Näytä tavallinen näkymä : Puutuvat ja palelevat varpaat.
johannes10
02.01.2015, 17.38
Moikka ja Hyvää Uutta vuotta kaikille näin alkuun.
Mulla pyöräillessä noin 30min päästä alkaa puutumaan varpaat ensin vasen ja myöhemmin oikea. Sitten noin 1h jälkeen varpaisiin tulee kylmä.
Vaikka on hyvät housut , sopivat kengät ja lämpimät suojat.
Onko jollakin vastaavaa kokemusta ja miten ongelma on ratkaistu?
Puutumiseen voi auttaa:
- klossiin siirto eteen/taakse siirto pari mm
- satulan siirto eteen/taakse siirto pari mm
- satulan siirto ylös/alas pari mm
tai sitten ei auta. Kannattaa kokeilla yhtä kerrallaan. Se voipi olla hyvinkin pienestä kiinni.
Palelemiseen isompi kenkä ja enempi sukkia tai sähköä.
tirsintarsi
02.01.2015, 19.14
Ei varsinainen vastaus, vaan pikemminkin vertaistukea:
Minulla jäätyy aina myös vasen jalka ensimmäisenä ja joskus myöhemmin sitten oikeakin. Aikalailla samanlaiset oireet pakkasella ajettaessa mutta puutumista en ole koskaan havainnut. En oikein usko, että itsellä johtuu ajoasennosta, koska on havaittavissa kaikilla pyörillä, mitä olen ajanut talvella pakkaskelillä ja ajoasentoakin on säädetty useaan otteeseen usealla eri pyörällä. Vaatetuksella voi oikeastaan vain hidastaa jäätymistä.
Kelien kylmettyä puutuivat ja kohmettuivat omatkin varpaat Goren suojista huolimatta. Ja sama vika: vasen jalka ensin. Merinovillasukat hiukan jeesasivat - samoin mekaanikon vinkki villa-/alumiinipohjallisista, jotka eristävät klossista huokuvaa kylmää.
Puutumiseen voi myös auttaa kenkien hienovarainen löysäys.
Tosi lämmin villasukkakaan ei auta, jos kengästä ja sukasta tulee liian tiukka paketti jalan ympärille. Toinen jalka on yleensä hiukan toista suurempi ja sitä alkaa ensimmäisenä palella em. syystä. Kannattaa jalkautua joksikin matkaa, kyllä veri alkaa taas paremmin kiertämään hetken kävelemisen jälkeen.
MTBVespa
02.01.2015, 22.40
Luin ensin otsikon että puuttuvat ja palelevat varpaat.... Se vasta hassua oiskin...
Tai kengät liian tiukalla...
Kannattaa jalkautua joksikin matkaa, kyllä veri alkaa taas paremmin kiertämään hetken kävelemisen jälkeen.
Tämä on varma kikka akuuttiin tilanteeseen. Taluttaa vaikka silloin tällöin mäen ylös päkiöillään hölkötellen ennen(!) kuin varpaat on ihan syväjäässä.
Ajon aikana kannattaa kiinnittää huomiota pyöritystekniikkaan, että pohkeet tekee tarpeeksi töitä. Itsellä ainakin taipumusta pohkeiden "alikäyttöön", heikentää veren virtausta jalkateriin/varpaisiin.
Lämpimämmät kengät, sukat ja sähköt jo mainittiinkin. Näiden lisäksi säärystimet ovat kaikessa katuepäuskottavuudessaan aika hyvät. Ajaa sitten vaikka sitä muotipoliisia karkuun niin pysyy lämmöt päällä.
Syystuulia
11.05.2015, 12.50
Minulla puutuu myös varpaat. Ajelen helpohkoissa maastoissa ja mäkisillä hiekkateillä. Satula ei enää paina, se on saatu kuntoon. Lukkopolkimien hankkiminenkaan ei suoraan auttanut. Itse asiassa viikko sitten kävi niin, että hyvässä porukassa maastossa polkiessa en jaksanut välittää puutumisesta, kun kipua ei kuitenkaan ollut. Keli on noin +5 astetta, mutta reitillä oli toistuvasti lumisia kohtia, joiden ohi piti kahlata. Kotona säikähdin, sillä kolme ulointa varvasta olivat kummastakin jalasta ihan valkoiset, tunnottomat ja jäätävän kylmät. Lämpisivät onneksi vähitellen ja väri palasi. Mutta tajusin, että kun veri ei kierrä, varpaat todellakin voivat myös paleltua, varsinkin jos kengät kastuvat...:eek:
No palstaa lueskelin ja olen tehnyt kolme asiaa: Nostanut hieman penkkiä (joka oli liian alhaalla), siirtänyt klosseja kantapäätä kohti ja yrittänyt keskittyä pyörittämiseen runttaamisen sijaan. Vaikka puutumista edelleen on, on selvästi vähemmän. Pärjään sillä, että heiluttelen jalkoja satulasta muutaman rivakan heilautuksen sivulle, kun sopiva paikka tulee. Täysin en ongelmasta varmaan pääse, sillä jotain ongelmaa on myös jaloissa. Puutumista nimittäin tulee myös juostessa. Kahvakuulassakin tuli ennen, mutta ei sen jälkeen kun siirryin viisivarpaisiin paljasjalkakenkiin. Saa nähdä auttaako nuo myös juoksuun, kun kelit lämpenee ja voin ottaa ne käyttöön.
Joka tapauksessa - Olen iloinen näistä palstoista ja ihmisistä jotka viitsivät vinkkejään näihin kirjoittaa! :)
paskalokki
11.05.2015, 14.05
Itsellä puutuu varpaat myös, yleensä oikeasta jalasta ensimmäisenä ja pahemmin ja olenkin miettinyt, että ongelma saattaisi johtua jalkojen lihasten kireydestä. Lattialle istuminen ja jalkojen oikaisu venyttää takareisiä ja pohkeita todella paljon joten venyttelyssä olisi todella paljon petrattavaa, mutta jos saisin tuon kuntoon, veikkaisin puutumisten ainaki vähenevän. Heiluttelen myös puutuvia varpaita monesti alamäissä tai vastaavissa kun on aikaa, auttaa hetkellisesti.
Klossin paikan siirtoa voi toki kokeilla mutta myös oikean kokoiset ja levyiset kengät voi ratkaista ongelman. Kenkiä ei kannata myöskään kiristää liikaa että veri pääsee kiertämään.
paskalokki
11.05.2015, 14.33
Klossin paikan siirtoa voi toki kokeilla mutta myös oikean kokoiset ja levyiset kengät voi ratkaista ongelman. Kenkiä ei kannata myöskään kiristää liikaa että veri pääsee kiertämään.
Tämä toki otettu huomioon, mutta SPD-klosseja ei pahemmin ainakaan omissa maastokengissä siirretä kuin kahteen asentoon, eturei'ille tai takarei'ille. :)
^mitkä kengät sulla on? Eikö se klossiruuvien vastakappale liu'u siellä sisällä tarpeen mukaan eteen ja taakse?
paskalokki
11.05.2015, 16.16
^mitkä kengät sulla on? Eikö se klossiruuvien vastakappale liu'u siellä sisällä tarpeen mukaan eteen ja taakse?
Shimano M077 (http://www.jensonusa.com/!ztLlhdpV!-mnbi3sJCCvbg!/Shimano-SH-M077-MTB-Shoes), ilmeisesti tuo liukuukin mainitsemallasi tavalla, kun äsken tutkin kenkiä tarkemmin. Sopinut jotenkin sopivasti vaan uudesta niin ei ole tullut vaihdettua paikkaa koskaan, tai edes tutkittua onko sitä mahdollisuutta.
sledgehammer
11.05.2015, 16.23
Mulla hieman ahdas kenkä ja kylmä keli saa pottuvarpaat puutumaan. Myös vähänkin liian tiukalla olevat tarrat edesauttavat tätä ilmiötä. Kuoret kenkien päälle viileällä kelillä, niin säilyy tuntokin varpaissa. Juuri viime viikolla lähti tunto kokonaan oikeasta pottuvarpaasta. Oli nätti keli ja ajattelin, että paskat mä mitään kuoria tartte, 80km menee vaikka ilman sukkia. Kotona varvas oli sitten ihan valkoinen ja tunnoton. Meni varmaan 10 minuuttia, ennen kuin tunto palasi. Tänään reippaasti kylmempi keli ja kuoret, ei mitään ongelmaa. Voisi toki ostaa avarammat kengät, mutta ongelmana on matala ja leveä jalkapöytä. Jos kenkä on mukavan leveä, sitä ei saa enää napakasti jalkaan. Inhoan yli kaiken liian isoja ja väljiä kenkiä kautta linjan ja siksi kompromissina olen tyytynyt sullomaan koivet noihin nykyisiin.
Mulla oli vanhat kengät Shimanon R077 jotka oli hieman kapealestiset joten hommasin sitten tilalle Shimanon R088 leveälestisenä eikä enää purista eikä paina.
Mull oirehtii välilevy joka aiheuttaA lievää puutumista oikeassa takajalassa, varpaiden takana.
Alkuun, pari vuotta sitten kun oireet alkoivat, luulin että vika on kengissä ja sitten satulassa. Molempia on vaihdeltU moneen otteeseen. Silti puutumista on havaittavissa.
Nyt keväällä kun toi issias, iskias mikälie äitynyt aikaajoin häijymmäksi niin puutuminen on voimakkaampaa kuin aikaisemmin. (Onnistuin talvella telomaan selkäni punttien kanssa)
Sellaisen huomion olen myös tehnyt että maastopyöräillessä puutumista on vähemmän kuin maantiellä. Ehkä selkä on paremmassa asennossa ja se saa eritavalla liikettä maastopyörän päällä.
The flying Chocobo
12.05.2015, 10.30
Minulla varpaat ensin alkaa palella ja sitä myöten tunto häviää jos liiaan pitkään palelee. ostin keväällä ekat klossikengät ja niissä "kylmemmillä" (alle +10) keleillä klossista huokuu kylmää, jota sain aavistuksen pohjallisilla kuriin. No, sitten myös tuuli pukkaa sen verran läpi että sitä kautta saa kylmää varpaille. Minulla kengänsuojat auttoi asiaa aika hyvin. Yli 2h lenkille pitää laitella suojat jos on lämpöä alle 15 astetta, sen verran helposti tulee kylmä. Oliskohan niin, että kun kerran on hiukan palelluttanut niin sitten on herkistynyt kylmälle jatkossakin? Voi kyllä mennä ikääntymisen piikkiinkn...
Syystuulia
12.05.2015, 12.44
Minä ainakin pidän kenkiä tosi löysällä, siitä ei voi olla kysymys. Voiko siitä päätellä jotain, että isovarvas ei koskaan puudu vaan puutuvat varpaat on kolme pienintä varvasta?
Minä ainakin pidän kenkiä tosi löysällä, siitä ei voi olla kysymys. Voiko siitä päätellä jotain, että isovarvas ei koskaan puudu vaan puutuvat varpaat on kolme pienintä varvasta?
Tossahan voi olla sun kohdalla kyse supinaatiosta eli jalkaterä on enemmän kallistuneet ulospäin jolloin normaalien kenkien ja poljinten kanssa paine keskittyy sinne ulkosyrjälle ja näin ollen myös sinne pienempien varpaiden puolelle.
Tuota ongelmaa voi korjata joko pohjallisilla tai sitten kenkien sisään laitettavilla shimmipaloilla. Myös kengän ja klossin väliin on olemassa paloja joilla tuota kaltevuutta voidaan säädellä. Tämä ongelmahan voi siis olla muidenkin kohdalla jos tuntuu että varpaat puutuu vaikka muuten kaikki oleellinen on tarkistettu.
Itelläni on tälläiset köytössä ja tuntuu toimivan.
http://www.specialized.com/us/en/ftr/shoes/shoe-spare-parts/body-geometry-shim-kit
Syystuulia
12.05.2015, 14.46
Kiitos Grugi! Tuon supinaation tarkistan ilman muuta! :)
Itse asiassa piti palata kommentoimaan, että katsoin jo tätä netistä! Tää vuosia vaivannut jalkojen puutuminen myös juoksussa ja kahvakuulassa taisi nyt selvitä! Wautsi miten iloinen olen! Minulla ON todella korkea holvikaari jalassa, jollainen jalka yleensä asiantuntijoiden mukaan on silloin, kun tulee supinaatio-ongelmia. Juoksussa ongelma tulee siitä, ettei jalka kanta-askelluksesta kierry normaalisti sisäänpäin, vaan paine jää ulkosyrjälle. Tässä siis selitys sille, miksi varpaa eivät juostessa puudu viisivarvaskengissä: Niillä juostaan päkiäjuoksua, joten jalan liike on erilainen. Hankin vastikään lukkopolkimet ja olen huomannut, että minun tekisi välillä mieli kääntää jalkaa sisään päin, mikä ei tietenkään onnistu, kun jalat ovat lukoissa kiinni. Eli nyt vaan toiveekkana hommaamaan oikeanlaiset pohjalliset...:):):)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.