PDA

Näytä tavallinen näkymä : Piken säädöt

Gibsy
17.12.2014, 14.42
Tuossa on nyt uusi Pike 27.5 endurokäkättimessä ja keulan mukana tuli kaksi kappaletta punaisia tokeneita. Metriäkään en ole vielä maastossa ajanut keulalla, mutta lyönkö toisen tai kummankin palikan keulan sisään näin kylmiltään? Mikä käytännön hyöty niistä on lyhyesti suomeksi kerrottuna?

Mannavelli
17.12.2014, 14.56
Tuossa on nyt uusi Pike 27.5 endurokäkättimessä ja keulan mukana tuli kaksi kappaletta punaisia tokeneita. Metriäkään en ole vielä maastossa ajanut keulalla, mutta lyönkö toisen tai kummankin palikan keulan sisään näin kylmiltään? Mikä käytännön hyöty niistä on lyhyesti suomeksi kerrottuna?

Siellä todennäköisesti on yksi tokeni sisällä. Ei muuta kuin sagit kohdilleen ja koeajolle. Jos sukeltaa liian herkästi niin lisää palikkaa sisään. Jos ei jousta tarpeeksi niin mahdollinen palikka pois. Painavammalle kaverille enemmän tokeneita, eli pienempää ilmatilavuutta. Mutta toki säädöt mieltymysten mukaan.

Pike oli mulla aluksi jähmeä muutenkin, joten saattaa vaatia sisäänajoa.

villho
17.12.2014, 15.55
Lyhyesti sanottuna: mitä enemmän keulan sisällä on tokeneita, sitä hankalampi sitä on saada pohjaamaan.

Koska tokeneita lisäämällä ilmatila pienenee, muuttuu jousi progressiivisemmaksi, eli jouston loppuvaiheessa lisäjouston tuottaminen vaatii suhteessa enemmän voimaa verrattuna jouston alkuvaiheeseen (vrt. lineaarinen teräsjousi, jossa joustoon vaadittava voima pysyy teoriassa samana koko joustomatkan).

https://www.youtube.com/watch?v=e69N6Pzt9HI

Gibsy
17.12.2014, 19.11
Taulukon mukaan putkessa ei pitäisi olla tokenia. Täytyypi siis käydä runttaamassa muutama lenkki ennen kuin lähden tokeneita lisäämään.

villho
17.12.2014, 19.38
Kannattaa sitten olla varovainen, sitä ilmapuolen korkkia avatessa. Korkki lienee alumiinia ja jos hylsyssä on kovin viistettä, niin korkin kulmat saa taatusti varsin helposti pyöreiksi. Mulla on hylsyt jotain one-socket-to-rule-them-all -sarjaa (toimii tuumaisillekin muttereille) ja sen vuoksi hain tuota keulaa varten ihan erillisen 24-millisen, kuusikulmaisen hylsyn Mätänetistä. Tuossakin hylsyssä on sen verran viistettä, että ajattelin ajattelin hioa hylsyn reunat tasaiseksi rälläkällä.

Niin ja paineet tosiaan kokonaan pois, ennen korkin avaamista :)

mehukatti
17.12.2014, 22.22
Useimmat käyttää enskassa 1, 1,5 tai 2 tokenia sisällä Pikessä. Ilman tokeneita sukeltelee liikaa ellei sitten pidä kovia paineita, jolloin taas sagi saattaa käydä turhan pieneksi ja keulan alkuherkkyys vähenee.

Mitä tulee jähmeyteen niin mun käsittääkseni Piken pitäis olla herkkä suoraan paketista. Jos ei ole, niin kannattaa pitää pyörää yks yö ylösalaisin. Jos sekään ei muuta tilannetta, niin alkaisin epäillä puuttuvia rasvoja tiivisteistä tai kuivia alajalkoja (puuttuva voiteluöljy). Mutta tää on helppo korjaa ihan ite alajalat pudottamalla. Tarvii vaan voiteluöljyä ja keularasvaa.

anavee
18.12.2014, 17.21
Mulla on 160mm 27,5 Pike ja siinä ei ainakaa tehtaalta tullessa ollu tokeneita sisässä.

J.S
19.12.2014, 20.40
Jep sama.. ainakaan omassa ei ollut yhtään tokenia sisällä, mukana toki tuli 3 muistaakseni ja todella herkkä suoraan lootasta! :)