ei voi saada. Onneksi saa sentään GB:tä! :)
Heitän kommenttia sitten lisää kun olen muutaman trainerilenkin kerennyt ajella noilla. Jos satula toimii trainerissa, se toimii 100% varmuudella myös ulkona. Huonolla satulla voi vielä ajaa ulkona jotenkin edes mutta trainerissa se on kidutusta. Joten traineri on siihen nähden loistava satulan "testipenkki".
Edit: Käsissä jo hypistellessä kiinnittyi laatuvaikutelman lisäksi huomio siihen miten kätevästi satulan takaosa joustaa paineen alla! Brooksin takarauta on no, raudankova. GB:ssä se muovi on tehty tarkoituksella siten että se joustaa kun vääntää satulan reunaa voimalla alaspäin. Luulisi siis että hiertääkin paljon vähemmän kun antaa myöten tärskyissä ja pehvan heiluessa satulalla. Nahkakaan ei tuntunut käsissä käpistellessä niin kovalta mitä Brooksin nahka tuntui uutena ja nahkan reuna on jo tehtaalla hiottu hienon sileäksi/pyöreäksi eikä sekään varmaankaan aiheuta mitään hinkkauksia reiteen/perseeseen jos ko osat kehosta sattuu osumaan nahan reunaan ajaessa. Testaisin kyllä muuten jo tänään mutta nyt täytynee testailla illalla ennemmin vähän muuta ranskalaista kuin ranskalaista nahkaa... Semmosta vähän enemmän nestemäistä. Tosin tämän kanssa voi kyllä sit ihailla ranskalaista nahkaa ja työnlaatua samalla. :)
Ei hemmetti! Kohta on koko Brooks-porukan pakko investoida kalliiseen fransmanninahkaan kun Vesa alkaa hehkuttamaan GB:n anaalia hyväilevää tuntumaa :D
Just niin ja just vasta sain ekan Brooksinkin. Mutta silti on tää mielenkiintoistakin, sillä kyllähän tähän maailmaan satuloita sopii ja miksei silloin myös hyviä, testaamisen arvoisia nahapenkkejäkin. Täytyy olla kuulolla.
heikki53
23.10.2015, 23.29
Jotenkin kiinnostaa miten nuo VesaPn kokemukset on kun on ranskalaisen päälle istumaan päässy...
Pakko sanoa... täällä käynyt iso joukko matkapyöräilijöitä. Yleensä heillä on penkkinä Brooks, ranskalaisilla on sitä useammin GB. Jotkut ajaa muovipenkeilläkin, mutta vähemmistöä ovat.
Tosin saattoi johtua osittain myös hienosta läskistä jolla testin ajoin. (Joo, ei tullut läskikuume heti ei... Onneksi en aja maastossa niin hillitsee ostohaluja kummasti.)
Klaukkala olis täydellinen jos täällä olis vielä Burger Kingikin.
Hyvä syy ostaa läskipyörä, ostaa siihen MCarbonilta GB, alkaa ajamaan Tuusulan metsissä/Korson XC-radalla ja käydä paikkaamassa kalorivaje Hyrylän Burger Kingissä :seko:
Noniin, nyt on ajettu toisella noista GB jakkaroista jonkin verran. Eli tuolla sporttisemmalla Soulor mallilla. Sen verran hyvältä tuntu että en sit edes kokeillut tuota Aravista, joka on vähän muhkurampi jokasuuntaan. Ei vielä mitään maatamullistavaa kokemusta ole tosin tuosta, sillä kyllä kankku araksi menee tuolla uutukaisella kun vertaa jo hyvin pehmenneeseen Brooksin B15 malliin. Mutta malli tuntuu noin muuten olevan sen verran täydellinen omalle kankulle, että epäilen että kun tuo vielä tuosta pehmenee, se on kyllä THE satula sit meikäläiselle!
Satulassa on paljon hyviä puolia verrattuna B15:seen. Nahka on prikulleen justiinsa oikean muotoinen ja oikeassa asennossa versus Brooksin "sinne päin" asennukseen. Kiinnitysnastat uppoaa hyvin nahkan sisään eivätkä hierrä mitään, versus Brooksin "sinne päin" isketyt nastat. Ja noita voi kätevästi itse tarvittaessa löysätä/kiristää torx-avaimella. Ja jos kävisi niin ikävästi joskus että joku osa tuosta hajoaisi, saisi sen itse vaihdettua uuteen ilmeisen helposti kun koko satula on purettavissa omin pikku kätösin.
Jos takamus ei ala osoittamaan mitään ihmeellistä negatiivista tässä nyt kuukausien aikana kun tunteja tulee reilusti lisää, tulee hankittua tuosta sitten se titaaniakselinen versio eli Galibier maantiepyörään ulos. Tämä Soulor on traineripyörässä pelkästään.
Kuis nää nyt kestää sitten "normaalikäyttöä"? Eli pyörä ulkona, joskus sateessa, pakkasessa. Lenkeillä muta ja hiekka lentää jne?
Lähinnä siis tarkoitan sitä että kuinka huoleton tämmöinen satula on käytössä?
Ja kuinka pitkäikäinen ilman huolenpitoa?
Suoraan http://www.gillesberthoud.fr/anglais/astuces/index.php?idAstuce=5 sivuilta lainattu:
IF YOU HAVE NO MUDGUARD
Do not choice a leather saddle, the projections of mud and water
coming from the rear wheel will make great damages on it
Itse ainakin ajelen myös sateella, eilen viimeksi. Ainakin syksyllä (toisin kun kesällä) tämän voi tehdä melko mukavasti, kun löytyy sopivia vaatteita ja kenkiä.
Onkohan tuo Gilles Berthoudin varoitus validi? Valmistusvideossa näyttäisi, että nahka voisi olla kääntöpuolella jopa käsitelty jollain kiiltävällä?
Tank Driver
08.11.2015, 13.20
Kyllä se aikamoista pahoinpitelyä kestää. Nahasta väri haalistuu jos kurapyllyllä hieroo, mutta kauniin sään lenkki puhtailla housuilla kiillottaa. En ole omaani käsitellyt yhtään mitenkään.
mutanaama
08.11.2015, 13.56
Satunnaiset kurat on kestänyt ilman ongelmia, yleensä käytän kuitenkin lokaria kurakelillä ihan oman mukavuuden takia.
Vesisateessa en käytä takalokaria enkä edes ass-saveria, kun ne ovat turhia – vaatteet kestävät muutenkin vettä ja kastuvat päältä joka tapauksessa. Käytän takalokaria ainoastaan silloin kun voi ajaa ei-vedenkestävissä vaatteissa ja on kuraa.
Mutta ilmeisesti nahkan kääntöpuolella ei ole vedenkestävää pintaa?
mutanaama
08.11.2015, 14.29
On, satula kestää veden ihan hyvin. Hiekka ja muta satulan ja perseen välissä hankaa pinnan rikki, ihan kuin tankki tuossa kirjoitti.
Tuli ennenaikojaan lauenneen Brooks b17 korvaajaksi hankittua GB Aspin. Tänään ensimmäinen vajaa 60 km maantietä ja ensituntuma on kyllä loistava.
Tuntuu toistaiseksi että maantielle tuo loistavuus jäikin. Nyt kun oon siirtäny tuon pyörän sisäll trainerin päälle niin väliliha huutaa hoosiannaa. Maantiellä tuli nosteltua tuota ahteria vähän väliä ylös mutta trainerilla ei läheskään niin usein. Ajoin tuossa vähän aikaa sitten viitenä päivänä putkeen tuolla ja sen jälkeen ei ole pystynyt peräkkäisinä päivinä kuvittelemaankaan satulaan nousua. Ei vaikka pidin väliin useamman päivän tauonkin väliin. Koskemaanhan tuo käy, tai jos kääntää satulan nokkaa niin paljon vaaterista alaspäin ettei satu niin sitten kipeytyvät kyynärät kun painoa tulee liikaa käsille. Kovin hitaasti Brooksiin verrattuna tuntuu muotoutuvan tässä tuo nahka. Harkinnut jo halkion leikkaaminta tuohon samalla mallilla kuin Leather open- versiossa tuosta samasta satulasta.
Kovin hitaasti Brooksiin verrattuna tuntuu muotoutuvan tässä tuo nahka.
Nyt kun on vajaa pari kk omallakin GB:llä ajellut trainerilla niin täytynee yhtyä tähän kommenttiin. Muistikuvat on että Brooksi meni trainerikäytössä alta aikayksikön mukavan pehmeäksi mutta GB tuntuu pitävän vain muotonsa ehkä liiankin hyvin. No, tietysti kaksipiippuinen juttu, toisaalta loistava kun ei pehmene kokoaikaa liikaa ja suunnittelijan suunnittelema muoto pitää kutinsa mutta toisaalta, jos olis pehmeempi niin hanuri tykkäis vieläkin enemmän luulisin ainakin.
Noin muuten kyllä tykännyt omastani. Eli Soulor mallista. Kankkuuni tuntuu just niin passelilta miltä sen alunperin oletinkin tuntuvan. Vielä kun pehmenisi vaan lisää niin fiilis paranisi vain varmasti.
Mietin tässä viittiskö ostaa maastopyörään myös vastaavan, mutta sitä pyörää täytyy säilyttää kylmässä ulkovarastossa ja muutenkin ajoa sillä tullee niin onnettoman vähän että tiedä sit kantsiiko. Mutta jos edes muutaman pitkän peekoovedon käy talvella nyt ulkona sillä vetämässä niin kivempihan se olis aidolla nahkalla istuu kuin SLR XP:n päällä. Tietysti jos tuota talven pitäisi MTB:ssä ja siirtäisi keväällä cycloon. No, harkitaan.
mutanaama
12.01.2016, 19.42
Kerrottakoon nyt vielä, että testattuani GB:n satulaa tarpeeksi, otimme sen Mcarbonille myyntiin.
Notta kannattaa laittaa propagandatutka päälle.
twentyniner
15.01.2016, 11.03
Kerrottakoon nyt että eilen noudin Galibierin Mcarbonilta, ainakaan tässä ketjussa edellä mainitut laatu, ulkonäkö ja Mcarbonin/ Mutiksen palveluasenne eivät ole tuulesta temmattuja. Satula on todella laadukkaan oloinen, nahka paksu ja todella kovan tuntuinen. Koko tuotteesta huokuu oikeasti laatu. Mitä vertailuun Brooksin kanssa tulee, itselläni on perus B17 Bromptonissa sekä "asemapyörässä" muotonsa menettänyt Swift titaanikiskoilla. Brooks on selkeästi jäänne viime vuosituhannelta
ja GB on 2000-luvun tuote positiivisessa mielessä.
Tänään on pakko hiihtämisen sijaan lähteä tuota ulkoiluttamaan, onhan se tyhmää, mutta on vain pakko :) laitetaan jatkossa kommenttia ja lähimaastojen miehet voivat rohkeasti kysyä koeajoa :)
Mietin tässä viittiskö ostaa maastopyörään myös vastaavan
No viitti. Nyt löytyypi maasturista titaaniputkinen Galibier. En tosin ole kerennyt kuin yhden lenkin ajaa sillä. Penkki oli loistava. Kroppa ei kestänyt pakkasta. Penkki kesti. :)
Mutta joo, on ne piruvie hienoja! Kauniita ja komeita sanoisin, mutta en sano kun se kuulostaa niin homohtavalta.
twentyniner
15.01.2016, 13.06
https://m.riemurasia.net/video/Marcelino-Maustemakkara-Antamisen-ja-saamisen-juhla/174833Ne on komeita sillain miehekkäällä latino tavalla , kuten Marcelino asian ilmaisisi :)
twentyniner
15.01.2016, 21.20
Kauppias antoi tyytyväisyystakuun, THE PENKKIÄ en takaisin tuo, tiedä se :)
Aivan helvetin kova, jopa tuo nyljetty SLRä on paljon pehmeämpi ja jopa notku. Muoto ja sitä kautta istumismukavuus kunnon ajohousuilla on taivaallinen. Jatketaan enemmän kevään ja kesän aikana fiilistelyä.
Mcarbon kiitos
Pienen modauksen jälkeen Aspin alkaa olla kohdillaan. Vajaan kolmen tunnin trainerisessiot onnistuu ilman pelin puutumisia ja haarojenvälin kipeytymistä. Leikkasin halkion vähän samaan malliin kuin tuon satulan open leather versiossa.
Onko joku saanut AJAMALLA pehmenemään GB:nsä? :seko: Joo, varsin jämyiltä tuntuvat! Tosin eipä noilla omilla oikeita isoja kilsoja ole ajettukaan (ainakaan vielä). Auttasko jopa härski ylirasvaaminen eli rasvaa joka toinen päivä tms parin kolmen viikon ajan?
Brevettipyörään jätän toistaiseksi pehmeän B15:sen. Hanuri tykkää siitä varmaan enemmän kun ajetaan kellon ympäri. No, onhan tässä vielä aikaa pehmennellä GeeBeitäkin ennen kevättä. :)
mutanaama
01.02.2016, 13.25
Mulla muhinut hanurin alla noin 400h, ehkä aavistuksen antaa periksi
Muhitusta on harrastettu täälläkin.
Olen ajanut koko talven trainerilla kaikki max 75 min ajot ilman ajohousuja, pelkillä puuvillakalsareilla siis.
Satulaparka muhii ajon aikana kauhistuttavassa kosteudessa, mutta en tiedä nopeutuuko mukautuminen. Kuitenkin ainakin luulen jotakin tapahtuneen.
Mää pistin ihan Herra GB:lle nyt mailia missä kysyin onko suositeltuja keinoja ajamisen lisäksi pehmentää noita. Katotaan mitä vastaa. En mä mitään sohvaa noista haluukaan, mutta jonkinsortin jousto olis pop. Kun laiskana ei viitti ajamalla pehmentää niitä. :D
Edit: Ja sit kun "pehmentelee" liikaa ja piloille koko värkin, niin käy hakee Mcarbonilta uuden nahkan. On se saatanan kätevää kun saa varaosia satuloihin!! Yritäppä vaihtaa Brooksiin jotain nahkaa! Ei käy ainakaan torx avaimen avulla pelkästään. :)
^No nyt vastasivat heti! Yhtä hyvää asiakaspalvelua tuolta näköjään mitä penkkien laatuvaikutelmakin antaa ymmärtää! (OffT: Brooksille laitoin aikoinaan 2 kyssäriä eri aikaan, kumpaankaan ei vastattu yhtikäs mitään koskaan never ever).
Eli suositteli tekemään tälleen miten tuossa videolla kohdassa 46-51 sekuntia:
https://www.youtube.com/watch?v=z7G5RQieccI
Eli irroittaa nahkan rungosta, rasvata se alapuolelta kunnolla, yläpuolelta vähän. Antaa kuivua hetken. Sitten tuolleen "hieroa" satulaa. Ei saa taivuttaa liikaa kun se hajottaa nahkan. Mutta tuolleen hieroa sitä ja mutjutella. Se pehmentää tuota ja tuolleen tekevät sen alkupehmennyksenkin (jonkun "pehmennyslaitteen" jälkeen) tehtaalla jo.
Kovasti kiitteli kehuista kun kehuin kuinka hyviä noi niiden satulat on. :)
Ja kun näitä pirulaisia saa vielä kotipitäjästä!! Yeah!
Edit: Ja sanoi tosiaan että Soulor ja Galibier on kovempia malleja overallisti mitä Aspin ja Aravis. Niiden muoto tekee niistä kovemman tuntuisia.
Mää pistin ihan Herra GB:lle nyt mailia missä kysyin onko suositeltuja keinoja ajamisen lisäksi pehmentää noita. Katotaan mitä vastaa. En mä mitään sohvaa noista haluukaan, mutta jonkinsortin jousto olis pop. Kun laiskana ei viitti ajamalla pehmentää niitä. :D
Edit: Ja sit kun "pehmentelee" liikaa ja piloille koko värkin, niin käy hakee Mcarbonilta uuden nahkan. On se saatanan kätevää kun saa varaosia satuloihin!! Yritäppä vaihtaa Brooksiin jotain nahkaa! Ei käy ainakaan torx avaimen avulla pelkästään. :)
Tässä erään herran metodi GB:n pehmentämiseksi. Itse en ole kokeillut, kun istuin toimii minulla sellaisenaankin vallan mainiosti.
http://www.randorichard.com/saddle-break-in
^GB:n setä sanoi että missään nimessä satulaa ei saa uittaa vedessä tai laittaa yltiöpäin rasvaa, kuulemma pehmentää nahkan rakennetta liikaa. Noh, eihän valmistaja varmaan mitään extremetapoja suosittele, käytännössä joku tapa X voi tietysti toimiakin ihan ok silti.
On varmasti ihan valmistajan edun mukaista kieltää kaikki mahdolliset muokkaukset. Helpostihan tuollainen pehmennysoperaatio voi mennä pieleenkin ja asiakas voisi heittäytyä hankalaksi, jos olisi saanut valmistajalta luvan tekemisilleen.
Mullekin on nyt toinen jakkara tulossa. Täytyy fiilistellä sitä hetki trainerin kanssa ja tarvittaessa tehdä nuo yllä mainitut temput. Kertoilen sitten kokemuksia, jos niin pitkälle on tarvetta mennä.
Tutkin satulaa tarkemmin tämän keskustelun innoittamana.
Silmä sanoo samaa mitä välilihakin. Lievää muokkautumista lienee tapahtunut, sillä nahka lähtee takaosastaan ehkä hieman jopa alaspäin. Huomaan tuon paremminkin siten, että satulan etuosa ei taida olla enää vaakatasossa. Tekisi mieli laskea nokkaa ihan millin verran.
Toisin sanottuna: ihan kuin satulan sivuprofiiliin olisi tullut ketkaa tai hyppyrin alkua aavistuksen verran. Tosi vähän, milliluokkaa jos sitäkään.
Satula on maantiepyörässä, ajoa ennätti tulla kauniilla säällä ehkä säälittävät n neljä tonnia, trainerissa nyt talvella arvio 60 h.
Uutena laitoin valmistajan rasvaa reilusti ja lisäsin sitä aamuin ja illoin parin päivän ajan, kun nahka sitä imi tai aine haihtui. Alkutalvella laitoin uudestaan reilusti rasvaa ja seuraavana päivänä kiillotin satulan likaisilla kalsareilla.
"Reilusti" tarkoittaa: kolmeen GB-satulaan on reilussa puolessa vuodessa kulunut vähemmän kuin 3/4 valmistajan rasvapurkista kahdella rasvauksella.
brilleaux
10.05.2016, 16.25
Jos nyt oikein käsitin niin Soulor ja Galibier eroavat toisistaan vain kiskojen osalta?
Toisessa terästä, toisessa titaania.
^Yep, Soulor ja Galibier eroavat vain kiskojen matskun osalta. Toinen terästä, toinen titaania. Taitaa niillä hinta vähän eri olla toki myös. (<-- hitto kun oon vitsikäs.)
Itsellä Soulor traineripyörässä ja Galibier ulkocyclossa. Pinassa on vanha B15 brooksi kun se on niin ihanan pehmyt ja hyväilee aanusta sen verran hellästi mitä nuo kovahkot GB:t ei vielä tee.
brilleaux
10.05.2016, 20.13
Souloria vois siis harkita. Paino kun ei ole issue mulle.
Toki sekin on ällöttävän kallis.
Toisaalta: onhan se oma perse kuitenkin.
Spessun Henge(paras omalle perseelle tähän astisista) kun unohtui pahalainen myytyyn pyörään ja uusi sekin maksaa jo yli 100e.
mutanaama
20.05.2016, 15.57
Nyt tulin puhuneeksi vastoin parempaa tietoani. Vaikka satula kestääkin parin tunnin sateessa ajelun, niin 4-5h kurapaskasena reilun satakiloisen kuskin alla se muotoutuu ekana ajopäivänä.
Nyt tulin puhuneeksi vastoin parempaa tietoani. Vaikka satula kestääkin parin tunnin sateessa ajelun, niin 4-5h kurapaskasena reilun satakiloisen kuskin alla se muotoutuu ekana ajopäivänä.
Allekirjoitan täysin, ai mistäkö tiiän, no puhutaan mun jakkarasta..
https://www.instagram.com/p/BFf6O-dmR1b/
On se vaan mainio penkki!! 👍
brilleaux
28.05.2016, 19.39
Itse ostin Soulorin (http://www.mcarbon.fi/fi/tuote/2127911-SOULOR).
Mainio penkki. Ei ikävä kyllä sovi mun pepulle. En alkanut sen enempää ajamaan sisään.
66km ajoin tuolla maastossa+hiukka työmatkoja ja kokemus vaan kertoo että ei tule synkkaamaan mun perseen kanssa.
Harmi sinänsä, perusteet kun muutoin lopunelämän satulalle on olemassa:
Hieno, viimeistelty rakenne ja laadukkaat materiaalit. Laadun leima kauttaaltaan.
Puhumattakaan siitä, että kaikki osat voi vaihtaa uusiin jos jokin hajoaa/kuluu loppuun.
Penkki on todella kova. Ja varsin kevyellä kuskilla muokkautuminen saattanee ottaa aikaa melko tovin.
Muoto vaan ei jotenkin sovi mun perseelle. Vika on kai perseessä, ei penkissä. ;)
Ei ole mun ajossa "huomaamaton", kuten esim. Henge.(laadullisestihan nämä satulat ei kuulu kyllä edes samaan lauseeseen.)
Pinta on liukas ja muoto hyvä maastossa ajamiseen. Penkissä on helppo liikkua, ja helppo liukua taakse ja takas.
Jos etsii kunnon satulaa vaikka loppuelämäksi, kannattaa kokeilla. Jos omaa paremman perseen kuin allekirjoittanut, on tyytyväisyys taattu.
Ja tosiaan rakenne huomioiden, vaikka loppuelämäksi.
Ja jos käy kuten mulla; ei hätää. Mcarbon suostui ottamaan penkin takaisin. TÄTÄ minä kutsun asiakaspalveluksi. (y)
twentyniner
30.05.2016, 10.26
Nyt on semmoinen 100h vaihtelevaa maastoajoa takana, ei ole pahemmin päässyt kastumaan. Penkki on selkeästi pehmennyt ja hiukan joutui jo kiristämään, koska alkoi ilmestymään notkoa. Oma perseeni on tykännyt lähes kaikista kovista ja kapeista penkeissä, joten tämäkin istuu kivasti. Se miksi pidän tätä on lähes tulkoon ulkonäölliset syyt, onhan tuo aivan helvatun kaunis versus nyljetty SLR sekä laatu on priimaa
Kun tulee tarve toiselle penkille, tiedän mistä haen sen :)
Aspinin tilasin, kun maanantain pyörälenkin jälkeen tuntui siltä, että 192km näillä läskeillä on liikaa vanhan Prologon kanssa. Voi veljet, en edes tiennyt, että satula voi olla näin hyvän tuntuinen. En toki vielä ole pitkää lenkkiä ajanut, kaupungilla vain ristiin rastiin, mutta enpä usko, että tarvitsee paljon muovirimpuloiden suuntaan tulevaisuudessa katsella.
Tilaus MCarbonille sisään tiistain puolella aamuyöstä ja satula alle pakettiautomaatista tänään torstaina iltapäivästä. Erinomaisen nopeasti myös vastattiin sähköpostiin, kun varmistin varastotilanteen.
Galibieria ajettu sisään noin kuukausi. Cyclossa. Päivittäiset n. 1 - 5 tuntia. On se kova. Siis kirjamellisesti.
Pääsyy vaihtoon tuli pöörän vaihdon mukana, kun suht kova, vaan mukava satula meni alta ja uutena Meridan cc500:n mukana tullut (geeli)satula. Tuo Meridan satula tuntu aluksi ihan mukavalta, vaan pitemmällä matkalla se puudutti ja kivulioitti ihan perk****sti istuinkyhmyt. Vaikka polki putkelta ja nousi satulasta, niin ei oikein auttanut.
Arpoin pitkään Galabierin ja Araviksen välillä - ja otin Galabierin oman berberin kyhmyjen mittauksen mukaan. Ehkä olis pitäny ottaa se Aravis.
Nimittäin on se kova! ihan oikeestai kowa sekä kova. Hieno ja tekninen sekä kova. Vaan ehkä se vanha (50v+) berberi tottuu tuohon, kun satulan nahkaa ei kiristäkään ihan ohjeiden mukaan, vaan jättää hiven löysemmälle (78kg/187cm). Eilen viisi tuntia satulassa, tuntui berberissä, vaan tänään ei hätää ja tuntuu,e ttä voi ottaa uusiksi.
Eli, hieno satula, ei tuu juuri vastaan, kova (Galabier) , vaan silti hetkellinen berberin nosto rentouttaa, toisin kuin tuolla geelisatulalla, ja sen sen noston/asennon muuton jälkeen taas tuntuu kuin aloitettaesa.
Ps. vaimo aamusta tuumi, että onko muilla vielä berberi arka... siis aamusta ... sillä oli spessun jakkaralla. Mulla oli eilen ajaessa, vaan ei enää tänään. Siis perskohtaisia asioita. Vaan on se hiano!
Edittiä vielä: se Mutanaaman palvelutaso. Ei normisti Suomessa tapaa samaa palvelua!
mutanaama
31.07.2016, 17.42
Tällä on nyt ajettu useita satoja tunteja (ostettu 2/2015), Viime maastolenkillä alkoi satamaan ja kurapaskaa oli sitten hanurin ja satulan välissä ihan huolella. Seuraavana päivänä siitä tuli tuon näköinen.
https://lh3.googleusercontent.com/-nulUEfaB4Ok/V53-svQ7ZgI/AAAAAAAAE7o/bthG8TgCyiMTEDFnpfgaoPcZidtvqLctQCCo/s800/IMG_0259.JPG
Minuutin käsittelyn jälkeen se näytti tältä. Melko paljon sitä satulavahaa tuohon meni kerralla, mutta kaipa se tuli tarpeeseen
https://lh3.googleusercontent.com/-JutM2KAlyqs/V53-gybWt4I/AAAAAAAAE7k/cRTvndkgUggnXbLgOnkrLWpAjjO76TlEgCCo/s800/IMG_0261.JPG
Tämmöinen tuuletettu versio tarttui tänään matkaan suomen viralliselta (tm) GB myyjältä :)
https://www.dropbox.com/s/24505uqyhy3u93n/20160809_180655.jpg?raw=1
Galiberia menin hakemaan mutta pakko oli ottaa ajoon sittenkin tuommoinen kun tuntui sen verran mukavan pehmeältä jo ihan uutena, toisin kuin armottoman kovat Galibier ja Soulour. Tämä on titaanikiskoinen Aravis *îppelintuuletus reiällä varustettuna. Huomenna pääsee ensitestiin maantielle! Mut on tää hieno! On! Meikäläisen kolmas GB. :)
No nyt !
Ajappa äkkiä niin kuullaan zippelin tilanne !!!
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Lomat lusittu ja palstalla taas...
En montaa kertaa ole kerennyt tällä pyörällä vielä ajaa mutta onhan toi reikä-aravis perkeleen kähee. Se joustaa aivan uutuuttaan enemmän jo kuin usean kymmenen tai jopa sata tuntia ajettu Galibier tai Soulour. Eli toi on vähän kuin olis kunnolla sisäänajettu jo ihan uutena pakasta repästynä. Ja säästäähän tuo reikä painostakin tietysti kun "painavaa" nahkaa on poistettu vähän. Ei, en tajunnut mitata ko satulan painoa ennenkuin sen paikalleen olin säätänyt. Vaaka tuli mieleen vasta säätölenkin jälkeen enkä jaksanut enää irroittaa sitä mittausta varten.
Toi on vähän leveempi nokastaan mitä Galibier/Soulour mutta ei se itseä tuntunut ainakaan noilla muutamalla testilenkillä haittaavan vaikka yleensä kaikki hyttysen paskaa leveämmät satulat/satulaputket hinkkaa reiteen heti.
Ensiarviona pakko antaa erittäin hyvä arvosana tuolle. Jännä nähdä miten se vuosien saatossa sitten löystyy kun uutena jo noin mukavan löysä. Ettei löysty liikaa? No, tuskin, saahan sitä kiristää pultista aina jos on tarve!
mutanaama
02.09.2016, 00.35
Nonni, nyt puolentoista vuoden ja noin 500h käyttötunnin jälkeen meni nahka vaihtoon. Ei siinä varsinaisesti mitään vikaa ollut, satula vain oli kasvanut pituutta sen pari senttiä lisää, joka hiukan hankaloitti mahtumista satulan ja songan väliin (näitä tunkkausjuttuja, joita törpöille tapahtuu). Mutta nyt on taas käytännössä uusi satula alle satasella.
Onx jollain GB satulaisella käytössä satulaa semmoisessa setupissa että satula olisi lämpimässä varastossa vain työpäivän ajan (eli sen 7-9h/vrk ja tämäkin "lämmin" talvella joku +10 asteinen ehkä max) ja muun ajan olisi joko ulkona sateessa ja tuiskussa (=työmatkat) tai sitten kylmässä ulkovarastossa (=loppuajan vuorokaudesta). Eli lämmintä "satulankuivatusaikaa" pyörä saisi sen 1-4x/vko tuon 7-9h ajan ja lopun aikaa olis märkänä sit kosteessa ja kylmässä varastontapaisessa perslävessä.
Onko satula hengissä muutaman vuoden perästäkin? Vai kasvaako hometta ja etanoita ekan talven jälkeen?
Mietin vain JOS saisi itseään niskasta kiinni ja alkas käymään vähän niinqu useemmin fillarilla töissä ja JOS sit hommaisi siihen fillariin järkevämmän satulan mitä SLR XP:n. Kuitenkin sen 2.5h/pv (talvella enemmänkin) pitäs per päivä istuu penkissä.
Ja joo, tuohon Mutiksen ylläolevaan viestiin niin se nahka ei uudelle hävennyt kun viimeksi näin sen jokunen viikko sitten. Hassua miten se niin pirusti sit kuitenkin venyy pituutta ko lärpäke kun muuten kuitenkin näytti hädintuskin sisäänajetulta! Mutta loistavaa että noita nahkojakin saa kätevästi uusia ja ITSE vaihdettua vielä!! Loistosatulan merkki!
Saa nyt nähdä tulooko taloon sit vielä neljäskin GB jossain vaiheessa JOS alkaa liikaa tuo työmatkaajelu taas polttelee eikä satula ehkä kasvas hometta ja etanoita välittömästi... Teräsrunkoinen reikä-aravis vois olla pop. Laittasin sen traineripyörään ja ottaisin siinä olevan Soulourin sit tuohon työmatkakulkineeseen.
mutanaama
02.09.2016, 09.33
Sit kun se on oikein märkä ja vettynyt, niin kyllä sen pitää päästä lämpimään kuivumaan. Mutta sen mä huomasin, että jos käsittelee satulan sillä rasvalla mitä noi myy, niin tunnin vesisadeajelussa se ei pehmentynyt yhtään, takana oli tosin ass-saver.
Kyllä mullakin on työmatkapyörässä muovinen SKS:n takalokasuoja mikä estää 99%:sti selkään ja perseeseen lentävän moskan takarenkaalta. Toki ylhäältä ja eturenkaalta tuleva roina lentää naamalle/runkoon/javarmaan satulaankin joltain osin.
Olishan se yksi vaihtoehto jos haluu pehmytta nahkaa myös työmatkalle niin Volvolla ajelun sijaan hankkia Scaleen pikalinkullinen satulan kiinnityspanta. Kait semmosia vielä nykyäänkin on... Heittäisi pyörän ulkovarastoon ja nappaisi satulan putkineen sisälle lämpimään yön ajaksi :)
Totally offtopiccia: Saako 26" hiilikuituhärpäkemaasturiin jossa kiinteä keula missä ei mitään kiinnikkeitä lokareille jotain KUNNOLLISIA lokasuojia? Täytys tutkia tarjontaa. Tuo SKS:n satulaputkeen tuleva lärpäke just ja just on ok mutta täyspitkät olis tietysti paremmat. Talvella pitäs päästä pyörimään nastagumet lisäksi vielä ettei liian naftit sais olla.
Edit offtopic: Lokasuojat maasturiin -topic näköjään löytyypi tottakai täältä jo. Sitä tavaamaan siis seuraavaksi:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38283-Lokasuojat-maasturiin
Ensiarviona pakko antaa erittäin hyvä arvosana tuolle.
Oho, siirsin traineriin tuon ja tulikin probleemia:
https://www.dropbox.com/s/qapxnjxrz2wofn3/saddle_problem.jpg?raw=1
Tuossa sormilla puristettuna demo mutta siihen kun päälle tällää MAMILin leveän ja painavan perseen niin efekti on isompi. Ihmettelin mikä napsuu ja nirskuu kuin viimeistä päivää ja tärisee persuksessakin, niin se oli tuo. Nuo lipareet menee päällekäin ja muljuu ja paukkuu. Olis näköjään tehtaalla pitänyt vähän isommaksi tuo rako jättää. Täytyy huomenna ottaa mattoveitsi kauniiseen käteen ja tehdä vähän modifikaatiota tuohon... Sen verran loistavan tuntuinen satula muuten että en luovuta tähän tämän kanssa. :)
mutanaama
11.09.2016, 01.06
Sun satula taitaa olla ensimmäinen halkiosatula mitä noi on tehny, tarviikin katsoa, onko uusissa jotain muutosta. Imo valmistevirhe.
Ohessa originaali vasemmalla ja modattu versio 1 oikella. Lopputulos: Parempi mutta ei toimi vieläkään oikein kunnolla. Nyt noi lipareet ei mene enää päällekkäin mutta silti hinkkaa toisiaan päistään vastakkain --> narsk narsk narsk... Enää eivät kuitenkaan äskeisellä kahden tunnin setillä resonoineet persukseen asti kuten eilen.
https://www.dropbox.com/s/mlflasnniqbfhxi/saddle_problem2.jpg?raw=1
Eli ei muuta kuin mattoveitsi uudestaan käteen ja leikkelemään lisää...
Mittasin toissapäivänä teräsrunkoisen Soulourin ja tämän titaanirunkoisen reikä-Araviksen painot niin Aravis ei ollut kuin ~30g kevyempi reiästään ja titaanikiskoistaan huolimatta. Tarkkoja painoja en tähän hätään muista (ovat kotona lapulla ylhäällä, taisivat olla 420 ja 450g). Soulour vissiin sen verran pienempi sit overallisti että painoero ei pääse tuon isommaksi kasvamaan. Titaanirunkoisen Galibierin painoa en tähän hätään muista että miten se sitten oli versus tuo Soulour.
Eli nää nahkasohvat ei ole mitään keventelijöiden unelmia. Mutta mitä väliä jos perse tykkää. Ja onhan nää nyt sentään aivan saakelin tyylikkäitä nämä GB merkkiset jakkarat! :)
Sun satula taitaa olla ensimmäinen halkiosatula mitä noi on tehny, tarviikin katsoa, onko uusissa jotain muutosta. Imo valmistevirhe.
Jep! Mulla on EKA ever GB:n reikäsatula! FEST! Juhlaa! :D
<CLIP>
Hello Vesa,
I presented your case to our saddle master, and we think you have the first Open design. Now we widened the opening to avoid overlap of the leather and the noises. You can remove a few millimeters on each side of the opening, that should not cause any issue.
Best Regards,
XXXXXXXX
</CLAP>
Eli tekevät uusiin malleihin leveemmän reiän. Kuinka coolia asiakaspalvelua häh!! Brooksille aikoinaan laitoin 2 mailia parista eri asiasta, eivät vastanneet yhtään mitään koskaan. GB vastannut aina kun/jos jotain laittanut. Ja sit tällä vielä noin loistava Suomen jälleenmyyjäkin mikä on!! Ei paskempi homma! :)
No nyt on sitten Aravis toisena satulana. Ehkä toimii paremmin meikällä kuin Galibier.
Vaan sellainen onkelma tahtoo olla, että satulan kiskot on sen verta liukkaat, että luistaa satulatolpan kiinnityksessä vaikka kuinka kiristää (Meridan tolppa).
Tarvii koettaa kuin metallirenkaissa olevissa tähtäinkiikareissa, että pistää normipaperiteippiä kiskoihin ja kirii sitten.
Vai olisiko parempia tapoja?
mutanaama
26.09.2016, 21.33
Mä olen ihan vaan kiristänyt thompsonin tolppa, mutta auttaisko hiilikuitutahna tuohon?
arctic biker
27.09.2016, 05.46
Niinkin raadollinen homma kuin raivaussahan tanko pysyy asennustahnalla kiinni! Siimapäähän kun lisää piuhaa paukutti nii aina sarvet pyörähti. Ny pysyy.
Asennustahnaa ei käsillä. Että koetan tuota scotch-teippiä ensin, ja jos ei tokene niin sitten asennustahnan hakuun. Kiitti vinkeistä.
Juu ei. Toisin kuin kiikaritähtäimessä ei tuo teippi toiminnut sitten olleskaan.
Eli tahnakaupoille. Vaan kun kattelin netistä, niin ei oikein sytyttänyt, että mikä olis se käyttöön sopiva asennustahna.
Olisko antaa rautalangasta väännettyä neuvoa elikkäs linkkiä tuotteeseen?
mutanaama
27.09.2016, 21.29
Ihan sataprosenttisesti en ole varma, mutta tällaista tai vastaavaa olis syytä käyttää.
http://www.wiggle.co.uk/finish-line-fiber-grip-carbon-fibre-assembly-gel-50ml/
Ihan sataprosenttisesti en ole varma, mutta tällaista tai vastaavaa olis syytä käyttää.
http://www.wiggle.co.uk/finish-line-fiber-grip-carbon-fibre-assembly-gel-50ml/
Joo tarvii vaikka koettaa. Tosin tässä tapauksessa se puristuspaineelle tuleva pinta-ala on huomattavasti pienempi kuin mainituissa kiikaritähtäimessä, raivaussahan kahvojen clampissa tmv.
Saattaa olla pienimmän riesan tie jos vaihtais tuon p@skan satulatolpan ....
mutanaama
27.09.2016, 23.51
Mulla pysyy thompsonissa ihan hyvin, mutta luulen että titaanikiskot on vähän liukkaampaa sorttia, jos pinta-ala on pienempi.
twentyniner
28.09.2016, 08.05
Thomson ja titaanikisko, ei ole tarvinnut korjailla/kiristellä.
El-Carpaso
28.09.2016, 09.30
Joo tarvii vaikka koettaa. Tosin tässä tapauksessa se puristuspaineelle tuleva pinta-ala on huomattavasti pienempi kuin mainituissa kiikaritähtäimessä, raivaussahan kahvojen clampissa tmv.
Saattaa olla pienimmän riesan tie jos vaihtais tuon p@skan satulatolpan ....
Hiuslakka ja hammastahna toimivat myös kitkatahnan puutteessa. Mä oon menestyneesti saanu satulatolpat pysymään hammastahnalla jo vuosia mutta satulan kiskoihin hiuslakka saattaa olla parempi
Ei löytynyt paikallisista - sitä asennustahnaa tai Thomsonia. Wurthilläkään ei tunnistettu asennuspastaa, paitti voiteleva tervan korvike. Otin sielä keskitymäkkää kierrelukitetta.
Vaan ennen sen kokeilua kattelin tarkemmin tuota Meridan tolppaa ... kun paljas amuliini torppaa sangen tehokkaasti muihin kiinni (kuka melotoinut Syvä joki Grummannilla kiveen ?) niin tyrkkäsin tolpan kiskojen urista huskun viilalla eloksonnit pois. Myös satulan kiskoja vetelin muutaman kerran 180:lla hiomapaperilla poikkisyin. Kirin paikoilleen.
Jos ei toimi, niin sitten nettitilaten sellainen Thomsoni.
Ohessa originaali vasemmalla ja modattu versio 1 oikella. Lopputulos: Parempi mutta ei toimi vieläkään oikein kunnolla. Nyt noi lipareet ei mene enää päällekkäin mutta silti hinkkaa toisiaan päistään vastakkain --> narsk narsk narsk... Enää eivät kuitenkaan äskeisellä kahden tunnin setillä resonoineet persukseen asti kuten eilen.
Ja tässä kuva. Vasen kuva originaali satula, keskellä versio 1 ja oikealla versio 2.
https://www.dropbox.com/s/137z5guwfp13uk6/saddle_problem3.jpg?raw=1
En ole paljoa tätä nyt testannut mutta tuon kokoinen reikä on nyt riittävä siihen ettei enää lipareet ota kiinni ajaessa. Ainut että nyt on ongelmaksi sitten tuon isomman reiän kanssa tullut että nahka vissiin liikkuu sen verran nyt että alkanut järkyttävän kovaääninen narina kuulua tuon satulan takaosan muovirungon ja nahkan välistä. Eli nyt ei lipareet narise mutta nyt tuo takaosa satulasta. Sen verran kovaäänistä oli narina ettei sillä viitti sisällä ainakaan ajaa. MUTTA, teen vielä niin että irroitan koko nahkan varmaan ja laitan GB:n omaa satularasvaa vielä suoraan siihen muoviosaan JA satulan alapuolelle sille kohtaa mikä ottaa kiinni ko muoviin, ja katson vaikuttaako hiljentavasti narinoihin. Vähän skeptinen olen että tämä auttaisi ainakaan pitemmän päälle tosin. :(
Kysely on asiasta suoraan GB:lle päällä että mitä tehdään mutta eivät ole nyt ainakaan 24h sisällä vielä vastanneet mitään. Josko heillä olisi joku kikkakolmonen narinan poistamiseen.
Tämä on paras trainerisatula tuota ääntä lukuunottamatta mitä mulla on koskaan ollut, joten harmillista jos tämä ei tässä nyt sit toimikaan lopulta. Mutta testaan vielä tuon rasvauksen että mikä vaikutus sillä on.
arctic biker
29.10.2016, 08.41
http://www.bike-discount.de/en/shop/assembly-paste-541/l-24. Tuollahan noita kitkatahnoja on, Dynamicin pastaa on mulla, muista ei tosin ole kokemusta. Vasta laitoin Braze tyyppisen etuvaihtajan kiinnitykseenkin.
mutanaama
29.10.2016, 16.17
Teflon kangas välissä vois auttaa tuohon vaivaan
Tältä näyttää trainerin alunen treenin jälkeen...
https://www.dropbox.com/s/6s3z7kbi7xz1e36/20161029_213007.jpg?raw=1
Ja tältä näyttää taas satulan versio 3.0. Kun ajo useemman tunnin putkeen ja satula kostui hiestä niin se alkoi joustaa sen verrran että alkoi taas hinkkaamaan myös reiän reunat vastakkain. Piti ottaa taas mattoveitsi käteen ja leikata reikää isommaksi, ajaa vähän lisää, leikata reikää vielä lisää, ajaa lisää jne...
https://www.dropbox.com/s/z85vetmlkbcupyp/20161029_212947.jpg?raw=1
Ei löytynyt paikallisista - sitä asennustahnaa tai Thomsonia. Wurthilläkään ei tunnistettu asennuspastaa, paitti voiteleva tervan korvike. Otin sielä keskitymäkkää kierrelukitetta.
Vaan ennen sen kokeilua kattelin tarkemmin tuota Meridan tolppaa ... kun paljas amuliini torppaa sangen tehokkaasti muihin kiinni (kuka melotoinut Syvä joki Grummannilla kiveen ?) niin tyrkkäsin tolpan kiskojen urista huskun viilalla eloksonnit pois. Myös satulan kiskoja vetelin muutaman kerran 180:lla hiomapaperilla poikkisyin. Kirin paikoilleen.
Jos ei toimi, niin sitten nettitilaten sellainen Thomsoni.
Päivitystä; ei auttanut eloksointien poisto, vaan vielä liukui. Tuli puheeksi metsästys-/ammunta-piireissä kaverin kanssa aihe. Kaverilla oli onneksi sellainen tosissaan potkiva kivääri ja kertoi, että teräsrenkaita käytettäessä teippiä tehokkaampi liukueste on ihan se keittiöfolio väliin laitettuna.
Noh, epäillen rullasin kääröt n. 1,5-2 kierrosta 'vahvempaa' amuliinifoliota satulan kiskoihin ja pistin teipilllä päistä kiinni, että pysyy asennuksen ajan paikoillaan.
JA SEHÄN TOIMII!! Tämän kesän ajan satula on pysynyt paikoillaan liukumatta.
Moikka, otin Mcarbonilta koeajoon Aravis satulan. Ohessa pari kuvaa ja pyöräänhän se jää :-)
https://farm5.staticflickr.com/4615/28002136649_dfb1b452e9_h.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4747/38881834005_500f433a76_h.jpg
Lopullista arviota en osaa vielä sanoa, mutta paras penkki tähän mennessä!
Ohessa listaa penkeistä, jota kokeillut ja Brooks ainoa joka toimii jotenkin ed. GB:n lisäksi:
- Bontrager Evoke
- Specialized Henge
- Specialized Phenom
- Specilaized Power
- SQLab 611 Active
- Fabric Scoop Shallow
- Brooks Cambium C17 Carved
- WTB Speed Pro
- Specialized Romin
- Sitten on toki muitakin, joita ei jaksa edes muistella...
Huoh, taitaa olla etsintä loppusuoralla ja takapuoli kiittää. Aravis on kertakaikkiaan mainio satula. Olen ajellut vasta kaksi kokopäivän ajoa, sekä pari satunnaista lenkkiä. Alkaa jo pikkuhiljaa muotoutua...
Mä laitoin Aspinin tilaukseen McCarbonilta. Tulee löhtökohtaisesti maantiepyörään nykyisen 400 grammaa vähemmän painavan 15 euroa maksaneen kiinankuitusatulan tilalle :)
Pitänee jättää toinen juomapullo pois niin paino pysyy samana ;)
Jos ihastun, niin saatan tilata toisen titaanikiskoilla ja laittaa sitten sen maantiepyörään ja siirrän Aspinin työmatkamaasturiin.
Istumatyöläinen
10.03.2019, 14.50
Liityin tällä viikolla Berthoud Galibierin omistajien joukkoon. Pari reilun tunnin testilenkkiä vasta tehtynä, joten satulasta en oikein muuta voi vielä todeta, kuin että työn laatu on ihan mykistävän hyvä ja perstuntuma on parempi kuin etukäteen pelkäsin. Satulan joustava muovirunko varmasti auttaa siihen, että istuinmukavuus on hyvä, vaikka todella paksu nahka on näin uutena vielä varsin jämäkkää ja joustamatonta. Titaanikiskoinen malli painaa keittiövaa'alla punnittuna tasan 350 grammaa. Kotimaasta tilasin ja hintaa oli sen verran, kuin hyvistä materiaaleista tehdyllä laatuvehkeellä pitääkin. Ja onhan se kaunis!
Mä aikanaan palautin satulan. Kiskot ovat säätövaraltaan liian lyhyet ja siinä kohdassa satulaa, että satulaa ei saanut tarpeeksi taakse. Olis pitänyt olla setback-tolppa.
Siirsin Aravisin Orbean Riseen. Olis pitäny tehdä aiemmin.
Työmatkakulkine, mun surkeen tmaastoajotaidon sivussa: oikaisen pirusti kelkkareittiä pitkin työmatkaa. Orbea Rise M20, Tailfin-tarakka (käy mun muihinkin pyöriin omilla taka-akseleillaan + Tailfinin tarakkalaukullaa Ortliebin sivulaukkujen ohella). Vaan tuo Berthoud sopii kuitenkin, vaikka aiemmin epäilin. Asfaltilla Basso ja sama tarakka käy ja kukkuu.
Se kuva https://img.aijaa.com/m/00431/15173632.jpg (https://aijaa.com/bplAve)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.