Näytä tavallinen näkymä : Brevet, Randonneur, matka jne renkaat
Heissan, milläs renkailla te ajelette esimerkiksi brevettejä, ihan mielenkiinnosta. Kun kalusto muutenkin on aika monipuolista.
Itsellä ollut alla tuossa käytössä pääasiassa Contia (gp4000s ja perinteinen Gator), myös Schwalben marathon plussaa on alta löytynyt. Kuitenkin näiden renkaiden kohdalla (etenkin Marathon PLUS ja GP4000sII), ovat hieman vattumaisia punnertaa kohmeisin sormin vanteelle, jos on sisuri puhjennut, tosin ei ne marat ihan helposti kyllä puhkeekkaan. Koin valaistumisen, kun ostin Roven cycloiluun ja kesäksi vaihtoehtoiseksi brevet pyöräksi huonommille keleille. Esiasennus Clementit suorastaan hyppäävät vanteelle jos sattuvat metrin säteellä lojumaan, myös Maxxis Mud Wrestlerit teki samoin..
Olin vähän mietiskellyt hiilaripyörään Durano S:iä kesäksi, ja Roveen jotain mukavaa ja hyvin rullaavaa paksumpaa rengasta (28-45mm), katsotaan jos jonkun pyörän alta löytyisi löytyisikö ehdokkaita. Etuna tuo asennettavuus.
Tuossa renkaan kumin päälle menemisessä on kyse aina vanne/rengas-kombosta, eli vain ja ainoastaan renkaiden ominaisuudeksi tuota asennettavuuden helppoutta ei kannata lukea, vaikka eroja toki on.
Oman kokemuksen perusteella ehdoton suositus Gran Boisin kumeille eli mukavampaa ja paremmin rullaavaa rengasta maltillisilla paineilla saa hakea. Pistosuojauksen puutekaan ei aiheuttanut koko viime kaudella kuin yhden lasinsirun aiheuttaman puhkeamisen, vaikka aika paljon pieniä huonon päällysteen omaavia maanteitä ja sorateitä tuli ajeltua. Itsellä alla randossa nämä Cypresit..
http://pelagobicycles.com/components/tires/grand-bois-cypres-700.html
juu, vanteista riippuu paljon, mutta on myös niitä vaikeampia kumeksia kuten vaikkapa tuo mara, ei sillä etteikö saisi, mutta säätäminen tien päällä on mukava minimoida, jää pidempi reissu helposti vatutuksen takia kesken. ;)
Tottakai kumeihin vaikuttaa matka, matkanopeus, matkantyyppi ja matkaympäristö/alusta. Mutta Tarkoitus olikin yleismaallisesti kysellä kanssa-ajajien kokemuksia. Osa tykkää ajaa pomminvarmoilla maroilla, osa kaposilla ja nopeilla kisanakeilla.
grand bois onkin itselleni uusi tuttavuus.
Vittorio Rubino pro 25mmnä ollut nyt pari kesää käytössä pidemmillä matkoilla. Kestivät ilman rikkoja lomareissun polku ja soratieseikkailut.
hathathat
03.12.2014, 21.22
Contin 28mm 4seasonit ja Gatorskinit olleet perinteisesti käytössä - ensi kaudella tarkoitus kokeilla uuden takakiekon myötä Schwalben Onea tubeless-versiona...
Ajan brevetit 650b kiekoilla varustetulla pyörällä. Käytän renkaina Grand Bois Hetre (584-42) kokoisia renkaita sekä Compass Loup Loup Pass 37 millin renkaita. Näillä olen ajanut kaikkiaan noin 6000 km kahtena kesänä. Yksi rengasrikko tuli märälle kelillä alkukeväästä, kun sepeliä oli vielä pinnoilla aika paljon. Nämä renkaat siirtyvät Velocity Synergy vanteille oikein hienosti, tosin joutuu vähän säätämään että saa ne pyörimään suoraan ja vipottamatta. Harjaantumalla sekin on hoitunut. Kyseisissä renkaissa ei ole pistosuojausta, mutta matalat paineet n. 4 bar ja suuri ilmatila ehkäisevät
reikiintymiseltä ilmeisen tehokkaasti. Ja se ajomukavuus (yhdistettynä ohutseinäiseen teräsrunkoon) on kyllä korkeata luokkaa. Jaksaa istuskella satulassa pitempäänkin eikä paikat puudu pahemmin.
Ajan brevetit 650b kiekoilla varustetulla pyörällä. Käytän renkaina Grand Bois Hetre (584-42) kokoisia renkaita sekä Compass Loup Loup Pass 37 millin renkaita. Näillä olen ajanut kaikkiaan noin 6000 km kahtena kesänä. Yksi rengasrikko tuli märälle kelillä alkukeväästä, kun sepeliä oli vielä pinnoilla aika paljon. Nämä renkaat siirtyvät Velocity Synergy vanteille oikein hienosti, tosin joutuu vähän säätämään että saa ne pyörimään suoraan ja vipottamatta. Harjaantumalla sekin on hoitunut. Kyseisissä renkaissa ei ole pistosuojausta, mutta matalat paineet n. 4 bar ja suuri ilmatila ehkäisevät
reikiintymiseltä ilmeisen tehokkaasti. Ja se ajomukavuus (yhdistettynä ohutseinäiseen teräsrunkoon) on kyllä korkeata luokkaa. Jaksaa istuskella satulassa pitempäänkin eikä paikat puudu pahemmin.
Tämähän alkoi kiinnostamaan heti tällaista hukkapätkää, joka on miettinyt vakavissaan teräsrunkoista brevet ja GG pyörää. 650b voisi mahdollistaa omalla kohdalla mukavammat kulmat, joten pystytkö hieman avaamaan millainen ajopeli on alla?
Contin 28mm 4seasonit ja Gatorskinit olleet perinteisesti käytössä - ensi kaudella tarkoitus kokeilla uuden takakiekon myötä Schwalben Onea tubeless-versiona...
Tuosta One:sta kuulunut paljon juttua ettei kestä kauaa. Mukava rengas mutta siis lyhytikäinen. Ei omakohtaisia kokemuksia.
huuhdellaan puskiin, ystäväni Skotlannista mainostaa kovasti Vittoria randonneur hyperin nimeen. Halpa, nopea ja kestävä kuulemma.
Ja omaa todella paskan ajotuntuman, kun laittaa yhtään enemmän painetta. Välittää tienpinnan epätasaisuudet hirveänä tärinänä käsiin jne. Vittorian Rndo Prot siis ainakin, mulla oli arkipyörässä moiset yhden kesän pistosuojauksen takia, kun satuin saamaan halvalla. Kenties yksi ainoita kumeja, mitä en edes halua ajaa loppuun..
Nuo Compassit on sellaiset, mitä on moni kehunut. Panaracer Pasela on kai ihan ok ja ajattelin kokeilla seuraavaksi arkifillariini. Sama valmistaja on tehnyt esim. Rivendell Bicyclesille pari erilaista kehuttua rengasta esim. Jack Brown oli yksi niistä malleista..
StantheMan
04.12.2014, 09.19
Jos menen leikkimään Isojen Poikien kanssa, niin laitan alle Gatorskinit. Eteen mahtuu 28 ja taakse 25. Ajotuntumasta en tiedä, kun en siitä välitä. Kokeilut olen kaikenlaisia merkkejä, mutta perusrenkaana jatkaa Gatorskin.
Ja omaa todella paskan ajotuntuman, kun laittaa yhtään enemmän painetta. Välittää tienpinnan epätasaisuudet hirveänä tärinänä käsiin jne. Vittorian Rndo Prot siis ainakin, mulla oli arkipyörässä moiset yhden kesän pistosuojauksen takia, kun satuin saamaan halvalla. Kenties yksi ainoita kumeja, mitä en edes halua ajaa loppuun..
Randonneur pro on eri rengas kuin Hyper. Olen myös antanut uskotella itselleni että Hyper olisi vallan mainio kumi. Vaikka vähäinen on ymmärrykseni näistä.
Huomenna saa testailla, posti toimitti tänään Planet X:n tarjouksesta napatut. Leveys on normaalivanteella 36 mm.
http://kuvapilvi.fi/k/ykWI.jpg
Tämähän alkoi kiinnostamaan heti tällaista hukkapätkää, joka on miettinyt vakavissaan teräsrunkoista brevet ja GG pyörää. 650b voisi mahdollistaa omalla kohdalla mukavammat kulmat, joten pystytkö hieman avaamaan millainen ajopeli on alla?
Kyseessä on klassinen cyclotourist-pyörä maantiepyörän runkokulmilla ja medium/low trail ohjausgeometrialla. Olen suunnitellut rungon itse ja tilannut sen Woodrupilta Leedsistä. Pyörä on rakennettu rungosta eteenpäin omassa pajassa.
Lokarit ja dynamovalot löytyy tietenkin. Ja teline Berthoudin etulaukulle, joka on kiinteä osa varustusta. Voin laittaa kuvan tähän ketjuun, jahka löydän sopivan.
Korhonen
05.12.2014, 00.57
Continental GP4000S 23mm on ollut käytössä kolmena kesänä eli sen ajan kuin olen brevettejä ajanut. Sama kumi on rullannut alla muutenkin maantielenkeillä. Rengasrikkojen määrä on ollut mielestäni kohtuullisen vähäinen. Muilla pyörillä muilla renkailla on sitten tullut senkin edestä. Contista pahaa sanottavaa on ainoastaan siinä, että märkään, uudehkoon asfalttiin se tuntuu imevän kiinni, mutta vertailupohjani maantierenkaiden osalta on olematon, joten en osaa sanoa, imeekö poikkeuksellisen pahasti. No, uusi asfaltti brevettireiteillä on nykyisellä tienpitämättömyydellä sen verran harvinaista, että ongelma ei ole suuren suuri. :)
Randonneur pro on eri rengas kuin Hyper.
Ok. Hyvä tietää, kiitokset!
twentyniner
05.12.2014, 09.41
Sama rengas 25mm ja 7bar paineilla, kuski noin 95kg. Paljon ei ole vertailupohjaa, mutta Misukkaan verrattuna helvetin kova ajotuntuma.
edit: siis Contin 4000S
Kyseessä on klassinen cyclotourist-pyörä maantiepyörän runkokulmilla ja medium/low trail ohjausgeometrialla. Olen suunnitellut rungon itse ja tilannut sen Woodrupilta Leedsistä. Pyörä on rakennettu rungosta eteenpäin omassa pajassa.
Lokarit ja dynamovalot löytyy tietenkin. Ja teline Berthoudin etulaukulle, joka on kiinteä osa varustusta. Voin laittaa kuvan tähän ketjuun, jahka löydän sopivan.
Wau! kuulostaa vallan hienolta ja näkisin mielelläni kuvan tästä!
^^ kuvaa vaan äkkiä , alkoi kiinnostaa melkolailla :)
Continental GP4000S 23mm on ollut käytössä kolmena kesänä eli sen ajan kuin olen brevettejä ajanut. Sama kumi on rullannut alla muutenkin maantielenkeillä. Rengasrikkojen määrä on ollut mielestäni kohtuullisen vähäinen. Muilla pyörillä muilla renkailla on sitten tullut senkin edestä. Contista pahaa sanottavaa on ainoastaan siinä, että märkään, uudehkoon asfalttiin se tuntuu imevän kiinni, mutta vertailupohjani maantierenkaiden osalta on olematon, joten en osaa sanoa, imeekö poikkeuksellisen pahasti. No, uusi asfaltti brevettireiteillä on nykyisellä tienpitämättömyydellä sen verran harvinaista, että ongelma ei ole suuren suuri. :)
Muilla vastaavan kaliiperin renkailla ei ehdi miettiä mitään imemistä, kun puhkeilevat märällä jatkuvasti. No joo, näin karrikoidusti.
Jokseenkin nopeasti nuo Contit alkavat kehittää ainakin takarenkaaseen tasaista keskialuetta, mutta kestävät kisahenkiseksi renkaaksi ihan hyvin. Pistosuojaus taitaa olla jokseenkin ylivertainen verrattuna kilpailijoihin. Uudempi II-versio tuntuu olevan myös hieman vähemmän epämukava kuin aikaisempi, tosin pientä epäilyä hiipii takaraivoon kulutuskestävyyden suhteen, näyttävät kuluvan vanhaa mallia nopeammin.
twentyniner
05.12.2014, 18.26
Itselläni nuo Contit pysyivät alla juuri tuon "kestävyydensä" takia , ei yhtään flättiä noin 3500km aikana. Misukan ProRacet keräävät pikku kivet kyllä tehokkaammin.
teräsrunko
06.12.2014, 00.24
Randonneur pro on eri rengas kuin Hyper. Olen myös antanut uskotella itselleni että Hyper olisi vallan mainio kumi. Vaikka vähäinen on ymmärrykseni näistä.
Huomenna saa testailla, posti toimitti tänään Planet X:n tarjouksesta napatut. Leveys on normaalivanteella 36 mm.
Olen myös päätynyt pitkällisen tutkimuksen jälkeen Vittoria Randonneur/Voyager Hyper -renkaisiin seuraaviksi kesärenkaiksi Cross Checkiin.
Näytti tosiaan olevan suht edukkaita Planet X:ssä - paljonko tuolla oli toimituskulut?
Wau! kuulostaa vallan hienolta ja näkisin mielelläni kuvan tästä!
Tuossa linkissä löytyy joitakin kuvia pyörästä. Kaikki eivät ole otettu samalta brevitiltä, mutta siinä nyt kuitenkin.
Sen voisin vielä mainita, että fillari ja rengas (Hetre 41mm) toimivat oikein hyvin soratiellä. Kymi B200:lle oli viime vuonna
muutaman kilsan pätkä aitoa soratietä, jossa sai puksutella lähes normivauhdilla. Hiilarikuskit joutuivat pudottamaan vauhtia
melkoisesti.
https://picasaweb.google.com/109037341147737219140/GiroDiTourLaVueltaBrevet40003#
Näytti tosiaan olevan suht edukkaita Planet X:ssä - paljonko tuolla oli toimituskulut? /teräsrunko
Tuli aiemmin syksyllä pikkutavaraa, muttan en ole pannut ylös tarkkaa toimitusmaksua, se oli kympin luokkaa. Sen näkke kun laittaa tilausta. Tällä halvalla toimitusmaksulla kului kolme viikkoa ennen kuin tavara oli kotona! Brittipostin syyksi panin.
Näistä brevettikumeista. Itse olen ajanut kaksi kautta Spessun Roubaix Pro renkailla. Kainostelematta sorat ja sepelitkin mitkä eteen sattuneet. Täytyy koputtaa puuta, mutta ei yhtään rengasrikkoa. Ensimmäisenä kautena huhtikuun puolivälistä n. 5000 km. Samoilla aloitettiin toinen kausi huhtikuun alusta (etusen vaihdoin taakse ja päinvastoin) ja kevään lopuksi siirsin kumit kakkos kiekkoihin. Arviolta 8 tuhannen jälkeen vaihdoin alussa takanaolleen eturenkaan pois, koska oli niin kantikkaaksi kulunut. Toinen jatkaa vielä keväänä treenikiekoissa takana. Kulutuskestävyys on minulle ainakin vähintäin riittävä. Toisen kauden paremmissa kiekoissani oli sittten sama kumi tubeleksena pitkillä breveteillä. Nämä sitten vielä mukavemmat. Eikä näissäkään flättejä, mutta tosin vain pari kolme tonnia takana. Mitään vierintävastustestiä en ole osannut tehdä, mutta samaa tahtia muiden kanssa tuntuvat rullaavan porukkalenkeillä. Luotettava rengas, tubeleksena vähän kallis.
Mielenkiintoinen blogikirjoitus (https://janheine.wordpress.com/)rengaspaineista. Onko kukaan tutustunut tuohon Vol 11 (No3) lehtiseen rengasasioista? Olisiko tuo tilaamisen arvoinen?
Halusin kapeampia renkaita X-Bowhun testata ja Schwalbe Duranoita ajattelin, mutta koska niitä ei parissa käymässäni liikkeessä ollut päädyin Vittoria Randonneuriin 28 millisenä. Huomenna toivottavasti ehdin testaamaan jo.
huuhdellaan puskiin, ystäväni Skotlannista mainostaa kovasti Vittoria randonneur hyperin nimeen. Halpa, nopea ja kestävä kuulemma.
Vittorian 32 mm Randonneur Hyper ollut vuosia arkikäytössä ja on kyllä mukava ja kevyt, 350 g. Puhjennut kerran terävän kivensirun vuoksi. Nykyään vastaava malli taitaa olla Voyageur Hyper (http://www.vittoria.com/tire/voyager-hyper/). (Speksit ja vähäinen kuviointi muistuttavat Schwalbe Marathon Supremea (http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-supreme.html), josta ei ole kokemuksia.) Eivät nuo vuosia sitten erityisen halvat olleet (Rosella jotain 30 e), ehkä hinta on laskenut.
Edit: näkyypä kyseinen kauppa pyytävän samoja hintoja edelleen.
ajossa ollut noi voyager hyperit nyt tonnin verran 37mm leveenä. Ei mitään pahaa sanottavaa ole tullut, rullaavat kivasti ja on kevyet. Ei flättejä vielä ja ovat kauhean kivat pistää kehille. Ostan uudestaankin. planetx.co.uk noita myy 9-15 punnan kappale hintaan "jatkuvasti"
teräsrunko
21.04.2015, 22.33
Vittorian 32 mm Randonneur Hyper ollut vuosia arkikäytössä ja on kyllä mukava ja kevyt, 350 g. Puhjennut kerran terävän kivensirun vuoksi. Nykyään vastaava malli taitaa olla Voyageur Hyper (http://www.vittoria.com/tire/voyager-hyper/). (Speksit ja vähäinen kuviointi muistuttavat Schwalbe Marathon Supremea (http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-supreme.html), josta ei ole kokemuksia.) Eivät nuo vuosia sitten erityisen halvat olleet (Rosella jotain 30 e), ehkä hinta on laskenut.
Edit: näkyypä kyseinen kauppa pyytävän samoja hintoja edelleen.
Laitan tähänkin varoituksen, että jos Voyager Hyper ja Marathon Supreme muistuttavatkin jonkin verran toisiaan ulkoisesti niin ne kuitenkin ajettavuudeltaan ovat kuin eri planeetoilta. Tämä siis Hyperin hyväksi, ja tämä perustuu omaan kokemukseen.
Laitan tähänkin varoituksen, että jos Voyager Hyper ja Marathon Supreme muistuttavatkin jonkin verran toisiaan ulkoisesti niin ne kuitenkin ajettavuudeltaan ovat kuin eri planeetoilta. Tämä siis Hyperin hyväksi, ja tämä perustuu omaan kokemukseen.
Kiitos, tämä olikin ihan mielenkiintoinen tieto. Kyllä tuo Vittoria vaikuttaa myös ihan kestävältä, voisi vielä lisätä.
Voyager hyper toimii myös ongelmitta ilman sisärengasta. Mainio kumi. Planet X:ltä hankittuna hinta-laatusuhde erinomainen.
Löysin tosi vähänlaisesti kommentteja Vittoria Randonneurista. Onko kukaan sillä ajellut?
anttipietila
22.04.2015, 14.42
Löysin tosi vähänlaisesti kommentteja Vittoria Randonneurista. Onko kukaan sillä ajellut?
Työmatkapyörässä 28 mm Vittoria Randonneurit alla, kestävät kevään ja syksyn tappajasepelit.
Vaihdoin just ensiasennuksen perus-randonneurit pois kun ne tuntuivat raskailta möhköiltä. Mitään vertailevaa keskinopeustutkimusta tilalle tulleisiin Supremeihin en tehnyt muuta kuin että mutulla reilusti kevyemmältä tuntuu matkanteko vaikka Supremetkaan eivät kai mitään unelmarullaajia ole. Toki leveydessäkin tultiin alaspäin 37 millistä (muistaakseni) 32:een. En koskaan saanut selville kuinka paljon oikeasti normi-Randonneurit poikkeavat esim. Hypereistä.
Sinällään randoissa ei ollut kauheasti osumaa kulutuspinnoissa vaikka ne olivat olleet käytössä pari vuotta (ei massiivisia kilsamääriä, mutta ajoa kelveillä). Pientä sepelin tekemää viiltoa joka ei mennyt syvälle. Rengasrikkojakaan ei muistaakseni tullut yhtään tuona aikana.
Perus randonneureihin verrattuna randonneur hyper (ja nykyään nimeltään voyager hyper) on ihan eri tuntuma, rullaavuus ja ketteryys. taitaa olla puolet kevyemmätkin. Tosin perusrandot kuuluu samaan kastiin schwalbe marathon sarjan ja spessun armadillon kanssa, ns. pomminkestäviin kumeihin. fiksissä noi perusrandot kestää skidailua mutta hyperit tuskin kovin kauaa..
Okei, sitten ne on ehkä ihan hyvät testirenkaat tällaiselle maastorenkailla ajamaan tottuneelle, joka ei aina muista varoa kiviä yms. Toki ois plussaa kun ne rullaiskin hyvin, mutta saanpa nyt ainakin tuntumaa kapeammilla renkailla ajosta.
On noi 28t kyllä tosi kapeet 32n verrattuna. 😃 Nyt kun ei vielä ajettu sain mitalla hätäsesti 27 ehkä leveydeksi. Täytyy ajaa varovasti ensin että tottuu noihin.
32-milliset Vittoria Randonneurit olleet alla keväisin sepeleillä ja ensimmäisillä breveteillä. Viime keväänä takarenkaan sivu aukesi kesken brevetin ja sisäkumi puhkoitui jarruun. Onneksi matkatoverilla oli ylimääräinen ulkokumi mukana (ja siitä lähtien minullakin). Ilmeisesti olin vaurioittanut renkaan laitoja vanteille vääntäessä ja/tai kanahäkkisäilytys oli haperoittanut kumia tukivaijerin kohdalta. Tälle keväälle korvasin rikkoutuneen samanlaisella, kun löytyi paikallisesta liikkeestä heti hyllystä ja oli kiire vaihtaa nastarenkaat pois ennen ensimmäistä brevettiä. Eiväthän nuo kevyimmät tai rullaavimmat ole, eivätkä helpoimmat saada vanteelle ja pois, mutta kestävät asfalttia ja sepeliä todella hyvin, joten tien päällä ei ole edellä mainittua tapahtumaa lukuunottamatta tarvinnut paikkaustoimenpiteisiin ryhtyä. Randonneureista näyttäisi olevan nykyään II-versiot, mutta en tiedä, mitä eroa niissä on aikaisempiin.
Useimmat pidemmät (300+) brevetit olen aikaisemmin ajanut Contin GP4000s:llä, mutta napadynamon ympärille kasattuun RR465-vanteeseen taitaa Durano Plus (25mm) jäädä pysyvästi noin kahdentuhannen testikilometrin perusteella. Ja toivottavasti kestää, kun ovat melkein yhtä hankala saada vanteelle kuin Vittoriat. Jäljelle jääneet Contit laitan kevyemmille vanteille perus- ja porukkalenkkeilyyn, joissa voi tarvita vauhtia. GP4000s:n II-mallista ei ole kokemuksia.
Kävin testaamassa lyhyesti. Vaikka noi näyttää selvästi kapeammilta kun 32 niin en kyllä huomannut mitään kovuutta tms ajaessa. Ehkä 23 ja 25ssa huomais jo. Ihan hyvältä tuntui ajaa. Täytyy pitemmällä lenkillä joku pvä testailla.
Pitääkö kapeampien renkaiden kanssa muuten varoa enemmän jarrutellessa? 28mm Randonneureista edelleen puhun.
Samat Vittoria Randonneur Hyperit on ollut lokasuojallisessa rospuutto- ja sadekelien lenkkicyclossa renkaina jo monta vuotta. Pahuksen hyvät ja pehmeästi rullaavat renkaat ovat olleet. Ei ole yleensä paljon lenkin keskinopeudet (1-2 km/h) pudonneet verrattuna korkealaippaisilla tuubikiekoilla varustettuun kevyeen maantiekilpuriin. Ja ajo on ollut paljon miellyttävämpää. Niin ja kestävätkin ovat pahukset olleet.
Ei löydy ihan nappitopikkia niin kysytään täällä. Onko kellään kokemusta Giant SX3 renkaasta? Mulla näköjään tollaiset koirahybridissä, enkä löytänyt niistä googlaamalla juuri muuta kuin Giantin pyörämyynti-ilmoituksia. Olis kiva tietää millanen kumi tuo on.
Tuli syksyn-kevään välillä vaihdeltua ja vertailtua renkaita muutamaan kertaan ja etsittyä sitä oikeaa, niin otsikon mukaiseen ajoon kuin myös työmatkakumiksi. Kaikkia renkaita ajettiin kohtuu matalilla paineilla(3-4 bar). Ajokkina olleet ensin teräsrunkoinen ja myöhemmin hiilikuiturunkoinen(kyllä, näinkin päin voi vaihtaa...) cx/gg/jokapaikanhöylä-tyyppinen fillari, ajonaikaisen keskinopeuden ollessa yleensä jotain 25-35 km/h välillä. Tässä hieman kokemuksia:
Schwalbe CX Comp 700x35
Schwalben halpiskumi(irtoaa alle 20€:lla) jäykkänä versiona. Paino ihan ok tasoa(~500g), kevyt pistosuojaus ja rullaa kohtalaisesti. Kuviointi toimi hyvin asvaltilla ja soralla. Mukavahko matkarengas tarpeeksi alhaisilla paineilla. Leveydeltään about speksien mukainen. Ei rengasrikkoja noin 1500 km aikana, mutta kohtalaista kulumista havaittavissa takarenkaassa. Aika hajuton ja mauton, ei ihmeellisyyksiä suuntaan tai toiseen. Hinta-laatu-suhde lyömätön, ja halpisrenkaiden yleisestä trendistä poiketen käytetty kumiseoskin vaikutti toimivalta.
Maxxis Overdrive Elite 700x35
Maxxiksen trekking-sarjan gummi, ja aika perinteinen sellainen. Taittuvakylkinen pistosuojattu, kohtuullisen paksu kulutuspinta, ei merkittävää kuviointia, painoa about 500 g ja rullaa keskinkertaisesti. Noin 1000 km aikana ei rengasrikkoja eikä merkittävää kulumista. Ominaisuuksiinsa nähden hintava. Oli todella helppo laittaa tubelekseksi Sun Ringlen Black Flag-kehille(Stanin BST-lisensoidut). Tubelesointi paransi tuntumaa vähän, mutta aika tunnottomiksi nämä silti jäivät. Kokonaisuutena ei vakuuttanut omassa käytössäni. Saa ostaa pois jos kiinnostaa.
Grand Bois Cypres 700x30(oikeasti 32)
Da shit, bees knees. Tuntumaltaan todella parempi ja mukavampi kuin yllä mainitut. Painoa alle 300 g, rullaa hyvin, minimaalinen viilamainen kuviointi. Speksien mukaan 30 mm leveät, käytännössä sekä omien että muiden mittausten mukaan lähempänä 32 mm. Toimivat hyvin asvaltilla ja kovalla sorapohjalla. Pehmeämmässä aineessa... No, kuviointiahan näissä ei tosiaan käytännössä ole. Runko tuntuu jo kädessä todella paljon ohuemmalta ja taipuisammalta kuin millään aikaisemmin ajamallani renkaalla, ja sama fiilis toistuu ajossa. En tiedä kuinka paljon ajonopeudet oikeasti nousi verrattuna muihin renkaisiin, mutta ainakin omassa mielessä nousi huimasti ja sehän on tärkeintä :) Ajettu alusta asti tubeleksena. Tubeless-asennus oli hieman työläämpää kuin Maxxisin kumeilla, mutta noustuaan vanteelle pysyivät hyvin ylhäällä ja pitivät ilmat. Ei pistosuojausta ja muutenkin tuntuvat siis todella paljon huterammilta kuin yllä mainitut kumit. Noin 500 km aikana ei rengasrikkoja. Kalliimpi kuin yllä mainitut, mutta myös parempilaatuinen. Bonuksena tanwall näyttää melko hävyttömältä hiilikuiturunkoisessa fillarissa. Jäävät toistaiseksi alle.
Siinä vähän tarinaa. Cypreksillä jatketaan toistaiseksi. Niiden hankintaa ennen kiikarissa oli hieman vastaava Compass Cyclesin Barlow Pass(700x38), jota saa ikävä kyllä lähimmillään Briteistä. Päädyin siis lopulta tukemaan kotimaista liikettä ja hommaamaan Cypressit Pelagolta. Seuraavaksi pitää varmaan hommata testiin Barlow Passit tai Randonneur Hyperit, kunhan saa ensin kulutettua nykyiset pois alta.
PuffySticker
08.02.2016, 00.10
Lumi kun sulaa niin olen pistämässä alle Challenge Strada Bianca Open Pro 30mm rengakset. Hinta ei varmaan suoraan korreloi kulutuskestävyyden kanssa, mutta toivotaan ettei heti tarvitse uusia. Myös Challenge Forte 25mm:t tuli poimittua alesta. Toivottavasti niillekin keksii jotain käyttöä.
Heissan, milläs renkailla te ajelette esimerkiksi brevettejä, ihan mielenkiinnosta. Kun kalusto muutenkin on aika monipuolista.
Continental Competition tuubit, 22 milliset. Joskus ollut 19 millinen edessä, tällä hetkellä 22. Paineet noin 11 bar.
Vittoria rubino pro:lla (25mm) tuli ajettua viime kesänä toistakymmentä brevettiä (200-1230 km) ja muita ajoja ilman rengasrikkoja. Ennen Pariisin 1230 km keikkaa vaihdoin puolikuluneet varmuuden vuoksi uusiin. Keväällä pari ensimmäistä tuli ajettua ehkä vähän liian kuluneilla continentaleilla, jälkimmäisellä 3 rengasrikkoa, tosin pari johtui routareikään ajamisesta.
Bike-discountin 50€ setillä ajellut. Eli 37mm marathonit ja sisurit samassa paketissa, 7-8tkm viime kesän alusta eivätkä vieläkään suostu näyttämään käytetyille. Ei varmaankaan nopeimmat, mutta tunnin olen noilla temponut 34,4km/h :)
OT:tä (pahoittelut):
wanhus kun julistat Zwift kilometreistä jotakin, niin Zwiftistä on olemassa ketju. Siellä on halukkaita lukemaan, millä tehonmittauksella ja välineistöllä olet saanut minkäkinlaisia tuloksia. Nauretaan sitten kaikki yhdessä, että onpa paska.
Huvittaa vaan tuo marathonrengaskommentti samassa yhteydessä, kaikella ystävällisyydellä.
OT:tä (pahoittelut):
wanhus kun julistat Zwift kilometreistä jotakin, niin Zwiftistä on olemassa ketju. Siellä on halukkaita lukemaan, millä tehonmittauksella ja välineistöllä olet saanut minkäkinlaisia tuloksia. Nauretaan sitten kaikki yhdessä, että onpa paska.
Huvittaa vaan tuo marathonrengaskommentti samassa yhteydessä, kaikella ystävällisyydellä.
Se on allekirjoitus joka tulee jokaiseen viestiin, mutta ilmeisesti se saa joidenkin persekarvat palamaan. Taputtele keskenäs :)
heikki53
21.03.2016, 13.18
Heissan, milläs renkailla te ajelette esimerkiksi brevettejä, ihan mielenkiinnosta. Kun kalusto muutenkin on aika monipuolista.
Eilen kiekkojen kevät huolto. Reilun viikon päästä eka 600nen joten on muutama päivä nähdä ettei tullut asennus virheitä. Siis viime vuonna hankkimani 28mm 4 Seasonit pois (takarengas olikin jo matala) mutta myös nähdäkseni miten paljon kevyemmät 25mm 4000S ovat ajaa. Nuo mittaustulokset täällä (http://http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28) pani todella miettimään.
Otin toisista kiekoista lähes ajamattomat 4000S, laitoin uudet vannenauhat ja keskipaksut Contin (Light) sisurit. Vannenauhoiksi saman tien DTSwissin Tubeless ready nauhat kun kesän rientoihin on kellarissa oikenemassa pari 28mm Schwalben Pro Onea.
Parin tunnin lenkki iltapäivällä antoi subjektiivisesti hyvin positiivisen vaikutelman, 8bariin pumpatut 4000S pyörivät selvästi halukkaammin. Kovat ovat, mutta niin ovat 8bar 4Seasonitkin (kesti 6kk PBPn jälkeen ennenkuin sormiin palasi tunto). Voi vain spekuloida montako tuntia enemmän tuli viime vuonna ajettua vain noiden 4Seasoneiden vuoksi (Gatoreista puhumattakaan).
edit: syy hankkia ne 4 Seasonit oli kun halusin 28mm eikä 4000S ollut tuolloin missään 28millisinä.
Tuo 8 bar on hurjan kova paine 25 mm 4000s:ään. Jos kuskin ja pyörän yhteispaino ei ylitä selvästi sataa kiloa, laittaisin hyvällekin pinnalle korkeintaan 7 bar taakse ja 0,5-1 bar vähemmän eteen.
heikki53
21.03.2016, 16.41
Tuo 8 bar on hurjan kova paine 25 mm 4000s:ään. Jos kuskin ja pyörän yhteispaino ei ylitä selvästi sataa kiloa, laittaisin hyvällekin pinnalle korkeintaan 7 bar taakse ja 0,5-1 bar vähemmän eteen.
Oikeassa olet. On vaan tapana ensiasennuksen jälkeen testata kovilla paineilla jotta paikat kestää. Normaalisti 7/7.5 etu/taka.
Joskin tuolla ensi viikon keikalla kylläkin 100kg selvästi ylittyy matkatavaroiden vuoksi (6pv/>1000km).
Mika_koo
27.03.2016, 23.17
Onkohan kellään kokemuksia Open Pave CG 27x622 renkuloista tässä käytössä? Erityisesti kiinnostaa kokemukset pidemmän ajan kestävyydestä
Sent from my iPad using Tapatalk
Onkohan kellään kokemuksia Open Pave CG 27x622 renkuloista tässä käytössä? Erityisesti kiinnostaa kokemukset pidemmän ajan kestävyydestä
25 millisillä ajoin viime kesänä brevettejä ongelmitta vajaan 3 tonnia. Eiköhän tämän vuoden pitkät brevetit tule ajettua noilla samoilla kumeilla. Mielestäni aivan kelpo rinkulat.
Mika_koo
01.04.2016, 23.42
25 millisillä ajoin viime kesänä brevettejä ongelmitta vajaan 3 tonnia. Eiköhän tämän vuoden pitkät brevetit tule ajettua noilla samoilla kumeilla. Mielestäni aivan kelpo rinkulat.
Kiitoksia rohkaisevista kommenteista! Pari lenkkiä olen nyt koeponnistanut ja varsin mukavalta on vaikuttanut. GP 4000 verrattuna selvästi pehmeämpi ja mukavampi.
Itselläni on ongelmana ollut GP 4000 osalta kestävyys märkänä pari tonnia ajetuilla renkailla, jotenkin ne hieman kuluneena märällä kelillä tuntuvat puhkeavan herkästi.
Onkos näiden renkaiden kanssa ollut samantyyppistä ongelmaa?
nikobiker
12.07.2016, 20.33
Onko ehdotuksia hyviksi matkarenkaiksi, kun on enemmän painoa pyörän päällä? Contintentalin tourideillä (32) olen ajanut parit retket (1500 ja 2500 km) ilman yhtään rengasrikkoa. Rullaavuudesta en osaa sitten sanoa, että olisiko joku muu (lähes) yhtä kestävä, mutta rullaavampi? Asfalteilla tarkoitus ajella, mutta eihän sitä reissussa koskaan tiedä, josko joutuu soratietä ajamaan. Rullaavuutta heikentää luonnostaan perässä kulkeva "kolmas pyörä" Bob Yak.
Bicyclerollingresistancella (http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews) on ihan hyvä lista. Numeroiden valossa Marathon Supreme erottuu edukseen, jos haluaa erinomaista rullavuutta ja hyvää pistosuojausta. Jos taas hakee erinomaista pistosuojausta ja hyvää rullaavuutta, normi-Marathon (Green Guard). Jälkimmäinen on muuten myös aika edullinen. Listan ulkopuolelta nostaisin esiin Schwalbe Little Big Benin (40 mm), joka on varsin miellyttävä ajaa ja kestää käytännössä todella hyvin. 32 mm maantierenkaiden puolelta Continental 4Season voisi kanssa olla kokeilemisen arvoinen.
Etenkin isommalla kuormalla laittaisin kylmästi alle niin leveää rengasta kuin rungossa mahtuu pyörimään, olettaen että vanteet eivät rajoita.
Continental Tour Ride on kyllä aika kankea ja tunnoton rengas ajaa, eikä myöskään mikään rullausihme, joten noiden muuttujien suhteen tuskin helposti mennään huonompaan suuntaan. Eivät ne kyllä tosiaan helposti mene puhki, itselläkin selvittämättä mitä siihen vaadittaisiin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.