Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ketjujen kierrätys, kahdet vai kolmet ketjut.



arctic biker
10.11.2014, 08.23
Foorumilla on esitetty vankkoja näkemyksiä useamman ketjun käytön lisäävän pakan ja rattaiden käyttöikää. Asiassa taitaa olla pointtinsa. Millä kilsakertymällä ketjun vaihto sitten pitäisi tehdä? Kahdet vai kolmet ketjut?

izmo
10.11.2014, 09.31
Helppo vastaus.... noin 1 - 10 riippuen pyörästä

LJL
10.11.2014, 09.57
Kysyn näin päin että nyt on 1,5tkm ajettu ultegra 11sp-ketjulla.. Pitäiskö vaihtaa (kun voi taas ajaa)

CamoN
10.11.2014, 10.04
Oma kierrätysväli vakioitui tänä vuonna tuhanteen kilometriin sekä maasturilla että maantiepyörällä. Syynä yksinkertaisesti se, että ajotietokoneesta löytyy jokaiselle pyörälle oma matkamittarilukema. Aina kun tulee tonni täyteen, ketju vaihtoon. Kierrossa on vähintään kaksi tai korkeintaan kolme ketjua. Lisäksi tallista saattaa löytyä joku hätävaraketju sitä päivää varten, kun kaikki varsinaiset on venyneet eläkkeelle eikä ole muistanut hakea kaupasta uusia.

izmo
10.11.2014, 10.11
http://www.nishiki.fi/mallisto/2014/hybrid-sport/hybrid-pro-sld

pyörä haettiin 4 / 2014 kauppa ajoon ja nyt nishiki taivaltanut pikkasen päälle kolme kauppamatkoja ja nelikantti keskiö lappaa ja uutta ketjua ei varmaan parane enään laittaa... kiekot on joutunut suoristaan mutta etukiekko on kaikesta huolimatta nyt solmussa

Velogi
10.11.2014, 10.53
Max tonnin ajan maantietä aina ennen ketjun vaihtoa. Jos tulee sadelenkkejä väliin niin saatan vaihtaa jo 500 km kohdalla. Campan 11 sp Athena pakalla on nyt kolmella ketjulla ajettu 10 000 km eikä rattaissa ole vielä isompaa kulumaa. Recordin ketjut joita puhdistan kyllä aika aktiivisesti, kun muutenkin haluan ajaa puhtaalla pyörällä. Recordit muuten kestää tuplakilometrit halvempiin ketjuihin verrattuna.

Maasturilla en ole pitä nyt niin tarkkaa kirjaa kun vähemän sillä ajan, mutta niinpä sitten onkin mennyt kahdesti pakka vaihtoon vaikka kilometrejä ei kartu paljoakaan.

higgins
10.11.2014, 12.02
Vaihdan ketjut ( en kierrätä), kun ketjujen venymä on saavuttanut 1% ( venymämittari). Ultegran ketjuilla matkana joku 2500 km...

mk
10.11.2014, 12.31
maasturissa ja cyclocrossarissa kierrätän kahta ketjua / pyörä, kun se helpottaa (omasta mielestäni) pesutouhuja ... Maantiepyörissä ketju/pyörä ja ketjun venymän mittauksen mukaan sitten uutta ketjua , kun alkaa mittarissa olemaan 0.75 -1mm .. ja mittarissa 1,5-2 /tonnia per ketju

nure
10.11.2014, 13.26
Vaihtoon kun alkavat kiukutella, en kierrätä. Työmatkapyörässä suht peruskamaa ja takapakan sekä ketjujen vaihto kerran vuodessa ei ole taloudellinen katastrofi.

okahkonen
10.11.2014, 16.21
Ennen kierrätin, sittemmin olen lopettanut. Ajatus menee niin että vaihdan ketjut viimeistään 0,75mm venymän kohdalla, jolloin ketju ei ole vielä ehtinyt pilata pakkaa. Näin voin käyttää kulloinkin mieleistä pakkaa, ja voin käyttää pakkoja / kiekkoja ristiin naisen kanssa.

TERU
10.11.2014, 19.12
Ketjujen kierrätys, kahdet vai kolmet ketjut.
Foorumilla on esitetty vankkoja näkemyksiä useamman ketjun käytön lisäävän pakan ja rattaiden käyttöikää. Asiassa taitaa olla pointtinsa. Millä kilsakertymällä ketjun vaihto sitten pitäisi tehdä? Kahdet vai kolmet ketjut?




Useita vuosia on tämä menettely ollut käytössä arkisessa ajossa. Kolme ketjua ja samat rattaat. Pitkästi on päässyt, ajokin kyllä melkoisen sääkeriä, meinaan rimppakintuilla. Viiskyt tonnia on ylittynyt samalla sarjalla reilusti, kun EI pese ketjua millään aineella, vaan enimmät pyyhkii vaihdon yhteydessä rätillä tai paperilla. Pesuakin joka välissä olen kokeillut, mutta nopeammin osat päätyy vaihtoon. Ensimmäinen kierros uusilla osilla melko tarkkaan tonnin kohdalla ketju vaihtoon ja seuraavat tonnin ja kahden välillä. Vaihto on helppo ja nopea, kun on KMC:n pikaliitin käytössä. Vain vaikkapa vanhasta pinnasta taitettu koukku työkaluna, jolla takavaihtajan jousen saa eliminoitua. Vapaana olevat ketjut muovipussiin, päälle suhaus ketjuöljyä ja koukkuun odottamaan uutta jaksoa. Joutuu pitämään rätinkiä jollain tapaa, omassa käytössä ruutupaperi ja kynä eikä ketjun vaihtelukaan silkkihansikkailla onnistu. Eihän tätä voine suositella muille kuin meille elämäntapapyöräilijöille!

arctic biker
10.11.2014, 20.19
Tämän hetkinen konsensus on kierrätyksen kannalla, CamoN ja Teru varsinkin laittaa semmoset kokemusperäiset rätingit jotta paha vastaan väittää. Minun varsinkaan kun olen muutoinkin Terun oppisuunnan miehiä ketjunhoidossa.

Offarina Teru kun tingannu noista kammenrattaista. Just laitoin Opiumiin uusien ketjujen ja pakan ohella isoksi FSA:n 48piikkisen. Tuossa ei ole mitään mainintaa mille pikkurattaalle se on rampitettu. Euvaihteen siirto pelaa suorastaan jumalaisesti!

hannupulkkinen
10.11.2014, 21.22
Kyllä nykyisin ketjujen ja pakkojen hinnat ovat niin halpoja ja materiaalit kestäviä, että kierrätykseen ei kannata ryhtyä muuten kuin harrastumielessä. Ei säästyneillä rahoilla kyllä mitään linnoja rakenneta eikä edes uusia pyöriä ostella. Kun pitää ketjut puhtaana niin niillä ajaa kesän pari ja pakoilla kaksi kolme. Kun ketjun vaihtaa ajoissa niin pakka ei oikeastaan pääse kulumaan kun muistaa myös voidella ketjuja. Onhan se askartelu tietenkin kivaa.. joskus kymmenen vuotta sitten kierrättelin ja jopa keittelin rasvassa. Nyt hommailen mieluummin jotain muuta..

CamoN
10.11.2014, 21.31
Kyllä nykyisin ketjujen ja pakkojen hinnat ovat niin halpoja ja materiaalit kestäviä, että kierrätykseen ei kannata ryhtyä muuten kuin harrastumielessä.

No se. Enpä itsekään tuntisi sääliä palikoita kohtaan jos voisi ostaa sitä parasta hinta/laatusuhdetta. Kun on kuitenkin mennyt ostamaan maantiepyörään sellaisia kiekkosettejä joissa on pehmeät vapaarattaan rungot, on täytynyt sijoittaa myös SRAM:n hifi-pakkoihin jotka ei raiskaa niitä vapaarattaita. Ja tietysti maasturin SRAM X01-pakka on ihan oma lukunsa.

Noin 200€ kulutusosia, mutta hyvin ne tuntuu kestävän. Enpä tiedä onko ketjujen kierrättämisellä erikoisemmin vaikutusta.

sunny
10.11.2014, 21.35
Erään kaverin maastopyörässä on ollut samat eturattaat ja takapakka vuodesta 1998. Ketju on vaihdettu kolme kertaa, mutta ei niitä kierrätetty ole. Vaihtajan pikkurissoissa on jo selvää kulumaa, eikä Alivion eturattaat nekään uutta vastaavat ole, mutta matka tuntuu jatkuvan. Arvioisin, että tuon ikäluokan pyörän myyntiarvo olisi satasen huitteilla, jos ei retroarvoa lasketa mukaan. Rattaiden kunnolla tuskin saisi paljon boonuksia hintaan. Ehkä asia kuitenkin on todella merkityksellinen, jos pyörä on tarkoitus saada hautaan mukaan.

efut
10.11.2014, 21.35
Maantiepyörällä on menty 2 tonnia ja ketju vaihtoon tekniikalla. Muuta ei ole tarvinnut vaihtaa.
Maasturilla olen viime vuosina kierrättänyt kahta tai kolmea ketjua. En voi kehua että tälläkään olisi hurjia kilometrilukemia saatu. Se on noin vuosi ja voimansiirto on ketjujen, eturattaan ja kasetin osalta vainaa. Vaihtoon on voimansiirto mennyt kun alkaa ketju hyppimään jollain rattailla. Liikaa ei ole maasturilla hienosteltu vaan usein käytössä on ollut suorin (syvin) ajolinja.

sunny
10.11.2014, 21.39
CRC:ltä ostetuille Shimanon 105- ja Tiagra -pakoille ja parille ketjulle tuli yhteishintaa 55 euroa. Autollahan tuon saisi menemään parissa viikossa pelkkiin bensoihin. Ei ole halpaa moottorikelkkailukaan. Mietitäänköhän missään muussa lajissa samalla pieteetillä voimansiirron kulumaa. Ehkä jossain 70-luvulla saatettiin hakea romikselta kardaanin ristiniveliä peltoautoon, mutta kyllä sille nykyään jo kulmia kohoteltaisiin.

Aakoo
10.11.2014, 22.23
Mä vaihdan kuluman mukaan. Maasturissa meni 1500km kohdilla, cyclossa 2000-2500km kohdilla ja maantiepyörässä meni 3000km. Taitaa vaikuttaa keliolosuhteet kilometreja enemmän, maantiepyörällä kun en aja kuin kuivalla kelillä. Halpojahan nuo ovat. Kierrätys ei ole käynyt mielessä, mutta voisi maantiepyörässä toimiakin.

nure
11.11.2014, 06.39
Aika olemattomilla kilometri määrillä vaihdellaan...

TERU
11.11.2014, 07.10
Luulenpa ettei meillä lajitoveri ab:n kanssa ollut talous - raha lähtökohtaisena näkökulmana keskustelun käymiseen ketjujen kierrättämisestä. Minun mielestäni lajiin sopii hyvin kertakäyttöosyyden välttely, vakikka siitä vähä vaivaakin olis. Inttämistä asiasta ei voi pitää vaivan arvoisena.

TERU
11.11.2014, 07.12
Eipä tätä sentään kahteen kertaan tarvi netin höttösuohon laittaa - poistan toiston.

ALVIR
11.11.2014, 07.50
Ultegralla ajettu nyt ~12tkm samalla ketjulla ja pakalla. Pakassa ei näy kulumaa mutta ketjun venymisestä en tiedä. Voimansiirto ja vaihteet toimii kuten pitää joten en ole nähnyt syytä vaihtaa. Toki voi olla kun hankin uuden pakan ja ketjun niin eron huomaa. Tosin ketju ja pakka on aina puhtaita aka. jos likastuu niin ne on puhdistettu lenkin jälkeen tai vähintään kerran viikossa jos ajoa.

JackOja
11.11.2014, 09.06
Maastopyörissä ketjut ovat yleensä olleet 0,75% venyneitä 2500-3000 kilometrin kohdalla. Silloin menevät poistoon ja uudet tilalle. Rattaita tarvitsee vaihtaa tosi harvoin.

Joskus kierrätin kaksia ketjuja noin 500 km välein, nykyään ei jaksa.

TERU
11.11.2014, 10.35
"Offarina Teru kun tingannu noista kammenrattaista. Just laitoin Opiumiin uusien ketjujen ja pakan ohella isoksi FSA:n 48piikkisen. Tuossa ei ole mitään mainintaa mille pikkurattaalle se on rampitettu. Euvaihteen siirto pelaa suorastaan jumalaisesti!" /ab

Tuossa on tavoite etuvaihtajan toiminnalle. Kokemukseni mukaan etuvaihtaja on pyörän harmittomimpia osia ja hyvin tarpeellinen, kun pyörämallista riippumatta käyttää tiivistä maantiepakkaa. Enpä luopuis tuosta enkä ketjujen kierrätyksestäkään. Lepovuoron jälkeen käytetty ketju on helpompi ottaa käyttöön kuin uusi ja toimii kuin uusi, on tosin likaisempi.

contest
11.11.2014, 11.22
Itse ajanut maantiepyörän ketjuilla ( Ultegra) noin 4000-5000km jolloin on venymäksi tullut 0.75%. Tämä oli siis kymppiketjulla, nyt uudessa pyörässä 11-s ketju, jolla en ole ajanut 500km enempää eli ensi kesään jää näiden keston arviointi. Putsaan ketjut joka lenkin jälkeen ja voitelen n.200km välein ellei sadetta satu, tämän jälkeen aina voitelu. Ei tuosta nyt paha km hinta tule.

hannupulkkinen
11.11.2014, 13.47
Luulenpa ettei meillä lajitoveri ab:n kanssa ollut talous - raha lähtökohtaisena näkökulmana keskustelun käymiseen ketjujen kierrättämisestä. Minun mielestäni lajiin sopii hyvin kertakäyttöosyyden välttely, vakikka siitä vähä vaivaakin olis. Inttämistä asiasta ei voi pitää vaivan arvoisena.
Eivät ketjut kierrättämälläkään ole ikuisia. Käytettyjä ketjuja ei tarvitse laittaa roskiin vaan ne kelpaavat metallin kierrätykseen. Inttämistä ei ole se, että tuo asian esille eri näkökulmista.

arctic biker
11.11.2014, 17.11
Juu ei niin Hannu mutta lähtötilannehan on jotta saisko useamman ketjun kierrätyksellä pakalle ja kammenrattaille lisää ikää, ketjuhan tässä kolminaisuussa on se halvin.

Dille Vallaton
11.11.2014, 19.45
Nyt on jotain korkeampaa matematiikkaa tai ellei ydinfysiiikkaa. Mitä eroa on ostaa vaikkapa kolmet ketjut ja vaihdella niitä tonnin välein. Sitten vaikkapa kymppintonnin kohdalla vaihdetaan ainakin takapakka ja ostetaan taas kolmet ketjut joita kierrätetään. Eikö sama lopputulos ole ajaa ketjuilla aina vain sen verran etteivät veny liikaa ja heittää taaas uudet kehiin. Vähemmän ruuvaamista, samat kulut. Ettei vaan kohta joku taas ala vaahtoamaan ketjujen keittämisestä. Sitä tehtiin silloin kun vaari Jawalla ajoi!!!

Pekka Sirkiä
11.11.2014, 20.05
...ihan vaan yhtenä "pointtina" kierrätyksen/varhaisen uusimisen puolesta mainitsen, että jos on useampi takakiekkopari + niissä erilaiset pakat ja jos haluaa käyttää niitä "ristiin", niin silloin täytyy pitää kaikki kiekot + ketjut "samalla kulumisen asteella". Tällöin on syytä vaihtaa/kierrättää ketjua ahkerasti. Jos jonkun ketjun ja pakan päästää kulumaan pahasti, niin ko. ketju ei enää toimi muiden kiekkojen/pakkojen kanssa... Muistelen aktiivisempina/nuorempina --- heh, riitti tuolloin "virtaa" moneen muuhunkin turhanpäiväiseen puuhasteluun --- aikoina kerran kuussa ketjun vaihtaneeni (ja kolmea ketjua kierrätin tuolloin).

J.k. Nykyään näkyy monessa paikassa (kerrostaloissa ainakin) olevan metallinkierrätysmahdollisuus, joten sinne sitten ihan finaalissa olevat ketjut/pakat/rattaat...

Velogi
11.11.2014, 20.06
Nyt on jotain korkeampaa matematiikkaa tai ellei ydinfysiiikkaa. Mitä eroa on ostaa vaikkapa kolmet ketjut ja vaihdella niitä tonnin välein. Sitten vaikkapa kymppintonnin kohdalla vaihdetaan ainakin takapakka ja ostetaan taas kolmet ketjut joita kierrätetään. Eikö sama lopputulos ole ajaa ketjuilla aina vain sen verran etteivät veny liikaa ja heittää taaas uudet kehiin.

No ei ole sama. Jos kierrätä ketjuja, kukin kuluu samaan tahtiin rattaiden kanssa. Jos ajat yhden ketjun loppuun, seuraava kuluu nopeammin koska rattaissa on jo lähtökohtaisesti enemmän kulumaa kuin uudessa ketjussa. Ja kolmannella ketjulla ilmiön vaikutus vain kasvaa. Kuinka iso merkitys tällä on, se on sitten toinen juttu.

Oatmeal Stout
11.11.2014, 20.10
...ihan vaan yhtenä "pointtina" kierrätyksen/varhaisen uusimisen puolesta mainitsen, että jos on useampi takakiekkopari + niissä erilaiset pakat ja jos haluaa käyttää niitä "ristiin", niin silloin täytyy pitää kaikki kiekot + ketjut "samalla kulumisen asteella". Tällöin on syytä vaihtaa/kierrättää ketjua ahkerasti. Jos jonkun ketjun ja pakan päästää kulumaan pahasti, niin ko. ketju ei enää toimi muiden kiekkojen/pakkojen kanssa... Muistelen aktiivisempina/nuorempina --- heh, riitti tuolloin "virtaa" moneen muuhunkin turhanpäiväiseen puuhasteluun --- aikoina kerran kuussa ketjun vaihtaneeni (ja kolmea ketjua kierrätin tuolloin).

J.k. Nykyään näkyy monessa paikassa (kerrostaloissa ainakin) olevan metallinkierrätysmahdollisuus, joten sinne sitten ihan finaalissa olevat ketjut/pakat/ratttaat...
Samaan pääsee, jos on ketjut per takakiekko.
Useammalla takakiekolla ei ketjujen kierrättäminen auta ellei kierrätä myös takakiekkoa.

CamoN
11.11.2014, 20.14
Nyt on jotain korkeampaa matematiikkaa tai ellei ydinfysiiikkaa. Mitä eroa on ostaa vaikkapa kolmet ketjut ja vaihdella niitä tonnin välein. Sitten vaikkapa kymppintonnin kohdalla vaihdetaan ainakin takapakka ja ostetaan taas kolmet ketjut joita kierrätetään. Eikö sama lopputulos ole ajaa ketjuilla aina vain sen verran etteivät veny liikaa ja heittää taaas uudet kehiin. Vähemmän ruuvaamista, samat kulut. Ettei vaan kohta joku taas ala vaahtoamaan ketjujen keittämisestä. Sitä tehtiin silloin kun vaari Jawalla ajoi!!!

Oma kierrättämiseni perustuu siihen, että ainakin ajatuksen tasolla tulee ajettua vähemmän niillä melkein liikaa kuluneilla ketjuilla kun venymää tulee tarkkailtua ainakin tonnin välein. Eli kyse ei ole pelkästään elinkaaren maksimoinnista vaan myös sen säännöllisestä seurannasta. Vähän sama juttu kuin auton polttoainekulutuksen seuraaminen erillisellä kirjanpidolla jokaisen tankkauksen yhteydessä. Oma viitseliäisyys ei siihen riitä mutta toisilla riittää.

Ja kuitenkin juuri nyt ajan tietoisesti yli 0,5% venyneillä ketjuilla. Totesin pari kuukautta sitten sen verran venyneitä ketjuja olevan kierrossa kaksi. Ajan niillä vielä tonnin per ketju trainerillä ja joskus alkuvuodesta otan tilalle iskemättömiä.

arctic biker
11.11.2014, 20.33
...ihan vaan yhtenä "pointtina" kierrätyksen/varhaisen uusimisen puolesta mainitsen, että jos on useampi takakiekkopari + niissä erilaiset pakat ja jos haluaa käyttää niitä "ristiin", niin silloin täytyy pitää kaikki kiekot + ketjut "samalla kulumisen asteella". Tällöin on syytä vaihtaa/kierrättää ketjua ahkerasti. Jos jonkun ketjun ja pakan päästää kulumaan pahasti, niin ko. ketju ei enää toimi muiden kiekkojen/pakkojen kanssa... Muistelen aktiivisempina/nuorempina --- heh, riitti tuolloin "virtaa" moneen muuhunkin turhanpäiväiseen puuhasteluun --- aikoina kerran kuussa ketjun vaihtaneeni (ja kolmea ketjua kierrätin tuolloin).

J.k. Nykyään näkyy monessa paikassa (kerrostaloissa ainakin) olevan metallinkierrätysmahdollisuus, joten sinne sitten ihan finaalissa olevat ketjut/pakat/rattaat...
Näin, crossarillakin herrastelen kolmella kiekkosetillä joissa ei ole minusta elvistelyn häivääkään. Nastat, Conti Xking ja Vittorian Cross Xn:ät. Sulalla kelillä ei nastoja enkä asfaltilla viitsi kuluttaa Xkingejä. Jos tiedän pysyväni enempi päällystetyllä teillä niin ajan Vittoriat finaaliin.

Nyt vaan sattui mulle herkullinen mahdollisuus omakohtaisesti testata ketjujen kierrätystä kun palikat on kaikki uusia.

Yleisesti hyväksyttyä lienee että vähän kuluneet ketjut ynnä uudet rattaat ynmä pakka, tuloksena rattaiden ja pakan nopeampi kuluma.Yhdistelmä uusi ketju ja muut käytössä kärsineet, ketju sinkuu nopeammin?

usko juntunen
11.11.2014, 21.30
...ihan vaan yhtenä "pointtina" kierrätyksen/varhaisen uusimisen puolesta mainitsen, että jos on useampi takakiekkopari + niissä erilaiset pakat ja jos haluaa käyttää niitä "ristiin", niin silloin täytyy pitää kaikki kiekot + ketjut "samalla kulumisen asteella". Tällöin on syytä vaihtaa/kierrättää ketjua ahkerasti. Jos jonkun ketjun ja pakan päästää kulumaan pahasti, niin ko. ketju ei enää toimi muiden kiekkojen/pakkojen kanssa....
Tuossapa se kierrätyksen idea on hyvin selkeästi sanottu. Aika mikä menee vaihtamiseen nykyisten pikalinkkien kanssa on muutama sekunti per ketju.
Juuri yllä kuvatulla tavalla käytän ristiin kahden maastopyörän kiekkoja&pakkoja, sekä molempien varakiekkoja. Ketjuja kiertää 3-5kpl. Tuolla systeemillä ei tarvitse tuskailla
rattailla hyppivän ketjun kanssa.

e: jaahas, ab kerkesi hoksata ekana...

Olli L
12.11.2014, 07.13
Terun esittämälle ympäristönäkökulmalle yksi ääni. Metallin kierrätys on sekajätettä parempi vaihtoehto, mutta kyllä siinäkin (fossiilista?)energiaa palaa ennen kuin uusi ketju on kaupassa.

sunny
12.11.2014, 18.52
Kymppiketjulla paukutin maantiepyörällä viime kesänä rapeat 4000 km, eikä vielä päässyt 0.75 kulumaan. Shimanon omien puheiden mukaan 11-ketjun pitäisi tarjota vielä parempaa kestoikää. Tästä on myös empiirinen minitesti. http://www.bikerumor.com/2013/02/19/bikerumor-shimano-chainwear-challenge-the-results/ Tuo uudistuminen on sen verran nopeaa, että kun maastureissa on vielä kasipakkaakin saatavilla hyvin, niin hinta-laatusuhdetta saa hieman harkita.

Käytetylle ketjulle on vielä mahdollista kehitellä kaikenlaista uusiokäyttöä. Yksi ihan ilmeinen on nikkaroida siitä esim. autoon öljynsuodattimen irrotustyökalu. Työkalulaatikkoon voi myös tehdä kansistopparin ketjusta jne. Samoin takapakan irrotustyökalu syntyy hetkessä.

Eski
14.11.2014, 09.22
Ajelin kesäkaudella maantiefillarilla kaksilla eri kiekoilla, joissa molemmissa on ultegran 10-pakat ja kierrätin pyörässä kaksia SRAMin ketjuja. Kilometrejä maantiellä kertyi noin 7000km. Syksyllä hommasin käytetyn cyclocrossin, johon oli äskettäin vaihdettu uusi ultegran 10-pakka ja Dura-acen ketju. Ostin myös cycloon toiset ultegra-ketjut. Olenkin nyt käyttänyt myös cyclossa maantiepyörän toisia kiekkoja, niin ei tarvitse vaihtaa renkaita jatkuvasti. Mitään ongelmia ei ilmaantunut maantiepyörän vanhemman pakan kanssa, vaikka sen kaveriksi laittoi uudet ketjut. Ketjujen venymistä en ole mittaillut.

Ketjujen putsaamista yritin aluksi eri konsteilla, mutta puhtaaksi niitä ei sateella ajamisen jälkeen saanut. Hiekka rutisi ketjuissa vaikka kuinka jynssäsi. Lopulta päädyin käyttämään ultraäänipesuria. Bilteman rasvan kylmäpoistoainetta pesuriin ja ketjujen likaisuudesta riippuen 1-3 pesukertaa, niin eipä rutise enää. Pesun jälkeen ketjut kuivaksi paineilmalla (kompuralla) ja lopuksi ketjujen huolellinen voitelu WD40:llä. Ohut WD40 voitelee taatusti joka lenkin ja niitin, joten pidän ketjun perusteellista, helppoa ja nopeaa puhdistamista järkevämpänä kuin voimalinjan jatkuvaa hiekalla hieromista. Pyörään asennettaessa pyyhin ketjut rätillä ja lisään niihin teflon-ketjurasvaa, jota lisään ketjuihin säännöllisesti ajon jälkeen ja pyyhin ketjut puhtaaksi.

vmt
18.11.2014, 17.20
"Kymppiketjulla paukutin maantiepyörällä viime kesänä rapeat 4000 km, eikä vielä päässyt 0.75 kulumaan."

Sama homma, 105:t ketjut näyttävät kestävän vähintään 5000-7000 km ennen vaihtoa uusiin. En ole kierrättänyt ja samoilla rattailla mennään ilman murheita kolmatta kierrosta.

Tänä syksynä otin uudet ketjut trainerikäyttöön ja ihan tehdasrasvoineen. Mielenkiintoista nähdä, kauanko menee ilman ylimääräisiä kitinöitä ilman öljynlisäystä. Ulkokäytössä olen tehdasrasvat poistanut, koska kaikki moska tuntuu niihin kyllä tarttuvan.

Anok
07.12.2014, 21.19
Itse ajoin tiagra osilla 11 000 km eikä tullut mieleenkään vaihtaa mitään kun kaikki toimi. Pari kertaa kesässä laitoin jotain bilteman halvinta ketjurasvaa spray pullosta. Ja kerran vuoteen rätillä putsasin ketjut. No pyörä sitten varastettiin niin en tiedä kauanko olisi vielä kestänyt. Mutta mikäs pointti on vaihtaa ketjuja niin usein kun täällä tuntuu monet tekevän? Toki jos ei enää toimi niin vaihdetaan, mutta miksi muuten?

Aakoo
07.12.2014, 23.23
Kuluneilla ketjuilla on veemäinen tapa kuluttaa rattaat loppuun, eli tarpeeksi kun ajaa niin pääsee uusimaan koko voimansiirron. Riippuu sitten osasarjan tasosta, kuinka kallista lystiä on luvassa. Lisäksi kuluneet ketjut ovat herkkiä katkeamaan, mikä voi lenkillä jossain ylämäessä vähän harmittaa.

arctic biker
08.12.2014, 07.15
Nyt on kierrossa kolmet ketjut, kullakin omat pikalinkkunsa. Tonnin välein vaihto, ketju II on nyt vetovuorossa. Sitten III ja sitten I jne. Siis ketjuahan ei tonnin jälkeen pois heitetä...

kuovipolku
08.12.2014, 10.27
Itse ajoin tiagra osilla 11 000 km eikä tullut mieleenkään vaihtaa mitään kun kaikki toimi.

Toimii toimii - mutta mitäs siten kun ei enää toimikaan?

Eli kun huomaa että ketju ei tahdo enää pysyä valitulla takarattaalla tai edes löytää sitä vaikka miten säätäisi jne jne. Tilanne korjaantuu vasta uusimalla sekä ketju, takapakka että eturattaat. Kustannukset tietysti riippuvat käytetystä osasarjasta, mutta kaikille tällainen käytä ja kuluta ennenaikaisesti loppuun -meininki ei sovi vaikka kukkaro sen kestäisi.

Ketjun kulumisen jatkuva mittailu ja hillitön ketjunvaihtorumba eivät ole täydellisen suruttomuuden ainoa vaihtoehto. Joku kultainen keskitie lienee itse kunkin löydettävissä?

rjrm
08.12.2014, 10.53
Tiagran koko voimansiirtosetin saanee reilulla satasella. Eri asia on jos pelkkä pakka maksais 200e. Se panee mietityttämään ketjun vaihtamista.

marco1
08.12.2014, 16.46
Tämän vuoden ollut 2 maasturia ajossa ja 2pr takakiekkoja on sekakäytössä. En ole mitenkään pystynyt / jaksanut pitää kovin tarkasti kirjaa ajosita joten ketjun mitta Wippermanin työkalulla mitattuna ratkaisee. Takapakkojen osalta vähän harmittaa mutta kyllä uudella ketjulla kokeilemalla näkee onko pakassa vielä virtaa - ts. se keino että ketju takapakan rattaalle ja kokeillaan onko kuinka paljon on löysää ketjua nostaessa.

Pave
08.12.2014, 17.04
Sinkulassa ollut välillä jotain Tayan/vast. perusketjuja, vaihtokunnossa jo 300 km jälkeen. Alituiseen saisi olla vaihtamassa. Ketjuilla on väliä...

syklopaatti
08.12.2014, 17.56
Kuluneilla ketjuilla on veemäinen tapa kuluttaa rattaat loppuun, eli tarpeeksi kun ajaa niin pääsee uusimaan koko voimansiirron. Riippuu sitten osasarjan tasosta, kuinka kallista lystiä on luvassa. Lisäksi kuluneet ketjut ovat herkkiä katkeamaan, mikä voi lenkillä jossain ylämäessä vähän harmittaa.
Kyllä mäkin vahdan heti kun ketjunmittaustyökalu näyttää 0.75 venymää. Tulee tosiaan muuten kallista lystiä kun se kulunut ketju voi tosiaa syödä takapakan
todella nopeeta vaihtokuntoon. Shimpa XT tai Sramin pg-1070 pakatkin kun tuppaa maksamaan sen reilu 50e.
Sit oon huomannu ,et kulunut voimansiirto ei yksinkertaisesti pelaa niin hyvin kun kunnossa oleva.

arctic biker
08.12.2014, 18.01
Ketjun kulumisen jatkuva mittailu ja hillitön ketjunvaihtorumba eivät ole täydellisen suruttomuuden ainoa vaihtoehto. Joku kultainen keskitie lienee itse kunkin löydettävissä? Kuovi

Sitä tässä muutamakin vuosi +10t kerhossa olleena haeskelen. Ihan normikammen perusrattailla ynnä pakoilla, ens vuonna tähän aikaan on sitten 10tonni ajettu tällä systeemillä, mulle eka tällä ajatusmallilla mutta Teru on ajanut enempi. Hää kertoo halutessaan omasta kokemuksestaan.

arctic biker
08.12.2014, 18.16
Kyllä mäkin vahdan heti kun ketjunmittaustyökalu näyttää 0.75 venymää.syklopaatti
Faktinen factahan on jotta normimittarit vaihdattaa ketjut liian nopeaan. Kammenrattaiden ja pakankin suhteenhan se on vaan hyvä asia.

syklopaatti
08.12.2014, 18.34
Ketjun kulumisen jatkuva mittailu ja hillitön ketjunvaihtorumba eivät ole täydellisen suruttomuuden ainoa vaihtoehto. Joku kultainen keskitie lienee itse kunkin löydettävissä?
En tiedä mien paljon te ajatte ja miten putaana voimansiirron pidätte ,mutta kun pitää ketjut putaina ja voideltuna niin eihän niitä nyt kokoaikaa tartte mittailla saatikka vaihdella. Mulla maasturissa vaihtoväli on jotain 1,5-2 vuotta. Kilometrestä en tiedä mutta satoja tunteja kuitenkin. Pakkaa en ole ajanut koskaan loppuun kun fillari on vaihtunut aikaisemmin.

Kaikki lähtee siitä ,että pitää voimansiirron puhtaana. Niin ja sramin hollowpin ketjuja en enää osta. Ne minä ajoin vaihtokuntoo kesässä.
Tietenkin itsellä tuo puhtaanapito ja hinkkaus on helppoa kun säilytän pyörääni lasitetulla parvekkeella ja ennen lenkkiä on tullut tavaksi tarkistaa
oleelliset asiat pyörästä kuten ketjujen kunto.
Oikeastaan olen aika fanaattisen tarkkakin ,että voimansiirto on puhdas ja kaikki toimii.

_ava_
08.12.2014, 20.14
En kyllä itse pidä kohtuuttomana investointina pyörittää kahta ketjua noin 600 km vaihtovälein tuonne 0,75 % venymään ja samantien vaihtaa myös takapakka. Ultegran ketjut (2 kpl) ja 105:n pakka kustantaa yhteensä 65-70 Saksaneuroa. Tuolla tavalla oon ajanut noin 7000 km. Saako 70 eurolla edes tankillista bensaa?

syklopaatti
08.12.2014, 20.26
En kyllä itse pidä kohtuuttomana investointina pyörittää kahta ketjua noin 600 km vaihtovälein tuonne 0,75 % venymään ja samantien vaihtaa myös takapakka. Ultegran ketjut (2 kpl) ja 105:n pakka kustantaa yhteensä 65-70 Saksaneuroa. Tuolla tavalla oon ajanut noin 7000 km. Saako 70 eurolla edes tankillista bensaa?
Ei ole todellakaan kohtuuton. Maastossa tuppaa voimansiirto vaan kulumaan nopeemmin. Omilla maantieajoilla (viime kesänä 5 lenkkiä)
mennään samoilla ketjuilla 15 vuotta.

arctic biker
08.12.2014, 20.44
Pakan kuluma-aste on minusta pikkasen hankala mitata, omat menee siinä vaiheessa metallikeräysastiaan kun ketju alkaa turhan paljon hyppimään, varsinkin kun loskakelissä keskimmäiset pakanrattaat alkaa oireilemaan. Jo harraste-ajan alusta mulla oli vähintään kahdet kiekot pakkoineen ajossa ja ny useammat joten en itte asiassa ees osaa sanoa mitä mulla pakat kestää. Sen ainakin että loppuun ajan! Maantiellä yksillä ketjuilla vähintään 5t kilsaa, Shimanot olen kokenut kestävimmiksi.
Ja lepposilla maantielenkeillä näemmä ajan loppuun mitä ajokelpoista crossarilta jää...

TERU
08.12.2014, 21.02
Jos ajat yhden ketjun loppuun, seuraava kuluu nopeammin koska rattaissa on jo lähtökohtaisesti enemmän kulumaa kuin uudessa ketjussa. Ja kolmannella ketjulla ilmiön vaikutus vain kasvaa. Kuinka iso merkitys tällä on, se on sitten toinen juttu. /viestitin


Kettinki kuluu (venyy) nopammin kuin rattaat, ilmeisesti noin kolme kertaa nopeammin, koska kolmella ketjulla kierrätys toimii hyvin. Tuota tahmeaa, kittimäistä tehtaan rasvaa ei pidä missään välissä pestä pois, vaan lisätä ketjuun märän kelin tippaöljyä sopivin välein, Sateessa ajetun matkan jälkeen saattaa olla myös tarvetta öljylle. Valkoisin silkkihanskoin ei ketjuun voi tarttua, mutta on kyseessä arkinen ajokki, josta ab:n ynnä muiden kanssa juttua väännetään. Kukin pyörittää ketjua omalla tavallaan ja sitähän riittää.

Aakoo
08.12.2014, 21.03
En tiedä mien paljon te ajatte ja miten putaana voimansiirron pidätte ,mutta kun pitää ketjut putaina ja voideltuna niin eihän niitä nyt kokoaikaa tartte mittailla saatikka vaihdella. Mulla maasturissa vaihtoväli on jotain 1,5-2 vuotta. Kilometrestä en tiedä mutta satoja tunteja kuitenkin. Pakkaa en ole ajanut koskaan loppuun kun fillari on vaihtunut aikaisemmin.

Kaikki lähtee siitä ,että pitää voimansiirron puhtaana. Niin ja sramin hollowpin ketjuja en enää osta. Ne minä ajoin vaihtokuntoo kesässä.
Tietenkin itsellä tuo puhtaanapito ja hinkkaus on helppoa kun säilytän pyörääni lasitetulla parvekkeella ja ennen lenkkiä on tullut tavaksi tarkistaa
oleelliset asiat pyörästä kuten ketjujen kunto.
Oikeastaan olen aika fanaattisen tarkkakin ,että voimansiirto on puhdas ja kaikki toimii.

Puhtaanapito on helppoa jos ajaa harvoin ja on aikaa + on joku paikka missä sitä tehdä. Mä ajan joka päivä, eikä tod ole aikaa hinkata voimansiirtoa puhtaaksi päivittäin hämärässä ulkovarastossa. Joten vaihdan sitten ketjuja useammin. Mä en tajua, miten joku voi ajaa ketjulla esim. kymppitonnin? Mulla ainakin ketjut "löystyy" (linkit heiluu sivusuunnassa) kuluessaan niin paljon, ettei niillä edes tee mieli ajaa.

syklopaatti
08.12.2014, 21.07
Juu. Minä liikun normaalisti joko autolla tai jalan. Fillari on puhtaasti harrastuskäyttöön ja sitä tulee hiplattua liikaakin.
En todellakaan minäkään alkas ketjuja joka aamu tarkastelee jos esim pyörällä töissä kävisin.

Muten just Aakoon kuvailemalla tavalla alkoi hollowpin ketjut hölskyä sivusuunnassa kun spurgun hampaat todella lyhyen käytön jälkeen.
Keveydellä on hintansa.

Anok
08.12.2014, 22.49
Tyhmä kysymys, mutta jos ostan ultegra 11 rattaalle tarkoitetun ketjun niin onko siinä "lukituslenkki" tai mikä tuo nyt on nimeltään mukana? Lisäksi tarvinnee ketjunkatkaisu työkalun. Ajaako bilteman versio asiansa vai kannattaako panostaa enemmän rahaa?

kaakku
08.12.2014, 23.46
Shimanon ketjuissa tulee liitintappi, mikä tökätään ketjutyökalulla paikoilleen ja tongeilla katkaistaan ylimääräiset pois, SRAM:n ja KMC:n ketjuissa tulee pikaliittimet. Työkalua tarvitset toki ketjun katkaisemiseen oikean mittaiseksi. En osaa ottaa kantaa onko Bilteman ketjutyökalu hyvä vai huono.

kuovipolku
08.12.2014, 23.51
En tiedä miten paljon te ajatte ja miten puhtaana voimansiirron pidätte,

Saksassakin sinutellaan nettifoorumeilla, joten ei ruveta mekään täällä teitittelemään...


mutta kun pitää ketjut puhtaina ja voideltuna niin eihän niitä nyt koko aikaa tartte mittailla saatikka vaihdella. Mulla maasturissa vaihtoväli on jotain 1,5-2 vuotta. Kilometrestä en tiedä mutta satoja tunteja kuitenkin.

Täsmennän nyt sen verran etten suinkaan itse pidä esim. kolmen ketjun vuorottelua hillittömänä vaihtorumbana tai ketjun venymisen seuraamista jatkuvana mittaliuna; kunhan koitin kuvailla äärimielipiteitä.

En osaa muuttaa maastotunteja kesä- enkä talvimaantiekilometreiksi, mutta paljoltahan tuo vaikuttaa. Sikälikin että olen ymmärtänyt että ketjun saa tarpeeksi pyörittämällä vaihtokuntoon vaikka sillä ajaisi vain sisällä.



Pakkaa en ole ajanut koskaan loppuun kun fillari on vaihtunut aikaisemmin.

Niin, tunnen erään tyypin josta kerrotaan ettei hän koskaan laita uusia tankonauhoja vaan ostaa uuden pyörän...

Munarello
09.12.2014, 08.58
Bilteman ketjunkatkaisijalla varmaan saa homman tehtyä jos tietää, mitä tekee. Itse sain siitä terän väännettyä vinoon ensimmäisellä yrityksellä.

Aakoo
09.12.2014, 09.55
^Bilteman ketjunkatkaisija on ihan roskaa, meni kanssa samoin tein rikki. Ostin Prismasta Pro:n katkaisijan, joka on toiminut moitteetta monta vuotta. Ei ollut kauhean kalliskaan.

Polun tukko
10.12.2014, 13.59
Mites nuo sramin powerlockit ja lähinnä se 11spd malli,onko kerta käyttöinen vai voiko avata ja sulkea useammin?
Joskus jostain luin että joku sramin lukko oli kertakäyttöinen mutta ainakin 8&9spd näyttää olevan käytettävissä toistuvasti.

TERU
10.12.2014, 16.30
KMC sanoo myös kertakäyttöiseksi pikaliitintään. Kymmeniä kertoja on ketjunvaihdon yhteydessä samaa liitintä tullut käytetyksi ja ongelmitta. Kun oikein avaa ja liittä, niin kestänee samalla tavalla. Valmistajat ovat varovaisia tuotevastuun vuoksi.

Polun tukko
10.12.2014, 17.06
Mulle taas on väitetty kmc 10spd lukon olevan re-usable

arctic biker
10.12.2014, 17.38
https://www.bike-components.de/de/Sram/PowerLock-Kettenschloss-11-fach-p33973/ kertakäyttöiseksi väittävät.

Tätä saa sitten luvan kautta uusiokäyttää http://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-chain-link-connectors-missing-link-10-speed-gold-96437/wg_id-7275

Nyt on itsellä näitä kullanvärisiä kaksi, KMC;n pikalukkoja hopeisia eniten ,olen kyllä availlut ja samalla uudestaan liittänyt viimeiset pari vuotta. Yksi murtui ajossa jossain 3t kieppeillä, niimpä en samalla pikalukolla välttämättä ketjun koko kilsakertymää aja.

jame1967
10.12.2014, 20.01
On sama pikalukko ollut jo muutaman tonnin käytössä , ihan testimielessä että koska laukee .
Pistämätön varalukko kyllä aina mukana .

Api76
14.12.2014, 19.10
Menee ohi aiheen mutta voiko maasturista mennä eturattaat "loppuun" 5000km ajolla? Keväällä ostin pyörän ketjut ja takapakka kerran uusittu tälle kaudelle.
Pitää vaan edestä ny jotain paukahtelua/rusahtelua ja kammissa ei oo väljää? Ei rutise mitenkään ihan säännöllisesti mutta kovempi kuormitus tuntuu vaikuttavan....

Sanokaa ny että loppu on rattaat niin on helpompi tehä muutos 3x10 stä 2x10 hommaan:)

TuH
14.12.2014, 21.50
Menee ohi aiheen mutta voiko maasturista mennä eturattaat "loppuun" 5000km ajolla? Keväällä ostin pyörän ketjut ja takapakka kerran uusittu tälle kaudelle.
Pitää vaan edestä ny jotain paukahtelua/rusahtelua ja kammissa ei oo väljää? Ei rutise mitenkään ihan säännöllisesti mutta kovempi kuormitus tuntuu vaikuttavan....

Sanokaa ny että loppu on rattaat niin on helpompi tehä muutos 3x10 stä 2x10 hommaan:)

Kaikki on tietysti mahdollista, mutta omien kokemuksieni mukaan yhdeksässä tapauksessa kymmenestä tuollainen paukahtelu poistuu sillä, että vaihtaa ketjun ja takapakan uusiin. Siis molemmat yhtä aikaa.

Ketjujen kierrättäminen sopii mielestäni ihmisille, joilla on ihan liikaa joutilasta aikaa ja ihan liian vähän arvostusta moitteettomasti toimivalle voimansiirrolle...

mk
14.12.2014, 21.58
Menee ohi aiheen mutta voiko maasturista mennä eturattaat "loppuun" 5000km ajolla? .............
Sanokaa ny että loppu on rattaat niin on helpompi tehä muutos 3x10 stä 2x10 hommaan:)
loppu on rattaat! :) ja miksei samalla tekis 1x10 muutosta niin ohittais yhden välivaihteen? :o

kuovipolku
15.12.2014, 00.21
Kaikki on tietysti mahdollista, mutta omien kokemuksieni mukaan yhdeksässä tapauksessa kymmenestä tuollainen paukahtelu poistuu sillä, että vaihtaa ketjun ja takapakan uusiin. Siis molemmat yhtä aikaa.

Tätä voisi hieman avata meille uunoille. Onko paukahtelu tässä tapauksessa vain kiusallinen muttei pahanlaatuinen oire - ja kenties ohimenevä? Toimivatko uusi ketju ja pakka yhdessä "liian hyvin" hieman muttei liikaa kuluneisiin eturattaisiin nähden? Vai pitäisikö vaihto-operaatio taimata jotenkin niin että ensin vaihtaa ketjun (ja ehkä kärsii pienistä ongelmista jos pakka on päässyt kulumaan liiaksi) ja vasta jonkin kilometrimäärän jälkeen pakan (jolloin voimansiirto-oireita aiheuttamassa on vain yksi uusi osa kerrallaan)?

Nimim. "Miksi mä teen kaikesta aina liian vaikeata?"

TuH
15.12.2014, 01.19
Tätä voisi hieman avata meille uunoille. Onko paukahtelu tässä tapauksessa vain kiusallinen muttei pahanlaatuinen oire - ja kenties ohimenevä? Toimivatko uusi ketju ja pakka yhdessä "liian hyvin" hieman muttei liikaa kuluneisiin eturattaisiin nähden? Vai pitäisikö vaihto-operaatio taimata jotenkin niin että ensin vaihtaa ketjun (ja ehkä kärsii pienistä ongelmista jos pakka on päässyt kulumaan liiaksi) ja vasta jonkin kilometrimäärän jälkeen pakan (jolloin voimansiirto-oireita aiheuttamassa on vain yksi uusi osa kerrallaan)?

Nimim. "Miksi mä teen kaikesta aina liian vaikeata?"

Saatoin ilmaista itseäni hieman epäselvästi, mutta tarkoitin sitä, että pitäisin ketjun/takapakan epäsymmetristä kuluneisuutta paljon todennäköisempänä "paukahtelun" aiheuttajana kuin pelkkää eturattaiden kulumaa.

Eturattaista näkee monenlaista nyrkkisääntöä, mutta yleisimmän mukaan niiden pitäisi kestää ainakin noin kolmet ketju-takapakka-yhdistelmän vaihdokset. Maantiepyörässä laadukas 53-piikkinen eturieska voi kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä. Toinen nyrkkisääntö on se, että kun eturattaat viimein ovat vaihtokunnossa, niin uusia eturattaita ei kannata pilata sillä, että jättää viittä vaille roskikunnossa olevan ketjun ja takapakan vaihtamatta.

Verkosta tilattuna perustason ketju-kasetti-kombo maksaa muutamia kymppejä. Kun ne vaihtaa yhtä aikaa ja samalla vaikka hienosäätää vähän vaihteita, niin pyörä tuntuu usein kuin uudelta. Ihan väärä paikka nuukailulle, jos minulta kysytään.

kuovipolku
15.12.2014, 10.06
Saatoin ilmaista itseäni hieman epäselvästi(...)

Asia oli riittävän selvästi ellei jopa täysin selvästi ilmaistu, lukijalle vain sattui tässä täydellinen blackout eli ilmeisen väsyneet aivoni onnistuivat lukemaan "paukahtelu aiheutuu siitä että" (eikä "paukahtelu poistuu sillä että" kuten kirjoitit). Silmät olivat sitä ennen poimineet lainaamastasi viestistä lähinnä vain sanat "ketjut ja takapakka" eli olin hätäisesti ja väärin tulkinnut että molemmat oli vaihdettu samalla kertaa.

PS Elämä itse on opettanut että ketju-kasetti-kombon vaihtaminen aina yhtaikaisesti ei välttämättä muodostu merkittävästi kalliimmaksi - ei ainakaan jos sillä välttää eturattaiden ennenaikaisen vaihtamisen kustannukset.

syklopaatti
15.12.2014, 10.24
Vaihda ne rattaat het. Hop hop. Liian kuluneet rattaat syö uuden ketjusi p"skaksi alta aikayksikön.
Jos ne on jotain halvemmanpään meltopeltiä niin eturattaat voi mennä yllättävän nopsasti.

Ohiampuja
15.12.2014, 11.12
Itse en ole juurikaan ketjuja kierrättänyt, kun ajalen halvoilla 9-lehtisillä XT pakoilla.

Mutta jos maasturin pakkaa alkaa maksamaan yli 250 euroa, niin kummasti alkaisin suunnitella jonkinlaista ketjujen pyöritys systeemiä...
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=42460;page=1; menu=1000,2,82;mid=70;pgc=62:8376

arctic biker
15.12.2014, 17.47
Noista Sramin eturattaiden kestävyydestä niin maantie kuin maastopuolella alkaa olla kokemusta ja joitain hajakommentteja Saksan lehdistä ja väitteeni on etteivät kovin lujia eli pitkäikäisiä ole.

Api76
15.12.2014, 19.37
Päivitetään siis voimansiirto, ja pakko ajaa 2 eturattaalla. syitä siihen, liikaa painoa ja liian vähän voimaa, ja kadenssi ei riitä 1 rattaalle ja täpärillä tulee veivattua mäet penkistä eikä seisten siksi 2x10 mielessä.

arctic biker
15.12.2014, 19.58
Kyllä 2x10 on hyvä ja toimiva sekakäyttöön.

PuffySticker
01.06.2015, 20.00
Maasturini matkamittarissa tulee olemaan joku n. 1700-1800 km lukema alkuperäisellä voimansiirrolla heinäkuun alussa, kun pitäisi lähteä pitemmälle erämaareissulle pohjoiseen sen kanssa ja kaiken pitäisi olla mahdollisimman varmatoimista. Tilasin juuri uuden ketjun ja KMC:n "kultaisen" (keltapassivoidun) missing linkin. Olisiko fiksuinta vihkiä uusi ketju käyttöön vaikka 50km ennen matkaan lähtemistä, jos haluaa olla aivan varma että kaikki sujuu reissussa hyvin?

Tämän vaihdoksen jälkeen voisin sitten säästää vanhan ketjun pikalukkoineen kierrätystä varten. Uusi ketju tuskin katkeaa reissun päällä, mutta kannattaako esim vanha missing link laittaa varaosaksi paikkarasiaan?

Tilley
01.06.2015, 20.12
Tämän vaihdoksen jälkeen voisin sitten säästää vanhan ketjun pikalukkoineen kierrätystä varten. Uusi ketju tuskin katkeaa reissun päällä, mutta kannattaako esim vanha missing link laittaa varaosaksi paikkarasiaan?

Kannattaa. Itse aina pidän ylimääräistä missing linkiä mukana. On käynytkin joskus niin, että maastopannutuksessa ketju on katkennut missing linkin kohdalta, eikä niitä palasia sieltä maastosta löytynyt, joten oli hyvä että oli varakappale mukana. (SRAMin missing linkit ysiketjulle ovat aika löysiä, varsinkin jos niitä on monta kertaa irrotettu ja kiinnitetty)

arctic biker
01.06.2015, 22.41
Minä käyttäisin Puffyn reissulla termin kannattaa sijasta pakollinen varaosa, mieluummin kaksi!

Kahvupaussi
01.06.2015, 23.47
Mä ostin tänään ketjun 1x11 cc -viritykseen. Ekalla ketjulla nyt tonni ajettu ja ajattelin kierrättää kahta ketjua niin kauan kun kohtuullisesti toimii. Elikkä eka vaihto tonnin kohdalla ja seuraavat aina kahden tonnin ajon jälkeen. Ketjujen kilsaero pysyy max. tonnissa eikä tarvi usein räplätä. OT. Olen ollut huomaavinani, että 11- napsun systeemeissa ensiasennus ketjuna suositaan KMC x11-93 ketjua vaikka muut osat ovat Shimanon. Lieneekö toimivampi vai vaan halvempi fillaritehtaille? KMC:n itsekkin hommasin toisen kaveriksi.

JackOja
02.06.2015, 09.20
...pitemmälle erämaareissulle pohjoiseen...Uusi ketju tuskin katkeaa reissun päällä, mutta kannattaako esim vanha missing link laittaa varaosaksi paikkarasiaan?

Kui nii ei katkea? Kaikki on mahdollista.


Minä käyttäisin Puffyn reissulla termin kannattaa sijasta pakollinen varaosa, mieluummin kaksi!

Nimenomaan ja kymmenkunta lenkkiä ketjua myös.

PuffySticker
07.06.2015, 03.22
AB ja Oja: otan kuuleviin korviini. Kiitti.

arctic biker
07.06.2015, 06.46
CrossCheckiin vaihdoin just ketjun, tonnin ajetusta Missin Linkistä irtosi toinen niittitappi!!! Kahden vuoden saldona noita pikaliittimiä on kaksi mennyt, toinen sentään yli 3t ajettuna.

TERU
07.06.2015, 07.46
No johan nyt jotaki, ei yhtään tuollaista viallista ole sattunut ja vuosien mittaan hyvin monia ollut käytössä, avannut ja sulkenut lukemattomia kertoja. Tuotetakuu, viallinen tuote, heh ei taida takuumiestä löytyä. Omat kokemukset noista ylitsevuotavan hyviä.

Pullapoika
07.06.2015, 09.06
Mulla yksi KMC ketjuliitin on kestänyt ainakin kymmenen avausta ja sulkemista. Ja ketjut olen kierrätellyt 1000km välein eikä mitään ongelmaa. Ei ole löystynytkään, kun vieläkin tarvii avaukseen tekniikkaa ja voimaa.

Halloo halloo
07.06.2015, 15.34
Minulla meni viime syksynä yksi kejuliitin. Aluksi ketjuista kuului ylimääräistä ääntä. Noin 10 min jälkeen toinen levyistä vääntyi sivulle pienessä ylämäessä. Useampi tonni sillä oli jo takana ja säännöllistä avausta/sulkemista 3 ketjun vaihdoissa.

arctic biker
09.06.2015, 22.13
Minulla meni viime syksynä yksi kejuliitin. Aluksi ketjuista kuului ylimääräistä ääntä. Noin 10 min jälkeen toinen levyistä vääntyi sivulle pienessä ylämäessä. Useampi tonni sillä oli jo takana ja säännöllistä avausta/sulkemista 3 ketjun vaihdoissa.

Just samalla lailla kävi minullakin, siksi tuota 3t kilsaa piän henkilökohtaisena maksimina samalla Missin Linkillä. En millään muotoa suostu uskomaan että avaus/sulkeminen olisi syynä, itse käytän oikeeta työkalua, Topeakin pihtejä. Ja asennan semineuroottisena pikalukon vaseliinin kera.

arctic biker
09.06.2015, 22.34
Toki neljässä pyörässä Missin linkkejä ja enin osa ketjujen kolmen ketjun kierrätyksessä ynnä kilsoja per/vuosi rapiat 10t niin saattaahan sekundakappale sattua joukkoon.

TERU
10.06.2015, 07.57
Tältä palstalta vuosia sitten saamani vihjeen opastamana olen avannut liittimen käsin, samoin sulkenut sen vetämällä. Sulkeminen ja lukinta perille saakka sivulevyistä puristaen varmistavat liittimen keston, kun veto tulee päälle. Omassa "kestotestissä" liittimimen tapeissa on ollut jopa syvät kulumat ja avaus/sulkutapahtumia hirmu paljon eikä yhtään liittimen hajoamista. Luottamus säilyy toistaiseksi.

Climber
11.06.2015, 10.00
Enpäs löytänyt äkkiseltään ketjua ketjujen vertailusta. Uusille ketjuille olisi tarvetta Centaurin voimansiirtoon. Vaihtoehtoina olisi nyt KMC X10 SL tai Record ultranarrow 10-speed. Sopivatko kyseiset ketjut Centaurin kanssa? Kummat kannattaisi hommata?

PatilZ
11.06.2015, 12.44
Molemmat sopii. Recordit.

Vaikka KMC:t on jonkun gramman kepoisemmat, Recordit kestää ja kestää ja kestää.

Jos ei ole kiire, niin vaikka täältä: http://www.velo-motion.com/Race-Components/Chains/Campgnolo-RECORD-Ultra-Narrow-chain::12.html

Climber
11.06.2015, 14.58
Taita mennä Recordit tilaukseen täältä http://www.bike-discount.de/en/buy/campagnolo-record-ultra-narrow-chain-10-speed-25165/wg_id-7275 kun pitäisi kiekotkin tilata. Menee ohi aiheen, mutta löytyisköhän Campan Shamaleita jostain halvemmalla http://www.bike-discount.de/en/buy/campagnolo-shamal-ultra-dark-label-wheelset-black-campagnolo-81471/wg_id-216 . 2-way-fit kiinnostaisi niin vois joskus kokeilla tuubeja, mutta satasta extraa ei huvittais maksaa. Vai onko jotain muita varteenotettavia kiekkoja samassa hintaluokassa? Kiekoista on varmaan omakin viestiketju jossakin.

arctic biker
11.06.2015, 19.06
Taita mennä Recordit tilaukseen täältä http://www.bike-discount.de/en/buy/campagnolo-record-ultra-narrow-chain-10-speed-25165/wg_id-7275 kun pitäisi kiekotkin tilata. Menee ohi aiheen, mutta löytyisköhän Campan Shamaleita jostain halvemmalla http://www.bike-discount.de/en/buy/campagnolo-shamal-ultra-dark-label-wheelset-black-campagnolo-81471/wg_id-216 . 2-way-fit kiinnostaisi niin vois joskus kokeilla tuubeja, mutta satasta extraa ei huvittais maksaa. Vai onko jotain muita varteenotettavia kiekkoja samassa hintaluokassa? Kiekoista on varmaan omakin viestiketju jossakin.
Joo niin on , ole hyvä ja mee sinne .Jos ois ees yksi säie jossa asiassa pysytään.

sampo12
09.03.2019, 18.10
Lainataas vähän tätä ketjua. Kesäksi tulossa uusi maantiepyörä 11-pakalla, 105-voimansiirto ja uusin maasturiin uuden pakan taakse, 2*10 systeemi XT- voimansiirto. Tarkoitus olis ottaa maantiepyörään kaks vaihtoketjua (kolmas on pyörässä kiinni) ja maasturiin kolme uutta ketjua. Ideana kierrättää näitä ketjuja koko kasetin käyttöikä, ainakin toivottavasti. Raha kun on aina loppu, pitäs hinta-laatu-käyttöikä suhde olla paras mahdollinen, ei kehtaisi hirveästi yli satasta satsata ketjuihin, vaikka kestääkin mun ajoilla pari vuotta. Eli jos maksan jostain ketjusta enemmän, pitää rahalle saada myös vastinetta käyttöiän muodossa. Seuraavanlaisia olen haarukoinut, tuohon kymppiin löytyikin yksi helmi, mutta CRC ei ollut oikein mitään kunnon tarjousta 11 ketjuista. Ehdottakaa jos löydätte parempia, mielellään ottaisi samasta puljusta molemmat niin ei toimitukseen menisi rahaa.

10:
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-xtr-m980-10-speed-chain/rp-prod180761 (nämä lienee hyvä kamppis)
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-ultegra-10-speed-chain-cn-6600-114-links-26589
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-tiagra-10-speed-chain-cn-4601-116-links-427689
https://www.wiggle.co.uk/shimano-ultegra-6701-10-speed-chain-116-links/
https://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-x10-10-speed-chain-798764

11:
https://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-x11-93-11-speed-chain-114-links-408578
https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-11-speed-chain-powerchain-pc-1170-114-links-86497
https://www.wiggle.co.uk/kmc-x11-chain/

Edit. Rosella näyttää olevan kahteenkymppiin ultegraa

PS: Muuten en jaksaisi tähän aikaa käyttää näin paljon, mutta nyt kun pakkolevossa ollaan on ihan hauska verrata tällainenkin homma viimesen päälle.

YocceT
09.03.2019, 18.54
Tarkoitus olis ottaa maantiepyörään kaks vaihtoketjua (kolmas on pyörässä kiinni) ja maasturiin kolme uutta ketjua. Ideana kierrättää näitä ketjuja koko kasetin käyttöikä, ainakin toivottavasti.

Kulutustavaraa ovat molemmat, sekä ketju että pakka. Voihan sitä noinkin hifistellä, mutta sopinee lähinnä niille joille tärkeintä on pyörän speksaaminen ja rassaaminen eikä ajaminen.

mk
09.03.2019, 19.14
Itse olen kierrättänyt per pyörä 2ketjua jolloin pesujen yhteydessä vaihtuu puhdas,voideltu ketju pyörään ja toisen voi liuotella/kuivata/voidella ja nostaa naulaan odottamaan seuraavaa pesua/vaihtoa. Tuskin tuossa mitään säästöjä kertyy, mutta koen mielekkäimmäksi toimia noin.

Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla

sampo12
09.03.2019, 19.59
Joo en usko saavuttavani tällä mitään ihmeitä, nyt ollut kaksi ketjua käytössä juuri tuon helppouden vuoksi. Ajatuksena vaan ollut se, kun lukemani/kokemani mukaan yhdellä pakalla ajaa sen 3 ketjua, niin miksei sitten alusta asti pyörittäisi kolmea, en ymmärrä mitä lisävaivaa se tuo. Mutta mitä itse maksaisitte ketjusta, jolloin hinta ja laatu kohtaa maksimaalisen hyvin?
Periaatteessa deorea saa 13€, XT 20€ ja XTR 20-25€, kestääkö kallein ketju tuplat halvimpaan nähden?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

kuovipolku
09.03.2019, 21.32
Kulutustavaraa ovat molemmat, sekä ketju että pakka. Voihan sitä noinkin hifistellä, mutta sopinee lähinnä niille joille tärkeintä on pyörän speksaaminen ja rassaaminen eikä ajaminen.

Minusta vähän tarpeettoman jyrkkä näkemys. Jos pitää tapanaan putsata ketju välillä siten että sen irrottaa, ei ketjujen kierrättämisestä aiheudu lisävaivaa - eikä siinä että pyrkii järkevissä puitteissa säästämään voimansiirto-osia ylimääräiseltä kulutukselta ole mitään hifistelyä.

Tätähän harrastetaan kisatalleissakin, ainakin sellaisissa joissa budjetti on muutenkin tiukka eikä sponsori toimita rajatonta määrää ketjuja, pakkoja ja rattaita. Muistelisin lukeneeni että jonkun tiimin mekaanikot vaihtoivat ketjut tuhannen kilometrin jälkeen ja tämän ansiosta takapakka säilyi toiminnaltaan erinomaisena jokseenkin hurjan kilometrimäärän, (Tietysti voidaan olla sitäkin mieltä että siinäkin hommassa alkaa olla mieltä eli saavutettu rahallinen hyöty vastaa vaivannäön määrää vasta sitten kun ajetaan Dura-Acella tai vastaavalla.)

Mr_W
09.03.2019, 21.51
Onhan ketjun vaihtelussa tosiaan jonkin verran vaivaa, mutta itse joudun sen tekemään ainakin kerran vuodessa. Tämähän on kuitenkin verrattain edistynyttä harrastamista siihen verrattuna, että pitkään en edes tiennyt että ketjua tarvitsisi vaihtaa kulumisen/venymisen takia, vaan sitten vaihdettiin vain kaikki osat kerralla.

Joten ketjun vaihtamisesta useammin (kolmisen kertaa vuodessa 1000 km välein) on se hyöty, että ainakin rutiini pysyy yllä paremmin. Eikä ajallisestikaan hommassa mene liikaa aikaa, jos esim. pitää listaa ajetuista kilometreista ja vaihtaa esim. 1000 kilometrin välein. Saattaa olla että vaihtohommassa voi päästä ihan kohtuulliselle tuntipalkalle.

Systeemin ja rutiinin pystytys ei ole vaativaa ja olettaisin että pakat ja eturattaat pysyvät minimissään jonkin verran paremmassa kunnossa tai parhaimmillaan kestävät paljonkin kauemmin. Apua hommassa on tietysti pikaliittimien avauspihdeistä ja nyt tilasin vielä Ebaysta sellaisen "koukun (https://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel-Bike-Bicycle-Chain-Hooks-Repair-Tools-Connecting-Aid-Accessories/282231853923?epid=502869318&hash=item41b6545363:g:C6kAAOSwx2dYCFzz)", jolla ketjun saa pysymään paikallaan ja kiinni kun laittaa pikaliitintä paikalleen.

Omia kokemuksia ei ole kuin sen verran että otin itse ketjun kierrätyksen tässä äskettäin parin viikon sisällä käyttöön. Ajettuani ekalla kiertoketjulla vähän alle 1000 km vaihdoin nyt toiseen, ja ketjun lyhennys ja asennus meni rutiinilla.

STN
09.03.2019, 21.53
Minusta vähän tarpeettoman jyrkkä näkemys. Jos pitää tapanaan putsata ketju välillä siten että sen irrottaa, ei ketjujen kierrättämisestä aiheudu lisävaivaa - eikä siinä että pyrkii järkevissä puitteissa säästämään voimansiirto-osia ylimääräiseltä kulutukselta ole mitään hifistelyä.

Tätähän harrastetaan kisatalleissakin, ainakin sellaisissa joissa budjetti on muutenkin tiukka eikä sponsori toimita rajatonta määrää ketjuja, pakkoja ja rattaita. Muistelisin lukeneeni että jonkun tiimin mekaanikot vaihtoivat ketjut tuhannen kilometrin jälkeen ja tämän ansiosta takapakka säilyi toiminnaltaan erinomaisena jokseenkin hurjan kilometrimäärän, (Tietysti voidaan olla sitäkin mieltä että siinäkin hommassa alkaa olla mieltä eli saavutettu rahallinen hyöty vastaa vaivannäön määrää vasta sitten kun ajetaan Dura-Acella tai vastaavalla.)

GCN:n Daniel vaihtaa uudet ketjut kuulemma joka lenkille tai sitten se oli jo nyt kanavalta poistuneet Matin vitsi.

sampo12
09.03.2019, 21.55
Itse kierrätän 500-1000km välein, ketjun vaihtoon menee kaikkinensa 5 minuuttia. Apuna koukku ja peruspihdit. Vanha liuotinpesun kautta öljyihin odottamaan. Ketjupesuria en edes omista, tämä on tuntunut helpoimmalta tavalta.

Saisko vielä mielipiteitä tuohon minkä hintaiseen ketjuun kannattaa panostaa?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Moska
09.03.2019, 22.19
Kesäpyörän kanssa olen luopunut ketjujen pesusta, kun aloin käyttämään ketjuvahaa. Rätillä ja joskus hammasharjaa käyttää niin pysyvät siistinä. Hyvällä ketjulla pääsyt parhaillaan päälle 3tkm ennen vaihtoa ja pakalla 13500-15000 km. Eturattaat vaihtui jossain 15-16 tkm kohdalla kevennyksen takia, ne olisivat vielä aivan hyvät muuten.

Niin, ja en kierrätä, vaan ajan "loppuun" ja vaihdan

Mr_W
09.03.2019, 22.20
^^ Tuosta hintakysymyksestä tulee mieleen Velogin video Pyöränketjujen kestotesti (https://www.youtube.com/watch?v=CxxKtl2w0ic), jossa muistaakseni kalliimpi ketju tuli kestävyytensä puolesta kuitenkin edullisemmaksi. Varmaan tuo hinta- ja kestävyys kuitenkin usein riippuu eri tekijöistä, ketjujen ominaisuuksista, ympäristöstä, ylläpitokalenterista sun muusta. Kokemuksia olisi kuitenkin mukana kuulla, jos niitä on.

sampo12
09.03.2019, 22.28
^^ Tuosta hintakysymyksestä tulee mieleen Velogin video Pyöränketjujen kestotesti (https://www.youtube.com/watch?v=CxxKtl2w0ic), jossa muistaakseni kalliimpi ketju tuli kestävyytensä puolesta kuitenkin edullisemmaksi. Varmaan tuo hinta- ja kestävyys kuitenkin usein riippuu eri tekijöistä, ketjujen ominaisuuksista, ympäristöstä, ylläpitokalenterista sun muusta. Kokemuksia olisi kuitenkin mukana kuulla, jos niitä on.Nii tuolla se kalliimpi oli muistaakseni Campan record, mikä maksaa 45€. Jotenki vaan tuntuu liian pahalle laittaa noin paljon yhteen ketjuun :D. Ja kestääkö tuo recordi tuplat verrattuna ultegraan, ultegra ainaki nimellisesti tarkottaa melko hyvää laatua. Toki nimetä voi miten vaan

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

YocceT
09.03.2019, 22.38
Kesäpyörän kanssa olen luopunut ketjujen pesusta, kun aloin käyttämään ketjuvahaa. Rätillä ja joskus hammasharjaa käyttää niin pysyvät siistinä. Hyvällä ketjulla pääsyt parhaillaan päälle 3tkm ennen vaihtoa ja pakalla 13500-15000 km. Eturattaat vaihtui jossain 15-16 tkm kohdalla kevennyksen takia, ne olisivat vielä aivan hyvät muuten.
Niin, ja en kierrätä, vaan ajan "loppuun" ja vaihdan


Sama metodi ja suurin piirtein samat kokemukset kestoiästä. Kun kesäpyörään tulee kilsoja noin 4k kaudessa, niin keväisin uudet hilut paikalleen ja sitten vaan kovaa ajoa. En oikeastaan näe merkittävää taloudellista hyötyä tuossa kerran kuussa (tonnin välein) ketjun vaihdossa.. Ultegran 11-pakka maksaa 50 eur ja ketju 20 eur, joten aika pienet kustannukset kuitenkin per kilometri.

kurvaaja
24.05.2019, 12.25
Uuden fillarin 11sp Ultegralla ensimmäinen tonni nyt takana. Haluaisin luonnollisesti maksimoida voimansiirron kestoiän, joten onko syytä ryhtyä jo nyt ketjun vaihtoon? Tuntuu olevan useampaa näkemystä, että kannattaako kierrättää esim. kahta ketjua tonnin välein vai ajaa ketju venymään asti ja vaihtaa uuteen. Kesässä kilsoja tulee varmaan n. 3-5tkm riippuen keleistä. Eli periaatteessa koko kesä pitäisi periaatteessa mennä yhdellä ketjulla? Luonnollisesti ketju pitää pitää puhtaana ja voideltuna.

STN
25.05.2019, 10.46
Nii tuolla se kalliimpi oli muistaakseni Campan record, mikä maksaa 45€. Jotenki vaan tuntuu liian pahalle laittaa noin paljon yhteen ketjuun :D. Ja kestääkö tuo recordi tuplat verrattuna ultegraan, ultegra ainaki nimellisesti tarkottaa melko hyvää laatua. Toki nimetä voi miten vaan

Eikös se Shimanolla ja SRAM:llakin mene samanlailla että paremman tason ketju kestää paremmin. Pitäisi verrata Ultegra/Dura-Ace ketjuja Record/Super Record ketjuihin niin tietäisi eron.

Itsekkin aikoinaan kierrätin joka pyörässä useampaa ketjua kunnes totesin että noissa halvemmissa pyörissä voimansiirron osat on niin halpoja, että tulee halvemmaksi ostaaa uus takapakka + ketjut kuin paria ketjua siihen kierrätykseen. Nykyään vain maantiepyörissä kierrätän ja muissa ajan surutta voimansiirron loppuun.

hiilikuitumies
26.05.2019, 16.44
Uuden fillarin 11sp Ultegralla ensimmäinen tonni nyt takana. Haluaisin luonnollisesti maksimoida voimansiirron kestoiän, joten onko syytä ryhtyä jo nyt ketjun vaihtoon? Tuntuu olevan useampaa näkemystä, että kannattaako kierrättää esim. kahta ketjua tonnin välein vai ajaa ketju venymään asti ja vaihtaa uuteen. Kesässä kilsoja tulee varmaan n. 3-5tkm riippuen keleistä. Eli periaatteessa koko kesä pitäisi periaatteessa mennä yhdellä ketjulla? Luonnollisesti ketju pitää pitää puhtaana ja voideltuna.
Jos muutenkin irrottelet ketjuja puhdistaaksesi niitä, niin samahan se on ainakin vaivan kannalta on, jos vaihtelet. Muuten en vaihtaisi kuin sitten, kun ketju on kulunut turhan pitkäksi. Kierrättämisen hyöty ei tosiaan taida olla kovin selvä, mutta oman vaivan pystyy konkreettisesti tunnistamaan. Esim. tuollainen tilanne, että yksi kesä menisi yksillä ketjuilla on minusta aika ihanteellinen vaivan minimoimisessa: kesän voi keskittyä ajamiseen ja talvella jossain vaiheessa pitää vaikka pyöränhuoltopäivän, jossa laittaa pyörän ensi kesäksi valmiiksi mukana lukien ketjun vaihto tarvittaessa. Eli minä en sinuna kierrättäisi, vaan ihan huoletta ajaisin. Taviksen ei minusta normaaliajoissa kuivavahaa niissä käyttäen edes tarvitse puhdistaa ketjuja, koska saavutettu hyöty ei maksa vaivaa, kun likaantuminen on niin pientä.

kurvaaja
27.05.2019, 16.40
Jos muutenkin irrottelet ketjuja puhdistaaksesi niitä, niin samahan se on ainakin vaivan kannalta on, jos vaihtelet. Muuten en vaihtaisi kuin sitten, kun ketju on kulunut turhan pitkäksi. Kierrättämisen hyöty ei tosiaan taida olla kovin selvä, mutta oman vaivan pystyy konkreettisesti tunnistamaan. Esim. tuollainen tilanne, että yksi kesä menisi yksillä ketjuilla on minusta aika ihanteellinen vaivan minimoimisessa: kesän voi keskittyä ajamiseen ja talvella jossain vaiheessa pitää vaikka pyöränhuoltopäivän, jossa laittaa pyörän ensi kesäksi valmiiksi mukana lukien ketjun vaihto tarvittaessa. Eli minä en sinuna kierrättäisi, vaan ihan huoletta ajaisin. Taviksen ei minusta normaaliajoissa kuivavahaa niissä käyttäen edes tarvitse puhdistaa ketjuja, koska saavutettu hyöty ei maksa vaivaa, kun likaantuminen on niin pientä.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Alkuperäisessä ketjussa ei pikaliitintiä, niin en viitsi suotta irroitella puhdistusta varten. Laitoin juuri muiden romppeiden mukana tilaukseen ketjun venymätulkin (tilasin uuden ketjunkin varuiksi, kun kuitenkin vain se 25€..). Ajattelin nyt sitten vain ajaa ja seurata venymää -> jos pysyy sallituissa rajoissa, niin vaihdan tosiaan vasta talvella tuon uuden ketjun.

Squirtlubella ketju ei tosiaan juurikaan edes likaannu, mutta silti lenkin jälkeen olen aina pyyhkäissyt nopeasti rätillä puhtaaksi ennenkuin olen lisännyt uuden kierroksen voiteluainetta.

idänihme
31.05.2019, 14.48
Tässä juuri vaihdoin koko voimansiirron, ja taas kaduttaa ettei ketjun venymää jaksanut seurata(syksyllä huomasin että ketju on niin venynyt että turha enää vaihtaa). Omassa työmatkapyörässä on kompakti voimansiirto(maastokammet, maantiepakka) joka yhdistettynä huonoon puhdistamiseen syö ketjut vaihtokuntoon alle vuodessa(tyyliin 3000 km). Onhan se mittaaminen ja ketjujen vaihto työlästä, mutta aika paljon pienempi vaiva se on kuin eturattaiden vaihto. Jos menisikin pelkällä pakan vaihdolla voisin harkitakin ketjujen ja pakan ajoa kerralla vaihtokuntoon. Palikat on sentään valittu niin ettei hinnasta jää kiinni.

Noviisipyöräilijä
03.06.2019, 22.13
Kysynpä näin matkapyöräilijän vinkkelistä, että miksi olisi optimaalein tapa vaihtaa ketjut reissun päällä? Ts. että vaihtaa ketjun aina uuteen ja heittää vanhan pois (metallikierrätykseen). Viimeksi takapakka kesti noin 4000km yhdellä ketjulla. Jos vaihtaa ketjun esim. 2000km välein uuteen, niin voisiko saada kestämään vaikkapa 6000km? Itselläni 3x8 vaihdetta, joten osien hinta ei ole se onglma, vaan enemmänkin osien (esim. 11-34T pakka) saatavuus ulkomailla.

oppes
09.06.2019, 15.15
Kysynpä näin matkapyöräilijän vinkkelistä, että miksi olisi optimaalein tapa vaihtaa ketjut reissun päällä? Ts. että vaihtaa ketjun aina uuteen ja heittää vanhan pois (metallikierrätykseen). Viimeksi takapakka kesti noin 4000km yhdellä ketjulla. Jos vaihtaa ketjun esim. 2000km välein uuteen, niin voisiko saada kestämään vaikkapa 6000km? Itselläni 3x8 vaihdetta, joten osien hinta ei ole se onglma, vaan enemmänkin osien (esim. 11-34T pakka) saatavuus ulkomailla.

Itse juuri testaan tuota teoriaa. Kahdessa pyörässä käytössä tupla, toisessa tripla-ketjut (työmatkapyörä). Kummallakin tuo 2tkm mennyt rikki, mutta ei vielä 6tkm. Takapakka/-vaihteisto toimii kummassakin virheettömästi.

kurvaaja
13.06.2019, 11.21
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Alkuperäisessä ketjussa ei pikaliitintiä, niin en viitsi suotta irroitella puhdistusta varten. Laitoin juuri muiden romppeiden mukana tilaukseen ketjun venymätulkin (tilasin uuden ketjunkin varuiksi, kun kuitenkin vain se 25€..). Ajattelin nyt sitten vain ajaa ja seurata venymää -> jos pysyy sallituissa rajoissa, niin vaihdan tosiaan vasta talvella tuon uuden ketjun.

Squirtlubella ketju ei tosiaan juurikaan edes likaannu, mutta silti lenkin jälkeen olen aina pyyhkäissyt nopeasti rätillä puhtaaksi ennenkuin olen lisännyt uuden kierroksen voiteluainetta.

Mittasin ketjun kuluneisuuden eilen, ja Park Toolin tulkki (cc3.2) näytti 0,5% venymää. Kannattaako ketju pistää jo nyt vaihtoon vai vasta kun tulkki näyttää 0,75% venymää? Ketjulla (11-s Ultegra) ajettu nyt aika tasan 2tkm, eli yllättävän nopeasti venyy ...

Twinning
13.06.2019, 14.23
Mittasin ketjun kuluneisuuden eilen, ja Park Toolin tulkki (cc3.2) näytti 0,5% venymää. Kannattaako ketju pistää jo nyt vaihtoon vai vasta kun tulkki näyttää 0,75% venymää? Ketjulla (11-s Ultegra) ajettu nyt aika tasan 2tkm, eli yllättävän nopeasti venyy ...

Periaatteessa kaikki tuon Park Toolin tapaiset mittarit näyttävät todellista venymää suurempaa lukemaa. Tämä johtuu siitä, että päädyt työntävät ketjun rullia eri suuntiin, jolloin niiden kuluma vaikuttaa mittaustulokseen, vaikka sillä ei ole juuri lainkaan merkitystä siihen, onko ketju vaihtokunnossa.

Itse hankin ketjutulkin tuloksen tarkistamiseen Motonetistä Bahcon teräsviivaimen, jossa tuumat jaettu 16 osaan. 12 tuuman matkalta 0,5 %:n venymä tarkoittaa aika tarkalleen 1/16 tuumaa, joka on helppo mitatakin suht tarkasti, kun niittien väli ketjuissa on tasan puoli tuumaa. Oma halpistulkki ainakin näytti jo 0,75 % venymää, vaikka "todellinen" viivaimella mitattu ei ole vielä 0,5 %:a. Viivoittimen hankittua 8-vaihteisella Shimanon ketjulla uskaltanut ajaa jo yli 5000 kilometriä, ml. koko talvi ilman ketjun puhdistamista.

hiilikuitumies
13.06.2019, 17.36
Mittasin ketjun kuluneisuuden eilen, ja Park Toolin tulkki (cc3.2) näytti 0,5% venymää. Kannattaako ketju pistää jo nyt vaihtoon vai vasta kun tulkki näyttää 0,75% venymää? Ketjulla (11-s Ultegra) ajettu nyt aika tasan 2tkm, eli yllättävän nopeasti venyy ...
Minun mitassani on vain 0,75 ja 1. Vaihdan joskus ennen yhtä.

-jamo-
14.06.2019, 09.47
Mittasin ketjun kuluneisuuden eilen, ja Park Toolin tulkki (cc3.2) näytti 0,5% venymää. Kannattaako ketju pistää jo nyt vaihtoon vai vasta kun tulkki näyttää 0,75% venymää? Ketjulla (11-s Ultegra) ajettu nyt aika tasan 2tkm, eli yllättävän nopeasti venyy ...
Itse hämmästyin kun huvikseni mittasin cyclosta ja maantiefillarista ketjun kuluman ja molemmat olivat vaihtokunnossa vaikka vaan 2 tkm on niillä ajettu. Yllättävän vähän tuollainen Ultegra-ketju kestää ja hintaa on kuitenkin ketjulla yli 40€. 13v tyttäreni fillarista meni Shimanon ketju kokonaan poikki hetki sitten, eikä fillarilla varmasti ole ajettu kuin ehkä 1 tkm eikä tuon ikäisellä pahemmin jerkkua reisissä ole. Aika heikkoa tasoa on ketjut Shimanolla. Joskus käyttämäni KMC tuntuu kestävän huomattavasti pitempään.

kurvaaja
14.06.2019, 11.51
Minun mitassani on vain 0,75 ja 1. Vaihdan joskus ennen yhtä. Monilehtisellä takapakalla tämä?

Olisi varmasti hyvin voinut ajaa omalla vielä 500-1000km, mutta vaihdoin nyt sitten eilen ketjun kuitenkin harjoituksen vuoksi, kun oli keli sen verran "huono" ettei viitsinyt ajamaan lähteä. Onpahan nyt sikäli kunnossa, jos kelit suosii ajamista tulevina viikkoina. Nyt varmaan menee loppukausi tällä ketjulla (toki jos menee 0,75 rajan yli niin vaihdan...)

hiilikuitumies
14.06.2019, 12.04
Monilehtisellä takapakalla tämä?

Olisi varmasti hyvin voinut ajaa omalla vielä 500-1000km, mutta vaihdoin nyt sitten eilen ketjun kuitenkin harjoituksen vuoksi, kun oli keli sen verran "huono" ettei viitsinyt ajamaan lähteä. Onpahan nyt sikäli kunnossa, jos kelit suosii ajamista tulevina viikkoina. Nyt varmaan menee loppukausi tällä ketjulla (toki jos menee 0,75 rajan yli niin vaihdan...)
10-lehtinen Deore CS-HG62. Tämä on pitkäikäisin takapakkani ikinä, kun 10 000 km alkaa jo vähitellen lähestyä. Ei se varmasti enää uuden veroinen ole, mutta kun vaihteet vaihtuvat ja kestävät paikallaan, niin mitäpä sitä vaihtamaan.

Yksi osa tätä on myös hinta. Pakka maksaa (maksoi, vastaavan hinta voi olla vähän noussut) 25 euroa ja ketjut 15 euroa, joten ketjun osuus on suhteessa iso, eikä ainakaan takapakan säästelyn vuoksi minun kannata liian nopeasti ketjuja vaihtaa. Toki eturattaat ovat jo oikeasti aika arvokkaat yhteensä, mutta olen kuitenkin mennyt tuolla alle 1 prosentin ajatuksella tuumien, että ei se kuluta olennaisesti enemmän rattaita. Mitään tietoa minulla ei tämän tueksi kuitenkaan ole.

kurvaaja
14.06.2019, 12.39
10-lehtinen Deore CS-HG62. Tämä on pitkäikäisin takapakkani ikinä, kun 10 000 km alkaa jo vähitellen lähestyä. Ei se varmasti enää uuden veroinen ole, mutta kun vaihteet vaihtuvat ja kestävät paikallaan, niin mitäpä sitä vaihtamaan.

Yksi osa tätä on myös hinta. Pakka maksaa (maksoi, vastaavan hinta voi olla vähän noussut) 25 euroa ja ketjut 15 euroa, joten ketjun osuus on suhteessa iso, eikä ainakaan takapakan säästelyn vuoksi minun kannata liian nopeasti ketjuja vaihtaa. Toki eturattaat ovat jo oikeasti aika arvokkaat yhteensä, mutta olen kuitenkin mennyt tuolla alle 1 prosentin ajatuksella tuumien, että ei se kuluta olennaisesti enemmän rattaita. Mitään tietoa minulla ei tämän tueksi kuitenkaan ole.

Halpoja tuntuu osat kyllä olevan kaikissa ns. perussarjoissa. Omaan käyttöhybridiin (3x9v) juuri katselin, että takapakka 16€, ketju 13€ ja kampi-ratassarja 33€. Nyt menty n. 3500km ympärivuotisissa oloissa, pitäisikin mitata siitäkin ketjun kuluneisuus. Siinä ja tässä varmaan kannattaako pelkkää ketjua vaihtaa, vai vaihtaako samalla aina takapakankin...

nakamura10
08.07.2020, 22.37
Itse ajanut maantiepyörän ketjuilla ( Ultegra) noin 4000-5000km jolloin on venymäksi tullut 0.75%. Tämä oli siis kymppiketjulla, nyt uudessa pyörässä 11-s ketju, jolla en ole ajanut 500km enempää eli ensi kesään jää näiden keston arviointi. Putsaan ketjut joka lenkin jälkeen ja voitelen n.200km välein ellei sadetta satu, tämän jälkeen aina voitelu. Ei tuosta nyt paha km hinta tule.

Eikö laadukkaammalla ketjulla mene sen verran mitä halvemmallakin?

nakamura10
08.07.2020, 22.53
Itse ajanut maantiepyörän ketjuilla ( Ultegra) noin 4000-5000km jolloin on venymäksi tullut 0.75%. Tämä oli siis kymppiketjulla, nyt uudessa pyörässä 11-s ketju, jolla en ole ajanut 500km enempää eli ensi kesään jää näiden keston arviointi. Putsaan ketjut joka lenkin jälkeen ja voitelen n.200km välein ellei sadetta satu, tämän jälkeen aina voitelu. Ei tuosta nyt paha km hinta tule.

Eikö laadukkaammalla ketjulla mene sen verran mitä halvemmallakin?

cyclomiha
09.07.2020, 07.50
Kuvan ketjulla on ajettu alle 500Km. Ketjuvaihteet ON perseestä. Jatkuvasti saa olla putsaamassa ja rasvaamassa. Siitä huolimatta vaihtokunnossa luvattoman aikaisin, tai sitten hajoaa kuten kuvasta näkyy
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200709/6d4300223c307ee384d3d3f0ab5c04e4.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

frp
09.07.2020, 11.49
En ole saanut ikinä yhtäkään ketjua rikki ja joillain on ajettu yli 5000km (ainakin, luultavasti enemmänkin).

cyclomiha
09.07.2020, 14.22
KMC ei ole yhtään sen kestävämpi kuin shimanon ketju. Shimano hajosi samalla tavalla vuosi sitten cyclossa.

KotooTöihin
09.07.2020, 16.43
Mulla katkes kerran sotaratsusta ketjut... Saattoi hyvinkin olla alkuperäiset ketjut ;D

cyclomiha
09.07.2020, 20.36
Vaihdoin uuden ketjun, kuvan ketju oli murtunut toisesta kohdin samalla lailla. Ajattelin ensin että laitan lukon hajonneseen kohtaan mutta toisen murtumakohdan havaittuani menetin luoton ketjuun ja se lensikin metallikeräykseen. Ei siis topicin mukaista kierrätystä ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

zort
10.07.2020, 09.53
Vaihdoin uuden ketjun, kuvan ketju oli murtunut toisesta kohdin samalla lailla. Ajattelin ensin että laitan lukon hajonneseen kohtaan mutta toisen murtumakohdan havaittuani menetin luoton ketjuun ja se lensikin metallikeräykseen. Ei siis topicin mukaista kierrätystä ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kuvasta tulee mieleen eräs Poronpolun Polkaisu jossa pysähdyttiin auttamaan erästä kanssapyöräilijää. Korjattiin vastaavan näköinen halkeama repusta löytyneellä lukolla. Kun korjauksen jälkeen tyytyväisenä keräiltiin kamoja että päästäisiin jatkamaan matkaa huomattiin toinen vastaava. No ei siinä mitään, löytyyhän näitä lisää. Toisen korjauksen jälkeen sama juttu. Ja taas sama. Muistaakseni viidennen korjauksen jälkeen jouduttiin toteamaan että valitettavasti ketjulukot on meidän porukalta nyt loppu, ei muuta kuin varovaista polkemista takaisin lähtöpaikalle vaihteita käyttämättä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tepi-46
10.07.2020, 14.28
Kuvasta tulee mieleen eräs Poronpolun Polkaisu jossa pysähdyttiin auttamaan erästä kanssapyöräilijää. Korjattiin vastaavan näköinen halkeama repusta löytyneellä lukolla. Kun korjauksen jälkeen tyytyväisenä keräiltiin kamoja että päästäisiin jatkamaan matkaa huomattiin toinen vastaava. No ei siinä mitään, löytyyhän näitä lisää. Toisen korjauksen jälkeen sama juttu. Ja taas sama. Muistaakseni viidennen korjauksen jälkeen jouduttiin toteamaan että valitettavasti ketjulukot on meidän porukalta nyt loppu, ei muuta kuin varovaista polkemista takaisin lähtöpaikalle vaihteita käyttämättä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketjun katkeamat johtunevat mtb pyörissä ylämäessä pienelle vaihtamisesta.Sähkö avusteisella moni on katkonut ne ensimmäisillä ajoillaan.Eli vääntö on kova ketjun noustessa isommalle hammaspyörälle kuorma päällä .Voisko nuo niittien vieri halkemat johtua ko,ajotavasta. Yli 6000km, sähkärillä ei ainuttakaan ketju rikkoa .Kahdet ketjut kierrossa 700km,/ vaihto .