Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Lukko-polkimet tavalliseen 3-vaihteiseen miestenpolkupyörään



Pera Pertsa
18.01.2015, 19.49
On tullut jo pyöräiltyä useita tuhansia kilometrejä tavallisella 3-vaihteiseilla Bilteman miesten polkupyörällä. Eikä ajaminen halpispyörällä ole tuntunut mitenkään huonolta menolta. Tosin minulla ei ole kokemusta paremmalla pyörällä ajamisesta. Mutta nyt on alkanut tuntumaan siltä, että ylämäkeä ja vastatuulta varten tarvittaisiin lisää poljentatehoa. Että kuinkahan on lukkopolkimien lisätehon kanssa em. polkupyörän kanssa kun ajoasentoni on kohtaisa pysty. Toki voisin kokeilla asiaa, mutta kun työttömän varat ovat rajalliset.

Halloo halloo
18.01.2015, 20.31
Väittäisin niiden tuovan lisää jotain 10-25% välillä. Suosittelen.

Ghostrider
18.01.2015, 20.55
Tuosta kengät http://www.wiggle.co.uk/shimano-m088-spd-mountain-bike-shoes/ ja polkimet http://www.wiggle.co.uk/shimano-m324-combination-pedals/. Kenkää on saanut leveällä lestilläkin. Hyvä hinta/laatusuhde.

arctic biker
18.01.2015, 21.04
Mimmoiset kammet mahtaa Peralla olla pyörässään? Käytössä on kahta poljinakselin kierrekokoa , jos Fauber niin siihen ei lukkopolkimia minun mielestä löydy.

Pera Pertsa
18.01.2015, 21.20
Mimmoiset kammet mahtaa Peralla olla pyörässään? Käytössä on kahta poljinakselin kierrekokoa , jos Fauber niin siihen ei lukkopolkimia minun mielestä löydy.

Kammen pituudeksi mittasin kammen päästä päähän 20,5cm. Poljinakseni kierrekoosta en osaa sanoa mutta josko Bilteman varaosan kuva linkki kertoisi jotain :
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ketjut-ja-kammet/Vaantio-270037/


(http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ketjut-ja-kammet/Vaantio-270037/)

Pera Pertsa
18.01.2015, 21.25
Yritin lisätä edelliseen viestiin rivejä mutta olisi laittanut lisäyksen linkiksi. Bilteman sivulla vaitetään, että kaikkien polkimein kierre on 9/16"-kierre ellei toisin ilmoiteta. Tuosta voisi päätellä, että minunkin polkimien kierteet ovat samaa kokoa.

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Polkimet/Polkimet-270019/

arctic biker
18.01.2015, 21.30
Se toinen kierteen koko on 1/2" . Mittaa sieltä kammen sisäpuolelta kumpaa kokoa omasi kaipaavat. On noilla sen verran koko-eroa että ihan viivotintarkkuus piisaa.

Pera Pertsa
18.01.2015, 21.33
Se toinen kierteen koko on 1/2" . Mittaa sieltä kammen sisäpuolelta kumpaa kokoa omasi kaipaavat. On noilla sen verran koko-eroa että ihan viivotintarkkuus piisaa.

No koko onkin 1/2" ! Olipa hyvä että huomasit asian, että taitaa ollakin mahdoton tehtävä asentaa lukkopolkimia Bilteman hirmuun.

arctic biker
18.01.2015, 21.42
No, asiassa on hyvät puolensa, säästyy rahat. Kammista päätellen fillarissa on BSA-keskiö, toki 9/16 kierteellisiä yhden rattaan kampia maailmalta löytyy mutta napavaihteellisessa sitten pitäisi osata ketjulinja saada suoraksi. Menee säätämisen puolelle.

Kammen pituus muuten mitataan kammenpultin keskeltä poljinakselin keskelle.

Pera Pertsa
18.01.2015, 21.48
Tosiaan harvemmin näkyy 3-vaihteississa polkupyörissä käytettävän lukkopolkimia, että varmaankin polkimen kiinnityksen kierteen koko on syynä asiaan.

Pera Pertsa
19.01.2015, 13.55
Kun selvisi että 9/16" ja 1/2" ovat desimaalilukuina lähellä toisiaan, niin pitipä käydä Biltemassa ihan kokeilemassa sopiiko 9/16" poljin polkupyöräni kampeen. Ja sopihan se! Että sittenkin Bilteman 3-vaihteiseen polkupyörään saa 9/16" lukkopolkimet. Heräsi vielä yksi kysymys, että kun minulla on ainoastaan jalkajarru, niin kuinkahan lukkopolkimilla onnistuu jalkajarrutus. Kenkähän pyrkii jarrutettaessa lähtemään irti kiinnikkeestään (klossista).

JackOja
19.01.2015, 14.01
...Kenkähän pyrkii jarrutettaessa lähtemään irti kiinnikkeestään (klossista).

Pyrkiikö?

Oatmeal Stout
19.01.2015, 14.04
Ei se lähde, irroitus yleensä edellyttää sivuttaisliikettä, jarruttaessa kuitenkin painat poljinta.

rjrm
19.01.2015, 15.12
Jarrutus onnistuu våhån helpommin kuin ilman lukkopolkimia. Voit jarruttaa kampien olless missä asennossa tahansa. Tennareilla se ei ole mahdollista.

arctic biker
19.01.2015, 16.22
Kun selvisi että 9/16" ja 1/2" ovat desimaalilukuina lähellä toisiaan, niin pitipä käydä Biltemassa ihan kokeilemassa sopiiko 9/16" poljin polkupyöräni kampeen. Ja sopihan se! Että sittenkin Bilteman 3-vaihteiseen polkupyörään saa 9/16" lukkopolkimet. Heräsi vielä yksi kysymys, että kun minulla on ainoastaan jalkajarru, niin kuinkahan lukkopolkimilla onnistuu jalkajarrutus. Kenkähän pyrkii jarrutettaessa lähtemään irti kiinnikkeestään (klossista).
Tuossapa pääset foorumin historiaan... Jos asemoit puolen tuuman reikään 9/16" polkimen.
Sun kammissa on sittenkin tää modernimpi kierre, hyvä niin. Näistä lukkokenkien eduista on tietenkin montaa näkemystä ja miljuuna nettisivua kirjoitettu. Faktaa on ainakin että lukkopolkimilla pysyy kenkä varmasti pedaalin päällä ja tietty kontakti pyörään on parempi. Ollaan sillai fillarin kanssa yhtä eli toisissamme kiinni.

Ajan itse mahdollisimman paljon lukoilla mutten ny flättipedaaleitakaan moiti, molemmilla on paikkansa ja aikansa mun ajossa.

Oatmeal Stout
19.01.2015, 16.52
Kun selvisi että 9/16" ja 1/2" ovat desimaalilukuina lähellä toisiaan,
Niin, murtolukunahan ero on paljon suurempi, 1/16", kuin desimaalina 0,0015875 m

Pera Pertsa
19.01.2015, 19.14
Asiaa sotki vielä se, että kun mittasin kammesta pedalin akselin kierteen kokoa, mauseri antoi tuloksesi noin 0,5 tuumaa. Mutta kaiketi kammen kierteen päältä ei voi mitata polkimen akselin kierteen kokoa luotettavasti ja riittävällä tarkkuudella.

http://i2.aijaa.com/t/00500/13675639.t.jpg (http://aijaa.com/UeeJpe)

HMK
19.01.2015, 19.37
Lukkopolkimet ei pelkällä olemassaolollaan tuo yhtään lisätehoa. Pitää opetella myös hyödyntämään niitä, eli pyörittämään. Ja sitten asento ( satulan ja polkimien sijainti toisiinsa nähden) pitää pystyä säätämään niin, että kunnollinen pyöritys onnistuu.

Sitten tulee mieleen sellainenkin asia, että jalkajarrullisella pyörällä kammen pyöräyttäminen sopivaan asentoon polkimeen kiinnittymistä varten on vähän hankalampaa, kuin käsijarrullisella. Toki mahdollista, ajetaanhan fixeilläkin lukkopolkimilla. Samoin pysähtyminen vaatinee totuttelua, kun samaan aikaan pitäisi polkea jarrua riittävällä voimalla ja irroitella toista kenkää polkimesta.

Pera Pertsa
19.01.2015, 20.12
"Toki mahdollista, ajetaanhan fixeilläkin lukkopolkimilla."
Tuo oli hyvä kommentti, että fixipyörillä ajavilla olisikin kenties parempaa kokemusta lukkopolkimilla ajamisesta kuin "kippurasavilla" ajavilla - on kysymykseeni.

"Ja sitten asento ( satulan ja polkimien sijainti toisiinsa nähden) pitää pystyä säätämään niin, että kunnollinen pyöritys onnistuu."
Joo tuo varmasti ratkaisee paljon 3-vaihteisella ja lukkopolkimilla ajamisen mielekkyyden, jos pyörityksen takaisinvedosta ei ole hyötyä johtua fyysisistä mitoista.

PMoi
19.01.2015, 20.20
Vanhan pedaalin akselin päältä mauseri olisi varmaan antanut lähelle 0.5624 olevan lukeman.

Pera Pertsa
19.01.2015, 20.34
Vanhan pedaalin akselin päältä mauseri olisi varmaan antanut lähelle 0.5624 olevan lukeman.

Melkein :

http://i3.aijaa.com/t/00897/13675783.t.jpg (http://aijaa.com/8eIPVo)

nure
20.01.2015, 14.58
Mikset vaihda suoraa mauserista tuumiksi, omani ainakin tekee sen... En kyllä laittais polkimiin vääräkierteistä, saattaa olla suht inhoittava kokemus kun korkkaa väärässä paikkaa... Jos kampien laakeri on mallia "nelikantti" niin vaihda Biltsun halpiskampiin jos polkimet pakko hankkia...

ealex
20.01.2015, 15.44
Lukkopolkimet ei pelkällä olemassaolollaan tuo yhtään lisätehoa. Pitää opetella myös hyödyntämään niitä, eli pyörittämään. Ja sitten asento ( satulan ja polkimien sijainti toisiinsa nähden) pitää pystyä säätämään niin, että kunnollinen pyöritys onnistuu.
Nyt kaikki nojakkien käyttäjät – lukkopolkimet irti kun ei teidän pyörittäminen onnistu kun penkin asentoa ”luotilanka polvesta polkimeen” -säännön mukaisesti ole mahdollista säätää! :rolleyes: