Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 27.5+

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7

hemppa
13.06.2017, 09.37
Moottoripyörän kanssa tuli aina yritettyä säätää pyörä mahdollisimman hauskaksi ja helpoksi ajaa. Ainakin mp:n kanssa osa hauskuutta on röykkyisellä pätkällä nauttia etupumppujen tekemästä työstä.

Nää "joustoa vai ei" -kysymykset on aina makuasioita, mutta tuon perusteella voisin lyödä vetoa että hankit nyt minkä tahansa pyörän niin jossain vaiheessa tulet päätymään 120-140mm joustavaan täysjoustoon.

Itselläni nykyään täysjäykkä läski, mutta 140mm täysjousto oli kyllä hauskin ja mukavin vehje painella vauhdilla kivikkojuurakossa.

E. Niin ja nyt olen hankkimassa läskiin 27,5 joustokeulaa kesäajoihin. Läskistähän saa helposti muunneltua 27,5+/29"/täysjäykän/etujouston vink vink

Antza44
13.06.2017, 13.12
^Ja 29+ mikä ei edes tiputa keskiötä.

Weston
13.06.2017, 15.48
Mulla ei ole joustoja vastaan mitään ja päätyisin mielelläni täysjoustoon. Tuppaa vaan hinnat kipuamaan yli kahteen tonniin ja se on tällä hetkellä liikaa. Tonnin olin ajatellut alunperin pyörän laittaa, mutta nyt vertailtuani pyöriä niin 1200-1300e menee vielä. Käytettyjen tarjontaan ei oo tullut vielä perehdyttyä yhtään.

järtsy
13.06.2017, 19.38
^Hmm, 3X9speed. En kyllä pystyis ajaa maastossa ollenkaan ja jotain jo maksaa koko vaihteiston muutos. Muutkin osat lähestulkoon halvinta mitä saa.

Niinkuin monesti todettu että se vasta kalliiksi tulee kun ensin ostaa halvan huonon ja sitten kalliiman hyvän, tämähän on toki vain ja ainoastaan MINUN mielipide enkä halua loukata ketään.

Plussa jäykkäperää itse juuri hetki sitten metsästin ja monen monta mallia tutkailin, oma valinta oli Sonder Transmitter jossa kohtasi hinta, osien laatu, geometria ja yksityiskohdat kuten kierteellinen keskiö ja ISG5 kiinnitykset, en tätä nyt enempää kellekään tyrkytä mutta kannattaa ainakin tutustua.

Edit, Näytti muuten Canyonilla olevan täpäriä tarjouksessa Neuron AL 7.0 1349€ ja Neuron AL 6.0 1199€

SamiMerilohi
13.06.2017, 19.50
Hahah, ai 3x9 vaihteistolla ei pysty ajamaan maastossa ollenkaan? Mahtoi olla kymmenen vuotta sitten ankeaa, kun kaikissa pyörissä oli sellainen.

Hinnat alkaen -pyörässä on tietenkin hinnat alkaen -luokan osat, mutta varmasti silti ihan toimiva vehje. Ei toki kevyt eikä hifi.

Weston
13.06.2017, 20.23
Kävin koeajamassa 29" tuumasta maasturia. Tuntu että pitoa riitti aivan tarpeeksi ja plussa innostus hiukan hiipu.
Ei ole muuten pyörän valitseminen helppoa! Toi Neuron AL 6.0 alkoi kiinnostaa heti.

järtsy
13.06.2017, 21.57
Hahah, ai 3x9 vaihteistolla ei pysty ajamaan maastossa ollenkaan?

No joo, ehkä vähän jyrkästi ilmaistu:D Lähinnä tarkoitin että ilman etuvaihtajaa on vaan niin paljon simppelimpää ajaminen, ja kun kyseessä aloittelija niin kaikki ylimääräinen säätäminen vie huomiota ajamisesta. Suurta eroa en huomaa siinä onko 1X10 vai 1X11 ja tosiaan ottaisin mieluummin vaikka 1X7 kuin 3X9:sin:)

Ei tästä niin hirveän montaa vuotta ole kun itsekkin hommaa aloittelin joten suht tuoreessa muistissa on asiat mitkä häiritsi/helpotti hommaa.

J.Kottenberg
13.06.2017, 22.20
Hinnat alkaen -pyörässä on tietenkin hinnat alkaen -luokan osat, mutta varmasti silti ihan toimiva vehje. Ei toki kevyt eikä hifi.

Toi käsite: "ihan toimiva vehje" on hyvin suhteellinen käsite. Ovathan esimerkiksi Biltsun 300-400€ maasturit ihan toimivia, joten jos tavoitteena on hankkia mahdollisimman halvalla toimiva pyörä, niin jotain halpamarketBiltsu-linjaa kannattaa silloin ajatella.
Se, onko mahdollisimman halvan hankintahinnan pyörällä mielekästä maastopyöräilyä harrastaa, onkin sitten toinen juttu. Se asia varmaan on jokaisen itse harkittava.
Omasta puolestani ajattelen että lykkäisin hankintaa ja käyttäisin ajan ahkeraan pullo/tölkkikeräämiseen ja hankkisin jotain osiltaan 3x9:ä parempaa. Mutta tämä tietysti on vain oma ajatukseni.

Weston
13.06.2017, 22.38
Tää menee nyt kyllä vähän plussailusta ohi, mutta mun silmään tää Canyoni vaikuttaa kyllä aika pätevältä https://www.canyon.com/fi/mtb/neuron/neuron-al-6-0.html
Aceran navat on ainoo, mikä vähän kummittelee, mutta muuta en osaa moittia. Vaihteet ilmeisesti 2x10, kelpaa mulle.

J.Kottenberg
13.06.2017, 22.56
Tää menee nyt kyllä vähän plussailusta ohi, mutta mun silmään tää Canyoni vaikuttaa kyllä aika pätevältä https://www.canyon.com/fi/mtb/neuron/neuron-al-6-0.html
Aceran navat on ainoo, mikä vähän kummittelee, mutta muuta en osaa moittia. Vaihteet ilmeisesti 2x10, kelpaa mulle.

Ei ollenkaan hullumpi hinta/laatusuhteeltaan äkkiä katsellen. Kyllä tuolla varmaan voi kohtuu hyvin harrastaa.

Ja omasta mielestä 2x10 on jopa aika hyvä yleiskäyttöön. Paljon selkeämpi käyttää kuin joku 3x, pienempi maastoon ja isompi siirtymille.

järtsy
13.06.2017, 23.04

Emmä noita napoja pelkäis ja onhan siinä takuu. 2X10 tekee helpolla toimivan 1X10 riittävällä välitys skaalalla, jos haluu. Kyllä sillä varmaan ajaa voi noinkin:)

J.Kottenberg
13.06.2017, 23.43
Halvemmat navat on usein huonommin tiivistetyt kuin kalliimmat. Voi noi Aceratkin toimia kun ei kovasti uita niitä. Ja kuten Järtsy totesi, onhan niillä takuu.

nikkesi
14.06.2017, 09.53
Millaisia painoja muiden 27.5+ pyörillä on.? oma 27.5x3 renkailla varustettu spesialized L-koko painaa 14.1 kg jotenkin tuntuu tyhmältä kun 150 mm joustava täpäri 29x2.4 renkailla "vaan" 13 kg selvästi kevyempi ajaa.

johnmeitsi
14.06.2017, 19.53
Kona big honzo dl, L kokoisena 2.8" kumeilla (tubeless) aikalailla tasan 13kg.

Eeppa
14.06.2017, 21.50
Onko jollekin kertynyt kokemusta tai muuten näkemystä Orbean Loki 27,5 plussasta?

https://www.orbea.com/us-en/bicycles/loki-h10-27

Tuotahan saa ilmeisesti ainakin Ridemoresta.

tiaalto
14.06.2017, 22.30
Onko jollekin kertynyt kokemusta tai muuten näkemystä Orbean Loki 27,5 plussasta?

https://www.orbea.com/us-en/bicycles/loki-h10-27

Tuotahan saa ilmeisesti ainakin Ridemoresta.
Juu. -16 mallin H10 alla ja olen ollut ihan tyytyväinen. Teknisesti ongelmaton ja matala runko loivalla keulakulmalla on pelastanut muutamalta haverilta. -17 malli on spekseiltään vielä parempi.

Negatiivista tulee lähinnä mieleen matalasta keskiöstä kivikoissa ja renkaista pehmeissä paikoissa.

Marsusram
15.06.2017, 00.17
Millaisia painoja muiden 27.5+ pyörillä on.?
11,5kg punnitsin ajokunnossa, täysjäykkä Kinesis Phase. Bontragerin Bowie keula on ainoa hiilariosa, edessä 29+ kiekko, takana 27.5+, Chroniclet litkutettuna Eastonin vanteilla.

yannara
16.06.2017, 10.16
Kokeilin kaverin Cannondalea eilen, 27,5"+ 3.0. Oli oudon painava, ja paino sijoittui eteen. Cujo 2 oli malli. Virallisen tiedon mukaan ois ollut 13kg, mutta mun mielestä huomattavasti painavempi.

Weston
16.06.2017, 22.52
Fillari ostettu. Ei tullut täysjousto eikä 27,5+
Tuli vm. 2016 Felt Nine 4, kun sattui yksittäiskappale olemaan tarjouksessa. http://www.feltbicycles.com/International/2016/Bikes/mountain/XC-Hardtail-29-/nine-4.aspx Eka kunnon lenkki heitetty ja onhan maastopyöräily aivan mahtava laji!

järtsy
16.06.2017, 23.23
Näinhän siinä useasti käy että tulee jotain ihan muuta mitä oli ajatellut:) No mutta hyvä että mieleinen löyty, näyttää aika XC-tykiltä!

nikkesi
20.06.2017, 23.54
Pientä päivitystä spessun Fuseen 27.5+ lähtöpainoon 14.1 kg . Keula rockshox, renkaat tubeless ja swalbe 27.5x3 rocket ron, stemmi lyhemmäksi ja ilman nousua. 12.9 kg paino ajokunnossa. 1 kg keulasta kyllä huomaa ja teki huomattavasti mukavamman. Ikävän kalliiksi tuli,

SamiMerilohi
27.06.2017, 23.02
Millaisia painoja muiden 27.5+ pyörillä on.? oma 27.5x3 renkailla varustettu spesialized L-koko painaa 14.1 kg jotenkin tuntuu tyhmältä kun 150 mm joustava täpäri 29x2.4 renkailla "vaan" 13 kg selvästi kevyempi ajaa.

Mun L-kokoinen Norco Fluid 7.2 HT+ painaa ilman polkimia 13,3 kg. Renkaina litkutetut Schwalbe Nobby Nic 2,8" Snakeskinit, muuten vakiokokoonpano.

teemui
28.06.2017, 20.20
Tänään tuli haettua moinen...

https://s20.postimg.org/tcxz2mjzx/fuelex8plus2018.jpg

Pitäis rueta opetteleen iskarisäätöjä seuraavaksi vissiin...

tiaalto
28.06.2017, 20.27

Onpas komea. Mahtuukohan Fat Freddiet Fueliin?

teemui
28.06.2017, 20.50

Samaa mietin. On tuossa nyt jonkun verran väliä, ahtain paikka näyttäis olevan chainstayn ja renkaan väli. Ei mitään hajua noiden renkaiden todellisista mitoista.

https://s20.postimg.org/n0itssgxp/2017-06-28_19.36.15.rajattu.jpg

Terho P
28.06.2017, 21.07
Mulla oli koe-ajolla fuel ex 9 vai mikä ny olikaan,siinä ainaskin oli suomi tyressit 3" .. haaveilin laitella ittellekkin talveksi semmoset tuohon fuel ex 8 .. Mikä fueli tuo edes on?? onkose fueli??:seko:

teemui
28.06.2017, 21.37
Mulla oli koe-ajolla fuel ex 9 vai mikä ny olikaan,siinä ainaskin oli suomi tyressit 3" .. haaveilin laitella ittellekkin talveksi semmoset tuohon fuel ex 8 .. Mikä fueli tuo edes on?? onkose fueli??:seko:

Fuel EX 8 27.5 Plus 2018 :)

Terho P
28.06.2017, 23.46
Höh.. Ja mä vielä kysyyn että onko miten pian tulos uus malli,elettiin helmi-maaliskuuta. Meinas että vuodenvaihtees vasta. No olisin mä sen silti varmaan ostanu jo silloin.

Hienohan tuokin on

hece
29.06.2017, 01.18
-17 alu Fuel ex 8:aan mahtuu helposti 75mm leveä Rocket Ron 3.0 45mm sisäleveällä vanteella. Eli kyllä pitäisi fat freddiekin mennä.

tiaalto
29.06.2017, 12.12
Toi 2018 Fuel EX 8 alkaakin näyttämään oikein houkuttelevalta, jotenkin mennyt tutkan alta koko pyörä. Toisaalta '17 malleja voisi alkaa saamaan jo kohtuuhintaan... eroina näyttää olevan lähinnä voimansiirto (GX 11 vs GX Eagle), hissitolppa (KS vs Bontrage) ja ensiasennusrenkaat (menisivät -18 mallissa laakista vaihtoon)

Einiö
30.06.2017, 03.02
Nyt on alkanut jonkin takia 27.5plussa kiinnostamaan, nyt pyöränä canyon dude 9.0. Pari vuotta ajellut dudella eikä siinäkään mitään vikaa ole, mutta varmaan tässä vaihtelua haluis mielen virkistämiseksi..?

Onko muita läskistä plussaan siirtyneitä ja kokemuksia pyörän vaihdosta?

Mikä täysjousto plussa 2-3000€ hintaluokassa olisi se "järkevin" tällähetkellä?

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

stumpe
30.06.2017, 05.40
Mulla oli jäykkä läsä, nyt jäykkä plussa.

Pompotus hävisi siirtymiltä, tai sit en vaan osannu polkea. Läskillä surkea pito märällä kalliolla (joita Turussa aika paljon), tai ainakin ne renkaat mitä ite testailin. Liittyy pintapaineeseen? Kalliit renkaat.

Plussa fyysisempi ajettava. Läski on kunnon talvena loistava pyörä, sitä ei plussa korvaa.

Kalle H
30.06.2017, 08.16
Toi 2018 Fuel EX 8 alkaakin näyttämään oikein houkuttelevalta, jotenkin mennyt tutkan alta koko pyörä. Toisaalta '17 malleja voisi alkaa saamaan jo kohtuuhintaan... eroina näyttää olevan lähinnä voimansiirto (GX 11 vs GX Eagle), hissitolppa (KS vs Bontrage) ja ensiasennusrenkaat (menisivät -18 mallissa laakista vaihtoon)
Myös jarrut ovat vaihtuneet Sramiin, hissitolppa on vähän pidempi (isommissa rungoissa) ja keula on nykyisin koko musta (mielestäni hieno).

Hyviä muutoksia mielestäni, joskin 2017 mallin omistajana ei noi aiheuta suuria päivityspaineita. Mulla meni itsellä 2017 mallin kanssa jarrut ja ohjaamo-osaa vaihtoon, kun sattui löytymään sopivaa osaa omasta hyllystä. Myös renkaiksi laitoin suoraan vähän järeämpää Maxxikselta. Aika hyviltä noi molemmat kyllä näyttää mieletäni ihan suoraan tehtaan jäljiltäkin.

Oon itse käyttänyt takana vain 2.8" renkaita kun tykkään niistä, mutta mittausten mukaan Suomi Tiresin nasta pitäs sinne kyllä mahtua ihan kivasti.

järtsy
30.06.2017, 08.30
Nyt on alkanut jonkin takia 27.5plussa kiinnostamaan, nyt pyöränä canyon dude 9.0. Pari vuotta ajellut dudella eikä siinäkään mitään vikaa ole, mutta varmaan tässä vaihtelua haluis mielen virkistämiseksi..?

Onko muita läskistä plussaan siirtyneitä ja kokemuksia pyörän vaihdosta?

Mikä täysjousto plussa 2-3000€ hintaluokassa olisi se "järkevin" tällähetkellä?

Jep, Läskillä aloittanut aikanaan maastopyörilyn ja tuntui pitkään "ainoalta oikealta" mutta nyt tallissa kaksi plussaa, Spessun stumpjumpperi täysjousto ja Sonder Transmitter takajäykkä. Molemmilla hauska ajaa enkä läskiä juuri nyt kaipaa mutta kyllä se talvella jos ja kun lunta tulee on ainoa oikea:)

Tuota Spessua saa välillä Cyclestoresta englannista hyvällä hinnalla, sieltä se omakin tuli vuosi sitten.

Einiö
30.06.2017, 11.37
Aivan aivan, myös scottin genius plus sarja on kiinnostanut, mikähän muuten mahtaa olla genius ja spark plus pyörien suurin eroavaisuudet? Mitään selkeetä vastausta en oikeen ole löytänyt.

Aika heikosti tuntuu olevan scottin jälleenmyyjiä, pelkkiä intersporteja ja niistä nyt on turha edes mennä katsomaan kunnei siellä yli tonnin pyöriä edes ole.

2016 väritykset miellyttää enemmän omaa silmää mutta ei tunnu niitä enään mistään saavan

MakeK
02.07.2017, 07.25
Aivan aivan, myös scottin genius plus sarja on kiinnostanut, mikähän muuten mahtaa olla genius ja spark plus pyörien suurin eroavaisuudet? Mitään selkeetä vastausta en oikeen ole löytänyt.

Aika heikosti tuntuu olevan scottin jälleenmyyjiä, pelkkiä intersporteja ja niistä nyt on turha edes mennä katsomaan kunnei siellä yli tonnin pyöriä edes ole.

2016 väritykset miellyttää enemmän omaa silmää mutta ei tunnu niitä enään mistään saavan

Moro!

Mulla on normi Spark 900 RC (normi 29er) ja Genius 710 Plus (molemmat 2016 malleja). Genius on geometrialtaan agressiivisempi, hiukan jyrkimmät kulmat ja lyhyemmät joustot. Ja toki myös n. 4kg kevyempi ja huomattavasti herkempi. Toki kun puhutaan Spark plussasta ero pienenee mitä tulee painoon ja herkkyyteen.
Molemmat oli mukana Tahkolla viikonloppuna. Fillarikoulut ja muut lenkkeilyt tuli ajettua plussalla, mut kisastartti Sparkilla. Mainittakoon et kaveri ajoi samanlaisella Geniuksella aikaan 3h25, eli kyllä se Genius liikkuu tarvittaessa tosi hyvin. Uskoisin et Plussa Sparkki olisi ollu 5-10min nopeampi.... jos nopeutta hakee. Mut Geniuksella on toi fun factor isommassa roolissa.

Kannattaa tsekata UK kauppoja (esim Westbrook Cycles). Siellä on aika hyvin 2016 mallin skotteja myynnissä. Ja Hawaii Express Virossa, josta ostin oman Sparkin.

Sent from my iPad using Tapatalk

Pancho
02.07.2017, 14.52

Norjan Intersport näyttää myyvän vähän yli tonnillakin:

https://xxl.fi/scott-spark-720-plus-17-taysjousitettu-maastopyora/p/1131914_1_style

Late_h
03.07.2017, 00.22

Todella komea peli! Mistä olet jo tuollaisen saanut käsiisi kun noista 2018 malleista ei mitään "virallista" tietoa oikein tunnu löytyvän vielä mistään? :)

Itsellä oli pitkään harkinnassa 2017 Fuel EX, mutta EX 8 29:stä olisi pitänyt omaan makuun päivitellä turhan paljon osia niin päädyin Canyoniin. Nyt kun näitä 2018 malleja tutkiskelee niin näyttävät kyllä aika täydellisiltä paketeilta - SRAM GX Eagle, SRAM jarrut, Drop line hissitolppa, uudet Bontragerin i30mm kiekot ja kaiken kukkuraksi keulan liukuputketkin on muutettu mustaksi. Vielä jos hinta pysyisi viime vuoden mallien tasossa niin alkaisi olla pyörää kerrakseen. Täytyy olla varovainen ettei hanki pyöräkuumetta itselle, kun alla on vasta muutaman sata km ajettu Canyon.. :)

teemui
03.07.2017, 09.02
Todella komea peli! Mistä olet jo tuollaisen saanut käsiisi kun noista 2018 malleista ei mitään "virallista" tietoa oikein tunnu löytyvän vielä mistään? :)

Itsellä oli pitkään harkinnassa 2017 Fuel EX, mutta EX 8 29:stä olisi pitänyt omaan makuun päivitellä turhan paljon osia niin päädyin Canyoniin. Nyt kun näitä 2018 malleja tutkiskelee niin näyttävät kyllä aika täydellisiltä paketeilta - SRAM GX Eagle, SRAM jarrut, Drop line hissitolppa, uudet Bontragerin i30mm kiekot ja kaiken kukkuraksi keulan liukuputketkin on muutettu mustaksi. Vielä jos hinta pysyisi viime vuoden mallien tasossa niin alkaisi olla pyörää kerrakseen. Täytyy olla varovainen ettei hanki pyöräkuumetta itselle, kun alla on vasta muutaman sata km ajettu Canyon.. :)

No vähän tuuri kävi tuon hankinnassa, viime keskiviikkona myin läskin pois, ja samalla reissulla poikkesin Pyörä-Suvalaan kyseleen tarjousta plussatäpäristä... No samana päivänä oli tullut kaks tämmöistä itelle sopivassa koossa sinne, joista toinen oli vielä vapaana. Hintakin oli kohdallaan, joten mukaanhan se lähti. Facebookin maastopyöräryhmässä näkyi olevan myös muutama eri Trekin jälleenmyyjiltä hommattu, joten kai noita on sinne tänne muutama tipahdellut. Vanteet on samat Duroc 40 kuin 2017 mallissa.

Late_h
03.07.2017, 10.35
No vähän tuuri kävi tuon hankinnassa, viime keskiviikkona myin läskin pois, ja samalla reissulla poikkesin Pyörä-Suvalaan kyseleen tarjousta plussatäpäristä... No samana päivänä oli tullut kaks tämmöistä itelle sopivassa koossa sinne, joista toinen oli vielä vapaana. Hintakin oli kohdallaan, joten mukaanhan se lähti. Facebookin maastopyöräryhmässä näkyi olevan myös muutama eri Trekin jälleenmyyjiltä hommattu, joten kai noita on sinne tänne muutama tipahdellut. Vanteet on samat Duroc 40 kuin 2017 mallissa.

Mielenkiintoista kun myyvät pyöriä jo ennen virallista lanseerausta. :) Paljonko tuon 2018 Fuel EX 8 plussan ohjehinta oli?

teemui
03.07.2017, 10.44
Käsitin että hinnat pysyny 2017 tasolla.

ajpi
04.07.2017, 01.00
MakeK kertoikin kaiken oleellisen Scottin Geniuksesta. Itselle tuli toukokuun puolivälissä Genius 710 plus 2016. Aiempi pyörä oli Cannondalen rush 29" xc-täpäri. Paino molemmilla pyörillä lähes sama. Minun painolle (n. 87kg) ja ajotyylille (suoraviivainen [emoji23]) Genius sopii todella hyvin. Tahkon 60km tuli todella oma ennätysaika 3:25, vaikka viimeisen 15km ajoinkin alamäet todella tarkasti ja rauhallisesti, jottei litkua tihkuva eturengas räjähdä kokonaan. Twinlock toimii erinomaisesti Tahkon tyylisessä ajossa ja itse käytin kaikissa nousissa keskiasentoa. Vahva suositus tälle pyörälle. Nythän Scott on jo esitellyt uudistuneen Geniuksen vuodell 2018, joten vanhoja malleja saanee edullisesti.

Omimillaan tuo Genius on kuitenkin tässä [emoji6]:

https://youtu.be/plluVq2umvY

Sent from my iPad using Tapatalk

Einiö
04.07.2017, 07.49
Kiitos hyvistä vastauksista :) aika vaikea päätös, täytyis jostain saada plussa kunnolliseen koeajoon niin tietäis paremmin kannattaako alkaa vaihtamaan dudea pois. Satakunnassa kun ajelen ja korkeuseroja ei juuri ole hmmm.. :)

J.Kottenberg
04.07.2017, 16.04
^Kyllä pluspyörällä varmaankin ihan samat ajot ajaa kuin läskilläkin. Mutta lumisena talvena läski onkin sitten maastossa ylivoimainen. Ja hyvin selvästi. Plussalla joutuu odottelemaan koiranulkoiluttajia yms tamppaamaan polkuja tai muuten vaan venttailemaan kelejä, eikä samoihin paikkoihin pysty plussalla ajamaan kuin läskillä. Ei niissä sulan maan aikana muuten niin isoa eroa ole, jos soilla ajelu ei kuulu kuvioihin. (puheet joiden mukaan pluspyörässä on kaikki läskin hyvät ominaisuudet mutta ei huonoja, jätän omaan arvoonsa)
Edellä oleva on tietysti vain oma mielipiteeni. Joku muu on varmasti toista mieltä.

Antza44
04.07.2017, 17.12
Fuel EX 9.8 27.5+ matalala keskiö ei ollut kyllä minun mieleen. Jäykkäperäsiin Stache 9.8 ja Dudeen tottuneelle kammet ja ratas kolisi maapalloon aika herkästi. Polkemista joutui kyllä rytmittämään. En edes vaivautunut 3 viikon aikana kokeilla runkoa loivemmassa asennossa, kun keskiö olisi tippunut entisestään. Vaikka paperilla tuon EX 32.5mm keskiön korkeus 3mm BB Drop ei paljon muistakaan täpäreistä eroa, miten lie käytännössä sitten? Tai väärin ajostakin voi olla kyse. Pitäisi vaan vissiin pitää se hanuri penkissä;).

Väsä
04.07.2017, 20.28
Mielenkiintoista kun myyvät pyöriä jo ennen virallista lanseerausta. :) Paljonko tuon 2018 Fuel EX 8 plussan ohjehinta oli?
Taitaa olla tän vuoden mallit aika pitkälti loppuunmyytyjä, niin sen takia tarjotaan 2018. Kaikkia 2018 fuel exiä ei ole vielä julkaistu, mutta hinnat taitaa olla samalla tasolla kuin tämänkin vuoden malleissa.

Kiituri
06.07.2017, 10.48
Fuel EX 9.8 27.5+ matalala keskiö ei ollut kyllä minun mieleen. Jäykkäperäsiin Stache 9.8 ja Dudeen tottuneelle kammet ja ratas kolisi maapalloon aika herkästi. Polkemista joutui kyllä rytmittämään. En edes vaivautunut 3 viikon aikana kokeilla runkoa loivemmassa asennossa, kun keskiö olisi tippunut entisestään. Vaikka paperilla tuon EX 32.5mm keskiön korkeus 3mm BB Drop ei paljon muistakaan täpäreistä eroa....

Keskiönkorkeusasiassa on sama ongelma kuin mitä oli 6 vuotta sitten ohjaamoon koossa. Nyt kaikki ilmoittaa reach/stack mitat. Silloin tärkein asia oli satulaputken korkeus ja vaakaputken pituus.
Keskiön korkeus pitäisi ilmoittaa jousituksen oletuspainumalla maasta renkaiden oletuspaineilla. Ehkä 5-10v päästä tämäkin tieto on saatavissa :)

groovyholmes
06.07.2017, 10.51
Keskiön korkeus pitäisi ilmoittaa jousituksen oletuspainumalla maasta renkaiden oletuspaineilla. Ehkä 5-10v päästä tämäkin tieto on saatavissa :)

Kuinka tarkka tämä luku mahtaisi olla[emoji16]!?!?

Sent from my iPhone using Tapatalk

tiaalto
06.07.2017, 11.56
Fuel EX 9.8 27.5+ matalala keskiö ei ollut kyllä minun mieleen. Jäykkäperäsiin Stache 9.8 ja Dudeen tottuneelle kammet ja ratas kolisi maapalloon aika herkästi. Polkemista joutui kyllä rytmittämään. En edes vaivautunut 3 viikon aikana kokeilla runkoa loivemmassa asennossa, kun keskiö olisi tippunut entisestään. Vaikka paperilla tuon EX 32.5mm keskiön korkeus 3mm BB Drop ei paljon muistakaan täpäreistä eroa, miten lie käytännössä sitten? Tai väärin ajostakin voi olla kyse. Pitäisi vaan vissiin pitää se hanuri penkissä;).
Nyt kun muisti palailee pätkittäin niin tuo matala keskiö olikin se suurin intoa laimentava seikka Trekissä. Riittäisiköhän kunnon 3" kumit ja Mino Link yläasennossa korjaamaan tuon ongelman?

Kalle H
06.07.2017, 12.14
Mulla oli tossa n 1,5kk taukoa maastoajoista kun tuli ajeltua cyclolla ja maantiepyörällä enemmän. Otin tauon jälkeen taas Trekin (fuel ex 8 plus) alle, jossa 2,8" Maxxiksen renkaat ja linkki yläasennossa. Ekat 10-15min oli taas maastoajan ja rytmityksen kanssa opettelua, kun ei meinannut päästä mistään läpi ja kammet paukku, tuon jälkeen tuntuma/ajoitus rupesi taas palautumaan ja ongelmat poistui. Nyt oon heittänyt taas pari maastolenkkiä tuon jälkeen vähän tiheämpää, enkä ole itse kyllä kertaakaan ajatellut lenkillä, että keskiö olisi jotenkin turhan matalalla. Täällä Pirkkalassa on tota kivikkoa/juurta/monttua ihan hitosti ja poljettavaa on todella paljon (ei siis mitään sileiden alamäkien rullailuita).

Olen myös ohimennen testaillut ajokaverien pyöriä ja jotenkin niiden kanssa tuntuu, että sitä istutaan enemmän pyörän päällä, kun Trekissä ollaan siellä sisällä. Toki tämä tuntuma riippuu tosi paljon myös iskarin/keulan/renkaiden paineista ja rungon geometriasta, mutta kyllä mä itse tykkään tosta keskiön korkeudesta, se on just hyvä ja tuo paljon vakautta pahoihin paikkoihin.

edit:
Kannattaa muuten huomioida, että ainakin 2017 mallisessa Fuel EX 9.8 27.5+ pyörässä keskiö oli paljon matalemmalla, kun mitä alumiini runkoisissa versioissa, noita ei siis voi verrata suoraan keskenään. Tästä oli paljon juttua ainakin MTBR-foorumilla.

Tottakai täpärissä se keskiö tuppaa aina roikkumaan vähän matalemmalla kuin takajäykässä, etenkin montuissa/kivikoissa joissa jousitus tekee tehtäväänsä. Tämän takia rytmitys ja pumppaaminen pitää opetella kuntoon.

ealex
06.07.2017, 15.11
Keskiön “korkeus” ilmoitetaan jo nyt poikkeamana napojen kautta kulkevasta linjasta. Eli jokainen voi itse arvioida todellisen keskiön korkeuden itselle mieluisilla säädöillä, eli sägillä, rengaskoolla ja rengaspaineilla, ilman minkäänlaista ongelmaa.

Antza44
06.07.2017, 16.27
edit:
Kannattaa muuten huomioida, että ainakin 2017 mallisessa Fuel EX 9.8 27.5+ pyörässä keskiö oli paljon matalemmalla, kun mitä alumiini runkoisissa versioissa, noita ei siis voi verrata suoraan keskenään. Tästä oli paljon juttua ainakin MTBR-foorumilla.

-17 Alu ja kuitu rungoissa sama BB drop 3mm. 27.5+ ilmoitettu keskiön korkeus 32.5mm ja 29" 33.7mm. Näin Trekin sivuilla ainakin.

Kalle H
06.07.2017, 16.32
-17 Alu ja kuitu rungoissa sama BB drop 3mm. 27.5+ ilmoitettu keskiön korkeus 32.5mm ja 29" 33.7mm. Näin Trekin sivuilla ainakin.
MTBR-foorumilla käyttäjät olivat noita Fuel ex plus kuitu-/alu-runkoja mittailleet ja tulleet siihen tulokseen, että kuiturungon keskiö ui alempana, kuin alumiini rungon. En ole juuri nyt noita Trekin geometriataulukoita tarkistellut, mutta silloin 2016 syksyllä ne eivät ainakaan olleet linjassa käyttäjien mittailuiden kanssa.

Antza44
06.07.2017, 16.33
MTBR-foorumilla käyttäjät olivat noita Fuel ex plus kuitu-/alu-runkoja mittailleet ja tulleet siihen tulokseen, että kuiturungon keskiö ui alempana, kuin alumiini rungon. En ole juuri nyt noita Trekin geometriataulukoita tarkistellut, mutta silloin 2016 syksyllä ne eivät ainakaan olleet linjassa käyttäjien mittailuiden kanssa.Tämä on hyvinkin mahdollista.

Blackborow
06.07.2017, 19.06
Itse en kyllä kiinnittänyt minkäänlaista huomiota keskiön korkeuteen kun molemmilla versiolla Fuel Ex 9.8:sta kävin kojolla. Tottumiskysymyksiä varmaan.

Antza44
09.07.2017, 13.38
^Näin varmasti. Hitaassa teknisessä ja kivikossa/juurakossa vaudikkaammin putkelta polkiessa tuo mataluus lähinnä tuntui.

Fat Boy
09.07.2017, 13.55
Ja toki, omissa mittailuissa tulee muuttujiksi rengaskoko ja renkaan profiili, siis korkeuden suhde leveyteen ja ei aivan vähäisimpänä, mittaustarkkuus.

nih..

noniinno
09.07.2017, 14.34
Tästä ollut varmasti paljonkin juttua jossain, mutta minkälainen keula pitää olla jos haluan 3" 27,5 plussakumen 40mm sisämitan vanteella. Käykö kaikki 27,5 boost keulat, vai pitääkö olla 27,5+/29 -keula? Rokkarit kiinnostaa 100-140mm joustolla. Entäs 15x100mm Pike 29er, onko tilaa.. Navan leveys ei niinkään kiinnosta vaan rengastilan riittävyys. Noita 27,5 reboja 100mm navalle tuntuisi olevan pikkurahalla kaupan, mutta niihin ei taida kolmetuumainen sopia. On tämäkin s...a työmaa.

Blackborow
09.07.2017, 14.39
Eihän sitä täpäriä voi juurakossa putkelta samalla tavalla runnoa kuin jäykkää pyörää, kun väkisin se perän jousto aiheuttaa sen, että kammet voi kolista.

Katselin Trekin geoa ja tuossa plussaversiossa näkyy olevan keskiö vielä matalammalla kuin 29erissä, vaikka keula on pidempi, mutta itseäni ei siinäkään havaittavasti häirinnyt.

Pancho
09.07.2017, 14.41
Tästä ollut varmasti paljonkin juttua jossain, mutta minkälainen keula pitää olla jos haluan 3" 27,5 plussakumen 40mm sisämitan vanteella. Käykö kaikki 27,5 boost keulat, vai pitääkö olla 27,5+/29 -keula? Rokkarit kiinnostaa 100-140mm joustolla. Entäs 15x100mm Pike 29er, onko tilaa.. Navan leveys ei niinkään kiinnosta vaan rengastilan riittävyys. Noita 27,5 reboja 100mm navalle tuntuisi olevan pikkurahalla kaupan, mutta niihin ei taida kolmetuumainen sopia. On tämäkin s...a työmaa.

Mille joustomäärälle sun runko on suunniteltu? 27,5 boost keuloihin rokkari lupaa sen 2.8" renkaan mahtuvan ja sit 29 boost malleihin pitän mennä 29x2.8" tai 27.5x3" (https://www.sram.com/rockshox/component/forks). Saattaahan se 3" siihen 27.5 boostiinkin mennä, mutta näkee kun kokeilee.

Jukahia
09.07.2017, 15.00
29"/27.5"+ Yariin mahtuu ainakin id 45 vanteella hyvin kaikki plussakumit... fat freddie, DW & Purgatory 3"... möivät näitä Rcz bikeshopissa alle 280€ ja ilmaruotoja vaihtamalla saa 120-180mm liikettä. Ihan herkkä ja noin niinku RockShox keulaksi hyvä.

noniinno
09.07.2017, 15.59
Niinpä, kun Yariakin saatavana 27.5" , 27.5" BOOST™, 29"/27.5"+ BOOST™, 29", 29"+ BOOST™ versioina.

Taidan etsiä jostain 27,5+/29" Reban tai Sidin 120mm joustolla. Pelataan varman päälle. Olisiko jollain linkittää hyvää tarjousta? Tarjoan virtuaalioluen, jos hyvä diili löytyy.

Edit: Tuolta (https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/Q4X2S2FD-77gGzzJACaMY_YH-hd8abn6RCzD9MBhcfI/mtime:1488218554/sites/default/files/techdocs/gen.0000000005176_2017_fs_oil_air_coil_spring_spec _rev_d_english.pdf) näköjään löytyikin kaikki mitä tarvitsen. Eli Boost-napaiset 29er-keulat syövät 81mm leveätä kumia.

hyle
09.07.2017, 21.18
Minulla on foxin 34 vm 2016 29 boost eli ei 29/27,5+ ja siihen menee heittämällä 40 Id vanteella freddie

Antza44
09.07.2017, 22.20
Eihän sitä täpäriä voi juurakossa putkelta samalla tavalla runnoa kuin jäykkää pyörää, kun väkisin se perän jousto aiheuttaa sen, että kammet voi kolista.

Katselin Trekin geoa ja tuossa plussaversiossa näkyy olevan keskiö vielä matalammalla kuin 29erissä, vaikka keula on pidempi, mutta itseäni ei siinäkään havaittavasti häirinnyt.
Tiedän ja tunnustin väärin ajon heti:o. On se juu matalammalla.

anek
13.07.2017, 20.35
Jaa, Trek julkaisi jäykkäperäisen plussan, Roscoe sarja uudistettuna. 1x11, RS Recon Silver, alumiinia, 2.8". Hinta jossain 1300-1400.

http://forums.mtbr.com/trek/trek-roscoe-650b-1050063.html

köpä
19.07.2017, 09.16
Mites muilla on yari rc 27.5+ keula pelittänyt? Oisko jotain säätövinkkejä? Jos on vähänkin kovempaa rynkytystä, ei oikeen saa säädettyä hyvän tuntuseksi. Kun vertaa esim vanhan pyörän pikeen.

Irocci
19.07.2017, 09.43
Ongelmitta on pelittänyt pari tuhatta kilometriä. Tällä hetkellä 150mm keulassa 4 tokenia ja säg n. 25%. Paine 63 Psi. Compression auki ja rebound 5 napsussa.

järtsy
19.07.2017, 21.05
Ongelmitta on pelittänyt pari tuhatta kilometriä. Tällä hetkellä 150mm keulassa 4 tokenia ja säg n. 25%. Paine 63 Psi. Compression auki ja rebound 5 napsussa.
Minkä painoinen itse olet?

Kemizti
19.07.2017, 21.42
Mites muilla on yari rc 27.5+ keula pelittänyt? Oisko jotain säätövinkkejä? Jos on vähänkin kovempaa rynkytystä, ei oikeen saa säädettyä hyvän tuntuseksi. Kun vertaa esim vanhan pyörän pikeen.

Mulla samanlaisia tuntemuksia, tuunasin vaihtamalla Fox36:seks.. ;) kyllä voi keulalla ja keulalla olla eroa..

teehak
21.07.2017, 10.04
Mulla samanlaisia tuntemuksia, tuunasin vaihtamalla Fox36:seks.. ;) kyllä voi keulalla ja keulalla olla eroa..

Off topic, jäikö Yari jouten ?

Kemizti
21.07.2017, 10.05
Off topic, jäikö Yari jouten ?Se on jo vaihtanut omistajaa..

Irocci
21.07.2017, 11.19
Minkä painoinen itse olet?

Pyörä 24kg ja itse 73kg.

Einiö
31.07.2017, 17.18
Pistäkääs omia mielipiteitä tämän hetken top3 täysjousto plussat?
Hintaluokka karkea 2000-3000€
Käyttö tulee pääsääntöisesti satakunnan poluille, eli teknistä polkua pääsääntöisesti, korkeuserot pieniä.

Kemizti
31.07.2017, 17.23
Pistäkääs omia mielipiteitä tämän hetken top3 täysjousto plussat?
Hintaluokka karkea 2000-3000€
Käyttö tulee pääsääntöisesti satakunnan poluille, eli teknistä polkua pääsääntöisesti, korkeuserot pieniä.Pole evolink valitsemallasi joustomäärällä, kaikkiin menee plussat.

edit: vähä ehkä budjetti karkaa..

MikkoR_82
31.07.2017, 18.13
Mondraker Crafty+ tai Factor+. Craftystä olen tykännyt.

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

Jii-Pee
31.07.2017, 21.02
Klikkasin justiinsa Sportaxin Janille tilauksen Trek Fuel EX8 27.5+ 2018 mallista :cool: Halusin Sram Eagle:n ja mustan värin. Kiva juttu on myös 29 sopivuus kun on ennestään Santa Cruz Highball 29 :) Pari viikkoa odotusta ei paha.

Fat Boy
31.07.2017, 21.28
Mondrakerin plussia suosittelisin minäkin. Itselläni Factor xr+ ja menee budjettiin. Jos jouston tarvetta enemmän, niin craftyä sitten.

Vaan vaihtoehtoja on, ostovaiheessa kokeilin myös trekkiä ja norcoa, hyviä pelejä on paljon.

nih..

järtsy
31.07.2017, 22.12
Spessun Stumpjumper 6fattie, ei mulla muista plussatäpäreistä juuri kokemusta ole ja tuskin kovin moni muukaan kaikkia malleja ole koeajanut joten sitä omaansa jokainen kehuu. Ei sillä että siinä mitään väärää olis.

veskuh
31.07.2017, 22.59
Mitenkäs tuommoinen ylivuotinen Scott Genius puoleen hintaan?
https://m.startfitness.co.uk/sale/bikes-sale/scott-2016-genius-720-plus-full-suspension-mountain-bike-241344.html

Lähetetty minun F3111 laitteesta Tapatalkilla

järtsy
31.07.2017, 23.18
^Vaikuttaa hyvältä diililtä. Mulle kyllä ihan uusi tuttavuus tuo kauppa, kukaan tilannut Suomeen? Miten homma skulaa?

veskuh
31.07.2017, 23.27
^Vaikuttaa hyvältä diililtä. Mulle kyllä ihan uusi tuttavuus tuo kauppa, kukaan tilannut Suomeen? Miten homma skulaa?Kaverille on tuommoinen tulossa. Ens viikon alkuun lupailivat toimitusta.

Lähetetty minun F3111 laitteesta Tapatalkilla

Einiö
01.08.2017, 08.30
Nyt oli mielenkiintonen vinkki veskuhlta!
Myös mondakerin factor sekä scottin spark plussa kiinnostais..

speedypete
01.08.2017, 09.56
Klikkasin justiinsa Sportaxin Janille tilauksen Trek Fuel EX8 27.5+ 2018 mallista :cool: Halusin Sram Eagle:n ja mustan värin. Kiva juttu on myös 29 sopivuus kun on ennestään Santa Cruz Highball 29 :) Pari viikkoa odotusta ei paha.

Ite ostin saman trekin, mukavalta tuntu palata täysjoustoon parin vuoden läskipyörä kokeilun jälkeen.

Arttuwer
01.08.2017, 19.40
Löytyykö mitään XC-tyyppistä täysjousto 27,5+ pyörää? Cannondalen bad habitiä oon katsellut, mutta noi leftyt ei oikein innosta. Cännärillä on muutenkin omia standardeja....

tiaalto
01.08.2017, 20.00
Löytyykö mitään XC-tyyppistä täysjousto 27,5+ pyörää? Cannondalen bad habitiä oon katsellut, mutta noi leftyt ei oikein innosta. Cännärillä on muutenkin omia standardeja....Scott Spark Plus on varmaan lähimpänä, tosin ei sekään enää kovin kireän oloinen ole. Pivot 429 SL taitaa myös olla ainakin periaatteessa Plus-yhteensopiva.

järtsy
01.08.2017, 21.30
Bad Habbit aika hyvään hintaan, tuohon menee jo lähes läskikumit talvea silmälläpitäen... https://www.cyclestore.co.uk/cannondale_27_5_bad_habit_1_full_suspension_mounta in_bike_2017-ID_70273

Kuke
02.08.2017, 12.42
Kertokaas Sonder transmitter kuskit miltä fillari on tuntunut ja minkä tyyppisessä maastossa on tykitetty meneen ? Itseä ko. fillari varovaisesti kiinnostaa, mutta melkosen loiva 65 asteen keula herättää kysymyksiä..

villezi
02.08.2017, 13.31
Felt Surplus 10 voin suositella kaikille. 120mm joustoa edessä ja takana jäykkäperä.

järtsy
02.08.2017, 16.14
Kertokaas Sonder transmitter kuskit miltä fillari on tuntunut ja minkä tyyppisessä maastossa on tykitetty meneen ? Itseä ko. fillari varovaisesti kiinnostaa, mutta melkosen loiva 65 asteen keula herättää kysymyksiä..

Tykännyt kovasti olen, ihan normi polkuajoa pääosin mutta sopii myös mäkeen niinkuin jäykkäperä vaan voi. Ei mua tuo keulakulma mitenkään härinnyt ole, ehkä oudokseltaan hieman hitaammin kääntyy mutta siihen tottuu nopeasti. Plussana vakaasti menee alaspäin eikä tuu otb:t herkästi.

Suurin miinus pyörässä on se ettei taakse mahdu juuri 2.8" leveämpää kumia, ei toi nyt iso murhe ole mutta kun mulla olis 3.0" FatFreddiet nastoilla talveksi niin mahu. Siihen nähden varsinkin takana nuo orkkis kehät on tyhmän leveät(45mm)

Mulla Yari keulalla mutta nyt näkyy se olevan vaihdettu Relevationiin joka pykälää huonompi, en tiedä onko iso ero...

Kuke
02.08.2017, 21.09
Tykännyt kovasti olen, ihan normi polkuajoa pääosin mutta sopii myös mäkeen niinkuin jäykkäperä vaan voi. Ei mua tuo keulakulma mitenkään härinnyt ole, ehkä oudokseltaan hieman hitaammin kääntyy mutta siihen tottuu nopeasti. Plussana vakaasti menee alaspäin eikä tuu otb:t herkästi.

Suurin miinus pyörässä on se ettei taakse mahdu juuri 2.8" leveämpää kumia, ei toi nyt iso murhe ole mutta kun mulla olis 3.0" FatFreddiet nastoilla talveksi niin mahu. Siihen nähden varsinkin takana nuo orkkis kehät on tyhmän leveät(45mm)

Mulla Yari keulalla mutta nyt näkyy se olevan vaihdettu Relevationiin joka pykälää huonompi, en tiedä onko iso ero...

Kiitokset kommenteista. Joo tiedustelin tuota samaa asiaan aspasta ja sain saman vastauksen, että taakse menee leveimmillään 2.8" rengas. Se ehkä vähän himmensi ostohimoja, koska talvella tosiaan olisi mukava saada se kolme tuumanen alle. Ihmeellisen leveällä kehällä tosiaan tulee..

Noh, ei tässä nyt missään jäniksen selässä olla, joten täytyy nyt vähän mutustella asiaa mielessä ja tutkia eri vaihtoehtoja. Sonderilla olis tarjolla myös tuo Broken Road jossa olis keulakulma maltillisempi 68 ja ilmeisesti suoraan 29" yhteensopiva jos sellasta joskus sattuis kaipaamaan. Rebaa keulalla ja titaani runko.

KeijoM
02.08.2017, 22.46
GX Pike Transmitter itellä ja onhan tää nyt hieno laite - varsinkin ensimmäiseksi kunnon pyöräksi. Menee kuin juna ja antaa tosi paljon anteeksi, kun kuski sählää. Painopiste on sen verran alhaalla ja tuo loiva keulakulma pelastaa sitten lopuissa tilanteissa :) Espoon ja Helsingin keskuspuistoissa ajellut.

Plussia on vaikea sen kummemmin eritellä. Ehkä päälimmäisenä tuntuu että sai rahoillaan oikeasti hyvän jäykkäperän hyvillä osilla, jolla voi nyt sitten opetella ajamaan.

Miinuksena voisi mainita nuo mukana tulevat kumit (WTB Ranger). Pitävät kyllä kuivalla erinomaisesti ja rullaavat hyvin, mutta märällä sitten kaikki, joka voi olla liukasta myös on ihan helvetin liukasta. Varsinkin, jos erehdyt nostamaan perseen penkistä. Ahteri satulassa selviää kyllä vähän nihkeimmistäkin tilanteista märällä, mutta jos pitäisi putkelta polkea niin aivan turha toivo. Tämä ongelma onneksi ratkeaa pienehköllä rahasummalla :)

Hannez78
02.08.2017, 23.57
Miinuksena voisi mainita nuo mukana tulevat kumit (WTB Ranger). Pitävät kyllä kuivalla erinomaisesti ja rullaavat hyvin, mutta märällä sitten kaikki, joka voi olla liukasta myös on ihan helvetin liukasta. Varsinkin, jos erehdyt nostamaan perseen penkistä. Ahteri satulassa selviää kyllä vähän nihkeimmistäkin tilanteista märällä, mutta jos pitäisi putkelta polkea niin aivan turha toivo. Tämä ongelma onneksi ratkeaa pienehköllä rahasummalla :)

Ihan yleinen ongelma, kun rengas levenee. Mitä leveämpi rengas=pienempi pintapaine, jolloin rengas jää kellumaan mutakerroksen päälle. Kapeampi rengas toimii paremmin liukkailla pinnoilla.

järtsy
03.08.2017, 00.27
Kyllä renkaissa eroja on, laitoin taakse Onza Canis 2.85" kumin ja yllätyin kuinka hyvin se piti märällä kalliolla, mudassa tuo varmaan tukkeutuu kun on niin pientä nappulaa tihessä.

Kalle H
03.08.2017, 01.20
Oon ollut itse kanssa todella tyytyväinen siihen Maxxixsen 3C renkaiden pitoon. Nyt oon ajellut siten että DHRII on takana ja DHF on edessä, myös Recon on ollut hyvä. Todella hyvin pitää 1.2/1.3bar paineilla märässä metsässä ja kallioilla/kivillä/juurilla ja toimii jopa mudassa ihan mukavasti.

Märällä polkuajossa tollainen leveä matalilla paineilla oleva nakki käyttäytyy mukavan rauhallisesti Eikä suotta pompi kivien välissä jne.

Itse en noista pintapaineista niin tiedä, mutta ainakin tuollaisessa "yleisajossa" noi tuntuu toimivan hyvin.

Fat Boy
03.08.2017, 08.05
Mulla toi rekon edessä ja paineita pumpun mittarin mukaan yleensä 0.7-0.8. Imatra mtb tutustumiseen laitoin jonkin aivopierun saattelemana melkein kilon paineen ja kas. Keula lipsui mutkissa yhtenään. Pikku suhautukset ja taas alkoi maistua. Takana ikon ja painetta 1.1-1.2. Kuskilla painoa 88 ajokamoineen ja vesineen ainakin alkumatkasta.

Kalle H
03.08.2017, 11.55
Mulla toi rekon edessä ja paineita pumpun mittarin mukaan yleensä 0.7-0.8. Imatra mtb tutustumiseen laitoin jonkin aivopierun saattelemana melkein kilon paineen ja kas. Keula lipsui mutkissa yhtenään. Pikku suhautukset ja taas alkoi maistua. Takana ikon ja painetta 1.1-1.2. Kuskilla painoa 88 ajokamoineen ja vesineen ainakin alkumatkasta.Olen todennut, että mulla rupeaa aina paukkumaan kivikossa läpi, jos tiputtelen paineet alle 1bar. Takana toi 1,2-1,5 on aika turvallinen ja edessä n. 0,2bar vähemmän. Paineet katson aina Swchalben sinisellä mittarilla.

Vanteet mulla on i36 ja kuski painaa munasillaan n. 80kg.

Tarvella tollaset alle 1bar paineet toimii mulla, mutta muuten en niitä pysty käyttämään. Toi Recon on lopulta vielä aja ujo rengas, eli mudassa sen nappulat ei oikein riitää. Saoisin, että se vastaa tuntumaltaan aika paljon 2,4" ardenttia, mutta on vain vähän isommassa koossa.

pturunen
03.08.2017, 12.14
^ 2.8" minion lienee vastaus?

Kalle H
03.08.2017, 12.16
^ 2.8" minion lienee vastaus?Niihin mä oon kyllä ollut tyytyväinen. Toimii myös hyvin siten, että Recon takana ja DHF edessä.

Fat Boy
03.08.2017, 12.38
Olen todennut, että mulla rupeaa aina paukkumaan kivikossa läpi, jos tiputtelen paineet alle 1bar. Takana toi 1,2-1,5 on aika turvallinen ja edessä n. 0,2bar vähemmän. Paineet katson aina Swchalben sinisellä mittarilla.

Vanteet mulla on i36 ja kuski painaa munasillaan n. 80kg.

Tarvella tollaset alle 1bar paineet toimii mulla, mutta muuten en niitä pysty käyttämään. Toi Recon on lopulta vielä aja ujo rengas, eli mudassa sen nappulat ei oikein riitää. Saoisin, että se vastaa tuntumaltaan aika paljon 2,4" ardenttia, mutta on vain vähän isommassa koossa.
Totta, mullakin tulee välillä läpi, mutten ole moista surrut kun on toistaiseksi säilynyt kaikki ehjänä.

nih..

noniinno
04.08.2017, 17.32
Nyt olis projekti lähes valmis, kiekko-osasto vielä uusiutuu talven mittaan. Toistaiseksi on muutama mummolenkki alla, joten en osaa kokemuksia juurikaan kertoa. Samalta tuntuu kun jäykkäperä Epic, paits epic tuntuu kyllä kertaluokkaa herkemmältä ja räjähtävämmältä. Jäykkään kuituläskiin verrattuna tämä on kuitenkin ajopyörä ainakin sulalla polulla ja tuntuu syövän pikkukivikkojuurakkoa kuin lyhytjoustoinen täysjousto. 29er kuitukiekoilla onkin kymppikilon xc-ohjus niille teknisemmille radoille, jos tästä kilpapilotiksi vielä joskus kuntoutuu.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170804/aed8b0b2c5547892a45752f75de629bf.jpg

stumpe
04.08.2017, 18.42
Nyt olis projekti lähes valmis, kiekko-osasto vielä uusiutuu talven mittaan. Toistaiseksi on muutama mummolenkki alla, joten en osaa kokemuksia juurikaan kertoa. Samalta tuntuu kun jäykkäperä Epic, paits epic tuntuu kyllä kertaluokkaa herkemmältä ja räjähtävämmältä. Jäykkään kuituläskiin verrattuna tämä on kuitenkin ajopyörä ainakin sulalla polulla ja tuntuu syövän pikkukivikkojuurakkoa kuin lyhytjoustoinen täysjousto. 29er kuitukiekoilla onkin kymppikilon xc-ohjus niille teknisemmille radoille, jos tästä kilpapilotiksi vielä joskus kuntoutuu.

Hieno! Oletko varma että taakse mahtuu 29er? Joku 2.4 ardent tms...

noniinno
04.08.2017, 18.50
Hieno! Oletko varma että taakse mahtuu 29er? Joku 2.4 ardent tms...
Ainakin 29x2.25" Rocket Ron 30mm sisäleveällä vanteella mahtuu hyvällä toleranssilla, testattu on. Isompaa en osaa kaivata, meneehän tuohon 27,5plussa, jos ilmatilaa kaipaa. Kriittinen kohta isolla 29er kumella on ehkä tuo satulaputki.

Einiö
09.08.2017, 20.05
Mikäs ero sillä on että onko takaiskari vaakassa vai pystyssä? Kun esim. -16 geniuksessa on vaakassa ja -17 mallissa pystyssä.

Fat Boy
09.08.2017, 20.36
Iskarin asento. Muitakin eroja voipi olla ja varmasti onkin, mutta ne ei ole riippuvaisia iskarin asennosta.

Jos ei ole etälukitusta ja lukitusta tykkää käyttää, niin toi pystymallin iskari on hieman haasteellisempi. Scoteissa taitaa tosin usein olla twinlock etälukitus tangossa.

Kanuuna
18.08.2017, 17.20
Onko arvon voorumilaisilla pistää vinkkiä uuden pyörän hankintaan?
Mahdollisesti täpäriplussaa hakusessa. Hintaa saa tulla parin tonnin molemmin puolin.
Paino ei saisi karata kuitenkaan hirveästi yli 14 kilon.
Omia ehdotuksia: Spessun Stumppi/Camber comp, Scott Spark/Genius 720/730 plus, Norco Fluid 7.1 FS+(Hi5Bikes), Mondraker Factor+, Fuel EX joku...
Whiten FS275 interceptor painaa liikaa.
Vaihtoehtoja piisaa enemmän kuin on päässä tilaa miettiä.

Polkukone ei tule itselle, joten vastaamisessani saattaa mennä aikaa, kun kysyn pyörääkaipaavan mielipiteitä. Ylivuotiset mallit kelpaavat vallan mainiosti. Jopa toivottavia.
Ja pyörän hankinnalla ei ole hirveä kiirus, joten ylivuotisia saa vinkata, kun 2018 malleja tulee ilmoille. Kiitos paljon.

FreeZ
18.08.2017, 19.42
Epätoivoisesti yritetty etsiä uusia kiekkoja alelaareista...

Vinkkiä kaivataan , speksit:

- <1800gr
- Boost
- Sisäleveys 35-40
- Hinta mielummin 500€ kuin 1k€
- XD vapari

Kiitos!

MikkoR_82
18.08.2017, 19.47
Onko arvon voorumilaisilla pistää vinkkiä uuden pyörän hankintaan?
Mahdollisesti täpäriplussaa hakusessa. Hintaa saa tulla parin tonnin molemmin puolin.
Paino ei saisi karata kuitenkaan hirveästi yli 14 kilon.
Omia ehdotuksia: Spessun Stumppi/Camber comp, Scott Spark/Genius 720/730 plus, Norco Fluid 7.1 FS+(Hi5Bikes), Mondraker Factor+, Fuel EX joku...
Whiten FS275 interceptor painaa liikaa.
Vaihtoehtoja piisaa enemmän kuin on päässä tilaa miettiä.

Polkukone ei tule itselle, joten vastaamisessani saattaa mennä aikaa, kun kysyn pyörääkaipaavan mielipiteitä. Ylivuotiset mallit kelpaavat vallan mainiosti. Jopa toivottavia.
Ja pyörän hankinnalla ei ole hirveä kiirus, joten ylivuotisia saa vinkata, kun 2018 malleja tulee ilmoille. Kiitos paljon.

Kohtalaisella alennuksella Mondrakeria tuolla: https://www.liquid-life.de/

Fat Boy
18.08.2017, 22.30
Tosin, kun hintaa kattoo, niin kannattaa varmaan ennen tilausta kysyä hi5bikesin päivän hinta samalle pyörälle.

Alkukesästä asti on factor xr+:lla ajanu ja aivan huippuvehje mun ajoon.

Einiö
19.08.2017, 12.13
Löytyykö täältä ketään Orbea kuljettajaa?
Orbealta 2018 uutuutena 27.5+, eikä hintakaan karkaa pilviin alumiinirunkoisessa. https://www.orbea.com/ie-en/bicycles/occam-tr-h20-plus-18

http://reviews.mtbr.com/first-look-orbea-occam-first-look

Tyylikkään näköinen pyörä, -17 malli

tiaalto
19.08.2017, 12.50
^ Uiui, tuo olisi kyllä hieno upgrade Lokista kunhan läskireetut mahtuvat haarukoihin. Tulisikohan jopa johonkin kivijalkaan myyntiin...

Fat Boy
19.08.2017, 16.14
^ Uiui, tuo olisi kyllä hieno upgrade Lokista kunhan läskireetut mahtuvat haarukoihin. Tulisikohan jopa johonkin kivijalkaan myyntiin...
Lappeenrannan kuntovarikolla oli orbean plussia ainakin tällä kaudella ja hintakin tais olla kohtuullinen.

tiaalto
19.08.2017, 22.17
Orbean sivujen mukaan 3.0 renkaat mahtuvat. Keskiökään ei tainnut olla mitenkään erityisen matala ja speksit muutenkin hyvät hintaan nähden (tosin GX Eagle olisi ollut pop).

Aaron5
20.08.2017, 11.49
White FS275 interceptor painaa sisureiden kanssa 15,2kg. En sitten tiedä paljonko tuosta saisi pois, jos sisurit poistaisi.

Kanuuna
20.08.2017, 17.17
^Kuulemma liikaa painaa. 14 kg aika maksimi.

tiaalto
20.08.2017, 18.00
Maxxiksen plus-sisurit on noin 350g/kpl, eli litkutkin huomioiden puoli kiloa voi saada pois.

Fat Boy
20.08.2017, 19.06
Maxxiksen plus-sisurit on noin 350g/kpl, eli litkutkin huomioiden puoli kiloa voi saada pois.
Juurikin tuota luokkaa kevei mondraker, n. 14kg ennen sisureiden poistoa.. Ja n 14kg sen jälkeen, kun asentelin samalla hissitolpan..

nih..

Petter
20.08.2017, 19.58
Plussapyörä ei ehkä ole paras valinta jos paino huolettaa ylettömästi. Saahan senkin rahalla melko kevyeksi, mutta kiekoissa ja renkaissa ottaa silti hieman takkiin.

Jos ei kisata XC:tä niin en toisaalta ymmärrä miksi laskea grammoja loppuun asti. 14 tai 15 kg, ei mitään käytännön merkitystä jos toiminnallisuus on kohdallaan.

Kalle H
20.08.2017, 20.03
^Olen tuosta kyllä aivan samaa mieltä.

Mun Trekin ex plus 8 painaa vähän varustuksesta/päivästä riippuen yli tai ali 14kg, mutta en ole kyllä koskaan lenkillä huomannut painosta/käsiteltävyydestä, että onko pyörässä kiinni oleva 620ml juomapullo tyhjä vai täysi.

Toisaalta mulla on nykyisin pyörässä kiinni myös custom-runkolaukko, jotta saan selästä kaiken ylimääräisen painon pois. Vähemmän myös häiritsee vähän painavampi pyörä, kun iso juomareppu selässä.

FreeZ
20.08.2017, 21.38
Jatkoa aiheeseen..

Alle 500gr/kehä painoon näyttää olevan mahdoton päästä alumiinisilla <35mm id vanteilla. 30mm id kehää saisi n. 450gr panoisena, jolloin kiekkosetin saisi tehtyä n. 1600gr painoiseksi. Internetin perusteella on vähän kahta koulukuntaa, toiset sanoo että plussassa pitää olla 40mm vanne kun taas toiset, että 30mm kehällä päästään lähes samaan lopputulokseen vähän pienimmillä pyörivillä massoilla. Onko kenelläkään käytännön kokomusta miten on toiminut? Tarkoitus on käyttää 2.8 kumeja pääsääntöisesti. WTB KOM i29 ja AC 3020 nyt päällimmäisenä ollut mielessä. 35mm kuitu tuntuu olevan Euroopassa hinnoissaan.
Epätoivoisesti yritetty etsiä uusia kiekkoja alelaareista...

Vinkkiä kaivataan , speksit:

- <1800gr
- Boost
- Sisäleveys 35-40
- Hinta mielummin 500€ kuin 1k€
- XD vapari

Kiitos!

Kemizti
20.08.2017, 22.13
Mun ajo on enskahommaa ja bikeparkkia, 30mm sisäleveillä vanteilla on IMO se etu että kumin kyljet pysyy suojassa, kun renkaasta ei yritetä ottaa kaikkea leveyttä irti vannetta levittämällä.. 2,8" kumi (swalpe ja maxxis mulla käytössä pääosin) ja 30mm vanne toimii erittäin hyvin, antaen nakkikumia paremman pidon, olematta kömpelö..

Kalle H
20.08.2017, 22.33
Toi vanteen leveys riippuu myös siitä, että haluaako tavoitella niitä super matalia paineita.

Ainakin metsälenkillä ja talvella on kiva, että paineita voi tiputella alemmaksi, jolloin ainakin mulle i36 vanne on tuonut tukevuutta noiten 2.8" renkaiden kanssa. Hissimäessä (jota ajan aika vähän) laitan sitten vähän enemmän paineita.

Tosin 3.0" Suomi Tiresin nastojen kanssa rengas rupeaa jo vähän kaatumaan alle, joten leveämpi vanne voisi olla parempi. Toi nastarenkas on kyllä todella korkea, joten voi olla, että se taittuisi kovaa ajaessa alle myös i40 vanteella.

Kemizti
20.08.2017, 22.57
No, mä en aja (edes läskillä) kovin matalilla paineilla, koska kuskilla massaa reilusti toistasataa, niin pidon takia ei paineita tarvi laskea..

jiihaa2
22.08.2017, 13.47
Kohtalaisella alennuksella Mondrakeria tuolla: https://www.liquid-life.de/

Ikinä en ole tän tasoista pyörää (Scott Genius 720 plus) näillä alennuksilla nähnyt... https://www.startfitness.co.uk/cycle/bikes/scott-2016-genius-720-plus-full-suspension-mountain-bike-241344.html
Vaimolle tuli tollanen, ei ongelmia toimituksessa (tuolta on tullut paljon muuta, esim lenkkareita osteltua) ja on erittäin messevä laite. S ja M kokoa jäljellä, L:ää oli mutta kai loppu. Jollain koodilla saa vähän väliä vielä ekstra -10%, viimeisin muistaakseni flash10.

Einiö
22.08.2017, 18.33
Genius on kyllä huippudiili, harmittaa kun ehti L koko loppumaan. Onkohan scottin spark/genius plussa L koko sopiva 186cm pitkälle, 88cm haaramitalla

tosminen
23.08.2017, 10.15
Kutkuttaa toi Genius. Mittaa on 179 cm ja 83 cm, menisköhän M-koko mulle? Toi kokotaulukko on epäselvä, enkä osaa tuota geometriaa oikein tulkita.

KeijoM
23.08.2017, 16.00
Tuon saa kyllä varmasti diilattua eteenpäin jäämättä tappiolle, jos ei koko natsaa.

jiihaa2
24.08.2017, 09.14
Kutkuttaa toi Genius. Mittaa on 179 cm ja 83 cm, menisköhän M-koko mulle? Toi kokotaulukko on epäselvä, enkä osaa tuota geometriaa oikein tulkita.
Vaimo on 176 ja hänelle M koko mielestäni aika nappi, ei ainakaan pieni. Mutta toi jalan pituus on täys kysymysmerkki, en oo mitannut :) Itse oon niin paljon pidempi ja painavampi että senkin puolesta tosi vaikea suhteuttaa tuota.

MakeK
24.08.2017, 13.32

Oon itse 179cm ja käytössä M kokoisena Genius 700 Plus, Spark 900, Foil ja Addict CX. Tällä kokemuksella voin sanoa et sopii hyvin.
Ja ko. pyörää on tullut jo hypetettyä sen verran voin vain suositella.

Kanuuna
26.08.2017, 15.57
Jos vuoden -17 Stumpjumper comp 6fattien sais 2200€:lla, kannattaa se naarata omaan tallin? Onko vastaavia pötriä samaan rahaan? Fuel EX 8 plussan sais varmaan palttiarallaa 2500€?

järtsy
26.08.2017, 18.48
Jos vuoden -17 Stumpjumper comp 6fattien sais 2200€:lla, kannattaa se naarata omaan tallin?

Onko siis uusi ajamaton? Hyvältä diililtä kyllä kuulostaa.

Mulla on -16 malli ja aika monenlaiseen ajoon taipuu mutta nyt kiinostais Enduro 29/6fattie kun olis ehkä alamäkeen vähän parempi. Ei kyseisessä paikassa Enduroa olis sopivasti:seko:

Kanuuna
26.08.2017, 21.15
Onko siis uusi ajamaton? Hyvältä diililtä kyllä kuulostaa.

Mulla on -16 malli ja aika monenlaiseen ajoon taipuu mutta nyt kiinostais Enduro 29/6fattie kun olis ehkä alamäkeen vähän parempi. Ei kyseisessä paikassa Enduroa olis sopivasti:seko:

On uusi. Ei valitettavasti ole Enduroa halvalla. Ajattelin siis tilata tuolta https://www.leisurelakesbikes.com/109487/products/specialized-stumpjumper-comp-6fattie-27-5-plus-2017-red-clean.aspx ja ottaa price promisen tuolta http://www.wheelbase.co.uk/2017-specialized-stumpjumper-fsr-comp-6fattie-red.html
Ja Wheelbase vinkattu, mutta siellä vain XL kokoa, jota nyt sattumisin itse hainkin. Tuolta mm. L kokoa price promiseen: http://www.hargrovescycles.co.uk/bikes/mountain-bikes/specialized-stumpjumper-fsr-comp-6fattie-2017-mountain-bike.html
Wheelbasessa taitaa olla muitakin malleja ihan hyvällä alella, muun muassa maantiekiitureita.

Einiö
26.08.2017, 21.35
Mistä sais -17 mallin fuel ex 8:a edullisimmin tällä hetkellä?

Kertokaapa kokemuksia kyseisellä pyörällä ajavat.

Mikähän runkokoko on oikea 186cm pitkälle 88cm haaramitta? Näyttäis osuvan 19.5/21.5" rajalle.

Kalle H
26.08.2017, 23.36
Mulla itsellä on fuel ex 8 plus 178/83cm mitoilla 19,5" koossa, enkä kyllä yhtään pienempää ainakaan ottaisi.

Onkohan noita 2017 malleja enää missää? eikös Trekki oo myyny jo hetken aikaa 2018 malleja joka oli ainakin mun mielestä spekseiltään todella hyvä.

soppa
29.08.2017, 18.28
Ei mitää tarjousvinkkejä oisi heittää plussatäpäreistä? Kauan ehdin kytätä tota geniusta ja sit ku ois luottokortis virtaa, nii sold out..

Villetre
30.08.2017, 13.45
Santa Cruz Tallboy3 aluna; 27.5 kokemuksia? Puolesta -vastaan? Hieman kartoitellut uuden ostoa.. Kiinnostaisi plussa toisaalta läskissä-kään mitään pahaa ole (Cube).. Spessu/Pole/yms yms harkinnassa hl2000-3000e.

Farina
30.08.2017, 15.23
On uusi. Ei valitettavasti ole Enduroa halvalla. Ajattelin siis tilata tuolta https://www.leisurelakesbikes.com/109487/products/specialized-stumpjumper-comp-6fattie-27-5-plus-2017-red-clean.aspx ja ottaa price promisen tuolta http://www.wheelbase.co.uk/2017-specialized-stumpjumper-fsr-comp-6fattie-red.html
Ja Wheelbase vinkattu, mutta siellä vain XL kokoa, jota nyt sattumisin itse hainkin. Tuolta mm. L kokoa price promiseen: http://www.hargrovescycles.co.uk/bikes/mountain-bikes/specialized-stumpjumper-fsr-comp-6fattie-2017-mountain-bike.html
Wheelbasessa taitaa olla muitakin malleja ihan hyvällä alella, muun muassa maantiekiitureita. Perinteisesti Spessua ei toimiteta maiden rajojen ulkopuolelle nettikaupoista. Joitain poikkeuksia kuulemma löytyy, mutta ennen kuin innostuu liikaa, niin kannattaa tsekata onnistuuko toimitus Suomeen.

Kanuuna
30.08.2017, 15.28
Perinteisesti Spessua ei toimiteta maiden rajojen ulkopuolelle nettikaupoista. Joitain poikkeuksia kuulemma löytyy, mutta ennen kuin innostuu liikaa, niin kannattaa tsekata onnistuuko toimitus Suomeen.

Juuri tuli viestiä, että hintalupaus hyväksytty ja toimitus Suomeen 90£. Saas nähdä pistääkö pojjaat pöträä liikenteeseen.

järtsy
30.08.2017, 22.54
Cyclestoresta tilasin edellisen Spessun ja nyt tuolta Hargrovescyclestä, edullista on:)

soppa
31.08.2017, 09.21
Mitä ootte mieltä tuosta Spessun 6fattie kiekkojen sisämitasta 29mm? Omaan korvaan kuulostaa melko pieneltä 3" leveille renkaille. Samaa vanneleveyttä käyttävät kuitenki normi 27,5 ja 29 kiekoissakin.

miku80
31.08.2017, 10.18
Eihän tuo 29mm mikään optimaalinen leveys ole tuolle 3" renkaalle, mutta kyllä se silläkin vanteella "toimii" joskin sentti leveyttä lisää vanteeseen, niin päästään noihin plussan etuihin paremmin käsiksi.

Radonx
06.09.2017, 01.14
Mitään 148 boost 27+ suosituksia?

Mietin jos ostaisin edullisen pyörän, josta saisin samalla varakiekot nykyiseen pyörääni jossa 27.5" 148 boost, johon mahtuu ainakin 2.6" kumit. Ehkä 2.8" asti, mutta en ole täysin varma.

Diamondback Heist 3.0 sais alle tonnilla, boost, 11 speed XT. (saman kokoinen 11 speed pakka kuin omassani)

Kahilati
11.09.2017, 09.33
Stumpjumper 6fattien omistajille: Specializedilta tuli kesällä uusi osa linkustoon: "High BB Link" Tämä osa tulee takaiskarin päähän ja on hieman pidempi kuin alkuperäinen. Lopputuloksena keskiö nousee noin 5mm. Omaan pyörään hain tuon osan viime viikolla ja asensin viikonloppuna. Keskiön korkeutta en huomannut mitata ennen asennusta ja säästä johtuen myös koeajolenkki jäi tekemättä. MTBR:n puolella tästä on keskusteltu paljonkin ja palaute pääsääntöisesti positiivista.
Myös oma odotusarvo muutoksesta on positiivinen: 5mm korotus keskiöön on tervetullut ja samalla hieman jyrkentynyt keulakulma on varmaan sekin ihan hyvä muutos- mikään OTB-linko pyörästä tuskin tuli :)

Jos flunssa taittuu niin koeajon suoritan viimeistään Luukin MTB:ssä:)

Linkki MTBR:n keskusteluun.
http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/27-5-stumpjumper-6fattie-969685-30.html

miku80
11.09.2017, 20.10
Niin se hieman jyrkentynyt keulakulma on noin asteen verran eli aika paljon. Itse hilasin keskiötä ylemmäs tuunaamalla keulan 160 milliseksi joka taas loivensi keulaa puolisen astetta.

En sano, että oma tuunaukseni olisi parempi jokaiselle, mutta omaan ajoon helkkaristi parempi..

hartsa24
12.09.2017, 08.44
Oliko millanen homma jatkaa keula 160mm?

Niin se hieman jyrkentynyt keulakulma on noin asteen verran eli aika paljon. Itse hilasin keskiötä ylemmäs tuunaamalla keulan 160 milliseksi joka taas loivensi keulaa puolisen astetta.

En sano, että oma tuunaukseni olisi parempi jokaiselle, mutta omaan ajoon helkkaristi parempi..

miku80
12.09.2017, 08.54
^Sehän nyt ei tietenkään joka keulan kanssa onnistu, mutta itse vaihdoin omaan Yariin 160mm ilmaruodon.

Pike, Yari ja Revelation (uudempi RC malli 35mm liukuputkilla) ovat pidennettävissä 160mm joustaviksi.

ealex
12.09.2017, 10.32
Pike, Yari ja Revelation (uudempi RC malli 35mm liukuputkilla) ovat pidennettävissä 160mm joustaviksi.
Paitsi uudet (2018) mallit otsikon mukaisessa plussakoossa, Pike ja Relevation käyttävät samaa chassista, mikä on plussakoossa (merkintä 29") max. 140mm. Yari ja Lyrik menevät plussakokoisenakin 160mm asti.

Tosin uuteen tavalliseen (ei-plussa) keulaan mahtuu max. 2,8" kumit. 29” keulaan mahtuu myös 27,5x3” kumit.

hartsa24
12.09.2017, 12.26
No mulla on Fox 34 keula..

hece
14.09.2017, 10.09
Aika vaikeasti ymmärrettävää ajattelua suunnittelijalta jos tuloksena on plusrunko johon ei 3" rengas sovi. Ja etenkään nastarenkaissa ei luultavasti tulevaisuudessakaan kovin runsasta valikoimaa tule olemaan, joten harmi jos Fat Freddie ei sovi.

Fat Freddien ohella taitaa olla ainoastaan jossain vaiheessa kuluttajamyyntiin tuleva 45Nrth:n Wratchild tjsp ainoat ja taisi sekin olla 3". (no, kohtahan voi oikeat plussat olla historiaa kun uusi kehuttu -+ rengas, eli 2.6", jolla saa kaikki plusrenkaan hyödyt mutta ei mitään haittoja, tulee suosituksi joten mitäpä sitä liikoja plussia hehkuttaa;-)
Laitetaan tännekin infoa. Schwalbe esitellyt 27.5x2.6 Ice Spikerin:
https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro.html

Tämä lienee ainoa järkevin vaihtoehto jos Fat Freddiet ei mahdu. Toivottavasti ei ole LiteSkininä toivoton tubeless-asennus.

ealex
14.09.2017, 10.14
^ Onhan vielä 45NRTH Wrathchild... https://www.sportax.fi/product/1383/45nrth-wrathchild-275-nastarengas

hece
14.09.2017, 11.09
Koko kuitenkin 3.0 eli lähellä Fat Freddietä? Freddie 80e, oletettavasti Ice Spikerin hinta asettuu 80-90e paikkeille, Wrathchild noin 140e.

Eeppa
14.09.2017, 14.09
Mikä on sisäleveydeltään optimaalisin vanne 3.0" Rocket Ronille? 30, 35 vai 40mm?

DT Swiss tarjoaa noista jokaista https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/all-mountain/xm-1501-spline-one/

Paino vain tietenkin aina kasvaa mitä leveämpää ottaa.

ealex
14.09.2017, 14.28
Koko kuitenkin 3.0 eli lähellä Fat Freddietä? Freddie 80e, oletettavasti Ice Spikerin hinta asettuu 80-90e paikkeille, Wrathchild noin 140e.
Kaikki muut 45NRTH renkaat ovat alamittaisia, eli eiköhän myös Wrathchild tulee olemaan. Fat Freddie taas on muita 27,5x3” renkaita ainakin korkeampi ja siksi ei mahdu kaikkiin plussa-runkoihin.

Vispe
14.09.2017, 14.33
Tuo on fatbike wrathchild, plussakoko on selkeästi edullisempi ;) https://www.bikeshop.fi/45Nrth-Wrathchild-27-5x3-0-12/ekauppa/pTR4594/

ealex
14.09.2017, 14.45
Tuo on fatbike wrathchild, plussakoko on selkeästi edullisempi ;) https://www.bikeshop.fi/45Nrth-Wrathchild-27-5x3-0-12/ekauppa/pTR4594/
Joo, huomasin virheeni. :rolleyes:

igoritigeri
14.09.2017, 15.49
Terve, osaisko joku suositella hyvän pyörän, toiveena olisi 1x11 vaihteisto ja 27.5+ täysoustopyörä edulliseen hintaan! Mistä kannattaisi tilata?

Fat Boy
14.09.2017, 17.23
Edullinen on niin suhteellinen käsite, että hintarajaus olis poikaa. Mutta Mondrakerin kanssa ei mene pieleen, jos hinta täsmää. Hi5bikes.

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla

järtsy
14.09.2017, 17.37
Mikä on sisäleveydeltään optimaalisin vanne 3.0" Rocket Ronille? 30, 35 vai 40mm?

DT Swiss tarjoaa noista jokaista https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/all-mountain/xm-1501-spline-one/

Paino vain tietenkin aina kasvaa mitä leveämpää ottaa.

Just RoRo:sta en tiedä mutta yleisesti 3.0" laittaisin 35mm sisäleveän. Mulla on ollut 29mm, 35mm ja 40mm sisäleveitä kiekkoja käytössä ja niihin olen testaillut erilaisia 2.8-3.0" kumeja.

igoritigeri
14.09.2017, 19.00
Edullinen on niin suhteellinen käsite, että hintarajaus olis poikaa. Mutta Mondrakerin kanssa ei mene pieleen, jos hinta täsmää. Hi5bikes.

No mitä halvempi sen parempi mut hinnaksi max 2k, mistä tilataan mondraker ja mikä malli? Hi5bikesista kaik on loppunut.

LäskiRambo
14.09.2017, 21.51
Terve, osaisko joku suositella hyvän pyörän, toiveena olisi 1x11 vaihteisto ja 27.5+ täysoustopyörä edulliseen hintaan! Mistä kannattaisi tilata?

Turun Raispossa Norco tarjouksessa..
M ja L kokoo ovh 2850€ nyt 1995€
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170914/3e566a0dacf447c34dc00957d9f668df.png

Fat Boy
14.09.2017, 21.56
No mitä halvempi sen parempi mut hinnaksi max 2k, mistä tilataan mondraker ja mikä malli? Hi5bikesista kaik on loppunut.Jos ei sieltä niin tuskin kannattaa muualtakaan. Edellisen mainostama norco on myös hyvä vaihtoehto. Kannattaa kysyä kiinnostavasta mallista hinta. Noitahan kauppasi myös pyöräliike Varustamo lappeenrannassa.

Monroe
15.09.2017, 09.41
Just RoRo:sta en tiedä mutta yleisesti 3.0" laittaisin 35mm sisäleveän. Mulla on ollut 29mm, 35mm ja 40mm sisäleveitä kiekkoja käytössä ja niihin olen testaillut erilaisia 2.8-3.0" kumeja.

Mulla on vähän sama tilanne kuin alkuperäisellä kysyjällä. Nyt 30 milliset ja tarkoitus laittaa leveämmät kehät 3" renkaille. Osaisitko verrata miten muuttuu kun vaihdan 35 millisiin ja toisaalta onko tuo 40mm jo liian leveä?

Antza44
15.09.2017, 10.07
Mulla on vähän sama tilanne kuin alkuperäisellä kysyjällä. Nyt 30 milliset ja tarkoitus laittaa leveämmät kehät 3" renkaille. Osaisitko verrata miten muuttuu kun vaihdan 35 millisiin ja toisaalta onko tuo 40mm jo liian leveä?
No ei varmasti ole liian leveät 40mm sisäleveät 3" kumille. Minusta se on juuri sille optimi. Renkaan muoto ainakin 29+/3" on todella kohdallaan 41mm vanteella. Kuituvanne on myös hyvin kumin suojassa. 35mm ottaisin, jos tarkoitus ajaa kapempiakin 2.8" ja jos varsinkin 2.6".

Jos nyt 30mm sisäleveät, niin ei se 5mm muutos kovin raju ole. Oikeastaan rahan haaskausta IMO.

Vispe
15.09.2017, 10.21
Juu ei varmasti ole liian leveät. Kuvassa 45mm vanteilla 2.8 ja 3.0 wtbt. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170915/278a7c231f1e123d6e03633feee05f45.jpg

hece
15.09.2017, 10.37
Toistaiseksi vain 45mm kokemusta, joka ainakin renkaan muodon kannalta asettaa jo vähän rajoitteita. Esim pacestar RoRo aika lailla yhtä kuviosta ja kyljestä. Ei toivoakaan käyttää Schwalben 2.8 -kumeja jos haluaa kyljet piiloon ja suojaan. Toisaalta Terrene Chunk on 45mm vanteella yli 5mm kuviosta kylkeä leveämpi. Hyvin nuo i45 kehät tuntuu tukevan, eikä kumi liikaa muljua, mitä nyt todella matalilla juurakkopaineilla kumin elämisen jo huomaa.

järtsy
15.09.2017, 19.47
No nää on makuasiota ja riippuu niin monesta asiasta ja siitä mitä haluaa. Kantoa ajatellen tietty leveä kehä on varmaan hyvä, jos taas haluaa kivikossa rymytä ja kiekkoa sääliä niin sitten kapeampi kehä.

Renkaissakin on julmia eroja, toiset on kapeampia vaikka nimellismitta sama.

2.8 Maxxis highroller sopi 29mm sisäleveelle oikein hyvin. 3.0 WTB Ranger taas vaikuttaa muhkulta eikä 40mm tunnu liian leveältä.
3.0 Spessun Purgatory taas istuu 35mm kehällä mielestäni parhaiten, kehä ei ole ensimmäisenä ottamassa kopsua kivikossa.

Tuossa Sonder Transmitterissä oli orkkiksena takana 2.8 ranger 40mm sisäleveällä kehällä ja mielestäni järjetön kombo, kehä miltei leveämpi kuin rengas ja kun halusin HuckNorriksen laittaa niin eihän se toimi siten miten tarkoitettu tuollaisessa ollenkaan.

jakkok
15.09.2017, 20.35
Terve, osaisko joku suositella hyvän pyörän, toiveena olisi 1x11 vaihteisto ja 27.5+ täysoustopyörä edulliseen hintaan! Mistä kannattaisi tilata?Mknä uskallan suositella tätä. https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-27-8.0-582642

Bässi
15.09.2017, 21.58
No nää on makuasiota ja riippuu niin monesta asiasta ja siitä mitä haluaa. Kantoa ajatellen tietty leveä kehä on varmaan hyvä, jos taas haluaa kivikossa rymytä ja kiekkoa sääliä niin sitten kapeampi kehä.

Renkaissakin on julmia eroja, toiset on kapeampia vaikka nimellismitta sama.

2.8 Maxxis highroller sopi 29mm sisäleveelle oikein hyvin. 3.0 WTB Ranger taas vaikuttaa muhkulta eikä 40mm tunnu liian leveältä.
3.0 Spessun Purgatory taas istuu 35mm kehällä mielestäni parhaiten, kehä ei ole ensimmäisenä ottamassa kopsua kivikossa.

Tuossa Sonder Transmitterissä oli orkkiksena takana 2.8 ranger 40mm sisäleveällä kehällä ja mielestäni järjetön kombo, kehä miltei leveämpi kuin rengas ja kun halusin HuckNorriksen laittaa niin eihän se toimi siten miten tarkoitettu tuollaisessa ollenkaan.

2.8" Maxxis i42 kehällä on aika hyvä, 40mm ois varmaan paras, nappulat ois piirun leveemmällä kuin kyljet. Sillon ne saa puremaan maukkaasti. Muljuaminenkin on vähäisempää leveällä kehällä.
Maxxis on aika pitkään rakennellu renkaita ja suosittelee minimissään i39mm kehiä 2.8" renkailleen. Kertoo sekin jo aika paljon, vai mitä.
Se että kehät hajoaa ei riitä perusteluksi foorumilla, harrastukset maksaa ;)

järtsy
16.09.2017, 00.01
2.8" Maxxis i42 kehällä on aika hyvä, 40mm ois varmaan paras, nappulat ois piirun leveemmällä kuin kyljet. Sillon ne saa puremaan maukkaasti. Muljuaminenkin on vähäisempää leveällä kehällä.
Maxxis on aika pitkään rakennellu renkaita ja suosittelee minimissään i39mm kehiä 2.8" renkailleen. Kertoo sekin jo aika paljon, vai mitä.
Se että kehät hajoaa ei riitä perusteluksi foorumilla, harrastukset maksaa ;)

Puhutaanko nyt ulko vai sisäleveydestä? Mun mielestä Maxxikset on alimittaiset ja tuntuis kehien surmalta laittaa niitä noin leveille..

Noi Sonderin kiekot onkin sisäleveydeltään 45mm eikä 40mm, muistin väärin.

Niin tai näin, onhan tuossa Whiten plussa täpärissä 3.0" renkaat 25mm sisäleveillä kehillä ja ajaa ilmeisesti pystyy:)

Bässi
16.09.2017, 16.37
i=inside. Eiköhän ne kehät helpommin hajoa liian pienillä paineilla kuin että kivi viistää sivusta.

pturunen
16.09.2017, 21.27
Onko oleellista eroa Maxxiksen Minion DHF 60 tpi vs 120 tpi? Paino toki, mutta kannattaako tuosta maksaa se parikymmentä euroa per gumes enemmän?

miku80
16.09.2017, 21.37
Onhan tuo 120tpi gummi myös eri seoksella ja kyllä ite satsaisin mielummin tuohon 3c versioon.

pturunen
16.09.2017, 21.41
Tuosta on näköjään olemassa vielä II-versio (3C taitaa olla 120 tpi, ellen ole jotain ymmärtänyt väärin). Hintaero ei ole montaa euroa eli sitten suoraan kakkosversioon?

Muoks.

Se II koskee näköjään DHR:ää...

Joelm
20.09.2017, 00.38
Tulipa sitten laitettua ihan ensimmäinen oikea pyörä. Pyöräksi valikoitui trekin roscoe 9 eli 27,5+. Pitäisi etu- ja takalokasuojat laittaa kun vesikelit tulossa. Onko mitä suosituksia mitä/mitkä kannattaisi laittaa?

Ja muutenkin kys. Pyörästä onko jotain parannuksia mitä kannattaa tehdä yms. Aika noviisi olen vielä näissä hommissa.

KeijoM
20.09.2017, 15.49
Mucky Nutzin muistaakseni XL kokoinen läpyskä on ainakin itsellä toiminut edessä mainiosti. Kuskia ei suojaa, mutta jousitus pysyy puhtaana :D

Welly
20.09.2017, 20.11
Itsellä ollut kaikissa pyörissä marsh guardin lokari add onilla. Suojaa naaman vesisuihkulta. Muita vähääkään siedettävän näköisiä toimivia/hyödyllisiä lokareita ei ole tullut vastaan. Rapakaarien sijaan kannattaa sijoittaa keliin sopiviin vaatteisiin.

J.Kottenberg
20.09.2017, 22.27
Rapakaarien sijaan kannattaa sijoittaa keliin sopiviin vaatteisiin.

Tämä, ja vesiletku lenkiltä palatessa on myös aika hyvä.

eSimonen
22.09.2017, 22.22
Pugsley pöllittiin ja nyt vuorossa välimalli. Jos tulisikin luminen talvi pitkästä aikaa etelään, niin sitten suksitaan se muutama kerta ennen kuin koirankusettajat saavat polut tallattua. Voisi kyllä harkita talveksi nastaplussat alle. Eli tarttui pari sivua takaperin linkattu Genius 720 ostoskoriin eilen ja DHL vahvistus jo tänään (viknvink M-kokoja vielä jäljellä).

Einiö
23.09.2017, 15.59
Onko stevenssin maastopyöristä kokemusta?

Einiö
26.09.2017, 07.47
Edelliseen viestiin lisänä https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-Whaka-Plus/ekauppa/pSTWHAKAPLUS/ tuossa vois nyt olla hinta lähellä totuutta?

tiaalto
26.09.2017, 13.57
Edelliseen viestiin lisänä https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-Whaka-Plus/ekauppa/pSTWHAKAPLUS/ tuossa vois nyt olla hinta lähellä totuutta?

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta TapatalkillaTaannoisessa Fillari-lehden plussapyörätestissä oli tuo tai vastaava Stevens eikä sitä kauheasti taidettu haukkua. Hyvää osaakin tuossa on kiinni.

zander
27.09.2017, 16.22
Kiitos Scott Genius 720 plus vinkistä. Asialliset speksit tuohon rahaan. Ainoana maasturina olleen läskin myin pois ja tuo tuli nyt tilattua tilalle sen kummemmin mitään pyörää testaamatta. Voipi olla mieluinen rengaskoko yhdistettynä joustoon ja minulle hyvä do-it-all maasturi.

Vähän tuli ihan umpihangessa tai suolla ajettua, missä läski on tarpeen. Kovempaa kun yrittää läskillä, niin tämmönen heikompi ukko ottaa kipeää muutaman tunnin röykytyksessä. Vaikka renkaat muutaman sentin joustaa, niin onhan se kuitenkin jäykkä maasturi. Lepposat lenkit kyllä mukavia köryytellä.

1x10 tai 1x11 muunnos Scottille täytyy heti tehdä. Eturattaaksi varmaan ovaali 30/32T. Tuo 10-v XT ei taida toimia 11-42 pakan kanssa? Eli vaihtaja uusiksi tai goatlink, tai sitten 11-v setti. Onko niin että 10-v shimanon pakkoja syövään vapaarattaaseen menee myös 11-v pakka?

JackOja
27.09.2017, 16.26
...Tuo 10-v XT ei taida toimia 11-42 pakan kanssa?

Mulla toimii pitkähäkkinen 10-v XT 42T expanderin kanssa kun vaihtoi b-ruuvin pidempään.

Onko niin että 10-v shimanon pakkoja syövään vapaarattaaseen menee myös 11-v pakka?

Shimanon 11s-pakka kyllä.

zander
27.09.2017, 16.39
Mulla toimii pitkähäkkinen 10-v XT 42T expanderin kanssa kun vaihtoi b-ruuvin pidempään.
Ok, sehän ois edullinen päivitys kun pelkkä pakka ja eturatas riittäis. Vois kokeilla.

Oulunjulli
27.09.2017, 17.06
Joo mulla kans möyrintäläskissä 11-42 sunrace pakka takana jollain pakista löytyneellä pidemmällä b-ruuvilla. Vauhtiläskissä on 11-40 vakioruuvilla. Edessä molemmissa 30t ja tuossa vauhtiläskissä sais olla joskus 32t kun ajaa myötätuulessa kotia tai muuten vaan on banaanitus kohillaan, sen verran harvoin loppuu jengat että enpä ole viittinyt vaihtaa.

JackOja
27.09.2017, 17.08
Ok, sehän ois edullinen päivitys kun pelkkä pakka ja eturatas riittäis. Vois kokeilla.Tai pakan sijaan jonkin merkin expander/extension/extender tjsp. -ratas pakkaan.

zander
29.09.2017, 08.47
Onko kellään puheena ollutta Scott Geniusta jo näpeissä? Tarvisin varman tiedon, että onko vipujen/jarrukahvan kiinnitys i-spec b. Kiitos.

Einiö
29.09.2017, 11.47
Aijai whaka saapu eilen, oli kyllä positiivinen yllätys väri (todellinen väri ei välity kuviin), viimeistelyt ym. Kunnon testilenkille en ole vielä päässyt :)
Ensifiilis ainakin loistava ja geometriakin tuntuu istuvan hyvin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170929/745dee2a723190238873d9c2320390a9.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170929/19c81a5b4fb1c8a84a00fdee0d8acb21.jpg

Fillarihemmo
29.09.2017, 16.06
Hetken mielijohteesta tuli ostettua plussapyörä, Cannondale Cujo.
Pyörä tulee lähinnä vuokrakäyttöön ja se mitä eilisen lyhyen lenkin perusteella pääsin jyvälle,niin geometria olis ehkä melko kiva. Joskin läskillä ajon jälkeen tolla plussapyörällä pitää ehkä ajaa pikkusen "tarkemmin" teknisillä poluilla. Orggisrenkaat haukkuisin ihan susipaskaks ja läskin rengastukseen verrattuna Cujon WTB Rangerit ei rullaa senttiäkään yhtään mihinkään, toivottavasti Rocket Ronit saapuu pian ja rullaavuus ilmestyy.
Pyörän hinta (860eur)-laatu-palikkasuhde vissiin ihan hyvä.

https://www.instagram.com/p/BZlA8I_B1LT/

runttaa-ja
28.10.2017, 15.00
Ostopäätös on tehty mutta en osaa päättää kahden täysjäykän välillä. Hinnat ei ole noista linkeistä, mutta noista löytyy käypäset kuvat ja speksit.

Genesis Tarn 10, 800 puntaa
- Genesis Mjölnir Seamless Double-Butted Cromoly
- Full Carbon 27.5+ Fork, Tapered Steerer
- Shimano Deore SL-M610 vaihtajavipu
- Shimano RD-M618 takavaihtaja
- FATlab 40mm Tubeless-Ready, 32h vanteet
- Shimano HB-M618 / FH-M618 32h navat
- Samox TAF26B / 30T chainset
- CST C1752 BFT 27.5+x3.0" kumit
- Shimano M425 / M395 jarrut
- Sunrace 11-42
- n 13,5kg
https://www.evanscycles.com/en-fi/genesis-tarn-10-2017-mountain-bike-EV289593

Marin Pine Mountain, 550 puntaa
- Double Butted CrMo
- teräskeula
- Sram GX 10 Speed vaihtaja
- Shimano BR-M445 jarrut
- Schwalbe Nobby Nic renkaat
- Marinin omat 40mm vanteet Joytech navoilla
- Marin Forged Alloy 1x10, Hollow Spindle, Steel Forged Narrow-Wide 32T Chainring
- Sunrace 11-42
- n 14,5kg
https://www.spokesbikes.co.uk/products/marin-pine-mountain-2017

Geometrian puolelta tuo Genesis on pitkä, mutta koeajolla L koko tuntui heti ihan mukavalta ja luontevalta. Marinista ei ole kokemusta. Marinissa on (käsittääkseni) paremmat palikat poislukien teräskeula kun taas Genesiksessä saa kuitukeulan. Vai on noissa osissa merkittävää eroa? Hintahan puoltaa hyvin vahvasti Marinin valintaa. Genesis jotenkin vetoaa merkkinä paljon voimakkaammin, tiedä sitten mistä johtuu.

Mutta sitten on pari MUTTAa. Tuo Marin on aivan törkeän ruma omaan silmään. En kertakaikkiaan pystyisi hyväksymään tuota kirkkaanoranssia keulaa ja se olisi pakko vaihtaa ja saman tien sitten kuituun. Mistä minä sitten sellaisen löydän ja millä hinnalla. Vai pitääkö se vaan vetää spraymaalilla samantien...
Toinen asia on tuo taka-akseli, mikä on joku 141x9mm. Mikä se semmoinen on? Haluaisin hommata 29" kiekkosetin myös, johon kapoisempaa kumia ja vaihdella näitä kiekkosettejä. Löytyykö tuohon taka-akseliin mitäänn sopivaa?

Tämmöttis mä miettisin ja ensi viikon alussa haluan painaa tilausnappulaa. Oisko apua tähänkin ongelmaan.

Kronreif
28.10.2017, 21.34
141 on Boost-napa pikalinkkuna.
135 pikalinkku -> 142 läpiakseli
141 pikalinkku-Boost -> 148 läpiakseli-Boost
Toivottavasti oli riittävän epäselvää. Trek Roscoessa ainakin tätä 141-napaa käytössä.

runttaa-ja
28.10.2017, 22.21
141 on Boost-napa pikalinkkuna.
135 pikalinkku -> 142 läpiakseli
141 pikalinkku-Boost -> 148 läpiakseli-Boost
Toivottavasti oli riittävän epäselvää. Trek Roscoessa ainakin tätä 141-napaa käytössä.

Ok kiitti. Boost toi googlella jonkinlaista selvyyttä asiaan. Alkoi tuntumaan että tuolla kaivan lähinnä verta nenästäni verrattuna noihin 15x100 ja 12x142 läpiakseleihin kun toista kiekkosettiä valitsen tai voimansiirtoa päivitän. Alkaa haisemaan ihan Genesiksen ostolta.

Kalle H
28.10.2017, 22.30
Siis kyllähän nyt näyttää siltä, että näihin plussa pyöriin on vakiintunut 110mm*15mm etuakseli ja 148mm"12mm taka-akseli, eli juuri nuo boostit. Boostit on myös selvästi yleistynyt normimaastureissa. Joitakin parempia keulojakin saa nykyisin enää vain tuolla boost-standardilla eli 110mm leveänä

Mukaan on nyt sitten jostain syystä tullut noita QR-boosteja "oikeiden" läpiakseliboostien sekaan.

runttaa-ja
30.10.2017, 11.25
Genesis Tarn 10 meni tilaukseen, joten älkää vaan enää ainakaan mitään Marinia puoltavia kommentteja kirjoittako. Aina halunnut Genesiksen ja kohta se on totta:o. Sitten kun vielä osaisi valita kumit talviajeluun. Ehkä sitä pitää koittaa noilla pyörän mukana tulevilla ensin ja katsoa miten pysyy pystyssä talvisillä kelveillä.

hece
30.10.2017, 11.38
Enpäs ehtinyt Tarnia puoltamaan, mutta hyvä että semmoinen tulossa. Mulla tän vuoden alusta ollut -16 Tarn 10 myös, mutta ei siinä juuri mitään alkuperäistä ole jäljellä :D Tosin, ensin pitikin ostaa runkosetti mutta valmiista pyörästä oli niin hyvä tarjous että pääsi pikkuhiljaa päivittämään mieluisilla osilla:

https://lh3.googleusercontent.com/WdPeksPqBETdheIvMzJOvbUhLPXJEhNvteQZBKTYAsYIKbkJhw 5LVo198mt0zJlpZm3ebEYXwwNtgRbZ8htLj86T6wMiNWqcfj7h 9cRorKD_p5hbCVIqKKwPQELrgGgRAPoRDKpOr9FM2poxIassNB KiHlnNbh73elmw-m0cS2jc9df1dDgfdn5Tck2wQYaSsuPQfsH0xzlduE-zm51teaehQhLlKtD7f5yn-Tu61014meTCOq8p_tj-54Tm4qx9hukhhReiissfunkiwPiyhTaj_H4VBzo9l8Geq4V1Jd mC8wINGbTs0p1jTf5VByZ68p2Gqq9DjUVWhcO4lCH5fU-agZVFViGdjqrWR_k5DO6A2oO7McdPDSDvy3u01oL95Af6ZXzGg 0-IZfJp8V5z92A-ZsrwhkM9sno49Zzd589NqLGU--eX8D99IDcX9HlE1PEgvg-uTwed4BoWwVEI9wn5CYydLfBtK5bshV3k3G57qAku-mkKSgln7AW4hrnv3J8Vd-iqEHJVNcKMIyxFvpRpBj3PutsGUxwi0TD3gr55F-JxEFQx68lBJMb4reIju2K58F3PvmlR64i6RJLkdPxfblDIjL3s pG4mCGsQUh0=w1441-h811-no

Ne alkuperäiset CST BFT:t toimi usealla nappulalla kovalla lumella hyvin, mutta kuvio on kapea eikä kestä kanttailua ja jäällä toivoton. Kuten kuvasta näkyy, just nyt edessä Fat Freddie ja takana Specialized Purgatory Grid 3.0, joka oiva yleiskumi. Eikähän taakse nastakakin ilmaannu jossain vaiheessa. Meno on tuolla maistunut, varsikin kun keula (140mm) kääntyy alamäkeen.

Jami2003
05.11.2017, 19.26
Mitäs täpäri runkoja löytyy mihin menee sekä 27,5+ rengas että 29er? Joustoa (vähintään) 120 mm.

Kemizti
05.11.2017, 19.50
Mitäs täpäri runkoja löytyy mihin menee sekä 27,5+ rengas että 29er? Joustoa (vähintään) 120 mm.Kaikki Polet (ja muutama muu potentiaalinen vaihtoehto)

Jami2003
05.11.2017, 20.15
Polet onkin tiedossa. 110 saattais olla mitä haen. Polessa lähinnä huolena se ettei olisi liian trail mun xc touhuihin.

SamiMerilohi
05.11.2017, 20.24
Trek Fuel EX ja Santa Cruzilta ainakin Tallboy ja Hightower. Ja onhan näitä paljon muitakin.

Kalle H
05.11.2017, 20.31
Vaikeempi varmaan löytää sellainen 27+ runko johon ei mahtuisi 29er kiekkoja ja kohtuullisia kumeja. Olettaen, että 27+ koossa menee kunnollinen 3" rengas.

Ainakin Trekin fuel ex 8 plus runkoon mahtuisi varmaankin ihan heittämällä 29er kiekot ja ~2,4" renkaat.

zander
05.11.2017, 21.01
Scott Genius on tehty ajatuksella, aja haluamallasi rengaskoolla. Siinä on myös chippi, jolla voi hiukan keskiön korkeutta muuttaa. En tosin tiedä sopiiko uusiin 27.5 3” renkaat, jos moisille on tarvetta. Itsellä vanhempi runko ja siihen sopii esim Fat Freddiet hyvin.

järtsy
05.11.2017, 22.14
Mitäs täpäri runkoja löytyy mihin menee sekä 27,5+ rengas että 29er? Joustoa (vähintään) 120 mm.

Spessun Enduro ja Stumpjumper

Edit, nää ei ole kyllä XC pyöriä, kirjoitin lukematta kunnolla.

Jami2003
05.11.2017, 22.20
Ainakin toi Trek Fuel ex 8 plus olis kova peli mutta ah niin ihanan hinnakasta.

Tallista löytyy Cube Stereo 120 ja täysjäykkä 27,5 plussa. Nyt olis kauhee hinku yhdistää plussan renkaat täpäriin mutta stereoon ne ei mahdu. Sopiva runko kun löytyisi niin voisi vaihtaa täpärin runkoa että saisi molemmat kiekot käyttöön. Olen vakuuttunut että plussa koko on sekalaiseen polkuajoon se paras rengas. 29 sais mahtua alle sitten kaiken varalta kisoihin ja nastatouhuihin jne. Molempi parempi :)

Jami2003
05.11.2017, 22.22
Spessun Enduro ja Stumpjumper

Edit, nää ei ole kyllä XC pyöriä, kirjoitin lukematta kunnolla.Nojoo en oikeastaan ole täysveristä xc pyörää hakemassa, ei toi mun stereokaan sitä ole. Lähinnä Polen 140 vertasin mikä sitten ehkä on jo hieman turhan raskas. En tiedä, pitäisi kokeilla.

Tosin jos budjetti karkaa niin ehdottomasti enemmän kuin vähemmän joustoa ja loivempaa keulakulmaa ;)

Juha Jokila
06.11.2017, 02.25
Polet onkin tiedossa. 110 saattais olla mitä haen. Polessa lähinnä huolena se ettei olisi liian trail mun xc touhuihin.
Pivot Switchblade

J.Kottenberg
06.11.2017, 09.39
^Kiinnostava pyörä. Ja jos Switcbladeen päätyy, niin ei kyllä huonoa valitse. Se on varma. Taannoin paikallisessa liikkeessä katselin, ja näytti siltä että tuosta on vaikeaa enää parantaa.

tiaalto
06.11.2017, 10.04
Switchblade ei ehkä ole paras mahdollinen osiensiirtokohde Stereo 120:sta, ainakin takanapa ja keula menee uusiksi. Pivotilta 429 Trail voisi olla helpompi kohde vaikka joustaakin vain 116 milliä. Devincin Django 29 olisi juuri 120mm joustava ja aika XC-henkiseksi kehuttu, tosin ei ole varmaa meneekö taakse 3" plussakumia. Ridemoresta tuohon saa varmasti vastauksen.

Juha Jokila
06.11.2017, 16.05
Switchblade ei ehkä ole paras mahdollinen osiensiirtokohde Stereo 120:sta, ainakin takanapa ja keula menee uusiksi. Pivotilta 429 Trail voisi olla helpompi kohde vaikka joustaakin vain 116 milliä. Devincin Django 29 olisi juuri 120mm joustava ja aika XC-henkiseksi kehuttu, tosin ei ole varmaa meneekö taakse 3" plussakumia. Ridemoresta tuohon saa varmasti vastauksen.

Ainakaan keväällä Switchbladea ei vielä saanut runkosettinä ollenkaan, että siinä mielessä vanha fillari kannattaa kierrättää johonkin muualle.

NoordMan
06.11.2017, 17.31
Vaikeempi varmaan löytää sellainen 27+ runko johon ei mahtuisi 29er kiekkoja ja kohtuullisia kumeja. Olettaen, että 27+ koossa menee kunnollinen 3" rengas.

Ainakin Trekin fuel ex 8 plus runkoon mahtuisi varmaankin ihan heittämällä 29er kiekot ja ~2,4" renkaat.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171106/957097888138ba41450716fbec21f557.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171106/3c84b621a0aab913d104652b50863d37.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171106/95aaa632802dad338383fef98741df8f.jpg
Piti ihan piruuttaan kokeilla mitä Fuel Ex 27+ nielee. Lainasin tyttären Stachesta Sunringle Duroc 50 vanteet jossa päällä 29x3.0 Chupacaprat. Renkaan leveys 75 ja halkaisija 760 mm. Mahtuu pyörimään mutta takana chainstayn suojaan jää pienimmillään vain 2 mm. En lähtenyt koeajolle. Mutta kaikki markkinoilla olevat 29x2.6 mahtuu ja varmaan joku reilusti alamittainen 3". Itsellä käytössä 27+:n lisäksi 29x2.6 Purgatoryt.

Jami2003
06.11.2017, 19.16
Joo kattelin eilen runkosettejä ja taitaisi käydä niin että helpompi vaihtaa koko pyörä. Ja jos 27,5+ laittais niin 3" pitäis kyllä mahtua. Täysjäykässä ne alla enkä nää syytä niistä lähteä kaventamaan jos plussaa haetaan.

tiaalto
07.11.2017, 11.30
Piti ihan piruuttaan kokeilla mitä Fuel Ex 27+ nielee. Lainasin tyttären Stachesta Sunringle Duroc 50 vanteet jossa päällä 29x3.0 Chupacaprat. Renkaan leveys 75 ja halkaisija 760 mm. Mahtuu pyörimään mutta takana chainstayn suojaan jää pienimmillään vain 2 mm. En lähtenyt koeajolle. Mutta kaikki markkinoilla olevat 29x2.6 mahtuu ja varmaan joku reilusti alamittainen 3". Itsellä käytössä 27+:n lisäksi 29x2.6 Purgatoryt.

Aika mörkö noilla Chupacabroilla :o

Tuo Fuel Ex 8 on alkanut polttelemaan isosti, kiinnostaisikin kuulla miten nuo 27+ ja 29x2.6 setupit vertautuvat keskenään ajossa? Oman ajon ollessa hitaahkoa möyrintää juurakoissa muhkun 27+ renkaan iso ilmatila ja tarttumapinta on tuntunut loogiselta ykkösratkaisulta mutta isolla kaksysillä taas voisi ehkä saada enemmän kiihtyvyyttä ja esteiden ylityskykyä.

NoordMan
07.11.2017, 12.32
Pahimpiin kivikoihin ja märälle tulee valittua 27+ ja helpompiin harjumaastoihin ja pitemmille reissuille 29. Noin niinkun periaatteessa. Mutta enempi se menee fiilispohjalta tyyliin kuukausi yhdellä setapilla ja vaihto. Eikä ton 27,5 x 3 ja 29 x 2.6:n tuntumassa enää hirveetä eroa ole. Paineet 27+ 0,8 ja 0,9, 29 x 2,6:lla ei tarvi pitää kuin kympin enemmän. Välillä tuntuu vähän tyhmältäkin vaihdella eestaas varsinkin nyt kun molempien setappien renkaat on Purgatoryt. Homma muuttuu tietysti täysin kun laitan alle 2,35 Ikonit jotka mulla on vielä tallessa.

Sambolo
16.11.2017, 19.04
Ei varmaan kokemuksia noita silverbackin plussapyöristä? Plussa täpärinki sais 1500e.

pturunen
16.11.2017, 20.47
Switchblade ei ehkä ole paras mahdollinen osiensiirtokohde.

Niin lupaava kun 157mm akseli onkaan, oli se ainakin itsellä lopullinen deal breaker. Tavoite oli 4-in-2 -konsepti täpärin jä jäykkärin kanssa. Hightower/Chameleon -parivaljakolla onnistuu kiekkojen vaihtelu ongelmitta (vaikken tajunnut samoilla navoilla ottaa niitä).

runttaa-ja
17.11.2017, 15.23
Sori, pakko kysyä nyt neuvoa ettei mene reisille. Mulla on Genesis Tarn 10. Esim tossa speksit:
https://www.edinburghbicycle.com/genesis-tarn-10-2017.html
Takanavaksi on listattu Shimano Deore FH-M618 mikä esim tässä linkissä on merkattu 142 milliseksi:
https://www.rosebikes.co.uk/article/shimano-deore-fh-m618-x-12-disc-rear-wheel-hub/aid:670674
Sitten kun katson tästä linkistä runkosetin tietoja, siellä lukee että taka-akseli on Boost 148mm x 12mm:
https://www.evanscycles.com/genesis-tarn-2017-mountain-bike-frameset-EV289594

Yritän tässä etsiä toista 29 tuumaista kiekkosettiä 27.5 plussien kaveriksi. Jaksaisiko joku neuvoa mikä mun pyörään sopii. Itsellä ei enää kaista riitä enkä millään jaksaisi purkaa fillarin takapäätä ja mennä tyttären viivottimen kanssa sähläämään. Käykö esim tämä setti:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=184575

H. Moilanen
17.11.2017, 15.36
^FH-M618 napaa saa sekä 142 että 148 leveänä. Tosin, 148 leveänä koko mallimerkintä on FH-M618-B.

Kun kyseessä on plussapyörä, pyörässä on melkoisella varmuudella 148 leveä takapää. Tätä ajatusta tukee myös etupään 15x110 mitta. Yleensä 142 millisen perän kanssa on 15x100 millinen etupää. Nämä eivät ole toisistaan riippuvaisia suureita, eli poikkeuksiakin varmasti löytyy

Linkkaamasi kiekkosetti ei sovi.

runttaa-ja
17.11.2017, 16.24
^FH-M618 napaa saa sekä 142 että 148 leveänä. Tosin, 148 leveänä koko mallimerkintä on FH-M618-B.

Kun kyseessä on plussapyörä, pyörässä on melkoisella varmuudella 148 leveä takapää. Tätä ajatusta tukee myös etupään 15x110 mitta. Yleensä 142 millisen perän kanssa on 15x100 millinen etupää. Nämä eivät ole toisistaan riippuvaisia suureita, eli poikkeuksiakin varmasti löytyy

Linkkaamasi kiekkosetti ei sovi.

Noniin kiitoksia jälleen.
Jos jollain on lähimuistista suoraan linkata kuin tarjottimella asiallinen alkupään kiekkosetti joka toimii kevyeen polkuajeluun yms Shimanon 10-pakalle, centerlock, 110mm x 15mm / 148mm x 12mm spekseille niin olen hyvin kiitollinen. Olen tihrustanut esim näitä Fulcrum Red Power settejä ja niissäkin on ilmeisesti jotain adapterimahdollisuuksia mitkä nyt ei ihan aukene suoraan. Google huutaa jo punaisella kaiken maailman speksailuista.

Kemizti
17.11.2017, 16.27
Noniin kiitoksia jälleen.
Jos jollain on lähimuistista suoraan linkata kuin tarjottimella asiallinen alkupään kiekkosetti joka toimii kevyeen polkuajeluun yms Shimanon 10-pakalle, centerlock, 110mm x 15mm / 148mm x 12mm spekseille niin olen hyvin kiitollinen. Olen tihrustanut esim näitä Fulcrum Red Power settejä ja niissäkin on ilmeisesti jotain adapterimahdollisuuksia mitkä nyt ei ihan aukene suoraan. Google huutaa jo punaisella kaiken maailman speksailuista.Juuri selailin Sportaxin face-postausta. Tohon ku ostat hakureisulla 6-pultti jarrulevyt, niin avot..https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171117/f5bafe45df855708defe6694fcb1bfd2.jpg

Kemizti
17.11.2017, 17.18
Äh, eiku pitikö niiden olla plussalevyiset, äh..

runttaa-ja
17.11.2017, 17.33
Äh, eiku pitikö niiden olla plussalevyiset, äh..

Eikun koko oli ihan sopiva. 27,5" plussakumeilla ja 29" normaalikokoisina oli tarkoitus. Hinta on ihan ok, kai. Ei mitään käryä Novatec navoista tai kiekoista juuri muutenkaan niin ihmettelen tässä että onko halpaa vai ei:D.

J.Kottenberg
17.11.2017, 18.09
^Jos kevyeen polkuajeluun etsii kiekkoja kohtuuhintaan, niin kyllä toi Kemiztin ehdottama setti on ihan ok.

stumpe
17.11.2017, 22.47
En mä kyl plussakumeja laittais id 23mm kehille. Voi olla pyörä aika nuljuava ajettava.

Actionsportsista dt370 boostinavat, kehiksi funworksin 35-40mm. Hinta about samoihin.

J.Kottenberg
17.11.2017, 23.17
Minä ymmärsin että kyse oli 29er vaihtokiekoista, joille on tarkoitus laittaa ihan normilevyiset 29-renkaat.

En minäkään 23mm sisälevyisiä kehiä pluskumeille suositeltavina pidä.

runttaa-ja
17.11.2017, 23.32
Minä ymmärsin että kyse oli 29er vaihtokiekoista, joille on tarkoitus laittaa ihan normilevyiset 29-renkaat.

Näin juuri.

Katos vaan, actionsports vaikuttaa näppärältä kiekkokaupalta. Kiitos.

paaton
17.11.2017, 23.43
Eikun koko oli ihan sopiva. 27,5" plussakumeilla ja 29" normaalikokoisina oli tarkoitus. Hinta on ihan ok, kai. Ei mitään käryä Novatec navoista tai kiekoista juuri muutenkaan niin ihmettelen tässä että onko halpaa vai ei:D.

Omasta mielestäni novatecin navat kannattaa unehtaa maastureissa, varsinkin jos jaloissa on jerkkua ja välitykset ovat lyhyet. Vapaaratas ei kestä. Kaverilla hajosi jo toinen novatecin vapari aika lyhyen ajan sisään. Minulla nuo ovat kyllä kestäneet cyclossa ja maasturissa, mutta molemmissa on kohtuullisen pitkät välitykset.

stumpe
18.11.2017, 00.13
Näin juuri.

Katos vaan, actionsports vaikuttaa näppärältä kiekkokaupalta. Kiitos.

Meikä ja kemizti nauttii vissiin samaa ainetta. :rolleyes:

No enivei, ko. sivustolta useampi kiekko tullut tilattua, homma toimii. Amride25 kehillä teetin 29er kiekot viimeksi, on lujaa tekoa tälläsen 90kg kuskin alla. Helpot myös tubelessoida.

hece
18.11.2017, 10.56
Täältä vielä 100-varma tieto että 2016 Tarnissa on 148mm boost-perä.

JariL
18.11.2017, 18.20
Pahimpiin kivikoihin ja märälle tulee valittua 27+ ja helpompiin harjumaastoihin ja pitemmille reissuille 29. Noin niinkun periaatteessa. Mutta enempi se menee fiilispohjalta tyyliin kuukausi yhdellä setapilla ja vaihto. Eikä ton 27,5 x 3 ja 29 x 2.6:n tuntumassa enää hirveetä eroa ole. Paineet 27+ 0,8 ja 0,9, 29 x 2,6:lla ei tarvi pitää kuin kympin enemmän. Välillä tuntuu vähän tyhmältäkin vaihdella eestaas varsinkin nyt kun molempien setappien renkaat on Purgatoryt. Homma muuttuu tietysti täysin kun laitan alle 2,35 Ikonit jotka mulla on vielä tallessa.

Mulla alla 2018 Fuel EX8+. Kehät Sunringle 40mm ja renkaina Nobby Nic edessä ja Rocket Ron takana, molemmat 2.8". Rocket Ronin laiton jälkeen pyörästä tuli kohtalaisen rullaava mutta edelleenkin kaipailen sitä jäykkäperäisen 29":n liukkautta ja kiihtyvyyttä.

Tällä hetkellä ajatuksena olisi laittaa hiilikuitukiekot keväällä alle mutta en osaa valita sitä jatkanko 27.5:lla vai siirrynkö takaisin 29:iin. Jos se on 29", rengas tulee olemaan jossain 2.35" seutuvilla, 2.6" tuntuu jotenkin liian samanlaiselta ku 2.8" plussana. Oulun seutu on pääasiassa tasamaata ja polkuja mutta silti plussan "jokapaikanhöylä" kiinnostaisi edelleen mutta saako edes kuitukiekoilla sitä samaa kiihtyvyyttä ja ketteryyttä plussakoolla vai suosiolla takaisin 29:iin? 29":n etu kiihtyvyyden lisäksi olisi se, että saisin keskiötä muutaman millin ylemmäs, plussarengailla kammet hakkaa maahan jatkuvasti, jos ei ole tarkkana.

Millä tavalla "homma muuttuu täysin", kun laitat kapeammat 29":t alle?

NoordMan
18.11.2017, 18.50
Tarkoitin että kun laitan 2.35 Ikonit alle tulee pyörästä normi 29 er. Se 2.6 on jo mielestäni lähellä plussaa, ylityskyky vaan vähän parempi. Paineet voi pitää alhaalla, paikat pysyy hampaissa ja meno on muutenkin mukavaa. Noista kuitukiekoista ei ole kokemusta kuin läskissä ja siinä pyörä muuttui pirusti nopeammaksi. Tietysti painonsäästö on paljon isompi kuin plussassa.

Toi matalampi keskiö plussana haittas kans alkuun, nyt pudotan perän alas silloin kun mennään 29 keikoilla. Onpahan aina samalla korkeudella.

järtsy
18.11.2017, 19.24
Toisaalta lukenut että 2.6 NN ei ole yhtään leveämpi kuin 2.35 Magic Mary. Ihmetyttää mihin nämä kokomerkinnät perustuu?, vielä saman firman rengas..

nikkesi
18.11.2017, 20.43
NN on mulla 26 mm sisäleveellä vanteella 67 mm. Heti asennuksen jälkeen 63 mm oli.

stumpe
18.11.2017, 21.39
NN on mulla 26 mm sisäleveellä vanteella 67 mm. Heti asennuksen jälkeen 63 mm oli.

2.8 leveetä varmaan tarkoittanet?

Mettis
18.11.2017, 22.01

Mulla ei tuo NN 2.6 ole kuin max 63mm 25mm vanteella.
Oisko valmistuksessa tulleita eroja sitten?

nikkesi
19.11.2017, 13.08
29x2.6 tubelessina asennettu arch kehälle painetta 1.5 bar rungosta leveys noin 67 mm. Sama rengas 25 mm (flow ex) kehällä noin 65 mm. Muutama kuukausi ajettu niin venähti tuohon leveyteen.

ealex
19.11.2017, 13.22
29x2.6 tubelessina asennettu arch kehälle painetta 1.5 bar rungosta leveys noin 67 mm. Sama rengas 25 mm (flow ex) kehällä noin 65 mm. Muutama kuukausi ajettu niin venähti tuohon leveyteen.Leveämmällä kehällä sama rengas on kapeampi?

nikkesi
19.11.2017, 13.25
Ei ole kapeampi.

Paskisti
19.11.2017, 16.32
Itsellä 40mm leveillä vanteilla litkutetut 2.8" Nobby Nick ja Rocket Ron ovat 71,5mm. Nappulat ovat saman levyiset kuin runkokin.

ealex
20.11.2017, 08.08
Ei ole kapeampi.Niin sinä kuitenkin ylempänä kirjoitit...

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Kemizti
20.11.2017, 08.11
Paitsi jos kaiken hämmennyksen takana onkin ylimääräinen H kirjain ja kyseessä olikin leveämmät ARC -kehät..

nikkesi
20.11.2017, 09.36
Tarkoitin että valmistajan (schwalbe) tuotteiden leveys ainakin omalla kohdalla pitänyt hyvin paikkansa.

Naps
11.12.2017, 11.59
Löytyykö kokemuksia cannarin bad habit 1:stä. vakavasti harkitsen kun sen alle 2k sais tilattua

Ikuhaka
11.12.2017, 14.45
Löytyykö kokemuksia cannarin bad habit 1:stä. vakavasti harkitsen kun sen alle 2k sais tilattua

Nafti vuosi sitten ostin tuollaisen, kun oli kanssa halvennuksessa. Ei tosin noin kovassa alessa silloin ...
Itse tykkään kovasti ko. fillarista, vaikka aika painava setti on varsinkin nastarenkailla ajellessa. Tämä oli kyllä tiedossa tilatessa, eikä paino ollut prioriteettina, kun talvi/kurapyörää olikin ostamassa.
Originaali vanteet on noille rouheille renkaille ihan ok, mutta ostin kesällä kaposamman setin noiden rinnalle toiseksi vaihtoehdoksi. Hieman huomaa maavarassa 2.4 ja 2.6 renkailla mataloitumisen, mutta sen kanssa kyllä pystyy elään.
Alussa joutui rersetoimaan Lefty-keulaa muutaman viikon välein (paineet pois ja keula kasaan), mutta vaikuttaa siltä, että vaiva on harvinaistunut ajan kuluessa. Ulkomaan foorumeilla oli kommentointia heikkolaatuisista linkun laakereista, mutta omassa pyörässä on riittänyt ainakin vielä linkuston purku ja putsaus kerran-pari. Oikeastaan sama huolto tarvitsisi tehdä taas, kun on jotain natinaa alkanut taas väliin kuulua. Ihme kyllä olisi, jos mitään ongelmaa ei olisi, kun pyörä näyttää välillä lenkiltä tullessa siltä, että on lapiolla heitetty päälle kuraa. :)

Lanssi
11.12.2017, 21.01
Whyte T129 RS 2017 pyöränä. Oon miettinyt 27+ kokeilua, mutta takana ei taida tila riittää. 75mm tais olla väli. Eteen kyllä mahtuu helposti. Mitä noilla R
27+ renkailla on leveyttä noin suurinpiirtein? 2.8-3" leveyksissä, varmaan n. 30mm vanteella.

pturunen
11.12.2017, 21.26
2.8" minion on lähellä täydellistä syysrengasta. Pitoa ja kantoa löytyy ilman paksumpien kumien vammaisia ominaisuuksia.

Jukahia
11.12.2017, 22.15
Lanssi,
Jos sinulla on 30mm kiekot niin tuohon 75mm perään sopii maks. 2,6” kumit.. mulla on 27,5 id32mm kiekoilla ollut perässä, Maxxis forekaster 2,6”, dhf 2,5wt ja onza ibex 2,4” ( kaikki n. 68mm leveitä) ja perä on tuon +75mm leveä. Kiekko on rihdattu keskelle ja kiekko&perä on kuitua niin ei ole kiinni ottanut. Normi 2,8-3” ei mahdu. Fillari on monnin Dune Carbon -17 jossa lisäksi saa taka-akselia siirrettyä +10mm.

Nyt vasta hokasin jotta varmaan tuo Whyte on 29” niin voi jäädä semi matalaksi noilla 2,6” kumeilla... mitäs jos mietit tulevia 29x2,6” forekaster kumeja ym. alle, jollain id 30 mm kiekoilla.

Lanssi
12.12.2017, 00.25
Lanssi,
Jos sinulla on 30mm kiekot niin tuohon 75mm perään sopii maks. 2,6” kumit.. mulla on 27,5 id32mm kiekoilla ollut perässä, Maxxis forekaster 2,6”, dhf 2,5wt ja onza ibex 2,4” ( kaikki n. 68mm leveitä) ja perä on tuon +75mm leveä. Kiekko on rihdattu keskelle ja kiekko&perä on kuitua niin ei ole kiinni ottanut. Normi 2,8-3” ei mahdu. Fillari on monnin Dune Carbon -17 jossa lisäksi saa taka-akselia siirrettyä +10mm.

Nyt vasta hokasin jotta varmaan tuo Whyte on 29” niin voi jäädä semi matalaksi noilla 2,6” kumeilla... mitäs jos mietit tulevia 29x2,6” forekaster kumeja ym. alle, jollain id 30 mm kiekoilla.Kiitos oikein hyvästä vastauksesta. Taidan unohtaa koko 27+-ajatuksen tuon pyörän osalta. En itseasiassa usko, että 29x2.5-.6 mahtuu taakse, tais tuo Minionikin jo kovasti kantatessa raapia. [emoji6]

Antza44
14.12.2017, 18.44
2.8" minion on lähellä täydellistä syysrengasta. Pitoa ja kantoa löytyy ilman paksumpien kumien vammaisia ominaisuuksia.
Ja vielä lähempänä on 3" Minion painoa tietty vois olla vaikka 800g.

Oulunjulli
28.12.2017, 09.17
Ragley Marley testivaiheessa. Ei kuuluisi speksien perusteella tähän topicciin, mutta tässä nyt takana 2.6" rocket ron ja edessä 2.8" niin kuuluupa.
Tarkoitus oli tehdä kohtuuhintaista, niin vanteet on actionsportista 25mm sisälevyiset Amride+DT 370 ja keula B-C:n OEM tavis Foxi. Perään näyttäisi mahtuvan myös hyvin 2.8", mikä varmaan tarvii jossain välin vaihtaa jos tästä tulee keeper lenkkikäyttöön eikä järkiajoon. Pikkupyörähdyksellä vaikuttaa kyllä hauskalta, katotaanpa tarkemmin kun talvipolut on niin kovia ettei läskiä tarvi ja ihtelläkin loppuu jouluähky.
Nuo Amridet on ärsyttävät teipata, tai enhän mää ole ennen kuin kuitukehät teipannut niin mistäpä mää tiedän. Perä taitaa vuotaa hieman, siellä 25mm stani ja Magicmilk (jota ei vissiin ole juuri kehuttu), takana 30mm teippi ja jotain Prismasta runsaasti ostettua -50% tarjouslitkua jonka olen todennut toimivaksi jo aiemmin, tämä piti heti.
...niin ja rungon mukana ei tullut kaapelikiinnikkeitä yläputkeen, siksi nipparit, urvelsin CRC:lle niin jospa ne sieltä tulisi.
https://pic.useful.fi/ryMZHZzmf.jpg

makimies
28.12.2017, 11.41
Komea ragley. Saako noita Suomesta?

Reiska79
28.12.2017, 12.33
Itselläni olisi pyörän vaihto edessä. Olen todennut, että tuli hommattua pykälää turhan iso Spessun Fuse 6Fattue Expert kesän korvilla. Nyt pitäisi katsella uutta "vastaavaa" alle, lähtökohtaisesti jotain "ylivuotista budjettipyörää", siihen "noin/reilun tonnin" budjettiin. Mennyt jo kaikkiaan 4000-5000 € liikaa pyöräilyyn ja tonnitolkulla muihin menoihin (autot, lääkärit, hammaslääkärit jne...) tässä sitten pyörän oston, joten yritän pysyä suunnilleen budjetissa. Käyttö niin talvipyöränä, kuin kesällä maantiepyörän kaverinakin. Ajan lähinnä melko tasaisilla, mutta teknisillä poluilla Oulussa. Joskus poikkean reissun tuntureillekin, mutta tasamaata enimmäkseen. Onko porukalla vinkata hyviä pyöriä/tarjouksia tuohon rahaan? Hieman netin syövereitä vilkuilin ja silmään pisti ensimmäisenä:

- Kona Big Kahuna (löytyisi noin 1200 €)
- Cannondale Cujo 1 (reiluun tonniin)
- Charge Cooker 3 (reiluun tonniin)

Vähän aiotun budjetin ylittäen:
- Scott Scale 720 plus (valitettavasti 2x10... ja olen päättänyt etten ala askartelemaan vaihteiden kanssa...). Menis 1500 € korville, yli aiotun.
- Cannondale Beast of the East 2 (menis 1500€ tietämiin... reilusti yli aiotun.

Mielellään hommaisin ns. "valmiin" pyörän, jossa ei tarvisi alkaa vaihtamaan mitään parempaan - pyörän jolla perus-harrastaja ajaa, ei kisaa. Renkaat (ja vanteet) mieluummin 3,0", kuin esim. 2,6". Alunperin olin läskiä talvipyöräksi ostamassa, mutta koeajojen jälkeen olen päätynyt siihen, että minulle plussa monikäyttöisempi ja viihdyttävämpi. Mutta mielellään siis sitä 3,0 " haituvilla renkaat. Myös sopiva käytetty kelpaa, jos joku haluaa tarjota omaansa 181 cm kuskille. Mielellään pienehköt runkokoon ottaisin, koska selän ja hartioiden kanssa ollut vähän vaivaa - ja siksi tuo L-kokoinen Spessu vähän suuren tuntuinen.

Samalla saa osoittaa kiinnostusta Spessuani kohtaan, josta ei vielä missään myynti-ilmoa. Mieluiten haluaisin uuden pelin alle, tai tilaukseen, ennen kuin omasta luopuisin.

Vinkkejä siis sopivista plussa-peleistä tuohon "noin tonnin" budjettiin? Koko varmaan siinä M/L välimaastossa merkistä ja geosta riippuen... lähtökohtaisesti lähempänä M:ää varmaan.

Jukahia
28.12.2017, 12.53
Noi Spessuthan ei niin kovin suuria ole, joten jos hankit esim. 40mm ohjainkannattimen aka stemmin ja 30mm riser tangon niin ajoasento lyhenee ja nousee... Pelkällä stemmin vaihdolla 30-40mm:een fillarin vaakaputken pituus laskee jo M-kokoon... Mikä Spessu sinulla nyt on ?

Esim. tonnin Jäykkäperä plussia;

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-scout-275-race-bike-2018/rp-prod159423
mahtuu 2,8 - pieni 3"

https://www.alpkit.com/sonder/sonder-transmitter

Se lyhyempi stemmi:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-zero-mtb-stem/rp-prod122952