PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takkia viileille keleille

Polun tukko
15.10.2014, 22.30
Hakusessa olisi takki näille nolla keleille ja pakkasille max -10c asti. Alle tietysti kerrasto ja fleece tarvittaessa.
Kriteereinä hyvä liikkuvuus,näkyvyys,tuulen/veden pito jne. Saa olla muukin kuin pyöräily takki kunhan asiansa ajaa.

Munarello
15.10.2014, 23.08
Lidlin kymmenen euron "pyöräilysadetakki" on huolimatta siitä, että pitää hyvin vettä vain väärään suuntaan, pitänyt tuulta hyvin. Pakkaskeleistä en tiedä, kun ei ole vielä kokeiltu, mutta tänään parin asteen lämpötilassa alla t-paita ja fleece oli puolen tunnin TMT-etapilla ihan passeli. Hintaansa nähden loisto-ostos vaikkakin sitten paremmat kamat on yksinkertaisesti parempia (ja moninkertaisesti kalliimpia).

Laissy
15.10.2014, 23.24
Lidlin softshell-takille myös täältä pisteet. Ei ole kylmästä tietoakaan ollut pelkällä hihattomalla aluspaidalla ja softshell-takilla. -3 astetta tähän mennessä ollut kylmin lämpötila. Hyvin pitää tuulta. Puolen tunnin työmatka täällä myös. Että luulisin hintaiksekseen hyväksi hankinnaksi kun ei kalliimmista kokemusta.

Polun tukko
16.10.2014, 06.08
Löytyy tuo lidlin softshell. Ei vaan hengitä ulospäin ei sitten yhtään. Pienellä reippaillulla joka paikka "valuu" vettä sisäpuolelta.Ei kovin hyvä ominaisuus tuolla pakkasissa.
Bioracereita tässä katsellut..

E: ja noihin talvi hommiin imo liian lyhyt kaulus.

Laissy
16.10.2014, 06.59
Totta kyllä tuo hikoaminen. En tosiaan tuntien kestoiseen pyöräilyyn käyttäisi. Mutta pitänyt kylmän poissa tuolla puolen tunnin matkalla.

Leewi
16.10.2014, 10.42
Softshell on ainakin itsellä ollut hyvä. Omani on Vaude Posta, mutta ei näissä varmaan paljoa eroa ole kunnon merkkien välillä.

IncBuff
16.10.2014, 10.47
Löytyy tuo lidlin softshell. Ei vaan hengitä ulospäin ei sitten yhtään. Pienellä reippaillulla joka paikka "valuu" vettä sisäpuolelta.Ei kovin hyvä ominaisuus tuolla pakkasissa.
Bioracereita tässä katsellut..

E: ja noihin talvi hommiin imo liian lyhyt kaulus.Halvat softshellit on just tollasia muovisäkkejä. Itselläni on Löfflerin Softshell-takkia Windstopperilla ja eipä ole moisia ongelmia.

Gaastra
16.10.2014, 10.56
Softshell on ainakin itsellä ollut hyvä. Omani on Vaude Posta, mutta ei näissä varmaan paljoa eroa ole kunnon merkkien välillä.

Mulla on kanssa tuo Vaude Posta talviajotakkina ja se on kyllä hyvä.

Nufan
16.10.2014, 11.00
Hiihtotakilla ite ajelen kylmien kelien lenkit. Pitää tuulta edestä ja takaa hengittää. Joku Rukan puku tais olla.

okahkonen
16.10.2014, 11.38
Tämmösellä pärjää hikiajossa jos lämpötila on -5 - +8; hiihtäessä ei alarajaa. http://castelli-cycling.com/en/products/detail/1020/
Kylmemmillä keleillä vedän päälle kuoren, tai jos rauhallisempaa ajoa, käytän kevytuntsikkaa. Huom! Kevytuntsikka toimii vain kun riittävän tyköistuva, ja etenkin kauluksen tulee olla napakka. Itselle sopii Berghaus. En suosittele esim. amerikkalaismerkkien takkeja jotka mallia teltta ja kaulasta menee kaikki kissaa pienempi sisään.

Polun tukko
16.10.2014, 11.46
Kiitos vastauksista. Takki saisi olla rento kun enska pyörällä veivataan eli ei mitään nakinkuoria :) ilmeisesti kunnon softshell sitten. Bioracerin winter jacketista kokemuksis?

devon
16.10.2014, 13.05
Koko viime talven ajoin Haglöfsin windstopper-softshellillä, koko on jo sen verran reilu, että alle saa pakkasesta ja tuulesta riippuen paljon tai vähän kerroksia.

Joissain varsinaisissa pyöräilytalvitakeissa on liian ohuet hihojen takaosat, itseltä ainakin jäätyy niissä käsivarret, jos ei ihan plussakeleillä ajele. Onhan se kiva, että hengittää, mutta ei ne kyllä mitään talvitakkeja (ainakaan minulle) sitten ole. Näistä kokemusta Giordanan ja Pearl Izumin versioista.

Halloo halloo
16.10.2014, 14.17
^ Jos hihat ovat lyhyet, niin voi hankkia ranteenlämmittimet.

devon
16.10.2014, 14.26
Mainitsemissani takeissa ongelma on melkein koko hihan mitalla hihan takaosassa oleva ohuempi "hengittävä" kangas, joka tekee hihasta kylmän. Hihat ovat kyllä riittävän pitkät, mutta eipä se auta, jos allit jäätyy. Kyseiset takit on ilmeisesti tehty Euroopan lauhempien osien "talveen", jossa pakkanen on tuntematon tai harvoin kohdattu ilmiö.

Heli
16.10.2014, 14.53
Löfflerin Windstopper-softshell takki on ollut käytössä kovimmilla pakkasilla. Tuo taisi olla hiihtomallistosta, kun siinä on taskut sivuilla, eikä ollenkaan selässä. Hihat ovat kokonaan WS-softshelliä ja selän hengittävä materiaalikin melko paksua. Samoin vanha Craftin windstopper-ajotakki (ei softshell) kesti melkein 10 vuotta pakkaslenkkejä, se oli kokonaan ympäriinsä samaa paksuhkoa materiaalia. Adidaksen suurinpiirtein saman ikäinen naisten "talvi"ajotakki taas vastaavasti on todella omituinen, etuosa on todella paksua ja hihojen alla ja selässä melkein t-paitakankaan paksuista kangasta. Todella mukavaa ajella pikkupakkasilla, kun kainalot jäätyy, ja lämpimämmällä kelillä takki on ihan liian kuuma. :seko:

Talviajotakin ei siis tarvitse olla pyöräilymallistoa, hiihtotakeista voi löytyä myös todella hyvällä leikkauksella olevia takkeja.

devon
16.10.2014, 15.03
Helin kokemus Adidaksen takista kuulostaa kovin tutulta.

Parhaaksi toteamani Haglöfs on joku yleismallinen ulkoiluvaate, käy varmaan vaeltamisesta kevyeen kävelylenkkeilyyn ja soveltuu pyöräilyynkin mainiosti, sen verran on pidennetty takahelmaa, ettei selkä jäädy. Takki on lähes 10 vuotta vanha, joten mallista ei aavistustakaan. Sen muistan, että opiskelijana pohdin pitkään ja hartaasti raskinko ostaa niin kallista vaatetta, mutta näköjään kannatti.

crcm
16.10.2014, 15.35
Mavic Inferno?

nure
16.10.2014, 17.10
Henkilökohtaisesti sitä mieltä ettei sateenpitävät kuulu pyöräilyyn, tehty lähinnä sauvakävelijöille ja vastaaville, aktiivisessa liikunnassa kastuu aina sisältä päin niissä. On Lidlin softshell ja melkein kymmenen kertaa kalliimpi talvitakki, ero ei ole läheskään moinen, pointsit kanssa Lidlille.

Kiovan Dynamo
16.10.2014, 17.20
Mulla on tällä hetkellä käytössä Pearl Izumin, Sportfulin, Yokon ja vanha Tarppi Tuotteen takki. Tarppi on jo niin hyvin sisäänajettu, että siitä näkyy valokin läpi monesta kohdasta, mutta pirun hyvä takki niin kauan, kuin kesti (~12 vuotta). Muista takeista mun suosikki olisi ehdottomasti tuo Sportful, jos siinä olisi vähänkin pidemmät hihat. Pearl Izumissa on täydellinen leikkaus, mutta vähän ohutta kangasta hihoissa ja kainaloissa kylmimmille retkilenkeille. Silloin kun pyörää ihan oikeasti ajetaan, tuo toimii talvellakin pirun hyvin. Yokon leikkaus on tehty melko likelle muumipeikkoa mallinukkena käyttäen, mutta menee arkitakkina ihan ok.

okahkonen
16.10.2014, 20.54
Henkilökohtaisesti sitä mieltä ettei sateenpitävät kuulu pyöräilyyn, tehty lähinnä sauvakävelijöille ja vastaaville, aktiivisessa liikunnassa kastuu aina sisältä päin niissä. On Lidlin softshell ja melkein kymmenen kertaa kalliimpi talvitakki, ero ei ole läheskään moinen, pointsit kanssa Lidlille.

Et oo tainnut kokeilla kunnollista sateenpitävää? Esim. Assoksen sturmprinz on toimii erinomaisesti myös silloin kun ei sada, kunhan vain on hyvä tempo päällä.

Polun tukko
16.10.2014, 22.46

En kyllä edelleenkään lähtis sillä lidlin takilla hiki lenkille. Menee noissa piha hommissa mutta fakta on ettei se hengitä.

lansive
17.10.2014, 10.30
Halvat softshellit on just tollasia muovisäkkejä. Itselläni on Löfflerin Softshell-takkia Windstopperilla ja eipä ole moisia ongelmia.

Enduran Convert oli äärimmäisen huono ostos: ei pidä tuulta, mutta siitä huolimatta hengittää huonosti. Siihen verrattuna Lidlin takki on loisto-ostos, koska se pitää sentään tuulen ulkona.

nure
17.10.2014, 17.21
Kokeiltu on ja mielummin kastun ulkoa päin kuin sisältä, loppupeleissä Suomessa sataa niin vähän sellaisina vuodenaikoina että todellista sadetakkia edes tarvii, pakkaskeleillä maailman turhin kapistus.

Polun tukko
17.10.2014, 18.30
Tuli hankittua haglöfsin gecko hood softshell takki ja alle paksu merinovilla paita pitkällä kauluksella. Illalla testiä -2 asteen säässä. Kiinnosti se rando hybrid jacket mutta vastaavilla alusvaatteilla joita nyt hankin mukaan, olisi hinta ollut liki 400€.

arctic biker
17.10.2014, 19.12
Kokeiltu on ja mielummin kastun ulkoa päin kuin sisältä, loppupeleissä Suomessa sataa niin vähän sellaisina vuodenaikoina että todellista sadetakkia edes tarvii, pakkaskeleillä maailman turhin kapistus.
Mitenköhän, onkohan nure koskaan ajanut +3 kelissä yli kolmea tuntia kohtuullisen kovassa sateessa?
Toki oikeessa pakkasessa kärjistäisin nureakin enemmän. Oikeasti vettä pitävä kuori oli softshelli tai tms ei välttämättä lämpimin ole.

YoHannes
20.10.2014, 13.56
Heti, kun joku noista keskiviikon, perjantain tai lauantain lottokierroksista tuo reilusti positiivisen eurokertymän tililleni niin tässä lienee parasta mitä rahalla saa talvifillarointiin :

http://www.montane.co.uk/range/men/shell/axion-neo-alpha-jacket

Koetan perustella itselleni viikoittain miksi tarvitsisin ko. takin, mutta kun katselen myös listaani muista tarvittavista asioista, kuten perheen viikoittainen leipä pöytään niin taidan siirtää tätä hankintaa edemmäs.
En usko, että tulee edes ihan pian halvennukseen, koska jossain päin vuoria on aina arktiset olosuhteet vuodenajasta riippumatta.

brilleaux
20.10.2014, 16.14
Tällä menty muutamat talvet. Ällösinisenä tosin. Saattaa olla vanhempi malli, mut kuitenkin. Kerrospukeutumalla pärjännyt ihan ok.
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyvaatteet/pyorailytakit/gore-bike-wear-element-ws-so-pyorailytakki/p/1098091_1_style

Nyt vois hankkia tosiaan uutta jo, mikäs sopisi läskeilyn imagoon!?

Anaxagore
20.10.2014, 16.48
Löfflerin Windstopper-softshell takki on ollut käytössä kovimmilla pakkasilla. Tuo taisi olla hiihtomallistosta, kun siinä on taskut sivuilla, eikä ollenkaan selässä. Hihat ovat kokonaan WS-softshelliä ja selän hengittävä materiaalikin melko paksua. Samoin vanha Craftin windstopper-ajotakki (ei softshell) kesti melkein 10 vuotta pakkaslenkkejä, se oli kokonaan ympäriinsä samaa paksuhkoa materiaalia. Adidaksen suurinpiirtein saman ikäinen naisten "talvi"ajotakki taas vastaavasti on todella omituinen, etuosa on todella paksua ja hihojen alla ja selässä melkein t-paitakankaan paksuista kangasta. Todella mukavaa ajella pikkupakkasilla, kun kainalot jäätyy, ja lämpimämmällä kelillä takki on ihan liian kuuma. :seko:

Talviajotakin ei siis tarvitse olla pyöräilymallistoa, hiihtotakeista voi löytyä myös todella hyvällä leikkauksella olevia takkeja.

Adidaksen kokemusta vastaa itsellä Pearl Izumin Select Thermal Barrier, joka tuli ostettua toissa talvena.
Tämmöinen http://www.bike24.de/p14334.html
On varmaan paskin urheiluvaate ikinä.
- Haisee kissankuselle puolen tunnin käytön jälkeen, ominaisuus jo uudesta asti
- Hihat toiselta puolelta hengittävää materiaalia, tuuli menee auttamatta läpi ja kädet ja kainalot jäätyy
- Kaulus liian väljä että sopisi ilman buffia, ja liian tiukka buffin kanssa
- Kaulus liian matala
- Selkä liian laajalti samaa hengittävää kangasta kuin hihoissa

Tämä puolestaan tuli ostettua viisi vuotta sitten ja on edelleen tosi hyvä
http://www.amazon.co.uk/Craft-Thermal-Windstopper-Cycling-Jacket/dp/B0020HRP4U

arctic biker
20.10.2014, 17.06
Heti, kun joku noista keskiviikon, perjantain tai lauantain lottokierroksista tuo reilusti positiivisen eurokertymän tililleni niin tässä lienee parasta mitä rahalla saa talvifillarointiin :

Koetan perustella itselleni viikoittain miksi tarvitsisin ko. takin, mutta kun katselen myös listaani muista tarvittavista asioista, kuten perheen viikoittainen leipä pöytään niin taidan siirtää tätä hankintaa edemmäs.
En usko, että tulee edes ihan pian halvennukseen, koska jossain päin vuoria on aina arktiset olosuhteet vuodenajasta riippumatta.
Huomasit toki ettei pyöräilyä listattu ollenkaan...

Polun tukko
20.10.2014, 17.21
Toistaiseksi hankintani vaikuttaa oikeinkin hyvälle. Alla siis Devoldin heavy merinovilla paita korkealla kauluksella. Ajettu nyt -4c säässä ilman ongelmia. Omat ajot loppuu tuonne max -10c.
Tilasin vielä extrana muiden rojujen mukana tarjouksesta nw:n windstopper liivin takin päälle. Näillä pitäisi pärjätä.

arctic biker
20.10.2014, 17.45
Tällä menty muutamat talvet. Ällösinisenä tosin. Kerrospukeutumalla pärjännyt ihan ok.
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyvaatteet/pyorailytakit/gore-bike-wear-element-ws-so-pyorailytakki/p/1098091_1_style

Tuosta on vain nettitietoa mutta saman henkinen Columbian Windstopperi on monta vuotta ollut luottotakkina talven viimoissa ,L-kokoisena hihat ja selkämys riittävän pitkät mutta muuten turhaa väljyyttä johon auttoi muuan tyvär ja ompelukoneensa. Siis en suostu uskomaan että yhtä oikeeta talvipalttoota ees onkaan, jotenkuten passeli ja avustavalla kerrospukeutumisella takista tulee luottokampe. Enkä ollenkaan pahana pidä että varuilta löytyy repusta tai vyölaukusta riittävän väljä tuulitakki, mulla matkustaa Vauden Windoo usein matkassa. M-kokoisena mahtuu vilun yllättäessä.
Yllättävän paljon aikaa vie uuden asusteen kanssa sovun löytäminen ettei liika hiostava tai kylmä ole. Kai mulla on alusvaatteissa kaikki variaatiot käytössä.
Windstopperi- ja merinoalusvaatteet ynnä verkkopaita mallia Turhapuro mutta polypropeenia tulee ekana mieleen joista en luovu.

YoHannes
20.10.2014, 18.19
Huomasit toki ettei pyöräilyä listattu ollenkaan...

Eipä näsäviisastella siellä! :-)

Ei vaiskaan, mutta vaikea niiden on laittaa mainokseen, että sopii myös pyöräilyyn Suomen talvessa (jos sattumalta joku hölmä nyt sellaista harrastaa). :-)
En ole siis takkia kokeillut, mutta koetin lukea paljon aiheesta toiveena löytää Graalin malja elikkä takki, joka on lämmin, vedenpitävä ja hengittävä.
Tuo Neoshell -kuulemma tai luemma on se uusi Goretex elikkä hengittävimpiä tarjokkaita, tuossa takissa extraa on myös, että on hieman fylliä mukana.
Ite kaipaisin talvella vähän fylliä takkiin, koska noiden pelkkien kuoritakkien kanssa olen aina pulassa (lue: en aja tarpeeksi kovaa).

Mä olen tällainen teoriassa tekijä tuon enimmäkseen työmatkapyöräilyn lisäksi.
Lähinnä siis surffannu netissä ettien hyvää takkia, lisättäköön, että tarttisin hyvän laskettelutakin, kun siinäkään hommassa noi kuoritakit ei mulla toimi ja sitte sellaiset paksut talvitakit aiheuttaa sisäisen saunan.
Noissa vuori-ihmisten takeissa saattais olla verraten hyvät leikkaukset eli kädet pitäis liikkua aika hyvin, tarviiko tollasta ominaisuutta pyöräillessä on eri asia, mutta ns. yleiskäyttöiseksi talvitakiksi saattais olla hyvä, jos vaan on perstaskussa varaa.

Oli miten oli, lottoa vetämään!

IncBuff
20.10.2014, 18.35
Kannattaa olla tarkkana ettei mene läskeilijöiden imago pilalle väärällä takkivalinnalla.

YoHannes
20.10.2014, 18.46
Tuosta on vain nettitietoa mutta saman henkinen Columbian Windstopperi on monta vuotta ollut luottotakkina talven viimoissa ,L-kokoisena hihat ja selkämys riittävän pitkät mutta muuten turhaa väljyyttä johon auttoi muuan tyvär ja ompelukoneensa. Siis en suostu uskomaan että yhtä oikeeta talvipalttoota ees onkaan, jotenkuten passeli ja avustavalla kerrospukeutumisella takista tulee luottokampe. Enkä ollenkaan pahana pidä että varuilta löytyy repusta tai vyölaukusta riittävän väljä tuulitakki, mulla matkustaa Vauden Windoo usein matkassa. M-kokoisena mahtuu vilun yllättäessä.
Yllättävän paljon aikaa vie uuden asusteen kanssa sovun löytäminen ettei liika hiostava tai kylmä ole. Kai mulla on alusvaatteissa kaikki variaatiot käytössä.
Windstopperi- ja merinoalusvaatteet ynnä verkkopaita mallia Turhapuro mutta polypropeenia tulee ekana mieleen joista en luovu.

Paljon hyvää tekstiä, mutta tyydyn kommentoimaan tohon Turhapuro -kohtaan.
Mulla on joku varustelekan Miltec -mallinen reikäpaita, mutta en tiiä onko se mitä ite Turhapuro -paidalta kaipasin.
Mun mielestä se aito ja alkuperäinen armeijan turhapuro paita, valkoinen, melko paksuilla narupunoksilla oli äärimmäisen hyvä kapistus.
Se takas sen, että ihon ja seuraavan vaatekerran väliin jää varmuudella riittävän reilu ilmakerros ja en kyllä muista haisiko se samalle, kuin tuo Miltecin reikäpaita joka on samaa ns. urheilualusvaatekerroksista tuttua "teknistä" materiaalia eli jotain keinotekoista muovimatskua.
Yhtäkaikki, se on litimärkä työmatkan päätteeksi ja haisee samalla tavalla kuin muutkin tekniset materiaalit.
Ehkä mun ei vaan pitäis hikoilla kuin porsas vaan olla paremmassa kunnossa?
Voi olla, että armeija-aikakin kultaa muistot... siellähän ei meno aina kovin hikistä ollut vaan sellaista ajan tappoa lähinnä. Voi kun jostain sais vielä ton aidon ja alkuperäisen Turhapuro -paidan, mielellään ihan tehdasuutena.

brilleaux
20.10.2014, 20.44
Kannattaa olla tarkkana ettei mene läskeilijöiden imago pilalle väärällä takkivalinnalla.

No niimpä! Arvele jos maantieballerina vetäisi lökäpöksyt lenkille! :D
Monestiko olet muuten nähny...

IncBuff
20.10.2014, 20.49
No niimpä! Arvele jos maantieballerina vetäisi lökäpöksyt lenkille! :D
Monestiko olet muuten nähny...
Lökäpöksyt maantielenkillä? No ihan joka kerta tänäkin kesänä kun itse maantielenkkiä olin ajamassa.

TPP
20.10.2014, 21.18
Mavic Inferno?

Jeah!

Liikuva shikaani
20.10.2014, 22.42
Jos pk-seudulla asustelee niin kannattaa poiketa Tammistossa One Way outlet myymälässä, lähinnä hiihtokamaahan tuolla on mutta niinkuin yllä todettu niin saattaa sopia myös pyöräilyyn ja todella edullisia löytöjä voi tehdä.

mehukatti
20.10.2014, 23.55
Mä oon ollut tyytyväinen Gore Bike Wearin Windstopper Softshell -takkiin. Sopii suunnilleen +10..-25 lämpötiloihin muuntamalla alla olevaa paitaa. +10:ssä voi jättää paidan alta kokonaan pois ja avata kainaloissa olevat 20cm vetskarit, joiden alla kapea verkko. Seuraava steppi on normaali T-paita alle ja tarpeen mukaan voi nuo vetoketjut sulkea lisäksi. Pakkasessa voi laittaa alle joko ohuen tai paksun merinovillapaidan, joista jälkimmäisellä tosiaan pärjää mun mielestä jopa tuonne -25 paikkeille. Itse ostin medium weight merinovillapaidan viime talvena ja sitä voi käyttää -10c:tä kylmemmässä, muuten tulee liian kuuma. Tärkein ominaisuus talvikauden takilla on mun mielestä se, että se pitää tuulen ja ajoviiman ulkopuolella sekä tarjoaa ohuen, mutta miellyttävän tuntuisen vuoren.

janne kuivakangas
21.10.2014, 00.41
Craftin windstopper takki on kanssa hyvä Heijastin nauhaa on et näkyy hyvät taskut takana käytettynä ostin Fillaritorilta ..

brilleaux
21.10.2014, 08.49
Lökäpöksyt maantielenkillä? No ihan joka kerta tänäkin kesänä kun itse maantielenkkiä olin ajamassa.

Mainiota! Joku siis uskaltaa! Itse en ole kertaakaan nähnyt moista. :D

brilleaux
21.10.2014, 08.53
Mä oon ollut tyytyväinen Gore Bike Wearin Windstopper Softshell -takkiin. Sopii suunnilleen +10..-25 lämpötiloihin muuntamalla alla olevaa paitaa. +10:ssä voi jättää paidan alta kokonaan pois ja avata kainaloissa olevat 20cm vetskarit, joiden alla kapea verkko. Seuraava steppi on normaali T-paita alle ja tarpeen mukaan voi nuo vetoketjut sulkea lisäksi. Pakkasessa voi laittaa alle joko ohuen tai paksun merinovillapaidan, joista jälkimmäisellä tosiaan pärjää mun mielestä jopa tuonne -25 paikkeille. Itse ostin medium weight merinovillapaidan viime talvena ja sitä voi käyttää -10c:tä kylmemmässä, muuten tulee liian kuuma. Tärkein ominaisuus talvikauden takilla on mun mielestä se, että se pitää tuulen ja ajoviiman ulkopuolella sekä tarjoaa ohuen, mutta miellyttävän tuntuisen vuoren.

Yhdyn tähän. Hyvä pusakka, jolla menty jo vuosia.

JackOja
21.10.2014, 09.05
Mä oon ollut tyytyväinen Gore Bike Wearin Windstopper Softshell -takkiin...

Komppaan. Kaikki mitä sanoit tuosta on totta. GBW:n tuotteet on melkolailla muutenkin parasta kaikenlaiseen pyöräilyyn.

kervelo
21.10.2014, 10.32
Komppaan. Kaikki mitä sanoit tuosta on totta. GBW:n tuotteet on melkolailla muutenkin parasta kaikenlaiseen pyöräilyyn.

Samaa mieltä. Kannattaa nyt kuitenkin huomioida, että GBW:lla on noita takkeja moneen lähtöön ja monenlaisiin tarkoituksiin, joten ihan pelkällä "Windstopper softshell"-speksillä ei välttämättä sopivinta takkia löyty. Eri malleissa on esimerkiksi käytössä erityyppinen kangas, johon WS-kalvo on laminoitu. Osa takeista on hyvin ohuita ja sopivat siksi käyttöön jo syksykeleillä; osassa takeista on käytössä paksumpi kylmemmälle säälle sopiva kangas, jonka sisäpuoli muistuttaa lähes fleeceä. Osassa takeista WS on käytössä ainoastaan etupuolella, osassa taas koko takissa. Ja tuuletusaukot jo tuolla mainittiinkin.

Noista jutuista johtuen itselläni on käytössä muutama erilaisilla spekseillä olevaa GBW:n WS-softshelliä, joten joka keliin löytyy sopivaa päälle.

arctic biker
21.10.2014, 11.13
Gore winstopper soft shell haulla löytyi Fusion Tool (tuuletusaukot eli selkäosakin WS-kalvoa)
Zenon SO
Oxygen SO
Phantom II
Contest.
Noista kun selvittää paksuudet, miten on tuulisuojattu ja leikkaukset niin hetken aikaa saa kuukkeloida....

Itse asiassa joskus ostajan silmällä kattonutkin mutten ole jaksanut alkaa perehtymään, varsinkaan kun akuuttia tarvista ei ole.

JackOja
21.10.2014, 11.25
Ei tarvii kuukkeloida kun selaa suoraan myyjän kataloogista vuodenajoittain tai käyttötarkoituksen mukaan.
http://www.tgstore.co.uk/mens-cycling-jackets/?brand=19

TGStoren lisäksi noita saa esimerkiksi Wiggleltä ja Evansilta ja HiBike.de:sta. Jos haluaa ostaa kalliilla niin myös Velosport, BikePlanet, XXL...

kervelo
21.10.2014, 11.49
Valmistajan sivutkin ovat melko toimivat:
http://www.goreapparel.co.uk/bike/mens/jackets-vests/gbw-men-geartype-jackets,default,sc.html#&prefn1=ingredientCategory&prefv1=WINDSTOPPER%c2%ae%20Products

arctic biker
21.10.2014, 12.42
En ole tainnut kovin perusteellisesti GWB-kamppeita tutkia... Mutta kiitosta pojat, linkeistänne on varmasti monelle hyötyä.

Leku
22.10.2014, 09.12
...tässä lienee parasta mitä rahalla saa talvifillarointiin:

Mulla on GBW:n Goren Active Shellistä tehtyjä rättejä, takkeja ja housuja. Olihan ne parannus aiempiin GoreTex-riepuihin verrattuna, mutta kun mainoksen uhrina pari kolme vuotta sitten ostin Polartecin Neoshell Stretch:sta kudotun loimen (http://www.outdoorgearlab.com/Hardshell-Jacket-Reviews/Rab-Stretch-Neo), ovat nämä aiemmat "parhaiten hengittävät" jääneet pääosin hyllyyn pölyttymään.

Kun housut on Activea ja takki Neoshelliä, niin kohtuullisen helppo verrata hikoilun määrää. Takki pysyy päällä vetoketjut kiinni ja huppu kypärän ylle vedettynä vielä siinä vaiheessa, kun housujen kanssa suunnilleen hikipisarat valuu kankaan sisäpuolella. Ero on omassa käytössä suuri. Kääntöpuolena Neoshell ei ole 100% tuulenpitävä, mutta siitä syystä se kai toimiikin.

Sama kai se on vaikka ajaisi muovikassi päällä, jos ajaa jonkun parin tunnin hikilenkin, mutta koko päivän retkeilyssä ei oikein siedä tommosia.

Pitäis ottaa selkoa mitä eroa on tuolla Neoshell Lightillä ja Neoshell Stretchillä? Montanella näkyy olevan kumpaakin tavaraa käytössä, näistä itte ostaisin jokaiseen käyttöön takin ilman vuorauksia, eli ehkä tämän: http://www.montane.co.uk/range/men/shell/fast-alpine-stretch-neo-jacket

Leikkaukset näissä "alpine" -takeissa ei välttämättä edusta mitään GBW:n pahimmillaan överiksi vedettyä maantieihannetta, mutta reppu selässä ne nyt kumminkaan lepata. Taskujakin, eli siis moninkertaista kangasta, löytyy yleensä myös ns. riittävästi, eli painoa kasaantuu paaljon. Tommonen hyvä hupullinen takki painaa helposti valtavat 600...650g vs. GWB:n minimalistinen hikipussi ~400g. :rolleyes:

brilleaux
22.10.2014, 09.30
eli painoa kasaantuu paaljon. Tommonen hyvä hupullinen takki painaa helposti valtavat 600...650g vs. GWB:n minimalistinen hikipussi ~400g. :rolleyes:

Mulle ei nyt aukene, mitä helvetin väliä on takin painolla? :D

Leku
22.10.2014, 09.54
Mitä väliä millään suureella on? Kevyempi, halvempi, jäykempi, mustempi, kuumempi, pahanhajuisempi tai pienempään tilaan pakkautuvampi. Pic any two. :seko:

brilleaux
22.10.2014, 10.07
No kyllä takin paino on sieltä turhimmasta päästä. :D IMO.
Jotkut kuulemma keventelevät jopa pyöriäänkin. :o

arctic biker
22.10.2014, 11.02
Takin paino ja pakkaustilavuus ei ihan tyhmä tekijä ole. Kesäisempään aikaan aika moni kuljettaa sadetakkia jopa ajopaidan selkätaskussa.

Petter
22.10.2014, 15.07

.

Myöhäinen entry tähän ketjuun, mutta yllä oleva viesti sai runosuonen sykkimään.

Linkattua takki en ole koskaan kokeillut. Sen sijaan omistan yhden Neoshell-kuoritakin ja yhden ohuehkon Polartec Alpha-eristetyn takin. Muutaman sadan tunnin käyttökokemusten perusteella takin speksit herättivät seuraavia ajatuksia: Neoshell on kyllä hengittävämpi ja toimivampi kuin mikään muu vastaan tullut kalvo, mutta ainakaan meikäläisellä hengittävyys ei riitä alkuunkaan hikiliikuntaan. Hidaskin pyöräily kuuluu mun keholla tähän kategoriaan. Neoshell siis toimii, mutta ei tee ihmeitä. Linkatussa takissa on myös 100 g/m2 paksuudelta Alphaa, mikä on kohtalaisen paljon. Vastaan tuskin tulee olosuhteita, joissa pystyt mukavasti pyöräilemään näin paksusti eristetyn takin kanssa ja silti tarvitset vedenpitävää kalvoa sitä suojaamaan. Alpha sinänsä on kohtalaisen "hengittävää", ainakin perinteisiin kuitueristeisiin kuten Primaloftin tarjontaan verrattuna, kunhan pinta- ja vuorikankaat on valittu oikein. Tuossa takissa kalvotettu pintakangas tavallaan pilaa eristeen hengittävyyden. Takki on myös todella painava verrattuna saman asian ajavaan, mutta käyttömahdollisuuksiltaan paljon monipuolisempaan, kalvotakki+eristetty takki komboon. Summa summarum: Säästä rahasi johonkin muuhun.

Mitä edellä mainittu muu sitten voisi olla? Kevyesti eristettyä takkia kaipaavalle esimerkiksi Westcombin Tango Hoody (http://shopwestcomb.com/mens-clothing/tango-hoody.html). Ohuehko kerros Alphaa eristeenä ja kohtalaisen hengittävät kankaat, mutta melko kylmä keli tämänkin kanssa saa olla ettei hiki pukkaa pintaan. Esim. rasittavuudeltaan lähinnä kovavauhtista maastopyöräilyä vastaava jääkiipeily tuulisessa -20C kelissä onnistuu hyvin Finnsvalan verkkopaidan sekä tuon takin kanssa. Pitkät hihat ja takaapäin pitkä helma, varsin toimiva leikkaus pyöräilyyn. Huppu menee mukavasti kypärän alle. Hintakin on paljon Montanen palttoota halvempi. Euroopasta tuota saa tilattua mm. Slovakialaisesta Outdoorline-kaupasta (http://www.outdoorline.sk/en/synthetic-insulation/231-westcomb-tango-hoody.html). Alppikiipeilyyn suunnitelluista vaatteista löytyy muutenkin hyviä kalvottomia, pitkillä hihoilla ja pitkällä helmalla varustettuja takkeja vaihtoehdoiksi puhtaasti pyöräilyyn suunnitelluille vermeille. Hyvää kalvotonta tuulipalttoota kaipaavalle esim. Rabin Alpine Jacket (http://rab.uk.com/products/mens-clothing/windshell/pertex-equilibrium/alpine-jacket.html). Suomessa tuota saa ainakin Camusta (http://www.camu.fi). Lämpötilan mukaan vaihtuvan alusvaatetuksen kanssa tuo, kuten muutkin kohtalaisen tuulenpitävät kalvottomat takit, käy hyvin ympärivuotiseksi takiksi. Yllä mainitut tuotteet eivät siis edusta absoluuttista totuutta, vaan ovat vain esimerkkejä joista mulla on hyviä kokemuksia. Lähes vastaavia löytyy varmasti pilvin pimein.

Omien havaintojen perusteella suuri osa talviliikkujista pukeutuu aivan liian lämpimästi, hikoilee vaatteensa märäksi ja sen jälkeen kärsii kylmästä. Useimmille riittäisi pään(erityishuomio niskalle), käsien, jalkojen, pallien ja muiden kullekin arkojen paikkojen suojaaminen hyvin. Muualla kehossa vaatetus voisi sen sijaan olla ohutta, tuulenpitävää mutta ehdottomasti kalvotonta. Kun tuulen saa pidettyä poissa iholta riittää oman kehon tuottama lämpö autettuna pienellä määrällä eristettä todella kylmille keleille asti. Pukeutuminen ohuemmin jotta olo olisi lämpimämpi voi kuulostaa hölmöltä, mutta vähintäänkin sitä kannattaa kokeilla. Testilenkiltä kodin lähiympäristöstä voi helposti koukata takaisin sisään jos homma ei tunnu toimivan, tai ainahan voi myös ottaa reppuun lisää vaatetta.

arctic biker
22.10.2014, 19.57
Petteri, parempi myöhään kuin ollenkaan. Aika monta tuntiahan talvikamppeitten koestaminen vaatii, mielellään vähintään 3-4 tunnin reissuja jotta oppii asun soveltuvuuden ittelle tietämään.

Lisään Petterin pätevään tekstiin ajokamppeen päälle passaavat varavaatteet. Liivi on se yleisin, ohkainen riittävän väljä tuulitakki toisena. Kesäkäyttöön sopivat vermeet on turhan ahtaita, mullakin menee tilaukseen Vaude Windoo L-koossa, niin just päätin.Tiedä sitten onko saatavilla.

r.a.i
22.10.2014, 22.04
http://www.probikekit.co.uk/blog/sportful-extreme-jacket-review/2012/

Mulla on talviajoon käytössä yo takki. Toimii nollan alapuolella ihan kiitetäävästi erilaisten alusasujen kanssa. Ihan kylmimmillä keleillä Devoltin paksu merinovilla, ja alkulenkistä päälle kesäkäyttöön liian isoksi todettu castellin ohut tuulitakki. Sit kun kone vähän lämpenee tolla tarkenee ihan hyvin tonne -10 - 15 asteen kieppeille, jonka alle en paljoa viitsi mennä enää naamaa ja keuhkoja palelluttamaan. Tossa takissa on hyvää, tiukka leikkaus ja windstopper joka puolella. Hiihtotakit ei toimi, koska selkäpuolelle tahtoo käydä viima. Tiukka leikkaus siksi, että lämpö pysyy ihoa lähellä, eikä viima pääse hujuttamaan takin sisään.

Sateen pitävät takit on ihan ehdottomasti nou nou meikäläiselle pakkaskäytössä, paitsi jos ajo on kruisailua leposykkeillä.

Ens talveks hommasin Raphan toppaliivin halvennuksesta taukokäyttöön jos (eli kun) pidemmillä lenkeillä (yli 2h) tahtoo tulla vilu josssain vaiheessa, niin voi pukea lisälämmitystä torsolle.

Mulla siis ajo on täysjäykällä jäällä, moottorikelkkaurilla ja kelveillä tapahtuvaa talviharjoittelua. Varmaan vähä niinku "maantiejaoa" Viimaa on tällöin tietysti enemmän, kun jos ajaisi poljettuja uria metsässä.

arctic biker
22.10.2014, 22.36
Rintakehän alueellahan meillä on näitä isoja paljon verta tarviivia elimiä, sydän ja keuhkot niinkuin. Ei niin ihme että liivit auttaa kun kaikesta huolimatta vilu tulee. Ja vaikka tää yksi väärti väitti ettei takeissa paino mitään merkitse niin kivempi se on pieneen pakkaantuvaa mukana varuilta kuljettaa... Yhtä kuin kevyt...

TrailRider
22.10.2014, 23.33
Mulla on GBW:n Goren Active Shellistä tehtyjä rättejä, takkeja ja housuja. Olihan ne parannus aiempiin GoreTex-riepuihin verrattuna, mutta kun mainoksen uhrina pari kolme vuotta sitten ostin Polartecin Neoshell Stretch:sta kudotun loimen (http://www.outdoorgearlab.com/Hardshell-Jacket-Reviews/Rab-Stretch-Neo), ovat nämä aiemmat "parhaiten hengittävät" jääneet pääosin hyllyyn pölyttymään.

Komppaan tietyin varauksin Lekun mainitsemaa Rab:in neo stretch takkia. Itsellä ollut sekalaisessa ulkoilussa kolmisen vuotta vapaalaskuhommista kiipeilyyn ja nyt viimeisimpänä fillarointiin viileämmillä keleillä. Materiaali on todellakin huomattavasti hengittävämpi kuin gore-tex tms. vastaavat kalvot. Uutuuttaan takki piti myös veden ulkopuolella, eikä tuulenpitävyydessäkään ole valittamista (materiaalin hyvä hengittävyys ilmeisesti perustuu osin siihen, ettei takki ole täysin tuulenpitävä). Takin tuulenläpäisevyys ei siis ole mitenkään häiritsevää ja oikeastaan sitä ei edes huomaa.

Leikkaukseltaan nämä alppikiipeilyyn ja muihin vuoritouhuihin tehdyt takit ovat usein hyviä tai erinomaisia silloin kun liikutaan ns. "pystyvartalolla" eli seisovassa asennossa tai jopa kädet ylhäällä (esim. jääkiipeily). Pyöräillessä keho asettuu kuitenkin sen verran kaarelle, että ainakin itsellä takki hiukan pussittaa edestä. Lisäksi selkämys saisi olla hiukan pidempi pyöräilykäyttöön. Taskujen, kauluksen ja hupun leikkaukset ja suunnittelu ovat mielestäni erinomaiset.

Takki ei kuitenkaan ole täydellinen: pintakangas on kolme vuotta vanhasta takista melko huonossa kunnossa, eikä vedenpitävyydestä voida enää puhua. Takki on toki ollut kovassa käytössä, mutta takin pintamateriaali alkoi kulua voimakkaasti jo ensimmäisen käyttövuoden aikana, jolloin myös vedenpitävyys heikkeni. Lisäksi hihnasuiden kiristyksen olisi voinut suunnitella paremmin, sillä tarranauhat ovat syöneet pintakankaan rikki molemmista hihoista. Näistä vioista huolimatta olen ollut takkiin sen verran tyytyväinen, että myös seuraava takkini saattaa olla Rab:in mallistosta Neo shell kalvolla. Uudessa Neo Guidessa kulutukselle alttiita kohtia on vahvistettu vahvemmalla matskulla ja "hikiheikeille" kainaloihin on lisätty tuuletusvetoketjut.

Takkien painosta ja pakkauskoosta: itse pidän painoa ja kompaktia pakkauskokoa tärkeänä ominaisuutena takkia valitessa, sillä usein kevät-kesä-syysretkillä takki ei ole kokoajan päällä vaan repussa odottamassa käyttöä sateen, kovan tuulen tai tauon osuessa kohdalle. Koska repun pakkaustilavuus on rajallinen, on kevyt ja pieneen tilaan mahtuva takki todennäköisemmin mukana kun intin sarkatakki (tosin käyttöpaikkansa sillekin)... ;)

Onhan nuo tietysti myös melko arvokkaita, mutta käyttökelpoisia monenlaisessa ulkoilussa. Suomessa näitä myy mm. camu.fi
http://camu.fi/shop/miesten_asut/takit/goretex_ja_kuoritakit/neoguidejacketmenasmaya.html

narisevaklossi
22.11.2014, 19.21
Takkia hakusessa nollan ja -15c alueelle.Kellä kokemuksia linkin GBW:n nutusta?

http://www.goreapparel.co.uk/FUSION-COSMO-WINDSTOPPER%C2%AE-Soft-Shell-Jacket/JWSFUS,default,pd.html?dwvar_JWSFUS_color=9991&start=8&cgid=gbw-men-geartype-jackets&prefn1=fit&prefv1=Comfort&prefn2=ingredientCategory&prefv2=WINDSTOPPER%c2%ae%20Products&prefn3=seasonCode&prefv3=Fall%20%2f%20Winter&navid=search