PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hinnat alkaen gps-mittari pääasiassa maastoon

wekkuli
24.11.2014, 13.33
Kertokaas mikä on kelvollinen ja edullinen härveli (nähtävästi joku Garmin?), jolla
- saa yleisimmät nopeus- ja matkatiedot tauluun nähtäväksi ja ehkä talteenkin (nopeus, keskinopeus, matka)
- pystyy lataamaan muistiin ja seuraamaan maastossa jälki.fi -fillarointireittejä
- on simppeli käyttää ja mukana tulee näppärä kiinnitys tankoon/stemmiin
- useamman kiinnikkeen hankintamahdollisuus, että voi veivata eri pyörien välillä

Oisko vaikka tämä?

http://www.bike-discount.de/en/buy/edge-touring-white-black-106423/wg_id-294

twentyniner
24.11.2014, 14.04
Kaikkea ei kannata Saksasta tilata. Itse olen kaksi Garminia täältä. Takuu keissit mutkattomat :)

http://www.marinea.fi/

magnuken
24.11.2014, 14.11
Ellet kaipaa laitteeseen karttapohjaa niin edullinen ja pienikokoinen laite on Garmin Edge 200. Siihen voi ladata reitin TCX tiedostona, jonka näytölle piirtyvän reittiviivan mukaan sitten voi navigoida.

http://www.marinea.fi/garmin_edge_200

lansive
24.11.2014, 14.12
Tuohon et saa sykevyötä tai mitään muutakaan härveliä kiinni jos semmoiseen joskus kiinnostus herää. Plussaversiossa se olisi mahdollista ja sitten hintaero 810 malliin on enää 50 euroa.

wekkuli
24.11.2014, 14.55
Mites hyvä maastokartat noihin Garmineihin saa? Jos pelkän katukartan saa, niin sillä mitään maastossa tee, jolloin voisi hyvin mennä kartattomalla karvalakilla eteenpäin.

JackOja
24.11.2014, 15.09
Mites hyvä maastokartat noihin Garmineihin saa?

Parhaat Maastokartat mitä Suomesta on tarjolla. Se ei ole ihan vähän se. Ja halvalla: 0€!!! Edes XXL ei pysty tähän.

http://kartat.hylly.org/

mhelander
24.11.2014, 15.10
Mulla eTrex 30 jossa OpenStreetMap pyöräkartat joilla reititys ja näytöllä karttapaikan topokartat. Akut (Sanyo Eneloop xXx) kestää aivan sikapitkään ja näytölle saa myös sykkeen ja kadenssin.

Maastoon aivan kelpo peli ja voihan se kädessä vaeltaa tai etsiä geokätköjäkin jos tykkää.

Edit: Suomen topokartat tuolta hyllystä. Tarvii vain MicroSD muistikortin.

Sent from my Lumia phone using TapaTalk

arctic biker
24.11.2014, 16.48
Ihan sama kuin näissä superluokan takalampuissa, integroidut akut kestää sen kaksi/kolme tuntia. Vasta Joensuussa käyvessä oisin ollut melkein huutavassa hädässä jollei vanhan ajan patterilamppuja ollut takana.
Se mitä maksimitoiminta-aikaa kukakin luulee tarviivansa niin eri asia. Jos itse tommoisiin sorrun tahi innostun niin sormiakuilla pelaava tottakai. Tiijä mihin tässä vielä joutuu, pieniin brevetteihin vaikka.

noniinno
24.11.2014, 17.54
R-kiskalta android ja ebaysta sille kotelo. Oruxmappi tulille ja off the road. Samalla träkkäys stravaan.

Kuupo
26.11.2014, 09.53
Tänään tulee Englannin Amazoniin alennukseen Garmin Dakota 20 (https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/polulla/kasilaitteet/dakota-20/prod30926.html) -laitos. Ilmeisesti tuo on melko lähellä eTrex-laitteita sillä erotuksella, että tuossa on kosketusnäyttö, joka on kooltaan hieman eTrexien näyttöä isompi. Tarjoushinnalla myynti alkaa kello 13 ja hinta selviää vasta silloin. KLIKS (http://www.amazon.co.uk/gp/product/B002G1YPIO/ref=gb1h_img_c-3_2147_04b20b57?pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_t=101&pf_rd_s=center-3&pf_rd_r=0A4M6X9TQCZJ9DWM17KN&pf_rd_i=161428031&pf_rd_p=560262147)

wekkuli
10.12.2014, 11.23
No Edge 810 tuli tilattua. Eiköhän tuo tarpeet täytä.

Ja ei kyllä ole kahta sanaa, ettenkö tilaa bdstä. 269€ vs about 400€ eri suomalaiskaupoissa.

juho_u
10.12.2014, 16.36
Tännekin on garminin 810 bundle tulossa. Ratkotaan yhdessä ropleemia, että miten kartat saadaan toimimaan.

Kuono
17.12.2014, 00.26
Itselläni on ainakin toiminut hyvin sports tracker sovellus älypuhelimessa. Ilmanen ja jälki.fi lokit voi importata siististi nettiportaalin kautta.

wekkuli
17.12.2014, 07.56
Toimii juu, mutta meikäläisen Lumian akkukesto on surkea gepsi päällä ja lisäksi kompassi on aivan toivoton, se on järjestään 20-30 astetta vinossa vaikka kuinka kalibroisi. Eikä tuota arvaa kovin kosteissa olosuhteissa käyttää ja mun kännykäntiputtelukiintiö fillaroidessa on jo täysi.

kide
17.12.2014, 11.36
Hinnat alkaen -gepseihin palatakseni, mulla on Garmin eTrex 10, josta maksoin reilu kaksi vuotta sitten karvan alle 100 € paikallisessa kaupassa. Alkuperäisen kysymyksen vaatimuslistasta jää uupumaan kiinnike. Sellainen muovinpala maksoikin sitten mielestäni suolaiset 15 €. Jos laittaisi joka pyörään oman, menisi tellinkeihin melkein sama summa kuin itse laitteeseen... Telineen kiinnitys tankoon tai stemmiin tapahtuu nippusiteillä, joten hieman työläs siirrelläkään.

Eneloopeilla (eniten olen käyttänyt mustia) virtaa riittää, myös taustavalo päällä pakkasessa. Jos akkuja ja latureita ei ole ennestään, tulee niistä luonnollisesti lisäkustannuksia. Väritön näyttö on muuten päivänvalossakin todella selkeä.

Ei kosketusnäyttöä vaan isohkot ja erottuvat napit, sekä aavistuksen epämääräisen tuntuman omaava tatti. Käyttö on onnistunut kaikilla käsineillä.

Muistia vehkeessä on vain 8 Mt ja sitä ei voi laajentaa millään korteilla. Kun pitää tallennusasetuksena Auto - Most Often, mahtuu siihen kuitenkin yli 1000 km jälkeä. Muiden tallentamia reittejä laitteeseen ladatessa voi joskus joutua ajamaan ne yksinkertaistusalgoritmin kautta (löytyy esim. GPSies.com). Hienompien laitteiden kanssa kun tapana vaikuttaa olevan käyttää 1 sekunnin tallennusväliä, jolloin tiedostokoot lähtevät lapasesta.

Vaikka eTrex 10 on suunnilleen halvin Garmin, siinä on GPS:n lisäksi GLONASS-vastaanotto. Nykyisestä Edge-mallistosta se löytyy muistaakseni vain 510:stä ja 1000:sta. Esim. 800/810 on vain GPS-satelliittien varassa. Tiedä sitten, onko tuolla käytännössä mitään merkitystä.

Jäljen seuraaminen vehkeen avulla on mielestäni ihan sujuvaa. Se ei anna mitään kääntymisohjeita, vaan pitää vaan seurata minne näytöllä näkyvä viiva menee. Zoomi sopivana ja sillä näkee yhdellä silmäyksellä tarkasti noin 500 metriä eteenpäin. Maantiellä voi pitää zoomia kauempana. Karttapohjan puute voi joskus haitata, mutta mielestäni yksinkertainen viiva on selkeydessään ylivertainen.

Käytön helppous pyöräilykäytössä... Tämä on yleiskäyttöön tarkoitettu maastogepsi, joten siinä ei ole mitään harjoituksen aloitus- ja lopetusnappuloita (tai on siellä ehkä joku sekuntikello). Jäljen tallennus laitetaan kerran päälle asetuksista ja sen jälkeen laite tallentaa aina päällä ollessaan jälkeä Current.gpx -tiedostoon. Ennen lenkille lähtöä pitää käydä jälkivalikossa tyhjentämässä tuo jälki. Sitten pitää erikseen nollata trippimittarinäytöt, että näkee ajon aikana esim. kertyneen matkan ja keskarin. Lenkin lopuksi jälkivalikosta jäljen tallennus uuteen tiedostoon (oletuksena päivämäärän sisältävä tiedostonimi). Paussille tallennuksen saa yksinkertaisesti sammuttamalla laitteen. Hieman työlästä, mutta on toiminut äärimmäisen luotettavasti. Tuo on kai myös joustavampi kuin Edge-mittarit. Halutessaan saa yhteen jälkeen vaikka monipäiväisen reissun, mutta jos aamulla nollaa trippinäytöt, näkee päivän datat näytöltä.

Halvin mahdollinen GPS-laite taitaa nykyään olla edullinen älypuhelin. Mutta ei saa kiinni tankoon, ei kestä vettä (tai sopiva telinepussi voi ratkaista nämä molemmat), akku ei kestä, käyttö on hankalaa, säätämistä softien kanssa, luotettavuus kysymysmerkki...

Bansku81
17.12.2014, 11.41
Mulla on ollut vajaa 5 vuotta käytössä Garmin Oregon 450. Sama vehje toimii retkeillessä, kalastellessa, mönkijällä ajeluissa, fillaroidessa. On riittävän hyvä näyttö ja kartat pyörii mukavasti. Hiukan noita perus malleja kalliimpi, mutta erittäin monikäyttöinen. Ja ikinä ei ole ollut mitään ongelmaa.

Oatmeal Stout
17.12.2014, 12.02
Toimii juu, mutta meikäläisen Lumian akkukesto on surkea gepsi päällä ja lisäksi kompassi on aivan toivoton, se on järjestään 20-30 astetta vinossa vaikka kuinka kalibroisi. Eikä tuota arvaa kovin kosteissa olosuhteissa käyttää ja mun kännykäntiputtelukiintiö fillaroidessa on jo täysi.
Missä muissa Lumioissa on magnetometri kuin 620 ja 735? Molemmissa omissani kompassi näyttää parin asteen tarkkudella ok.

wekkuli
17.12.2014, 15.53
Mulla on Lumia 920

Oatmeal Stout
18.12.2014, 10.22
^Eikä kompasin käyttöönotossa puhelimen pyörittely muuta kalibroitia?^
Minulla Lumiat ovat olleet tarkempia kuin Xcover.

wekkuli
19.12.2014, 17.27
Teoriassa joo, käytännössä jää aina vinoon vaikka miten vatkaa.

wekkuli
20.12.2014, 18.26
Eka lenkki Garmin Edge 810:lla heitetty ja ihan jees. Kompakti ja näppärän oloinen, tekee minkä pitääkin, vaikka vajaan minuutin saa odotella että satelliitit löytää. Pikku kamppailun jälkeen sain tuohon tuolta karttahyllyltä maastokartan ja jälki.fiistä reittiä tungettua kun laitoin microsdeellisen lisää muistia härveliin. Näytön resoluutio on kyllä jotain sellaista, että kun on älykännyköihin tottunut, niin ei luulisi enää vuonna 2014 tuollaista näkevänsä...

tirsintarsi
20.12.2014, 18.41
Näytön resoluutio on kyllä jotain sellaista, että kun on älykännyköihin tottunut, niin ei luulisi enää vuonna 2014 tuollaista näkevänsä...
Jotenkin olen ymmärtänyt, että syy tähän olisi akunkeston maksimoiminen. Parempi näyttö->enemmän virrankulutusta.

juho_u
20.12.2014, 18.45
Miten sait ne kartat laitettua tuohon ja mistä ladattua? Läppärissä ei oo muistikortille paikkaa. Onnistuuko laittamalla kortin garminiin ja usb:n kautta kartat kortille.

wekkuli
20.12.2014, 19.34
Pitäs varmaan onnistua. Pistä ensin kortti garminiin ja sitten vasta usbilla se tietokoneeseen kiinni. Sen jälkeen Garmin on tehnyt myös kortille (joka näkyi ainakin mun tietokoneelle erillisenä kovalevynä, eli siis Garmin kytkettynä näkyi kaksi ylimääräistä kovalevyä, ite Garmin ja sen sd-kortti) 'garmin'-kansion, jonne se img-tiedosto pitää laittaa. 2Gt microsdeen tarvii, jos meinaa koko Suomen sinne työntää, tuollahan on vaihtoehtona myös vain osa karttalehdistä (enhän minäkään tarvitse kuin tämän lähiseudun), mutta sitä en ruvennut selvittämään kun laatikosta löytyi riittävän kokoinen kortti koko Suomelle.

Oman kokeilun perusteella tuo Garmin usbilla kytkettynä taitaa vain kestää aika sika kauan siirtää sitä isoa tiedostoa. Jos löytyy microsimmille adapteri (joko usb tai iso sd), niin saattaa homma hoitua nopeammin.

MarkoV
01.01.2015, 02.03
https://www.google.de/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=bo6kVMTfD8TuPN7bgfAB&url=http://www.teasi.eu/en/teasi-one/&ved=0CDMQFjAB&usg=AFQjCNH9zc3B0ZTQxB6t3Krt-Mu2minHWA&sig2=OFly8302IxKPqVItS-hfIA

Tuollainen on minulla, alle 150e ja olen tyytyväinen. Käyttänyt vaelluksessa ja fillaroinnissa.

Marko

Suburban
19.10.2015, 13.02
Hommasin tollasen Garmin Edge 20 GPS pohjaisen mittarin, juuri sopivan pieni ja simppeli, näyttää olennaisen eli matka, ajettu aika ja nopeus, sekä tallentaa kaupan päälle vielä ajetun reitin. Saa erilaisia telineitä ja niitä on mahdollista ostaa erikseen useampaankin pyörään. Garmin Connectin kautta voi tarkastella ajettuja reittejä ja tilastoja. Kellonajan kun saisi vielä näyttöön, mutten ole löytänyt miten se onnistuu ?

https://buy.garmin.com/en-US/US/into-sports/cycling/edge-20/prod508487.html

Saapa tuohon jotain reittejäkin ladattua, mutta en ole kokeillut, tuskin se kummoinen on siinä hommassa. Täytynee hommata Garmin MAP GPS 64S jossain vaiheessa, niin saa oikeat kartatkin mukaan. Toistaiseksi ei ole tarvetta kun ihan nurkissa pyörii.