PDA

Näytä tavallinen näkymä : Harjoitusvastusten watit



UWS
19.10.2014, 21.13
Nykypäivän harjoitusvastuksissa näyttää olevan wattien mittaus ominaisuutena. Onko kukaan kokeillut miten nuo korreloivat wattimittarilla mitattuihin ja kuinka stabiileja arvoja harjoitusvastus antaa ?

Ajatuksena tässä lähinnä se että minulla on Powertap kiekko mutta en jaksaisi vaihdella sitä ja säätää talvea varten vaan ajelisin toisella pyörällä johon ostan harjoitusvastukseksi esim TACX mallistosta. Tulee halvemmaksi kuin mikään muu tehomittari.

VesaP
20.10.2014, 08.47
Ajatuksena tässä lähinnä se että minulla on Powertap kiekko mutta en jaksaisi vaihdella sitä ja säätää talvea varten vaan ajelisin toisella pyörällä johon ostan harjoitusvastukseksi esim TACX mallistosta. Tulee halvemmaksi kuin mikään muu tehomittari.

No jos sulla on jo Powertap, niin osta mikä tahansa traineri, aja tunti sillä Powertapin kanssa ja vertaile mitä näyttää. Sit tiedät miten just SE SINUN trainerisi vastaa oikeita PT:n näyttämiä watteja. Eihän se sen vaikeampaa ole.

Itsellä esim nykyinen Turbo Muin tuntuu näyttävän watteja suht linjassa oikean ulkona-ajelun kanssa. Tosin perustan tämän väitteen watti/syketietoihin, en Powertapiin, sillä Muiniin ei saa Powertappia kiinni yllättäen. Mutta sykkeet näyttää sitä about samaa mitä ulkona ajaessa samalla wattimäärällä näyttää.

kervelo
21.10.2014, 13.12
Varmaan se noinkin onnistuu. Ongelma tuossa on ainoastaan se, että se trainerin antama vastus vaihtelee eri tilanteissa. Sehän riippuu mm.rengaspaineista ja siitä, miten kireällä rengas on rullaa vasten (Muinia ja muita suoravetotrainereita eivät koske samat ongelmat). Ja tietysti trainereissakin on isoja eroja, kaikkia ei ole kalibroitu tehonsa puolesta näyttämään samaa tehoa päivästä toiseen. Eli tuon testiajon tarkkuus ei välttämättä ole kovin hyvä.

Jos itselläni olisi käytössä Powertap, tekisin ehdottomasti trainer-ajoni sitä käyttäen.

kolistelija
21.10.2014, 13.25
Jeh, Tacxin Flow kertoo powertappiin verrattuna noin +-10% tehoja. Siihen tuntu vaikuttavan kuun ja tähtien asento yhdistettynä ulkona vallitsevaan säätilaan. Eli rengaspainetta vakioimalla ei tule sen parempaa tarkkuutta.

Antti Kuitto
21.10.2014, 13.35
Ehdottamasti treineriajot tuolla powertapilla.

Cycledrophis
21.10.2014, 14.17
Mulla on Kurt Kinetic ja PowerTap, koetin joskus tehdä korjauskerroinkäyrän Kurtin mittarin näyttämien tehojen vertaamiseksi. Yritykseksi jäi! Syy tuolla edellämainittu, trainerissa on ihna liikaa muutujia: lämpötila, kitka, kiristys rengasta vasten jne.
Ei tullu tolkkua tosta.

Jari

supertele
21.10.2014, 14.50
Jeh, Tacxin Flow kertoo powertappiin verrattuna noin +-10% tehoja. Siihen tuntu vaikuttavan kuun ja tähtien asento yhdistettynä ulkona vallitsevaan säätilaan. Eli rengaspainetta vakioimalla ei tule sen parempaa tarkkuutta.

Luultavasti tyhmä kysymys, mutta kai kalibroit Flow:n joka kerta ja vasta lämmittelyn jälkeen, jolloin rengas on saavuttanut ehkä suunnilleen tasaisen lämpötilan?
Itse olen sinisilmäisenä uskonut, että tuo kalibraatio toimisi niin, että eri harjoitusten välillä watit olisivat jokseenkin vertailukelpoisia - 10 prosentin heitto kuulostaa turhan paljolta.

kolistelija
21.10.2014, 14.56
Luultavasti tyhmä kysymys, mutta kai kalibroit Flow:n joka kerta ja vasta lämmittelyn jälkeen, jolloin rengas on saavuttanut ehkä suunnilleen tasaisen lämpötilan?
Itse olen sinisilmäisenä uskonut, että tuo kalibraatio toimisi niin, että eri harjoitusten välillä watit olisivat jokseenkin vertailukelpoisia - 10 prosentin heitto kuulostaa turhan paljolta.
Kalibrointi on aina antanut saman kalibrointilukeman kun olen kokeillut. Tuo +-10 on vaan se mitä se heittää kun yleensä noin 200W lämmittelyllä vertailen laitteen omaa ja powertapin lukemaa. PT:n näyttäessä aika tasan 200W vaihtelee lukema päivästä toiseen normaalisti noin 180-200W ja välillä jotain ihan muuta. Ehkä renkaan tuoreus tai jokin muu seikka vaikuttaa, en tiedä.

Sitten on vielä se että virhe ei tunuu ihan lineaariselta vaan trainerin tehot voivat näyttää 100W paikkeilla 40W, 200W kohdalla 210W ja 300W paikkeilla sitten 270W tai ehkä 360W nopeudesta riippuen. Sen lisäksi trainerin vastusasetus vaikuttaa virheen suuruuteen.

Minä en käyttäisi tuon laitteen "tehoja" mihinkään treenaamiseen, mielummin sykkeiden perusteella sitten.

PMoi
21.10.2014, 15.01
Kerran kokeilin Tacx flow:n (PC liitännällä) ergomoodin toimintaa asettamalla tehon 160W. Ensin ajon tunnin normisetin, joten vastusen ja renkaan lämmöt oli stabiilissa tilassa. Sitten hidastin poljentaa kunnes tulin tacx rajalle jossa tacx:n nopeusnäyttämä menee punaiselle (eli säätövara tehon vakioksi pitämiseksi alkaaloppumaan) Powerap näytti n.180W vastaavasti kun nopeuden nosti ylärajalle niin PT teho näyttämä olikin vain 140W. Tacx näytti 160W kokoajan. Tämä tukee havaintoani että vastus ylikompensoi nopeusen lisäyksen, ja jos ajaa kuormaan nähden hitaasti tulee sellainen täi tervassa meininki.
Toisaalta tämä ohjaa käyttämään korkeampaa kadenssia kun korkeammalla kadenssilla kuorma helpottaa (Vaikkakaan kadenssilla ei ole suoraa merkitystä vaan takapyörän pyörimisnopeudella).
Tämä siis Tacx TTS 3.13 PC ohjelmaa käyttäen, omalla ohjaustanko ohjausyksiköllä tilanne varmaan ei ole sama.

supertele
21.10.2014, 15.44
Kalibrointi on aina antanut saman kalibrointilukeman kun olen kokeillut.

Jännä. Mulla kalibrointilukema vaihtelee paljonkin rengaspaineen mukaan - myös renkaan lämpeneminen näkyy kalbrointilukemassa. Ehkä noissa on sitten yksilöllisiäkin eroja.
Mulle riittäisi, että samalla välityksellä, samalla renkaalla, samalla kadenssilla, jokseenkin samalla paineella, kalibroituna 300 W tänään on suunnilleen sama kuin 300 W kuukauden päästä. Mutta ilmeisesti tuokin on sitten vähän arpapeliä.