PDA

Näytä tavallinen näkymä : Latex sisäkumin paikkaamisesta



tienlaita
26.01.2015, 14.15
Morot!

Pysyykö tavallinen pikapaikka luonnonkumissa vai pitääkö olla vanhanaikaista kumiliimaa ja kumisia paikkalappuja, joita viimeksi olen nähnyt 70-luvun lopulla?

(Sain talvirenkaat viimein (Ice Spiker Pro EVO LS) 57-584 koossa ja kaivoin esiin 559 Michelin Aircomp Latexit jotka viimeksi oli muutama vuosi sitten 622 vanteilla. Oli mulla toimivakin pari mutta yksi kumi näyttää kadonneen ja yksi pitää paikata. Tuli tietty asentamisen hankaluuden takia se reikä kun alimittaiset piti uutena venyttää ja jäihän se renkaan reunan alle.)

Nyt kuitenkin homma näyttää jo onnistuvan ja toinen on paikoillaan, mutta toinen pitää paikata. Onko turhaa hommaa perus pikapaikkarasian kanssa?

Mahtaako se pikapaikkarasian liima olla kuitenkin samaa kuin kumiliima ennenvanhaan oli ja siten se vulkanoisi sekä luonnonkumin että butyylikumin? Ehkä nuo voi jopa yhdistää?

Kiovan Dynamo
26.01.2015, 15.41
En tiedä pikapaikoista, mutta aivan normaaleilla Tip Topeilla saa lateksit takaisin ajokuntoon varsin helposti. Minusta jopa siistimmin, kuin butyyliset sisurit.

kuovipolku
26.01.2015, 16.17
Kokemukset kuten yllä. Eroa normaalin paikkaukseen ei ole kuin siinä ettei lateksisisuria voi hangata hiomapaperilla samalla lailla kuin normaalisisuria. Itse en ole huomannut sen heikentävän paikan pitävyyttä, mutta jotkut ovat kertoneet käyttävänsä jotain alkoholia poistaakseen talkin paikattavasta kohdasta.

Rema Tip Top TT04 sisältää pienempiä ja ohuempia paremmin maantierenkaille sopivia paikkoja. Maailmalla kuuluvat käyttävän myös vanhasta lateksisisureista leikkaamiaan paloja.

tienlaita
26.01.2015, 18.04
Selvä pyy! Kiitoksia.

Pikapaikalla tarkoitin juuri esim. TipTopia joka on uudempi keksintö kuin muinainen Nokian paikkarasia, jossa oli irtonaisia kumipaikkoja, hiekkapaperin pala ja kumiliimatuubi. Piti hioa sekä rengas että paikka muistaakseni ja levittää liimaa myös paikkaan. Sai taiteilla aika tarkkana sen paikan kanssa kun liima veti sitä rullalle. Sormen ympärillä jaksoi usein antaa odottaa riittävän kauan.

Piti kuitenkin laittaa 380 grammainen butyylikumi taakse, kun paikkarasian liima oli haihtunut haljenneesta korkista. Ehdin vasta hioa hiekkapaperilla reikäkohtaa - eipä se tosiaan tuntunut juurikaan purevan tai karhentavan. PAX merkkinen rasia jossa TipTopin näköisiä paikkoja. Pitää löytää jostain kumiliimaa seuraavaksi.

Misukan latexit painaa vain 132g Schraderilla ja ovat kokoa 47/57x559. Siksihän se aiemmin väliin jäikin kun laitoin ne 42/622 Supremeille. Tässä talviarkipyörässä on tietty kivaa, että ohutkylkisillä paksuilla renkailla rullaus on OK latexien kanssa kun paineetkin on 1,5-2 kiloa. Painosta siis viis tässä käytössä, mutta rullaus on jees.

Vaan olipa mahtavaa kun pito löytyi! Ja koira tykkäs. Nyt on semmoiset renkaat tässä herrapyörässä että varmaan kannattaa aina mennä pyörällä ettei vain kaadu jalan.

arctic biker
26.01.2015, 18.59
Rema Tiptop-paikat pelaa erinomaisen hyvin myös lateksisurin kanssa. Muutaman kokeilun opettamana itse kelpuutan vain Michelinit.

tienlaita
29.01.2015, 00.55
Muutaman kokeilun opettamana itse kelpuutan vain Michelinit.

Joko Michelinia on välikokojakin eikä vain ihan ohuita ja maastomallia? Muutama vuosi sitten ei ollut.

Road latexia ei ihan hirvittänyt laittaa 42mm renkaille, niin laitoin silloin nuo 26 MTB mallit. Tällä hetkellä siinä on (CX:ssä) mitaten 34mm leveät renkaat Michelinin pienillä road butyyleilla.


(Hyvin näytti paikka tarttuvan.)

arctic biker
29.01.2015, 08.37
Misukan maantielatex pelaa 35mm crossarirenkailla oikein hyvin tällä 1,5 vuoden kokemuksella. Ainoassa isommassa 42-622 Xkingissä on https://www.bike-components.de/de/FOSS/Light-Schlauch-p31617/ Tarvii vissiin omat paikkansa joita ei kyllä ole.

tienlaita
29.01.2015, 10.08
"Välikokoa" löytää hauilla:

Challenge Latex 35 http://www.bike24.com/p269697.html Kevyt on mutta saumaton ja lie paremmassa muodossa kuin road-misukka venymään ilmoitettua suuremmaksi: Venttiilin kohtaan jää pikkukumilla tyhjä kohta täyttäessä ja sen venyminen eniten hirvittää. Siinä on tuplavahvuus kumissa 4-5cm matkalla (näin ainakin maastoversiossa) liitoskohdan takia ja lisäksi venttiilin ympärillä pyöreä vahvike, joka vaikuttaa venymiseen samoin kuin paikka. Ja oma lukunsa on tilava rengas jossa on matalat paineet kun silloin ei riitä tietyissä tapauksissa painekaan tyhjän kohdan täyttymiseen vaan on oltava riittävän oikeankokoiset sisurit.

Air B latex 35x622 Schrader lie ollut Michelin, mutta ei tärppää enää.

Punnituksia http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42917

Gummigummit yleensä www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38353 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38353)

kuovipolku
29.01.2015, 13.44
Misukan maantielatex pelaa 35mm crossarirenkailla oikein hyvin tällä 1,5 vuoden kokemuksella.

Ei Vittoriakaan ole ollut millään lailla ongelmallinen samassa käytössä. (Siis sen jälkeen kun huomasin ja muistin kiristää venttiilin sielun aina pumppauksen jälkeen; jollain toisella pumpunpäällä ongelmaa ei välttämättä tosin olisi ollut alkujaankaan.)


Ainoassa isommassa 42-622 Xkingissä on https://www.bike-components.de/de/FOSS/Light-Schlauch-p31617/ Tarvii vissiin omat paikkansa joita ei kyllä ole.

Tuo lienee se uusi ja paranneltu versio jo aiemmin (2010-11?) markkinoilla olleesta "Enviromentally Friendly Tubesta", jonka tuotannossa oli ilmeisesti suuriakin laatuongelmia eli saumoista, venttiilin liitoskohdalta vuotavia ja taitettuna pakkauksessaan yhteenliimautuneita ja taitoskohdista repeytyviä kappaleita pääsi myyntiin. Aikaisemmin ei tainnut myöskään olla tarjolla omia (vulkanisoimattomia) paikkoja vaan reiät piti paikata kuumentamalla ja puristamalla (mikä paitsi oli outoa hommaa myös venytti sisuria sen verran että se puhkesi "paikatun" kohdan vierestä) eikä omia (molemmilta puolilta liimautuvaa) vannenauhaa (minkä puutteessa tavallista vannenauhaa käyttämällä oli ongelmana sisurin vaellus ja repeytyminen venttiilin kohdalta).

Saksalaisilta foorumeilta lukemani käyttäjäkokemukset olivat kyllä muuten osin hyvinkin positiivisia: ajotuntuma oli alhaisilla paineilla miellyttävä joskin joidenkin mielestä pomputtavampi kuin latekseilla, vanteillelyönnin kesto hyvä ja pienet reiät yleensä tyhjensivät sisurin vasta kotona. Löytyypä kehumiseen löytyy lisää aihetta tai ei, luen mielelläni käyttäkokemuksia sieltä kaukaa maalikylistä (kenties vähemmän OT-ketjussa)!

http://www.foss.com.tw/products/index.php

arctic biker
29.01.2015, 16.22
Mun Foss palvelee nyt etukiekossa ihan ilman omaa teippiään. Oli alkuun takana ja edessä Challengen latexi joka mitoiltaan piti olla cyclocrossarirenkaille passeli. Siitä vaan paineet karkasi -7 kelissä. Oli sen verran kettumaista vaihtaa uusi että suivaannuin. Tiesin varoa etten liikaa paineita pumppua kun reikää koitin hakea, jota ei lavuaarissa löytynyt, siihen tuli karsee pallura joka venytti sisurin aivan harsonohueksi eli se siitä sitten. Panin toki venttiilin irtosielun talteen. Misukan latexeihin tulee kanssa sama pallo mutta ne kestää sen. Pari Victorian maantielatexia on kanssa puhkeillut aivan ihmeellisesti.

Edit , mun hajonnut oli just tienlaidan linkkaama. Toki yksittäiskokemuksen takia tuomitseminen ei ihan fiksua ole.