Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen cyclocross

Sivut : 1 [2]

JackOja
25.02.2015, 09.14
No niin, ensimmäistä cycloa haetaan ja paljon uutta tietoa olen foorumilta jo saanut, kiitos siitä.

Mitä mieltä olette tästä pyörästä?:
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/maantiepyorat/white-cx-pro-cyclocross-pyora-15/p/1108161_1_style

Itse haluaisin jotain muuta kuin 50/34 eturattaat. Mutta säähän olet XXL:ssä töissä, mainostatko tässä nyt jotenkin :rolleyes:

Tuodaanpa avoimesti keskusteluun mukaan XXL:n työntekijänäkökulma.

Genesis menee vähän yli budjetin... Evans Cyclesin tarjonta kannataa tsekata. On paljon hyviä vaihtoehtoja.

Genesistä ei tarvitse tilata Britanniasta. Suomesta saa halvemmallakin.

rjrm
25.02.2015, 09.28
Xxl-kaupan vieressä Kluuvissa on cycle centerin outlet. Siellä oli tonnilla Ridley Ultegra-tason krossareita rivissä. Ostaisin sen jos itte tarttisin.

IncBuff
25.02.2015, 09.52
Itse haluaisin jotain muuta kuin 50/34 eturattaat. Mutta säähän olet XXL:ssä töissä, mainostatko tässä nyt jotenkin :rolleyes:
Ei kai nyt sentään :rolleyes:

JackOja
25.02.2015, 10.54
...Millä rattailla itse laittaisit?

"CX-perinteinen" 46/36 jos kaksi ratasta laittaisi ja jollain 12-27 pakalla. Mutta mielummin yksi 40T eturatas ja 11-32 pakka.

Frosty
26.02.2015, 08.15
Ilman etuvaihtajaa pitää valita todella suurilla hypyillä oleva takapakka. Ääni 46/36-ratkaisulle.

Arkikäyttöön parjatulla triplallakin on hyötynsä.

stenu
26.02.2015, 09.42
Just oli viimeisimmässä CX-magazinessa juttua siitä, että ei ole tavatonta, että CX-ykkösellä kisaa ajavat Sramin sponssikuskit käyttää treenipyörissään kahta eturatasta, mutta kisakäyttöön CX1:sen etuja pidettiin aika kiistattomina. Silti Taborissa ajettiin enemmän podiumpaikkoja Shimppapyörillä ja kahdella eturattaalla.

IncBuff
26.02.2015, 10.07
Kisakuskien perusteella se ekan cc:n ratastus kannattaakin valita.

Ulkorengas
26.02.2015, 10.25
Itse olen melko tyytyväinen 36/46 ja 11-32 yhdistelmään. Yhtään liian tiheä ei ykkösvaihde ole ja ne alamäet, joissa suurimmasta vaihteesta on hyötyä, ovat harvinaisia.

JohannesP
26.02.2015, 10.52
No niin, ensimmäistä cycloa haetaan ja paljon uutta tietoa olen foorumilta jo saanut, kiitos siitä.
Tarkoitus olisi saman tien panostaa sen verran, että ei tarttis hetkeen uutta hankkia. Hintakatto menee 1500,- paikkeilla. Pyörän hinta siis, muut härpäkkeet oman tarpeen mukaan päälle.

Mitä mieltä olette tästä pyörästä?:
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/maantiepyorat/white-cx-pro-cyclocross-pyora-15/p/1108161_1_style

Surlylta ja Konalta pukkaa myös ehdokasta kisaan. Kuume on ainakin kova ja joku jo sanoikin että kannattaa hyödyntää kun intoa riittää.
Tuolla hintaa ei ainakaan kannata ostaa. 105-osat, halppis-runko, kiekot vissiin kans melko halpaa ja TRP-jarrut nostaa hintaa vain n. satkun verrattuna hyviin mekaanisiin.
Jopa kivijalkaliikkeistä saa parempaa, joten melko huono hinta-laatu tuossa Whitessä.

Jakke81
26.02.2015, 11.29
Tässä yksi pohdittavaksi

Stevens Vapor 2014 - velvet black

http://www.radsport-smit.de/epages/RSSmit.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/RSSmit/Products/00042941/SubProducts/00042941_89198
stevens:in vaporia saa bikeshopista aika sopivasti suomen varastossa useampaa erikokoa näkyy olevan hyllyssä.

orc biker
26.02.2015, 12.55
Mihin crossariin saa leveimmät kumit ja kuinka leveät ne ovat?

penyeach
26.02.2015, 13.12
Genesistä ei tarvitse tilata Britanniasta. Suomesta saa halvemmallakin.

Tämä on kovasti kiinnostavaa. Mistä ja miten?

JackOja
26.02.2015, 13.43
^ paikallinen agentti on https://www.facebook.com/TomSportAgency

Häneltä kyselin (ja vastaukset tulee nopeasti) paikallisista myyjistä (pk-seudulla mm. Lundberg, Velobia). Olen saanut paremman tarjouksen kuin Evansin. Ja Velobialla näyttää olevan Day One Disc halvemmalla kuin Evansilla...

Genesis-runkoon itse suuntaan kun eräs toinen juttu alkaa vaikuttaa siltä, että menis pitkälle kesään (pitääpä itse asiassa kysyä miten sen asian laita nyt on).

IncBuff
26.02.2015, 13.51
Mihin crossariin saa leveimmät kumit ja kuinka leveät ne ovat?
Singular Peregrineen menee vissiin ainakin kakstuumaiset.

penyeach
26.02.2015, 14.26
^ paikallinen agentti on https://www.facebook.com/TomSportAgency

Häneltä kyselin (ja vastaukset tulee nopeasti) paikallisista myyjistä (pk-seudulla mm. Lundberg, Velobia). Olen saanut paremman tarjouksen kuin Evansin. Ja Velobialla näyttää olevan Day One Disc halvemmalla kuin Evansilla...

Genesis-runkoon itse suuntaan kun eräs toinen juttu alkaa vaikuttaa siltä, että menis pitkälle kesään (pitääpä itse asiassa kysyä miten sen asian laita nyt on).

Kiitti, täytyypä lähteä kyselemään...

stenu
26.02.2015, 16.30
Kisakuskien perusteella se ekan cc:n ratastus kannattaakin valita.

No mähän en mitään valintaohjeita antanut, kerroin vain, mitä olin lehdestä lukenut. Että siinä mielessä ihan turha ja näsäviisas kommentti.

Mä ajelen mun ekalla krossarilla viidettä vuotta edelleen tyytyväisenä kahdella eturattaalla ja pakkoja on käytössä 2 kpl 13-29 ja 1 kpl 11-25, koska ajelen sillä krossien lisäksi myös maantielenkit, työmatkat, GG:t ja VPCX:t. Sen lisäks siinä on osat Campaa ja kolmet kiekot, joten CX-ygösiin päivittäminen olis vähän turhan raskas operaatio. Chaindroppeja krossaillessa ajoittain tulee, mutta muuten tykkään kahden eturattaan käyttöliittymästä. Maanteitä ja hiekkateita ajellessa 46-piikkinen on tasaisella hyvä ja ylämäkiin tullessa on kätevämpää tiputtaa edestä yksi pykälä 36-piikkiselle kuin vaihtaa useampi pykälä takaa.

Silti yksi edessä ja uus 11-36 (http://www.cxmagazine.com/sram-11-36-1170-cx1-cassette-new-product-cyclocross-gravel-2015) takana kiinnostais joskus testata. Siihen pitäis vaan (ehkä) olla sellainen runko, missä vaijerit kulkee yläkautta. Gunnarista tulee hölmö, jos jää viistoputken stoppari toiselta puolelta tyhjäksi...

Odottakaa
03.03.2015, 15.11
Lainaan threadiä. Katsellut alla olevia ensimmäiseksi crossariksi.

Itseäni mielyttänyt seuraavat pyörät:
- Cube Cross Race Disc (http://www.cube.eu/uk/bikes/road-race/cross-race/cube-cross-race-disc-blacknrednblue-2015/) (ovh 1099€)
- 46/36 kammet
- rataspakka 11-32

- Cube Cross Race Disc Pro (http://www.cube.eu/uk/bikes/road-race/cross-race/cube-cross-race-disc-pro-rednblack-2015/) (tämä kyllä hipoo tai menee jo hinnassa yli ajatellun budjetin, mutta hydrauliset levarit (+ultegra), ovh 1599€)
- 46/36 kammet
- rataspakka 11-28

- Canyon Inflite AL 8.0 (https://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3621) tai Canyon Inflite AL 8.0 S (https://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3619)
- molemmat kustantaa 1399€
- siis sama kokonaisuus mutta muutamia eroja (sama hinta)

- S:ssä tulee mukana lokarit (mille mulla ei välttämättä ole mitään käyttöä)
- S:ssä satulatolppa VCLS ja ilman S:ää versiossa VCLS 2.0
- S:ssä 52/36 kammet ja ilman S:ää versiossa 46/36
- S:ssä 11-28 rataspakka jonka voi vaihtaa 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 rataspakkaan
- eri renkaat ja jakkara

Omat mitat:
- pituus 174cm
- inseam 82cm
- torso length 59cm
- shoulder width 47cm
- arm length 64cm

Canyonin kokovalitsin suosittelee 53 (S) kokoa ja Cube:n mitoituksessa olen 53 ja 56 runkojen välissä, että Cube:n kohdalla varmaankin parempi ottaa tuo pienempi 53 koko. Mulle ei noiden valmistajien runko geometriat sano juuri mitään - pystyn vertaamaan arvoja mutta en muuta.

Cube Cross Race Disc miellyttää eniten värityksen suhteen noista mutta kaippa tuolla Inflitelläkin kehtaa ajaa ;-)

Cubeissa suht samat välitykset. Mites nuo Infliten välitykset eikös tuon S:n välitys ole maantiepyörämäisempi? Jalat eivät ole (vielä) mitkään teräsmiehen jalat, että kevyttä vaihdetta saa löytyä ylämäkiin.

Oliko noissa Canyoneissa nyt jotain canyon ratkaisuja, että normi kaupasta ei saa jotain tiettyä osaa joskus?

Ettan
06.03.2015, 08.26
Ensimmäistä cycloa hankkimassa työmatkaajoon ja ehkä niille maantielenkeille, mihin ei vielä uskalla perus maantiepyörällä mennä tappajasepelin takia. Olen ostamassa ihan paikalliselta kivijalkakauppiaalta, koska joudun joka tapauksessa tekemään pieniä muutoksia heti pyörään. Ja myöskin sen takia että tarpeisiini sopivan olen omasta mielestä löytänyt. Meridan uusi cyclocross 500. 105-osasarja riittänee mun näihin käyttöihin.
Mutta siihen kysymykseen, pystyykö noi alkuperäiset kiekot ja renkaat litkuttamaan vai kannattaako heti suosiolla hankkia pistosuojatut Schwalben marathon plussat? Kun tarkoitus on saada ns pommin varmat puhkeamattomat renkaat.
http://www.merida-bikes.com/fi_fi/bikes/cyclo-cross/cyclo-cross/2015/cyclo-cross-500-4268.html

JackOja
06.03.2015, 08.52
...pystyykö noi alkuperäiset kiekot ja renkaat litkuttamaan vai kannattaako...

Kaikki kiekot pystyy litkuttamaan. Toiset vain vaativat enemmän vaivaa. Jotkut jopa niin paljon, ettei siinä ole järkeä.

Tuon Meridan kiekoista ei ole mitään lupausta, että olisi vaivatonta (tubeless ready, TLR tms.).

Warlord
06.03.2015, 10.46
Mut sisuritkin voi litkuttaa, jos vain on irrotettava sielu.

Ettan
06.03.2015, 20.07
Itse asiassa päädyin sittenkin tohon Meridan kalliimpaan Cross 700. Siinä on Dt Swissin r24 splinet mitkä on tubless readyt. Mites, pystyykö noi alkuperäset Continental Cyclocross Race 35 foldit litkuttaa vai pitääkö hommata jotkut ihan Tubeless cx-renkaat?

arctic biker
06.03.2015, 20.12
Contin Race kyllä omille kiekoille asentuu niin vaivattomasti etten itse viitsi edes yrittää. Marathon Winter 35mm tiivistyi Campan Venton vanteelle todella vaivattomasti.

mahead
06.03.2015, 23.18
Katsellut alla olevia ensimmäiseksi crossariksi. [...] Mulle ei noiden valmistajien runko geometriat sano juuri mitään - pystyn vertaamaan arvoja mutta en muuta.

Tuputan tässä nyt vähän omaa näkemystäni, mutta jos olet ostamassa ensimmäistä cyclocrossia -- kuten minäkin olin -- eikä sinulla ole entuudestaan myöskään maantiepyörää, niin sanoisin että unohda nettikaupat. Mene kivijalkakauppaan (jos ei omasta pitäjästä löydy, niin sitten kannattaa ajella vähän kauemmaskin) jotta pääset itse testaamaan. Jos aiempi ajokokemuksesi liittyy tavallisempiin polkupyöriin (semmosiin mitä ei-harrastajat tapaavat ostaa), niin cyclocrossin ajoasento on kuitenkin sen verran erilainen että mielestäni sitä kannattaa käydä testaamassa jo ihan senkin takia, että vasta sitten tietää onko se ylipäätään oma juttu. Testaa muutama eri merkki, kokeile vähän eri runkokokoja vaikka myyjä katsoisikin heti jonkun tietyn olevan sopiva ja pyydä että pyörä säädetään koeajotilanteeseen edes karkeasti sopivaksi.

Siitähän tämä ostaminen on vähän ikävää, että totuus selviää vasta sitten kun olet ajanut satoja / tuhansia kilometrejä sillä uudella pyörällä, joten voi se vikaan mennä huolellisen esivalmistelunkin jälkeen. Mutta uskoisin että todennäköisyys on aika paljon pienempi kuin sokkona netistä ostaen. Omaan fillariini on vasta tällä viikolla kertynyt kilometrejä, runsaat 80 kpl tarkalleen ottaen, mutta toistaiseksi tuntuu että onnistuin tämän foorumin, omien selvittelyjen sekä myyjien neuvojen avulla valitsemaan oikean kokoisen pyörän. Vähän takapuoli meinaa puutua, sekä käsissä tuntuu enkä osaa ajaa rennosti, mutta silti pyörä on valtava edistysaskel aiempaan verrattuna.

arctic biker
07.03.2015, 07.45
Offaria osin , mahead kun säikeen alussa terästä kehiin koitin saada niin itselle tulee ainakin. Kevään mittaan pääsen vertaamaan alurungon ja rautaisen eroja ihan omassa rauhassa.

mahead
07.03.2015, 13.40
Offaria osin , mahead kun säikeen alussa terästä kehiin koitin saada niin itselle tulee ainakin. Kevään mittaan pääsen vertaamaan alurungon ja rautaisen eroja ihan omassa rauhassa.

Kerrohan sitten kokemuksia lisää. Vaikka en siihen teräsrunkoiseen päätynytkään, niin olen kyllä huomannut että ajatus jäi takaraivoon kytemään. Itse asiassa yllättävänkin voimakkaasti. Eihän sitä ikinä tiedä jos vaikka joskus toinenkin pyörä olisi mahdollista johonkin koloon jemmata... :)

Tuo todettuna, täytyy kyllä sanoa että positiivisesti tämä alumiini-kännärikin yllätti edellisen alumiini-hybridin jälkeen. Pienet tärinät penkkiin suodattuu selvästi paremmin (vaikka hybridissä oli reilusti leveämmät renkaat, tosin pari tuumaa pienempinä). Vasta isommat tärskyt lyö kovemmin käsille, mikä nyt on sikälikin ymmärrettävää kun hybridissä etupää jousti.

TERU
09.03.2015, 07.35
Pariin edelliseen liittyvää:
Tämä lähes loppuunkulunut talvi on ollut tärisyttävimpiä kokemuksia miesmuistiin Oulussa ympäristöineen. Täysjousto vain olis ollu tärinätön. Tuskin rungon materiaalilla ratkaisevaa pehmennystä tähän, mutta tuota ab:n tulevaa runkomateriaalikoetta odotamme innolla...

Mahead tiivistää tuoreella tavalla sanoiksi hyvin mitä uuden krossarin hankkijan pitää huomioida valitessaan mahdollisimman oikean kokoista krossaria.

mahead
09.03.2015, 12.30
Tämä lähes loppuunkulunut talvi on ollut tärisyttävimpiä kokemuksia miesmuistiin Oulussa ympäristöineen. Täysjousto vain olis ollu tärinätön. Tuskin rungon materiaalilla ratkaisevaa pehmennystä tähän, mutta tuota ab:n tulevaa runkomateriaalikoetta odotamme innolla...

Itse on tullut hyvin vähän ajeltua aiempina talvina täällä Oulussa, mutta kieltämättä eilen kun pyöräilin tuolta Haukiputaalta Pateniemeen päin pyörätietä pitkin, kokemus oli vallan tärisyttävä. Pyörätie oli suurimman osan matkaa jäätynyttä sohjoa tai muuten kirkasta, etätasaista peilijäätä johon raktori ja muut kulkijat olivat jälkensä jättäneet. Ja meno sen mukaista. Paitsi silloin kun kohdalle sattui sulaa sohjoa (Maraton Winterit tuntuvat kyllä toimivan kohtalaisen hyvin kaikkialla muualla paitsi sulassa sohjossa; silloin mennään sivusuunnassa vähintään yhtä paljon kuin eteenpäinkin).

Noita maantien reunoja ajellessa olen usein huomannut että jännitän hartioitani. Ja ehkä muutenkin ajoasentoni voisi olla rennompikin. Joten ironisesti sitten tuossa peilijäällä täryytellessä huomasin, että kun jouduin keskittymään paljon enemmän pystyssä pysymiseen ja ajoin sikäli jäntevämmin, niin samalla hartiat ja muut nivelet oli hyvinkin rennosti.

arctic biker
10.03.2015, 19.50
Sen verran olen täysjoustollakin ajanut ettei varsinkin pakkasella ilmaiskari ynnä keula joka patikkoon kerkeä reagoimaan. Ja mahead sitten kun opit ajamaan pyörään luottaen ja renkaisiin myös niin huomaat että rennolla otteella ei jokaiseen pyörän koikkurointiin tarvii reagoida. Yks vanha automies sanoi jotta huonolla tiellä pitää ajaa lujaa jottei pyörät joka monttua käy pohjia myöten. Kakspyöräiset taas sitä vakaampia mitä lujempaa menee. Noo offaria toki.

arctic biker
10.03.2015, 20.05
Ittellä jäi syksyltä 2013 kun ekan oikean cyclocrossarin sain hommattua tää Surly CrossCheck kaivertamaan. Mulloli ajossa varsin löysä teräs maantiepyörä jotta vertailukohtaa oli ja on. Tosin tuo Maverick odottaa muodonmuutostaan hyrbidiksi,muutamaa osaa vailla. Saattaa tulla pitkä odotus. Tietysti tiedän että terästä on monenmoista, kuinka ohennettuja ,4130/520/853 plus kymmeniä muita putkiversioita, mitä ne merkitsee ja onko niinkuis tavan kuskin havaittavissa nää erot. Iso merkitys toki tällä, alle 30kymppinen elämänsä kunnossa ja massaa vaikka 80kg. Ja minä loppukaudella ja rimpuilen 67 kilon painolla. Meillä kahdella on varsin eri tuntuma samasta rungosta.

TERU
10.03.2015, 21.10
Olipa minulta huono kevennys tuo täysjousto, parempi olis ollut sanoa, että vain ilmatyynyalus olisi ollut tärinättömämpi kulkuneuvo.

Meidän maisemissa, Oulussa ympäristöineen, on koko talven ollut vähän hana auki tuolla ylhäällä ja lunta melkein joka päivä sen verran vähän ettei ole aurat liikkuneet. Monin tavoin tallattua lunta on sitten ollut kaikilla väylillä ja väliin sulanut ja taas jäätynyt kilometri toisensa jälkeen. Telaketjut olis kait ollut paremmat rossarissa kuin kumipyörät. Ei miesmuistiin tällaista, ei myöskään näin aikaista kevään tapaista.

IncBuff
10.03.2015, 21.13
Läskillä on menny ihan kivasti ilman pahaa täristystä.

mahead
10.03.2015, 23.31
Läskillä on menny ihan kivasti ilman pahaa täristystä.

Eikö Teru tuossa sanonutkin että ilmatyynyalus on tärinättömämpi? ;)

Viljanteri
15.03.2015, 16.58
Hei,

Löytyykö tässä hintaluokassa parempaa diiliä ja jos ei, niin kumpaa suosittelette työmatka/satunnainen lenkkeily käyttöön:

Kona Rove Al 2015 669€
Kona Jake 2014 850€

Ja vielä se että kaipa nuo kestää 120kg kuskia. Ainakin muut fillarit kestäneet ja ovat maastossa kovemmassa kurimuksessa kuin nuo olisivat työmatkalla.

izmo
15.03.2015, 17.08
Mitäs eroo noissa Konissa on... ennen muinoin mulla oli Jake The Nake ja siinä oli ne kehvelit vannejarrut ja niitten kanssa sai tapella... jos toisessa on vannejarrut niin hylkyyn se pyörä

Viljanteri
15.03.2015, 18.42
Joo olisin toki voinut linkata fillarit tuohon viestiini:
http://www.konaworld.com/rove_al.cfm

http://2014.konaworld.com/jake.cfm

Tarakkaa en ole laittamassa kun läppäri ja paperit kulkee toimistolle repussa.

Odottakaa
16.03.2015, 18.54
Lainaan threadiä. Katsellut alla olevia ensimmäiseksi crossariksi.

Itseäni mielyttänyt seuraavat pyörät:
- Cube Cross Race Disc (http://www.cube.eu/uk/bikes/road-race/cross-race/cube-cross-race-disc-blacknrednblue-2015/) (ovh 1099€ Saksassa)
- 46/36 kammet
- rataspakka 11-32

- Cube Cross Race Disc Pro (http://www.cube.eu/uk/bikes/road-race/cross-race/cube-cross-race-disc-pro-rednblack-2015/) (tämä kyllä hipoo tai menee jo hinnassa yli ajatellun budjetin, mutta hydrauliset levarit (+ultegra), ovh 1599€)
- 46/36 kammet
- rataspakka 11-28

- Canyon Inflite AL 8.0 (https://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3621) tai Canyon Inflite AL 8.0 S (https://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3619)
- molemmat kustantaa 1399€
- siis sama kokonaisuus mutta muutamia eroja (sama hinta)

- S:ssä tulee mukana lokarit (mille mulla ei välttämättä ole mitään käyttöä)
- S:ssä satulatolppa VCLS ja ilman S:ää versiossa VCLS 2.0
- S:ssä 52/36 kammet ja ilman S:ää versiossa 46/36
- S:ssä 11-28 rataspakka jonka voi vaihtaa 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 rataspakkaan
- eri renkaat ja jakkara

Kommentoidaan nyt tänne, että pyörä tuli hankittua koeajon jälkeen ihan suomesta (eli pyöriin pätee varmasti sama kuin autoihin, että suomessa myytävät pyörät kalliimman hinna takia tulevat suomi kokoonpanolinjalta ;D) Tammiston Velo & Oxygen ja päädyin 53cm kokoon tuosta Cube Cross Race Disc:stä. Tuo 56cm runko on oikeasti tosi korkea ja vaakaputki melkeinpä litisti nyytit. Myyjä myös sanoi, että asento oli parempi tuossa pienemmässä koossa. Eikä nuo rocket ronit ole pahat asfaltilla/sepelillä, mutta taitaa nappulat asfaltilla kulua nopeasti tai niin joku on foorumilla kertonut. Anyways, mukavaa pyöräillä - vilkutellaan kun törmäillään ;)

Sotanorsu666
19.03.2015, 08.59
http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/arkose-two-2014-cyclocross-bike-ec054865

Oiskohan tuossa järkeä pieneen polkuvirittelyyn ja työmatkoille ? Eilen joutui myymään sinkulan kaverille, niin nyt tarvisi jotain uutta työmatkoille, kun ei jaksa niitä läskillä ajella.

JackOja
19.03.2015, 09.10
Oiskohan tuossa järkeä pieneen polkuvirittelyyn ja työmatkoille ?...

Vois ollakin jos jalka riittää poluilla @38x32.

En ole koskaan ajellut tangonpäävaihtajilla, mutta jotenkin kuvittelisin, ettei ole ihan kätevin ratkaisu "poluilla".

Sotanorsu666
19.03.2015, 09.31
Vois ollakin jos jalka riittää poluilla @38x32.

En ole koskaan ajellut tangonpäävaihtajilla, mutta jotenkin kuvittelisin, ettei ole ihan kätevin ratkaisu "poluilla".

Enpä edes huomannut noita vaihtajia, kun muna pystyssä aloin katselemaan, että valmis 1x10 ja hiilarikeula alle 1000€ kotiin toimitettuna ja vielä seksikkäällä värillä. Katsellaan sitten jotain muuta, koska eihän tuollaisilla vaihtajilla osaa kukaan ajaa. Saa vinkata, jos netistä löytyy jotain mielenkiintoista cycloa alle tonnin.

Shimaani
19.03.2015, 12.34
Höpöhöpö.
Tangonpäävaihtajiin tottuu kyllä. Vähentää sit sitä turhaa vaihteitten räpläämistä jos vaihtaminen pelottaa. :)

Mansester
19.03.2015, 18.40
Ensimmäistä cyclocrossia (ylipäätään ensimmäistä "oikeaa" pyörää) vailla olisin. Vaikutusalueeltani (Tampere) ei käytettynä tunnu sopivaa vaihtoehtoa harmikseni löytyvän 800 € opiskelijabudjetilla ja 174cm ruholla. Kauppaan se on siis suunnattava, mikä saattaa muutenkin näin ensipyörää ostaessa olla ihan hyvä ratkaisu. Nyt pitäisi vaan saada karkeaa mielipidettä siitä, että mitäs fillareita sitä lähtisi ensin tutkimaan. Tällä hetkellä huomioni ovat keränneet seuraavat laitokset:

http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/maantiepyorat/merida-cx-100-claris-15-cyclocross-pyora/p/1109238_1_style - Merida cx 100 claris 15
http://www.nippeli.fi/polkupyorat/cyclocross/focus-mares-ax-50-disc-vm2013 Focus Mares AX 5.0 disc
http://www.sportax.fi/product/73/norco-ccx-3 - Norco CCX 3
http://www.bikeshop.fi/Kona_Rove_AL/ekauppa/pKOROVAL/ Kona Rove AL

Mistähän näistä saisi eniten irti erityisesti hinta-laatusuhteen puolesta? Muitakin vaihtoehtoja toki otetaan vastaan :)

tiaalto
19.03.2015, 19.29
Norcosta ja Focuksesta tarkastaisin että Sora-osasarja on jo uudempi STI-malli (3500). Norcossa olisi ilmeisesti myös teräskeula mikä voi olla ajomukavuuden kannalta plussaa ainakin periaatteessa.

Muuten taitaa aika pitkälti olla makuasioita, ei nuo speksien puolesta taida toisistaan juuri erota.

arctic biker
19.03.2015, 21.50
Höpöhöpö.
Tangonpäävaihtajiin tottuu kyllä. Vähentää sit sitä turhaa vaihteitten räpläämistä jos vaihtaminen pelottaa. :)

Ja höpönlöpöä myös sinulle. Jos ajaa nykymaantiekahvoilla niin aika oudolta tuntuu räpelöidä vaihteita tangonpäästä. Ja vielä hassummalta viistoputkivaihtajilla. Just tuossa koestin, pysyn kippuratankoisilla STIkahvojen käyttäjänä.

Mansester
20.03.2015, 00.38
Norcosta ja Focuksesta tarkastaisin että Sora-osasarja on jo uudempi STI-malli (3500). Norcossa olisi ilmeisesti myös teräskeula mikä voi olla ajomukavuuden kannalta plussaa ainakin periaatteessa.

Muuten taitaa aika pitkälti olla makuasioita, ei nuo speksien puolesta taida toisistaan juuri erota.

Näillä pohjatiedoilla huomenna kokeilemaan ainakin paria mainituista pyöristä. Pientä eroa näyttäisi olevan, esimerkkinä Meridassa löytyy Soran lisäksi Clarista, en sitten tiedä onko hyvä vai huono. Eiköhän mennä sen mukaan että mikä pyörä tuntuu parhaalta (ja mistä saan parhaimman diilin :D)

tiaalto
20.03.2015, 10.47
Omien rajallisten kokeilujen ja foorumin lausuntojen perusteella Claris on "ihan jees" osasarja entry leveliksi. Soraa tossa Meridassa ei taida olla kuin takavaihtaja.

kmw
20.03.2015, 15.46
Mää olen tämmönen ujo ja vähään tyytyväinen niin tangonpäävipstaakkelit ovat olleet ihan toimivat. Shimanot sain myytyä ja ostin Dia Compet joissa muutaman ratkaisevan millin pidempi aisa. Pyöräilyelämänlaatu parani monta pykälää. Olivat paaljon havemmat kuin sti-kahvat.

jusba_84
20.03.2015, 18.26
Kyllä niihin tangonpäävaihtajiin tottuu yllättävän nopeesti vaikka itsekin niitä joskus karsastin. CrossCheckissä kun sattui joskus valmiina olemaan. Todella vaikeassa paikassa (poluilla) tietty vaihtaminen haastavampaa verrattuna STI- kahvoihin mutta kuten yllä todettu, eipä tule niin helposti "turhaan" vaihdeltua pykälää. Ei noi vaihtajat mun mielestä se tärkein valintakriteeri kuitenkaan pyörää valitessa ole.

mahead
20.03.2015, 20.20
Tuli tuossa kuitenkin lueskeltua enemmän tuosta BB30-keskiöstä, ja sen vähemmän mairittelevista "ominaisuuksista".

Nyt 300 km Cannondalen omistamisen jälkeen sain todeta, että kyllä se vaan aika komiasti naksuu. Fillari pelasi kuin ajatus viime viikonloppuna, sitten pari päivää säilytyksessä ja sen jälkeen naksui melkein kuin kahta metalliputkea olisi hakannut kevyesti toisiaan vasten.

Käytin tänään sitten Suvalassa pyörän ensihuollossa, ja siinä yhteydessä hoitelivat takuuseen tuon jutun. Uudet laakerit sinne asennettiin ja enempi vaseliinia, mutta rohkaisevasti miekkonen sanoi että "voi olla että tuli tällä kuntoon, tai sitten ei".

kuovipolku
20.03.2015, 23.26
Jos naksumisen itse kestää, niin eihän siinä mitään kun tietää että se on ihan normaalia eli miltei asiaankuuluvaa ja saahan siitä ehkä vielä hieman myötätuntoa kohtalotovereilta. Ja hiljeneehän se naksuminen aina välillä, joskus sateella ja joskus ilman mitään syytä - ja aina vain palatakseen yhtä kaameana kuin ennenkin.

Mutta jos joskus tulevaisuudessa eli kun on ajanut k.o. osat vaihtokuntoon voi samalla remontilla päästä naksumisesta lopullisesti eroon hankkimalla Praxis Worksin sovittimen: http://www.praxiscycles.com/conversion-bb/

mahead
21.03.2015, 02.04
Jos naksumisen itse kestää, niin eihän siinä mitään kun tietää että se on ihan normaalia eli miltei asiaankuuluvaa ja saahan siitä ehkä vielä hieman myötätuntoa kohtalotovereilta. Ja hiljeneehän se naksuminen aina välillä, joskus sateella ja joskus ilman mitään syytä - ja aina vain palatakseen yhtä kaameana kuin ennenkin.

Kyllä se sen verran kovasti tuossa naksahteli että luulen ettei hermo kestäisi sillä ajelua. :) (Olen vähän friikki sivuäänien kanssa: tietokoneesta en siedä mitään ylimääräistä sivuääntä, ja autossakin häiritsee kaikki resonoinnit ym. asiaankuulumattomuudet.)

Mutta jos joskus tulevaisuudessa eli kun on ajanut k.o. osat vaihtokuntoon voi samalla remontilla päästä naksumisesta lopullisesti eroon hankkimalla Praxis Worksin sovittimen: http://www.praxiscycles.com/conversion-bb/

Kiitos vinkistä. Ymmärsinkö oikein, että tuo on jonkinlainen adapteri jonka avulla tuonne BB30-keskiöön saa tungettua kokonaan erilaiselle keskiötyypille tarkoitetut kammet? Jos noin, niin kuulostaa oikein käyttökelpoiselta. Vaihtelee noita laakereita takuuseen niin kauan kuin voi ja tarvitsee, ja sen jälkeen sitten vaihtelee laakereita vielä itsekin tarpeen mukaan kunnes kammet on vaihtokunnossa.

arctic biker
21.03.2015, 18.11
Ei Praxis mikään adapteri ole, on varsin etevä keksintö korjaamaan rungonvalmistajan kyvyttömyyttä tehdä keskiömuhvi mitoilleen. Painettavat keskiölaakerit kun ei mikään uusi keksintö ole. Mullakin on ennen sotia tehty runko jossa tällä idealla on keskiö toteutettu. Fauberlaakereita on myös paikallleen painettavia.

Itse olen tietoisesti kiertänyt pressfitit yms. kaukaa, tosin ekonomiakin ollut hyvänä apuna. Pojan Canyoniin alle 3000 kilsan pitää vaihtaa uusi PF30. Siinä näyttäisi muhvi olevan toleranssin sisällä.

Ja jos Cannondalen kanssa laakeriongelmat jatkuu niin minusta selkeä takuu-asia.

mahead
21.03.2015, 18.30
Ei Praxis mikään adapteri ole, on varsin etevä keksintö korjaamaan rungonvalmistajan kyvyttömyyttä tehdä keskiömuhvi mitoilleen.

Minä kun olen vähän keskimääräistä taaplaajaa yksinkertaisempi tollo, niin kerrotteko joku että mikä tuo sitten on? En oikein tuolta nettisivuilta osannut asiaa ymmärtää, tosin näin kyllä sielläkin maininnan ettei se ole adapteri. Mutta kun itse miellän adapterin palikaksi, jolla toisentyyppiseen paikkaan suunnitellun osan saa mahtumaan toisenlaiseen. Ja jos oikein tajusin, niin tuon Praxiksen avulla BB30-keskiöön menee toisenmallisiin keskiöihin tarkoitettuja kampia.

Kuten huomaa, en ole noihin keskiöihin tutustunut lainkaan, joten anteeksi maalaisuuteeni. :) Sen tosin tiedän, että seuraavasta talouteen tulevasta pyörästä suurella todennäköisyydellä ei BB30-keskiötä löydy.

Ja jos Cannondalen kanssa laakeriongelmat jatkuu niin minusta selkeä takuu-asia.

Joo näinpä, ei ne Suvalassakaan muuta sanoneet.

arctic biker
21.03.2015, 18.40
Praxiksen systeemi korjaa tehtaan keskiömuhvin toleranssivirheet. On siis keskiölaakeri, noita vastaavia löytyy muitakin jos oikein ymmärrän.
Ylipäätään keskiön alueella adaptereita pitäisi välttää kuin ruttoa.

http://www.bikeradar.com/news/article/ask-the-expert-bottom-brackets-43769/ Tuolta kannattaa myös blogitekstit lukea, minusta oikeen järkeenkäypää.

arctic biker
21.03.2015, 18.45
Kuten huomaa, en ole noihin keskiöihin tutustunut lainkaan, joten anteeksi maalaisuuteeni. :) Sen tosin tiedän, että seuraavasta talouteen tulevasta pyörästä suurella todennäköisyydellä ei BB30-keskiötä löydy. Mahead

Elä anteeksi pyytele, olet pitkään aikaan yhden järkevimmän säikeen avannut ja tolkuissasi myös kirjoittanut. Lue nyt mitä angry asian on asiasta kommentoinut ja varmaan viihdyttävää tuo keskustelusaittikin.

pätkä
21.03.2015, 19.18
Tähän sopinee jatkoksi vielä yksi linkki, "Complete guide to bottom brackets" http://www.bikeradar.com/gear/article/complete-guide-to-bottom-brackets-36660/

arctic biker
21.03.2015, 19.24
Oikein hyvin minustakin sopii, kiitos pätkä.

K1mm0
21.03.2015, 20.59
Meillä on taloudessa kaksi viime vuotista Cannondale Caadx 105:sta. Molemmissa keskiölaakerit alkoi napsumaan muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Napsuminen hävisi itsestään jonkun ajan kuluttua. Oliskohan ne parin sadan kilsan ajon verran napsuneet. Nyt toisella on ajettu yli kolme tuhatta ja toisella yli neljä tuhatta kilsaa ilman napsumista. Joskus äänet häviää ajamalla... :-)

mahead
22.03.2015, 00.30
Kiitokset Pätkälle & Arctic bikerille hyvistä linkeistä; sopivaa lueskeltavaa muutamaksi illaksi ennen nukkumaanmenoja. Saapahan tuonkin aukon paikattua tiedoista.

Joskus äänet häviää ajamalla... :-)

Sillä se lähtee millä on tullutkin -periaatteen mies. :)

Nana
22.04.2015, 18.07
Sain Ridley X-Bow 10 discin Cyclecenteristä 790e:lla. Siinä oli takavaihtajan kahva rikki, joka vaihdettiin sekä nroa isompi satulaputki, joka pätkäistiin. Tästä hinnanalennus. Huomasin myös, että sivuilla mainostettujen Shimano 105 osasarjojen sijaan pyörässä Soran osat, eli ilmeisesti huonommat. Olen ollut tyytyväinen kyllä ja luulen, että vaikka vaihtaisit osasarjat parempaan hinta jäisi normaalin alennushinnan alapuolelle.

kyprok
03.05.2015, 10.01
Itse olen päättänyt ostaa cyclocrossin työmatka-ajoon. Tämä olisi ensimmäinen kapearenkainen pyörä. Kaksi vahvinta vaihtoehtoa paperilla tällä hetkelä olisi Ridley X-Bow 10 disc sekä Merida Cyclo Cross 700. Meridan saisin samaan hintaan kuin Ridleyn. Ridleyssä merkki miellyttää itseäni paljon enemmän, Meridassa taas vaihteet, kiekot ja (jarrut?) ovat ainakin speksien mukaan paremmat. Mutta Merida on itselleni täysin tuntematon merkki ja se aiheuttaa hieman allergiaa (typerää, tiedän). Turhaanko? Molemmat ulkoasultaan (väritykseltään) yhtä rumia, joten estetiikkakaan ei auta.

Kokoasia on myös aivan sekaisin. Canyonin laskuri neuvoisi kokoon 56/M, mikä vastaa meridan 54 ja ridleyn L -kokoja. Olen koeajanut Cannondalen Caadx -pyörän jossa 54 -koko tuntui hyvältä / snadisti pieneltä mutta 56 vastaavasti hieman liian isolta. Tosin mulla ei ole hajuakaan miltä maantiepyörän / cyclocrossin pitäisi hyppysissä tuntua.

Pituutta minulla on 187cm, ja inseam on noin 86cm. Onko kenelläkään muita auttavia vinkkejä sen lisäksi että pitää mennä koeajamaan lisää ja jututtamaan lisää myyjiä? :)

Esa_
03.05.2015, 10.57
Itse olen päättänyt ostaa cyclocrossin työmatka-ajoon. Tämä olisi ensimmäinen kapearenkainen pyörä. Kaksi vahvinta vaihtoehtoa paperilla tällä hetkelä olisi Ridley X-Bow 10 disc sekä Merida Cyclo Cross 700. Meridan saisin samaan hintaan kuin Ridleyn. Ridleyssä merkki miellyttää itseäni paljon enemmän, Meridassa taas vaihteet, kiekot ja (jarrut?) ovat ainakin speksien mukaan paremmat. Mutta Merida on itselleni täysin tuntematon merkki ja se aiheuttaa hieman allergiaa (typerää, tiedän). Turhaanko? Molemmat ulkoasultaan (väritykseltään) yhtä rumia, joten estetiikkakaan ei auta.

Kokoasia on myös aivan sekaisin. Canyonin laskuri neuvoisi kokoon 56/M, mikä vastaa meridan 54 ja ridleyn L -kokoja. Olen koeajanut Cannondalen Caadx -pyörän jossa 54 -koko tuntui hyvältä / snadisti pieneltä mutta 56 vastaavasti hieman liian isolta. Tosin mulla ei ole hajuakaan miltä maantiepyörän / cyclocrossin pitäisi hyppysissä tuntua.

Pituutta minulla on 187cm, ja inseam on noin 86cm. Onko kenelläkään muita auttavia vinkkejä sen lisäksi että pitää mennä koeajamaan lisää ja jututtamaan lisää myyjiä? :)

Hommasin samoin cyclon 2,5 vuotta sitten, ja nyt keväällä Canyonin maantiepyörän (endurace cf:n). Enduracen 25mm kumit on vanteilla noin 28 mm leveät. Ja cyclon maantiekiekoilla 28 mm duranot 28 mm. Jos lähden asfalttilenkille otan Canyonin alle, se on vaan niin paljon parempi ajossa (mukavampi, kevyempi ja nopeampi). Jos ajan hiekkapohjilla/poluilla otan cyclon alle 35 mm semislick cyclokumeilla, silloin ainoa jousto tulee renkaista - muuten on aika jäykkä peli. Levyjarruja ei ole kummassakaan, enkä ole niitä kaivannutkaan. Eli mieti ensin tarviitko ihan oikeesti cycloa vai pitäiskö käydä koittamassa myös maantiepyörää. Jos nastarengas/loskapyörää hamuaa, niin hybridi voisi olla paree, mutta väylän pinnoitteen mukaan mä valkkaisin sulan kelin pyörää. No cycloon saa kiinteämmät lokarit, mutta sateella tuppaa kastumaan aina.

Esa_
03.05.2015, 11.54
Levyjarruissa on joo se puoli, että renkaat ja vanteet ei oo sadejarruttelujen jäljiltä mustaharmaassa liejussa (jarrukumi-alumiinimoskassa) eli pysyvät puhtaina. Toikaan ei haittaa jos filon voi huuhtoa vesiletkulla ajon jälkeen tai ei anna sen haitata.

kyprok
03.05.2015, 21.09
Cyclocrossariin päädyin suunnitelmissani koska pyörällä tulisi ajettua asfaltin lisäksi huomattava määrä sora yms. kiviteitä. Vannejarruja tai hybridejä en harkitse.

funky_albert
06.05.2015, 16.37
Hei, olisin hankkimassa ensimmäistä cyclocross pyörää itselleni monien vuosien maastopyörällä ajon jälkeen. Tavoitteena lähinnä hankkia sopivampi pyörä työmatkoille, päivittäiseen käyttöön ja hieman pitemmillekin matkoille (olen ~170cm). Olen käynyt useissa kivijalkakaupoissa ympäri PK-seutua ja käynyt tutkimassa Meridoita, KTM:iä ja vaikka mitä. Perjantaina järjestetään Espoontorin pyöräkaupassa (http://www.espoontorinpyora.com/) Konan koeajopäivä, joten suuntaan seuraavaksi sinne, sillä Konan Rove kiinnostaa tällä hetkellä kovasti. Haluaisinkin vielä yleisesti tiedustella, mitä crossareita porukka suosittelee 1500€ budjetilla ja mikä ero on SRAMin X9 Type 2 ja Ultegran vaihtajilla?

tiaalto
06.05.2015, 17.03
SRAM X9 Type 2 on itse asiassa maastopyörän vaihtaja, kymmenvaihteinen ja kytkimellä varustettu joka käytännössä estää ketjun hölskymistä röykyissä. Vaihtaminen ei ole varmastikaan yhtä hienostunutta kuin Ultegrassa (joka taas on 11-v high-end maantievaihtaja) mutta kestää paremmin kuritusta epämääräisemmässä maastossa johon Rove on tavallaan tarkoitettu.

Rove on hieno pyörä ja tosiaan erityisen sopiva asfaltin ulkopuoliseen ajoon. Ajoasento on suhteellisen rento ja ajomukavuus muutenkin kohdillaan. Konalta kannattaa katsastaa myös Jake The Snake (kisakrossari) ja Esatto DDL (levyjarrullinen Endurance-maantiepyörä). Myös Focuksen Mares -mallit kannattaa katsoa, ja miksei myös Trekin Crockett ja Crossrip LTD.

funky_albert
06.05.2015, 17.56
Rove on hieno pyörä ja tosiaan erityisen sopiva asfaltin ulkopuoliseen ajoon. Ajoasento on suhteellisen rento ja ajomukavuus muutenkin kohdillaan. Konalta kannattaa katsastaa myös Jake The Snake (kisakrossari) ja Esatto DDL (levyjarrullinen Endurance-maantiepyörä). Myös Focuksen Mares -mallit kannattaa katsoa, ja miksei myös Trekin Crockett ja Crossrip LTD.

Rove vaikuttaa erittäin pätevältä runkonsa perusteella, ja miksei muidenkin osien myötä, mutta samaan hintaan saisi esim. Meridan CC 700:n, jossa olisi Ultegran osat. Olisiko kannattava valinta? Toisaalta Meridassa on hiilikuituhaarukka ja siitä onkin ollut jo hivenen vääntöä tässä ketjussa.. ;)

tiaalto
07.05.2015, 10.44
Rove ja Merida CC 700 ovat mun mielestä aika eri tarkoituksiin olevia pyöriä. Rove on enemmän seikkailu/retkeilypyörä kun CC 700 on tyypillisempi Cyclocross-kisapyörä. Jos hakee maantiepyörämäistä tehokkuutta niin Merida on aika selkeä valinta - Rove on varmasti painavampi ja laaja kymppipakka tekee kadenssin hienosäätämisestä vaikeampaa kuin 11-lehtinen 11-28. Merida on kyllä spekseiltään parempi ja modernimpi mutta mielestäni molemmat ovat kuitenkin sitä tasoa että valinta kannattaa ennemmin tehdä ajotuntuman kuin speksien mukaan.

Enpä olisi huolissani tuosta hiilikuituhaarukasta - jos jollain on joskus hiilarihaarukka väpättänyt niin siitä tuskin voi vetää johtopäätöksiä vuoden 2015 15 millin läpiakselilla varustettuun haarukkaan.

Kahvupaussi
07.05.2015, 15.13
Enpä olisi huolissani tuosta hiilikuituhaarukasta - jos jollain on joskus hiilarihaarukka väpättänyt niin siitä tuskin voi vetää johtopäätöksiä vuoden 2015 15 millin läpiakselilla varustettuun haarukkaan.[/QUOTE]

Mulla on Meridan Cx500, jossa täysi hiilikuituhaarukka (sekä lisäksi läpiakseli kiekkon kiinnitys). Edellinen CC pyörä oli saman valmistajan alumiinihaarukalla ja en kyllä huomaa mitään eroa. Renkaat 35mm ja paineet 3,5 bar.

Jufo
15.05.2015, 12.11
Olen hankkimassa ensimmäistä Cyclocrossia. Tähän asti olen ajellut neljä vuotta vm. 2010 Kona Dew Deluxella ja kaipaan päivitystä ketterämpään ja kevyempään peliin. Tarkoitus olisi tehdä tuolla cyclolla jotain 1-3 viikon pyöräretkiä ulkomaille, joten haen nimenomaan retkipyörän kaltaista cyclocrossia enkä kisapyörän kaltaista. Eli cyclo saisi olla enemmän hybridin kuin maantiepyörän kaltainen.

Suosittelisitteko minulle Kona Rovea (ei AL), kun se vaikuttaa juuri tuollaiselta retkipyörämäiseltä cyclocrossilta? Onko Cyclecenterin tarjouspyörä Ridley X-bow 10 samankaltainen vai enemmän perinteinen cyclocross?

IncBuff
15.05.2015, 12.15
Suosittelisitteko minulle Kona Rovea (ei AL), kun se vaikuttaa juuri tuollaiselta retkipyörämäiseltä cyclocrossilta? Onko Cyclecenterin tarjouspyörä Ridley X-bow 10 samankaltainen vai enemmän perinteinen cyclocross?
En suosittele. Rove AL on kovahko ajaa ja painava. Ei erityisen ketterä. Ajotuntuma muistuttaa läheisesti noita Konan Dew-sarjan alumiinikankia, mutta droppitangolla. Lisäksi lenkki- ja varmasti myös retkeilykäytössä 8-lehtisen takapakan hyppäykset vaihteiden välillä ovat ikävän suuria. Ridleystä en osaa sanoa mitään.

Jufo
15.05.2015, 12.19
En suosittele. Rove AL on kovahko ajaa ja painava. Ei erityisen ketterä. Ajotuntuma muistuttaa läheisesti noita Konan Dew-sarjan alumiinikankia, mutta droppitangolla. Lisäksi lenkki- ja varmasti myös retkeilykäytössä 8-lehtisen takapakan hyppäykset vaihteiden välillä ovat ikävän suuria. Ridleystä en osaa sanoa mitään.

Siis nimenomaan tarkoitin perus-Rovea, ei AL.

kyprok
15.05.2015, 12.20
Onko Cyclecenterin tarjouspyörä Ridley X-bow 10 samankaltainen vai enemmän perinteinen cyclocross?

Sen enempää cyclocrossareista tietämättä juuri tuollaisen Ridleyn (levyjarruin) päädyin itse ostamaan reilu viikko sitten. On mielestäni perinteinen cyclocross, toisin kuin retkivoittoisempi Rove Al.

EDIT: Kyseessä olikin siis ei Al. no, siitä en osaa sanoa mitään kun en ole tutustunut. Rove Al:ää tuli itsekin lyhyesti silmäiltyä.

EDIT 2: Normi Rove näyttäisi pikaisesti katsottuna olevan Al:n tapaan hieman retkivoittoisempi. Kokeneemmat voinevat korjata.

IncBuff
15.05.2015, 12.22
Siis nimenomaan tarkoitin perus-Rovea, ei AL.Äh. Tulipa luettua huonosti. Rove on varmasti hyvä peli.

Jufo
15.05.2015, 12.28
Äh. Tulipa luettua huonosti. Rove on varmasti hyvä peli.

Ostaisitko mielummin sen mun kuvaamaan käyttöön kuin Ridely X-bow 10:n?

Sen enempää cyclocrossareista tietämättä juuri tuollaisen Ridleyn (levyjarruin) päädyin itse ostamaan reilu viikko sitten. On mielestäni perinteinen cyclocross, toisin kuin retkivoittoisempi Rove Al.

Millaseen käyttöön ostit tuon Ridleyn?

Ulkorengas
15.05.2015, 12.35
Roven eräänlainen sisarmalli on retkipyöränä myytävä Sutra, joten Rovessa lienee ainekset retkikäyttöön. Viime aikoina olen löytänyt aihetta sivuten sellaisia malleja kuin Trek 920, Specialized Awol, Salsa Vaya ja Fargo sekä Surly Straggler. Hinta noissa tahtoo vain nousta pykälää kovemmaksi kuin paperitietojen perusteella odottaisi.

Jufo
15.05.2015, 12.42
Roven eräänlainen sisarmalli on retkipyöränä myytävä Sutra, joten Rovessa lienee ainekset retkikäyttöön. Viime aikoina olen löytänyt aihetta sivuten sellaisia malleja kuin Trek 920, Specialized Awol, Salsa Vaya ja Fargo sekä Surly Straggler. Hinta noissa tahtoo vain nousta pykälää kovemmaksi kuin paperitietojen perusteella odottaisi.

Kiitti vinkeistä, pitääkin tsekata nuo mallit. Tuo Sutra vaikuttaa ehkä vielä enemmän siltä mitä haen. Vähän hassusti luokiteltu maantiepyöriin.

IncBuff
15.05.2015, 12.46
Ostaisitko mielummin sen mun kuvaamaan käyttöön kuin Ridely X-bow 10:n?

Ostaisin.

JackOja
15.05.2015, 12.56
...olen ajellut neljä vuotta vm. 2010 Kona Dew Deluxella ja kaipaan päivitystä ketterämpään ja kevyempään peliin. ... jotain 1-3 viikon pyöräretkiä ulkomaille, joten haen nimenomaan retkipyörän kaltaista cyclocrossia...

Minä näen tuossa "ketteryys & keveys" -vaatimuksessa nyt pientä ristiriitaa jos alat speksata oikeaa "matkapyörää". Joku CX-urheilupyörä on kevyt ja ketterä, mutta "matkapyörä" ei. Minun näkemykseni mukaan joku Rove olisi juuri tuosta väliltä. Tai mahdollisesti joku muukin "Gravel Grinding"-fillari.

Jufo
15.05.2015, 13.07
Minä näen tuossa "ketteryys & keveys" -vaatimuksessa nyt pientä ristiriitaa jos alat speksata oikeaa "matkapyörää". Joku CX-urheilupyörä on kevyt ja ketterä, mutta "matkapyörä" ei. Minun näkemykseni mukaan joku Rove olisi juuri tuosta väliltä. Tai mahdollisesti joku muukin "Gravel Grinding"-fillari.

Totta, vaatimukset on osittain ristiriidassa. Siksi haenkin sopivaa kompromissia. Pyörän ei tarvitse olla puhdas "matkapyörä" kuitenkaan. Eikös Soininvaarakin polkenut kirjassaan Tallinnasta Nizzaan täysiverisellä maantiepyörällä?

Jami2003
15.05.2015, 14.31
Rovea voin suositella mutta nimenomaan teräsversiona jos vaan budjetti riittää. Itsellä ko pyörä ja olen kyllä todella tykästynyt peliin vaikka tallista löytyy myös hiilikuitupyörä.

kyprok
15.05.2015, 22.12
Millaseen käyttöön ostit tuon Ridleyn?

Työmatka-ajoon, 18km suunta. Hain nimenomaan cyclocrossaria enkä retkipyörää. Toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen. Tosin en tiedä paremmastakaan.

1972
18.05.2015, 20.22
Vaimolle hankinnassa ensimmäinen kippurasarvinen. Cyclocrossari käyttötarpeen ohjaamana. Haetaan ehkä enemmän mukavuuspainotteista kuin kisakireää pyörää. Arkiajoa, työmatkaa ja satunnaista lenkkiä. Levarit, kuitukeula, optio lokareille ja nastarenkaille. Tiagra tai 105- tasoiset palikat. Kuskin mitat 176cm/80cm. Kipuraja 1200-1300 rahaa. Tarjottu kivijalasta pääkaupunkiseudulta Ridley x-bow http://www.cyclecenter.fi/product/1141/ridley-cyclocrossari-x-bow-10-disc-2015, Specialized Diverge A1 http://www.sellonpyora.fi/tuote/936 ja Focus Mares AX3.0 http://shop.larunpyora.com/tuote/focus-mares-ax3-0-disc/. Ridley lienee osien perusteella laadukkain? Spessu ei ilmeisesti aivan "puhdas" cyclocrossari, mutta saa leveämpää kumia/nastaa ja lokarien paikat löytyy. Kokemuksia näistä tai vinkkejä muista vastaavista otetaan vastaan. Koeajoille loppuviikosta..:)

TetedeCourse
18.05.2015, 20.29
Tilasin ystävättärelleni juuri tälläisen Meridan cyclocrossin - tosin muualta kuin tästä liikkeestä, mutta hyvä kokonaisuus/speksit:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/11611/fkrtx/Merida-Cyclo-Cross-500-54-cm

fff666
18.05.2015, 22.35
Itselläni on tuo focus eli pisteet menee sille. Kohta on ensihuolto edessä. Ainoa puute mitä voisin mainita on ettei U lukolle löydy kunnollista paikkaa pyörästä ilman että menettää jomman kumman juomatelinestä. On toiminut aivan moitteetta tähänsaakka. Mettäreitikin oon kolunnu jo aika hyvin. Jarruja olisi ehkä pitäny säätää kun kunnon raparallia ajoin ja palat kastui. Kumit on mukavan karkeet vähän heikompaankin maastoon.

CamoN
18.05.2015, 23.07
Vähän ajettuja Focus Mares AX:iä on Fillaritorilla aika hyvä kattaus. Keskimittainen pääsee melkein valitsemaan värinkin.

jester112358
22.05.2015, 15.08
Onko budjettiluokassa suosituksia pyörälle? Sähköpyörä lähti varkaiden matkaan, niin ajattelin vaihtaa lajia ja mahdollisesti downshiftata hinnassa. Pyöräily lähinnä lyhyttä työmatkaa, mutta ympärivuotista. Tietysti mitä parempi kelkka alla, niin varmaan huvittaisi pyörälenkit vapaa-ajallakin. Kakkospyöränä on teräsrunkoinen sinkula.

Liikuva shikaani
27.05.2015, 10.36
Voiko halvalla saada hyvää, tai edes kelvollista? http://www.evanscycles.com/products/jamis/nova-sport-2015-cyclocross-bike-ec073009

paskalokki
18.08.2015, 15.33
Heitän tämän tänne, vaikka Canyonin maantiepyöräketjussa sama teksti onkin jo.

http://i.imgur.com/EePwGFy.png

Inflite: https://www.canyon.com/fi/bikes/bike-detail.html?b=3766
Endurace: https://www.canyon.com/fi/bikes/bike-detail.html?b=3757

Onko tuo erot hälyttävän suuria runkojen geometrioissa? Omistan siis tällä hetkellä Endurace 7.0 XL-koossa ja 90mm stemmillä (vakiona 110mm). Stemmiä saa toki veloituksetta vaihdettua lyhyempään Canyonilta Suomessakin, mutta itse nuo luvut eivät kerro juurikaan mitään itselle. Inflitessä vähän pidempi ajoasento vakiona? Tuolla 90mm stemmillä ajan Enduracea kyllä todella pystyssä mielestäni normaalisti, joten pieni lisävenyminen ei olisi pahitteeksi ollenkaan.

Omat mitat 190/89.

Inflite AL 9.0 siis kiikareissa ja mietin L- ja XL-koiden välillä.

timpe
18.08.2015, 17.43
Reach ja stack tuon ajoasennon kertoo tarkalleen. XL inflite on 7 mm pidempi ja millin korkeampi.
Eli kuten sanoit vähän pidempi ajoasento vakiona.

paskalokki
18.08.2015, 18.11
Eli vakiostemmillä alkuun koska venyvyyttä tullut maantiepyörän päällä varmasti, tai jos kaipaa lyhyempää niin vaihtaa veloituksetta Suomessa sen jälkeen.

Uncas
18.08.2015, 18.16
Mulla ottivat 20e stemmin vaihdosta toisen mittaiseen ja saman verran tangon vaihdosta leveämpään.Hmm...? Mitenkäs asian mahtaa muilla olla ?

paskalokki
18.08.2015, 21.35
Mulla ottivat 20e stemmin vaihdosta toisen mittaiseen ja saman verran tangon vaihdosta leveämpään.Hmm...? Mitenkäs asian mahtaa muilla olla ?
20 euroa ottivat minultakin tangon vaihdosta, mutta mikäli stemminkin vaihto maksaa kannattaa se tehdä mielummin Suomessa postikulujen hinnalla siis. Maantiefilosta saa aina kuitenkin 90mm stemmin irti, samaan aikaan näillä ei ajeta kuitenkaan. Näin meinasin myös tehdä pullotelineiden, polkimien, Garminin telineen ja soittokellon kanssa.

edit: Päädyin tilaamaan XL-kokoisen Infliten, nyt vain odotellaan.

Henrixi
20.08.2015, 16.30
Itellä kanssa Inflite 9.0 kiikarissa ja kuinka yllättäen koon kanssa pientä arpomista. Pituutta 182 ja inseam 87. M vai L?

paskalokki
20.08.2015, 16.44
No L jos otin 8 senttiä pidempänä ja 2 senttiä pidemmällä inseamilla XL:n mikä toimi maantiepyörässäkin ihan hyvin. M:ssä saat satulatolppaa nostaa muuten aivan helvetisti imo.

CamoN
20.08.2015, 21.34
Itellä kanssa Inflite 9.0 kiikarissa ja kuinka yllättäen koon kanssa pientä arpomista. Pituutta 182 ja inseam 87. M vai L?

L lienee fiksumpi, ellet halua todella jyrkkää asentoa. Saattaisin päätyä 181/84 mittaisena myöskin L:ään 100mm stemmillä jos pyörä tulisi puhtaasti katu/maantieajoon. Kevyeen maastoajoon tai ympärivuotiseen työmatkailuun M voisi olla minulle vaakaputken puolesta näppärämpi.

lecce
21.08.2015, 11.45
Cyclocross VOL. II (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50539-Cyclocross-VOL-II&p=2421823#post2421823)-ketjussa pohdintaani (ja lopputulos) ensimmäisen krossarin ostosta.