Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Lämpöpussi akulle?



Kiituri
09.12.2014, 15.24
Valojen akkujen kapasiteetti tuntuu romahtavan kylmässä. Pitäisi siis olla jonkilainen lämpöeristelaukku.
1. ohjaustankoon hihnoilla kiinnittyvä 8.4V 4.4Ah MJ-872 akulle tai isommalle
2. vyölaukun tapainen ym. akulle tai tuplakokoiselle (8.4v 8Ah)

Ehdotuksia ?

nure
09.12.2014, 15.47
Miksi akkua ei voi pitää vaikka takin sisällä? Puhelinkin hyytyy jos ulkotaskussa pakkasella.

ellmeri
09.12.2014, 16.00
Juomarepussa lämpimän juomasäkin kanssa,silvaa käytin silleen,esim.

Marsusram
09.12.2014, 17.22
Ennen kannettiin kilon akkua selässä, nykyään menee 125g vaikka päähihnassa.

Joku pieni satula- , runko-, tankki- tai tankolaukku ja akun ympärille thinsulate varahanskat eristeeksi.
http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=micro&biketoy=saddle
http://www.topeak.com/products/bags/fueltank_m
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Laukut/Runkolaukku-270424/
http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=ultimate6_compact&biketoy=handle

Yleensä akuissa virtaa on pakkasellakin, mutta jännite laskee alle kynnysjännitteen, jolla laite (valo) toimii.

kide
09.12.2014, 18.06
Itse olen ollut huomaavinani, että 18650-kennot toimivat hyvin kylminäkin. Ainakin itse tehdyn akun Panasonic-kennot eivät tunnu lämpötilasta käytännössä piittaavan. Magicshinen akussa lienee myös 18650-kokoisia kennoja, mutta ehkä heikkolaatuisempia. Enpä kyllä ole niiden käyttäjien juuri kuulleen valittelevan pakkasongelmista. Sen sijaan LiPo-akut, joita on kännyköissä ja esimerkiksi Moon Meteor 200 -lampussa tuntuvat selvästi hyytyvän pakkasessa. Sellainen ajatus vaan tuli, että olisiko alkuperäisen kysyjän akkupaketissa vikaa (kuten kennot epäbalanssissa) ja lyhentynyt paloaika johtuisi siitä, eikä niinkään lämpötilasta. Toimiiko lämpimässä oikeasti paljon paremmin?

Pelkästään lämpöeristeen lisäämisellä luulisin olevan aika pieni vaikutus. Akuissa kun ei juurikaan synny lämpöä ja vähän ajan kuluttua niiden lämpötila on käytännössä ympäristön lämpötila. Eristys vain hieman hidastaa jäähtymistä. Akku pitäisi saada lähelle kehoa vaatteiden alle. Tai sitten samaan koteloon ledien kanssa, mikä on valmiin lampun kanssa hankalampi toteuttaa.

cobbo
09.12.2014, 18.52
Itsellä on kohtalaisen laadukkaita 18650-kennoja jotka kyykkäävät tehokkaan lampun kanssa kovalla pakkasella. Zebralightin H600 imee täydellä teholla sen verran virtaa että kennon suojapiiri ilmeisesti katkaisee melkein samantien virranannon kun jännite putoaa. Pienemmät litiumiakut nyykähtävät vielä paljon helpommin; oma kokemus on että litiumi-ioniakuissa pitää olla sikamaisesti turvamarginaalia jatkuvan purkuvirran suhteen vs. laitteen virranotto jotta ne eivät ala tökkimään pakkasella. Zebralight ainakin ajaa kennoa ihan reunalla suorituskyvyn kannalta joka sitten johtaa nyykähtämiseen isolla teholla.

Magiclightistä en tiedä tarkemmin, mutta itsellekin tuli mieleen olisiko joku kennoista epäbalanssissa ja luovuttaa samantien kun kuormitus ja pakkanen yhdistetään?

ylämäki
09.12.2014, 20.00
Itse olen ollut huomaavinani, että 18650-kennot toimivat hyvin kylminäkin.

Jos valaisin on sellainen että ottaa reilusti virtaa, niin akku lämpenee kyllä samalla. Muutenhan 18650 Li-ion akun jännite notkahtaa -20 pakkasessa jopa 2,5 voltin tietämille.

KJP
09.12.2014, 23.20
Tässä yleistä akkutietoutta (http://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures) sekä Panasonicin NCR18650B-kennon spec (http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf2/ACI4000/ACI4000CE76.pdf) , mistä löytyy purkukäyrät eri lämpötiloissa