Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimano XT 775 takakiekon laakeriremontti



troh
21.11.2014, 22.58
Toisaalla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43201-29-quot-kiekot-ja-vanteet-kokemuksia-ja-kysymyksi%E4&p=2295192#post2295192) foorumilla 29" kiekoista spekuloitaessa Iglu moitti XT-napojen laatua ja itse tulki kompattua, kun tallissa kerran on laakerivaurioinen XT-kiekko. Tuttavapiirissä on muutamalla muullakin ollut ongelmia XT-napojen kanssa. Ongelmat koskee nykyistä centerlock-mallia, kun taas vanha 756-XT tuntuisi olevan OK.

Tässä on kiekko laakerit purettuna
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14730&d=1415858118

Jarrulevynpuoleinen laakerikooli näyttää aika rumalta. Sitä on vaikea vetää ulos, koska reikä navan läpi on pienempi, kuin koolin reikä. Tutkimuksissa paljastui, että navan sisällä on muoviholkki. En ole keksinyt keinoa, millä sen muoviholkin saisi ehjänä irti, mutta irti sen saa. :)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14731&d=1415858126http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14809&d=1416673591

Laakerikartiokin on saanut hieman vauriota. Jarrulevyn päässä kuulat on muovisessa pitimessä. Vapaarattaan puolella kuulat on irrallaan. Kun akselin vetää ulos navasta, kuulat yleensä pysyy rasvalla kiinni koolissa, mutta varmuuden vuoksi napa kannattaa laittaa jonkin purkin päälle. Jos kuulia sattuu tippumaan, ne ei vieri autotallin lattiakaivoon tai jonnekin muualle, mistä niitä on hankala etsiä. Nämä laakerikuulat on vanhasta navasta, enkä niitä jaksa putsata. Pääsevät eläkkeelle ja uudet kuulat puhtaassa vaseliinissa pääsevät tilalle.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14732&d=1415858130http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14733&d=1415858134

Eilen tallille saapui elintenluovuttaja. Paketissa oli ohjeet varmaan kaikille maailman kielille. Navassa on hieno kuminen centerlock-suojus, joka samalla myös antaa lisäsuojaa laakerille. Jos jarrulevyn laittaa paikoilleen, tämä lisäsuoja menetetään.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14800&d=1416598431
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14801&d=1416598435

Napa aukeaa 5mm kuusiokoloavaimilla. Päätyholkeissa reiät ei ole pyöreät, vaan kuusiokolot. 17mm ohut kiintoavain sopii laakerikartiolle. Napa on tehtaan jäljiltä ihan hyvässä rasvassa. Kuivuus ei pitäisi olla syynä kestävyysongelmiin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14802&d=1416598439

Laakerikooli on 7mm syvällä. Kun kerran se muoviholkki menee rikki, koolin syvyysasema tulee suoraan navan alumiinirungon kynnyksen perusteella. Muoviholkki ei ole ainakaan koolin asemoinnin takia siellä navan sisällä. Lieneekö se äänenvaimennin, vai rasvoja laakereissa suojaamassa. Kuraa sieltä navan sisältä ei tule, mutta ehkä vaseliini päsee siirtymään väärään paikkaan.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14803&d=1416598442

Vapaaratas irtoaa 14mm kuusiokololla. Se on sen verran suuri koko, että minun työkalusetistä se löytyy vain tämöisenä hylsynä. Tässä navassa vapaalaakeri oli sen verran tiukassa, että napa piti pistää ruuvipenkkiin. Korjattavasta kiekosta vapaaratas lähti yllättävän kevyesti irti. Toki kiekkoa on helppo pitää paikoillaan, kun taas navasta ei saa otetta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14804&d=1416598445

Kun vapaaratas on irti, voi alkaa takoa laakerikoolia ja muoviholkkia ulos toisesta päästä. Noin 18mm ulkohalkaisijallinen hylsy on sopiva. yritin ensin varovasti, mutta kun kooli ei irronnut, lisäsin voimaa. Jossain vaiheessa muoviholkki pettää. Sen jälkeen saakin jo tuupattua suoraan koolia. Bachon timpurinvasaralla tiukka napautus ja kooli tippuu pöydälle. Kun kooli on pöydällä, voi alkaa kasaamaan pakettia käänteisessä järjestyksessä takaisin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14805&d=1416598449
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14811&d=1416673598http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14810&d=1416673594

Kasatessa kannattaa huomioida, mitenpäin pölysuojat tulee. Vapaarattaan puolella tasainen puoli on kuulia vasten ja huuli ulospäin. Näin syntyy labyrinttitiiviste, koska kartion takana akselilla on vastakkainen "huuli". Kuulia pitäisi olla 13kpl. Jos ei ole, magneetista saattaa olla apua likaiselta lattialta puuttuvia kuulia etsiessä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14815&d=1416673617

Jarrulevyn puolella tiivisteen metallinvärinen puoli tulee sisäänpäin ja kuminen puoli ulospäin. Kuulat on todennäköisesti edelleen pitimessä tallessa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14816&d=1416673621

Vanhaa laakerikoolia voi käyttää suojuksena uuden koolin päällä. Siihen päälle vielä 21mm voimahylsy (ulkohalkaisija muistaakseni noin 27mm) ja vasaralla kooli paikoilleen. Työntömitalla kannattaa varmistaa, että kooli on pohjassa, 7mm, joka kohdasta.

Navassa on kynnys, jota vasten kooli asettuu, kun sen syvyys on oikea. Mustasta reiästä on vaikea ottaa kuvaa, mutta eiköhän se tästä selviä. Yhä edelleen sen muoviholkin välttämättömyys ei ole selvinnyt. Jos se selviää, pitänee veistellä jostain vesijohtoputkesta uusio-osa vaurioituneen tilalle.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14814&d=1416673613

Muutama pinna soi hieman erilailla, kuin suurin osa. Kiekkosetin mukana tuli nippeliavaimet. Toisella pidetään pinnaa paikoillaan litistyksen kohdalta ja toisella kierretään nippeliä. Kun kaikki pinnat soi samalla nuotilla, oli kiekko aika tarkkaan suora. Noin 1mm jäi heittoa. Säädin senkin puolet pienemmäksi samalla pinnoja soitellen. Kunnon mittari olisi hieno työkalu. Joulupukki, kuuluuko?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14806&d=1416598454

Kiekoilla on jo valmiiksi Kenda KOT 2.35 kumit. Jos yöllä sataa lunta, on tässä sopivat kiekot valmiiksi rengastettuna.

Tank Driver
21.11.2014, 23.29
Hei, lisää tällaista! Erinomainen ohjeistusraportti.

Kare_Eskola
22.11.2014, 00.15
Toi ei paljo jeesaa kun ton navan tyyppivika ilmenee. Eli vapaaratasrunko murtuu.

ealex
22.11.2014, 10.23
Hyvä, että muissa navoissa ei ole samaa tyyppivikaa. :rolleyes:

Ei tässä navassa mitään tyyppivikaa ole, jopa tällainen täyskorjaus on edullisempaa, kuin konelaakerinavan yksi laakerisetti ja siinä ei ole suunnitteluvikoja, kuten esim. monessa konelaakerinavassa esiintyvä jarrutusta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52224-L%E4skilada-%28alias-White%29&p=2294225#post2294225

Forzza
22.11.2014, 11.22
Hyvä, että muissa navoissa ei ole samaa tyyppivikaa. :rolleyes:

Ei tässä navassa mitään tyyppivikaa ole, jopa tällainen täyskorjaus on edullisempaa, kuin konelaakerinavan yksi laakerisetti ja siinä ei ole suunnitteluvikoja, kuten esim. monessa konelaakerinavassa esiintyvä jarrutusta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52224-L%E4skilada-%28alias-White%29&p=2294225#post2294225
Tä. Mavicin takakiekon konelaakerit 2 kpl maksoi 9,90€ laakerikeskuksessa. Ei kovin kallista...

ealex
22.11.2014, 11.58
Takanavassa on 4 laakeria, ne kaksi muuta ovat mahdollisesti erikoiskokoisia ja kalliimpia (tai sitten napa on kiinamallinen jarruttava, mutta standardilaakereilla). Merkkilaakeri taas maksaa 50% alennuksilla vähintään 30€/kpl Suomessa.

troh
22.11.2014, 13.51
Tämä laakerikorjaus maksoi 39.90 + postikulut. Varmaan jostain olisi elintenluovuttajanavan saanut halvemmallakin, mutta postikulut olisi tasoittanut pelin. Jäihän tuosta myös ylimääräinen käyttämätön vapaaratas, jolle löytynee vielä käyttöä. Näitä kiekkoja on aika monella ja aika moni saa huollosta tylyn vastauksen: "ei voi korjata". Halusin kokeilla, voiko ne silti korjata. Uusia XT-kiekkoja en ole ostamassa. Ne olisi halpoja, kevyitä, jäykkiä ja nopealla vapaattaalla, mutta voisivat olla luotettavampia.

arctic biker
22.11.2014, 17.07
Itse haluan antaa trohille papukaijamerkin Shimanon takanavan laakerikuulilla ja vaseliinilla.

jame1967
22.11.2014, 18.29
Sattuu ittelläkin olemaan kyseiset kiekot , eli miten huomasit kuluman ? Täytyypä avata omatkin laakerit ihan vaan piruuttaan .

troh
22.11.2014, 19.25
Se alkoi pienenä naksumisena, joka kuului erityisesti rullatessa asfaltilla. Tässä kohtaa etsin murtumia rungosta ja tarkistin iskarin puslat ja jousituksen nivelet. Vähän lisää ajoa, niin takarenkaasta alkoi kuulua tasainen rutina. Siinä vaiheessa oli jo selvää, että laakeri on menetetty.

Aapo Jäykkäperä
22.11.2014, 19.36
Trohille hatunnosto sitkeydestä. Hieno homma, että sait projektin maaliin. Teit mahdottomasta mahdollisen - nyt sen uskoo kaikki epäilevät tuomaat.

Kun ne muovit meni rikki, laita seuraavan kerran avatessasi navan kaksi kumista O-rengasta akselin ympärille. Pysyy nääs ne vaseliinit paremmin siellä laakerin puolella.

troh
22.11.2014, 19.51
O-rengas-vinkki olisi päässyt toteutukseen, jos olisin aiemmin vinkin saanut. Vapaarattaan päähän semmoinen olisi vaikea asetella (muttei mahdotonta), mutta suurempi tarve lienee siellä jarrulevyn päässä. Sinne se olisi ollut helppo asetella.

Aapo Jäykkäperä
22.11.2014, 19.58
O-rengas-vinkki olisi päässyt toteutukseen, jos olisin aiemmin vinkin saanut. Vapaarattaan päähän semmoinen olisi vaikea asetella (muttei mahdotonta), mutta suurempi tarve lienee siellä jarrulevyn päässä. Sinne se olisi ollut helppo asetella.

Seuraavassa navanhuollossa sitten. Pane raporttia. Seurataan tilannetta puolen vuoden kuluttua.

Myrtillus
23.11.2014, 14.03
Toi ei paljo jeesaa kun ton navan tyyppivika ilmenee. Eli vapaaratasrunko murtuu.

Komppaan edellistä. Kolmannella käyttökerralla sain vapaarattaan rungon halki... Riittävästi vääntöä tiukkaan ylämäkeen ja rusaus kuului.

Stinky
25.11.2014, 00.00
Komppaan edellistä. Kolmannella käyttökerralla sain vapaarattaan rungon halki... Riittävästi vääntöä tiukkaan ylämäkeen ja rusaus kuului.

Ja tuon kulumisongelman voi välttää tarkistamalla navan kireyden ettei ajele liian löysällä tai kireällä laakeroinnilla. Liikaa varaa liikkua tai liian kireä laakerointi ja laakerit hajoavat, jos välys on sopiva ei laakerit ole vielä 10vuodenkaan päästä huonot. Räikänrunko sensijaan tuntuu olevan heikko kohta johon ei voi vaikuttaa huoltamisella.

Tuohon liikkeiden " ei voi korjata" lausahdukseen syynä lienee se kauanko moiseen korjaukseen menee aikaa ja paljonko asiakas haluaa työstä maksaa.. Kustannukset osineen tuntiveloituksella nousevat reilusti yli 50euron, jopa lähelle 100euroa ja siltinkään napa ei välttämättä ole kunnossa mikäli irroittaessa osat rikkoutuvat tai asentaessa jäävät väärään asentoon tai väärälle etäisyydelle. Sellaiselle työlle kukaan vastuullinen rasvakäsi ei anna minkäänlaista takuuta saati edes rupea moista tekemään. Palaute on varma ja se on negatiivinen mikäli/kun napa rikkoontuu uudelleen. Shimano ei todennäköisesti ole tarkoittanut kooleja vaihdettavaksi?

Pave
25.11.2014, 00.32
Juuei...
http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/ev/EV-WH-M775-R-2769B.pdf

Forzza
28.11.2014, 10.21
Takanavassa on 4 laakeria, ne kaksi muuta ovat mahdollisesti erikoiskokoisia ja kalliimpia (tai sitten napa on kiinamallinen jarruttava, mutta standardilaakereilla). Merkkilaakeri taas maksaa 50% alennuksilla vähintään 30€/kpl Suomessa.
Mavic Ksyrium SL takanavassa 2 kpl laakeria + vaparattaassa 1kpl. Vaihdetut laakerit oli made in Japan, en siis tilannut ns. merkkilaakereita mavicilta. Vaparattaan vaihdoin myöhemmin, jossa oli jo laakeri valmiina.

ealex
28.11.2014, 11.28
^ Siinä yksinkertaisesti vapaarattaan laakerit eivät ole ainakaan virallisesti vaihdettavissa.

En tarkoittanutkaan pyörämerkkilaakereita, vaan laakerimerkkilaakereita, kuten esim. SKF. Maksavat n. 60€/kpl OVH, siitä teollisuusasiakkaat voivat saada 50% alennusta.

usko juntunen
29.11.2014, 17.48
Hei, lisää tällaista! Erinomainen ohjeistusraportti.
Jaa, ettäkö näitä propellipäiden juttuja? :) Tässäpä niitä...http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47623-Laakerikartion-korjaus

Troh:illa on kyllä asennetta tälläkin saralla!

BB Holland
12.12.2017, 15.50
Minä vaihtaisin koko navan. Mallin 785 tarjoushinta 31e ja se on täysin yhteensopiva uuden 8000:n kanssa.