PDA

Näytä tavallinen näkymä : Talvipyöräilyyn hyvät ajohousut

johannes10
11.12.2014, 17.10
Olen hankkimassa uusia ajohousuja.
Minkälainen on hyvä kylmille keleille?
Onko merkillä väliä?

Bansku81
11.12.2014, 17.23
Selaas tää:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52398-Talviajohousut-trikoot-vastaan-toppis-Kerro-mik%E4-toimii-pakkasellai-urgent&highlight=Trikoot

JackOja
11.12.2014, 19.31
Minkälainen on hyvä kylmille keleille?

Softshelliä.

Onko merkillä väliä?

Jos haluaa hyvät niin Gore Bike Wear tai Löffler.

khe
11.12.2014, 20.15
Kotimainen hyvä vaihtoehto: http://www.urheiluareena.fi/tuotteet/pyoraily/

litku
11.12.2014, 20.32
www.bike-discount.de/en/buy/pearl-izumi-elite-amfib-r-bib-tight-black-black-18601/wg_id-2548

Nämä ja et palele!

nure
12.12.2014, 07.50
Löffler toiminut hyvin -25 asteen pakkasissa mutta varmaan muutkin, nuo BD:n housut jopa edullisetkin. Toinen vaihto-ehto on että käyttää esim. HH:n tuuli/sadehousuja ja laittaa alle tarpeen mukaan, ei vain toimi pikkupakkasilla kun kuitenkaan ei hengitä tarpeeksi, Coretexit kannattaa unohtaa mutta Windstopper on ok.

Joenranta
12.12.2014, 08.26
Tällä kelillä, mikä nyt on, mainiosti on riittänyt Löflerin Windstopper ajohousut. Alimmaisena minulla on lyhyet pyöräilyn ajohousut ja sitten Craftin alusvaatekerrasto sen päällä. Muuten olen huomannut, että jalkojen lämmitteeksi Shimanon ajokenkien päälle sadesuojukset on hyvä ratkaisu.

nure
12.12.2014, 10.40
Ei näillä etelän keleillä ainakaan vielä mitään alle tarvi, kyllä jalat lämpiminä pysyy polkemalla.

Marsusram
12.12.2014, 23.42
Kelin, ajon ja kuskin mukaan variaatiota riittää vastauksissa jos kysymys on noin yleinen.
Siis minkälainen talvi, mihin ajoon ja miten kuski kylmää sietää?
Tämän hetkinen "talvi" vaatii lähinnä sadekamppeet ja kosteuden poitoa iholta.
Pakkasilla on helpompaa, sen kun suojaa viimalta ja pakkaselta sopivilla kerroksilla.

TemMeke
15.07.2018, 17.33
www.bike-discount.de/en/buy/pearl-izumi-elite-amfib-r-bib-tight-black-black-18601/wg_id-2548 (http://www.bike-discount.de/en/buy/pearl-izumi-elite-amfib-r-bib-tight-black-black-18601/wg_id-2548)

Nämä ja et palele!

Miten kylmässä noi riittää yksinään? Jutuissa kehutaan, että lämpimät nollakeleissä ja jopa pakkasen puolella. Piisaako noi vielä yli 30 asteen pakkasissa maantieviimassa?

Kuskikohtasta tietty, mut kokemuksia kaipailen..

( en kaipaa enempää talvihousuja, jotka alkaa kaivata toista kerrosta kylminä päivinä, vaan hakusessa yksinään riittävät housut )

kuovipolku
15.07.2018, 20.34
Jos löydät talviajohousut joita on miellyttävä pitää ja jotka toimivat yksinään välillä "se lämpötila kun syyshousut/eteläeurooppalaiset talvihousut eivät enää riitä" - "alle miinus kolmekymmentä astetta tuulen puhaltaessa suoraan pohjoisesta" (sitaatit omiani), niin avaa niille heti oma ketju ja kerro niistä välittömästi kaikille meille talvipyöräilijöille!

Minusta tavoittelet mahdotonta. Joko hyväksyt sen että tarvitset kahdet eri housut tai sen että joudut kylmimpiä kelejä varten varustautumaan jonkinlaisilla alushousuilla ja/tai päälle vedettävillä shortseilla ja polvenlämmittimillä.

PS Vai onko tässä pelkästään jonkunlaisesta huumorista kyse, nyt näiden loppumattomalta tuntuvien helteiden keskellä jopa hullunkurisen kuuloisesta muistutuksesta siitä että aivan tuota pikaa meillä voi olla ja joinain päivinä melko varmasti onkin pakkasasteita enemmän kuin nyt lämpöasteita?

TemMeke
15.07.2018, 21.05
Jos löydät talviajohousut joita on miellyttävä pitää ja jotka toimivat yksinään välillä "se lämpötila kun syyshousut/eteläeurooppalaiset talvihousut eivät enää riitä" - "alle miinus kolmekymmentä astetta tuulen puhaltaessa suoraan pohjoisesta" (sitaatit omiani), niin avaa niille heti oma ketju ja kerro niistä välittömästi kaikille meille talvipyöräilijöille!

Minusta tavoittelet mahdotonta. Joko hyväksyt sen että tarvitset kahdet eri housut tai sen että joudut kylmimpiä kelejä varten varustautumaan jonkinlaisilla alushousuilla ja/tai päälle vedettävillä shortseilla ja polvenlämmittimillä.

Hakusessa siis kunnon talvipöksyt, mitkä toimii siellä -30C molemminpuolin ilman lisäkerroksia. :)

Ei samojen housujen tarvii toimia lämpimämmässä, etelärannikon nollakeleihin tosiaan löytyy helposti näitä brittitalvihousuja.

Vivve
15.07.2018, 21.19
Toppahousut jalkaan. Saattaa riittää sellaisinaan.

TemMeke
15.07.2018, 21.46
Toppahousut jalkaan. Saattaa riittää sellaisinaan.

Lämmön puolesta riittää ihan hyvin, samoin pilkkihaalarit ja jo mainittu kerrospukeutuminen.

Kaikissa on kuitenkin haittansakin, sen takia haluaisin kokeilla ihan tarkotukseen tehtyjä housuja. Kun osais vaan löytää sopivat. Vai meneekö kaikki muutkin vaan kerrospukeutumisella talvikeleissä?

paaton
15.07.2018, 22.44
Miten kylmässä noi riittää yksinään? Jutuissa kehutaan, että lämpimät nollakeleissä ja jopa pakkasen puolella. Piisaako noi vielä yli 30 asteen pakkasissa maantieviimassa?

Kuskikohtasta tietty, mut kokemuksia kaipailen..

( en kaipaa enempää talvihousuja, jotka alkaa kaivata toista kerrosta kylminä päivinä, vaan hakusessa yksinään riittävät housut )

No ei tosiaankaan piisaa. -30c ja maantie? Usko vaan niitä juttuja, just noin se menee, eli maantiellä tarkenee jopa pakkasen puolella. Erillaisia kuori/väli kerroksia tarvitaan heti -5c jälkeen.

Minä käytän kuori shortseja, merino boxereitä ja polvenlämmittimiä goren hyvin tuulta pitävien talvihousujen kanssa. Nuo eivät tahmaa jalkojen liikettä oikeastaan ollenkaan. Eli polvenlämmittimet alle ja muut päälle. En tosin ole niin kahjo, että -30c kohdilla lähtisin edes lähelle maantietä...

kuovipolku
15.07.2018, 23.15
Hakusessa siis kunnon talvipöksyt, mitkä toimii siellä -30C molemminpuolin ilman lisäkerroksia. :)

Ei samojen housujen tarvii toimia lämpimämmässä, etelärannikon nollakeleihin tosiaan löytyy helposti näitä brittitalvihousuja.

Mä en ymmärrettävästi ottanut noita sun lukemia kirjaimellisesti. Lainausmerkkien väliin laitettujen kuvauksien takoitus oli vain esittää äärilämpötiloja joissa kaipailemasi housujen tulisi toimia. Jos et osaa antaa parempaa kuvausta tai tarkempia lukemia, se on sinun ongelmasi ja sinun murheesi sikäli että vastausten laatu on pitkälti kiinni siitä miten hyvin tai edes uskottavasti kysymys on esitetty.

Sekin olisi auttanut paljon jos olisit viitsinyt kertoa millaisilla brittitalvihousuilla olet viihtynyt ja pärjännyt millaisissa pakkasissa ja missä vaiheessa on alkanut tuntumaan siltä että jotain lämpimämpää tarvittaisiin? Sillä et kai ole täysin talviajonoviisi niitä etelärannikon nollakelejä kylmemmissä oloissa - vaikket ehkä koskaan olisi päälle kahdenkymmenen pakkasasteen vallitessa pyörääsi edes ulos ottanut?

Mitä tulee kysymyksessäi mainittuihin housuihin, niin jotkut ovat pärjänneet palelematta vielä kun mittari on näyttänyt -15, joilakin on perse tai polvet olleet se paikka jossa kylmän tunne on ollut epämiellyttävä jo ennen sitäkin. Mutta voi olla että kun on kyse housuista jotka ovat olleet markkinoilla jo pitkään ja joista valmistajan luettelonumeroidenkin mukaan on tehty useita eri malleja, niin uudet voivat olla vähemmän lämpimiä kuin vanhat (vaikka olisivatkin joiltain muilta ominaisuuksiltaan paremmat).

Mutta mukavahan näistä talvijutuista on pakista. Viilentää tehokkaammin kuin jos laittaisi kylmän pyyhkeen niskaansa.

TemMeke
15.07.2018, 23.22
No ei tosiaankaan piisaa. -30c ja maantie? Usko vaan niitä juttuja, just noin se menee, eli maantiellä tarkenee jopa pakkasen puolella. Erillaisia kuori/väli kerroksia tarvitaan heti -5c jälkeen.

Minä käytän kuori shortseja, merino boxereitä ja polvenlämmittimiä goren hyvin tuulta pitävien talvihousujen kanssa. Nuo eivät tahmaa jalkojen liikettä oikeastaan ollenkaan. Eli polvenlämmittimet alle ja muut päälle. En tosin ole niin kahjo, että -30c kohdilla lähtisin edes lähelle maantietä...

Ok, kiitokset, pitänee siis jatkossakin vaan jaksaa pukea kerroksia. Oma resepti on ollut pohjalle fleecenukatut "talvi"bibsit, sitten pitkät merinohousut ja päälle tuulenpitävät ei-pyöräily-housut.

Maantien laidassa asuvana ei oikein oo vaihtoehtoja maantielle lähtemiseen. Tykkään kyllä muutenkin enemmän kunnon pakkasista ku suolakeleistä. :)

Moska
15.07.2018, 23.33
Ok, kiitokset, pitänee siis jatkossakin vaan jaksaa pukea kerroksia. Oma resepti on ollut pohjalle fleecenukatut "talvi"bibsit, sitten pitkät merinohousut ja päälle tuulenpitävät ei-pyöräily-housut.

Maantien laidassa asuvana ei oikein oo vaihtoehtoja maantielle lähtemiseen. Tykkään kyllä muutenkin enemmän kunnon pakkasista ku suolakeleistä. :)Mielestäni talvibibsit alimmaisena on haaskuuta. Niiden alle laitetaan tarpeeksi hengittävää ja lämmittävää vaatetta ja bibsit päälle, talvibibsit välikerroksena ei toimi.

TemMeke
15.07.2018, 23.48
Sekin olisi auttanut paljon jos olisit viitsinyt kertoa millaisilla brittitalvihousuilla olet viihtynyt ja pärjännyt millaisissa pakkasissa ja missä vaiheessa on alkanut tuntumaan siltä että jotain lämpimämpää tarvittaisiin? Sillä et kai ole täysin talviajonoviisi niitä etelärannikon nollakelejä kylmemmissä oloissa - vaikket ehkä koskaan olisi päälle kahdenkymmenen pakkasasteen vallitessa pyörääsi edes ulos ottanut?

Yritän tarkentaa, näillä pärjäsin noin -10C pakkasiin. Paksumpia talvihousuja mulla ei ole, joten sen jälkeen olen vaan lisännyt kerroksia. Ajelen päivittäin töihin kelistä riippumatta, viime talvena -33C oli kylmin aamu ja tuskin oleellisesti kylmempää tulee jatkossakaan.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/funkier-active-winter-thermal-bib-tights-aw15/rp-prod136970

Mitä tulee kysymyksessäi mainittuihin housuihin, niin jotkut ovat pärjänneet palelematta vielä kun mittari on näyttänyt -15, joilakin on perse tai polvet olleet se paikka jossa kylmän tunne on ollut epämiellyttävä jo ennen sitäkin. Mutta voi olla että kun on kyse housuista jotka ovat olleet markkinoilla jo pitkään ja joista valmistajan luettelonumeroidenkin mukaan on tehty useita eri malleja, niin uudet voivat olla vähemmän lämpimiä kuin vanhat (vaikka olisivatkin joiltain muilta ominaisuuksiltaan paremmat).

Justiin tämän tyylisiä kommentteja kaipasin noista housuista. :)

Mutta mukavahan näistä talvijutuista on pakista. Viilentää tehokkaammin kuin jos laittaisi kylmän pyyhkeen niskaansa.

Mulla on ajatuksena, että josko näin kesällä löytäis talvivarusteita hyvään hintaan. Hain esmes Hi5bikesista Laken talvikengät mielestäni hyvään hintaan nyt kesällä. Edellinen ratkaisu oli paksuja sukkia, pohjallisia, neopreenisuojia ja erilaisia lämmittimiä. Pärjää kyllä, mut varmasti yks hyvä kenkä on parempi ratkaisu. Samalla idealla ostaisin mielelläni yhdet hyvät talvihousut.

sf12
16.07.2018, 08.45
Assoksen Millet alimmaiseksi, niillä ajaa -10 asteeseen saakka. Sit jos kylmempää keliä on, niin Millejen päälle olen vetänyt hiihtohousut ja noilla ajaa vaikka sit -30 asteessa. -10 ja -20 asteessa olen käyttänyt Odlon Primalofteja Millejen päällä.
Noi Assokset on kyl ihan huippu trikoot Suomen talveen. Pehmuste on aivan huippu ja noi menee itsellä noin +10 ja -10 asteen keleissä, eli suurin osa Suomen loppusyksyä-alkukevättä.

paaton
16.07.2018, 11.06
Mielestäni talvibibsit alimmaisena on haaskuuta. Niiden alle laitetaan tarpeeksi hengittävää ja lämmittävää vaatetta ja bibsit päälle, talvibibsit välikerroksena ei toimi.

Itse asiassa ne minun mielestä toimii. Jos bibsien alle laittaa paljon vaatetta, niin setistä tulee ihan liian jäykkä ajaa.

Huomasin myöskin sen, että windstopper talvihousut alimmaisena, merinobokserit välissä ja windstopper shortsit päälle toimii. Ehkä nuo merinot pysyy noin kuivana ja lämpiminä? En tiedä, mutta ainoa setti jolla pystyn ajamaa pakkasilla.

paaton
16.07.2018, 11.12
Assoksen Millet alimmaiseksi, niillä ajaa -10 asteeseen saakka. Sit jos kylmempää keliä on, niin Millejen päälle olen vetänyt hiihtohousut ja noilla ajaa vaikka sit -30 asteessa. -10 ja -20 asteessa olen käyttänyt Odlon Primalofteja Millejen päällä.
Noi Assokset on kyl ihan huippu trikoot Suomen talveen. Pehmuste on aivan huippu ja noi menee itsellä noin +10 ja -10 asteen keleissä, eli suurin osa Suomen loppusyksyä-alkukevättä.

Nuo primalof shortsit oli tarkoitus hommata itsekkin. Hyvien talvihousujen kanssa nuo riittäisi varmasti sinne -15c minullakin.

sf12
16.07.2018, 11.46
Mulla on pitkät Primaloftit. Trikoot missä reisien kohdalla Primaloftia.