PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jytkympi keula 29er:iin

stumpe
25.11.2014, 23.36
Pyöränä tällä hetkellä Radon slide 29 130 8.0. Vastaa tarpeitani pitkälti, mutta röykkyisiin alamäkiin mennessä vauhdilla tuntuu, että 130mm ja 32mm liukuputkilla varustetusta foxin perus ctd keulasta loppuu ominaisuudet, hakkaa käsille. Kaipaisin jämäkämpää keulaa.

Keula sukeltelee liikaa. Kun haluaa saada keskialueen kantamaan, niin alkuherkkyys on poissa.

A. Uusi keula. Olen katsastanut muutamia vaihtoehtoja, ja tässä linkkeineen ja ajatus niistä.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fox-suspension-34-float-ctd-o-c-forks-15mm-2014/rp-prod125496

-Tässä olisi 34mm liukuputket ja sentti enempi joustoa. Vaivaakohan tätäkin sukeltelu? Ja onko 32mm ja 34mm tuntumassa oikeasti huomattavaa eroa? Plussana mielestäni edukas hinta.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fox-suspension-34-float-ctd-kashima-forks-15mm-2014/rp-prod125495

-Sama kuin yllä, mutta kashima-pinnoitteella. Onko tuon pinnoitteen ansiosta alkuherkempi? Hintaa tulee 170e enempi normipinnoitettuun foxiin.

http://www.bike-discount.de/en/buy/pike-rct3-29-solo-air-140-tapered-maxle-lite-15-black-86893/wg_id-8724

-Paljon kehuttu pike, saa myös 51mm offsetillä (mitä meinaa?). Onko tämä nyt niin ylivoimainen muihin verrattuna? Hintaa reilu satanen enempi kuin tuolla perus-foxilla, saako ylimääräisen satasen tuhlaamisella paremman keulan?

B. Vanhan keulan tuunaus.

Niin, saako vanhasta keulasta tuunattua paremman ja kantavemman? Rahaakin säästyisi tässä vaihtoehdossa.

El-Carpaso
26.11.2014, 07.49
Mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta noista keuloista ja olen kokemusperusteella vielä aika noviisi.

Mutta, jos olisi pakko valita niin Pike menisi mulla samantien ensimmäiseksi vaihtoehdoksi. Käytännössä kun lukee käyttäjäkokemuksia niin Pikeä kehutaan suu vaahdossa ja siinä taitaa olla RockShoxin parhaat teknologiat kaikki yhdessä kivassa paketissa.

Yksi vaihtoehto on myös X Fusion Trace jossa on myös 34mm liukuputket. X Fusion on vähän tuntemattomampi mutta erittäin kehuttu valmistaja

noniinno
26.11.2014, 11.00
Osta Pike, mutta älä maksa niin paljoa http://www.alltricks.com/mtb/forks/forks/rockshox-2014-fork-pike-rc-solo-air-29-150mm-axle-15mm-tapered-black-131-172326.html

stumpe
26.11.2014, 11.17
Osta Pike, mutta älä maksa niin paljoa http://www.alltricks.com/mtb/forks/forks/rockshox-2014-fork-pike-rc-solo-air-29-150mm-axle-15mm-tapered-black-131-172326.html

Aika houkuttava hinta. Linkkasitko tarkoituksella ton 150mm keulan? Mietin vaan miten pyörän käytös muuttuu kun alunperin suunniteltu 130mm keulalle..

Tomsson
26.11.2014, 12.30
Jos takaiskarin hanikoita tykkää räpläillä, niin RC Pike ei oikein kykene täyttämään ruuvailutarpeita samassa suhteessa.
140mm RCT3 oli oma valinta ja vaikka en räplääkään nuppeja, niin suosittelen. Muutos 130mm Foxin A-C -mittaan oli muistaakseni ~7mm.

Verska-Vesa
26.11.2014, 12.40
Jos takaiskarin hanikoita tykkää räpläillä, niin RC Pike ei oikein kykene täyttämään ruuvailutarpeita samassa suhteessa.
140mm RCT3 oli oma valinta ja vaikka en räplääkään nuppeja, niin suosittelen. Muutos 130mm Foxin A-C -mittaan oli muistaakseni ~7mm.
Eihän tuosa RCT3:ssä ole mitään muuta eroa RC:hen kuin se täysin turha Open-Pedal-Lock-vipu. Molemmissa on sama määrä "oikeita" säätöjä, eli hidas paluuvaimennus ja hidas kompressio.

juho_u
26.11.2014, 12.52
Vaikka pikeä kehutaankin, niin tosi hyvä on myös kashima fox, etenkin kun tuo kävi r-tech:issä tuunattavana. Nyt on tosi herkkä ja 30% tuli pitoa eturenkaalle lisää. Minä tykkään. Oma on 34, 150mm 27.5" talas.

stumpe
26.11.2014, 12.58
Mulle noi säätövivut on ihan turhia, en niitä käytä nykyisessä pyörässä ollenkaan. Paluuvaimennuksen säätö riittää mulle. :D

Pitääkö jouston määrän sijaan katsoa tuota axle to crown-mittaa kun on keulaa vaihtamassa?

Sant
26.11.2014, 12.59
Itsellä Pike RC dual Position ja ainut ero RC:n ja RCT3:n välillä on ilmeisesti RCT:n "3-position compression (Open/Pedal/Lock)", kun RC:ssä on vain Low Speed compression - Lock. RC:n Compression ja Lock asetuksien välillä on ~3 pykälää joiden vaikutus itselle vähän epäselvä, juurikaan testamaan ei ole kerennyt kun pyörä saapui maanantaina.

Verska-Vesa
26.11.2014, 13.20
Itsellä Pike RC dual Position ja ainut ero RC:n ja RCT3:n välillä on ilmeisesti RCT:n "3-position compression (Open/Pedal/Lock)", kun RC:ssä on vain Low Speed compression - Lock. RC:n Compression ja Lock asetuksien välillä on ~3 pykälää joiden vaikutus itselle vähän epäselvä, juurikaan testamaan ei ole kerennyt kun pyörä saapui maanantaina.
Siis onko RC:n kompressiosäätönupikka samalla myös lukitusnupikka, ja kompressiota säädetään tuolla tavalla hyvin karkein pykälin? Jos näin on, niin ei se RCT3 ole sittenkään aivan turhake, siinä on sentään kunnollinen low speed compression-säätö, en nyt muista kuinka monipykäläinen, mutta riittävän pienellä resoluutiolla.

Sant
26.11.2014, 13.31
Täytyy illasta katsoa miten tuo nyt oikeasti toimi RC:ssä, muistelin että siinä olisi ollut keskellä erillinen säätönuppi mutta kuvien perusteella tuo nuppi löytyisi vain RCT:stä.

miku80
26.11.2014, 13.49
RC:n Compression ja Lock asetuksien välillä on ~3 pykälää joiden vaikutus itselle vähän epäselvä, juurikaan testamaan ei ole kerennyt kun pyörä saapui maanantaina.

Itellä 2kpl ollu noita RC malleja ja kyllä sieltä 13 naksua löytyy säätövaraa ja ihan riittävältä tuntuu omaan makuun/käyttöön tuo RC..

Mannavelli
26.11.2014, 14.36
Piken ilmatilavuutta pystyy helposti säätämään mukaan tulevilla palikoilla itselle sopivaksi.

Sant
26.11.2014, 18.56
Tosiaan 13(päädyt +11) pykälää tuossa säädössä on eikä mitään erillistä nuppia RC:stä löydy. En tiedä mistä tuon 3 pykälää kaivoin, ehkä takapään DT Swiss X313 remoten kolmesta asennosta.

trekkari
28.11.2014, 18.56
Minulla on x-fusion trace.erittäin hyvän tuntuinen keula.fillariosassa säädettiin ja muuteltiin pikkuisen sitä niin nyt on herkkä ja tukea löytyy ylipuolenvälin.

trekkari
28.11.2014, 19.01
Minulla on x-fusion trace 110-140mm 34mm liukuputkella simmattu tällä hetkellä 130mm.fillariosan muokkaamana keulasta tuli erittäin herkkä ja mukava ajettava.iskari kerkesi olla 20km verran vanhassa pyörässä.uuteen se ei enää käynyt.jos tuollainen kiinnostaa niin on ylimääräisenä.

kijas
29.11.2014, 12.20
Pitääkö jouston määrän sijaan katsoa tuota axle to crown-mittaa kun on keulaa vaihtamassa?

Jos haluat pitää saman geometrian niin kyllä. PIKE ja Fox 34 tuo valmistajien specsien mukaan n. 10mm lisää A-C mittaa verrattuna Foxin ja Rokkarin 32:siin. Esim. jos olet vaihtamassa 130mm Revelationia PIKEen niin PIKEn tarttis olla 120mm jotta on sama A-C. Tracesta en muista vaikka senkin olen tarkistanut joskus.

Tästä päästäänkin mielenkiintoiseen kysymykseen. Onko RS-1:sen A-C sama kuin 32mm liukuputkilla varustettujen keulojen vai jytkympien keulojen? Et voisko tollasen laittaa SIDin/Reban/32:sen tilalle jos ei halua muuttaa geometriaa mutta saada jytkymmän ja herkemmän keulan ilman painonlisäystä?

NikHa
30.11.2014, 20.42
Osta Pike, mutta älä maksa niin paljoa http://www.alltricks.com/mtb/forks/f...31-172326.html (http://www.alltricks.com/mtb/forks/forks/rockshox-2014-fork-pike-rc-solo-air-29-150mm-axle-15mm-tapered-black-131-172326.html)

Ei ole vielä runkoakaan mutta rojekti vaatii keulan.. Foxin 36:sen ja Piken välillä olen pähkäilly mutta tuo taitaa olla sen verran hjuva tarjous jotta kohta lähtee hauki tilaukseen.

kilimu
02.12.2014, 12.56
Eikös tuon PIKe RC 150mm saa palikoilla tuunattua 140mm?

Dude
02.12.2014, 13.09
Ainakin Voksi 34 Fit:in saa tuunattua todella hyväksi. Mulla tuli fillarissa 2013 29" 34 130mm Fit ja se oli joko pintakova tai sukelteli, riippuen paineesta. Käytin sen Fillariosassa ja tuunauksen jälkeen se toimii todella hyvin. Ihan eri planeetalta kuin alkuperäinen. Samalla siitä kaivettiin 20mm lisää joustoa, joka ei ainakaan Commencal Meta AM1:n tapauksessa ollut huono asia... 50e taisin tuunauksesta+pidennyksestä maksaa.

stumpe
02.12.2014, 22.05
Kiitoksia kaikille vastauksista. Toi 150mm pike taitaa olla paras vaihtoehto. Voksi kashimoilla ehdottamasti parhaimman näkönen keula, ja eikös 34 ja 36 mennyt sisukset uusiksi ensi vuoden mallistoon. Niistä joku voi antaa kokemuksia jos on, kiinnostaisi kuulla. Hinnat vaan aika järkyt... Yli tonni keulasta on aivan liikaa mulle.

NikHa
03.12.2014, 20.41
Kyselin tuota 36sta kettua MTB centrestä tampereelta ja lähtis alta 900e. Tosin pitäs olla kait Nicolaihin ripustettuna tuohon hintaan..:D

MJH
03.12.2014, 21.30
Vaihdatin oman Foxin keulan normiliukuputket kashimaan, ero alkuherkkyydessä on huomattava, eli ei se pelkkää markkinalöpinää ole.

51 mm offsetti tarkoittaa, että haarukan akselin korvakkeita on siirretty 51 mm haarukan putkien keskilinjasta eteenpäin – googlaamalla "fork offset" löytyy kuvia, joilla homma selvenee. 51 mm on enemmän kuin normikeulissa ja toimii käsittääkseni ikään kuin ohjauskulmaa loiventavana. Gary Fisherin G2 geometria on käsittääkseni se, mistä tuo nimenomainen 51 mm tulee. Ts. esim. Trekin superflyssä on ainakin aiemmin ollut huomattavan jyrkkä nimellinen ohjauskulma, mutta tuo pidempi offsetti kompensoi sitä – joku tietävämpi osaa ehkä selittää paremmin.
Eli kannattanee varmistua, että lopputulos miellyttää ohjattavuuden osalta; jos keula pitenee joustoa lisäämällä ja offsettiakin tulee lisää, on ohjauskulma todennäköisesti aiempaa merkittävästi loivempi ja meno takapainoisempaa.

kide
04.12.2014, 14.20
Olen kaukana geometriaekspertistä, mutta muistaakseni tuo offset-juttu menee juuri toisinpäin. Viime vuosikymmenen puolella 29" XC-maastureissa oli tyypillisesti 72 asteen ohjauskulma, kun Gary Fisherin G2 -raameissa se oli kai jotain 70,5. Kasvattamalla offset 51 milliin saatiin ohjaustuntuma takaisin kisakireäksi. Itse en tätä oikein koskaan ole täysin ymmärtänyt, kun tuntuu maalaisjärjen vastaiselta. Ohjauksen herkkyydessä kai ratkaisevaa on renkaan kosketuskohta maahan ja kaulaputkesta jatketun akselin leikkauspiste maan kanssa ja tarkemmin näiden pisteiden etäisyys toisistaan. Isompi offset siirtää rengasta eteenpäin ja lyhentää tuota välimatkaa, minkä väittävät tekevän ohjauksesta vikkelämmän. Toisaalta eturengas menee kauemmas eteen sekä offsettia kasvattamalla, että keulakulmaa loiventamalla, mikä pidentää akseliväliä.

petentic
05.12.2014, 07.17
Ohjauskulma, offset, trail -- ja 26" vs 29": http://www.pinkbike.com/news/To-the-Point-Wheel-Diameter-VS-Fork-Offset.html

MJH
05.12.2014, 08.37
No jotain ohjauskulmaan liittyvää. [emoji1]
Joka tapauksessa geometria ja sitä kautta ajotuntuma muuttuu jos vaihtaa eri mittaista osaa keulalle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

NikHa
11.12.2014, 15.27
Tiiä sitten onko mitään järkeä mutta tuli sitten hylättyä se PIKE ja tilattua tommonen (http://www.dvosuspension.com/products/diamond/). Suurimmaksi osaksi tunnepohjalta mutta lähti hyvään hintaan, säädöt on laajat ja pitäis olla kohtuu helppo itte huoltaa. Vihreä ois varmasti ollu komea, mutta runko tulee olemaan sininen eikä myrkynvihreä paljon sovi siihen. Siis mustana. Kuvia ja kokemuksia tulee sitten keväämmällä, jos tulee.

miku80
11.12.2014, 16.04
Kieltämättä tuo diamond vaikuttaa pätevältä keulalta mitä spekseihin tulee ja olishan tuota mielenkiintoista päästä koittamaan..

NikHa
12.12.2014, 13.37
Se kyllä vähän pelottaa kun tuo julkasu on kestäny kohta 1,5 vuotta.. jotta onko se oikeesti sieltä edes tulossa...?

Bässi
13.12.2014, 14.30
Mä varailin kanssa pienemmän diamangin. Ilmeisesti dvo:lla on rahotus kunnossa kun näin kauan pystyvät hieromaan tuotetta. Hyvähän se on meiän ostajien kannalta kun ei tarvii sitten luultavemmin kiikutella takuuhuoltoihin.

väriä en päättäny vielä, pitää käydä kattelemassa kumpaakin.

NikHa
02.01.2015, 21.51
Mulla oli rungon väri päätetty jo ajat sitten eikä myrkynvihreä passaa siihen ollenkaan.. Muuten se vihreä ois pirun komea.

Bässi
12.01.2015, 16.30
Tähän se saattas sopia...
http://i301.photobucket.com/albums/nn61/luupaa_kuvat/54ef2d858e9e54f9fd930bcdaaaddb17.jpg
veikkaan kyllä ettei dvo ole tulossa vielä tässäkään kuussa, vaikka niin on lupailtu.

Ketjureaktio
15.01.2015, 14.14
Elin edelliskesänä samanlaisessa skenaariossa jossa 29" 120mm 32 Float vaihtui 140mm Revelationiin. Eroa oli kuin yöllä ja päivällä, Rokkari oli sekä tukevampi että toimivampi, tosin siinä oli 20mm enemmän joustoa mutta kokemukset toisen fillarin 120mm vastaavasta tukevat tunnetta.

Amigo
15.01.2015, 17.09
Vastaavaa itekkin kaipailin kun tuntu että jämäkämpää saisi keulaan laittaa ja nyt se tuossa hyllyssä seisoo kun näyttäs siltä että pyöräkin vaihtuu :) Jos jollakin tarvetta mustalle 150mm Pike RC:lle ni laittakaa YV:tä.

NikHa
08.02.2015, 18.08
veikkaan kyllä ettei dvo ole tulossa vielä tässäkään kuussa, vaikka niin on lupailtu

Saas nähdä ehtiikö kesäksi. Kuukauden päästä pitäis mulle tulla Nicolaihin pultattuna tuo timantti. Vähän alkaa mietityttää josko Ketun 36:n tai Hauki ois sittenki turvallisempi ratkasu.

Bässi
08.02.2015, 20.13
Kyllä ne kesäks tulee. Nyt näyttää jo paremmalta esim. vihreitä on näkyny runsaasti dvo:n fb sivuilla, mustia ei tosin lainkaan. Veikkaan 1.5kk saapumiseen.

NikHa
18.02.2015, 13.32
Kyllä ne kesäks tulee. Nyt näyttää jo paremmalta esim. vihreitä on näkyny runsaasti dvo:n fb sivuilla, mustia ei tosin lainkaan. Veikkaan 1.5kk saapumiseen.

Pitäs parin viikon päästä saapua...:o

stumpe
18.02.2015, 17.39
Päivitetääs tilannetta (olen ketjun aloittaja). Tuli hommattua uus pyörä jossa 34 fox fit 140mm. Pitäis olla 2015 uusilla sisuksilla. Katsotaan miten palvelee meikän ajoja. :)

NikHa
19.02.2015, 20.02
Päivitetääs tilannetta (olen ketjun aloittaja). Tuli hommattua uus pyörä jossa 34 fox fit 140mm. Pitäis olla 2015 uusilla sisuksilla. Katsotaan miten palvelee meikän ajoja. :)

Ainaki sitä on kehuttu Piken veroseksi, itellä kokemusta kummastakaan mutta ei varmaan kovin pahasti mene pieleen.. :D Hemmetin komea tuo whaka muuten.

Bässi
04.03.2015, 16.57
Minä jo kyllästyin odottamiseen ja tilasin avoimen patruunan "vanhaan" keulaan.

stumpe
04.03.2015, 17.20
Ainaki sitä on kehuttu Piken veroseksi, itellä kokemusta kummastakaan mutta ei varmaan kovin pahasti mene pieleen.. :D Hemmetin komea tuo whaka muuten.

Nyt on tullut ajeltua enemmän ja ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna 2014 32 perusfoxiin. Löytyy alkuherkyyttä paljon enemmän, vaikka ei oo ees kashima putket. Keskialuekin jo melko kantava. En pikeä paljoa kerenny kokeileen, mut ehkä se oli vähän parempi viel :) ei niin paljoa kuitenkaan, että haluisin vaihtaa.

Leku
04.03.2015, 22.18
Minä jo kyllästyin odottamiseen ja tilasin avoimen patruunan "vanhaan" keulaan.

Kuka muu muka kuin Ävälääns tekee semmosia? Ittekin kattelin, että Pikeen voisi olla kiva semmonen uusi ruoto, mutta pitäis ensin mitata, että mahtuuko sen yläpään korkki rungon viistoputken alta kun pannuttaa. Näyttää nimittäin vähän korkeelta. No, sitä inspiraatiota ootellessa tilasinkin sitten Fillariosasta CC:n Inlinen taakse, kun jotain on kumminkin kiva ostaa ettei syysmasennus pääse iskemään.

Bässi
05.03.2015, 07.13
http://www.crconception.com/
huonot ja puutteelliset sivut. jossain velo vert foorumilla löytyy joku 200 sivua ranskaksi juttua, tykkäävät. Ei vielä omakohtasta kokemusta.

Kare_Eskola
05.03.2015, 09.03
Jos jytkympää 29-keulaa tarttis niin tällä hetkellä ennakkotilaisin Fillariosasta X-Fusion Tracen. Modattava pituus 110-140, 34-milliset jalat, yksiosainen kruunu, järkihinta, hyvä tuki ja ylistävät arviot kaikkialla.

Melkein jo ostin mutta sitten tajusin ettei sen ominaisuuksille ole käyttöä tossa nykypyörässä...

Antza44
18.03.2015, 22.26
Mitenkä tuo X Fusionin Tracen pituuden modaus tehdään? Onnistuuko ns kotikonstein vai onko huollon keikka? Manuaalia ei tullut vastaan pika etsinnällä. Kantaako keula hyvin keskialueelta jo uutena vai vaatiiko modauksen? Onko kuskeja kuka on ajanut Pikeä ja Tracea kumpi parempi? Onko Pike paremmin säädettävissä esim. kumman saa alku herkemmäksi ja silti kantavaksi keskialueelta? RCT3 taitaa olla kaikki mitä nykyään on myynnissä. 120-140mm joustava olis ajatuksissa Ragleyn BigWig teräs jäykkikseen.

Edit. Siinähän se pituus säätö esitetään.
http://www.xfusionshox.com/images/service_center/Trace-Travel-Adjustment.pdf
https://vimeo.com/68181352