Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 27.5+

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7

Liikuva shikaani
12.09.2016, 22.27
^Pumppaa ilmaa iskaripumpulla 15-20psi niin taas nousee!

Jakke81
12.09.2016, 22.45
^^Mitä tarkoitat ettei ole Duden veroinen? Mulla myös Dude ja onhan siinä puolensa mutta kyllä oon tykännyt stumpista nyt kun on vielä suht kuivaa.

Onko muuten muilla Command Postista lähtenyt stefa liikkeelle kun tolppaa nostaa ja laskee?

huomattavasti keveämpi rullaamaan ja kulkemaan dude, no katellaan ny kuhan tuon stumpin saa ns.omaksi rakennettua.
tänään vajaa 40km kävin taas koetteleen stumppia.
Katsonut ettei edessä kauheasti tilaa ole, mutta kait tuohon 32 ovaalin saa sopimaan ? Tosin tuolla sramin pakalla 30 ovaalikin vois menetellä!
alkuperäisellä 28 tulee ajettu vain osalla välityksistä.

Liikuva shikaani
12.09.2016, 22.59
En sitten tiiä mutta minä oon jopa miettinyt 26t eteen! en missään nimessä kaipaa isompaa kun tuolla orkkis 28t pystyy polkemaan siirtymillä yli 40kmh!

Kai se sitten on ajotyylistä/maastosta millä setupilla kukakin tykkää ajaa... Ei pystyis/osais lasketella Dudella lähellekkään samaa vauhtia kivikko/juurakko mäkiä alas!

eagle
13.09.2016, 08.29
huomattavasti keveämpi rullaamaan ja kulkemaan dude, no katellaan ny kuhan tuon stumpin saa ns.omaksi rakennettua.
Katsonut ettei edessä kauheasti tilaa ole, mutta kait tuohon 32 ovaalin saa sopimaan ? Tosin tuolla sramin pakalla 30 ovaalikin vois menetellä!

Mahtuu siihen ainakin Sramin pyöreä 32 spiderin kera.

Kimmerialainen
15.09.2016, 13.18
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-transmitter-nx1-yari

http://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOPW27PS/on-one-parkwood-27-sram-gx1-mountain-bike

Siinä olisi kaksi kovaa vaihtoehtoa. Sonderissa kallis keula ja muut osat hivenen halvempia kuin on-onessa jossa halvempi keula, mutta muut osat kalliimpia. Minkälaisia ajatuksia herättää arvon asiantuntijat?

https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-transmitter-gx1-1x11

ja vielä pari satkua lisää niin tulee gx osasarjaa ja satulatolppaa. Onko tälläinen enää järkevä muutakuin alamäkivoittoiseen ajamiseen.

Mika A
15.09.2016, 14.36
mä ottasin ethkä sonderin... hiukka modernimpi geometria (pitkä, loiva keulakulma), mut kumpikin on musta houkutteleva..
Itse ajattelin kyllä hiukan päinvastoin. Geometria on kyllä pikemminkin puolimoderni. Keulakulma sama 68 astetta kuin Mondraker Vantagessa, mutta loivempi satulaputken kula ja lyhyempi yläputki, reach ja akseliväli...

http://www.mondraker.com/16/eng/bikes/vantage-rr+/552/geometry (http://www.mondraker.com/16/eng/bikes/vantage-rr+/552/geometry)

Kimmerialainen
15.09.2016, 14.42
mitä tää nyt sitten käytännössä tarkoittaa? On-onea pääsin koeajamaan ja ajoasento oli todella leppoisa aika pysty, mutta siltikään ei keulinut kovinkaan helposti pienessä nousussa. Tuntuma oli kuin kunnon mummomankelilla ajelisi paitsi maastossa. Siellä se meni kyllä vaivattomasti. Parempi mieli tulisi on-onen ostosta kun saa valita itse joitain osia. Sonder taas on ehkä paremman näköinen pyörä. keuloissa kuitenkin jokunen satku hintaeroa että sekin kiinnostaa sonderin eduksi

stumpe
15.09.2016, 15.21
Itse ajattelin kyllä hiukan päinvastoin. Geometria on kyllä pikemminkin puolimoderni. Keulakulma sama 68 astetta kuin Mondraker Vantagessa, mutta loivempi satulaputken kula ja lyhyempi yläputki, reach ja akseliväli...

http://www.mondraker.com/16/eng/bikes/vantage-rr+/552/geometry (http://www.mondraker.com/16/eng/bikes/vantage-rr+/552/geometry)

Luulenpa että tommi2 meinasi Sonderin Transmitteria, jossa 65 astetta keulakulma..

Pertsa78
15.09.2016, 16.25

Muistaakseni ei 32 ovaali mahdu. Minulla oli stumpissa 30 ja se oli aika lähellä että otti kiinni, vastaa isoimillaan 32 pyöreää.

Mika A
15.09.2016, 17.13
Luulenpa että tommi2 meinasi Sonderin Transmitteria, jossa 65 astetta keulakulma..

Niin, sen geometriahan ei loivaa keulakulmaa lukuun ottamatta ole erityisen moderni.... itse asiassa melko lähellä tuota Planet X:ää.

Kimmerialainen
15.09.2016, 17.42
no kiitti ei mistään. Tilaan Sonderin hahaha bitsiiss

Kimmerialainen
15.09.2016, 18.19
Lähinnä kyselin noista osista ja keuloista mitä näitten tietojen valossa on näyttää. Sitten jos poljen esim tahko mtb, imatra mtb ja juurakkopolkuja missä on nousuja ja alamäissä mennään täysiä, mutta välillä tasaisempaa ja nopeampaa polkua niin osaako kukaan enemmän erilaisilla pyörillä ajanut suositella jompaa kumpaa erityisesti speksien perusteella? Näinhän se on että pitäis vaa kokeilla, mutta nyt joutuu todella sijoittamaan pyörään ja olisi kivaa jos se olisi mahtava. On-onea pääsin tosiaan ajamaan ja tuntui mukavalta, mutta jäisi kyllä sonder mietityttämään ainiaaksi :D saakohan pyörän palauttaa jos ei toimi?

Kimmerialainen
15.09.2016, 18.44
no ei tietty ihan huono idea tuokaan :D

marco1
15.09.2016, 19.02
Kai sen tiesitte että molemmissa pyörissä samaa suunnittelua? Ex On-One pyöränpiirtäjä Brant piirteli noille Alpkitin tyypeille rungot. Siltä pohjalta ajattelisin että niissä voi olla samaa ideaa.

zipo
15.09.2016, 19.16
OT Paitsi Brantin suunnitelema 29" kuituinen Dirty Harry joka oli ihan pska ,hajosi jo muutaman lenkin jälkeen.
Aivan naurettava IS tapered ohjainlaakerin kuppiviritys.
Mukava tyyppi ,vastaili posteihin asiallisesti. Ehkä brittityyliset metallirungot ovat sille ominta osaamista.

Kimmerialainen
15.09.2016, 19.50
Kai sen tiesitte että molemmissa pyörissä samaa suunnittelua? Ex On-One pyöränpiirtäjä Brant piirteli noille Alpkitin tyypeille rungot. Siltä pohjalta ajattelisin että niissä voi olla samaa ideaa.

mikäs tämä sama idea sitten on?

KeijoM
15.09.2016, 20.37
Tuo On-One vaikuttaisi kyllä melko mielenkiintoiselta laitteelta.. Eikä hintakaan olisi paha; 1400€ reverbin kanssa.

Onks tässä jotain, mitä pitäisi tietää? Missä näitä voi huoltaa PK-seudulla?

Affen
15.09.2016, 20.47
On-oneen ei mene 3" kumit, on tehty 29erin runkoon eikä ole boosti keulaa. 29erin runkoon tekemällä varmistetaan 2,8":lla kumeilla matala maavara.

pyöräsimo
15.09.2016, 20.47
Ei ole paljon kerrottavaa vielä, kun uudella Big Honzolla on vasta kaksi lyhyttä lenkkiä ajettu - lauantaina tosin hieman pitempää luvassa Luukissa. Pyörä ei kyllä hinnalla kilpaile vaikkapa tuon Sonderin kanssa, mutta muuten alkutuntuma on hyvä.

Pitoa piisaa renkaissa (ne tosin eivät ole orkkiskumit, vaan Maxxis Rekon+, orkkiksista en tiedä, ne ovat käyttämättöminä laatikossa) ja pyörä tuntuu vauhdikkaammissa (tämä on suhteelista, minä ajelin ennen täysjäykällä eikä vauhti ollut varmaan monen mielestä erityisen kova) juurakkoalamäissä hyvin ketterältä. Paineet niin keulan kuin kumienkin kanssa ovat vielä hakusessa, mutta alle yhdellä barilla olen renkailla ajanut. Keula ekalla lenkillä löysempi ja parempi, tokalla kerralla tuntui aavistuksen turhan jämäkältä. Etsitään ja haetaan...

Vaihteet (Sram NX 1x11) napsahtelevat hyvin - toivottavasti pysyvät säädöissään - ja perus-Shimanot (hydr.) jarruina pysäyttävät ihan kelvollisesti, vaikka entisiin (XT) verrattuna herkkyyttä puuttuukin. Aiemmin yksi sormi riitti, nyt mennään kahdella.

Fillari vaikuttaa nimenomaan ketterältä. Ei kylläkään niin herkältä, kuin aiempi 29-Unit kevyillä kiekoilla, mutta kuitenkin. Kokeilin myös Mondraker Vantage R:ä, joka oli selvästi kankeamman tuntuinen (HUOM, perustuu todella pintapuoliseen koeajoon!) ja koska minusta tuntui, etten ihan niin kova alamäkeen tykittäjä ole, pistin painoarvoa ketterälle tuntumalle. Vantage R olisi varmasti ollut hyvä ja siinä olisi ollut parempaa palikkaakin tarjolla, mutta...Big Honzo vei tuntumaltaan voiton.

Tällä siis mennään. Toistaiseksi ollaan plussan puolella - hah! ;)

pyöräsimo
15.09.2016, 20.50
No se vielä, että kyllähän tuolla ylämäkeenkin kiipeää ja pitoa piisaa muualla paitsi ajajan reisissä...

Mika A
15.09.2016, 21.10
Kokeilin myös Mondraker Vantage R:ä, joka oli selvästi kankeamman tuntuinen (HUOM, perustuu todella pintapuoliseen koeajoon!) ja koska minusta tuntui, etten ihan niin kova alamäkeen tykittäjä ole, pistin painoarvoa ketterälle tuntumalle.
Vantagen taittaminen tiukkoihin mutkiin vaatii melkeinpä pyörän taittamista vartalon alle ja tilan tekemisä tätä varten: painetaan ulkokurvin puolelta polvella runkoa ja viedään sisäkurvin puoleista polvea vastaavasti ulos. Ei varmaan paras pyörä hitaille ja kapeille poluille, mutta yllättävän hauska tasaistenkin kangasmaiden kaahauspoluilla.

pyöräsimo
15.09.2016, 21.51
^Joo, epäilemättä juurikin noin. Eikä se suinkaan siltä vaikuttanut, ettenkö sillä olisi voinut oppia ajamaan. Varmasti myös hauska, kun vauhtia on runsaasti. Runkohan siinä on pidempi ja siltä se tuntuikin, mikä kai sitä vakautta kovissa nopeuksissa tuo.

marco1
16.09.2016, 10.32
mikäs tämä sama idea sitten on?
Lyhyehkö takahaarukka, loivahko keula, pysty satulaputken kulma ja turha hifistely putkista pois.

Tykkää kuka tykkää, Brant on viime ajat keskittynyt housujen suunnitteluun... :)

Mika A
16.09.2016, 16.26
^Joo, epäilemättä juurikin noin. Eikä se suinkaan siltä vaikuttanut, ettenkö sillä olisi voinut oppia ajamaan. Varmasti myös hauska, kun vauhtia on runsaasti. Runkohan siinä on pidempi ja siltä se tuntuikin, mikä kai sitä vakautta kovissa nopeuksissa tuo.
joo, siis nimenomaan rungon pituuden takia saa/joutuu työntämään pyörää tietoisesti ja aktiivisesti lintalleen, jotta pyörä kääntyisi hyvin. Ei sen tekniikan hallinta tietenkään tuota haittaa muillakaan pyörätyypeillä, mutta FG-Mondrakereilla se on suorastaan välttämätöntä, se on sellainen koko kropan jumppapyörä. Ja tuo tekniikka on tietenkin helpompaa putkelta ajaen, joten Mondrakerit eivät varmaan ole myöskään niiden valinta, jotka tykkäävät ajaa satulalla istuen.

Late_h
24.09.2016, 18.48
Olen katsellut ensi kaudeksi 29" jäykkäperän kaveriksi tai jopa korvaajaksi jotain räyhäkkäämpää. Tähtäimessä on ollut lähinnä 29" täyjoustot 130-150mm joustovaralla ja tähän mennessä short-listille on päässyt Canyon Spectralin eri mallit. Enemmän netissä pengottuani tuli nämä 27,5 plussat leveämmillä kiekoilla vastaan, jotka vaikuttaa erittäin mielenkiintoisilta: jotain uutta ja sopivan erilaista, mutta ei mitään täysin radikaalia. En ole mitään päässyt toki vielä kokeilemaan, joten aivan kuvien, speksien ja hintojen vertailuvaiheessa ollaan vasta.
Täällä ketjussa olikin jo positiivisia kokemuksia Trekin Fuel EX plussasta ja Spessun Stumpjumper 6fattiesta, tosin Spessun edullisimmassa mallissa taitaa olla vähän rimpula keula (RS Revelation). Näistä molemmat menisi vielä budjettiinkin (mielellään max 3 tEUR). Onko muita tähän kategoriaan meneviä pyöriä joita kannattaisi lisätä shortlistille? Trek Fuel EX 8 plus vaikuttaa todella varteenotettavalta ja saisi vielä hankittua paikallisesta kivijalasta Tampereelta.

Kalle H
24.09.2016, 20.48
Kyllä toi plussa hyvä peli on, viimeksi eilen kävin heittään lähes 4h lenkin Kaupin, Kangasalan, Kaukajärven ja Pirkkalan metsissä. Plussa kylkee kyllä ylättävänä hyvin myös sora/asfaltti siirtymillä (sellanen 20-25km/h vauhti menee ihan ok), mutta eilenkin toi toimi (taas) erittäin hyvin myös teknisessä kivikko-/juurakojumpassa jota mm. tuolla Kaupissa riittää. Kaupissa meni monta sellaista paikkaa ajamalla, joista en ole ikinä ennen päässyt ilman jalkakostetuksia läpi. Nyt kun Pyörää rupeaa jo vähän tuntemaan ja on saanut iskarit ja renkaat säädetty kohdalleen, niin tuo roll over -kyky on kyllä ihan poskettoman hyvä, tota on todella vaikea saada tökkämään oikein mihinkään, monesta pahasta kivikosta/ryteiköstä pääsee läpi kun polkasee vaan reippaasti vauhtia ennen pahaa paikkaa ja antaa pyörän rulalta yli samalla vähän pyörää "keventäen". Toisaalta pitoa ja hallittavuutta löytyy myös terävämpien kivien/pattien ylittämiseen sekä todella jyrkkien mäkien kiipeämiseen, jos jalko vaan riittää niin tällä kiipee kyllä vaikka seinää ylös. En tiedä miten paljon toi nyt sitten lopulta eroaa vastaavasta 29erista tai perus 27,5" renkaasta, mutta kyllä toi isohko ilmatila yhdistettynä mataliin rengaspaineisiin (eilen 1,1/1,0bar), leveään vanteeseen ja toimivaan jousitukseen on ainakin mulle ollut ihan killeri yhdistelmä.

Jossain vaiheessa pitää varmaan siirtää toi nyt edessä oleva Recon+ taakse ja hommata eteen vaikka Minion DHF plus (kunhan tulee saataville). Toi takana oleva vakio rengas on kyllä ihan hyvä ja ennakoitava, mutta kyllä pikkasen enemmän sais olla nappulaa mm. mudassa.

Muita mielenkiintoisia 27+ täpäreitä on ainakin:
Montragerin Factory+ (http://www.bikerumor.com/2016/08/11/mondraker-teases-alloy-dune-foxy-trail-ride-podium-carbon-xc-racer-plus-bikes/)
Devinci Hendrix RS (http://www.devinci.com/bikes/bike_691_scategory_182)

Toki en mä oo kyllä vieläkään keksiny tästä Trekistäkään mitään valittamasti (kts. muutokset jotka tein heti uutena), joten uskallan kyllä ihan tätäkin suositella. Keskiöhän tässä on matala, mutta varmaan juuri sen ansiosta tätä on niin mukava heitellä/pumpata polulla. Mataluus tuo myös selkeesti vakautta just noihin pahoihin paikkoihin.

Eihän tää kuitenkaan mikään läski oo, joten suolla joku 5" rengas olis varmaan parempi [emoji12]
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160924/6fe1163374446d162666bbc02a9ea041.jpg

OneTen
24.09.2016, 23.51
Auttakaas vähän kokovalinnassa, edes mielipiteitä jos ei spesifiä omakohtaista kokemusta. Minä kun en kamalasti ole maastohommia harrastanut, niin olen aika pihalla näistä.
Eli olen hommaamassa Felt Surplus 30. Joskus puoli vuotta sitten koeajoin sellaisen kokoa 18, ihastuin pyörään ja koko tuntui ihan passelilta. Meinasin että otan juuri sen kokoisen pyörän, mutta katsoin että size guide suositteleekin 181 cm/84 inseam lähtien kokoa 20. Itsellä mitat 182/85.
Nyt ei ole mahdollisuutta koeajaa tuota 20 tuumaista (eikä sitä 18 tuumaistakaan), niin pitäisi tehdä valinta ihan nettisenseiden suosituksilla. Kumpaako kokoa raati nyt suosittelisi?

Vispe
24.09.2016, 23.58
Ei missään nimessä Surplussasta L kokoa noilla mitoilla. Omat mitat 182/88, pari lenkkiä M koolla ajellut ja varsin sopiva. Feltin plussissa ja fäteissä hämää kirjainmerkintä verrattuna moneen muuhun merkkiin. Eri runkokokoja kun on vain kolme.

stumpe
25.09.2016, 00.04
Itse ajelin 173cm pätkänä sitä 18 tuumaista surplussaa ja aika lyhyt ohjaamo oli, jopa liian, olisko rech ollut jtn 406mm. Nyt mun am-jäykkäperässä reach 425mm, 50mm stemmillä oikein passeli ohjaamo, geoltaan muuten hyvin surplussan kaltainen. Isompaan runkoon kun laittaa lyhyen stemmin niin ei ole niin otb-herkkä pyörä.

TJanger
25.09.2016, 09.58
Olen katsellut ensi kaudeksi 29" jäykkäperän kaveriksi tai jopa korvaajaksi jotain räyhäkkäämpää. Tähtäimessä on ollut lähinnä 29" täyjoustot 130-150mm joustovaralla ja tähän mennessä short-listille on päässyt Canyon Spectralin eri mallit. Enemmän netissä pengottuani tuli nämä 27,5 plussat leveämmillä kiekoilla vastaan, jotka vaikuttaa erittäin mielenkiintoisilta: jotain uutta ja sopivan erilaista, mutta ei mitään täysin radikaalia. En ole mitään päässyt toki vielä kokeilemaan, joten aivan kuvien, speksien ja hintojen vertailuvaiheessa ollaan vasta.
Täällä ketjussa olikin jo positiivisia kokemuksia Trekin Fuel EX plussasta ja Spessun Stumpjumper 6fattiesta, tosin Spessun edullisimmassa mallissa taitaa olla vähän rimpula keula (RS Revelation). Näistä molemmat menisi vielä budjettiinkin (mielellään max 3 tEUR). Onko muita tähän kategoriaan meneviä pyöriä joita kannattaisi lisätä shortlistille? Trek Fuel EX 8 plus vaikuttaa todella varteenotettavalta ja saisi vielä hankittua paikallisesta kivijalasta Tampereelta.

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOCODGX1/on-one-codeine-29-sram-gx1-mountain-bike Itellä Codeine plussa kokosena. Voin kyllä suositella pyörää. Taakse menee 2.8 gummi hyvin ja 3.0 vähän ahtaammin. Pyörää pääset ihmetteleen/testaan Tampere/Kangasala alueella jos herättää kiinnostusta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Late_h
25.09.2016, 12.22
Kyllä toi plussa hyvä peli on, viimeksi eilen kävin heittään lähes 4h lenkin Kaupin, Kangasalan, Kaukajärven ja Pirkkalan metsissä. Plussa kylkee kyllä ylättävänä hyvin myös sora/asfaltti siirtymillä (sellanen 20-25km/h vauhti menee ihan ok), mutta eilenkin toi toimi (taas) erittäin hyvin myös teknisessä kivikko-/juurakojumpassa jota mm. tuolla Kaupissa riittää. Kaupissa meni monta sellaista paikkaa ajamalla, joista en ole ikinä ennen päässyt ilman jalkakostetuksia läpi. Nyt kun Pyörää rupeaa jo vähän tuntemaan ja on saanut iskarit ja renkaat säädetty kohdalleen, niin tuo roll over -kyky on kyllä ihan poskettoman hyvä, tota on todella vaikea saada tökkämään oikein mihinkään, monesta pahasta kivikosta/ryteiköstä pääsee läpi kun polkasee vaan reippaasti vauhtia ennen pahaa paikkaa ja antaa pyörän rulalta yli samalla vähän pyörää "keventäen". Toisaalta pitoa ja hallittavuutta löytyy myös terävämpien kivien/pattien ylittämiseen sekä todella jyrkkien mäkien kiipeämiseen, jos jalko vaan riittää niin tällä kiipee kyllä vaikka seinää ylös. En tiedä miten paljon toi nyt sitten lopulta eroaa vastaavasta 29erista tai perus 27,5" renkaasta, mutta kyllä toi isohko ilmatila yhdistettynä mataliin rengaspaineisiin (eilen 1,1/1,0bar), leveään vanteeseen ja toimivaan jousitukseen on ainakin mulle ollut ihan killeri yhdistelmä.

Jossain vaiheessa pitää varmaan siirtää toi nyt edessä oleva Recon+ taakse ja hommata eteen vaikka Minion DHF plus (kunhan tulee saataville). Toi takana oleva vakio rengas on kyllä ihan hyvä ja ennakoitava, mutta kyllä pikkasen enemmän sais olla nappulaa mm. mudassa.

Muita mielenkiintoisia 27+ täpäreitä on ainakin:
Montragerin Factory+ (http://www.bikerumor.com/2016/08/11/mondraker-teases-alloy-dune-foxy-trail-ride-podium-carbon-xc-racer-plus-bikes/)
Devinci Hendrix RS (http://www.devinci.com/bikes/bike_691_scategory_182)

Toki en mä oo kyllä vieläkään keksiny tästä Trekistäkään mitään valittamasti (kts. muutokset jotka tein heti uutena), joten uskallan kyllä ihan tätäkin suositella. Keskiöhän tässä on matala, mutta varmaan juuri sen ansiosta tätä on niin mukava heitellä/pumpata polulla. Mataluus tuo myös selkeesti vakautta just noihin pahoihin paikkoihin.

Eihän tää kuitenkaan mikään läski oo, joten suolla joku 5" rengas olis varmaan parempi [emoji12]
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160924/6fe1163374446d162666bbc02a9ea041.jpg

Tuo 27,5+ renkaiden kehuttu rullaavuus minut sai erityisen kiinnostuneeksi. Täytyy käydä Sportaxissa vähän katselemassa jos sieltä löytyisi koeajoon tällaista. Lähinnä mielenkiintoista kokeilla häviääkö plussarenkaiden myötä liikaa tuntumaa alustaan vai onko renkaan ominaisuudet tosiaan pelkkää plussaa (heh heh). Tuo Trekki plussakoossa on näin esteetikon silmiin todella hyvännäköinen pyörä kaikilta mittasuhteiltaan ja väritykseltään. Mulla olikin aikanaan vuoden 2005 Trek Fuel EX7 26 tuumaisena. Sekin oli hyvä pyörä 10 vuotta sitten, mutta kovasti on pyörät ja trendit muuttuneet niistä ajoista. :)

Kaupin juurakot ja kivikot ovat kyllä ultimaattinen testi maastopyörälle ja erityisesti kuskille. Itseltä ainakin loppuu taidot kesken 29" xc-jäykkäperän kun eksyy siellä pahimpiin juurakkopaikkoihin (ja ehkä siellä ei ole maraton-tyylin pyörällä tarkoitus ajaakaan). :)

N-Man
25.09.2016, 19.00
Tuo 27,5+ renkaiden kehuttu rullaavuus minut sai erityisen kiinnostuneeksi. Täytyy käydä Sportaxissa vähän katselemassa jos sieltä löytyisi koeajoon tällaista. Lähinnä mielenkiintoista kokeilla häviääkö plussarenkaiden myötä liikaa tuntumaa alustaan vai onko renkaan ominaisuudet tosiaan pelkkää plussaa (heh heh). Tuo Trekki plussakoossa on näin esteetikon silmiin todella hyvännäköinen pyörä kaikilta mittasuhteiltaan ja väritykseltään. Mulla olikin aikanaan vuoden 2005 Trek Fuel EX7 26 tuumaisena. Sekin oli hyvä pyörä 10 vuotta sitten, mutta kovasti on pyörät ja trendit muuttuneet niistä ajoista. :)

Kaupin juurakot ja kivikot ovat kyllä ultimaattinen testi maastopyörälle ja erityisesti kuskille. Itseltä ainakin loppuu taidot kesken 29" xc-jäykkäperän kun eksyy siellä pahimpiin juurakkopaikkoihin (ja ehkä siellä ei ole maraton-tyylin pyörällä tarkoitus ajaakaan). :)

Joskus tuntuu että se selviäminen pahoista paikoista on eniten korvien välissä. Parhaiten ajaa sillä pyörällä joka juuri silloin itseä eniten innostaa. Siksikin on hyvä kokeilla kaikenlaista uutta ja innostua uudenlaisista pyöristä.

miku80
25.09.2016, 20.11
^ no ei toi plussa nyt ihan "placebo" tuote ole sentään ;)

Salomo
25.09.2016, 20.14
Ei missään nimessä Surplussasta L kokoa noilla mitoilla. Omat mitat 182/88, pari lenkkiä M koolla ajellut ja varsin sopiva. Feltin plussissa ja fäteissä hämää kirjainmerkintä verrattuna moneen muuhun merkkiin. Eri runkokokoja kun on vain kolme.

Oon kyllä eri mieltä. Ottaisin geotaulukon pohjilta L:n noilla mitoilla (itse about 181). Tai sekin olisi lyhyt omaan makuun mutta eiköhän sillä ajaisi. 18" vaatisi mun mielestä jo about 80-100mm stemmin jos mittaa päälle 180 ja itse en ainakaan sellaista haluaisi käyttää. Toki joku voi tykätä lyhyemmästä rungosta ja eipä siinä mitään.

Kyllä noita kokoja näyttäisi olevan viisi kappaletta jos Feltin sivuja on uskominen.

Terojk
25.09.2016, 20.59
Oon kyllä eri mieltä. Ottaisin geotaulukon pohjilta L:n noilla mitoilla (itse about 181). Tai sekin olisi lyhyt omaan makuun mutta eiköhän sillä ajaisi. 18" vaatisi mun mielestä jo about 80-100mm stemmin jos mittaa päälle 180 ja itse en ainakaan sellaista haluaisi käyttää. Toki joku voi tykätä lyhyemmästä rungosta ja eipä siinä mitään.

Kyllä noita kokoja näyttäisi olevan viisi kappaletta jos Feltin sivuja on uskominen.

Mä oon myöskin eri mieltä. Ei missään nimessä L-kokoa noilla mitoilla. Ajoin itse tänään Bikeshopin testitilaisuudessa Raisiossa Surplus 10 M-kokoa ja oli täysin passeli. Mun mitat on 184/88. Feltin edustaja tuumasi, että kokoja on nimenomaan kolme ja L-koko on 190+ -pituisille.

Sen verran on vielä kehaistava, että olipa muuten loistava peli. Ajoin seitsemää eri pyörää...läskiä, täpäriä, jäykkäperää 27,5 ja 29 -kokoisina ja jos jonkun olisin sieltä saman tien vienyt kotiin, ni Surplus 10:n. Mahtava vekotin.

Bikeshop.fi
25.09.2016, 22.04
Tarkennetaan tuohon vielä että runkokokoja on tosiaan Feltin sivuilla viisi, näistä ainakin toistaiseksi on ollut saatavissa vain S, M ja L. Tälläkään hetkellä Felt Europen järjestelmässä ei ole kolmea kokoa enempää. En mene valalle onko näin ollut mallin julkaisusta asti vai onko pari kokoa lisätty nyt malliston uudistamisen myötä ja samalla muita mittoja viilattu. Tsekkaan tuon maahantuojalta ja ilmoittelen tännekin sitten.

-Visa, Bikeshop.fi / Ajopyörä

Salomo
25.09.2016, 22.18
Mä oon myöskin eri mieltä. Ei missään nimessä L-kokoa noilla mitoilla. Ajoin itse tänään Bikeshopin testitilaisuudessa Raisiossa Surplus 10 M-kokoa ja oli täysin passeli. Mun mitat on 184/88. Feltin edustaja tuumasi, että kokoja on nimenomaan kolme ja L-koko on 190+ -pituisille.

Sen verran on vielä kehaistava, että olipa muuten loistava peli. Ajoin seitsemää eri pyörää...läskiä, täpäriä, jäykkäperää 27,5 ja 29 -kokoisina ja jos jonkun olisin sieltä saman tien vienyt kotiin, ni Surplus 10:n. Mahtava vekotin.

Näköjään tossa on tosiaan speksattu M kokoiseen 70mm ja L kokoiseen 80mm stemmit, eli varmaan vaikuttaa ajokokemukseen. Itse tykkäilen lyhyemmistä (40-50mm). Toki voi olla että tuohon pidempi sopii. Pysyn silti kannassani tuon koon suhteen, tosin kokeilla tietty pitäisi jotta voisi olla varma.

Vähän mietityttää että jos L on 190+ kokoisille niin kenelle se XL on.. 😬

stumpe
25.09.2016, 22.37
Tässä huomaa hyvin makuasian koon suhteen, itse pidin 173cm samaa pyörää ohjaamoltaan lyhyenä, kun 11cm pidempi janari sopivana. :D

Terojk
25.09.2016, 22.53
Näköjään tossa on tosiaan speksattu M kokoiseen 70mm ja L kokoiseen 80mm stemmit, eli varmaan vaikuttaa ajokokemukseen. Itse tykkäilen lyhyemmistä (40-50mm). Toki voi olla että tuohon pidempi sopii. Pysyn silti kannassani tuon koon suhteen, tosin kokeilla tietty pitäisi jotta voisi olla varma.

Vähän mietityttää että jos L on 190+ kokoisille niin kenelle se XL on.. 

NBA:n porukalle ;-)

Jonttu.
26.09.2016, 13.02
Onko herroilla jotain negatiivista tai positiivista sanottavaa spessun stumpy 6Fattiestä? Miten ovat esim Roval Traversen kiekot kestäneet? Miten 29mm sisäleveys toimii 3" renkailla? Jonko spessun kanssa ollut jotain ongelmia?

Bikeshop.fi
26.09.2016, 13.34
Pikainen tarkennus tuohon Surplussan kokovalikoimaan. Saatavissa toistaiseksi vain kolmea kokoa S, M ja L. Olemassa on myös XS ja XL koot, mutta näitä ei toistaiseksi ole Felt Europella, eikä tarkempaa tietoa onko tulossa ja jos niin milloin.

-Visa
www.bikeshop.fi / Ajopyörä

tiaalto
26.09.2016, 15.16
Onko kenelläkään kokemuksia Devincin Hendrixistä? Houkuttaisi vaihtaa Orbean runko tuollaiseen, pitäisi olla simppeli osienvaihtoharjoitus. SC Tallboy 3 olisi toinen houkutteleva runko johon kaikki osat menisivät suunnilleen heittämällä.

Liikuva shikaani
26.09.2016, 20.12
Onko herroilla jotain negatiivista tai positiivista sanottavaa spessun stumpy 6Fattiestä? Miten ovat esim Roval Traversen kiekot kestäneet? Miten 29mm sisäleveys toimii 3" renkailla? Jonko spessun kanssa ollut jotain ongelmia?
Kyllä mä tykkään ku hullu puurosta! Matala keskiö ei enää juurikaan haittaa ja tuolla pyörällä olen ajanut paikoista millä muilla en ole päässyt/uskaltanut.

Kiekot on kestäneet vaikka jonkulaista kyytiäkin ovat saaneet. Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla hiukka leveämpää kehää, nyt jotenkin tuntuu kun paineet on alhaalla että rengas taittuu alle vauhdikkaammassa kanttaamisessa, toisaalta inan kovemmilla paineilla menee hienosti eikä tästä tunnu olevan haittaa kuin ehkä pito jossain äärioloissa.

Jonttu.
26.09.2016, 20.18
Kyllä mä tykkään ku hullu puurosta! Matala keskiö ei enää juurikaan haittaa ja tuolla pyörällä olen ajanut paikoista millä muilla en ole päässyt/uskaltanut.

Kiekot on kestäneet vaikka jonkulaista kyytiäkin ovat saaneet. Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla hiukka leveämpää kehää, nyt jotenkin tuntuu kun paineet on alhaalla että rengas taittuu alle vauhdikkaammassa kanttaamisessa, toisaalta inan kovemmilla paineilla menee hienosti eikä tästä tunnu olevan haittaa kuin ehkä pito jossain äärioloissa.

Oletko ajellut tuolla stockkirenkaalla (Ground control 1050g/kpl)?. Laitoin pyörän tilaukseen ja katselin tuossa, että esim 2,8" nobby nic olisi reilut 200g keveyempi per rengas ja siihen litkutukset päälle niin pyörivistä massoista lähtee aikamoinen kasa painoa.

Liikuva shikaani
26.09.2016, 20.32
Itseasiassa mulla on takana ollu 3.0" nobby nic juurikin keveyden takia mutta en mä eroa huomaa sen vähän mitä orkkis gc:llä ajoin.

Pitäis vielä kokeilla kääntää niin päin että edessä nn ja takana purgatory.

JYLY
27.09.2016, 09.52
Onko kenelläkään kokemuksia Devincin Hendrixistä? Houkuttaisi vaihtaa Orbean runko tuollaiseen, pitäisi olla simppeli osienvaihtoharjoitus. SC Tallboy 3 olisi toinen houkutteleva runko johon kaikki osat menisivät suunnilleen heittämällä.

Oon nyt muutaman kuukauden Hendrixillä ajellut, ollut erittäin tyytyväinen, ei mitään pahaa sanottavaa.

harmis
27.09.2016, 23.42
Vaikka niin olin päättänyt että en tähän plus hommaan lähde mukaan ainakaan vielä, niin kuitenkin tuli laitettua äsken wiggleltä Charge Cooker Midi1 tilaukseen kun oli niin hyvässä halvennuksessa 2016 vuoden malli. Talvipyöräksi työmatkoille sekä hiekkatieajeluun ajattelin mutta voihan se olla että sillä eksyy satunnaisesti maastoonkin. Varsinkin jos osoittautuu kovinkin hauskaksi peliksi :-)
Kolmen viikon odottelun jälkeen pyörä saapui tänään ja illan ratoksi kasasin sekä hyvin pikainen testiajo suoritettu parkkipaikalla. Tuntui melkoiselta kivireeltä mutta kun tsekkasin rengaspaineet niin ei ihmekään. Olivat puNpanneet lähes kolmen kilon paineet renkaisiin. Pudotin 1,3 bar:iin ja johan tuntui paljon mukavammalta. Vieläkin voi reilusti tiputtaa. Satulan ja stongan säätöjä vähän laittelin mut lopulliset säädöt löytyy sitten kunnollisen testiajon aikana. Kokokin tuntui passelilta joten eiköhän tuosta jotain iloa tule olemaan vielä;-) Jostain pitäisi löytää täyspitkät lokarit vaan aika huonosti tuntuu olevan pluspyöriin tarjolla.

Fat Boy
28.09.2016, 08.34
Paljonko nää laihat läskit painaa, verraten kapearenkaisempiin tovereihinsa. Mondrakerin crafty alkaa hitusen jo kiinnostaa, vaikka foxy oli alkuperäisempi ajatus. Paino nyt ei hirveästi omissa ajeluissa meinaa, mutta kyllähän yli 15kg alkaa olemaan melkoinen malmikasa. Renkaina näkyi olevan maxxis chronicle 3.0 koossa, jotka lienee oman lisänsä tuo. Muukin kokemus pyörästä kiinnostaa.

nih..

tiaalto
28.09.2016, 10.14
Kiekoissa ja renkaissahan se painoero noissa on. Esimerkkinä Orbean käyttämä 27+ 584x40 kiekkosetti painaa speksien mukaan 2340g ja renkaat n. kilon kappale. Vastaava 29er 622x25 kiekkosetti 800g renkailla painaa noin 750 grammaa vähemmän.

Jonttu.
28.09.2016, 11.02
Kiekoissa ja renkaissahan se painoero noissa on. Esimerkkinä Orbean käyttämä 27+ 584x40 kiekkosetti painaa speksien mukaan 2340g ja renkaat n. kilon kappale. Vastaava 29er 622x25 kiekkosetti 800g renkailla painaa noin 750 grammaa vähemmän.

Tuo orbean kiekkosetti on kyllä aika pullean tuntuinen. Spessun roval Traverse 30mm on 1700g ja DT Swiss XM 1501 35mm taitaa olla siellä 1800g ja 40mm 1880g kieppeillä.
Itse laskeskelin tässä juuri, että esim tuolla spessun kiekkosetillä pyörivä massa jopa vähenee edelliseen pyörään verrattuna. Kiekot ovat edellisiä 400g kevyemmät ja jos renkaina olisi esim 27,5x2,8" Nobby Nic 860g vs edelliset 29x2,3" Spessun GC ja Butcher Control 1500g pari. Litkua menee plussiin vähän enemmän ja ehdottomasti kannattaa litkuttaa kun sisurit tuntuvat olevan jopa 300g /kpl. Onhan tuossa siis painoa, mutta ei mitään överejä. Ihan kilpailukykyinen 29 pyöriä vastaan, varsinkin kun plussapyörä on varustettu boostilla ja pienempi kiekon halkaisija korreloi sitten pinnojen määrässä ja kiekon jäykkyydessä vs 29.

tiaalto
28.09.2016, 11.16
OEM kiekkojen riemua. Nopsaan katsottuna Actionsportsilta saisi alle 1900 g painavat Fun Worksin 35mm kiekot 400 euroon.

Liikuva shikaani
28.09.2016, 17.33
Paljonko nää laihat läskit painaa, verraten kapearenkaisempiin tovereihinsa. Mondrakerin crafty alkaa hitusen jo kiinnostaa, vaikka foxy oli alkuperäisempi ajatus. Paino nyt ei hirveästi omissa ajeluissa meinaa, mutta kyllähän yli 15kg alkaa olemaan melkoinen malmikasa. Renkaina näkyi olevan maxxis chronicle 3.0 koossa, jotka lienee oman lisänsä tuo. Muukin kokemus pyörästä kiinnostaa.

nih..
Mulla painaa Spessun 6fatty comp eli alurunkoinen 13.5kg
Muutokset orkkis kokoonpanoon on renkaiden litkutus, GC:n vaihdoin Nobby Nicciin(3.0") ja kuitutanko.

Fat Boy
28.09.2016, 20.00
Muutokset orkkis kokoonpanoon on renkaiden litkutus, GC:n vaihdoin Nobby Nicciin(3.0") ja kuitutanko.
Kenties craftynkin saisi ajan kanssa alle 14:sta joka alkais jo kelpaamaan. Vaikkakin aikomus oli vaihtaa kevyempään ja hommata läski kaveriksi, mutta tuolla taitais hoitaa riittävissä määrin molempien hommat.

nih..

miku80
28.09.2016, 20.59

Ompas keponen. Oma carboonirunkonen painaa 14.2kg xtr traili pedaaleilla ;) mulla on vielä nuo 1.7kg traverset ja kuitutanko. Ehkä 100g lisäpainoa tuomassa monarch plus.

Kemizti
28.09.2016, 21.15
Mulla evolinkki painaa 14,5kg, vakiosta poikkeavia osia on jonkinverran..

Lähtötilanne oli valmistajan nettisivujen speksistä poiketen aavistuksen yli 15kg..

Ei ole keijukainen, mutta suurin osa "ylipainosta" taitaa olla järeässä rungossa..

Bumbabambuee
28.09.2016, 21.20
Ompas keponen. Oma carboonirunkonen painaa 14.2kg xtr traili pedaaleilla ;) mulla on vielä nuo 1.7kg traverset ja kuitutanko. Ehkä 100g lisäpainoa tuomassa monarch plus.
Kuiturunko ei 6fattiessa taida olla yhtään kevyempi kuin alu johtuen siitä swat luukusta. Tai ainakin näin internet on kertonu, en lupaa et ois varmaa tietoa. Oma m-koon alumalli painaa 13,4kg xtr traili polkimilla.

Kalle H
28.09.2016, 21.29
Painokin on näissä vehkeissä niin kovin suhteellista. Kevyemmin mulla tää nykyinen vehje kuitekin metsässä etenee vaikka kokonaispainoa on varmaan 0,5kg enemmän kun vanhassa 26" täpärissä, tosta "takkiin tullesta" pianosta aikalailla kaikki on vielä pyörivää massaa, joten pitäshän ton tuntua hiltaalta ja kankeelta, muuta kun ei vaan tunnu.

Jos jossain vaiheessa olis ylimääränen tonni laittaa, niin hommaisin tähän varmaan jotkut kevyet kuitukiekot. Olis muuten ihan kiva jo olis se oma topikki noille 27+ kiekoille, en jaksa itse perustaa kun ei kuitenkaan ole ihan niin ajankohtainen asia/hankinta kyseesä.

Fat Boy
28.09.2016, 21.51
Pitää yrittää päästä kokeilemaan moista jossain. 29:n hommasin ja myin vähän aikaa sitten. Ei maistunu edes vanhaan 26:n verraten jolla ajan yhä. Yksi mistä en pitänyt, oli ketteryyden puute ja pintakova jousitus. Kevyesti 29 rullasi, mutta tiukassa mäessä se oli saman painoisena yhtä raskas kuin 26" vaan jotain tuoreempaa tarttis saada.

nih..

Tema
03.10.2016, 12.49
Ei kaikkein tuorein uutinen, mutta Stantonin uusdistettuihin runkoihin pitäisi sopia 2.8" rengas tavallisella 142mm takanavalla. Switchback vaikuttaa erityisen houkuttelevalta, kun nyt saatavilla on myös aiempaa pidempi versio.
https://www.stantonbikes.com/next-gen-steel-frames

Liikuva shikaani
03.10.2016, 21.03
Nyt on Stumpin orkkis kiekot vaihtuneet Sunringlen sisäleveydeltään 36mm leveisiin, painavatkin pentele saman kuin 29mm Rovalit.

Noin tunnin lenkin perusteella tutuilla poluilla väittäisin että ovat paremmat, ei jousta rengas sivuttain yhtä paljon enkä edes huomannut ajossa mitään ihmeellistä vaikka takasesta oli paineet pudonneet 0,6bar:iin. Alkuperäisillä kiekoilla noin matalilla painella rengas rupeaa taittumaan alle.

miku80
03.10.2016, 21.47
Tuli viime viikolla kasattua kiekot sramin 700-sarja navoilla, dt comp pinnoilla ja kehät easton arc 45. Setin kokonaispaino 2.2kg. Jos jatkais vaan ajelua tyytyväisenä puol kiloa kevyemmillä rovaleilla ;)

Kalle H
03.10.2016, 23.15
Tein tonne nyt kiekkokeskustelulle oman aiheen, kun en sellaista ainakaan haulla löytänyt. Itsellä rupee taka vanteen Durocissa olemaan jo pari klommoa, joten oon vähän kartoittanut mahdollisia vaihtoehtoja jos/kun tuon joutuu joskus vaihtamaan.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56231-27-kiekot

Jonttu.
03.10.2016, 23.57
Nyt on Stumpin orkkis kiekot vaihtuneet Sunringlen sisäleveydeltään 36mm leveisiin, painavatkin pentele saman kuin 29mm Rovalit.

Noin tunnin lenkin perusteella tutuilla poluilla väittäisin että ovat paremmat, ei jousta rengas sivuttain yhtä paljon enkä edes huomannut ajossa mitään ihmeellistä vaikka takasesta oli paineet pudonneet 0,6bar:iin. Alkuperäisillä kiekoilla noin matalilla painella rengas rupeaa taittumaan alle.

Auttaisikohan tuo alle taittuminen jos rengasta muuttaisi 3" spessusta siihen 2,8" Nobby niciin?

Voishan noihin rovaleihin periaatteessa laittaa ihan normi 2,4" ardentitkin.

Liikuva shikaani
04.10.2016, 07.22
Auttaisikohan tuo alle taittuminen jos rengasta muuttaisi 3" spessusta siihen 2,8" Nobby niciin?

Voishan noihin rovaleihin periaatteessa laittaa ihan normi 2,4" ardentitkin.
No mutta eikö sitten vähän katoa koko plussapyörän idea?

Jakke81
04.10.2016, 09.02
Eilen nakattu Ab:n 32 ovaali stumpin keulaan ja johan alkoi ajamisen olla mukavaa. Eipä tarvinnut enää hämmentää vaihteiden kanssa kaikkea aikaa ajaessa.
Pelivaraa ei hirveästi jäänyt, kun kuski ei istu paikoillaan. Kuskinollessa painona päällä oli väli reilu sentti runkoon. Olisin ostanut 30 piikkisen tilan ahtaaseen vuoksi, vaan paikallisella ei ollut hyllyssä.
Tosin jalat on kyllä tottuneet aina ajamaan tuolla 32 piikkisellä.

Kemizti
04.10.2016, 09.14
No mutta eikö sitten vähän katoa koko plussapyörän idea?
Kyllähä leveä kehä lisää kapeammankin kumin ilmatilaa (ja 2,4" Arttu on kuitenki ihan reilu kaksnelonen)

ealex
04.10.2016, 10.45
^ Mutta kun kehäkin on kapeampi. :) Eikä se Ardent taida olla reilu 2,4, paitsi 26” koossa.

Kemizti
04.10.2016, 10.48
^ Mutta kun kehäkin on kapeampi. :) Eikä se Ardent taida olla reilu 2,4, paitsi 26” koossa.
My bad, luulin että puhuttiin joistain leveämmistä kehistä..

ealex
04.10.2016, 11.01
^ Minä taas ymmärsin että kapeampaa rengasta tarjottiin vaihtoehtoisena ratkaisuna kehän leventämiselle taittumisongelmaan, saatoin ymmärtää väärinkin… :rolleyes:

oivu
05.10.2016, 22.05
Polttelee pikkasen toi trek Fuel ex 9.8 27.5+ onkos joku ajellu 27.5+ ja läskiä miten ne eroaa?

Liikuva shikaani
05.10.2016, 23.41
No mulla on molemmat, paha noita on verrata kun toinen on täysjäykkä ja toinen täysjousto. Kovin erilaisia ovat, mun mielestä riippuu paljon siitä miten ja missä ajaa, läski hitaissa vauhdeissa ja nousuissa sekä tietty pehmeällä ihan mahoton menijä mutta täpäri+ taas kivikko/juurakko alamäkeen ja droppailuun yliveto.

Jos taas pitäisi valita täysjäykkä plussa tai läski niin ehottomasti läski, oletuksena että maastossa ajaa eikä kelvejä.

Kalle H
06.10.2016, 08.38
Polttelee pikkasen toi trek Fuel ex 9.8 27.5+ onkos joku ajellu 27.5+ ja läskiä miten ne eroaa?
Ainakin mtbr:rän keskusteluiden mukaan tuossa 9.8 versiossa (kuitu) on todellisuudessa vielä matalampi keskiö kuin 8.0 (alu) versiossa. Omaani en ainakaan haluaisi enää yhtään matalempaa keskiötä, joten hiilariversion kanssa en varmaankaan pärjäisi.

Nyt plussaa hetken aikaa ajelleena ja läskiä pari kertaa koittaneena sanoisin, että kyllä tollanen 2.8/3.0" renkailla oleva täpärin on paljon lähempänä 27,5/29er traili pyörää kuin mitä läskiä. Läskin renkaat on sitten jo 1-2 tuumaa isompia, kun nää plussa renkaat on vain senttejä (jos sitäkään) isompia verrattuna "normaaleihin" maastorenkaisiin.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

oivu
06.10.2016, 16.21
Eikös 8.0 ole 33.9 ja 9.8 on 41.9 keskiön korkeus 17.5tuuman rungossa

Kalle H
06.10.2016, 18.13
Eikös 8.0 ole 33.9 ja 9.8 on 41.9 keskiön korkeus 17.5tuuman rungossa

Mistä löysit tuon 41,9cm mitan? Kuulostaa kyllä jo todella korkealta.

Valmistajan sivut ilmoittaa seuraavia:
http://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/mountain-bikes/trail-mountain-bikes/fuel-ex/fuel-ex-8-27-5-plus/p/1164600-2017
Kaikki koot BB height 33,9cm (paitsi isoin -> lienee typo)

http://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/mountain-bikes/trail-mountain-bikes/fuel-ex/fuel-ex-9-8-27-5-plus/p/1168600-2017
Kaikki koot BB height 32,5cm

Taitaa tosin olla trekillä edelleen nuo taulukot sekaisin, kun näille molemmille malleilla ilmoitetaan BB dropiksi kuitenkin 3cm, mutta GG height vaihtelee mallien välillä.

Kannattaa käydä lukemassa myös seuraava ketju läpi, jossa porukka on mittaillut paljon noita 9.8 malleja, joiden keskiö on tosiaan todella matala.
http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/trek-fuel-ex-27-5-plus-1012927.html

oivu
06.10.2016, 18.48
Joo tosiaan pikkasen sekasin on. Tulosteessa on 41.9 ja kun katsoo netistä on toi 32.5 :)

Snook
06.10.2016, 20.12
Feltin Surplus 70 harkinnassa/hankinnassa. Tulee ympärivuotiseen työmatka-ajoon ja satunnaiseen metsäpolku ja alamäkirälläilyyn. Kuskina maastopyöräilyn suhteen aloittelija, ~180cm ja 82kg mies. Kysymyksiä olis esittää useempi, varsinkin fillarin hankintaan liittyen.
Pari sivua taaksepäin lueskelin Surplussasta suositeltavan kokoiselleni kuskille M kokoa, mitä on jengi mieltä? Koeajoon ei käytännössä mahdollisuuksia, eli netin varassa ollaan.

On tullut koeajettua muutamaa läskipyörää ja muutamaa kapearenkaista joustokeulaista maastopyörää ja molemmista jäänyt hyvä maku suuhun. Plussarenkaista taas kokemusta nolla, mutta aikaisempiin kokemuksiin nojaten uskoisin välimallin, eli plussarenkaan sopivan minulle hyvin. Ajoista kuitenkin ~75% tulee olemaan asfaltilla, joten haukkaanko paskaa plussarenkaan suhteen? Mitä mieltä jengi on plussarenkaan rullaavuudesta asfaltilla?
Tähän hätään yhden fillarin on vastattava kaikkiin käyttötarkoituksiin, eli mahdollisimman monipuolinen maastopyörä hakusessa.

Entä kokemuksia Surplussista ylipäätään? Sen verran tuore malli tuntuu olevan, että kokemuksia ei liiemmin vielä ole jaettu.

Kalle H
06.10.2016, 20.30
Kyllä tollanen plussa on mielestäni aivan väärä pelin asfaltille ja ns. yleiskulkineeksi. Plussa renkaan edut tulee esille vasta kun maasto menee vaikeemmaksi. Kyllähän toi ihan ok siis rullaa, mutta kyllä joku cyclocrossi tai kepeä 29er xc fillari olis varmaan sopivampi tollaseen ajoon. Oon pari kertaa ajanut sellasta 10-15km siirtymään ja kyllä se vähän tylsää/puuduttavaa on vaikka toi nyt ihan ok kulkeekin.

Toki näkeehän sitä päivittäin porukkaa joka ajaa ja läskillä ihan työmatkaakin, mutta ei siinä kyllä mielestäni oikein mitään järkeä ole.

Tuli viel mieleen, että kyllähän toi voisi kahden keikkosetin avulla onnistua. Jos tohon laittaisi 29er kiekoille jotkut rullaavat nakit ja pitäis sitten noi plussakiekot ihan maastokäytössä?

harmis
06.10.2016, 23.34
Voihan siihen 27,5+ kaveriksi hommata 29" kiekot. Ajelee niillä asfalttiajot ja kun poikkeaa maastoon niin vaihtaa plussaa alle.
Tänään ajoin ensinmäisen kunnollisen maastolenkin omalla charge cooker midillä ja hyvin positiivinen kuva jäi. Vaikutti nopealta ja ketterältä. Toki juurakossa täysjousto on mukavampi kuin täysjäykkä mutta kyllä tuolla sielläkin lyhyitä matkoja voi ajella. Tasaisilla neulaspoluilla ehdoton peli. Asfaltilla sekä sorateillä olen myös kerinnnyt jo ajelemaan eikä ole pahaa sanottavaa sielläkään. Joku paremmin rullaava rengas vaan alle niin menee ihan täysin työmatkapyöränäkin. Se minulla oli lähinnä mielessäkin kun pyörän ostin.

client
18.10.2016, 01.16
Voisikos joku avittaa hieman pyörän koon valinnassa. Ajatus hommata 27,5+ ja Cuben stereo olisi yksi vaihtoehto.

Pituutta minulla on 187cm. Mietin, että olisiko 20" vai 22" ko. pyörästä parempi?

https://www.cube.eu/en/products/fullsuspension/stereo/cube-stereo-150-hpa-race-275-greynflashred-2016/

miku80
18.10.2016, 09.11
^ olen sua 2cm pidempi ja ottaisin isomman rungon. Mielummin laittas tarvittaessa isompaan runkoon lyhemmän stemmin ku toisinpäin.

RenZo
18.10.2016, 09.44
Voisikos joku avittaa hieman pyörän koon valinnassa. Ajatus hommata 27,5+ ja Cuben stereo olisi yksi vaihtoehto.

Pituutta minulla on 187cm. Mietin, että olisiko 20" vai 22" ko. pyörästä parempi?

https://www.cube.eu/en/products/fullsuspension/stereo/cube-stereo-150-hpa-race-275-greynflashred-2016/

Mittaa itsellä 188 ja ostin 20". Hyvältä on tuntunut, mutta mitäs mä näistä aloittelijana tiedän. Ei tuo ajoasento ole varmaan vielä ihan kohdillaan kun vasta aloitti harrastuksen, mutta nyt pystympi ajoasento tuntuu paremmalta.

Toisena fillarina Cuben Reaction GTC 21" ja siihen hommasin lyhyemmän stemmin.

Plussasta olen tykännyt todella paljon. Sopii hyvin Espoon juurakkoisiin maastoihin ja vauhtia alkaa olemaan enemmän kuin järkeä.

kauris
18.10.2016, 10.06
Hyvältä vaikuttava pyörä tuo plussaStereo. Ja samalla pistää miettimään miksi vaikka Santa Cruzin vastaavan käyttötarkoituksen Hightower (about sama joustomatka, sama keulakulma, samoilla huudeilla osat, saman levyiset kiekot) on 5000 eurollaan 2500 euroa kalliimpi. Okei, uskon, että se voi olla vielä vähän parempi vaikka jouston toimivuudeltaan ja runko on kuitua. Lisäksi siinä on ns. flip chip geon muuttamiseksi 29 kiekoille yhteensopivaksi ja osa osista on kalliimpia (vaikka hissitolppa) mutta silti tuo hintaero on järkyttävä. Eli kyllähän merkkilisän lisäksi Cruzissa on toki monta hintaeroa puoltavaa seikkaa mutta tällaiselle tavisajajalle pistää miettmään, että josko esim tuo Cube olis ihan tarpeeksi hyvä.

Kalle H
18.10.2016, 13.27
Itse kanssa kauhistelin tuota Santa Cruzin hintaa ja kyllähän se on kova, joskin ihan linjassa muiden saman merkin hiilaripelien kanssa. Taitaa olla Spessun 2016 vuosimallin hiilari stumpit niitä ainoita "järkevän" hintaisia kuituvehkeitä.
Tossa 3t€ hintaluokassa on kyllä ihan kivasti vaihtoehtoja mm. Spessulla, Trekillä, Devincillä, Cubella...

Geometrialtaan tuo Hightower on toki Cuben Stereo plussaa pikkusen pidempi ja huomattavasti matalampi, joten välttämättä noi ei kilpaile edes samoista asiakkaista.

client
18.10.2016, 13.51
Kävin tänään testaamassa trekin fuel ex 27,5+ 19,5 runkokoossa. Vaikutti hyvältä peliltä, mutta ohjaamo tuntuu kyllä hieman ahtaalta jäykkäperäisen 29er jälkeen. Tuossa Cuben 20" tuo reachi on vielä hieman lyhyempi.

Mitäs raati sanoo, Uskaltaako 187cm tilata tuon 20" ja sitten tarvittaessa stemmillä säätää lisätilaa ohjaamoon. Mietin lähinnä, että riittääkö ohjaamon tila jaloille? Seuraava koko on 22" joka menee sitten varmaan vähän yläkanttiin jo?

kauris
18.10.2016, 16.06
Itse kanssa kauhistelin tuota Santa Cruzin hintaa ja kyllähän se on kova, joskin ihan linjassa muiden saman merkin hiilaripelien kanssa. Taitaa olla Spessun 2016 vuosimallin hiilari stumpit niitä ainoita "järkevän" hintaisia kuituvehkeitä.
Tossa 3t€ hintaluokassa on kyllä ihan kivasti vaihtoehtoja mm. Spessulla, Trekillä, Devincillä, Cubella...

Geometrialtaan tuo Hightower on toki Cuben Stereo plussaa pikkusem pidempi ja huomattavasti matalampi, joten välttämättä noi ei kilpaile edes samoista asiakkaista.

Mataluutta erityisesti polkimien kiviin ja juuriin osumisen kannalta täytyy tosiaan mennä koeajamaan. Vauhdikasta alamäkiajoa on kuitenkin Suomessa aika vähän tarjolla verrattuna ulkomaan markkinoihin johon tuo matala keskiö lienee eritoten hyväksi todettu. Olen toki omankin pyörän kanssa tottunut tarvittaessa vähän katsomaan milloin kannattaa poljin ala-asennossa olla ja milloin ei. Välillä kuitenkin yllättävän osuman tullen pelottaa ettei murskaa varpaitaan jonkin juuren tai kiven väliin. Pitääkin mittailla mikä on omassa fillarissa keskiön korkeus. Sekin tosin ajettaessa riippuu sagista ja jouston progressiivisuudesta. Ja vaikuttaakos itse jouston toteutuskin siihen paljonko keskiö laskee pyörän niiatessa.

edit: Cubessa bb drop on 24,5 mm ja Cruzissa 27 mm eli eikö tuo keskiö nyt ole vain 2,5 mm alempana. Ei ihan mahdottoman suurelta erolta kuulosta.

Kalle H
18.10.2016, 16.34
Sanoin tuossa aiakisemmin hieman epäselvästi, tarkoitin että tuon Cuben rungon etukolmio on moneen muuhun nähden korkea (en siis tarkoittanut tuota BB droppia) eli tuo satula- sekä emäputki ovat noissa huomattavan pitkiä.

Toi keskiön mataluus on kyllä jännä homma, aluksi tää Trekki tuntu ihan älyttämän matalalta, mutta nyt siihen on jo tottunut ja sillä osaa ajoittaa polkemisen ja pumppaamisen sopivasti. Mä ajan itse valtaosan ajoista juuri noita teknisempiä polkuja ja mulle itselle toi matala keskiö on tuonut enemmän etua kuin haittaa, pyörää on todella mukava viedä läpi pahoista paikoista sen vakauden ansiosta.

Mulla on itsellä pituutta 179cm ja ajossa juuri tuo Fuel EX 8 27,5+ 19,5" stemminä on 55mm ja koko tuntuu juuri passelilta, yhtään lyhyempää en ainakaan itse ottaisi, mutta makuasioitahan nämä on. Mielestäni tällaiseen moderniin trailipyörään sopii parhaiten joku 40-60mm stemmi, joten stemmiä pidentämällä en rupeaisi liian lyhyttä runkoa "korjaamaan".

Tuli muuten juuri tälle pyörälle 300km maastoajoa täytee, erittäin hyvin on kaikki toiminut, joten pitää olla kyllä ihan tyytyväinen tähän valintaan. Myös kiekot on nyt ruvennut kestämään, kun takana pitää sellaisen 1,30bar paineita ja edessä n.1,15bar.

Jonttu.
18.10.2016, 17.07
Itsellä ajossa spessun stupjumber fsr comp 6fattie, viikon vanhana tuntuu aika maukkaalta. Plussa nyt selkeesti on aikamoinen edistysaskel. Pyörä on ketterämpi kuin 29 jäykkäperä cube, pito on parempi ja vauhtia tulee aika reilusti enemmän. Hintaakin tuollaiselle ajokille kertyi tarjouksesta kohtuullisesti hieman yli pari kiloa.

morgan
18.10.2016, 20.09
Sopisiko 27.5+/29+ jäykkäperä hyvin aloittelevalle maastopyöräilijälle vai saako reilun tonnin hintaluokassa selvästi parempaa ohutrenkaista 29er-vehjettä?

26" fättiä olen myös kuolannut, mutta tarkoitus olisi ajella aluksi pelkkiä polkuja metsän puolella, huonon tekniikan ja kestävyyden turvin. Käyttäisin pyörää myös satunnaisesti asfaltilla siirtymisiin, joten täysiverinen läskipyörä ei sen puoleen sopisi.

tiaalto
18.10.2016, 22.26
Plussapyörien etuna on (usein) turvallisempi ja luottamusta herättävä geometria joka on ainakin allekirjoittaneen pelastanut parilta tangon yli lennolta. Paino- ja osasarjakisassahan plussilla ei ole tällä hetkellä mahkuja Canyoneita tms. vastaan. Kumpaa sitten pitää tärkeämpänä, itse aloittelijana panostin ensimmäiseen.

client
18.10.2016, 22.46
Pistäkään vielä jotain puolesta tai vastaan tuon cube stereo 150 suhteen. Polttelee niin pirusti, mutta tietämättömänä geometrioista ylipäätänsä hirveästi, ei uskalla vielä painaa ostanappia.
20" vai 22". Suomeen ei tuota vissiin virallisesti tuoda niin koeajot on huono suorittaa. Mietityttää vain se, että karkaako tuossa 22" standoveri liian korkeaksi (inseam n. 87cm). Muuta haittaa tosta isosta kai ei sitten ole, vähän enemmän tilaa olisi jaloille?

Jukahia
18.10.2016, 23.04
Jos kovasti mietityttää niin googlaile noista vielä....

http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/27-5-plus-full-suspension-frames-list-1023023.html

Ja Radonin Slide plus tulee myös just kohta myyntiin... / Mondraker Crafty R+ (2016) on alessa...

morgan
18.10.2016, 23.11
Radonilta sitten tuskin on tulossa plussarenkaista takajäykkistä? Ei olisi vaikea valinta, mikä pyörä tarttuisi matkaan. :)

Jonttu.
18.10.2016, 23.12
Pistäkään vielä jotain puolesta tai vastaan tuon cube stereo 150 suhteen. Polttelee niin pirusti, mutta tietämättömänä geometrioista ylipäätänsä hirveästi, ei uskalla vielä painaa ostanappia.
20" vai 22". Suomeen ei tuota vissiin virallisesti tuoda niin koeajot on huono suorittaa. Mietityttää vain se, että karkaako tuossa 22" standoveri liian korkeaksi (inseam n. 87cm). Muuta haittaa tosta isosta kai ei sitten ole, vähän enemmän tilaa olisi jaloille?

Ihan hyvältähän tuo näyttää: http://www.fun-corner.de/en/mountainbikes/555-cube-ams-100-c62-slt-29-zeroblack-2016.html?search_query=cube+stereo+150&results=4#/918-radgrosse-27_5/56-frame_size-18

Ja aika hyvässä alessa jos koko nappaa.. En ainakaan löydä mitään isompia heikkouksia cubesta. Asialliset osat näyttää olevan kaikinpuolin. Agressiivinenhän tuo on. Rippuu niin missä asuu ja millaisia polkuja ajaa, että sopiiko tuollainen. Itse ajattelin edellisen pyörän ( 29 jäykkäperä) kohdalla, että en tarvi enempää joustoa, mutta meno täpärillä on niin paljon rajumpaa, että nyt joustossa joku 120mm loppuisi varmaan kesken. 150mm on itselle vielä vähän liikaa edessä, mutta eiköhän tuon käyttö lisäänny taitojen karttuessa.

Tuossa plussa renkaassa on ihan älytön tuo sivuttaispito kääntyessä. Tekee ohjauksesta huomattavasti ketterämmän yhdistettynä moderniin 67 keulakulmaan. Plussarengas on todella tarkka niistä ilmanpaineista. 0.1bar heittely ei kyllä onnistu ilman että vaikuttaa oikeasti ajotuntumaan. Esim ajoin bueno paineilla (1,2bar maastossa mitattu) ja sitten paineet oli vähän laskenut ja pumppasin sisällä lämpimässä seuraavalle lenkille ne 1,2 bar paineet. Näillä lämpötiloilla hetken ajelun jälkeen paineet olikin 1.08 ja tuntuma ihan perseestä, koska kaasun lämpötilakutistuminen.... Tarkoituksena vaan sanoa, että plussarengas vaatii sitä digitaalista painemittaria ja johdonmukaista mittailua, jos halua saada renkaasta kaiken irti. Liian kovilla paineilla se pomppii holtittomasti esteistä eikä anna hyviä pito ominaisuuksia jal liian alhaisella "case rolling" eli renkaan luoma ohjausepätarkkuus on hyvin häiritsevää ja vaikeuttaa ajoa. Nämä samat asiat tulee esiin toki myös normitäpärillä, mutta erityisen herkästi plussapyörällä.

Mika A
18.10.2016, 23.42
Taitaa olla maku- tai arvostuskysymys. Rungon korkeuden osalta 20" riittää varmasti, koska omassa L-kokoisessa Mondraker Vantagessa taitaa olla saman korkuinen satulaputki (470mm; itse 190 cm ja jalan sisämitta n. 95 cm). Mutta koska olet selvästi itseäni pitkäselkäisempi, niin miten rungon pituus riittää? Cubet ovat perin lyhytrunkoisia, mutta jos lähtökohdaksi on otettu haluttu akseliväli (1198 tai 1210mm), niin loivahkolla 67asteen keulakulmalla päästään loogisesti aika lyhyeen yläputkeen. Tiedot eivät paljasta, kuinka pitkää ohjainkannatinta käytetään. Pienempi runko varmaan toimii, jos tykkää istua selkä pystyssä satulassa selkä pystyssä. Jos tykkää jumpata putkelta, niin tila saattaa loppua.

macci
20.10.2016, 16.08
Pitkään miettinyt täpäriä (etenkin plussarenkailla) ja nyt tuli tuo Cuben (https://www.cube.eu/en/products/fullsuspension/stereo/cube-stereo-150-hpa-race-275-greynflashred-2016/) malli pistettyä tilaukseen kun löytyi alle kahteen tonniin posteineen (ukbikesdepot alessa).

Tuossa näyttäisi olevan aikalailla palikat kohdallaan. Renkaat litkuttaa niin ajovalmis. Otin koon 20" ja ihan tarkoituksella hiukan lyhyemmän kuin tuo nykyinen L-koon Dude läski (joka on 30mm stemmilläkin vähintään riittävän pitkä mulle).

Liikuva shikaani
20.10.2016, 19.09
^Minä ainakin tykännyt ku hullu puurosta tuosta plussa täpäristä, Dude saanut aikalailla huilia kesän. Kannattaa tarkkailla ainakin aluksi takaiskarin kiinnitystä, linkusto tuossa näyttää olevan hyvin pitkälle sama kuin Radon Slidessä ja siinä tyyppivikana löystyvä kiinnitys.

Farina
21.10.2016, 10.18
Koko ketjua en jaksanut selailla, mutta olen mietiskellyt että löytyykö keneltäkään valmistajalta järkevän hintasta (2000-2500€) kuituista 27,5+ jäykkäperää? Geometria ehkä enemmän trail kun XC. Moneltahan löytyy jo alumiininen 27,5+ HT (Beast of East, Ruze jne) ja Marinilta helmi Reiska-runkoinen Pine Mountain 2, mutta kuituversioita ei ole silmään pistänyt. Tai onhan niitä, mutta hinta keulii aivan eri sfääreihin. On Onella on Rango, mutta no... se on On One. Tuommoinen kuitutykki voisi olla just sopiva sekalaisiin ajoihin.

villezi
23.10.2016, 11.31
Onko kellään kokemuksia Mondraker Prime R+ pyörästä. Olisi kiva kuulla mielipiteitä, koska pyörä on ostoslistalla. http://www.mondraker.com/es/en/2017-prime-r-

Toinen vaihto ehto olisi sitten Kona Big Honzo DL. Onko siitä kokemuksia? http://www.bikeshop.fi/Kona-Big-Honzo-DL/ekauppa/pKOBIGHZDL/

Kiitos

Odottakaa
23.10.2016, 22.56
Tuossa plussa renkaassa on ihan älytön tuo sivuttaispito kääntyessä. Tekee ohjauksesta huomattavasti ketterämmän yhdistettynä moderniin 67 keulakulmaan. Plussarengas on todella tarkka niistä ilmanpaineista. 0.1bar heittely ei kyllä onnistu ilman että vaikuttaa oikeasti ajotuntumaan. Esim ajoin bueno paineilla (1,2bar maastossa mitattu) ja sitten paineet oli vähän laskenut ja pumppasin sisällä lämpimässä seuraavalle lenkille ne 1,2 bar paineet. Näillä lämpötiloilla hetken ajelun jälkeen paineet olikin 1.08 ja tuntuma ihan perseestä, koska kaasun lämpötilakutistuminen.... Tarkoituksena vaan sanoa, että plussarengas vaatii sitä digitaalista painemittaria ja johdonmukaista mittailua, jos halua saada renkaasta kaiken irti. Liian kovilla paineilla se pomppii holtittomasti esteistä eikä anna hyviä pito ominaisuuksia jal liian alhaisella "case rolling" eli renkaan luoma ohjausepätarkkuus on hyvin häiritsevää ja vaikeuttaa ajoa. Nämä samat asiat tulee esiin toki myös normitäpärillä, mutta erityisen herkästi plussapyörällä.

Tota mulla menisi ainakin hermot (ja kavereilla) jos joutuisin lenkillä säätämään mittarin kanssa +/- 0.1barin optimi paineita. Mulla on ainakin toiminut erittäin hyvin Nobby Nic ja Rocket Ron ihan sormituntumalla. Jos ei tahdo pitää märällä polulla niin vähän paineita pois ja avot. Oman kokemuksen mukaan siis 27.5+ rengas ei ole mitenkään herkkä paineiden kanssa. Toimii.

Kalle H
24.10.2016, 11.02
Olen myös huomannut, että aika tarkkana saa olla noiden rengaspaineiden kanssa, jotta renkaasta saa kaiken irti. Jos paineta on liian vähän niin takaa kolisee vanteille ja edestä itse ohjaantuu. Jos taas painetta on liikaa niin rengas rupeaa pomppimaan (=levoton mm. kivien välissä), eikä pito ei ole parhaimmillaan, myös "roll over" kyky kärsii etenkin pahoissa paikoissa. Sinällään toi ei ole mikään ongelma, kun katson muutenkin aina ennen lenkkiä paineet kohdalleen kaikkien pyörien kanssa, pitääkin ensi kerralla vielä testata, että paljonko rengas paineet tippuu kun fillarin nostaa sisältä ulos (21C -> 0C).

Kyllä edellisilläkin 26"/29" maastureilla sai noita paineita seurailla melko tarkkaan, mutta kyllä mun tuntuma on se, että tuossa 1,0-1,5bar välillä pienet muutokset tuovat suuremman eron kuin esim. 1,5-2,5bar välillä.

Kalle H
24.10.2016, 11.18
Onko kellään kokemuksia Mondraker Prime R+ pyörästä. Olisi kiva kuulla mielipiteitä, koska pyörä on ostoslistalla. http://www.mondraker.com/es/en/2017-prime-r-

Toinen vaihto ehto olisi sitten Kona Big Honzo DL. Onko siitä kokemuksia? http://www.bikeshop.fi/Kona-Big-Honzo-DL/ekauppa/pKOBIGHZDL/

Kiitos
Hienoja pyöriä noi molemmat on, mutta vähän kalliilta vaikuttaa kyllä noi molemmat (Kona 2,5k€ Mondraker 2,2k€ Evanssilla ilman hissitolppaa) jos vertaa esim. tuohon Alpkittiin.

Jos vertaa esim. näiden kolmen keulakulmia niin aika erityyppiset pyörät taitaa olla kyseessä. Jäykkäperään ottaisin itse ehkä tuollaisen mahdollisimman loivalla kulmalla olevan, jotta eteneminen ei rupeaisi tökkimään edes teknisemmässä maastossa.

Alpkit: 65
Kona: 68
Mondraker: 69

Mondraker on kyllä yllättävän jyrkällä keulalla, kun ko valmistaja tekee usein todella loivakulmaisia pyöriä.

Mika A
24.10.2016, 13.09
Hienoja pyöriä noi molemmat on, mutta vähän kalliilta vaikuttaa kyllä noi molemmat (Kona 2,5k€ Mondrager 2,2k€ Evanssilla ilman hissitolppaa) esim. tuohon Alpkittiin.

Jos vertaa esim. näiden kolmen keulakulmia niin aika erityyppiset pyörät taitaa olla kyseessä. Jäykkäperään ottaisin itse ehkä tuollaisen mahdollisimman loivalla kulmalla olevan, jotta eteneminen ei rupeaisi tökkimään edes teknisemmässä maastossa.

Mondraker on kyllä yllättävän jyrkällä keulalla, kun ko valmistaja tekee usein todella loivakulmaisia pyöriä.

Joo, Mondrakerin Prime on selvästi xc-henkisempi kuin Kona, joka taas olisi aika lailla Vantagen vastine. Mielestäni ei kannattaisi tuijotella pelkkää kelulakulmaa, vaan arvioida geometriaa kokonaisuutena. Mondrakerilla ja Konalla on 3-4 cm pidemmät vaakaputket, mikä myös tuo vakautta ajamiseen. Varmaan haluttu pitää myös akseliväli aisoissa. Minulla ei ole ollut hätää tuon 68 asteen keulakulman kanssa (verrattuna samaan 68 asteeseen loivennettua v. 2010 Giant Trance X:n tökkiminen vastaavissa maastoissa).

Jonttu.
24.10.2016, 13.10
Tota mulla menisi ainakin hermot (ja kavereilla) jos joutuisin lenkillä säätämään mittarin kanssa +/- 0.1barin optimi paineita. Mulla on ainakin toiminut erittäin hyvin Nobby Nic ja Rocket Ron ihan sormituntumalla. Jos ei tahdo pitää märällä polulla niin vähän paineita pois ja avot. Oman kokemuksen mukaan siis 27.5+ rengas ei ole mitenkään herkkä paineiden kanssa. Toimii.

Meitä on moneen junaan. En kyllä itse pidä sitä digitaalisen painemittarin käyttöä kovin vaikeana. Samalla tavalla ne paineet katsotaan ennen lenkkiä maantiepyörässäkin. Varmasti asiaan vaikuttaa tuo spessun 29mm roval vanne, joka melko kaposena vaatii tarkkaa painetta renkaalta. Jos vanteena olisi joku 40mm versio voisi se tukea matalampaa painetta paremmin. Painealue on itsellä siinä +/- 0.05 koska koko paras alue on alle 0.1bar. Varmasti asiaan vaikuttaa se että täpärissä jousitus pelaa renkaiden kanssa yhteen, joten riippuu myös iskarien säädöistä mikä on optimi rengaspaine.

Noita 35-50mm kiekkoja on vain kovin vähän tarjolla järkevään hintaan. Käytännössä +500€ täytyy laittaa jos haluaa jotkut järkevät saada alle.

t3mppu
24.10.2016, 15.49
Sinällään toi ei ole mikään ongelma, kun katson muutenkin aina ennen lenkkiä paineet kohdalleen kaikkien pyörien kanssa, pitääkin ensi kerralla vielä testata, että paljonko rengas paineet tippuu kun fillarin nostaa sisältä ulos (21C -> 0C).
Mä katson myös paineet ennen lenkkiä (pyörä tallissa) ja tein viimetalvena tämmösen laskurin, ettei tarttis ulkona ihmetellä paineita. (etenkin jos lähti suoraan tallista ajamaan)
http://t3mppu.kapsi.fi/filling-pressure-calculator/

Jonttu.
24.10.2016, 16.24
Mä katson myös paineet ennen lenkkiä (pyörä tallissa) ja tein viimetalvena tämmösen laskurin, ettei tarttis ulkona ihmetellä paineita. (etenkin jos lähti suoraan tallista ajamaan)
http://t3mppu.kapsi.fi/filling-pressure-calculator/

Aika havainnollistavaa, että maantiepyörässä tuo paine-ero on jo yli 0,5bar.... ja plussakin 0.15 bar eli enemmän kuin koko optimi käyttöalue.

Latati
24.10.2016, 16.36
Mondraker Prime r + maksaa noin 1700 euroa (ja saa vielä Suomesta tuohon hintaan), Konan saa niin ikään Suomesta 2100 eurolla... Ja yksi vaihtoehto olisi Felt Surplus 10 (juuri sain kivijalasta tarjouksen tasan 2100 euroa).

villezi
24.10.2016, 16.39
Hienoja pyöriä noi molemmat on, mutta vähän kalliilta vaikuttaa kyllä noi molemmat (Kona 2,5k€ Mondraker 2,2k€ Evanssilla ilman hissitolppaa) jos vertaa esim. tuohon Alpkittiin.

Mondrakerin saisi hi5bikes.comista 1750 euroon. Se olisi aika houkutteleva hinta. Mondrakerin on myös noin kilon kevyempi kun Kona ja Reban keula painaa noin 500 grammaa vähemmän kuin Yari.

Sonderkin oli aikaisemmin yksi vaihtoehto, mutta yhtäkkiä hinnat nousi taivaaseen. Kyseisen mallinkin hinta nousi 400 euroa.

Viuh
24.10.2016, 16.39
Aika havainnollistavaa, että maantiepyörässä tuo paine-ero on jo yli 0,5bar.... ja plussakin 0.15 bar eli enemmän kuin koko optimi käyttöalue.

Pelkkä renkaan puristaminen sormilla kertoo rengaspaineen riittävällä tarkkuudella. Toimii maantie- ja maastopyörässä.

Kalle H
24.10.2016, 17.19

Itse tutkiskelin äsken aivan samaa, toi osittain selittää sen miksi viime lenkillä (+1C) takarengas tuntui melko pehmeältä, vaikka juuri ennen lenkki katsoin paineet kohdalleen (sisällä).
Toisaalta olen tässä juuri menneen kuukauden aikana nostellut noita paineita pikku hiljaa ylös päin, joten ehkä tää kaikki johtuukin siitä, että paineet on vaan tippuneet (kun pyörän on nostanut ulos) kun ilmat ovat viilentyneet.

Mondrakerin saisi hi5bikes.comista 1750 euroon. Se olisi aika houkutteleva hinta. Mondrakerin on myös noin kilon kevyempi kun Kona ja Reban keula painaa noin 500 grammaa vähemmän kuin Yari.

Sonderkin oli aikaisemmin yksi vaihtoehto, mutta yhtäkkiä hinnat nousi taivaaseen. Kyseisen mallinkin hinta nousi 400 euroa.
Kyllähän tuo Mondraker on varmasti kevyempi, kun siitä puuttu myös tuo hissitolppa. Tohon hintaan tuo on kyllä ainakin osalistan mukaan hyvä peli, hissitolpan kun laskee tuohon mukaan niin 2k€ rahalla saa oikein näppärän plussa jäykkiksen, jos vaan muuten toi miellyttää geometriansa osalta.

Jäykkäperäisessä kannattaa huomioida se, että tuo keulakulma vain jyrkkenee sen mukaan kun haarukkaa painuu kohti pohjaa. Eihän tuo pelkkä keulakulma tietysti kaikkea kerro, mutta kyllä se perus raamit asettaa pyörän käyttäytymiselle. Mitään noista pyöristä en ole koskaan ajanut tai nähnyt edes livenä, joten kovin syvällistä mielikuvaa noiden käyttäytymisestä polkuajossa ei minullakaan ole.

edit: Reba-keulahan 32mm liukuputkilla kun Yari on 35mm liukuputkilla, joten osa painoerota tulee varmaan jo suoraan tuosta järeemmästä rakenteesta, toki myös vaimennus yms. puolella voi olla eroja tekniikassa/painossa.

Pelkkä renkaan puristaminen sormilla kertoo rengaspaineen riittävällä tarkkuudella. Toimii maantie- ja maastopyörässä.
Tästä nyt voi väitellä vaikka kuinka pitkään. Mutta toisaalta miksi ostaa hienoja/kalliita maastorenkaita, jos niistä ei ota kaikkia ominaisuuksia irti a) tubeless-asennuksella b) sopivilla rengaspaineilla?
En tiedä millaisilla plussa renkailla / paineilla sinä ajelet, mutta esim. mulla rupeaa takarenkas lyömään jatkuvasti vanteelle tuossa 1,1bar tuntumassa kun 1,25barilla se ei vielä lyö omassa ajossani vanteelle. Itse en ainakaan kykene tuota eroa tunnistamaan pelkällä puristelu testillä. Jos paineita on puolestaan "liikaa" eli 1,4-1,5bar niin pito ei ole enää parhaimmillaan.

harmis
24.10.2016, 17.43
Ja omassa täysjäykässä plussapyörässä rengaspaineet on paljon tarkemmat kuin perinteisessä täpärissä. Jäykkisplussassa jos on pikkuisenkaan liikaa painetta, rengas pompottaa ja liian alhaiset paineet lyö vanteelle. Tiellä kun ajelee niin sitten ei ole niin tarkkaa. Täpärissä ei myöskään niin tarkkaa ole koska jousitus ottaa liiat pompottamiset pois. Pito toki katoaa helpommin jos painetta liikaa.

N-Man
24.10.2016, 18.28
Ja omassa täysjäykässä plussapyörässä rengaspaineet on paljon tarkemmat kuin perinteisessä täpärissä. Jäykkisplussassa jos on pikkuisenkaan liikaa painetta, rengas pompottaa ja liian alhaiset paineet lyö vanteelle. Tiellä kun ajelee niin sitten ei ole niin tarkkaa. Täpärissä ei myöskään niin tarkkaa ole koska jousitus ottaa liiat pompottamiset pois. Pito toki katoaa helpommin jos painetta liikaa.

Tuo on muuten ihan totta. Täpärin kanssa ajeli usein vähän sinne päin paineilla kun jousitus tasasi enemmän menoa ja lisäsi ilmaa vasta kun tuntui löysältä. Nyt jäykkäperällä on tajunnut että olisi kannattanut täpärilläkin kokeilla niitä paineita enemmän koska vaikutus myös pitoon on melkoinen.

Jonttu.
24.10.2016, 18.57

Niin kyllä maantiepyörälläkin voi ajaa parin baarin paineilla ja maastoon laittaa läskiin vaikka 3 baaria mutta ei se tarkoita että siinä olisi jotain järkeä... Kai sä koitat iskareidenkin paineet silmät kiinni vääntämällä ohjaustangosta.

Maantiepyörällä käyttöalue on suurempi, noin 6,5 bar on optimi omilla GP 4k 28mm renkailla mutta myös 6bar-7bar pystyy ajamaan. Parhaalla paineella rengas on huomattavasti mukavampi ja suodattaa tärinää paremmin kuin kivikovana ja jos paine on liian alhaalla, kiemurtelee ja on raskaampi ajaa...

Ei liene järkevää sijoittaa harrastevälineisiin muutamaa satasta enempää jollei osaa/halua hyödyntää niiden tarjoamia hyötyjä.

zipo
24.10.2016, 19.10
Tätä metodia käyttänyt aina MTB:ssä,En omista enkä aja maantiepyörällä.
Todennäköisesti ajan liian kovilla paineilla mutta emmä jaksaa säätääkään joka päivä.Rengasrikoltakin vältytty,eikä ylenpalttista pidon menettämistäkään tapahtunut.
Jousitus säädetty sagin mukaan,mä en luota täysillä pumppujen pikkuriikkisiin asteikkoihin.Nykyisin ei ole kuin joustokeula joten takaiskareistakaan tarvitse välittää.
Entäs se ympäristölämpötilan vaikutus ,miten mittarikuskit ottaa tuon huomioon?

Jonttu.
24.10.2016, 19.24
Tätä metodia käyttänyt aina MTB:ssä,En omista enkä aja maantiepyörällä.
Todennäköisesti ajan liian kovilla paineilla mutta emmä jaksaa säätääkään joka päivä.Rengasrikoltakin vältytty,eikä ylenpalttista pidon menettämistäkään tapahtunut.
Jousitus säädetty sagin mukaan,mä en luota täysillä pumppujen pikkuriikkisiin asteikkoihin.Nykyisin ei ole kuin joustokeula joten takaiskareistakaan tarvitse välittää.

Niin siis joko säätää ne paineet kerran kohilleen siellä ulkona ja mittaa mitä ne on sisällä. Tässä on sääennusteessa kuitenkin 3kk jakso enemmän ja vähemmän samaa +2-5C, joten samoilla asetuksilla pärjää aika hyvin. Sitä paitsi spessulla on autosag takaiskarissa, jolla paineet on helppo säätää aina kohdilleen kelillä kuin kelillä.

harmis
24.10.2016, 19.29
En mitenkään. Kun pyörät säilytetään kylmässä varastossa niin ilma renkaan sisä- ja ulkopuolella on samanlämpöistä eikä rengaspaine muutu, ainakaan niin paljoa että sillä minulle olisi merkitystä. Mutta jos pyörää säilyttää lämpimässä ja siellä mittaa paineet niin ne muuttuu ulos kylmään mennessä.

Kiituri
24.10.2016, 21.19
Lasketaankos tämäkin 27.5+ pyöräksi vai 27.5++ pyöräksi :cool:
http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/farley-ex/farley-ex-8/p/1133600-2017/

(http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/farley-ex/farley-ex-8/p/1133600-2017/)

zipo
24.10.2016, 21.29
Kyllä toi on läskipyörä .

tiaalto
24.10.2016, 22.30
Sanoisin läskiksi 🤐

Ei silti, polkisin

Jonttu.
24.10.2016, 23.12
Lasketaankos tämäkin 27.5+ pyöräksi vai 27.5++ pyöräksi :cool:
http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/farley-ex/farley-ex-8/p/1133600-2017/

(http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/farley-ex/farley-ex-8/p/1133600-2017/)

Miten toi voi painaa noin perkeleesti. 16kg :O mun plussa täpäri painaa 13,4 ilman polkimia ja on 150/135 joustoa ja command post.

Moska
24.10.2016, 23.29
Miten toi voi painaa noin perkeleesti. 16kg :O mun plussa täpäri painaa 13,4 ilman polkimia ja on 150/135 joustoa ja command post.
Kevythän tuo on, mun kokoheteka 16" painaa reilu 18 kg. Enemmän kuin mun kaksi muuta pyörää yhteensä. [emoji13]

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Viuh
25.10.2016, 08.59
Niin kyllä maantiepyörälläkin voi ajaa parin baarin paineilla ja maastoon laittaa läskiin vaikka 3 baaria mutta ei se tarkoita että siinä olisi jotain järkeä... Kai sä koitat iskareidenkin paineet silmät kiinni vääntämällä ohjaustangosta.

Maantiepyörällä käyttöalue on suurempi, noin 6,5 bar on optimi omilla GP 4k 28mm renkailla mutta myös 6bar-7bar pystyy ajamaan. Parhaalla paineella rengas on huomattavasti mukavampi ja suodattaa tärinää paremmin kuin kivikovana ja jos paine on liian alhaalla, kiemurtelee ja on raskaampi ajaa...

Ei liene järkevää sijoittaa harrastevälineisiin muutamaa satasta enempää jollei osaa/halua hyödyntää niiden tarjoamia hyötyjä.

Siinä vaiheessa kun aletaan mittaamaan maastopyörän rengaspaineita 0,05 bar "tarkkuudella" jollain kiinalaisella rengaspainemittarilla, niin on jotain pahasti pielessä. Testasin eilen joitakin päiviä käyttämättä seisoneesta pyörästä paineet renkaita puristamalla, ja arvioin paineiksi 1,2 bar. Tämän jälkeen kaivoin mittarin esiin, ja tarkastin näyttääkö se oikein, tulos oli sama kuin oma arvio.

Tuntuma kehittyy kokemuksen myötä, ja silloin nuo turhat mittailut jää tarpeettomiksi. Jos rengaspaineilla oikeasti haluaa pelata, niin maaston tyyppi ratkaisee, ja taas pitää säätää paineet, mutta ei mittarin mukaan, vaan ajotuntuman mukaan.

Iskareiden paineita en säädä ikinä. Jousituksen paineita sen sijaan säädän tarvittaessa, mutta sagin perusteella, en tangosta silmät kiinni vääntämällä, toki haluaisin kuulla, kuinka tuo tehdään.

Pyöristä ja muista harrastusvälineistä on kyllä otettu aina täysi hyöty irti ilman digitaalista rengaspainemittaria...

Jonttu.
25.10.2016, 09.33
Siinä vaiheessa kun aletaan mittaamaan maastopyörän rengaspaineita 0,05 bar "tarkkuudella" jollain kiinalaisella rengaspainemittarilla, niin on jotain pahasti pielessä. Testasin eilen joitakin päiviä käyttämättä seisoneesta pyörästä paineet renkaita puristamalla, ja arvioin paineiksi 1,2 bar. Tämän jälkeen kaivoin mittarin esiin, ja tarkastin näyttääkö se oikein, tulos oli sama kuin oma arvio.

Tuntuma kehittyy kokemuksen myötä, ja silloin nuo turhat mittailut jää tarpeettomiksi. Jos rengaspaineilla oikeasti haluaa pelata, niin maaston tyyppi ratkaisee, ja taas pitää säätää paineet, mutta ei mittarin mukaan, vaan ajotuntuman mukaan.

Iskareiden paineita en säädä ikinä. Jousituksen paineita sen sijaan säädän tarvittaessa, mutta sagin perusteella, en tangosta silmät kiinni vääntämällä, toki haluaisin kuulla, kuinka tuo tehdään.

Pyöristä ja muista harrastusvälineistä on kyllä otettu aina täysi hyöty irti ilman digitaalista rengaspainemittaria...

Se painemittari on aika kätevä siinä, kun maastossa on katsonut paineet omaan ajoon sopivaksi, ottaa arvot korvan taakse ja sen jälkeen on helppo laittaa pyörä ajokuntoon jo sisällä ennen lenkkiä.

mutanaama
25.10.2016, 09.49
Jep, ja kiva kertoa kaverille vinkkinä puhelimessa, että laita siihen semmoiset parahultaisesti sopivat paineet. Hippusen enemmän kuin jaakon paineet toissavuonna.

Kalle H
25.10.2016, 09.54
Turha tästä on vääntää, jos joskut pärjää ilman mittamia niin mikäs siinä, mulla itselle tuo mittari tuo vain mukavaa varmuutta kun pystyy toistamaan samat paineet aina lenkkien välillä, mikä tuo varmuutta ajamiseen. Mulla itsellä on käytössä Schwalben airmax pro, joka näyttää paineita kyllä ihan yllättävän tarkasti. Myös parilla lenkkikaverilla on tuo sama mittari ja ihan samoja lukemia ne näyttää, itse toki säädän aina paineet tuolla omalla mittarilla, koska luotan siihen. Absoluuttista arvoa tärkeämpäähän on tietysti se, että mittari näyttää mittauskertojen välillä paineet samallalailla, jolloin omat "referenssipaineet" pysyvät tiedossa ja säätöjä voi tehdä juuri esimerkiksi kelin/maaston mukaan. Jos olen itse lähdössä esim. hitaammalle lenkille sadekelillä säädän paineita hieman alemmaksi, jotta saan parhaan pidon. Jos taas lähden ajelemaan Strava-pätkiä "kovaa" pistän hieman enemmän painetta, jotta vanteet eivät kolise kiviin.

Omia kokemuksia/paineita jaan itse täällä foorumilla lähinnä siksi, että voin vertailla kokemuksia muiden plussa renkaiden kanssa ajavien kanssa.

Plussa renkaiden paineiden säätöalue on mulla itsellä n. 0,3bar sisällä, joten en itse pysty kyllä mitenkään peukkumitalla testaamaan, että olenko tuon skaalan ylä- vai alalaidassa.

Mitään vaivaan tuosta ei oikeasti ole. Painaa vaan aina ennen lenkkiä lattiapumpun mittarin avulla paineet noi 1,5bariin ja lähtee siitä laskemaan alas ja mittaa aina välissä mittarilla. Aikaa ei oikeesti mene kuin pari minuuttia, mulle itselle toi säätäminen on "vaivan" arvoista.

Mutta joo, lopetan osaltani vääntämisen tähän. Ehkä Viuh pärjää oman plussansa kanssa vain vähän helpommalla, en kyllä ymmärrä miten pyörästä saa kaiken irti, jos ei edes säädä iskarin paineita kohdalleen. Mikä plussa sulla muuten on ajossa?

Jep, ja kiva kertoa kaverille vinkkinä puhelimessa, että laita siihen semmoiset parahultaisesti sopivat paineet. Hippusen enemmän kuin jaakon paineet toissavuonna.
Rengas painui sisään n. 1,5cm kun puristin siten, että irvistäessä vasemmasta viisaudenhampaasta näkyi puolet ja peukalo oli hailakan pinkki, mites sulla? ;)

Jonttu.
25.10.2016, 10.20
Iskareiden paineita en säädä ikinä.

5/5 helmiä sioille.

mutanaama
25.10.2016, 10.46
Juu, siis sen verran pitää tuota omaa selventää, että kun on ne paineet saanu kohdilleen ja ajomäärä on riittävä, ei juurikaan tartte paineita mittailla. Yleensä riittää kun takanatuleva alkaa naureskelemaan ryppyileviä renkaita ja ajo tuntuu raskaalta.

Blackborow
25.10.2016, 10.52
Itse en ole sellaista harrastuneisuuden tai muutenkaan asiantuntijuuden tasoa vielä saavuttanut milloin voisi sanoa, että joku harrastaa väärin, mutta omassa käytössä painemittarista on ainakin ollut ihan mukavasti hyötyä. Läskissä ainakin säätää paineet mielellään sillä 0.05bar tarkkuudella ja olen alkanut myös kapearenkaisen kanssa tuota käyttää. Sininen Schwalbe käytössä täällä.

harmis
25.10.2016, 11.41
Läskiä varten minäkin mittarin aikoinaan hommasin. Nyt ei ole enää läskiä ollut pitkään aikaan mutta on tullut tavaksi mittarilla aina välillä tarkistaa rengaspaineet. En joka lenkille mutta ainakin viikottain. Aikaa siinä ei mene juuri sen enempää kuin sormituntumallakaan.

macci
25.10.2016, 11.42
Mullakin on tuo sininen schwalbe lenkillä mukana mutta lähinnä tulee käytettyä tätä (https://www.topeak.com/global/en/products/floor-pumps/753-joeblow--fat):
http://i.imgur.com/4JrZZKr.jpg

Jeltsar
25.10.2016, 11.42
Heittäkääpäs muita hyviä mittareita. Terveisin nimim. Motonetin mittari näytti nollaa läskin takaselle vaikka mielestäni ok paineet. Mittari takaisin kauppaan ja siihen loppui mittailut. Sormimittarilla toistaiseksi menty ja paineita nostettu sitä mukaan kun kolissut.

ibike
25.10.2016, 13.23
Heittäkääpäs muita hyviä mittareita. Terveisin nimim. Motonetin mittari näytti nollaa läskin takaselle vaikka mielestäni ok paineet. Mittari takaisin kauppaan ja siihen loppui mittailut. Sormimittarilla toistaiseksi menty ja paineita nostettu sitä mukaan kun kolissut.

Tämä: http://ibike.fi/tuote/beto-digitaalinen-painemittari/

Siirryin siitä sinisestä mittarista beton käyttäjäksi ja olen tyytyväinen.

Farina
25.10.2016, 14.03
Koko ketjua en jaksanut selailla, mutta olen mietiskellyt että löytyykö keneltäkään valmistajalta järkevän hintasta (2000-2500€) kuituista 27,5+ jäykkäperää? Geometria ehkä enemmän trail kun XC. Ööh... 27,5+ ketju meni aivan mittariketjuksi :) Nostelen omaa postausta, kun ei tullut yhtään vastausta. Salsan Woodsmoken 27,5+ lisäksi en ole keksinyt juuri muita vaihtoehtoja kuituiseksi 27,5 plussaksi. Tuonkin hinta menee överiksi. Onko joku bongaillut muita vaihtoehtoja, vai kuuluuko jäykkäperä 27,5+ olla alumiinista? Miksei, mutta painoa ei tarvitsisi olla kovin paljoa.

Blackborow
25.10.2016, 14.08
Ööh... 27,5+ ketju meni aivan mittariketjuksi :) Nostelen omaa postausta, kun ei tullut yhtään vastausta. Salsan Woodsmoken 27,5+ lisäksi en ole keksinyt juuri muita vaihtoehtoja kuituiseksi 27,5 plussaksi. Tuonkin hinta menee överiksi. Onko joku bongaillut muita vaihtoehtoja, vai kuuluuko jäykkäperä 27,5+ olla alumiinista? Miksei, mutta painoa ei tarvitsisi olla kovin paljoa.
Spessun Fusesta on kuituversiokin. Tuskin ihan halpa kyllä sekään.

a-o
25.10.2016, 14.39
Entä jos laittaa muodista poistuneeseen kapeaperäiseen (177mm) läskipyörärunkoon 27,5+ kiekot? Esim Salsa Beargrease?

miku80
25.10.2016, 15.02
Spessun Fusesta on kuituversiokin. Tuskin ihan halpa kyllä sekään.

Kuituversio ei ainakaan toistaiseksi kuulu pohjoismaiden valikoimaan.

läskimooses
25.10.2016, 15.33
Leveämmällä vanteella rengas kantaa paremmin eikä ole niin tarkka paineista. Mielestäni näissä nykyisissä on käytetty liian kapeita vanteita, varmaankin pelätään painomittarin lukemaa. 50mm vanteella oma 3" Rocket Ron toimii hyvin ja laajalla painealueella.

Farina
25.10.2016, 15.47
Kuituversio ei ainakaan toistaiseksi kuulu pohjoismaiden valikoimaan. Ja Fusessa on se Manitoun keula, joka on aika Nou-nou, vaikka olisi kuinka hyvä. Tai Magnumi löytyy ainakin paremmasta alumiiniversiossa.

Blackborow
25.10.2016, 15.54
Ja Fusessa on se Manitoun keula, joka on aika Nou-nou, vaikka olisi kuinka hyvä. Tai Magnumi löytyy ainakin paremmasta alumiiniversiossa.
Tuossa kuituisessa näyttää kyllä olevan ihan Fox, mutta jos se ei pohjoismaiden valikoimiin kuulu niin ei voi mitään.

Kiituri
25.10.2016, 17.59

Ei se pari kiloa missään tunnu. Pyörä ja kuski yhteensä on luokkaa100kg. Siinä painossa 3 kiloa on 3%. Toki sen huomaa mutta ei se käytännössä metsässä tunnu.
Tästä oli aiemmin keskustelu missä havaittiin tuon painon suhteellisen osuuden kokonaismassaan korreloivan aikas suoraan ajoajan kanssa. Siis tuo 3% tekee kolme prosenttia ajassa eli ei mitään merkitystä harrastepyöräilyssä. Plussapyörien painot on myös 15kg kieppeillä. Eri asia kun lähdetään keventelemään. Omasta läskistäkin lähti yli kilo jättämällä sisurit pois.

N-Man
25.10.2016, 18.07
Ei se pari kiloa missään tunnu. Pyörä ja kuski yhteensä on luokkaa100kg. Siinä painossa 3 kiloa on 3%. Toki sen huomaa mutta ei se käytännössä metsässä tunnu.
Tästä oli aiemmin keskustelu missä havaittiin tuon painon suhteellisen osuuden kokonaismassaan korreloivan aikas suoraan ajoajan kanssa. Siis tuo 3% tekee kolme prosenttia ajassa eli ei mitään merkitystä harrastepyöräilyssä. Plussapyörien painot on myös 15kg kieppeillä. Eri asia kun lähdetään keventelemään. Omasta läskistäkin lähti yli kilo jättämällä sisurit pois.

Pyörän painon vaikutushan ei ole ihan niin simppeli homma että se on vain lisää painoa jota pitää viedä eteenpäin. Se pyörä "elää" töyssyissä, juuren yli hyppyttäessä ja muissa vastaavissa ajajan alla eri tavalla riippuen sen painosta. Lisäksi massa on jakautunut eri kohtiin ja vaikuttaa mm. jousituksen mukana liikkuviin massoihin jne.
Jonkinlaisena vertaukseksi voisi ottaa sen että 80kg mies 20kg reppu selässä liikkuu eri tavalla kuin 100kg mies ilman reppua vaikka kokonaispaino on sama koska paino ei ole samalla tavalla jakautunut,
Mutta ei noita painoja sinällään kannata liikaa tuijottaa mutta kyllä ne vaikuttavat ajotuntumaankin niin hyvässä kuin pahassakin.

Jonttu.
25.10.2016, 18.28
Pyörän painon vaikutushan ei ole ihan niin simppeli homma että se on vain lisää painoa jota pitää viedä eteenpäin. Se pyörä "elää" töyssyissä, juuren yli hyppyttäessä ja muissa vastaavissa ajajan alla eri tavalla riippuen sen painosta. Lisäksi massa on jakautunut eri kohtiin ja vaikuttaa mm. jousituksen mukana liikkuviin massoihin jne.
Jonkinlaisena vertaukseksi voisi ottaa sen että 80kg mies 20kg reppu selässä liikkuu eri tavalla kuin 100kg mies ilman reppua vaikka kokonaispaino on sama koska paino ei ole samalla tavalla jakautunut,
Mutta ei noita painoja sinällään kannata liikaa tuijottaa mutta kyllä ne vaikuttavat ajotuntumaankin niin hyvässä kuin pahassakin.

Laita pyörääsi kiinni vaikka 5kg ylimääräistä painoa esim runkolaukkuun, niin kyllä sen tuntee todella pyörän käsittelyssä maastossa. Ei tasaisella juurikaan vauhdissa, mutta käsiteltävyydessä todella tuntee. Jos vaikka 50kg naiskuskilla on 10kg jäykkäperä tai 15kg täpäri niin kyllä se 5kg on siinä kontekstissa musertavan paljon. Neidin maasturista kun keventeli litkutuksella ja 1x10 voimansiirrolla puolisentoista kiloa niin voi sitä virnistyksen määrää kun käsiteltävyys parani.

villezi
26.10.2016, 17.53
Päädyin nyt Felt Surplus 10 pyörään. On ollut mahtava pyörä ja toimii niinkun pitääkin.

Terojk
26.10.2016, 19.45
Päädyin nyt Felt Surplus 10 pyörään. On ollut mahtava pyörä ja toimii niinkun pitääkin.

Erinomainen valinta! Mulla on sama laite, oon ajanu sillä about 200km ja hienosti kulkee niin tasaisella kuin epätasaisellakin :)

Kiituri
27.10.2016, 20.07
Laita pyörääsi kiinni vaikka 5kg ylimääräistä painoa esim runkolaukkuun, niin kyllä sen tuntee todella pyörän käsittelyssä maastossa. Ei tasaisella juurikaan vauhdissa, mutta käsiteltävyydessä todella tuntee. Jos vaikka 50kg naiskuskilla on 10kg jäykkäperä tai 15kg täpäri niin kyllä se 5kg on siinä kontekstissa musertavan paljon. Neidin maasturista kun keventeli litkutuksella ja 1x10 voimansiirrolla puolisentoista kiloa niin voi sitä virnistyksen määrää kun käsiteltävyys parani.

Puhe oli muutamasta kilosta ja ainakin omassa esimekrissä aikuisesta eikä lapsista. Jos haluat saivarrella niin kaippa sekin on ihan hyvä mutta se ei oikeastaan auta mitenkään.

Omakohtainen kokemuksen mukaan pyörien keventäminen läskissä johti jopa ajon vaikenemiseen kivikkoisessa ja juurakkoisessa maastossa kun pyörä alkoi tökkimään jokaiseen kiveen ja niinpä jokainen kivi piti tosissaan ajaa ajamalla yli. Isompi hitausmomentti kehällä teki ajosta jotenkin helpommin etenevää. Haittana oli sitten reagoinnin hitaus. En sanoisi että keveys tuo pelkiä etuja mutta se on taas eri asia eikä liity siihen onko muutama kilo merkittävää harrastepyöräilyssä.

Villetre
05.11.2016, 18.30
Heitetään mietittävää tuollaisesta Espanjan ihmeestä : https://www.orbea.com/us-en/brands/loki/ Hinta miellyttäisi.. Polen Evolink 130 olisi täydellinen varmaan itselle mutta uupuu hieman pääomaa.. Sellainen 2000e pyörä olisi hakusessa.

tiaalto
05.11.2016, 22.07
Heitetään mietittävää tuollaisesta Espanjan ihmeestä : https://www.orbea.com/us-en/brands/loki/ Hinta miellyttäisi.. Polen Evolink 130 olisi täydellinen varmaan itselle mutta uupuu hieman pääomaa.. Sellainen 2000e pyörä olisi hakusessa.
Hyvä laite yhden kauden ajojen perusteella. -17 malleissa näyttää olevan jo moderni 1x voimansiirtokin.

Tietty jos täpäristä haaveilee niin ei tuo kometuumainen rengas pyörästä sellaista tee - aika fyysinen ohjastettava tuo tuntuu teknisessä maastossa olevan.

Villetre
06.11.2016, 00.06
Täpäri oli kuituisena mutta tuli myytyä,vähän kaipailee ajoa lumessa yms.. Ja kai tuo 3" rengas auttaa ajotaidossa? Meinaan pienen fatbike testailun jälkeen tuntuu fät kauhian raskaalta.

Jonttu.
06.11.2016, 00.14
Täpäri oli kuituisena mutta tuli myytyä,vähän kaipailee ajoa lumessa yms.. Ja kai tuo 3" rengas auttaa ajotaidossa? Meinaan pienen fatbike testailun jälkeen tuntuu fät kauhian raskaalta.

Eipä tuo oma 27+ spessun 6fattie täpäri tunnu pahemmin raskaammalta ajaa siirtymiä kuin edellinen 29 xc tykki. Ero on tälläiselle nöösille loppujen lopuksi todella pieni, koska sitä tehoa tuotetaan vasta polun puolella ja siellä plussarengas ja iskarit toimii aika maukkaasti yhteen. Ajelin viimeviikolla ennen lumia 0.95-1.05 paineilla ja rengas tuottaa kyllä todella paljon pitoa noinkin löysänä. Ei tietenkään rullaa kovin hyvin alle optimipaineen ja vähän on myös enemmän kiemurtelua. Nyt lumisilla keleillä voi ajella taas mukavasti 1,2 paineilla kun pito on tällä hetkellä metsässä erinomainen.

Täytyy katsoa miten nuo normi ISP:t sopivat kehälle kunhan saksan maalta tulevat kotiin.

miku80
06.11.2016, 00.27
Täytyy katsoa miten nuo normi ISP:t sopivat kehälle kunhan saksan maalta tulevat kotiin.

Mikäli niihin orkkis kiekkoihin olet asentamassa niitä niin varmasti vanteelle passaa hyvin, mutta enemmän murehtisin että jo entuudestaan todella matala keskiö madaltuu vielä sen pari senttiä lisää.

Jonttu.
06.11.2016, 00.34
Mikäli niihin orkkis kiekkoihin olet asentamassa niitä niin varmasti vanteelle passaa hyvin, mutta enemmän murehtisin että jo entuudestaan todella matala keskiö madaltuu vielä sen pari senttiä lisää.

Joo tota miettisin myös, mutta en ole itse kokenut keskiötä niiiin häiritsevän matalaksi. Onhan siinä eroa reippaasti edelliseen xc pyörään, mutta ajotekniikka mukautuu pyörään aika nopeasti. Toisaalta tuo iso rengas niissä bar paineissa mitä tarvitaan lisäpitoa varten tuottaa enemmän sagia itsessään kuin se 2,25" rengas tuolla 29mm kehällä 1,5-1,7 bar paineilla. Laskeskelin että se keskiön tiputus ois joku 15mm ilman tuon sagin tekemää vaikutusta eli 331mm>316mm näin ilmoitetuilla arvoilla.
Plussapyörän nastarenkaat olisivat tietenkin olleet kivat, mutta ISP:t maksoivat parilta 120€ ja Wrathchild olisi ollut yli tuplasti tuon hintainen, niin en raskinut hankkia.

Hyvä tarjous ISP:stä: https://www.bike-components.de/de/Schwalbe/Ice-Spiker-Pro-Evolution-LiteSkin-27-5-Winter-Falt-Spikereifen-p41379/

miku80
06.11.2016, 11.39
Mä en ite kyl pudottais keskiötä milliäkään ja on niitä huokeemmankin hintasia nastarenkaita tarjolla http://www.motonet.fi/fi/tuote/4500006/suomi-tyres-fat-freddie-nastarengas-75-584-27-5-x-3-0-w348

KeijoM
06.11.2016, 11.52
Ridemoren kauppias lupasi kaupantekijäisiksi vaihtaa Lokiin 1x tekniikan, jos halusi. Tuon ja Big Honzon välillä itse arvon. Ensi keväänä kaupoille, katotaan kumpaan sitä päätyy :)

Jonttu.
06.11.2016, 11.54
Mä en ite kyl pudottais keskiötä milliäkään ja on niitä huokeemmankin hintasia nastarenkaita tarjolla http://www.motonet.fi/fi/tuote/4500006/suomi-tyres-fat-freddie-nastarengas-75-584-27-5-x-3-0-w348

Ajan vielä sen verran varovasti, ettei eturatas ole pahemmin kolahdellut. Tuo 830g ISP houkuttelee hieman enemmän kuin tuo suomityres. Mitähän tuollainen mahtaa painaa?

ealex
06.11.2016, 12.11
29” ISP on huomattavasti paremmin sopiva 27,5+ pyörään, kuin 27,5” ISP.

miku80
06.11.2016, 12.16
Tuo 830g ISP houkuttelee hieman enemmän kuin tuo suomityres. Mitähän tuollainen mahtaa painaa?

Vaivaset 1500g ilmotettu paino ;).. en ole omiani punninnu..

Jonttu.
06.11.2016, 12.25
29” ISP on huomattavasti paremmin sopiva 27,5+ pyörään, kuin 27,5” ISP.

29" ISP on huomattavasti huonommin 27,5 kiekkoihin sopiva kuin 27,5" :DDDD

macci
08.11.2016, 14.50
cube plussatäpäri (https://www.cube.eu/en/products/fullsuspension/stereo/cube-stereo-150-hpa-race-275-greynflashred-2016/) saapui eilen iltajakelussa.

hyvin pakattu eikä muutenkaan suurempaa moitetta löydy (kaapeleiden läpiviennin hienosäätö ja jarrujen keskitys piti tehdä).
kampisarja olikin aeffect eikä turbine. hups.
aika jämäkän tuntuinen pyörä. eikä ihan kevyt: 14,68kg vakiokuosissa ilman polkimia (koko 20"). Cuben tuotesivuilla ilmoitettu paino rapeat 1,13kg vähemmän (eli 13,55kg).

lähtökohta siis superstarin nylonfläteillä ajokunnossa 15,03kg (vertailun vuoksi: melkein kolme kiloa painavampi kun mun nykyinen läski, ja siinäkin on 120mm bluto ja hissitolppa lisäpainona)

kevennyskohteita onneksi löytyy hyvin: tanko tuppeineen painaa yli puoli kiloa (410g tanko + 100g gripit), sisurit noin 700g (350g kpl). Eteen pistin myös 50g kevyemmän jarrulevyn kun näyttää toimivan ok Guide R:n palojen kanssa.
Cuben hissitolppa 655g (vaijeri ja liipasin vielä lisäksi) ja SDG satula 240g.
Renkaat 3.0" Nobby Nic snakeskinit edessä ja takana (980g ja 920g).

kiekoissa DT:n XM551 kehät (40mm sisäleveys) ja jotkut dtswissin navat ja painot 971g etu ja 1076g taka (noin 2,05kg siis yhteensä koko setti ilman levyjä ja pakkaa).
tubeless onnistui aivan leikiten: sisuri pois, venttiili sisään ja ilmat pumpulla perään.

läjäsin näin aluksi tuon kasaan hiukan kapeammalla stongalla ja ilman sisureita. 14,30kg polkimineen litkuineen.

nyt ulos ajamaan. hauska nähdä miltä tuo tuntuu läskiin verrattuna.

edit: lisätään vielä suurpiirteinen standover mitta tuosta 20" koosta: noin 79cm keskiön kohdalta.

macci
08.11.2016, 21.01
hirveen vähän kuvia tässä ketjussa, pistetään yksi tähän väliin:
http://i.imgur.com/ThFoloZ.jpg

ensimmäinen testilenkki cubella tuli ajettua melkoisessa höttölumessa ja tuossa se ei tietenkään läskille pärjää (ainakaan näillä 3" NN renkuloilla). vetopito oli kyllä yllättävän hyvä, etupään kanssa sai sitten enemmän tehdä töitä. alussa oli turhan paljon painetta renkaissa. laittoman mukavan tuntuinen ajella ja ainakin keulimistuntuma oli oikein hyvä. täytyy käydä ajamassa läskillä vähän pohjia poluille ja sitten lisää harjoittelua cubella. läskifreddie nastat taidan tähän laittaa seuraavaksi.

Villetre
09.11.2016, 00.33
Tuo malli olisi ollut itselläkin mielessä,mutta tällä kertaa ostin Cuben Nutrailin. Hieno peli! Paino oli yllätys kyllä.

wex4
09.11.2016, 11.04
Saakohan esim. Hopen boost navan muutettua 20mm? Myyntilistoilla samat päätytulpat 100mm ja 110mm navoilla. Tai suosittelua jäykästä keulasta, nyt olisi varastossa jäykkä keula 20x110mm, jarrun siinä pystyis muuttamaan ulomas.

JuusoA
09.11.2016, 15.43
Houkuttelevalta näyttää Cube! Saatoin jopa kiinnostua itsekkin, koko vaan arvelluttaa, minkä mittainen olet?

macci
09.11.2016, 18.13
185 ja inseam muistaakseni 90cm paikkeilla. sopivalta tuntuu tuo 20"

eagle
09.11.2016, 18.51
Saakohan esim. Hopen boost navan muutettua 20mm? Myyntilistoilla samat päätytulpat 100mm ja 110mm navoilla. Tai suosittelua jäykästä keulasta, nyt olisi varastossa jäykkä keula 20x110mm, jarrun siinä pystyis muuttamaan ulomas.

Ostat suoraan 20x110mm navan?

wex4
09.11.2016, 21.26
Ostat suoraan 20x110mm navan?

Joustokeulassa 15x110mm, joutuis sorvauttamaan väliholkin tai kaksi eri vannetta. Toisaalta nykyinen napa on simpan, se menee joka tapauksessa vaihtoon.

Jukahia
09.11.2016, 22.13
Tutki mitkä laakerit menee sinne etunapaan... Hope sivuilla ei ollu viä boostin laakerin kokoja, mutta jos ne on 20mm tai yli sisämitaltaan niin sit sopii, kun poraa päätyholkit 20mm... mutta monesti qr15 keulassa 17 mm sisämitan laakerit...

yannara
12.11.2016, 14.12
Onkos 170cm pätkän mitään järkee miettiä 29"?

N-Man
12.11.2016, 15.06
Onkos 170cm pätkän mitään järkee miettiä 29"?

Toki. Onhan niitä pieniäkin runkokoja ja ihan hyvin toimivat. 170 cm ei edes vielä tarvitse useinkaan sitä pienintä tarjolla olevaa. Joku 17.5" on usein hyvä.

wex4
15.11.2016, 15.06

https://r2-bike.com/HOPE-Conversion-Kit-FW-Hub-Pro-2-/-Pro-2-Evo-/-Pro-4-to-Boost-Axle15-x-110-mm

Joku tälläisiä joskus kyseli ja ratkesi omakin pulma. Nuo käy moneen muuhunkin 20mm etunapaan tai ainakin normi 15x100mm Hopen tulpat käy.

Latati
23.11.2016, 16.38
Mahtaako kenelläkään olla kokemusta Hellerin polkupyöristä? Saako niitä mistään, tekeekö niillä mitään... Tässä olisi harvinaista herkkua eli kuiturunkoinen 27,5+ jäykkäperä: http://hellerbikes.com/bikes/shagamaw-gx1

Kahilati
23.11.2016, 17.03
Mahtaako kenelläkään olla kokemusta Hellerin polkupyöristä? Saako niitä mistään, tekeekö niillä mitään... Tässä olisi harvinaista herkkua eli kuiturunkoinen 27,5+ jäykkäperä: http://hellerbikes.com/bikes/shagamaw-gx1 Kiinnostuin kesällä Hellerin pyöristä ja juuri tuosta Shagamawista. Olin valmistajaan saatavuudesta yhteydessä ja valitettavasti tuli tällainen vastaus:
"Thanks for the email. At this time Heller is not sold in the the EU, they are only available through retailers in the United States. At this time we have no plans for EU sale until 2018."

Ketjureaktio
24.11.2016, 11.15
On sellaisia palveluita jotka tarjoavat postiosoitteen USA:ssa, ja lähettävät kamat eteenpäin. Toki siitä voi tulla lähetyskuluja jos kyseessä on pyörä, kun paketti on iso. Varsinkin jos eivät suostu pakkaamaan sitä esim. Evocin kokoiseen laatikkoon. Ja tullit täytyy ottaa huomioon.

Kiinnostuin kesällä Hellerin pyöristä ja juuri tuosta Shagamawista. Olin valmistajaan saatavuudesta yhteydessä ja valitettavasti tuli tällainen vastaus:
"Thanks for the email. At this time Heller is not sold in the the EU, they are only available through retailers in the United States. At this time we have no plans for EU sale until 2018."

Kalle H
12.12.2016, 20.50
Radonkin näyttää nyt saaneen omat 27+ mallinsa pihalle. Tässä taisi siis nyt käydä niin, että Canyon on isommista merkeistä about ainoa, joka ei ole vielä lähtenyt tähän leikkiin mukaan.

Nopeasti nämä radonit vilkaisin läpi, mutta ei nämä kyllä jotenkin oikein mua sytyttänyt/yllätänyt geometrian, speksien tai hinnan suhteen.
http://www.radon-bikes.de/mountainbike/fullsuspension/slide/slide-80/
http://www.radon-bikes.de/mountainbike/fullsuspension/slide/slide-90/

Youtubessa osu silmään seuraava pätkä, ehkä yks parhaita 27+ revikoita ikinä
https://www.youtube.com/watch?v=20uihySeGac

Mainittakoon vielä, että tolle mun Trekille tulee kohta 500km maastoajoa täyteen, eikä sen kanssa ole ollut oikeestaan mitään ongelmia. Vanteen tossa on aika kovilla, mutta nehän nyt on muutenkin kulutustavaraa :rolleyes:

Jukahia
12.12.2016, 22.38
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18849&d=1481570157Crafty R+
oli puoleen hintaan Rcz:lla niin poimin kotiin ja täytyy sanoa et harrvinaisen jämäkkä peli. Toki osat ja kiekot on raskasmetalleja, mutta silti pystyy paukuttaan kyllä kovastikkin. Paino oli yllätys, painaa enemmän kun mun täysjoustoläski :), mutta ruokavalio muutetaan kuitusemmaksi niin tuo +15kg olemus tuosta kevenee.
Sisurit poistin heti ja teippasin vanteet & vaihdoin roheemmat kumit... niin silti on polkimien kera lähellä 15kg..
Kevään/kesän enskaan tulee eri vaihteisto, 50mm kuitukiekot, 10mm lisää liikettä Yariin ja keulan kulman tuossa jo loivensinkin 1,5* (works Components)
Nyt se on 67* ja lopullinen siinä 66,5* haminoissa, saa vaan nähdä kuinka pitkältä tuo sitten tuntuu puiden välissä kierrellessä.

Kemizti
12.12.2016, 23.03
Ei se pitkältä tunnu, ku on noin lyhyt takahaarukka ja jyrkkä keulakulma ;)

Ps. Jukahia ja Kalle H, vanteiden säästämiseksi #hucknorris

Kalle H
13.12.2016, 09.50
Ps. Jukahia ja Kalle H, vanteiden säästämiseksi #hucknorris
Mielummin laitan tuon norrisin hinnan uuteen vanteeseen, kun maksan tuollaisesta solumuovisoirosta 80€. Itsehän noita pystyisi tekemään (aivan vastaavasta materiaalista) parilla eurolla, mutta ei ole oikein kiinnostusta riittänyt.
Käyttäjäkokemuksia olen myös lukenut tuosta Norriksesta, eikä se kyllä vannetta läheskään aina pelasta, joten olen todennut että sopivat paineet ovat halvempi, kevyempi ja toimivampi ratkaisu.

Trekin ensiasennus vannekehät ovat aika kevyet/pehmeät, joten ne ei selkeesti tykkää kovin hyvää, kun ajaa vähän rajummin turhan matalilla paineilla.

Ketjureaktio
13.12.2016, 11.43
Laita infoa paineista kun löydät sopivat.... mä löysin kevyellä ajopainollani ja -tavallani paineet joilla rengas kulkee yhtä mukavasti kuin 2,35 Ikon 29":n 23mm vanteilla, mutta siinä tuppaa juuret lyömään läpi vanteelle. Sain onneksi kaverilta sopulihintaan #hucknorris :ksen, joten vähän varmuutta sieltä.

Mielummin laitan tuon norrisin hinnan uuteen vanteeseen, kun maksan tuollaisesta solumuovisoirosta 80€. Itsehän noita pystyisi tekemään (aivan vastaavasta materiaalista) parilla eurolla, mutta ei ole oikein kiinnostusta riittänyt.
Käyttäjäkokemuksia olen myös lukenut tuosta Norriksesta, eikä se kyllä vannetta läheskään aina pelasta, joten olen todennut että sopivat paineet ovat halvempi, kevyempi ja toimivampi ratkaisu.

Trekin ensiasennus vannekehät ovat aika kevyet/pehmeät, joten ne ei selkeesti tykkää kovin hyvää, kun ajaa vähän rajummin turhan matalilla paineilla.

Kalle H
13.12.2016, 13.23
Olen noita paineita "raportoinut" tähän sekä tuonne rengasketjuun, joten selailemalla löytyy kokemuksia noista tarkemmin.

Itse painan n.80kg ja olen todennut, että kovemmassa ajossa 2,8" renkailla kivet rupeaa lyömään vanteille jos paineet on alle 1bar. Hyväksi todetut "varmat" paineet oli ennen lumien tuloa 1,1bar edessä ja 1,2bar takana. Nyt kun on talvi ja isoimmat kivet rupeaa oleemaan jo piilossa tai ne ovat ainakin "pyöristyneet" voi paineita tiputtaa hieman alemmaksi. Edessä on nyt nokian 3,0" muhku nasta joka pelaa hyvin n. 0,8-0,9bar paineilla ja takanakin olen 2,8" DHRII kumin kanssa ajellut n. 1bar tuntumassa.

Mulla ei siis ole koskaan tullut vanteeseen mitään terävää vekkiä (joita tollanen hucknorris voisi jopa vähän vaimentaa). Kysymys taitaa olla enemmän siitä, että isku tulee laajemmalle ajelueelle (usein vähän sivusta), jolloin tuollainen pehmä/kevyt/leveä aluvanne menee hieman mutkalle eikä 28 pinnaa riitä pitämään sitä suorana/jännityksessä. Mutta ihan hyvin noi mahtuu haarukoissa vielä pyörimään, muutamaan kertaan olen vaan joutunut noita rihtaamaan.

Mr Hyde
14.12.2016, 14.12
Itselläni on 27,5+ kuumeen ensioireet havaittavissa ja cännärin Beast of the East on alkanut kiinnostaa. Sattuisikohan kenelläkään olemaan omakohtaista kokemusta tästä? BotE 3 on lähinnä kiikarissa, koska muut mallit ovat ylihinnoiteltuja, enkä muutenkaan viitsisi satsata 1,5 k€ enempää jäykkikseen. Kolmosessa lähinnä epäilyttää keula. Tosin se on kyllä saanut ihan hyvät arvostelut joissakin ulkomaan lehtien testeissä (esim. mbr.co.uk), joten sillä pärjää varmaan alkuun ihan hyvin. Löytyykö Wtb Trail Blazereista kokemuksia? Kuvio ei näytä olevan aivan siitä pitävimmästä päästä.

kauris
14.12.2016, 14.28
Kävin koeponnistamassa Scotin 160 joustavaa 27,5 + kuitutäpäriä (Genius plus LT 710) Vantaan Bikeplanetissa ja pyörä tuntui ja näytti mielestäni aika hyvältä.
https://www.scott-sports.com/au/en/products/249569007/SCOTT-Genius-LT-710-Plus-Bike
Vaikka olen 185 cm pitkä ei M koko, joka siellä on näytillä, tuntunut yhtään liian pieneltä. Varteen otettava vaihtoehto minulle esim. Santa Cruzin Hightower 27,5+ sijaan. Lähtöhinta pyörii samoissa eli harmittavan suurissa +5000 euroa lukemissa. Joustoahan tuossa Scotissa on selvästi enemmän (tarjolla myös lyhyempijoustoinen versio). Keula oli myös jykevämpi Foxin 36 putkilla. Osasarja Sram GX molemmissa paitsi Scotissa Shimanon slx-jarrut, joka mielestäni vain hyvä asia. Scotissa on myös etäsäädettävä iskari edessä ja takana siten, että yhdellä asennolla saa keinumista pois ja lisäkäännöllä takajousto lyhenee 100 milliin. Ihan mielenkiintoinen.
Ja molemmissa on mahdollisuus käyttää vaihtoehtoisesti 29 renkaita ja korjata sitä varten geometriaa kääntämällä flip chipin takalinkuissa toiseen asentoon.

morgan
14.12.2016, 15.33
Saako Euroopasta edelleenkään <1500€ 29+ jäykkäperää, jossa olisi x11-vaihteet? 27.5+ leiristä olen katsellut tuota Silverback Sphere Experttiä, jota saa Verkkokaupasta vasta huhtikuussa :D Jotenkin ei tuo väri miellytä ja keulasta ei löydy mitään arvosteluita.

VitaliT
24.12.2016, 23.17
tarkoitus ensi kesäksi läskille 142/177 rakentaa 27+ kiekot ja tuli semmoinen pulma kehät millä porauksella offsetilla tai keskeydyt.
olisi tarkoitus kokeilla LBn kehät
https://www.lightbicycle.com/production/index.php?page_id=Carbon-beadless-46mm-wide-bicycle-650b-rim-for-27-5-plus-bikes-tubeless-compatible

vaihtoehtona nexti
http://www.nextie.net/premium-mountain-plus-NXT27XA45

Justeeri
28.12.2016, 14.51
Onkos kellään kokemusta norcon torrentista? 7.2 kiinnostaisi ostaa moonlanderin rinnalle. Sen verran tykästynyt läskiin että tässä olisi hyvä kompromissi.
Työmatkaa kertyy 20km päivässä niin jos tuo olis ketterämpi veivata asfaltilla. Ja tietty sitten työmatkan ulkopuolelle poluilla.

http://www.sportax.fi/product/1335/norco-torrent-72-maastopyora-275

Kalle H
28.12.2016, 15.21
tarkoitus ensi kesäksi läskille 142/177 rakentaa 27+ kiekot ja tuli semmoinen pulma kehät millä porauksella offsetilla tai keskeydyt.
olisi tarkoitus kokeilla LBn kehät
https://www.lightbicycle.com/production/index.php?page_id=Carbon-beadless-46mm-wide-bicycle-650b-rim-for-27-5-plus-bikes-tubeless-compatible

vaihtoehtona nexti
http://www.nextie.net/premium-mountain-plus-NXT27XA45
Tämä sopisi varmaan paremmin tuonne kiekko keskusteluun?

27+ kiekot
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56231-27-kiekot

Onkos kellään kokemusta norcon torrentista? 7.2 kiinnostaisi ostaa moonlanderin rinnalle. Sen verran tykästynyt läskiin että tässä olisi hyvä kompromissi.
Työmatkaa kertyy 20km päivässä niin jos tuo olis ketterämpi veivata asfaltilla. Ja tietty sitten työmatkan ulkopuolelle poluilla.

http://www.sportax.fi/product/1335/norco-torrent-72-maastopyora-275
Tuolla yllä VitaliT juuri mietti 27+ kiekkoja läskiinsä, olisko siinä sinulle sopiva vaihtoehto? 27+ on toki varmasti täyttä läskiä hieman parempi työmatkoilla, mutta itse kyllä ajelen tuollaista 25km työmatkaa päivittäin mielummin cyclorossissa kun maasturilla. Tosin kyllä tämä 25km matka meni aikaisemmin ihan mukavasti 29er maasturillakin, mutta 27+ tuntuisi jo overkilliltä, etenkin jos helppoa maastoa ja/tai kelviä enemmän työmatkalla. Toki jos valtaosan työmatkasta pääsee ajamaan maastossa, niin 27+ on varmasti ihan kiva peli. 27+ pyörään löytyy myös huonosti kunnon lokareita, jonka takia se ei mielestäni ole kovin optimi työmatka ajoon.

27+ on siis varmasti läskiä ketterämpi, mutta melkoinen tankki kuitenkin esim. cycloon verrattuna.

Sotanorsu666
28.12.2016, 15.33
^^ Juuri näiden pohdintojen takia itselläni on cyclo, läski, maantiepyörä ja 27.5"+. Kyllä maailmaan pyöriä mahtuu.

HarMi
28.12.2016, 17.10
http://babahbikes.com/wp-content/uploads/2016/09/DSC1134.jpg
http://babahbikes.com/brandal/
http://m.vitalmtb.com/community/turboduck,31820/setup,32964?[utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+VitalMtbSpotlights+%28Vital+MTB +Spotlights%29
Täysjousto teräsrunko Indonesiasta. Jostain keskustelusta luin että olivat toimittaneet täysjousto slopestyle-rungon länsimaahan 600$:lla.

stumpe
28.12.2016, 18.28
^Onko plussat nielevä? En äkkiseltään sivuilta löytänyt, kuvassa normigummit..

Kalle H
28.12.2016, 21.01
Jotenkin tollanen ruman kaunis runko.
Sivuilla kerrotaan seuraavaa, eli kaippa tohonkin jotkut plussakumit menee.

Additional Info:*Reynolds Cromoly frame handmade in Indonesia by www.babahbikes.com. One-off 27.5+/29 frame with custom geometry adjusted to rider and riding type

Justeeri
29.12.2016, 11.22
Varmasti cyclo olis helpoin tapa liikkua mut ei sovi mun tyyliin :D
Ehkä sitten tämän 27.5 jälkeen.
Mulla oli tossa toissa kesänä 29 täpäri stumpjumper enkä tykännyt yhtään. Et kokeillaan tuota 27.5 rengas kokoa jos olis parempi. En tiedä mistä johtui mutta en ole millään fillarilla menny niin monesti sarvien yli kun sillä 29:llä. Muutenkin oli jotenkin kömpelö kooltaan.

inconel
29.12.2016, 16.55
Ridemoressa sanoivat että testeissä 27+ on 4% raskaampi polkea kuin 29 maantiellä. Disclamer: En itse tiedä mistä testistä puhuvat eikä minulla ole asiasta käytännön kokemusta.

Hazzu
29.12.2016, 20.33
Omissa testeissä olen todennut että maantiellä 27+ on 5,12% kevyempi polkea kuin 29 tai päinvastoin: riippuu renkaista.

Ridemoressa sanoivat että testeissä 27+ on 4% raskaampi polkea kuin 29 maantiellä. Disclamer: En itse tiedä mistä testistä puhuvat eikä minulla ole asiasta käytännön kokemusta.

Kalle H
29.12.2016, 23.55
Varmasti cyclo olis helpoin tapa liikkua mut ei sovi mun tyyliin :D
Toihan riittää jo ihan yksinään hyväksi syyksi ostaa 27+ fillari :cool: Jos tollanen maasturi on enemmän sun tyyliä niin saahan esim. tuosta Norcosta tuunattua vähän paremmin työmatkakäyttöön soveltuvaa fillaria esim. 29er kiekkojen kanssa (tämä siis siinä tapauksessa jos tuo iso plussa kumi ei olekkaan mieluinen) Tästä tosin koituu helposti sellainen 500€ lisäkustannus (vanteet, jarrulevyt, pakka, renkaat...)

Kannattaa myös miettiä jo vähän etukäteen tulevia renkaita. 27+ nastarengas tarjonta rajoittuu tällä hetkellä tuohon melko järeään 3" Suomi Tires renkaaseen, joka sekin on mielestäni aivan over kill kelville, joskin on muuten ihan hyvä rengas. Nastattomia hyvin rullaavia renkaita rupeaa puolestaan olemaan jo ihan mukavasti, esim. SCHWALBE G-ONE (https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/schwalbe-g-one-allround.html).

Mut mä itse vaan tykkään tollasesta cyclosta huomattavasti maasturia enemmän hyötyajossa. Oikeessa maastoajoon tarkoitetussa maasturissa on kuitenkin seuraavat ominaisuudet, joista en pidä kelvi tykittelyssä:

turhankin loiva/agressiivinen geometria
leveä 750-800mm tanko
leveät ja turhan pehmeät renkaat jotka kuluu nopeasti ja ulisee/jurruttaa ajaessa
kela/iskuvaimennus joka lisää vain huollettavia kohteita
välitykset soveltuu paremmin maastoon kuin kelville
painavat vanteet ja renkaat
lokarikiinnikkeiden puute

Tässä vielä yksi "testi/näkemys" 27+ vs. 29er rullaavuudesta. Tuossa testissä 27+ rullas hiekalla paremmin, mutta asfaltilla huonommin. Mun oma kokemus on se, että 27+ renkaat hauskuus ja kyvykkyys tulee oikeestaan esille vasta teknisemmässä maastossa ja silloin kun pitoa on rajatusti saatavilla.
https://www.youtube.com/watch?v=w6TMA2vI8bA (https://www.youtube.com/watch?v=na8GgDV6hxI)

Justeeri
30.12.2016, 11.14
Hyviä pointteja kaikki. Meinasin alunperin tolla 4.8 renkaisella moonlanderilla alkaa ajaan tota työmatkaa mut pystyin emännälle nyt perusteleen ton plussan mitä oon vuoden haaveillut 😆
Ens vuoden puolella haen tuon Norcon ja palaan asiaan uudemman kerran miltä se tuntuu.
Täällä maallakin on pyörätiet hyvin hiekoitettu niin en näe tarvetta nastoille.
29er jäi kammo sen verran että siihen tuskin palaan.
Niinkun tuola yllä sotanorsu kertoi että sen takia sillä on kaikki.
Ehkä mullakin sit jossain vaiheessa.

Justeeri
31.12.2016, 11.22
No nyt mää aloin miettiin taas vaihtoehtoja.
Jos tuossa n.1600€ budjetissa pysyy
Niin vaihtoehtoina olisi tämä:

Spessu:
https://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/trail/fuse/fuse-comp-6fattie/107166

Ja tämä
Norco:
http://m.norco.com/bikes/mountain/all-mountain/torrent-7-HT-plus/torrent-72/

Vai olisko vielä jotain?

Kuupo
31.12.2016, 17.19

Vai olisko vielä jotain? Mondraker Vantage R+ (https://www.alltricks.com/F-11947-velos-complets-vtt---vtc/P-158827-mondraker_vantage_r__27_5____hardtail_bike_2016_bl ue_orange)? Jää vielä rahaa vaikkapa nastarenkaisiin. :)

tiaalto
31.12.2016, 18.11
http://www.ridemore.fi/orbea-loki-h30-27+

Papdin
31.12.2016, 18.48
Tai tämä
http://www.bikeshop.fi/Kona-Big-Honzo/ekauppa/pKOBIGHZ/&listpos=25

Gammt
04.01.2017, 00.08
Tässä pari kans:

http://26bikes.com/mtb/bikes/enduro-allmountain/prod/dartmoor-hornet-2017

http://26bikes.com/mtb/bikes/enduro-allmountain/prod/dartmoor-primal-pro-27

Joskin ovat 2017 malleja ja vissiin vasta helmikuussa ostettavissa.. Joitain puolalaisilta kaupoilta löytyi vielä parempia hintoja, lähtis n. 1100-1200€..

Kusari
04.01.2017, 12.17
Onkos mitään teräksistä suht edukasta 27,5+ runkoa tarjolla? Päässyt pieni plussakuume yllättämään ja teräsrunkoinen maasturi houkuttelisi kovastikin.

Gammt
04.01.2017, 14.11
Tossa yks uusi teräsrunko:

http://www.pacecycles.com/rc127-bike-page

500 £, et ei ihan budjettikamaa mut hyvältä näyttää..

Crc:stä saa viime vuoden Ragley Pigletiä 299€. Siihen pitäisi 2.8 mennä. ☺

Kusari
04.01.2017, 15.26
Tossa yks uusi teräsrunko:

http://www.pacecycles.com/rc127-bike-page

500 £, et ei ihan budjettikamaa mut hyvältä näyttää..

Crc:stä saa viime vuoden Ragley Pigletiä 299€. Siihen pitäisi 2.8 mennä. ☺

Näyttää kyllä hyvälle, mutta tosissaan tässä vaiheessa ehkä saisi olla vähän halvempi. Tuo Pigletti sen sijaan vaikuttaa oikein hyvältä, pitää vähän netistä googlailla lisää!

EDIT: On-Onen DeeDar onkin normi 27,5", ei plussa.

Hazzu
04.01.2017, 17.14
Onkos mitään teräksistä suht edukasta 27,5+ runkoa tarjolla? Päässyt pieni plussakuume yllättämään ja teräsrunkoinen maasturi houkuttelisi kovastikin.

Jos kuitenkin kallistut halpaan alumiiniseen niin Dartmoorilta löytyy halpa ja hyvä.
http://www.trailtoys-shop.de/teile/rahmen-hardtail/7504/dartmoor-rahmen-primal-27-5

stumpe
04.01.2017, 17.43
^Itsellä kokemusta ko. raamista, ei vakuuttanut. Keskiö piti rotsata ja feissata. Kierteissä maalia. Takajarrun kiinnikkeet maalissa ja lakassa. Lakka lohkeili helposti rungosta, alta näkyi heti paljas alumiini.

Dartmoorilta eivät ole vastanneet sposteihin, eikä facebookissa. Voin sanoa että toista kertaa en firman tuotteita osta, enkä suosittele kellekkään.

Pancho
05.01.2017, 14.24

Genesikseltä Tarn 10 -runko: http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mountain/mountain-trail/tarn/tarn-fs

600 puntaa, mutta kuituhaarukka tulee mukana. Itellä kokonainen Tarn 10, täyttä priimaa.

Hazzu
05.01.2017, 17.09
^Itsellä kokemusta ko. raamista, ei vakuuttanut. Keskiö piti rotsata ja feissata. Kierteissä maalia. Takajarrun kiinnikkeet maalissa ja lakassa. Lakka lohkeili helposti rungosta, alta näkyi heti paljas alumiini.

Dartmoorilta eivät ole vastanneet sposteihin, eikä facebookissa. Voin sanoa että toista kertaa en firman tuotteita osta, enkä suosittele kellekkään.

Olen samaa mieltä ettei jälki ole täydellistä. Halpa hinta varmasti selittää paljon. Omassa rungossa ei ole muuta huonoa kuin hitusen helposti lohkeileva maali. Kiva pyörä tuosta kuiten tuli ja hyvin on kestäny dropit ja hypyt.

Gammt
05.01.2017, 23.56
Genesikseltä Tarn 10 -runko: http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mountain/mountain-trail/tarn/tarn-fs

600 puntaa, mutta kuituhaarukka tulee mukana. Itellä kokonainen Tarn 10, täyttä priimaa.

Hi5:ssa näyttäis olevan teräshaarukalla runkosetti 489€

Tank Driver
06.01.2017, 00.37
Hi5:ssa näyttäis olevan teräshaarukalla runkosetti 489€

Vai alukeulalla?

Pancho
07.01.2017, 19.51
Alukeulalla. Meinasin ostaa tuon -16 mallin mutta onneks ehti -17 tulemaan. Laatu nousi reilusti ja hinta tippu reilusti. Sportaxilla on yks M-koon 2016 Tarn 10 vielä ja hintalapussa tais jo vilahtaa 999,-. Ei huono sekään.

varastopepe
14.01.2017, 13.10
No nyt mää aloin miettiin taas vaihtoehtoja.

Spessu:
https://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/trail/fuse/fuse-comp-6fattie/107166

Ja tämä
Norco:
http://m.norco.com/bikes/mountain/all-mountain/torrent-7-HT-plus/torrent-72/

Vai olisko vielä jotain?

Itellä lähes sama budjetti ja tuli usempaakin +jäykkäperää vertailtua pari viikkoa. Mm. edellämainittuja Orbea H30+, Cannondale Beast Of The East 3 ja Cujo ja Scott Scale 730+ oli vertailussa. Tällä viikolla kävin sit laittamassa Norcon Torrent 7.2 tilaukseen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

anek
14.01.2017, 20.31
Kuinkahan moneen 2.8" renkailla varustettuun 27.5+ pyörään saa 3.0" kokoiset renkaat? Konan Big Honzoon pitäisi saada ainakin. Olisi kiva talvella päästä käyttämään 3.0" nastarenkaita. Tiedä sitten kuinka iso ero noiden kahden renkaiden välillä oikeasti on.

Jani Mahonen
14.01.2017, 21.35
Olisko joku kokeillut samaa rengasmallia 2,8" ja 3", kiinnostaa erot kyllä! Ainakin omaan silmään 3" näytti hieman muhkummalta mutten päässyt ajamaan.

joosku
19.01.2017, 15.03
Nyt olisi 27.5+ hakusessa ja olen katsellut näitä http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/fuel-ex/fuel-ex-8-27-5-plus/p/1164600-2017/
https://www.specialized.com/us/en/men/bikes/mountain/trail/stumpjumper-fsr-comp-6fattie/118413

Iskarit ovat eri merkkiset mutta onko niissä muuten merkittävää eroa? Hintaero näytää olevan tilattuna n.500e. Pituutta on 191cm, joten ohjeistuksen mukaan Trekissä runkokoko olisi 21.5 ja Specializedissä XL. Geometriaa kun vertaa niin Trek näyttää vähän pidemmältä mutta matalemmalta. Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Saa toki ehdottaa muitakin pyöriä.

Kalle H
19.01.2017, 18.53
Nyt olisi 27.5+ hakusessa ja olen katsellut näitä http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/fuel-ex/fuel-ex-8-27-5-plus/p/1164600-2017/
https://www.specialized.com/us/en/men/bikes/mountain/trail/stumpjumper-fsr-comp-6fattie/118413

Iskarit ovat eri merkkiset mutta onko niissä muuten merkittävää eroa? Hintaero näytää olevan tilattuna n.500e. Pituutta on 191cm, joten ohjeistuksen mukaan Trekissä runkokoko olisi 21.5 ja Specializedissä XL. Geometriaa kun vertaa niin Trek näyttää vähän pidemmältä mutta matalemmalta. Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Saa toki ehdottaa muitakin pyöriä.
Itse arvoin noiden samojen vaihtoehtojen välillä n. 5kk sitten ja päädyin lopulta juuri tuohon Trekkiin koska:
+Vanteet oli suoraan i36 levyiset. Nämä ovatkin osoittaununeet täydelliseksi 2,8" renkaiden kanssa, 3,0" kumien kanssa voisi i40 vanne olla ihan kohdallaan
+Geometria oli juuri sellainen kun halusin. Matala keskiö on ihan huippu, toki totuttelu otti aikaa.
+Siistin värinen/näköinen (esim. 2016 vuoden Carbon Comp 6fattie stumppi olisi ollut cyclestoressa aikanaan sopivasti, mutta se oli jotenkin ruman valko-musta)
+Gx-vaihteisto, foxin keula/iskari. Deore jarru meni tosin vaihtoon, kun mulla oli "hyllyssä" sopivasti Saintit joista olen tykännyt. Koeajon perusteella Deoren jarrutikin oli kyllä ihan hyvät.
+Tätä pääsi oikeasti koeajamaan ja ostamaan paikallisesti kilpailykykyiseen hintaan (Sportax). Koko on mulla 19,5 ja olen 179/80 @ 80kg, koko on sopiva, ainakaan yhtään lyhyempää en ottaisi.
-Pikkusen harmittaa kun ei oo hiilarirunkoa, etenkin se Spessun SWAT-kotelo olisi kiva, mutta 2017 mallien kanssa hinnat olisi sitten lähteneet jo hanskasta.

Vähän vajaa 600km tuolla on nyt tullut ajettua pelkkää maastoajoa ja siinä se on toiminut ongelmitta. Mielestäni pyörä toimii sitä paremmin mitä nopeammin sillä ajaa ja mitä vaikeampaa maasto on. Tällä on suorastaa juhlaa painaa pahassa kivikossa, fillari tuntuu menevät ihan kaikesta yli/läpi kunhan vaan jaksaa pumpata ja polkea. Talvella on myös ollut kiva ajella lumipöpörössä jossa 2,8"-3,0" renkaan antaa mukavasti kantavuutta @ 1bar. Mikään läskipyörä tämä ei kuitenkaan ole, mutta kyllä tuolla menee aivan eri tapaan vaikeessa maastossa tai lumipöperössä kun jollain 2,3-2,4 renkailla.

Hiekkasiirtymät yms. tällä onnistuu kyllä ihan yllättävän mukavasti ja rullaavuus on vähintäänkin yhtä hyvä kun lenkkikaverien 27,5" ja 29" fillareissa.
Mutta kyllähän tällänen täpäri plussa vähän ylijäreeltä tuntuu, etenkin jos on pidempää siirtymää tai muuten tosi helppoa maastoa. Oon ajellu noita samoja helppoja pätkiä cyclolla, joten ehkä se "hitauden tunne" vaan jotuu siitä, että tossa on joustoa edessä ja takana, joten toki se tuntuu vähän erilaiselta kun napakka cyclo, joka on myös yli 4kg kevyempi.

Pois en tätä kyllä antaisi ja varmaankin seuraavakin pyörä tulee joskus olemaan 27+ tai vastaava. Oon testaillut tässä ohimennen muutamaa eri 27,5" ja 29" fillaria ja kyllä ne tuntuu vähän oudoilta, vähän kun cyclocrossin saisi alle :rolleyes: Omaan makuun noi Maxxisiksen Recon+/DHF/DHR2 renkaat on 2,8" koossa ihan parhautta tämän tyyppisen fillarin alla. Täysi 3,0" rengas (mulla nastana edessä) on toki lumella ihan mukava, mutta ainakaan syksyn trailiajoissa en kaivannut yli 2,8" rengasta.

Takavaihtaja ja vanteet on tossa mun fillarissa saanut jo vähän kyytiä, mutta se on ollut kyllä enemmän user error kuin pyörän vika ;)
Jossain vaiheessa tulee varmaan hommattua vielä toiset vähän kevyemmät vanteet, mutta muuten päivitys tarpeita ei ole.

Stumpperi
21.01.2017, 15.43
Onkos tämä 27,5+ yleistymässä enemmän ja enemmän vai onko jäämässä väliaikaiseksi markkinamiesten keksinnöksi? Olisi tarkoitus hankkia täysjousto ja olen miettinyt Spessun Stumpjumper compia, koska siihen käy sekä 29, että 27,5+ kiekot. Edellinen oli 29" Canyon Spectral ja siinä kaipasin hauskuutta ja herkkyyttä mitä oli aikanaan 26" Stumpjumperissa. 29" oli mielestäni liian junamainen.
Toimiiko 27,5+ ainoana pyöränä, eli työmatka-ajosta endurotyyliseen ajoon?
Onko Enskakisoissa 27,5+ kuskeja?

Tässä olisi toisaalta hyvä tarjous viimevuoden mallistosta:
https://www.evanscycles.com/en-fi/specialized-stumpjumper-fsr-comp-carbon-6fattie-2016-mountain-bike-EV250227

Tuossa on 30mm leveä vanne. Onkohan se liian kapea?
Kait tuohon saa 29 kiekot laitettua jos ei tykkää noista semiläskeistä. Paljonkohan tuollaisen pyörän arvolle sopiva 29 kiekkosetti kustantaisi. Eli perushyvä setti.

Kalle H
21.01.2017, 16.58
Onkos tämä 27,5+ yleistymässä enemmän ja enemmän vai onko jäämässä väliaikaiseksi markkinamiesten keksinnöksi? Olisi tarkoitus hankkia täysjousto ja olen miettinyt Spessun Stumpjumper compia, koska siihen käy sekä 29, että 27,5+ kiekot. Edellinen oli 29" Canyon Spectral ja siinä kaipasin hauskuutta ja herkkyyttä mitä oli aikanaan 26" Stumpjumperissa. 29" oli mielestäni liian junamainen.
Kukaan ei varmaan osaa 100% varmasti sanoa, että mikä trendi on meneillään 5...10v päästä, mutta kyllä tuohon plussa touhuun on jo nyt lähtenyt mukaan lähes kaikki isot fillari, vanne ja rengas valmistajat. Valinnanvaraa rupeaa olemaan siis ihan mukavasti, enkä ainakaan itse ole tulevaisuudesta huolissani.

Ei tämä 27+ fillari nyt 14kg painollaa ihan kaikista "herkin" peli ole, mutta kyllä se hiton hyvin vaan liikkuu, kun oppii luottamaan pyörään ja itseensä. Eli jos olet hakemassa jotain "herkkää" peliä, niin 27+ ei sitä ehkä tarjoa, mutta kaikkea muuta mukavaa se kyllä tuo mukanaan. Mulla itselle haukuttaa on se, että voi mennä ajamalla läpi lähes mistä vaan ja pidon puolesta pääsee ylös aivan tojuttomia mäkiä (toki myös alas). Pyörä on myös yllättävän leikkisä ja monessa mielessä ihan normaalin trailipyörän tuntuinen. Toisaalta kyllä noissa jotain junamaisuuttakin on, mutta mielestäni se on vaan ominaisuus joka tuo sitä luottamusta pyörää kohtaan etenkin pahoissa paikoissa.

Mielestäni tollanen lähes 3k€ maksata täysjousto on kyllä huomattavasti lähempänä enduro pyörää, kun työmatka pyörää. Riipuu toki ihan työmatkasta, jos pääseet ajamaan lähes koko matkan metsässä niin mikäs siinä.

Onko Enskakisoissa 27,5+ kuskeja?
Aika vähän taitaa olla, mutta eikös esim Sportaxin Kauppias käynyt jossain kisassa ajamassa viimevuonna?

Tässä olisi toisaalta hyvä tarjous viimevuoden mallistosta:
https://www.evanscycles.com/en-fi/specialized-stumpjumper-fsr-comp-carbon-6fattie-2016-mountain-bike-EV250227
Toi olla mullakin pitkääs ykkösvaihtoehto, mutta en vaan päässyt tuosta rungon väristä yli niin hommasin sitten Trekin :) (no oli siinä muitakin syitä, joista kirjoitin tuossa ylempänä).

Tuossa on 30mm leveä vanne. Onkohan se liian kapea?
Kait tuohon saa 29 kiekot laitettua jos ei tykkää noista semiläskeistä. Paljonkohan tuollaisen pyörän arvolle sopiva 29 kiekkosetti kustantaisi. Eli perushyvä setti.
Olen itse ajanut vain i35 vanteilla ja ne tuntuu kyllä sopivilta 2,8" renkaiden kanssa. 3,0" renkaalle voisin ottaa jopa vähen leveämmän (i35-i40), esim. Spessun hiilarikiekot (https://www.cyclestore.co.uk/specialized_roval_traverse_38_sl_fattie_650b_148_2 016_wheelset-ID_69263) kiinnostaisi kovasti i38 leveydellään.

Kyllähän kaikkiin 27+ fillareihin saa laitettua 29er kiekot ja niille sopii hyvin varmasti joku 2,4" rengas. Aika kalliiksihan toi tosin tulee, jos homma kiekot, jarrulevyt, renkaat, pakan... jne. Mulla itsellä oli pitkään mielesttä toi 29er bailout-vaihtoehtona, mutta muutaman lenkin jälkeen oli selvää, että 27+ on se mun juttu, eikä 29er keikkoja ole tullut enää mietittyä lainkaan.

Hazzu
21.01.2017, 18.00
Onko Enskakisoissa 27,5+ kuskeja?.

Spessun Stumppi on varsin kiva pyörä plussanakin. Jännä juttu miten pieni ero paperilla voi tuntua suurelta käytännössä... eli kyllä tuo 27,5+ on hitusen hauskempi kuin 29 samalla pyörällä. Ei nopeampi mutta hieman ketterämpi. Plussa menee ihan missä käytössä vain. 30mm on ihan ok leveys 3.0 renkaillekkin. Oli meitä muutama jotka enska-karkeloita ajeli plussalla. Ihan ok muuten mutta plussarenkaat on suht kevytrakenteisia kovaan vauhtiin kivikoissa ja vähän liian liukkaita mudalle.

Kiituri
22.01.2017, 16.04
^ 331mm keskiön korkeutena on vähän siinä ja tässä. Polkimet tulee paukkumaan kiviin. Ite ottaisin tavoitteeksi 350mm keskiökorkeutena. Sillä on jo mielekkäämpi ajaa.
Siis, nythän puhutaan kai maastossa ajamisesta eikä latupohjilla, vai? Eihän plussakumeja aavoille paanoille tarvita.

Kalle H
22.01.2017, 16.45
^ 331mm keskiön korkeutena on vähän siinä ja tässä. Polkimet tulee paukkumaan kiviin. Ite ottaisin tavoitteeksi 350mm keskiökorkeutena. Sillä on jo mielekkäämpi ajaa.
Siis, nythän puhutaan kai maastossa ajamisesta eikä latupohjilla, vai? Eihän plussakumeja aavoille paanoille tarvita.
Mulla on Trekissä keskiö mitattuna 335mm ja toi kyllä menee aivan törkeen hyvin juuri pahassa kivikossa ja juurakossa yms. Toki polkemista ja sen ajoittamista joutuu vähän opettelemaan uudelleen, mutta kyllä tuon kanssa hyvin toimeen tulee. Muutenkin monesta pahasta paikasta pääsee monesti paremmin läpi sitten, että polkee koneeseen vähän enemmän vauhtia etukäteen ja sitten pumppaa/keventää, jolloin pyörä menee kevyesti läpi. Alamäessä ja liukkaalla tuo matala keskiö tuo sitten hallittavuutta lisää, kun painopiste on alhaalla.

Mua itseä kanssa pelotti aluksi puheet tuosta matalasta keskiöstä, mutta kun sen kanssa on oppinut elämään niin sen kyllä palkitsee. Mulla taisi olla edellisessä enduro-pyörässä keskiö juuri ~350mm korkeudalla, joten ei tuo 15mm tiputus nyt niin kovin radiaali muutos ole vaikka toki noissa korkeuksilla jokainen milli on prosentteina aika iso muutos.

Kanuuna
26.01.2017, 14.21
Mitä mielipiteitä herättävät alla olevat mallit? Olen kääntymässä Cuben puoleen, jos siitä ei tule esille huonoja ominaisuuksia.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-150-hpa-race-27.5-grey-n-flashred-474666
http://m.norco.com/bikes/mountain/trail/fluid-7-fs-plus/fluid-fs-72-plus/

no-saint
26.01.2017, 15.25
Itsellä vanhassa 2011 Trekin Hifi Deluxe täpärissä monta vuotta 29kiekot ja nyt n.1v ollu 27.5+. Herkempi, mukavampi, vakaampi... Pienemmät paineet niin parempi pito. Keskiö toki vähän tippui mutta tiputin omaa painoa 15kg ni nousi takas samaan 👌.
Eli enempi tykkään itse 27.5+ moodista!

Kiituri
26.01.2017, 20.10
..Alamäessä ja liukkaalla tuo matala keskiö tuo sitten hallittavuutta lisää, kun painopiste on alhaalla.

Tätä en kyllä allekirjoita. Paras hallittavuus on seisovilla ja silloinhan painopiste paljon ylempänä. Pahat paikat ajetaan aina seisovilla. Silloin tasapaino paremmin hallinnassa ja etu-ynnä takapäätä pystyy aidosti hallitsemaan.
Kyllä se 15mm on hiton paljon keskiön korkeudessa. oikeastaan keskiön korkeus pitäisi ilmoittaa oletus sagilla eikä vapaana, koska vain se kertoo missä mennään.

En tullut tarkemmin tutkineeksi keskiön korekutta kun ostin lähinnä talvipyöräksi täysjäykän läskin ja itku sitä polkimien ja keskiön paukutusta. Kun ihan melkein tasaisella polulla kolahtelee polkimet kiviin. Läskissä vielä polkimien suuri etäisyys sivusuunnassa pahentaa tilannetta jos vähänkin on kaltto pinta. Ei tarvi kovinkaan kalttous olla kun ei voi polkea ollenkaan kun toinen poljin ottaa joka kierroksella maahan kiinni.

Kalle H
26.01.2017, 20.34
Tätä en kyllä allekirjoita. Paras hallittavuus on seisovilla ja silloinhan painopiste paljon ylempänä. Pahat paikat ajetaan aina seisovilla. Silloin tasapaino paremmin hallinnassa ja etu-ynnä takapäätä pystyy aidosti hallitsemaan.Olet aivan oikeassa, toki itsekkin ajan tekniset kohdat irti satulasta. Ainakin tuosssa Trekissä matala keskiö yhdessä muun geometrian kanssa tekee sen, että sitä ollaan jotenkin pyöränä "sisällä" ei päällä. Kun esim. alamäessä tiputtaa penkin alas, ottaa hanurin irti penkistä ja tiputtaa vielä kantapäitä hieman alas, niin ainakin musta itsestä tuntuu siltä, että painopiste on alhaalla ja pyörä on helppo hallita. Tähän fiilikseen varmaan vaikuttaa keskiön korkeuden lisäksi myös se, että tämä uusi plussapyörä on tätä edeltäneeseen endurofillariin verrattanua useamman sentin pidempi.

Kyllä se 15mm on hiton paljon keskiön korkeudessa. oikeastaan keskiön korkeus pitäisi ilmoittaa oletus sagilla eikä vapaana, koska vain se kertoo missä mennään.Tämäkin on ihan totta. Edellisen 160mm joustavan fillarin kanssa käytin milleinä mitattuna vähän enemmän sagia sekä edessä, että takana. Toisaalta plussapyörän renkaat painuu hieman enemmän, joten tämän suhteen pyörän "kokonaispainauma" on varmaan aika samoissa vanhan kanssa. Mulle itselle tuon keskiön tippuminen ei siis ole mikään mahdoton muutos. Mulla on tossa polkimina Shimanon XT trailit (siis lukot), jotka on aika matala ja sulavan muotoiset. Jos samassa pyörrässä olis jotkut lapion kokoiset avopolkimet, niin tilanne voisi olla huomattavasti pahempi kiviin kolistelun suhteen. Kyllähän noi lukkopolkimetkin toki joskus kolisee, mutta se nyt kuuluu ihan harrastukseen, keskiön korkeudesta riippumatta.

Hissimäessä tulen varmaan käyttämään sitten vielä tuota rungon low-asentoa, joka loiventaa keulakulmaa vielä hieman lisää ja tiputtaa samalla keskiötä.

Mutta maku/tottumus asioitahan nämä on.

Kiituri
28.01.2017, 11.39
[QUOTE=Kalle H;2631108]Olet aivan oikeassa, toki itsekkin ajan tekniset kohdat irti satulasta. Ainakin tuosssa Trekissä matala keskiö yhdessä muun geometrian kanssa tekee sen, että sitä ollaan jotenkin pyöränä "sisällä" ei päällä. Kun esim. alamäessä tiputtaa penkin alas, ottaa hanurin irti penkistä ja tiputtaa vielä kantapäitä hieman alas, niin ainakin musta itsestä tuntuu siltä, että painopiste on alhaalla ja pyörä on helppo hallita. /QUOTE]

Tämä on puhdasta geometriaa. Akseliväli on justiinsa se avainasia. Pidempi akseliväli ja hissitolppa tekee ajamisesta paljon helpompaa ja jos vielä joustot on maltillisia niin (melkein) kaikki paikat on ajettavissa sellaisenaan ilman että pitää olla todellinen rämäpää. Korkeampi keskiö tuo myös helppoutta ja säästää kalustoa.

juhaseta
30.01.2017, 12.28
täpäri 27.5+ trail / enduro oisi hakusessa, mutta mikä ?
Olen katsellut pole evolink 130 ja koska pidempi akseliväli ja keskiö "normaalia" korkeammalla kiehtoo, ettei jokaiseen kiveen osuisi / tarvitsisi niin välittää juurikaan niistä.
Onko olemassa jotain samantyylistä kuin tämä evolink 130 ? siis keskiö ylempänä ja vähän normaalia pidempi akseliväli?

Bensakeuhko
30.01.2017, 13.24
^Mondrakerin Craftyn suuntaan varmaan kannattaa tsiikailla jos haluaa pitempää pyörää, muttei kuitenkaan Polea.

tiaalto
21.02.2017, 16.29
https://www.alpkit.com/sonder/sonder-transmitter-carbon

800 euroa runkosettinä. Takana tilaa 3" kumille. Haiskahtaa polkuohjukselta.

Avokid
21.02.2017, 16.55
En tiedä onko tämä jo ollut täällä, mutta tämä on kans ihan pätevä vaihtoehto:
http://surlybikes.com/bikes/karate_monkey_27.5

vilaho
11.03.2017, 20.15
Mitä mielipiteitä herättävät alla olevat mallit? Olen kääntymässä Cuben puoleen, jos siitä ei tule esille huonoja ominaisuuksia.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-150-hpa-race-27.5-grey-n-flashred-474666
http://m.norco.com/bikes/mountain/trail/fluid-7-fs-plus/fluid-fs-72-plus/

https://www.ukbikesdepot.com/m15b0s901p16737/Mountain_Bikes/27_5_inch_Full_Suspension_Mountain_Bikes/CUBE_Stereo_150_HPA_SL_27_5_2016

teehak
15.03.2017, 14.12
Asiallinen.

https://www.santacruzbicycles.com/en-US/chameleon

https://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-chameleon-2017-first-look.html

KeijoM
15.03.2017, 21.45
Noniin. Onpa kiva, että saadaan lisää vaihtoehtoja sekoittamaan pakkaa. Koittanut kovasti nyt päättää, että minkä näistä ~2k€ semiläskeistä ostaisi ja sitten isketään seuraava vaihtoehto pöydälle. Perhana. :)

Päälimmäisinä vaihtoehtoina pitänyt Loki H10:stä, josta kivasti tullut uusi malli, jossa parempi keula ja kiekot. Big Honzo toisena, mutta pitäisi käydä Turussa testaamassa. Katsonut myös Neuron AL 8.0, mutta jotenkin houkuttaisi enemmän tuo 27,5+ kuin täysjousto. Hyvä vaihtoehto tuo Canyon kuitenkin varmasti olisi.

Santa Cruzit toisaalta aina miellyttäneet silmää, joten kyllä tuo Chameleon nyt kovasti alkoi kiinnostamaan. Kuinkas sattuikaan niin Sportaxilla jo valikoimissa (https://www.sportax.fi/product/34/santa-cruz-chameleon-3-maastopyora). Onneksi ei ole Tampereelle asiaa. Vielä. Ottaisitteko tuon D-kit vai kannattaisiko panostaa hieman lisää tuohon R1?

Fat Boy
17.03.2017, 09.34
Kuvittelin jo tietäväni, mitä haluan, mutta aurinkoiset päivät ja imatra mtb:n "mainos" sekoitti selvät suunnitelmat.

Kenelläkään mitään hyvää tai huonoa sanottavaa Mondraker Factor+ malleista? Tälle vuodelle näemmä venynyt lisää akseliväliltään, keulakulma loiventunut ja satulakulma jyrkentynyt. Ja kaiketi tuohon voi tökätä 29 kiekot heittämällä jos semmoisia kokee tarvitsevansa. Factor XR+ olis lähemmin se mikä houkuttelee. Crafty lienee turhan järeä, kun ei täällä ole mäkiäkään.

JussiHH
25.03.2017, 13.01
Olen miettimässä pyörän ostoa ja mietinnässä on 27+ esim. Felt surplus, spessun Fuse tyyppiset pyörät. Voisiko joku viisas kertoa että onko tuommoinen pyörä millainen sekalaisessa polku/metsä ajossa vai pitäisikö katsella ihan perus 29 pyöriä ? Maantie fillari löytyy, joten asfaltilla ajot hoidan sillä edelleen.

Jussi

tiaalto
25.03.2017, 13.05
Mielestäni aika paljon normaalia kaksysiä mielekkäämpi ja turvallisempi laite varsinkin jos metsä tuppaa olemaan yhtään kangasbaanaa teknisempää. Ainoa huomaamani haittapuoli on se että rengaspaineista pitää olla aika tarkka.

MakeK
25.03.2017, 14.38
Hankin juuri Scott Genius 710 Plus -pyörän "vaimolle" parisuhdelenkkeilyyn. Oma fillari on Spark 900 RC (=29") ja olin jo ostamassa vastaavaa xc/marathon henkistä fillaria kaveriksi. Mietin kuitenkin asiaa uudelleen ja päädyin trail henkiseen 27,5"+ pyörään. Nyt on eka lenkki takana, joskin todella jäisillä poluilla. Olosuhteista johtuen en päässyt haastaan fillaria/itseäni kunnolla, mutta ensituntuman perusteella vaikuttaa siltä, että tämä plussa koon pyörä avaa mulle aivan uuden ulottuvuuden ensi kesän maastoajoihin. Mietin jo lenkillä pitääkö Tahko kiertää tällä pyörällä. Hankintaa tukee myös Kuopion maastot, jotka eivät ole teknisesti kaikkein helpompia.
Jos ajatuksena ei ole maksimoida etenemisen nopeutta, niin voisin jopa suositella yleismaastopyöräksi 27,5+ fillaria.

Sent from my iPad using Tapatalk

noniinno
25.03.2017, 15.09
Mietin kuitenkin asiaa uudelleen ja päädyin trail henkiseen 27,5"+ pyörään.

Eli siis mihin, jos saan olla utelias?

Fat Boy
25.03.2017, 15.17
Eli siis mihin, jos saan olla utelias?

Ymmärrykseni mukaan: "Hankin juuri Scott Genius 710 Plus -pyörän "vaimolle" parisuhdelenkkeilyyn."

Eli scott. Mielenkiintoinen fillari.

MakeK
25.03.2017, 15.23
Juuri näin [emoji106]

Tämä oli tavallaan mun "myönnytys" läskipyöräilylle. Näkisin että 27,5"+ tarjoaa läskipyörän ja 29" normirenkaisen täpärin parhaat ominaisuudet samassa paketissa.

noniinno
25.03.2017, 16.01
Ymmärrykseni mukaan: "Hankin juuri Scott Genius 710 Plus -pyörän "vaimolle" parisuhdelenkkeilyyn."

Eli scott. Mielenkiintoinen fillari.

Heh, sori, olen lukutaidoton. Osaan vain kirjoittaa, ja senkin huonosti.

noniinno
25.03.2017, 16.10
Juuri näin [emoji106]

Tämä oli tavallaan mun "myönnytys" läskipyöräilylle. Näkisin että 27,5"+ tarjoaa läskipyörän ja 29" normirenkaisen täpärin parhaat ominaisuudet samassa paketissa.

Minä taas näkisin, että plussapyörä ei talvipyöräilyssä valitettavasti pärjää läskipyörälle. Eikä 29" renkaalle kun ajetaan tasamaata tai ylämäkeä sisältäviä kisareittejä. Näitä ainakin pidän ko. vehkeiden "parhaina" ominaisuuksina. Mutta nuo ääripäät kun lasketaan pois, niin kyseessä voisi olla loistava kompromissi. Itsekin olen nyt näitä miettinyt, kun ikään kuin olen tullut sekaantuneeksi plussarenkaiseen, tai ainkain raha on jo vaihtanut omistajaa. Toivottavasti koville odotuksille saa katetta. Mutta ainahan tuohon voi laittaa kaksysit, jos siltä tuntuu.

J.Kottenberg
25.03.2017, 17.06
Minä taas näkisin, että plussapyörä ei talvipyöräilyssä valitettavasti pärjää läskipyörälle.

Pitkälti samaa mieltä. Ainakin monen lumisateen jälkeen joutuu odottamaan että polut tamppautuu muiden toimesta, ja monta muuta paikkaakin jää ajamatta johon läskipyörällä voi mennä. Minusta pluspyörä on lähempänä kapeakumimaasturia kuin läskipyörää, jossa on yli 4.5" kumit.
Mutta todetaan kuitenkin loppuun että tämä on oma käsitykseni ja joku voi olla aivan täysin eri mieltä.

Fat Boy
25.03.2017, 17.23
Heh, sori, olen lukutaidoton. Osaan vain kirjoittaa, ja senkin huonosti.

Minä taas luen sujuvasti, ymmärrän huonosti ja kirjoitukset yriän kopioida jostain.

Täällä meni rahat autoon toviksi, mutta eikö lie kohta oo pinkka sen verta kuosissaan, että saan pyörän hommattua. Läski löytyy jo lumikeliin, mutta uskoisin plussatäpärin olevan omiin ajoihin loistopeli, kun kapealla renkaalla ei aina tahdo pärjätä ja pitokin loppuu kesken leikin. Ja toki, vaihtaa sitten 29:ä alle jos tarttee vielä kisaamaan lähteä ja kokee siitä olevan hyötyä (omalla tasollani hyöty lienee korvien välissä).

Josta puheenollen, Mistä löytyisi suht edukkaan pään kiekkosetti 29" renkaalle, 15x110/12x148 boost navoille?

Ja kirjatkaa vaan kokemuksia, merkki ei oo vielä lyöty 100%:sti lukkoon, joten kaikki lisäinfo on hyvästä.

Edit: ja edellisiin viesteihin, minä kaipaan pyörää, joka olisi lähempänä kapearenkaisia verraten läskiin. Joten jos plussa tuon täyttää, tarjoten pidon suhteen enemmän kuin kapea, olen luultavasti tyytyväinen.

MakeK
25.03.2017, 17.27
Joo, ehkä tuo "parhaat ominaisuudet samassa paketissa" oli väärin sanottu. Kompromissi ja nimenomaan lähempänä marathon/XC pyörää kuin läskiä. Mulle ikäni XC pyörällä ajaneelle toi edustaa ajatukseltaan jo jonkinlaista dieetti-läskiä. Hienoja lenkkejä varmasti tulossa...
Vinkkinä et tällaisen 2016 mallisen Genius 710+ saa muuten kohtuuhintaan Westbrookcyclesistä UK:sta. 2016 mallin erona (ja etuna) 2017 malliin on parempi väritys.

järtsy
25.03.2017, 19.55
Jos pitäisi valita yksi pyörä kaikkeen maastoajoon olis se plussa täpäri, tällä erää tallista löytyy Cube Nutrail(läski) ja Spessun Stumpjumpper 6fattie(27,5+)

Kyllä tuolla Stumpilla on tullut eniten ajettua varsinkin sen jälkeen kun hommasin FatFreddy nastakumit siihen, ainoastaan silloin kun lunta on ollut reilummin on Cube päässyt ajoon. Veikkaan myös että jäät kun sulaa ja maa on pehmeää niin läski taas hetken kivempi, kyllä se vaan etenee pehmeässä paremmin kuin muut mutta niinkuin yllä jo totesin plussalla nautinto ajaa kesällä ja toimii hienosti myös (etelässä)talvella suurimmaksi osaksi ajasta.

hartsa24
27.03.2017, 09.06
Mistä löytyisi suht edukkaan pään kiekkosetti 29" renkaalle, 15x110/12x148 boost navoille?

Mä tilasin täältä 27,5+ setin ja mielestäni aika edukas paikka:
https://www.actionsports.de/en/wheels/wheelset-deals/mtb-boost-disc-29-/

Sotanorsu666
27.03.2017, 09.18
Lainataan nyt itseäni tähänkin ketjuun, jos saisi asian rullaamaan:

Surly Instigator etsii joustokeulaa tositarkoituksella. Läpiakselilla ja pitäisi mahtua 27.5+ pyörimään, eli 3 tuumaa leveä kumi nyt ainakin. Onko ehdotuksia ? Budjetti: edullinen, muttei kuitenkaan suntour tasoinen keula kiinnosta.

tiaalto
27.03.2017, 10.28
29" Fox käytettynä? Fillaritorilla näkyy olevan yksi TALAS myynnissä edullisesti.

Sotanorsu666
27.03.2017, 10.39
29" Fox käytettynä? Fillaritorilla näkyy olevan yksi TALAS myynnissä edullisesti.

Piti mennä tuota talasta tänään katsomaan kiekko kainalossa, mutta myyjä myikin eilen illalla toiselle.

Fat Boy
27.03.2017, 16.43
Mä tilasin täältä 27,5+ setin ja mielestäni aika edukas paikka:
https://www.actionsports.de/en/wheels/wheelset-deals/mtb-boost-disc-29-/
Tattis.. Nyt ei tartte ku itse fillarin.

nih..

vilaho
29.03.2017, 00.35
hirveen vähän kuvia tässä ketjussa, pistetään yksi tähän väliin:
http://i.imgur.com/ThFoloZ.jpg

ensimmäinen testilenkki cubella tuli ajettua melkoisessa höttölumessa ja tuossa se ei tietenkään läskille pärjää (ainakaan näillä 3" NN renkuloilla). vetopito oli kyllä yllättävän hyvä, etupään kanssa sai sitten enemmän tehdä töitä. alussa oli turhan paljon painetta renkaissa. laittoman mukavan tuntuinen ajella ja ainakin keulimistuntuma oli oikein hyvä. täytyy käydä ajamassa läskillä vähän pohjia poluille ja sitten lisää harjoittelua cubella. läskifreddie nastat taidan tähän laittaa seuraavaksi.

Tuohon ei taida 29" renkaat mahtua??

KeijoM
30.03.2017, 14.49
Parin viikon sisään tulossa Chameleoneja Sportaxille syynättäväksi. Joutuu ehkä käymään Tampereella.. :)

MakeK
02.04.2017, 09.38
Moro! Varoitus... tästä tulee jonkinlainen 27,5+ hypetysviesti.
Nyt on tullut ajettua reilu viikko uudella 27,5+ täpärällä ja nämä lenkit ovat vahvistaneet mielikuvaa plussa koon erinomaisuudesta. Jokaisen lenkin jälkeen on naama ollut virneessä - olo kuin 10v pojalla (ikää siis 46v). Fillari on tarjonnut jotain sellaista mitä en vielä ole kokenyt pyörän päällä. Ja nyt olen päässyt vasta ajamaan lumi-/jääpohjaisilla poluilla. Odotan jo kovasti, että pääsee ajamaan kesäolosuhteissa täällä Kuopion juurakko-/kivikkohelvetissä.
Pari 29" vakiorenkaalla ajavaa kaveria kokeili fillaria ja naamat olivat kyllä näkemisen arvoiset. Toinen hihitteli ja pyöritteli päätään fillarin vieressä "käsittämätön peli" ja tuntui laittavan plussa-fillarin tilaukseen heti lenkin jälkeen. Ja tämä kaveri on lähdössä kesällä kiertämään Tahkoa kolmeen kertaan.
Sille joka on hankkimassa uutta 27,5" tai 29" fillaria, niin suosittelen testaamaan 27,5+ ennen ostopäätöstä.
Laitetaanhan vielä foto fillarista...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170402/44f9f20f8d5fdc9137d7ec106fb0b5cd.jpg

Litkutin muuten renkaat ja painoa tippui 2*200g ja tämä tuntuu jo pyörän ajettavuudessa.