Näytä tavallinen näkymä : Oikeasti veden pitävät hanskat
tunkkari
17.12.2014, 11.01
Ostin Sealskinzit ja tänään työmatkalla 15km jälkeen läpimärät. Se siitä vedenpitävyydestä... Eli mitkä hanskat oikeasti toimivat. Kumihanskat tietty, mutta ei haittais vaikka edes vähän hengittäis ;)
kirurgihanskat alushanskoiksi, niin saat jokaisesta hanskasta vedenpitävän. Tosin sitten kastuu hanska jo sisäpuolelta.
FillaRilla
17.12.2014, 13.42
Itsellä vuosia ollut käytössä nämä: http://www.motorshop.fi/product/Scott-Neoprene--ajohanskat.html
Eli neopreenia. Vedenpitävyys ei suinkaan 100%, mutta vettyy tarpeeksi hitaasti ja lämmittää vasta vähän märkänä. Lähellä 0-keliä olen sitten vetäissyt nuo em. kirurgihanskat alle, jos tuntuu, että ei tarkene. Kirurgihanskat kun laittaa alle, tarkenee kylmemmälläkin. Henkilökohtainen on pakkasraja itsellä jotain -7C:een neopreeni/kirurgi-yhdistelmällä, jota kylmemmällä lobsterit ja niitäkin voi lämmittää kirurgihanskoilla. Hiintäessä tarkenee hyvin n. -20C, kun pukee lobstereiden alle kirurgihanskat jo aloittaessa ja lämpimänä. Höyry nousee käsistä kun hanskat riisuu. Usein, jos on meininki hiihtää pidempään, otan alkulämmön jälkeen kirurgit alta pois ja sit riittää hyvin pelkät lobsterhanskat. Sorry o.t. , ei ollu pelkkää vesitiiviyttä tämä.
Bansku81
17.12.2014, 13.48
Oma kokemus on hanskoissa ja muissa vaatteissa että 100% vedenpitävää ja hengittävää ei ole olemassa, tai sitten ne on olleet oman budjetin ulkopuolella. GTX tuotteet on toimivia, mutta vedenpitävyys näissäkään ei ole yleensä 100% varsinkaan kun käyttötunteja on kertynyt.
Itse olen nyt ajellut tuollaisilla IXS Pokka kelkkailuhanskoilla, kastuu ajan kanssa, mutta silti mukavat kädessä.
http://shop.teamlaine.fi/tuote/ixs-pokka-glove/66-415/
Itsellä yhdet SealSkinz merkkiset, pitää täysin vettä mutta kastuu sisältäpäin... Vesitiiviitä kyllä löytyy muttei tosiaan hengittäviä, neopreeni kyllä toimii räntäkeleillä ja eihän pakkasella mitään vesitiivistä tarvi.
tunkkari
17.12.2014, 14.57
Lobstereilla tarkenee pakkaset kyllä sekä pyöräillessä, että hiihtäessä. Hiihtäessä laitan ne vasta -15 jälkeen. Siihen asti sormikkailla... Tänään oli vaan sen verran märkää, vaikkei mikään kaatosade ollutkaan. Täytynee ne kirurgit laittaa alle. Mitkä Sealit on Nurella. Nuo mun ei kyllä pitänyt ollenkaan. Patterilla kuivamassa aamu 6.30 lähtien ja on vieläkin märät. Toivottavasti neljäksi kuivaa...
^Mallista en tiedä mutta ulkopuoli kyllä piti...
mutanaama
17.12.2014, 20.43
Samat kokemukset itsellä sealskinzeillä, sisältä kyllä kastuu
Tank Driver
17.12.2014, 23.56
Saisi suositella simmottisia neopreenihanskoja, joissa on pirun vahvat saumat. Tai vastaavasti jotain puoli-ilmaisia, joita voisi ostaa repullisen. Hestrat kuudesta kohtaa ratki saumoists.
mutanaama
18.12.2014, 00.14
Mulla on aina lenkillä varahanskat mukana, ja on sen ottanu muutama muukin tavaksi. Voisin kuvitella, että ainoa oikeesti kädet kuivana tai edes lämpimänä pitävä keino olis barmitsit.
Syksyllä ostin halvennuksesta Lizard Skins hansikkaat. Kädet noissa hikoo ja alkavat haisemaan pahalle, muttei ole kylmä tullut.
Tank Driver
18.12.2014, 00.43
Mulla on aina lenkillä varahanskat mukana, ja on sen ottanu muutama muukin tavaksi. Voisin kuvitella, että ainoa oikeesti kädet kuivana tai edes lämpimänä pitävä keino olis barmitsit.
Mulla on ja kulkenut pitemmillä lenkeillä vaihtopari repussa jo parin vuoden ajan. Kylmällä sadekelillä vaan ainoa toimiva hanska on mulle ollut neopreeni. Märkä & lämmin on hyvä, näin on isot pojat mulle vakuuttaneet.
mutanaama
18.12.2014, 01.09
No ei se ole sattumaa, että neppari on sukelluskamoissakin the juttu. Paitsi ettei suomessa.
Puoltava ääni neopreenille.
Neopreeni toimii mainiosti kun ei pakkaselle mennä pahasti ja halvallakin saa.
Moottoripyöräendurossa neopreenit olleet käytössä aina. Ja niillä on Päitsit kierretty useampaan kertaan.
Ja pyöräilykäytössä (maastossa) nopeudetkaan eivät nouse niin koviksi että viima jäähdyttäisi märkiä hanskoja joten yksillä hanskoilla menee lenkit, tosin taukojen pitämistä ei suositella kovin kylmällä. Silloin alkaa neopreeneissä tulla kylmä käsille.
arctic biker
18.12.2014, 13.46
Olen neopreeneita jo melonnan takia hanskoinakin käyttänyt mutta ei oikein innosta. Nyt Jonseredin kanssa nuoskassa touhutessa kahta paria käytin, Hyi olkoonsa.
Näillä hanskoilla (http://www.sportax.fi/product/242/fox-antifreeze) olen ajanut 30 pakkasessakin,sisältää sisähanskan. Ja saumat kestää,toinen kausi kovaa käyttöä menossa. Ihan halvimmat ei ole mutta saako hyvää ja halpaa :rolleyes:
Oma kokemus on hanskoissa ja muissa vaatteissa että 100% vedenpitävää ja hengittävää ei ole olemassa, tai sitten ne on olleet oman budjetin ulkopuolella. GTX tuotteet on toimivia, mutta vedenpitävyys näissäkään ei ole yleensä 100% varsinkaan kun käyttötunteja on kertynyt.
Olin juuri kirjoittamassa samaa.
Vedenpitävyys on ihan kivaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta liian vesitiiviit hanskat muuttuvat epämiellyttäviksi hikimajoiksi. Ja kun työmatka-ajossa hikoilee tuollaiset hanskat sisältä läpimäriksi, niin ne odottavat paluumatkaa ihan yhtä epämiellyttävinä, kun materiaali ei hengitä eikä kuivu.
Sadekelillä kahden semi-vedenpitävän hanskaparin taktiikka toimii parhaiten. Kuivat tilalle, kun ensimmäiset kastuu.
Allekirjoitan väitteen GTX-hanskojen toimivuudesta. Pearl Izumin Barrier-kalvolliset hanskat ovat myös hyviä, erona GTX:ään lievästi parempi vedenpitävyys ja lievästi huonompi hengittävyys (sateella ihan hyvä kompromissi). Seal Skinz myy katteetonta lupausta, enkä ole yhtään vakuuttunut materiaalin teknisyydestä (rankkasateessaa omat SS-hanskani kastuvat läpimäriksi noin puolessa tunnissa).
Joenranta
22.12.2014, 16.08
Oma kokemukseni on se, ettei ole olemassa vedenpitäviä hanskoja. Eri asia on se, jos haluaa käteen jotkut hikipussit.
Ite pähkäilin kans sadekeleillä et mitä sitä käteen laittais, lähinnä siks ettei kädet jäädy ei niinkään sen takia ettei ne kastuis. Myöhemmin muistin et mullahan oli Cressin sukellus hanskat 2.5millistä neopreenia, aivan loistavat siihen asti kunnes pidät tauon. Sit tulee kylmä ja nopeesti mut heti ku lähtee liikkeelle ni lämpiää taas. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen tuohon valintaan :)
Mun käsittääkseni yksikään valmistaja ei edes lupaa kalvojensa hengittävän märkinä, kuivana osa hengittää nimellisesti (ainakin mainospuheissa, itse en tuotakaan allekirjoittaisi ihan varauksetta). Märäksi ne kaikki menee, joko hiestä tai sadevedestä, ratkaisu ei siis löydy vedenpitävästä vaan märkänäkin lämpöisestä. Neopreeni on tuohon varmaan ihan ok vaihtoehto.
arctic biker
18.01.2015, 19.22
Noissa muutamissa omissa paljutesti kertoo jotta vettä pitävät. DWR-käsittely uupuu kaikista ja ilman sitä toosi huono homma. Eikä se sormien lämpö riitä pukkaamaan hikihöyryjä nollan kelissä hanskasta ulos eli hiostuvat. Toisaalta kun vettä tai räntää kunnolla tulee niin oikein kivat ovat. Spraysuihkeella vedenhylkimiskäsittely ja varakinttaat aina matkaan.
Campan Challenge -hanskat ovat ennemminkin vesi-imurit kuin vedenpitävät. Eivätkä lämmitä kastuessaan sitten yhtään. Tänään sormet jääty ja joutui jättää lenkin kesken. Tämäkin arvostelu aivan liian optimistinen:
http://road.cc/content/review/57129-campagnolo-challenge-glove
Time is an illusion. Exercise time doubly so.
mutanaama
26.04.2015, 23.07
Nyt on useammalla linkillä olleet sealskinzin ultragripit, ja noi on ehkä parhaat vedenpitävät hanskat mitä olen käyttänyt. Toimii hyvin maantiellä ja kevyessä ajossa, mutta sykkeiden noustessa ovat turhan lämpimät ja tuppaavat kastumaan sisältä.
Eka jonka olen kuullut pitävän ultragripeistä. Minusta ne ovat susikurjat; vedenpitävällä kalvolla ei ole mitään virkaa koska sen päällä on paksu nylonkudos joka jäähdyttää märkänä kädet. Sisällä oleva villa puolestaan kastuu hiestä. Tosi kylmät käsineet paksuuteensa nähden. Jotain hyvää jos hakee niin nylon on kohtalaisen kestävää.
tunkkari
27.04.2015, 00.14
Nyt on tällaset käytössä. http://www.castelli-cycling.com/Products/Men/Accessories/Gloves/NANO-XT-GLOVE/p/451453414A
Pikku sateella ajanut, mutta se ei vielä totuutta tosikoitoksiin anna. Vesihanan alla testasin ja tuntuu aika mukavasti vesi juoksevan pinnasta pois. Eiköhän ensi viikolla pääse kokeilemaan oikeassa sateessa. Tarkenee hyvin jopa +2 asteeseen asti. +10 alkaa olemaan hiukan lämmin, mutta ei ainakaan mun kädessä liiaksi. Laitan lisäinfoa, kun kokemusta tosikoitoksesta.
mutanaama
27.04.2015, 01.14
Eka jonka olen kuullut pitävän ultragripeistä. Minusta ne ovat susikurjat; vedenpitävällä kalvolla ei ole mitään virkaa koska sen päällä on paksu nylonkudos joka jäähdyttää märkänä kädet. Sisällä oleva villa puolestaan kastuu hiestä. Tosi kylmät käsineet paksuuteensa nähden. Jotain hyvää jos hakee niin nylon on kohtalaisen kestävää.
-5..+5 alueella toimineet loistavasti kevyessä ajossa. Samoilla hanskoilla on tullut tyhjennettyä palju jääsohjosta, ja ainakaan silloin en huomannut, että olisivat olleet mitenkään kylmät. Koirien kusetusreissulla ei kädet kastu läpi, vaikka heitteleekin jääsohjopalloja tai joutuu vähän raivaamaan puita edestä.
Täytyy tunnustaa, että harvoin ajelen siirtymillä yli 10km maantiepätkiä, joten useamman tunnin maantiekokemus märällä kelillä puuttuu. Mutta samaa kamaa nuo ovat kuin sukatkin, toiset tykkää ja toiset vihaa.
tunkkari
27.04.2015, 23.55
No tänään sitten tosikoitos ja pettymys. Hyväthän nuo muuten on, mutta ei ne sadetta pidä. Täytyy varmaan alkaa oikeilla sateilla käyttämään niitä kirurgin hanskoja alla. Ja pistää neopreenit hankinatalistalle... Jospa sitä sitten pärjäis.
Goren Road Gloves GTX toimii. Noilla hanskoilla kolmen tunnin maantielenkeillä jatkuvassa sateessa ei ole ollut ongelmaa kastumisesta.
http://www.goreapparel.co.uk/ROAD-Gloves-GTX-1/GROADP,default,pd.html?dwvar_GROADP_color=9900&start=10&cgid=gbw-men-geartype-gloves
Kyseisiä hanskoja muuten myytiin kevään aikana XXL:ssa pilkkahintaan (30 € ?).
Nuo käsineet eivät kuitenkaan ole talvikäyttöön, vaan ainoastaan kevään ja syksyn lenkeille.
tunkkari
28.04.2015, 09.13
Ongelma tuntuu olevan osittain se, että hihaa pitkin valuva vesi jää hanskan ja gripin väliin josta imeytyy kämmenen puolelta läpi. Itse päällinen aika hyvin piti veden. Ilmeisesti Goren hanska pitää myös kämmenen puolelta jos noinkin pitkä matkaa menee sormet kuivina.
Veivaaja
28.04.2015, 11.02
Vedenpitäviä ei tunnu löytyvän. Olen ollut hyvinkin tyytyväinen Enduran ja Pron hanskoihin. Malli ei tiedossa, kummassakin lukee Water Proof.
Pron hanskassa sen verran vuorta, että vähän hikoaa sisältä vesikeleillä. Ranteen kiristys vähän kömpelö.
Endurassa jostain syystä kovin lyhyt ranne, joten kovalla sateella vettä pääsee sitä kautta, eikä lyhyt ranneosa pidä lämpimänä. Sopii vähän lämpimimmille keleille.
Tuntuu siltä, että Gore tms. kalvolla olevia ei tahdo löytyä, tai ovat sitten yleensä kovin vuorattuja, joten hikoaminen alkaa sisältäpäin. Yleensä käytänkin lyhyemmillä matkoilla jotain vettä hylkivää matskua olevia. Nyt testissä Haltin Storm Wall -hanskat. Toimivat yleisesti hyvin, mutta vielä ei ole kokemusta kovemmasta vesisateesta pitemmällä (yli 30 min) matkalla.
Bansku81
18.11.2015, 14.42
Onko kukaan testannut noita Guiden vedenpitäviä hanskoja maastopyörä tai yleensä pyöräily käytössä?
http://www.skydda.fi/fi/kasineet-ja-kasivarsisuojat/vesitiiviit/wc965414~p173874
http://www.motonet.fi/fi/tuote/4013665/Guide-775W-tyokasineet
Ostin tuossa alkusyksystä sealskinzsin hanskat mutta ovat kyllä liian kankeat kunnon metsä jumppaan.
tunkkari
18.11.2015, 16.28
Palaan aiheeseen. Nyt Castellin Neopreenit. Eiväthän ne vettä pidä, mutta kädet lämpöisin kyllä. Maantaina +4 ja vesisadetta, eikä tippaakaan pallellut sormia. Nyt oikeen syyhyttää päästä veivaan sateeseen :)...
Onko kukaan testannut noita Guiden vedenpitäviä hanskoja maastopyörä tai yleensä pyöräily käytössä?
http://www.skydda.fi/fi/kasineet-ja-kasivarsisuojat/vesitiiviit/wc965414~p173874
http://www.motonet.fi/fi/tuote/4013665/Guide-775W-tyokasineet
Ostin tuossa alkusyksystä sealskinzsin hanskat mutta ovat kyllä liian kankeat kunnon metsä jumppaan.
Guide 5050W:llä ajelen. Sateella en ole ajanut, mut näillä parin kolmen plus asteen keleillä ovat lämpöiset ja vaihteiden vaihto sujuu helposti.
Bansku81
18.11.2015, 22.26
Mä hain noita 775W malleja 2 paria. Ihan hyvän tuntuiset mut täytyy testata pitääkö ote märällä ja vesi ulkona.
Mulla on joku malli Guiden talvityöwaterproofhanskoista ja pitää vettä! Juuri hyvät nyt +1°c vesisateella...
Castelli Lightness Glove
https://www.xxl.fi/castelli-lightness-glove-pyorailyhanskat/p/1094627_1_style?gclid=CICjodrgmskCFQKzcgodsw4Naw
007 tason hanskat. Pysyvät itsestään kiinni stongassa. Vedenpitävät. Ohuet. Hämmästyttävät.
+5 asteessa käsiä palelee kun noilla lähtee liikenteeseen mutta kun veri alkaa kiertää niin lämpötila voi laskea alle nollan ja kämmenet ovat lämpimät.
Mainoslause "Jos aiot ostaa vain yhden tuotteen pyöräilyyn niin tämä on se!" pitää paikkansa.
Bansku81
19.11.2015, 08.32
Aika erikoista jos nuo Castellit ovat oikeasti veden pitävät, kun mainoksessakaan asiasta ei mainita mitään sanallakaan?
Sotanorsu666
19.11.2015, 11.59
Mä hain noita 775W malleja 2 paria. Ihan hyvän tuntuiset mut täytyy testata pitääkö ote märällä ja vesi ulkona.
Oli pakko nokittaa, joten mä hain noita 775W malleja 3 paria. Toivotaan sadetta töistä-kotiin klo.15, niin voisin kirjoittaa hanskoista sitten kotona lisää.
Mulla on joku malli Guiden talvityöwaterproofhanskoista ja pitää vettä! Juuri hyvät nyt +1°c vesisateella...
Miulla kans sellaiset käytössä, luokkaa 7 € oli jopa hintaa. On hyvät!
Miulla kans sellaiset käytössä, luokkaa 7 € oli jopa hintaa. On hyvät!
Siis just nuo banskun linkkaamat, motonetista...
Castelli Lightness Glove
https://www.xxl.fi/castelli-lightness-glove-pyorailyhanskat/p/1094627_1_style?gclid=CICjodrgmskCFQKzcgodsw4Naw
007 tason hanskat. Pysyvät itsestään kiinni stongassa. Vedenpitävät. Ohuet. Hämmästyttävät.
+5 asteessa käsiä palelee kun noilla lähtee liikenteeseen mutta kun veri alkaa kiertää niin lämpötila voi laskea alle nollan ja kämmenet ovat lämpimät.
Mainoslause "Jos aiot ostaa vain yhden tuotteen pyöräilyyn niin tämä on se!" pitää paikkansa.
Aika erikoista jos nuo Castellit ovat oikeasti veden pitävät, kun mainoksessakaan asiasta ei mainita mitään sanallakaan?
Kyllä minäkin tuollaiset vähän viileämmän sään (maantie-)pyöräilyhanskoiksi ostin ja hyvin toimivat siinä mutta en minä niitä vedenpitäviksi kyllä ole tiennyt. Enkä siis edes kokeillutkaan.
edit: Ei ne mitään vettä pidä. 2/5 vedenpitävyys Castellin ilmoituksen mukaan.
http://www.castelli-cycling.com/Products/Men/Accessories/Gloves/LIGHTNESS-GLOVE/p/451052915A
Vedenpitävät hanskat löytyvät astianpesukäsineistä. Olen ajanut tänä syksynä noilla Castelleilla vajaan parin tunnin lenkkejä kevyessä ja kovemmassa vesisateessa ja kädet pysyivät kuivina sekä lämpiminä lähtöä lukuunottamatta. En tiedä miten ne toimivat mutta toimivat. Lämpö jää erittäin hyvin hanskan sisään. Hinkkaan nykyisin sora- ja kestopäällystettä cyclolla.
Guide 775W:t kestivät perjantain myräkässä kuivina noin vartin. Viettivät päivän kuivauskaapissa ja olivat edelleen kosteat :rolleyes:
Bansku81
07.12.2015, 21.27
Mä oon nyt ajellu Guide 775W ja 5146W malleilla ja ollut hyvin tyytyväinen. Paremmat kuin sealskinzit.
simppeli
07.12.2015, 22.40
Täällä myös tyytyväinen Guide 775W käyttäjä.
Työhanskoista tulee mieleen työ joten sellasia nyt ei vapaa-ajalla käytetä..
Onks tästä Motonet/HongKong First Gear (http://www.motonet.fi/fi/tuote/4012574/First-Gear-Pyorailykasine-Aerotec) hanskasta kokemuksia?
Työhanskoista tulee mieleen työ joten sellasia nyt ei vapaa-ajalla käytetä..
Onks tästä Motonet/HongKong First Gear (http://www.motonet.fi/fi/tuote/4012574/First-Gear-Pyorailykasine-Aerotec) hanskasta kokemuksia?
Vastaanpa siis ittelle. Huonot hanskat nuo. Tuulenpitävyyttä hieman, myös vedenpitävyyttä ainakin uusina mutta lämmönpitävyyttä ei. Parin asteen pakkasella näpit jo auttamattomasti jäässä. Ei jatkoon.. Korkeintaan työmatka-ajeluun +5C ja korkeammissa lämpötiloissa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.