troh
21.11.2014, 22.58
Toisaalla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43201-29-quot-kiekot-ja-vanteet-kokemuksia-ja-kysymyksi%E4&p=2295192#post2295192) foorumilla 29" kiekoista spekuloitaessa Iglu moitti XT-napojen laatua ja itse tulki kompattua, kun tallissa kerran on laakerivaurioinen XT-kiekko. Tuttavapiirissä on muutamalla muullakin ollut ongelmia XT-napojen kanssa. Ongelmat koskee nykyistä centerlock-mallia, kun taas vanha 756-XT tuntuisi olevan OK.
Tässä on kiekko laakerit purettuna
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14730&d=1415858118
Jarrulevynpuoleinen laakerikooli näyttää aika rumalta. Sitä on vaikea vetää ulos, koska reikä navan läpi on pienempi, kuin koolin reikä. Tutkimuksissa paljastui, että navan sisällä on muoviholkki. En ole keksinyt keinoa, millä sen muoviholkin saisi ehjänä irti, mutta irti sen saa. :)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14731&d=1415858126http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14809&d=1416673591
Laakerikartiokin on saanut hieman vauriota. Jarrulevyn päässä kuulat on muovisessa pitimessä. Vapaarattaan puolella kuulat on irrallaan. Kun akselin vetää ulos navasta, kuulat yleensä pysyy rasvalla kiinni koolissa, mutta varmuuden vuoksi napa kannattaa laittaa jonkin purkin päälle. Jos kuulia sattuu tippumaan, ne ei vieri autotallin lattiakaivoon tai jonnekin muualle, mistä niitä on hankala etsiä. Nämä laakerikuulat on vanhasta navasta, enkä niitä jaksa putsata. Pääsevät eläkkeelle ja uudet kuulat puhtaassa vaseliinissa pääsevät tilalle.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14732&d=1415858130http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14733&d=1415858134
Eilen tallille saapui elintenluovuttaja. Paketissa oli ohjeet varmaan kaikille maailman kielille. Navassa on hieno kuminen centerlock-suojus, joka samalla myös antaa lisäsuojaa laakerille. Jos jarrulevyn laittaa paikoilleen, tämä lisäsuoja menetetään.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14800&d=1416598431
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14801&d=1416598435
Napa aukeaa 5mm kuusiokoloavaimilla. Päätyholkeissa reiät ei ole pyöreät, vaan kuusiokolot. 17mm ohut kiintoavain sopii laakerikartiolle. Napa on tehtaan jäljiltä ihan hyvässä rasvassa. Kuivuus ei pitäisi olla syynä kestävyysongelmiin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14802&d=1416598439
Laakerikooli on 7mm syvällä. Kun kerran se muoviholkki menee rikki, koolin syvyysasema tulee suoraan navan alumiinirungon kynnyksen perusteella. Muoviholkki ei ole ainakaan koolin asemoinnin takia siellä navan sisällä. Lieneekö se äänenvaimennin, vai rasvoja laakereissa suojaamassa. Kuraa sieltä navan sisältä ei tule, mutta ehkä vaseliini päsee siirtymään väärään paikkaan.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14803&d=1416598442
Vapaaratas irtoaa 14mm kuusiokololla. Se on sen verran suuri koko, että minun työkalusetistä se löytyy vain tämöisenä hylsynä. Tässä navassa vapaalaakeri oli sen verran tiukassa, että napa piti pistää ruuvipenkkiin. Korjattavasta kiekosta vapaaratas lähti yllättävän kevyesti irti. Toki kiekkoa on helppo pitää paikoillaan, kun taas navasta ei saa otetta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14804&d=1416598445
Kun vapaaratas on irti, voi alkaa takoa laakerikoolia ja muoviholkkia ulos toisesta päästä. Noin 18mm ulkohalkaisijallinen hylsy on sopiva. yritin ensin varovasti, mutta kun kooli ei irronnut, lisäsin voimaa. Jossain vaiheessa muoviholkki pettää. Sen jälkeen saakin jo tuupattua suoraan koolia. Bachon timpurinvasaralla tiukka napautus ja kooli tippuu pöydälle. Kun kooli on pöydällä, voi alkaa kasaamaan pakettia käänteisessä järjestyksessä takaisin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14805&d=1416598449
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14811&d=1416673598http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14810&d=1416673594
Kasatessa kannattaa huomioida, mitenpäin pölysuojat tulee. Vapaarattaan puolella tasainen puoli on kuulia vasten ja huuli ulospäin. Näin syntyy labyrinttitiiviste, koska kartion takana akselilla on vastakkainen "huuli". Kuulia pitäisi olla 13kpl. Jos ei ole, magneetista saattaa olla apua likaiselta lattialta puuttuvia kuulia etsiessä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14815&d=1416673617
Jarrulevyn puolella tiivisteen metallinvärinen puoli tulee sisäänpäin ja kuminen puoli ulospäin. Kuulat on todennäköisesti edelleen pitimessä tallessa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14816&d=1416673621
Vanhaa laakerikoolia voi käyttää suojuksena uuden koolin päällä. Siihen päälle vielä 21mm voimahylsy (ulkohalkaisija muistaakseni noin 27mm) ja vasaralla kooli paikoilleen. Työntömitalla kannattaa varmistaa, että kooli on pohjassa, 7mm, joka kohdasta.
Navassa on kynnys, jota vasten kooli asettuu, kun sen syvyys on oikea. Mustasta reiästä on vaikea ottaa kuvaa, mutta eiköhän se tästä selviä. Yhä edelleen sen muoviholkin välttämättömyys ei ole selvinnyt. Jos se selviää, pitänee veistellä jostain vesijohtoputkesta uusio-osa vaurioituneen tilalle.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14814&d=1416673613
Muutama pinna soi hieman erilailla, kuin suurin osa. Kiekkosetin mukana tuli nippeliavaimet. Toisella pidetään pinnaa paikoillaan litistyksen kohdalta ja toisella kierretään nippeliä. Kun kaikki pinnat soi samalla nuotilla, oli kiekko aika tarkkaan suora. Noin 1mm jäi heittoa. Säädin senkin puolet pienemmäksi samalla pinnoja soitellen. Kunnon mittari olisi hieno työkalu. Joulupukki, kuuluuko?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14806&d=1416598454
Kiekoilla on jo valmiiksi Kenda KOT 2.35 kumit. Jos yöllä sataa lunta, on tässä sopivat kiekot valmiiksi rengastettuna.
Tässä on kiekko laakerit purettuna
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14730&d=1415858118
Jarrulevynpuoleinen laakerikooli näyttää aika rumalta. Sitä on vaikea vetää ulos, koska reikä navan läpi on pienempi, kuin koolin reikä. Tutkimuksissa paljastui, että navan sisällä on muoviholkki. En ole keksinyt keinoa, millä sen muoviholkin saisi ehjänä irti, mutta irti sen saa. :)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14731&d=1415858126http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14809&d=1416673591
Laakerikartiokin on saanut hieman vauriota. Jarrulevyn päässä kuulat on muovisessa pitimessä. Vapaarattaan puolella kuulat on irrallaan. Kun akselin vetää ulos navasta, kuulat yleensä pysyy rasvalla kiinni koolissa, mutta varmuuden vuoksi napa kannattaa laittaa jonkin purkin päälle. Jos kuulia sattuu tippumaan, ne ei vieri autotallin lattiakaivoon tai jonnekin muualle, mistä niitä on hankala etsiä. Nämä laakerikuulat on vanhasta navasta, enkä niitä jaksa putsata. Pääsevät eläkkeelle ja uudet kuulat puhtaassa vaseliinissa pääsevät tilalle.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14732&d=1415858130http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14733&d=1415858134
Eilen tallille saapui elintenluovuttaja. Paketissa oli ohjeet varmaan kaikille maailman kielille. Navassa on hieno kuminen centerlock-suojus, joka samalla myös antaa lisäsuojaa laakerille. Jos jarrulevyn laittaa paikoilleen, tämä lisäsuoja menetetään.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14800&d=1416598431
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14801&d=1416598435
Napa aukeaa 5mm kuusiokoloavaimilla. Päätyholkeissa reiät ei ole pyöreät, vaan kuusiokolot. 17mm ohut kiintoavain sopii laakerikartiolle. Napa on tehtaan jäljiltä ihan hyvässä rasvassa. Kuivuus ei pitäisi olla syynä kestävyysongelmiin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14802&d=1416598439
Laakerikooli on 7mm syvällä. Kun kerran se muoviholkki menee rikki, koolin syvyysasema tulee suoraan navan alumiinirungon kynnyksen perusteella. Muoviholkki ei ole ainakaan koolin asemoinnin takia siellä navan sisällä. Lieneekö se äänenvaimennin, vai rasvoja laakereissa suojaamassa. Kuraa sieltä navan sisältä ei tule, mutta ehkä vaseliini päsee siirtymään väärään paikkaan.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14803&d=1416598442
Vapaaratas irtoaa 14mm kuusiokololla. Se on sen verran suuri koko, että minun työkalusetistä se löytyy vain tämöisenä hylsynä. Tässä navassa vapaalaakeri oli sen verran tiukassa, että napa piti pistää ruuvipenkkiin. Korjattavasta kiekosta vapaaratas lähti yllättävän kevyesti irti. Toki kiekkoa on helppo pitää paikoillaan, kun taas navasta ei saa otetta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14804&d=1416598445
Kun vapaaratas on irti, voi alkaa takoa laakerikoolia ja muoviholkkia ulos toisesta päästä. Noin 18mm ulkohalkaisijallinen hylsy on sopiva. yritin ensin varovasti, mutta kun kooli ei irronnut, lisäsin voimaa. Jossain vaiheessa muoviholkki pettää. Sen jälkeen saakin jo tuupattua suoraan koolia. Bachon timpurinvasaralla tiukka napautus ja kooli tippuu pöydälle. Kun kooli on pöydällä, voi alkaa kasaamaan pakettia käänteisessä järjestyksessä takaisin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14805&d=1416598449
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14811&d=1416673598http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14810&d=1416673594
Kasatessa kannattaa huomioida, mitenpäin pölysuojat tulee. Vapaarattaan puolella tasainen puoli on kuulia vasten ja huuli ulospäin. Näin syntyy labyrinttitiiviste, koska kartion takana akselilla on vastakkainen "huuli". Kuulia pitäisi olla 13kpl. Jos ei ole, magneetista saattaa olla apua likaiselta lattialta puuttuvia kuulia etsiessä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14815&d=1416673617
Jarrulevyn puolella tiivisteen metallinvärinen puoli tulee sisäänpäin ja kuminen puoli ulospäin. Kuulat on todennäköisesti edelleen pitimessä tallessa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14816&d=1416673621
Vanhaa laakerikoolia voi käyttää suojuksena uuden koolin päällä. Siihen päälle vielä 21mm voimahylsy (ulkohalkaisija muistaakseni noin 27mm) ja vasaralla kooli paikoilleen. Työntömitalla kannattaa varmistaa, että kooli on pohjassa, 7mm, joka kohdasta.
Navassa on kynnys, jota vasten kooli asettuu, kun sen syvyys on oikea. Mustasta reiästä on vaikea ottaa kuvaa, mutta eiköhän se tästä selviä. Yhä edelleen sen muoviholkin välttämättömyys ei ole selvinnyt. Jos se selviää, pitänee veistellä jostain vesijohtoputkesta uusio-osa vaurioituneen tilalle.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14814&d=1416673613
Muutama pinna soi hieman erilailla, kuin suurin osa. Kiekkosetin mukana tuli nippeliavaimet. Toisella pidetään pinnaa paikoillaan litistyksen kohdalta ja toisella kierretään nippeliä. Kun kaikki pinnat soi samalla nuotilla, oli kiekko aika tarkkaan suora. Noin 1mm jäi heittoa. Säädin senkin puolet pienemmäksi samalla pinnoja soitellen. Kunnon mittari olisi hieno työkalu. Joulupukki, kuuluuko?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14806&d=1416598454
Kiekoilla on jo valmiiksi Kenda KOT 2.35 kumit. Jos yöllä sataa lunta, on tässä sopivat kiekot valmiiksi rengastettuna.