Näytä tavallinen näkymä : Läskien kuljetus katolla
Uskaltaako suht pienen auton katolla kuljettaa Thulen telineissä? Pari maasturia menee nätisti mutta yli satasta ei kyllä viitsi ajella. Läskissähän vastusta taitaa tulla jo melkein tuplasti ja kilomäärien mukaan ei enää voi muutenkaan suoraan mennä. Osaisikohan joku laskea paljonko maasturi vs läski tulee lisää voimia? Ja mikä on sitten loppujen lopuksi se kriittisin piste? Joku järkevä varmaan tajuaa mitä ajan takaa.
Oon kuljettanut kesällä ja varsinkin talvella taakkatelineisiin kiinnittetyillä Freeride thuleilla läskiä. 120 max nopeus. Kaikki ok. Auto on kyllä vanha 95 saappi.
Läski menee Thulen 591-telineeseen ihan hyvin kunhan laittaa kiekoista sidontaremmeillä tiukasti kiinni. Vakio-muovinaksuttimet ei ihan yletä ympäri :)
Thulen 591:sellä omakin läski liikkuu. Ohjekirjan mukaan max. 20kg ja max. 130km/h joten itse en olisi kovinkaan huolissaan vaikka olisi vähän pienempikin auto. Jollain foorumilaisella taisi olla kaksi läskiä 591-tellingeillä sekä suksiboxi perus henkilöauton katolla (muistan kuvan nähneeni).
Toki kasvanut ilmanvastus varmasti tuntuu pienessä autossa isoa enemmän ja vaikuttaa varmasti kulutukseenkin.
Harryupp
21.01.2015, 09.14
Kyllä pyörät pysyy katolla jos telineet ovat kunnolla asennetty autoon ja pyörät hyvin kiinnitetty telineisiin. Ollaan kyllä välillä ylitetty tuo 120 km suositus aika pahasti. Mutta katolla pysyivät. Nyt ollaan kyllä tultu siihen tulokseen että tyhmänrohkeaa touhua se oli. Silloin kun rupeaa miettimään pysyykö fillarit katolla on ehkä syytä hiljentää hiukan.
Meillä on ollut Mazda 6, MB C-sarja ja Citroen Xantia autoja ja kun niihin heittää 3 - 5 pyörän kuljetustelineet pyörineen autojen ajotuntuma muuttui jonkinverran ja esim Xantiassa nousi kulutus 7 litrasta 15 litraan/satasella, Mazda diesel otti 6 litraa/100km ja Mersu kulutti 11 l/100 km.
Pitää käydä testaamassa, varmaan joku 90 kun pitää maksimivauhtina ei varmaan ole mitään ongelmiakaan.
Jake_Kona
21.01.2015, 21.46
Omalla kohalla olen varjosta tai apukuskin paikalta huomannut maantiepyörän keulan vipottavan edestakas kovemmassa vauhdissa. Luulisin ettei se ainakaan mitää hyvää tee joten nykyisin laitan varmistyshihnan klo 19.38 :n. Läkipyörän rengas kun ei edes mene kiskon v-uraan niin lisähinnalla sitoo renkaan todella hyvin ja nyt pysyy.
Meillä on ollut Mazda 6, MB C-sarja ja Citroen Xantia autoja ja kun niihin heittää 3 - 5 pyörän kuljetustelineet pyörineen autojen ajotuntuma muuttui jonkinverran ja esim Xantiassa nousi kulutus 7 litrasta 15 litraan/satasella, Mazda diesel otti 6 litraa/100km ja Mersu kulutti 11 l/100 km.
No oho,,, Pakko olla V6 automaatti tuo Xantia. 16 venainen 1.8 farkku kesän Pohjois-Karjala turneella. Koukussa 5.2 metrinen HT-uisteluvene kamoineen, kontissa siperianhuskyt ja katolla läski ja 29er enkä mitenkään päässyt tuollaisiin lukemiin. Edes vetoauton ollessa kolmen litran bensakutosella varustettu V90 automaattifarkku, ei pala noin paljoa. Varmaan mulla väärin ajettu :)
^ toivottavasti tuolla turneella ei ajettu 120km/h ? ;)
^ toivottavasti tuolla turneella ei ajettu 120km/h ? ;)
Eipä nuo Harryuppin kertomat lukematkaan ainakaan kirjoituksen perusteella perustuneet jatkuvaan markkakahdenkympin marssivauhtiin. Mulla nopeus rajoittuu maksimissaan sataseen siellä missä liikenteen sujuvuuden kannalta tuolla Pohjois-Karjalan maastoissa se on jonoontumisen välttämiseksi ja raskaan liikenteen vauhdinoton avittamiseksi fiksuinta. Laitonta toki, mutta,,,
Oon kuljettanut kesällä ja varsinkin talvella taakkatelineisiin kiinnittetyillä Freeride thuleilla läskiä. 120 max nopeus. Kaikki ok. Auto on kyllä vanha 95 saappi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Saab_95_V4_1974.jpg
Hieno peli... onko entisöity
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Saab_95_V4_1974.jpg
Hieno peli... onko entisöity
:) Jäin kiinni, olit tarkkana kuin porkkana... 95 on totta, mutta meidän naapurustoon on jo aika "vanha" 2001 mallinenkin :) (kuva samanlaisesta mutta puhtaammasta ku mulla )
http://static.cargurus.com/images/site/2008/06/06/05/55/saab-pic-49073.jpeg
HC Andersen
22.01.2015, 13.07
Mulla on autona Fiesta ja telineinä Thulen pro ride, alkuperäiset remmit olen vaihtanu kiristys liinoihin. Reilu 3 vuotta on läski tai kaksi kulkenut katolla ilman ongelmia, joskus jopa hieman yli 120km/h:n vauhdeissa.
Kannattaa se läski laittaa katolle ylösalaisin. Jos ajaa auton ympäri hankeen, niin voi jatkaa polkemalla.
:) Jäin kiinni, olit tarkkana kuin porkkana... 95 on totta, mutta meidän naapurustoon on jo aika "vanha" 2001 mallinenkin :) (kuva samanlaisesta mutta puhtaammasta ku mulla )
Tässä oli siis koko ajan puhe Saab 9-5:stä eikä Saab 95:stä.
Pirsseillä vissi ero kun 95 on Saab ja 9-5 Opel vaikka sedania on yritetty myydä myös Cadillaccina ;)
Tässä oli siis koko ajan puhe Saab 9-5:stä eikä Saab 95:stä.
Pirsseillä vissi ero kun 95 on Saab ja 9-5 Opel vaikka sedania on yritetty myydä myös Cadillaccina ;)
Olipa vanaha vitsi vaan vieläkään ei jaksa naurattaa :)
Tässä oli siis koko ajan puhe Saab 9-5:stä eikä Saab 95:stä.
Pirsseillä vissi ero kun 95 on Saab ja 9-5 Opel vaikka sedania on yritetty myydä myös Cadillaccina ;)
Se oli kyllä 9-3 mutta ei siitä sen enempää.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.