Näytä tavallinen näkymä : Vuoden 2015 Touria katsomaan
Varasin hotellihuoneen Grenoblesta. Aion ajaa 25.7.2015 Alpe d´Huezille katsomaan kisaa. Lentoa en ole varannut, ehkä kannataa lentää Geneveen.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10440939_10204738807930628_5031375120243029123_n.j pg?oh=8765982aa47d10b3da9acc74baec5a71&oe=54F04C90&__gda__=1424338822_65d98201b9d4bd6e4ab15b11c6f0d55 1
Alpe d´Huez
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/s960x960/10661947_10204738807850626_7202117768432261877_o.j pg
Myös Galibier on suunnitelmissa:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/s960x960/10679607_10204738807770624_2933750430296298460_o.j pg
okahkonen
23.10.2014, 12.44
Eikö Bourg d Oisansista saanut huoneita? Grenoble on kaukana ja aika ankea kaupunki.. Aina helpompi jos pääsee siirtymään pelkästään fillarilla ilman autoa. Oisansista pääsis helposti katsomaan myös 18. etapin Glandonille - ja etapin 19 esim. Croix de Ferille ajamatta juurikaan kisareittiä.
Lennot kannattaa ehdottomast ottaa Geneveen, siitä ajaa puolisentoista tuntia Grenobleen + siirtymä vuorille.
EDIT: Etape du Tour on näemmä vahvistettu: Reitti on stage 19 ja ajetaan 19.7. Jos on aikaa, suosittelen ehdottomasti osallistumaan! Ei näytä erityisen pahalta reittikään.
Antoisaa reissua yhtä kaikki, toivottavasti pääset myös kannustamaan suomalaista kuskia!
Oltiin syyskuussa pikkukylässä tai oikeastaan vielä pikkukylän ulkopuolella Italiassa, ensi kesän haluaisin asua oikeassa kaupungissa, siksi Grenoble. Sieltä kai jaksaa ajaa Alpe d´Huezille ja takaisin.
Le Bourg-d'Oisans (http://fi.wikipedia.org/wiki/Le_Bourg-d%27Oisans) olisi varmaan mainio lähtöpaikka, mutta aion ajaa muuallekin. Siellä alkavat hotellit jo täyttyä, Tour saa hotellit täyteen muutamaksi päiväksi.
Geneve on suunniteltmissa. Siellä auton vuokraaminen on halvempaa, kun ottaa se Ranskan puolelta, samalta kentältä. Mietin vielä, menisinkö Grenobleen junalla ja vuokraisin sieltä auton muutamaksi päiväksi.
Vielä on aikaa suunitella!
okahkonen
23.10.2014, 22.06
Oltiin syyskuussa pikkukylässä tai oikeastaan vielä pikkukylän ulkopuolella Italiassa, ensi kesän haluaisin asua oikeassa kaupungissa, siksi Grenoble. Sieltä kai jaksaa ajaa Alpe d´Huezille ja takaisin.
Le Bourg-d'Oisans (http://fi.wikipedia.org/wiki/Le_Bourg-d%27Oisans) olisi varmaan mainio lähtöpaikka, mutta aion ajaa muuallekin. Siellä alkavat hotellit jo täyttyä, Tour saa hotellit täyteen muutamaksi päiväksi.
Grenoblesta Bourgiin on 50 kilsaa suuntaansa erittäin ankeaa tietä, mennessä vielä koko ajan loivaa ylämäkeä. En ole ajanut fillarilla, mutta näkemäni mukaan ei houkuttele pätkääkään. Hyvä pyöräily alkaa vasta Bourgiin, mutta siellä sitä sitten riittää vaikka koko viikoksi.
Jos Bourgin hotellit ovat täynnä, Alpe d Huezissa ja Les Deux Alpissa riittää majoituskapasiteettia vaikka Tour sinne tulisikin, toki kannattaa toimia jo nyt. Yksi ihan ok paikka majoittua on myös piskuinen La Graven kylä, matkalla Bourgista Lautaretille. Siitä voi tehdä pistoja niin Bourgista lähteviin nousuihin ja laaksoihin, kuin myös Lautaretille, Galibierille ja vaikkapa Isoardille.
Huezin rinteessä on Villard-Reculasin kylä, mistä löytyy myös majoituspaikkoja. Ja tosiaan tie Grenoblesta Bourgiin on ankea ajaa fillarilla, sen voi koeajaa googlen streetview:llä.
Kiitos vinkeistä, pitää pohtia majapaikkaa!
Tinkoff Saxo kirjotti Tourista, kuva sen sivulta. Lacets de Montvernier (http://www.maurienne-tourisme.com/fr/il4-decouvrez,visites_i113_p96-lacets-de-montvernier.aspx)iin on noin 100 km Grenoblesta. Nousu on ainakin tuon jutun mukaan ensimmäistä kertaa Tourissa. Komeat maisemat, mutta aika lyhyt nousu, 3,8 km, keskimäärin 8 %.
Mun kunnolle sekin on toki rankka.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/1455092_584658131636163_6233180904472382733_n.jpg? oh=390f2c5751cc346cedd939c31e7f7eb4&oe=54ED10FF
Grenoblesta jäi 1 pv tutustumisella mitäänsanomaton kuva. Ihan normi kaupunki, ei juuri eroa Bernistä, Frankfurtista tai Forssasta :) Kirkko, kauppa ja museo löytyy. Fillarimatkasta d`Oisainsiin ei tosiaan jäänyt oikein muuta mieleen kuin pinnan katkeaminen etukiekosta. En tiedä, mutta liekö ainakaan miellyttävämmäksi muuttuu kun miljoona ranskista ajelee autoillaan ohi mennessän d`Huezille
Huezin rinteessä on Villard-Reculasin kylä, mistä löytyy myös majoituspaikkoja. Ja tosiaan tie Grenoblesta Bourgiin on ankea ajaa fillarilla, sen voi koeajaa googlen streetview:llä.
Hyvä vinkki Samuli :-) , mutta suosittelen leirintäalueen mökkejä ym Bourg de Oisansin ja Allemondin välistä. Noilla paikoilla ollaan ensi kesänä ns. ytimessä etappien suhteen!! Me varattiin viikko noilta mestoilta, mutta kannattaa pitää kiirettä, jos meinaa saada katon päälle Tourin ajaksi.
Grenoblen - Huez väli on kyllä todella ankea ajaa fillarilla ja varsinkin Tourin aikaan, kun liikennettä riittää...kannattaa ottaa majoitus läheltä Huezia.
Etapit:
1
Aika-ajo
Lauantai, heinäkuun 4.
Utrecht / Utrecht
14 km
2
On-line
Sunnuntai, heinäkuun 5.
Utrecht / Zélande
166 km
3
On-line
Maanantai, heinäkuun 6.
Anvers / Huy
154 km
4
On-line
Tiistai, heinäkuun 7.
Seraing / Cambrai
221 km
5
On-line
Keskiviikko, heinäkuun 8.
Arras / Amiens Métropole
189 km
6
On-line
Torstai, heinäkuun 9.
Abbeville / Le Havre
191 km
7
On-line
Perjantai, heinäkuun 10.
Livarot / Fougères
190 km
8
On-line
Lauantai, heinäkuun 11.
Rennes / Mûr de Bretagne
179 km
9
Aika-ajo
Sunnuntai, heinäkuun 12.
Vannes / Plumelec
28 km
-
Lepopäivä
Maanantai, heinäkuun 13.
Pau
10
On-line
Tiistai, heinäkuun 14.
Tarbes / La Pierre-Saint-Martin
167 km
11
On-line
Keskiviikko, heinäkuun 15.
Pau / Cauterets - Vallée de Saint-Savin
188 km
12
On-line
Torstai, heinäkuun 16.
Lannemezan / Plateau de Beille
195 km
13
On-line
Perjantai, heinäkuun 17.
Muret / Rodez
200 km
14
On-line
Lauantai, heinäkuun 18.
Rodez / Mende
178 km
15
On-line
Sunnuntai, heinäkuun 19.
Mende / Valence
182 km
16
On-line
Maanantai, heinäkuun 20.
Bourg-de-Péage / Gap
201 km
-
Lepopäivä
Tiistai, heinäkuun 21,
Gap
17
On-line
Keskiviikko, heinäkuun 22nd
Digne-les-Bains / Pra-Loup
161 km
18
On-line
Torstai, heinäkuun 23rd
Gap / Saint-Jean-de-Maurienne
185 km
19
On-line
Perjantai, heinäkuun 24.
Saint-Jean-de-Maurienne / La Toussuire - Les Sybelles
138 km
20
On-line
Lauantai, heinäkuun 25.
Modane Valfréjus / Alpe-d’Huez
110 km
21
On-line
Sunnuntai, heinäkuun 26.
Sèvres - Grand Paris Seine Oue, / Paris Champs-Élysées
107 km
Etappien profiileja on julkaistu:
__________________________________________________ _______________________
Etappi 4
http://www.letour.fr/PHOTOS/TDF/2015/400/PROFIL.png
__________________________________________________ _______________________
Etappi 10
http://www.letour.fr/PHOTOS/TDF/2015/1000/PROFIL.png
__________________________________________________ _______________________
Etappi11
http://www.letour.fr/PHOTOS/TDF/2015/1100/PROFIL.png
__________________________________________________ _______________________
Etappi 12
http://www.letour.fr/PHOTOS/TDF/2015/1200/PROFIL.png
__________________________________________________ _______________________
Etappi 17:
http://www.letour.fr/PHOTOS/TDF/2015/1700/PROFIL.png
__________________________________________________ _______________________
Etappi 18:
http://www.letour.fr/PHOTOS/TDF/2015/1800/PROFIL.png
__________________________________________________ _______________________
Etappi 19:
http://www.letour.fr/PHOTOS/TDF/2015/1900/PROFIL.png
__________________________________________________ _______________________
Etappi 20:
http://www.letour.fr/PHOTOS/TDF/2015/2000/PROFIL.png
Junalla pääsee kätevästi Pariisista Rennesiin mistä alkaa etappi 8. Mahtaako tasaisella olla hyviä reittipaikkoja? Odotan kokeneiden Tourin käyneiden kokemuksia, kiitos.
Suosittelen aika-ajo pätkälle menoa , -se on muuten muutama viuhahdus 40kmh ohi ajavilta porukoilta yhteensä minuutin ajassa-ei juuri tahdo kuvaa saada muistoksi.
-KG-
Niinkuin joskus jossain vanhassa ketjussa kerroin, yksi hieno kokemus on mennä katsomaan touria ennen lepopäivää. Lepopäivänä sitten tiimien ja ajajien touhuja pääsee seuraamaan tosi läheltä. Tuohan tietty edellyttää, että oma majapaikka sijaitsee sopivan lähellä tiimien hotelleja. En tosin ole katsonut tulevan tourin reittiä sillä silmällä, miten nuo lepopäivät osuvat.
Suunnitelmissa on käydä katsomassa kaksi ensimmäistä etappia. Tukikohtana todennäköisesti Amsterdam ja junalla Utrechtiin ihmettelemään.
Lennon jälkeen Paussa on tuo lepopäivä. Amsterdam + juna voisi tosiaan olla jopa parempi vaihtoehto. Lentoja on hyvin ja Hollannissa ymmärretään kyllä fillaroinnin päälle.
Joku on kertonut, että olennaista on juhliminen ja ohiajon odottaminen. Ei sen väliä, että kuvaa ei saa sen minuutin aikana - miten lie? Ei se rallissakaan kovin pitkä akti ole.
Miten monella siintää ajatus, että jos vaikka tulisi kerran lähdettyä Tourille ihan paikan päälle?
okahkonen
05.01.2015, 09.40
Kyllä se kisa menee nopeesti ohi oli sitten ylä- tai alamäki, että juhliminen ja odottaminen on pakko olla pääosassa. Pettymys tulee jos odottaa kisaa tienvarressa pääsevänsä seuraamaan. Mutta tunnelma on kokemisen arvoinen. Hollannissa varmaan aivan erityisen hyvä tunnelma.
... ja siksi aika-ajossa näkemistä riittää pitempään ,-aivan kuin rallissa missä yhteislähtöä pikataipaleelle ei tunneta..
Olen itse käynyt Tourilla & Girolla ja molemmilla kerroilla päättänyt että seuraavaksi aika-ajo pätkälle ...
-KG-
Kotoa tuli lupa, ja lähdetään suunnittelemaan matkaa Utrechtiin tuttavien luo. Autolla olisi tarkoitus mennä, pääseepä sitä kokemaan tämmöistäkin hauskaa :) Jää valitettavasti Royal-pyöräily tänäkin vuonna väliin, mut kerran sitä on TdF (siis vähintään) nähtävä livenä tässä elämässä. Tosin kun jumahdan 3 vkoksi telkkarin ääreen heinäkuussa, on varmaan pienempi paha muille porukoille kun lähetään reissaamaan. Jostain pitää etsiä majapaikka kun tuttavilla on jo täyttä.
Täältä lähdetään kanssa seuraamaan Touria 2015. Alustavassa suunnitelmassa on että etapilta 10 aloitetaan ja seuraaminen päätetään etappiin 20 eli Alpe-d´Hueziin.
Reissu tehdään hyvässä seurassa matkailuautolla ja tietysti pyörät mukana. Onko vinkkejä mitä etappeja kannattaa lähteä seuramaan ko. etappien väliltä ?
okahkonen
18.01.2015, 18.58
Täältä lähdetään kanssa seuraamaan Touria 2015. Alustavassa suunnitelmassa on että etapilta 10 aloitetaan ja seuraaminen päätetään etappiin 20 eli Alpe-d´Hueziin.
Reissu tehdään hyvässä seurassa matkailuautolla ja tietysti pyörät mukana. Onko vinkkejä mitä etappeja kannattaa lähteä seuramaan ko. etappien väliltä ?
- minä menisin katsomaan ainakin stage 11 Tourmaletille ja stage 18 Lacets de Montvernierille. Toki stage 20 huuma on varmasti hieno kokea.
Täältä lähdetään kanssa seuraamaan Touria 2015. Alustavassa suunnitelmassa on että etapilta 10 aloitetaan ja seuraaminen päätetään etappiin 20 eli Alpe-d´Hueziin.
Reissu tehdään hyvässä seurassa matkailuautolla ja tietysti pyörät mukana. Onko vinkkejä mitä etappeja kannattaa lähteä seuramaan ko. etappien väliltä ?
Olin muutama vuosi sitten Tourmaletilla katsomassa Touria. Santarmit laittoivat etapin kiinni, mutta kolme muuta suomalaista, minä ja pariymmentä muuta työnsi fllarit laskettelurinnettä ylös. Päästiin santarmien sulkupaikan ohi. Aika raskas ja hankala tämä rinne, eikä muutenkaan ollut kevein mahdollinen reitti.
Etapit pannaan aikaisin kiinni, santarmit ovat tiukkoja. Kannattaa siis mennä ajoissa, varata vaatteita ja eväitä mukaan. Tourmaletilla on kahvila, mutta se on kisan aikaan enemmän kuin täynnä. Parhaansa toki tekevät ja jos aikaa on, kannattaa mennä sinnekin.
Kerokaapas viisaat, onko totta, että Geneven lentoasemalta voi vuokrata auton Sveitsin ja Ranskan puolelta ja ranskalainen tulee paljon halvemmaksi?
Näin mulle väitettiin. Jos se on totta, mutta varaan ranskalaisen auton?
En aio ajaa kuin Ranskassa.
Frangit o kalliita just nyt
okahkonen
09.03.2015, 21.42
Kerokaapas viisaat, onko totta, että Geneven lentoasemalta voi vuokrata auton Sveitsin ja Ranskan puolelta ja ranskalainen tulee paljon halvemmaksi? Voi valita kummalta puolelta vain, ja useimmiten Ranskan puolella on halvempaa - helppohan se on tarkistaa varausta tehdessä. Talvella ei maksa vaivaa, kun Sveitsin puolella talvirenkaat kuuluu hintaan ja Ranskan puolella ei. Ja jos erehtyy Sveitsin puolelle, Ranskasta vuokrattuun pitää maksaa vinjetti.
Ja Ranskan puolelle pääseminen on molempiin suuntiin kulkiessa varsin hankalaa. Autolla suorastaan - miten sen nyt sanoisi - mielenkiintoista.
Onko uusia suunnitelmia kun kisa lähestyy?
Finnairin lento varattu Geneveen. Aikomuksenani on ajaa myös Col Agnel, joka ei kyllä kuuluu tämän vuoden Touriin.
Minä kun olen ensimmäistä kertaa niin alusta aloitan, heh. Amsderdamiin varasin lennot ja pojan kanssa käydään kisoissa.
Onko tietoa, että kulkeeko kaupunkien välillä ns. kisabusseja?
Minä kun olen ensimmäistä kertaa niin alusta aloitan, heh. Amsderdamiin varasin lennot ja pojan kanssa käydään kisoissa.
Onko tietoa, että kulkeeko kaupunkien välillä ns. kisabusseja?
Enpä ole sellaista nähnyt, vaikka olen ollut katsomassa muutamaan kertaan. Se ei toki tarkoita, ettei olisi, mutta eivät ainakaan ole näkyneet minun silmiini.
Niin VIP porukat niitä käyttävät. Juna näyttää kulkevan Utrehtiin puolessa tunnissa.
Miten ajoissa siellä kadun varressa pitää olla kärkkymässä hyvää katselupaikkaa?
Hotelli varattuna Amsderdamista, siitä junalla Utrehtiin. Etapit 3 ja 4 sitten Belgian puolelta, taidan mennä Namurin kaupungin johonkin hotelliin. Tällä kertaa Ranska jatetään väliin.
Sään puolesta näyttää sopivan lämpimältä - huomenna matkaan.
Matka on takana. Huy:n maalisuoralla 400 m kyltin kohdalla nähtiin Suomen lippu. Emme siis olleet ainoat matkalaiset vaikka tällä sivvulla onkin hiljaista.
Matka on takana. Huy:n maalisuoralla 400 m kyltin kohdalla nähtiin Suomen lippu. Emme siis olleet ainoat matkalaiset vaikka tällä sivvulla onkin hiljaista.
Kommentteja reissusta?
Miltä vaikutti Tour livenä?
HXX1100H
18.07.2015, 00.40
Moi, Maanantaina startataan motolla kohti Ranskaa etapeille 18,19 ja 20 . Majoitukset St.Francois-Lonchanpissa ja Bourg d Oinasissa. Bourgista on vuokrattu maantiefilot kahdeksi päiväksi.
Moi, Maanantaina startataan motolla kohti Ranskaa etapeille 18,19 ja 20 . Majoitukset St.Francois-Lonchanpissa ja Bourg d Oinasissa. Bourgista on vuokrattu maantiefilot kahdeksi päiväksi.
Hyvä! Laita tänne kokemuksia sulkuajoista. Olen menossa katsomaan Alpe d´Huezin maaliin ja tarkoitus on ajaa sinne fillarilla. Ilmeisesti tuhat tai pari tuhatta muutakin innokasta ajaa sinne fillarilla.
Reitti suljetaan ennen mainoskaravaania, mutta mihin aikaan se tapahtuu käytännössä. Joskus on pantu kiinni yli tuntia ennen ja olen kiertänyt santarmien sulkupaikan metsän ja peltojen kautta, kerran laskettelurinteen kautta.
Joskus taas olen ollut viisas ja mennyt ajoissa. Sitä sattuu vaan niin harvoin.
Alkupään osuuksilla mainosautojen karavaani ajeli pari tuntia ennen kisaa. Etapin alkupää ja loppupää on suljettuna käytännössä koko ajan. Maantieosuuksista ei ole havaintoa mutta ajoissa kantsii olla kuten arvata saattaa.
Tourin virallisilla sivuilla (http://www.letour.fr/le-tour/2015/us/stage-17.html) on aikataulut jokaisen etapin kohdalle ja siinä on tuo arvio mainoskaravaanille (Caravan). Arvio voi tietysti heittää mikäli sää viivyttelee tms. Itse olin Le Havressa ja siellä aikataulu oli silloin kovan tuulen vuoksi tunnin jäljessä.
Kommentteja reissusta?
Miltä vaikutti Tour livenä?
Parhaat olivat Utrehtin eka pätkä. Aika-ajoa ehti näkemään ihan hyvin kun lähtö oli minuutin välein. Pyörä tulee suristen kahden moottoripyöräpoliisin perässä ja huoltoauto perässä. Yllättävan suuria eroja oli kilpailijoiden välillä siinä 10 km kohdalla missä olimme. Karnevaalimeiniki oli tietty, porukkaa aivan älyttömästi.
Toinen hyvä oli 3 etapin maali "Mur de Huy". Kolme tuntia istuttiin penkalla, selostus tuli ämyreistä koko ajan ja kun oli Ranskaa niin ei siitä mitään selvää saanut. Ihmettelin kun ennakkoaikataulussa oli maaliin tulo jotain 17.15 ja ketään ei kuulunut. No se iso kolari vei aikaan mutta se nähtiin vasta hotellilla. TDF live toimi ihan hyvin kun muutaman kerran sitä vilkaisin. Yllättävän vähän paikalliset kävivät netissä - mikä lienee lasku ...
Karkeasti 4 etapin odotusajat noin 10 tuntia ja kilpatilannetta puoli tuntia. Hyvät paikat varataan useita tunteja ennen kisaa. Mikäpä siinä kun on reilu 25 - 27 lämmintä eikä sada :) Evästä ja juomaa mukaan niin hyvin menee. Porukkaa on vaihtelevasti paikoissa, mistä ajetaan ohi. Namurissa ei kaupungilla tiennytkään, että ajot menevät sitä kautta.
Huezilla
Lähdin liikkeelle aamulla pian seitsemän jälkeen autolla Grenobleista. Tie oli alkuun moottoritietä ja lopulta aika kapeaa tietä pitkin. Moottoritie meni kuitenkin nopeasti ja pikkutielläkin auto liikkuvat kohtalaista vauhtia.
Tien reunat olivat täynnä autoja kymmenien kilometrien päässä Huezista.
Pääsin ajamaan Le Bourg-d'Oisansin. Vähän ennen klo 9.30 alkanutta tien sulkua. Päätieltä ei löytynyt yhtään pysäköintipaikkaa, mutta 200 metrin päässä sivutiellä oli huyvin tilaa. Paikka oli lähellä Oisansin uimalaa.
Siellä otin fillarin alle ja lähdin mäkeen. Pyöräilijöiden virta johdatti reitille, suunnasta ei ollut epäselvyyttä. Jo mäen alussa lähes kaikki mahdolliset paikat oliva täynnä matkailuatoja ja telttoja. Hauskimmat telttapaikat olivat 180 asteen kaarteen keskellä noin metrin päässä tien reunasta. Ehdoton aitiopaikka.
Mäkeen ei päästetty enää tavallisen kansan auttoja, ainoastaan organisaation autoja ja moottoripyöriä. Ne ajoivat yläs vasenta kaistaa, fillarit oikealla. Santarmit olivat asiallisia, jopa ystävällisiä ja opastivat kaikki oikeille paikoille. Musiikkia ja meininki oli melkein koko matkan. Ilmassa oli todellista suuren urheilujuhlan tuntua.
Pyöräilijöitä näin satoja ja kaikkiaan meitä oli varmaan tuhansia. Osa meni tooosi kovaa, osasta pääsin ohi. Maantiepyörä oli ylivoimaisesti suosituin laite, maastureita oli ehkä 20 %. Näin yhden tandemin ja yhden sähköpyörän.
Ilma oli poikkeuksellista sopivan lämmin noin 22°C. Välillähän Grenoblen seudulla oli ollut jo melkein 40 asteen lämpötiloja. Kahdella vesipulloisella tuli hyvin toimeen. Viiden kilometrin jälkeen oli kapeaa ja santarmien määräyksestä fillareita piti taluttaa pari sataa metriä.
Tourin reittiä pääsi ajamaan kahden kilometrin kohdalle asti ja siitä sitten ohjattiin sivuun. Maali lähellä oli paljon väkeä niin kuin kaikkialla muuallakin. Koska aikaa oli paljon, niin kävi kahvilla ja aion sitten vielä noin 220 metriä korkeammalle.
Mainoskaravaani oli iso. Autoista heitetiin viimeiset mainoskamat lopussa ja lapset saivat paljon krääsää.
Santarmit keräsivät tielle jääneet mainostavarat ja antoivat ne lapsille
Ajosta suurimman osan katsoin kurvassa, joka oli noin 200 metrin päässä viimeisen kilometrin merkistä. Siinä oli jyrkkä kaarre oikealle. Siinä minä ja muut pikkupojat hurrattiin . Kilpailijat tulivat sitten aikanaan ja esimerkiksi Froomea ehdin ihastella noin 10 sekunnin ajan. Kovaa menivät!
Kansa hurrasi eniten ranskalaisille pyöräilijöille, mutta aivan viimeisillekin annettiin hyvät aplodit. Tässä ehkä on merkittävää urheilu hengen osoitus, koska kaikki katsojat tiesivät että tänne asti ajaminen on ollut tosi rankkaa kaikille ja pelkän maalin pääseminen on ehdottomasti aplodien arvoinen asia.
Maalipaikalle oli vaikea päästä ja palkintojen jakoa näin vain hyvin kaukaa. Ilmassa oli todella suuren urheilu juhlan tuntua.
Alas pääsi hyvin, koska oikea puoli tiestä varattiin fillareille.
Takaisin ajaminen autolla olikin sitten hidasta. Kävin ruokakaupassa ja söin ennen liikkeelle lähtöä. Ruuhkaa riitti silti. Isolle tielle pääseminen vei aikaa ja autojono liikkui hyvin hitaasti.
Hotellista takaisin hotelliin meni 14 tuntia. Katsominen ajaminen ja koko tilaisuuteen osallistuminen erittäin hienoa. Telkkarissa homma näkisi kyllä paremmin mutta tunnelma on paikan päässä aivan erilainen.
Jos aikoo katsomaan etappia jonnekin mäkeen, kannattaa varmasti lähteä hyvissä ajoin varata eväitä, vettä ja vaatteita tarpeeksi mukaan. Huezin tapaisissa keskuksissa on kyllä ravintoilta ja muita palveluja.
Matkaan pitää yleensä lähteä kaksi tuntia aikaisemmin kuin luulisi.
Jos menee katsomaan etappia kaupunkiin, pääsee usein reitin varteen jotain reittiä helpostikin. Tasaisella ajajat vaan menevät niin lujaa, ettei heitä välttämättä edes ehdi tunnistaa.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/t31.0-8/p720x720/11779779_10206829044985248_47253544176024734_o.jpg
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/p720x720/11823036_10206829045665265_4974662512411776685_o.j pg
Huezissa on Nevada-niminen urheiluliike, siis olin Huezin Nevadassa.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/t31.0-8/p720x720/11807441_10206779706831825_8484200222938006357_o.j pg
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/t31.0-8/11845001_10206829048785343_3848179285628677123_o.j pg
Kylästä ylöspäin oli rauhallista.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/11794228_10206829053505461_3960248730384712773_o.j pg
HXX1100H
07.08.2015, 11.48
Moi, hyvä ja seikkaperäinen rapo Peehoolta. Oma rapoa olen yrittänyt kaksi kertaa tusata mutta ei tule läpi.
HXX1100H
09.08.2015, 18.58
Moi,
Tässä hieman myöhästynyt rapo J
Meidän reissu ei mennyt aivansuunnitelmien mukaan , koska motonstaattori kärvähti menomatkalla FreiburgissaSaksassa.
Suunnitellun 18 etapinkatsoimme uutta osaa odotellessa hotellissa.
Moto saatiin kuntoon 19etapin aamulla klo 10 , Suunnitelmat uusiksi ja sitten mentiinkin tukka putkella Sveitsin läpi kohti Saint- De-Mariannea. Perille päästyämme ajoimme”lotolla” niin pitkälle keskustassa kuin pääsimme. Poliisit olivat yhteistyöhaluisia ja antoivat meidän ajaa sulkupuomien läpi heidän autonsa viereen . Moto ja ajokamat jäivät siihen , Suomen lippu pykälään ja väkijoukkoon.
Mainoskaravaani oli juurimennyt ,väkeä oli kiitettävästimutta saimme kuitenkin hyvät paikat 18 km:n kylttien kohdalta.
Alpe d Huezin etapille menimme jo klo 8 , joten saimme helposti leirin pystyyn ”normipaikkaamme” juuri ennen nousun alkua.
Väkeä meni ylös aamusta lähtien todella paljon fillareilla, kävellen , rullasuksilla.. yksi viittasankari oli menossa myös oikeilla suksilla mutta törmäiltyään mm. poliisiautoon hänen matkansa tyssäsisiihen.
PeeHoon tavoin monet olivat jättäneet autotkauemmaksi parkkiin ja jatkoivat ylösfillareilla. Mielestäni ehkä paras tapa, jos tulee autolla , koska kisanjälkeen autot matelivat majapaikkamme ohitse vieläillallakin.
Vielä muutama kuva mainoskaravaanista:https://goo.gl/photos/3ac9mA92q34S8gz69
^
Sinulla ei valitettavasti ole tämän sivun käyttöoikeutta. That’s all we know.
Yritin jakaa ja linkitin uudelleen. näkyykö nyt?
https://photos.google.com/share/AF1QipMhRkFriXC0wBveiSeheWu-3r0NxBk72NSQ6lZSZP9ueoce9umoQHMoiI7WHpattQ/photo/AF1QipOP5ajNbMcmJdem9_bs3RcKfyUbEY0MTfIWrRFi?key=W nBlTW9SeGNJSmZUWUZLckVZYy0zUy1UU1ZHY1VB
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.