PDA

Näytä tavallinen näkymä : GT Grade

Sivut : 1 [2]

plr
21.12.2017, 20.30
.. haarukan tilan puute lokareilla ja nastarenkailla.

En tiedä onko alumiini-Gradessa sama haarukka kuin kuitu-Gradessa, mutta 35-milliset Marathon Winterit mahtuvat pyörimään edessä ja takana riittävällä marginaalilla haarukkaan nähden. En tosin käytä lokasuojia. 38-millinen Gravdal ei mahdu alkuunkaan kumpaankaan haarukkaan.

ks73
18.01.2018, 21.52
https://www.rutlandcycling.com/bikes/road-bikes/gt-grade-carbon-tiagra-2017-adventure-road-bike-grey_378774

Tuolta tilasin viime kesänä oman GT Gradeni (alloy 105) tuhannen euron hintaan kaikkine kuluineen. Tuo linkin fillari on kyllä aika maukkaan hintainen. Muutenkin tuolla Rutlandilla on kovat tarjoukset näin talvisin.

edit. tämä siis nimimerkki guutille (miksei muillekin)

Tuume
06.03.2018, 20.18
Tulipahan itsekin hankittua Grade AL Tiagra Velosportista mielestäni ihan kelpo hintaan 950€ sisältäen pullotelineet. Tuntui ensivaikutelmaltaan mahtavalta ja koko 56cm vaikutti olevan hyvä kun omaa pituutta löytyy 184cm.

Onko kukaan kokeillut tilata kaupanpäällispaitaa GT:n nettisivuilta, mistä jo aikaisemmin tässä topicissa puhuttiinkin. Kampnajaan kuuluvissa malleissa näyttäisi olevan joku alumiini Grade, mikä ei kyllä vastaa omaani. Tiedä siitä sitten kuinka tarkasti mahtavat katsoa mallin, mutta olisi mukava kuulla ovatko muut kokeilleet.

Tukkasotka
07.03.2018, 10.20
Wiggleltä saisi nyt kuiturunkoista vm. 2017 Tiagra-Gradea -50% hieman yli tonnilla. Erikoista sikäli, kun alumiini Tiagra on heillä kalliimpi. :seko:

Sisyfos
26.04.2018, 18.40
Wiggleltä saisi nyt kuiturunkoista vm. 2017 Tiagra-Gradea -50% hieman yli tonnilla. Erikoista sikäli, kun alumiini Tiagra on heillä kalliimpi. :seko:

Jeps huomasin tuon alkuviikosta ja eilen tuli painettua "Osta"-nappia. Menee tuo Boardmanin cyclocrossari myyntiin samalla (tuli aikanaan ostettua liian iso koko siitä ja sitä ei sitten saanut millään itselle aivan sopivaksi). Törmäsin tähän ketjuun sitten oston jälkeen, kun välttelin ostokatumusta :-) Hintahan on tuossa Wigglessä tällä hetkellä ihan loistava ja sain itselle käsittääkseni juuri oikea koonkin (56 cm).

Nyt pitäisi sitten päättää, että pidänkö siinä tuon Tiagran vai laitanko laatikossa odottavan käyttämättömän 105 sarjan siihen (ostin talvella kevättä odotellessa, kun meinasin upgradeta nykyistä pyörää). Ero 105:n ja Tiagran välillä ei kovin iso varmaan ole, joten tuskin jaksan alkaa säätämään tuon sarjan kanssa.

Cyclomate
29.04.2018, 14.07
Hei!

Olen ostamassa ensimmäistä "kunnon" pyörää. Budjettini on 1000-1500e ja pyörän käyttötarkoitus olisi lähinnä työmatkaajoihin ( 20 km suunta maantiellä) ja sen lisäksi viikonloppuajoja/lenkkejä lähinnä maantiellä mutta lyhyempiä matkoja hiekka- ja sorateillä. Olen tullut siihen päätökseen että cyclocross/gravel olisi sopivin pyörä mun käyttötarkoituksiin. Luettuani tän palstan läpi syntyi kiinnostusta Gt pyöriin ja sen lisäksi olen löytänyt kaksi mun mielestä hyvää tarjousta:

1) GT Grade Carbon 1000e paikkeella (toimitettuna): http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-carbon-tiagra-2017-adventure-road-bike/

2) GT Grade CX Rival n. 1150e (toimitettuna) https://www.rutlandcycling.com/bikes/road-bikes/gt-grade-cx-rival-2017-cyclocross-road-bike-red_378753

Kertokaas kokeneemmat cyclo /GT-miehet/naiset mikä olisi parempi vaihtoehto jos ottaa osasarjat, renkaat y.m. huomioon? Olen 187 cm, sisäjalkamitta n. 91cm. Onko 56 mun koko? (Wigglen asiaskaspalvelun mukaan on)

Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja (muita merkkejä) mun budjeetilla?

Moska
29.04.2018, 15.06
Hei!

Olen ostamassa ensimmäistä "kunnon" pyörää. Budjettini on 1000-1500e ja pyörän käyttötarkoitus olisi lähinnä työmatkaajoihin ( 20 km suunta maantiellä) ja sen lisäksi viikonloppuajoja/lenkkejä lähinnä maantiellä mutta lyhyempiä matkoja hiekka- ja sorateillä. Olen tullut siihen päätökseen että cyclocross/gravel olisi sopivin pyörä mun käyttötarkoituksiin. Luettuani tän palstan läpi syntyi kiinnostusta Gt pyöriin ja sen lisäksi olen löytänyt kaksi mun mielestä hyvää tarjousta:

1) GT Grade Carbon 1000e paikkeella (toimitettuna): http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-carbon-tiagra-2017-adventure-road-bike/

2) GT Grade CX Rival n. 1150e (toimitettuna) https://www.rutlandcycling.com/bikes/road-bikes/gt-grade-cx-rival-2017-cyclocross-road-bike-red_378753

Kertokaas kokeneemmat cyclo /GT-miehet/naiset mikä olisi parempi vaihtoehto jos ottaa osasarjat, renkaat y.m. huomioon? Olen 187 cm, sisäjalkamitta n. 91cm. Onko 56 mun koko? (Wigglen asiaskaspalvelun mukaan on)

Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja (muita merkkejä) mun budjeetilla?

Maantiepainotteiseen ajoon ottaisin shimanon jos tulisi sorapyöräksi niin sitten sram.
Vaihdemäärän takia siis.

TERU
29.04.2018, 15.52
Tämä jos kyseessä alkaa olla kiire, hyvä valinta olisikin, kokosuosituskin näyttää olevan kunnossa.
http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-tiagra-2017-adventure-road-bike/

plr
29.04.2018, 16.01
Olen 187 cm, sisäjalkamitta n. 91cm. Onko 56 mun koko? (Wigglen asiaskaspalvelun mukaan on)

Omat mitat 187/90 ja 56 GT Grade Carbon on minulle oikea koko. Ottaisin ehdottomasti noista vaihtoehdoista kuiturunkoisen Carbon-mallin. Tiagra on ok osasarja.

Cyclomate
01.05.2018, 11.25
Kiitos mielipiteistäsi! Minustakin tuntuu että se hiilikuiturunko todellakin olisi parempi vaihtoehto. Valitettavasti koko 56 oli loppu kun piti tilata. Katotaan jos tilaan sen muualta.

Sisyfos
01.05.2018, 14.52
Kiitos mielipiteistäsi! Minustakin tuntuu että se hiilikuiturunko todellakin olisi parempi vaihtoehto. Valitettavasti koko 56 oli loppu kun piti tilata. Katotaan jos tilaan sen muualta.

Minä ostin tuon saman pyörän muutama päivä sitten just 56 kokoisena. Kun siellä oli vain noita hajakokoja jäljellä, niin pelkäsin juuri sitä että koko loppuu minun pohdinnan aikana. Tarjous oli sen verran kova, että piti silloin tarrata siihen. Noista Idealon uk ja de sivustoilta voi aina hakea hyviä tarjouksia tietyistä pyöristä, tai sitten voi pitää optiot avoinna ja katsella eri paikoista mitä milloinkin on tarjouksessa. Katsoin pikaisesti tuolta idealo.co.uk:sta ja löysin vain 58:ia tällä hetkellä ja se taitaa olla jo todella iso tässä pyöräss: https://www.idealo.co.uk/mscat.html?q=gt+grade+carbon

Cyclomate
01.05.2018, 15.58
Minulle kävi juuri näin,että pohdiskelun aikana ostit sen viimeisen viiskytkutosen!;) Oma vika. Olen kyllä miettinyt 58:ia mutta epäilen että tulee liian isoksi mulle,vaikka onkin pitkät jalat. Olen myös katellut tän vuoden alumallia 105osasarjalla http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-expert-adventure-road-bike-black-60cm-sto/ mutta en ole vielä löytänyt arvosteluja,kokemuksia y.m. siitä.

TERU
01.05.2018, 17.18
On jo kypsä tuote, ei enää niin helposti kirjoitella kuin uutuuksista. Hyvä ostos tuosta syntyisi, koko on tärkeämpi kuin runkomateriaali, omissani en kaipaa ollenkaan alumiinia ihmeellisempää materiaalia. Hyvään alurunkoon kasattu pyörä on hyvä pyörä.:rolleyes:

plr
01.05.2018, 17.29
GT Grade Carbonissa on sellainen ominaisuus, että runko joustaa takakolmiosta niin, että satula pääsee joustamaan pystysuunnassa ehkä sentin. Tämä tuo mukavuutta ajamiseen ja kuiturunko on myös varsin kevyt. 56-koossa muistaakseni alle kilo ilman keulaa. En tiedä onko alumiinirungossa tällaista joustavuutta, mutta itse pidän kovasti kuiturungon pystyjoustavuudesta epätasaisella alustalla.

TERU
01.05.2018, 20.00
Hyvin ovat pärjänneet alupyörät lehtemme testaajien koeajoissa. Ei jousta alumiini ja painaakin enemmän. Näin se on, mutta pidän alumiinista, kaikissa on kuitua keulassa ja kapeinrenkaisen satulatolpassa.🤗

Tukkasotka
01.05.2018, 20.09
Turhaa tietoa; GT Grade alloy X oli valmistajan mukaan 8,7kg SRAMin Rival osasarjalla ja orkkis kiekoilla. Nyt punnittuna Shimanon 105 osasarjalla ja kompaktikammilla, sekä Cosinen kiekoilla ja Contin GP2000 II kumeilla 9,1kg.

Cyclomate
01.05.2018, 21.52
Täytyy sanoa että täällä todellakin saa hyvää ja asiallista apua.😀 Tuntuu siltä että pärjäisin hyvin alurungolla kun enimmäkseen tulee asfallttiajoa. Se mikä vähän mietityttä on pyörien hinnoittelu,ainakin wigglellä esimerkiksi alu tiagran ovh. on sama kuin tän vuoden GT Al expertin (105 osas.) Hiilikuitu tiagran ovh oli yli 2tonnia.

Sisyfos
03.05.2018, 18.15
Löysin itseasiassa kaupan, jossa noi 56:ia näyttää vielä olevan kohtuuhintaan.
https://winstanleysbikes.co.uk/gt-grade-carbon-tiagra-2017-bike

andy0
26.08.2018, 16.28
GT Grade perheeseen tekisi mieli liittyä, mutta koko askarruttaa. Talouteen tulisi kaksi pyörää. Tämän aiheen kaikki sivut luettuna läpi, mutta aivan täyttä selvyyttä en saanut oikean koon valintaan, joten vinkkejä ja neuvoja kaivattaisiin.

Mies: Pituus 170cm, Inseam 78cm. Lieneekö oikea koko S=53cm vai olisiko XS=51 cm parempi ?
Nainen: Pituus 165cm, Inseam 74cm. Oikea koko XS vai jopa XXS ?

Isä nitro
04.09.2018, 17.42
Gt Grade Carbon Expert kuuden adventure-pyörän testissä elokuun 2018 Cycling plussassa. Ihan hyvin pärjäsi ottaen huomioon, että testiasetelma oli sama kuin olisi pyöräkuormaajia testattu kaivinkoneiden kanssa. Muut pyörät olivat selkeästi enemmän gravel-painotteisia, siis leveämmillä ja rankemman kuvion omaavilla renkailla. Ja testi ajettiin pääsääntöisesti soralla ja sangen huonolla alustalla. Mutta kuten GTn kuvauksen lopussa todetaan.

For the adventures rider, fitting 35 mm tubeless graver-friendly rubber would maximise the Grade's exploration potential.

Ja ainoa "low point" oli siis toteamus, jonka mukaan kapea rengas ei ole ideaali maastokäyttöön. Onko se niin vaikea sitten vaihtaa rengasta näissä testeissä muutenkin kuin tekstuaalisella tasolla? Ymmärrän toki, että ensiasennusrengas on ensiasennusrengas. Toisaalta sen pitäisi myös vihjata testaajille, mihin pyörä on oikeasti tarkoitettu. GT on koko ajan tietääkseni mainostanut tätä pyörää nimenomaan (huonolle) asfaltille soveltuvaksi, mutta vihjannut sen olevan myös pyörä jolla uskaltaa lähteä vaikkapa soralle. Itselläni on muuten Huntin kiekoilla juuri tuossa testissä olleet WTBn Exposuret tubeleksena. Testistä poiketen minun kyljissäni lukee 30 mm, mutta takarengas on venynyt 34 milliseksi. Olisin pärjännyt vähemmälläkin.

Muuten täytyy myöntää että yli 10 000 km jälkeen pidän edelleen todella paljon tästä pyörästä. Sillä kehtaa lähteä myös perusmaantielenkille, vaikka ajelenkin sillä pääosin työmatkaa ja seka-ajoa, kesäisin myös kevyttä bikepackingiä. Maantiellä kovemmassa menossa alkaa korkea emäputki olla ongelma, kun on muutenkin mittaa keskivertokuskia enemmän. Mutta runko on suitsutuksensa ansainnut. Sopivan jäykkä, mutta joustaa tarvittaessa sopivasti. Ja sorallakin plus kevyemmässä maastoajossa pyörä loistaa myös. Ainoa todellinen miinus tulee seikasta, jota on aikaisemminkin moitittu: jos sinne taakse mahtuisi vähän leveämpi, siis pari milliä leveämpi, rengas, niin pyörä olisi minun käyttööni täydellinen.

Jos jollakulla on nurkissa ylimääräinen 58 alurunko kaupan edullisesti, niin sopii tarjota...

McHock
10.09.2018, 23.45
Harkitsen tarjouspyörää briteistä. On vain koko 58 tarjolla. Onko se liian iso kun olen 188 pitkä ja inseam n. 91?
Kädet pitkät.

Isä nitro
11.09.2018, 00.03
Vastaan välillisesti: minulla 58 cm runko. Mittaa 193 cm ja inseam muistaakseni 93 cm. Kädet sopivan pitkät. Minulle tuo runko sopii erinomaisesti mukana tullutta stemmiä myöten.

Sent from my iPad using Tapatalk

McHock
11.09.2018, 18.12
OK - tulkitseko siis oikein että 58 koko on minulle hieman liian suuri? Nykyinen vanha Chesinin maantiepyöräni on 60 cm kokoa.

Isä nitro
11.09.2018, 20.59
Itse taidan olla mittoineni tuon 58 cm ”keskellä”, mutta voisihan se sinullekin mennä. Omani on koetettavissa Tikkurilan suunnalla.

McHock
15.09.2018, 20.16
Kiitos tarjouksestasi! Pyöräkuumeen vallassa tilasin carbon 105 2017 58 pyörän. Hieman yli 1500 hintaan.

Samiaani
16.09.2018, 18.19
Itselle tuli torstaina Berggeniltä Gt Grade Al 105 2018 ja nyt ekan 150 km,muutaman pikku viilauksen, sekä Sramista Shimanoon siirtymisen jälkeisten tottumusonglemien jälkeen ainakin nyt alkuhekumassa tuntuu oikein hyvältä!

rim
17.10.2018, 11.26
Vähän käyttökokemuksia. Ostin 2015 kokeeksi maailman halvimman alu Graden Claris-osilla. Taisin maksaa Wigglen poistossa koko hoidosta 500e. Ajatus oli, että jos on huono, niin "ei pal kirpase". Omat mittani ovat n. 192/94 ja 58 runko on kuin valettu. Matkan varrella on osasarja alkanut pientenkin säätöongelmien ilmettyä vaihtumaan pala palalta 105:een. Eron kyllä huomaa ;) Alkuperäinen GT:n oma satula oli myös liian leveä, eikä reidet liikkuneet luontaisella tavalla. Vaihtui sopivampaan.

Alkuperäisiä AlexRimsin kiekkoja on moitittu moneen kertaan ja monessa paikassa. Itselläni ei ole ollut ongelmia pinnojen tai vanteen kanssa, mutta tänä syksynä etukiekon napa sanoi itsensä irti. Ostin tilalle Mavicin Aksiumit ja ajo-ominaisuudet jämäköityivät heti. Käytän aika kapeaa 30mm CX-rengasta ja Maviceilla pyörä sukeltaa löysemmässäkin sorassa kurvit nätisti. Alkuperäisillä kiekoilla haki selvästi enemmän. Oma johtopäätökseni on, että Mavicit ovat jäykemmät. Niin, sanottakoon tässä, että ajan pyörällä lähinnä sorateitä ja huonolla kelillä. Käyttö on siis lähinnä kakkoskäyttöä ja erittäin säälimätöntä sellaista. Ei herrasmiesajoa :)

Yleisarvosanaksi täytyy antaa hyvä++. Kakkospyöränä ja alurunkoisenakin Grade on kiva ajella pitkiä hiekkatielenkkejä kelillä kuin kelillä. Välillä tulee harhauduttua maantiellekin, mutta sanottakoon nyt suoraan, että hiilikuitumaantiepyörä on siihen paras vaihtoehto. Kesällä laitoin pahuuttani 28mm maantiekumit alle ja kävin tutun maantielenkin Graden kanssa. Raskaampi paketti tuntui ylämäissä ja muutenkin ajamisen napakkuus on kaukana oikeasta maatiepyörästä. Ja se pahin... keskinopeus jäi selvästi tavallisesta (n. 1,5-2km/h).

Hauska laite, uskallan suositella. En ihan heti laittais kiertoon. Saa palvella vielä pitkään.

Isä nitro
17.10.2018, 15.34
Hauska/hauskuus on oikea sana tämän pyörän eli tarkemmin rungon kohdalla. Mukava kuulla että näin myös alu-puolella. Brittifirmat myy kyllä loppuvuodesta näitä perusmalleja sikamaisen halvalla.

rim
17.10.2018, 16.36
Hauska/hauskuus on oikea sana tämän pyörän eli tarkemmin rungon kohdalla. Mukava kuulla että näin myös alu-puolella. Brittifirmat myy kyllä loppuvuodesta näitä perusmalleja sikamaisen halvalla.

Sikamaisen halvalla tosiaan. Aina välillä miettii, että tuskin silloinkaan myyvät tappiolla...

Hauskuus on tosiaan tän pyörän DNA:ssa. Suorastaan tehty sellaseen fiilistelyyn ja kivaan. Ei sillä, etteikö Gradellakin voisi ajaa ihan tosissaan ja veren maku suussa. Monikäyttöisyys on aivan keskeistä. Jotenkin alurunko vaan lisää hauskuutta kun ei tarvitse sääliä samalla tavalla kuin (ainakin itse) säälisin hiilikuitua. Helpompi antaa vaan mennä limiiteillä, eikä pelätä lippaamista.

Sen unohdin vielä mainita edellisessä viestissä, että erikoinen ohjaustangon muotoilu on älyttömän hyvä huonommalla tiellä ajettaessa. Mahdollistaa vakaan ajon. Hassu muotoilu vei aikaa tottua, mutta lähinnä tottumista vaati silmä. Ajotuntumaan oppi hämmästyttävän nopeasti. Sen verran erikoinen se on, että välillä näkee ihmisten ilmeistä, että "mikä helkkari toi on", mutta vaan harva rohkenee tulla mitään sanomaan.

plr
17.10.2018, 17.42
GT Graden alhaalta levenevä ohjaustanko on erittäin hyvä ja tukeva ajaa alaotteelta. Syyt miksi vaihdoin tangon tavalliseen: 1. Putkelta ajaessa ranteet kiertyvät sisäänpäin. 2. Pyörä on jonkin verran leveämpi kuin tavanomaisella ohjaustangolla eli vie enemmän tilaa varastossa seinällä roikkuessa. 3. Kun pyörän laittaa kahvitauolla nojaamaan seinään tai kaverin pyörän vaakaputkeen, se on ohjaustangon levenemisen takia hankalampaa.

Isä nitro
20.10.2018, 20.14
Minulle tuo tanko, aivan kuten koko pyörä, sopii kuin nakutettu ihan kaikkia mittoja myöten. Hommasin Ritcheyltä seuraavanlaisen vielä radikaalimmalla taivutuksella olevan tangon varsinaiseen gravel-pyörääni:

https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/comp-venturemax-handlebar

Mutta joo, tämä tanko jakaa Graden omistajien mielipiteitä.

Tukkasotka
23.10.2018, 12.36
Aiheen vierestä. GT:ltä tulossa takaisin GTR-malli levyjarruilla. Luultavasti asemoituu enemmän maantielle suhteessa Gradeen. Aika low end, haitari kolmella eri mallilla 800-1200 euroa Wigglessä. Geot:

https://www.gtbicycles.com/cze_en/bikes/pavement/sportive
http://www.wiggle.co.uk/?s=gt+gtr

Grade itsessään olisi täydellinen pyörä, jos siihen mahtuisi leveämmät renkaat. 650b:n ja 47mm renkaiden takia on oltava Graden vierellä toinen adventure gravel-pyörä. :D

R0tt4
15.02.2019, 14.10
Kertokaas arvon asiantuntijat minkä kokoinen runko kannattaisi valita. Fillarina GT Grade AL Expert https://m.bikester.fi/gt-bicycles-grade-al-expert-cyclocross-pyora-sininen-874800.html
Pituutta userilla 185cm jalan sisämitta 90cm, joten kumpiko 56 vai 58 olisi parempi? Täältä ja tuolta lueskelin about saman mittaisten päätyneen 56:seen, mutta bikesterin asiakaspalvelu suositteli koossa 58 ja soppa onkin valmis. Aikaisempaa kokemusta maantiepyöristä tai graveleista ei ole, joten vertailukohdetakaan ei ole.

Ja osaisiko joku suositella hyviä ja helposti asenneltavia täyspitkiä lokasuojia gradeen? Bikesterin aspa meinasi, että tuohon pyörään ei täyspitkiä pysty laittamaan...

Vivve
15.02.2019, 14.17
Selkeästihän kuvastakin näkee, että tuohon saa lokarit kiinni. Geotaulukon mukaan valitsisin itse 55cm ja olen 178cm pitkä.

PS. kannattaa katsella myös muita samankaltaisia pyöriä. Itse arvostan mm. läpiakseleita levyjarrupyörissä.

TERU
15.02.2019, 14.50
Katselin Wigglen sivuilta kokosuositusta ja selä pituuden perusteella päättelen noista pinemmän olevan sopivampi, kokonaispituus sallisi isommankin, mutta mielestäni pyörän runko ei saa olla yhtään liian iso. Tässä tuo kokotaulukko:
https://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-expert-2019-bike/

plr
15.02.2019, 14.54
Luulisin, että GT Gradeen saa pitkät lokarit, ainakin oman GT Grade Carbonin mukana tuli pitkää takalokaria varten jopa kiinnike runkoon.

Jos AL on samoilla mitoilla kuin Carbon, niin 56 voisi sopia. Omat mitat 187 cm / 90 cm ja 56 on sopiva koko minulle.

Isä nitro
15.02.2019, 15.34
193 ja 58. Jos heiluu välillä, niin itse otan aina sen pienemmän.

Pitkät lokarit mahtuu. Kuva tässä ketjussa niistä.

R0tt4
15.02.2019, 22.31
Kiitos avuista ja 56 sopivuus itselle varmistui. Hiilari- ja aluuminirungot ovat mitoiltaan identtiset.

Isä nitro
15.02.2019, 22.56
Eipä kestä. GT Grade on hieno ja kaunis pyörä.

Isä nitro
29.03.2019, 10.50
Voi olla menneen talven lumia jo tämä Grade, mutta otettuani sen talvivarastosta ja ajettuani runsaat 100 km ei voi todeta kuin, että tämä on paras konkeli mitä minulla on ikinä ollut.

Erbis
05.05.2019, 02.29
Ensi pyörä hankinnassa ja olen eri CX ja GG pyöriä selaillut pari kk ja nyt olen kallistumassa Gradeen, kun sitä on pelkästään täällä hehkutettu ja soveltuu paremmin asfaltille mitä ajelen 95%. Ongelmat lähinnä rengasleveydessä

Nyt vaihtoehdot
https://winstanleysbikes.co.uk/gt-grade-carbon-tiagra-2017-bike 1220 € posteineen
https://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-cx-rival-2017-cyclocross-bike/ ebaysta saa saksasta 1120 € posteineen
https://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-expert-2019-bike/ 1316 € posteineen 105 osilla

Pitääkö tosiaan paikkansa että noilla ei painoeroa juuri ole vaikka toinen on hiilikuitu? En nyt jaksa lähteä kaivamaan kun nukkumaan menoaika mennyt jo tunteja sitten mutta polkupyörän metsästys valvottaa. Vaikeaa tehdä päätöksiä noiden välillä. Olen pohtinut käytettyäkin mutta pyytävät 700-800€ alu tiagra useamman vuoden vanhasta mallista mitä silloinkin on vissiin saanut tarjouksessa tonnin paikkeilla niin alkaa ero olla jo uuden pyörän hinnan välillä niin pieni että onko siinäkään mitään järkeä.

Tukkasotka
05.05.2019, 14.47
Valintaa voisi lähestyä tarve edellä. Missä pyörällä ajat ja millaista ajoa ajat. Keskimmäinen vaihtoehto on lähinnä cx-välityksillä, eikä kaikkien makuun maantiellä ja vaihtelevissa mäkiolosuhteissa. Toisille se taas riittää kuten minulle. Monet preferoi kahta limppua maantieajoon. Lisäksi voisi pohtia haluatko täyshydrauliset jarrut vai ennemmin kuituisen rungon, vaiko kenties alumiinirungon ja puolihydrauliset jarrut. Omasta mielestäni Rivalit ovat noista parhaat. Riittääkö 10speed vai pitääkö olla 11speed? Rival Grade painoi 8,7kg vuonna 2016 eikä se ole vaihtoehdossasi muuttunut kuin rengastuksen osalta. Sitä voinee pitää verrattain keveänä. Paras voisi olla kuituinen Rivalilla, mutta sitä ei saa valmiina. Valintoja valintoja..:)

Kugelschreiber
06.05.2019, 10.31
Mä ottaisin tuon keskimmäisen ihan vain siksi että hydrauliset jarrut on kaikin tavoin vaijerivetoisia paremmat - toki jos ajais vain/pääosin kesällä, niin sitten ei olis niin väliä. Ja jos aikoo pitää pyörää useamman vuoden, niin mun kokemuksien mukaan hydrauliset jarrut tulee halvemmiksi, koska niihin tarvii vaihtaa vain jarrupalat, kun taas vaijerivetoisiin pitää vaihtaa myös vaijerit ja kuoret (ja kunnolliset sellaiset ei ihan ilmaisia oo). Tietty hydroja joutuu ilmaamaan, mutta tällä hetkellä mulla on ollut arkipyörässä rivalit kolmisen vuotta ja nyt vasta alkaa olla sellainen tunne että pitäisköhän ne ilmata jossain vaiheessa).

+keskimmäisen puolesta puhuu myös se, että jos pyörä ei olekkaan jeppis niin sen jälleenmyyntiarvo verrattuna hankintahintaan lienee noista paras :rolleyes:

Mut no, tää on vain mun mielipide. Jotakuta saattais esim. 1x -systeemin verrattain kapea välitysalue häiritä - mutta saahan siihen varmaan ainakin 11-36 -takapakan.

TERU
07.05.2019, 09.38
Uuden hankinnassa on se hyvä puoli, että koon ja tekniikan saa valita vapaammin, kuin jos käytettyä miettii.

Nuo GT pyörien rungon muodot, vaikka ei niin kovin mutkikkaita olekaan, aluksi kiusasi silmää, mutta kun noita kuvia jo pidempään katsellut, niin tuollaisen hommaisin nyt. Al. runkoinen kävisi edelleen, koon suhteen olisin tarkkana, pinemmältä puolelta valitsisin. Mutta kun pyörät ovat riittävän hyviä, ei ostohalut herää.😊

Isä nitro
07.05.2019, 21.49
Paha rasti kieltämättä. Ehkä itse päätyisin kuituiseen runkoon kun se on ainakin minun maailmassani täydellinen - suhteutettuna käyttötarpeisiini. Minulla ei ole kokemusta Tiagroista, mutta olen lukenut niistä pelkkää hyvää. Sen sijaan olen kyllä hydrojarrujen vankka kannattaja. Jossain Grade-mallissa oli tarjolla TRPn semi-hydroja, joka olisi kohtuullinen kompromissi.

Jos sen ”täydellisen” kuiturungon saa noin h-n halvalla niin se. Jos sitten joskus tuntuu että haluaa paremmat palikat, niin vaihtaapi sitten. 1 x 11 tai 2 x 11/2 x 10? Kaikkia löytyy tallista ja kaikilla pärjää. Riippuu niin paljon käytöstä ja tarpeista. Minusta 10 tai 11 on aivan sama. Sen sijaan tuo etulimpun määrä (1 vai 2) on ratkaisevampi.

Erbis
08.05.2019, 21.02
Pyöräkuume kävi niin pahaksi että hain sunnuntaina käytettynä AL 2016 Tiagran 2x10. Olen tykännyt mitä nyt noin 100 km ajellu. Laukun siirsin kuvan ottamisen jälkeen yläputken päälle kun törrötti tuossa rumasti.
https://pic.useful.fi/zZYTcj8Cn.jpg

Isä nitro
09.05.2019, 07.43
Onnittelut uudesta kulkimesta. On varmasti soiva pelii.

TERU
09.05.2019, 09.38
Onnittelut yli uutta vastaavan löytymisestä!
Satulaputkea sen verran näkyvissä ettei ainakaa liian suuri ole.🤗

Erbis
09.05.2019, 22.41
Joo kuvasta näkee että satulakin on melkein niin takana mitä saa. Olisi mielenkiintoista testata 56 runkoa (mulla 55). Täytyy katsoa jos jonkun sentin pidemmän stemmin ottaa testiin miltä ajoasento matalammalla sitten tuntuu. Omat mitat 180,5 cm ja sisäjalka 80-81 cm niin tuo 55 koko ainakiin pitäisi olla mittojen mukaan ok. Satulaa ei ole enää varaa nostaa kuin 1 - 2 cm (laskin jo kun kävi perskovilla kun pystymmässä polki.

TERU
10.05.2019, 06.42
Onko tuossa kuvassa satula paljon suositusta korkeammalla, ei suosituksesta kovin paljon omissani voi poiketa?
Koko 55 on minun mielestäni kokoisellesi juuri oikea ja melkoisen neutraaleilla säädöillä hyvä ajo löytynee. Stemmiä pidemmäksi kuten arvelit, sentti lisää merkitsee paljon.
Onnittelut vielä hyvän pyörän löydösta!

Mika K
10.05.2019, 07.20
Hyvä pyörä varmasti, mutta kuvasta inspiroituneena..

https://oupo.fi/2014/04/26/lukitse-oikein/

carp
03.06.2019, 15.42
Nyt sitten täälläkin paukahti pinna takakiekosta ja veti kehän niin vinoon että kumi alkoi hankaamaan runkoa. Onneksi huomasin tuon parin sadan metrin ajon jälkeen. Kiekko on alkuperäinen Alexrimin kehälle koottu 32-pinnainen(?) vakiokiekko. Täällä tuo kesti 82 kiloisen kuskin alle 4000km kelvillä ajoa.

Harmi kun muuten hyvä pyörä (AL/Shimano 105) on varustettu tuollaisilla. Napoja herkistelin muistaakseni viime kesänä eikä nekään silloin aivan herkiksi tulleet, joten täytyy varmaan ostaa heti suosiolla toiset kiekot alle.

TERU
03.06.2019, 16.06
Ei huono homma ollenkaan toisille kiekoille, mutta saa tuostakin toimivan uudelleen pinnaamalla huolellisen tasaiselle kireydelle, vielä kun uusii kaikki pinnat. Tuossa on täytynyt jäädä tehtaan kasaus vaihtelevaan kireyteen, kun noin paljon yhden pinnan katkeaminen aiheutti heittoa. Napa on hyvä ja vannekin kestää monta kertaa tuon ajetun matkan. Jaa eipä napa tainnutkaan olla 105.

Erbis
03.06.2019, 16.23
https://www.bikeradar.com/news/gt-grade-2020/

Uutta pukkaa.

Erbis
07.06.2019, 13.16
Menee vähän offtopic, mutta eilen meni sisäkumi ensimmäistä kertaa ja olen pohdiskellut tubeleksien laittamista. Alla vakio alexrimit ja continentalin ulkokumit mitkä eivät tainneet olla tubeless ready.

Tarkoitus on ajaa ympärivuotisesti pyörällä. Olisiko minun fiksua tehdä nykyisistä originaalikiekoista talvi/gravel pyörät? Tulee silloin tällöin heitettyä pientä lenkkiä lähi maastopoluilla ja innostaisi enemmänkin lähtemään, jos olisi sopivat kiekot siihen alla. Talven tullen sitten vaihtaa nastat, kun ei enää gravel renkailla pärjää.

Ja hankkisin sitten erikseen uutena köykäisemmät vanteet 25-28 mm renkailla hyvän kelin työmatka-ajoon ja maantiereissulle. 95% työmatkasta on kuitenkin polkupyöräkaistaa Helsingissä. Viikonloppuisin silloin tällöin teen sitten maantiellä vähän pidempää reissua kotiseudulle.

Ehdotuksia ja hyviä neuvoja otetaan vastaan kun melko noviisi näissä asioissa vielä olen ;)

TERU
07.06.2019, 14.10
Kahdet kiekot on erittäin hyvä ratkaisu, tuota myös toteutan, tosin noita on kasauntunut enemmänkin kun vannejarrulisia ovat ajokit. Levyjarrullisten hankinnassa en varsinaisesti osaa auttaa, mutta noille renkaille 15 mm tai enintään 17 mm sisäleveydeltään on ihan hyvät vanteet. Noista jossain täällä on keskusteltukin.

Uphill
03.07.2019, 16.39
GT Grade saapui taloon ja tänään ensimmäistä kertaa alla. Ensifiilikset varsin hyvät. :)

Kiitokset tähän ketjuun avusta erityisesti runkokoon arvonnassa, valinta 58cm - pituutta 192cm ja inseam 90cm luokkaa ja vaikuttaisi toimivan. Kuvassa säädöt "vasta koottuna", eli voi olla että elää tosta vielä.

https://pic.useful.fi/jjvpxjbxw.jpg

Isä nitro
04.07.2019, 19.35
En muista avustinko sinua (tai ketään muutakaan) mutta ollaan samoja mittoja miestä ja pyörää myöten.

Pyörästä: hieno peli ja väri sopii myös mun silmiini. Kuten olen täällä monesti todennut, tämän otsikon pyörä on meikäläisen tallin ajetuin värkki.

Uphill
04.07.2019, 22.00
En muista avustinko sinua (tai ketään muutakaan) mutta ollaan samoja mittoja miestä ja pyörää myöten.

Pyörästä: hieno peli ja väri sopii myös mun silmiini. Kuten olen täällä monesti todennut, tämän otsikon pyörä on meikäläisen tallin ajetuin värkki.

Joo, taisi olla sun kommentit osa vastausta koon osalta, joten kiitos niistä! :) Nyt 50km koossa ja hyvin rullaa.

Spire
09.07.2019, 17.34
Missään ei taida vielä olla ihmeteltävänä tuota 2020 mallia pyörästä. Olisi kiinnostavan oloinen ja vaikuttaa melko kivasti hinnoitellultakin. Tuo geometria on vaan hieman erikoinen. Koot pomppaavat 51cm --> 55cm. 51 rungossa vaakaputki 55,9cm ja 55 rungossa peräti 57,4, mikä kuulostaa todella pitkältä omaan korvaan.

https://www.gtbicycles.com/int_en/grade-carbon-expert-1986

travelleroftime
09.07.2019, 18.20
Missään ei taida vielä olla ihmeteltävänä tuota 2020 mallia pyörästä. Olisi kiinnostavan oloinen ja vaikuttaa melko kivasti hinnoitellultakin. Tuo geometria on vaan hieman erikoinen. Koot pomppaavat 51cm --> 55cm. 51 rungossa vaakaputki 55,9cm ja 55 rungossa peräti 57,4, mikä kuulostaa todella pitkältä omaan korvaan.

https://www.gtbicycles.com/int_en/grade-carbon-expert-1986

https://www.bikeradar.com/news/gt-grade-2020/

Uutta pukkaa.

Siitä ihmettelemään.

Spire
09.07.2019, 18.46
Siitä ihmettelemään.

Jep, tämäkin on kyllä tavattu ja ne vidopätkät, mitä netistä aiheesta löytyy vahdattu kyllä. Ihan ei tuo kokoasia vaan näistä vielä aukea.

R0tt4
13.07.2019, 00.43
1500 km nyt AL Gradella takana ja täytyy todeta, että hieno fillari on kyseessä. Stemmi oli aikaslailla ylipitkä itselle ja vaihdoinkin 6 senttiseen ja pyöräytin vielä ylöspäin, niin sai aikaiseksi hieman rennomman ajoasennon kun tuppasi hartiat kipeytymään.

Fillari oli kyllä telakalla kuukauden päivät kun 105 etuvaihtajan vipu meni särki. Takuuhommat hoitui Cyclestoren kanssa kyllä mutta hitaasti ja maasturilla työmatkojen kinnaaminen oli tuskaa.

Tästä pyörästä taitaa tulla pitkäaikainen ystävä.

TERU
13.07.2019, 07.31
Jälkikommentteja on mukava kuulla, ne pukkaa unohtumaan innostuksissaan, enempi ongelmista.

Hymyä huuleen runsaiden kilometrien myötä, onnea hyvälle valinnalle!

Tukkasotka
14.07.2019, 01.04
1500 km nyt AL Gradella takana ja täytyy todeta, että hieno fillari on kyseessä. Stemmi oli aikaslailla ylipitkä itselle ja vaihdoinkin 6 senttiseen ja pyöräytin vielä ylöspäin, niin sai aikaiseksi hieman rennomman ajoasennon kun tuppasi hartiat kipeytymään.

Fillari oli kyllä telakalla kuukauden päivät kun 105 etuvaihtajan vipu meni särki. Takuuhommat hoitui Cyclestoren kanssa kyllä mutta hitaasti ja maasturilla työmatkojen kinnaaminen oli tuskaa.

Tästä pyörästä taitaa tulla pitkäaikainen ystävä.

Tollanen 60mm stemmissä saattaa olla aika sähäkkä ohjattavuudeltaan tuollasessa rungossa. Ois kiva kuulla kokemuksia.

R0tt4
15.07.2019, 14.59
Tollanen 60mm stemmissä saattaa olla aika sähäkkä ohjattavuudeltaan tuollasessa rungossa. Ois kiva kuulla kokemuksia.

Olen ollut huomaavinani pientä hakemista maantiellä ajaessa, eli ei pysy ihan vakaasti suunnassa varsinkaan vauhdin kasvaessa. En ole itse tuota pitänyt kovinkaan häiritsevänä, mutta pikkasen joutuu tien sivussa ajaessa keskittymään tarkemmin hommaan. Tai sitten tämä kaikki on vain aloittelijan touhuun kuuluvia ominaisuuksia.

Ketterähän tuo on, johtuen juuri tuosta lyhyestä stemmistä. Voisi ihan piruuttaan koittaa jollakin lyhkäsellä lenkillä vaihtaa alkuperäisen stemmin ja kääntää ylöspäin, josko olisi riittävän rento asento omaan tyyliin ja toisi hieman vakautta lisää.

Tukkasotka
15.07.2019, 15.13
Jos alkuperäinen on 110-120mm ja käytössä 60mm, niin voi olla hyvä kokeilla mahdollisuuksien mukaan jotain siitä väliltä. Jo sentin ero vaikuttaa stemmissä yllättävän paljon. Itse sain kiikkeryyden kuriin kuitenkin sopivalla reachillä 80mm stemmillä.

Pancho
20.08.2019, 22.45
Onkos Grade kuinka passeli peli pitkäjalkaiselle? 186 cm ja inseam 89cm ja olin tätä pyörää harkinnut, mutta koko vähän mietinnässä. 55cm liian pieni ja runkokoossa 58cm karkaa ohjaamo liian kauas, kun on lyhyt selkä?

plr
21.08.2019, 00.25
Noista 2020-malleista en suoralta kädeltä osaa sanoa, koska niissä on geometriaa muutettu. Itse 187/90 ja vanhan GT Grade Carbon -mallin koko 56 on sopiva.

Larss
21.08.2019, 09.48
Itse graden valitsin juuri pitkille jaloille sopivan geon vuoksi. Paljon stäckiä ja maltillinen reach. 180 ja 89cm, kokona 55. Sopii hyvin, tosin ajoasento ei mitenkään leppoisimmasta päästä.

Pancho
21.08.2019, 11.04
Sulla on Larss vanhempi malli vai 2020?

Vertailin geometriataulukkoa pariin jo tallista löytyvään pyörään ja sinne hujakoille se 55cm runko osuu. Vielä pitää päättää onko ultegran di2 ja parempi väri hintansa väärti verrattuna pykälää edullisempaan malliin 105:lla ja ihan ok värillä.

Edit. muutamilla foorumeilla kirjoittavat, että vuodelle 2020 geo olisi muuttunut poispäin pitkäjalkaisille sopivasta. Vähemmän stackia ja enemmän reachia ilmeisesti kuin aiemmissa pyörissä.

Larss
23.08.2019, 15.27
Vanha malli 105 osasarjalla. Eipä ole valittamista toiminnassa ollut. Jos sähkövaihteisiin riittää pätäkkää niin kannattaa ottaa, et taida löytää ketään joka valintaa katuisi.

Pancho
23.08.2019, 18.32
Kysyin vanhaa/uutta mallia geometrian takia. Täytyy koeajaa molemmat, sekä 105- että ultegra-versio. Ei tuo vihreäkään nyt paha ole, kun vähän tuijottelee. Musta ehkä jopa tylsempi.

Pancho
23.08.2019, 18.46
Jos sitä sähkövaihdetta jossain saattaa katua, niin retkihommissa kun tulee ongelmia?

Snapcazz
31.08.2019, 17.44
Onko porukalla jo 2020 mallin pyöriä?
Carbon Expert kiinnostelis kovin. Saatavuus on vaan täällä sysisuomessa ongelma. Mistä jengi on tilannut/ostanut omansa? Ja millä hintaa? Suomesta ei taida vielä saada???

Pancho
01.09.2019, 02.48
Lundbergilla Keravalla kävin itse koeajamassa eli suht hyvä saatavuus täällä sysisuomessa.

Snapcazz
03.09.2019, 12.31
Kiitos Pancho!
Kas kummaa, hinta näyttäisi olevan kansainvälisestikin oikein kilpailukykyinen.
Tosin keravalle on täältä "oikeasta" sysisuomesta matkaa reilusti yli 300km, joten koeajo jää haaveeksi.

Vilk.E.
17.09.2019, 23.00
Vakavasti harkinnut 2020 grade carbon experttiä seuraavaksi pyöräksi. Mikähän koko olis sopiva? Mitat 180 ja 85.

Vilk.E.
22.09.2019, 10.54
Seuraava kysymys... Saako grade carbon expert 2020 kampia muutettua 1x11 ovaalille eturattaalle? Kammethan on FSA omega adventure. Jos olis vielä linkkiä sopivaan rattaaseen.... Kiitos!

Compay
22.09.2019, 19.41
Vilk.E joko ostit Graden? Ostitko kivijalasta vai netistä ja joko pystyt antamaan arviota ajo-ominaisuuksista? Itseäni kiinnostaa myös kyseinen pyörä. Minulla on käytössä alumiininen Grade joka on edellistä vuosikertaa.

Vilk.E.
24.09.2019, 16.51
Vilk.E joko ostit Graden? Ostitko kivijalasta vai netistä ja joko pystyt antamaan arviota ajo-ominaisuuksista? Itseäni kiinnostaa myös kyseinen pyörä. Minulla on käytössä alumiininen Grade joka on edellistä vuosikertaa.

Tänään painoin tilausnappia. Kokeilen alkuunsa miltä 2x voimasiirto tuntuu. Täpärissä ja läskissä on 1x... Sitä tottunut käyttämään. Mutta eiköhän sen saa jotenkin muutettua 1x jos siltä tuntuu...

Compay
24.09.2019, 22.10
Hienoa! Kohta päästään jakamaan kokemuksia. Kävin Lunbergilla katsomassa Expert mallia ja pitihän siitä kaupat tehdä. Pitää laittaa perusvarusteet kiinni ja lähteä keräämään kilometrejä kunhan flunssa hellittää. Pienen lenkin heitin korttelin ympäri ja todella kevyesti liikkuvalta peliltä tuntui.

Compay
28.09.2019, 22.28
Olen nyt ajanut GT Grade Carbon Expert pyörällä viikon työmatkat ja yhden kovempivauhtisen gravel-lenkin. Tässä hieman ajatuksia tästä uudesta pyörästä.

Käytän pyörää työmatka-ajoihin ja gravel-lenkkeihin joita ajan hiekkateillä, poluilla ja latupohjilla. Tämä asettaa hieman haasteita koska ajan työmatkat reppu selässä joka lyhentää hieman ulottuvuutta, tai ainakin se siltä tuntuu. Eli jos pyörä olisi vain lenkkikäyttöön, niin pitäisin siinä hieman pidempää reachiä.

Kahden päivän työajot meni ohjaamon säätämiseen. Vaihdoin stemmin 10cm:sta 7cm:n. Pyörä on yllättävän pitkä. Tämän jälkeen se tuntui jo melko hyvältä, mutta tuntui, että en saa aikaan normaalia pedaalipoweria. Ei muuta kuin luotilanka käyttöön ja lopputulos oli se, että vaihdoin setback tolpan sellaiseen jossa setback on hyvin pieni/olematon. Onneksi tolppa löytyi omasta varastosta. Tämän jälkeen ohjaamo oli täydellinen ja voima tuntui menevän oikeaan paikkaan. Jos ajaisin vain lenkkiä niin laittaisin 8/9cm stemmin, mutta tämä on nyt hyvä kompromissi.

Huomasin jo asfaltilla, että Grade kiihtyy todella helposti. Vertailukohtana vuoden 2016 alumiini Grade joka oli minun edellinen gravel-pyörä. Tänään gravel- lenkillä pyörä tuntui erittäin hyvältä. Se on erittäin vakaa kovassakin vauhdissa ja sillä on erittäin helppo ajaa nousuja. Aivan kuin se koko ajan kehoittaisi hyökkäämään kovempaa :) Alamäessä uskaltaa ajaa kovempaa kurviin ja pitoa tuntuu olevan runsaasti. Osaltaan tähän vaikuttaa todennäköisesti rungon pituus ja teknologia ''Floating stays'' joka joustaa ajaessa ja tekee ajosta sopivalla tavalla ''pehmeää''. Vaikutus on hieman samanlainen kuin Canyon VCLS satulatolpalla. Ero on todella suuri verrattuna 2016 alumiini Gradeen.

Välitykset ovat paremmat maastoa ajatellen kuin vanhan Graden. Tämä on minun ensimmäinen pyörä jossa käytän säännöllisesti kaikkia takapakan lehtiä. Välitykset eivät ole vielä loppuneet kesken työmatkan alamäkiosuuksilla. Tosin käytössä on ollut jo pienin ratas.

Shimanon jarrut tuntuivat ensin tehottomammilta kuin Spyre HY-DR jarrut jotka minulla oli edellisessä pyörässä. Erityisesti takajarru oli heikko. Parin lukkojarrutuksen jälkeen palat heräsivät eloon ja tarvittava pito löytyi.

Flip chipin vaikutusta en ole ehtinyt testaamaan. Se on ilmeisesti tarkoitettu tilanteeseen kun pyörä on täyteen lastattu ja halutaan vielä lisää vakautta ajoon. Tämän pääsen kokeilemaan vasta ensi kesän pitemmillä reissuilla. Kiinnityspisteitä tavaroille on rungossa runsaasti.

Tällä hetkellä minusta tuntuu, että GT Grade Carbon Expert on erittäin hyvä ''yleispyörä'' jolla hoituu työmatkat asfaltilla ja gravel lenkit hiekkateillä ja metsässä.

Compay
04.10.2019, 23.00
Nyt alkaa ilmestymään testejä/koeajoja uudesta Gradesta. Tässä yksi tuore.

https://www.feedthehabit.com/gear-reviews/2020-gt-grade-carbon-pro-review/

GT on julkaissut myös hienon markkinointivideon:)

The Grade Escape

https://www.youtube.com/watch?v=5oZrsuuPkzo#action=share

plr
20.10.2019, 23.00
Road.cc:n arvostelu GT Grade Carbon Expert 2020:sta: https://www.youtube.com/watch?v=VO5oxJT6tpU

Olen pohtinut hankintaa, koska minulla on edellinen malli ja se on erittäin hyvä yleispyörä. Tässä uudessa mallissa on parannettu muutamia yksityiskohtia, joista tärkein on tila leveämmille renkaille. Uuteen malliin mahtuisi ilmeisesti 38-millinen Gravdal-nastarengas, joka ei mahdu edelliseen malliin. Valmistaja lupaa, että 42-millinen rengas mahtuu.

Harmillisesti vaijerivedot ovat edelleen ulkoiset. Viistoputken ja keskiön alla on jokaisen vähänkään kosteissa olosuhteissa ajetun lenkin jälkeen hankalasti puhdistettava sotku: heinää, hiekkaa ja muuta. Voi olla, että ulkoisten vaijerinkuorten vaihto on helpompaa, mutta kuorten vaihdossa säästyvä aika otetaan korkojen kanssa takaisin pesemiseen kuluvana aikana. Vaijerinkuoria ei tarvitse vaihtaa usein, mutta täällä saa pestä pyörää paljon, viimeksi tänään! Minusta myös Pro-mallin Di2:n johtojen ja junction boxin asennus jättää siisteydessä toivomisen varaa. Boksi on nippusiteellä kiinni stemmissä ja sähköjohdot kierretty epämääräisesti jarruletkuun, jepjep.

Kaikesta mainitusta huolimatta 105-osilla varusteltu Expert-malli voisi tulla kyseeseen.

https://d19o86bouc4ntb.cloudfront.net/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/t/gt20_grade-crbn-pro.png

Compay
21.10.2019, 19.20
Road.cc:n arvostelu GT Grade Carbon Expert 2020:sta: https://www.youtube.com/watch?v=VO5oxJT6tpU

Olen pohtinut hankintaa, koska minulla on edellinen malli ja se on erittäin hyvä yleispyörä. Tässä uudessa mallissa on parannettu muutamia yksityiskohtia, joista tärkein on tila leveämmille renkaille. Uuteen malliin mahtuisi ilmeisesti 38-millinen Gravdal-nastarengas, joka ei mahdu edelliseen malliin. Valmistaja lupaa, että 42-millinen rengas mahtuu.

Harmillisesti vaijerivedot ovat edelleen ulkoiset. Viistoputken ja keskiön alla on jokaisen vähänkään kosteissa olosuhteissa ajetun lenkin jälkeen hankalasti puhdistettava sotku: heinää, hiekkaa ja muuta. Voi olla, että ulkoisten vaijerinkuorten vaihto on helpompaa, mutta kuorten vaihdossa säästyvä aika otetaan korkojen kanssa takaisin pesemiseen kuluvana aikana. Vaijerinkuoria ei tarvitse vaihtaa usein, mutta täällä saa pestä pyörää paljon, viimeksi tänään! Minusta myös Pro-mallin Di2:n johtojen ja junction boxin asennus jättää siisteydessä toivomisen varaa. Boksi on nippusiteellä kiinni stemmissä ja sähköjohdot kierretty epämääräisesti jarruletkuun, jepjep.

Kaikesta mainitusta huolimatta 105-osilla varusteltu Expert-malli voisi tulla kyseeseen.

https://d19o86bouc4ntb.cloudfront.net/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/t/gt20_grade-crbn-pro.png

Älä huoli plr. Hyvin lähtee hiekka,savi,kura jne. pois ihan perus vesihuuhtelulla. Ei ole tarvinnut sen kummemmin poistaa likaa esim. harjalla. Jos ostat Graden niin ota huomioon uudistunut geometria joka eroaa aika paljon vanhasta.

plr
21.10.2019, 20.51
Hyvin lähtee hiekka,savi,kura jne. pois ihan perus vesihuuhtelulla. Ei ole tarvinnut sen kummemmin poistaa likaa esim. harjalla. Jos ostat Graden niin ota huomioon uudistunut geometria joka eroaa aika paljon vanhasta.

Olisipa pesupaikka, jossa on juokseva vesi. :/ Vesisangolla ja harjalla mennään toistaiseksi ja tätä on harrastettu jo useita vuosia eli tutuksi on homma tullut. Vaijerinkuoret ovat edelleen alkuperäiset noin 15 000 km:n jälkeen, vaijereita on tullut vaihdettua.

Huomasin myös tuon geometriamuutoksen, joka on mennyt urheilullisempaan suuntaan. Hyvä muutos sekin!

Isä nitro
21.10.2019, 21.04
Onhan tuo. Omaani (vuosimallia 2015 carbon Ultegra) kun olen ollut erittäin tyytyväinen ja olen valitellut lähinnä sitä, että jos olisi hieman enemmän rengastilaa. Rukouksiini on vastattu. Toiseksi olen haikaillut etuhaarukkaan kiinnikkeitä pyöräreissuilla ja nyt nekin on sitten hoidettu. Alkaa olemaan ainakin paperilla täydellinen peli omiin tarpeisiini.

Minusta tämä kakkosmalli on kyllä gravelimman oloinen. En ole koskaan pitänyt omaani GG-pyöränä, vaan pikemminkin jokapaikan höylänä, jolla voi ajella maanteillä (joista osa alkaa olla siis todella huonoja) mutta mennä myös mettään. Tai melkein mihin vain aivan vaativimpia maastoja lukuun ottamatta.

Ratine
23.10.2019, 00.53
Onko Carbon 2020ssä haarukan kruunussa mitään millä siihen saa lokasuojan kiinni? Haarukan takana kierteellinen reikä mikä ei näy missään kuvassa? Esittelytekstissä sanotaan, että "pannier and fender compatible", mutta kuvissa näkyy vain noi pannier-kiinnikkeiden reiät.
Ja millainen tuo takalokasuojan irroitettava kiinnike on? Muovia ja kiinnitetään kuminauhoilla, joitain sellaisia kuvia näin?

Compay
25.10.2019, 21.58
Onko Carbon 2020ssä haarukan kruunussa mitään millä siihen saa lokasuojan kiinni? Haarukan takana kierteellinen reikä mikä ei näy missään kuvassa? Esittelytekstissä sanotaan, että "pannier and fender compatible", mutta kuvissa näkyy vain noi pannier-kiinnikkeiden reiät.
Ja millainen tuo takalokasuojan irroitettava kiinnike on? Muovia ja kiinnitetään kuminauhoilla, joitain sellaisia kuvia näin?

Kyllä. Etuhaarukan takaosassa on kiinnityspiste lokarille. Seatstayseihin tulee erillinen kiinnike kuminauhavirityksellä. En ole ihan varma vaatiiko kiinnipysyminen/toiminta tuota. Sovittelen Bluemelsejä lähipäivinä ja voin kertoa miten sopivat paikalleen. Kiinnikettä minulla ei vielä ole. Tulee jälkitoimituksella.

Compay
26.10.2019, 20.07
Bluemelsit menivät paikalleen. Etulokarissa olisi voinut olla hieman pidempi etuhaarukkaan kiinni tuleva kiinnike. Lokari jäi hieman "nokalleen". Takalokari vaikuttaa riittävän jämäkältä ilman tuota seatstayseihin tulevaa palikkaa, mutta täytyy vielä ajaa pari lenkkiä jotta näkee miten toimii käytännössä.

eakin
03.01.2020, 13.38
Tuli tämä pyörä vastaan kun katsellut käytettyjä torilta. Nyt katsoin että Englannista saisi 2017 mallin Tiagraa 520 punnalla Suomeen. Onko tuossa jotain huomioitavaa miksi ei kannattaisi hommata tuohon hintaan? Rengastila mietityttää ja kiekkojen kestävyys/takuu? Toisaalta tallissa on läski ja hybridi 42mm nastoilla joilla pärjää pahimmat kelit niin tämä voisi ehkä olla hyvä täydennys ja todennäköisesti saisi vielä eteenpäin tarvittaessa jos haluaa hommata isomman rengastilan pyörän.

quutti
05.01.2020, 10.07
Onko kukaan ajanu Gradea direct drive smart trainerissa? Grade on itellä ainoa käyräsarvinen, joten luonnollisesti toimii ns. kuntopyöränä. Olis mukava päivittää nykyinen trainer (karvalakki Tacx Blue Matic) vähän parempaan direct driveen, mutta mietityttää tuo takapään calibarin sopiminen moisiin vehkeisiin... Kokemuksia?

Miettinyt mm. seuraavia trainereita: Tacx Flux S/2, Kickr Core, Elite Direto

Oma Grade on 105 2018 alu.

quutti
11.01.2020, 00.56
Onko kukaan ajanu Gradea direct drive smart trainerissa? Grade on itellä ainoa käyräsarvinen, joten luonnollisesti toimii ns. kuntopyöränä. Olis mukava päivittää nykyinen trainer (karvalakki Tacx Blue Matic) vähän parempaan direct driveen, mutta mietityttää tuo takapään calibarin sopiminen moisiin vehkeisiin... Kokemuksia?

Miettinyt mm. seuraavia trainereita: Tacx Flux S/2, Kickr Core, Elite Direto

Oma Grade on 105 2018 alu.

No hyvä kun kysyin - 1mm jää jarrusatulan ja Fluxin S väliin :D ei muutakun maistuvia trainer kilometrejä!

Spire
18.01.2020, 20.15
Oma 2020 Carbon Expert kotiutui tällä viikolla. Yritin tänään ruuvailla siihen lokasuojat kiinni, mutta jäi yritykseksi.

Etuhaarukan reikä on tosiaan niin ulhäällä, ettei kiinnike yllä millään. Takahaarukan viistoputkien väliin tuleva asennuspala on puolestaan niin matalalla, että alkperäinen 45mm rengas ei lokasuojan kanssa mahdu pyörimään. Vaatii siis hieman suunnittelua ja kiinnikkden tekoa.

Onko joku ratkonut samat ongelmat?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200118/b92c282409e54114e43511391b6ee198.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200118/e9bf7e8067c851e67da3c0c96f374e03.jpg

Compay
18.01.2020, 21.30
Oma 2020 Carbon Expert kotiutui tällä viikolla. Yritin tänään ruuvailla siihen lokasuojat kiinni, mutta jäi yritykseksi.

Etuhaarukan reikä on tosiaan niin ulhäällä, ettei kiinnike yllä millään. Takahaarukan viistoputkien väliin tuleva asennuspala on puolestaan niin matalalla, että alkperäinen 45mm rengas ei lokasuojan kanssa mahdu pyörimään. Vaatii siis hieman suunnittelua ja kiinnikkden tekoa.

Onko joku ratkonut samat ongelmat?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200118/b92c282409e54114e43511391b6ee198.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200118/e9bf7e8067c851e67da3c0c96f374e03.jpg

Onneksi olkoon uuden pyörän johdosta! Hyvä valinta. Minulla on samanlaisessa pyörässä Bluemels 45 lokarit. Etulokarin kiinnike riitti juuri ja juuri kun sitä muotoili sopivasti. Taakse en ole laittanut tuota tukea koska asennuksesta tuli riittävän jämäkkä ilman sitäkin. Mitkä lokarit sinulla on? Oletko ehtinyt jo ajamaan? Mitkä oli ensimmäiset tunnelmat?

Spire
18.01.2020, 22.06
Onneksi olkoon uuden pyörän johdosta! Hyvä valinta. Minulla on samanlaisessa pyörässä Bluemels 45 lokarit. Etulokarin kiinnike riitti juuri ja juuri kun sitä muotoili sopivasti. Taakse en ole laittanut tuota tukea koska asennuksesta tuli riittävän jämäkkä ilman sitäkin. Mitkä lokarit sinulla on? Oletko ehtinyt jo ajamaan? Mitkä oli ensimmäiset tunnelmat?Kiitos! Koetin laittaa Motonetin täyspitkät "First Gear" muovisuojat, jotka olemukseltaan todella lähellä tuota Bluemelsia. Näitä olen parissa muussa pyörässä käyttänyt ja olleet hinta-laatusuhteeltaan loistavat. Pitää käydä tutkimassa nuo Bluemelsit jossakin liikkeessa, että eroavatko jotenkin.

Ensi lenkki tällä huomenna. Kasauksen yhteydessä tänään muokkasin hieman voimansiirtoa, edessä 30t ratas --> 36t ja takapakka 11-32 --> 11-28. Lisäksi vaihdoin ohjaustangon, sekä satulan omiin luottomerkkeihin.

Ensitunnelmat toki positiiviset. Olen ehtinyt pyörään tutustumaan melko hyvin ja ostopäätös oli aika selvä. Nyt sattui sopiva tarjous tuossa vuodenvaihteen korvilla kohdalle ja hankinta konkretisoitui.

Ratine
19.01.2020, 19.02
Laitoin 46-milliset Mpart Primot (https://www.cyclestore.co.uk/productDetails.asp?productID=77510), siinä on pidempi kiinnike edessä. Ja kun lokasuojakin on pitkä niin pitää roiskeet hyvin kurissa.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20292&d=1579445432
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20291&d=1579444249

Takana melko ahdasta, mutta 42mm Continentaleilla ei vielä ole nuoskalumesta tai kurasta mennyt umpeen. 45mm renkailla tulee ahdasta 46-millisillä lokareilla, ehkä menee jos tota lisäkiinnikettä vetää vaikka nippusiteillä tms. lähemmäs satulaputkea.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20293&d=1579445443

Pyöräpaketin mukana tuli muutama osa mille en keksinyt paikkaa.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20294&d=1579445454
Mihin mahtaa olla tarkoitettu noi 2 tarraa. Ja sitten pieni metalliläpyskä, missä on pikkutarra takana, mikä se on? Ja minne toi kumitulppa kuuluu?

Compay
19.01.2020, 19.54
Laitoin 46-milliset Mpart Primot (https://www.cyclestore.co.uk/productDetails.asp?productID=77510), siinä on pidempi kiinnike edessä. Ja kun lokasuojakin on pitkä niin pitää roiskeet hyvin kurissa.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20292&d=1579445432
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20291&d=1579444249

Takana melko ahdasta, mutta 42mm Continentaleilla ei vielä ole nuoskalumesta tai kurasta mennyt umpeen. 45mm renkailla tulee ahdasta 46-millisillä lokareilla, ehkä menee jos tota lisäkiinnikettä vetää vaikka nippusiteillä tms. lähemmäs satulaputkea.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20293&d=1579445443

Pyöräpaketin mukana tuli muutama osa mille en keksinyt paikkaa.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20294&d=1579445454
Mihin mahtaa olla tarkoitettu noi 2 tarraa. Ja sitten pieni metalliläpyskä, missä on pikkutarra takana, mikä se on? Ja minne toi kumitulppa kuuluu?

Kumitulppa kuuluu ohjainlaakerin hatun reikään ettei mene vesi sisälle. Tarroilla voi varmaan suojata runkoa aroista paikoista. Tuo metallipala on kyllä arvoitus....

Ratine
19.01.2020, 21.03
Kumitulppa on halkaisijaltaan 10mm ja stemmin hatussa on 6mm kuusiokolo, ei kuulu tulppa siihen. Ja tarrat on rungon suojaukseen, joo, mutta takahaarukassa oli jo läpinäkyvä suojateippi ketjupuolella.

Ratine
19.01.2020, 22.19
Löysin tuon metalliosan, se on Shimanon brazed-on etuvaihtajaan kuuluva backup plate, löytyy täältä https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RAFD001-01-ENG.pdf. Sitä ei GT:hen tule, runko on litistetty juuri tuolta kohtaa ja brazed-on korvake on erilainen kuin linkin kuvassa. Ovat kuitenkin lähettäneet sen pyörän mukana.

Rawjunk
29.03.2020, 18.11
GT Grade Carbon Expert 2020 houkuttaa, mutta vähemmän yllättäen olen taas kahden koon välissä. Kumpikohan olisi parempi valinta tuolla uudella geolla ja 187/91 cm mitoilla, 55 vai 58? Järki sanoo, että 58cm olisi turvallisempi valinta, mutta jotenkin houkuttaa tuo pienempi. Lähinnä mietityttää stack, kun se on tuossa 55:ssa headset mukaan laskettuna 16 mm nykyistä pyörää matalampi.

Nykyisessä pyörässä on 10 cm droppi -17°/110mm stemmillä, mutta laskeskelin että Graden droppi olisi maksimi spacereilla +-7 asteen stemmillä jotain 9-6,7 cm:n väliltä, minkä ajattelen olevan ok.

Pyörällä tulisi ajettua gravelin lisäksi paljon maantietä, niin suht aggressiivinen ajo-asento tuskin haittaisi, mutta tuleekohan tässä joku ongelma mitä en hahmota? Satulan korkeus on mulla 81,6 cm, mutta ainakin vanhassa Gradessa riitti 65mm tolppaa rungon sisällä ja ilmeisesti tuossa on vakiona setback tolppa.

Vertailu: https://imgur.com/Ymp6T1x

Pancho
29.03.2020, 20.02
Missäpäin Suomea vaikutat? Jos onnistuis koeajo jonkun jo omistavan pyörällä. Itse olen 186cm ja 89cm inseam sekä pitkähköt kädet ja päädyin 55-runkoon. Se on M-koon merkinnällä, mikä vähän ihmetyttää, kun on itselle sopiva. Meinasin päätyä 58-kokoon, mutta onneksi tajusin, että pienempi on sopivampi (omaan käyttööni).

Rawjunk
29.03.2020, 20.38
Missäpäin Suomea vaikutat? Jos onnistuis koeajo jonkun jo omistavan pyörällä. Itse olen 186cm ja 89cm inseam sekä pitkähköt kädet ja päädyin 55-runkoon. Se on M-koon merkinnällä, mikä vähän ihmetyttää, kun on itselle sopiva. Meinasin päätyä 58-kokoon, mutta onneksi tajusin, että pienempi on sopivampi (omaan käyttööni).

Joensuussa. Hyvä kuulla, että noin samanlaisilla mitoilla 55 on sopiva. Ehkä se M-koko tosiaan hämää ;)

Spire
29.03.2020, 20.47
Samansuuntaisia kokemuksia. Itsellä mittaa 180cm ja pyörässä kokomerkintä S,

Spire
01.05.2020, 19.11
Vaihdoin Gradeen alle 45mm WTB Riddlerit Sipoon Gravel Paradise Solo TT:tä varten. Pehmensi menoa huomattavasti noilla epätasaisemmilla sorateillä. Tuntuvat muutenkin toimivan paremmin kuin tehdasasennetut 37mm. Tuo on melkolailla maksimikoko, jonka 700c vanteelle uskaltaa laittaa. Lokasuojat joduin ottamaan pois. Tilaa noille olisi riittänyt, mutta viistoputkien kiinnike on mielestäni liian alhaalla ja vaatii jonkin patentin keksimistä.

Rengas on todella tiukasti tuossa tubeless vanteen reunassa kiinni ja irroitus vaatii melkoista voimaa. Samoin uuteen renkaaseen täytyy pumpata painetta reilusti ennen kuin napsahtavat vanteelle. Sisärenkaita käyttävänä vähän hirvittää, miten vaihto kenttäolosuhteissa onnistuu.

Myös satulatolppa meni uusiksi. 0mm offset tuntui itselle toimivammalta.

Rawjunk
01.05.2020, 22.47
Myös satulatolppa meni uusiksi. 0mm offset tuntui itselle toimivammalta.

Vaikuttiko tuo tolpan vaihto miten peräpään joustavuuteen? Omilla massoilla ja satulan korkeudella perä tuntui ekoilla lenkeillä melkoiselta hyppykepiltä. Tilasin 0mm setback tolpan testiin, kun satulasta meinaa loppua kiskot kesken vakiotolpalla.

Spire
01.05.2020, 23.05
Samaa ennalta vähän mietin, mutta en huomannut kyllä omalla huimalla 70 kilon massalla mainittavaa eroa, joskin samalla menivät renkaat uusiksi, mikä hieman hankaloittaa vertailua. Edelleen vaimentaa. Itselläni oli sama tilanne kiskojen kanssa ja siitä huolimatta tuntui, että lenkin loppua kohden valuin satulan kärkeen.

Hipsulinviiksi
28.02.2021, 16.30
Onko joku sovitellut 2020 graden 2x versioon isompia eturattaita ? Ajatuksena olisi laitella wattikammet ja sitä myötä pienempi ratas kasvaisi 30t -> 34t, eikä tuolla nyt super paljon ole tilaa tarjolla.
Ilmeisesti 2016 malli on tullut ulos 52/36 rattailla, mutta näistä uudemmista en löytänyt mitään inffoja.

Rawjunk
28.02.2021, 19.49
Onko joku sovitellut 2020 graden 2x versioon isompia eturattaita ? Ajatuksena olisi laitella wattikammet ja sitä myötä pienempi ratas kasvaisi 30t -> 34t, eikä tuolla nyt super paljon ole tilaa tarjolla.
Ilmeisesti 2016 malli on tullut ulos 52/36 rattailla, mutta näistä uudemmista en löytänyt mitään inffoja.

Mulla on ollut 105 50/34 kammet paikallaan ilman ongelmia. Vähän reilu 3mm jää näköjään chainstayn ja pikkurattaan väliin. 4mm kuusiokoloavain ei mennyt enää suosiolla.

Hipsulinviiksi
28.02.2021, 22.24
Mulla on ollut 105 50/34 kammet paikallaan ilman ongelmia. Vähän reilu 3mm jää näköjään chainstayn ja pikkurattaan väliin. 4mm kuusiokoloavain ei mennyt enää suosiolla.

Nice kiitos! Tämä vastaa juuri noihin kysymyksiin mitä on tullut funtsittua. Tuo P2M mittari/kampi-satsi mitä ajattelin, on juurikin shimanon spekseillä.

TANUKI
19.03.2021, 21.07
Reilu puolitoista tonnia vaihtelevaa ajoa takana Gradella joten ajattelin kirjoittaa hiukan ajatusten tonavaa ja käyttökokemuksia. Aina ollaan menty yhden kippurasarven taktiikalla ja fillarilla ajetaan kaikki maantieajosta, hiekkatielenkkien kautta poluille. Varsinaiset maastolenkit ajetaan kuitenkin eri pyörillä.

Tarkoitus oli päivittää viime marraskuussa ikäloppu Kona Jake The Snake uudempaan samanlaiseen, mutta Ajopyörässä totesivat, että ei oo eikä myöskään tuu. Noh, eteläisen Suomen kivijalkaliikkeitä tuli kierrettyä ja lopulta Grade Expert (2021 malli) löytyi Pyöräpalvelu Berggreniltä Turusta. Nopealla koeajolla fillari ei tuntunut oikein omalta, reagoi hitaammin ja hiukan löysemmin kuin jaska the käärme. Tiagran hydrauliset jarrut, upeasti toimiva GRX:n vaihteisto ja muutenkin pyörien huono saatavuus ajoivat kuitenkin ostopäätökseen. Oli myös hyväksyttävä se, että kohtuuhintaista crossaria en saanut ja astelin gravelien maailmaan.

Ensilenkeillä oli hieman samanlaiset fiilikset kuin koeajolla. Geometriaan totuttelu vei itsellä todella pitkään. Erityisesti jyrkissä alamäissä poluilla tuntui, että etupyörä karkaa helposti alta. Nyt tilanteen osaa ennustaa ja siihen varautua. Riddlerit lensivät vesilintua kohti (lintua ei vahingoitettu) parinsadan kilometrin kohdalla. Syksyn märillä keleillä olivat jopa vaaralliset saippuaisuudessaan ja olemattoman sepelinjyvän aiheuttaman litkun kelville valumisen seurauksena renkaat vaihtuivat omaan ajoon paremmin sopiviin cx-proihin. Talven tullen ollaan menty w240:sillä, jotka ovat olleet suosikkinastani jo pitkään.

Sohvamaisuus tuntuu erityisesti talvella, joka on tosin noilla jäisillä kelveillä vain hyvä asia. Lisäksi talvipoluilla ominaisuus on myös mukava ja tuntuu että nasta puree paremmin jäähän kuin vaikka jaskalla. Vaimentaa pienet epätasaisuudet hienosti. Maantienreunassa ominaisuudesta en osaa sanoa.. Tanko vaihtuu maantieajoa ajatellen kapeammaksi jossain kohtaa.

Kilsojen karttuessa pyörä tuntuu lenkki lenkiltä enemmän omalta. Tekniikka on hyvin perusvarmaa ja toiminut hyvin kurassa ja loskassa. Päivitystätarpeita ei renkaita ja aiemmin mainitsemaani tankoa lukuunottamatta ole ollut. Kaiken kaikkiaan hyvä fillari hintaisekseen vaikka geoon tottuminen vie oman aikansa. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210319/b230055b0b0831a2433a3f3f7e62fc18.jpg

TANUKI
27.03.2021, 21.31
Keskiön speksit? Netistä ei löydy muuta kuin, että nelikantti on. Pois nappaamallahan se selviäisi, mutta kun ei ole työkaluja niin ei huvittaisi kahta reissua kauppaan tehdä. 58cm alurunko kyseessä ja tämän vuoden malli.

nure
27.03.2021, 23.31
Tuskin mikään nelikantti ole Gradessa... Kyllä se löytyy kun haet ko. mallin tiedot.

TANUKI
28.03.2021, 00.10
Tuskin mikään nelikantti ole Gradessa... Kyllä se löytyy kun haet ko. mallin tiedot.https://www.gtbicycles.com/gbr_en/grade-expert-3082

"Bottom bracket: Cartridge, Square Taper". 68mm näemmä. Tarvitseeko vielä tuohon tietää joku akselin mitta? Hiilikuitumalli syö pressfitin... Nöösi näissä asioissa, mutta kiinnostaisi alkaa pyöriä myös vähän enemmän itse huoltamaan eikä aina viedä liikkeeseen kun esim. keskiö vähän naksuu.

TERU
28.03.2021, 04.34
Kammet on FSA tehtaalta nelikantit, mutta tietoa ei ole akselinpituudesta noille kammille ilmoitettu, koska runkokin vaikuttaa. Hullu veikkaus akaselinpituudeksi 110 mm.
https://shop.fullspeedahead.com/en/cranksets/road/vero-pro-crankset

nure
28.03.2021, 09.59
^^Aika outoa että tuon hintaluokan pyörässä vielä moinen vaikkei nelikantti pyörästä huonoa tee... Eikös vanhasta saa mittaa otettua?

TERU
28.03.2021, 12.08
Kammet pitäisi irroittaa, ei uudesta mielellään, ne vedetty "maksimipotenssiin", eipä noita turhaan ole kiva avata.
Kerran minulle tuli uusi cressu ja tuota akselinpituutta uudekseltaan arvuuttelin, s-posti oli jo käytössä niin panin maahantuojalle kysymyksen ja vähän pitkin hampain vastasivat - muuten ihan oiken kuten myöhemmin totesin. Tässä oli 110 mm akseli kyseessä.
Kysyjä tässä hyvillä teillä kun aikoo ottaa laitettaan haltuun syvemmin

nure
28.03.2021, 14.20
Voi olla että 110mm aika yleinen maantierungossa... Tietty jos kivijalasta hakee niin saa varmaan vaihdettua...

TANUKI
28.03.2021, 20.59
Pitänee varmaan kokeilla tuolla 110 ja vaihtaa jos on väärä. Jos olisi työkalu kampien irrotukseen, ottaisin mitan tönärillä enkä kyselisi tyhmiä [emoji1] mutta tosiaan puuttuu niin kampien ulosvedin kuin keskiötyökalukin. Tai sitten vain teen suoraan kaksi reissua fillariliikkeeseen, lähitulevaisuuden murheita...

TERU
28.03.2021, 21.50
Eikö tämä GT ole vielä melkoisen ajamaton, miksi keskiö vaihtoon?

TANUKI
28.03.2021, 22.23
Eikö tämä GT ole vielä melkoisen ajamaton, miksi keskiö vaihtoon?On sillä parituhatta kilsaa rullailtu joista suurin osa tiesuolassa, kurassa ja/tai loskassa. Oireina tyypillinen rutina. Saattaisi lähteä toki putsaamalla, mutta uusi osa on sen verran halpa että ajattelin laittaa uuden samalla vaivalla

Aakoo
28.03.2021, 22.27
Ei kait mikään nelikantti mene vaihtokuntoon noilla kilsoilla?

stumpe
28.03.2021, 22.32
^samaa aattelin. Olisko vaan löystynyt?

Onko keskiömuhvin pohjassa vedenpoistoreikä? Jos ei ja keskiö muhinut suolavedessä niin ehkä voinut ottaa itteensä.

TANUKI
28.03.2021, 22.47
Pitänee tutkia paremmin. Tuo löystyminen kuulostaa myös varsin järkevältä. Vedenpoistoreikä löytyy

TERU
29.03.2021, 05.53
Pyöritä vähän kampia kettinki pos päältä, jos rutina tuleekin muualta?

Kun aikanaan keskiö vaihtoon, suosittelen kampien ja keskiön vaihtoa HT ll compact tyyppiin, ketjurattaiksi tavallisemmat BCD 110 mm.
Siis tää on suositushuiskaus vaan...

LeeK
11.04.2021, 18.45
Minkä seuraavista päivittäisitte omaan Gradeen:

- Vaihteet, nykyinen on 2 x 8
- Jarrut, nykyinen on mekaaniset levyjarrut
- Renkaat, nykyinen on 33mm
- vanteet, nykyisissä ei vikaa mutta ei tietoa paremmastakaan

Kaipaisin hiukan enemmän kevyempään päähän, ylämäet voisivat mennä kevyemmin ylös.
Jarrut, lievää tehottomuutta.
Renkaat, voisivat olla mukavemmat ja paremmat polulla.
Vanteet....

TERU
11.04.2021, 18.59
He, kaikkihan nuo menee uusiksi, vaihteet kympiksi tai peräti ykstoista, samalla kahvat tietenkin nestejarruille joten jarrut kokonaan uutta, renkaat varmaan kuluneet ja vanteet tietenkin menee uusiksi, kun pakka vaatii uuden vaparin!

Rawjunk
11.04.2021, 19.42
Kuulostaa siltä, että tarvitset uuden pyörän :)

LeeK
12.04.2021, 10.01
^Taisi mennä pyöräjuna tältä kesältä ohi joten mennään tämä kesä sitten tällä.
Mietitään asiaa uudestaan syksyllä :)

TERU
12.04.2021, 14.21
Jos runkosarja on täysin sopiva ja tyydyttää muutoinkin, tuota tuskin tarvitsee epäillä kun pyörä sieltä kaukaa kulkenut mukana lappiin saakka, niin päivitys voimansiirron osalta kympiksi tai jopa ykstoista on vielä ihan järkevää. Osat jostain saksalaiskaupasta ja itse ruuvailu, ja jos vielä voi nestelevareista tinkiä eikä noita muitakaan ryhdy päivittämään, kun toimivia ovat, niin tuota muutaman kauden hyvin paljon mukavampi ajaa tiheämpiportaisilla välityksillä. Ei vielä sikakallis päivitys.

LeeK
14.04.2021, 09.23
Jos runkosarja on täysin sopiva ja tyydyttää muutoinkin, tuota tuskin tarvitsee epäillä kun pyörä sieltä kaukaa kulkenut mukana lappiin saakka, niin päivitys voimansiirron osalta kympiksi tai jopa ykstoista on vielä ihan järkevää.

No, noinhan se vähän on. Ei sitä huvittanut muuten vaan saarelta tänne raahata.
Oikeastaan voimansiirrossa ei ole muuta ongelmaa kuin että kaipaisin lisää kevyempään päähän ja nopeammat välitykset tuntuvat turhilta. Ei ole tarvetta polkea 60km/h alamäkeen.
Vaihdoin isoimman takarattaat pykälää isompaan mutta voisi vieläkin hiukan kasvattaa.

Aakoo
14.04.2021, 09.40
^Oletko harkinnut vaihtaa kampisettiä välityksiltään kevyempään, esim tuossa ehkä nykyistä vastaava mutta 46/30 rattailla: https://www.bike24.com/p2310541.html?menu=1000,4,29

LeeK
14.04.2021, 09.58
^Oletko harkinnut vaihtaa kampisettiä välityksiltään kevyempään, esim tuossa ehkä nykyistä vastaava mutta 46/30 rattailla: https://www.bike24.com/p2310541.html?menu=1000,4,29

Kiitos loistavasta vinkistä! Kuinka itsestään selvää!!!!! Miksi ei tullut tämä mieleen..... ;)

TERU
14.04.2021, 10.00
Tieajosta nauttii enemmän, kun välityksen portaat ovat melkoisen pienet, sanoisin tuonne parinkympin lähelle pakka yhden piikin nousulla ja sen saa kun pakassa on riitäväsi lehtiä ja kun valitsee pakan huolellisesti omiin ajonopeuksiin ja kun vielä valitsee kammen rattaat samalla huolellisuudella. Kasipakalla jostain on tingittävä.

Tuulisilla tasangoilla pääosin omat ajoni, täällä korostuu välitysten merkitys, tehtaat asentavat alppivälitykset pyöriin, sopiihan ne jotenkin jos ajaa mäkisuomessa enimmäkseen.

K.Kuronen
14.04.2021, 10.44
Kiitos loistavasta vinkistä! Kuinka itsestään selvää!!!!! Miksi ei tullut tämä mieleen..... ;)

Ennen hankintaa kannattaa tutkailla myös, saako etuvaihtajaa alemmas.

TERU
14.04.2021, 12.02
Samoin millaisia rattaita saa nykyisiin Kamppiin...

Aakoo
14.04.2021, 12.45
Ennen hankintaa kannattaa tutkailla myös, saako etuvaihtajaa alemmas.

Hyvä pointti. Eroa rattaiden halkaisijassa on 16mm, eli siitä puolet 8mm (?) pitäisi saada vaihtajaa alemmas. Nykyisiin kampiin, jos 110bcd, taitaa pienin mahdollinen ratas olla 33t.

TANUKI
12.05.2021, 20.55
Unohdin päivittää, mikä siinä mun fillarissa lopulta oli. Takanapa tai vapaaratas oli antautunut, joka aiheutti ko. hyvin ärsyttävän äänen. Ei parantunut perus putsailulla ja uusilla vaseliineilla. Ei ainakaan amatöörin silmään sieltä mikään varsinaisesti ja isosti rikki ainakaan ollut. Ostin uuden kiekon (Shimpan rs370) ja taas pyörä kulkee äänettömästi. Vanha kiekko menee jossain vaiheessa noista enemmän ymmärtävän käsittelyyn...