Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 27.5+

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7

ealex
17.04.2016, 10.35
On ne 3” Schwalbet vaan alamittaisia. Vaikka runko on levitettynä samankokoinen, kuin Bridgereissä, jälkimmäisten kyljet ovat venyvämpiä ja Bridgerit venyvät isommaksi. RoRo on n. 73mm leveä i45 kehällä käyttöpaineilla 0,8bar. Itse asiassa kaikki 27,5+ (Bridgerikin) ovat alamittaisia verrattuna 29+:aan. 29+ ovat n. 80mm leveät.

Johtuu varmaan siitä, että 29+ on erikseen kehitetty standardi, mutta 27,5+ perustuu markkinointihuijauksiin, se tuli ennen, kuin runkoja oli olemassa. Esim. Trailblazer on tavallinen 2,4” rengas missä on 2,25” renkaan kuvio, että mahtuu tavalliseen runkoon leveämmällä vanteella. Sen läpimitta on reilusti pienempi, kuin 29” ja ”korkea” kylki johtuu kapeasta kuviosta, itse rengas on yhtä korkea kuin ei-alamittainen 2,4”.

Trailblazer vs 29x2,4”:
http://fcdn.mtbr.com/attachments/26-27-5-29-plus-bikes/1021688d1412300440t-wtb-trailblazer-2-8-goma1.jpg
(http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/wtb-trailblazer-2-8-a-908158-post12249040.html#post12249040)Mikähän tässä on plussaa? :rolleyes:

Myös Hodagin yhteydessä markkinointihuijauksia on harrastettu, se ei olekaan samaa läpimittaa kuin 29+ ja 26x4,8, niin kuin on väitetty, vaan on samaa läpimittaa, kuin tavallinen 29”. Eli vasta 3,8" Hodag täyttää markkinointiväitteen, että 27,5+ olisi samaa läpimittaa, kuin 29".

Laitetaan vielä fiilistelykuva alamittaisilla renkailla:
https://lh3.googleusercontent.com/-qxaMa_Gd3lM/VxI2nmShIHI/AAAAAAAABAU/O3-1CbtVEYUj6bscF_6t2kQW6hosziyFQCCo/s1000-Ic42/20160416_124604_Richtone%2528HDR%2529.jpg

twentyniner
17.04.2016, 14.21
Näitä lukiessa tulee mieleen kannattaako rakentaa 27.5plussat tuohon Swiftiin ? Ainakaan kauhean alimittaisia en viitsisi, kun valmistaja lupaa 50mm vanteilla eteen mahtuvan 29x3 ja taakse 29x2.4 kumit. 27.5x3.25 pitäisi mahtua, jos nuo RR&NN ovat oikeasti hyvinkin kaposia/matalia en ainakaan niitä lähtisi alle laittamaan. Liikaa kysymys merkkejä taidan kasauttaa kevyet&leveät 29er kiekot ja seurailla 27+ kehitystä hetken.

Leewi
18.04.2016, 00.11
Tiedä sitten miten suurta koijausta, mutta tossa Marin Pine Mountainissa 27,5 X 2.8 Kenda Havokit on noin 7, 05 centtiä leveät, vanne on Maddux dd 40 (40mm sisämitta).

Tema
28.04.2016, 13.47
Titaania, vaihdelaatikko ja hihnaveto
http://viral.bike/bikes/skeptic/

twentyniner
28.04.2016, 23.01
Tänään reissun päällä Barcelonassa törmäsin Orbean liikkeeseen, komeita nuo 27.5plussat livenä.

tiaalto
29.04.2016, 16.23
Olikos joku kokeillut komboa 29+ edessä / 27.5+ takana? Orbean keskiö on aika alhaalla ja koko ajan kolisee kammet kiviin - tuolla setupilla saisi varmaan muutaman millin keskiötä nostettua,

Bulkkaaja
30.04.2016, 14.44
Olikos joku kokeillut komboa 29+ edessä / 27.5+ takana? Orbean keskiö on aika alhaalla ja koko ajan kolisee kammet kiviin - tuolla setupilla saisi varmaan muutaman millin keskiötä nostettua,

Tällähetkel moinen on onen fattyssä, keulakin on joku surlyn joten ei nyt voi bb korkeut oikeen spekuloida... Muuta kun sen et matala bb trendi on aika syvält just noiden kampien osumaherkkyyden takia..
Tuolla kyllä hiukan nousi takapää kun 27.5" duro crux oli korkeampi 50mm vanteella kuin 26" huske du 80mm vanteella..

Jäykkiksessä tuo tuo 29+ on takuulla edessä parempi, edessähän kuuluu aina olla isompi renkaan ulkohalkaisija jos maastossa ajelee :)

Jaani
03.05.2016, 15.38
Meinaatko ealex, ettei (esim. Schwalben) 2.8-tuumaisilla renkailla ole olennaista eroa tavallisen kokoisiin?

Tuli mieleen kokeilla tuollaisia pienempiä plussaenkaita 27.5-tuumaisessa tavismaasturissa. Mietin vaan:
1) Mahtuuko?
2) Onko mitään hyötyä?

ealex
03.05.2016, 16.14
^ Ei ole olennaista eroa, jos tavallisen kokoiset renkaat eivät ole alamittaisia (oikeat 2,4”) ja molemmat ovat samalla vanteella.

Käytännössä 27,5x3” Schwalbet eivät juuri eroa 29x2,4”, jos molemmat ovat yhtä leveillä vanteilla. 27,5x3” on toki paksumpi, mutta myös pienempi läpimitaltaan.

29+ onkin eri juttu, leveyttä on 80mm ja korkeuttakin vastaavasti…

Jaani
03.05.2016, 16.42
Ok. Mulla nyt 2.2-renkaat eli 2.8t kai sitten (vain) vähän leveämmät. Leveämpiä vanteita tuskin kiinnostaa hommata, joten ilo jäänee pieneksi.

Lehisj
03.05.2016, 17.21
En nyt tiedä, liittyykö tämä nyt yhtään mihinkään, mutta ajattelin kuitenkinraportoida, että eilen ajelin 30 mm id-levyisillä kiekoilla, jossa oli 27.5x3 Rocket Ronit litkuilla. Painetta oli edessä 0,58 Bar ja takana 0,69, kun mittasin kotia päästyäni. Vähän tuntui meno pehmeältä, muttei kuitenkaan muljunut kaarteissa noinkaan kapealla vanteella eikä lyönyt vanteille kivikossakaan. Pitoa oli sitten kyllä liukaallakin mainiosti vaikka kyseessä tosiaan vain "XC"-plussarengas. Kampien kanssa kyllä piti olla vähän normaalia tarkempi, kun keskiö tosiaan vähän laskee verrattuna normi 29-kiekkoihin, muttei nekään ihan kauheasti kiviin kolisseet.

eramika
03.05.2016, 17.32
http://2014.konaworld.com/cinder_cone.cfm

Ois kona 2014 tarjolla kannattaako ostaa? Lähinnä tuo keula mietityttää, onko lepsu?

ealex
03.05.2016, 18.51
Ok. Mulla nyt 2.2-renkaat eli 2.8t kai sitten (vain) vähän leveämmät. Leveämpiä vanteita tuskin kiinnostaa hommata, joten ilo jäänee pieneksi.
Kyllähän 2,2:set kannattaa vaihtaa leveämpiin joka tapauksessa. :)

Bässi
04.05.2016, 00.01
Lehis ajelee varmaan aika smoothisti kun itellä 1bar paineilla lyö aika usein vanteelle, nyt Procore ja 0.8 tuntuu muljuumisen, rullauksen ja pidon puolesta parhaimmalta kompromissilta, i43 & 3".Tai sitten jomman kumman painemittari heittää reilusti.
miksi näiden tarvis olla jotenkin 29" vastaavan kokoisia? Saahan isompiakin renkaita ostettua, esim 3.25 ja 3.8 jos leveyttä haluaa. Kyllähän jokainen kai sen jo tietää että plussa kokoon tarvii olla siihen suunniteltu runko.
2.2 vs 2.8 eron kyllä varmasti huomaa, riippuu omasta ajotyylistä ja mukavuudenhalusta miten paljon "hyötyy"
@tiaalto, ite ajattelin pidentää keulan 130mm iskuun, että saan bb:tä vähän ylemmäs. Tää Vikkeläpyörä kestää näin läskin jälkeen helposti loivemmat kulmatkin.

Lehisj
04.05.2016, 10.25
Smoothista en mitään tiedä, mutta kyllä lenkki tarjosi taattua Turun lähiseudun kivikko- ja juurakkojumppaa. Tosin vanhalla ei vauhti päätä huimaa ja ehkä tuo Pivot 429 Trailin hyvin toimiva jousituskin vähän avittaa asiassa.

Bässi
04.05.2016, 15.13
^ ai sellanen hi-tec pyörä.
kaippa se ja painoero vaikuttaa, mä oon joku 90kg ajokamoissa.

Lehisj
04.05.2016, 16.16
Näin varmaan onkin ja lisäksi mä olen ajokamoissa jotain 80 kg.

miumau
05.05.2016, 09.59
Vähän kyllä nyt ihmettelen näitä plus renkailla ajavien rengaspaineita. Tosin samanlaisia paineita väittävät tuolla MTBR.comissakin käyttävänsä. Noissa plussa renkaissa kyljetkin ovat aika ohuita ja taipusia, joten kivikossa pitäisi tulla vanteille läpilyöntejä. Onnistuin kerran saamaan snakebiten 2.35 snakeskin renkaaseen jossa painetta oli vajaa 2 baaria, joten miten muka 2.8 kestäisi sitten puolen baarin paineilla ilman läpilyöntejä. Kyseessä olisi siis tubeless johon tuli snake bite ulkorenkaaseen. Jousituskaan ei niitä poista koska rengas joustaa aina enennen kuin jousitus liikkuu mihinkään.
Ja miten rengas ohjautuu tuollaisilla painella mihinkää vai pitääkö käännöstä varten ennakoida alkamalla kääntyä jo metri pari ennen käännöstä jotta renkaat ehtivät mukaan käännökseen:).
Tuo procoren ja ison renkaan yhdistelmä vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta.
On miulla tuolla kaapin pohjalla 2.8 Nobby Nicit odottamassa uuttaa pyörää, joten täytynee sitten kesällä jossain välissä koittaa noita isompia renkuloita.

Hippo04
05.05.2016, 11.54
Sitä varten on tubeless viritykset. Mutta miten saa liki kahden baarin paineilla 2.35 renkailla käärmeenpureman? Renkaathan ovat noilla paineilla liki "kivikovat". Miten tuo tapahtui?

miumau
05.05.2016, 13.26
Joo juuri noin siinä käy. Eli olin koittanut säätää renkaan paineet niin että rengas ei pompi eikä kivet lyö läpi, mutta tuossa tapuksessa ajoin yhtä kallio kohtaa, jossa oli sellaisia kadun reunuksen korkuisia teräväreunaisia kohoumia. Yhtä sellaista vasten takarengas sitten osui ja lopputuloksena oli snakebite. Noiden ohutkylkisten renkaiden ongelma on siinä että suurimman osan ajosta ne tuntuvat toimivan oikein hyvin mutta sitten aina välillä ne osuessaan johonkin kiven kaltaiseen esineeseen ne tavallaan romahtavat kasaan siitä osuman kohdalta. DH-sivukyljillä varustetut renkaat eivät tätä tee ainakin niissä vauhdeissa missä minä ajan. Siksi ihmettelenkin miten muka noilla vähän isommilla renkailla sitten pystyisi ajamaan puolen baarin paineilla ilman ongelmia kivikossa vaikka rengas onkin samanlaisilla ohuilla kyljillä varustettu.
Ratkaisin tuon snakebite ongelman tuolloin ostamalla Big Bettyt dh-kyljillä. Ei tullut enää snakebitette eikä tarvinnut sitä 2 baria laittaa renkaaseen:). Tekisipä Schwalbe Magic Marryt tuollaisina 2.8 kokoisina ja supergravity kyljillä.

Lehisj
05.05.2016, 13.36
Niin kai mikä tahansa rengas hajoaa kahdenkin barin paineella, jos vetää täysillä ja ajolinjoja varomatta kivikossa. Mulla kuitenkin on vauhti hidasta. Pyrin myös olemaan tarkka ajolinjojen kanssa. Silloin normi 29 Rocket Roneilla (takana Snakeskin-versio) riittää paineiksi 1,7 bar edessä ja 1,8 bar takana ja tosiaan 3" plussa RoRolla (jälleen Snakeskin takana) yleensä 0,8 bar edessä ja 1,0 bar takana.

HanttaHoo
07.05.2016, 00.02
Täälläkin varmaan muutama Parkwood+ omistaja löytyy, niin miten on vapaarattaat kestäneet?
Oma hajos n.4 kuukauden ajoilla, joista kesäkelissä ei ole paukutettu ku vaivaset 3 viikkoa. Vapaarattaan runko oli haljennut sieltä kynsien kohdalta ja akselikin oli kiero.
Laitoin On-onelle kyselyä, saa nähdä mitä tulee?
Hopen Pro4 tulossa jo tilalle.

HanttaHoo
08.05.2016, 13.21
^On-onelta tuli vastaus vapaarattaaseen liittyen että vapaaratas on kuluva osa joten ei kuulu takuun piiriin. Olisivat tarjonneet johonkin hintaan uutta "kuluvaa" vapaaratasta. En viitsinyt enää edes kysyä paljonko tästä ilosta olisin joutunut maksamaan. Kiitos ja näkemiin On-one!

Kyrdis
08.05.2016, 22.20
27,5+ ruvennut kiinnostamaan ja kun yhtään joustollista pyörää ei löydy niin ajatukset kääntumut stevens whaka+ . Mitä moitteita siinä foorumin mukaan ois 😞

mutanaama
09.05.2016, 01.04
kyllä mulla ainakin iskee vanteille kahden baarin paineilla terävät kivet ja kulmat. pidän noissa "ohuissa renkaissa" 3-4 baaria. jäykkäperä ja painoa ajokamoissa varmaan sen 100kg.

Tässä lienee varmaan kaksi salaisuutta, tubeless ja litkut.

pturunen
09.05.2016, 08.36
Saisiko lisää käyttäjäkokemuksia 29" > 27.5+ muutoksen BB-korkeuden muutosten vaikutuksesta ajamiseen. Spessun Enduroon oon tuota muutosta miettinyt pidemmän aikaan ja eniten mietityttää "maavaran" laskeminen. Tuohon ei mahdu muuta kuin 2.8" gumes pyörimään eli meneekö päivitys vähän hukkaan?

Kyrdis
09.05.2016, 11.14
Löytyykö tämmöistä kokoonpanoa vielä markkinoilta. 27,5+ 3.25" leveät renkaat menis, läpiakselit, täysjousto. Alle 4000€

Hazzu
09.05.2016, 11.23
Saisiko lisää käyttäjäkokemuksia 29" > 27.5+ muutoksen BB-korkeuden muutosten vaikutuksesta ajamiseen. Spessun Enduroon oon tuota muutosta miettinyt pidemmän aikaan ja eniten mietityttää "maavaran" laskeminen. Tuohon ei mahdu muuta kuin 2.8" gumes pyörimään eli meneekö päivitys vähän hukkaan?

Olen nyt vähän toista kuukautta testaillu just enduroa 27.5 plussarenkailla. Eteen menee 3.0 purgatorykin ilman ongelmia, takana 2.8 Nobby Nic pääsee osumaan runkoon tiukimmissa kurveissa. Itsellä on vielä iskarin linkki 650b endurosta joten bb on laskenu sellaset reilu pari senttiä. polkimet kolisee kiville selkeesti herkemmin mutta esim. Teijon lämppärit meni ongelmitta... mitä nyt pari kertaa kivi iski kengän irti polkimesta kun ei ollu tarkkana. Tykkään kyllä lisäpidosta sekä siitä että pyörä on hitusen matalampi ja keula loivempi.

Bensakeuhko
09.05.2016, 13.26
Löytyykö tämmöistä kokoonpanoa vielä markkinoilta. 27,5+ 3.25" leveät renkaat menis, läpiakselit, täysjousto. Alle 4000€
Cannondale Bad Habit 1:seen menee eteen ja taakse jopa 3.8 kumi, ja siinä muistaakseni on läpiakseli ainakin takana ja edessä joku Lefty akseli. Cannondalen suositushinta kyseiselle vehkeelle on 3000$ mutta täällä Suomessa hinta pomppaa niinkin päräyttäviin lukemiin 3500€.

Hengari
10.05.2016, 01.32
Kuukauden verran itse myös ajanut 29" Endurolla, jossa alla 27,5+ renkaat. Edessä ja takana 2,8" Nobby Nicit. Selkeästi parempi pito ja ajettavuus kuin 29" koon 2,4" Ardenteilla. Leveyttä tulee mukavasti lisää ja eron kyllä huomaa (saman sisäleveyksinen vanne Spessun vanne), vaikka joku ylempänä kommentoi, että oleellista eroa ei muka olisi. Meri-Teijon WarmUp meni mukavasti. Painetta edessä 1,3 ja takana 1,5 bar, mutta tuota pitää vielä hakea.

Kuten sanottu, 27,5+:lla Enduron normaalisti korkeahko keskiö laskee mukavasti ja ajo on bermeissä helpompaa. Polkimet toki kolisee enemmän, mutta ei yhtään enempää kuin 29" Stumpissa (2013 malli). Offset bushingilla ajoin hetken, joka laskee keskiötä ja loiventaa ohjainkulmaa hieman lisää, mutta kivet tulivat jo liian tutuiksi. Offset bushing taitaa vastata samaa, kuin että laittaisi 650b:n iskarilinkun.

ealex
10.05.2016, 12.06
Kuukauden verran itse myös ajanut 29" Endurolla, jossa alla 27,5+ renkaat. Edessä ja takana 2,8" Nobby Nicit. Selkeästi parempi pito ja ajettavuus kuin 29" koon 2,4" Ardenteilla. Leveyttä tulee mukavasti lisää ja eron kyllä huomaa (saman sisäleveyksinen vanne Spessun vanne), vaikka joku ylempänä kommentoi, että oleellista eroa ei muka olisi.
Johtuisikö siitä, että 29" Ardentit ovat alamittaisia? Ardenteista ei ole kokemusta, en hankinut väitetyn alamittaisuuden takia, mutta Ikoneista on ja alamittaisia ovat nekin.

29x2,35" RaRa on 69mm Hugolla ja 27,5x3" RoRo on 73mm Scraperilla ajopaineilla. 29 taas on läpimitaltaan isompi, joten käytännön eroa on liian vähän, että 27,5x3" RoRo:ta voisin kutsua plussaksi huijamatta itseäni. :)

ealex
10.05.2016, 14.14
3" on 76mm ja 2.35" on 60mm joten musta sun 2.35:t on enempikin liian isot kun 3" pienet..
Minä puhun kokoajan siitä, että 2,4” ja 2,8” ovat käytännössä sama rengas, sama bead-to-bead mitta levitettynä, erona ainoastaan päällä oleva teksti ja vanne.

2,35” 50mm vanteella on 69mm leveä ja 2,8” 23mm vanteella on 60mm leveä… :rolleyes:

3" on hiukan isompi, mutta 27,5" koossa myös läpimitaltaan pienempi, joten aika vähän plussaa 29" verrattuna. 29+ taas on oikea plussa.

Lehisj
10.05.2016, 16.24
No tuosta kuvasta näkyy hieman, kuinka paljon tuo 27.5x3.0 Rocket Ron on pienempi halkaisijaltaan kuin 29 Rocket Ron (edessä 2.25 ja takana 2.1)

http://ep1.pinkbike.org/p5pb13405095/p5pb13405095.jpg

Juha Jokila
10.05.2016, 16.51
^Tarkoittaako tämä nyt sitä, että mun kannattaa hankkia SC Tallboyhin leveämmät vanteet 2.3" Ikonien alle ja lakata haavelilemasta 27.5+ uutuuksista?

Lehisj
10.05.2016, 17.02
No Juha nyt kun mulla on jo jokunen lenkki takana tuolla 27.5+ versiolla, niin kyllähän se on antanut ainakin mulle juurikin niitä positiivisia juttuja ajoon hankalissa Turun seudun juurakoissa ja kivikoissa, joita siihen liittyvissä hypetyksessä on maalailaltu. Tosin mulla on vielä testaamatta tuo 429T 29-kiekoilla, joten osaan kommentoida eroja saman pyörän ominaisuuksissa eri rengaskokojen välillä sitten varmaan paremmin.

Kannattaa kuitenkin ottaa joku kunnollinen täysjousto 27.5 plussa kunnon koeajoon ennen Tallboyn hylkäämistä.

ealex
10.05.2016, 20.44
musta toi on ihan jees jos vanne tuo käytännössä sen plussan. plussakumi on sitten leveälle vanteelle suunniteltu. läskit on erikseen, itse en todellakaan halua plussakoossa mitään läskikumeja.
29+ koossa tilanne ei ole sama, siinä on oikeata plussakokoa tarjolla. 27,5+ taas perustuu markkinointihuijauksin ja rengastarjonta on sen mukainen.

VeeTireen en kovin mielelläni koskisi, myöskään Crux ei houkuta. Hodag on liian painava ja huonolaatuinen ainakin kesäkäyttöön. Joten käytössä on 3” RoRo, mikä ei juuri eroa 29:sta, kun molemmat ovat yhtä leveällä vanteella.

Toivottavasti ensivuonna tilanne olisi parempi. Jos sama pyörä olisi tarjolla 29+ koossa – tilanne olisi parempi jo nyt.

ealex
10.05.2016, 20.47
No Juha nyt kun mulla on jo jokunen lenkki takana tuolla 27.5+ versiolla, niin kyllähän se on antanut ainakin mulle juurikin niitä positiivisia juttuja ajoon hankalissa Turun seudun juurakoissa ja kivikoissa, joita siihen liittyvissä hypetyksessä on maalailaltu.
Mutta eikö sinulla vertailuna ole 29x2,1”? Jos vertailuna olisi ei-alamittainen 29x2,4” 50mm vanteella – ero supistuisi olemattomaan.

Lehisj
11.05.2016, 11.43
Juu vertailuna mulla on yleensä 29x2.25/29x2.1 24mm id-vanteella ja näin haluan sen vertailun olevankin. Varsinkin kun hyviä ja kevyitä XC-tyylisiä 29x2.4 renkaita en ole oikein markkinoilta löytänyt. Onhan minullakin ollut ajossa leveähköillä (id 39 mm) Velocityn Dually-vanteilla 29.2.4 Chunky Monkeyt ja 29x2.35 Hans Dampfit, mutta kyllä noillä ajotuntuma erityisesti rullaavuuden ja ajon keveyden osalta on jotain ihan muuta kuin 27.5x3 RoRolla. Ja mikä tärkeintä tuo plussa RoRo tarjoaa mukavan rullaavuuden ja smoothin ajotuntuman lisäksi yllättävän paljon pitoa kosteallakin pinnalla. Pidänkin tätä mainiona kompromissina rullaavuuden ja pidon osalta.

En myöskään halua laittaa 29-versioon leveitä ja siis myös väkisinkin painavampia 50 mm vanteita semipainavilla 29x2.4 renkailla, vaan haluan pitää tämän vaihtoehdon sellaisena, että se eroaa ajotuntumaltaan tuosta 27.5 plussasta, silloin kun haluan "tykitellä" kuivassa maastossa. Tähän kevyet 24 mm-vanteet ja 29x2.25/29x2.1 XC-rengaskombinaatio tyyliin Rocket Ron, Racing Ralph tai Thunder Burt tarjoavat mielestäni parhaan vaihtoehdon.

Mieltymyksethän ovat aina kuitenkin henkilökohtaisia ja toinen tykkää aidistä, toinen tyttärestä ja joku kolmas vaikka isästä tai pojasta.

ealex
11.05.2016, 12.17
Juu vertailuna mulla on yleensä 29x2.25/29x2.1 24mm id-vanteella ja näin haluan sen vertailun olevankin. Varsinkin kun hyviä ja kevyitä XC-tyylisiä 29x2.4 renkaita en ole oikein markkinoilta löytänyt. Onhan minullakin ollut ajossa leveähköillä (id 39 mm) Velocityn Dually-vanteilla 29.2.4 Chunky Monkeyt ja 29x2.35 Hans Dampfit, mutta kyllä noillä ajotuntuma erityisesti rullaavuuden ja ajon keveyden osalta on jotain ihan muuta kuin 27.5x3 RoRolla. Ja mikä tärkeintä tuo plussa RoRo tarjoaa mukavan rullaavuuden ja smoothin ajotuntuman lisäksi yllättävän paljon pitoa kosteallakin pinnalla. Pidänkin tätä mainiona kompromissina rullaavuuden ja pidon osalta.

En myöskään halua laittaa 29-versioon leveitä ja siis myös väkisinkin painavampia 50 mm vanteita semipainavilla 29x2.4 renkailla, vaan haluan pitää tämän vaihtoehdon sellaisena, että se eroaa ajotuntumaltaan tuosta 27.5 plussasta, silloin kun haluan "tykitellä" kuivassa maastossa. Tähän kevyet 24 mm-vanteet ja 29x2.25/29x2.1 XC-rengaskombinaatio tyyliin Rocket Ron, Racing Ralph tai Thunder Burt tarjoavat mielestäni parhaan vaihtoehdon.

Mieltymyksethän ovat aina kuitenkin henkilökohtaisia ja toinen tykkää aidistä, toinen tyttärestä ja joku kolmas vaikka isästä tai pojasta.
Ihmekö sitten, että on eroa 29x2,1” ja 27,5+ välillä? :rolleyes:

Aika tehokkaasti onnistuit sotkemaan. 29x2,4” 50mm vanteilla olisi vaihtoehto 27,5+:lle, eikä 29x2,1”:lle.

29x2,35 RaRa 50mm vanteella ei häpeä 27,5+ RoRolle missään, ei painossa, ei pidossa eikä rullavuudessa.

Toisin sanoin olisi pärjännyt kahdella kiekkosetillä, toinen 29x2,1” kapealla vanteilla ja toinen 29x2,4” 50mm vanteilla. 27,5+ rungosta on oikeasti hyötyä vasta kun ei-alamittaisia plussarenkaita alkaa olemaan tarjolla (tai jos nykyisistä joku kelpaa Crux/Vee/Hodag).

ealex
11.05.2016, 14.54
häiritseekö ketään muuta se että täällä jatkuvasti halutaan puhua läskikumeista.. "How fat are plus-size? There’s no rigid definition, but Trek’s designation is about as good a starting place as any: a 2.8- to 3.25-inch tire on a 35- to 50mm (external) rim. " .kuten lainauksessa sanotaan, ei ole kiveen hakattu, mutta mulla on läskissä 3.8 renkaat. se on läski eikä mikään plussapyörä.

oma motiivi itkeä tästä on se, että läskikumit ei nimenomaan kiinnosta, vaan max 3" . eikö ne ota teitä läskikumiketjuun noin pienillä renkailla? tämä on siis vain minun vaatimaton näkemys ja ihmettely. ei tämä niin vakavaa ole, keskustelkaa toki vaikka isommistakin renkaista, mutta sitä toivoisin ettei pienempiä koko ajan tuomittaisi alamittaisiksi tms. , luulen että monelle nämä ovat juuri sitä mikä kiinnostaa.
Onko sinusta tehty jotain ihan väärin, kun on kehitetty 29+ renkaita oikeasti hiukan isommaksi kuin olemassa olevat, eikä liimattu vaan 2,8 teksti olemassa olevalle renkaalle, kuten 27,5+ tapauksessa? Olisiko pitänyt kutsua 29+ läskiksi, eikä plussaksi? Onko plussa vain se, kun vaihdetaan renkaan tarra ja laitetaan se leveämmälle vanteelle, kaikki isommat ovat läskiä?

Bensakeuhko
11.05.2016, 15.17
https://youtu.be/w6TMA2vI8bA
Tässä ihan mielenkiintoinen pätkä 29erin ja 27.5+ nopeuseroista.

J.Kottenberg
11.05.2016, 16.23
häiritseekö ketään muuta se että täällä jatkuvasti halutaan puhua läskikumeista.. "How fat are plus-size? There’s no rigid definition, but Trek’s designation is about as good a starting place as any: a 2.8- to 3.25-inch tire on a 35- to 50mm (external) rim. " .kuten lainauksessa sanotaan, ei ole kiveen hakattu, mutta mulla on läskissä 3.8 renkaat. se on läski eikä mikään plussapyörä.

oma motiivi itkeä tästä on se, että läskikumit ei nimenomaan kiinnosta, vaan max 3" . eikö ne ota teitä läskikumiketjuun noin pienillä renkailla? tämä on siis vain minun vaatimaton näkemys ja ihmettely. ei tämä niin vakavaa ole, keskustelkaa toki vaikka isommistakin renkaista, mutta sitä toivoisin ettei pienempiä koko ajan tuomittaisi alamittaisiksi tms. , luulen että monelle nämä ovat juuri sitä mikä kiinnostaa.

Varmasti jotain häiritsee jos puhe siirtyy läskirenkaisiin, samoin kuin häiritsee kaikki muukin joka ei ole juuri ominta suurimman kiinnostuksen aluetta.
Kyllä esimerkiksi 27.5x3.8 kumeista voi mainita läskirengastopikissa mutta koska 27.5 kiekkoja ei ole monella ja suurinta osaa kiinnostaa mahdollisimman isot kumit niin keskustelu ei jatku alkua pitemmälle. Tässä topikissa 27.5 on ikäänkuin aiheena ja 3.8 levyisestä syntyy keskustelua.
Mitä tulee tuomitsemiseen, niin ensinnäkään en käyttäisi tuota sanaa. Minusta on ihan perustellusti tuotu esiin varsin selvä harhaanjohtavuus jota 27.5+ renkaiden kohdalla esiintyy. Kyllä tämän saa tuoda esiin kielteisenä asiana. Eikä se tietystikään estä ketään ajattelemasta asiasta toisin ja tekemällä valintansa sen mukaisesti. Tai ilmaisemasta eriävää mielipidettään. Mielipiteen vapaus vallitsee tässäkin asiassa.

Jos aletaan rajaamaan hyvin tarkasti topikkien viestien sisältöä niin että viestin sisällöstä mikään osa ei saa sivuta jonkin muun topikin aihetta niin aika paljon menetetään.

Omasta puolestani voin mainiosti hankkia tietoni muualta, maailmahan on iso, ja lakata pahoittamasta mieliä 3.8 renkaan mainitsemisella.

Lehisj
11.05.2016, 17.04
29x2,35 RaRa 50mm vanteella ei häpeä 27,5+ RoRolle missään, ei painossa, ei pidossa eikä rullavuudessa.

Oletkos testannut tuon käytännössä samaan tyylin kuin tuo kaveri tuossa Bikeradarin videossa, kun noin varmalla rintaäänellä tuon toteat?

pturunen
11.05.2016, 18.11
Tuossa Bike Radarin videossa 27.5+ kumit olivat merkittävästi leveämmällä vanteella (koska pyörä oli Spessun 6Fattie) kuin Spessun "normi" 29":ssä on (sisämitat 29/30mm). Eron kumin profiilissa näki hyvin silmillä. Ostan tuon videossa löydetyn nopeuseron noilla vanteilla, mutta miten 27,5+ gumes esim. 29mm vanteella käyttäytyy vs. 2.3" rengas?

mhelander
11.05.2016, 19.26
No mulla on 31.6mm sisälevyisellä kiinankuituvanteella WTB TrailBlazer ja onhan se vähän muhkumpi kuin vaikkapa 57-622 kokoinen Thunder Burt 30mm id vanteella.

Molemmat takana ja burtti parani oleellisesti kun vertaa muihin 21-23mm id vanteisiin. B+ on eleetön ja toimi loistavasti koko viime talven ja kevään mutakelit.

Siis hieman paremmin kuin burtti, molemmat rullaa kyllä hyvin joka on mulle oleellisesti tärkeämpi ominaisuus kuin ultrakeveys tai hillitön pito liukkaalla kelillä.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

ealex
11.05.2016, 19.27
Oletkos testannut tuon käytännössä samaan tyylin kuin tuo kaveri tuossa Bikeradarin videossa, kun noin varmalla rintaäänellä tuon toteat?
Pyörät kyseisillä renkailla seisovat tässä vierekkäin, joten olen testannut niitä sen verran, että muodostin oman mielipiteeni.

Huomautan vielä, että Bikeradarin testissä, niin kuin sinullakin, renkaat ovat selkeästi eri leveyttä. Minulla 29x2,35” RaRa 50mm vanteella ja 27,5x3” RoRo ovat aika lähellä toisiaan, joten erotkin luonnollisesti supistuvat.

Bässi
12.05.2016, 02.19
Millasissa maastoissa ja miten hiljaa Ealex ajelee? Mahtaa olla nappulat ja niiden paikka aika sivuseikka, jos 2.35 @50 toimii? 27.5 2.4 normi maxxis i35 kehällä on jo aivan persiistä.
jäykkäperäsessä nuo 3" renkaat toimii kesällä aivan suotanan hyvin, se schwalbekin.

Aika koomisia piirteitä tässäkin topikissa

ealex
12.05.2016, 09.53
Millasissa maastoissa ja miten hiljaa Ealex ajelee? Mahtaa olla nappulat ja niiden paikka aika sivuseikka, jos 2.35 @50 toimii? 27.5 2.4 normi maxxis i35 kehällä on jo aivan persiistä.
jäykkäperäsessä nuo 3" renkaat toimii kesällä aivan suotanan hyvin, se schwalbekin.
Pääsääntöisesti itä-Tampereen kivikko-juurakossa ajelen vaihtelevalla nopeudella, mutta keskinopeus ei ole erikoinen.

Huomattavasti paremmin nappulat ovat 2,35” RaRa:lla 50mm vanteella vaikkapa 2,8” Trailblazerin verrattuna ja kulutuspintakin on reilusti leveämpi. Esim. ISP:lle 50mm vanne on selkeästikin paras, IMO. RaRa:llekin väittäisin saman, vaikkakin ei niin selkeästi. Ja jopa HaDa yllättäen toimii paremmin Hugolla, kuin kapealla vanteella, tosin sille joku i35-i40mm vanne olisi ehkä vielä parempi.

Kiituri
13.05.2016, 18.27
Pyörät kyseisillä renkailla seisovat tässä vierekkäin, joten olen testannut niitä sen verran, että muodostin oman mielipiteeni.

Huomautan vielä, että Bikeradarin testissä, niin kuin sinullakin, renkaat ovat selkeästi eri leveyttä. Minulla 29x2,35” RaRa 50mm vanteella ja 27,5x3” RoRo ovat aika lähellä toisiaan, joten erotkin luonnollisesti supistuvat.

Tarkoitatko että 29 on myös mukavampi juurakossa ja kivikossa kuin 27.5+?

ealex
13.05.2016, 20.42
Tarkoitatko että 29 on myös mukavampi juurakossa ja kivikossa kuin 27.5+?
Ei mukavampi, mutta liian samanlainen, eli 27,5 plussaa ei oikein voisi rehellisesti kutsua plussaksi, ainakaan verrattuna 29x2,35” 50mm vanteella. 29+:ssa ei tällaista ongelmaa ole, sieltä löytyy oikeita välikoon renkaita.

Kivikko-juurakossa 29” rullaa yli hiukan paremmin, joten siinä mielessä jopa mukavampi.

Jani Mahonen
13.05.2016, 21.32
27,5 plussaa ei oikein voisi rehellisesti kutsua plussaksi, ainakaan verrattuna 29x2,35” 50mm vanteella.
Kysyn vain että montako kaksiysiä myydään vakiona kyseisellä vannekoolla?
Minäkin voisin verrata kahta enskapyörää joihin toiseen olen itse vaihtanut titaanikierrejousellisen jeesuskristuskunonpehmeetakaiskariin ja shimmauttanut sen asiantuntijalla. Sitten haukun toisen pyörän takapään kehnoa alkuherkkyyttä. Kyllä nää vertailut saa omilla toimilla vesitettyä vaikka miten...

Pyritään pitämään tämä topikki 27.5+ jutuissa. Toki näitä rajoja ei ihan partaveitsellä vedetä... Käydään välillä ajamassa niin rennompi meno.

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

Lehisj
13.05.2016, 21.47
Juu olen Janin kanssa samaa mieltä, että ajellaan me vaan tyytyväisinä niillä "alimittaisilla" markkinamiesten huijauksen tuloksina meille väkisin myytyinä 27,5+ renkailla ja annetaan jäsen ealexin käydä omaa yhden miehen sotaansa, aseenaan järeät 29x2,35 RaRa-renkaat 50 mm vanteilla - vaikka jossain muussa topicissa. Niitähän riittää.

Itse olin jälleen eilisellä lenkillä pahuksen iloisesti yllättynyt siitä valheellisesta vauhdin ja flown tunteesta ja jopa extrapidosta, mitä vahvasti alimittaiset 27,5x3 RoRo-renkaat tarjosivat tällaiselle hitaalle ja pelokkaalle kuskille!

Salomo
13.05.2016, 22.23
https://farm8.staticflickr.com/7131/26941655036_16c2f8150a_z_d.jpg
Poluille kun en ole vielä ehtinyt niin ajelen tällä ympäri internettiä, Last Fast Forward. Viikonlopun jälkeen toivottavasti muutakin ajokokemusta kuin duunimatkaa.

Juha Jokila
13.05.2016, 22.28
Mutta mua kiinnostais nähdä 2.35 kumi 50 mm vanteella. Onko se toimiva konsepti yleisesti vai vaatiiko se just tietyn tyypin kumin, että kuvio toimii? Lähinnä nyt Maxxis Ikonille haen maksimilevyistä vannetta.

Tank Driver
13.05.2016, 23.21
Ujjujjuj kuinka kiiltävä hieno!

ealex
14.05.2016, 13.18
Kysyn vain että montako kaksiysiä myydään vakiona kyseisellä vannekoolla?

Minun 29” pyörissä ei ollut koskaan mitään vannekokoja vakiona, olen laittanut aina juuri sellaiset, mitä halusin, viimeiseen pyörään tulivat Hugot.

Unohdin taas, että mistään tuotteesta ei saisi laittaa kommenttia, mitä voidaan tulkita negatiiviseksi. Aina löytyy joku saman tuotteen omistaja, joka pahoittaa mielensä. :rolleyes:

Sanotaan vielä, että 3” RoRo paitsi että on alamittainen (29+ renkaisiin verrattuna), on myös erittäin hyvä ja kevyt yleisrengas. Jos se ei olisi niin hyvä, ajelisin tyytyväisenä Bridgereilla tai Hodageilla enkä itkisi täällä RoRo:n alamittaisuudesta. Esim. Hodagit ovat 1073g painavammat, kuin RoRo:t ja aika jäykällä rungolla (huono rullavuus). :rolleyes:

ealex
14.05.2016, 13.49
Mutta mua kiinnostais nähdä 2.35 kumi 50 mm vanteella. Onko se toimiva konsepti yleisesti vai vaatiiko se just tietyn tyypin kumin, että kuvio toimii? Lähinnä nyt Maxxis Ikonille haen maksimilevyistä vannetta.
Kyllähän se vaatii renkaastakin jotain toimiakseen. Hyvä esimerkki, mikä todennäköisesti ei toimisi, on RockRazor.
http://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/_2015/rock_razor/_detail_rock_razor.jpg

Itse olen katsellut jotain X-King tyylistä:
https://www.biketiresdirect.com/productimages/images450/coxkp2-1.jpg

Pitäisi löytää sellainen, missä olisi aika leveä kuvio ja iso runko. X-Kingin runko ei taida olla kovin iso.

Ikon varmaan toimisi kuvion osalta, mutta senkin runko on aika pieni.

Juha Jokila
14.05.2016, 14.00
Ikon siksi, että ne tuli jo hankittua. 2.4" XKingit oli pari vuotta sitten ja vähän tunnoton kumi, eikä häävi pito märillä kallioilla. Maxxis se vain osaa miellyttää oli rengaskoko mikä hyvänsä. Läskikoossa Vittoria Bomboloni pääsi lähelle, mutta ylipainoisena ei jatkoon. Sitä muuten saa + koossakin, johon se voisi sopia paremmin.

no-saint
14.05.2016, 21.53
Ja hieman omia mielipiteitä jotka eivät sido ketään, edusta mitään sissimarkkinointia eikä kapinahenkeä ketään kohtaan ;-)
Ajelin muutaman päivän 27.5 jäykkäperällä jossa 2.0 nakit ja kova kuiturunko. Pyörä kevyt, hermostunut ja vikuri. Kivet paukkuivat läpi tai sitten renkaat kimpoilivat mihin sattuivat. Paineiden säätö hankalampaa / tarkempaa kuin läskeissä...
Sitten Trailblaizerit samoille vanteille.
Meno rentoa, pyörä painavampi ja tarkempi ohjata. Paineet sinnepäin ja kivet katosivat mutta rullaa asvaltilla keskiharjanteen ansiosta loistavasti.
Eli se mitä itse haen + renkailla on korkeampi ilmatila. Itselleni ei ole väliä niinkään leveydellä.
Nyt valmiina verstaalla 27.5+ täpäri joka tosin tehty 29 runkoon mutta huomenna pääsee testaamaan täysjouston ja + renkaiden yhdistelmän, vähän ahdistaa mennä nukkumaan...

J.Kottenberg
15.05.2016, 12.10
Eli se mitä itse haen + renkailla on korkeampi ilmatila. Itselleni ei ole väliä niinkään leveydellä.
...

Paljonko on plusrenkaasi korkeus vanteen reunasta mitattuna? Onko minkä verran eroa normikumiin?

Kiituri
15.05.2016, 17.38
Ei mukavampi, mutta liian samanlainen, eli 27,5 plussaa ei oikein voisi rehellisesti kutsua plussaksi, ainakaan verrattuna 29x2,35” 50mm vanteella. 29+:ssa ei tällaista ongelmaa ole, sieltä löytyy oikeita välikoon renkaita.

Kivikko-juurakossa 29” rullaa yli hiukan paremmin, joten siinä mielessä jopa mukavampi.

En jummarra. Omat kokemukset 26+ (2.75" DW) erosta tavikseen on erittäin positiivisia. Se on paljon vaivattomampi, mukavampi, rullaa paljon paremmin kivikossa ja juurakossa. Ero on kuin yöllä ja päivällä kun vertaa vaikka 2.4 X-kingiin.
Minusta oleellista on, se kuinka helposti lyö juurakossa/kivikossa vanteelle, paineilla millä eteneminen on vaivattoman pehmeää. Plussa on suvereenisti parempi.

ealex
15.05.2016, 20.08
En jummarra. ...
Plussa on suvereenisti parempi.
Plussa on suvereenisesti parempi silloin, kun se on plussa. Jos se on sama rengas (samankokoinen runko) eri tekstillä – se ei ole silloin suvereenisesti parempi eikä plussa. Tai jos se on hiukan paksumpi, mutta samalla läpimitaltaan pienempi, niin minulle se on silloin suunnilleen sama.

no-saint
16.05.2016, 17.25
29" runkoon tehty 27.5+ ponnistettu. Keskiö tippui hieman liikaa ja kammet paukkui iloisesti. Muuten ihan jees mutta tarttis vaihtaa pidempi keula jotta sais keskiötä ylöspäin...
Tänään sitten sama runko mutta eteen laitoin 29" Vittoria Gaton 2.3. Keskiö nousi sopivasti ja tuohon renkaaseen on syntynyt parissa vuodessa niin syvä suhde että dodiin! Takana Trailblaizeri antoi mukavasti anteeksi kivet ja juuret ja kaivoi itsensä mukavasti ylös mutaliejustakin.
Jotta tällä mennään tämä kesä. Ensi kesänä jos Veikkaukset yhtään osuu niin toiveissa joku Mondrakerin 27.5+ täpäri, tahi Santa Cruzin tahi Orangen tahi Ghostin...

Kuke
18.05.2016, 23.15
Noniin ! Arvon 27.5+ ystävät. Mikä seuraavista 27.5+ pyöristä olisi parasta vastinetta rahalle perus traililuukutukseen:

1.) Cannondale Bad Habit 2 hinta n. 3000e http://www.cannondale.com/en/USA/Bike/ProductDetail?Id=ddf662c5-d465-4ab6-b60a-c90f0e3bbcc8

2.) Mondraker Crafty R+ hinta n. 3400e http://www.mondraker.com/16/eng/bikes/crafty-r+/465/characteristics

3.) Devinci Hendrix RS hinta n. 3400e http://www.devinci.com/bikes/bike_691_scategory_164

4.) Joku muu, mikä ?

Cannari taitaa olla halvin ja craftyssä on eniten joustoo. Renkaista en osaa sanoa mitään. Craftyssä ja devincissä sramin sarjat ja cannarissa shimanoo, en tiä onko merkitystä suuntaan tai toiseen.

Joku 27.5+ HT vois myös olla varsin kiinnostava lähinnä halvemman hankintahinnan ja vähäisempien huoltokohteiden takia, mutta omistan jo 27.5 HT maasturin 100mm keulalla niin ei tekis mieli kahta lähes samanlaista kulkinetta talliin ottaa. Minulle pyörän brändillä ei oo mitään merkitystä, että sitä en laske eduksi millekkään näistä merkeistä. Geo selviäis koeajolla, mutta ainoo jota pääsis järkevästi ajaan on toi cannari.

The stage is yours !

miku80
18.05.2016, 23.22
^ mites Spessun Stumpjumper 6fattie? Loiva keula ja lyhyt takahaarukka tekee tuosta pyörästä todella hauskan ja leikkisän ajettavan..

Kuke
18.05.2016, 23.38
Taitas toi spessu mennä vähä yli budjetin. 3 kiloo aattelin pitää rajana, mutta ainahan sen vähän voi ylittää...

mattim
19.05.2016, 00.00
Noniin ! Arvon 27.5+ ystävät. Mikä seuraavista 27.5+ pyöristä olisi parasta vastinetta rahalle perus traililuukutukseen:

1.) Cannondale Bad Habit 2 hinta n. 3000e http://www.cannondale.com/en/USA/Bike/ProductDetail?Id=ddf662c5-d465-4ab6-b60a-c90f0e3bbcc8

2.) Mondraker Crafty R+ hinta n. 3400e http://www.mondraker.com/16/eng/bikes/crafty-r+/465/characteristics

3.) Devinci Hendrix RS hinta n. 3400e http://www.devinci.com/bikes/bike_691_scategory_164

4.) Joku muu, mikä ?

Cannari taitaa olla halvin ja craftyssä on eniten joustoo. Renkaista en osaa sanoa mitään. Craftyssä ja devincissä sramin sarjat ja cannarissa shimanoo, en tiä onko merkitystä suuntaan tai toiseen.

Joku 27.5+ HT vois myös olla varsin kiinnostava lähinnä halvemman hankintahinnan ja vähäisempien huoltokohteiden takia, mutta omistan jo 27.5 HT maasturin 100mm keulalla niin ei tekis mieli kahta lähes samanlaista kulkinetta talliin ottaa. Minulle pyörän brändillä ei oo mitään merkitystä, että sitä en laske eduksi millekkään näistä merkeistä. Geo selviäis koeajolla, mutta ainoo jota pääsis järkevästi ajaan on toi cannari.

The stage is yours !

Olisiko Cube Stereo mitn?

miku80
19.05.2016, 00.51
Taitas toi spessu mennä vähä yli budjetin. 3 kiloo aattelin pitää rajana, mutta ainahan sen vähän voi ylittää...

Kyllähän ainakin lähelle budjettia menee kun osaa tinkiä ;)

Nipa5
21.05.2016, 12.39
http://www.bikesteelborrow.com/mtb-komplettrder/
Bad Habit 1 tarjouksessa

Kyrdis
24.05.2016, 19.20
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=1003211
Trek fuel ex 27.5+ keskustelua, harmillisen ahdas takarenkaan tila näköjään.

peeppa
25.05.2016, 00.05
29x2,35" RaRa on 69mm Hugolla ja 27,5x3" RoRo on 73mm Scraperilla ajopaineilla. 29 taas on läpimitaltaan isompi, joten käytännön eroa on liian vähän, että 27,5x3" RoRo:ta voisin kutsua plussaksi huijamatta itseäni. :)

Anteeksi 27,5+ ketjun käyttö mutta pakko kysyä että onko 2.35 RaRa oikeasti noin leveä? 2.4 X-King on 30mm vanteella 58mm. Vastaavasti Surly Knard 3.0 on 77mm joten ero iso, nämä kylläkin 26" tuumaisella.

En haluasi heittää bensaa tähän rengas keskuteluun mutta huomasin että 2.2 ja 2.4 X-king leveys ero alle milli samalla vanteella. Aika eri tavalla mitoitetaan ja merkataan ja omasta mielestä 73mm on plussa koko verrattuna moneen muuhun 2.0-2.4 renkaaseen kun näiden leveydet jää reilusti alle 60mm järkevällä kiekolla.

Sent from my iPhone using Tapatalk

HarMi
25.05.2016, 22.59
27.5x3.0 Nobby Nickeihin on nyt yhtäkkiä ilmestynyt viiltomaisia halkeamia renkaan sivulle ja nappuloiden juuriin. Ei tuo sisureilla ajavaa vielä haitannut, harmittaa kuitenkin muuten hyväkuntoisten renkaiden äkkinäinen rappeutuminen.

paaton
25.05.2016, 23.07
27.5x3.0 Nobby Nickeihin on nyt yhtäkkiä ilmestynyt viiltomaisia halkeamia renkaan sivulle ja nappuloiden juuriin. Ei tuo sisureilla ajavaa vielä haitannut, harmittaa kuitenkin muuten hyväkuntoisten renkaiden äkkinäinen rappeutuminen.

Jos renkaat ovat pinnaltaan hyvät ja vähän ajetut, niin itse kyllä kyselisin takuun perään, mikäli renkaita ei ole paukuteltu kivikossa rikki.
Schwalbella on ollut ongelmia ainakin talvirenkaiden kylkien kanssa.

Salomo
25.05.2016, 23.08
Sulla muuten kun nyt on jo aika pitkä kokemus noista Nobby Niceistä niin mikäs niiden pito on kostealla kalliolla? Niin ja olikos noi Trail- vai pacestarit? Silloin kun koitin taisi olla sohjomuhjua niin ei oikein saanut kuvaa. Mullahan on nyt noi Duro Minerit mutta en ole oikein varma niiden pidosta kostealla. Kokemuskin kyllä vielä hyvin rajallinen joten jää nähtäväksi että jääkö vai vaihtuuko.

HarMi
26.05.2016, 01.27
^^Mun Nobby Nicit ovat Trailstar Snakeskinit. Olivat talven ulkovarastossa vanteilla. Muistikuva viime syksyltä on, että NN:n pito on hyvä märällä kalliolla ja pidon menetykseen ehtii reagoimaan.

tiaalto
26.05.2016, 16.55
Mitenkäs Spessun plussakumit, Purgatory ja Ground Control, onko kokemuksia?

miku80
26.05.2016, 20.16
Ajelin syksyn märät kelit ja talven spessun ground controlleilla. Ihan jees rengas kuivalla pidon puolesta ja rullaa mukavasti, mutta märällä joku hieman rouheemmalla kuviolla oleva voisi toimia paremmin..

Hazzu
26.05.2016, 23.13
Mitenkäs Spessun plussakumit, Purgatory ja Ground Control, onko kokemuksia?

Oman kokemuksen perusteella väittäisin että Purgatoryt tuntuu pitävän vähän paremmin märällä kalliolla ja juurakoissa kuin Nobbynicit. Trailstar pitää myös kohtalaisesti mutta Pacestar tuntuu aika luikkaalta. Jännityksellä odottelen Maxxiksen tulevia plussakummeja josko niissä olis vähän parempi märkäpito.

ealex
26.05.2016, 23.45
Anteeksi 27,5+ ketjun käyttö mutta pakko kysyä että onko 2.35 RaRa oikeasti noin leveä? 2.4 X-King on 30mm vanteella 58mm. Vastaavasti Surly Knard 3.0 on 77mm joten ero iso, nämä kylläkin 26" tuumaisella.

En haluasi heittää bensaa tähän rengas keskuteluun mutta huomasin että 2.2 ja 2.4 X-king leveys ero alle milli samalla vanteella. Aika eri tavalla mitoitetaan ja merkataan ja omasta mielestä 73mm on plussa koko verrattuna moneen muuhun 2.0-2.4 renkaaseen kun näiden leveydet jää reilusti alle 60mm järkevällä kiekolla.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Se vanha, nykyistä Liteskiniä vastaava 2,35” Evo RaRa on rungoltaan suurin 29” rengas, mitä olen nähnyt. Olisiko pari milliä pienempi rungon bead-to-bead mitta Trailblazerin verrattuna. Uudesta Snakeskinista ei ole kokemusta.

kampii
27.05.2016, 19.10
Trekki lähti mukaan tähän(kin) rengaskokoon.

http://www.bikerumor.com/2016/05/26/trek-fattens-fuel-new-fuel-ex-27-5-plus-version/

Salomo
27.05.2016, 22.35
^^Mun Nobby Nicit ovat Trailstar Snakeskinit. Olivat talven ulkovarastossa vanteilla. Muistikuva viime syksyltä on, että NN:n pito on hyvä märällä kalliolla ja pidon menetykseen ehtii reagoimaan.

Oman kokemuksen perusteella väittäisin että Purgatoryt tuntuu pitävän vähän paremmin märällä kalliolla ja juurakoissa kuin Nobbynicit. Trailstar pitää myös kohtalaisesti mutta Pacestar tuntuu aika luikkaalta. Jännityksellä odottelen Maxxiksen tulevia plussakummeja josko niissä olis vähän parempi märkäpito.

Eli tällä hetkellä markkinoilla olevista NN trailstar ja Purgatory ois vissiin fiksuin valinta jos meinaa ajaa kuivalla ja märällä, trailiajosta hissipyöräilyyn. Maxxikset kyllä kiinnostaa kans. No, testaillaan noi Durot nyt kunnolla ensin.

tiaalto
27.05.2016, 23.11

Jäikö mielikuvaa rullaavuudesta? Purgatory on painavampi mutta ilmeisesti matalammilla keskinappuloilla.

Hazzu
29.05.2016, 00.00
Jäikö mielikuvaa rullaavuudesta? Purgatory on painavampi mutta ilmeisesti matalammilla keskinappuloilla.

Menee loogisesti ihan pidon mukaan: NN pacestar rullaa todella hyvin, niillä on ilo ajella siirtymiä. NN Trailstar on hitusen heikompi ja Purgatory taas hitusen siitä huonompi rullailemaan. Vaikkei tuo Purgatorykaan huonosti rullaa.

miumau
29.05.2016, 18.28
Tänään kävin sitten ensimmäistä kertaa ajamassa noilla keskiläskeillä (NN 2.8). Hyvin ne kivikossa ja juurakossa mönkii kaikkien yli. Painetta oli edessä jotain 19 psi:n luokkaa ja takana ehkä 18. Yhtään alemmassa ei takana voi kyllä tiputtaa koska nytkin kivet paukkuivat vanteelle, tosin ei nyt niin kovin pahasti mutta tuntuivat selvästi. Kumipalloefektiä en ainakaan nyt havainnut, joten varmaan noilla painella pitää ajaa ainakin muutama kerta. Taakse laitan ehkä vähän lisää. Ehkä jokin tarkempi renkaan painemittari olisi hyvä olla. Tähän asti olen selvinnyt peukalo tuntumalla.
Mitään itseohjaavuutta en noilla paineilla havainnut ja rullasivatkin kohtuu hyvin ainakin MagicMaryihin verrattuna. Taakse sopisi paljon isompikin rengas ja eteen saattaisi mennä 3.0 koko. Minulla on Polen Evolink 150 DVO:n keulalla (27,5), jossa takana on kyllä runsaasti tilaa. Onko sellainen 3.0 NN paljon suurempi kuin 2.8 NN, tuossa DVO:ssa on nyt vähän yli sentti molemmilla sivuilla tilaa ja saman verran myös yläpuolella. Runko 142/12 ja keula 100/15 joten mitään boosteja ne ei ole. Ja vanteina ovat Eastonin Arc30.

palikka
30.05.2016, 19.10
https://www.xxl.fi/white-white-xcp-275-pro-16-maastopyora/p/1117971_1_style

Whiten pyörä lähtee 1125 eurolla nyt 30.5-31.5.

Mentiinkö pahasti metsään, kun tilasin ylipäätänsä pyörän ja L koko 182/85 mitoilla. Ainakin luulisi nopsaan tulevan ja takuu sun muut asiat kivijalkaliikkeessä.
Eniten mikä arveluttaa on että takanapa saattaa olla perinteinen 9mm pikalinkulla. No saanpahan ainakin pyöräkärryn suoraan tuohon sitten ;D Pääasiallinen käyttötarkoitus kyllä puhtaasti maaston puolella. Tiedä sitten talvipyöräilyyn.

Siemenlinko
30.05.2016, 20.35
^ Ei ole kyllä hinnankiroissa plussawhite!

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

tiaalto
30.05.2016, 23.08
Takanavan perusteella näyttäisi olevan Boost 148 perä Whitessä. Luulisi tuolla hyvin vetävän 1100 euron edestä.

Kalle H
31.05.2016, 10.26
Takanavan perusteella näyttäisi olevan Boost 148 perä Whitessä. Luulisi tuolla hyvin vetävän 1100 euron edestä.
Mikäs versio tuo keula nyt sitten on sivuilla lukee "Haarukka: Rock Shox Reba RL Boost 29/27.5+ w/15 mm QR Axle 100 mm", eli tuon mukaan toi on sitten vissiin joku uusi 100mm boost-napa =)

Pancho
31.05.2016, 10.55
^ Vai olisko kuitenkin jouston määrä

Tank Driver
31.05.2016, 12.39
Poluille kun en ole vielä ehtinyt niin ajelen tällä ympäri internettiä, Last Fast Forward. Viikonlopun jälkeen toivottavasti muutakin ajokokemusta kuin duunimatkaa.

Saisko tästä lisää?

izmo
31.05.2016, 13.31
http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/maailman-ensimmainen-3d-tulostimella-valmistettu-moottoripyora-ti/?shared=687137-cc4b6a9d-700

Siinähän on Witen joustokeppi edessä:eek:

Oishan voinut mennä livenä kattoon Kalevan XXL puotiin mutta punanen pallo on ...

Bensakeuhko
31.05.2016, 15.34
http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/maailman-ensimmainen-3d-tulostimella-valmistettu-moottoripyora-ti/?shared=687137-cc4b6a9d-700

Siinähän on Witen joustokeppi edessä:eek:

Oishan voinut mennä livenä kattoon Kalevan XXL puotiin mutta punanen pallo on ...

En tiedä menenkö nyt rölliin mutta tuo on ihan selvästi Boxxer madallettuna eikä Reba joka löytyy Whitesta. :D Valmistaja on sama mutta muuten ihan eri keuloja.

Salomo
31.05.2016, 17.12
Saisko tästä lisää?

Toki! Muutamat keskuspuistolenkit on tuolla takana ja kertaalleen käynyt enskarännejä ajamassa. Kyllähän tuo varsin kiva laite on. Loivasta keulasta huolimatta ei tunnu mitenkään kömpelöltä ja menee kyllä tosi vakaasti teknisissä alamäissä (sillä tavavalla kun jäykkäperä nyt voi, tai vähän paremmin). Ylöspäin tuolla kyllä itse mieluummin vinssaan satulasta kuin runnon putkelta. Perus tasamaapolulla tuntuu kulkevan samaan tyyliin kuin vaikka Honzo tms. AM jäykkäperä. Lyhyemmillä laskupätkillä en usko olevani tällä yhtään hitaampi kuin täpärilläkään (ainakin yhden Stravapätkän enkat ajoin tällä vaikka samaa pätkää koitin täpärillä tosissaan pari viikkoa sitten). Niihin Duron kumeihin ei oikein oppinut luottamaan tai muuten vaan en tykännyt, joten eilen alle vaihtui NN/RoRo kombo. Niistä ei vielä kokemusta. Sinkulana niin ikään tuntui kertalenkin perusteella turhan raskaalta ajaa, joten nyt voimansiirtona 1x10. Hetken aikaa jopa mietin että oisin ajanut Messilän enskat tällä mutta päädyin täpäriin kuitenkin. Samalla rungollahan muuten ajettiin Hard Tail luokan voitto Messilässä (yleisen 27.), tosin 29er setupilla. Pääseehän sillä siis jos osaa :-) Hyvä ostos kaiken kaikkiaan.

Alla nykykuosi.
https://c3.staticflickr.com/8/7047/27275299482_d797daa02d_k.jpg

Jani Mahonen
31.05.2016, 17.28
Upea Last!

Salomo
31.05.2016, 18.51
Thanks!

^pitikö tossa keskittää takakiekko vinoon vai mitä ne höpisi? nyt vähän harmittaa ettei tullut sijoitettua tuohon, on se hyvän näköinen ja näköjään kulkeekin.
Joo, perä on 6mm offsetilla, eli sen verran sivuun pitää dishata jotta on keskellä. Eipä tuo iso homma sinänsä ole ja kiekosta saa tukevamman. Pöhkömpi ratkaisu on mun mielestä 10x135 perä jossa niiden oma akseli-vaihtajankorvake -yhdistelmä. Ei silti, ihan ok se toimii ja korvake nyt joka tapauksessa on aina mallikohtainen.

Salomo
01.06.2016, 23.18
hokasin että sulla on vissiin ollut/on Krampus? vertaile tätä Fast Forwardiin, pliis
Joo, olihan mulla Krampus. Tykkäsin kyllä siitäkin mutta se oli kuitenkin täysjäykkä ja omiin ajoihin joustokeula sopii paremmin. Tuntui että aina tuli valittua 29 tai täpäri, ellei kelin puolesta Krampus ollut fiksuin vaihtoehto. Samoin kun tää oli tulossa niin ajattelin että ajot Krampuksella vähenee entisestään. Näin olisi varmaan käynytkin ja peli tuli siis myytyä tuossa alkukeväästä.

Jos näitä nyt koittaa vertailla niin ajotuntumassa on varmasti jotain samaa, panssarivaunumaista fiilistä. Tää nostaa keulaa painonsiirrolla helpommin mutta muuten ketteryyden osalta varmaan samaa luokkaa. Krampuksessa on kuitenkin pidempi perä ja isommat kiekot, toisaalta huomattavasti jyrkempi keula. Krampuksella ei tokikaan voinut paukuttaa samalla tavalla vauhdilla kivikoihin koska joustokeulaa ei ollut. Sinkulana Krampus oli musta kiva, tähän se ei oikein sopinut. Kyllähän jos Krampukseen laittaisi vaikka 120mm joustokeulan niin saisihan siitäkin rajuun menoon sopivan. Tokikaan Krampusta en ole ajanut muutamaan kuukauteen, joten nää nyt perustuu muistikuviin. Näillä kuitenkiin tulee ajettua aika eri tavalla niin suora vertailu on siinä mielessä vähän hankalaa. Tällä aattelin varmaan vähän hissipyöräilläkin, Krampuksella ei käynyt mielessä (paitsi jos joustokeula, niin miksi ei).

Salomo
01.06.2016, 23.37
Ei mun mielestä oikein mikään rengaskoko ole ylivoimanen, kaikissa on puolensa. Ihan mielellään ajan perus 27.5:llä, 29:llä tai näillä plussilla. Kyllä 29+ varmaan rullii vähän paremmin kuin 27.5+ mutta molemmat etenee hyvin. Kaippa tuo pienempi plussa vähän ketterämpi on. 29+ oli mun mielestä talvella aika hyvä mutta tästä 27.5+:sta ei nyt vielä ole omaa kokemusta. Lähinnä että minkä verran eroaa vaikka jostain 2.4-2.5 29:stä. Tähän mulla on myös 29 kiekot ja täytyy niitäkin jossain välissä testailla, tai sitten kokeilla peräperää frendin kanssa jolla sama runko 29:nä.

palikka
03.06.2016, 18.05
Whiten plussa saapui ja vähän koeajeltu. Pyörä saapui 3 päivässä ja oli jopa esimerkillistä toimintaa postilta kun jopa tällä kertaa ilmoittivat millon paketti tuodaan kotiovelle. Hauskaa on alottelijalla ollut ja pyörä on kulkenut toistaiseksi siitä mistä on uskallusta ollut metikössä :)

Voisiko joku tietävämpi kertoa pyörän geometriasta meneekö ihan vituralleen, jos vaihdan L-kokoisesta stemmin lyhempään 80-90 mm (suosituksia stemmille?), sillä pyörä tuntuu hieman pitkältä nyt. Tuossahan on siis 110mm stemmi nyt vakiona. Alkaakohan pyörä keulimaan mäessä herkemmin stemmiä lyhentämällä tai jotain muuta häröilyä?
Omat mitat on 182/88.

linkki:
http://whitebikes.com/bikes/white-xcp-275-pro/

Liikuva shikaani
03.06.2016, 18.46
Kuulostaa julman pitkältä 110mm stemmi nykymaasturiin, surutta vaan kokeilemaan reilusti lyhyempää!

Jani Mahonen
03.06.2016, 21.09
Vaihda vaan lyhyempään.

J.Kottenberg
03.06.2016, 22.46
Kuulostaa julman pitkältä 110mm stemmi nykymaasturiin, surutta vaan kokeilemaan reilusti lyhyempää!

Minusta kuulostaa myös varsin vanhanaikaiselta mitoitukselta jos tarvitaan tuollaista stemmiä.

kauris
03.06.2016, 22.49
kun uudesta suosituksia kysyit, niin hinta-laadulta ja valikoimaltaan esim bike-discountin ja bike-componentsin valikoimasta löytyy. Mutta kotomaasta kannattaa tarkistaa hi5bikesin valikoima. sieltä löytyy usein hyvään hintaan tankoja ja stemmejä. nettikaupasta tai sitten käymällä Herttoniemessä.

edit. Stemmin pituuden lisäksi katsot, että halkaisija on oikea sun ohjaustangolle. yleisin kulma on 6 astetta ja senhän voi asentaa sitten kummin päin vain normaalisti ja sillä tuunata asentoa. -6 tai +6 astetta siis. Noin 30 eurolla saa ihan käypäisiä.

Salomo
04.06.2016, 01.07
Whiten plussa saapui ja vähän koeajeltu. Pyörä saapui 3 päivässä ja oli jopa esimerkillistä toimintaa postilta kun jopa tällä kertaa ilmoittivat millon paketti tuodaan kotiovelle. Hauskaa on alottelijalla ollut ja pyörä on kulkenut toistaiseksi siitä mistä on uskallusta ollut metikössä :)

Voisiko joku tietävämpi kertoa pyörän geometriasta meneekö ihan vituralleen, jos vaihdan L-kokoisesta stemmin lyhempään 80-90 mm (suosituksia stemmille?), sillä pyörä tuntuu hieman pitkältä nyt. Tuossahan on siis 110mm stemmi nyt vakiona. Alkaakohan pyörä keulimaan mäessä herkemmin stemmiä lyhentämällä tai jotain muuta häröilyä?
Omat mitat on 182/88.

linkki:
http://whitebikes.com/bikes/white-xcp-275-pro/

Noilla mitoilla ja fillarin tolla geolla kattelisin jotain 60-70mm stemmiä. Stongaakin vois leventää muutamalla sentillä. Oon sua sentin-pari lyhyempi ja edellisessä 29:ssä oli hyvin lähellä oleva geometria keulakulman ja reachin suhteen. Siinä ite tykkäsin 50mm stemmistä ja 780mm stongasta. 110mm stemmi kuulostaa kyllä tosi pitkältä.

tiaalto
04.06.2016, 11.14
Tuollaisia perusmittaisia (70-100) stemmejä voi saada edullisesti myös pyöräliikkeistä. Niitä jää varastoon kun pyöriä sovitetaan asiakkaille. Itse olen maksanut pari kymppiä / kpl.

Salomo
04.06.2016, 22.51
Tästä on voinut ollakin mutta mites noi kumit on teillä kestäneet rajummassa kivikkoisessa ajossa? Tais siis kun oon nyt saanut parissa viikossa kuusi kertaa kumit hajalle ja alkaa ns. kypsyttää. Viimeisimmässä nyt ois varmaan mennyt kumi kuin kumi (vanne niin ikään aika huonona) mutta ei tää nyt aivan normaali tahti mulla ole ollut tavan kumeilla. Alkuun oli alle ne Duro Minerit ja nyt Schwalben tuotantoa. Nobby Nic edessä on kestänyt mutta Snakeskin Rocket Ronissa takana on nyt neljä reikää joita litku ei paikannut ja joista kaksi aivan kumin reunassa. Pari ekaa paikkasin normipaikoilla ja sain kyllä tiivistymään vielä. Nyt pari viimeistä on vielä isompia joten virittelin normipaikat ja täydensin ulkokumin siivuilla ja liquisolella. Kehää sai suoristaa jakarilla ja vasaralla jotta sai sellaiseksi että sitä voisi kuvitella käyttävänsä. Saa nähdä vieläkö näistä tubeleshommiin on. Paineet on olleet 1-1,2bar ja kuskilla painoa n. 75kg.

Mutta siis, kestääkö vaikka Spessun tai WTB:n tuotteet Schwalbea paremmin kuten korkeampi paino antaisi olettaa?

Bässi
04.06.2016, 23.03
Mistä kumit on hajonnu? Jos kulutuspinnasta niin wtb vois auttaa. Kylet ei niin hirveesti paksummat ole niissäkään, wtbeessä on nappulaa vaan reilusti, ynnä kokoa enemmän ja siitä painoero.
mulla ei ole tullut reiän reikää. Kuitenki ryskänny reilusti, Messilät ja muutenki.
Procore on kyllä ollu takana nyt jonnii aikaa.
paineet 0.8-0.95 @ 89kg

HanttaHoo
04.06.2016, 23.21
Mulla on Wtb trailblazerin kylki takarenkaasta jo aika heikossa hapessa, alkaa niin sanotusti kankaat paistamaan läpi. Nappuloissa pintaa sitten vielä vaikka kuinka paljon. Vielä tuo kyllä ilmaa pitää tubelessina ja puhkikaan en ole saanut menemään. Seuraavaksi ostan kyllä Schwalbea snake skininä, ne on mulla ennenkin toimineet.

Salomo
05.06.2016, 00.54
En oikein usko että sisureilla kestäisi paremmin. Tossa rocket ronissa nyt kaksi isoa reikää päällä nappuloiden välissä ja kaksi kyljessä lähellä vannetta (tai siis melkein vieressä). Siis oon kyllä työntänyt menevään varomatta mutta lähinnä vaan ihmettelen kun normaalisti samalla ajotyylillä kumit on kestäneet paremmin. Procore tai vastaava vois toimia koska nää taitaa pääsasiassa olla läpilyönneistä. No, katotaan nyt miten menee jatkossa. Kokeilen kans varmaan pian 29:nä niin siitähän saa vähän vertailupohjaa.

Jani Mahonen
05.06.2016, 08.57
Enemmän rengaspainetta?

Kemizti
05.06.2016, 09.02
Enemmän rengaspainetta?

Eiks se ois liian ilmeistä ja helppoa, ensin pitää puhkoa sen sataviis eri rengasta.. :p

Kemizti
05.06.2016, 12.24
mistä minä mitään tiedän, mutta noi paineet vaikuttaa jopa kovilta plussakumeille.

Mistäpä sinä niin, toiset ajelee läskilläkin ~1bar(tai jopa yli) paineilla ihan kovin tyytyväisenä ilman pito-ongelmia tai muitakaan lussukumi harmeja.. Yksilöllisiä hommia, sanoisin. Aikalailla kiinni ajotyylistä jne.. Ainakin kokeilisin, auttaako kysyjän renkaiden hajoiluun paineen lisääminen, se kun on halvin tapa..

J.Kottenberg
05.06.2016, 13.31
Jos haluaa ajella matalilla paineilla ja paikoitellen maasto ja ajotyyli johtaa siihen että usein kumit rikkoutuu ja paineiden nosto ei ole vaihtoehto niin silloin ei taida olla paljon muuta mahdollisuutta kuin sietää runsas renkaiden hajoilu.

Salomo
05.06.2016, 14.40
Voihan tää toki olla omaa huolimatonta ajoa ja huonoa tsägää. Toki oon normikumejakin rikkonut aiemmin, ei siinä mitään ja mua kovempaakin ajavat kuskit on (kai) saaneet kumit kestämään riittävästi. Kovin ohuita noi Schwalbet kyllä on kun nyt niitä oon korjaillessa hypistellyt enemmän. Paineita en oikein haluaisi lisätä koska mun mielestä ajo-ominaisuudet heikkenee liikaa kun kumi pomppii kivistä. Ymmärtääkseni 1-1,2bar on se mitä näissä kannattaisi käyttää. Täytyy nyt kattoa mitä jatkossa tapahtuu, kunhan saan fiksailtua ton nykyisen kumin ja kehän kuntoon tai hommattua uudet jos ei onnistu.

Nyt kun toi plussasetti on pois käytöstä niin laitoin alle 29" kiekot, eteen 2.5 DHF (kehä 23mm sisäleveys) ja taakse 2.3 Rock Razor (kehä sisäleveys 29mm). Paineita oli about 1,7-1,8bar. Ihan mielenkiintoista oli ajaa noilla kun tosiaan eilen ajoin plussilla. Kyllähän plussat menoa selkeästi pehmentää ja fillari kulkee vakaammin kivikoissa. Tuntui että uskallusta oli plussilla enemmän. 29 taas tuntui rullivan kevyemmin (en tiedä tuntuiko vaan vai rulliko oikeasti), täristävän huomattavasti enemmän mutta ohjautuvan tarkemmin. Molemmilla on kyllä kiva ajaa mutta on noi erot hyvin selkeät.

Fat Boy
05.06.2016, 18.21
Millä mittaat paineet ja onko mittari luotettava..

nih..

Salomo
05.06.2016, 18.42
Tolla Schwalben digimittarilla oon mittaillut. Kyllä se mun mielestä ihan luotettavalta vaikuttaa.
Tommonen: http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-airmax-pro-digital-pressure-gauge-30845

Fat Boy
05.06.2016, 18.55
Tolla Schwalben digimittarilla oon mittaillut. Kyllä se mun mielestä ihan luotettavalta vaikuttaa.
Tommonen: http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-airmax-pro-digital-pressure-gauge-30845
Moni mittari vaan valehtelee aika reilustikkin ja pienillä paineilla prosentuaalinen virhe nousee aika suureksi. En toki tiedä, miten tarkka tuo on, mutta mittareilla saa helposti 0.2bar heittoja. Siksi ei kannata välttämäti tuijottaa niinkään lukemaa sinällään, vaan etsiä ne paineet millä lelut kestää ehjänä ja pyörällä on kiva ajaa. Kirjaa sen paineen ylös ja mittaa aina samalla mittarilla.

nih..

Salomo
05.06.2016, 20.25
Moni mittari vaan valehtelee aika reilustikkin ja pienillä paineilla prosentuaalinen virhe nousee aika suureksi. En toki tiedä, miten tarkka tuo on, mutta mittareilla saa helposti 0.2bar heittoja. Siksi ei kannata välttämäti tuijottaa niinkään lukemaa sinällään, vaan etsiä ne paineet millä lelut kestää ehjänä ja pyörällä on kiva ajaa. Kirjaa sen paineen ylös ja mittaa aina samalla mittarilla.

nih..
No näin toki ja sen pohjalta tietysti paineita säädän miltä ajossa tuntuu. Kuitenkin suurin osa plussalla ajavista on päätynyt about tuohon 1-1,2bar vaikka toki mittareissa on eroja. Sehän se tässä mietityttää että löytyykö paineita joilla on kiva ajaa ja lelut kestää, vai onko väärät lelut käytössä.

Bässi
05.06.2016, 20.48
Kokeile Procorea. Ei burbbaa, ei lyö vanteelle ja voit käyttää paineita joita haluut. Mä oon myyty.
sen verran kyllä schwalbelle laitoin pyyntöä että tekisivät hiukan isompia plussakokoisiin, olis suurempi turvamarginaali tjmsp

Walde
05.06.2016, 21.32
Mulla kanssa noi plussa Rocket Ronit. Ekalla reissulla meni etukumi, mutta se oli oma vika kun lähdin 0,6 bareilla liikkelle ja rengas pohjasi vanteelle kovassa alamäessä. Litkut onneksi hoiti homman nätisti. Seuraavalla reissulla takarenkaasta keskeltä kulutuspintaa meni joku järeämpi neulanen läpi. Ja nyt huomasin että kyljessäkin on jo litkun mentävä reikä. Reunanappulat on myös liian lötköt vinoilla kallioilla, jos paineet alle tehdassuosituksen (1,2). Mutta kuten tiedetään plussa renkaiden ilo juurakossa löytyy löysästä kumista. Tähän vielä heikko sivupito hiekalla, niin noi edelliset WTB Trailblazerit on tuossa jo valmiina palaamaan takaisin. Maxxiksen 2,8 kumeja odotellessa.

HanttaHoo
05.06.2016, 21.43
^Liteskinit vai snakeskinit?

Salomo
05.06.2016, 21.44
Procore on mietinnässä, vois olla tosi jees näiden kanssa.

Maxxiksen uudet plussat kiinnostaa kyllä kans. Bike-Componentsilta sais jo Rekon+ ja Ikon+:aa. Löytyy normi 27.5 kumien puolelta jostain syystä vaikka sivuilla on oma osasto plussille. (Jostain syystä en saa suoraa linkkiä kopsattua mutta www.bike-components.de (http://www.bike-components.de))

Walde
05.06.2016, 22.25
^^ihan normi Snakeskinit. Mihinköhän ne Liteskinit on tarkoitettu kun nämäkään ei kestä? No ei ne grammat ilmatteeksi vähene.

palikka
06.06.2016, 22.11
Kiitos stemmin vaihtamisen kannustamisista edellisellä sivulla. Whiten plussapyörän 110mm monsteristemmin tilalle valikoitui 75mm spessun stemmi. Hintaa reilu kolmekymppiä ja painoakin lähti 100 grammaa pois hohoh. Kovasti arpoin 90mm ja tuon väliltä. Hyvä että otin tuon 75mm ja varmaan nyt kun tarkemmin ajattelee niin lyhempiki (60mm) varmaan ois toiminut mutta selkesti ohjattavuus meni parempaan suuntaan eikä tunnu enää ylipitkältä tuo. Ehkäpä mää kokeilen joskus vielä lyhkäsempää... nyt ei vaa uskaltanut tehdä isompaa muutosta.

AJR
09.06.2016, 23.55
Tuppaa aika monessa arviossa lukemaan, että plussa renkaat on aika kriittisiä rengaspaineitten suhteen. Puol baaria sinne tänne vaikuttais ominaisuuksiin paljonkin? Itteä kiinnostaa plussakoon renkaat, mutta ei kyllä kiinnosta pätkääkään olla jatkuvasti tsekkailemassa rengaspaineita. Eikä mulla oo ees punppua millä sais baarit mitattua. Fiilispohjalla ilmat sisään ja metsään. Minkäslaisia kokemuksia paineiden pysymisistä ja vaikutuksista on kukakin keränny?

Salomo
10.06.2016, 00.03
Ei niitä nyt jatkuvasti tartte tsekkailla mutta jos ei pätkääkään kiinnosta niin voi olla että plussat ei oo sun juttu. Vaikuttaa näissä paineet enemmän kuin normikumiessa ja puoli baria "sinne tänne" vaikuttaa todella paljon (puoli baria sinne tänne vaikuttaa todella paljon ihan tavan kumeillakin). Paineet pysyy mun mielestä siinä missä normikumeissakin.

Ajoitpa plussilla tai et, niin kyllä se painemittari ihan fiksu hankinta on. Siis ihan oikea erillinen mittari. Pumppujen mittareilla on aika vaikea saada paineet tarkasti ja ne tuppaavat muutenkin näyttämään vähän sinne päin.

miku80
10.06.2016, 08.59
Eikä mulla oo ees punppua millä sais baarit mitattua.

Eihän tuollainen erillinen mittari ole kuin alle 20€ investointi.

AJR
10.06.2016, 09.22
Tänks! Pitääpä katella josko sitä seuraavalla kauppareissullla tarttuis pumppu kainaloon. Saan kaiketi plussan koeajoon huomenna eli pitää sitten testailla eri paineilla, että millaset erot niistä syntyy. Veikkaan etten kuitenkaan huomaa mitään eroja. :)

tiaalto
10.06.2016, 10.16
Mulla hieno PRO:n kahdenkympin mittari kesti ehkä puolitoista kuukautta ennen kuin pimeni. Liekö litkua mennyt sisään varotoimista huolimatta. No, sen jälkeen halpisjalkapumpun mittari ja peukalot ovat olleet täysin riittävät mittausinstrumentit.

Hazzu
10.06.2016, 13.45
Eilen testasin takana Procorea 2.8 Rocketti Ronin kanssa ja hyvin tuntui toimivan. Polkiessa en huomannu lisääntynyttä painoa eikä kivikot saanu flättiä aikaiseksi vaikka säälimättä niihin vedin. Ainakin kerran löi kivi läpi procoreen ilman vaurioita. Painetta oli 1.4 bar. Pitääpäs testailla vähän pienemmillä paineilla... paljon ei voi laskea ettei rengas ala liikaa taittumaan alle. Aikas heppoinen tuo Ron tuntuu olevan.

miumau
20.06.2016, 22.56
Muutaman viikon tässä nyt olen nuilla keskiläskeillä ajanut ja vähän on sekavan oloiset tuntemukset niistä. Hitaassa vauhdissa ylämäessä ne ovat tosi hyvät kivet tosiaan polulla piennenvät ja samoin juuret. Tasaisella polullakin toimivat hyvin mutta sitten kun kivikko alamäkeä lähteepi menemään alaspäin tyylin ajan yli kaikesta kivitaloa pienemmästä alkavat kivet paukkua vanteille tai sitten toinen vaihtoehto on pomppiva poni jos painetta on liikaa. Jousituksen olen säätänyt niin sohvaksi kuin olla ja voi mutta alamäkikivikko on ongelmallinen.

ibike
23.06.2016, 12.09
Oikeiden paineiden löytäminen on oma työnsä, mutta pitää myös pikkasen ajotyyliä osata mukauttaa maaston mukaan. Äärettömän hauskaa kuitenkin ajella, kun pitoa riittää.

palikka
25.06.2016, 13.52
Mitä vaatimuksia tubelessiin olikaan? Oon täysin pihalla näistä. Käsittääkseni vanteilla se suurin merkitys.
Whiten plussapyörässä on shining db-z50 32h vanteet ja vee tire trax fatty 3.00" 72tpi renkaat. Renkaat kyllä ovat tubeless readyt.
http://www.veetireco.co.uk/trax-fatty
vanteista ei oikein järkevää sivua löydy.

Pieniä keventämissuunnitelmia ollut mielessä mutta halvimmallahan pääsee kun tuosta aloittaa... Tosin kovin alhaisia rengaspaineita en ole ollut hakemassa, koska asfaltilla tuli self-steering ilmiö vastaan mitä paineilla kikkailin. Eihän se maastoon vaikuttanut haitallisesti kylläkään..

Bumbabambuee
28.06.2016, 10.23
Onkos joku testannut 3.0 roro tai 3.0 nn vs purgatory tai ground control? Vaikuttaa noi spessun renkaat huomattavasti ainakin painavammilta.

Tällä hetkellä on purg/gc combo alla. Valmistajien speksien mukaan lähtis takaa 250g painoo jos vaihtas roroon (tai 200g nobby nicillä) ja edestäki yli 100g nobby nicillä.

Hazzu
28.06.2016, 13.44
Onkos joku testannut 3.0 roro tai 3.0 nn vs purgatory tai ground control? Vaikuttaa noi spessun renkaat huomattavasti ainakin painavammilta.

Tällä hetkellä on purg/gc combo alla. Valmistajien speksien mukaan lähtis takaa 250g painoo jos vaihtas roroon (tai 200g nobby nicillä) ja edestäki yli 100g nobby nicillä.

Ainakin 2.8 versiot swalbeista rullaa selkeesti paremmin kuin purgatory. Toisaalta märkäpito on heikompi. Pacestar kulkee tooodella kevyesti, muttei juurikaan pitoa märällä kalliolla tai juurilla. Trailstar pitää hieman paremmin mutta rullaa hitusen heikommin (kuten on luvattukkin). Kuulema 3.0 NN rullaa myös paremmin kuin Purgatory. Että siitä sitten miettimään mitä haluaa ja mihin tarvii.

Kahilati
02.07.2016, 19.48
Terve, 27.5+ kiinnostaa nykyisen täysjousto XC-pyörän (Specialized Epic) tilalle. Onko kenelläkään kokemuksia Stumpjumper FST comp 6Fattie-pyörästä? Tai onko siitä speksien puolesta mitään. Linkki Stumpjumper 6Fattie-pyörään:
https://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/trail/stumpjumper-fsr/stumpjumper-fsr-comp-6fattie/107081

miku80
02.07.2016, 21.12
^ Hauskin täpäri millä oon ikinä ajanut ja älytön on pito noilla plussagummeilla.. Kyyti on melkolailla pehmeetä ja ajolinjoja ei niin hirveesti tarvii kattella kun voi ajaa kaikkea päin..

Kahilati
02.07.2016, 22.49
^ Hauskin täpäri millä oon ikinä ajanut ja älytön on pito noilla plussagummeilla.. Kyyti on melkolailla pehmeetä ja ajolinjoja ei niin hirveesti tarvii kattella kun voi ajaa kaikkea päin..

Onko sinulla tuo comp-malli? Oletko päivittänyt mitään osia? Jarrut (Deore) vähän arveluttavat mutta toisaalta niiden päivitys ei olisi kovin kallista. Minkä kokoisella pyörällä ajat? Minä olen 177cm pitkä, jalan sisämitta 84cm eli todennäköisesti M-kokoinen olisi oikea koko.

miku80
02.07.2016, 23.14
Ei ole itellä moista vaan kaverin ja kaupan stumpylla tullu ajeltua.

Turha tollasia päivityksiä on murehtia kun ei koko pyörää vielä ole :) vaihtelee sitten joskus parempiin jos nyt moiseen oikeasti tarvetta kokee.

Bumbabambuee
03.07.2016, 18.10
Onko sinulla tuo comp-malli? Oletko päivittänyt mitään osia? Jarrut (Deore) vähän arveluttavat mutta toisaalta niiden päivitys ei olisi kovin kallista. Minkä kokoisella pyörällä ajat? Minä olen 177cm pitkä, jalan sisämitta 84cm eli todennäköisesti M-kokoinen olisi oikea koko.
Mulla on M koon alu comp malli, Pituutta 175. Jarrut päivitetty, mutta kyllä niillä deoreillakin ajaa. Jos mahdollista, niin kannattaa koittaa oisko M vai L koko parempi. Spessun suositusten mukaan taidat osua L-koon alarajoille.

On kyl iha todella hauska pyörä ajaa, voin suositella.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Kahilati
03.07.2016, 19.20
Mulla on M koon alu comp malli, Pituutta 175. Jarrut päivitetty, mutta kyllä niillä deoreillakin ajaa. Jos mahdollista, niin kannattaa koittaa oisko M vai L koko parempi. Spessun suositusten mukaan taidat osua L-koon alarajoille.

On kyl iha todella hauska pyörä ajaa, voin suositella.

Kiitos vastauksesta. Nykyisen Epicin tilalle haen jotain erilaista ja paremmin tekniseen maastoon sopivaa pyörää. Tuo plussakoon Stumpjumper olisi varmaan juuri sitä. Oletko muuta päivittänyt kuin nuo jarrut? Tuo kokoasia on tosiaan hankala kun olen juuri M ja L-koon välimaastossa, yritän päästä kokeilemaan tuota jossain.

Toni L.
06.07.2016, 22.57
https://s31.postimg.org/54v3jy563/rsz_2598_1gwzfpi.png

Tollasen kasasin kakkospyöräksi 29er-endurotäpärin kaveriksi (Niner WFO9 mk2). Innolla ekalle lenkille ja kas, fiilis oli että tämähän on ihan typerä laite. Semiläskit renkaat 3" leveinä tuntui imevän kaiken tuntuman, vauhdin ja ilon ajamisesta, ja raskashan tuo oli polkea. Painetta oli alkuunsa noin 17psi molemmissa päissä. Lisäsin painetta hiukan lenkillä ja fiilis parani huomattavasti, vaikka ketterän tuntuista tuosta ei kyllä vielä mitenkään saanut. 20 psi oli tällä kertaa kumeissa. Lisäähän tuohon voisi laittaa, mutta tuntuu että sitten katoaa semiläskin pointti kun rupeaa olemaan jo sen verran kova rengas ettei extrakoosta ole mitään iloa. :/ Vielä vaatii kokeilua eri rengaspaineiden kanssa...

Kovasti ensilenkin jälkeen jäi fiilis että laitanpa 29er-kiekot jollain 2.4"-kumeilla ja nautin ajamisesta.

Salomo
07.07.2016, 08.49
Kyllä plussakumit tuntuman herkkyyttä vähentää, se on ihan totta. Toisaalta taas se tekee menosta mukavampaa ja helpottaa ajoa kivikoissa ja juurakoissa, olettaen että löytyy paineet joilla ei lyö läpi eikä tunnu superpallolta. Toki renkaillakin on osuutensa ja itse en noista Chronicleista ihan täysin vakuuttunut, tosin omat kokemukset niiden osalta on 29+ koosta. Toisaalta, monihan niistä tykkää.

Omaa Last:ia oon ajanut sekä 29:nä että plussana ja kyllä se raskaamalta plussana tuntuu mutta pitäisi varmaan mittailla sykkeitä ja katsella kelloa jotta osaisi sanoa onko kyse vaan tuntumasta vai onko näin. Ei tuo ero dramaattinen kuitenkaann ole. Itse päädyin kuitenkin että ajan plussana mieluummin, nyt kun sain vielä vehkeet kestämäänkin.

tiaalto
07.07.2016, 15.00
Chronicle on varmasti mainio bikepacking-rengas Arizonaan mutta mielestäni huono suomipoluille. Painavahko, olematon sivuttaispito ja menee helposti tukkoon. Omani vaihtuvat Nobby Niceihin viimeistään syksyllä. Jos keskiön korkeus riittää niin 2.8 taakse voisi olla jees.

Toni L.
07.07.2016, 19.49
Sivunappulat tuossa chroniclessa voisi olla korkeammat mutta jos kuvio olisi muuten karkeampi, olisi rullaavuus vieläkin huonompi. Tuollaisenaankin tuli typerä fiilis viimeistään metsästä ulos tullessa kun piti siirtymää rullailla.

Mvu
07.07.2016, 21.49
Minä vaihdoin chroniclet pois pois kun takarengas repesi kiveen ja etupää alkoi tubelessina hikoilemaan litkua kyljistä, nämä siis mondraker vantage r+ ensiasennus renkaat. Nyt alla shwalben nobby nic edessä ja racing ralph takana, rullaavuus ja pito parani.

Salomo
07.07.2016, 21.54
Minä vaihdoin chroniclet pois pois kun takarengas repesi kiveen ja etupää alkoi tubelessina hikoilemaan litkua kyljistä, nämä siis mondraker vantage r+ ensiasennus renkaat. Nyt alla shwalben nobby nic edessä ja racing ralph takana, rullaavuus ja pito parani.

Vai kuitenkin Rocket Ron? Ei kai Racing Ralphia plussana saa vai saako? Mulla oli Rocket Ron takana mutta ei oikein kestänyt kivikoissa. Muuten kyllä tuntui ok:lta. Nyt takana Trailboss ja edessä NN.

Mvu
07.07.2016, 22.19
Kappas, wanhan muisti temppuilee. Piti oikein käydä fillarin vieressä katsomassa. Rocket ronhan se takana olikin, etupää meni oikein :)

stumpe
14.07.2016, 23.11
Tyyppasin tänään feltin surplussaa Turun kivikoissa ja juurakoissa, oli hauska laite. :)

Wtb scraper i45 kehä on puolet kalliimpi kuin wtb asym i35 kehä. Ilmeisesti kuitenkin silti satsauksen arvoista?

Salomo
15.07.2016, 05.33
Tyyppasin tänään feltin surplussaa Turun kivikoissa ja juurakoissa, oli hauska laite. :)

Wtb scraper i45 kehä on puolet kalliimpi kuin wtb asym i35 kehä. Ilmeisesti kuitenkin silti satsauksen arvoista?

Riippunee ajomaastosta, renkaasta ja mieltymyksistä. Leveämpi kehä lisää self steeringiä ja tekee ohjauksesta enemmän läskipyörämäisen. Itse on tullut ajettua plussakumeilla (29+ ja 27.5+) sisäleveyksillä 30mm, 35mm ja 45mm ja tykkään eniten tuosta 35mm levyisestä. Jos ajomaastoissa olisi enemmän pehmeämpää niin ehkä sitten leveämpi miellyttäisi enemmän. Tietty näissä paineetkin vaikuttaa paljon. Suoraan ja yksiselitteisesti en kuitenkaan sanoisi että i45 on parempi kuin i35 plussakehäksi. i45 toki myös vähän painavampi.

stumpe
16.07.2016, 14.26
Riippunee ajomaastosta, renkaasta ja mieltymyksistä. Leveämpi kehä lisää self steeringiä ja tekee ohjauksesta enemmän läskipyörämäisen. Itse on tullut ajettua plussakumeilla (29+ ja 27.5+) sisäleveyksillä 30mm, 35mm ja 45mm ja tykkään eniten tuosta 35mm levyisestä. Jos ajomaastoissa olisi enemmän pehmeämpää niin ehkä sitten leveämpi miellyttäisi enemmän. Tietty näissä paineetkin vaikuttaa paljon. Suoraan ja yksiselitteisesti en kuitenkaan sanoisi että i45 on parempi kuin i35 plussakehäksi. i45 toki myös vähän painavampi.

Hyviä huomioita.

Aika liukas rocket roni märällä kalliolla, märissä juurakkonousuissa piti vauhdilla mennä. Täytyy tyypata nobby nic trailstarina 3 tuumaisena jos tulee mahdollisuus..

Jopo81
16.07.2016, 16.05
https://www.xxl.fi/white-white-xcp-275-pro-16-maastopyora/p/1117971_1_style

Olis tuo plussawhite tasarahalla (1000€) myynnissä[emoji1]

Kuke
01.08.2016, 14.30
http://www.stevensbikes.de/2016/index.php?bik_id=266&cou=FI&lang=en_US

Törmäsin tälläseen mielenkiintoiseen pyörään. Ihmettelin vain, että kun koitin googlettaa siitä testejä ja kokemuksia niin kovin huonosti tuntui löytyvän mistään mitään. Onko merkissä jotain vikaa vai eikö se vain ole mainstream merkki eikä maksa fillarilehdille lahjuksia, että kehuisivat omaa tekelettään maasta taivaaseen ? ;)

Löytyykö täältä mahdollisesti ko. fillarin omistajia tai Stevens Bikestä ylipäänsä kokemuksia ?

Kyrdis
01.08.2016, 14.33
Itseasiassa fillarilehdessä oli tuosta juttua, bikeshop myy ainakin Suomessa tuota, eiköhän lie ihan soiva kampe

Kyrdis
01.08.2016, 14.35
http://i280.photobucket.com/albums/kk173/Kyrdis/fillari/IMG_20160801_133419.jpg (http://s280.photobucket.com/user/Kyrdis/media/fillari/IMG_20160801_133419.jpg.html) siinä kuvausta f lehdestä

Kuke
01.08.2016, 15.28
Kiitos paljon !

tiaalto
01.08.2016, 15.52
Sarjassamme edullisempia plussapyöriä, Kona Big Kahuna:

http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Kahuna/ekauppa/pKOKHB/

Ihan kohtuuhintainen paketti ainakin tuolla Bikeshopin vakio-alennuksella, IMO. Ainoa jännä on 12x157 taka-akseli, mikähän idea tuossa on ollut vs. Boost 148 kuten Honzoissa?

Ketjureaktio
01.08.2016, 16.28
Täähän on varsinainen halpis, silti asiallisilla vanteilla. Tuo 157mm taka-akseli on vähän outo lintu kun Honzo Big:issäkin on 148. No, se on normaali 150mm napa + adapterit, jos sitä jostain syystä tarvitsee ostella. Mutta tuossahan se on mukana jo :)

Sarjassamme edullisempia plussapyöriä, Kona Big Kahuna:

http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Kahuna/ekauppa/pKOKHB/

Ihan kohtuuhintainen paketti ainakin tuolla Bikeshopin vakio-alennuksella, IMO. Ainoa jännä on 12x157 taka-akseli, mikähän idea tuossa on ollut vs. Boost 148 kuten Honzoissa?

Kyrdis
01.08.2016, 17.44
http://www.stevensbikes.de/2016/index.php?bik_id=266&cou=FI&lang=en_US

Törmäsin tälläseen mielenkiintoiseen pyörään. Ihmettelin vain, että kun koitin googlettaa siitä testejä ja kokemuksia niin kovin huonosti tuntui löytyvän mistään mitään. Onko merkissä jotain vikaa vai eikö se vain ole mainstream merkki eikä maksa fillarilehdille lahjuksia, että kehuisivat omaa tekelettään maasta taivaaseen ? ;)

Löytyykö täältä mahdollisesti ko. fillarin omistajia tai Stevens Bikestä ylipäänsä kokemuksia ?
Nythän tuo aikas edullisesti lähtis näköjään alta kolmen tonnin. Toki kohta tulee siis uudet mallit esittelyyn niin hinnan lasku johtuu varmastikin siitä.

Kuke
01.08.2016, 19.19
Nythän tuo aikas edullisesti lähtis näköjään alta kolmen tonnin. Toki kohta tulee siis uudet mallit esittelyyn niin hinnan lasku johtuu varmastikin siitä.

Näköjään. Ainoo, että toi 18" runko on tuon lehtiartikkelin perusteella 176 - 182 senttiselle ja meikäläinen on 175/82 eli vähä alimittanen.

stumpe
01.08.2016, 21.56
Ottaisin 173cm 18" rungon, noissa on 70mm stemmi vakiona, niin on varaa lyhentää.

Kuke
02.08.2016, 18.53
Näin yönyli nukkuneena ja asiaa pohtineena, niin ehkä ko. pyörä on vähän liian "möhkö" ja enduro painotteinen omiin ajoihin. Ongelmana on vähän se, että itsellä ei ole kokemusta kuin normaalista HT pyörästä 100mm etujoustolla jolla on noita polkuja ollut ihan kiva rullailla. Täysjousto on alkanut tietysti kiinnostamaan ja samalla kun tämä 27.5+ hype on päässyt valloilleen niin pitihän sekin ottaa mukaan laskuihin. Voi olla kyllä että suuntaan katseet seuraavaksi enemmän traili painotteisiin normi gummeilla oleviin pyöriin. Ehkä tämä 27.5+ toimisi HT:nä paremmin (samalla ollen kukkarolle kevyempi), mutta tällähetkellä ei huvittaisi talliin toista HT ottaa. Tää meikäläisen vatulointi on kestänyt tässä jo läpi ajokauden, että parhaimmassa tai pahimmassa tapauksessa pyörän hankinta siirtyy sitten ensvuodelle :D Noh mukavaahan tää pyörien speksailukin on ja ajatusten jakaminen.

Bumbabambuee
03.08.2016, 09.24
Näin yönyli nukkuneena ja asiaa pohtineena, niin ehkä ko. pyörä on vähän liian "möhkö" ja enduro painotteinen omiin ajoihin. Ongelmana on vähän se, että itsellä ei ole kokemusta kuin normaalista HT pyörästä 100mm etujoustolla jolla on noita polkuja ollut ihan kiva rullailla. Täysjousto on alkanut tietysti kiinnostamaan ja samalla kun tämä 27.5+ hype on päässyt valloilleen niin pitihän sekin ottaa mukaan laskuihin. Voi olla kyllä että suuntaan katseet seuraavaksi enemmän traili painotteisiin normi gummeilla oleviin pyöriin. Ehkä tämä 27.5+ toimisi HT:nä paremmin (samalla ollen kukkarolle kevyempi), mutta tällähetkellä ei huvittaisi talliin toista HT ottaa. Tää meikäläisen vatulointi on kestänyt tässä jo läpi ajokauden, että parhaimmassa tai pahimmassa tapauksessa pyörän hankinta siirtyy sitten ensvuodelle :D Noh mukavaahan tää pyörien speksailukin on ja ajatusten jakaminen.

Mä siirryin 29 jäykkiksestä 100mm joustolla spessun stumpjumper 6fattiehen. Eipä oo tullu kai kertaakaan sen jälkeen tuolla vanhalla ajettua vaikka säästinkin sen jossei aina jaksaisi ajaa tuolla 150/135 joustavalla plussalla.

edit: niin ja myös mun mielestä tuolla vanhalla oli kiva rullailla. Uudella on vielä kivempi!

ealex
03.08.2016, 11.20
Tuo 157mm taka-akseli on vähän outo lintu kun Honzo Big:issäkin on 148.
Eipä kauan päästy uudella hienolla Boost 148 standardilla – yhden kauden. Nykyään pitää olla Super Boostia, 157mm: :rolleyes:
http://ep1.pinkbike.org/p5pb13538807/p5pb13538807.jpg

http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/05/Screen-Shot-2016-05-26-at-9.59.24-AM.png

http://www.bikehub.co.za/forum/topic/160464-hello-super-boost-157/
http://www.bikerumor.com/2016/05/27/pivot-unveils-switchblade-long-travel-2927-mtb-introduces-super-boost-hub-spacing/

Kyrdis
03.08.2016, 11.22
^ mitä eikö 135mm ookkaan enää SE juttu ;). Montako kautta lie menee kun tulee taas superhyper uutuus "standardi"

noniinno
03.08.2016, 12.06
David Hasseldorf on jo keksinyt boostin, johon kaikki standardit tulevat päätymään:
http://www.dein-auto-blog.de/wp-content/uploads/sites/14/2010/02/screenshot_-2010-02-15-um-13.58.20.png

Liikuva shikaani
04.08.2016, 17.45
Mä siirryin 29 jäykkiksestä 100mm joustolla spessun stumpjumper 6fattiehen. Eipä oo tullu kai kertaakaan sen jälkeen tuolla vanhalla ajettua vaikka säästinkin sen jossei aina jaksaisi ajaa tuolla 150/135 joustavalla plussalla.

edit: niin ja myös mun mielestä tuolla vanhalla oli kiva rullailla. Uudella on vielä kivempi!

Mikä malli Stumpista? Pistin just tilaukseen CycleStoresta halvimman Comp 6fattien kun halvalla sai:), mahtaako löytyä rungosta ISCG kiinnityksiä? En ainakaan mainintaa löytänyt mistään. Miltä käytännössä vaikuttaa kiekot kun ovat plussa renkaille melko kaposet(29mm)?

Bumbabambuee
04.08.2016, 19.35
Juurikin sama comp malli. Muistaakseni iscg kiinnitykset löytyy, en pääse nyt tarkastamaan. Kiekot mua vähän mietitytti kans etukätee mut hyvin ne on toiminu. Toisaalt en tiiä toimisko leveemmät paremmin ku en oo kokeillu.

Liikuva shikaani
07.08.2016, 15.52
^Ootko nyt kuitenkin leveämpään kehään siirtymässä kun kiekot näyttää olevan myynnissä?:)

MTBR:n foorumilta löytyy yli 30 sivua juttua pyörästä ja hyvin positiivista kommenttia on paljon, ainoastaan joitain on häirinnyt kehien kapeus ja matala keskiö.

Bumbabambuee
08.08.2016, 07.47
Ajattelin vaihtaa kuitukiekkoihin jos joku nuo ostaa pois. Samalla ehkä vähän leveämpiin (35-40mm). Johonkinhan ne rahat pitää laittaa. Mtbr:ssäkin moni myös puolustaa kapeita kiekkoja.

palikka
10.08.2016, 11.20
http://www.tandellbikes.com/mtb-275-carbon-rigid-forks_p0930.html
Olisiko tämä (joku kiinakuituhaarukka )tai vastaava parempi tulevalle talvelle kuin rokspoksin reba työmatka-ajossa ja mitenkäs näihin oliko vielä nastarenkaita saatavilla? Ilmakeuloista pakkasella on varmasti juttua vaan en löytänyt mitään tuoretta.

Liikuva shikaani
17.08.2016, 22.21
Tänään pääsi testaamaan Spessun Stumpjumper FSR Comp 6fattie:ta. Vaikuttaa siltä että ei turhaan ole mtbr forumilla kehuttu, todella vakaa ja helppo ajaa, kiipeää hyvin ja jousitus ihan vakio setupissa todella pintaherkän tuntuinen. Ainoa miinus mitä ensilenkillä huomasi niin tuo keskiön mataluus, polkimet kolisee kyllä herkästi maihin. Tuon kanssa täytyy vaan oppia elämään, tottumis kysymys väittävät.

hartsa24
18.08.2016, 09.19
Itellä oli kans aluksi ihan sama homma tuon keskiön kanssa et kolisi joka paikkaan, mut nyt ku takana 4kk ajoa niin eipä juuri enää kolise. Tosi tyytyväinen olen kyllä ollut pyörään. Ohjainlaakeri tossa meni jo, et sinne kannattaa ajoissa kattoo ja rasvata kunnolla. Onneksi takuuseen uusi.

Lates
18.08.2016, 18.04
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160818/72524654b6cdd0fb394be7cab907c726.jpg
Täällä kanssa kuukauden vanha 6Fattie. Hieno peli on kyllä.

eagle
18.08.2016, 18.25
^ Onko tuo väri ihan originaali?

Lates
18.08.2016, 21.16
Evansilta tuli tuon värinen. Jossain muussakin brittikaupassa oli samalla värityksellä.

Liikuva shikaani
18.08.2016, 22.11
Kyllä se on ihan originaali väri tuossa halvimmassa mallissa ja jotenkin kalju kun ei mitään tarroja kyljissä. Tilasinkin jostain puljusta Spessun tarroja koristukseksi, toiset tykkää toiset ei.

Kivasti tippui paino noin 700gr kun vaihdoin kuitustongan, taakse Schwalben 3.0"nobbynicin ja litkutin molemmat päät.

Koitan saada kuvaa tänne.

Kahilati
18.08.2016, 22.25
Kyllä se on ihan originaali väri tuossa halvimmassa mallissa ja jotenkin kalju kun ei mitään tarroja kyljissä. Tilasinkin jostain puljusta Spessun tarroja koristukseksi, toiset tykkää toiset ei.

Kivasti tippui paino noin 700gr kun vaihdoin kuitustongan, taakse Schwalben 3.0"nobbynicin ja litkutin molemmat päät.

Koitan saada kuvaa tänne.

Minulla on samanvärinen briteistä noin kuukausi sitten tilattu Stumpjumper 6fattie. Minkä kuitustongan laitoit?
Paljonko 6fattie kuskeilla muuten on rengaspaineet vs.kuskin paino? Riippuu toki ajomaastosta ja vauhdista mutta minulla tuntuu olevan on oikeat rengaspaineet vähän hakusessa. Renkaina on alkuperäiset Specializedit litkutettuina.

Liikuva shikaani
18.08.2016, 22.50
Oli entuudestaan https://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=1529 12° backsweepillä

Paineita en ole vielä kummemmin kerinnyt hakemaan mutta jossain 1bar kantturoissa noin 80kg kuskilla.

Kuvien lataaminen tänne on ihan perseestä!

Kiituri
18.08.2016, 22.52
Miksi ihmeessä keskiöistä pitää tehdä niin matalia. Ite kiroan joka kerta kun läskillä tulee lähdettyä kun polimet hakkaa joatkuvasti ja välillä jopa isompi eturatas.
Oikea vapaa korkeus olisi jossain >340mm tuntumassa mutta itseasiassa pyörätehtaiden tulisi kertoa keskiön korkeus oletetulla vaimentimien ja renkaiden painumalla kun kuski on päällä.
Nykyine höpöhöpö-tapa on kuin vaakaputken pituus ennen vanhaan. Nykyään onneksi on reach mikä kertoo ohjaamon todellisen koon.
En näe mitään haittaa korkeammasta keskiöstä.

Liikuva shikaani
18.08.2016, 23.12
Huolimatonta kasaustyötä kyllä Spessulla, ruuveja löysällä, vaihteet säädetty miten sattuu ja ketjut liian pitkät.
https://lh3.googleusercontent.com/wbLQl0kEj0onZql_Qb4IMsO8bX7Rj71YTDK9hokvpG-nlIeU4_13sIfMdOiT8HGXkavlEhLHW2Ax=w1280-h1024-no

Salomo
18.08.2016, 23.18
En näe mitään haittaa korkeammasta keskiöstä.
Matala keskiö tuo vakautta ja helpottaa fillarin hallintaa kun painopiste on alempana. Iloa on erityisesti vauhdikkaammassa ajossa. Suomi vaan kun tuppaa olemaan melko tasainen ja täällä möyritään polkemalla kivikkojuurakossa niin matala keskiö ei ehkä ole niin hyödyllinen.

J.Kottenberg
18.08.2016, 23.37
^Noin minäkin ton keskiön korkeuden olen taikinoinut. Jos vaan on kova ja teknisesti osaava kuski niin hyvä se matalampi on kun kovaa mennään. (just näiden syiden vuoksi ei käy mulle)

^^Hieno fillari L.s:lla. Varmaan mukavaa fiilistä patikossa. Tuntuu pyöriä menevän paljon kun ei kaikkea ehditä viimeistellä. Mutta hyvä siinä mielessä että harvinaisuuksien kanssa ei aina ole hyvä olla tekemisissä.

Kemizti
18.08.2016, 23.58
Tuolla toisessakin ketjussa sivuttiin keskiön korkeutta, niin otin (tai yritin ottaa) kuvan aikalailla suoraan sivusta..

M-koon Evolink 130 27,5+ 2,8" schwalbeilla id30 kehillä..
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/fr/cp0/e15/q65/14053853_10154475745758748_664739945488810949_o.jp g?efg=eyJpIjoidCJ9

J.Kottenberg
19.08.2016, 00.26
^No ei ainakaan näyttäisi keskiön mataluus olevan haittana.

Kiituri
19.08.2016, 19.37
Tuo Pole on kyllä kuin tehty meikäläiselle. Keskiö datojen mukaan 350mm, erittäin pysty satulatolppa mikä tekee hissitolpan käytössä mielekästä. Pitkä akseliväli, vähän pidempi perä ja loiva keula. JA tuo väri :cool:

Mitenkä levät kumekset tuohon sopii jos vanteena olisi 40mm? Saakohan tuota suoraan 40mm vanteilla...

Sattuuko kellään olemaan tosta kuvaa toiselta puolen. Lähinnä kiinnostaa tuo keskiön seutu jotta sopisiko siihen Bafangin apupolkija.

Lates
19.08.2016, 20.09
Huolimatonta kasaustyötä kyllä Spessulla, ruuveja löysällä, vaihteet säädetty miten sattuu ja ketjut liian pitkät.
https://lh3.googleusercontent.com/wbLQl0kEj0onZql_Qb4IMsO8bX7Rj71YTDK9hokvpG-nlIeU4_13sIfMdOiT8HGXkavlEhLHW2Ax=w1280-h1024-no
Mulla meinas kanssa kammet irrota viime lenkillä..

hartsa24
19.08.2016, 22.47
Mulla on spessun vakio kumeissa 0.7-0.9bar ja painoo n.70kg

Arttuwer
20.08.2016, 13.38
Olisko tämmönen mistään kotoisin? Sai yhdessä arviossa kiitosta, mutta.... http://www.bianchi.com/fi/bikes/bikes_detail.aspx?rangeIDMaster=284197&categoryIDMaster=284203&bikeIDMaster=284189

Bianchi kiinnostaisi merkkinä, kun tallissa oleva maantiepyöräkin on Bianchi.

miku80
20.08.2016, 17.04
Muuten en pyörään ota kantaa, mutta nuo 2.8 trailblazerit ei mitkää "plussa" renkaat ole ainakaan leveyden puolesta kun ovat kaposemmat mitä 2.4" Ardent esimerkiksi.

Kemizti
20.08.2016, 18.14
Muuten en pyörään ota kantaa, mutta nuo 2.8 trailblazerit ei mitkää "plussa" renkaat ole ainakaan leveyden puolesta kun ovat kaposemmat mitä 2.4" Ardent esimerkiksi.
Mullakin sellaiset oli vakiona, oli kyl kapoiset, ja vielä sillai että kuvio huomattavasti runkoa kapeampi, jopa id22,5mm vanteilla, en ees noilla leveämmillä koittanut.. Olis varmaan ollu aika äkkiä kyljet ruvella.. Nuo kuvassa esiintyvät Schwalben 2,8" juuri mittailin, 70,3/70,8mm id30-kehällä..

Kemizti
20.08.2016, 18.25
Tsekkaas trailblazerin kylkeen kuvion lähelle stanssatut merkinnät, ovat muistaakseni 60/67mm kuvio/runko.. Eli ei ees yritä olla 2.8" vaikka niin printattu kylkeen.. Harhaanjohtavaa markkinointia..

Ja mun mittaukset siis schwalben kumeilla..

edit: Mittaas trailblazerin kuvion/rungon leveys niillä sun id45:silla

Fjälle
20.08.2016, 18.36
Plussa on "väliläski" ainaskin täällä meillä...

Arttuwer
20.08.2016, 19.15
Pyysin mielipidettä pyörästä, ei takerruta renkaisiin. Nehän saa vaihdettua miljuunaan kertaan. Mitä mieltä noin yleisesti pyörästä? Itsellä ei plussista mitään kokemusta, läskeistä löytyy kyllä.

Affen
21.08.2016, 15.42
Pyysin mielipidettä pyörästä, ei takerruta renkaisiin. Nehän saa vaihdettua miljuunaan kertaan. Mitä mieltä noin yleisesti pyörästä? Itsellä ei plussista mitään kokemusta, läskeistä löytyy kyllä.

Omaan silmään iski että satulatolppa on 27,2 millinen, jos tuohon hissitolppaa haluaa niin vaihtoehdot vähenee. Lisäksi keulakulma vaikutti jyrkältä omaan makuun. )(70,5 astetta)

Liikuva shikaani
22.08.2016, 21.21
Pakko vähän hehkuttaa tuota stumppia, lenkki lenkiltä tuntuu vaan kivemmalta! Vaihdoin vielä tänään 45mm stemmin ja entistä helpommalta tuntuu ajo, eikä polkimetkaan enää kolise kiviin normaalia enempää:)

Viikonloppuna lähes kylmiltään uudella pyörällä 52km lenkki ja jopa satula tuntuu olevan suoraan mun hanurille sopiva!

Jakke81
22.08.2016, 21.55
^hetken miettinyt tommosen stumpin ostoa ja vkl:n Rokuan mtb:ssä semmosta tarkemmin kattelin ja tänään tilasin :) Saariselkä stagesin jälkeen varmaan on uusi lelu kotosalla.
Saapi läski ja cyklocross välimallin vaihtoehdon.

Liikuva shikaani
22.08.2016, 23.02
^Loistava valinta:) Näköjään Cyclestoresta jo loppu Comp -16 malli mutta Evanssilta löytyy erittäin sopuisaan hintaan, vink vink!

Kahilati
23.08.2016, 12.37
Pakko vähän hehkuttaa tuota stumppia, lenkki lenkiltä tuntuu vaan kivemmalta! Vaihdoin vielä tänään 45mm stemmin ja entistä helpommalta tuntuu ajo, eikä polkimetkaan enää kolise kiviin normaalia enempää:)

Viikonloppuna lähes kylmiltään uudella pyörällä 52km lenkki ja jopa satula tuntuu olevan suoraan mun hanurille sopiva!

Minulla on myös lyhyemmän stemmin vaihto harkinnassa. Toiko lyhyempi stemmi nopeamman ohjauksen? Kävin 6fattiella viikonloppuna ensimmäistä kertaa teknisessä maastossa ja ihan hyvältä vaikuttaa. Takarenkaan pito ei tosin ihan aina vakuuttanut. Ehkä paineita pitäisi laskea lisää? Nyt oli takana noin 1,1bar (77kg, litkut) Etujarru myös katosi lähes täysin, täytynee ilmata.

Liikuva shikaani
23.08.2016, 17.31
En ohjauksessa mitään dramaattista muutosta huomannut, ajoasento muuttui vaan kivemmaksi. Mulla painoa ajokamojen kanssa varmaan jotain 85kg ja takana oli 0.9bar eikä missään kolissut vanteille eli reippaasti vaan paineita alas. Mulla siis kanssa litkut ja taakse olen vaihtanut Shwalben nobbynicin lähinnä painon ja rullaavuuden takia, orkkiksella en juuri ajanut.

Kahilati
23.08.2016, 20.21
En ohjauksessa mitään dramaattista muutosta huomannut, ajoasento muuttui vaan kivemmaksi. Mulla painoa ajokamojen kanssa varmaan jotain 85kg ja takana oli 0.9bar eikä missään kolissut vanteille eli reippaasti vaan paineita alas. Mulla siis kanssa litkut ja taakse olen vaihtanut Shwalben nobbynicin lähinnä painon ja rullaavuuden takia, orkkiksella en juuri ajanut.

Ok, minulla on L-kokoinen pyörä ja olen talukon mukaan juuri L-koon puolella. M-kokoinenkin sopisi mutta jäisi ehkä vähän ahtaaksi. Lyhyempi stemmi voisi olla asiaa.
Täytyy pudottaa renkaista painetta pois niin eiköhän se pito ala löytyä.

Mokka
25.08.2016, 00.22
Hei, onko mitkä fiilikset stumpjumper plussan vanteen leveydestä? Onko ollut riittävän leveät?

Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla

miku80
25.08.2016, 07.50
Aika skeptinen olin alkuun tuon vanteen leveyden suhteen kun olin samoja renkaita ajanut 45mm vanteilla jäykkäperäsessä, mutta itellä stumpyssä 1.2bar takana ja 1.0 edessä niin pysyy rengas ryhdissä eikä lyö vanteelle kovassakaan roiskimisessa ja silti ovat sen verran matalat paineet että tuo hyvän pidon ja pintapehmeyden ajoon. Kuski ajokamoissa about 80kg..

Liikuva shikaani
25.08.2016, 07.58
Vaikea sanoa miten vaikuttaisi leveämpi kehä mutta en mitään negatiivista ole kyllä huomannut. Mulla paineet edessä 0.8 takana 0.9 eikä ole vanteille lyönyt vaikka vähän kivikossa rytyytetty, painoa kuskilla ajokamoineen n.85kg

Mokka
25.08.2016, 09.27
Joo, itselläkin arvelutti nuo kapeat vanteet, mutta jos perus ajamiseen on passelli niin onhan stumpyssä kyl paras hintalaatusuhde tällä hetkellä plussapyörien suhteen.

Bumbabambuee
25.08.2016, 09.59
Mä vaihoin kans 3.0 Nobby nicit eteen ja taakse kun edessä purgatory alkoi vuotaa melko pahasti litkua seinistä läpi (ilmeisen tuttu ongelma maailmalla ja menee takuuseen). Nobby nicit tuntuu kyllä paremmilta ajaa kun GC, edessä en huomannut kovin suurta eroa purgatoryyn. GC:n kanssa pari kertaa pääs lyömään vanteelle karvan alle 1 bar paineilla (elopainoa 68kg). Nobby nicci tuntuu samalla paineella vähän jämäkämmältä ja sillä en ole (ainakaan vielä) vanteita kolistellut.

Ja kuten aiemminkin tässä ketjussa sanoin, tuo kapea vanne toimii munkin mielestä yllättävän hyvin.

Kalle H
28.08.2016, 12.17
Tässä pääsi nyt käymään niin, että mulle tarttui Tampereen Sportaxista tuollainen Trek Fuel EX 8.0 mukaan. Kattelin pitkään mm. 6fattie tarjouksia ja odottelin Canyonin mahdollisia 2017 malleja yms. mutta, jotenkin Trekin geometria, osalista, hinta väri/tyyli osui kuitenkin paremmin omaan silmään. Parit komponentit vaihdoin tähän vanhasta pyörästä, joskin aluperäisetkin oli kyllä ihan ok. Jarrut vaihtui Deoresta Staintiin (lähinnä hissimäkeä ajatellen nämä vaihdoin, painoa tuli näistä tosin vähän lisää) ja Bontrager stemmin/tanko vaihtui Eastonin Haven stemmiin (55mm) ja Eastonin Havoc (carbon) tankoon (ohjaamo lyheni hieman ja painoa tippu vähän). Eturenkaaksi laitoin suoraan Recon plussan, kun tuo alkuperäinen nakki vaikutti melko siloiselta eturenkaaksi.
https://lh3.googleusercontent.com/ItalgHRraigpQQsJ6z4aVCxPnqx4Aisi5omHiCUnXYiqARD1Vw 8DfykctNt16iSh7CfPZSAENWkuf2F0S2_I7kdNh_thIB-93UNciGMdT81hzND6ju2RsjSMW1-7EYml8m6O3CM0bs3QVRHxSKqeqti653wXvG5FI0pZrMvkqGZh7 IgD4xLXuGqmBe5iyRdzQPwgzID7Lt2DPHlbGEMyItt9TjLoccr 3jyZgFJPQaiKOhGA42dYt1DNoS9i_QFX1c2QrqUV7SaAzne-Zs81fkcPuZVbGi8ck-NORe2oSeB_pz_ZhvTb_LjAW-93CMsGaAIgxwwKpBGmNaWZERCWJx5UF-Xzz18Z7-MLdXVnPnRpcH3oIuDCz86AjSLthF0iprwg7hZTmOTv-HFUPU2XKJPguLHoooz7Dqg6CvgZkOhZ6gtrYKS3YkYqI5beoIP IUKXlg7x2Y1JrsI21Dak1MjzmSejiZCCuC2e4MAq8j8Mp6UAK3 3xo7nhs9Tu9qWmF_XaKPI8Q4h5jUaRa6ZJ2MAh6r2RrQ9o_5tQ LFCk7k0I3253sCcF_da7waJkR14DNqRSgx8WRO2ZXdaugLoC_c n7CaVPDOS8RY=w1191-h893-no

Aikaisempina maastopyörinä mulla on ollut 160/160 joustavaa 26er enduroa ja edestä 100mm joustavaa 29er XC fillaria. Lisäksi oon tässä lähiaikoina päässyt nopeasti testaamaan mm. YT:n Carpaa, Canyonin Striveä, Orangen Fiveä....

Kaikkiin maastopyöriin olen aina tykännyt vaihtaan tukevampaa rengastusta. Endurossa mulla oli pitkään käytössä Ardent 2,4"/Muddy Mary 2,5" ja 29erissa Hands Dampf 2,35" edessä ja takana. Vanteinakin on ollut aina vähän leveämpää kiekkoa, endurossa Eastonin Havoc (i23mm) ja 29erissa Stanin Flow EX (i25,5mm). Näissä mulla on traili ajossa paineet ollut n. 1,5-2.0bar hujakoilla.

Tässä plussassa on nyt siis renkaina takana Bontrager - Chupacabra (27,5x2,8") ja edessä Maxxis Rekon+ EXO 3C MAXX TERRA (27,5x2,8") molemmat näistä asettuu sisäleveydeltään 36mm vanteella n. 68mm leveyteen, eli n. 3mm luvattua kapeammaksi. Paineita mulla on nyt ollut traili ajossa takana n. 1,1bar ja edessä n. 0,9bar. Speksien valossa renkaat eivät siis tässä plussa siirtymässä ihan hiveesti muuttuneet, mutta ero edellisiin kokoonpanoihin on kyllä aivan valtava ja paljon isompi mitä numeroita tuijottamalla voisi kuvitella.

Foorumit, arvostelut ja revikoiden kommentoinnit on aivan täynnä epäilyksiä siitä, että erooko plussa oikeesti riittävästi perus 27,5" renkaista. Oman kokemuksen perusteella voin sanoa, että eroa on kyllä valtava, plussa renkaassa on just se juttu, että leveä vanne tukee hieman isompaa rengasta hyvin, jolloin paineet voi oikeasti tiputtaa tuonne 1bar tuntumaan ilman, että rengas rupeaa muljuamaan. Kun renkaassa voi käyttää reilusti aikaisempaa matalampia paineita mukautuu rengas todella hienosti maaston mukaan. Paineet ei kuitenkaan ole niin alhaiset, että rengas rupeaisi mitenkään itse ohjaamaan tai pompottamaan. Roll over -kyky on tämän tyyppisellä renkaalla on aivan jäyrkyttävän hyvä, yhdessä 130/140 jousituksen kanssa pyörä tuntuu menevän läpi lähes mistä tahansa, tuntuu siltä kuin rengasta ei saisi tökkäämään oikein mihinkään. Tämän rullaa terävämpienkin kivien yms. yli todella hienosti, kunhan vaan luottaa pyörään ja on itse aktiivinen pyörän päällä.

Jossain arvosteluissa on myös puhuttu, että plus-rengas sopisi hyvin aloittilijalle. No näinhän se varmasti onkin, mutta parhaimmillaan plus-rengas on kuitenkin silloin, kun polulla pääsee pumppailemaan ja keskittyy pääosin siiheen, että vauhti ei pääse hyytymään. Trekin matala keskiö tuo yhdessä muhkeiden renkaiden kanssa todella paljon luottamusta rajumpiin kivikkoihin. Matalan keskiön kanssa pitää tietysti oppia ajamaan oikein, eli vauhtia pitää saada poljettua aina hieman "varastoon" ennen kivikoita/juurakoita, jotta pahojen paikkojen yli pystyy rullaamaan/pumppaamaan ilman polkemista.

Mietin jo tätä pyörään ostaessa, että tulen varmaan hankkimaan tähän toiset kiekot 29er renkailla, mutta muutamien lenkkien jälkeen tuo haave on kyllä unohtunut täysin. Jossain vaiheessa saatan rakentaa tähän toisen plussa kiekkosetin hiilari kehillä, kun nuo nykyinen setti ei ole aivan kevyt (etukiekko: 970g takakiekko: 1117g). Tekemieni tuunauksien jälkeen pyörä painaa 13,9kg, mutta jotenkin tuo paino häviää etenkin teknisessä ajossa, kun pyörä etenee hyvin, eikä jousutus notku turhaan. Pyörä myös rullaa hiekkatiellä yllättävän hienosti, porukkalenkillä sen sitten näkee, että miten tämä todellisuudessa vertautuu ajoporukan 29er ja 27,5" pyöriin.

Pitääkin tästä taas painua lenkille ja katsoa mm. iskarin asetuksia vähän tarkemmin, alkufiilisten perustella tää on kyllä ihan A+ (heh heh PLUS) arvosanan ansaitseva vehje.

juusoj
28.08.2016, 16.01
Kivasti nostaa 27,5+ täpärin ostokuumetta.. Pari kertaa meinannu jo klikkaa cyclestoresta kotiin tuotavakso enduro 29/6fattie compin.. -_-

Kalle H
28.08.2016, 17.21
Kivasti nostaa 27,5+ täpärin ostokuumetta.. Pari kertaa meinannu jo klikkaa cyclestoresta kotiin tuotavakso enduro 29/6fattie compin.. -_-
Tota uutta Enduroa mä kanssa kattelin pitkään, mutta se olis tullut ihan överi kalliiksi, kun siitä olis pitäny ottaa hiilariversio (koska SWAT) ja sitten olis joutunut ostaan vielä ne plussakiekot ja renkaat. Rahaa olis palanut siis 5k€, toki alua comppia saa halvemmalla. Pikkasen mua kyllä jo rupee epäilyttämään tuollaisen 160/165 joustavan pelin soveltuvuus polkukaahailuun, mutta kaippa se siihenkin voisi soveltua. Tulee vaan itselle niin vähän noita hissipäiviä, että tollainen välimallin jousto tuntuu soveltuvammalta.

Toi plussa kumi on kyllä jännä, paljon kovempaa ja paremmalla tuntumalla mä pystyn tällä 140/130 joustavalla plussalla tykitteleen alamäkeen, vaikka tuossa vanhassa 160/160 26er täpärissä olikin loivempi keulakulma (66°) ja enemmän joustoa. Toki tässä uudessa Trekissä on myös pidempi ja vähän matalampi runko, mutta tuo hitusen jyrkempi keulakulma (67,2°) ei tunnu mitenkään jytkältä tai oudolta. Polkuajossa tää plussa kääntyy todella hienosti, kun keula ei oo överi loiva ja perä on kuitenkin suhteellisen lyhyt. Kallistelemallahan tollanen loivempikin pyörä kääntyy toki hyvin, mutta hitaammassa polkuajossa se loivin kulma ei kuitenkaan ole ehkä se paras. Mäkitouhussa Trekin geometrian voi sitten tiputtaa ala-asetoon, jossa keula on vielä puoli asetetta loivempi

Tänään pääsin testaamaan rullaavuuttaa 29er XC fillari vastaan jossa tais olla racing ralphit alla. Aivan samaa vauhtia nää meidän ajokit rullas hiekkatietä alamäkee, mikä on kyllä vähän outua, kun nää plussa pyörät kuitenkin näyttää vähän kömpelöiltä/hitailta.

juusoj
28.08.2016, 17.33
Totta tuokin.. Toki stumpykin voisi olla aika kova sana ja ehkä enemmän kuitenkin polkujyränä vielä parempi.. Enduro menee jo raskaammansi kyllä..

Fat Boy
28.08.2016, 17.53
Tänään pääsin testaamaan rullaavuuttaa 29er XC fillari vastaan jossa tais olla racing ralphit alla. Aivan samaa vauhtia nää meidän ajokit rullas hiekkatietä alamäkee, mikä on kyllä vähän outua, kun nää plussa pyörät kuitenkin näyttää vähän kömpelöiltä/hitailta.

Noita rullaavuuksia kun vertailee niin pitäisi ajaa sama mäki useamman kerran välillä pyöriä ja ajolinjoja vaihdellen, muutoin vertailulla ei ole mitään merkitystä.

Jami2003
28.08.2016, 18.02
Tärkeintä on minusta ajaa itse eri pyörillä/renkailla. Kaveriin on ihan turha verrata koska muuttujia on jo liikaa. Ja mikä tärkeintä, jos fillari tuntuu kuin suossa polkisi niin mitä väliä vaikka kello todistaisikin toista.

Kalle H
28.08.2016, 18.04
Noita rullaavuuksia kun vertailee niin pitäisi ajaa sama mäki useamman kerran välillä pyöriä ja ajolinjoja vaihdellen, muutoin vertailulla ei ole mitään merkitystä.
No joo, eihän toi meidän testi nyt kovin aukoton ollut, mutta jos kaksi saman painoista kaveria rullailee hiekkatietä alamäkeen rinnakkain, niin kyllä siinä jo usein huomaa, jos toinen rullaa ja toinen ei. Näitä rullailtavia hiekkatie alamäkiä osui lenkille pari ja ihan sama toistui molemmissa, samaa vauhtia mentiin.

Maastoajoon mä oon ton pyörän ostanut, joten mulla on oikeestaan ihan sama miten se lopulta edes rullaa hiekalla/asfaltilla. Pääasia on, että teknisessä maastossa eteneminen on mielekästä.

Ihan saman tyyppisiä tuloksia sai BikeRadarin testaaja, joka hinkkas enemmän samaa mäkeä alas.
https://youtu.be/w6TMA2vI8bA?t=2m13s

Fat Boy
28.08.2016, 18.16
No joo, eihän toi meidän testi nyt kovin aukoton ollut, mutta jos kaksi samanpainoista kaveria rullailee hiekkatietä alamäkeen rinnakkain, niin kyllä siinä jo usein huomaa, jos toinen rullaa ja toinen ei. Näitä rullailtavia hiekkatie alamäkiä osui lenkille pari ja ihan sama toistui molemmissa, samaa vauhtia mentiin.

Maastoajoon mä oon ton pyörän ostanut, joten mulla on oikeestaan ihan sama miten se lopulta edes rullaa hiekalla/asfaltilla. Pääasia on, että teknisessä maastossa eteneminen on mielekästä.

Ihan saman tyyppisiä tuloksia sai BikeRadarin testaaja, joka hinkkas enemmän samaa mäkeä alas.
https://youtu.be/w6TMA2vI8bA?t=2m13s
No toi samanpainoisuus oli aika tärkeä lisäys. Otsikon renhaskoko kun sattuu itseänikin kiinnostamaan. Vuosia oon ajanu 26" traili/enskatäpärillä, vähän aikaa sitten hommasin 120mm joustavan 29":n joka ei sitten 2-300 km ajolla alkanu miellyttämään niin myin pois. Nyt siis jatketaan vanhalla 26":lla ja 27.5 pyörii mielessä, mutta plussa vois olla mulle plussaa kun pyörissä tykkään muhkummasta.

nih..

Fat Boy
28.08.2016, 19.37
Paksu poika (tai tyttö) rullaa alamäessä paremmin, koska liikettä vastustavat voimat eivät kasva massan lisääntyessä samassa suhteessa kuin painovoiman ja alamäen yhteisvaikutuksena syntynyt eteenpäin vievä ylivoima. Liikettä vastustaa renkaan vierintävastus, johon vaikuttaa vahvasti paine, jota paksumpi laittaa yleensä enemmän, jolloin vastuskaan ei ole mahdottomasti kevyttä kaveria suurempi. Laakereiden vierintävastus on luokkaa mitätön, eikä juuri muutu painon mukana kun pysytään laakerin suunnitellulla kuormitusalueella. Ilmanvastusta paksussa on enemmän, mutta suhteessa painoon aika sama, ehkä jopa vähemmän.

Paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa, alamäessä..

köpä
29.08.2016, 19.07
Mites noi cuben stereo 27.5+ täpärit? Löytyykö kellään kokemusta niistä?
Houkuttelevan hintasia saksassa ja miellyttävää palikkaa näyttäs olevan.

juusoj
29.08.2016, 19.28
nyt kun itekin kuolaillu noita niin ihan houkuttelevaan hintaan lähtisi stereo xt:llä ja foxin joustolla.. melkein tekis mieli laittaa tilaten :D

Ja näköjään ajopyörällä olis Stevens bikesin Whaka+:Sta otettu tonni pois hinnasta ja lähtis alle 3k€... hmph.. tässähän joutuu tosissaan taistelee vastaan, ettei kohta oo pyöräkaupoilla.. -_-

Kalle H
30.08.2016, 00.05
Mites noi cuben stereo 27.5+ täpärit? Löytyykö kellään kokemusta niistä?
Houkuttelevan hintasia saksassa ja miellyttävää palikkaa näyttäs olevan.
Ei noista oo mitään kokemuksia itsellä, mutta onhan noi speksien puolesta kyllä hyvännäköisiä paketteja. Melko lyhyitä noi rungot kyllä on Trekin 19,5" runko näyttää nopeasti katsottuna olevan pidempi reach ja toptube mitoiltaan, kuin cuben 22" runko. Ei tuollainen ainakaan mulle itselle istuisi vaikka vartta meikäläisellä on vain 179cm. Myös seattube ja headtube rupeaa olemaan noissa Cuben isommissa rungoissa jo armottoman pitkiä.

Makuasioitahan nämä toki on, mutta kannattaa katsoa toi Cuben geometria tarkkaan.

harmis
30.08.2016, 08.47
Jaa no en tiedä. Se mitä lukee paperilla saattaa olla käytännössä toista. Itsellä on cupen stereo, tosin kapearenkainen v.2015 malli, kokoa 18" ja se tuntuu pienemmältä kuin edellinen pyörä ktm ultra race 17" kokoisena. Geometria on tosin hieman erilainen xc vs. trailpyörässä. En nyt muista kuinka nuo eroaa paperilla mutta kokeilemalla lienee selviää parhaiten kuinka se itselle sopii.
Itse tykkään kyllä kovasti stereosta ja plussa malli tuo varmaan vain lisää iloa (ja painoa).

Edit. näyttäis tuo plus malli olevan kevyempi kuin 140 HPA

Kalle H
30.08.2016, 09.38
Edit. näyttäis tuo plus malli olevan kevyempi kuin 140 HPA
Mitä malleja vertaat tässä keskenää? Kyllä tuollainen plussa on varmasti n. 0,5kg...1,0kg painavampi kuin vastavaavilla osilla oleva 27,5". Paino ero saattaa hieman tasoittua siinä vaiheessa, kun molemmat laittaa tubelessiksi.

Esim. Trekin tuubit paino 374g, eli aika mukavasti tippu paino kun noi repi pois ja laittoi tilalle 60g litkua ja 7g venttiilin.

ealex
30.08.2016, 09.57
Mitä malleja vertaat tässä keskenää? Kyllä tuollainen plussa on varmasti n. 0,5kg...1,0kg painavampi kuin vastavaavilla osilla oleva 27,5".
DT:n kiekkosetti on aika kevyt ja Schwalben plussarenkaat ovat kevyempiä, kuin monet ei-plussat. Joten helposti voi olla kevyempikin, kuin täsmälleen samoilla osilla oleva ei-plussa, kunhan plussa-sisureista hankkiutuu eroon. :rolleyes:

Tässä on yksi malli: http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-150-hpa-sl-27.5-blue-n-flashred-474679/wg_id-7243

harmis
30.08.2016, 10.15
140 HPA SL 13,15kg
140 HPA race 13,55kg
140 HPA pro 13,7kg

150 HPA SL 27,5+ 13,25kg
150 HPA race 27,5+ 13,55kg

Okei, vertasin aluksi tohon pro malliin, joka itselläkin on. Se on selvästi painavampi. Muutenhan nuo on valmistajn ilmoituksen mukaan lähes saman painoiset.

Kalle H
30.08.2016, 10.47
140 HPA SL 13,15kg
140 HPA race 13,55kg
140 HPA pro 13,7kg

150 HPA SL 27,5+ 13,25kg
150 HPA race 27,5+ 13,55kg

Okei, vertasin aluksi tohon pro malliin, joka itselläkin on. Se on selvästi painavampi. Muutenhan nuo on valmistajan ilmoituksen mukaan lähes saman painoiset.
Todella suurella varauksella suhtautuisin noihin ilmoitettuihin painoihin. Esim seuraavassa testissä Stereo 150 HPA Race 27.5+ malli (medium runkoisena) on listattu 14,5kg painoseksi. Tossakin testissä 178cm pitkä testaaja mainitsee, että L tai XL koko olisi ollut sopivampi. Kehinä noissa molemmissa näyttää olevan XM551, jotka on listattu 595g painoiseksi, eli kyllä toi vakio kiekkosettikin taitaa olla siinä ~2kg hujakoilla, eli ei ihan kevyt (tollasiahan ne tietysti noissa kaikissa ~3k€ fillareissa on).

http://www.mbr.co.uk/reviews/27-5-full-suspension-bikes/cube-stereo-150-hpa-race-27-5-review

Ei tollasta alurunkoista 3k€ plussa fillaria kannata ainakaan keventely mielessä ostaa, väkisinkin sellanen painaa tubelessina polkimien kanssa ~14kg.

köpä
30.08.2016, 14.15
Ei noista oo mitään kokemuksia itsellä, mutta onhan noi speksien puolesta kyllä hyvännäköisiä paketteja. Melko lyhyitä noi rungot kyllä on Trekin 19,5" runko näyttää nopeasti katsottuna olevan pidempi reach ja toptube mitoiltaan, kuin cuben 22" runko. Ei tuollainen ainakaan mulle itselle istuisi vaikka vartta meikäläisellä on vain 179cm. Myös seattube ja headtube rupeaa olemaan noissa Cuben isommissa rungoissa jo armottoman pitkiä.

Makuasioitahan nämä toki on, mutta kannattaa katsoa toi Cuben geometria tarkkaan.

Tottahan tuo. Toisaalta vertailin mittoja nykyisen fillarini canyon spectral 7.0 ex koko m ja cuben 18" kesken ja aika lähelle samoja lukuja noissa. Olen myös ollut hyvin tyytyväinen canyonin kokoon.

Paljon muuten trekillä painoa kuvan mukaisessa setupissa ilman sisureita? Tuo on myös kiinnostava vaihtoehto...

Mitenkähän tällänen plussa täpäri toimii bikeparkissa? Muutamia kertoja kesässä tulee käytyä.

Kalle H
30.08.2016, 18.23
Tossa just punnalin vähän pyörää palasissa, näitä painoja vasten voi vaikka vertailla vähän omaa nykyistä pyörään niin saa pienen kuvan siitä miten plussa täpärin paino koostuu. Mitään kevennys osaa tossa ei oo kiinni, paitsi ehkä toi kuitutanko.

Etukiekko, recon+ (2,8"), jarrulevy (saint 203mm), tubeless venttiili ja 60ml stania = 2056g
Takakiekko, Chupacabra (2,8"), SRAM XG-1150-pakka, jarrulevy (saint 180mm), tubeless venttiili ja 60ml stania = 2545g
Runkosetti, satula vaihdettu (-40g), eastonin stemmi ja kuitutanko (-100g), Deoren jarru vaihdettu 4-mäntäsiin Saintteihin (ainakin +200g?), xt:n traili polkimet (~400g) = 9520g

Näistä tulee totaali painoksi 14,12kg, jos tubelessituksen olis tehnyt vaan vakio nakeille ja pitänyt alkuperäisen ohjaamon sekä jarrut olis paino ollut polkimien kanssa varmasti alle 14kg, mutta silloin pyörä olis ollut ihan eri peli. Enemmän omassa ajossa etenemiseen vaikuttaa kuskin kunto ja tekniikka, jonka jälkeen pyörän geometria, jousituksen tehokkuus/toiminta ja renkaat rupeaa vaikuttaan. Mutta onhan näiden painojen kanssa tietysti aina mukava hifistellä.

Tilasin tohon vielä kuituisen tacon (https://carbocage.com/en/carbocage-x1-taco) kun tolla tulee hyökättyä aikaisempaa rohkeammin kivikoihin, joten jonkinlainen suoja on tarpeen ketjulle ja rattaalle.

Bikeparkki hommiakin on niin monenlaisia, uskon että itse pärjään omalla kokoonpanollani omat vähäiset/varovaiset parkkiajot. Jos tykittelee kovemmin tai hyppii isommin, niin joku vähän tukevampi keula voisi ainakin olla ihan paikallaan. Toi Foxin 34mm keula on kyllä ihan mainion tutuinen peli hintaisekseen, mutta ei se kyllä ole yhtä tukevan kun vanhan fillari Fox 36mm FIT keula jossa mulla oli 26er rengas.

Kun muuten vertailee noita nettien hintoja kauppojen hintoihin niin kannattaa huomioida, että niihin tulee vielä lähes aina se +50€ tms postikuluja. Toisaalta kun ostaa kivijalasta niin uusienkin mallien hinnasta saa aina pois se 5-10% tms, tai ainakin näin mulla on käynyt sekä allekirjoituksessa olevan cyclon sekä nyt tän Trekin kanssa (eri kaupoista hommattu eikä mitään suhteita tms. diilejä). Toki mäkin ostan aina netistä jos siellä on selvästi halvempaa, mutta jos omalta kylältä sattuu käypää tavaraa sopivasti löytymään niin kyllä mä kuskaan rahat kivijalkaan.

hartsa24
30.08.2016, 21.32
Oma Spessun 6fattie comp sai alleen Maxxis Rekon+ ja Ikon+ kumit. Painoo lähti 370g, mutta leveydessä hävittiin 8mm. XT:n jarrut oon laittanu niin painoo on nyt 13,53kg. Viellä ei uusilla kumeilla metsään päässy, mutta eikähän siel piakkoin pidä käydä kääntyys et voi vähän vertailla menioa alkuperäisiin.

köpä
31.08.2016, 10.13
Tossa just punnalin vähän pyörää palasissa, näitä painoja vasten voi vaikka vertailla vähän omaa nykyistä pyörään niin saa pienen kuvan siitä miten plussa täpärin paino koostuu. Mitään kevennys osaa tossa ei oo kiinni, paitsi ehkä toi kuitutanko.

Etukiekko, recon+ (2,8"), jarrulevy (saint 203mm), tubeless venttiili ja 60ml stania = 2056g
Takakiekko, Chupacabra (2,8"), SRAM XG-1150-pakka, jarrulevy (saint 180mm), tubeless venttiili ja 60ml stania = 2545g
Runkosetti, satula vaihdettu (-40g), eastonin stemmi ja kuitutanko (-100g), Deoren jarru vaihdettu 4-mäntäsiin Saintteihin (ainakin +200g?), xt:n traili polkimet (~400g) = 9520g

Näistä tulee totaali painoksi 14,12kg, jos tubelessituksen olis tehnyt vaan vakio nakeille ja pitänyt alkuperäisen ohjaamon sekä jarrut olis paino ollut polkimien kanssa varmasti alle 14kg, mutta silloin pyörä olis ollut ihan eri peli. Enemmän omassa ajossa etenemiseen vaikuttaa kuskin kunto ja tekniikka, jonka jälkeen pyörän geometria, jousituksen tehokkuus/toiminta ja renkaat rupeaa vaikuttaan. Mutta onhan näiden painojen kanssa tietysti aina mukava hifistellä.

Tilasin tohon vielä kuituisen tacon (https://carbocage.com/en/carbocage-x1-taco) kun tolla tulee hyökättyä aikaisempaa rohkeammin kivikoihin, joten jonkinlainen suoja on tarpeen ketjulle ja rattaalle.

Bikeparkki hommiakin on niin monenlaisia, uskon että itse pärjään omalla kokoonpanollani omat vähäiset/varovaiset parkkiajot. Jos tykittelee kovemmin tai hyppii isommin, niin joku vähän tukevampi keula voisi ainakin olla ihan paikallaan. Toi Foxin 34mm keula on kyllä ihan mainion tutuinen peli hintaisekseen, mutta ei se kyllä ole yhtä tukevan kun vanhan fillari Fox 36mm FIT keula jossa mulla oli 26er rengas.

Kun muuten vertailee noita nettien hintoja kauppojen hintoihin niin kannattaa huomioida, että niihin tulee vielä lähes aina se +50€ tms postikuluja. Toisaalta kun ostaa kivijalasta niin uusienkin mallien hinnasta saa aina pois se 5-10% tms, tai ainakin näin mulla on käynyt sekä allekirjoituksessa olevan cyclon sekä nyt tän Trekin kanssa (eri kaupoista hommattu eikä mitään suhteita tms. diilejä). Toki mäkin ostan aina netistä jos siellä on selvästi halvempaa, mutta jos omalta kylältä sattuu käypää tavaraa sopivasti löytymään niin kyllä mä kuskaan rahat kivijalkaan.

Hyvää tietoa, kiitos. Alkoi nyt hieman kiinnostamaan käväistä sportaxissa jutuilla tommosesta trekistä. Ei vaan ole kokoa 18.5 hyllyssä, täytyy tiedustella.

Tosta takahaarukan tilasta on jossain mainittu että ei ole hirveästi tilaa. Mahtuuko esim. 3.0 nobby nic tohon trekin perään?

juusoj
31.08.2016, 10.26
Täytyy varmaan itekin pyörähtää mountain bike shopilla tänään... Jotenkin molemmat fuel ex ja stumy semiläskeimä alkais kiinnostaa.. Toi bikepark touhu on ihan promillen luokkaa mulla ja hissienskaa noillakin kai varovasti pari kertaa vuodessa voisi kokeilla..

Kalle H
31.08.2016, 10.32
On saa mitään varmaa sanoa noista 3.0" renkaista, mutta kyllä tuossa sellainen sentin verran on tilaa joka suuntaan tuon Recon+ renkaan kanssa (mittaillen kotona vielä tarkemmin), joka taisi olla mitattuna n. 68mm. Jos kaikki renkaat olis luvatun kokoisia niin 2,8" eli 71mm rengas menisi tohon kyllä vielä ilman mitään ongelmia ja varmaan myös tuo 3,0" eli 76mm rengas menisi ihan ok, kyllä tuossa on mielestäni varaa isontaa renkasta se 0,5cm joka suuntaan siten, että pelivaraa jää vielä n. 0,5cm tms.

Tolla 3,0" renkaalla rupee tosin ketjukin tulemaan jo melko lähelle boots kammista/perästä huolimatta, joten itse varmaan pidättäydin ainakin takana tuossa 2,8" koossa. Eteen voi sitten hommata jotain järeää 2,8/3,0" kumia jos tuntuu, että pidon kanssa on ongelmia. Aika kiva yhdistelmä vois olla esim. 2,8" recon+ takana ja tuleva 2,8" High Roller tai DHF edessä. Koitan vähän välttää tuota läskipyörä fiilisti ja ainakin nyt mulla on se fiilis, että 36mm vanne ja 2,8" rengas tarjoaa juuri sellaiset ominaisuudet joita ainakin kuvittelen traili ajoon kaipaavani. Mulla on aina aikaisemminkin ollut maastureissa vähän rullaavampaa/kapeempaa kumia takana, joten se tuntuu jotenkin mulle itselle "oikealta" ratkaisulta.

edit: Mittailin nyt vielä tuota takahaarukaa tarkemmin. Tuossa takana on nyt tosiaan kiinni vakio nakki, joka on leveimmästä kohtaa 68mm leveä, kävin sekä chain stayt, että seat stayt läpi siten että työnsin renkaan ja rungon väliin 13mm paksun tussin, joka mahtui tuonne tasaisesti. Korkeus suunnassa tuossa on tilaa vaikka kuinka, joten siinä suunnassa tuo ei ahdista. Jos toi 3,0" rengas levenisi joka suuntaan vaikka sen 4-5mm, niin ihan hyvin se mahtuu tuonne pyörimään ainakin näiden mittausten mukaan.

juusoj
01.09.2016, 15.14
Tätä ilon määrää.. Toi stumpyn semiläski on kyllä aikasta ihana.

Kovemmassa vauhdissa se leijuu juurien ja kivien yli, kiipeö yllättävänkin kevyesti ja notkeasti, hidas ja tekninenkin ajo onnistuu. Mutta se vauhdilla suoraan eteenpäin.. Parasta tossa pyörässä. Ihan erilaisiin paikkoihin uskaltaa ajaa mitä aiemmin on jäänyt vielä ajamatta.. Ehkä se on plaseboa mutta luotto pyörään on kova. Toistaiseksi tän päivän kokemuksella pyörä vie miestä xD

Kalle H
01.09.2016, 15.46
^tuohon on kyllä helppo yhtyä. Stravan mukaan tuo myös kulkee ihan mukavasti vaikka iskarien asetukset yms. ovat vielä vähän hakusessa, kuten myös kuskin taidot/ajovarmuus. Stravaan on tullut tutuille segmenteille top 10 aikoja vaikka segmenttien aikana on joutunut väistelemään koiranulkoiluttajia tai jopa pysähtymään aivan väärän ajolinjan tai kaatuneen puun johdosta. Rengaspaineita olen nyt nostellut tuonne 1,2/1,1bar tuntumaan, kun "Stravaillessa" juurakkoon/kivikkoon oon nyt ajanut hieman kovempaa. Märän kelin traili ajoon/fiilistelyyn sopivat paineet on ollut edessä vähän alle baari ja takana vähän yli. Kuskilla painoa kamojen kanssa jotain 85-90kg.

Eihän tän kaikein pitänyt mahtua samaan pakettiin? Rullaa hyvin, kiipe hyvin, on "leikkisä" ja tulee vielä erittäin hyvin alaspäinkin... vielä kun osais ajaa :rolleyes:

juusoj
01.09.2016, 16.00
Mun pitää vielä litkuttaa renkaat niin saa paineet alas.. Kuskin paino pyörii jossain ~95kg hujakoilla niin ajattelin aloittaa jostain 1,4barista. Vähän vielä pitää tutkailla iskarien asetuksia ja paineita...

Siis se miten toi pyörä kiipee.. Se oli todella iso yllätys! Pitää ettiä tästä kodin läheltä jotain hyviä alamäkiä vielä.

Liikuva shikaani
01.09.2016, 18.43
Mikäs malli Juusoj:lle tuli 6fattystä? Mulla on halvin Comp enkä näe siinä oikein mitään päivitettävää paremmaksi, jopa simpan halvimman pään jarrut tuntuvat ihan kelvoilta. Toisessa pyörässä on Sramin Guide R:t ja onhan ne inan tunnokkaammat mutta niiden vika on se kun palat kuluu niin kahva painuu aina vaan syvemmälle ja tämä tapahtuu yllättävän nopeasti.

Kehien kapeus vähän mietityttää, periaatteessa toimii hyvin mutta kun paineet laskee riittävän alas, takana noin 0.8bar tai alle niin rengas alkaa "kaatumaan" toki ollaan jo aika alarajoilla millä kannattaa edes ajaa.

juusoj
01.09.2016, 18.48
Ens vuoden comppi. Rockkari tuntuu riittävältä mun alla mutta taas tykkään kyllä guideista kuin hullu puurosta. Mitä muutaman vuoden takaisiin deoreihin vertaa niin aivan eri luokkaa. -17 mallissa on myös sillä paksummalla kyljellä olevat renkaat. Nyt kun saisin tilattua litkut ja tarvikkeet niin sais vielä litkutettua niin pääsisi testaamaan miten toimii.

Pancho
02.09.2016, 01.14
Mikä boost-kiekkosetti olis tällä hetkellä hintalaadultaan paras vaihtoehto? Aatellu plussakoon fillaria rakentaa ja kiekkoihin suunnittelin panostavani 500-600€. Omatoimista kasaamista harkitsen myöskin.

Kalle H
02.09.2016, 10.29
Mikä boost-kiekkosetti olis tällä hetkellä hintalaadultaan paras vaihtoehto? Aatellu plussakoon fillaria rakentaa ja kiekkoihin suunnittelin panostavani 500-600€. Omatoimista kasaamista harkitsen myöskin.
27+ kiekoista voisi melkein avata ihan oman keskustelun, jottei kaikki 27+ kama tule tänään saman langan alle. Valmiskeikkoja on saatavilla joitakin esim. bike24 valikoimasta, mutta ihan hirveästi noita ei näytä vielä olevan. Bike24 osaa myös listata noita boost-hubit ihan hyvin, joten siellä on helppo selailla haluamiaan vaihtoehtoja.

Jos itse nyt kokoisin keikot, niin ottaisin hubeiksi jotkut mahdollisimman kevyet 28 reikäiset joissa 6-putkin kiinnitys jarrulevylle. Pinnoiksi sitten Sapin racet (hyvät, helpot koota ja halvat) ja sitten kehiksi vaikka nextien hiilari kehät n. 35mm sisäleveydellä. Ainakin noiden nykyisten 2,8" renkaiden kanssa toi 36mm sisälevys toimii todella hyvin, joku 30mm kuulostaa jo vähän kapeelta ja toisaalta joku 45mm on jo ihan överi (ja painava). Kovin monessa osassa ei pysty hifistelemään jos keikot pitää saada tohon 500-600€ rahaan.

mattim
02.09.2016, 13.50
Olen kokeillut 2,8" Trailstar Nobby Nicciä takana 22 mm (sisäleveys) vanteella ja se tuntuu aika kivalta n. 1 barin paineella. Sisurilla mennään. Alle barin paineella löi läpi ja puhkaisi sisägumin.

Ajan tuolla kiekolla sellaista aika hidasta möyrimistä joten ehkä siksi en ole koskaan havainnut mitään merkkejä alletaittumisesta tms. Pito on parempi kuin esim. Hans Dampf 2,35" Trailstarilla. Siis ainakin veto- ja jarrutuspito. En sano mitään kanttausominaisuuksista.

Jotain minä varmasti teen väärin kun vanne on noin kapea mutta mahtaisiko olla sittenkään vastavaa hyötyä ostaa yli 200 €:n kiekkoa esim. 35 mm sisäleveydellä? Mitä sillä saisin lisää? Mahdollisuus ajaa pienemmillä paineilla? Kulutuspinnan profiili suorempi? -> Vielä enemmän pitoa? Mahdollisuus ajella kovempaa samoilla painella kun rengas vakaampi? Noihan ne perusteet kai ovat mutta epäilyttää että huomaako sunnuntaipyöräilijä eroa sittenkään...

Olen tehnyt myös pahempaa syntiä: laitoin eteen samanlevyiselle (22 mm) vanteelle 3,0" Purgatoryn! Kyllä hävetti mutta niin vain tuli 20 km märässä skutsissa nautiskeltua. :) Alussa paine 0,8 bar ja kotiin tullessa 0,6 bar. Täytyy sanoa että tämä vääräuskoinen kokeilu herätti plussakuumeen jonka totaaliseksi lääkitsemiseksi kai ne leveät kiekot pitäisi ostaa... Tuo 3" Purga mahtui muuten ko. vanteella ihan normi 27,5 Pikeen ja vielä pikku lokari väliin! Tietty on iso riski että 35 mm vanteella ei mahdu enää, vai onko?

Kalle H
02.09.2016, 17.28
Kyllä kuulostaa jo todella härskiltä noi vanne-/rengasyhdistelmä. Itse olen huomannut, että jopa tuolla 36mm sisäleveydellä 2,8" rengas rupeaa taittumaan alle ja kolisemaan vanteelle, jos paineita tiputtelee alle baariin ja ajaa yhtään reippaamin kivikossa/juurakoissa tai mutkissa. Eilen mulla oli paineita takana 1,2 ja edessä 1,1bar schwalben digimittarilla mitattuna, ajo on tollasta agressiivista ja osaamatonta trailiajoa. Ihan samat paikat pystyy ajamaan mitä vanhalla 160/160 joustavalla 26er enduro pelilläkin, vaikka joustoa on nyt vain 140/130.

Tässä yksi esimerkkivideo (https://www.youtube.com/watch?v=AcXw-cZIDVc) eiliseltä omista ajoista, mikään tekninen huippusuoritus tuokaan ei ole (vaikka KOM-aika tulikin), mutta onneksi plussa antaa pienet ajovirheet hyvin anteeksi. Trekin jousitus tulee tossa parissa paikkaa käytettyä kokonaan, mikä on tietysti ihan hyvä. Voisi jossain vaiheessa koittaa laittaa pari tokenia ainakin tuohon iskariin ja katsoa, että toisiko se vielä lisää progressivisuutta takapäähän.

mattim
05.09.2016, 10.42
No se oli ihan kieli poskessa kokeilua ja kun hiukan nostin vauhtia ja koitin kantata kalliopinnalla niin kyllä kumi taipui alle. Ja lopulta snake bite lopetti lenkin. Mutta sellaisessa hitaassa mönkimisessä noita ongelmia ei ollut. Toki minulla löytyy 2,35" leveät renkaat toisilla kiekoilla "normi"ajoon.

Mutta plussakärpäsen puraistua ajattelin tilata actionsportsilta 28,3 mm sisäleveät kiekot joissa käyttäisin 2,8" renkaita. Tiedän, ne on vielä kapeat mutta saisi edullisesti ja olisivat yleispätevät myös noille 2,4" kokoluokan nakeille jos sikseen tulee. Tukea / ilmatilaa olisi silti enemmän kuin 22 mm vanteella. Plussilla en kuitenkaan aiokaan ajaa sellaista rymistelyä kuin "tavallisilla". Takahaarukan alaputket sitäpaitsi ovat aika lähellä reunanappuloita jo 2,8" Nobby Nicillä joten siinäkin mielessä en voi hirveästi takarengasta levittää.

harmis
07.09.2016, 22.56
Vaikka niin olin päättänyt että en tähän plus hommaan lähde mukaan ainakaan vielä, niin kuitenkin tuli laitettua äsken wiggleltä Charge Cooker Midi1 tilaukseen kun oli niin hyvässä halvennuksessa 2016 vuoden malli. Talvipyöräksi työmatkoille sekä hiekkatieajeluun ajattelin mutta voihan se olla että sillä eksyy satunnaisesti maastoonkin. Varsinkin jos osoittautuu kovinkin hauskaksi peliksi :-)

Bumbabambuee
08.09.2016, 14.24
Noista painoista kun tuossa aiemmin ketjussa oli puhetta niin punnitsin myös oman SJ 6fattien (koko M). Normi kokoonpanosta erona kuitutanko+esi gripit, XT jarrut, XO1 pakka+liipasin ja 3.0 nobby nicit litkuilla. Painoa ilman polkimia aika tasan 13kg, XTR-traili polkimilla sitten vajaa 400g enemmän.

KeijoM
10.09.2016, 15.35
Tässä nyt pidemmän aikaa arvuutellut parin eri vaihtoehdon välillä

http://www.ridemore.fi/orbea-loki-27+-h10
http://www.bikeshop.fi//Kona_Big_Honzo/ekauppa/pKOBIGHZ/&listpos=18

Hinnan puolesta Honzo houkuttelisi (1600€ jäisi hintaa alejen jälkeen), mutta onko Lokissa kuinka paljon paremmat palikat, joiden takia kannattaisi kerralla panostaa siihen? Keltaista Lokia kuolannut jo pitkään, mutta tuo Honzo vaikuttaa myös erittäin pätevältä. Varsinkin kun Honzossa olisi hissisatula jo valmiina. Siitä tosin herää kysymys, että kuinka laadukas se on? Keula varmaan se suurin muuttuja noiden välissä - kuinka iso ero noilla Recon Silverillä ja Foxilla on? Noiden lisäksi mietin kiekkoja/napoja ja kaikkea muuta kuluvaa.. miten nuo laitteet vertautuvat keskenään?

Ridemoressa kävin pyörähtämässä kesällä vähän kyselemässä tuosta Lokista. Erittäin asiallista palvelua sain ja selkeästi pyörää kuvailtiin minulle sopivaksi (semiläskinä helppo ajaa ja aloittelijaystävällinen, sopii hyvin pk-seudulle jne). Lisäksi mieleen jäi kommentti kestävistä/paksuista navoista (148x12), jotka kestävät hyvin kovempaakin menoa.

Espoon/Helsingin keskuspuiston juurakkopolut/kalliot olisi pääasiallinen seikkailuympäristö. Kyseessä olisi myös itselleni ensimmäinen kunnon pyörä ja yllä olevien kysymysten lisäksi pitäisi varmaan kysyä vielä liuta muitakin kysymyksiä.. Jotan supertärkeää, jota en ota huomioon? Lokissa olisi toki myös se plussa, että Ridemore on muutaman kilsan päässä ja pyörän saisi helposti testiin VS. Bikeshop on turussa..

KeijoM
10.09.2016, 16.20
Pikaisella tutkimisella sanoisin, että ei.

http://www.bikerumor.com/2016/02/10/sonder-bikes-from-uk-outdoor-retailer-alpkit-take-you-off-the-beaten-track/

"The Sonder Transmitter is a high-spirited aluminum hardtail for big mountain and hard trail riding, with geometry designed for fast trail center descending." Äkkiseltään tuo ei kauhean hyvin kyllä kuvaa PK-seudun keskuspuistoja. :)

tiaalto
10.09.2016, 16.30
Mulla on tuo Loki H10. Ihan tyytyväinen olen sinänsä pyörään, tuo Foxin keula on simppeli mutta hienostunut. Tuohon Honzoon verrattuna jään kuitenkin kaipaamaan korkeampaa keskiötä ja 1X voimansiirtoa. Renkaat vaihdoin myös Nobby Niceihin jotka Honzossa on vakiona (liekö tosin Evo sarjaiset vai halpikset).

KeijoM
10.09.2016, 19.00
Toki tuo rymyäminenkin on mielessä, mutta ennen kaikkea se pito tiukoissa ylämäissä ja juurakoissa. Sanotaanko, että otan tarkempaan selvitykseen tuonkin, mutta nuo kaksi mainitsemaani ovat vielä etusijalla. :) Oikeasta liikkeestä ostaminen on myös ehdottoman tärkeää, vaikka siitä joutuisi maksamaan "ekstraa".

stumpe
10.09.2016, 19.13
Ohhoh, aika kuumottava toi Sonder transmitter. Reiluun 1200e yari ja 1x11, geo näyttää paperilla hyvältä.

69Hz
11.09.2016, 16.37
Ridemore on muutaman kilsan päässä ja pyörän saisi helposti testiin VS. Bikeshop on turussa..

Bikeshop lähettää käsittääkseni pyörän matkahuollolla testiajoon kasattuna ja ajovalmiina pientä korvausta (ja deposittia) vastaan.
Summan saa takaisin, jos ostaa pöörän. Näyttäis olevan tulossa myös testipäivä: http://www.bikeshop.fi//uutiset/Maastopyorailyn_testipaiva_25_-85.html

Jakke81
12.09.2016, 18.19
Nyt on stumppi jumpilla takana parilenkkiä. Ohjaustanko vaihtui kuituiseen ja jarrut slx metallipaloin.
Eihän tämä duden veroinen ole mutta mukava menemään ja onpahan vaihtelua.
Tubelekset pitäs ehtiä vääntää ja renkaat vois vaihtaa rullaavampiin mukavuutta parantamaan...

juusoj
12.09.2016, 20.04
Tupelekset pitää itekin vääntää stumpyyn kun kerkiää.. Mutta noi renkaat on kyllä loistavat. Odotan vaan ku paineet saa alas ja kunnolla sipoonkorpeen ajelemaan.. ^^

Liikuva shikaani
12.09.2016, 22.07
^^Mitä tarkoitat ettei ole Duden veroinen? Mulla myös Dude ja onhan siinä puolensa mutta kyllä oon tykännyt stumpista nyt kun on vielä suht kuivaa.

Onko muuten muilla Command Postista lähtenyt stefa liikkeelle kun tolppaa nostaa ja laskee?

juusoj
12.09.2016, 22.16
Jotain häikkää on kun command post ei joka kerta jaksa nostaa ylös asti.. Mut en oo kyll huomannu et stefa olis lähtenyt liikkeelle..